• ids30postma
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-11-2019
laatste loondienst Job: Biogas industrie.

Functie: onderhouds monteur
Basis salaris 4200 bruto
Buitenland toeslag per dag €75 euro bruto
Telefoon : ja
Laptop : ja
Auto : ja
Leeftijd 45
Ervaring in de Techniek 15 jaar ( hiervoor in de scheepvaart gezeten)

Nu zelfstandige in de Techniek
Uurloon : €50 euro bruto per uur
Nu jaarcontract bij een bedrijf met vaste 40 uur werk week.
En ik krijg alles van mijzelf :)

Opleiding: Zeevaartschool.

later:
Rovc. industriele automatisering
Rovc, Plc besturigstechniek
Rovc, Elektrisch schakelen
Vol VCA
NEN 3140
Haccp
Excel

[Voor 21% gewijzigd door ids30postma op 20-11-2019 17:41]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GoldenSample schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:06:
[...]

Tja Ben zelf in minder dan 4 jaar van 2350 naar 6k/maand plus tot 18k bonus gegaan. Risico's genomen, in een goede niche gestapt, mazzel gehad, naar de oosterburen vertrokken en redelijk veel focus op de muntjes gehad. Echt in Nederland liggen de salarissen voor technische beroepen _laag_

Nu verhuisd en doe inhoudelijk een project dat ik normaal pas over een jaar of 5 zou doen als overal projectleider. Qua (algemene) ervaring is dat soms lastig, technisch inhoudelijke markt specifieke kennis ben ik één van de sterkste. Vanuit de werkzaamheden gezien is het salaris eigenlijk zelfs aan de lage kant imho.

Relevante lijst

[...]

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12-2019
1. Wie ben je:
Leeftijd: 28
Opleiding: MBO 4 - Elektrotechniek
Werkervaring: 7 jaar
(Woon) Locatie: Nederland

2. Wat doe je:
Functie: 1st Electrical Engineer
Werkgever/branche: Scheepvaart (cruiseschepen)
(Werk) Locatie(s): Overal
Uren/week: 72 - 80u
Vakantie: 182
Reistijd: -
Werkdruk: hoog
Reizen voor werkgever: 4x Per jaar

3. Wat verdien je:
Maandsalaris (bruto): € 5000
Vakantiegeld: € 0
Dertiende/veertiende maand: €0
Bonus: -
Pensioeninleg per jaar:
Mobiliteit per jaar:
Overige:
Package: €60.000/jaar

Ik verwacht niet mijn hele leven actief te blijven in deze branche en ben bang dat als ik een baan aan de wal ga zoeken dat ik wel wat qua salaris zal gaan zakken. Dus ben nu bezig om op termijn een passief inkomen te generen zodat ik een lager inkomen kan compenseren. Het is altijd mijn doel geweest om 'iets' over te houden aan het varen, iets dat mij helpt in de toekomst.

• mortican
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-05 19:19
ik ben aan het kijken om te beginnen als zzp'er als E&I technicus, dit doe ik nu 6 jaar.
Ik heb echter geen idee wat het gebruikelijke uurtarief is, ik hoor namelijk verhalen van 45 tot 90 euro, ik hoop dus dat jullie deze vraag kunnen beantwoorden die in dezelfde branche zitten.

ik heb zelf de volgende diploma's en certificaten:
mbo 4 Automatisering energie techniek, iv/wv hs/ls, brandmeld beheerder, diverse cursussen in radar & ultrasoon metingen, vca vol, bhv, ehbo, perslucht drager.

leeftijd 30 jaar
ervaring 6 jaar marine als matroos TD, ruim 6 jaar als elektro en instrumentatie technicus, ruim 3 jaar werkverantwoordelijke voor hs/ls en 1,5 jaar als brandmeld beheerder.

ben benieuwd wat het antwoord wordt.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 14:42
mortican schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:19:
ik ben aan het kijken om te beginnen als zzp'er als E&I technicus, dit doe ik nu 6 jaar.
Ik heb echter geen idee wat het gebruikelijke uurtarief is, ik hoor namelijk verhalen van 45 tot 90 euro, ik hoop dus dat jullie deze vraag kunnen beantwoorden die in dezelfde branche zitten.

mbo 4 Automatisering energie techniek, iv/wv hs/ls, brandmeld beheerder, diverse cursussen in radar & ultrasoon metingen, vca vol, bhv, ehbo, perslucht drager.

leeftijd 30 jaar
ervaring 6 jaar marine als matroos TD, ruim 6 jaar als elektro en instrumentatie technicus, ruim 3 jaar werkverantwoordelijke voor hs/ls en 1,5 jaar als brandmeld beheerder.

Voor 45 euro huur je geen WV-er hs/ls in, maar misschien wel een monteur. Het is dus deels afhankelijk van de werkzaamheden die je gaat doen (en bijbehorende verantwoordelijkheden). De regio waar je in gaat werken is ook van belang, als je in de landelijke gebieden van het land wil werken gok ik dat je minder kan vragen dan in de randstad.

-

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 08:46
ikbengeenvis schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 08:47:
Zelf ben ik er op zich tevreden mee gezien ik weinig ervaring heb. Ik hoop en verwacht flinke groei. Ben erg nieuwsgierig wat anderen hier van vinden.

Leeftijd: 23
Opleiding(en): HBO elektrotechniek, veel interne trainingen en een handvol certificaten (VCA VOL, BEI, KEB etc)
Werkervaring: 1 jaar stages, 6 maanden in huidige functie
Werkgever: netbeheerder hoogspanning
Huidige functie: Commissioning Engineer

Laptop: Ja, alleen voor werk
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 26.5+12 ADV en mogelijkheid om onder goede voorwaarden meer bij te kopen
13/14e maand of winstuitkering: ~23% incl vakantiegeld
GSM: Ja, mag ook privé gebruikt
Leaseauto: bedrijfsauto zonder privékilometers, bij vaste aanstelling een leaseauto met privékilometers
Werkweek: 38 + 2 ADV, bij vaste aanstelling eens in de 8 weken consignatiedienst met vergoeding van circa 250 per keer + gemaakte uren
Overuren: Ja, maar nog niet van toepassing
Pensioenregeling: Ja, 70/30
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: werkgeversbijdrage zorgverzekering, diverse regelingen voor het opsparen van uren en voordelig kopen van uren

Maand salaris(bruto): 2700 bruto
Ha collega!

Members only:

zou graag een leaseauto willen.. ik rij 40k paar jaar voor woonwerk & zakelijk.. maar zo'n elektrische auto hoef ik ook weer niet, ik zit niet te wachten op laad-stres.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:40
Antonl91 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:11:
Ik verwacht niet mijn hele leven actief te blijven in deze branche en ben bang dat als ik een baan aan de wal ga zoeken dat ik wel wat qua salaris zal gaan zakken. Dus ben nu bezig om op termijn een passief inkomen te generen zodat ik een lager inkomen kan compenseren. Het is altijd mijn doel geweest om 'iets' over te houden aan het varen, iets dat mij helpt in de toekomst.
Sprekende uit ervaring (als stuurman de wal op); als je onderhandelt, en in de scheepvaartbranche actief blijft, is er wel mogelijk, maar het sterrensalaris wat je aan boord krijgt je aan de wal iig niet krijgen, reken op 1000 a 1500 euro achteruit gemiddeld.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12-2019
CrazyOne schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:52:
[...]

Sprekende uit ervaring (als stuurman de wal op); als je onderhandelt, en in de scheepvaartbranche actief blijft, is er wel mogelijk, maar het sterrensalaris wat je aan boord krijgt je aan de wal iig niet krijgen, reken op 1000 a 1500 euro achteruit gemiddeld.
Misschien hebben we wel ooit voor dezelfde werkgever gevaren dan ;) Maar dat is inderdaad een salaris waar ik zelf aan zat te denken, als ik ooit ga solliciteren en er wordt minder dan 3750 geboden dan kijk ik denk ik nog even verder. Maar dat ik uiteindelijk zal gaan moeten zakken is wel duidelijk ja.

• retchet4
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-03 15:52
1. Wie ben je:
Leeftijd: 26
Opleiding: Bachelor energietechnologie (vergelijkbaar met hbo elektrotechniek)/ VCA VOL / EPLAN P8 basis 1 / KNX
Werkervaring: 2,5 jaar
(Woon) Locatie: Belgie

2. Wat doe je:
Functie: Assistent projectengineer industrie
Werkgever/branche: installateur in de utiliteit/industrie/scheepvaart/infra
(Werk) Locatie(s): Nederland
Uren/week: 40
Vakantie: 25+12dagen ADV
Reistijd: 45-60min
Werkdruk: gemiddeld
Reizen voor werkgever: 0

3. Wat verdien je:
Maandsalaris (bruto): momenteel al 2,5jaar 2540€ per januari zou dit 2758€ worden door het wegvallen van het assistentgedeelte.
Vakantiegeld: 80procent van een maandloon
Pensioeninleg per jaar: er wordt aan pensioensparen gedaan.
Mobiliteit per jaar:
Overige:

Is dit goed? Als ik kijk naar wat andere verdienen van mijn leeftijd in dezelfde functie valt het bij mezelf wat tegen precies.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 18:18

Malantur

BBG'er
retchet4 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:36:
1. Wie ben je:
Opleiding: Bachelor energietechnologie (vergelijkbaar met hbo elektrotechniek)/ VCA VOL / EPLAN P8 basis 1 / KNX

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:
Maandsalaris (bruto): momenteel al 2,5jaar 2540€ per januari zou dit 2758€ worden door het wegvallen van het assistentgedeelte.
Mobiliteit per jaar:
Overige:

Is dit goed? Als ik kijk naar wat andere verdienen van mijn leeftijd in dezelfde functie valt het bij mezelf wat tegen precies.
Eerlijk gezegd lijkt mij dit niet goed :X Al zijn er uiteraard grote verschillen volgens de regio, en ik weet niet wat de concequenties zijn van te werken in Nederland.
Members only:

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

1. Wie ben je:

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:
Mobiliteit per jaar:
Overige:

1000 piek per maand moet er zeker bij kunnen. Electrotechniek is _schaars_ vele recruiters/bedrijven zullen zeggen dat het 'wel erg veel geld is' maar 100% er zijn bedrijven die het je gerust betalen. Met wat meer zoeken ook wel boven de 4k/maand.

• retchet4
Malantur schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:24:
[...]

Eerlijk gezegd lijkt mij dit niet goed :X Al zijn er uiteraard grote verschillen volgens de regio, en ik weet niet wat de concequenties zijn van te werken in Nederland.

