• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik gebruik de m'n iMac op dit moment eigenlijk alleen voor fotografie. CS4 maakt nog niet echt gebruik van alle 8 de cores als ik zo sommige reviews mag geloven maar mogelijk dat CS5 dat wel gaat doen.

Ik zit nu op een 2.16ghz core2duo met 3gb ram en voor de bewerking van mn 20D foto's is dat eigenlijk zat. Ik ben ook van plan om volgend jaar een 7D aan te gaan schaffen dus vandaar ik ook al aan het kijken ben voor een snellere computer (8mpix vs. 18mpix).

Misschien toch maar naar een zgan 2e hands mac pro kijken, is niet het nieuwste van het nieuwste maar al wel weer een stuk sneller als mn iMac dan.

Genoeg om over na te denken dus. :9

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Dan heb je aan vier snelle cores meer dan aan acht langzamere (Photoshop gebruikt alleen met enkele filters meerdere cores, zo'n briljant multicore programma is het nu ook weer niet).

Minimaal 6~8GB ram en drie snelle disken (OS, CS scratch en data) en je gaat er merkbaar op vooruit qua snelheid :) Het zwaarste wat ik doe met mijn Mac Pro is ook RAW bestanden bewerken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Dancing_Animal schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:30:
Als je meer dan 8GB er in wilt stoppen moet je de 8 core nemen. Apple logica :S
Alleen als je geheugen via apple koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Quad core kun je nu ook aanschaffen met standaard meer RAM: Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een 2,5" SSD in een Mac Pro. Zit er aan te denken om twee Intel X25-M Postville's aan te schaffen, die de huidige Raptor's kunnen vervangen. Echter moet ik eerst zeker weten dat de 2,5" disk zonder problemen in een Mac Pro werkt. Hier is vast wel een converter voor, maar ik ben opzoek naar iemand met ervaring.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze 2,5" converter gaat zeker werken in je Mac Pro http://cgi.ebay.nl/ICY-DO...d9d1&_trksid=p3911.c0.m14
Mijn ervaring met mitxpc123 is dat hij ook snel is met verzenden.
2de Link http://eshop.macsales.com/item/IcyDock/MB882SP1S1B/

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47
D'r is zelfs een heel topic over hier... Het grote SSD in je Mac topic ofzo.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Heb besloten mijn Mac Pro te verkopen en de huidige generatie Mac Pro aan te schaffen.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zware Unit schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:58:
Heb besloten mijn Mac Pro te verkopen en de huidige generatie Mac Pro aan te schaffen.
Waarom wil je eigenlijk upgraden? Het ding ziet er nog redelijk recent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
sOid schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:04:
[...]

Waarom wil je eigenlijk upgraden? Het ding ziet er nog redelijk recent uit.
Het systeem werkt ook nog prettig en door de diverse upgrades is hij ook redelijk recent. Echter als ik een goede prijs krijg voor de Mac Pro is het bedrag dat ik moet bijleggen voor een nieuwe generatie Mac Pro niet zo groot.

Nadeel van de huidige Mac Pro's is dat de configuratie met twee 2,66-GHz quad-core procesoren ongeveer 1.000 Euro meer kost dan ik wil uitgeven. De vraag is natuurlijk of ik de additionele quad-core nodig heb. Hiervoor ben ik de diverse reviews aan het lezen.

Misschien wacht ik nog op de nieuwe generatie Mac Pro (eerste kwartaal 2010).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Heh, op Ars Technica wordt dat wel "the Beige plan of Apple upgrades" genoemd, naar forumlid Beige die bij elke nieuwe revisie z'n huidige apparaat verkoopt en de nieuwe koopt. Hij heeft zo elk jaar een nieuwe Mac waar hij op zich niet veel voor bij hoeft te leggen.

Ik heb gister net m'n oude Powermac G5 (1.6 SP) verkocht. Ding was zes jaar oud en heb d'r 220 voor gevraagd. Dat zit wat onder de marktprijs van tweedehandsmac.nl, maar daar vragen ze wat mij betreft soms echt idiote prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook van plan een Mac Pro te gaan kopen.

