[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 80 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 45.151 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Van de frontpage
Kaart Core Geheugen Timing Shaders Energie (idle/load) Prijs
4870X2 2xRV770 1GB gddr5 1050/1800 2x480 <25W / 250W <$499
4870 RV770 1GB gddr5 1050/2200 480 <10W / 150W <$299
2xRV770 is dus R700 of R780? Foutje van de frontpage dus... (of iig onvolledig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonpwner1 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:44:
De R700 is vrees ik wat de R680 nu is, maar dan in HD4xx0 vorm. 2 RV770 chips op 1 PCB dus. Ik hoopte op een nieuwe, snelle, monolitische chip, maar ik heb al genoeg gelezen dat de R700 2x RV770 wordt. Dat strookt ook met alle verhalen dat ATi de multi-core kant op wilt gaan met de videokaarten.
De R(V)7x0 die we straks zien is als ik de geruchten mag geloven niet de echte R700 zoals die eerst gepland stond. RV770 is de 'verbeterde' R600.

AMD ging van 420mm2 naar zo'n 190mm2 met de stap R600 naar RV670. Men neme RV670... voeg er 4 extra Texture Units Quads aan toe, een snufje hardware AA resolve, 2 extra SIMD Arrays van 16 shaderunits, integrated PCIe switch... et voila... RV770? Volgens mij heb je dan een chip die nog steeds veel kleiner is dan de R600, maar wel een stuk sneller is.

Afgaande op de geruchten.... Door de genoemde hogere kloksnelheden en meer shaderunits, is de computingpower al 2x zo groot als de RV670. Doe het maal 2 en je hebt 4x zo veel computingpower als de HD3870.

Overigens werken de Radeons op maximaal halve snelheid met double precision FP (gemiddeld zal dit tussen 1/4 tot 1/2 snelheid zitten). De next gen NV kaarten die double precision FP ondersteunen doen dit op 1/8 snelheid. Voor de gamers is dit niet interessant, maar de voor general purpose mogelijkheden is dit een wereld van verschil.

Dan iets anders... NV is niet de enige die met aparte shaderclocks werkt. Ook S3 heeft in hun DX10.1 GPUs aparte shaderclocks verwerkt. De shaders werken daar op dubbele snelheid van de core. Wie zegt dat AMD ook niet hetzelfde kan doen? Fast14 techniek van Intrinsity enzo. :+

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

CJ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:41:

AMD ging van 420mm2 naar zo'n 190mm2 met de stap R600 naar RV670. Men neme RV670... voeg er 4 extra Texture Units Quads aan toe, een snufje hardware AA resolve, 2 extra SIMD Arrays van 16 shaderunits, integrated PCIe switch... et voila... RV770? Volgens mij heb je dan een chip die nog steeds veel kleiner is dan de R600, maar wel een stuk sneller is.

Afgaande op de geruchten.... Door de genoemde hogere kloksnelheden en meer shaderunits, is de computingpower al 2x zo groot als de RV670. Doe het maal 2 en je hebt 4x zo veel computingpower als de HD3870.
Dus in feite is de architectuur van de RV7xx generatie praktisch hetzelfde als de RV6xx, maar dan van alles een beetje meer en een hardware AA resolve erin. Ik vind het knap als ze daarmee inderdaad 2x zoveel performance kunnen realiseren, want in het verleden werden er compleet nieuwe GPU ontwerpen gemaakt voor een nieuwe generatie die 2x zo snel moet zijn.

Kijk maar naar de 6800, 7800 en 8800 van nVidia. Die hadden veel minder gemeen met hun voorganger. De 5x1 shaders van AMD lopen dan al drie generaties mee (HD2000, 3000 en 4000 serie). Dan heeft AMD dus toch veel vertrouwen dat de spellen in de toekomst beter op die 5D shaders gaan draaien dan bij de introductie van de R600 het geval was.. :)

En hoe kan het dan dat de clockspeed van de RV770 zoveel hoger is dan dat van de RV670? En hoe kan het verbruik in idle mode dan zo gigantisch zijn gereduceerd tov de RV670 (namelijk >30 watt versus <10 watt voor de nieuwe generatie)?

Van dat GDDR5 op de RV770 weten we volgens mij ook nog maar weinig, ik heb er nog maar heel weinig van gehoord. Hoe moet ik bijvoorbeeld 1,8 of 2,2 GHz van dit geheugen plaatsen tegenover dezelfde kloksnelheid op GDDR4? Zit er verschil in performance en/of latencies?

[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 18-02-2008 23:09 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102844

Als ze het maar niet zo hypen als destijds met de R600. Totdat er wat concrete bewijzen opduiken in de vorm van benchmarks, neem ik de "4x zo snel als een HD3870" maar met een flinke korrel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-04 14:50
Precies, toen we de specs kregen van de R600 was iedereen verbaast, wat een monster dacht iedereen! Maar uiteindelijk kwamen we erachter dat het helemaal niet zo'n beest van een kaart was (op de groote na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-02 00:26

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Met de 3870 hebben ze naar mijn mening best laten zien dat ze een beest kunnen maken. Al helemaal voor het geld dat ze ervoor vragen. Daar kocht ik een jaar geleden een trage midrange kaart voor 8)7 :9

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankknopers schreef op maandag 18 februari 2008 @ 23:04:
Kijk maar naar de 6800, 7800 en 8800 van nVidia. Die hadden veel minder gemeen met hun voorganger.
De 6800 en 7800 serie leken juist heel erg veel op elkaar. De pixelshaders en vertexshaders in de 7800 Serie waren bijna identiek aan die van de 6800 Serie. Alleen had de 7800 Serie 8 pixelshaders meer dan de 6800 en 2 vertexshaders meer. En in feite waren deze min of meer afgeleid van de 5800 serie. Die was heel complex, maar voor de 6800 serie werd de boel een stuk simpele gemaakt en ging men vooral de breedte in ipv de diepte. En de 5800 serie waren gewoon flink opgepimpte GeForce4 kaarten die op hun beurt weer opgevoerde GeForce3 kaarten waren....

De 8800 serie aan de andere kant was compleet nieuw.
De 5x1 shaders van AMD lopen dan al drie generaties mee (HD2000, 3000 en 4000 serie). Dan heeft AMD dus toch veel vertrouwen dat de spellen in de toekomst beter op die 5D shaders gaan draaien dan bij de introductie van de R600 het geval was.. :)
De 1x5 shaderunits van AMD zijn nog geen jaar op de markt... pas als de RV770 op de markt komt zal deze architectuur zo'n jaar oud zijn.
En hoe kan het dan dat de clockspeed van de RV770 zoveel hoger is dan dat van de RV670? En hoe kan het verbruik in idle mode dan zo gigantisch zijn gereduceerd tov de RV670 (namelijk >30 watt versus <10 watt voor de nieuwe generatie)?
De A11 revisie van de RV670 haalt nu met gemak de 825Mhz. Zet er andere voltages op en de 900Mhz wordt gehaald... laat staan dat er een nieuwe revisie uit komt die vaak hoger te klokken is. 1000Mhz lijkt dus niet vreemd. En Fast14 helpt evt ook om hoge kloksnelheden te halen. Maar ja, dat roep ik al jaren. :+

En het verbruik... kijk eens naar een notebook... volgens mij halen de Mobility Radeons daar gemiddeld zo'n 10W verbruik in Idle toestand... of zelfs minder. Van de Mobility Radeon X800 zat geloof ik het maximum stroomverbruik rond de 25-35W, terwijl de desktop versie tegen de 100W aan zat. Gebruik nog meer Mobility Radeon technieken... et voila... 10W idle is bereikt.
Van dat GDDR5 op de RV770 weten we volgens mij ook nog maar weinig, ik heb er nog maar heel weinig van gehoord. Hoe moet ik bijvoorbeeld 1,8 of 2,2 GHz van dit geheugen plaatsen tegenover dezelfde kloksnelheid op GDDR4? Zit er verschil in performance en/of latencies?
GDDR5 zou efficienter moeten zijn dan GDDR4. Dat is ook een van de redenen dat GDDR4 wordt overgeslagen door NV. En AMD (of beter gezegd ATI) was altijd de drijvende kracht achter de ontwikkeling van GDDR geheugen. Dus je kan er vergif op innemen dat ze de eerste zullen zijn met het gebruik van GDDR5.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 14:45
CJ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:41:
[...]
Dan iets anders... NV is niet de enige die met aparte shaderclocks werkt. Ook S3 heeft in hun DX10.1 GPUs aparte shaderclocks verwerkt. De shaders werken daar op dubbele snelheid van de core. Wie zegt dat AMD ook niet hetzelfde kan doen? Fast14 techniek van Intrinsity enzo. :+
Wie zegt dat ze die techniek nu al niet gebruiken, de Fast14 techniek werkt trouwens niet met clock domeinen maar kleine onderdeeltjes van de alu die aan een veelvoud van de snelheid van de rest loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oeLangOetan schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 00:06:
[...]

