[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 85.486 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Dit vraagt natuurlijk om een uitgebreide reactie :P
Tom schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:33:
Ik wacht zelf even tot juni of er misschien een aankondiging komt van een vernieuwde versie. Veel mensen roepen dat zo'n eerste versie nog wat kinderziektes heeft en je beter een 'vertrouwde' MBP kunt kopen van de huidige generatie. Maar het valt mij wel op dat ze niet probleemloos zijn.
[...]
Snap dat je op internet altijd de probleemgevallen leest en nooit mensen die geen probleem hebben, maar vind het wel apart dat zo'n laptop die al tig jaar op de markt is in het hogere prijssegment aardig wat veelvoorkomende problemen kent. Het weerhoud mij er niet van maar vind het wel opvallend :)
Het is heel moeilijk om bij MBP's onderscheidt te maken tussen de problemen van de verschillende generaties, daarbij heeft Apple maar een paar modellen. Dus als er problemen zijn dan valt dat extra goed op. Daarbij posten mensen graag problemen en niet als het opgelost is ;)

Aan de andere kant ben ik het met je eens dat dit soort dure laptops eigenlijk helemaal geen problemen zouden moeten hebben en dat Apple over het algemeen wel iets sneller mag reageren met het oplossen van bepaalde problemen. Ik denk desondanks dat je een nogal verkeerd beeld hebt en daarom zal ik rijtje even afgaan.
Gele waas over het scherm,
Dat was het schermprofiel van de Santa Rosa MBP's en is al een hele tijd geleden opgelost.
scherm dat niet goed aangaat (sinds LED-schermen),
Dat heeft alleen de nieuwste generatie MBPs en het heeft (waarschijnlijk) te maken met het powermanagement. Ze zijn bezig met een fix, dus het is softwarematig.
problemen met accu's
Dat hebben alle laptops, aangezien er maar een paar fabrikanten van zijn, zie bijv. de enorme terugroepactie van de Sony accu's.
scherm dat in gesloten toestand niet even netjes aansluit
Dat is hierboven al uitgelegd.
iets tussen scherm en toetsenbord in moeten leggen om krassen oid te voorkomen
Dat doe ik nooit en ik heb nergens last van.
En dan nog de meer softwarematige problemen zoals het niet goed wakker worden en grafische problemen/artifacts.
Dat is voor het grootste gedeelte opgelost met de laatste firmwareupdate en andere updates van Leopard (10.5.1 & 10.5.2). Ik heb bijv. helemaal geen problemen gehad met mijn Santa Rosa MBP (afgezien van vastlopers van Front Row, die met de laatste update zijn gefixed). Alhoewel dat wel iets is, waar Apple naar mijn mening sneller mee mag/moet zijn.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik bedoel het niet om af te kraken, sta nog steeds achter m'n keus om er een aan te schaffen! Elke laptop kent wel wat problemen en ik ga er van uit dat de meeste zaken goed opgelost worden. Sowieso ben ik geen heavy gebruiker dat ik em overal ga meesjouwen en het ding de hele wereld gaat zien. Nogmaals, op fora lees je vaak vooral de mensen die problemen hebben en de rest hoor je amper. Dus ik heb er alle vertrouwen in :)
Enige puntje waar ik m'n twijfels over heb is de aanschaf van AppleCare. Eigenlijk vond ik dat niet nodig voor computerspul maar misschien moet ik het toch eens overwegen.

Maar face it, er komen hier met regelmaat problemen voorbij. Veel mensen die gewoon pech hebben maar er zijn wel een aantal issues geweest waar relatief veel mensen last van hadden. Het kan best zijn dat je zoiets kunt onderbouwen of dat er een verklaring voor is, of er een fix voor is of eraan komt, maar als je er als gebruiker tegenaan loopt is het toch vervelend. Ook al worden de meeste zaken goed opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een weekje in het bezit te zijn van de macbook pro ben ik bijna van alles tevreden, mac os x werkt heerlijk, laptop is zeer snel(2.4), fantastisch schermpje kortom bijna prima behalve het geluid dat de HD maakt(250GB hitachi). Ik vind deze toch net iets te luidruchtig, zelfs in idle begint ze om de 15sec een geluidje te maken(wat toch irritant begint te worden wanneer je iets aan het lezen bent, en erop begint te letten :s). Zijn er mensen die dit ook vinden of ben ik echt aan het muggenziften ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Tom schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:23:
Ik bedoel het niet om af te kraken, sta nog steeds achter m'n keus om er een aan te schaffen! Elke laptop kent wel wat problemen en ik ga er van uit dat de meeste zaken goed opgelost worden. Sowieso ben ik geen heavy gebruiker dat ik em overal ga meesjouwen en het ding de hele wereld gaat zien. Nogmaals, op fora lees je vaak vooral de mensen die problemen hebben en de rest hoor je amper. Dus ik heb er alle vertrouwen in :)
Enige puntje waar ik m'n twijfels over heb is de aanschaf van AppleCare. Eigenlijk vond ik dat niet nodig voor computerspul maar misschien moet ik het toch eens overwegen.

Maar face it, er komen hier met regelmaat problemen voorbij. Veel mensen die gewoon pech hebben maar er zijn wel een aantal issues geweest waar relatief veel mensen last van hadden. Het kan best zijn dat je zoiets kunt onderbouwen of dat er een verklaring voor is, of er een fix voor is of eraan komt, maar als je er als gebruiker tegenaan loopt is het toch vervelend. Ook al worden de meeste zaken goed opgelost.
van populaire spullen zal je altijd veel negatieve dingen vinden. Dit omdat iets wat veel gebruikt word de misers meer mensen gaan opvallen.

Zie bandje van de wii Als maar een hand je vol mensen dat ding hadden aangeschaft had Nintendo nog steeds met dat oude bandje gewerkt. Zelfde bij de Apple. Als er over 1 type probleem 100e klachten binnen stromen en te lezen is op fora's dan zal apple het op een gegeven moment oplossen.

============
Ik wordt elke dag weer blij als ik me MBP zie :+ Vraag me wel af. Heb gisteren de machine aan de lader gehangen. toen gaf de battry life 100% aan. Nu nog maar 99% hij is nog geen week oud!!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Batterylife kun je niet al te veel op afgaan. Schommelt altijd wel iets, de meting wordt door de batterij zelf gedaan en is niet super nauwkeurig maar wel een indicatie. Er zijn echter modellen waar het heel erg schommelt, bij mezelf (MBP 2G) dus ook.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relis
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-09 18:41
Dat was het schermprofiel van de Santa Rosa MBP's en is al een hele tijd geleden opgelost
Das niet echt waar, mijn penryn MBP die ik iets van 3 weken geleden heb gekocht vertoont het probleem ook.
Ik heb nog geen ICC kunnen vinden voor mijn 9c82 Chimei scherm dat er in zit en dus heb ik ook nog steeds het bierglas effect :<

Iemand hier die een zelfde scherm heeft en wel een goeie ICC heeft kunnen trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relis schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 02:03:
[...]

Das niet echt waar, mijn penryn MBP die ik iets van 3 weken geleden heb gekocht vertoont het probleem ook.
Ik heb nog geen ICC kunnen vinden voor mijn 9c82 Chimei scherm dat er in zit en dus heb ik ook nog steeds het bierglas effect :<

Iemand hier die een zelfde scherm heeft en wel een goeie ICC heeft kunnen trouwens?
Ik heb ook van onderuit een geelzweem in mijn 1 week oude penryn. Best storend, vooral als je afgaat op het feit dat Apple zich altijd neerzet als de redding voor alle grafici.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

To_Tall schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 00:00:
[...]

<blaat>
Vraag me wel af. Heb gisteren de machine aan de lader gehangen. toen gaf de battry life 100% aan. Nu nog maar 99% hij is nog geen week oud!!!
ow neuh :o 1% minder ! das wel een ramp denk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 18:53
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:26:
[...]

Bij staat het nu op 82%/206 cycles, dit kan morgen weer 91% zijn. Maak me niet zo druk. Alleen even opletten als het lang onder de 80% blijft staan met < 300 cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

borstel schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:57:
[...]

Bij staat het nu op 82%/206 cycles, dit kan morgen weer 91% zijn. Maak me niet zo druk. Alleen even opletten als het lang onder de 80% blijft staan met < 300 cycles.
juistem, dat was mijn punt. de norm is inderdaad dat het met 300 cycles rond de 80% health zit. 78% oid is dus ook nog "binnen de specificaties" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:22

Puck

W32.Deadcode.A

Net eindelijk toch mijn MacBook Pro besteld, met de 14% kortingsactie via SurfSpot! Toch voor de 15 inch 2,5Ghz versie gegaan en meteen 4Gb geheugen besteld (bij andere webshop). Wordt mijn eerste Apple laptop en kan echt niet wachten tot hij binnen is!

