"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Natuurlijk zijn de yields wel vrij belangrijk voor de minimale prijs van een kaart. Als je een groot deel van je cores voor een lagere prijs moet verkopen, ben je automatisch gedwongen de rest voor een hogere prijs te verkopen. Een 8800GT brengt een stuk meer op dan een 8800GS.
Op het moment dat ze nog een vrij hoge prijs voor een kaart kunnen vragen, zullen de yields alleen de marge beïnvloeden, maar als er op prijs geconcurreerd moet worden, zal dit een directe invloed hebben op de verkoopprijs.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat dit niet de enige factor is die van invloed is, maar het feit blijft dat het wel meeweegt.
Om terug te komen op het onderwerp, ik zie nog steeds geen reden om te twijfelen aan CJ z'n statement. Op het moment dat nVidia een kaart lanceert die vrijwel hetzelfde presteert als een HD3870, weet AMD de prijs van de HD3870 te verlagen tot hetzelfde niveau. Als ze hier verlies op zouden maken, zouden ze er goed aan doen om de kaart EOL te verklaren. Ik heb niet het idee dat dit staat te gebeuren. De kans dat dit precies het prijspunt is waarop ze niet lager kunnen, is ook vrij klein, dus het lijkt me dat ze nog steeds wel wat speling hebben.
Laten we nu met z'n allen maar hopen dat dit uitdraait op een prijzenoorlog, dan hebben wij lekker goedkope kaartjes
edit: Gelukkig had Sp!tF!re de Powercolor niet over het hoofd gezien
Ja dat zal die prijsdaling zijn die nu aangekondigd word, zoals je ziet is die daarvoor zelfs niet gedaald van prijs dus de eerste prijsdaling.Sp!tF!re schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 15:56:
Volgens mij vergeet je echter de enorme run op de 8800GT, waardoor de prijzen dus hoog gehouden werden! Van wat ik heb meegekregen in lokale winkels bleek de HD3870 veel beter leverbaar! Ik heb ook al HD3870's van 157 euro gehoord (ik heb de link zo niet, volgens mij in het HD38** ervaringen topic wel te vinden, daar zag ik het volgens mij voorbij komen). De daling is volgens mij dan toch ook al tamelijk duidelijk, toch?
EDIT: Hier dus: pricewatch: Powercolor HD3870
Het kan dus zijn dat de 3870 op zijn minimum prijs zit, het kan zijn dat die nog veel lager kan gaan, geen idee, niemand hier denk ik.
Prijs van die PowerColor was eerst 200 euro ongeveer. Dat betekent dat ie zo'n 40 euro omlaag is gegaan. De goedkoopste 3870 zat/zit rond de 180, dus dan zou je rond de 140 euro uitkomen.k995 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:03:
[...]
Ja dat zal die prijsdaling zijn die nu aangekondigd word, zoals je ziet is die daarvoor zelfs niet gedaald van prijs dus de eerste prijsdaling.
Het kan dus zijn dat de 3870 op zijn minimum prijs zit, het kan zijn dat die nog veel lager kan gaan, geen idee, niemand hier denk ik.
Als je de PEAK neemt die altijd al 160 kostte, zou je zelfs op een 120 uitkomen.
Marge zát zo te zien.
[ Voor 8% gewijzigd door Phyxion op 22-02-2008 18:20 ]
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Mijn voorkeur trekt licht naar de 3650 omwille van Powerplay en omdat het gewoon een veel nieuwere kaart is. Aan de andere kant is de 8600 vaak net iets sneller (hoewel ik toch maar amper games speel). Het wordt sowieso een passieve kaart.
Een belangrijke eis is de tv-out weergave, ik maak nu (Geforce Ti 4200) gebruik van TvTool en vind dit best wel prettig werken! Ik heb echter geen idee wat ik van Ati kan verwachten met het Catalyst Control
Center.
Mensen uit de Ati 2 of 3XXX reeks wat zijn jullie ervaringen met tv-out? Wat raden jullie me aan (ATI/NVIDIA) ?
Wat raden jullie me aan...
Een passend topic zoeken?
CJ zegt toch dat de prijs nog verder omlaag kan als het moet, waarom moet er dan weer een discussie opwaaien over welles en nietes weten. Er zullen hier best een aantal users zijn die weten wat ATI nog kan schrappen aan de prijs van de kaarten, waarom is dat zo moeilijk om te geloven?Het kan dus zijn dat de 3870 op zijn minimum prijs zit, het kan zijn dat die nog veel lager kan gaan, geen idee, niemand hier denk ik.