Wie zegt dat ze die techniek nu al niet gebruiken, de Fast14 techniek werkt trouwens niet met clock domeinen maar kleine onderdeeltjes van de alu die aan een veelvoud van de snelheid van de rest loopt.
En als iets op een veel hogere kloksnelheid loopt dan de rest... wat heb je dan? Juist... een clockdomain. :+ Maakt echt niet uit of het om een onderdeel van de ALU gaat of over de ALU in het algemeen... iets dat op een andere kloksnelheid loopt dan de overgrote meerderheid, is een clockdomain. AMD werkt zelfs al met verschillende clockdomains, alleen zijn de verschillen niet echt massaal groot op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
CJ het is een groot verschil ...
Klok-domeinen zijn duidelijk afgebakend en er zit speciale logica tussen klok-domeinen voor de synchronisatie. Een alu met fast14 technologie kan met minder transistors dezelfde bewerking uitvoeren in dezelfde tijd als een conventionele alu (ze gedragen zich dus hetzelfde). Met een alu bedoel ik in dit geval een enkele MUL ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:58
leonpwner1 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:44:
De R700 is vrees ik wat de R680 nu is, maar dan in HD4xx0 vorm. 2 RV770 chips op 1 PCB dus. Ik hoopte op een nieuwe, snelle, monolitische chip, maar ik heb al genoeg gelezen dat de R700 2x RV770 wordt. Dat strookt ook met alle verhalen dat ATi de multi-core kant op wilt gaan met de videokaarten.
Maar wat maakt het jou uit ? als de performance gewoon goed is ? Bij Cpu's hadden we het zelfde probleem:

1: Of een grote chip maken die 20% sneller is en 50% meer verbruik had dan zijn voorganger en die qua kosten om te maken 2x zo duur was.
2: Of twee iets langzameren chips naast elkaar plakken in de vorm van een dual core waardoor er 80-100% winst gehaald kan worden verbruik niet eens 2x zo hoog en kosten ook net niet het dubbele.

Ik denk dat dat bij de GPU markt ook begint te spelen een giga core bouwen is gewoon lastiger dan twee kleinen er kan ook veel meer fout gaan met zo'n grote chip tijdens de productie.

Nu is het de zaak dat ze de overhead tussen twee losse cores zo klein mogelijk gaan maken zodat wij dus optimale prestaties krijgen. En dat goede drivers er voor gaan zorgen dat wij er zo min mogelijk van merken en dat de games het gaan gebruiken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

oeLangOetan schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 00:18:
CJ het is een groot verschil ...
Klok-domeinen zijn duidelijk afgebakend en er zit speciale logica tussen klok-domeinen voor de synchronisatie. Een alu met fast14 technologie kan met minder transistors dezelfde bewerking uitvoeren in dezelfde tijd als een conventionele alu (ze gedragen zich dus hetzelfde). Met een alu bedoel ik in dit geval een enkele MUL ofzo.
Hoe bruikbaar is die techniek uberhaupt? Ik las ff hun white paper, maar een goede quadrature oscillator maken kost ook heel wat moeite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sapphire komt binnenkort met nog een variant op de HD3870. Dual slot cooling, 3 heatpipes, lijkt een beetje op de GF7800GTX512 cooler.

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2008/February/General%20news/sapphire_hd3870_pcie_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2008/February/General%20news/sapphire_hd3870_pcie_02.jpg

http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5776&Itemid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:56:
Sapphire komt binnenkort met nog een variant op de HD3870. Dual slot cooling, 3 heatpipes, lijkt een beetje op de GF7800GTX512 cooler.

[afbeelding]

[afbeelding]

http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5776&Itemid=1
Lomp ding zullen ze wel hele hoge clocks mee willen halen :) Ik ben ook benieuwd hoe ze uit die RV770 zoveel MHz weten te halen. Zou die dan toch op 45nm zijn ? aangezien hij ook niet meer dan 110 watt zou verbruiken dus gelijk aan een RV670.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-04 00:07
Dit is een Quote van Kingpin op XS. Voor wie hem niet kend, een van de bekendste overclockers die veel pre-released hardware test, en dan voornamelijk nVidia based hardware. Hij heeft het over zijn LN2/dryice pots genaamd TEK9 voor op een HD3870X2.
Biggest thing for me right now is new TEK9 unit for new NVIDIA flagship gpu...thats getting 90% of my efforts. It's gonna be SICK im tellin ya! . Your gonna dig it waaaaayyyy more than this 2-unit per card BS...what a nightmare.
Volgens hem zou het nieuwe vlagschip van nVidia behoorlijk goed zijn, maar hij noemt een 2-unit kaart "BS", dus dat vlaggenschip zal dan waarschijnlijk ook wel niet de 9800GX2 wezen, want dat is ook een 2-unit kaart.

De R700 zal dus wel erg goed moeten wezen om tegen nVidia op te kunnen. Ik denk, weet bijna wel zeker, dat het niet goed voor AMD/ATI is om met 2 nieuwe architecturen (r600 en r700) achtervolgens de slechtere presteerder te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ownage maxim op 19-02-2008 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Anoniem: 107626 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:35:
[...]
Hoe bruikbaar is die techniek uberhaupt? Ik las ff hun white paper, maar een goede quadrature oscillator maken kost ook heel wat moeite...
Je EDA tools passen de technologie toe (dus via een speciale lib), dat lijkt mij geen probleem, een groter probleem is de ondersteuning van bv TSMC voor dergelijke hoogstandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ownage maxim schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:08:
Dit is een Quote van Kingpin op XS. Voor wie hem niet kend, een van de bekendste overclockers die veel pre-released hardware test, en dan voornamelijk nVidia based hardware. Hij heeft het over zijn LN2/dryice pots genaamd TEK9 voor op een HD3870X2.

[...]

Volgens hem zou het nieuwe vlagschip van nVidia behoorlijk goed zijn, maar hij noemt een 2-unit kaart "BS", dus dat vlaggenschip zal dan waarschijnlijk ook wel niet de 9800GX2 wezen, want dat is ook een 2-unit kaart.

De R700 zal dus wel erg goed moeten wezen om tegen nVidia op te kunnen. Ik denk, weet bijna wel zeker, dat het niet goed voor AMD/ATI is om met 2 nieuwe architecturen (r600 en r700) achtervolgens de slechtere presteerder te zijn.
Nja ik zie nVidia wel een GT200 maken die alleen al 250 Watt verstrookt met een singel chip :) De HD4870 X2 moet het dan daar tegenop nemen. Ik denk niet dat een RV770 dat lukt gezien de boost TOV de HD3870 zullen ze wel weer wat te kort gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 18:44
ownage maxim schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:08:

[...]

Met de lage kloksnelheden van de 9800GX2 en het feit dat het "gewoon" twee G92 cores zijn, weet ik wel zeker dat hij het hier niet heeft over de GX2 maar waarschijnlijk over de GT200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Laatst online: 11-05 11:41

Apoca

Array Technology Industry

HD 3870 Toxic

The Toxic card works at 775MHz for the core and 1125MHz for 512MB of GDDR4 memory.

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2008/February/General%20news/sapphire_hd3870_toxic_1.jpg

http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5795&Itemid=1

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetesaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-03 17:43

hetesaus

hetesaus

net m'n crossfire kabeltje binnen gekregen via zercom.nl (werden niet eens meegeleverd bij m'n 2 msi hd3870, ook via zercom.nl) maar heb je nu eigenlijk 2 crossfire kabeltjes nodig als je 2 kaarten in crossfire aan wilt sluiten of 1? Zie op het web namelijk afbeeldingen met 1 en 2 crossfire kabeltjes tussen de kaarten. Snap er echt geen zak meer van :?

Of heb je met 2 crossfire kabeltjes meer performance dan met 1?

hetesaus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

hetesaus schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:24:
net m'n crossfire kabeltje binnen gekregen via zercom.nl (werden niet eens meegeleverd bij m'n 2 msi hd3870, ook via zercom.nl) maar heb je nu eigenlijk 2 crossfire kabeltjes nodig als je 2 kaarten in crossfire aan wilt sluiten of 1? Zie op het web namelijk afbeeldingen met 1 en 2 crossfire kabeltjes tussen de kaarten. Snap er echt geen zak meer van :?

Of heb je met 2 crossfire kabeltjes meer performance dan met 1?
Bij de nieuwste kaarten schijnt 1 bridge ook gewoon te werken voor CF. En wat ik in dit forum gelezen heb is dat het qua performance eigenlijk niets uitmaakt bij de HD2000 en HD3000 serie.

Maar dit is niet iets voor het nieuwsdiscussietopic he....

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetesaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-03 17:43

hetesaus

hetesaus

frankknopers schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:09:
[...]

Bij de nieuwste kaarten schijnt 1 bridge ook gewoon te werken voor CF. En wat ik in dit forum gelezen heb is dat het qua performance eigenlijk niets uitmaakt bij de HD2000 en HD3000 serie.

Maar dit is niet iets voor het nieuwsdiscussietopic he....
Ja zat met m'n domme kop gewoon in het verkeerde forum te posten. Had ff teveel tabs open staan in firefox. Maar toch bedankt voor je antwoord. Heb de kaarten net geinstald met 1 bridge, kijken of het werkt 8)

hetesaus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankknopers schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:09:
[...]

Bij de nieuwste kaarten schijnt 1 bridge ook gewoon te werken voor CF.
Dat is iets wat niet aan de kaarten ligt, maar aan de drivers.

Vanaf CrossFireX is het in ieder geval zo:

Dual GPU -> 1 bridge connector, dus niet meer 2!
Triple GPUs -> 2 bridge connectors
Quad GPU -> 3 bridge connectors in daisy chain

Volgens mij is het al sinds een aantal drivers zo dat 1 connector voldoende is voor normale CrossFire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:34

edward2

Schieten op de beesten

CJ schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:38:
[...]

Dat is iets wat niet aan de kaarten ligt, maar aan de drivers.

Vanaf CrossFireX is het in ieder geval zo:

Dual GPU -> 1 bridge connector, dus niet meer 2!
Triple GPUs -> 2 bridge connectors
Quad GPU -> 3 bridge connectors in daisy chain

Volgens mij is het al sinds een aantal drivers zo dat 1 connector voldoende is voor normale CrossFire.
Yep, toen ik nog 2 HD3870 in CF had, werkte het met 1 bridge ook direct prima. En met quad Cf met de X2 heb je maar plaats voor 1 bridge.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Heb nu een 3870X2 en een 2900xt ergens liggen, hopelijk werken deze in wel in crossfire na cat.8.3/of XfireX hotfix, maar mocht het niet werken ,kan ik de 2900xt dan ook als physics gebruiken?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-04 14:50
Bullus schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:12:
Heb nu een 3870X2 en een 2900xt ergens liggen, hopelijk werken deze in wel in crossfire na cat.8.3/of XfireX hotfix, maar mocht het niet werken ,kan ik de 2900xt dan ook als physics gebruiken?
Dit vraag ik mij ook al een tijdje af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Zoals reeds eerder gezegt hier ligt het ATi Physics project stil, waarschijnlijk dat er achter de schermen nog mee geklust zal worden omdat er toch wel plus punten aan zitten. Maar public is er de komende tijd niks te verwachten.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het moet blijkbaar steeds herhaald worden:

Verschillende GPUs werken niet samen in CrossFire. Wanneer dit wel werkt (zeer kleine kans), dan is dat puur toevallig, maar het wordt zeker niet officieel ondersteunt.