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-08 11:29
Hebben jullie wel eens gehad dat hij alleen nog maar een compleet blauw scherm geeft na het apple logo op het witte scherm? Ik startte m straks opnieuw op en nou doet hij niets meer..
Ik krijg mn MacOSX dvd niet terug, en op de meeste toetsen reageert ie ook niet :X
Shift indrukken zoals op de apple site staat doet het ook al niet..
Bij schijfcontrole blijkt hij ok te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruben [NL] op 22-04-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:26:
[...]

Viel gewoon op.... Zeker na nog geen week gebruiken!! en 6 load cycles!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F r a n k D schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:09:
Begin me steeds meer te ergeren aan mijn MBP. De HD is namelijk gaan resoneren en werken alle oppervlakten als een soort klank kast. Nu heb ik dus continu een irritante zoem. Tenzij me coolfeets gebruik. Natuurlijk is het niet te verwachten dat Apple dit fixt, want de HD werkt gewoon verder en weer een paar dagen zonder laptop zie ik ook niet zitten. Vraag me nu af of het nuttig is om er een andere HD erin in te zetten grote kans dat deze na tijd ook gaan resoneren. Met plastieken pc laptops geen last van gehad.
Resoneren van de harddisk ? Nooit van gehoord. Zijn het niet de fans die de warmte niet meer kwijt kunnen en daardoor in "overdrive" gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:22:
[...]

Resoneren van de harddisk ? Nooit van gehoord. Zijn het niet de fans die de warmte niet meer kwijt kunnen en daardoor in "overdrive" gaan ?
Nee, het zijn niet de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 22:51
To_Tall schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 00:00:
[...]

van populaire spullen zal je altijd veel negatieve dingen vinden. Dit omdat iets wat veel gebruikt word de misers meer mensen gaan opvallen.
Idd. Ik heb nu drie weken een macbook pro. Het is een groot misverstand dat dit een laptop betreft en vergeet het hele dubben over windows vs mac nu maar en of je nu 1,2, of 88 gb ram nodig hebt.

De Macbook Pro is in werkelijkheid een lifestyle enhancement. Het is het apparaat dat door ICT mensen die het licht hebben gezien wordt gehanteerd, zoals Luke zijn lichtzwaard. Het is de ivoren toren waarvandaan wij bezittenden neerkijken op de massa's die ploeteren en worstelen met beknellende 'oplossingen' die in feite alleen maar meer problemen opleveren (beetje zoals op start drukken om af te sluiten).

Op zich ben ik niet materialistisch ingesteld. De enige ambitie die ik heb in het leven is om gelukkig te zijn met vrouw en kinderen. Had ik zomaar een laptop gekocht, had ik toegegeven aan materialistische genotszucht en was ik getrapt in de onwaarheden van farizeeers die beweren dat zij nog dichter bij de ultieme computer ervaring zijn gekomen.

Als je hem ziet staan, met backlight toetsenbord op de koffietafel, als ik scroll met twee vingers, zonder haperen, als ik buiten in de tuin met de kinderen bel met webcam naar ZA via skype, je vingers langs haar strakke lijnen laat gaan, geniet van de lit apple als je vrouw er even mee zit, je zoon van drie je vrouw laat bellen naar je werk dat je hem morgen thuis moet laten, dan realiseer je wat de waarheid is. Nee, je hebt geen dure laptop gekocht, maar de auto van het leven bijgetankt op de route-de-soleil naar het geluk. De veel te lage prijs die Steve moet rekenen voor dit kostbare geschenk zou hem moeten nomineren voor de Nobel-prijs voor de vrede (ja, dit is zeker een inconvienent truth voor Bill c.s.) en is waarschijnlijk de enige consessie die hij wil doen richting de heidenen met hun prullaria om ze kans te geven hun leven te beteren.

Ik heb hem drie weken en mijn leven is er fundamenteel door verbeterd, ik zou bijna zeggen dat ik er gelukkiger van ben geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
familyman schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:35:
[...]

Idd. Ik heb nu drie weken een macbook pro. Het is een groot misverstand dat dit een laptop betreft en vergeet het hele dubben over windows vs mac nu maar en of je nu 1,2, of 88 gb ram nodig hebt.

De Macbook Pro is in werkelijkheid een lifestyle enhancement. Het is het apparaat dat door ICT mensen die het licht hebben gezien wordt gehanteerd, zoals Luke zijn lichtzwaard. Het is de ivoren toren waarvandaan wij bezittenden neerkijken op de massa's die ploeteren en worstelen met beknellende 'oplossingen' die in feite alleen maar meer problemen opleveren (beetje zoals op start drukken om af te sluiten).

Op zich ben ik niet materialistisch ingesteld. De enige ambitie die ik heb in het leven is om gelukkig te zijn met vrouw en kinderen. Had ik zomaar een laptop gekocht, had ik toegegeven aan materialistische genotszucht en was ik getrapt in de onwaarheden van farizeeers die beweren dat zij nog dichter bij de ultieme computer ervaring zijn gekomen.

Als je hem ziet staan, met backlight toetsenbord op de koffietafel, als ik scroll met twee vingers, zonder haperen, als ik buiten in de tuin met de kinderen bel met webcam naar ZA via skype, je vingers langs haar strakke lijnen laat gaan, geniet van de lit apple als je vrouw er even mee zit, je zoon van drie je vrouw laat bellen naar je werk dat je hem morgen thuis moet laten, dan realiseer je wat de waarheid is. Nee, je hebt geen dure laptop gekocht, maar de auto van het leven bijgetankt op de route-de-soleil naar het geluk. De veel te lage prijs die Steve moet rekenen voor dit kostbare geschenk zou hem moeten nomineren voor de Nobel-prijs voor de vrede (ja, dit is zeker een inconvienent truth voor Bill c.s.) en is waarschijnlijk de enige consessie die hij wil doen richting de heidenen met hun prullaria om ze kans te geven hun leven te beteren.

Ik heb hem drie weken en mijn leven is er fundamenteel door verbeterd, ik zou bijna zeggen dat ik er gelukkiger van ben geworden.
hmmm.... Dat vind wel erg ver gaan ;) Anyway... Het is wel iets als een goed mooi shirt van armani, het geeft aan wie je bent.. Iemand met een IBM ls vaak een consultand.

Het laat wel een beetje zien wie je bent!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
To_Tall schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:59:
[...]

... Dat vind wel erg ver gaan .. Iemand met een IBM ls vaak een consultand.
Ver??? Je had de eerste versie moeten zien. Ik wilde in ieder geval laten merken hoe blij je er wel van kan worden.

IBM == consultant, hmmmm, als iemand mij advies wil geven en denkt dat IBM een ideale tool voor zijn werk is, dan vraag ik me af of hij de ideale tool voor mijn problemen is. Ik kan me gewoon niet meer voorstellen dat iemand blij is met zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01
Dit is bijzonder smakeloos.

[ Voor 136% gewijzigd door Hoedje op 23-04-2008 14:07 ]

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ruben [NL] schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:35:
Hebben jullie wel eens gehad dat hij alleen nog maar een compleet blauw scherm geeft na het apple logo op het witte scherm? Ik startte m straks opnieuw op en nou doet hij niets meer..
Ik krijg mn MacOSX dvd niet terug, en op de meeste toetsen reageert ie ook niet :X
Shift indrukken zoals op de apple site staat doet het ook al niet..
Bij schijfcontrole blijkt hij ok te zijn.
Dat was een bekend probleem in de begintijd van Leopard, draai je misschien nog een oude versie? (10.5.0 of 10.5.1?).

De DVD kan je trouwens terug krijgen door de Eject knop ingedrukt te houden bij het opstarten (na de 'boing').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:24
Ik moet zeggen dat ik er niet helemaal hetzelfde gevoel over krijg als familyman.
Ik heb mijn MBP nu ongeveer een maand, en dat is ook meteen de eerste keer dat ik met MacOS werk.
De hardware is inderdaad degelijk. Helder scherm, licht, stil, snel, lange batterijduur.
MacOS heeft me eerlijk gezegd echter wat ontgoocheld, vooral na wat je van Mac fans zoals jij hoort dat het makkelijker, logischer, beter, ... is als windows.

Op een appeltje klikken om af te sluiten vind ik al niet veel logischer dan Start klikken (en in Vista is het ook gewoon een windows-bol, dus dat is nagenoeg hetzelfde als een appeltje)
Het enige dat wel logisch geweest zou zijn was een icoontje van een computertje of zoiets.