***members only***
Damn das een hele waslijst :D misschien hier toch ook maar eens in de chemiesector kijken :D in limburg zal dit waarschijnlijk wel niet zo hoog zijn.
Betaal je nog veel belastingen bij als de belastingsbrief komt?

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 09:45
Tijd voor een nieuwe baan, nadat de huidige het maar keer op keer niet waar maakte.

Members only:

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• retchet4
1. Wie ben je:

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:
Mobiliteit per jaar:
Overige:

Ben dus aan het zoeken begonnen en ik heb de indruk dat als ik mijn loon zeg; ik er niet echt veel op vooruit ga. De meeste geven me gewoon het loon wat ik momenteel verdien :/ Terwijl ze bijna smeken om toch te komen werken omdat ze niemand vinden.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 13:58
Lijkt me dat dat wel richting 3000 moet kunnen voor een hbo elektro (zo lees ik het maar even) met 2.5j ervaring. Er is grote schaarste.

• GeoBeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-04 12:38
FitTiv schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:27:
Lijkt me dat dat wel richting 3000 moet kunnen voor een hbo elektro (zo lees ik het maar even) met 2.5j ervaring. Er is grote schaarste.
Als er grote schaarste was dan gingen de lonen wel (flink) omhoog en dat gebeurt niet. Al jaren niet. Ik verdiende bij mijn 2e baantje als elektronica ontwerper (HBO) rond het jaar 2009 zo'n 3500 EUR bruto (40 vakantie dagen + 13e maand + vakantiegeld). Dat is nu niet heel anders voor mensen met zo'n 3 jaar ervaring. Nogmaals: grote schaarste daar geloof ik dus echt helemaal niets van. Maar verder wel grappig dat blijkbaar de persberichten van de grote Nederlandse bedrijven en hun collectieven jaar op jaar klakkeloos overgenomen worden door de media.

Er is schaarste, want banen (of projecten in mijn geval) zijn relatief makkelijk te vinden merk ik. Maar "grote" schaarste? neuh.

Desalniettemin: leren onderhandelen over salaris is zeker de moeite waard en als ze je voor goedkoop kunnen aannemen dan zullen ze het doen. Laat dus niet met je spelen. Ken je positie. En geloof helemaal niets dat recruiters en detacheerders je vertellen.

Je onderhandelingstalent in een gesprekje van 10 minuten over salaris kan zeker het verschil maken tussen 2 jaar lang 2500 EUR per maand of 3500 EUR per maand.

[Voor 60% gewijzigd door GeoBeo op 13-12-2019 17:46]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

retchet4 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:52:
[...]

Ben dus aan het zoeken begonnen en ik heb de indruk dat als ik mijn loon zeg; ik er niet echt veel op vooruit ga. De meeste geven me gewoon het loon wat ik momenteel verdien :/ Terwijl ze bijna smeken om toch te komen werken omdat ze niemand vinden.
Regel 1, vertel _nooit_ je huidige loon tenzij het een (in jouw voordeel) vertekend beeld geeft/ruim boven de marktwaarde ligt.

• GeoBeo
GoldenSample schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:45:
[...]

Regel 1, vertel _nooit_ je huidige loon tenzij het een (in jouw voordeel) vertekend beeld geeft/ruim boven de marktwaarde ligt.
Regel 1: roep altijd als eerste een cijfer en zorg ervoor dat dat veel hoger ligt dan waar je op hoopt uit te komen.

Dat cijfer hoeft dus inderdaad niet je huidige loon te zijn.

[Voor 13% gewijzigd door GeoBeo op 13-12-2019 17:50]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GeoBeo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:48:
[...]

Regel 1: roep altijd als eerste een cijfer en zorg ervoor dat dat veel hoger ligt dan waar je op hoopt uit te komen.

Dat cijfer hoeft dus inderdaad niet je huidige loon te zijn.
Oh ik probeer altijd te zorgen dat de werkgever eerst beweegt, misschien vind die een ton per jaar wel heel redelijk en komt met 80k als eerste bod terwijl ik ambitieus 75k zou roepen. Daarom vooral van te voren flink drukken op een 'range' om te zorgen dat we in ieder geval 'enigszins in de zelfde richting denken'.

Als ik min of meer echt tot een bod 'gedwongen' wordt pas ik inderdaad regel 1 toe met ingebouwde vaagheid: 'het hangt erg van de secundaire arbeidsvoorwaarden af' die je zowel omhoog als omlaag kan toepassen. Een andere truc is, als je weet dat er een significant stuk bonus (2 maandsalarissen of meer) in elk contract staat is: xxxxxx vast in groot orde/afhankelijk van de secundaire arbeidsvoorwaarden. De vaagheid zorgt er voor dat je geloofwaardig nog flink omhoog of omlaag kan.

Het nummer klinkt dan lager dan dat het is ivm de er aan vast hangende bonus. Als je mazzel hebt kom je op je gewenste salaris uit en is de bonus mooi mee genomen. Huidige salaris is niet relevant 'ik vind mijn waarde in mijn nieuwe functie belangrijk, niet de beloning in de vorige'.

Als je je huidige loon verteld is het in 9 vd 10 keer dat je dat loon + misschien 10 a 20% krijgt. Je was eerder voor dat geld bereid te werken dus waarom niet voor iets meer? Een fout doe ik veel technische mensen zie maken. Gegarandeerd dat ik een veel mindere loonontwikkeling had gehad als ik mijn oude loon overal verteld had. En ik ben van 32k naar een ton per jaar gegaan in 4.5 jaar.

[Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 13-12-2019 21:00]

• FitTiv
GeoBeo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:38:
[...]

Als er grote schaarste was dan gingen de lonen wel (flink) omhoog en dat gebeurt niet. Al jaren niet. Ik verdiende bij mijn 2e baantje als elektronica ontwerper (HBO) rond het jaar 2009 zo'n 3500 EUR bruto (40 vakantie dagen + 13e maand + vakantiegeld). Dat is nu niet heel anders voor mensen met zo'n 3 jaar ervaring. Nogmaals: grote schaarste daar geloof ik dus echt helemaal niets van. Maar verder wel grappig dat blijkbaar de persberichten van de grote Nederlandse bedrijven en hun collectieven jaar op jaar klakkeloos overgenomen worden door de media.

Er is schaarste, want banen (of projecten in mijn geval) zijn relatief makkelijk te vinden merk ik. Maar "grote" schaarste? neuh.
Grote schaarste is uit eigen ervaring (maritieme industrie) niks met media te maken. En de post waar ik op reageerde, €2758 na 2.5j en een jaar zonder verhoging...dat kan echt wel beter.

• GeoBeo
FitTiv schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 00:53:
[...]
Grote schaarste is uit eigen ervaring (maritieme industrie) niks met media te maken. En de post waar ik op reageerde, €2758 na 2.5j en een jaar zonder verhoging...dat kan echt wel beter.
Nou vertel. Wat betalen ze voor een ingenieur in de Maritieme industrie? Eens kijken of daar daadwerkelijk sprake is van schaarste.

De laatste keer dat ik in de Maritieme industrie solliciteerde (2015 bij BAM in de Rotterdamse haven) straalde het er nou niet bepaald vanaf dat ze echt een gebrek hadden aan mensen. Helemaal niet zelfs.

Hier mijn anekdote:

De sollicitatieprocedure was de raarste die ik ooit gezien heb. Om te beginnen werd er gebruik gemaakt van externe recruiters. Dat is al het eerste signaal dat er niet echt een erg gebrek is aan personeel: mensen gaan (denk ik) liever direct in zee met de werkgever dan via een tussenpersoon. Ik in elk geval absoluut wel. En dat is in de industrie hopelijk geen geheim.

Na het obligate gebeuren met de recruiters, eerst een gesprek met "de baas". Dat ging goed. Toen kwam een paar weken later de uitnodiging om gratis (en tevens onverzekerd) een dagje mee te lopen, om te kijken of ik het wel leuk zou vinden en of de collega's mij wel leuk zouden vinden. Ik mocht meedraaien bij het gereedmaken van een schip voor een expeditie (dus onverzekerd werken op een schip zonder in dienst te zijn, helemaal van de pot gerukt). Ik was toen nog gek genoeg om daar op in te gaan ook en dat werkte flink averechts voor BAM. Ondanks dat ik het een leuk interessant dagje vond en het werk te gek had gevonden. Op de leuke dag heb ik van de leuke potentiële collega's het volgende gehoord:
-- De baas is niet fijn om mee samen te werken en komt zijn beloftes niet na,
-- Een jongen werkte er meer dan een jaar als trainee (voor een hongerloon) terwijl hem beloofd was dat hij binnen een paar maanden in dienst genomen zou worden,
-- Na weken/maanden lang werken op zee werden de beloofde periodes van rust niet altijd gehonoreerd,
-- De reden dat BAM op zoek was naar nieuw personeel was niet om een gebrek aan mensen, maar omdat de ervaren freelancers te duur waren en ze die wouden vervangen door goedkoper vast personeel. Let wel: het was destijds een groeiende bedrijfstak die een flinke omzet en winst draaide. Lekker dan.

Dat op zich zegt al genoeg: er is geen gebrek aan mensen. Maar dan de klapper op de vuurpeil: nadat ik in totaal zo'n 5 dagen van mijn leven had opgeofferd voor deze sollicitatie zonder reiskosten vergoeding (3x bij de recruiter langs, 1 overnachting in Rotterdam die niet vergoed werd en 2x bij BAM), werd mij een traineeship aangeboden van minstens een half jaar tegen een vergoeding van 1800 EUR bruto per maand. Inclusief periodes van werk op zee. Ik was toen HBO'er met ruim 5 jaar ervaring en kwam van een baan af waar ik destijds 3500 EUR bruto verdiende. Dit wisten ze via de recruiter op dag 1 van de sollicitatiegesprekken.

Als er daadwerkelijk schaarste was dan zou bovenstaande niet zijn gebeurd.

Het is nogmaals een indrukwekkend geslaagde indoctrinatie van de industrie dat er schaarste zou zijn op de engineering markt. Echt petje af voor het overtuigend verspreiden van zo'n leugen, maar ik geloof daar dus echt helemaal niets van.

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:25

klapjoker

Kl@pjoker

mortican schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:19:

leeftijd 30 jaar

WV LS/HS met ervaring is een uurtarief van 70€ gebruikelijk, €85 zie ik ook tegenkomen en enkele uitschieters naar €110 op projectbasis.

• klapjoker

klapjoker

Kl@pjoker

GeoBeo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:38:
[...]

Desalniettemin: leren onderhandelen over salaris is zeker de moeite waard en als ze je voor goedkoop kunnen aannemen dan zullen ze het doen. Laat dus niet met je spelen. Ken je positie. En geloof helemaal niets dat recruiters en detacheerders je vertellen.