Dus wat betekent dat?
HD38x0 serie -> RV670
HD2900 serie -> R600
Twee verschillende GPUs, dus CrossFire tussen een HD3870(X2) en HD2900(XT/Pro/GT) gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 20:08
Apoca schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 00:01:
Zoals reeds eerder gezegt hier ligt het ATi Physics project stil, waarschijnlijk dat er achter de schermen nog mee geklust zal worden omdat er toch wel plus punten aan zitten. Maar public is er de komende tijd niks te verwachten.
Achter de schermen ook niet lijkt mij. ATI heeft geen grote game developers die hun mogelijke technology kunnen pushen. Daarbij hebben ze ook geen technology, wel de hardware echter niet de software interface tenzij ze deze zelf gaan ontwikkelen echter hebben ze daar het geld niet voor, en dan moeten ze alsnog game developers overtuigen. Intel heeft de beste kaarten in handen, Nvidia zal heel wat werk moeten verrichten om een paar grote jongens van Havok af te krijgen. Microsoft kan voor een soort Phyhics DX zorgen dat het voor AMD weer makkelijker kan maken echter zal zit nog zeker 2 jaar duren mocht er uberhaubt aan gewerkt of over gedacht worden.

Oh en die HD4xxx series... niet in Q2 of Q3 lijkt me, ze zetten net de 3 series in de markt, waarom nu al hier de sales de kop indrukken omdat er een 4 series is. Maar dit is gewoon eigen gis werk (en een lege roadmap :) )

[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 20-02-2008 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
CJ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 01:07:
Het moet blijkbaar steeds herhaald worden:

Verschillende GPUs werken niet samen in CrossFire. Wanneer dit wel werkt (zeer kleine kans), dan is dat puur toevallig, maar het wordt zeker niet officieel ondersteunt.

Dus wat betekent dat?
HD38x0 serie -> RV670
HD2900 serie -> R600
Twee verschillende GPUs, dus CrossFire tussen een HD3870(X2) en HD2900(XT/Pro/GT) gaat niet werken.
Ok, als jij dat zegt :*)
Het zijn dus geruchten,wat ik hier gelezen heb, dat de HD 3xxx met HD 2xxx series in crossfire samen kunnen werken . :'(

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 01:17:
[...]

Achter de schermen ook niet lijkt mij. ATI heeft geen grote game developers die hun mogelijke technology kunnen pushen. Daarbij hebben ze ook geen technology, wel de hardware echter niet de software interface tenzij ze deze zelf gaan ontwikkelen echter hebben ze daar het geld niet voor, en dan moeten ze alsnog game developers overtuigen. Intel heeft de beste kaarten in handen, Nvidia zal heel wat werk moeten verrichten om een paar grote jongens van Havok af te krijgen. Microsoft kan voor een soort Phyhics DX zorgen dat het voor AMD weer makkelijker kan maken echter zal zit nog zeker 2 jaar duren mocht er uberhaubt aan gewerkt of over gedacht worden.

Oh en die HD4xxx series... niet in Q2 of Q3 lijkt me, ze zetten net de 3 series in de markt, waarom nu al hier de sales de kop indrukken omdat er een 4 series is. Maar dit is gewoon eigen gis werk (en een lege roadmap :) )
Omdat nVidia mogelijk al snel weer met die GT200 komt ? Want ze zijn nu eindelijk markt aandeel terug aan het winen en dat wil je even zo houden. Dus dan is het belangrijk dat AMD hun HD4x serie snel in de markt zet voordat nVidia die GT200 uitbrengt anders zijn daar alle ogen op gericht en dan is het toch lastig om die er van af te krijgen zeker als jou product net even wat lagere scores haald. Prijs maakt blijkbaar tegenwoordig minder uit als nVidia een 8800 Ultra heeft die snel is denken mensen meteen dat de 8600 GT ook beter is dan de rest ookal is dat niet zo. Mensen kijken soms niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Source schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 01:17:
[...]

Achter de schermen ook niet lijkt mij. ATI heeft geen grote game developers die hun mogelijke technology kunnen pushen. Daarbij hebben ze ook geen technology, wel de hardware echter niet de software interface tenzij ze deze zelf gaan ontwikkelen echter hebben ze daar het geld niet voor, en dan moeten ze alsnog game developers overtuigen.
Dat ze geen technology hebben is niet helemaal waar. AMD heeft een Data Parallel Processing Architecture Abstraction Layer (DPPAAL) ontwikkeld die in de drivers verwerkt zit. Hierdoor zouden developers eventueel rechtstreeks de GPUs aan kunnen spreken en in kunnen zetten voor physicsbewerkingen zonder dat er voor een API als DirectPhysics, Havok of PhysX nodig is. Maar ze hebben al aangegeven dat het voorlopig op een laag pitje zet, dus zullen ze dit ook niet actief bij gamedevelopers pushen.

Wel is het zo dat AMD heeft aangegeven dat ze het liefst 1 API zien en waarschijnlijk zien ze nu het meeste heil in DirectPhysics waar de geruchten over zeggen dat dit in DirectX11 zal komen.
Intel heeft de beste kaarten in handen, Nvidia zal heel wat werk moeten verrichten om een paar grote jongens van Havok af te krijgen. Microsoft kan voor een soort Phyhics DX zorgen dat het voor AMD weer makkelijker kan maken echter zal zit nog zeker 2 jaar duren mocht er uberhaubt aan gewerkt of over gedacht worden.
Dat Microsoft er mee bezig is weten we inmiddels vanwege het feit dat ze een jaar of 2 geleden actief developers zochten om hun "Directphysics" team te versterken. Het zou dus kunnen zijn dat de ontwikkelingen al een stuk verder zijn dan verwacht. Wanneer staat DX11 gepland? Voor 2009 toch?
Vlak na de overname van ATI gaf het vernieuwde AMD in een conference call het volgende aan:

Elk half jaar een nieuwe high-end GPU
Elk half jaar een nieuwe mid-range GPU
Elk jaar een nieuwe bugdet GPU

Als de HD3870 als (upper) midrange GPU geclassificeerd wordt, dan zou dat betekenen dat er een opvolger voor Mei/Juni gepland staat, en dat de opvolger van de X2 in Juli/Augustus uit zou moeten komen. En het feit dat er nu al 4 verschillende RV7x0 GPUs in de drivers te vinden zijn (RV710, RV730, RV740 en RV770) en ook nog eens een maand of 2 geleden al PCBs gelekt zijn van de RV770, duidt er in ieder geval op dat deze al in een ver stadium zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik denk dat dit wel een goede zaak is. Als je dan een tegenvaller hebt zoals de R600 zit je daar niet een jaar lang mee. Maar aan de andere kant wat is een half jaar ontwikkeltijd op een project van 3-4 jaar. Dus echt grote veranderingen kun je dan niet meer door voeren.

Als ze het nu slim spelen kunnen ze nV wel te slim af zijn want die willen denk ik wel weer een dik jaar met die GT200 doen. Net als de G80 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Tja, als die GT200 net zo snel of zelfs iets sneller zou zijn dan de GPU die ATi een half jaar DAARNA released, zou je een jaar met 1 GPU kunnen doen als je vanuit nV's oogpunt zou gaan kijken. Net zoals de G80 nu. Die is nog steeds sneller dan de R600 en RV670 en soms sneller dan de RV670X2.

Het ligt er dus gewoon aan waar ATi mee komt. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Format-C op 20-02-2008 12:35 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HD3850 256MB @ Default op een E6300 scoort 2544 in 3DMVantage (default res van 1280x1024).

Afbeeldingslocatie: http://www.tcmagazine.com/images/news/Hardware/3DMark_Vantage_05r.jpg

http://we.pcinlife.com/

Tijd voor een nieuwe videokaart? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:01:
HD3850 256MB @ Default op een E6300 scoort 2544 in 3DMVantage (default res van 1280x1024).

[afbeelding]

Aha ben benieuwd of daar ook dankbaar gebruik gemaakt wordt van DX10.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CJ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:01:

[afbeelding]

Ehm... dat is alleen de GPU-score, niet de totáálscore. Besides, is er al ergens vergelijkingsmateriaal gelekt?

• oeLangOetan
CJ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:48:
[...]
Dat Microsoft er mee bezig is weten we inmiddels vanwege het feit dat ze een jaar of 2 geleden actief developers zochten om hun "Directphysics" team te versterken. Het zou dus kunnen zijn dat de ontwikkelingen al een stuk verder zijn dan verwacht. Wanneer staat DX11 gepland? Voor 2009 toch?
DX11 zou uitkomen rond de introductie van intel's larabee
Ik heb nooit veel graten gezien in gpu physics & ppu's, als we straks 8-core cpu's hebben lijkt het me handiger die dingen op de cpu te blijven doen.
Ik denk dat microsoft stream computing moet gaan standaardiseren, dat lijkt me veel belangrijker dan een physics api.

• The Flying Dutchman
  • Laatst online: 29-04 21:46
oeLangOetan schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 00:01:
[...]

