[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 85.477 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-07 09:44
Raween schreef op zondag 09 maart 2008 @ 01:49:
[...]

He, gatsie! Ik vind de MB-toetsen zo basic. De MBP-toetsen zijn 'ingedeukt' en exclusief.
Euh, die MacBook stijl toetsen worden buiten de apple producten enkel in Sony Vaio laptops gebruikt (afaik). Die holle toetsen (zoals op de MBP) zijn veel meergebruikt, vooral op veel laptop stijl externe tobo's.

Overigens typt een MB stijl tobo wel heel erg lekker. Van mij mag het dan ook wel naar de MBP komen.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:56
Het macbook toetsenbord tikt naar mijn gevoel veel beter. De toetsen reageren beter, en ze zijn niet zo enorm wiebelig als op de macbook pro. Overigens passen die nieuwe toetsen dan niet echt in het macbook pro ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het viel mij zojuist op dat wanneer de mbp dicht zit de zijkanten nu een beetje omhoog komen.
En dit was eerst niet!
Zou het door de warme komen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 10:08
Vanitas schreef op zondag 09 maart 2008 @ 15:00:
[...]

Euh, die MacBook stijl toetsen worden buiten de apple producten enkel in Sony Vaio laptops gebruikt (afaik). Die holle toetsen (zoals op de MBP) zijn veel meergebruikt, vooral op veel laptop stijl externe tobo's.

Overigens typt een MB stijl tobo wel heel erg lekker. Van mij mag het dan ook wel naar de MBP komen.
:) ik bedoelde eigenlijk exclusief binnen Apple. Die MB-toetsen worden voor de MB, MBA en iMacs geleverd. Terwijl de MBP-toetsen alleen voor de MBP beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Zo ik heb nu een paar dagen mogen genieten van mijn nieuwe MBP!
Het is de 15" 2,5Ghz versie en ik moet zeggen dat het best wel een monstertje is! Het is trouwens mijn eerste Apple en tot nu toe red ik mezelf hier prima in. k heb eigenlijk weinig hoeven opzoeken. Ik moet alleen aan het idee wennen van programma's verwijderen dat je gewoon het startup bestand weggooit. Of doe ik toch iets verkeerd ;)
Ik heb wel AppTrap geinstalleerd en die geeft soms aan een plist te verwijderen. Dit is een preferences bestand had ik begrepen.

Verder vind ik het wel vreemd dat een 'non-amplified' microfoon niet werkt via de line-in. Maar gelukig had ik hier nog een USB verloopje liggen voor een headset. Die werkt prima voor Ventrilo bijv.
Verder speel ik er ook prima WoW op, met alle settings op het hoogst. :) (Leuk trouwens dat er in de Mac versie een film mogelijkheid zit)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReCreator schreef op maandag 10 maart 2008 @ 00:37:
Zo ik heb nu een paar dagen mogen genieten van mijn nieuwe MBP!
Het is de 15" 2,5Ghz versie en ik moet zeggen dat het best wel een monstertje is! Het is trouwens mijn eerste Apple en tot nu toe red ik mezelf hier prima in. k heb eigenlijk weinig hoeven opzoeken. Ik moet alleen aan het idee wennen van programma's verwijderen dat je gewoon het startup bestand weggooit. Of doe ik toch iets verkeerd ;)
Ik heb wel AppTrap geinstalleerd en die geeft soms aan een plist te verwijderen. Dit is een preferences bestand had ik begrepen.

Verder vind ik het wel vreemd dat een 'non-amplified' microfoon niet werkt via de line-in. Maar gelukig had ik hier nog een USB verloopje liggen voor een headset. Die werkt prima voor Ventrilo bijv.
Verder speel ik er ook prima WoW op, met alle settings op het hoogst. :) (Leuk trouwens dat er in de Mac versie een film mogelijkheid zit)
Mooi dat hij bevalt! Die van mij is er waarschijnlijk morgen.

Is het gewoon mogelijk om WoW te starten die ik op mijn windows heb geinstalleerd? of moet ik een apparte Mac versie van WoW downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 00:39:
[...]

Mooi dat hij bevalt! Die van mij is er waarschijnlijk morgen.

Is het gewoon mogelijk om WoW te starten die ik op mijn windows heb geinstalleerd? of moet ik een apparte Mac versie van WoW downloaden?
Ik heb WoW opnieuw geinstalleerd met de CD's die ik had. Daar staat namelijk ook een Mac versie op! Erg handig ;)
Daarna ook nog Burning Crusade er op gezet met de CD's, waarop ik alleen nog een kleine 900Mb aan updates moest downlaoden. (2x een update).

Al mijn mods moest ik wel opnieuw instellen, maar volgens mij zijn die ook te kopieren van je windows installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weet iemand of er een site is die de 2,5-GHz en de 2,6GHz varianten al vergeleken heeft? Ik ben benieuwd of het een groot verschil is qua performance. Zal natuurlijk niet heel veel verschil in zitten, maar hetzelfde zal het ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 22:45
Jups ik ben ook wel benieuwd naar het verschil, vooral bij photoshop en games als half-life2 enz.
Als je iets vind, meld het aub ff :)

*intussen druk aan het sparen voor zn desktopvervanger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
.NCK schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:00:
Ik heb sinds vrijdag een Macbook Pro, ter vervanging van mijn defecte Macbook eerste generatie.
Het valt me op dat bij de Macbook Pro de fans alleen even draaien als er er een game gespeeld wordt.

Is hier een reden voor? Want de temperatuur klimt nu gerust naar 61 graden. En dat zou op mijn macbook betekend hebben dat hij moest opstijgen. Ik kan ze nu we met SMCfan elke keer op laten spinnen maar denk niet dat dat de bedoeling is.
Ik werk hier nog op een Macbook van de eerste generatie en word zo af een toe een beetje gek van de fans. Die dingen blijven maar loeien bij het downloaden of bij het kijken van een filmpje op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
GoEV6 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:56:
[...]

Ik werk hier nog op een Macbook van de eerste generatie en word zo af een toe een beetje gek van de fans. Die dingen blijven maar loeien bij het downloaden of bij het kijken van een filmpje op internet.
Volgens mij heb ik wel een keer gelezen dat er een progje is waarmee je ze gewoon op een standaard rpm kan zetten. Dan draaien ze wel altijd, maar geen geloei af en toe. Ik heb het nooit getest omdat ik dat probleem niet heb. Maar check even google ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 21:21:
Het viel mij zojuist op dat wanneer de mbp dicht zit de zijkanten nu een beetje omhoog komen.
En dit was eerst niet!
Zou het door de warme komen? :(
Is bij een heleboel MBP's zo. Ook bij de mijne. Lijkt me sterk dat dit in het begin niet zo was, het is namelijk iets met het sluitingsmechanisme ofzo. Kan niet veel kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvelferen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-08 12:03
Is er al iemand die 2x4gb uitgeprobeerd heeft in de nieuwe MBP?

zo ja, werkt het?
zo nee, werkt het mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 10:13

XiN-eViL

kzie-nie-veel

tvelferen schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:19:
Is er al iemand die 2x4gb uitgeprobeerd heeft in de nieuwe MBP?

zo ja, werkt het?
zo nee, werkt het mogelijk?
Nee, de chipset kan maximaal 2 gb per slot aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand een oplossing om de sleepmodus te omzeilen van macbook pro.
Cafeine werkt niet (icm Leopard?)