Je onderhandelingstalent in een gesprekje van 10 minuten over salaris kan zeker het verschil maken tussen 2 jaar lang 2500 EUR per maand of 3500 EUR per maand.
Er is flinke schaarste op E gebied. Met name op het gebied van hoogspanning. Ik heb een managers functie ingevuld bij een grote technische werkgever. Daarbij kan ik vertellen dat er afspraken gemaakt zijn tussen diverse grote technische werkgevers waarbij ze min. en max lonen op elkaar hebben afgestemd. Daarnaast als jij bij bedrijf x solliciteert wordt bedrijf y direct ingelicht ;)

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:20
klapjoker schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:59:
[...]

Er is flinke schaarste op E gebied. Met name op het gebied van hoogspanning. Ik heb een managers functie ingevuld bij een grote technische werkgever. Daarbij kan ik vertellen dat er afspraken gemaakt zijn tussen diverse grote technische werkgevers waarbij ze min. en max lonen op elkaar hebben afgestemd. Daarnaast als jij bij bedrijf x solliciteert wordt bedrijf y direct ingelicht ;)
Grote schande dat zulke dingen gebeuren. Mag zo iets überhaupt qua privacy wetgeving?

• GeoBeo
klapjoker schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:59:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je daar schrijft. Bedoel je te zeggen dat er grote schaarste is, maar dat er tegelijk kartelvorming is om de lonen laag te houden?

Dan is er dus geen schaarste he... Moedwillig en kunstmatig (en illegaal) de lonen laag houden dat kan natuurlijk alleen als er dan alsnog ruim voldoende goedkoop personeel te vinden is.

Ik heb gehoord dat in Eindhoven tussen de grote bedrijven aldaar (ASML, Philips, etc) ook (illegale) kartel afspraken gemaakt worden: freelancers worden uitsluitend ingehuurd via geselecteerde tussenpersonen en die krijgen van alle grote bedrijven daar hetzelfde maximale uurtarief te horen als voorwaarde. Die regio staat bij mij dan ook op de zwarte lijst: als recruiters me daarvoor bellen zeg ik direct nee. En daar is dan ook GEEN sprake van schaarste.

Het past overigens prima in het beeld dat ik heb van grote Nederlandse tech bedrijven: heel hard in de media roepen dat er niet genoeg techneuten zijn en ondertussen lekker kartels vormen om voor een habbekrats techneuten te strikken. Werkt prima.

• GeoBeo
Slarno schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:33:
[...]

Grote schande dat zulke dingen gebeuren. Mag zo iets überhaupt qua privacy wetgeving?
Ik heb er niet heel veel verstand van. Maar voor wat betreft prijsbepaling van producten (en aanbestedingen) is kartelvorming volgens mij illegaal.

Qua privacy zal het ook nog eens illegaal zijn: de kandidaat heeft namelijk geen toestemming gegeven voor het delen van de gegevens.

Maar hoe ga je een telefoontje tussen grote bedrijven ooit kunnen bewijzen?

Niet. Dus dit is gewoon aan de orde van de dag. Moet je gewoon mee leren leven, is allemaal onderdeel van het spelletje dat gespeeld wordt.

Ik heb voor mijzelf bijvoorbeeld de volgende spelregels opgesteld: wegblijven bij recruiters voor zover mogelijk, wegblijven bij grote bedrijven en wegblijven uit Eindhoven. Dan kom je een heel eind :)

[Voor 12% gewijzigd door GeoBeo op 14-12-2019 20:27]

• sinasappel
  • Laatst online: 04:15
Of iets illegaal is of dat het ook te bewijzen is zijn twee verschillende dingen. Bij ons (offshore/aannemers) is hetzelfde. Enorme vraag naar personeel maar en worden relatieve lage lonen gegeven. Mijn managers heeft zich een keer versproken door de zeggen dat de lonen met de concurrent gewoon worden gemaakt omdat zij denken dat ze anders failliet raken. Dan kan er schaarste zijn maar de lonen zijn echt niet spannend hoog. Het is wel zo dat vanaf managers functie de lonen wel explosief zijn gestegen en daar opeens wel meer ruimte en flexibiliteit in zit om over te bieden tussen de bedrijven. Kartelvorming ja, te bewijzen nee....

• klapjoker

klapjoker

Kl@pjoker

GeoBeo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:18:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je daar schrijft. Bedoel je te zeggen dat er grote schaarste is, maar dat er tegelijk kartelvorming is om de lonen laag te houden?

Dan is er dus geen schaarste he... Moedwillig en kunstmatig (en illegaal) de lonen laag houden dat kan natuurlijk alleen als er dan alsnog ruim voldoende goedkoop personeel te vinden is.

Ik heb gehoord dat in Eindhoven tussen de grote bedrijven aldaar (ASML, Philips, etc) ook (illegale) kartel afspraken gemaakt worden: freelancers worden uitsluitend ingehuurd via geselecteerde tussenpersonen en die krijgen van alle grote bedrijven daar hetzelfde maximale uurtarief te horen als voorwaarde. Die regio staat bij mij dan ook op de zwarte lijst: als recruiters me daarvoor bellen zeg ik direct nee. En daar is dan ook GEEN sprake van schaarste.

Het past overigens prima in het beeld dat ik heb van grote Nederlandse tech bedrijven: heel hard in de media roepen dat er niet genoeg techneuten zijn en ondertussen lekker kartels vormen om voor een habbekrats techneuten te strikken. Werkt prima.
Er is zeker sprake van een kartelvorming ter voorkoming dat techneuten overstappen en zo hogere salarissen veroorzaken.

Er is 100% sprake van schaarste maar op deze manier voorkomen de verschillende partijen voor de huidige populatie dat de salarissen stijgen. Want deze weten ook dat met hogere salarissen dat de schaarste niet afneemt maar wel dat de loonkosten hoger worden en daarmee uiteraard het rendement verslechterd.

• GeoBeo
sinasappel schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:26:
Of iets illegaal is of dat het ook te bewijzen is zijn twee verschillende dingen. Bij ons (offshore/aannemers) is hetzelfde. Enorme vraag naar personeel maar en worden relatieve lage lonen gegeven. Mijn managers heeft zich een keer versproken door de zeggen dat de lonen met de concurrent gewoon worden gemaakt omdat zij denken dat ze anders failliet raken. Dan kan er schaarste zijn maar de lonen zijn echt niet spannend hoog. Het is wel zo dat vanaf managers functie de lonen wel explosief zijn gestegen en daar opeens wel meer ruimte en flexibiliteit in zit om over te bieden tussen de bedrijven. Kartelvorming ja, te bewijzen nee....
Ja, dat is ook een beetje een cultuur dingetje in Nederland. De manager wordt aanbeden als een god (zowel qua loon als qua aanzien), terwijl de ingenieur die het werk uitvoert een soort onderdaan is.

En dan is men verbaasd dat men geen goed ingenieurs kan vinden. Sja...

Kijk eens naar Californië, daar is het compleet tegenovergesteld: engineer rockstars die als professionele voetballers tussen bedrijven "verhandeld" worden, terwijl managers nog niet de helft verdienen van programmeurs en andere ingenieurs.

Om maar te zeggen: het kan ook anders.

• GeoBeo
klapjoker schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:29:
[...]
Er is 100% sprake van schaarste maar op deze manier voorkomen de verschillende partijen voor de huidige populatie dat de salarissen stijgen. Want deze weten ook dat met hogere salarissen dat de schaarste niet afneemt maar wel dat de loonkosten hoger worden en daarmee uiteraard het rendement verslechterd.
Leuke redenatie van die bedrijven, maar nogmaals: ik geloof daar weinig van.

Als je meer betaald komen er ook meer mensen beschikbaar, want:
1. Je werknemers krijgen meer aanzien in de maatschappij,
2. Technische studies en omscholing worden interessanter door hoger loon + zie punt 1. Het is niet voor niets dat management, economie, recht, etc gewilde studies zijn in Nederland. Waarom zou je in godsnaam een ingenieurs studie doen om vervolgens voor ~ 3k per maand weg te kwijnen als een nerd in een of andere kelder zonder ramen (OK, ik dramatiseer een beetje) als je met dezelfde moeite economie kunt studeren en 10k+ per maand kunt vangen in je kantoor met uitzicht over de stad? PS: ik ben zo'n nerd dus ik mag het zeggen :P
3. Hoog opgeleide buitenlanders staan in de rij om voor een redelijk loon in Nederland te komen werken. Wat dat betreft concurreren we gewoon met alle andere landen om ons heen en vooral de VS. En wat dat betreft doet Nederland nu niet echt mee. In zowat alle landen om ons heen (België uitgezonderd?) kun je meer harken dan in Nederland en tegen een (veel) lager belastingtarief.
4. Als je concurrent het loon van jouw werknemer niet kan of wil betalen, dan heb jij dus die werknemer en je concurrent niet. Dat is business. Dat is vrije markt en dat is kapitalisme. Iedereen hetzelfde willen betalen = communisme. In andere woorden: links lullen, rechts vullen.

Lang verhaal kort: ze doen alsof het aanbod van ingenieurs niet elastisch is, maar dat is het wel.

Verder zijn er ook andere manieren om personeel aan te trekken. Veel tech bedrijven in Nederland zitten ironisch genoeg met hun aanpak in het stenen tijdperk. Ik kan zo een paar oplossingen bedenken voor het zogenaamde tekort aan personeel, waarbij verhogen van het loon niet eens nodig is:

1. Biedt je werknemers aan om 100 % op afstand te mogen werken waar ze ook willen ter wereld. In 1 klap de reistijd weg en mobiele vrijheid. Dat betekend dat een werknemer goedkoper kan gaan wonen en dus koopkracht stijging krijgt zonder dat je ervoor hoeft te betalen.
2. Huur op afstand buitenlanders in uit lage lonen landen. En nee NIET India. Doe eens origineel: Wit Rusland, Ukraine, Polen, Filipijnen, Indonesië, etc. En, ja: dan heb je snel internet nodig. En "nieuwe" dingen als webcams en goeie headsets, een andere infrastructuur en een HR miep die anders denkt. Maar het kan gewoon. En het kan makkelijk uit. Genoeg (buitenlandse) bedrijven die zo prima draaien.

PS: wel een leuke discussie.

[Voor 30% gewijzigd door GeoBeo op 14-12-2019 20:50]

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-05 10:34

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Zo te zien hebben andere tweakers een veel hogere loon dan ik.

Members only:

[Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 14-12-2019 20:56]

Trein?