DX11 zou uitkomen rond de introductie van intel's larabee
Ik heb nooit veel graten gezien in gpu physics & ppu's, als we straks 8-core cpu's hebben lijkt het me handiger die dingen op de cpu te blijven doen.
Ik denk dat microsoft stream computing moet gaan standaardiseren, dat lijkt me veel belangrijker dan een physics api.
Physics is nogal complex, daardoor is een GPU of een PPU juist uitermate geschikt hiervoor. CPU's zijn (in vergelijking) slome dingen die niet goed massive parallel (8 of 16 way is ook niet massive) kunnen werken. Dit wil je wel graag voor physics. Voor veel physics dingen (clothing simulation, fluid simulation, explosies, etc.) werk je met duizenden particles die krachten op elkaar uitoefenen (vector berekeningen). Een GPU of PPU is hier uitermate geschikt voor, een CPU niet. Kortom de hele structuur van een CPU is niet goed geschikt voor physics, net zoals een CPU niet goed geschikt is voor graphics. Physics lijken qua berekeningen veel op berekeningen die je doet met graphics daarom wil je dat graag op een GPU/PPU doen. Hier gaan 8-core, 16-core of 32-core cpu's ook niet veel aan veranderen. Het zou alleen voor de programmeur nog iets gemakkelijker moeten worden om physics te implementeren op de GPU/PPU. En hier komt DirectX 11 om de hoek kijken.

The Flying Dutchman

De GF9600GT wordt vandaag door NV gelanceerd voor $169 - $189. AMD gaat in de tegenaanval!

HD3850 512MB -> $169 (van $199)
HD3870 512MB -> $189 (van $245)
Bron: http://www.tomshardware.c...unces_hd3800_price_drops/

De HD3870 is nu de rechtstreekse tegenstander van de GF9600GT, niet alleen op het gebied van die-size (nl even groot), maar ook op het gebied van prijs. :)
Jejking schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:47:
[...]

Ehm... dat is alleen de GPU-score, niet de totáálscore. Besides, is er al ergens vergelijkingsmateriaal gelekt?
Klopt. Het is de GPU score. Maar ik denk dat dit het meest interessante is van de nieuwe 3DM. Groot nadeel van de laatste paar 3DMs was dat de CPU een te grote rol speelde in de scores. Dus alleen kijken naar GPU scores is wat dat betreft een stuk interessanter. De GF8800GTX scoort trouwens 4203 punten in de GPU test volgens deze site. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door CJ op 21-02-2008 01:17 ]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CJ schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 01:01:
De GF9600GT wordt vandaag door NV gelanceerd voor $169 - $189. AMD gaat in de tegenaanval!

De HD3870 is nu de rechtstreekse tegenstander van de GF9600GT, niet alleen op het gebied van die-size (nl even groot), maar ook op het gebied van prijs. :)
Hmm, hoe lang duurt het ongeveer voordat een MSRP-verlaging in de winkels is doorgevoerd? (voorzover die er naar luisteren natuurlijk). Dit in verband met een 2ehands 3850 512 die ik vrijdag ga ophalen, als je me op tijd wat goed nieuws weet te bezorgen weet ik wat me te doen staat :)
Klopt. Het is de GPU score. Maar ik denk dat dit het meest interessante is van de nieuwe 3DM. Groot nadeel van de laatste paar 3DMs was dat de CPU een te grote rol speelde in de scores. Dus alleen kijken naar GPU scores is wat dat betreft een stuk interessanter. De GF8800GTX scoort trouwens 4203 punten in de GPU test volgens deze site. ;)
Dan wil ik wel eens weten wat de HD3870 X2 precies doet, die zou lekker mee moeten schalen in principe. Maar de HD3850... is dat niet een beetje... aan de lage kant? 8800GTX = 8800GT + 10% ongeveer, dus een 8800GT zou iets van 3700 punten moeten halen. De HD3870 biedt wel 10%+ extra over de 3850, dus die zou dan ongeveer 2800 moeten scoren? Dat zou wel pijn doen :X

[ Voor 4% gewijzigd door Jejking op 21-02-2008 01:47 ]

• paragon
  • Laatst online: 10-05 13:59
Weet niet of het al met de prijsverlaging te maken heeft, het zal wel niet maar vandaag een 3870 voor €157 besteld.
Jejking schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 01:46:
[...]

Hmm, hoe lang duurt het ongeveer voordat een MSRP-verlaging in de winkels is doorgevoerd? (voorzover die er naar luisteren natuurlijk). Dit in verband met een 2ehands 3850 512 die ik vrijdag ga ophalen, als je me op tijd wat goed nieuws weet te bezorgen weet ik wat me te doen staat :)
In de US is de prijsverlaging al te merken in de grote winkels. Dus het zal hier ook niet lang duren.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Mooi om bevestigd te zien dat AMD ruime marges had op de HD3870. Het is wel vaak genoemd, maar een prijsverlaging van $245 naar $189 is toch wel een stukje meer dan ik verwacht had.

En misschien ook wel dan nVidia verwacht had ;)

edit:
paragon schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 02:49:
Weet niet of het al met de prijsverlaging te maken heeft, het zal wel niet maar vandaag een 3870 voor €157 besteld.
Dat heeft duidelijk met de prijsverlaging te maken, als je kijkt naar het grafiekje zie je dat de prijs opeens flink gedaald is.

[ Voor 49% gewijzigd door Depep op 21-02-2008 10:09 ]

specs

Het wordt weer een interessante tijd om graka's te kopen nu de RV670 voor een leuke prijs de deur uitgaat. :9 Maar wat gebeurt er eigenlijk met de G92? Gaat die nu in prijs omhoog door de aanwezigheid van de lang verwachte natural competitor van de RV670, de G94? Of miss eol-en ze m gewoon en houden ze alleen de GTS variant over.

• Astennu
Anoniem: 107626 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 10:05:
Het wordt weer een interessante tijd om graka's te kopen nu de RV670 voor een leuke prijs de deur uitgaat. :9 Maar wat gebeurt er eigenlijk met de G92? Gaat die nu in prijs omhoog door de aanwezigheid van de lang verwachte natural competitor van de RV670, de G94? Of miss eol-en ze m gewoon en houden ze alleen de GTS variant over.
Ik gok EOL en een 9800 GT uitbrengen met hoge clocks voor veel geld.

Astennu schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 10:27:
[...]

Ik gok EOL en een 9800 GT uitbrengen met hoge clocks voor veel geld.
Nee, niet EOL. Er volgt een rebranding. De G92 komt gewoon als GF9800 serie uit. Als de geruchten kloppen dan komt er een veel hoger geklokte G92 uit en eentje die wat lager is geklokt, maar wel ondersteuning heeft voor Triple SLI.

• RoTro
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 09:56
preview Tri- & Quad-CrossFireX
http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3232

• Astennu
Tot 3 Way gaat het goed daar na niet. Dus X2 + HD3870 normaal is tot nu toe het nuttigste die laatste 10% voor de 4e core is nog wat teleurstellend maar wellicht in de toekomt beter ? of met hogere AA en AF modes ?

• paragon
Astennu schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:14:
[...]

Tot 3 Way gaat het goed daar na niet. Dus X2 + HD3870 normaal is tot nu toe het nuttigste die laatste 10% voor de 4e core is nog wat teleurstellend maar wellicht in de toekomt beter ? of met hogere AA en AF modes ?
In een ideale situatie zou een 4de core niet meer dan 33% extra fps kunnen brengen. Dus voor nu is dus 33% efficient. Bij COD4 komt het aardig in de buurt zkr omdat we nooit in een ideale situatie zitten.

• Bullus
Dat is wel interessant om tri-crossfire te nemen,nu de prijzen gaan zakken.
Dan evt. de rv670 flashen op 825,zodat de x2 op normale snelheid draait.

[ Voor 33% gewijzigd door Bullus op 21-02-2008 12:57 ]

|2600k|Asus 290|

• Astennu
paragon schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:47:
[...]

In een ideale situatie zou een 4de core niet meer dan 33% extra fps kunnen brengen. Dus voor nu is dus 33% efficient. Bij COD4 komt het aardig in de buurt zkr omdat we nooit in een ideale situatie zitten.
COD was ook de enige die goede scaling liet zien. Die had 268% of zo van de 300 die mogelijk is. Dan is het echt de moeite waard als je het mij vraagt.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
CJ schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 01:01:

Waarom er niet iets onder vraag ik mij af, de 9600 is sneller dus met een even hoge prijs gaan er veel toch naar NVidia kaart gaan. Als ze natuurlijk nog kunnen zakken.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

k995 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 15:21:
[...]

Waarom er niet iets onder vraag ik mij af, de 9600 is sneller dus met een even hoge prijs gaan er veel toch naar NVidia kaart gaan. Als ze natuurlijk nog kunnen zakken.
Ze presteren ongeveer gelijk volgens Guru3D review. Ene keer is de 9600GT wat sneller andere keer de 3870.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Anoniem: 244923

Voor mensen die ook audio via hdmi willen op hun Ati kaart, maar geen dvi to hdmi dongle bij hun kaart kregen (zoals ik), bij Paradigit hebben ze een aantal van die dingen los besteld, kosten 7,95.

(heb beetje rondgezocht op dit forum, zag veel problemen, maar weinig oplossingen)

• Astennu
Die 9600 GT is wel weer een tegenslag voor ATi ze waren net met een inhaal slag bezig wordt het al weer verpest. Ik weet niet wat ze nog met de prijs kunnen doen maar ze moeten er in ieder geval onder gaan zitten.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Astennu schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 17:55:
Die 9600 GT is wel weer een tegenslag voor ATi ze waren net met een inhaal slag bezig wordt het al weer verpest. Ik weet niet wat ze nog met de prijs kunnen doen maar ze moeten er in ieder geval onder gaan zitten.
Ze presteren ongeveer even goed. En de 9600GT adviesprijs gaat toch nooit gehaald worden zoals altijd zo is met NVIDIA producten. Dan zal de ATi dus nog steeds goedkoper zijn.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Apoca

Apoca

Met de prijsverlaging van de RV670 nu, mag ik der dan ook vanuit gaan dat de R680 goedkoper gaat worden? Of blijft deze qua prijs gelijk omdat deze eigenlijk in een ander segment staat?

