Heren/Dames,
Ik vroeg me af of het reeel is om een huis te kopen na 1 jaar fulltime te hebben gewerkt. Ik ben eindelijk klaar met mijn HBO-studie en per 1 september treed ik in dienst bij een groot bedrijf. Mijn jaarsalaris + vakantiegeld etc. erbij zal ong. uitkomen op 30.000,- (uiteraard brutto). Ik heb tijdens een lange sollicitatiegesprek aangegeven dat ik asap op mijzelf wil wonen en zij (mijn werkgever dus

) wil mij daar zoveel mogelijk in helpen. Nou ben ik niet alleen; heb een pracht van een vriendin, dus is de bedoeling dat we gaan samenwonen.
Echter ben ik benieuwd wat voor hypotheek ik zou kunnen krijgen als ik alleen op mijzelf zou willen wonen (koophuis) en tegen welke maandelijkse lasten ik zou aanlopen i.c.m. een door jullie voorgestelde hypotheek.
Een werkgeversverklaring kan ik over 4 maanden al krijgen; het moment waar mijn contract voor bepaalde tijd om wordt gezet naar onbepaalde tijd.
Maar waar ik eigenlijk naar benieuwd ben; hoe realistisch is het om binnen 2 jaar (ik wil sowieso 1 jaar werken & thuis blijven wonen om 30.000,- op mijn spaarrekening te laten bijschrijven, zodat ik een eigen inleg heb) te wonen in een eigen koophuis?
Dan is de meest gelinkte vraag erna; hoe realistisch is het om binnen diezelfde 2 jaar (met dezelfde 1 jaar thuis wonen en eigen inleg van 30.000,-) te wonen in een eigen koophuis met een partner (en diens inkomen er dus bij).
Trouwens, naast bovenstaande vragen heb ik ook een discussie gehad met mijn vriendin; zij is van mening dat een hypotheek verstrekker alleen kijkt naar je bruto maandinkomen en niet naar je lasten. Ik ben echter van mening dat je alles zo goedkoop moet zien te regelen om een zo hoog mogelijk hypotheek te krijgen. Voorbeeld: ik mag een lease-auto kiezen; zij wilt dat ik de Peugeot 207CC neem zodat we cabrio kunnen rijden (ja, dat vinden we beiden leuk ja

), maar daar komt 25% bijtelling bij etc. Ik daar integen kies voor de meest goedkope optie; Honda Civic Hybride; stuk goedkoper qua lease-bedrag en de bijtelling is maar 14%.
Kortom, wiens logica is nou goed? Of interesseert een hypotheekverstrekker zich dit allemaal niet?
Ik kom net kijken in deze wereld (heb al 2 boeken uitgelezen over huizen kopen & hypotheken) en dus ben ik razend benieuwd naar jullie mening.