• klapjoker

klapjoker

Kl@pjoker

GeoBeo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:39:
[...]

2. Technische studies en omscholing worden interessanter door hoger loon + zie punt 1. Het is niet voor niets dat management, economie, recht, etc gewilde studies zijn in Nederland. Waarom zou je in godsnaam een ingenieurs studie doen om vervolgens voor ~ 3k per maand weg te kwijnen als een nerd in een of andere kelder zonder ramen (OK, ik dramatiseer een beetje) als je met dezelfde moeite economie kunt studeren en 10k+ per maand kunt vangen in je kantoor met uitzicht over de stad? PS: ik ben zo'n nerd dus ik mag het zeggen :P
3. Hoog opgeleide buitenlanders staan in de rij om voor een redelijk loon in Nederland te komen werken. Wat dat betreft concurreren we gewoon met alle andere landen om ons heen en vooral de VS. En wat dat betreft doet Nederland nu niet echt mee. In zowat alle landen om ons heen (België uitgezonderd?) kun je meer harken dan in Nederland en tegen een (veel) lager belastingtarief.
4. Als je concurrent het loon van jouw werknemer niet kan of wil betalen, dan heb jij dus die werknemer en je concurrent niet. Dat is business. Dat is vrije markt en dat is kapitalisme. Iedereen hetzelfde willen betalen = communisme. In andere woorden: links lullen, rechts vullen.

Lang verhaal kort: ze doen alsof het aanbod van ingenieurs niet elastisch is, maar dat is het wel.

Verder zijn er ook andere manieren om personeel aan te trekken. Veel tech bedrijven in Nederland zitten ironisch genoeg met hun aanpak in het stenen tijdperk. Ik kan zo een paar oplossingen bedenken voor het zogenaamde tekort aan personeel, waarbij verhogen van het loon niet eens nodig is:

1. Biedt je werknemers aan om 100 % op afstand te mogen werken waar ze ook willen ter wereld. In 1 klap de reistijd weg en mobiele vrijheid. Dat betekend dat een werknemer goedkoper kan gaan wonen en dus koopkracht stijging krijgt zonder dat je ervoor hoeft te betalen.
2. Huur op afstand buitenlanders in uit lage lonen landen. En nee NIET India. Doe eens origineel: Wit Rusland, Ukraine, Polen, Filipijnen, Indonesië, etc. En, ja: dan heb je snel internet nodig. En "nieuwe" dingen als webcams en goeie headsets, een andere infrastructuur en een HR miep die anders denkt. Maar het kan gewoon. En het kan makkelijk uit. Genoeg (buitenlandse) bedrijven die zo prima draaien.

Ik mijn werkveld zie ik dit helaas toch helaas anders gaan.

Kwalitatief goede werknemers Elektro (elektrotechniek geen installatietechniek) zijn ook in het buitenland erg schaars, daarnaast is het werken op afstand erg lastig als je fysiek de installaties in bedrijf moet stellen ;)

Vergeet ook niet dat door de bedrijven afgelopen jaren niet geïnvesteerd is in het (intern) opleiden van personeel. Een ervaren techneut heeft al snel 5 - 10j na afstuderen nodig om op niveau te zijn.

De eisen en normen die wij in NL hanteren verschillen ook enorm t.o.v. het buitenland. Zelfs bijvoorbeeld de netbeheerders onderling hebben al verschillende eisen.

Hoogopgeleide buitenlanders worden uitgebuit door de tech bedrijven. Onder het mom van de belastingvoordelen als Expat. Voorbeeld een buitenlandse werknemer met een Master Elektro had een salaris van 2300 bruto!

Ik zie de kartelvorming puur als voorkomen van exhorbitsnt stijgen van salarissen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 11:53
MedionAkoya schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:50:

***members only***
Members only:

• GeoBeo
klapjoker schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:03:
[...]

Kwalitatief goede werknemers Elektro (elektrotechniek geen installatietechniek) zijn ook in het buitenland erg schaars, daarnaast is het werken op afstand erg lastig als je fysiek de installaties in bedrijf moet stellen ;)
Ik zit op dit moment (tussen Tweakers door) 100 % op afstand een PCB te tekenen. Overleg met klant, concept uitwerken, schema tekenen, PCB tekenen, mechanisch ontwerp checken, ontwerp opsturen naar fabriek en de fabriek stuurt hem direct door naar de klant. Ik heb dit al regelmatig op afstand gedaan en dat gaat echt prima.

Die argumentatie gaat er bij mij dus echt niet in. 8)

En ja, natuurlijk zijn er banen die je niet op afstand kunt doen. Maar dan heb je het over een heel heel klein deel van de banen in de techniek en ICT. 90 % zijn gewoon kantoor tijgers die prima op afstand kunnen werken. Overigens is het in bedrijf stellen van machines echt een slecht voorbeeld: de meeste Nederlandse machines worden geëxporteerd en dus werken installateurs voor het grootste deel van de tijd juist op afstand.
Hoogopgeleide buitenlanders worden uitgebuit door de tech bedrijven. Onder het mom van de belastingvoordelen als Expat. Voorbeeld een buitenlandse werknemer met een Master Elektro had een salaris van 2300 bruto!
Nou, daar heb je dus nog een indicatie van geen schaarste. Een buitenlander die in Nederland kan werken, kan immers ook in Zwitserland (en de rest van Schengen) werken. En als hij hier 2300 bruto verdient, dan verdient hij in Zwitserland netto letterlijk > 4x meer: want veeeel lagere belasting en minstens 6k bruto. En nee, het leven in Zwitserland is niet 4x duurder dan hier. Om maar een voorbeeld te noemen.
Ik zie de kartelvorming puur als voorkomen van exhorbitsnt stijgen van salarissen.
Ik zie kartelvorming puur als bedrijfsoptimalisatie. Ze komen ermee weg en de propaganda over schaarste doet prima zijn werk dus ze kunnen werknemers zo min mogelijk blijven betalen zonder dat het bedrijf stil komt te liggen. win-win. Aard van het beestje. En zo werkt het spelletje.

Iedereen die salaris belangrijk vindt en geen binding heeft met Nederland is al lang en breed weg. OF is manager/teamleider geworden.

[Voor 8% gewijzigd door GeoBeo op 14-12-2019 21:38]

• MedionAkoya

MedionAkoya

Zuid-Holland

Trein?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker een andere baas zoeken dan, er is werk zat. Je kan makkelijk 400 euro extra verdienen ergens.
Als je de bouw in wilt zou je eens bij Visser en Smit Bouw kunnen proberen, daar is het leuk werken en betalen ook goed. Mooi pand, genoeg parkeermogelijkheden en gratis goede lunch.

[Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 15-12-2019 09:16]

• Pizza_Boom
Wat Fable zegt, je zit echt wel 200-300 euro te laag. Je bent natuurlijk nu met de stikstofcrisis op een slecht moment ingestapt, maar dit is wel heel overdreven.

• king_bass
  • Laatst online: 27-05 18:26
Pizza_Boom schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:04:
[...]
Wat Fable zegt, je zit echt wel 200-300 euro te laag. Je bent natuurlijk nu met de stikstofcrisis op een slecht moment ingestapt, maar dit is wel heel overdreven.
Eens, werkvoorbereiding in de infra gaat, in mijn ervaring, goed op met de leeftijd x 100 regel tot aan je 30e

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

klapjoker schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:03:
[...]

Vergeet ook niet dat door de bedrijven afgelopen jaren niet geïnvesteerd is in het (intern) opleiden van personeel. Een ervaren techneut heeft al snel 5 - 10j na afstuderen nodig om op niveau te zijn.

De eisen en normen die wij in NL hanteren verschillen ook enorm t.o.v. het buitenland. Zelfs bijvoorbeeld de netbeheerders onderling hebben al verschillende eisen.

Het verschilt per discipline maar van alle technisch (hoger) opgeleiden werkt 55% niet in een technisch beroep (bron: NRC, precieze artikel moet ik even zoeken). Je jaagd mensen het beroepsveld/land uit (ben er zelf een prima voorbeeld van) en de aanwas is kleiner. Ik zie het als korte termijn domheid en het exorbitant laag houden van salarissen.

• Ernemmer
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:39:
[...]

Het verschilt per discipline maar van alle technisch (hoger) opgeleiden werkt 55% niet in een technisch beroep (bron: NRC, precieze artikel moet ik even zoeken). Je jaagt mensen het beroepsveld/land uit (ben er zelf een prima voorbeeld van) en de aanwas is kleiner. Ik zie het als korte termijn domheid en het exorbitant laag houden van salarissen.
In Duiven bij Alliander betalen ze toch echt wel leuk voor mensen met een goede opleiding.

• Ernemmer
  • Niet online
dubbel

[Voor 97% gewijzigd door Ernemmer op 16-12-2019 11:48]

• barry86
  • Laatst online: 20:18
MedionAkoya schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:50:

***members only***
Mwoah persoonlijk vind ik dat je een prima start salaris hebt voor 0 jaar ervaring.
Mijn ervaring is dat deze vaak tussen 2000-2500euro ligt.
Dus ja als 2500,- je referentie is, dan verdien je te weinig.
Vergeet niet dat de salaris groei eerste 10 jaar erg hoog is.
Vooral bij het overstappen van werkgever.

En geld is ook niet alles. Fijne collega's, goede leidinggevende, en een functie waarbij het gevoel hebt dat je gewaardeerd wordt, is misschien nog wel belangrijker (voor sommigen)

[Voor 21% gewijzigd door barry86 op 16-12-2019 13:29]

• retchet4
GeoBeo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:39:
[...]

Heb momenteel 2 aanbiedingen binnen. Er zit blijkbaar echt geen rek in. max 40 euro bruto omhoog.
Waarom zou ik mij heel dat gedoe op mijn nek halen voor 40euro bruto? Kan ik net zo goed hier wegkwijnen.

[Voor 3% gewijzigd door retchet4 op 16-12-2019 15:20]

• sinasappel
GeoBeo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 08:21:
[...]

Nou vertel. Wat betalen ze voor een ingenieur in de Maritieme industrie? Eens kijken of daar daadwerkelijk sprake is van schaarste.

De laatste keer dat ik in de Maritieme industrie solliciteerde (2015 bij BAM in de Rotterdamse haven) straalde het er nou niet bepaald vanaf dat ze echt een gebrek hadden aan mensen. Helemaal niet zelfs.

Hier mijn anekdote:

De sollicitatieprocedure was de raarste die ik ooit gezien heb. Om te beginnen werd er gebruik gemaakt van externe recruiters. Dat is al het eerste signaal dat er niet echt een erg gebrek is aan personeel: mensen gaan (denk ik) liever direct in zee met de werkgever dan via een tussenpersoon. Ik in elk geval absoluut wel. En dat is in de industrie hopelijk geen geheim.