Wil films kijken op ACD en niet steeds tegen m'n laptop scherm kijken.
Half dichtklappen is niet de meest elegante optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 20:41:

Als je een extern tobo of muis hebt kun je zover ik weet gewoon daarop op een toets drukken en dan gaat ie toch weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:21

De meest simpele oplossing is om hem gewoon dicht te klappen en dan dichtgeklapt aanzetten door een knop op de remote in te drukken of een USB apparaat aan te zetten / in te pluggen :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D
works fine, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas

http://www.semaja2.net/insomniaxinfo

Als je em dan dichtklapt blijft hij gewoon aan. Scherm wel zelf dimmen, sinds leopard werkt dat niet meer.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:06
Nieuw macbook pro is vanmiddag geleverd. De 2.5 Ghz variant.

Wat me meteen opviel is het warmte (hitte) verschil met mijn oude macbook pro.
Deze blijft redelijk koel tov. het kacheltje dat mijn Core Duo was.

Foto's en ervaringen volgen later ;)

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
dot.K schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:09:
Nieuw macbook pro is vanmiddag geleverd. De 2.5 Ghz variant.

Wat me meteen opviel is het warmte (hitte) verschil met mijn oude macbook pro.
Deze blijft redelijk koel tov. het kacheltje dat mijn Core Duo was.

Foto's en ervaringen volgen later ;)
Heb je de 7200rpm HD erin of gewoon 5400? en je oude? Mijn 2,2 Core2Duo werd namelijk ook best warm, met een 160gb @ 7200rpm. Ben benieuwd of de nieuwe (2,6) met een 7200rpm koeler blijft. Ik dacht eigenlijk dat het geen drol zou uitmaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Executor16 op 10-03-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
7200 RPM disk erin. Links op het keyboard bleven mijn vingers soms bijna plakken omwille van de hitte. Dat is nu echt merkbaar stukken minder.

De ruimte net boven de Esc knop was bij momenten zo heet dat ik er echt niet aan kon komen. Nu is die lauw-warm.

Ik ga dadelijk het scherm eens calibreren en wat fototjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 14:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ook vandaag mijn MBP 2.4 met 200GB 7200rpm schijf mogen ontvangen. Gelijk de 4GB uit m'n iMac erin gezet aangezien de MBP die tenminste ten volle benut.
Wat me vooral opvalt is de stilte :o

Ik merk op geen enkele wijze dat er een 7200rpm schijf in zit, het ding wordt niet echt warm en maakt ook geen herrie. Kopende dagen dus lekker op m'n gemak eea overzetten van de iMac en hier en daar wat customizen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Hij is inderdaad verbazend stil. Pas als ik een tijdje een spel speel dan gaan de fans aan, maar dat maakt ook nog niet zozeer herrie. (ook 7200rpm hier).

Ik zag trouwens ooit een filmpje op youtube van een macbook pro waarbij het switchen van spaces ging in een soort 3d overgang (flip). Dit krijg ik hier echter niet echt voor elkaar. Weet iemand misschien hoe ik dit kan krijgen? (Is niet nuttig ofzo, maar heeft toch wel weer een leuk 'wauw' gehalte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
ReCreator schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 00:42:
Hij is inderdaad verbazend stil. Pas als ik een tijdje een spel speel dan gaan de fans aan, maar dat maakt ook nog niet zozeer herrie. (ook 7200rpm hier).

Ik zag trouwens ooit een filmpje op youtube van een macbook pro waarbij het switchen van spaces ging in een soort 3d overgang (flip). Dit krijg ik hier echter niet echt voor elkaar. Weet iemand misschien hoe ik dit kan krijgen? (Is niet nuttig ofzo, maar heeft toch wel weer een leuk 'wauw' gehalte ;)
Dat was Desktop Manager denk ik: http://www.macupdate.com/info.php/id/12682
Met spaces kan dat helaas niet, heb ik ook lang naar gezocht. Dan maar geen effect, ga niet apart wat installen, want spaces werkt stuk lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Executor16 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 00:50:
[...]

Dat was Desktop Manager denk ik: http://www.macupdate.com/info.php/id/12682
Met spaces kan dat helaas niet, heb ik ook lang naar gezocht. Dan maar geen effect, ga niet apart wat installen, want spaces werkt stuk lekkerder.
Ja inderdaad, spaces werkt prima verder.

Toch bedankt voor je linkje :) mocht ik het toch ooit willen proberen dan weet ik hem te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Executor16 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:26:
Weet iemand of er een site is die de 2,5-GHz en de 2,6GHz varianten al vergeleken heeft? Ik ben benieuwd of het een groot verschil is qua performance. Zal natuurlijk niet heel veel verschil in zitten, maar hetzelfde zal het ook niet zijn.
Wel de 2,4 en 2,5: http://www.macworld.com/a...3/macbookprocore2duo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb ook net m'n eerste macbook pro uitgepakt...

is het normaal dat je links van het touchpad (daar waar de hdd zit ) een lichte vibratie voelt?

ik heb een 7200rpm schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MP3-Junky schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:00:
Ik heb ook net m'n eerste macbook pro uitgepakt...

is het normaal dat je links van het touchpad (daar waar de hdd zit ) een lichte vibratie voelt?

ik heb een 7200rpm schijf
Zie pagina 7 van dit topic. Zijn meer mensen die dat hebben schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:27
Tofu schreef op maandag 10 maart 2008 @ 18:12:
[...]

Is bij een heleboel MBP's zo. Ook bij de mijne. Lijkt me sterk dat dit in het begin niet zo was, het is namelijk iets met het sluitingsmechanisme ofzo. Kan niet veel kwaad.
ook hier het verschijnsel dat de buitenkanten naar verloop van tijd omhoog lijken te staan.
ik denk dat het komt doordat je met de ene hand de knop indrukt en met de andere kant aan een van de hoeken de deksel open doet.

ik heb eens 2 vingers in het midden gelegen en dan voorzichtig wat druk uitoefenen op de buitenkant
en viola het was weer kaarsrecht.. de macbook pro is gewoon ietwat buigzaam. en gelukkig maar

kan volgens mij absoluut geen kwaad. een beetje flexibititeit is nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

ReCreator schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 00:42:Ik zag trouwens ooit een filmpje op youtube van een macbook pro waarbij het switchen van spaces ging in een soort 3d overgang (flip). Dit krijg ik hier echter niet echt voor elkaar. Weet iemand misschien hoe ik dit kan krijgen? (Is niet nuttig ofzo, maar heeft toch wel weer een leuk 'wauw' gehalte ;)
Niet gewoon 'fast user switching'?
(standaard) Optie die je kan gebruiken om snel tussen de user-accounts te switchen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Jeej, heb sinds vandaag ook mijn Macbook Pro (m'n eerste Mac) :) .
Heb dus de goedkoopste maar dan met 7200 RPM harddisk.
Moet zeggen dat hij tot nu toe (in dat beetje tijd dat ik hem heb gebruikt) goed bevalt.
Het scherm is een stuk duidelijker in verhouding met m'n vorige laptop (Nec Versa P550), en OS X bevalt goed tot nu toe.

Voor wie "uitpakfoto's" wil zien: http://mbp.xept.nl/v/mbp/

Ik ga weer lekker verder spelen zo :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

kaassouffle schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:56:
[...]

Niet gewoon 'fast user switching'?
(standaard) Optie die je kan gebruiken om snel tussen de user-accounts te switchen..
Het schijnt http://virtuedesktops.info/ te zijn. Niet echt geweldige beta nu, misschien later een poging wagen. :)

Fast user switching heb ik nog niet gevonden. Maar heb nu ook maar 1 user ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 10:08
Hey MBP-users, hebben jullie net ook een "AirPort-configuratieprogramma" (5.3.1) update gehad?