Als je leest wat degene schrijft over het algemeen, kan ATI gewoon geen goed doen. Is dus gewoon verloren tijd. Zodra er een merk wat lanceert, wordt het gerelativeerd of de hemel in geprezen afhankelijk van het merk. Als er niets uitgebracht wordt hoor en zie je ze niet....Krizzie schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 22:51:
[...]
offtopic:
Een passend topic zoeken?
[...]
CJ zegt toch dat de prijs nog verder omlaag kan als het moet, waarom moet er dan weer een discussie opwaaien over welles en nietes weten. Er zullen hier best een aantal users zijn die weten wat ATI nog kan schrappen aan de prijs van de kaarten, waarom is dat zo moeilijk om te geloven?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik raad je aan om je in te lezen in wat de ATI kaarten kunnen en als je er dan nog niet uit komt een eigen topic te starten hiervoor.The.Force schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:56:
Ik ben aan het twijfelen tussen een Ati HD 3650 en een Nvidia 8600GT...
Mijn voorkeur trekt licht naar de 3650 omwille van Powerplay en omdat het gewoon een veel nieuwere kaart is. Aan de andere kant is de 8600 vaak net iets sneller (hoewel ik toch maar amper games speel). Het wordt sowieso een passieve kaart.
Een belangrijke eis is de tv-out weergave, ik maak nu (Geforce Ti 4200) gebruik van TvTool en vind dit best wel prettig werken! Ik heb echter geen idee wat ik van Ati kan verwachten met het Catalyst Control
Center.
Mensen uit de Ati 2 of 3XXX reeks wat zijn jullie ervaringen met tv-out? Wat raden jullie me aan (ATI/NVIDIA) ?
Waarschijnlijk is er in de topicstart van dit topic wel het nodige te vinden.
Kijk jongens, zo kan het ook..
[ Voor 7% gewijzigd door Grozno op 23-02-2008 09:07 ]
Advocatus ineptias | Free Speech Online
9600GT is inderdaad niet echt "je van het" en die 3870X2 kaarten worden inderdaad met de dag goedkoper.. heb mijn Sapphire voor 379 kochtpeakaboo schreef:
En het blijft een lelijk 8800 GT look a like aftreksel.. Ik vind die kaarten zo lelijk en saai om naar te kyken, magoe, anyways:
Die 3870X2 waar ik het over had, is alweer flink gezakt in prijs, de Sapphire gaat nu al richting de 335eu!

toch kijken veel tweakers naar hoe de kaart eruit ziet, en weegt dat zeker mee in de aankoop.X-LimiTed schreef:
Als ge een kaart moet kopen voor het uiterlijkwaar zeid ge dan mee bezig man.
Price/Performance daar gaat het over.
het moet er allemaal cool uit zien! (anders kun je namelijk ook wel je witte atx kast uit 1995 blijven gebruiken) maar ook "dat" doen de meesten dan toch niet
hoe goedkoop gaan ze nog worden? ik vond de prijs bij de introductie al gewoon "goed" en "rieel" maar 140 a 150€ voor een 3870 is echt een koopjeThund3r schreef:
Ik zie bij onze leverancier nu al 3870's voor 119 euro inkoop (dus ex btw/marge) staan (wel niet op voorraad)
@ Nvidea fans
CJ staat er nou niet om bekend dat hij iets zegt en er niet zeker van is, en ik weet dat hij zeer betrouwbare bronnen heeft. ook in het verleden heeft hij wel is dingen gezegd waarvan ik dacht "zal wel" maar wat later ook daadwerkelijk zo was
Snap de discussie ook niet telkens, waarom willen ze niet gewoon toegeven dat je bij Ati beter af als je puur kijkt naar "prijs/prestatie" verhouding ?

A world without gadgets is no world ;)
Anoniem: 156281
Ik vind posts zoals deze 't topic wat verzieken hoor. Uiteindelijk draag je weinig tot niks bij aan de discussie. Trouwens, even devil's advocate spelend (MauSS schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:45:
[...]