Na het obligate gebeuren met de recruiters, eerst een gesprek met "de baas". Dat ging goed. Toen kwam een paar weken later de uitnodiging om gratis (en tevens onverzekerd) een dagje mee te lopen, om te kijken of ik het wel leuk zou vinden en of de collega's mij wel leuk zouden vinden. Ik mocht meedraaien bij het gereedmaken van een schip voor een expeditie (dus onverzekerd werken op een schip zonder in dienst te zijn, helemaal van de pot gerukt). Ik was toen nog gek genoeg om daar op in te gaan ook en dat werkte flink averechts voor BAM. Ondanks dat ik het een leuk interessant dagje vond en het werk te gek had gevonden. Op de leuke dag heb ik van de leuke potentiële collega's het volgende gehoord:
-- De baas is niet fijn om mee samen te werken en komt zijn beloftes niet na,
-- Een jongen werkte er meer dan een jaar als trainee (voor een hongerloon) terwijl hem beloofd was dat hij binnen een paar maanden in dienst genomen zou worden,
-- Na weken/maanden lang werken op zee werden de beloofde periodes van rust niet altijd gehonoreerd,
-- De reden dat BAM op zoek was naar nieuw personeel was niet om een gebrek aan mensen, maar omdat de ervaren freelancers te duur waren en ze die wouden vervangen door goedkoper vast personeel. Let wel: het was destijds een groeiende bedrijfstak die een flinke omzet en winst draaide. Lekker dan.

Dat op zich zegt al genoeg: er is geen gebrek aan mensen. Maar dan de klapper op de vuurpeil: nadat ik in totaal zo'n 5 dagen van mijn leven had opgeofferd voor deze sollicitatie zonder reiskosten vergoeding (3x bij de recruiter langs, 1 overnachting in Rotterdam die niet vergoed werd en 2x bij BAM), werd mij een traineeship aangeboden van minstens een half jaar tegen een vergoeding van 1800 EUR bruto per maand. Inclusief periodes van werk op zee. Ik was toen HBO'er met ruim 5 jaar ervaring en kwam van een baan af waar ik destijds 3500 EUR bruto verdiende. Dit wisten ze via de recruiter op dag 1 van de sollicitatiegesprekken.

Als er daadwerkelijk schaarste was dan zou bovenstaande niet zijn gebeurd.

Het is nogmaals een indrukwekkend geslaagde indoctrinatie van de industrie dat er schaarste zou zijn op de engineering markt. Echt petje af voor het overtuigend verspreiden van zo'n leugen, maar ik geloof daar dus echt helemaal niets van.
sinasappel schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:26:
Er is zeker wel schaarste. Ik werk zelf in de offshore markt (wind industrie) en wij komen niet aan mensen. Dit zegt verder niets over de beloning die daar tegenover staat, zie ook mijn vorige post.

De markt in de offshore/maritieme industrie is volledig gekarteld (geen idee of het een word is). Tussen alle bedrijven zijn afspraken gemaakt over salarissen. In jouw geval was het inderdaad wel een hongerloontje en kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt gehad dat je in de zeik bent genomen. Helaas blijven de werkgevers de lonen laag houden.

• retchet4
sinasappel schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:25:
[...]

[...]

Er is zeker wel schaarste. Ik werk zelf in de offshore markt (wind industrie) en wij komen niet aan mensen. Dit zegt verder niets over de beloning die daar tegenover staat, zie ook mijn vorige post.

De markt in de offshore/maritieme industrie is volledig gekarteld (geen idee of het een word is). Tussen alle bedrijven zijn afspraken gemaakt over salarissen. In jouw geval was het inderdaad wel een hongerloontje en kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt gehad dat je in de zeik bent genomen. Helaas blijven de werkgevers de lonen laag houden.
Ze prijzen techneuten in de hemel want ze zijn zo kostbaar voor het bedrijf en de drijfveer etc,... Maar eenmaal als er over loon gepraat wordt dan is het enthousiasme ver zoek.

• sinasappel
retchet4 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:50:
[...]

Ze prijzen techneuten in de hemel want ze zijn zo kostbaar voor het bedrijf en de drijfveer etc,... Maar eenmaal als er over loon gepraat wordt dan is het enthousiasme ver zoek.
Can not agree more than this...

• Pizza_Boom
retchet4 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:50:
[...]

Interne drijfveer, leuke sfeer, gave projecten, kennis opdoen, jezelf ontwikkelen...

• Pizza_Boom
barry86 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:26:
[...]

Mwoah persoonlijk vind ik dat je een prima start salaris hebt voor 0 jaar ervaring.
Mijn ervaring is dat deze vaak tussen 2000-2500euro ligt.
Dus ja als 2500,- je referentie is, dan verdien je te weinig.
Vergeet niet dat de salaris groei eerste 10 jaar erg hoog is.
Vooral bij het overstappen van werkgever.

En geld is ook niet alles. Fijne collega's, goede leidinggevende, en een functie waarbij het gevoel hebt dat je gewaardeerd wordt, is misschien nog wel belangrijker (voor sommigen)
Van fijne collega's en waardering kan de kachel niet roken.

Als je per jaar 10-15% erbij krijgt, zal hij eerst 2 jaar moeten werken om op het niveau te komen waarop menig medeschoolverlater start. Hij blijft dus permanent achter de feiten aan lopen.

• BastaRhymez
  • Niet online
@MedionAkoya 2.100 euro is inderdaad best karig te noemen, als het je om het salaris te doen is zou ik echt even verder kijken. Ook bij de grote aannemers zijn de salarissen wel hoger dan wat je nu krijgt.
Als ik bij ons bedrijf kijk, zit een werkvoorbereider met 0 jaar ervaring (HBO achtergrond) op minimaal 2.494 euro. Heb je een WO achtergrond, dan zit je met 0 jaar ervaring op minimaal 2.830 euro.
Mocht je interesse hebben, pm me dan maar :) wie weet kan ik je wel verder helpen.

10 jaar geleden (toen ik begon) had ik als vuistregel, leeftijd x 100 euro. Tot eind 20 is dit bij mij wel redelijk op gegaan (denk overigens wel dat je die 100 euro nu moet verhogen, want de lonen zijn de afgelopen 10 jaar natuurlijk ook gestegen).

Als ik bij de Metaal elektro kijk, zit een startend werkvoorbereider bij ons rond de 2.682 (HBO) en 2.909 (WO).

Als ik bij de metaal WTV kijk, zitten ze zelfs nog een stapje hoger, daar start je met 3.228 (HBO en 3.292 (WO). Alhoewel ze hier wel wat kritischer kijken naar een werkvoorbereider (en je daar waarschijnlijk eerder als junior wordt ingeschaald).

Overigens kan je gewoon bij de top 5 aannemers rond gaan kijken. Locatie van het hoofdkantoor zegt niks is mijn ervaring. Ik ben begonnen met het hoofdkantoor binnen een straal <35 km en zat op een project van >100 km.
Nu werk ik bij een andere aannemer en is de afstand naar het hoofdkantoor om en nabij de 100 km, maar zit mijn project <20 km. En mijn "oude baas" mij maar voor gek verklaren dat ik ging overstappen, want straks moest ik zo vaak en lang in de auto zitten.. Tjah, die had nog niet helemaal door dat ik al jaren lang voor hun >200 km / dag reed en dat mijn reisafstand nu met 90% zou afnemen. Ja, ik moet af en toe naar het hoofdkantoor en dat vind ik helemaal niet erg.

• retchet4
BastaRhymez schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:40:
@MedionAkoya 2.100 euro is inderdaad best karig te noemen, als het je om het salaris te doen is zou ik echt even verder kijken. Ook bij de grote aannemers zijn de salarissen wel hoger dan wat je nu krijgt.
Als ik bij ons bedrijf kijk, zit een werkvoorbereider met 0 jaar ervaring (HBO achtergrond) op minimaal 2.494 euro. Heb je een WO achtergrond, dan zit je met 0 jaar ervaring op minimaal 2.830 euro.
Mocht je interesse hebben, pm me dan maar :) wie weet kan ik je wel verder helpen.

10 jaar geleden (toen ik begon) had ik als vuistregel, leeftijd x 100 euro. Tot eind 20 is dit bij mij wel redelijk op gegaan (denk overigens wel dat je die 100 euro nu moet verhogen, want de lonen zijn de afgelopen 10 jaar natuurlijk ook gestegen).

Als ik bij de Metaal elektro kijk, zit een startend werkvoorbereider bij ons rond de 2.682 (HBO) en 2.909 (WO).

Als ik bij de metaal WTV kijk, zitten ze zelfs nog een stapje hoger, daar start je met 3.228 (HBO en 3.292 (WO). Alhoewel ze hier wel wat kritischer kijken naar een werkvoorbereider (en je daar waarschijnlijk eerder als junior wordt ingeschaald).

Overigens kan je gewoon bij de top 5 aannemers rond gaan kijken. Locatie van het hoofdkantoor zegt niks is mijn ervaring. Ik ben begonnen met het hoofdkantoor binnen een straal <35 km en zat op een project van >100 km.
Nu werk ik bij een andere aannemer en is de afstand naar het hoofdkantoor om en nabij de 100 km, maar zit mijn project <20 km. En mijn "oude baas" mij maar voor gek verklaren dat ik ging overstappen, want straks moest ik zo vaak en lang in de auto zitten.. Tjah, die had nog niet helemaal door dat ik al jaren lang voor hun >200 km / dag reed en dat mijn reisafstand nu met 90% zou afnemen. Ja, ik moet af en toe naar het hoofdkantoor en dat vind ik helemaal niet erg.
Dus een startende WVB krijgt bijna evenveel als ik na bijna 3 jaar ENG krijg. :-(

• MedionAkoya

MedionAkoya

BastaRhymez schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:40:
@MedionAkoya 2.100 euro is inderdaad best karig te noemen, knip
Ik hoef nog niet naar de projecten te gaan. Nooit eigenlijk.
Als ik iets buiten wil zien, dan bel ik of stuur ik jongens ernaar toe. En dan vraag van hun een foto of een schets te maken.

Trein?

• king_bass
Gooi ik hem er ook even in zodat er wat meer vergelijkingsmateriaal komt met betrekking tot het beroep hoofduitvoerder en omdat ik hier net ingestapt ben:

Leeftijd: 36
Opleiding(en): MBO civiele techniek
Certificaten: VCA-Vol
Werkervaring: 9 jaar in gww
Werkgever: aannemerij
Huidige functie: hoofduitvoerder

Laptop: ja
Vakantiedagen: 40
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand
GSM: ja
Leaseauto: Ford Mondeo
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: laptop
Land: Nederland

Maand salaris(bruto): €4500

Momenteel een jaarcontract met een evaluatie na een half jaar naar contract voor onbepaalde tijd.