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-05 11:50

Krizzie

Progressive Music \o/

Apoca schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 18:57:
Met de prijsverlaging van de RV670 nu, mag ik der dan ook vanuit gaan dat de R680 goedkoper gaat worden? Of blijft deze qua prijs gelijk omdat deze eigenlijk in een ander segment staat?
Aangezien de 9800GX2 boven de 500 euro zit denk ik niet dat ATI de X2 gaat laten zakken. Tenzij de GX2 ineens gaat zakken natuurlijk.

Geluidswolk

• Apoca

Apoca

An Introduction to CrossFire X technology

Afbeeldingslocatie: http://xs124.xs.to/xs124/08084/crysis-1024h-bar211.jpg

http://www.pcper.com/arti...aid=523&type=expert&pid=1

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Hmm, waar je het echt nodig hebt, Crysis Highres VH +AFenAA, is de winst nergens te bekennen. Mits drivers of patches daar geen verandering in brengen, duurt het tot de GT200 (SLI) totdat dat spel eens speelbaar wordt... :'(

Bovendien, of er zit nog een leuke winst met AA in UT3 aan te komen, of het is weer zo'n voorbeeld van een typische statische benchmark die de praktijkd, realworld gameplay, niet goed weergeeft, want ik haal hier met een single X2 niet meer dan 35 fps in 1600x1200 met 4xAA, laat staan 65 in 1900x1200...

Aangezien steeds dezelfde games getest worden vrees ik ook dat dit een voorgestelde benchmarksuite is van ATI en de gains voor andere games sterk kunnen afwijken.

[ Voor 7% gewijzigd door edward2 op 21-02-2008 19:40 ]

Niet op voorraad.

• Apoca

Apoca

Krizzie schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:24:
[...]
Aangezien de 9800GX2 boven de 500 euro zit denk ik niet dat ATI de X2 gaat laten zakken. Tenzij de GX2 ineens gaat zakken natuurlijk.
De X2 staat toch niet tegenover de GX2.. Lijkt me niet echt reëel gewoon :?

En het zou het marktaandeel van de X2 toch ook alleen maar goed doen, als ze in prijs zouden zakken als de RV670 kaartjes dit ook doen.

• RoTro
  • Laatst online: 10-05 09:56
in de preview op anandtech wordt duidelijk gemaakt dat het niet een speciaal uitgezocht rijtje games is
wel hebben ze ervoor gezorgd dat het games waren die in ieder geval allemaal draaiden

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

edward2 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:38:

Aangezien steeds dezelfde games getest worden vrees ik ook dat dit een voorgestelde benchmarksuite is van ATI en de gains voor andere games sterk kunnen afwijken.
Ik ben niet voor Jan doedel teruggegaan naar 8800GT SLi. ;)

-En over dat wat-tegen-wat staat: wat maakt het uit? Als een 8800GT eventueel 160 euro gaat kosten en de HD3870 ook, dan zijn DAT de tegenhangers. Voor de consument. En dat is waar het om gaat.

Wat ATi of nV vinden wat de tegenhangers van elkaar zijn kan me echt totaal niet boeien. Als een 8800Ultra 150 euro gaat kosten is dat de tegenhanger van de HD3870. ;)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• Apoca

Apoca

RappieRappie schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:54:
[...]
Ik ben niet voor Jan doedel teruggegaan naar 8800GT SLi. ;)

-En over dat wat-tegen-wat staat: wat maakt het uit? Als een 8800GT eventueel 160 euro gaat kosten en de HD3870 ook, dan zijn DAT de tegenhangers. Voor de consument. En dat is waar het om gaat.

Wat ATi of nV vinden wat de tegenhangers van elkaar zijn kan me echt totaal niet boeien. Als een 8800Ultra 150 euro gaat kosten is dat de tegenhanger van de HD3870. ;)
Voor 150 euro haal ik der gelijk 2 :P

Ik snap wat je bedoelt, maar goed ergens gaat het nergens over omdat de GX2 toch veel duurder is dan de X2. Dus staan nooit tegenover elkaar dan prijstechnisch.

Ik zag al dat je weer terug was naar SLi, en zag dat het lekker liep op je nieuwe setup.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Apoca schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:02:
Dus staan nooit tegenover elkaar dan prijstechnisch.
Idd, dus met de X2 heeft ATi een sterke troef in handen. Als je de perormance van een GX2 wil, kan je imho beter een SLi mobo kopen en 2 8800GT's. Kan je er later 2 GT200's opprikken. Zo veel sneller zal die GX2 niet zijn. Maar wel VEEL duurder. Te duur. Helemaal als je het met de X2 vergelijkt. Die is zeer lekker geprijst.

Perfomancetechnisch zit het ook wel goed met de X2, maar het is wel een beetje afhankelijk van welke games je speelt.

Persoonlijk is het enige wat me nu nog boeit de GT200/G100 en/of R700/RV770. De rest kan me gestolen worden. :( Nu komt nV weer met zo'n 9600, en straks weer met een opgepimpte GTS512 die ze dan GTX noemen. En dan met Tri-Sli support. De uitmelkers! :(

nVidia heeft fabrikanten niet voor niks de 8800GTS 512 naar beneden laten klokken. ;) Kwam vast te dicht bij de "nieuwe" 9800GTX. :>

[ Voor 40% gewijzigd door Format-C op 21-02-2008 20:12 ]

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

RappieRappie schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:08:
[...]

Idd, dus met de X2 heeft ATi een sterke troef in handen. Als je de perormance van een GX2 wil, kan je imho beter een SLi mobo kopen en 2 8800GT's. Kan je er later 2 GT200's opprikken. Zo veel sneller zal die GX2 niet zijn. Maar wel VEEL duurder. Te duur. Helemaal als je het met de X2 vergelijkt. Die is zeer lekker geprijst.

Perfomancetechnisch zit het ook wel goed met de X2, maar het is wel een beetje afhankelijk van welke games je speelt.

Persoonlijk is het enige wat me nu nog boeit de GT200/G100 en/of R700/RV770. De rest kan me gestolen worden. :( Nu komt nV weer met zo'n 9600, en straks weer met een opgepimpte GTS512 die ze dan GTX noemen. En dan met Tri-Sli support. De uitmelkers! :(

nVidia heeft fabrikanten niet voor niks de 8800GTS 512 naar beneden laten klokken. ;) Kwam vast te dicht bij de "nieuwe" 9800GTX. :>
Ténzij de G9800X2 nog een paar leuke tweaks heeft, zie 9600GT. En een GX2 heeft 2 GTS cores die weer duurder zijn dan 2 GT's. Al weet ik niet of het erg veel scheelt (GTS512 VS GT) maar dat is niet ongewoon in deze markt.

Ik zit met de X2 nog steeds met een slechte Gothic3-, Two Worlds-, HellgateDX10- en GOW dx10 perf, en dips met UT3 en 60 hz in de meeste dx10 app's.

Ik wacht nog even wat drivers af, anders pik ik weer ergens een (2e hands) 8800Ultra op tot de volgende generatie, of de GX2 moet me ovetuigen.

[ Voor 12% gewijzigd door edward2 op 21-02-2008 20:32 ]

Niet op voorraad.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Die GX2 is echt veel te duur in verhouding. Ik zou die X2 mooi houden en wachten op de next gen. Die zal er over een maandje of 3- 4 wel zijn denk ik. Juni ofzo... :)

Mijn 8800GT's in SLi zijn nagenoeg net zo snel als 2 GTS kaarten in SLi (scheelt maar een paar FPS), dus ik betwijfel of die GX2 nu zo snel is. Als ze tweaks hebben zal SLi daarvan ook meeprofiteren denk ik. Daar komt bij dat SLi zelf beter werkt dan zo'n dual kaart. Dat heb ik zelf ervaren met de 7950GX2 tov 8800GT SLi.

-> De X2 geeft de meeste bang for buck momenteel voor een "average" gebruiker. Zoals ik al zei; het ligt er echt aan welke games je veel speelt. De X2 is er ook nog niet zo lang. Het kan best wezen dat ze er binnen nu en 3 maanden nog een pak performance uit halen. Ik denk het wel, maar ik had geen zin om te wachten. Ik wilde COD4 spelen en had gewoon lierver SLi. Daar ben ik eerlijk in. . :P

Het is momenteel allemaal meer van hetzelfde. Niet veel performancewinst, maar wel duur. Oude tech in een nieuw jaste wat nV biedt. Wat dat betreft heb ik op dit moment liever ATi. nV released om de haverklap wat nieuws, maar qua performance niet veel soeps voor ons, high end gamers.

Nee, je zou het bijna klant wegjagen kunnen noemen wat ze daar doen. Als je iets gekocht hebt is het alweer achterhaald en komen ze met iets wat ineens WEL Tri-SLi support. Lekker hoor... :O

[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 21-02-2008 20:40 ]

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Het zou kunnen zijn dat de 9800X2 iets meer is dan alleen 2 keer GTS bv. met wat gepimpte shaders, maar dat zullen we moeten afwachten.