Ik heb het via de Software-update gehad. Hopelijk zijn er nu wat AirPort problemen opgelost :)

edit:

Nevermind, het is een AirPort-basisstation update:
http://www.macrumors.com/...t-utility-5-3-1-released/

(overigens, op de Apple-site is er nergens info over deze update te vinden :/

[ Voor 35% gewijzigd door Raween op 12-03-2008 00:44 . Reden: wat gechecked ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Raween schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:36:
Hey MBP-users, hebben jullie net ook een "AirPort-configuratieprogramma" (5.3.1) update gehad?

Ik heb het via de Software-update gehad. Hopelijk zijn er nu wat AirPort problemen opgelost :)

edit:

Nevermind, het is een AirPort-basisstation update:
http://www.macrumors.com/...t-utility-5-3-1-released/

(overigens, op de Apple-site is er nergens info over deze update te vinden :/

Wel getriggered en is nu aan het installeren. Mijn Airport Express base station crasht als je het te veel opnieuw configureert. Als je het met rust laat werkt het super :D

Ik ben benieuwd of het nu ook de firmware in de AP update.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijn MBp nog niet, maar ben al wel op zoek naar een tas en dergelijke. Iemand suggesties wat goede en betaalbare zijn?

Tevens wil ik nog 2 gb bij kopen, iemand daar ook een adresje voor waar het tegen een schappelijke prijs is aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:45

vooghel

Cunning linguist

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:51:
Heb mijn MBp nog niet, maar ben al wel op zoek naar een tas en dergelijke. Iemand suggesties wat goede en betaalbare zijn?
[Transport] Neem je *book mee :)
Tevens wil ik nog 2 gb bij kopen, iemand daar ook een adresje voor waar het tegen een schappelijke prijs is aan te schaffen?
pricewatch: 2GB PC5300 DDR2 SODIMM CL5.0 (Kingston, KVR667D2S5/2G) :?

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Okee, ik probeer nu al een tijdje m'n mac in Clammshell mode te gebruiken, maar het lukt niet.
Ik heb een externe monitor + muis + toetsenbord aangesloten en displays op Mirroring gezet, maar als ik m'n MBP sluit en daarna hem weer wakker maak blijft ie 5 seconden wakker en gaat ie weer slapen. Het werkt wel als ik hem een beetje open hou, maar dan krijg ik mijn display niet op de goede aspect ratio. De MBP is 1440x900 en mijn externe is 1280x1024, maar deze gaat naar 1280x800, wat ik ook probeer. Iemand tips?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
armageddon_2k1 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 17:42:
Okee, ik probeer nu al een tijdje m'n mac in Clammshell mode te gebruiken, maar het lukt niet.
Ik heb een externe monitor + muis + toetsenbord aangesloten en displays op Mirroring gezet, maar als ik m'n MBP sluit en daarna hem weer wakker maak blijft ie 5 seconden wakker en gaat ie weer slapen. Het werkt wel als ik hem een beetje open hou, maar dan krijg ik mijn display niet op de goede aspect ratio. De MBP is 1440x900 en mijn externe is 1280x1024, maar deze gaat naar 1280x800, wat ik ook probeer. Iemand tips?
Mirroring kan alleen bij gelijke resoluties. Clamshell mode betekent dat je de Macbook Pro dicht gebruikt. Dat is heel simpel. Je klapt de MBP dicht. Je sluit alles aan (bij voorkeur eerst het beeldscherm) en door het aankoppelen van de muis en/of toetsenbord (via USB) gaat de MBP aan. Je werkt dan in clamshell modus: er is alleen beeld op de externe monitor en de MBP is dichtgeklapt :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Laatst online: 27-08 14:55
Een eis is wel dat de stroom aangesloten is ;)... was het eerste wat ik toen vergat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Maar kan ik wel gewoon native resolutie van mijn TFT gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
armageddon_2k1 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:09:
Maar kan ik wel gewoon native resolutie van mijn TFT gebruiken?
Tuurlijk, zolang je maar niet mirroring aanzet, dan moet de resolutie namelijk gelijk zijn op beide schermen. Als je dat uitzet, dan kun je ook prima beide schermen op hun maximale resolutie gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:30

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Wil je 2Gb erbij kopen?
Dan kom je dus in totaal op max 3Gb he (1 van 1Gb die er nu in zit en een nieuwe van 2Gb).
Als je naar 4Gb wil dan moet je 2 x 2Gb kopen. Het geheugen wat er nu in zit kun je dan verkopen oid.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_Stranger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 15:42
Ik weet natuurlijk niet wat jij een betaalbare notebook tas vind en wat je budget is.

Ga je voor een merk met levenslange garantie, kwaliteit (van rits,stof,stevig gestikt etc) en wil eventueel nog wat ruimte over hebben voor je muis, adapter, cd-roms, psp oid & wat dunne boeken?

Dan raad je ik persoonlijk een tas van het Australische merk Crumpler aan.
Welke ik zelf ook in bezit heb. Ik heb het model "Cheesy Disco". Deze is zowel schuin over je rug te dragen en als schoudertas. Wanneer de tas schuin op je rug zit, kun je uren lopen zonder rugpijn oid. Tevens (wat ook belangrijk is bij zo'n dure notebook) is dat de inhoud van je tas veel moeilijker stelen, vanwege de flap die helemaal over je tas dichtmaakt moet worden en extra van die "klippen of hoe men het ook noemt". Prijs bedraagt a EUR130,-.

Zie: http://www.crumpler.nl/?p...7e0886d478848448789bfdb78

En kijk inderdaad onder: [Transport] Neem je *book mee

:: Second Place Is First Place Loser ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
Wat me opvalt bij het afspelen van muziek en dit te luisteren met Creative EP-630 oordopjes, dat deze veel meer ruis en bliepjes heeft dan de eerste generatie MB.
Druk je op pauze hoor je allemaal bliepjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar the Grouch schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:34:
[...]

Wil je 2Gb erbij kopen?
Dan kom je dus in totaal op max 3Gb he (1 van 1Gb die er nu in zit en een nieuwe van 2Gb).
Als je naar 4Gb wil dan moet je 2 x 2Gb kopen. Het geheugen wat er nu in zit kun je dan verkopen oid.
Ah, ok. Ik dacht dat het 1 stick van 2 gb was. Handig dat we dat weten, thanks
Miss_Stranger schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:14:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat jij een betaalbare notebook tas vind en wat je budget is.

Ga je voor een merk met levenslange garantie, kwaliteit (van rits,stof,stevig gestikt etc) en wil eventueel nog wat ruimte over hebben voor je muis, adapter, cd-roms, psp oid & wat dunne boeken?

Dan raad je ik persoonlijk een tas van het Australische merk Crumpler aan.
Welke ik zelf ook in bezit heb. Ik heb het model "Cheesy Disco". Deze is zowel schuin over je rug te dragen en als schoudertas. Wanneer de tas schuin op je rug zit, kun je uren lopen zonder rugpijn oid. Tevens (wat ook belangrijk is bij zo'n dure notebook) is dat de inhoud van je tas veel moeilijker stelen, vanwege de flap die helemaal over je tas dichtmaakt moet worden en extra van die "klippen of hoe men het ook noemt". Prijs bedraagt a EUR130,-.

Zie: http://www.crumpler.nl/?p...7e0886d478848448789bfdb78

En kijk inderdaad onder: [Transport] Neem je *book mee
Budget is geen probleem, maar ik wil niet een tas van ik noem maar wat 200€ kopen en die (bij wijze van spreken) binnen een week gewoon kapot is. Het hoeft ook geen design tas te zijn, functionaliteit/veiligheid en comfort staat boven aan.

