klapjoker schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:29:
[...]
Er is 100% sprake van schaarste maar op deze manier voorkomen de verschillende partijen voor de huidige populatie dat de salarissen stijgen. Want deze weten ook dat met hogere salarissen dat de schaarste niet afneemt maar wel dat de loonkosten hoger worden en daarmee uiteraard het rendement verslechterd.
Leuke redenatie van die bedrijven, maar nogmaals: ik geloof daar weinig van.
Als je meer betaald komen er ook meer mensen beschikbaar, want:
1. Je werknemers krijgen meer aanzien in de maatschappij,
2. Technische studies
en omscholing worden interessanter door hoger loon + zie punt 1. Het is niet voor niets dat management, economie, recht, etc gewilde studies zijn in Nederland. Waarom zou je in godsnaam een ingenieurs studie doen om vervolgens voor ~ 3k per maand weg te kwijnen als een nerd in een of andere kelder zonder ramen (OK, ik dramatiseer een beetje) als je met dezelfde moeite economie kunt studeren en 10k+ per maand kunt vangen in je kantoor met uitzicht over de stad? PS: ik ben zo'n nerd dus ik mag het zeggen
3. Hoog opgeleide buitenlanders staan in de rij om voor een redelijk loon in Nederland te komen werken. Wat dat betreft concurreren we gewoon met alle andere landen om ons heen en vooral de VS. En wat dat betreft doet Nederland nu niet echt mee. In zowat alle landen om ons heen (België uitgezonderd?) kun je meer harken dan in Nederland en tegen een (veel) lager belastingtarief.
4. Als je concurrent het loon van jouw werknemer niet kan of wil betalen, dan heb jij dus die werknemer en je concurrent niet. Dat is business. Dat is vrije markt en dat is kapitalisme. Iedereen hetzelfde willen betalen = communisme. In andere woorden: links lullen, rechts vullen.
Lang verhaal kort: ze doen alsof het aanbod van ingenieurs niet elastisch is, maar dat is het wel.
Verder zijn er ook andere manieren om personeel aan te trekken. Veel tech bedrijven in Nederland zitten ironisch genoeg met hun aanpak in het stenen tijdperk. Ik kan zo een paar oplossingen bedenken voor het zogenaamde tekort aan personeel, waarbij verhogen van het loon niet eens nodig is:
1. Biedt je werknemers aan om 100 % op afstand te mogen werken waar ze ook willen ter wereld. In 1 klap de reistijd weg en mobiele vrijheid. Dat betekend dat een werknemer goedkoper kan gaan wonen en dus koopkracht stijging krijgt zonder dat je ervoor hoeft te betalen.
2. Huur op afstand buitenlanders in uit lage lonen landen. En nee NIET India. Doe eens origineel: Wit Rusland, Ukraine, Polen, Filipijnen, Indonesië, etc. En, ja: dan heb je snel internet nodig. En "nieuwe" dingen als webcams en goeie headsets, een andere infrastructuur en een HR miep die anders denkt. Maar het kan gewoon. En het kan makkelijk uit. Genoeg (buitenlandse) bedrijven die zo prima draaien.
PS: wel een leuke discussie.
[Voor 30% gewijzigd door GeoBeo op 14-12-2019 20:50]