• GeoBeo
sinasappel schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:25:
Ik wordt uit je vorige post niet veel wijzer.

Wat betalen jullie? Wat is de baan?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

retchet4 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:16:
[...]

Heb momenteel 2 aanbiedingen binnen. Er zit blijkbaar echt geen rek in. max 40 euro bruto omhoog.
Waarom zou ik mij heel dat gedoe op mijn nek halen voor 40euro bruto? Kan ik net zo goed hier wegkwijnen.
Probeer het opnieuw en vertel hoe dan ook NIET je huidige loon. Als je dat wel krijgt, dan krijg je dit soort stront aanbiedingen. Verder is het eerste bod zelfden het uiteindelijke bod, vaak komt er niet nog een gigantisch bedrag bij maar een paar honderd euro per maand zeker wel.

• klapjoker

klapjoker

Kl@pjoker

Ernemmer schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:47:
[...]

In Duiven bij Alliander betalen ze toch echt wel leuk voor mensen met een goede opleiding.
Even gekeken op de website van Alliander. In de commerciële wereld zijn de salarissen toch echt hoger, helemaal in het buitenland.

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:41
Wat mensen hier vaak vergeten de melden dat de metalektro CAO bedrijven vaak nog ADV dagen hebben. In mijn geval 40 dagen vakantie per jaar. Reken dat eens om naar standaard 25 dagen en je hebt zo 15 * 8 * 20 = 2400 erbij.
Wat betreft schaarste is dat er echt wel, het blijft moeilijk om goed personeel te vinden. Verwacht alleen niet als je niets kunt dat je mega veel gaat verdienen. Skills en competenties zijn belangrijk, zeker in een business waar alles on the job geleerd moet worden. Daarbij, techneuten zijn slimme mensen, je zult assertief moeten zijn om je geld te krijgen.

Leeftijd: 32
Opleiding(en): HBO Mechatronica
Certificaten: VCA-Vol, veiligheids certificaten offshore
Werkervaring: 7 jaar offshore markt
Werkgever: producent
Huidige functie: schade expert

13/14e maand of winstuitkering: winstuitkering
Leaseauto: -
Werkweek: 40 uur maar wanneer op reis gerust 90+ per week

Maand salaris(bruto): €4200 maar met reizen erbij gemiddeld 5500. (Ongeveer 60 dagen per jaar op reis)
In mijn vorige functie als service engineer een jaar salaris van ongeveer 100k bruto

• BastaRhymez
  • Niet online
MedionAkoya schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:17:
[...]

Ik hoef nog niet naar de projecten te gaan. Nooit eigenlijk.
Als ik iets buiten wil zien, dan bel ik of stuur ik jongens ernaar toe. En dan vraag van hun een foto of een schets te maken.
Hoef je niet naar de projecten, of wil je zelf niet naar de projecten toe?
Mijn ervaring (let wel, mijn kennis en ervaringen zijn de grote DBFM werken) is dat het juist heel waardevol is, om op een projectlocatie zelf te zitten in plaats van het (hoofd)kantoor.
Je krijgt veel meer mee van wat er speelt en je kan er veel sneller op inhaken. Als je niet op locatie zit, ben je afhankelijk wat anderen jou aan informatie doorspelen. Besef dat niet altijd alles wordt doorgegeven (bewust en onbewust).

@retchet4 de startsalarissen liggen inderdaad redelijk hoog bij ons bedrijf. De stappen daarna gaan naar mijn mening niet heel erg hard (vaak 1 of 2 treden), maar als de "basis" al goed is... Tuurlijk wil je daarna blijven groeien (en ook worden beloond), maar dat zit deels al in het redelijk goede "basissalaris" verwerkt.

• barry86
  • Laatst online: 20:18
retchet4 schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:46:
[...]

Dus een startende WVB krijgt bijna evenveel als ik na bijna 3 jaar ENG krijg. :-(
Over het algemeen ligt het loon van een wvb tov een engineer gelijkwaardig of hoger

[Voor 56% gewijzigd door barry86 op 17-12-2019 10:01]

• Ataturk
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-05 09:28
tijdelijk weg

[Voor 97% gewijzigd door Ataturk op 06-09-2021 21:28]

• Ernemmer
  • Niet online
king_bass schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:22:
Gooi ik hem er ook even in zodat er wat meer vergelijkingsmateriaal komt met betrekking tot het beroep hoofduitvoerder en omdat ik hier net ingestapt ben:

Leeftijd: 36
Opleiding(en): MBO civiele techniek
Certificaten: VCA-Vol
Werkervaring: 9 jaar in gww
Werkgever: aannemerij
Huidige functie: hoofduitvoerder

13/14e maand of winstuitkering: 13e maand
Leaseauto: Ford Mondeo

Maand salaris(bruto): €4500

Momenteel een jaarcontract met een evaluatie na een half jaar naar contract voor onbepaalde tijd.
Dit is wel een bovengemiddeld loon in de bouw. Of spreek je toevallig 7 talen? :)

• king_bass
Ernemmer schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:10:
[...]

Dit is wel een bovengemiddeld loon in de bouw. Of spreek je toevallig 7 talen? :)
Ik kom wel aan de 7 talen inderdaad maar niet vloeiend om eerlijk te zijn.

Ik moet ook bekennen dat de titel niet geheel de lading dekt. Het niveau waarop ik verwacht wordt te acteren is wel projectleider. Verder is de organisatie ook zo plat dat er boven mij geen andere laag meer zit.

en uiteindelijk is de infra wereld wel zo klein dat een netwerk enorm helpt.

• Pizza_Boom
HanM schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:38:
Wat mensen hier vaak vergeten de melden dat de metalektro CAO bedrijven vaak nog ADV dagen hebben. In mijn geval 40 dagen vakantie per jaar. Reken dat eens om naar standaard 25 dagen en je hebt zo 15 * 8 * 20 = 2400 erbij.
Das leuk, maar de meeste mensen in de metaal en bouw werken ook gewoon 40+ uur op een contract van 38 uur, terwijl in heel veel andere sectoren 36 uur inmiddels de standaard wordt. Daarin blijven metaal en bouw gewoon achter.
Wat betreft schaarste is dat er echt wel, het blijft moeilijk om goed personeel te vinden. Verwacht alleen niet als je niets kunt dat je mega veel gaat verdienen. Skills en competenties zijn belangrijk, zeker in een business waar alles on the job geleerd moet worden. Daarbij, techneuten zijn slimme mensen, je zult assertief moeten zijn om je geld te krijgen.
Ook met skills loop je tegen de beperkingen in salaris aan. Hoeveel mensen promoveren niet door naar management of sales, omdat ze daar wel door kunnen blijven groeien?
Ataturk schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:34:
Maand salaris(bruto): 3200 bruto + 30% ploegentoeslag : 4200 bruto/ maand ongeveer. Tevreden? Voorlopig wel, ik besef dat ik veel verdien voor mijn leeftijd/ ervaring. Maar ook daar is een plafond op momenteel. Daarom wil ik bijstuderen en liefst nog een hbo erbij doen. Ik doe mijn job graag. Maar zou wel willen doorgroeien in de toekomst
Doe je nog wat met je VAPRO? Anders is D natuurlijk ook nog een optie, is ook HBO niveau en kan je naast je werk halen. Als proces operator zit je natuurlijk nooit echt zonder werk, daar zijn er nog steeds schreeuwend tekort van. En als je dan als HBOer binnen stapt, kan je natuurlijk wachtchef o.i.d. worden.

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Inmiddels werk ik 4,5 jaar bij deze werkgever; heb het er erg naar mijn zin, leuke projecten, leuke collega's, werkgever is heel flexibel qua werktijden / randzaken. Ik ben niet van plan om binnenkort te switchen, maar ben met name benieuwd of onderstaande nog marktconform is.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 36 jaar
• Opleiding: HBO Bouwkunde, verder de standaard certificaten als VCA en Lean
• Werkervaring: 12 jaar als werkvoorbereider (als "junior" gestart, nu doe ik woningbouwprojecten tot ca. 9 miljoen)
• (Woon) Locatie: regio Utrecht

2. Wat doe je:
• Functie: werkvoorbereider
• Werkgever/branche: Een grotere landelijk opererende aannemer, ca. 300 miljoen omzet per jaar
• (Werk) Locatie(s): regio Utrecht
• Aantal vakantiedagen: 30 (+ de mogelijkheid om er 10 bij te kopen)
• Gewerkte uren/week: 36 uur (ik ben standaard 1 middag per week vrij)
• Reistijd: 2x 15 minuten met de auto / 2x 30 minuten met de fiets
• Werkdruk: Normaal, soms wat hoger, soms wat lager.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): omgerekend € 3551 per maand (ik krijg per 4 weken betaald)
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: een vaste bonus van 2,5% over het bruto jaarsalaris in december en een variabele bonus in juni (qua bedrag vergelijkbaar)
• Dertiende/veertiende maand: nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 47.086 excl. variabele bonus (is ca. € 52300 bij 40 uur werken)

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Weet ik niet uit mijn hoofd
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: Leaseauto, budget max. € 765 per maand, ik rij een Hyundai Ioniq EV
• Overige: iPhone 6 incl. onbeperkt alles die ik ook privé mag gebruiken.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 56.266

• Ataturk
weg

[Voor 133% gewijzigd door Ataturk op 07-05-2020 15:38]

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:37
Crosspost uit het andere topic, aangezien ik geen ICT-er ben:

Weer een jaar erbij. Erg naar mijn zin hier, zoveel verantwoordelijkheid als ik zelf wil pakken, steeds groter team waardoor ik ook veel nieuwe dingen leer. Salarisstijging lijkt wat af te remmen, maar daar kan ik op zich wel mee leven. Ik ben nog erg technisch inhoudelijk bezig, en dat is mij erg veel waard.

Members only:

• Ataturk
DRAFTER86 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:44:
Crosspost uit het andere topic, aangezien ik geen ICT-er ben:

Weer een jaar erbij. Erg naar mijn zin hier, zoveel verantwoordelijkheid als ik zelf wil pakken, steeds groter team waardoor ik ook veel nieuwe dingen leer. Salarisstijging lijkt wat af te remmen, maar daar kan ik op zich wel mee leven. Ik ben nog erg technisch inhoudelijk bezig, en dat is mij erg veel waard.

