[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 85.481 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:01

B2

wa' seggie?

TimmieN schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 07:20:
[...]

Het aantal loadcycles kan ik zien in iStat pro, maar waar vind je de info over de capaciteit?
Nou istat pro geeft het geloof ik ook weer, alszijnde Health.
Maar via de terminal kan het door even
code:
1
ioreg -l | grep 'Capacity'
te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
TimmieN schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 07:20:
[...]

Het aantal loadcycles kan ik zien in iStat pro, maar waar vind je de info over de capaciteit?
About this mac --> more info --> power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

B2 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 07:11:
Ik merkte dat de batterij van mijn MBP van augustus beetje minder begon te worden. De capaciteit schommelde ergens tussen de 2800 en 2900 (met 170 loadcycles). Even met Apple gebeld, en een nieuwe batterij werd gelijk opgestuurd. Netjes dus weer.
Dat is dus bijna de helft, niet zo mooi! Maar wel erg netjes van die nieuwe accu :)
Mijne heeft na 3 weken nog 98% health, en daar staat hij al zo'n 2 weken op. Gebeurt dit door het kalibreren of....?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:51

alienfruit

the alien you never expected

Waarom krijgen jullie wel allemaal dingen opgestuurd als jullie bellen en als ik bel. Zeggen ze eigenlijk dat ik een nieuwe accu moet kopen :( Kan een van jullie niet voor mij eens bellen met Apple :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alienfruit schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 05:26:
Zucht, het drama blijft doorgaan. Lopende problemen met de notebook zijn: behuizing begint los te raken, grijze vlekken in het scherm, oplader doet gek, batterij gaat niet lang mee, en de brander doet moeilijk. Nu hoef ik alleen Apple nog zo gek te krijgen dat ze er naar willen kijken.

Krijgen jullie trouwens ook grijze vlekken in het scherm?
Het lijkt me toch vanzelfsprekend dat Apple hiernaar kijkt. Is nogal wat allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

alienfruit schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 13:08:
Waarom krijgen jullie wel allemaal dingen opgestuurd als jullie bellen en als ik bel. Zeggen ze eigenlijk dat ik een nieuwe accu moet kopen :( Kan een van jullie niet voor mij eens bellen met Apple :)
Gewoon zeggen dat je Sinterklaas bent, kom je overal mee weg! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
Hoe zit het met de garantie als je een Apple Product koopt uit de states?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scorpie schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:19:
Hoe spelen jullie 1080P rips af op jullie MBP? (Ja, ik weet dat de full hd resolutie te groot is voor het scherm...). Als ik ze via VLC speel dan stopt af en toe het beeld en krijg ik een error melding met het bericht dat er 5 seconden framedrops zijn, en dan gaat de film weer vrolijk verder. In Quicktime gaat het allemaal maar traag, lijkt net of het met 20fps wordt afgespeeld. Ik heb zowel Perian als flip4mac installed staan. Iemand suggesties?
Gebruik OSXBMC en al je problemen zijn voorbij!:)

Weet iemand hoe ik het beeldscherm echt uit kan zetten, wanneer ik gebruik maak van een extern scherm? Ik wil de MBP wel open houden. Alleen het beeldscherm moet uit. Dus niet de backlight uit zetten;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

alienfruit schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 13:08:
Hoe oud is jouw MBP? En wat is de capaciteit van je batterij? En het aantal loadcycles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:47:
[...]

Weet iemand hoe ik het beeldscherm echt uit kan zetten, wanneer ik gebruik maak van een extern scherm? Ik wil de MBP wel open houden. Alleen het beeldscherm moet uit. Dus niet de backlight uit zetten;)
Dichtklappen, aanzetten (via keyboard oid), wachten tot je externe scherm aanstaat, opendoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:47:
[...]

Gebruik OSXBMC en al je problemen zijn voorbij!:)

Systeemvoorkeuren --> Exposes en Spaces --> Hoek kiezen --> Beeldscherm in sluimerstand

Weet niet of hij dan ook je externe monitor uitgooit, volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Red schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:48:
[...]

Systeemvoorkeuren --> Exposes en Spaces --> Hoek kiezen --> Beeldscherm in sluimerstand

Weet niet of hij dan ook je externe monitor uitgooit, volgens mij niet.
Net even getest, en hij gooit dan ook je externe monitor op zwart.
De optie om hem in slaapstand te doen door de MBP dicht te klappen en vervolgens met tobo/muis te wekken is normaal de juiste manier.
Bij mij werkt hij echter helaas niet. Zodra ik dat doe wordt hij heel even wakker en schiet hij meteen weer in slaapstand, kan misschien max 2 seconden de muis bewegen voordat hij weer slaapt.
Kent iemand dit probleem? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Je hebt onder systeemvoorkeuren wel aangevinkt staan dat je ze met USB / Bluetooth uit slaapstand gehaald kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

B2 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:13:
Hoe oud is jouw MBP? En wat is de capaciteit van je batterij? En het aantal loadcycles?
Het is de generatie C2D MBP. Verder is mijn batterij:
| | "LatestErrorType" = "Capacity Read Zero"
| | "CurrentCapacity" = 791
| | "LegacyBatteryInfo" = {"Capacity"=2446,"Voltage"=12182,"Flags"=7,"Current"=791,"Amper$
| | "DesignCapacity" = 5500
| | "MaxCapacity" = 2446

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bakkert schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 12:10:
[...]

Dat is dus bijna de helft, niet zo mooi! Maar wel erg netjes van die nieuwe accu :)
Mijne heeft na 3 weken nog 98% health, en daar staat hij al zo'n 2 weken op. Gebeurt dit door het kalibreren of....?
Maar wat zegt die info mij ?
Twee maanden lang was het bij mij een health van 99%. Daarna een drop naar 86% (!), vervolgens terug naar 97% en momenteel 91% na 124 cycles...
(Alles gemeten met iStat).

Ergo: Wat kan ik met die info ? (Mijn MBP is trouwens model: MacBookPro3,1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

alienfruit schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:37:
[...]

