Hmm idd die vrije dagen was op basis van 40 uur. Dat is 32.5 heb ik net nagekeken.
Verder 7 jaar meer ervaring en €165 euro ongeveer meer per maand. Mag iets hoger maar niet heel erg uit de pas dus. Aangezien ik net deze functie in ga verwacht ik komende jaren nog wel wat extra groei. Ben ik op zich tevreden, heb het zeker naar m'n zin en dat is me zeker wat waard.
En inderdaad hopelijk komt de FNV ook nog even met 5%😋
• Leeftijd: 31
• Opleiding: HBO Werktuigbouwkunde
• Certificaten: VCA-basis
• Werkervaring: 1 jaar in functie + 1 jaar stage
• (Woon) Locatie: Noord Nederland
2. Wat doe je:
• Functie: Process Engineer (gedetacheerd)
• Werkgever/branche: Fabrikant van Spuitgiet/metaal producten
• (Werk) Locatie(s): Noord Nederland
• Aantal vakantiedagen: 27 + 13 ADV
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: 1 u (= heen + terug)
• Werkdruk: Aanwezig
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 2600
• Vakantiegeld: 8,33% van Bruto maandsalaris
• Bonus, toeslagen, etc: Reiskostenvergoeding = €0,19 per km
• Dertiende/veertiende maand: onbekend. Indien ik in vaste dienst schat ik ongeveer 1x bruto maandsalaris
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €31.200
4. Overig
• Laptop: Ja (kan geen zware programma’s draaien)
• GSM: Ja
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Stipp
• Leeftijd: 29
• Opleiding: MBO Elektro + 3,5 jaar HBO EDI (niet afgerond)
• Certificaten: VCA-VOL
• Werkervaring: 7 jaar
• (Woon) Locatie: Noord-Holland
2. Wat doe je:
• Functie: Werkvoorbereider
• Werkgever/branche: Productie bouw/techniek
• (Werk) Locatie(s): We instaleren wereldwijd, maar de meeste projecten zijn in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk
• Aantal vakantiedagen: 24 (reisuren kan ik TVT schrijven)
• Reistijd: 5 min met de auto/ 10 min fiets
• Werkdruk: Ja, maar niet continu. Afhankelijk van de fase waarin een project zit
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3150,-
• Vakantiegeld: 8% van Bruto maandsalaris
• Bonus: geen
• Dertiende/veertiende maand: geen
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €40.824
4. Overig
• Laptop: Ja
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: 100% door de werkgever
[ Voor 99% gewijzigd door lasharor op 26-04-2022 10:38 ]
Opleiding(en): mbo4 werktuigbouw
Certificaten: diverse
Werkervaring: 5 jaar
Huidige functie: mechanical technician
Laptop: binnenkort ontvang ik een iPad
Vakantiegeld: 8,33%
Vakantiedagen: 24 + 11 adv
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand. En een winst uitkering, bruto maand salaris (afgelopen 2 jaar)
GSM: iPhone voor privé en zakelijk
Leaseauto: nee
Werkweek: 40uur
Pensioenregeling: middelloonregeling 2%
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: zorgverzekering vergoeding 90,- bruto per maand. Winterbanden vergoeding, fitnessvergoeding
Land:Nederland
Maand salaris(bruto): 3500
[ Voor 5% gewijzigd door Dazzler2120 op 05-05-2022 11:33 ]
PS4 PSN: Dazzler2120
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Dat is ook 1 van de grootste problemen in de techniek, de salarissen, deze zijn al vele vele jaren zeer ondergewaardeerd en dat is ook DE grootste reden dan men NIET in/naar de techniek gaat.warhamstr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:39:
Het moet wel echt je roeping zijn om iets in de techniek te gaan doen als ik dit zo zie... En dan veel geluk hebben bij een goed betalende werkgever terecht te komen.
En dan is er ook nog het onderhouden van de vakkennis en bijscholing, ook dat is een ondergeschoven probleem want het 'kost geld en tijd' die men niet productief is ......
Maar goed, het probleem bestaat al zo lang, ben zelf 58 en constateer dit al +40 jaar, het is op te lossen maar gaat niet gebeuren vrees ik, door de starre houding van de werkgevers en mentaliteit in de branche.
Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)
Hangt toch wel sterk af van sector, in de chemie/procesindustrie is het bijvoorbeeld anders dan in de metaal/maakindustrie.warhamstr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:39:
Het moet wel echt je roeping zijn om iets in de techniek te gaan doen als ik dit zo zie... En dan veel geluk hebben bij een goed betalende werkgever terecht te komen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat klopt. En die verschillen zijn veel te groot. Om de een of andere reden.assje schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:19:
[...]
Hangt toch wel sterk af van sector, in de chemie/procesindustrie is het bijvoorbeeld anders dan in de metaal/maakindustrie.
Ik geloof wel in marktwerking, stemmen met je voetenwarhamstr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:24:
[...]
Dat klopt. En die verschillen zijn veel te groot. Om de een of andere reden.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Tja, als dat de enige manier is om aan een acceptabel salaris te komen... En veel switches staat ook niet mooi op je CV.assje schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:08:
[...]
Ik geloof wel in marktwerking, stemmen met je voeten
• Leeftijd: 29
• Opleiding: HBO Civiel
• Werkervaring: 6 jaar in de civieltechnische branche
• (Woon) Locatie: Gelderland
2. Wat doe je:
• Functie: Calculator
• Werkgever/branche: Technische installaties
• (Werk) Locatie(s): Gelderland
• Aantal vakantiedagen: 25 + 13 adv
• Reistijd: ca. 35 minuten enkele reis, 50% Kantoor / 50% Thuis.
• Werkdruk: Gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3.900
• Vakantiegeld: 8% van salaris
• Bonus, toeslagen, etc: € -
• Dertiende/veertiende maand: € -
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 50.544,-
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Geen idee...
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: PME
• Mobiliteit per jaar: Lease + Tankpas NL +/- €600,- p/m
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 57.744,-
Zo lang ik als werkgever mensen kan vinden en mensen niet weg gaan betaal ik blijkbaar genoegwarhamstr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:22:
Tja, als dat de enige manier is om aan een acceptabel salaris te komen... En veel switches staat ook niet mooi op je CV.
Omdat dat (vaak) een dodelijke saaie juppen baan is?CalcoBoy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:45:
Waarom stappen ze niet over naar de IT? Omscholen naar software engineer moet niet moeilijk zijn als techneut.
Dan is de conclusie dat de techniek minder betaalt omdat het leuker werk iswarhamstr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:46:
[...]