9600GT is inderdaad niet echt "je van het" en die 3870X2 kaarten worden inderdaad met de dag goedkoper.. heb mijn Sapphire voor 379 kochtmaar goed.... ik vind het het geld wel waard
dus echt erg is het niet...(ik gun ati en partners wel mijn euro-tjes)
![]()
[...]
toch kijken veel tweakers naar hoe de kaart eruit ziet, en weegt dat zeker mee in de aankoop.
het moet er allemaal cool uit zien! (anders kun je namelijk ook wel je witte atx kast uit 1995 blijven gebruiken) maar ook "dat" doen de meesten dan toch nietik bedoel: er is keuze genoeg dus dan wil je ook wel een kaart die er leuk uitziet met een mooie cooler of mooie grote sticker ofzo
![]()
[...]
hoe goedkoop gaan ze nog worden? ik vond de prijs bij de introductie al gewoon "goed" en "rieel" maar 140 a 150€ voor een 3870 is echt een koopje![]()
@ Nvidea fans
CJ staat er nou niet om bekend dat hij iets zegt en er niet zeker van is, en ik weet dat hij zeer betrouwbare bronnen heeft. ook in het verleden heeft hij wel is dingen gezegd waarvan ik dacht "zal wel" maar wat later ook daadwerkelijk zo wasdus ik zou daar maar niet aan twijfelen.
Snap de discussie ook niet telkens, waarom willen ze niet gewoon toegeven dat je bij Ati beter af als je puur kijkt naar "prijs/prestatie" verhouding ?
je kunt het subjectief vinden of niet het is gewoon een feit.leonpwner1 schreef:
Jammer van die laatste zin, dat maakt je hele post gelijk een heel stuk subjectiever...
Als je dat verzieken vind dan gok ik dat jij een nvidia-kaartje in je pc hebt hangen ?Pine Mangoes schreef:
Ik vind posts zoals deze 't topic wat verzieken hoor

waar zie je mij zeggen dat "ati" altijd de beste keus is ??Pine Mangoes schreef:
prijs/prestatiegewijs is ATi helemaal niet altijd de betere keus.
ik zeg dat in de meeste gevallen Ati (de laatste maanden) zeker de beste keus is als je kijkt naar prijs/prestatie daar kun je gewoon niet omheen.
Niet ? kan je er zo een paar noemenPine Mangoes schreef:
Eigenlijk heeft alleen de 3870X2 geen directe concurrentie in hetzelfde prijsvak
- 349€ voor een Asus EN8800GTS 512mb
- 378€ voor 2x een 8800GT (189€)
- 319€ voor een Asus EN8800GTX/HTDP
dus hoezo is er geen concurentie op dat prijs gebied?
(ervan uitgaand dat een 3870X2 tussen de 340 en 400 euro kost) ?
klopt dat is zo, maar daar had ik het niet overPine Mangoes schreef:
alle andere kaarten hebben op dit moment een nVidia tegenhanger die vaak zelfs sneller is
ik had het over de prijs/prestatie verhouding
EnPine Mangoes schreef:
't Enige waar de 3xxx kaarten nog echt in uitblinken is 't stroomverbruik en DX10.1 ondersteuning.
- Crossfire X
- UVD
- huidige prijs
- 55nm (minder warmte)
was je denk ik dan vergeten ?
@leonpwner1
Leon met jou ga ik niet meer in discussie in het verleden heb ik ook al is aanvaringen met je gehad.
(het zij dat ik niet de enige ben) kennelijk vind je het leuk om te flamen(gezien dat je lid was van een flame-squad) en discussies laten opwaaien. dat jij je hiermee vermaakt is jouw ding maar ga er anderen niet mee lastig vallen.
[ Voor 25% gewijzigd door MauSS op 23-02-2008 13:54 ]
MauSS schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 13:34:
[...]
Als je dat verzieken vind dan gok ik dat jij een nvidia-kaartje in je pc hebt hangen ?
[...]
waar zie je mij zeggen dat "ati altijd de beste keus is" ??
ik zeg dat in de meeste gevallen Ati (in de laatste maanden) zeker de beste keus is als je kijkt naar prijs/prestatie daar kun je gewoon niet omheen.
MauSS schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:45:
[...]
Dat is prima te relativeren. Hoeveel mensen gebruik Crossfire? Hoeveel mensen spelen HD films af en hebben daarvoor niet genoeg aan de CPU of PureVideo? Hoezo zou 55nm persee leiden tot minder warmte? Het kan ook zorgen voor een hogere lekstroom.- Crossfire X
- UVD
- huidige prijs
- 55nm (minder warmte)
Anoniem: 23009
Zie het daglicht dan kan men de betere waardes er uit halen
Ik zelf ben een CrossFire gebruiker en ik zeg Eh Ja Kom maar op met die handel.