Het nadeel van de X2 is de slechte perf (minder dan een single GPU, Kane en Lynch draait met 0,5 fps /sec) als CF niet gesupport wordt en het gezeur met refreshrates in dx10. Ik vind NV ook veel accurater mbt driverupdates. Een nieuwe game is nog niet gereleased, of de nieuwe Forceware staan al klaar. Als je pech hebt dat "jou" game niet werkt onder CF, kan je maanden wachten, of het komt helemaal niet goed. Daar staat wel tegenover dat steeds meer games (erg) goede resultaten halen onder CF. Als ATI de laatste paar issues kan oplossen en een bredere scaling kan realiseren dan hou ik de X'2 nog wel even :)

Bovendien is 512 mb framebuffer niet voldoende meer voor steeds meer games. Stalker, Oblivon (beiden met mods), GOWdx10 en Crysis bv vragen minimaal 700 mb vid.mem. in highres.+AA. dat wordt haperen hoe goed de drivers ook zijn. Dat vernietigd in een keer je gameexperience en de beweegreden voor een dual GPU als je die games speelt.

Dus ik kijk toch wl langaam uit naar een single GPU met minimaal een gig mem aan boord.

[ Voor 23% gewijzigd door edward2 op 21-02-2008 20:57 ]

Niet op voorraad.

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als dit klopt, en de drivers zijn goed, dan wissel ik misschien nog 1 3870 om voor een 3870X2, mits ze wat goedkoper worden :) Zit zelf echt te wachten op de R700.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
edward2 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:50:
Het zou kunnen zijn dat de 9800X2 iets meer is dan alleen 2 keer GTS bv. met wat gepimpte shaders, maar dat zullen we moeten afwachten.

Het nadeel van de X2 is de slechte perf (minder dan een single GPU, Kane en Lynch draait met 0,5 fps /sec) als CF niet gesupport wordt en het gezeur met refreshrates in dx10. Ik vind NV ook veel accurater mbt driverupdates. Een nieuwe game is nog niet gereleased, of de nieuwe Forceware staan al klaar. Als je pech hebt dat "jou" game niet werkt onder CF, kan je maanden wachten, of het komt helemaal niet goed. Daar staat wel tegenover dat steeds meer games (erg) goede resultaten halen onder CF. Als ATI de laatste paar issues kan oplossen en een bredere scaling kan realiseren dan hou ik de X'2 nog wel even :)

Bovendien is 512 mb framebuffer niet voldoende meer voor steeds meer games. Stalker, Oblivon (beiden met mods), GOWdx10 en Crysis bv vragen minimaal 700 mb vid.mem. in highres.+AA. dat wordt haperen hoe goed de drivers ook zijn. Dat vernietigd in een keer je gameexperience en de beweegreden voor een dual GPU als je die games speelt.

Dus ik kijk toch wl langaam uit naar een single GPU met minimaal een gig mem aan boord.
Klinkt als een behoorlijk zinnig verhaal. :)

Zelf begin ik voorlopig gewoon nog niet snel aan zaken als CF/SLI of X2's. Laat ze eerst maar ns zorgen dat ik, driver/prestatiewise, geen verschil merk met een single gpu card.

Ook dat eindeloze verhaal van oude wijn in nieuwe zakken en geschuif met nummers en aanduidingen wordt ik behoorlijk :O van.....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:09
Modbreak:Dit is een Nieuwsdiscussie topic!
Wat zo'n kaartje kost kan men natuurlijk ook prima zelf opzoeken in de Pricewatch
Significant ATi nieuws wilde ik het iig niet noemen, tevens kunnen prijzen over 2 weken goed alweer anders liggen

[ Voor 81% gewijzigd door Ultraman op 22-02-2008 12:00 ]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

RappieRappie schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:35:
Die GX2 is echt veel te duur in verhouding. Ik zou die X2 mooi houden en wachten op de next gen. Die zal er over een maandje of 3- 4 wel zijn denk ik. Juni ofzo... :)

Mijn 8800GT's in SLi zijn nagenoeg net zo snel als 2 GTS kaarten in SLi (scheelt maar een paar FPS), dus ik betwijfel of die GX2 nu zo snel is. Als ze tweaks hebben zal SLi daarvan ook meeprofiteren denk ik. Daar komt bij dat SLi zelf beter werkt dan zo'n dual kaart. Dat heb ik zelf ervaren met de 7950GX2 tov 8800GT SLi.

-> De X2 geeft de meeste bang for buck momenteel voor een "average" gebruiker. Zoals ik al zei; het ligt er echt aan welke games je veel speelt. De X2 is er ook nog niet zo lang. Het kan best wezen dat ze er binnen nu en 3 maanden nog een pak performance uit halen. Ik denk het wel, maar ik had geen zin om te wachten. Ik wilde COD4 spelen en had gewoon lierver SLi. Daar ben ik eerlijk in. . :P

Het is momenteel allemaal meer van hetzelfde. Niet veel performancewinst, maar wel duur. Oude tech in een nieuw jaste wat nV biedt. Wat dat betreft heb ik op dit moment liever ATi. nV released om de haverklap wat nieuws, maar qua performance niet veel soeps voor ons, high end gamers.

Nee, je zou het bijna klant wegjagen kunnen noemen wat ze daar doen. Als je iets gekocht hebt is het alweer achterhaald en komen ze met iets wat ineens WEL Tri-SLi support. Lekker hoor... :O
toon volledige bericht
En daarmee halen ze veel nieuwe klanten binnen die denken dat ze alweer achterlopen en iets nieuws nodig hebben. Zet daar een leuke PR-afdeling bij en het plaatje is compleet, wat dat betreft heeft nVidia misschien niet zoveel op met tweakers, maar wel met de gemiddelde ''minder onderlegde'' consument ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 22-02-2008 11:58 ]

• paragon
Jejking schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:42:

Net nog een HD3870 voor 157 euro gespot, zie ergens hierboven :)
Hij is al onderweg, ben er morgen helaas niet dus dat wordt pas na het weekend spelen met m'n nieuwe pc. Wordt btw allemaal zo goedkoop kan er nog wel 1 naast plaatsen straks

Anoniem: 23009

peakaboo schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:53:
[...]

Als dit klopt, en de drivers zijn goed, dan wissel ik misschien nog 1 3870 om voor een 3870X2, mits ze wat goedkoper worden :) Zit zelf echt te wachten op de R700.
Kan je niet die twee HD 3870's samen met 1 HD 3870 X2 verbinden in CF? dan heeft men ook 4 VPU's over 3 kaarten ;) ook mischien een id :D
de 3870 X2 verbind men met zijn CF brug naar de eerste CF brug van de eerste 3870 en de tweede 3870 verbind men via de tweede CF brug van de eerste 3870 8)
dus men krijgt deze opstelling:

HD 3870 X2
HD 3870
HD 3870

en voor de mensen die van varriatie houden zou het ook zo kunnen :D 3 verschillende ATi's in CFX w00t!

HD 3870 X2
HD 3870
HD 3850

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 21-02-2008 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Anoniem: 23009 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:43:
[...]

HD 3870 X2
HD 3870
HD 3870

en voor de mensen die van varriatie houden zou het ook zo kunnen :D 3 verschillende ATi's in CFX w00t!

HD 3870 X2
HD 3870
HD 3850
Het kan allemaal Obi-Wan, maar waarom moeilijk doen als je ook gewoon twee HD3870 X2's kan nemen. Met al die verschillende kaarten moet je eerst nog weer die kloksnelheid gelijktrekken naar 825 MHz en dan heb je nog het verschil GDDR3/GDDR4 door die HD3870. Niet handig dus en kost ook onnodig veel ruimte + je hebt een moederbord nodig met meer dan 2 PCI-E sloten waardoor je gelijk al in de 200+ euro klasse zit als je een X38 bord wilt...

Ik denk dat een HD3870 X2 samen met een losse HD3870 nog de beste deal is, gezien de eerste testresultaten van CrossfireX. En als die kaarten respectievelijk 340 en 140 euro kosten is dat natuurlijk een super deal. :)

Ik denk dat ik die hele RV670 maar aan me voorbij laat gaan, tenzij de RV770 pas in H2 2008 op de markt komt. En als ik al een HD3870 X2 neem wil ik er wel eentje met 1GB per core, want dat is denk ik wel nodig in de games die al die rekenkracht nuttig kunnen aanwenden.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

@ Frank

Als je nu nog een setup hebt zoals wij hebben dan moet je de gehele RV670 range aan je voorbij laten gaan. Gewoon geen toegevoede waarde, de afschrijving is te zwaar op de % winst effectief in frames in de games. Achteraf gezien is de R600 niet zo slecht als men vaak zegt, tuurlijk zitten de mindere kanten aan de GPU, maar het is nu ook niet dat de RV670 de R600 qua power vol gas voorbij gaat. Tuurlijk prijstechnisch is het een geheel ander verhaal, maar daar gaat het nu niet om.

Het is pas leuk om over te stappen weer, als een single core GPU je huidige setup voorbij gaat met een verschil van minimaal 25 a 30 % t.o.v. een framerate als CF fatsoenlijk werkt met je R600 setup bij gelijke settings (HQ). En dan heb ik het wel over een ATi GPU, voor er nV GPU's bij gehaald worden.

Die zijn gewoon sneller op dit moment dat is zo, al is het wel zo dat ook de nV pas weer intressant gaat worden als bij hun de GT200 uitkomt. Het is zo dat je met hogere clocks meer frames kunt halen, maar het is "oude techniek" op dit moment en dat is jammer gewoon. nV heeft mooie dingen klaar staan met de next-gen serie, maar dat duurt nog even. Maar goed dat heeft niks met ATi te maken :)

[ Voor 60% gewijzigd door Apoca op 22-02-2008 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Anoniem: 23009 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:43:
[...]

Kan je niet die twee HD 3870's samen met 1 HD 3870 X2 verbinden in CF? dan heeft men ook 4 VPU's over 3 kaarten ;) ook mischien een id :D
de 3870 X2 verbind men met zijn CF brug naar de eerste CF brug van de eerste 3870 en de tweede 3870 verbind men via de tweede CF brug van de eerste 3870 8)

HD 3870 X2
HD 3870
HD 3870

HD 3870 X2
HD 3870
HD 3850
toon volledige bericht
Vooral die laatste opstelling lijkt me erg gaaf om te testen! :D Bovendien is die 3850 dunner en maakt het wellicht ook nog beter mogelijk om dit echt in een case te krijgen, samen met nog een PCI geluidskaart (zoals ik die ook altijd nog ergens tussen moet proppen!)