Omdat dat (vaak) een dodelijke saaie juppen baan is?
Al snel minder interessant werk (imo) en minder verdienen. Waarom stappen IT'ers niet over naar de techniek?CalcoBoy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:45:
Waarom stappen ze niet over naar de IT? Omscholen naar software engineer moet niet moeilijk zijn als techneut.
[ Voor 38% gewijzigd door Sissors op 10-05-2022 19:49 ]
Woudtwe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:43:
***members only***
• Leeftijd: 27
• Opleiding: Chemie
• Werkervaring: ~5 jaar
• (Woon) Locatie: BeNeLux
2. Wat doe je:
• Functie: Field Service Engineer
• Werkgever/branche: Biotechnologiebedrijf
• (Werk) Locatie(s): Home office en op locatie bij klanten in de BeNeLux
• Aantal vakantiedagen*: 27
• Gewerkte uren/week*: ~45h
• Reistijd**: van 30 min tot 2,5h?
• Werkdruk: Ja
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4600
• Vakantiegeld: € 4500
• Bonus, toeslagen, etc: Max €7200 & maaltijdcheques €1400 jaarlijks
• Dertiende/veertiende maand: €4500
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): ~€71000
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg € Niet zeker (België)
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: aanvullende groepsverzekering.
• Mobiliteit per jaar: Leasewagen ~600 p/m + Tankkaart
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): ~€80k/jaar?
Klinkt als Metalektro gezien de ADV? Man man, met HBO is dat wel heel erg laag. Zoek je niet nog wat randje provincie utrecht/gelderland?Maveryth schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:22:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Dertiende/veertiende maand: onbekend. Indien ik in vaste dienst schat ik ongeveer 1x bruto maandsalaris
4. Overig
Hoeft niet. Bij mij is het 30%, waarvan werkgever 23% inlegt. Bij PMT is dat 27,98% waar werkgever 17,7% inlegt (https://www.pmt.nl/werkge...nistratie/feiten-cijfers/).Sissors schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:46:
[...]
Al snel minder interessant werk (imo) en minder verdienen. Waarom stappen IT'ers niet over naar de techniek?Als in, er zitten natuurlijk verschillen in loon, maar er zijn er zat in de techniek die niet al te hard zullen klagen over hun loon. Helpt ook als wat meer techneuten hun pensioen nazoeken, zie toch vaker IT'ers langs komen die geen pensioenregeling hebben
.
Minder interresant werk is moeilijk te meten. Ik ken genoeg techneuten en zie (buiten mechatronica om) de lol niet zo van in. Maar de meesten werken wel 40 uur en weinig thuiswerk tegen een lager salaris dan ik op 36 uur. Vaak hebben ze wel 38 -39 vakantiedagen (ik 33). Dat is dan wel lekker!
Ik ben ook zeker niet ontevreden.Pizza_Boom schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:41:
Wel netjes toch?
Buiten bovenstaande heeft mijn werkgever ook nog zeer goede regelingen wat betreft vaderschapsverlof. Volgens de Nederlandse wet kun je 9 weken tegen 70% uitbetaling aan verlof krijgen wat je in het eerste geboortejaar moet opnemen. Mijn werkgever vult die laatste 30% aan en daarnaast geven ze nog eens 3 weken extra tegen 100% betaling. Dus totaal 12 weken extra verlof waardoor ik binnenkort een dag minder ga werken zonder salaris in te leveren.
[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 05-08-2022 17:54 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Lijkt me inderdaad erg karig, beetje afhankelijk van hoe goed je bent 😎jeroennoodles schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:03:
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe functie en heb bij een ander bedrijf een mooie uitdaging gevonden. Echter vroeg ik mij af of het contractvoorstel marktconform is, want ik heb het gevoel dat het salaris wat aan de lage kant is.
***members only***
Ik ben iets ouder, maar een vergelijkbaar aantal jaren werkervaring en achtergrond, en ik zit in de mechatronics/semiconductor voor ongeveer het dubbele.
Je hebt nu toch ook werk en salaris, daar kun je het toch mee vergelijken?jeroennoodles schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:03:
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe functie en heb bij een ander bedrijf een mooie uitdaging gevonden. Echter vroeg ik mij af of het contractvoorstel marktconform is, want ik heb het gevoel dat het salaris wat aan de lage kant is.
***members only***
Ik vraag dat bedrag momenteel in de regio limburg, oosten brabant, 3 bedrijven boden 3000/3100/3300 en gingen naar 3450/3600/3600 (waarbij de eerste na 4 maanden naar 3650 wil). Wel wat moeite om het te krijgen maar het is wel bijna mogelijk (je moet er ook wat secundair's bij bekijken 22 tot 41 vakantiedagen bv).
In eindhoven (of helmond ly) kom ik hier niet voor door de verschrikkelijke reistijden.
Ik heb 3 jaar werkervaring (wel bovengemiddeld veel inhoud t.o.v. andere merk ik).
Iets wat ik merk is dat er ca 20-25% lager wordt geboden* (waarbij ik mijzelf wellicht overschat, als het gat zo groot is) maar waar ik het gat weet te dichten tot een paar % .
Dus mijn tip is vooral hoog inzetten. Werk je al 9 jaar bij dezelfde WG? Je hebt toch wel een idee dan hoe goed je in die functie bent t.o.v. andere collega's?
* Dit heeft ook te maken dat je ergens tussen 3000-3250 uit komt als je een CAO volgt en een schaal er bij pakt.
Maar die schaal gaat ook maar tot 4400 euro voor een projectleider voor 5+ man multi disciplinaire teams
[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 06-08-2022 12:20 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Het aanbod dat ik in eerste instantie heb ontvangen was 200 euro minder, uiteindelijk op het bedrag van € 3850 uit gekomen.alaintje schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:07:
[...]
Je hebt nu toch ook werk en salaris, daar kun je het toch mee vergelijken?
Ik vraag dat bedrag momenteel in de regio limburg, oosten brabant, 3 bedrijven boden 3000/3100/3300 en gingen naar 3450/3600/3600 (waarbij de eerste na 4 maanden naar 3650 wil). Wel wat moeite om het te krijgen maar het is wel bijna mogelijk (je moet er ook wat secundair's bij bekijken 22 tot 41 vakantiedagen bv).
In eindhoven (of helmond ly) kom ik hier niet voor door de verschrikkelijke reistijden.
Ik heb 3 jaar werkervaring (wel bovengemiddeld veel inhoud t.o.v. andere merk ik).