Hoewel CrossFire X nog veel betere ondersteuning more krijgen want de performance boost is gewoon dramatisch vergeleken met twee, ik vin CF met twee kaarten nog de beste optie voor een CF seuup, dat CFX laat me ook aan Quad SLi van nVidia denken nog zo'n flop

De enigste quad SLI wat echt goed werkte is dat van 3dfx, het enige probleem is dat de meeste dat niet eens willen realiseren
Als ATi/AMD het kunnen bewijzen dat CFX wel nut gaat krijgen, dan zou ik zeggen van laat maar es zien
[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 23-02-2008 14:00 ]
Anoniem: 126513
De 9600GT is een mooi kaartje netzoals de HD3870 is, uiteindelijk bepaalt de koper waaraan hij/zij de voorkeur geeft. Het zijn goede concurrenten van elkaar en wij kunnen weer blij zijn dat nVidia de kaart niet al te duur released en dat ATi anderzijds de prijzen verlaagd. Dat is mooi. Om nou te zeggen dat de 9600GT niet 'je van het' is zonder zelf met zo'n ding gespeeld te hebben is gewoon fanboy praat.
Toch interessant om te zien dat de snelste chip van ATi zelfs nog kleiner is dan een midrange chip van de concurrent. De G94 heeft ook 505m transistoren, een stuk minder dan de 666m van de RV670. Is dat dan relatief weer goedkoper, minder transistoren, of is die size belangrijker.?
De koeler op de 9600GT is best groot voor een midrange kaart imo, lijkt wel nodig te zijn voor de warmte afvoer.
De prestatie van de G94 is toch zeer netjes tov de RV670. Ati heeft het voordeel van betere yields, dus lijkt erop dat ze het aardig kunnen rekken, zeker als ze nog wat snellere cores releasen dan de huidige 825MHz cores.
Alleen de 8800GT neigt constant aan het verhaal vast te plakken qua prijs/pestatie. Als Ati nou eens goed zakte in prijs.
MauSS schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 13:34:
Als je dat verzieken vind dan gok ik dat jij een nvidia-kaartje in je pc hebt hangen ?
Ik had 't ook over prijs/prestatie. Laten we even overlopen:waar zie je mij zeggen dat "ati" altijd de beste keus is ??
ik zeg dat in de meeste gevallen Ati (de laatste maanden) zeker de beste keus is als je kijkt naar prijs/prestatie daar kun je gewoon niet omheen.
HD 3450 -> 8400GS/8500GT
HD 3650 -> 8600GT(S)
HD 3850 -> geen directe concurrent
HD 3870 -> 9600GT
... -> 8800 GT/GTS 512
HD 3870X2 -> 8800GTX
Voor zover ik dus zie is ATi in twee gevallen (3850, 3870X2) duidelijk de betere keus, en twee maal een even goede keus als de concurrent (3870, 3650). Tov de 8800GT en 8800GTS 512 heeft ATi niet direct een antwoord.
Crossfire X is nog niet verschenen. Ok, 't is handig dat je verschillende kaarten kan combineren, maar dat is een niche waar heel weinig gebruikers in terug te vinden zijn. HD playback is ook beter, maar opnieuw: hoeveel mensen maken daarvan gebruik? En hoeveel van die mensen zouden duidelijk 't verschil merken met een nVidia kaart? Prijs is zoals hoger aangegeven niet altijd een argument. 55 nm al helemaal niet, de voordelen daarvan spelen uitsluitend voor de fabrikant zelf, niet de eindgebruiker.En
- Crossfire X
- UVD
- huidige prijs
- 55nm (minder warmte)
was je denk ik dan vergeten ?
De prijs is zeker wel een argument, maar wel altijd aan verandering en omstandigheden onderhevig.Anoniem: 156281 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:12:
Prijs is zoals hoger aangegeven niet altijd een argument.
55 nm al helemaal niet, de voordelen daarvan spelen uitsluitend voor de fabrikant zelf, niet de eindgebruiker.
Als de prijs namelijk geen argument was, dan had kocht iedereen alleen maar de 'duurste' Penryn's. Kortom, de prijs is wel een argument.
Wat betreft 55nm. Ook warmteproductie is een argument, net als stroom gebruik.