Dat scrollen met 2 vingers vind ik ook niet echt een argument. Toegegeven, het werkt goed, maar met mijn Dell laptop kon ik met slechts 1 vinger scrollen of terug/verder gaan in een browser.
Ook had ik op mijn Dell een delete, home en end knop, waar ik nu ook eigenlijk 2 handen voor nodig heb.

Dingen als Expose zijn wel leuk en werkt wel handig, maar het voelt voor mij meer aan als een oplossing voor een veel minder handige task bar. In windows kan je gewoon onmiddelijk zien welke website er open staat, welk project of document er open staat, en of er slechts 1 venster of meerdere per applicatie open staan. (Vermits er best wel wat Dock implementaties voor windows bestaan vroeg ik me eigenlijk af of er geen Task Bar alternatief voor Mac OS bestaat?)

In finder vind ik ook nog wel wat gebreken zoals het ontbreken van 'Cut' waardoor je dus bijna altijd 2 finders nodig hebt om dingen te verplaatsen, en dat zowel bestanden als mappen door elkaar staan, wat toch minder ordelijk overkomt voor mij.

Ook de beperkte instelmogelijkheden waardoor je bijvoorbeeld een extra programmaatje moet zoeken om ervoor te zorgen dat je MBP niet gaat slapen als je hem toeklapt vind ik niet zo ideaal.

Al bij al ben ik best wel tevreden over m'n MBP, maar ik ben er absoluut niet van overtuigd dat het in alle opzichten een zoveel beter systeem is als een windows pc/laptop. Bij beiden heb je kans op problemen, en bij beiden moet je toch wel wat tweaken om het helemaal naar je wensen te doen werken.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

familyman schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:35:
[...]

Nee, je hebt geen dure laptop gekocht, maar de auto van het leven bijgetankt op de route-de-soleil naar het geluk.
Jij moet bij Apple op de sales afdeling gaan werken, als je dat al niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Laatst online: 08-09 12:48
Adion schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:07:
In finder vind ik ook nog wel wat gebreken zoals het ontbreken van 'Cut' waardoor je dus bijna altijd 2 finders nodig hebt om dingen te verplaatsen, en dat zowel bestanden als mappen door elkaar staan, wat toch minder ordelijk overkomt voor mij.
Als longtime Mac-gebruiker vind ik dit ook erg irritant, je moet voortdurend hannesen met meerdere finder-windows. Ik ken die 'Cut'-oplossing niet maar ik neem aan dat dit zoiets is als het splitten in 2 delen?

[ Voor 6% gewijzigd door torp op 23-04-2008 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Ik vond het wel een grappige reactie op die ongeƫvenaarde loftuiting van familyman...

[ Voor 5% gewijzigd door torp op 23-04-2008 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌄ + āŽ‹

Het belangrijkste dat je even in het achterhoofd zou moeten houden is dat OSX iets anders is dan Windows. Waarschijnlijk heb je de afgelopen jaren met Windows gewerkt. Het werken met Windows is iets vanzelfsprekends geworden (of je het nu leuk vindt of niet), en je manier van het 'bewandelen' van het OS zit vol met Windows-specifieke automatismen.

Nu heb je een Mac, met OSX, en loop je tegen dingen aan die fundamenteel anders werken; zoals het afwezig zijn van een maximaliseer-functie voor vensters, geen taakbalk, geen close button die een applicatie afsluit (maar slechts het huidige venster), geen cut functie (maar drag and drop move binnen je local filesystem, drag and drop copy op netwerkshares), etc.

Je kan ontgoocheld zijn omdat OSX niet werkt zoals je in Windows kende. Dat kan. Maar het is nu eenmaal een ander OS. Ik heb jaren Windows gebruikt, en meerdere window managers in Linux, en gebruik nu sinds 2004 een Mac met OSX, en ik heb weinig last gehad van ontgoocheling. Ik wist dat ik een OS kocht dat ik nog niet kende en dat het wel eens anders kon werken. Het went vanzelf, en je komt steeds meer handigheden tegen. De taskbar in Windows mis ik geen seconde, het is een onhandig ding. Maximaliseren doe ik nooit, en mis ik dus ook niet.

Met een Dell trackpad kan je inderdaad met 1 vinger scrollen, maar wel maar op een klein deel van het trackpad, waar je op een MacBook Pro kan scrollen over het gehele trackpad, en met een Penryn versie zelfs kan pinchen, draaien, zoomen etc. (Zoomen kan overigens ook op de eerdere revisies: ctrl + scroll). Ook kan een Dell trackpad geen secondary click genereren zonder knop aan te moeten raken of met een veel te kleine landing-zone te werken. Op een Mac: tap met 2 vingers op het trackpad!

De ontgoocheling die je nu ervaart zit hem waarschijnlijk in het bang zijn om iets niet te weten. Je kende in Windows blind de weg, wist hoe alles moest, waar alles zat, hoe de interface werkte. OSX is anders, nieuw en onbekend.

Ik zou zeggen: Think different. There's more to explore :+

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌄ + āŽ‹

torp schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:10:
[...]

Als longtime Mac-gebruiker vind ik dit ook erg irritant, je moet voortdurend hannesen met meerdere finder-windows. Ik ken die 'Cut'-oplossing niet maar ik neem aan dat dit zoiets is als het splitten in 2 delen?
de 'cut' functie is niets anders dan een veredelde manier van copy en delete achter elkaar. Selecteer een bestand, druk ctrl+x, navigeer naar de doelmap, druk ctrl+v. Het bestand wordt verplaatst. Net zoals dat met drag and drop binnen je local filesystem op OSX het geval is.

Best handig, maar ik kan niet echt zeggen dat ik het mis.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Whieee schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:26:
de 'cut' functie is niets anders dan een veredelde manier van copy en delete achter elkaar. Selecteer een bestand, druk ctrl+x, navigeer naar de doelmap, druk ctrl+v. Het bestand wordt verplaatst. Net zoals dat met drag and drop binnen je local filesystem op OSX het geval is.

Okee, dank voor de toelichting. Nu weet ik wel dat ik ook dingen kan verplaatsen met 1 open finder-window maar dat werkt niet bepaald prettig als je door veel levels heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
Whieee schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:26:
[...]

Of drag&drop met command ingedrukt, dan verplaatst OS X netjes het bestand ipv copy&paste.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Laatst online: 09-04 12:25
> (Vermits er best wel wat Dock implementaties voor windows bestaan vroeg ik me eigenlijk af of er geen Task Bar alternatief voor Mac OS bestaat?)

Wacht, je post in een MBP thread vol met Apple fanbois en je vraagt serieus deze vraag? Nou, hier is 'ie dan, het standaard antwoord!

Windowsgebruikers willen graag een Mac hebben maar kunnen dat niet betalen, daarom zijn er Dock-apps voor Windows. Macgebruikers willen dat hun systeem juist niet op Windows lijkt, omdat het lelijk is en niet zo lekker werkt als OSX. Daarom zijn er voor OSX geen programma's die het meer op Windows doen lijken.

Zo, grappen en grollen daargelaten. Over de rest van je punten, je kan op je Dell inderdaad scrollen met 1 vinger, op een trackpad zo groot als een postzegel. Bovendien springt het enorm op de laptops waarop ik dat probeerde. Klep dicht, computer aan laten: er zijn niet veel mensen die dat willen. Sterker nog, ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die per ongeluk dat vinkje aan zouden zetten en dan komen klagen wegens gesmolten computer dan mensen die dat echt nodig hebben. Daarom zit het er niet in. Bovendien denk ik dat dat programmaatje van jou niets anders doet dan een verborgen instelling omzetten.

Cut zou inderdaad wel handig zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Whieee schreef op woensdag 23 april 2008 @ 14:24:
De taskbar in Windows mis ik geen seconde, het is een onhandig ding. Maximaliseren doe ik nooit, en mis ik dus ook niet.
Wat vind je eigenlijk onhandig aan de taskbar? Het is eigenlijk iets dat ik ook op de meeste linux-desktops die ik al gezien heb tegengekomen ben, en waar ik eigenlijk nog niet aan gedacht had hoe handig het eigenlijk wel was tot ik met Mac OS in contact kwam.
Maximalizeren mis ik ook niet echt, maar daar staat tegenover dat zonder maximalizeren het volgens mij nog belangrijker is dat resizen van vensters makkelijk gaat, en dat is dan ook weer niet zo, vermits je enkel aan de rechter-onderkant kan resizen, en niet aan alle andere kanten en hoeken.
Met een Dell trackpad kan je inderdaad met 1 vinger scrollen, maar wel maar op een klein deel van het trackpad, waar je op een MacBook Pro kan scrollen over het gehele trackpad, en met een Penryn versie zelfs kan pinchen, draaien, zoomen etc. (Zoomen kan overigens ook op de eerdere revisies: ctrl + scroll). Ook kan een Dell trackpad geen secondary click genereren zonder knop aan te moeten raken of met een veel te kleine landing-zone te werken. Op een Mac: tap met 2 vingers op het trackpad!
Dat zoomen is inderdaad handig, maar dat scrollen slechts op een klein deel gaat vind ik niet echt een probleem. Bij m'n dell zit de trackpad iets dieper, waardoor je gewoon de randen voelt en eigenlijk blindelings kan scrollen.
Dit is ook niet iets waar ik van vind dat het bij 1 van beide echt beter of slechter werkt, daar ben ik bij beiden tevreden over, ondanks dat het anders is. Ik voel het alleen niet aan als iets 'unieks' aan een mac.
De ontgoocheling die je nu ervaart zit hem waarschijnlijk in het bang zijn om iets niet te weten. Je kende in Windows blind de weg, wist hoe alles moest, waar alles zat, hoe de interface werkte. OSX is anders, nieuw en onbekend.