Je 1e idee is ook mogelijk, alleen moet ik dan een mobo hebben met 3 pci-e 2.0 sloten hebben :) Heb er nu maar 2, de koek is op ;) En heb geen zin om al te upgraden naar een nieuwe mobo, zinloos. Ik wacht die 3870x2 even rustig af, prijzen zitten al onder de 350eu, als ze richting de 300 gaan ga ik er eens over na denken. Tegen die tijd zijn misschien die echte CF-x drivers er al, geeft wat meer zekerheid.

ps. Inmiddels al druk ebay aant afgaan op een originele ATI 3870x2, voor de collectie :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Lol... M'n 1900XT kocht ik anderhalfjaar geleden voor 370,- maar als ik die dadelijk vervang voor een RV700 van max 250,- gaat m'n perf over de kop voor 2/3 van het geld wat ik er toen aan bestede.
Maar als ik die maximaal wil benutten moet ik wel een groter scherm gaan kopen }:O

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Phyxion schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 18:14:
[...]

Ze presteren ongeveer even goed. En de 9600GT adviesprijs gaat toch nooit gehaald worden zoals altijd zo is met NVIDIA producten. Dan zal de ATi dus nog steeds goedkoper zijn.
Even snel? nee hoor de meeste reviews die ik al gezien hebben tonen even snel tot sneller. Gemiddeld gezien dus iets sneller.

De adviesprijs niet halen? Waar haal je dat? ze zitten onder de advies prijs. Weet eigenlijk geen enkel nvidia product dat er boven zit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
k995 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 07:50:
[...]

Even snel? nee hoor de meeste reviews die ik al gezien hebben tonen even snel tot sneller. Gemiddeld gezien dus iets sneller.

De adviesprijs niet halen? Waar haal je dat? ze zitten onder de advies prijs. Weet eigenlijk geen enkel nvidia product dat er boven zit .
Laten we het hopen des te sneller laat Ati zijn prijzen weer zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162692

k995 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 07:50:
[...]

http://www.firingsquad.co...orce_9600_gt_performance/

Review die dit even aantoont :)
Stock 9600GT sneller of gelijk aan 3870
Overclocked is de 3870.. er niks tegen

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 162692 op 22-02-2008 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162692 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:24:
[...]

Het hangt er maar net van af welke benches je neemt. Zie bijvoorbeeld CBase.de. Op standaardinstellingen zijn ze aan elkaar gewaagd. Op 4xAA lijkt de G94 wat sterker, en op 8xAA de RV670. Verder is t nogal game-afhankelijk welke sneller is. Iedereen moet t dus voor zich bepalen wat de betere keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heb je wel de gene te pakken die het minste scaling laat zien :D
Anoniem: 162692 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:24:
[...]

Als ik die tests zo bekijk concureren ze hun 8800 GT er gewoon uit. Die 9600 GT overclocked is na genoeg net zo snel.

[ Voor 36% gewijzigd door Astennu op 22-02-2008 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
En het blijft een lelijk 8800 GT look a like aftreksel.. Ik vind die kaarten zo lelijk en saai om naar te kyken, magoe, anyways:

Die 3870X2 waar ik het over had, is alweer flink gezakt in prijs, de Sapphire gaat nu al richting de 335eu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162692

peakaboo schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:23:
En het blijft een lelijk 8800 GT look a like aftreksel.. Ik vind die kaarten zo lelijk en saai om naar te kyken, magoe, anyways:

Die 3870X2 waar ik het over had, is alweer flink gezakt in prijs, de Sapphire gaat nu al richting de 335eu!
Als ge een kaart moet kopen voor het uiterlijk :') waar zeid ge dan mee bezig man.
Price/Performance daar gaat het over.
En de 8800GT gaat waarschijnlijk EOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Anoniem: 162692 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:38:
[...]

Als ge een kaart moet kopen voor het uiterlijk :') waar zeid ge dan mee bezig man.
Price/Performance daar gaat het over.
En de 8800GT gaat waarschijnlijk EOL
Wie zegt dat ik of iemand anders die kaart daar alleen voor koopt? Dit is mijn mening en meer heb ik niet gezegd. Persoonlijk vind ik het geheelde rode van ati mooier ogen dan de groene pcb in combo met zo'n zwarte (1 slots) koeler. Maar dat is geheel persoonlijk zoals ik zeg, smaken verschillen en ieder mag kiezen wat hij/zij wilt of course.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:14

Pubbert

random gestoord

Ik zie bij onze leverancier nu al 3870's voor 119 euro inkoop (dus ex btw/marge) staan (wel niet op voorraad)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-03 11:54
peakaboo schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:23:
En het blijft een lelijk 8800 GT look a like aftreksel.. Ik vind die kaarten zo lelijk en saai om naar te kyken, magoe
offtopic:
Ik vind het juist wel iets hebben. Beetje stealth en sober, maar toch power inside. Trekt mij meer dan doorzichtig rood plastic. Ieder zijn smaak, he! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook interessant om te weten is:

RV670 = 194mm2
G94 = 220mm2
G92 = 330mm2

De RV670 is al een tijdje uit en de yields zijn zeer goed te noemen. The Source gaf in het NV topic al aan dat de yields van de G94 nog niet optimaal zijn en dat de OC versies waarschijnlijk de eerst komende maanden schaars zullen zijn.

Waarom ik dit aanhaal? Om aan te geven welke prijstroef AMD nog kan spelen met de RV670. Er zit nog rek in. AMD heeft een passende strategie op z'n plaats zitten totdat de nieuwe GPUs er aan komen. De eerste stap is inmiddels gezet met het verlagen van de adviesprijzen van de HD3850 en HD3870 naar $155, $169 en $189. In euroland zal dit zich wel rond de €150 stabiliseren voor de HD3870 (of zelfs nog minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
CJ schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:14:

RV670 = 194mm2
G94 = 220mm2
G92 = 330mm2

De RV670 is al een tijdje uit en de yields zijn zeer goed te noemen. The Source gaf in het NV topic al aan dat de yields van de G94 nog niet optimaal zijn en dat de OC versies waarschijnlijk de eerst komende maanden schaars zullen zijn.

Waarom ik dit aanhaal? Om aan te geven welke prijstroef AMD nog kan spelen met de RV670. Er zit nog rek in. AMD heeft een passende strategie op z'n plaats zitten totdat de nieuwe GPUs er aan komen. De eerste stap is inmiddels gezet met het verlagen van de adviesprijzen van de HD3850 en HD3870 naar $155, $169 en $189. In euroland zal dit zich wel rond de €150 stabiliseren voor de HD3870 (of zelfs nog minder).
Hebben die discussie nog eens gehad, je hebt geen idee de prijsstructuur van nvidia en ati je hebt dus ook geen idee of ati/nvidia nu winst of verlies maakt op hun kaarten en hoeveel ze nog naar beneden kunnen.

Wat uitmaakt is de winkelprijs en die is ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:14:

RV670 = 194mm2
G94 = 220mm2
G92 = 330mm2

Nou nou, de die sizes van de G94 en de RV670 veschillen niet zo veel meer in grootte, zodat het prijskaartje voor beiden ongeveer t zelfde is, imho. Verder hangt de prijs af van de keuze van de process opties e.d.. Waarschijnlijk herinner je t verhaal nog wel van nv40 vs R420 waarbij nV aangaf dat ondanks een grotere die size toch goedkoper uit te zijn vanwege t niet kiezen van low-k.
k995 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:22:
Wat uitmaakt is de winkelprijs en die is ongeveer gelijk.
Voor average Joe is dat t enige wat uitmaakt. En we zitten hier op een tweakers forum, niet op een average Joe noob forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luister eens naar de laatste CC van NV en je weet genoeg. :+ En daarnaast scheelt het als je uit rechtstreekse bron hoort of er nog veel rek in de prijs zit of niet. ;)

De G92 is te vroeg gelanceerd. Dat ding was eigenlijk nog niet productierijp ten tijde van launch (getuige ook het feit dat ze meer dan 100.000 van die krengen hebben gedumpt als 8800GS). Al die afschrijvingen kostte NV geld. De meeste analysten waardeerden NV ook een stuk lager omdat de marges dit keer veel lager waren dan normaal. En als je dat weet dan is de conclusie snel getrokken dat de GF8800GT een noodgreep was om de HD3870 te counteren (omdat G94 nog niet klaar was) en dat AMD enorm veel geluk had dat de eerste A11 revisie van de RV670 foutloos terug kwam.

AMD heeft nu een tijd lang een - relatief gezien - hoge prijs gehandhaafd voor de HD3870 en HD3850. Relatief gezien ten op zichte van de productie- en ontwikkelkosten. Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik uit the horses mouth gehoord heb dat het nog veel verder naar beneden kan (o.a. omdat de RV670 al een tijd uit is en betere yields heeft dan de G94 die nog geen goede yields heeft (zie NV topic) en ook nog eens groter is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Anoniem: 107626 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:43:
Voor average Joe is dat t enige wat uitmaakt. En we zitten hier op een tweakers forum, niet op een average Joe noob forum.
Je kan een ellenlange discussie voeren die op het einde op hetzelfde neerkomt: je weet het niet. Weinig mensen ter wereld zullen dat weten, laat staan dat die hier zitten.

En wat maakt het uit? Stel dat de HD3870 tegen een prijs van 120euro verkocht kan worden, ja en? Is die daarom op dit moment beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 00:30
k995 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:02:
[...]

Je kan een ellenlange discussie voeren die op het einde op hetzelfde neerkomt: je weet het niet. Weinig mensen ter wereld zullen dat weten, laat staan dat die hier zitten.