Alle zaken waarop je een kaart kunt onderscheiden van een andere kaart zijn mogelijke argumenten waarom de ene kaart beter is dan de andere
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Ik bedoelde dat de prijs geen argument was in deze situatie, zoals de prijzen er nu voor staan. Natuurlijk is de prijs algemeen gezien een zeer sterk argument, getuige de marktwerkingkalizec schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:16:
[...]
De prijs is zeker wel een argument, maar wel altijd aan verandering en omstandigheden onderhevig.
Als de prijs namelijk geen argument was, dan had kocht iedereen alleen maar de 'duurste' Penryn's. Kortom, de prijs is wel een argument.
Wat betreft 55nm. Ook warmteproductie is een argument, net als stroom gebruik.
Alle zaken waarop je een kaart kunt onderscheiden van een andere kaart zijn mogelijke argumenten waarom de ene kaart beter is dan de andere
55nm is imo geen argument in deze situatie. De RV670 kaarten worden niet minder warm dan de concurrentie, en klokken niet beter over. 't Stroomverbruik in idle ligt wat lager, en dat is idd wel 'n argument (zoals ik hoger al heb aangegeven), maar dat heeft meer te maken met PowerPlay dan de die size.
*ugh* er zijn bewijzen genoeg dat een ATi of een NV 4 way setup gewoon minder nut heeft als een 2 way setup, over de 6000's 4 way SLI vooral met FSAA is het in dit review goed te realiserenAnoniem: 126513 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:01:
Typische fanboy post, sry om te zeggen hoor. Je richt je zelfs direct tot nVidia fans
http://www.3dcenter.org/artikel/voodoo5-6000/
de benchmarks zeggen genoeg, I'm based on facts not dreams dude.

NV Quad SLI was een Flop dat CFX ook imho, of de drivers kunen het zaakje niet aan, op de CPU's zijn te traag of die VPU's / GPU's met hun ram lopen niet hard genoeg, het lijkt er op dat het nu allemaal niet zo serieus wordt aangepakt, het gaat meer in de richting van Marketing.
2 X1900's in 2 way CF versloeg de 4 way SLI van twee 7950 GX2's echt in bijna alle tests, nu met 4 was CF ziet men dat zelfs een 3 way als 2 way setup van nVidia en ATi het er ook echt uit trekt.
Ik ben alleen fan van 3dfx maar dat is gewoon iets bijzonders en ik heb me redens daar ook voor als me 3dfx medematen. van voodooalert.de, x-3dfx.com, 3dfxzone.it, V6K Team en 3dfx.ch., wil je het vragen waarom dat wij daar fann van zijn? vraag je het toch in 1 van die grote forums..
3dfx zijn multi chip aka Scan line Interleave is nog steeds de enigste die me nog echter verbaasd qua performance increase, vooral met FSAA settings enabled, het werkte on the fly zonder enige gedoe van advanced benodigde rommel enzo.
Maargoed het is te hopen dat NV en ATi ook van hun fouten leren met die 4 way multi chip techs, ik zie liever twee kaarten in SLI of CF met twee grote VPU's of GPU's dan 4 kleintjes, maar dat zal wel moeilijker gaan worden vrees ik.
[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 23-02-2008 14:42 ]
Tot nu toe lijkt Triple wel een mooie boost te geven voor de prijs. 4way is idd iets minder interessant tot nu toe. Leuk staaltje technology wel, beetje overdreven, maar voor de enthusiast dus.
2 gpu's lijkt mij wel ff genoeg.
Ik ben meer benieuwd naar hoe we dalijk de RV770 gaan zien werken, ik hoop toch zeker dat ze nu een betere communicatie techniek gaan toepassen dan bij de HD3870 X2. Ook al werkt het best wel netjes daar. Ik zie toch liever multicore GPU op een die onstaan of een veel betere interne vorm van communiceren tussen GPU's op één plank.
Volgens mij is het allemaal langzaan rekken naar de dadelijk bijna geintregeerde game processor ( cpu, ppu, gpu in 1 en programmeerbaar. In de toekomst kan de comsument gewoon een processor op kracht en mss abilities selecteren, en die dmv verlegbare instructiesets en programmeerbaarheid aan te passen op de eisen van de klant, mss wel user friendly zodat je het zelf kan doen.
Intel, Larabee, Havok / nVidia en Aegia / AMD en ATi. Allemaal aan het inpakken en aan hetvoorberijden op wat komen gaat.
Mss hebben we over een tijdje maar 1 of 2 procs nodig om een systeem volledig te runnen ipv 3, 4 of zelfs 5.