Komt ook niet voor niks een verzekering voor me mbp. Ik ga eens kijken voor die crumpler tassen. Thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57

GigaTexel_BE

AMD MP²

zo, gisteren is m'n eerste mac aangekomen, even wennen :)

wat ik net merkte: sinds een paar uur moet ik plots FN inhouden om de functietoetsen bovenaan te gebruiken. Gisteren en vandaag nog kon ik helderheid, volume, etc aanpassen zonder de FN in te houden.
Iemand die weet wat ik fout gedaan heb? (tik op een belgisch azerty)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
GigaTexel_BE schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:36:
zo, gisteren is m'n eerste mac aangekomen, even wennen :)

wat ik net merkte: sinds een paar uur moet ik plots FN inhouden om de functietoetsen bovenaan te gebruiken. Gisteren en vandaag nog kon ik helderheid, volume, etc aanpassen zonder de FN in te houden.
Iemand die weet wat ik fout gedaan heb? (tik op een belgisch azerty)
Dan is er een systeemvoorkeur gewijzigd. Ga hiervoor dus naar Systeemvoorkeuren --> toetsenbord en muis --> Toetsenbord --> het vinkje weghalen bij 'Gebruik de toetsen 'F1', 'F2' etc als standaardfunctietoetsen'
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Laatst online: 13:57

GigaTexel_BE

AMD MP²

Satch schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:42:
[...]

Dan is er een systeemvoorkeur gewijzigd. Ga hiervoor dus naar Systeemvoorkeuren --> toetsenbord en muis --> Toetsenbord --> het vinkje weghalen bij 'Gebruik de toetsen 'F1', 'F2' etc als standaardfunctietoetsen'
:)
vreemd, zitten spookjes in de MBP want ben daar nergens in de buurt geweest :)

mijn ervaringen:
positief: bloedmooi en retesnel, OSX is even wennen maar erg intuitief
negatief: 2 USB poorten op de 15,4" is -echt- te weinig vind ik, hoop nuttige toetsen die spoorloos zijn op het Belgisch AZERTY (en nergens een lijst van hoe ik dan wel backslash, pipe, etc kan typen), detectie van extern scherm via dvi->vga gaat niet altijd even goed/vlot, primitieve versie van MSN Live Messenger (al ligt dat niet aan Mac/Apple :) )

[ Voor 4% gewijzigd door GigaTexel_BE op 13-03-2008 08:37 ]

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
GigaTexel_BE schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 08:35:
[...]

vreemd, zitten spookjes in de MBP want ben daar nergens in de buurt geweest :)

mijn ervaringen:
positief: bloedmooi en retesnel, OSX is even wennen maar erg intuitief
negatief: 2 USB poorten op de 15,4" is -echt- te weinig vind ik, hoop nuttige toetsen die spoorloos zijn op het Belgisch AZERTY (en nergens een lijst van hoe ik dan wel backslash, pipe, etc kan typen), detectie van extern scherm via dvi->vga gaat niet altijd even goed/vlot, primitieve versie van MSN Live Messenger (al ligt dat niet aan Mac/Apple :) )
Voor dat laatste heb je Adium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
Een 2 minuten review van de laatste generatie Macbook Pro's.

Na een dag of 3 werken op de nieuwe Macbook Pro heb ik volgende positieve dingen tov. mijn 'oude' MBP.

- Wordt een stuk minder warm!
- Gaat net geen 5 uur meer op batterij (Webdev/surfen/muziek/wireless)
- Toetsenbordverlichting is een stuk 'helderder'
- Scherm is, na calibratie, stukken beter dan dat van de Core Duo.
- Letters lijken stukken scherpen.
- Geluid uit de speakers klinkt veel voller / aangenamer.

en hij is ontieglijk veel sneller dan mijn oude machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:47:

[...]

Budget is geen probleem, maar ik wil niet een tas van ik noem maar wat 200€ kopen en die (bij wijze van spreken) binnen een week gewoon kapot is. Het hoeft ook geen design tas te zijn, functionaliteit/veiligheid en comfort staat boven aan.

Komt ook niet voor niks een verzekering voor me mbp. Ik ga eens kijken voor die crumpler tassen. Thanks ;)
+1 voor Crumpler tassen. Praktisch, mooi en niet stuk te krijgen.

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Vandaag is de iBood 2Gb Modules. http://www.ibood.com/site/nl/ibood.php. Zou dit geheugen goed kunnen voldoen in de MBP? 2 reepjes voor 50euro is niet erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25
Lijkt me wel. Opzich is het normaal DDR2 ram dus moet zeker werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Hier de specs van het Transcend geheugen. Gezien het frontpage-verhaal over (veel duurder) Corsair geheugen voor de Mac, wou ik even de latency van het Transcend geheugen checken maar ik begrijp het niet.

Transcend:
  • Programmable CAS Latency: 3,4,5
  • Programmable Additive Latency :0,1,2,3 and 4
Hoe verhoudt zich dit tot het 'snellere' geheugen van Corsair met 4-4-4-12-latencies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
dot.K schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:14:
Een 2 minuten review van de laatste generatie Macbook Pro's.

...

en hij is ontieglijk veel sneller dan mijn oude machine.
Dan heb je het over de 'Early 2006' versie? (Wikipedia: MacBook Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
ReCreator schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 08:50:
Vandaag is de iBood 2Gb Modules. http://www.ibood.com/site/nl/ibood.php. Zou dit geheugen goed kunnen voldoen in de MBP? 2 reepjes voor 50euro is niet erg veel.
http://www.mac-forums.com/forums/showthread.php?t=83260

In dit lijstje staat het type er bij.. ik heb dus 4 gb besteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
jverdeyen schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:57:
[...]

Dan heb je het over de 'Early 2006' versie? (Wikipedia: MacBook Pro)
Mei 2006 - indeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Laatst online: 09:06

Zillion01

Obey your screen!

Ik zou gewoon Kingston kopen KTAMB667K2/4G, 4GB Kit for Apple en die oude 2gb op marktplaats verpatsen. Of wachten op die nieuwe Corsair die uit komt en sneller is!

Qua tas.. ik heb een 15.4 inch sleeve gekocht bij computerland voor 12,50 euro :P
Kan ik hem tenminste in mijn gewone rugzak gooien.

Moet nog wel wennen aan dat ielige Enter toetsje op mijn nieuwe MBpro, dat is het enige wat me echt totaal niet bevalt. Wat een gekken die dat ontworpen hebben. En ook de pad reageert niet altijd even goed.

Voor de rest is het een super machine!

[ Voor 7% gewijzigd door Zillion01 op 14-03-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 19:05
Even iets anders. Wellicht niet gewenst bij sommigen, maar voor aanstaande MBP-eigenaren die nog twijfelen nu of later te kopen, is dit wel interessant:

Het gerucht dat Apple zijn macbooks en macbook pro's in juni weer gaan 'upgraden' wordt met dit nieuwsbericht wel steeds geloofwaardiger:
- Apple heeft gister aangekondigd zijn World Wide Developers Conference te houden van 9 t/m 13 juni; Intel releast zijn mobiele cpu's net een paar dagen daarvoor (3 t/m 7 juni)..
- Apple en Intel hebben al laten zien dat zij 'in het geheim' samenwerken (denk aan cpu voor MBA).

Eigenlijk is het wel logisch want Apple wil natuurlijk de beste configuratie hebben in hun macbooks en als ze niet de macbooks niet upgraden, hebben ze dus niet de beste configuratie (of is dit een cirkelredenatie..?).

En ja, je kunt altijd blijven wachten tot er weer iets nieuws is in computerland, blablabla :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Laatst online: 09:06

Zillion01

Obey your screen!