Iets wat ik merk is dat er ca 20-25% lager wordt geboden* (waarbij ik mijzelf wellicht overschat, als het gat zo groot is) maar waar ik het gat weet te dichten tot een paar % .
Dus mijn tip is vooral hoog inzetten. Werk je al 9 jaar bij dezelfde WG? Je hebt toch wel een idee dan hoe goed je in die functie bent t.o.v. andere collega's?
* Dit heeft ook te maken dat je ergens tussen 3000-3250 uit komt als je een CAO volgt en een schaal er bij pakt.
Maar die schaal gaat ook maar tot 4400 euro voor een projectleider voor 5+ man multi disciplinaire teams.
Op dit moment zit ik op nagenoeg hetzelfde bedrag (paar tientjes lager), maar bij mijn huidige werkgever heb ik ook het gevoel dat ik een te laag salaris heb. Jaarlijks heb ik gemiddeld wel een loonsverhoging van +/- 4 à 5 %, maar een grote stap is niet mogelijk.
Als ik mezelf vergelijk met andere collega's merk ik dat het mij over het algemeen een stuk makkelijker af gaat, vandaar dat ik op dit moment ook wel de uitdaging mis in de werkzaamheden (een van de redenen dat ik verder aan het kijken ben).
Opleiding(en): MBO Mechatronica niv. 4
Werkervaring: 7 jaar
Werkgever: Machinebouw +/ 40 werknemers
Huidige functie: Mechatronica / Service Monteur
Laptop: -
Vakantiegeld: ja
Vakantiedagen: 25 vrije dagen en 13 ADV dagen.
13/14e maand of winstuitkering:
GSM: -
Leaseauto: -
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: 0.19 cent de km
Land: nederland
Maand salaris(bruto): 3530
Wat vinden jullie is dit marktconform?
Wat vind je er zelf van?
Vooral 40 uur op de zaak met eens in de 3 maanden een trip van 2 weken naar het buitenland (Wereldwijd).FitTiv schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:29:
Ik vind het een net salaris, indien je ook binnen de 40u blijft en zijn het een beetje schappelijke werktijden? In de service kan erg verschillen..
Wat vind je er zelf van?
Het werk is MBO/HBO niveau. Werkinhoudelijk gaat het helemaal nergens over, beetje bij klanten boutje/moeren aandraaien etc., maar wat eromheen komt kijken is HBO-niveau vind ik. Je bent van A tot Z zelf verantwoordelijk voor de field jobs bij klanten. Geen tot weinig ondersteuning van kantoormensen (die hebben geen technische kennis). Veel vrijheid om je eigen werk in te plannen. Ik ben de enige HBO hier.
Leeftijd: 38
Opleiding(en): HBO wtb (diploma) en Master TU Delft (niet afgemaakt)
Certificaten: VCA VOL, stapelaar, hijsen, shell permit holder en heel veel andere safety certificaten die niet zo veel zeggen in de praktijk
Werkervaring: 2,5 jaar
Werkgever: grote kleppenfabrikant (en alles wat daarmee heeft te maken), wereldwijd meer dan 100.000 werknemers, fortune 500 bla bla
Huidige functie: Field Service Technician en groeiende naar "Engineer" (gaat ook nergens over, want al mijn collega "engineers" hebben geen van allen een technische HBO diploma).
Laptop: ja
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 27 + 13
13/14e maand of winstuitkering: nee
GSM: ja
Leaseauto: ja met NL tankpas (dus niet buiten NL tanken)
Werkweek: fulltime
Pensioenregeling: PMT, 1/3 eigen inleg
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: nee
Land: NL
Maand salaris(bruto): 3450
Wat denken jullie hiervan? Ik heb verder geen extra's behalve een lease auto waar ik alleen in NL mag tanken. Denk dat ik bij mijn komende promotie tot engineer wel 4000 bruto kan vragen, of is dat te gortig? Ik doe best wel verdomd veel eigenlijk op de Service afdeling. Zonder mij stort het zooitje in elkaar denk ik (tijdelijk dan).
Ik denk dat je op zoek moet gaan naar een functie, al dan niet bij hetzelfde bedrijf, waar je met je hbo diploma wat aan hebt. Ik heb praktisch hetzelfde werk jaren gedaan, maar dan bij de fabrikant van aandrijvingen die op de kleppen komen. Ook onsite als service engineer, wel leaseauto met tankpas voor Europa. Had ook alle papieren van shell e.d. en verdiende op z'n max 3000,-KJYW1984 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:40:
Hoi ik ben nieuw hier, maar lees al geruime tijd mee. Ik ben echt benieuwd of ik wel genoeg verdien als Field Service Technician.
Het werk is MBO/HBO niveau. Werkinhoudelijk gaat het helemaal nergens over, beetje bij klanten boutje/moeren aandraaien etc., maar wat eromheen komt kijken is HBO-niveau vind ik. Je bent van A tot Z zelf verantwoordelijk voor de field jobs bij klanten. Geen tot weinig ondersteuning van kantoormensen (die hebben geen technische kennis). Veel vrijheid om je eigen werk in te plannen. Ik ben de enige HBO hier.
Certificaten: VCA VOL, stapelaar, hijsen, shell permit holder en heel veel andere safety certificaten die niet zo veel zeggen in de praktijk
Werkgever: grote kleppenfabrikant (en alles wat daarmee heeft te maken), wereldwijd meer dan 100.000 werknemers, fortune 500 bla bla
Huidige functie: Field Service Technician en groeiende naar "Engineer" (gaat ook nergens over, want al mijn collega "engineers" hebben geen van allen een technische HBO diploma).
Wat denken jullie hiervan? Ik heb verder geen extra's behalve een lease auto waar ik alleen in NL mag tanken. Denk dat ik bij mijn komende promotie tot engineer wel 4000 bruto kan vragen, of is dat te gortig? Ik doe best wel verdomd veel eigenlijk op de Service afdeling. Zonder mij stort het zooitje in elkaar denk ik (tijdelijk dan).
Wel heb ik mbo-3 niveau, dus dat salaris was voor mij ok. Maar wat je er allemaal voor moest doen, alles zelf regelen en weinig support van kantoor.
Nu ben ik terug bij mijn oude werkgever, en werk als hoofdmonteur/ elektricien met nul werkdruk en een leuke club collega's.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Rennen! Dit is geeneens een onkostenvergoeding.GG85 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:58:
[...]
Klinkt als Metalektro gezien de ADV? Man man, met HBO is dat wel heel erg laag. Zoek je niet nog wat randje provincie utrecht/gelderland?
Deze bedoelde ik. Of is er iets veranderd het afgelopen jaar?Maveryth schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:22:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
4. Overig
Ik denk dat je je jouw huidige salarispakket eens moet vergelijken met de arbeidsvoorwaarden van jouw klanten. Bij veel eindgebruikers hebben de werknemers over vele decennia heen stevige pakketten kunnen versieren. Vanzelfsprekend collectief afgedwongen middels CAO. Ik denk dat je verder zelf kunt invullen wat ik bedoel.KJYW1984 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:40:
Hoi ik ben nieuw hier, maar lees al geruime tijd mee. Ik ben echt benieuwd of ik wel genoeg verdien als Field Service Technician.
[ Voor 99% gewijzigd door RVFRC45 op 21-03-2023 22:21 ]
Wat natuurlijk wel een ding is, het is waarschijnlijk wel echt een baan op MBO niveau, niets mis mee maar houd het salaris lager. Als de enige ook met een HBO opleiding is onderstreept dat het natuurlijk. Des al niet te min heb je natuurlijk wel gelijk, ergens anders moet er toch wat meer in het vat zitten.lactaxative schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:53:
[...]
Ik denk dat je je jouw huidige salarispakket eens moet vergelijken met de arbeidsvoorwaarden van jouw klanten. Bij veel eindgebruikers hebben de werknemers over vele decennia heen stevige pakketten kunnen versieren. Vanzelfsprekend collectief afgedwongen middels CAO. Ik denk dat je verder zelf kunt invullen wat ik bedoel.
[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 03-02-2023 17:29 ]
GoldenSample schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:26:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 04-02-2023 17:14 ]
Ik vraag mij af en toe echt af waarom ik zo nodig in die techniek moest zitten. Ik begin de CAO echt ruk te vinden. En dan de laatste CAO onderhandelingen ook nog een club als Metaalunie die nog eens dreigt een bom onder het akkoord te leggen, want oehoe, het is wel veel hoor, 7% verhoging over bijna 2,5 jaar.GoldenSample schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:11:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Goed, mijn profiel, nu de laatste CAO verhoging tot maart 24 erbij zit. Ohnee, er komt nog een keer zo'n belediging van 0,6% in januari.

Pizza_Boom schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:15:
[...]
Ik vraag mij af en toe echt af waarom ik zo nodig in die techniek moest zitten. Ik begin de CAO echt ruk te vinden. En dan de laatste CAO onderhandelingen ook nog een club als Metaalunie die nog eens dreigt een bom onder het akkoord te leggen, want oehoe, het is wel veel hoor, 7% verhoging over bijna 2,5 jaar.
Goed, mijn profiel, nu de laatste CAO verhoging tot maart 24 erbij zit. Ohnee, er komt nog een keer zo'n belediging van 0,6% in januari.![]()
![]()
***members only***
Mijn vrouw werkt voor de overheid, als zij geen zin heeft om naar werk te gaan dan kan ze gewoon in bed blijven liggen en de laptop openklappen, iets waar ik best wel jaloers op ben.
Wat wij wel hebben is de 25+13 vrije dagen, maar dat is natuurlijk een sigaar uit eigen doos...
[ Voor 96% gewijzigd door WimOBL op 11-04-2023 12:51 ]
Eerlijk gezegd vindt ik het vrij laag voor HBO maar wel MBO+ normaal.KJYW1984 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:40:
Kijk of je wellicht bij de service afdeling richting lijnfunctie kan groeien dan komt er wel wat bij.
De stap naar 4000 zou ik specifieker maken 4219,32 bijvoorbeeld komt beter over of hoog in de 3900 gaan zitten. Gezien je achtergrond engineer, voor alleen veldwerk vindt ik lastig in jouw werkveld; denk maar wat deze engineer dan moet kosten voor de klant. Dat is voor een lijnfunctie met eventueel escalatiefunctie beter uit te leggen.
Als je advies mag uitbrengen en daar de kennis voor hebt dan denk ik wel dat er nog meer groei mogelijk is; maar hierbij telt vooral de kwaliteit van advies en niet meer je papiertje opleiding.
Mocht je intresse hebben om over te stappen richting engineer informeer ook eens bij klanten inderdaad dat zou je wel eens behoorlijk kunnen verrassen wat mogelijk blijkt. Maar dan mag je wel dag dag zeggen tegen de leasebak. Of als je mobiel wil werken kijk eens merkspecifiek of men plek heeft ook daar is vaak wat meer ruimte.
Mijn ervaring in de techniek is dat de CAO er alleen voor de onderkant van de markt en de oudere medewerker is. De CAO beschrijft het minimum, niets meer en niets minder. Op jouw leeftijd in deze markt is er geen enkele reden waarom de CAO verhoging op welke manier dan ook relevant voor je zou hoeven zijn. De CAO verhoging is wat je gratis krijgt, dat is het startpunt waarop het jaarlijkse gesprek begint. In de eerste 10 jaar van mijn werkzame leven (in de techniek) is het bij mij nooit bij de CAO verhogingen gebleven.Pizza_Boom schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:15:
Ik vraag mij af en toe echt af waarom ik zo nodig in die techniek moest zitten. Ik begin de CAO echt ruk te vinden. En dan de laatste CAO onderhandelingen ook nog een club als Metaalunie die nog eens dreigt een bom onder het akkoord te leggen, want oehoe, het is wel veel hoor, 7% verhoging over bijna 2,5 jaar.
Goed, mijn profiel, nu de laatste CAO verhoging tot maart 24 erbij zit. Ohnee, er komt nog een keer zo'n belediging van 0,6% in januari.![]()
Naar mijn mening (als manager in de techniek) wordt de CAO verhoging vooral als excuus gebruikt tegen verhogingen daarboven. Dit werkt aan de onderkant van de markt, bij ouderen en bij mensen die zich niet laten horen. Persoonlijk werk ik zelfs liever voor een bedrijf zonder CAO, minder verplichte verhogingen dus meer onderhandelingsruimte voor wie er wel om vraagt.
Die 13 heb ik ook al niet, wij werken geen 40 uur maar minder. Koffiedrinken alleen in de pauze. Wat een quatsch, gelukkig drinkt de fabriek hier ook gewoon wanneer ze er zin in hebben en staan de automaten door de fabriek heen. En thuiswerken kan wel... Als het bedrijf er duidelijk baat bij heeft. Niet dus.Voggy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:54:
Technieksector conservatief? Bij ons kijken ze je raar aan als je buiten de pauze koffie gaat halen, want 'in de werkplaats drinken ze ook alleen in de pauze'. Het woord 'thuiswerken' hoef je hier al helemaal niet te noemen.
Mijn vrouw werkt voor de overheid, als zij geen zin heeft om naar werk te gaan dan kan ze gewoon in bed blijven liggen en de laptop openklappen, iets waar ik best wel jaloers op ben.
Wat wij wel hebben is de 25+13 vrije dagen, maar dat is natuurlijk een sigaar uit eigen doos...
***members only***

Zo voel ik dat ook. Als ik dan collega's hoor zeggen dat ze al 10 jaar geen loonsverhoging hebben gehad, buiten de CAO verhogingen om... Tsja, dan ben ik wel weg hoor. Ik ga niet 10 jaar op dit salaris + alleen inflatiecorrectie blijven zitten. Daar is de markt gewoon te lucratief voor.assje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:26:
Mijn ervaring in de techniek is dat de CAO er alleen voor de onderkant van de markt en de oudere medewerker is. De CAO beschrijft het minimum, niets meer en niets minder. Op jouw leeftijd in deze markt is er geen enkele reden waarom de CAO verhoging op welke manier dan ook relevant voor je zou hoeven zijn. De CAO verhoging is wat je gratis krijgt, dat is het startpunt waarop het jaarlijkse gesprek begint. In de eerste 10 jaar van mijn werkzame leven (in de techniek) is het bij mij nooit bij de CAO verhogingen gebleven.
Naar mijn mening (als manager in de techniek) wordt de CAO verhoging vooral als excuus gebruikt tegen verhogingen daarboven. Dit werkt aan de onderkant van de markt, bij ouderen en bij mensen die zich niet laten horen. Persoonlijk werk ik zelfs liever voor een bedrijf zonder CAO, minder verplichte verhogingen dus meer onderhandelingsruimte voor wie er wel om vraagt.
De CAO verhoging is inderdaad gratis, maar ik heb al voorgeworpen gekregen dat we al xy% van de CAO krijgen, dus waarom ik meer wil. En zeker als jij klem zit qua financiën (net een huis kopen), is het slikken of stikken.
Ik werk nog geen 10 jaar, maar een van de redenen dat ik weg ging bij mijn vorige WG was het uitblijven van verhogingen nadat ik mijn 2x jaarcontract had ingeruild voor een vast contract. Ik kreeg vorig jaar 1 aanbieding, als de bonus uitbetaald zou worden zou ik mijn jaarsalaris verdrievoudigen. Moest er alleen een pokkestuk voor gaan rijden. Maar ook maandsalaris, de aangegeven schaal lag meer dan 1000 euro hoger dan wat ik op dat moment verdiende en liep nog eens 1000 euro verder. Dat is echt serieus geld.

Onze CAO loopt tot 2024, misschien weer flink op de barricades voor een echte verhoging. Wij hadden natuurlijk pech dat onze CAO rond kwam net voor de crisis en koopkracht gedoe.
Pizza_Boom schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:03:
[...]
Die 13 heb ik ook al niet, wij werken geen 40 uur maar minder. Koffiedrinken alleen in de pauze. Wat een quatsch, gelukkig drinkt de fabriek hier ook gewoon wanneer ze er zin in hebben en staan de automaten door de fabriek heen. En thuiswerken kan wel... Als het bedrijf er duidelijk baat bij heeft. Niet dus.Eigenlijk is het ook gewoon verschrikkelijk.
[...]
***members only***
[...]
Zo voel ik dat ook. Als ik dan collega's hoor zeggen dat ze al 10 jaar geen loonsverhoging hebben gehad, buiten de CAO verhogingen om... Tsja, dan ben ik wel weg hoor. Ik ga niet 10 jaar op dit salaris + alleen inflatiecorrectie blijven zitten. Daar is de markt gewoon te lucratief voor.
De CAO verhoging is inderdaad gratis, maar ik heb al voorgeworpen gekregen dat we al xy% van de CAO krijgen, dus waarom ik meer wil. En zeker als jij klem zit qua financiën (net een huis kopen), is het slikken of stikken.
Ik werk nog geen 10 jaar, maar een van de redenen dat ik weg ging bij mijn vorige WG was het uitblijven van verhogingen nadat ik mijn 2x jaarcontract had ingeruild voor een vast contract. Ik kreeg vorig jaar 1 aanbieding, als de bonus uitbetaald zou worden zou ik mijn jaarsalaris verdrievoudigen. Moest er alleen een pokkestuk voor gaan rijden. Maar ook maandsalaris, de aangegeven schaal lag meer dan 1000 euro hoger dan wat ik op dat moment verdiende en liep nog eens 1000 euro verder. Dat is echt serieus geld.
Ontevreden is denk ik ook het verkeerde woord, maar ik krijg af en toe wel een slappe zak van het conservatieve gedrag in de metaal. En zeker dat men nog steeds niet lijkt te begrijpen dat we ook stappen willen maken, ook in salaris.fredhuizinga schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:56:
Misschien ben ik snel tevreden maar ik heb geen spijt dat ik ooit voor de techniek heb gekozen. Ja we verdienen minder dan de IT wereld maar als ik voor mezelf kijk, dan verdien ik prima. Kan makkelijk rondkomen elke maand. Werkdruk is nul, kan vrij nemen wanneer ik wil. Verder genoeg vakantiedagen en adv dagen, krijg ze niet op.
Onze CAO loopt tot 2024, misschien weer flink op de barricades voor een echte verhoging. Wij hadden natuurlijk pech dat onze CAO rond kwam net voor de crisis en koopkracht gedoe.
Ik heb wel gewoon werkdruk en wat minder vrijheid in vrij nemen, dus die vlieger gaat voor mij niet op.
Opleiding(en):HTS Werktuigbouwkunde (niet afgemaakt)
Certificaten: verschillende CAD cursussen
Werkervaring:3 jaar
Werkgever: Ingenieursbureau
Huidige functie: Constructeur
Laptop:ja
Vakantiegeld:ja
Vakantiedagen: 40
13/14e maand of winstuitkering: Nee
GSM:nee
Leaseauto:nee
Pensioenregeling: Geen idee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:
Maand salaris(bruto): 3400.- p/m
Best tevreden als ik zo kijk, nog meer als genoeg groeimogelijkheden.
Je werkt natuurlijk wat onder je niveau, dan blijft het salaris achter.KJYW1984 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:40:
Mocht je iets totaal anders willen, kijk eens bij een netbeheerder (Stedin/Liander/Enexis). Daar lopen de technische HBO functies minimaal tot 5200 bruto oid. Ik verdiende op mijn 34e al 4200 bruto toen

Dat geldt ook voor het meerendeel van de aannemers die voor TenneT werken, heb je vergelijkbaar werk, maar minder het bureaucratische en politieke rompslompybos schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:32:
[...]
Je werkt natuurlijk wat onder je niveau, dan blijft het salaris achter.
Mocht je iets totaal anders willen, kijk eens bij een netbeheerder (Stedin/Liander/Enexis). Daar lopen de technische HBO functies minimaal tot 5200 bruto oid. Ik verdiende op mijn 34e al 4200 bruto toen
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Kloptdevino schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:50:
[...]
Dat geldt ook voor het meerendeel van de aannemers die voor TenneT werken, heb je vergelijkbaar werk, maar minder het bureaucratische en politieke rompslomp

Opleiding(en): MAVO LTS Motorvoertuigtechniek
Certificaten:
Werkervaring: 35
Werkgever onderaannemer Télécom
Huidige functie: Télécom monteur
Laptop:
Vakantiedagen: 25 + 13
13/14e maand of winstuitkering:
Leaseauto:bedrijfsbus
Werkweek: 40
Pensioenregeling: PMT
Land:NL
Maand salar €3950
Onbelast 200 per maand
Bij Enexis loopt de schaal voor "technische HBO functies van INFRA E/G" tot en met schaal 16, 6050 Euro bruto per maand (Technisch Expert gas/elektra, dit zijn een 40 tal mensen van de 6000 binnen Enexis), dit is excl. 20,7% IKB en 8% vakantiegeld, SWD-vergoeding (+381 euro per 6 weken) voor een 40 urige werkweek (schaal 16). Op je max zit je (inclusief je IBK, leaseauto die functiegebonden is, etc.) boven de ton per jaar.ybos schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:32:
[...]
voorbeeld : https://werkenbijenexis.n...oord-oost-nederland-e7082 (14,15,16) en https://werkenbijenexis.n...distributie-brabant-e6624 (14,15.... 16 wordt niet genoemd maar is er wel)
en salaristabel (blz 23) : https://www.fnv.nl/getmed...23-v06042023.pdf?ext=.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door huubhuub op 28-04-2023 09:17 ]
Always bet on Huub
Kan jij iets vertellen over verder doorstromen in zo'n organisatie? Ik heb toevallig een recruiter in de mail hangen die mij zo'n functie aanbiedt met een max van 5200 p/m, maar als ik ga overstappen vraag ik mij af hoeveel daar nog van over blijft, ik stap immers niet over voor 100 of 200 per maand.ybos schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:32:
[...]
Ik dacht dat je wat anders wilde, waarom zou je dan niet horizontaal of met een klein plusje overstappen als je kans hebt op meer uitdaging, mooier (minder zwaar) werk. Eenmaal in dat wereldje zijn je kansen eindeloos.Pizza_Boom schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:53:
[...]
Kan jij iets vertellen over verder doorstromen in zo'n organisatie? Ik heb toevallig een recruiter in de mail hangen die mij zo'n functie aanbiedt met een max van 5200 p/m, maar als ik ga overstappen vraag ik mij af hoeveel daar nog van over blijft, ik stap immers niet over voor 100 of 200 per maand.
***members only***
Ik ben ook zonder ervaring overgestapt. Is al wel lang geleden. Begonnen met 2800 oid maar binnen 3 jaar zat ik al op 4000+. Nu zelfstandige binnen deze wereld en dan kan je goed geld verdienen.

Maar, in loondienst ook hoor. Vandaag iemand bij Tennet gesproken, die zat met een leuke baan, tussen projectmanagement en de techniek in op een salaris met een einde van tegen de 8k per maand en 45 vakantiedagen. Staar je niet alleen blind op salaris maar kijk ook naar mogelijkheden.
Die grote stap die je wil maken gaat je beperken in je mogelijkheden...
Omdat ik niet persé wat anders wil. Ik ben mij voorzichtig aan het oriënteren op alternatieven en vooral probeer ik e.e.a. te benchmarken. Vorig jaar kwam er niks bij, dus heb ik alleen de CAO inflatiecorrectie gehad en geen verdere stappen. Omdat ik boven een CAO schaal zit is dat geen verplichting meer. En nou is de CAO metaal en techniek niet zo royaal, dus het is gewoon ruk met peren als je zelf niet assertief genoeg bent.ybos schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:45:
Ik dacht dat je wat anders wilde, waarom zou je dan niet horizontaal of met een klein plusje overstappen als je kans hebt op meer uitdaging, mooier (minder zwaar) werk. Eenmaal in dat wereldje zijn je kansen eindeloos.
Ik ben al eens benaderd door een recruiter die vervolgens met zulke rare zaken kwam, dat ik zo'n semi overheidsgebeuren eigenlijk al afgeschoten had. Als het sollicitatieproces er al zo uit zag, had ik weinig interesse daar te werken. Zaken als een verplichte motivatiebrief (ik ben opgeleid in dat vakgebied) en meerdere keren een hele dag vrij moeten nemen voor sollicitaties, terwijl je dat kortdag hoort? Ik heb gewoon een fulltime baan, dat kan ik mij niet permitteren.Ik ben ook zonder ervaring overgestapt. Is al wel lang geleden. Begonnen met 2800 oid maar binnen 3 jaar zat ik al op 4000+. Nu zelfstandige binnen deze wereld en dan kan je goed geld verdienen.
Maar, in loondienst ook hoor. Vandaag iemand bij Tennet gesproken, die zat met een leuke baan, tussen projectmanagement en de techniek in op een salaris met een einde van tegen de 8k per maand en 45 vakantiedagen. Staar je niet alleen blind op salaris maar kijk ook naar mogelijkheden.
Die grote stap die je wil maken gaat je beperken in je mogelijkheden...
Geneuzel met sollicitatie kan ik me voorstellen. Mooiste is als je iemand kent en die je even via de achterdeur eerst voorsteltPizza_Boom schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:51:
[...]
Omdat ik niet persé wat anders wil. Ik ben mij voorzichtig aan het oriënteren op alternatieven en vooral probeer ik e.e.a. te benchmarken. Vorig jaar kwam er niks bij, dus heb ik alleen de CAO inflatiecorrectie gehad en geen verdere stappen. Omdat ik boven een CAO schaal zit is dat geen verplichting meer. En nou is de CAO metaal en techniek niet zo royaal, dus het is gewoon ruk met peren als je zelf niet assertief genoeg bent.
[...]
Ik ben al eens benaderd door een recruiter die vervolgens met zulke rare zaken kwam, dat ik zo'n semi overheidsgebeuren eigenlijk al afgeschoten had. Als het sollicitatieproces er al zo uit zag, had ik weinig interesse daar te werken. Zaken als een verplichte motivatiebrief (ik ben opgeleid in dat vakgebied) en meerdere keren een hele dag vrij moeten nemen voor sollicitaties, terwijl je dat kortdag hoort? Ik heb gewoon een fulltime baan, dat kan ik mij niet permitteren.

Maar dat geldt denk ik voor veel bedrijven, niet alleen semi-overheid.ybos schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:12:
[...]
Geneuzel met sollicitatie kan ik me voorstellen. Mooiste is als je iemand kent en die je even via de achterdeur eerst voorstelt
[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-06-2023 21:18 ]
Al die mooie woorden heb je niets aan. Tuurlijk, complimentje is leuk, maar waardering word grotendeels bepaald door salaris(stijging). Wie weet hoeveel die audit voor het bedrijf opbrengt. Steeds vaker resulteert dit in standaard hogere opslagen mogen hanteren, of inschrijven op opdracht waar je zonder bepaalde certificering niet op mag inschrijven. Wat maakt dan die paar duizend per jaar uit voor die werknemer die zich daar hard voor ingezet heeftPizza_Boom schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:15:
[...]
Maar dat geldt denk ik voor veel bedrijven, niet alleen semi-overheid.
***members only***
We hadden dat certificaat al, maar dat verloopt na x tijd en de hele backbone was enorm verouderd. We hebben een aantal grote klanten in de VS, China, Europa die gewoon van je eisen dat je minimaal deze hebt. En inderdaad, wat je zegt, complimenten zijn leuk, maar nu mag er wel eens echt beloond worden. Als is het maar omdat de functie die ik nu uitvoer in de regel een stuk beter beloond wordt (en ook meer denkwerk vereist) dan waarop ik ooit solliciteerde en mijn salarisindicatie op baseerde.ybos schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:10:
[...]
Al die mooie woorden heb je niets aan. Tuurlijk, complimentje is leuk, maar waardering word grotendeels bepaald door salaris(stijging). Wie weet hoeveel die audit voor het bedrijf opbrengt. Steeds vaker resulteert dit in standaard hogere opslagen mogen hanteren, of inschrijven op opdracht waar je zonder bepaalde certificering niet op mag inschrijven. Wat maakt dan die paar duizend per jaar uit voor die werknemer die zich daar hard voor ingezet heeft
Dat is serieus netjes, niks te klagen.Henri3995 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:22:
Leeftijd:24
Opleiding(en):HTS Werktuigbouwkunde (niet afgemaakt)
Certificaten: verschillende CAD cursussen
Werkervaring:3 jaar
Werkgever: Ingenieursbureau
Huidige functie: Constructeur
Laptop:ja
Vakantiegeld:ja
13/14e maand of winstuitkering: Nee
GSM:nee
Leaseauto:nee
Pensioenregeling: Geen idee
Maand salaris(bruto): 3400.- p/m
Best tevreden als ik zo kijk, nog meer als genoeg groeimogelijkheden.
Werk momenteel als werkvoorbereider/tekenaar in de elektrotechniek en het bedrijf houdt zich voor de salarissen vast aan het CAO.
Bij mijn werkzaamheden komt af en toe ook kijken dat ik zelf opnames doe bij klanten, calculaties en de bijbehorende offertes maak en dit opvolg tot aan oplevering. In dit geval gaat het dan om relatief kleine bedragen tot zo'n €25.000,- en heb wel eens een uitschieter gehad van €300.000,-.
Ik had ooit een andere keuze moeten maken qua opleiding haha..
Klopt qua salaris zeker idd😬. Maargoed de hele dag achter de computer lijkt me dan weer niks...Mlmn12 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 02:19:
Ik werk zelf ook als techneut en af en toe kijk ik eens op tweakers om salarissen te peilen etc en als ik het telkens vergelijk met de ICT sector dan denk ik altijd dat wij er behoorlijk bekaaid vanaf komen.
Ik had ooit een andere keuze moeten maken qua opleiding haha..
Ik ben ook best wel jaloers op broekies van 23 die met hun mbo-4 ict opleiding even 4000 per maand binnen harken. Met mooie lease auto en laptop en telefoon van de zaak. Als tekenaar zit ik ook de hele dag achter de computer.
[ Voor 14% gewijzigd door Voggy op 22-06-2023 11:12 ]
Het lijkt inderdaad aan de lage kant te zitten gezien de ervaring.205Gutmann schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:07:
@MarviinL
Ik vind dat je aan de lage kant zit.
***members only***
Ga een bij andere bedrijven informeren wat je daar kunt verdienen. Er is werk genoeg en je weet meteen of je huidige salaris marktconform is.
Maar conform CAO en functiehandboek zou het kunnen volgens mij, het is maar net waar je wordt ingedeeld en hoe de functie administratief is omschreven
Daarnaast zijn de verschillen per regio ook behoorlijk. Ik weet dat een electricien/servicetechnicus in het noorden soms aanzienlijk minder ontvangt dan dezelfde electricien/servicetechnicus in het westen.
Het staat niet vermeld, maar als die 3 jaar in huidige functie en 9 jaar als elektricien bij dezelfde werkgever zijn dan ga je ook veel minder hard omhoog, de enige snelle manier daarvoor blijkt nog steeds de overstap naar een andere werkgever te zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door JvdW op 22-06-2023 18:33 ]
Ik werk in het Oosten en weet ook dat de lonen hier niet zo hard meestijgen.
Ook schaalt mijn werkgever de lonen echt in volgens CAO, marktwerking wordt zoveel mogelijk tegengehouden.
Ben tussentijds overgestapt van werkgever om als werkvoorbereider aan de slag te kunnen.
Wellicht wel weer verstandig om mij horizon te verbreden en eens bij een andere werkgever te gaan kijken.
Ken ik. Ik vraag mij ook steeds vaker af wat ik nou in die metaal moest... En dan zit ik nog flink hoger dan jij zit ook. Waar jij nu zit, zat ik 2 jaar geleden iets boven. En toen ben ik gaan lopen.Voggy schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:07:
***members only***
Ik ben ook best wel jaloers op broekies van 23 die met hun mbo-4 ict opleiding even 4000 per maand binnen harken. Met mooie lease auto en laptop en telefoon van de zaak. Als tekenaar zit ik ook de hele dag achter de computer.
Pizza_Boom in "Wat verdient een techneut (metaal/elektro) gemiddeld?"
Mijn conclusie is eigenlijk dat je steeds vaker weg moet uit de werkvoorbereiding en van de tekenkamer om een beetje fatsoenlijk te verdienen... En eigenlijk sowieso weg moet uit de metaal. 4500 als topsalaris. Stelletje grapjassen.MarviinL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:31:
Dank nog voor de reacties.
Ik werk in het Oosten en weet ook dat de lonen hier niet zo hard meestijgen.
Ook schaalt mijn werkgever de lonen echt in volgens CAO, marktwerking wordt zoveel mogelijk tegengehouden.
Ben tussentijds overgestapt van werkgever om als werkvoorbereider aan de slag te kunnen.
Wellicht wel weer verstandig om mij horizon te verbreden en eens bij een andere werkgever te gaan kijken.
Als je, net als ik, geen functiejaren hebt gekregen maar alleen de CAO inflatie verhogingen hebt gekregen, ben je er in 2022 en 2023 ca. 10% in koopkracht op achteruit gegaan. Zit je lager dan ik in salaris dan is het iets minder, omdat die 42,50 verhoging van vorige zomer dan zwaarder meetelt, zit je hoger dan ik dan is het verschil nog groter.
4800Wp - 225° ZW - 12°
Opleiding(en): LTS
Certificaten: VCA
Werkervaring: 37 jaar
Werkgever: installatie bedrijf
Huidige functie: monteur meet en regeltechniek
Vakantiedagen: 45
13/14e maand of winstuitkering: winst uitkering
Leaseauto: bestel bus
Pensioenregeling: PMT
Land: Nederland
Maand salaris(bruto): 3758
Opleiding(en): MBO
Certificaten: VCA, NEN3140
Werkervaring: 35 jaar
Werkgever: Detacheerder
Huidige functie: Leadengineer
Laptop: Ja
Vakantiedagen: 30
13e maand of winstuitkering: Beide
GSM: Ja
Leaseauto: Ja budget ±1050 p/m
Pensioenregeling: NN
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Onkostenvergoeding €50 netto p/m
Maand salaris(bruto): €5200
Opleiding(en): MBO4 middekader engineering, 1 jaar HBO werktuigbouw (Niet afgerond).
Certificaten: VCA, Cambridge English C1
Werkervaring: 4 maanden (huidige werkgever)
Werkgever: Machinebouwer
Huidige functie: Mechanisch Engineer
Laptop: Nee
Vakantiedagen 25+13
13de maand of winstuitkering: 150 euro afgelopen december (Na rato)
GSM:Nee
Leaseauto:Nee
Pensioenregeling:PMT
Maandsalaris (Bruto): 2770
Certificaten: VCA,
Werkervaring: 25 jaar
Werkgever: installatie
Huidige functie: servicemonteur
Laptop: Nee
Vakantiedagen 25+7
13de maand of winstuitkering: nee
GSM:ja alleen werk
Leaseauto:Nee (werkbus)
Werkweek: 40 uur plus 5 reisuren en 5 uur pauze ……
Pensioenregeling:PMT
Maandsalaris (Bruto): 3500
[ Voor 4% gewijzigd door JMb91 op 09-02-2024 22:09 ]
Ik was even nieuwsgierig hoeveel dat netto is
op internet kom ik bedragen tegen van 2400 €;
maar ik dacht altijd dat er ongeveer 30% af ging, dan kom ik op 1939 € ?
Dus ja een €2400 (ruim). Daar zit je nog flink gedeelte in het niet/weinig belaste gedeelte. Wel voor elke Euro die hij extra gaat verdienen, gaat €0.40 ruwweg naar de belastingdienst.
Per 1 april krijgen wij weer een nieuwe cao, kleinmetaal, daar hoop ik toch op minimaal 10%. Dat zou mijn salaris het komende jaar een leuke boost geven en boven de 4000,- bruto uit kunnen komen.
[ Voor 4% gewijzigd door fredhuizinga op 15-01-2024 06:45 ]
Op naar een nieuwe baan, dus weer een goede update. Ik zag dat ik er zelfs een baan tussendoor vergeten was te posten, maar dat is nu niet meer relevant dus.devino schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:45:
[...]
Nieuwe baan, dus maar een update
***members only***
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Opleiding(en): wo
Certificaten: niks speciaals
Werkervaring: 1 jaar
Werkgever: concurrent van lays die veel in t nieuws is
Huidige functie: Mech designer
Laptop: -
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand en tot 20% winstdeling
GSM: -
Leaseauto: -
Werkweek: 38+2uur adv opbouw
Pensioenregeling: 7/14 volgens mij, in totaal 20% van bruto loon
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: een heleboel klein spul
Maand salaris(bruto): 4500
totaal ~ 83k
Wel naar mijn zin maar ik moet nog steeds wennen aan Eindhoven. Eigenlijk het grootste hekelpunt op het moment.
• Leeftijd: 36
• Opleiding: HTS Civiel
• Werkervaring: 11 jaar
• (Woon) Locatie: Leiden
2. Wat doe je:
• Functie: Hoofduitvoerder
• Werkgever/branche: Civiel bouw
• (Werk) Locatie(s): Zuid-Holland/regio Amsterdam
• Aantal vakantiedagen: 40
• Reistijd: ~30 min
• Werkdruk: Gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 5400
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: €40, soms onregelmatigheid toeslag
• Dertiende/veertiende maand: -
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 72000
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: -
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Bpf
• Leaseauto budget: Elektrisch à €54000
• Overige: gsm/laptop
[ Voor 3% gewijzigd door KerstRunner op 19-02-2025 13:54 ]
Opleiding(en): MBO4 procestechniek
Certificaten: elektro basis
Werkervaring: 34 jaar
Werkgever: produktie, 5 ploegen
Huidige functie: operator
Laptop: nvt
Vakantiedagen: 27
13/14e maand of winstuitkering: 13de maand
GSM: nvt
Leaseauto: nvt
Werkweek: 36 uur
Pensioenregeling: betaald door werkgever
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: bij overlijden tijdens dienstverband, 2 jaar bruto netto uitgekeerd aan nabestaanden
Maand salaris(bruto): 7000 euro