Ik zou zeggen: Think different. There's more to explore :+
Natuurlijk snap ik ook wel dat ik aan veel dingen nog moet wennen, zoals ik al zei ben ik over het algemeen best tevreden, en misschien verandert mijn oordeel nog naarmate ik hem meer gebruik.
Toch heb ik het gevoel dat er een aantal dingen gewoon effectief beter hadden kunnen gedaan zijn om een soort 'best of both worlds' te creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanitas schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:30:
[mbr]Dit is bijzonder smakeloos.[/]
Vind je? Ik vond het wel treffend. Overigens hoe kun je een bericht voor 136% wijzigen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De knippen-plakken optie vind ik ook een groot gemis en het door elkaar staan van mappen en bestanden is idd niet praktisch. Ik vind in windows sneller een file dan in mac (zonder spotlight).

Verder moet je zoals gezegd de windows manier van denken los laten. Werk met spaces en je dock werkt naar mijn mening fijner dan de taakbalk in windows, je houdt immers je desktop schoon. Elk programma wijs je zijn eigen dekstop toe en je klikt onder op de dock om naar het betreffende programma te gaan.

het trackpad vind ik veel beter dan op een pc. hiervoor een Toshiba gehad en het trackpad gebruikte ik nooit, nu wel af en toe, gewoon omdat het lekker werkt. Op een pc kun je idd met 1 vinger scrollen... op die halve millimeter aan de rechterkant waardoor je af en toe ook scrollt als je gewoon de cursor wil verplaatsen.

maximaliseren mis ik wel, dat gebruikte ik vaak, dubbelklik op de taakbalk. Aan de andere kant vind ik cmd-w om een venster te sluiten in mac weer erg handig.

beide os'en hebben hun voors en tegens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Er zijn een paar reacties gekomen op de aangepaste post van Vanitas. Als je het niet eens bent met de beslissing van een modje, dan mag je direct contact daarover opnemen via DM of email.

Verder kunnen een aantal mensen de edit knop Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif niet (meer) vinden. Als je nog iets wilt toevoegen of wilt reageren op meerdere mensen dan kan dat prima in een reactie en is het niet de bedoeling om meerdere reacties onder elkaar te plaatsen :).

[ Voor 7% gewijzigd door Hoedje op 23-04-2008 18:05 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-08 11:29
GekkePrutser schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:03:
Dat was een bekend probleem in de begintijd van Leopard, draai je misschien nog een oude versie? (10.5.0 of 10.5.1?).
Nee ik draaide de nieuwste versie :?
De DVD kan je trouwens terug krijgen door de Eject knop ingedrukt te houden bij het opstarten (na de 'boing').
Ja dat werkte dus ook niet meer :X
Heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen om de setup te laten werken, maar ben nu wel alles kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Laatst online: 22:07
@ Adion:
Je kan gewoon taskbar-style op de aplicatie klikken in de dock of apple-tab en als het over meerdere vensters binnen een enkele aplicatie gaat kan je expose gebruiken.
Overigens zijn de 'problemen die jij beschrijft voor mij herkenbaar, maar horen ze ook heel erg bij het overstappen van het ene naar het andere besturingssysteem. Ik zit inmiddels anderhalf jaar aan OSX en ik heb er inmiddels geen last meer van. Het is ook gewoon een kwestie van gewenning aan de structuur van het besturingssysteem. Die is nou eenmaal anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
Adion schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:07:
...
Op een appeltje klikken om af te sluiten vind ik al niet veel logischer dan Start klikken (en in Vista is het ook gewoon een windows-bol, dus dat is nagenoeg hetzelfde als een appeltje)
Het enige dat wel logisch geweest zou zijn was een icoontje van een computertje of zoiets.
...
Ohhh, zit daar de uit-knop? Die gebruik ik nooit...

Voor hen die twijfelen, nee, ik werk niet op een salesafdeling van Apple. Sterker, mijn batterij is doodgegaan en de macbook charged niet meer. Zelfs dan ben ik nog blijer dan wie ook met dit apparaat.

Het punt van mijn verhaal hierboven is tweeledig. Ik wilde een wat positiever geluid laten horen, ten opzichte van negatievere. En ik wilde duidelijk maken dat dit apparaat wat 'holistischer' gezien moet worden.

Wat me met name is opgevallen is dat ik me niet druk hoef te maken over specs, en ram enzo. Wat ik gekocht heb, werkt, en het werkt lekker. (batterij-ellende daargelaten, hij laadt gewoon helemaal niet meer < 1 maand oud, vorige gen macbook pro als iemand nog tips heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik ben wel met je eens dat het een mooi en fijn apperaat is. Ben er ook erg content mee. Maar ik zou niet willen zeggen dat me leven er door veranderd is, wat jouw verhaal wel sugereerd :+

Ik ben in opleiding voor MCSE. Heb een 2003 server draaien met IIS, en is m'n proxy/caching server..
werk op Windows XP Pro, en spel hier m'n games op ;)

Ik heb de MBP gekocht om 2 redenen. 1 de uitstraling an het apperaat.
2 de eigenschappen die ik zocht voor mobiel werken lange baterij duur, sterke video kaart steekt MBP toch wel boven alle windows laptops uit.

De file structer is zelfde als op linux bakken, daar hoef ik niet meer aan te wennen,

MAC is anders dan windows blij toe.. en heeft op alles wel een andere werkwijze. dus ik ben weer helemaal van nul op aan het leren hoe ik de machine moet gebruiken. fora bezoeken enz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het probleem met het scrollen op de touchpads van veel laptops is dat de software (ik heb het hier over Synaptics) ineens 100% CPU-tijd in beslag neemt en enorm achterloopt op je handeling zodra je erg snel scrollt. Resultaat: je ziet het beeld als een gek scrollen en je kan in die tijd niks meer doen. Dit is een enorm irritant probleem wat ik op elke laptop met een Synaptics touchpad in Windows tegenkom. Het kan zijn dat het inmiddels is opgelost, maar dat weet ik niet zeker. Touchpads van ALPS hebben hier voor zover ik weet geen last van.

Dit zijn dingen die ik op het trackpad van een MacBook niet tegenkom. Scrollen gaat altijd heerlijk soepel en gelijk met de beweging van mijn hand, hoe hard ik ook scroll. Daarbij vind ik het persoonlijk veel handiger dat ik het hele trackpad kan gebruiken inplaats van die enorm irritante strip aan de zijkant en de onderkant.

[ Voor 5% gewijzigd door Frietsaus op 23-04-2008 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Frietsaus schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:58:
Het probleem met het scrollen op de touchpads van veel laptops is dat de software (ik heb het hier over Synaptics) ineens 100% CPU-tijd in beslag neemt en enorm achterloopt op je handeling zodra je erg snel scrollt. Resultaat: je ziet het beeld als een gek scrollen en je kan in die tijd niks meer doen. Dit is een enorm irritant probleem wat ik op elke laptop met een Synaptics touchpad in Windows tegenkom. Het kan zijn dat het inmiddels is opgelost, maar dat weet ik niet zeker. Touchpads van ALPS hebben hier voor zover ik weet geen last van.

Dit zijn dingen die ik op het trackpad van een MacBook niet tegenkom. Scrollen gaat altijd heerlijk soepel en gelijk met de beweging van mijn hand, hoe hard ik ook scroll. Daarbij vind ik het persoonlijk veel handiger dat ik het hele trackpad kan gebruiken inplaats van die enorm irritante strip aan de zijkant en de onderkant.
Daar heb je tegenwoordig niet zo veelproblemen meer mee.. met c2d en sofware is ookj wel wat vverbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even men vraagje reposten: Is het normaal dat ik de 250gb disk van mijn nieuwe MBP te pas en te onpas(zelfs in idle) hoor "ratelen" (het is normaal geratel dat een HD maakt hoor maar mits een vriend van me zijn MBP(200GB) bijna muisstil is heb ik een beetje bang dat het niet normaal is) ?