Geen probleem hoor hehe maare idd het is wel bekend dat de RV7.xx serie wel een verbeterde FSAA tech gaan krijgen om de belemmeringen van frame drops met grote kans te verkelinen vergeleken met de R6.xx series
En toch vraag ik me af of dat nVidia hier ook iets voor gaat bedenken hehe, hier ben ik ook wel benieuwd naar
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 23-02-2008 14:48 ]
in welke situatie wel dan ?Pine Mangoes schreef:
55nm is imo geen argument in deze situatie.
ik ken mensen die het gewoon een fijn idee vinden om een 55nm gpu te hebben. (net zoals een 45nm cpu) gezien overklok warmte en andere feiten waarbij het van belang is een koele chip te hebben.
Ik weet niet of je de temps een weetje weet van de Ati kaarten (3850 / 3870 en 3870X2) maar die liggen toch gemiddeld zo'n 5 graden lager dan de concurentie.Pine Mangoes schreef:
De RV670 kaarten worden niet minder warm dan de concurrentie
Powerplay of niet het is toch iets dat nvidia kaarten op dit moment nog niet hebben / overbeschikken.Pine Mangoes schreef:
Stroomverbruik in idle ligt wat lager, en dat is idd wel 'n argument (zoals ik hoger al heb aangegeven), maar dat heeft meer te maken met PowerPlay dan de die size.
het is helemaal geen fanboy post. je ziet het verkeerd het zijn de (telkens) de nvidia fanboys die discussies doen opwaaien (opzich niets mis mee) en netjes proberen te flamen maar wel als ze al "tig" keer voorbij zijn gekomen. (en ook telkens dezelfde posters) maar dat zegt voor mij genoeg.dreee schreef:
Typische fanboy post, sry om te zeggen hoor. Je richt je zelfs direct tot nVidia fans
8800GT een OC edition van de 3870 vind ik wel een antwoord (als we dan bijna dezelfde prijs blijven hanteren)Pine Mangoes schreef:
Tov de 8800GT en 8800GTS 512 heeft ATi niet direct een antwoord.
en voor de 8800GTS 512 is een 3870X2 wel redelijk (iets duurder) maar ook veel meer performance in verhouding tot.
we zullen het allemaal wel gaan zien wat Nvidia en Ati gaan doen
Ik ken de mensen met wie jij omgaat niet, maar ik ken geen mensen die een chip kopen vanwege het productieprocédé. De fabrikant verdient daar aan, jij niet. Theoretisch kan het leiden tot een lager stroomverbruik, lagere temperatuur en lagere kosten voor de consument, maar hoe kleiner het procédé, des te lager de yields, en des te groter de kans op lekstroom.MauSS schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:41:
[...]
in welke situatie wel dan ?
ik ken mensen die het gewoon een fijn idee vinden om een 55nm gpu te hebben. (net zoals een 45nm cpu) gezien overklok warmte en andere feiten waarbij het van belang is een koele chip te hebben.
Bron? Volgens mij kun je hier helemaal niets zinnigs over zeggen. Er zijn zoveel reference koelers, dan heb je nog te maken met de airflow in cases, etc.[...]
Ik weet niet of je de temps een weetje weet van de Ati kaarten (3850 / 3870 en 3870X2) maar die liggen toch gemiddeld zo'n 5 graden lager dan de concurentie.
Ik zag geen flames ofzo van NVIDIA fanboys, ik zag alleen jouw post met ineens de statement: "waarom erkennen NVIDIA fanboys niet gewoon dat ATi kaarten beter zijn prijs/prestatie gewijs?".[...]
het is helemaal geen fanboy post. je ziet het verkeerd het zijn de (telkens) de nvidia fanboys die discussies doen opwaaien (opzich niets mis mee) en netjes proberen te flamen maar wel als ze al "tig" keer voorbij zijn gekomen. (en ook telkens dezelfde posters) maar dat zegt voor mij genoeg.
Laat dat fan-zijn toch achterwege, het is mooi om een voorkeur te hebben en zelf liefhebber te zijn van een bepaald merk. Uitendelijk zijn het toch bedrijven die niks met fans hebben. Harde verkoopcijfers, behouding en groei zijn belangrijk.
Probeer gewoon een beetje neutraal te blijven, voorkeur hebben is niks mis mee.