***members only***
Netjes!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 10:09
Hulkkonen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:42:
Inmiddels werk ik 4,5 jaar bij deze werkgever; heb het er erg naar mijn zin, leuke projecten, leuke collega's, werkgever is heel flexibel qua werktijden / randzaken. Ik ben niet van plan om binnenkort te switchen, maar ben met name benieuwd of onderstaande nog marktconform is.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 36 jaar
• Opleiding: HBO Bouwkunde, verder de standaard certificaten als VCA en Lean
• Werkervaring: 12 jaar als werkvoorbereider (als "junior" gestart, nu doe ik woningbouwprojecten tot ca. 9 miljoen)
• (Woon) Locatie: regio Utrecht

2. Wat doe je:
• Functie: werkvoorbereider
• Werkgever/branche: Een grotere landelijk opererende aannemer, ca. 300 miljoen omzet per jaar
• (Werk) Locatie(s): regio Utrecht
• Aantal vakantiedagen: 30 (+ de mogelijkheid om er 10 bij te kopen)
• Gewerkte uren/week: 36 uur (ik ben standaard 1 middag per week vrij)
• Reistijd: 2x 15 minuten met de auto / 2x 30 minuten met de fiets
• Werkdruk: Normaal, soms wat hoger, soms wat lager.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): omgerekend € 3551 per maand (ik krijg per 4 weken betaald)
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: een vaste bonus van 2,5% over het bruto jaarsalaris in december en een variabele bonus in juni (qua bedrag vergelijkbaar)
• Dertiende/veertiende maand: nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 47.086 excl. variabele bonus (is ca. € 52300 bij 40 uur werken)

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Weet ik niet uit mijn hoofd
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: Leaseauto, budget max. € 765 per maand, ik rij een Hyundai Ioniq EV
• Overige: iPhone 6 incl. onbeperkt alles die ik ook privé mag gebruiken.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 56.266
Even weggejorist totdat ik mijn sollicitaties heb afgerond ivm gevoeligheid en eventuele peakers vanuit de HR wereld.

Hulkkonen een prive bericht verstuurd!

[Voor 19% gewijzigd door dindr op 19-02-2020 20:40]

• JNijhof
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-11-2022
Besloten om deze ook maar eens in te vullen. Ben benieuwd of jullie mijn salaris marktconform vinden. Ik vind het toch lastig om dat zelf te bepalen.

Leeftijd: 27
Opleiding(en): HBO Werktuigbouwkunde en MSc Mechanical Engineering
Certificaten: -
Werkervaring: 1 jaar via detacheringsbureau bij huidige werkgever. Sinds januari in vaste dienst.
Werkgever: Machinebouwer gespecialiseerd in toepassing van robotica.
Huidige functie: Mechanical Engineer

Laptop: nee
Vakantiedagen: 24 + 13
13/14e maand of winstuitkering: nee
GSM: nee
Leaseauto: nee
Pensioenregeling: PMT, Er wordt maandelijks 247 euro ingehouden. Verder weet ik hier weinig van.
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: -

Maand salaris(bruto): 3352 euro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 12:46
Beste forumleden,

Op dit moment werk ik al een tijd als HBO elektrotechniek afgestudeerde. Ik heb ruim 5 jaar werkervaring en ben nu werkvoorbereider bij een groot bedrijf welke werkt in de bouw en utiliteit en heb jaren via de detachering gewerkt.

Ik weet dat er een groot verschil is tussen de salarissen voor hetzelfde werk.
Ik heb nogal een grote mond en zit nu op 3500 bruto in een maand en zelfs dat vind ik aan de lage kant sinds mijn uitgaven vaak hoger liggen dan mijn inkomsten. Mijn standaard ligt dan ook hoger dan de meesten want ik heb familie in de USA die mij voor gek verklaren waarom ik niet met 50/60k ben begonnen waar het bij hen heel normaal is (in California zelfs 100k).

Zijn er elektrotechnici die nu (ver) boven modaal verdienen en wat zijn de ervaringen?
Is de functie elektrotechnisch van aard of gaan we een stap hoger als projectleider/-manager?

Ik heb na 8 jaar afstuderen ook weinig contact meer met mijn vorige klasgenoten en heb niet echt referenties

:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:48

Zenix

BOE!

De salarissen in de USA zijn niet te vergelijken met hier. Daar heb je geen verzorgingsstaat.. Verder zegt een bruto bedrag weinig, zonder alle primaire en secundaire voorwaarden te weten.

Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) zie de lijstjes hier, dan kan je een beter antwoord krijgen.

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

Acties:
  • +6Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
melkislekker schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:22:
zelfs dat vind ik aan de lage kant sinds mijn uitgaven vaak hoger liggen dan mijn inkomsten. Mijn standaard ligt dan ook hoger dan de meesten
Uhhhhhh, tijd om je uitgaven aan te pakken? Je leeft blijkbaar boven je stand?
want ik heb familie in de USA die mij voor gek verklaren waarom ik niet met 50/60k ben begonnen waar het bij hen heel normaal is (in California zelfs 100k).
Vergelijken met het buitenland is altijd scheef, want je moet dan gaan kijken naar wat de normale salarissen zijn, uitgaven, sociale zekerheid, etc. Zo verdient een leerkracht in Zwitserland 50k-75k, die in Nederland 34k-54k... En dat zijn overheidssalarissen, dus wat makkelijker te vergelijken.

Je kan Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) kijken of je iemand kan vinden met een vergelijkbare opleiding/functie om te vergelijken!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:38
Tja, ik verdien met elektrotechniek ruim boven modaal, maar ik heb een PhD. Nu overigens ook genoeg collega's met HBO die bij ons ver boven modaal verdienen, maar dat is in de high tech, ik kan me voorstellen dat je in de bouw uiteindelijk gewoon tegen een plafond gaat aanlopen.

Anyway, uiteraard is het onzinnig om te stellen dat je salaris aan de lage kant is omdat je heel veel uitgeeft. Je krijgt betaald voor wat je doet, niet voor wat je uitgeeft. (Gelukkig maar, want ik geef genoeg van wat er binnenkomt niet uit :P).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Voor het gemak maar even het juiste topic opgezocht, want bovenstaande links zijn voor een ander beroep ;)

Wat verdient een techneut (metaal/elektro) gemiddeld?

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• melkislekker
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: HTS Elektrotechniek
• Werkervaring: 5 jaar relevant
• (Woon) Locatie: Amsterdam

2. Wat doe je:
• Functie: Werkvoorbereider
• Werkgever/branche: Installatietechniek
• (Werk) Locatie(s): Randstad
• Aantal vakantiedagen: 25
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: 1u
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3500
• Vakantiegeld: €2000?
• Bonus, toeslagen, etc: €0
• Dertiende/veertiende maand: €0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €0

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €0
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Stipp
• Mobiliteit per jaar: €0
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FitTiv
melkislekker schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:59:
1. Wie ben je:

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:

• Overige:
Vakantiegeld lijkt me gewoon 8%, en je hebt neem ik aan wel een pensioeninleg vanuit je wg? Of ben je zzp'er?
Package ook nog even aanvullen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
Ga eens kijken of je niet bij een netbeheerder terecht kan.
Ik ben toen ik rond de 30 was overgestapt van een installateur met 2800 bruto en zat 5 jaar later op 4400 bruto. Nu moet ik wel zeggen dat ik daar een beetje mazzel mee heb gehad, maar toch.
Je zal wat moeten omscholen want middenspanning/hoogspanning is heel wat anders maar daar schreeuwt men om mensen en dat zal zo blijven. Daar is dus zeker te praten over de beloning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 18:27
Ik heb nogal een grote mond en zit nu op 3500 bruto in een maand en zelfs dat vind ik aan de lage kant sinds mijn uitgaven vaak hoger liggen dan mijn inkomsten.
8)7 Misschien iets aan je uitgaven doen?

Denk niet dat een werkgever je meer gaat betalen omdat je uitgaven hoog zijn, misschien wel omdat je beter werk levert dan een ander. Je kunt ook gaan solliciteren. Willen ze je bij andere bedrijven wel meer betalen dan verdien je nu te weinig (of je kan jezelf beter verkopen dan dat je bent).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:35

msteggink

2 tflops@home

[...]en zelfs dat vind ik aan de lage kant sinds mijn uitgaven vaak hoger liggen dan mijn inkomsten.
Niet het probleem van de werkgever.
Mijn standaard ligt dan ook hoger dan de meesten want ik heb familie in de USA die mij voor gek verklaren waarom ik niet met 50/60k ben begonnen waar het bij hen heel normaal is (in California zelfs 100k).
Niet vergelijkbaar met Nederland, en hier verschilt het ook nog eens per provincie/stad.

[Voor 10% gewijzigd door msteggink op 03-05-2020 16:40]

Webstek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Zoals @ybos al zegt, netbeheerders betalen over het algemeen goed, maar ook de grotere ingenieursbedrijven willen de portefeuille wel trekken voor goed personeel.

Bijvoorbeeld
https://werkenbij.alliand...irion-regio-oost/JR01933/

[Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 03-05-2020 16:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jil_s
  • Laatst online: 07-09-2020
ybos schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:10:
Je zal wat moeten omscholen want middenspanning/hoogspanning is heel wat anders maar daar schreeuwt men om mensen en dat zal zo blijven. Daar is dus zeker te praten over de beloning.
Ook op laagspanningsniveau zijn de totale beloningen goed bij de netbeheerders, al snel beter dan wat TS nu verdient. Werkvoorbereiding LS is MBO+, ca €3600 max. Maar MS en HS zijn net even wat .. spannender? :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ybos
jil_s schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:15:
[...]

Ook op laagspanningsniveau zijn de totale beloningen goed bij de netbeheerders, al snel beter dan wat TS nu verdient. Werkvoorbereiding LS is MBO+, ca €3600 max. Maar MS en HS zijn net even wat .. spannender? :+
Over het algemeen: Hoe hoger de spanning, hoe hoger het salaris (want hoe schaarser de kennis) :Y
Oftewel, bij Tennet solliciteren, hogere spanning ga je in NL niet vinden :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• melkislekker
FitTiv schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Vakantiegeld lijkt me gewoon 8%, en je hebt neem ik aan wel een pensioeninleg vanuit je wg? Of ben je zzp'er?
Package ook nog even aanvullen ;)
8% inderdaad,
Wat is package? Mijn bruto jaarsalaris is denk ik iets van 42k

Acties:
  • 0Henk 'm!