Het is de generatie C2D MBP. Verder is mijn batterij:

[...]
Als je nog in de garantieperiode valt zou ik gewoon Apple bellen. Ik heb alleen maar genoemd dat mn batterij met 3 kwartier leeg was, en toen vroegen ze naar het aantal loadcycles en de capaciteit.
De volgende dag lag er een nieuwe batterij op de mat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Het verschilt ook nog al hoe je het brengt aan de telefoon. Die lui zijn natuurlijk eerder geneigd om je te helpen als je vriendelijk bent. Soms zit er echter iemand met een kuthumeur aan de andere kant, en dan kan je het beste nog een keer bellen zodat je iemand anders aan de lijn krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

remmelt schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:17:
Het verschilt ook nog al hoe je het brengt aan de telefoon. Die lui zijn natuurlijk eerder geneigd om je te helpen als je vriendelijk bent. Soms zit er echter iemand met een kuthumeur aan de andere kant, en dan kan je het beste nog een keer bellen zodat je iemand anders aan de lijn krijgt.
Klopt, ik belde woensdag rond een uur of 10, en kreeg een heel aardige meid/mevrouw aan de lijn die allerzins behulpzaam en meewerkend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 19:11
To_Tall schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:54:
Hoe zit het met de garantie als je een Apple Product koopt uit de states?
De garantie is wereldwijd geldig, dat is dus in principe geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sephone
  • Laatst online: 25-07-2023
MikeN schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 19:24:
[...]

De garantie is wereldwijd geldig, dat is dus in principe geen probleem.
Ho, de garantie is alleen wereldwijd bij iPods en Notebooks. Omdat deze draagbaar zijn.

 MacBook Pro Retine 15" 2,3 Ghz 16GB - iPad mini 16GB WiFi - iPhone 5 - Apple TV 2 - Airports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://ja3.nl/macbook_pro_scherm.jpg

Is er al wat meer bekend over het probleem wat te zien is in bovenstaande foto?
Ik heb het zojuist ook gehad om m'n nieuwe MBP :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 21:30

ratz

Gadgetgeek

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:29:
[afbeelding]

Is er al wat meer bekend over het probleem wat te zien is in bovenstaande foto?
Ik heb het zojuist ook gehad om m'n nieuwe MBP :'(
Even opnieuw opstarten...
De helft van je LED backlights is uitgevallen. Is een bekend probleem bij de laatste generatie MBPs. Gebeurt sporadisch, met name bij wake up uit slaapstand als hij op de battery loopt. Het is hopen op een firmware update.
Meer info over dit probleem op de Apple forums

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Sephone schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:07:
[...]

Ho, de garantie is alleen wereldwijd bij iPods en Notebooks. Omdat deze draagbaar zijn.
Hier heeft Sephone gelijk aan! Wel iets om rekening mee te houden, als ook dat de iPhone hier niet onder garantie valt!!! Dus niet eens alle draagbare apparaten vallen onder dezen regel.

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
[...]

En dit is niet toevallig het Macbook Pro topic?

Verder is die policy een aardige tijd terug al aangepast afaik, zie ook de docs op http://www.apple.com/legal/warranty/. Alleen voor de iPhone geldt dat je alleen service kan krijgen in het land waar hij gekocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nu is mijn notebook echt rijp voor de dokter. Weet iemand wat Apple doet als er een toets los zit van je toetsenbord? Mijn page down toets is helaas los geschoten. Dikke pech. Hopelijk wordt dit gewoon probleemloos opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

alienfruit schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:31:
Nu is mijn notebook echt rijp voor de dokter. Weet iemand wat Apple doet als er een toets los zit van je toetsenbord? Mijn page down toets is helaas los geschoten. Dikke pech. Hopelijk wordt dit gewoon probleemloos opgelost?
Kun je m er niet weer opklikken zegmaar? Bij windowslaptops kan dat meestal wel namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 11:39
Bakkert schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:42:
[...]

Kun je m er niet weer opklikken zegmaar? Bij windowslaptops kan dat meestal wel namelijk!
Kan bij een MBP idd ook gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nee, kan niet hier.Ik denk dat er iets afgebroken is ofzo :(( Iemand enig idee of Apple dit zou kunnen of willen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

alienfruit schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:21:
Nee, kan niet hier.Ik denk dat er iets afgebroken is ofzo :(( Iemand enig idee of Apple dit zou kunnen of willen oplossen?
Je hebt een van de laatste versies he? Je mag van een MBP er wel vanuit gaan dat hij 3 jaar zonder problemen meegaat (bij normaal gebruik). Zoiets staat ook in het grote boze wetboek. Dus Apple moet m gewoon repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
[...]

Is een MBP dan geen Notebook?? Dacht dat we in MacBook Pro topic zaten :)
LoL.. me eigen post niet gelezen :+ Doelde wel op MBP

A.s. Donderdag naar de states tot woensdag avonde.. New York :) (voor werk) maar de Apple Store op 5th zit 2 blokken van kantoor vandaan dus tijdens de lunch richting Apple Store.. _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door To_Tall op 06-04-2008 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Vraag & aanbod mag op de frontpage en niet op het forum.

[ Voor 88% gewijzigd door Hoedje op 07-04-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 11:06
alienfruit schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:31:
Yup - je kan gewoon naar een Apple Repair Center en ze wisselen daar gewoon je keyboard (waarschijnlijk wel even bellen). Ik heb dat ook aan de hand gehad met mijn vorige.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
*knip*
LoL... Invoer rechten iemand?? hehehe.. Zou heel graag willen, maar ik denk dat het niet handig is.

[ Voor 55% gewijzigd door Hoedje op 07-04-2008 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOCO_cola
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02-2024
Net een Ifone gekocht, en nu vraag ik mij of het mogelijk is om de gprs te gebruiken voor mijn laptop om te internetten, wanneer ik de Ifone via USB aan mijn laptop koppel.

-edit- verkeerde topic sorry -edit

[ Voor 10% gewijzigd door SOCO_cola op 07-04-2008 15:13 ]

Nintendo SWITCH! FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Red schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:02:
Je hebt onder systeemvoorkeuren wel aangevinkt staan dat je ze met USB / Bluetooth uit slaapstand gehaald kunnen worden?
ja, hij gaat ook netjes uit sluimerstand hoor. Probleem is dat hij dan paar seconden later meteen weer in sluimerstand gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb sinds begin vorige maand (dus nu 1 maand oud) een 17" MacBook Pro met roge resolutie. Bij mij staat er dit over de batterrij:

Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/4870/batterijxc7.jpg

Is dit normaal dat hij al na 1 maand nog maar 91% health heeft?

Groeten,
DutchMaccer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik wil binnenkort een Macbook Pro aanschaffen. Toch heb ik een beetje m'n twijfels of dit wel het juiste moment is. Aan de ene kant voldoet het huidige model (zover ik gezien heb) volledig aan m'n eisen, maar het is wel veel geld. Zeker als ik dit soort berichten lees:
http://www.macrumors.com/...see-major-design-changes/
Lijkt er toch op dat ze binnenkort met een nieuw design komen. Zeker omdat Apple dat vaak combineerd met leuke andere innovatieve dingen. De kans is sowieso erg groot dat de snelheid in juni alweer omhoog gaat (al vind ik dat iets minder boeiend).
En ja, je kunt blijven wachten (normaal doe ik dat niet snel met apparatuur), maar een maand of twee/drie wachten voor zo'n upgrade vind ik het nog wel waard. Lastig :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tom op 07-04-2008 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De snelheid omhoog? Met welke CPU? Meer geheugen? Apple verdient juist op het verkopen van extra gehuegen en zal dus nooit standaard 4Gb inbouwen.

Een redesign zit er idd aan te komen, maar dat kan morgen of over 5 jaar zijn. Dat weet niemand, dus om daar nou op te wachten. Het systeem is net 1.5 maand terug geupdate dus deze tijd om iets te kopen is zo goed als ieder ander.
En dan nog, zoveel sneller/beter zal 'ie na een redesign ook weer niet zijn.

* Delerium denkt namelijk dat op het GPU-front er nog geen zuinige powerbeestjes zijn verschenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ecteinascidin schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:19:
De snelheid omhoog? Met welke CPU? Meer geheugen? Apple verdient juist op het verkopen van extra gehuegen en zal dus nooit standaard 4Gb inbouwen.
Als je even het linkje aan had geklikt had je dit gelezen:
The new designs are expected to accompany the Montevina platform launch in June of this year. Montevina promises faster front-side bus speeds (1066MHz) over existing models (800MHz) and slightly faster Penryn processors (2.26-3.06GHz).
Meerdere sites roepen dat die upgrade in juni sowieso al zou komen. Maar daar hoef ik niet op te wachten aangezien de snelheid van de huidige Penryn voor mij voldoet.
En dan nog, zoveel sneller/beter zal 'ie na een redesign ook weer niet zijn.
Waar is die uitspraak op gebaseerd? Bron? Apple is vrij innovatief en de MBP is de afgelopen paar jaar op weinig punten aangepast, behalve (interne) upgrades mbt snelheid/geheugen/harddisk en vorig jaar het LED-display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 19:36
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een macbook pro met de volgende specificaties:
15 inch, 2.5 Intel Core 2 Duo-processor, 4GB geheugen, 200GB 7200rpm, standaardbeeldscherm

Ik wil op deze laptop gaan werken met programma's als after effects CS3, photoshop cs3 en 3D studio max. Heeft iemand ervaring hiermee hoe de prestaties van deze applicaties zijn op de nieuwste macbook pro? Verder zal ik m.b.v parallels een aantal kleinere windows applicaties moeten draaien. Blijft een programma als AE nog steeds goed presteren als ik ook parallels heb draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Tom schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:40:
[...]
Meerdere sites roepen dat die upgrade in juni sowieso al zou komen. Maar daar hoef ik niet op te wachten aangezien de snelheid van de huidige Penryn voor mij voldoet.
Er zijn niet zo vaak speedbumps te verwachten bij Apple. Dat doen ze zelf express niet om de oude generatie niet in 1 klap overbodig te maken. Met een Penryn-speedbump zal het ook wel meevallen, de 800 naar 1066 FSB verandering zal daar IMHO nauwelijks aan bijdragen.

De enige grote CPU-bump die ik iig verwacht is de introductie van de Nehalem-architectuur en dat laat nog zeker een jaar op zich wachten.
Waar is die uitspraak op gebaseerd? Bron? Apple is vrij innovatief en de MBP is de afgelopen paar jaar op weinig punten aangepast, behalve (interne) upgrades mbt snelheid/geheugen/harddisk en vorig jaar het LED-display.
Een redesign is meestal cosmetisch. Dan krijg je een zwarte rand om je scherm en misschien een Macbook-Air toetsenbord. De trackpad is al aardig groot enzo. Dus wat dat betreft verwacht ik iig geen schokkende nieuwe zaken in de laptops, zoveel is er niet op de markt wat er nog niet inzit. Het nadeel van een cosmetische redesign is echter wel dat iedereen in 1 klap kan zien dat je een verouderd model Macbook Pro hebt. As if, met upgrades naar 4 Gb en 320 Gb HDD (laten doen?) kan íe nog lang mee. En meer dan 4 Gb of grotere HDD's dan 320 Gb, die dingen bestaan momenteel nog niet qua hardware.
Bluray zou nog kunnen, alhoewel het schijnt dat die drives fysiek nog te dik zijn om in een macbookpro te passen. En dan nog, zou je dat missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
R0K13 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:38:
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een macbook pro met de volgende specificaties:
15 inch, 2.5 Intel Core 2 Duo-processor, 4GB geheugen, 200GB 7200rpm, standaardbeeldscherm

Ik wil op deze laptop gaan werken met programma's als after effects CS3, photoshop cs3 en 3D studio max. Heeft iemand ervaring hiermee hoe de prestaties van deze applicaties zijn op de nieuwste macbook pro? Verder zal ik m.b.v parallels een aantal kleinere windows applicaties moeten draaien. Blijft een programma als AE nog steeds goed presteren als ik ook parallels heb draaien?
Je weet dat 3D studio max niet draait op os x he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 19:36
Verbal_Kint schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:20:
[...]

Je weet dat 3D studio max niet draait op os x he..
Ja dat weet ik maar daar gebruik ik dan bootcamp voor. Maar ik heb bijvoorbeeld wel photoshop cs3 nodig naast een paar programma's die alleen onder windows draaien. Deze windows programma's wil ik dan met parallels draaien omdat ze niet echt geheugen intensief zijn. Maar hoe zit dat met parallels zelf. Blijft photoshop cs3 goed functioneren als parallels ernaast draait en after effects?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 10:56
Ik ben sinds gisteren in het bezit van een macbook pro en ik moet zeggen SUPER. Altijd gebruik gemaakt van laptops en zelfbouw pc's in combinatie met windows. Moet wel wennen aan OS X maar veel dingen zijn logisch en dat gaat over het algemeen goed.

Met het oog op het behoud van mijn batterij heb ik wat advies nodig. Ik lees verschillende verhalen. Ik wil mijn MBP aan mijn 22 inch scherm hangen en WoW spelen. Niet echt gunstig voor de batterij. Hangen jullie hem dan aan de adapter ? Halen jullie de batterij eruit ? Wat is het beste voor de batterij. Heb namelijk een keer een windows laptop gehad en die kon na een half jaar nog net de laptop opstarten met een volle accu. Dit wil ik graag voorkomen met mijn macbook pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Batterij eruit doe ik niet. Ik heb me laten vertellen dat dat niet meer nodig is. Als ik spellen speel dan altijd aan de adapter, je zit toch op een plek, zelfs aan een scherm vast, dus dan kan die adapter er ook wel aan.

Verder: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

R0K13 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:28:
[...]

Ja dat weet ik maar daar gebruik ik dan bootcamp voor. Maar ik heb bijvoorbeeld wel photoshop cs3 nodig naast een paar programma's die alleen onder windows draaien. Deze windows programma's wil ik dan met parallels draaien omdat ze niet echt geheugen intensief zijn. Maar hoe zit dat met parallels zelf. Blijft photoshop cs3 goed functioneren als parallels ernaast draait en after effects?
Prima zelfs! Parallels is een virtualisatie he, en kan moeilijk je hardware gebruiken (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Laatst online: 08-09 12:48
Ecteinascidin schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:05:
Er zijn niet zo vaak speedbumps te verwachten bij Apple. Dat doen ze zelf express niet om de oude generatie niet in 1 klap overbodig te maken. Met een Penryn-speedbump zal het ook wel meevallen, de 800 naar 1066 FSB verandering zal daar IMHO nauwelijks aan bijdragen.
Mee eens, maar een kleine speedbump is best mogelijk, zelfs waarschijnlijk. Er is ook een kans dat de nieuwe processor nog weer zuiniger is, zie mijn staatje een paar pagina's terug. Over een redesign maak ik me wel zorgen want de huidige MBP is in mijn ogen perfect i.t.t. het ugly design van de nieuwe iMac. Ik heb besloten nog maar even te wachten tot juni. Desnoods koop ik dan alsnog het 'oude model'.

[ Voor 5% gewijzigd door torp op 08-04-2008 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 10:56
remmelt schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 13:03:
Batterij eruit doe ik niet. Ik heb me laten vertellen dat dat niet meer nodig is. Als ik spellen speel dan altijd aan de adapter, je zit toch op een plek, zelfs aan een scherm vast, dus dan kan die adapter er ook wel aan.

Verder: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284
Bedankt voor de tip ! Ga het meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 19:05
Ecteinascidin schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:05:
[...]

De enige grote CPU-bump die ik iig verwacht is de introductie van de Nehalem-architectuur en dat laat nog zeker een jaar op zich wachten.

[...]

Een redesign is meestal cosmetisch. Dan krijg je een zwarte rand om je scherm en misschien een Macbook-Air toetsenbord. De trackpad is al aardig groot enzo. Dus wat dat betreft verwacht ik iig geen schokkende nieuwe zaken in de laptops, zoveel is er niet op de markt wat er nog niet inzit. Het nadeel van een cosmetische redesign is echter wel dat iedereen in 1 klap kan zien dat je een verouderd model Macbook Pro hebt. As if, met upgrades naar 4 Gb en 320 Gb HDD (laten doen?) kan íe nog lang mee. En meer dan 4 Gb of grotere HDD's dan 320 Gb, die dingen bestaan momenteel nog niet qua hardware.
Bluray zou nog kunnen, alhoewel het schijnt dat die drives fysiek nog te dik zijn om in een macbookpro te passen. En dan nog, zou je dat missen?
Het trackpad op de MBA is groter dan die van MBP. Dan kan veranderen. Verder zijn er kleine veranderingen bij de MBA op het toetsenbord die niet bij de MBP zijn uitgevoerd. Ook heeft de MBA een 'sluiting' via magneten, de MBP heeft een kliksysteem.
Verder kan Apple wellicht de warmteproblemen met de huidige MBP oplossen door kleine veranderingen, je weet het niet. Of dat de sensoren van de verlichting ergens anders komen te zitten, zodat je daar geen problemen meer mee zal krijgen.

Mijn mening: een vraag als in de trant van: 'kan ik beter wachten op de volgende versie of zal die versie niet zoveel verschillend zijn' zijn onnodige vragen, omdat noch wij noch een apple store medewerker daar geen 100% antwoord op kunnen geven. Antwoorden op die vraag zijn voorspellingen; de een zegt 'mja deze is ook goed' maar de ander zegt, 'de nieuwe zal die processor en die vga en die hdd krijgen, dus veel sneller!' Feit is wel dat het wel heel toevallig is dat de toespraak van Jobs in juni gelijk naar de lancering van de nieuwe processors van Intel is.. En gemiddeld worden de MBP na 194 dagen geupdate, wat uitkomt op juni. Maar feit is ook dat de MBP ook net geupdate is en dat deze update veel langer heeft geduurd na de lancering van de Penryn chips, dan verwacht.
Mijn advies: if you don't need it, don't buy it. Vooral in computerland.

[ Voor 11% gewijzigd door SFRtje op 08-04-2008 15:22 . Reden: Toevoegingen van links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nou ik ben langs Apple geweest en mijn topcase en scherm wordt vervangen, de losse toets valt onder gebruikersschade :( Maar ze hadden misschien nog wel een losse toets liggen en zouden die dan gebruiken. Zo niet, weet iemand waar je een losse toets kan kopen in Nederland/Europa? Het gaat om de pijltjes omlaag toets.

Ik mag dan nu een toets missen, maar ik hoop wel dat dit toetsenbord blijft in de mogelijke opnieuw vormgegeven MBP. Het toetsenbord in de MacBook veroorzaakt namelijk meer RSI klachten dan de MBP.

[ Voor 24% gewijzigd door alienfruit op 08-04-2008 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Probeer gewoon een andere AASP? ;) Blijkbaar had deze z'n dag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nou deze deed juist niet moeilijk over het scherm! Verder hoefde ik mijn notebook niet in te leveren maar bellen ze wanneer de onderdelen er zijn. Erg netjes. Hopelijk hebben ze gewoon nog zo'n pagedown toets ergens rondslingeren :)

Ja, anders ga ik wel eens langs bij de Apple winkel in Utrecht. Ik moet binnenkort toch weer artikelen zoeken in de universiteitsbibliotheek.

(het is tweede keer dat de topcase en scherm wordt vervangen -- die 252euro van de AppleCare heb ik er nu wel uit :D)

[ Voor 13% gewijzigd door alienfruit op 08-04-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben erg tevreden met mijn nieuwe MBP 2,4 GHZ. Heb wel een vraag. Kun je de kleurinstelling ook wijzigen? Dus feller of juist fletser of zo. Ik vind de kleuren nu ietsje flets maar dat hoort misschien wel zo. Bij de Sony Vaio waren ze wat feller. Verder werkt de MBP sneller dan vergelijkbare (qua processor en intern geheugen) windows based laptops.

Verder had ik gisteren ineens een bright dot links langs de rand van het scherm. Maar alleen op het bureaublad. Bij applicaties als Front Row of gewoon een Firefoxpagina was de dot gewoon goed. Alleen bij het bureaublad dus zichtbaar. Na uit- en weer aanzetten was het weer goed. Dus kennelijk een softwarehickje of zo.Oorzaak gevonden. Geen hardwareprobleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
System Preferences > Displays > Color

Daar kun je je hele beeldscherm kleurcalibreren. Dat zit natuurlijk bij Apple wel goed, wordt tenslotte gebruikt door grafici.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:06:

Daar kun je je hele beeldscherm kleurcalibreren. Dat zit natuurlijk bij Apple wel goed, wordt tenslotte gebruikt door grafici.
Thx.
Nog een vraag, hoe kan je de opslaglocatie van bestanden wijzigen van een programma als mac mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:06:

En daarom vind ik het storend dat met name Apple schermen vaak gebreken vertonen. Kijk veel van de iMac schermen maar eens wat daar een verloop in zit. Verder een refresh rate van 14ms is ook echt niet meer van deze tijd. Voor dat ze altijd claimen voor de grafici erg goed te zijn lopen ze erg achter tegenover bijvoorbeeld een goed Samsung scherm. Wat ook nog eens de helft kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:16:
Ik wil binnenkort een Macbook Pro aanschaffen. Toch heb ik een beetje m'n twijfels of dit wel het juiste moment is. Aan de ene kant voldoet het huidige model (zover ik gezien heb) volledig aan m'n eisen, maar het is wel veel geld. Zeker als ik dit soort berichten lees:
Lijkt er toch op dat ze binnenkort met een nieuw design komen. Zeker omdat Apple dat vaak combineerd met leuke andere innovatieve dingen. De kans is sowieso erg groot dat de snelheid in juni alweer omhoog gaat (al vind ik dat iets minder boeiend).
En ja, je kunt blijven wachten (normaal doe ik dat niet snel met apparatuur), maar een maand of twee/drie wachten voor zo'n upgrade vind ik het nog wel waard. Lastig :)
Wat een bijkomend nadeel is van een redesign is dat je zit met de kinderziektes die weer de kop op steken. Een whine hier, een verkleuring daar. het voordeel van een 3 jaar oud model is dat deze er voor een groot deel uit zijn.

Ook heb ik een donkerbruin vermoeden dat ze met de MBP richting MBA design gaan en dat hoeft van mij niet, met name het toetsenbord vind ik op een MBP veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:16:
Hier nog een site met geprognosticeerde data voor productupdates.
http://www.yooph.nl/product/nieuws/koopwijzer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de Apple website wordt er geen iWork trial en Office 2004 Test versie meer voorgeïnstalleerd op de meeste recente MBP, zit iWork dan ook niet meer als separate applicatie op de bijgeleverde installatie/herstel dvd's? Dit zou dan namelijk inhouden dat Apple hun eigen kantoorsoftware niet meer standaard bijlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
Ik heb net de EFI 1.5 update geïnstalleerd op mijn Macbook Pro (SR). Iemand enig idee wat er veranderd is, of gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe Macbook Pro's worden dus waarschijnlijk over 8 weken aangekondigd (voor zover we dat nog niet wisten). Het hele bericht van techzine.nl:

Design Apple-notebooks op de schop

Het design van Apple's notebooklijn zal volgens bronnen van AppleInsider flinke veranderingen ondergaan. Sinds de Intel-transitie in 2006 hebben zowel de MacBook als de MacBook Pro geen significante wijzigingen in het design meer gehad. Volgens de bronnen van de site bereidt Apple zich voor op een forse metamorfose.

Van beide notebooks zal de 13-inch MacBook de grootste veranderingen ondergaan, waarbij onder andere het plastic wordt ingeruild voor milieuvriendelijkere materialen zoals aluminium en gehard staal. Hiermee komt het bedrijf uit Cupertino haar belofte na om zich meer toe te gaan leggen op milieuvriendelijke materialen in haar producten. De MacBook Air, die Apple afgelopen februari introduceerde, is het eerste Apple-product waarbij men volledig rekening gehouden heeft met het milieu.

Ook de MacBook Pro zou toe zijn aan een nieuw uiterlijk. Net als bij de MacBook zou Apple hiervoor verschillende ideeën lenen van de iMac en de onlangs geïntroduceerde MacBook Air. Aangezien laatstgenoemde de dunste laptop ter wereld is, lijkt het goed mogelijk dat ook de omvang van de apparaten licht bijgesneden wordt. Verder weet AppleInsider te melden dat ook bijvoorbeeld het grote multi-touchpad en het toetsenbord mogelijk gemeengoed voor de nieuwe MacBook en MacBook Pro zullen worden.

Naast veranderingen aan het design van de notebooks is de kans ook zeer groot dat Apple ook de specificaties van de notebooks op de schop gaat nemen. Intel zal in juni haar nieuwe "Montevina"-processors introduceren die volgens bronnen van AppleInsider ook hun opwachting in de MacBooks zullen maken. De processors op hun beurt vereisen een moederbord van het type "Socket B" wat een grote verandering zou betekenen. De tweede generatie Penryn-processors zullen een 1066 MHz FSB nodig hebben en kloksnelheden tussen de 2,26 en 2,8 GHz kunnen halen.

Dezelfde maand waarin Intel Montevina zal lanceren vindt ook Apple's jaarlijkse Worlwide Developers Conference plaats, waar men traditioneel nieuwe producten aankondigt en presenteert. De mogelijkheid bestaat dat Steve Jobs in zijn keynote de nieuwe MacBooks aan het grote publiek zal presenteren. Voordat eventuele Montevina-MacBooks in de schappen liggen zijn we echter wel een maand of twee verder.

Om het wachten enigszins draaglijk te maken zal Apple eerst nog haar complete desktoplijn van een refresh voorzien. Eerder genoemde Mac Mini zal een complete make-over krijgen. Hiervoor wordt het design aangepast, maar zal de Mini bijvoorbeeld ook de beschikking krijgen over een Core 2 mobile Penryn-processor. Verder is de iMac ook aan een revisie toe, die eveneens van dezelfde processors voorzien zal worden.

Ten slotte gaat de iPhone ook nog eens op de schop dit jaar. Eerder berichtten we al dat volgens Wall Street Journal-journalist Walt Mossberg de iPhone binnen zestig dagen eveneens van een upgrade voorzien zal worden. Hiermee zal de iPhone onder andere de langverwachte 3G-ondersteuning bieden. De tijdspanne van zestig dagen past eveneens binnen het kader van de Worldwide Developers Conference die in juni plaatsvindt. Deze kon wel eens heel interessant gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 02:44:
Nieuwe Macbook Pro's worden dus waarschijnlijk over 8 weken aangekondigd (voor zover we dat nog niet wisten). Het hele bericht van techzine.nl:

Design Apple-notebooks op de schop

Ben erg benieuwd naar de nieuwe looks. Ik denk dat de Macbooks er zeker op vooruit zullen gaan als ze meer van staal en aluminium worden gemaakt. Als de MBP er uit gaat zien als de MBA (donker toetsenbord) dan is dat geen vooruitgang. Wel zal een snellere SSD ipv een gewone HD vermoedelijk optioneel worden. De Imac zal nog wel iets dunner worden. Voor zowel Imac als mini geldt dat vermoedelijk 2GB intern standaard zal worden. Een designaanpassing van de mini zou me verbazen omdat het ontwerp aansluit bij de Airport en de nieuweTimecapsule.
Als je direct na de introductie van de nieuwe lijn een oud model mooier vindt kun je doorgaans op dat moment de oude modellen nog een aantal weken met fikse kortingen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Let wel, dit is een tamelijk letterlijke vertaling van geruchten op amerikaanse sites als appleinsider.com. Hoe vaak ook geciteerd en hoezeer ik ook hoop dat er iets van klopt, het blijft een gerucht (en het kan ook best langer dan 8 weken gaan duren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torp schreef op woensdag 09 april 2008 @ 09:10:
Let wel, dit is een tamelijk letterlijke vertaling van geruchten op amerikaanse sites als appleinsider.com. Hoe vaak ook geciteerd en hoezeer ik ook hoop dat er iets van klopt, het blijft een gerucht (en het kan ook best langer dan 8 weken gaan duren).
Ik denk dat de Imac en de Macmini best wel eens binnen 8 weken geupdate kunnen worden (al dan niet met een iets vernieuwde look), die zijn alweer van vorig jaar augustus. De Macbooks en de MBP zijn nog geen 6 weken terug geupdate zodat die vermoedelijk niet voor de zomer een update krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:53:
[...]

En daarom vind ik het storend dat met name Apple schermen vaak gebreken vertonen. Kijk veel van de iMac schermen maar eens wat daar een verloop in zit. Verder een refresh rate van 14ms is ook echt niet meer van deze tijd. Voor dat ze altijd claimen voor de grafici erg goed te zijn lopen ze erg achter tegenover bijvoorbeeld een goed Samsung scherm. Wat ook nog eens de helft kost.
Ho ho. Ik zal niet zeggen dat er geen problemen zijn met de schermen, maar de refresh rate maakt echt niets uit voor grafici. Lagere refresh rates zijn een leuk verkooppunt voor goedkopere monitoren (Lagere refreshrate! Kun je het nog sneller zien!) maar als je kijkt naar goede, professionele monitoren, hebben die vrijwel allemaal niet een rate < 14ms. Maakt ook totaal niet uit, omdat de Mac geen game machine is, die refresh rate totaal niet boeit voor foto's en filmpjes en dat je het verschil tussen 14ms en 8ms echt niet ziet. Nee, jij ook niet.

Een scherm van Samsung (prima merk, daar niet van) voor de helft van de prijs heeft ook de helft van de kleurechtheid, gamut, etc. Even snel op de Lacie site gekeken, de duurste en de goedkoopste monitor aldaar (tussen de $1000 en $2000) hebben allebei 16ms response time. Dat zijn kwaliteitsmonitoren die gebruikt worden in de grafische industrie.

Je hebt een punt maar een klacht over refresh rate onderbouwt dat punt niet.

(edit: haperende verbinding at de helft van m'n post, reparatie)

[ Voor 51% gewijzigd door remmelt op 09-04-2008 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Kan er al iemand successen melden met de MacBook Pro EFI Firmware Update 1.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:05
Ja, Hoedje in "[MBP] Front Row bevriest: Graphics chann...".

Let er overigens op dat de EFI niet automatisch wordt geupdate via Software-update. Je moet eerst Software-update runnen, dan wordt het EFI installatieprogramma gedownload naar Hulpprogramma's. Vanaf daar kun je dan (handmatig) het EFI installatieprogramma draaien. Volg vervolgens gewoon de instructies van het programma.

Edit: De EFI update is niet voor de nieuwste generatie Macbook Pro's (Penryn). Maar op mijn Santa Rosa MBP heeft i.i.g. het laatste probleem wat ik nog had opgelost. Zie de link hierboven :).

[ Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 09-04-2008 11:39 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 20:52
Is er een overzicht te vinden van de issues? Want: Several issues :X

Ow, hij is niet voor de laatste generatie, Hoedje?

[ Voor 16% gewijzigd door stoicz op 09-04-2008 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe MBP's zullen (zoals ook in het bericht staat) dan pas na 1 of 2 maanden na de bekendmaking in de winkels liggen, maar die 8 weken ging over de presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Ik heb ook positief nieuws. Het probleem dat ik niet meer in clamshell mode kon draaien is nu ook opgelost. :) Aanrader dus wat mij betreft firmware update 1.5. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Dat de nieuwe MacBooks ook in aluminium worden uitgevoerd, vind ik wel interessant...
Wel betwijfel ik dat aluminium mileuvriendelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torp schreef op woensdag 09 april 2008 @ 12:01:
Dat de nieuwe MacBooks ook in aluminium worden uitgevoerd, vind ik wel interessant...
Wel betwijfel ik dat aluminium mileuvriendelijker is.
Dat betwijfel ik ook. De productie van aluminium kost ontzettend veel energie. Ook zou ik het jammer vinden als Apple dit doet. Ze creëren zo wel erg op elkaar lijkende computers, beetje saai.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2008 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Hmm, deze update is niet bedoelt voor de MacBookPro2,2 of wel?
(Processor Name: Intel Core 2 Duo. Processor Speed: 2.33 GHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt mij op dat wanneer ik scroll een gek ritselgeluid hoor bij de rechterspeaker. Je kunt het alleen horen als er verder geen geluid afspeelt. Hebben meer mensen dit. Ik vind het nogal afleiden als ik bezig ben zonder dat er muziek aan staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

jammer dat de penryn niet voor deze firmware in aanmerking komt. Ik heb ook wel eens last van de Hoedje in "[MBP] Front Row bevriest: Graphics chann..." bug

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:11:
[...]

Ho ho. Ik zal niet zeggen dat er geen problemen zijn met de schermen, maar de refresh rate maakt echt niets uit voor grafici. Lagere refresh rates zijn een leuk verkooppunt voor goedkopere monitoren (Lagere refreshrate! Kun je het nog sneller zien!) maar als je kijkt naar goede, professionele monitoren, hebben die vrijwel allemaal niet een rate < 14ms. Maakt ook totaal niet uit, omdat de Mac geen game machine is, die refresh rate totaal niet boeit voor foto's en filmpjes en dat je het verschil tussen 14ms en 8ms echt niet ziet. Nee, jij ook niet.

Een scherm van Samsung (prima merk, daar niet van) voor de helft van de prijs heeft ook de helft van de kleurechtheid, gamut, etc. Even snel op de Lacie site gekeken, de duurste en de goedkoopste monitor aldaar (tussen de $1000 en $2000) hebben allebei 16ms response time. Dat zijn kwaliteitsmonitoren die gebruikt worden in de grafische industrie.