Een product meteen af doen als minder kan jou smaak zijn, maar beargumenteer je afkeur dan. Ik kijk net zoals Obi ook liever naar de feiten, en natuurlijk draag ik een 'dunne' bril net zoals iedereen, het blijft menselijk. Dus ook de mensen achter de industrie.
heh ik kwam nog iets tegen van de ATi R1000
http://groups.google.nl/group/comp.arch/msg/199d99c09f7d7d65
het is een artiekel van een jaar geleden en toen waren ze al bezig met R1K wel bizar, of is dit echter normaal?
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 23-02-2008 16:28 ]
Ze gaan eerst de nieuwste technieken bekijken en zien of ze dit toe kunnen passen, bedenken wat er persee allemaal in moet (wat voor hardwarematige features heeft DX11 nodig?), etc.
De MSI 9600GT OC
Ik moet zeggen dat ik een stuk liever zo'n kaartje in m'n kast zou hebben dan het reference design.
De 9600GT verschijnt trouwens op steeds meer plaatsen voor rond de 150 euro. Ik hoop dat de prijsverlaging van de HD3870 ook snel bij meer shops doorgevoerd zal worden.
Anoniem: 126513 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:01:
Dit is GoT en geen kleuterschool... dus:
- geen basic vraagjes die makkelijk via (in-topic) search te vinden zijn
- geen gezever over winkels of levertijden
- post on-topic, onderbouwd en vriendelijk of post niet
- vergelijkingen met non-ATi kaarten mag altijd, maar ga daarbij ongeacht resultaten niet trollen
- als je een ander uitmaakt voor fanboy kun je direct een Officiele Waarschuwing verwachten
Is het 4-way verhaal eigenlijk al goed getest op Vista?
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Bron: http://www.phoronix.com/s...m=amd_tcore_release&num=1
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
En jongens, die nvidia/ati discussies zijn nergens voor nodig, komen bij elke videokaart-release weer terug, en voegen totaal niets toe aan dit topic. De keuze die iemand neemt voor de aanschaf van een videokaart (waar het uiteindelijk allemaal om draaid, niet iets anders) ligt uiteindelijk toch bij de koper, en niet in een nieuwsdicussietopic zoals dit.
[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 24-02-2008 14:34 ]
Pentaxiaan
Onbegrijpelijk dat al die sites Crysis uitsluitend in DX10 testenApoca schreef op zondag 24 februari 2008 @ 13:12:
ATI Catalyst 8.2 Analysis - XP & Vista
http://www.tweaktown.com/...lysis_xp_vista/index.html

anathema
en ja toch is dat spel Crysis te zwaar zelfs voor een enkele X2 als een CF setup daarvan zelfs de meeste CF als SLI setups presteren zeer onder de maat vergeleken met een single VPU/GPU setup, als men naar Crysis kijkt hoe het er ook uit ziet, valt het mij enorm tegen dat het allemaal zo zwaar hoeft te lopen en toch als men Call of Duty4 pakt ziet dat er soms gewoon mooier als echter uit maar toch is dat spel een stuk lichter zelfs in max settings.anathema schreef op zondag 24 februari 2008 @ 18:20:
[...]
Onbegrijpelijk dat al die sites Crysis uitsluitend in DX10 testen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit spel in DX10 medium doet, terwijl je onder DX9 op high kan spelen met dezelfde performance. (en dezelfde high kwaliteit als DX10). Maar goed...als DX10 benchmark zegt t wel wat
Ik denk dat Crysis niet zo geod geprogrammeerd is en dat het niet aan onze hardware ligt.
Imo is Crysis inderdaad een lomp zware DX9 titel
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
COD4 ga ik morgen halen, heb alleen de demo gespeeld. De verwachtingen zijn nu wel hoog, want hoewel Crysis wellicht te zwaar is, vind ik het met afstand het mooiste spel dat ik ooit gezien heb. (op high dus, very high helemaal waarschijnlijk). Kunnen die omgevingen in COD4 ook zo kapot?Hekking schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:58:
Het verschil tussen crysis en COD 4 is dat de horizon 4 kilometer verderop licht![]()
Imo is Crysis inderdaad een lomp zware DX9 titel
Maar goed, tot zover COD4 want ik geloof niet dat dat echt onder ATI discussie valt
Wel zou ik graag es een Crysis GPU-bench resultaat willen zijn van Crysis-DX9-tweaked very high met een 3870-X2. Iemand?
anathema

Bij Central Point Europe: € 215,00
Bij Kijkshop-ICT: € 232,00
Het gaat om de Sapphire HD3870X2 512MB GDDR4 TOXIC.