De fans draaien vrij stil(2000rpm) waardoor het geluid van de HD er nogal snel bovenuit komt. In een stille kamer hoor je dat toch duidelijk. Volgens mij is er niets mis met de HD want alles werkt echt prima, maar maak het contact met de alu case of iets dergelijk waardoor het geluid wordt versterkt.

Hij is nog maar een weekje oud, is het dat waard om hem terug te sturen voor dit ? Als het eigelijk zo hoort bij de MBP dat je de schijf niet mag horen dan stuur ik hem gelijk terug!

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Zit er geen Apple reseller met een degelijke technische dienst bij je in de buurt? De mensen aldaar kunnen je meteen vertellen of dit normaal is en kunnen het misschien zelfs meteen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

EFI-update 1.5.1 is trouwens uit. Mijn macbookPro heeft het eindelijk ook kunnen draaien en idd zijn de externe-scherm problemen (resolutie) opgelost. Ik verwacht nu ook dat de sluimer en clamshellmode dus goed werken. :)

* Delerium heeft alleen de bootcamp-resolutieproblemen nog niet getest.

Maar de MacbookPro roeleert nu de pan uit :)

[ Voor 20% gewijzigd door Delerium op 23-04-2008 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:58:
Even men vraagje reposten: Is het normaal dat ik de 250gb disk van mijn nieuwe MBP te pas en te onpas(zelfs in idle) hoor "ratelen" (het is normaal geratel dat een HD maakt hoor maar mits een vriend van me zijn MBP(200GB) bijna muisstil is heb ik een beetje bang dat het niet normaal is) ?

De fans draaien vrij stil(2000rpm) waardoor het geluid van de HD er nogal snel bovenuit komt. In een stille kamer hoor je dat toch duidelijk. Volgens mij is er niets mis met de HD want alles werkt echt prima, maar maak het contact met de alu case of iets dergelijk waardoor het geluid wordt versterkt.

Hij is nog maar een weekje oud, is het dat waard om hem terug te sturen voor dit ? Als het eigelijk zo hoort bij de MBP dat je de schijf niet mag horen dan stuur ik hem gelijk terug!

Groeten
Misschien dat de HD niet helemaal goed vast zit en een beetje rammelt. Ik heb zelf een 200 GB schijf en die hoor je idd praktisch niet.

Niet om te zeiken ofzo maar het woord "mits" in je zin klopt niet. Nu lijkt het alsof je ratelen alleen normaal is als je vriend zijn laptop stil is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:17:
[...]

Misschien dat de HD niet helemaal goed vast zit en een beetje rammelt. Ik heb zelf een 200 GB schijf en die hoor je idd praktisch niet.

Niet om te zeiken ofzo maar het woord "mits" in je zin klopt niet. Nu lijkt het alsof je ratelen alleen normaal is als je vriend zijn laptop stil is. ;)
Hmm en is dat de moeite om daar even zelf naar te kijken of de HD al dan niet los zit ? Of is het dan zeker by by garantie?

Wat ik wou zeggen is dat het "geratel" geen hard abnormaal gekletter/geklak is maar gewoon HD geratel zoals bijna elke desktop pc maakt. Alleen staat de MBP toch bekend dat deze bijna stil is(net zoals die van een vriend) vandaar dat ik me dus wel zorgen maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Frietsaus schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:58:
Nog niet gemerkt op mijn Synaptics-touchpad. Overigens nog een handige feature van de synaptics-software die ik mis op Mac is 'coasten'.
Je kan dus een stukje scrollen en dan je touchpad loslaten, en dan blijft hij scrollen tot je je vinger weer op het touchpad legt. Erg handig om door lange documenten te scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:34:
[...]

Hmm en is dat de moeite om daar even zelf naar te kijken of de HD al dan niet los zit ? Of is het dan zeker by by garantie?

Wat ik wou zeggen is dat het "geratel" geen hard abnormaal gekletter/geklak is maar gewoon HD geratel zoals bijna elke desktop pc maakt. Alleen staat de MBP toch bekend dat deze bijna stil is(net zoals die van een vriend) vandaar dat ik me dus wel zorgen maak.
Misschien dat de 250 GB een totaal andere schijf is, dat weet ik niet. Dan zou het kunnen dat het gewoon een makken van de schijf is. Kijk hier eens:

http://discussions.apple....hreadID=1447974&tstart=75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Oef, net even de schokbestendigheid getest, mijn mbp gleed zo van de tafel op een stenen vloer. |:(

Eerst raakte de hoek rechtsonder de vloer, toen stuiterde hij op de hoek linksonder en vervolgens klapte de rest met een harde (maar wel mooie) knal op het steen. De schade valt me erg mee.

Linksonder:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Pu54OkREppQrPxh2eTINgLqO/full.jpg

Rechtsonder:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/39r7KQ2A7vAzkrVvCweOevwq/full.jpg

Voorzover ik kan nagaan is er verder niets beschadigd. Zo werkt de hardeschijf nog lekker, het scherm werkt nog volledig en het metaal is nergens krom gebogen. Het gebogen stukje boven de slot-in van de superdrive zit er al een tijdje en staat hier los van. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:17:
Hij heeft 'mits' (voorwaarde) verward met 'vermits' dat zoiets betekent als 'aangezien'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:13:
[...]

Daar heb je tegenwoordig niet zo veelproblemen meer mee.. met c2d en sofware is ookj wel wat vverbeterd
Ik heb even nieuwe Synaptics drivers geprobeerd op onze Asus laptop en het is inderdaad een stuk verbeterd. Maar nog niet zo lang geleden (1 jaar terug denk ik) was scrollen een hel op deze laptop terwijl dat toch echt geen probleem zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:58:

Groeten
Nee, dat is niet nromaal. Mijn schijf hoor ik echt alleen als ik mijn oor op de MBP leg. Ook een nieuwe, met 250 gyg.... Even langs de store lijkt me...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joeltje schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:48:
[...]

Nee, dat is niet nromaal. Mijn schijf hoor ik echt alleen als ik mijn oor op de MBP leg. Ook een nieuwe, met 250 gyg.... Even langs de store lijkt me...
Idd zo is het ook bij de ander MBP, je hoort hem enkel als je je oor er vlakbij houdt...en dat is toch een groot verschil met de mijne! Ik bel straks naar de apple store(heb hem online gekocht) dat deze graag wil omruilen voor een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

FvdM schreef op donderdag 24 april 2008 @ 01:24:
Oef, net even de schokbestendigheid getest, mijn mbp gleed zo van de tafel op een stenen vloer. |:(

Eerst raakte de hoek rechtsonder de vloer, toen stuiterde hij op de hoek linksonder en vervolgens klapte de rest met een harde (maar wel mooie) knal op het steen. De schade valt me erg mee.

Linksonder:
[afbeelding]

Rechtsonder:
[afbeelding]

Voorzover ik kan nagaan is er verder niets beschadigd. Zo werkt de hardeschijf nog lekker, het scherm werkt nog volledig en het metaal is nergens krom gebogen. Het gebogen stukje boven de slot-in van de superdrive zit er al een tijdje en staat hier los van. :$
Daarom zijn die mbp zijn fijn met vallen. Ze deuken in. Terwijl dat plastic spul scheurt. Hier op de opleiding heb ik al vele mbp's mogen bewonderen met deuken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sportlover
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 14:31
Eregisteren ook maar een MBP gekocht. Ik had hiervoor een "gewone" MB.
De reden dat ik een MBP wilde was eigenlijk dat ik het beeld van de "gewone" MB net iets te klein vond.
Overigens had ik een MB gekocht om te kijken of Apple / Mac OS X iets voor mij was/is.
De MBP die ik gekocht heb, is er dus ƩƩn met een 15" scherm.
Mijn ervaring met de MB was erg goed en deze had ik pas 5 of 6 maanden maar ik was zo tevreden dat ik de 15" MBP gekocht heb. Er zit "maar" 2GB in de MBP maar dat wordt nog vervangen door 4GB.
Ik vind de resolutie op mijn MBP geweldig. Ik vind het erg prettig om op die resolutie te werken!

Toen ik gisteren mijn gebruikers-account afgemeld had en opnieuw aangemeld had deed het beeldscherm erg vreemd. Er leken allemaal grote 3 hoeken in beeld te staan, veroorzaakt door het licht onderin het beeldscherm. Na het opnieuw opstarten was het weg en heb het sindsdien ook niet meer gezien..