Ik lees trouwens net dat er blijkbaar verschillende toetsenborden in omloop zijn? Is dat ook in Nederland? Heeft hier iemand een nieuwe MBpro met een "normale" enter toets ipv een smalle verticale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Zillion01 schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:45:
Ik lees trouwens net dat er blijkbaar verschillende toetsenborden in omloop zijn? Is dat ook in Nederland? Heeft hier iemand een nieuwe MBpro met een "normale" enter toets ipv een smalle verticale?
Die is in NL standaard niet te krijgen. Je kan em er wel op laten zetten bij een zaakje die dat voor je wilt doen, maar Apple doet dat niet voor je.

Trouwens, de verticale enter toets is eigenlijk de standaard in NL. Maar de US (horizontaal) zie je eigenlijk enkel maar. :P Ik had ook eerst geen zin in de verticale enter, maar het went heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
SFRtje schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:20:
Het gerucht dat Apple zijn macbooks en macbook pro's in juni weer gaan 'upgraden' wordt met dit nieuwsbericht wel steeds geloofwaardiger
Hm, je weet me inderdaad in verwarring te brengen (zeker nu mijn bestelling mislukt is en ik al 2 weken wacht tot mijn creditcard weer bruikbaar is maar talloze telefoontjes nog niks opgeleverd hebben). Al zou het wel een erg vlotte upgrade zijn, na 3 maanden. Dit is geen gerucht, dus even kort erover praten in dit topic mag vast wel :). Op dit moment hebben we:

Maart 2008: huidige MBP processors
T95002,608006MB35W$530
T93002,508006MB35W$316
T83002,408003MB35W$241

En in juni worden verwacht (in roze de meest waarschijnlijke processors voor de MBP):

Juni 2008: Extreme (Core 2 Extreme)
QX93002,53106612MB45W$1000
X91003,0610666MB44W$851

Juni 2008: Performance (Core 2 Duo)
T96002,8010666MB35W$530
T94002,5310666MB35W$316

Juni 2008: Power Optimized Performance (Core 2 Duo)
P95002,5310666MB25W$348
P86002,4010663MB25W$241
P84002,2610663MB25W$209

Ik ben benieuwd hoe Apple de processors gaat vervangen. Als de huidige prijzen gehandhaafd blijven, worden het de T9600, T9400 en de P8600. Of zouden ze (bekende Apple-strategie) alleen maar een stapje opschuiven naar (dan wellicht goedkopere) T9300 en T9500? Dat zou gezien de lage FPS minder aantrekkelijk zijn. Van de 3MB cache zijn we wel af, in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En ik heb vandaag 2 keer 2 Gb van Kingston Valueselect geheugen in de Macbook gestoken (het juni2007 model). Nu heb ik dus 4 Gb en dat Valueselect werkt dus ook.

De echte winst zal wel in Aperture zitten, want op een tikkie snellere start na merkte ik nog niets.

* Delerium gaat morgen Passport swappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
Vandaag kreeg ik een vervangde macbook pro binnen voor mijn mbp met beschadiging en dode pixel.
Wat me echter opviel was dat de doos 2x verzegeld was.... sticker er overheen geplakt.....

Wat ik me verder afvroeg, zit er bij een standaard leopard image uit de fabriek in china nu wel of geen voorgeinstalleerde ilife en iwork? Ik heb stiekem het vermoeden dat ik een refurb model ontvangen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25
iWork zit er nooit bij. Alleen een trial. Echter dit moeten dan wel de grijze DVD's zijn bestemd voor de machine waar ze zijn bijgeleverd. Daar moet dan ook inderdaad iLife opstaan. Als je nog een Tiger machine hebt , krijg je dus de grijze DVD's met Tiger erop en een upgrade DVD van Leopard wat dan ook echt alleen Leopard is dus ook geen iLife en iWork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
Hij is vandaag ontvangen van de online store, de versie van eind februari. Daar zit dus standaard leopard op. Wat mij dus opviel was dat er op de macbook pro geen ilife en iwork (trial) geinstalleerd waren.
Mijn eerste exemplaar had ik voorzien van de data van een backup van mijn voormalige macbook core duo. Vandaar dat ik niet weet of het er standaard op hoord te zitten.

De doos van het exemplaar wat ik vandaag ontving was namelijk ook 2x verzegeld.... 1x plastic verzegeling die is doorgesneden en hierover weer een sticker die verzegeld..... ik geloof het niet helemaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
ReCreator schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 08:50:
Net ook besteld :D Erg goede prijs.

Hoelang gaat het ongeveer duren voordat het binnen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
In hoeverre is het mogelijk om de standaard 200 GB 5400rpm zelf te vervangen door een 200 GB 7200 rpm model? Ik ben namelijk van plan het 'instapmodel' van de MBP te kopen, maar vind 90 euro voor een 7200 rpm model in plaats van een 5400 rpm wel erg gortig. Los koop je ze namelijk voor 120 euro en die 200 GB 5400 rpm die uit de MBP komt kan ik mooi voor mijn PS3 gebruiken, waarna ik de 60GB van de PS3 mooi als backup schijf kan gebruiken.

Met de bijgeleverde DVD's kan je Mac OS X gewoon opnieuw installeren neem ik aan?

Daarnaast: klopt het dat ondanks of je nu een Engelse Mac OS X of Nederlands kiest, je altijd elke taal kan kiezen of niet? Mijn voorkeur gaat namelijk naar Engels uit, maar moet af en toe wel Nederlands hebben, als ik met de Engelse versie niet naar Nederlands kan schakelen ben ik eigenlijk wel verplicht om voor de Nederlands OS X te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Zoals je hier kunt zien is het best veel werk om de harde schijf te vervangen, het lijkt mij zelf niet extreem moeilijk. Het is alleen erg veel, omdat je de hele bovenkant weg moet halen en ook moet je een paar ribbon kabeltjes losmaken.
Je verliest trouwens ook je garantie, volgens mij, als je de harde schijf vervangt.
Dat is bij de MacBook namelijk niet zo.

Edit: je kunt zowel Engels als Nederlands kiezen ja, standaard staat het op Nederlands geloof ik als je hem hier koopt, maar je kunt elke taal kiezen. Die talen die je wilt gebruiken, moet je dan wel aanvinken als je de laptop opnieuw installeert geloof ik.

[ Voor 21% gewijzigd door mark de man op 14-03-2008 21:01 ]

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

MooDyBLueS schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 20:53:
In hoeverre is het mogelijk om de standaard 200 GB 5400rpm zelf te vervangen door een 200 GB 7200 rpm model? Ik ben namelijk van plan het 'instapmodel' van de MBP te kopen, maar vind 90 euro voor een 7200 rpm model in plaats van een 5400 rpm wel erg gortig. Los koop je ze namelijk voor 120 euro en die 200 GB 5400 rpm die uit de MBP komt kan ik mooi voor mijn PS3 gebruiken, waarna ik de 60GB van de PS3 mooi als backup schijf kan gebruiken.
Zoals gezegd kost je dat wel je garantie en zo makkelijk is het niet. Ikzelf zou bij een nieuw model dat risico niet nemen...... maar je kan wel naar een Appledealer gaan en vragen of ze het willen doen. Dan neem je zelf je nieuwe schijf mee en krijg je ook de oude mee terug. Bij mij in de buurt kost dan 42 euro maar dat is de garantie wel waard.
Met de bijgeleverde DVD's kan je Mac OS X gewoon opnieuw installeren neem ik aan?
Ja, er zitten alleen restricities aan zodat je het niet op andere hardware kan installeren, maar een Macbook Pro CD bevat OSX10.5 voor macbook Pro's
Daarnaast: klopt het dat ondanks of je nu een Engelse Mac OS X of Nederlands kiest, je altijd elke taal kan kiezen of niet? Mijn voorkeur gaat namelijk naar Engels uit, maar moet af en toe wel Nederlands hebben, als ik met de Engelse versie niet naar Nederlands kan schakelen ben ik eigenlijk wel verplicht om voor de Nederlands OS X te kiezen.
OSX bevat alle talen. Na installatie kan je makkelijk van taal veranderen, je systeem schakelt dan integraal over op de andere taal. Bij een verse format kan je wel ervoor kiezen de exra talen (deens?) te laten voor wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
  • Laatst online: 10-09 19:05
torp schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:33:
[...]

Hm, je weet me inderdaad in verwarring te brengen (zeker nu mijn bestelling mislukt is en ik al 2 weken wacht tot mijn creditcard weer bruikbaar is maar talloze telefoontjes nog niks opgeleverd hebben). Al zou het wel een erg vlotte upgrade zijn, na 3 maanden. Dit is geen gerucht, dus even kort erover praten in dit topic mag vast wel :). Op dit moment hebben we:

Maart 2008: huidige MBP processors
T95002,608006MB35W$530
T93002,508006MB35W$316
T83002,408003MB35W$241

En in juni worden verwacht (in roze de meest waarschijnlijke processors voor de MBP):

Juni 2008: Extreme (Core 2 Extreme)
QX93002,53106612MB45W$1000
X91003,0610666MB44W$851

Juni 2008: Performance (Core 2 Duo)
T96002,8010666MB35W$530
T94002,5310666MB35W$316

Juni 2008: Power Optimized Performance (Core 2 Duo)
P95002,5310666MB25W$348
P86002,4010663MB25W$241
P84002,2610663MB25W$209

Ik ben benieuwd hoe Apple de processors gaat vervangen. Als de huidige prijzen gehandhaafd blijven, worden het de T9600, T9400 en de P8600. Of zouden ze (bekende Apple-strategie) alleen maar een stapje opschuiven naar (dan wellicht goedkopere) T9300 en T9500? Dat zou gezien de lage FPS minder aantrekkelijk zijn. Van de 3MB cache zijn we wel af, in dat geval.
Ze bevatten nu al toch de T9300 en T9500 cpu's? Hoe kunnen ze dan opschuiven..? Of begrijp ik je verkeerd..? Maar ik neem aan dat Apple, als idd de prijzen die je hebt aangegeven, de overstap maakt, ookal is het alleen een verandering van processor. Aan de andere kant, de laatste update (naar Penryn) duurde ook veels te lang volgens vele.. In ieder geval wacht ik nog even tot begin juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:27
Ik hoop dat de QX9300 als meerprijs kan worden geleverd want dan zou ik de MPB gelijk kopen.

*wacht sinds zomer 2007 op een quadcore macbook pro..(nog een tijdje wachten dus..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
SFRtje schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:38:
Ze bevatten nu al toch de T9300 en T9500 cpu's? Hoe kunnen ze dan opschuiven..?
Gewoon: het instapmodel krijgt de specificaties van het middelste model, het middelste model dat van het topmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Laatst online: 09-04 12:25
ecteinascidin schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:52:
En ik heb vandaag 2 keer 2 Gb van Kingston Valueselect geheugen in de Macbook gestoken (het juni2007 model). Nu heb ik dus 4 Gb en dat Valueselect werkt dus ook.

De echte winst zal wel in Aperture zitten, want op een tikkie snellere start na merkte ik nog niets.
Ik merkte de snelheidswinst vooral in VMware Fusion. M'n Ubuntu ontwikkelserver draait soepeler. Vooral wanneer ik er Windows nog naast had, was die wel eens traag, wat de rest van de computer dan ook minder snel maakte. Dat probleem is met 4GB verholpen.

Over de nieuwe MBP: hoe schakel je tussen intern/extern beeldscherm, wat vroeger onder F7 zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ecteinascidin schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 21:46:
[...]

Zoals gezegd kost je dat wel je garantie en zo makkelijk is het niet. Ikzelf zou bij een nieuw model dat risico niet nemen...... maar je kan wel naar een Appledealer gaan en vragen of ze het willen doen. Dan neem je zelf je nieuwe schijf mee en krijg je ook de oude mee terug. Bij mij in de buurt kost dan 42 euro maar dat is de garantie wel waard.
Tja... 90 euro extra of 120 euro voor een losse schijf met 42 euro inbouwkosten. Voor dat verschil van 72 euro koop ik bijna een 200 GB 5400 rpm, dus dat voordeel is dan weer teniet gedaan.

Ik zal dan toch voor de 90 euro meerprijs kiezen.
[...]

Ja, er zitten alleen restricities aan zodat je het niet op andere hardware kan installeren, maar een Macbook Pro CD bevat OSX10.5 voor macbook Pro's
Dat is geen probleem, ik ben ook niet van plan om het ergens anders op te installeren. De enige reden was het eventueel vervangen van de harde schijf, waardoor een nieuwe installatie noodzakelijk zou zijn.
[...]

OSX bevat alle talen. Na installatie kan je makkelijk van taal veranderen, je systeem schakelt dan integraal over op de andere taal. Bij een verse format kan je wel ervoor kiezen de exra talen (deens?) te laten voor wat het waard is.
Ideaal, binnenkort maar eens bestellen dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

remmelt schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 00:26:
[...]
Over de nieuwe MBP: hoe schakel je tussen intern/extern beeldscherm, wat vroeger onder F7 zat?
Het zal vast fn+F7 zijn of cmd+F7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

O.D.Smolik schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 09:15:
[...]

Het zal vast fn+F7 zijn of cmd+F7 :?
Ligt er aan hoe je het hebt ingesteld. Het is F7 of fn+F7.
Die afhankelijkheid komt van de instellingen van je keyboard of in de SysPrefs. De vraag is dan of je de voorgedefinieerde functies of de F1-12 toets-functie direct of via de fn toests aanwilt spreken.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Primate Labs: new MacBooks are slower

Primate Labs has taken a close look at the performance of Apple's lastest MacBook, and claims that the newest base model is slower than the previous generation. A performance comparison via Geekbench -- an application designed to test the speed of computers in various areas -- revealed higher scores for MacBooks released in early 2008 than the latest models offered by Apple. In overall performance the early 2008 2.4GHz Intel Core 2 Duo MacBook scored 3,135 against a baseline score of 1,000, which signifies the score a 1.6GHz Power Mac G5 would receive. Conversely, Apple's late 2008 2.2GHz MacBook scored 2,890 -- significantly less than the slightly older model.

Interestingly, the early 2007 MacBook outperformed the current-generation system in almost every category. Only stream performance showed a slight uptick in performance for the latest MacBook over the 2007 model. Primate Labs concludes that the late 2008 high-end MacBooks outperform the high-end early 2007 systems, pointing to the newer model's increased processor frequency.

"Of course, the high-end MacBook (Early 2008) is faster than the high-end MacBook (Late 2007); it seems the increase in processor frequency is enough to overcome the smaller L2 cache in this case."

Primate Labs chalks up the newest base model's lower performance to Apple's inclusion of Intel's Penryn processor, which offers less L2 cache than the chips that shipped in early 2007 MacBooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Gaat dat niet over de Macbook i.p.v. de Macbook Pro?

Ik vraag me ook af hoe ze dat dan precies testen? Want ik neem aan dat Apple zelf ook de nodige tests doen voordat ze een nieuw model op de markt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Tja, en als ze het dan tot twee keer toe over "late 2008" hebben, maak je je niet echt geloofwaardig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Krijg m'n MBP nog steeds niet in Clamshell mode. Echt van alles al geprobeerd.
Ik zet hem in sleep-mode (via knopje of scherm sluiten) en sluit dan monitor aan en dan toetsenbord/muis. Op dat moment gaat mijn externe scherm aan en verschijnt niet de Desktop maar gewoon een leeg scherm (hij is dus een uitbreiding van m'n normale desktop). Dat is al niet wenselijk, maar hoe ik het ook probeer, na 5 sec gaat dat scherm ook weer uit. Als ik dan het MBP scherm opendoe krijg ik daar ook geen beeld meer en moet ik hem uit en aan zetten. Als ik Mirroring aanzet krijg ik wel een desktop maar die gaat ook na 5 sec weer uit en staat helemaal in de verkeerde resolutie.
Snap er geen bal meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, laatst op mijn SR-MBP flink videoartifacts gehad, terwijl de temps toch niet zo heel hoog waren (wel hoog, CPU 73 en GPU 76, had nog nooit zo'n hoge gpu-temop gezien trouwens). Misschien toch een andere oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk als ik dit zo zie, dat ik ook nog even wacht tot begin juni. Aangezien je deze geruchten wel redelijk serieus kan nemen denk ik zo..
SFRtje schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:38:
[...]

Ze bevatten nu al toch de T9300 en T9500 cpu's? Hoe kunnen ze dan opschuiven..? Of begrijp ik je verkeerd..? Maar ik neem aan dat Apple, als idd de prijzen die je hebt aangegeven, de overstap maakt, ookal is het alleen een verandering van processor. Aan de andere kant, de laatste update (naar Penryn) duurde ook veels te lang volgens vele.. In ieder geval wacht ik nog even tot begin juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Heb Clamshell nu wel werkend. Blijkbaar zijn er meer mensen met hetzelfde probleem wat ontstaat na de Graphics Update van 10.5.2.
Mijn workaround is nu door alles aan te sluiten, de MBP aan te zetten en direct (voor het geluidje), hem dicht te doen en dan werkt het wel allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:55:
Ik denk als ik dit zo zie, dat ik ook nog even wacht tot begin juni. Aangezien je deze geruchten wel redelijk serieus kan nemen denk ik zo..

[...]
Praat je nou tegen je zelf? :P No offence hoor, maar er is net een update geweest.
Als er nu al GoT'ers lopen te mekkeren met aankondigingen dat ze wachten op de volgende update..
Ok, als er echt een update aan zit te komen, dan is het geheel logisch dat je wacht. Maar anders kan ik er zo moe van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:53
Heeft iemand er een idee van hoe warm een macbook pro ongeveer zou mogen worden? Mijn instapmodel (van voor de laatste update) wordt onder belasting namelijk wel erg warm. iStat geeft aan dat de GPU diode zelfs 82 graden is. Is dit normaal of schadelijk voor mijn MBP?

Tijdens enkel wat surfen op internet e.d. lijkt alles erg mee te vallen (de onderkant voelt dan ook niet warm aan). Medetweakers gaven wel al aan dat hun MBP warm wordt maar echte temperaturen ben ik nog niet tegengekomen hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help...nu ik deze berichten lees vraag ik me af of ik niet beter had kunnen wachten tot juni met aanschaf van deze 4 dagen oude macbookpro 2,5 ghz...
Gaat dit veel verschil maken? En zijn deze echt langzamer ten opzichte van het oude model? Kan ik haast niet geloven met 6 mb cache

Eigenlijk kon ik niet wachten dus hoor je me ook niet klagen verder....maar als ik deze berichten lees vraag ik me af of ik er te vroeg bij ben gekomen...(voorheen altijd op pc en de snelle wisseling van onderdelen gewend) en zit ik helaas nu al aan verkoop te denken als het echt veel verschil uit gaat maken..

--De apple f7 toets werkt niet...heb al met de apple dealer en hulpdesk aan de lijn gehangen : had ik overigens niet verwacht...zo snel.
Deze konden me vertellen dat de functie wellicht bij voldoende klachten terugkomt ( software matig)

ik gebruik nu een icoontje beeldschermbeheer voor de videokaart waarbij ik kan schakelen tussen mirror en normale view..
Waarom handig? Als je bijvoorbeeld live op een beamer werkt en je wil even een full screen output naar beamer ( tussendoor een slideshow full screen) dan is het handig dat het publiek niet direct mee zit te genieten van je OSD settings. DAT KNOPJE HAD EEN HELE GOEDE FUNCTIE!! 8)7
Verder een prachtig device: stil mooi en echt wel krachtig ofzo: Ben alleen een crash tegengekomen toen ik en 8 gig HD wmv file in front row wilde afspelen ( flip4mac installed) Ging alleen goed in quicktime dus tot nog toe geen problemen...

__mijn mac is tot nu toe echt koel gebleven onder de druk van de adobe suite open (±6)..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 14:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 23:47:
Help...nu ik deze berichten lees vraag ik me af of ik niet beter had kunnen wachten tot juni met aanschaf van deze 4 dagen oude macbookpro 2,5 ghz...
Gaat dit veel verschil maken? En zijn deze echt langzamer ten opzichte van het oude model? Kan ik haast niet geloven met 6 mb cache
Je moet je de vraag stellen of wat je nu hebt goed werkt of niet en jezelf niet gek (laten) maken over iets wat enkel logisch is: nieuwere modellen zijn (vrijwel) altijd beter ;) En of mijn 2.4 3MB cache iets langzamer is dan de vorige 2.4 maakt me niets uit, hij is wel koeler en werkt als een spreekwoordelijke tiet. Geniet gewoon van wat je nu hebt imo.

Ik ben trouwens wel verliefd geworden ondertussen op Spaces en het trackpad. Doorgaans gebruik ik echt een muis naast m'n laptops maar bij de MBP vind ik het prima werken zonder muis. Scrollen is echt geweldig zo aaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja je hebt wel gelijk denk ik.. daar heb ik snel last van , zeker nu met een mac ;)

naast de touch pad is ook het toetsenbord een verademing... elk ander toesenbord voelt nu gewoon 'ruw' :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 00:14:
Ja je hebt wel gelijk denk ik.. daar heb ik snel last van , zeker nu met een mac ;)

naast de touch pad is ook het toetsenbord een verademing... elk ander toesenbord voelt nu gewoon 'ruw' :9
Mja ik heb mijn MBP thuis vaak aan m'n externe scherm en aan een toetsenbord + muis hangen, maar onderweg gebruik ik inderdaad vaak gewoon het touchpad, dat scrollen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Er zitten gemiddeld zo'n 6 tot 9 maanden tussen een update van de nieuwe en de oude MB(P).
Denk niet dat er al een update aan zit te komen, en zeker niet vanwege het feit dat Intel dan misschien wel met een nieuwe processor komt.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast eerder genoemde voordelen van de laatste update (Penryn) is ook energiezuinigheid een dikke plus. Terwijl ik dit typ (met een redelijk gedimd, maar leesbaar scherm) staat er 5u:20m batterijtijd! (2,5 Ghz, 7200 rpm HD) Erg lekker als je veel moet reizen.

Wat beteft vlotte update-cyclus..bekijk het ook zo..de macbook pro is in huidige ontwerp is optimaal doorontwikkeld door de jaren. Beter dan dit krijg je hem niet, tenminste ik ga ervan uit dat de volgende update een complete restyle van case zal hebben. (Bijna) alle nieuwe dingen hebben kinderziektes..daar hoor ik bij de huidige update vrij weinig over. Dus geniet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:30:
Naast eerder genoemde voordelen van de laatste update (Penryn) is ook energiezuinigheid een dikke plus. Terwijl ik dit typ (met een redelijk gedimd, maar leesbaar scherm) staat er 5u:20m batterijtijd! (2,5 Ghz, 7200 rpm HD) Erg lekker als je veel moet reizen.

Wat beteft vlotte update-cyclus..bekijk het ook zo..de macbook pro is in huidige ontwerp is optimaal doorontwikkeld door de jaren. Beter dan dit krijg je hem niet, tenminste ik ga ervan uit dat de volgende update een complete restyle van case zal hebben. (Bijna) alle nieuwe dingen hebben kinderziektes..daar hoor ik bij de huidige update vrij weinig over. Dus geniet ;)
Precies. Een restyle hoeft van mij nieteens zozeer, maar het zit er wel aan te komen. Vandaag komt bij mij dezelfde MBP die jij hebt ;)
Ik vermoed dat dan de ACD's ook een flinke update krijgen, als ik de MacMe verkoper mag geloven :)

Effe een vraagje: Moet ie eerst opladen voordat je hem de eerste keer aanzet of...?

Laten we trouwens het uitgebreide video-geheugen niet vergeten als update ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 17-03-2008 10:37 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ja, maak je geen zorgen. Alle nieuwere computers zijn beter dan de vorige versie. Kijk naar wat je hebt en wat je nodig hebt, die 200MHz extra is het wachten heus niet waard.

Ik heb de vorige versie MBP, dus zonder trackpad en met 2,2GHz en 128MB video RAM. Dat is echt een hele goede computer waar ik al een hele poos echt heel erg gelukkig mee ben. Team Fortress 2 speelt 'ie goed, verder kan 'ie alles aan waar ik 'm voor nodig heb. 4GB mem erin en gaan.

Het enige waar ik van baal is de extra schijfruimte in de update, ik heb nog 90 eu moeten betalen om van een 120 naar een 160 schijf te gaan... 5400 rpm, zelfs. Achteraf had ik dat beter niet kunnen doen en een grotere schijf kunnen kopen en die dan door een dealer laten inbouwen. Dat had me dan 160 eu gekost oid, voor een 7200rpm 200GB. Maar ja, achteraf gedoe.

Voor de mensen die nog gaan bestellen: ik kocht de mijne online bij Apple en heb toen even gezocht op een kortingscode, gewoon via Google: dat heeft me 90 euro gescheeld! Loont de moeite, dus!

Mijn Mac wordt overigens wel behoorlijk warm. Enclosure bottom haalt de 40 graden wel, airportkaart is ook altijd heet. Tip, dus: zet je airport uit als je aan een draad zit, dat scheelt weer een kacheltje. Ik zal 'm vandaag eens laten draaien en de precieze temperaturen noteren. Na een paar uur spelvermaak in Windows zijn de GPU en CPU overigens in de lage 70 graden.

Zo, paar uur later. MBP deed de laatste 3 uur niks, scherm op slaapstand, Firefox aan (2 youtube filmpjes op pauze, FF trekt dan 13,5%...) en Mail die om de zoveel minuten mail checkt. Verder verbonden over Airport. De computer staat op een (isolerende) sleeve van 2x dik neopreen, dat is misschien warmte-tecnisch niet handig. Wel staat hier het raam open en is het dus behoorlijk koel.

CPU A: 49
GPU diode: 55
GPU heatsink: 49
Heatsink A: 49
Heatsink B: 39
Enclosure bottom: 32
Memory control: 45
Airport card: 55

Alles natuurlijk in graden celsius. Dit is dus onder een vrij constante 12-14% load, 3 uur lang.

[ Voor 33% gewijzigd door remmelt op 17-03-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjbaker schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:36:
[...]

Precies. Een restyle hoeft van mij nieteens zozeer, maar het zit er wel aan te komen. Vandaag komt bij mij dezelfde MBP die jij hebt ;)
Ik vermoed dat dan de ACD's ook een flinke update krijgen, als ik de MacMe verkoper mag geloven :)

Effe een vraagje: Moet ie eerst opladen voordat je hem de eerste keer aanzet of...?
ACD updates?..hmm vertel!
Ben nu erg tevreden met gloednieuwe 23 inch ACD...toch benieuwd wat ze daar nog aan kunnen verbeteren ;)

Betreft opladen: Paar pagina's terug in dit topic stonden nog een aantal linkjes met info van apple over optimaal batterij-gebruik. Zelf heb ik m eerst aan netstroom gehangen (tot 100%) en daarna een keer helemaal leeg laten lopen op accu. Nu hangt ie meestal aan netstroom..af en toe op accu gebruiken> dan blijft accu fit en "in beweging"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
  • Laatst online: 08-09 20:52
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:42:
[...]
Betreft opladen: Paar pagina's terug in dit topic stonden nog een aantal linkjes met info van apple over optimaal batterij-gebruik. Zelf heb ik m eerst aan netstroom gehangen (tot 100%) en daarna een keer helemaal leeg laten lopen op accu. Nu hangt ie meestal aan netstroom..af en toe op accu gebruiken> dan blijft accu fit en "in beweging"
Dat zal ook wel in de manual staan?

In de manual van vorig model staat:
Calibrating Your Battery
To get the longest running time from your battery, calibrate it sometime during the
first week you have your MacBook Pro and repeat these steps occasionally to keep your
battery functioning at its fullest capacity.
To calibrate your battery:
1 Plug in the power adapter and fully charge your MacBook Pro battery until the light on
the power adapter plug changes to green and the Battery icon in the menu bar
indicates that the battery is fully charged.
2 Allow the battery to rest in the fully charged state for two hours or longer. You may use
your computer during this time as long as the adapter is plugged in.
3 Disconnect the power adapter with the MacBook Pro on and start running it from the
battery. You may use your computer during this time.
When your battery gets low, you will see the low battery warning dialog on the screen.
4 Continue to keep your computer turned on until it goes to sleep. Save your work and
close all applications when the battery gets low and before the system goes to sleep.
5 Turn off the computer or allow it to sleep for five hours or longer.
6 Connect the power adapter and leave it connected until the battery is fully charged
again.
Important: Repeat the calibration process occasionally to keep your battery fully
functioning. If you use your MacBook Pro infrequently, it’s best to recalibrate the
battery at least once a month.

[ Voor 59% gewijzigd door stoicz op 17-03-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:42:
[...]

ACD updates?..hmm vertel!
Ben nu erg tevreden met gloednieuwe 23 inch ACD...toch benieuwd wat ze daar nog aan kunnen verbeteren ;)
Ongeveer 40% van de prijs afhalen lijkt me een goed begin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34

Maximus

There is no substitute

Prijsreductie van de 23 en 30" is erg prettig. Vervolgens mogen ze er ook wel een iSight inbouwen zoals al gedaan is met de MacBook (Pro) en de iMacs. Wat opzich ook nog beter kan is het inbouwen van een panel dat een lagere ms heeft.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

tjbaker schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:36:
[...]
[..]
Zullen we afspreken dat we APR verkopers gewoon niet meer geloven als het gaat om op handen zijnde updates? :) Medewerkers van APR's moeten het -net als wij- gewoon doen met MacRumors en aanverwanten. Apple geeft -zelfs naar APR's- geen info over mogelijke updates. De enige extra informatiebron die zij hebben, en wij wat minder, is voorraadinfo. En zelfs uit voorraadinfo is lang niet altijd iets af te leiden.

Overigens meen ik me te herinneren uit de tijd dat ik zelf nog bij een APR werkte dat de policy was dat het personeel niets tegen klanten zegt over mogelijke updates, aangezien het altijd om geruchten gaat. Maar afgaande op wat ik hier lees mogen de APR-eigenaars onderhand wel een disclaimer bij de toonbank gaan hangen voor een klant zijn 40% korting op een ACD komt claimen :+

Launching containers into space

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.