• melkislekker
ybos schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:10:
Ga eens kijken of je niet bij een netbeheerder terecht kan.
Ik ben toen ik rond de 30 was overgestapt van een installateur met 2800 bruto en zat 5 jaar later op 4400 bruto. Nu moet ik wel zeggen dat ik daar een beetje mazzel mee heb gehad, maar toch.
Dit kan een optie zijn, ben je dan werkzaam als technicus? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
melkislekker schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Dit kan een optie zijn, ben je dan werkzaam als technicus? :P
Dat geld verdien je niet als technicus. Ik zat in de pool OIW/WV (operationeel installatieverantwoordelijke / werkverantwoordelijke). Zat in dezelfde schaal als teamleiders.
Inmiddels al anderhalf zelfstandige als WV met wat bijtaken. Mooie job! :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
melkislekker schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:59:
1. Wie ben je:

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:

• Overige:
StiPP... Dat betekent dat je voor een uitzendbureau werkt of in een detavast constructie zit. Logisch dat je loopt te klagen, je bent een veredelde uitzendkracht. Moven en een goede werkgever zoeken. Ik had in 2 maanden PMT meer pensioenopbouw dan na een jaar StiPP. En ik had in een half jaar tijd al meer promotie te pakken dan een jaar bij de "detacheerder".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jil_s
  • Laatst online: 07-09-2020
? Als OIV ben je in mijn optiek ook een (electro)technicus. En ja, dan verdien je best goed. Zelfde schaal als informatieanalisten ook ;)

[Voor 19% gewijzigd door jil_s op 03-05-2020 22:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

President schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:37:
[...]

Uhhhhhh, tijd om je uitgaven aan te pakken? Je leeft blijkbaar boven je stand?

[...]

Vergelijken met het buitenland is altijd scheef, want je moet dan gaan kijken naar wat de normale salarissen zijn, uitgaven, sociale zekerheid, etc. Zo verdient een leerkracht in Zwitserland 50k-75k, die in Nederland 34k-54k... En dat zijn overheidssalarissen, dus wat makkelijker te vergelijken.

Je kan Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) kijken of je iemand kan vinden met een vergelijkbare opleiding/functie om te vergelijken!
Klopt, nu is het wel dat technici in Nederland tov andere landen niet echt goed betaald worden. Zeker vergeleken met de Duitsers waar over het algemeen de salarissen lager liggen je met elektrotechniek echt wel een stuk hogere salarissen ziet dan in Nederland, ZONDER het (project) management in te gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dindr schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:37:
[...]

Even weggejorist totdat ik mijn sollicitaties heb afgerond ivm gevoeligheid en eventuele peakers vanuit de HR wereld.

Hulkkonen een prive bericht verstuurd!
Al wat gevonden in de tussentijd? en kan je je bericht terug plaatsen? Dan hebben anderen er weer wat aan! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dny13
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-05 01:56
Als je daar zin in hebt kan je kijken richting maritiem/offshore. Als elektrotechnieker zal je wel rond €3000 netto hebben in het begin. En met de jaren wie weet tot chief electrician geraken en dan kan je tot €5k of €6k verdienen.
Maar zoals vermeld moet je niet vergelijken met de VS. Zij hebben namelijk andere kosten die hoger liggen tov hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Dny13 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 07:43:
Als je daar zin in hebt kan je kijken richting maritiem/offshore. Als elektrotechnieker zal je wel rond €3000 netto hebben in het begin. En met de jaren wie weet tot chief electrician geraken en dan kan je tot €5k of €6k verdienen.
Maar zoals vermeld moet je niet vergelijken met de VS. Zij hebben namelijk andere kosten die hoger liggen tov hier.
Niet vergelijken met buitenland inderdaad. Maar als het over salaris gaat moet je ook nooit netto bedragen noemen. Netto is nogal onvergelijkbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dindr
@GoldenSample Jazeker, ik heb de job genomen.

Opleiding(en): MBO 4 Bouwkunde
Werkervaring: 6 jaar, waarvan 3 in transformatie en onderhoud en 3 jaar in niewbouw woningbouw
Huidige functie: werkvoorbereider

Laptop: Ja
Vakantiegeld: Ja, 8%
Vakantiedagen: Conform UTA cao
13/14e maand of winstuitkering: Winstuitkering mogelijk mits bedrijfsresultaat het toelaat. Geen idee wat dit inhoud.
GSM: Ja mag ook prive gebruikt worden.
Leaseauto: Ja, tot ~ 35 k, max 125 gram co2
Pensioenregeling: middelloonregeling BPF bouw
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:
Land: NL

Maand salaris(bruto): 3850 per maand

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dny13
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-05 01:56
kamerplant schreef op maandag 4 mei 2020 @ 07:47:
[...]

Niet vergelijken met buitenland inderdaad. Maar als het over salaris gaat moet je ook nooit netto bedragen noemen. Netto is nogal onvergelijkbaar.
Je hebt gelijk bruto is relevant maar vaak is het zo dat je in de offshore geen belasting betaald en bruto = netto. Of als je salaris langs een belastingparadijs uitbetaald wordt dan zal je 15% belasting betalen. Daarom dat ik de netto salarissen gaf

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@melkislekker Je hebt een paar lekkere dooddoeners in je OP staan.
Je hebt nogal een grote mond :O
Je inkomen is aan de lage kant, omdat je uitgaven hoger liggen 8)7
Je vergelijkt het inkomen met Amerikaans inkomen :)F

Mijn advies:
Probeer wat minder van de hoge toren te blazen (tenzij je natuurlijk de grote mond waar kan maken, dan vooral zo door blijven gaan d:)b maar pas op, dat je niet als arrogant wordt ervaren).

Probeer wat aan je uitgavepatroon te doen. Je (huidige of nieuwe) baas heeft niks te maken met wat jij uitgeeft. Dat is een keuze die jij maakt. Dat jij graag op (te) grote voet leeft kan natuurlijk niet altijd goed blijven gaan

Vergelijk dan niet alleen het salaris (inkomen) maar ook de uitgaven. Denk dat jij het dan toch een stuk beter voor elkaar hebt. Je woonlasten, verzekeringen, boodschappen zijn goedkoper, je hebt een sociaal vangnet (hopelijk hoef je daar nooit gebruik van te maken, maar kijk naar Corona, Amerika wordt kneitertje hard getroffen en er zijn vele miljoenen werklozen die geen sociaal vangnet hebben).

Maar wellicht kan je van werkvoorbereider doorgroeien naar projectcoördinator / projectleider. Dan krijg je wellicht ook wat andere taken erbij, maar vaak liggen die salarissen wel weer wat hoger. Check wel van te voren, of je ook de extra taken erbij zou willen doen. Ik ken mensen (werk zelf in de infra bouw) die bewust geen promotie willen, omdat ze dan meer (verplichte) administratie op zich af zien komen, wat ze absoluut niet willen. Dat ze nu tegen het max van hun schaal aan lopen, nemen ze voor lief. Liever met plezier naar je werk, dan met tegenzin naar het werk te moeten gaan en dan een paar honderd euro meer verdienen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:53
@melkislekker haha is dit een trollpost? Ik verdien 3k bruto, twee onder 1 kap(150m^2 woonoppervlakte), twee auto's. V6 en elektrische. En kan daarnaast per maand nog 800 netto sparen/beleggen. (In mijn eentje, ben single)

Heb dezelfde opleiding als jou.

Je bent gewoon hartstikke slecht met je financiën!! Dat is de conclusie van je post. En ik denk niet dat je meer kan vragen als werkvoorbereider. Je zit aan je max qua type beroep in deze sector.

Succes!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Graag vriendelijk houden. Opscheppen helpt de TS niet. Verder samengevoegd met het salaris-topic.

[Voor 25% gewijzigd door Ardana op 07-05-2020 08:36]

• Pizza_Boom
dindr schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:36:
@GoldenSample Jazeker, ik heb de job genomen.

Opleiding(en): MBO 4 Bouwkunde
Werkervaring: 6 jaar, waarvan 3 in transformatie en onderhoud en 3 jaar in niewbouw woningbouw
Huidige functie: werkvoorbereider

Laptop: Ja
Vakantiegeld: Ja, 8%
Vakantiedagen: Conform UTA cao
13/14e maand of winstuitkering: Winstuitkering mogelijk mits bedrijfsresultaat het toelaat. Geen idee wat dit inhoud.
GSM: Ja mag ook prive gebruikt worden.
Leaseauto: Ja, tot ~ 35 k, max 125 gram co2
Pensioenregeling: middelloonregeling BPF bouw
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:
Land: NL

Maand salaris(bruto): 3850 per maand
Ik denk dat ik ook maar eens moet gaan praten hier op kantoor. :+ :X

Winstuitkering mits bedrijfsresultaat het toe laat is dus gewoon je alleen een winstuitkering krijgt als het bedrijf goede cijfers draait.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Pizza_Boom schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Winstuitkering mits bedrijfsresultaat het toe laat is dus gewoon je alleen een winstuitkering krijgt als het bedrijf goede cijfers draait.
Haha inderdaad, en geloof mij: er zitten bedrijven bij die ook al draaien ze het beste jaar sinds hun bestaan, ze blijken nooit genoeg geld te hebben voor een bonus voor de gewone werknemer(of maximaal 1% van het jaarsalaris).

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dindr
Pizza_Boom schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Succes, ik ben benieuwd of je er wat mee kan scoren in deze tijd. Ik voerde de gesprekken in de weken voordat de eerste besmettingen gemeld waren in Nederland. En gelukkig had ik er meteen een vaste aanstelling zonder proeftijd weten te scoren. Niet dat het iets uitmaakt, als zometeen de pleuris uitbreekt dan is je vast contract helemaal niets meer waard. Gelukkig is het wel een bedrijf die erg sterk is met haar cijfertjes, een van de betere...

Ik kan me voorstellen dat bedrijven nu minder snel gekke aanbiedingen zullen doen.

Het komt neer op hoppen op een juiste momenten. Begin 2017 zat ik met een vast contract voor 1900 euro bij een ander bedrijf. Twee switches verder en ik ben nu tevreden en ga nergens meer heen.

En voor wat betreft bonussen, ik geloof er in de bouw niet zo veel in. Bij elk bedrijf is het anders maar vrijwel alle grote bouwers hanteren een scheef beleid waar je pas als projectleider enige percentages kan verwachten.

[Voor 9% gewijzigd door dindr op 07-05-2020 13:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H Feenstra
  • Laatst online: 17-05 17:03
Members only: title

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-05 17:40
Je tabel is niet helemaal compleet, zo mist het vakantiegeld nog? Maar dit is wel een lage inzet vanuit de werkgever. Hier moet toch zeker wel 200-300 bij kunnen. Of betaalt de werkgever ook je opleiding?
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee