Rechtsreekse bron? Ik betwijfel of er veel mensen bij ATI en NV zelf zijn die deze info weten, en de mensen die dat wel weten gaan dat niet eventjes aan een niet medewerker die ze amper kennen zeggen hoor. Je hoort dus gewoon speculatie of roddels van een ATI of NV medewerker .
De G92 is te vroeg gelanceerd. Dat ding was eigenlijk nog niet productierijp ten tijde van launch (getuige ook het feit dat ze meer dan 100.000 van die krengen hebben gedumpt als 8800GS). Al die afschrijvingen kostte NV geld. De meeste analysten waardeerden NV ook een stuk lager omdat de marges dit keer veel lager waren dan normaal. En als je dat weet dan is de conclusie snel getrokken dat de GF8800GT een noodgreep was om de HD3870 te counteren (omdat G94 nog niet klaar was) en dat AMD enorm veel geluk had dat de eerste A11 revisie van de RV670 foutloos terug kwam.
Te vroeg als ik zie naar de winst van NV vind ik van niet hoor, uitval? Heeft elke reeks , hoeveel miljoen GT's zijn er al geproduceerd? Kost NV geld? Denk je nu echt dat ze een 8800GS met verlies verkopen? Nee hoor, minder winst misschien, maar moesten ze die niet verkopen dan hadden ze verlies.
Analysten? Sinds wanneer kijken analysten naar zo'n zaken? De beurs is veelal speculatie
ALs ik trouwens naar de koers kijkt spreekt die dat tegen, launce 8800GT: 29oktober koers: 30$ tegen begin decemeber stond het op 35. De eerste maandenhalf ging het dus omhoog, toen de marge dus het kleinste was.
Pas daarna gaat het terug naar beneden, net zoals elk ander aandeel op de beurs dus.(zal AMD er maar niet bijhalen zeker zelfs met "goede" marges ) Zelfs intel dat de markt toch domineert met betere producten dan concurenten is juist op dezelfde manier onderuit gegaan.
AMD heeft nu een tijd lang een - relatief gezien - hoge prijs gehandhaafd voor de HD3870 en HD3850. Relatief gezien ten op zichte van de productie- en ontwikkelkosten. Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik uit the horses mouth gehoord heb dat het nog veel verder naar beneden kan (o.a. omdat de RV670 al een tijd uit is en betere yields heeft dan de G94 die nog geen goede yields heeft (zie NV topic) en ook nog eens groter is).
Probleem hierbij is dat dit alles gebaseerd is op speculatie. Je hebt weinig of geen idee van de kostprijs voor AMD van 1 3870, en wat voor winst men daarop maakt uiteindelijk. Net hetzelfde bij NV, de chip is bij de totale kostprijs maar een klein deel.
Wat er eerder meespeelt is de markt. ATI zal wel ongeveer weten wat de 9600GT tot staat was, en gezien dat hun huidige prijs te hoog was. Logisch gevolg de prijs moet zakken. Dat heeft weinig te maken met yields ed eerder je eigen product blijven verkopen . Zelfs al maakte ze amper winst, het is beter dan niks hoor, of erger met voorraden onverkocht product blijven zitten.
Denk je nu echt dat zonder NV, AMD die prijzen had laten zakken? Zelfs met betere yields? AMD is er nog steeds om winst te maken hoor, als ze de 3870 tegen 200euro kunnen verkopen zouden ze dat doen .