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Dus 2x256 MB. Dan nog steeds goedkoop maar gaat ook wel een stuk trager zijn ik gok tot wel 25%. Maar nog steeds veel performance voor het geld.Indy91 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 08:30:
De HD3870X2 worden nu wel erg goedkoop?![]()
Nu wordt het tijd voor een 2x1GB uitvoering
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 25-02-2008 09:20 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ook al klopt het zou ik er geen een halen. Als ze nou een 512MB versie maken met twee keer 512 erop is het wel de moeite. Maar 256MB op een kaart die voor hoge resoluties gemaakt is? Beetje dom of niet?Depep schreef op maandag 25 februari 2008 @ 09:05:
Dit kan toch niet kloppen. Een X2 met 512MB en GDDR4 vind ik ook een beetje apart. Volgens mij halen ze de X2 en de normale HD3870 door elkaar. Maar laten we hopen dat het wel klopt
Als ze nou voor 250 euro een 1GB versie verkopen en voor nog iets meer een 2GB is iedereen blij denk ik

Edit: Is het geheugen dat op zo'n x2 gaat echt zo duur dat het de moeite is om daarop te besparen? Of is het gewoon een kaart die expres zo gemaakt wordt om in het middensegment te zitten
[ Voor 13% gewijzigd door R-O-Y op 25-02-2008 09:43 ]
[ Voor 84% gewijzigd door EdwardvGelder op 25-02-2008 09:34 ]
Anoniem: 107626
Het zal wel dan ook waarschijnlijk geen X2 zijn, maar een enkele.Indy91 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 08:30:
De HD3870X2 worden nu wel erg goedkoop?![]()
Dit staat bij verschillende webshops zo en bij Maxict is de sapphire x2 zelfs €193 (zaterdag een 2e besteld voor Crossfire XAnoniem: 107626 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 09:52:
[...]
Het zal wel dan ook waarschijnlijk geen X2 zijn, maar een enkele.
Turn it off and on again.
Uhmm maar dit is denk ik een 2x256 mb. En jij had al een X2 met 2x512 ?SmokeyTheBandit schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:08:
[...]
Dit staat bij verschillende webshops zo en bij Maxict is de sapphire x2 zelfs €193 (zaterdag een 2e besteld voor Crossfire X).
Bevalt die trouwens een beetje ?
[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 25-02-2008 10:15 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Anoniem: 107626
De wens is de vader van de gedachte. Vergeet t maar, een X2 voor die prijs. Het klopt gewoon niet.SmokeyTheBandit schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:08:
[...]
Dit staat bij verschillende webshops zo en bij Maxict is de sapphire x2 zelfs €193 (zaterdag een 2e besteld voor Crossfire X).
Op hardware.info loopt ook een draadje over de prijs van de HD3870X2 512MB. Iemand daar schijnt een bevesting van Central Point te hebben gekregen dat het idd een HD3870X2 betreft.Anoniem: 107626 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:18:
De wens is de vader van de gedachte. Vergeet t maar, een X2 voor die prijs. Het klopt gewoon niet
Zal mij benieuwen.
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Ja en er staat ook bij dat die pas halverwege maart weer op voorraad zijnIndy91 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:00:
[...]
Op hardware.info loopt ook een draadje over de prijs van de HD3870X2 512MB. Iemand daar schijnt een bevesting van Central Point te hebben gekregen dat het idd een HD3870X2 betreft.
Zal mij benieuwen.
Nja qua Geheugen is 256 MB niet echt lekker vooral niet met hoge reso's.Apoca schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:38:
Het is wel goedkoop moet ik zeggen, al vraag ik me af of het uiteindelijk geen duurkoop is. Er vanuit gaande dat het om 2x256MB versies gaat.
Deeltje 81 staat hier: CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."
Deze mag dicht.
[ Voor 14% gewijzigd door CJ op 25-02-2008 15:02 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Dit topic is gesloten.
Dit is GoT en geen kleuterschool... dus:
- geen basic vraagjes die makkelijk via (in-topic) search te vinden zijn
- geen gezever over winkels of levertijden
- post on-topic, onderbouwd en vriendelijk of post niet
- vergelijkingen met non-ATi kaarten mag altijd, maar ga daarbij ongeacht resultaten niet trollen
- als je een ander uitmaakt voor fanboy kun je direct een Officiele Waarschuwing verwachten