De "oude" MB heb ik me vriendin cadeau gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk 29 april nieuwe iMacs: http://www.geeksugar.com/1575529 (en wellicht ook Mini's).
Geen nieuwe MBP uiteraard maar een nieuwe Mini of Imac naast de MBP is nooit weg :-).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 10:08
offtopic: Wat doet je post dan in dit topic? Sorry hoor, maar je vervuild het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Raween schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:47:
[...]

offtopic: Wat doet je post dan in dit topic? Sorry hoor, maar je vervuild het topic.
Uhm, ik wil hier graag nog even iets over zegge: Het zegt juist wel iets over de MBP. Namelijk: Hij wordt waarschijnlijk niet geupdate. En dat vind ik wel een beetje jammer om te horen, ik wil er namelijk een kopen rond augustus, dus ik zou het wel leuk vinden dat ze hem nu updaten, en dan snel de eerste kinderziektes eruit. En dan kom ik hem halen :)

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 19:00

Wbdsgnr

Discombobulated?

Even een vraagje :) Ik heb mijn MBP nu een aantal weken, maar het valt me op dat ik nu plots mijn fan kan horen... het lijkt erop dat hij luider is geworden sinds het begin. Mag je hem horen bij gewoon idle werk en in koude toestand? kan me herinneren dat ik hem zo stil vond in het begin...
Daarnaast heeft mijn MBP het welbekende 'gekke headphone geluidjes'-probleem.. Is dit een bug, flaw of gewoon 'zie er maar mee te leven' probleem? :) Vind het jammer dat Apple's kwaliteit erop achteruit gaat.

i7 - GTX760 - triple boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Wbdsgnr schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:27:
Even een vraagje :) Ik heb mijn MBP nu een aantal weken, maar het valt me op dat ik nu plots mijn fan kan horen... het lijkt erop dat hij luider is geworden sinds het begin. Mag je hem horen bij gewoon idle werk en in koude toestand? kan me herinneren dat ik hem zo stil vond in het begin...
Daarnaast heeft mijn MBP het welbekende 'gekke headphone geluidjes'-probleem.. Is dit een bug, flaw of gewoon 'zie er maar mee te leven' probleem? :) Vind het jammer dat Apple's kwaliteit erop achteruit gaat.
Weet je zeker dat er niet een proces of programma ergens blijft hangen waardoor de CPU (op e achtergrond) flink op proef wordt gesteld? Als mijn ventilatoren gaan draaien terwijl ik het niet verwacht, ga ik meestal al snel zoeken naar programma dat in eens enthousiast is geworden.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 19:00

Wbdsgnr

Discombobulated?

Jawel, fans draaien gewoon 2000rpm en cpu verbruik is misschien 2 procent... Lijkt erop dat het niet meer zo vast zit ofzo.. Als ik een spelletje speel dan gaatie flink loeien, bij idle is het een heel stuk zachter, maar ik hoor hem wel... (itt een weekje geleden)

i7 - GTX760 - triple boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raween schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:47:
[...]

Nou helemaal offtopic is het nu ook weer niet. Sommige mensen zijn toch blij met de melding hier :-).
Maar ben het met je eens dat je er verschillend tegenaan kunt kijken.
MBP wordt in ieder gevat niet geupdate nu maar dat was ook niet de verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

FTMarcella schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:18:
[...]

Uhm, ik wil hier graag nog even iets over zegge: Het zegt juist wel iets over de MBP. Namelijk: Hij wordt waarschijnlijk niet geupdate. En dat vind ik wel een beetje jammer om te horen, ik wil er namelijk een kopen rond augustus, dus ik zou het wel leuk vinden dat ze hem nu updaten, en dan snel de eerste kinderziektes eruit. En dan kom ik hem halen :)
Oh maar waarom de MBP niet als de iMac een update krijgt volgende week? Dus de berichten dat er misschien een aankondiging van een update voor de MBP op het WWDC komt zijn hiermee van de baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag via boot camp windows xp op mijn laptop gezet en via de mac cd de windows drivers geĆÆnstalleerd. Nu wilde ik een game proberen die op mijn vorige laptop niet goed draaide (Spiderman 3) Maar na zo'n 30 seconden spelen crasht het spel totaal en kom ik met zeer veel moeite terug in windows waarna ik een fout melding krijg met 'NV4-disp" en is een reboot noodzakelijk. Nu heb ik dit gegoogled en het enige wat ik vind is een driver update. Als ik echter via de nvidia site de nieuwste driver wil installeren krijg ik de melding dat de juiste hardware niet kan worden gevonden.

Kan iemand me hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Wbdsgnr schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 17:07:
Jawel, fans draaien gewoon 2000rpm en cpu verbruik is misschien 2 procent... Lijkt erop dat het niet meer zo vast zit ofzo.. Als ik een spelletje speel dan gaatie flink loeien, bij idle is het een heel stuk zachter, maar ik hoor hem wel... (itt een weekje geleden)
Weet je zeker dat het geen verwenning is? Ik hoorde de fans ook niet in het begin, nadat ik ben overgestapt van mijn oude Dell. Nu ik gewend ben aan het nieuwe normale geluidsniveau, hoor ik de fans ook.
Ik geef toe, dit is erg subjectief en niet gebaseerd op een deciBell meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met mijn scherm, het lijkt erop dat er een rand in mijn scherm gedrukt is, dat is de rand tussen het toetsenbord en het mouse pad die erin gedrukt is. Ik krijg het niet weg met schoonmaakmiddel. Eigenlijk vind ik dit niet kunnen dat er zoiets gebeurd, er moet toch ruimte tussen zitten dat er zoiets niet gebeurd? Zou ik dit onder de garantie kunnen laten fixen? alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 20:42:
[...]

Oh maar waarom de MBP niet als de iMac een update krijgt volgende week? Dus de berichten dat er misschien een aankondiging van een update voor de MBP op het WWDC komt zijn hiermee van de baan?
Nee, die zijn niet van de baan maar de update van (mogelijk) volgende week betreft er eentje waarbij de geupdate modellen (iMacs en Mini's) ook vrijwel direct leverbaar zullen zijn. De MBP zal op zijn vroegst in juni een update krijgen maar waarschijnlijker is later in de zomer (augustus/september). Mogelijk dat een update van de MBP wel alvast aangekondigd gaat worden in juni maar gebruikelijk is een vooraankondiging voor Apple notebooks niet. Er gaan geruchten dat de MBP ook van buiten een restyle krijgt (mogelijk iets platter) maar niets is zeker. Wel zeker is dat bij een volgende update de processoren sneller zullen zijn en de harde schijven nog weer iets groter. Ik vermoed dat het in de zomer nog net iets te vroeg is voor bluray en SSD schijven. Bluray combo is vermoedelijk relatief nog te duur om in een dergelijk klein formaat in te bouwen (mogelijk wel leverbaar als optie) en een iets grotere SSD is nogal prijzig. Pas als SSD echt betaalbaar wordt maakt dat een restyle van de MBP ook waarschijnlijker omdat SSD schijven niet alleen kleiner zijn maar ook nauwelijks warmte genereren. Maar eerst maar even de update van de iMacs en Mini's afwachten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 21:27:
Ik heb een probleem met mijn scherm, het lijkt erop dat er een rand in mijn scherm gedrukt is, dat is de rand tussen het toetsenbord en het mouse pad die erin gedrukt is. Ik krijg het niet weg met schoonmaakmiddel. Eigenlijk vind ik dit niet kunnen dat er zoiets gebeurd, er moet toch ruimte tussen zitten dat er zoiets niet gebeurd? Zou ik dit onder de garantie kunnen laten fixen? alvast bedankt.
Vreemd want de ruimte direct onder het toetsenbord is lager dan het toetsenbord zelf.
Bij normaal gebruik zou dit niet mogen. Kan zijn dat er tijdens transport net iets teveel druk op is gekomen maar een zekere mate van druk tijdens het transport moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superlux
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 22:06
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 17:12:
De knippen-plakken optie vind ik ook een groot gemis en het door elkaar staan van mappen en bestanden is idd niet praktisch. Ik vind in windows sneller een file dan in mac (zonder spotlight).
Ik ben sinds enkele maanden een tevreden gebruiker van een MBP (OSX Tiger). Het door elkaar staan van mappen en bestanden is een van de weinige dingen die me storen. Is er op dat punt een verschil tussen Tiger en Leopard?

Als je in de Finder zit, kan je gelukkig sorteren op soort. Wanneer je vanuit een programma een bestand wil openen, lukt dat niet. Best vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Superlux schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 02:37:
[...]

Ik ben sinds enkele maanden een tevreden gebruiker van een MBP (OSX Tiger). Het door elkaar staan van mappen en bestanden is een van de weinige dingen die me storen. Is er op dat punt een verschil tussen Tiger en Leopard?