En wat maakt het uit? Stel dat de HD3870 tegen een prijs van 120euro verkocht kan worden, ja en? Is die daarom op dit moment beter?
Ja dan is ie een stuk beter. Tenminste ik kijk altijd naar prijs/prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
CJ schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:48:
Luister eens naar de laatste CC van NV en je weet genoeg. :+ En daarnaast scheelt het als je uit rechtstreekse bron hoort of er nog veel rek in de prijs zit of niet. ;)
Rechtsreekse bron? Ik betwijfel of er veel mensen bij ATI en NV zelf zijn die deze info weten, en de mensen die dat wel weten gaan dat niet eventjes aan een niet medewerker die ze amper kennen zeggen hoor. Je hoort dus gewoon speculatie of roddels van een ATI of NV medewerker .
De G92 is te vroeg gelanceerd. Dat ding was eigenlijk nog niet productierijp ten tijde van launch (getuige ook het feit dat ze meer dan 100.000 van die krengen hebben gedumpt als 8800GS). Al die afschrijvingen kostte NV geld. De meeste analysten waardeerden NV ook een stuk lager omdat de marges dit keer veel lager waren dan normaal. En als je dat weet dan is de conclusie snel getrokken dat de GF8800GT een noodgreep was om de HD3870 te counteren (omdat G94 nog niet klaar was) en dat AMD enorm veel geluk had dat de eerste A11 revisie van de RV670 foutloos terug kwam.
Te vroeg als ik zie naar de winst van NV vind ik van niet hoor, uitval? Heeft elke reeks , hoeveel miljoen GT's zijn er al geproduceerd? Kost NV geld? Denk je nu echt dat ze een 8800GS met verlies verkopen? Nee hoor, minder winst misschien, maar moesten ze die niet verkopen dan hadden ze verlies.

Analysten? Sinds wanneer kijken analysten naar zo'n zaken? De beurs is veelal speculatie
ALs ik trouwens naar de koers kijkt spreekt die dat tegen, launce 8800GT: 29oktober koers: 30$ tegen begin decemeber stond het op 35. De eerste maandenhalf ging het dus omhoog, toen de marge dus het kleinste was.

Pas daarna gaat het terug naar beneden, net zoals elk ander aandeel op de beurs dus.(zal AMD er maar niet bijhalen zeker zelfs met "goede" marges ) Zelfs intel dat de markt toch domineert met betere producten dan concurenten is juist op dezelfde manier onderuit gegaan.
AMD heeft nu een tijd lang een - relatief gezien - hoge prijs gehandhaafd voor de HD3870 en HD3850. Relatief gezien ten op zichte van de productie- en ontwikkelkosten. Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik uit the horses mouth gehoord heb dat het nog veel verder naar beneden kan (o.a. omdat de RV670 al een tijd uit is en betere yields heeft dan de G94 die nog geen goede yields heeft (zie NV topic) en ook nog eens groter is).
Probleem hierbij is dat dit alles gebaseerd is op speculatie. Je hebt weinig of geen idee van de kostprijs voor AMD van 1 3870, en wat voor winst men daarop maakt uiteindelijk. Net hetzelfde bij NV, de chip is bij de totale kostprijs maar een klein deel.

Wat er eerder meespeelt is de markt. ATI zal wel ongeveer weten wat de 9600GT tot staat was, en gezien dat hun huidige prijs te hoog was. Logisch gevolg de prijs moet zakken. Dat heeft weinig te maken met yields ed eerder je eigen product blijven verkopen . Zelfs al maakte ze amper winst, het is beter dan niks hoor, of erger met voorraden onverkocht product blijven zitten.

Denk je nu echt dat zonder NV, AMD die prijzen had laten zakken? Zelfs met betere yields? AMD is er nog steeds om winst te maken hoor, als ze de 3870 tegen 200euro kunnen verkopen zouden ze dat doen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
luckyjan schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:09:
[...]

Ja dan is ie een stuk beter. Tenminste ik kijk altijd naar prijs/prestatie.
Het gaat hier over mogelijk in de toekomst he? Dus nu is de prijs 160, maar misschien in een paar maand staat die op 120, is die dan nu beter? Die NV kan misschien daar ook staan over een paar maand, wie weet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
k995 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:16:
Rechtsreekse bron? Ik betwijfel of er veel mensen bij ATI en NV zelf zijn die deze info weten, en de mensen die dat wel weten gaan dat niet eventjes aan een niet medewerker die ze amper kennen zeggen hoor. Je hoort dus gewoon speculatie of roddels van een ATI of NV medewerker .
CJ roept al maanden dat er nog veel rek in de prijs zit en wat zien we, als het nodig is wordt opeens de prijs verlaagd. Volgens mij zijn die "speculaties", zoals jij het noemt, redelijk betrouwbaar.
Denk je nu echt dat ze een 8800GS met verlies verkopen?
Waarom denk je van niet? Als die chip niet aan de eisen voldoet, kunnen ze kiezen: óf weggooien, óf voor een lagere prijs verkopen. Dus zelfs als ze op die ene chip verlies maken, is het nog steeds beter dan het alternatief. Uiteindelijk zullen ze op het geheel wel winst maken, mede door het feit dat ze de mindere chips niet weg gooien, maar goedkoper verkopen.
Probleem hierbij is dat dit alles gebaseerd is op speculatie. Je hebt weinig of geen idee van de kostprijs voor AMD van 1 3870, en wat voor winst men daarop maakt uiteindelijk. Net hetzelfde bij NV, de chip is bij de totale kostprijs maar een klein deel.

Wat er eerder meespeelt is de markt. ATI zal wel ongeveer weten wat de 9600GT tot staat was, en gezien dat hun huidige prijs te hoog was. Logisch gevolg de prijs moet zakken. Dat heeft weinig te maken met yields ed eerder je eigen product blijven verkopen . Zelfs al maakte ze amper winst, het is beter dan niks hoor, of erger met voorraden onverkocht product blijven zitten.

Denk je nu echt dat zonder NV, AMD die prijzen had laten zakken? Zelfs met betere yields? AMD is er nog steeds om winst te maken hoor, als ze de 3870 tegen 200euro kunnen verkopen zouden ze dat doen .
Wat wil je hier precies mee zeggen? Natuurlijk zou AMD die chip duurder verkopen als ze dat konden. Als de 3870 de enige videokaart op aarde was en mensen zouden er 500 euro voor over hebben, zouden ze 'm daarvoor verkopen.

Het feit blijft, dat volgens CJ de prijs nog steeds omlaag kan. En CJ heeft al eerder gelijk gekregen, dus er is niet echt een reden om hieraan te twijfelen. Mocht het in de toekomst nodig zijn kan AMD dus waarschijnlijk z'n prijs nog meer verlagen om het de concurrentie moeilijk te maken, maar op het moment schatten ze in dat dat niet nodig is.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Depep schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:58:
[...]

CJ roept al maanden dat er nog veel rek in de prijs zit en wat zien we, als het nodig is wordt opeens de prijs verlaagd. Volgens mij zijn die "speculaties", zoals jij het noemt, redelijk betrouwbaar.
NV 8800GT daalt evenveel. Desondanks de commentaren dat de yields blah blah blah.

Elke videokaart daalt trouwens in prijs. Ik kan nu voorspellen dat de HD3870 X2 ook zal dalen in prijs, en "ferm wat hoor !!!" wedden dat die voorspelling uitkomt?
Waarom denk je van niet? Als die chip niet aan de eisen voldoet, kunnen ze kiezen: óf weggooien, óf voor een lagere prijs verkopen. Dus zelfs als ze op die ene chip verlies maken, is het nog steeds beter dan het alternatief. Uiteindelijk zullen ze op het geheel wel winst maken, mede door het feit dat ze de mindere chips niet weg gooien, maar goedkoper verkopen.
Je zegt dus eigenlijk hetzelfde als mij, je weet niet of er verlies is,en het verkopen om minder verlies te doen is niet slecht. Zie dus niet in wat er mis mee is.
Wat wil je hier precies mee zeggen? Natuurlijk zou AMD die chip duurder verkopen als ze dat konden. Als de 3870 de enige videokaart op aarde was en mensen zouden er 500 euro voor over hebben, zouden ze 'm daarvoor verkopen.
Dat het dus weinig te maken heeft met yields zoals cj zegt. Dat heeft er natuurlijk mee te maken, maar zaken zoals concurentie en overhead zijneven of zelfs belangrijker.
Het feit blijft, dat volgens CJ de prijs nog steeds omlaag kan. En CJ heeft al eerder gelijk gekregen, dus er is niet echt een reden om hieraan te twijfelen. Mocht het in de toekomst nodig zijn kan AMD dus waarschijnlijk z'n prijs nog meer verlagen om het de concurrentie moeilijk te maken, maar op het moment schatten ze in dat dat niet nodig is.
Ze hebben iets verlaagd en zoals ik al zei , elke 3kaart ooit is in prijs gezakt. De daling is ook niet spectaculair he? saphire 3870 gemiddeld van 210 naar 200, minimum van 185 naar 177

Nu is er een nieuwe verlaging aangekondigd, geen idee of die daar al inzit zoals je ziet zou dus dus de eerste echte daling zijn.
vergelijk met NV :
sparkle 8800 GT van 250 naar 200 jetway 8800 230-> 200. daar is de daling duidelijker.
Concurentie met 3870 duidelijk.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is GoT en geen kleuterschool... dus:

- geen basic vraagjes die makkelijk via (in-topic) search te vinden zijn
- geen gezever over winkels of levertijden
- post on-topic, onderbouwd en vriendelijk of post niet
- vergelijkingen met non-ATi kaarten mag altijd, maar ga daarbij ongeacht resultaten niet trollen
- als je een ander uitmaakt voor fanboy kun je direct een Officiele Waarschuwing verwachten