Je hebt een punt maar een klacht over refresh rate onderbouwt dat punt niet.

(edit: haperende verbinding at de helft van m'n post, reparatie)
Ik heb toevallig mijn huidige laptop (een toshiba) en een MBP naast elkaar gehad gestaan, vandaar dat me de 14 ms opviel, de muiscursor heeft meer ghosting en ik heb op beide schermen tegelijkertijd dezelfde video bekeken. Je zag wel degelijk verschil, welliswaar niet dramatisch maar toch.

Dat Lacie 16ms heeft vind ik geen verassing. Lacie is hier een beetje hetzelfde, ze positioneren zich als professioneel merk maar hun producten ondersteunen dat vaak niet, dan heb ik het niet alleen over hun schermen.

Laten we het er maar op houden dat tft en lcd nog in de kinderschoenen staat. Er is nog veel werk nodig om ze stabiel, betrouwbaar en degelijk te maken. Nu zijn ze vaak nog (laat ik het positief zeggen) temperamentvol. Er gaat nog niks boven een goede crt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft de laatste serie updates voor OS X 10.5, bij mijn MBP (Santa Rosa 2.2 Ghz van Jan-'08) wordt de toetsenbordupdate 1.0 niet meer weergegeven nadat ik een nieuwe install had gedaan met direct een update naar 10.5.2 + de Graphic update. Nu heb ik de toetsenbordupdate zelf van de Apple website gedownload en indien ik deze wil installeren krijg ik de melding dat deze update niet uitgevoerd hoeft te worden. Vóór de herinstallatie heb ik ooit wel deze update geïnstalleerd, waardoor ik het des te opmerkelijk vind dat deze nu niet meer te installeren is. Kun je een dergelijke update maar 1x installeren of moet dit bij elke herinstallatie weer opnieuw?

Ik heb namelijk het idee dat ik vaak twee keer een toets moet indrukken voor een bepaalde letter, vaak denk je dat dit aan jezelf te wijten is, maar weet ook dat dit een bekend probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:05
Je hebt het waarschijnlijk over deze update: MacBook, MacBook Pro Keyboard Firmware Update 1.0. Dat is een firmware update en die hoeft daarom ook maar een keer geïnstalleerd te worden :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 11:13
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:29:
Ik heb namelijk het idee dat ik vaak twee keer een toets moet indrukken voor een bepaalde letter, vaak denk je dat dit aan jezelf te wijten is, maar weet ook dat dit een bekend probleem was.
Dit heb ik nu dus ook! Voor mij best wel een eye-opener dat meer mensen hier last van hebben (niet specifiek naar gezocht of op gelet). Ik ga ook eens even zoeken naar die update want ik twijfel dagelijks meerdere keren aan mijn eigen typekunsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Lekker. Een keyboardupdate staat idd in het menu. Dan krijg ik "onverwachte fout 18:4" voor de kiezen.

De andere update, EFI 1.5, geeft op andere fora als resultaat dat idd de clamshell en andere monitorgerelateerde problemen zijn opgelost. Echter, de package werkt niet want ik schijn al up to date te zijn. Ik heb echter een MBP Santa Rosa 2.2 GHz en de versie-nummer is een B05 wat een B07 zou kunnen worden.
Ik ga ff verder zoeken, want de boel werkt niet.

* Delerium professioneel bughunter of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
Ik heb een Macbook Pro van Juni 2007. Tot kort heb ik nog geen enkel probleem tegengekomen, tot nu.

Wanneer ik werk op mijn mbp tot de batterij bijna leeg is, gaat hij (normaal) in slaapstand. Dit tracht hij ook te doen, maar wanneer het scherm zwart wordt en hij alle data opslaagt valt hij plots volledig uit.

Resultaat: Alle data verloren die ik eventueen niet had opgeslagen.

Is dit een probleem met de batterij? Callibreren werkt niet, want dan krijg je dus het probleem dat hij toch gewoon uit gaat ipv slaapstand.

Toch maar even langs een Mac winkel lopen voor mijn garantie eraan is? Of iemand ervaring met dit af-en-toe storende probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
Ook in slaapstand verbruikt hij, volgens mij, (weliswaar weinig) stroom dus als de accu leeg is dan gaat hij helemaal uit. Voor zover ik weet kent Apple geen 'hibernate' waarbij het geheugen naar schijf wordt weggeschreven zoals Windows. Dus als batterij bijna leeg is kun je maar beter alles opslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 10:13

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Destiny schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:26:
Ook in slaapstand verbruikt hij, volgens mij, (weliswaar weinig) stroom dus als de accu leeg is dan gaat hij helemaal uit. Voor zover ik weet kent Apple geen 'hibernate' waarbij het geheugen naar schijf wordt weggeschreven zoals Windows. Dus als batterij bijna leeg is kun je maar beter alles opslaan
Mac OS X kent wel hibernate. Sterker nog, als je een Intel Macbook (Pro) hebt, dan staat het standaard aan (ze noemen het Safe sleep ofzo). Dan schrijft ie eerst het hele geheugen naar de schijf en daarna gaat ie pas sleepen. Ik heb het uitgezet, want met 4 GB geheugen wil je niet dat ie dat elke keer doet als ie gaat sleepen.
Een handige Dashboard Widget hiervoor is Deep Sleep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:51:
Het valt mij op dat wanneer ik scroll een gek ritselgeluid hoor bij de rechterspeaker. Je kunt het alleen horen als er verder geen geluid afspeelt. Hebben meer mensen dit. Ik vind het nogal afleiden als ik bezig ben zonder dat er muziek aan staat...
Heb je er toevallig zelf extra geheugen bij gezet?

[ Voor 1% gewijzigd door Tjebakka op 10-04-2008 12:55 . Reden: grammar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

XiN-eViL schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:31:
[...]

Mac OS X kent wel hibernate. Sterker nog, als je een Intel Macbook (Pro) hebt, dan staat het standaard aan (ze noemen het Safe sleep ofzo). Dan schrijft ie eerst het hele geheugen naar de schijf en daarna gaat ie pas sleepen. Ik heb het uitgezet, want met 4 GB geheugen wil je niet dat ie dat elke keer doet als ie gaat sleepen.
daaraan toevoegende, even wat uitleg. Als je niet weet dat Safe Sleep bestaat, weet je namelijk doorgaans ook niet hoe je het uit of aan zet ;)

In een terminal, doe het volgende:
sudo pmset -g | grep hibernatemode

Als de uitvoer van dit commando 'hibernatemode 3' is, staat Safe Sleep aan. Dit is standaard het geval. Om Safe Sleep uit te schakelen (sleep gaat hierdoor sneller, maar er is dus geen vangnet in het geval van een lege accu of verwijderde accu!), doe je het volgende:
sudo pmset -a hibernatemode 0
sudo rm /var/vm/sleepimage

Om Safe Sleep weer aan te zetten:
sudo pmset -a hibernatemode 3

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 09:10

DeluxZ

Livin' the good life

Ik heb sinds kort het probleem dat mijn Macbook Pro steeds gaat indexeren en mijn mbp is dan zo enorm traag dat ik gewoon moet wachten totdat hij klaar is met indexeren. Dit duurt meestal een minuut of 5/6 soms wat korter en soms wat langer.

Ik weet ook niet waarom die het nu ineens doet terwijl ik niks geinstalleerd heb wat echt groot is en geindexeerd zou moeten worden.

Iemand hier ook problemen mee of een oplossing hiervoor ?

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
XiN-eViL schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:31:
Safe Sleep wordt standaard toch alleen geactiveerd wanneer de batterij bijna leeg is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 10:13

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Kaspers schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:11:
[...]

Safe Sleep wordt standaard toch alleen geactiveerd wanneer de batterij bijna leeg is ?
Bij mij was dat iig niet zo, daar was ie altijd geactiveerd, ook al zit m'n accu (bijna) helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:23:
[...]

Ik heb toevallig mijn huidige laptop (een toshiba) en een MBP naast elkaar gehad gestaan, vandaar dat me de 14 ms opviel, de muiscursor heeft meer ghosting en ik heb op beide schermen tegelijkertijd dezelfde video bekeken. Je zag wel degelijk verschil, welliswaar niet dramatisch maar toch.
Ik lees dat 16ms response overeenkomt met 60Hz refresh. Het OS refreshed het scherm niet sneller dan 60Hz, dus dan is lager dan 16ms een verkooptruuk, of zie ik dat verkeerd?

Ghosting:
http://www.theinquirer.ne...times-a-real-can-of-worms

Safe sleep: doet het altijd, ook als je batterij helemaal vol is. De gedachte is dat je altijd je batterij kan uitwisselen. Ik heb het uitgezet, scheelt toch weer 4GB schijfruimte en hij sleept ook veel sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 12-09 09:24
remmelt schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:42:
[...]

Ik lees dat 16ms response overeenkomt met 60Hz refresh. Het OS refreshed het scherm niet sneller dan 60Hz, dus dan is lager dan 16ms een verkooptruuk, of zie ik dat verkeerd?

Ghosting:
http://www.theinquirer.ne...times-a-real-can-of-worms
Zelden wordt met de snelheid van een scherm de tijd aangegeven om volledig van 1 kleur naar een andere te gaan (zie ook hier) en het kan dus bij groot contrast soms langer duren dan de opgegeven tijd.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adion schreef op donderdag 10 april 2008 @ 18:10:
[...]

Zelden wordt met de snelheid van een scherm de tijd aangegeven om volledig van 1 kleur naar een andere te gaan (zie ook hier) en het kan dus bij groot contrast soms langer duren dan de opgegeven tijd.
Volgens mij begrijp ik je niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Laatst online: 23-02 10:10
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 18:39:
[...]

Volgens mij begrijp ik je niet helemaal...
Wat Adion bedoelt is dat meestal de snelheden die in ms worden uitgedrukt, niet gelden voor een complete kleurovergang (bijv. zwart naar wit), maar van gradienten van een kleur (bijv. lichtgrijs naar donkergrijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Laatst online: 05-10-2024
Sinds de firmware update van gisteren draaien de fans's van mijn macbook pro een stuk harder. GPU en CPU staan beide nu op 72 graden minimum, terwijl enkel Safari en Mail open staan. Voorheen was dit zeker veel lager, en de fans waren een stuk stiller. Is hier iets over bekend?
EDIT: Ik heb ontdekt dat er een proces was, die de naam van mijn printer had (ip4200) en dat deze mijn volledige CPU voor zich nam. Dit was zelfs zo tot na enkele reboots. Printer voorlopig even verwijderd nu 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Tofu op 10-04-2008 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
En nu draaien de fans weer gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Laatst online: 05-10-2024
torp schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:32:
En nu draaien de fans weer gewoon?
Nu draaien ze inderdaad weer gewoon. Ik ga straks mijn printer terug gaan aansluiten, om te kijken of ik dan terug zo'n proces @100% krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oguz286 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 18:46:
[...]

Wat Adion bedoelt is dat meestal de snelheden die in ms worden uitgedrukt, niet gelden voor een complete kleurovergang (bijv. zwart naar wit), maar van gradienten van een kleur (bijv. lichtgrijs naar donkergrijs).
En wat betekend dat dan concreet voor de aanduiding 14ms of bijvoorbeeld 4ms? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
XiN-eViL schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:36:
Bij mij was dat iig niet zo, daar was ie altijd geactiveerd, ook al zit m'n accu (bijna) helemaal vol.
Appart... hier gaat hij dan meestal gewoon in sluimerstand, knipperende led..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 12-09 09:24
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 21:44:
[...]

En wat betekend dat dan concreet voor de aanduiding 14ms of bijvoorbeeld 4ms? :?
Het volledige verhaal is iets duidelijker uitgelegd op wikipedia en hier

Waar het op neer komt is dat het bij een LCD makkelijker is om van volledig zwart naar volledig wit om te schakelen dan om nauwkeurig van 1 grijswaarde naar de volgende grijswaarde over te gaan.
De standaard om response time te meten is echter van zwart naar wit.
Als deze tijd echter bijvoorbeeld 14 ms is, wat inderdaad voldoende is bij een 60Hz refresh rate, kan het zijn dat de tijd om van 1 tint grijs naar een andere tint grijs te gaan 3 keer langer is, dus 42 ms.
Bij bepaalde animaties is het dus nog steeds mogelijk dat het beeld zichtbaar wat uitloopt.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adion schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 12:30:
[...]

Het volledige verhaal is iets duidelijker uitgelegd op wikipedia en hier

Waar het op neer komt is dat het bij een LCD makkelijker is om van volledig zwart naar volledig wit om te schakelen dan om nauwkeurig van 1 grijswaarde naar de volgende grijswaarde over te gaan.
De standaard om response time te meten is echter van zwart naar wit.
Als deze tijd echter bijvoorbeeld 14 ms is, wat inderdaad voldoende is bij een 60Hz refresh rate, kan het zijn dat de tijd om van 1 tint grijs naar een andere tint grijs te gaan 3 keer langer is, dus 42 ms.
Bij bepaalde animaties is het dus nog steeds mogelijk dat het beeld zichtbaar wat uitloopt.
Heb ik dus toch gelijk dat 14ms gewoon niet goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Dat kan je niet zo zwart wit zien
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.