Als je in de Finder zit, kan je gelukkig sorteren op soort. Wanneer je vanuit een programma een bestand wil openen, lukt dat niet. Best vervelend.
Dat is in leopard niet anders... Dat is idd erg vervelend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Laatst online: 09-04 12:25
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 21:04:
Ik heb vandaag via boot camp windows xp op mijn laptop gezet en via de mac cd de windows drivers geĆÆnstalleerd. Nu wilde ik een game proberen die op mijn vorige laptop niet goed draaide (Spiderman 3) Maar na zo'n 30 seconden spelen crasht het spel totaal en kom ik met zeer veel moeite terug in windows waarna ik een fout melding krijg met 'NV4-disp" en is een reboot noodzakelijk. Nu heb ik dit gegoogled en het enige wat ik vind is een driver update. Als ik echter via de nvidia site de nieuwste driver wil installeren krijg ik de melding dat de juiste hardware niet kan worden gevonden.

Kan iemand me hiermee helpen?
Yes, driverupdates zijn inderdaad listig. Ik heb het uiteindelijk na veel googlen voor elkaar gekregen. Er zijn mensen die de nvidia drivers aanpassen voor gebruik op de MBP en dan werkt de installatie wel. Het blijft natuurlijk eigenlijk gewoon een standaard nvidia kaart, neem ik aan. Die driver doet het wel. Ik weet de ins en outs niet meer maar wel dat het een gedoe was.

Zo te zien gaat het om een aangepast .inf-bestand, lijkt niet al te moeilijk dan. Hier: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=338234

Over mappen en bestanden door elkaar: vond ik eerst ook vervelend (Waarom moet dat nou anders?) maar nu stoor ik me daar echt niet meer aan. Alles staat nu lekker alfabetisch en is daarom met het toetsenbord goed te navigeren.

[ Voor 8% gewijzigd door remmelt op 26-04-2008 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Laatst online: 13-09 15:01
Gewoon hier de nieuwste drivers van downloaden. Heb ik ook gedaan, werk perfect. :)

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

joeltje schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:48:
[...]

Hmmm ik heb ook een nieuwe MacBook Pro met een 250 Gb harddisk (5400 RPM) en ik hoor deze in een stille kamer toch ook duidelijk ratelen. Iets van de nieuwe generatie of gewoon echt niet goed? Heb net alles ingericht... (goed even een image maken, maar toch!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puck schreef op zondag 27 april 2008 @ 00:16:
[...]

Hmmm ik heb ook een nieuwe MacBook Pro met een 250 Gb harddisk (5400 RPM) en ik hoor deze in een stille kamer toch ook duidelijk ratelen. Iets van de nieuwe generatie of gewoon echt niet goed? Heb net alles ingericht... (goed even een image maken, maar toch!)
De nieuwste MBP is zeer stil. Je hoort hem nauwelijks. Je hoort altijd wel iets maar mijn DVD recorder maakt op zijn tijd meer geluid dan de MBP. Het meeste geluid dat je eventueel hoort bij de MBP is de optische drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Het is ook heel minimaal hoor, maar dit is mijn eerste Mac dus ik kan niet helemaal vergelijken. Als ik met deze klacht naar de store ga zullen ze me niet gek aankijken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puck schreef op zondag 27 april 2008 @ 02:36:
Het is ook heel minimaal hoor, maar dit is mijn eerste Mac dus ik kan niet helemaal vergelijken. Als ik met deze klacht naar de store ga zullen ze me niet gek aankijken? :P
Ik weet niet wat mensen verstaan onder geratel maar ik kan niet zeggen dat er een ratelend geluid uit mijn laptop komt. Idle hoor je hem echt niet, met je oor bijna tegen de kast hoor je de fans draaien. Als hij moet werken hoor je idd de harde schijf "ratelen" maar dat lijkt me niet meer dan logisch, het blijft een mechanisch onderdeel.

ik vind het ook wel prettig als ik af en toe iets van een signaal krijg dat hij nog werkt aangezien er ook geen indicatorlampjes op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puck schreef op zondag 27 april 2008 @ 02:36:
Wat je kunt doen is op een rustig moment even naar de store gaan en luisteren hoeveel geluid het showmodel maakt als je bepaalde bewerkingen uitvoert die de harde schijf activeren. In een winkel is het weliswaar nooit helemaal stil maar het geeft misschien wel een idee. Maar echt hard ratelen doet de harde schijf van de MBP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 13:29:
Ik weet niet wat mensen verstaan onder geratel maar ik kan niet zeggen dat er een ratelend geluid uit mijn laptop komt. Idle hoor je hem echt niet, met je oor bijna tegen de kast hoor je de fans draaien. Als hij moet werken hoor je idd de harde schijf "ratelen" maar dat lijkt me niet meer dan logisch, het blijft een mechanisch onderdeel.

ik vind het ook wel prettig als ik af en toe iets van een signaal krijg dat hij nog werkt aangezien er ook geen indicatorlampjes op zitten.
Dat hangt toch echt van de schijf af. Bij mijn MBP met 250GB hoor ik idd ook zachtjes het ratelen als hij bezig is. Bij mijn oudere Dell met 160GB hoor ik de schijf eigenlijk nooit, ook niet als hij hard bezig is. (tenzij je echt je oor er tegen houd, dan hoor je het idd heel zachtjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb naar de store gebeld en mijn MBP wordt vervangen(250gb die in mijn ogen ook te veel geluid maakt). Binnen de 14 dagen na online aankoop kan je voor eender welke reden je geld terugvragen of omruilen. Khoop echt wel dat de volgende geen geluid/geratel meer maakt want ik begin bang te krijgen dat de 250 nu eenmaal zoveel geluid maakt...mijn vriendin haar dell die de helft kost maakt amper HD geluid. Als de volgende weer dat geluid maakt stuur ik hem zonder pardon terug en opteer ik voor een andere HD(de standaard 200gb, of misschien wel de 7200rpm want aan de reacties te zien is deze zeer stil)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 18:05:
Ik heb naar de store gebeld en mijn MBP wordt vervangen(250gb die in mijn ogen ook te veel geluid maakt). Binnen de 14 dagen na online aankoop kan je voor eender welke reden je geld terugvragen of omruilen. Khoop echt wel dat de volgende geen geluid/geratel meer maakt want ik begin bang te krijgen dat de 250 nu eenmaal zoveel geluid maakt...mijn vriendin haar dell die de helft kost maakt amper HD geluid. Als de volgende weer dat geluid maakt stuur ik hem zonder pardon terug en opteer ik voor een andere HD(de standaard 200gb, of misschien wel de 7200rpm want aan de reacties te zien is deze zeer stil)...
De standaard 200gb (5400rpm) is erg stil. Persoonlijk zie ik het voordeel van een 250gb ook niet echt. Als je de MBP vooral thuis gebruikt is een externe schijf veel praktischer (al dan niet in het netwerk) en als je veel onderweg bent kan ik me nauwelijks voorstellen dat die 50 GB extra nu heel veel uitmaakt. Ok, wat meer video en audiofiles. Reis je met de auto dan is een extra 2,5 externe hdd ook zo mee te nemen. Blijven over treinreizen en internationale vliegreizen, dan is het onhandig een extra externe hdd mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 18:11:
[...]

De standaard 200gb (5400rpm) is erg stil. Persoonlijk zie ik het voordeel van een 250gb ook niet echt. Als je de MBP vooral thuis gebruikt is een externe schijf veel praktischer (al dan niet in het netwerk) en als je veel onderweg bent kan ik me nauwelijks voorstellen dat die 50 GB extra nu heel veel uitmaakt. Ok, wat meer video en audiofiles. Reis je met de auto dan is een extra 2,5 externe hdd ook zo mee te nemen. Blijven over treinreizen en internationale vliegreizen, dan is het onhandig een extra externe hdd mee te nemen.
Was maar een opleg van 36e(met korting), toch leuk meegenomen als je wat MP3 en film erop hebt. Maar ik zou best tevreden zijn met de standaard schijf hoor. Nu als je het hogere model MBP neemt(15 en 17inch) zit er standaard die 250gb in en is er geen mogelijkheid om de 200GB 5400rpm te nemen enkel de 7200rpm. Ik kan me niet inbeelden dat apple die +2000euro laptops met een ratelende schijf uitrust...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

nog nooit opgevallen. Lekker televisie kijken met de MBP op mijn schoot. Nu zou ik wel graag een sneltoets willen hebben om de automatische backlight aanpassing uit te zetten. Bij een actie film als een Spiderman 2 heb je veel flitsen. De laptop probeert dat bij te volgen met als gevoelg dat ik naar een schokkend scherm zit te kijken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

4POX schreef op zondag 27 april 2008 @ 21:13:
nog nooit opgevallen. Lekker televisie kijken met de MBP op mijn schoot. Nu zou ik wel graag een sneltoets willen hebben om de automatische backlight aanpassing uit te zetten. Bij een actie film als een Spiderman 2 heb je veel flitsen. De laptop probeert dat bij te volgen met als gevoelg dat ik naar een schokkend scherm zit te kijken.
Labtick
Afbeeldingslocatie: http://labtick.proculo.de/images/labtick_menu.png

Rechtstreek uit het Onmisbare tools/software topic gevlogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Afbeeldingslocatie: http://www.scissor.nl/_ext/battery.png
Ehm, gaat dat niet wat hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Mijn health is zo'n 85% volgens iStat Pro, maar ik kan er nog steeds 3 uur (en soms meer) mee werken. Dus tja, ik vind dit getal niet meer zeggen dan een goede indicatie van het kunnen van de batterij. Als het snel zakt onder de 90 hierna, dan ga je het wellicht merken in je actie-radius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Afbeeldingslocatie: http://upload.roysterken.nl/files/images/2953macbatt.png

84%, maar ik gebruik hem dan ook wel erg vaak wat je natuurlijk kan zien aan het aantal cycles ( :X )
In augustus loopt mijn eerste jaars garantie af, hopelijk lukt het me om voor die tijd nog een nieuwe te regelen :9

Moet sowieso binnenkort nog een keer terug met mijn macbook pro wegens corrosie, volgens de lokale Apple Store gaat valt dit onder de garantie dus krijg ik waarschijnlijk een hele nieuwe case? Ben hem helaas wel een tijdje kwijt dan :'(

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Royal schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:40:
[afbeelding]

84%, maar ik gebruik hem dan ook wel erg vaak wat je natuurlijk kan zien aan het aantal cycles ( :X )
In augustus loopt mijn eerste jaars garantie af, hopelijk lukt het me om voor die tijd nog een nieuwe te regelen :9

Moet sowieso binnenkort nog een keer terug met mijn macbook pro wegens corrosie, volgens de lokale Apple Store gaat valt dit onder de garantie dus krijg ik waarschijnlijk een hele nieuwe case? Ben hem helaas wel een tijdje kwijt dan :'(
roest?? op alu?? vertel in welk zuur bad hab jij je mac gehangen?

Mijn Istats geeft aan 98% health bij 10 laadbeurten

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 27-04-2008 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Mja, ik weet dus niet in hoeverre ik iStats kan vertrouwens, maar 92% health na 1 cycle vindt ik wel erg... even afwachten maar wat er gebeurd!

Kun je de batterij trouwens nog op een bepaalde manier calibreren oid? Mijn vorige laptop (Asus) kon dit via de bios: volledig leeg laten lopen en weer opladen.

[ Voor 36% gewijzigd door Puck op 27-04-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 18:30:
[...]

Was maar een opleg van 36e(met korting), toch leuk meegenomen als je wat MP3 en film erop hebt. Maar ik zou best tevreden zijn met de standaard schijf hoor. Nu als je het hogere model MBP neemt(15 en 17inch) zit er standaard die 250gb in en is er geen mogelijkheid om de 200GB 5400rpm te nemen enkel de 7200rpm. Ik kan me niet inbeelden dat apple die +2000euro laptops met een ratelende schijf uitrust...
Klopt....dat zou idd heel vreemd zijn. En als het bijna niks extra's kost is die 50 gieg weer mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb na ruim 3 weken bezit van de MBP een health van 99%. Heb hem echter, afgezien van de eerste cycle direct na aanschaf, altijd aan de lader hangen. Gebruik hem namelijk alleen thuis. Ik meen in de handleiding gelezen te hebben dat het verstandig is eens per zoveel tijd (2 maanden geloof ik) wel even helemaal te ontladen en dan weer op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Laatst online: 22:07
Puck schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:18:
Mja, ik weet dus niet in hoeverre ik iStats kan vertrouwens, maar 92% health na 1 cycle vindt ik wel erg... even afwachten maar wat er gebeurd!

Kun je de batterij trouwens nog op een bepaalde manier calibreren oid? Mijn vorige laptop (Asus) kon dit via de bios: volledig leeg laten lopen en weer opladen.
Niet teveel waarde aan die health meter hechten, daar word je helemaal geschift van. Het ding geeft zelden een correcte waarde aan. Je moet daar pas op gaan letten als je daadwerkelijk problemen hebt.
Mijn battery health is volgens het ding nu 58% :') En over een uur is dat opeens weer ergens in de 90+
Gewoon je batterij op een goede manier gebruiken en niet naar dat metertje kijken, tenzij je echt problemen hebt. Het is beslist geen absolute waarde.

Ooh en: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

[ Voor 34% gewijzigd door Sjoewe op 28-04-2008 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:40:
Heb na ruim 3 weken bezit van de MBP een health van 99%.
Ik heb hem net 4 dagen ;)
Sjoewe schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:59:
Niet teveel waarde aan die health meter hechten, daar word je helemaal geschift van.

...

Ooh en: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284
Ja, ik vroeg me al af hoe betrouwbaar het is. Als er echt iets mis is merken we het snel genoeg. Toch het eerste wat je doet he, checken of alle hardware werkt (dode pixels e.d.). Ik zal de batterij iig vannacht even helemaal leeg laten lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij mij is de battery-healthwaarde wel consistent overigens. Was ook al vrij snel rond de 90-92% en blijft daar nu een beetje hangen (nu 89% 86 cycles ±9 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_Stranger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 15:42
Ik kan je verzekeren dat jou accu gegevens redelijk "verontrustend" zijn.
Dat gaat zeker te hard.

Na de 1e keer opladen, was mijn accu health 99%.

Mijn huidige Battery Health:
Afbeeldingslocatie: http://www.picupload.nl/uploads/q2whrze5ll3pj92fmhevzkc75pfxzhp.png

:: Second Place Is First Place Loser ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Die waardes zijn pas na +/- 10 keer laden (en 1 keer volledig ontladen/laden, kalibreren dus, een echte cycle) betrouwbaar te noemen. En dan nog: het blijft een indicatie, ik zou me er vooral niet op blindstaren. Gewoon doen wat Apple zegt en verder lekker genieten van je MBP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Precies, na een eerste callibratie (vannacht helememaal leeg laten lopen):

Afbeeldingslocatie: http://www.scissor.nl/_ext/battery2.png

Gewoon niet teveel van aantrekken, in ieder geval niet in het begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Puck schreef op maandag 28 april 2008 @ 11:49:
Precies, na een eerste callibratie (vannacht helememaal leeg laten lopen):

[afbeelding]

Gewoon niet teveel van aantrekken, in ieder geval niet in het begin!
Misschien een domme FAQ vraag, maar ik vraag me even af hoe je de batterij hebt gecalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opladen, 2 uur wachten met adapter ingeplugd, batterij laten leeglopen door de laptop te laten aanstaan tot hij zichzelf in slaap zet, 5 uur wachten en dan opnieuw opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanitas schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 11:36:
Gewoon hier de nieuwste drivers van downloaden. Heb ik ook gedaan, werk perfect. :)
Welke moet ik dan hebben? Ik kan geen werkende windows driver vinden voor de nvidia 8600. Ook als ik van de nvidia site download krijg ik bij installatie de fout dat de juiste hardware niet kan worden gevonden. Zijn er nog andere mensen die ook deze NV4-disp error krijgen bij het spelen van games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

To_Tall schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:56:
[...]
roest?? op alu?? vertel in welk zuur bad hab jij je mac gehangen?
Dankje, als er 1 iemand is die zijn macbook pro goed behandeld dan ben ik dat wel :/

http://www.appledefects.c...#Corrosion_on_MBP_Topcase

En zo zijn er nog wel meer gevallen bekend bij de MacBook Pro

Afbeeldingslocatie: http://pics.livejournal.com/tataurov/pic/000070w4

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero Grav
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-02 17:01
Ik heb hier ook last van. Wel in zeer kleine mate aan de rechterkant. Ik heb dit vermeld in de Apple Store waar ik altijd ga en kreeg te horen dat dit te maken had met mijn festivalbandjes. Zelf geloofde ik er niet veel van, maar aangezien zij er toch niets meer over wouden horen heb ik het gewoon laten vallen.

Al is dit wel een teken dat het blijkbaar toch niet daardoor komt. Misschien wel omdat die bandjes vaak nog nat zijn als ik uit de douche kom en daarmee dit effect veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Royal schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:20:
[...]

Dankje, als er 1 iemand is die zijn macbook pro goed behandeld dan ben ik dat wel :/

http://www.appledefects.c...#Corrosion_on_MBP_Topcase

En zo zijn er nog wel meer gevallen bekend bij de MacBook Pro

[afbeelding]
Daarom moet je ook maandelijks je MBP met turtlewax onderhouden. Zoals je dat ook doet bij je auto ;)

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.