Echter in de online store kun je tot max. 4 Nvidia kaarten toevoegen of:

Slechts 1 ATI kaart.

Is de ATI niet in combinatie met een NVidia niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Ik weet niet of ik hier terecht kan, maar ik zit met een klein probleem.
Ik ben met Numbers van iworks een uren registratie aan het maken, alleen stuit ik op het probleem: het rekenen met tijd.

Ik wil van 2 ingevoerde tijden de duur ertussen weten.
Dus ik voer in A1: 9:00 en in B1: 17:00.
Als ik dan in C1 de formule =SOM(A1:B1) invoer, ik verwacht dan dat er 8:00 staat maar ik krijg een error.

Met excel werkt het wel op deze manier. Hoe kan ik dit oplossen met Numbers?
Alvast bedankt!

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik weet niet of ik hier terecht kan
Nee, dit topic gaat over de MacPro hardware, niet over Numbers.

Maak een eigen topic zou ik zeggen :)
Is de ATI niet in combinatie met een NVidia niet mogelijk?
In welke zin? Gelinkt om zo de grafische kracht te verhogen? Nee, dat lijkt me niet.

Of bedoel je gewoon twee verschillende kaarten installeren? Dat kan natuurlijk, maar ik zie er het nut niet van in :)

[ Voor 47% gewijzigd door Liegebeest op 16-11-2009 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op maandag 16 november 2009 @ 12:18:
[...]

Nee, dit topic gaat over de MacPro hardware, niet over Numbers.

Maak een eigen topic zou ik zeggen :)

[...]

In welke zin? Gelinkt om zo de grafische kracht te verhogen? Nee, dat lijkt me niet.

Of bedoel je gewoon twee verschillende kaarten installeren? Dat kan natuurlijk, maar ik zie er het nut niet van in :)
Juist, meerdere kaarten installeren. Het nut:
Machine wordt als multi out gebruikt. Dus er worden dalijk bijvoorbeeld 6 HD beamers of LED controller mee aangestuurd.

Maar wanneer je de ATI kaart installeert ben je slechts beperkt tot 1 kaart.
Omdat deze 2 externe stroompunten nodig hebt voor deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
Zware Unit schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 07:24:
[...]
Misschien wacht ik nog op de nieuwe generatie Mac Pro (eerste kwartaal 2010).
Ik ben al een tijdje aan't overwegen om volledig over te stappen op Mac. Ik ben webdeveloper als beroep. Ik zou me graag een MacPro aanschaffen. Je zou kunnen zeggen, "dat is echt teveel power" .. ergens wel waar, maar ik vind een iMac persoonlijk maar niks.

Maar vermits er nu de geruchten opsteken dat begin 2010 er een nieuwe MacPro reeks zou uitkomen lijkt het me slimmer te wachten totdat deze uit is.. of ben ik hier verkeerd?

Ook zou ik eens willen weten waar je RAM voor MacPro's kan vinden, want ik vind de prijzen die Apple hiervoor aanrekent gewoon ronduit schandalig.

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

cailin_coilleach schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 07:31:
Heh, op Ars Technica wordt dat wel "the Beige plan of Apple upgrades" genoemd, naar forumlid Beige die bij elke nieuwe revisie z'n huidige apparaat verkoopt en de nieuwe koopt. Hij heeft zo elk jaar een nieuwe Mac waar hij op zich niet veel voor bij hoeft te leggen.

Ik heb gister net m'n oude Powermac G5 (1.6 SP) verkocht. Ding was zes jaar oud en heb d'r 220 voor gevraagd. Dat zit wat onder de marktprijs van tweedehandsmac.nl, maar daar vragen ze wat mij betreft soms echt idiote prijzen.
Dat klopt ja. Ze vragen daar gerust de nieuwprijs voor een oud model, terwijl er net een nieuw model uit is. Met name MacMini's, en Cinemaschermen, daar wordt vaak de hoofdprijs (vrijwel nieuwprijs) voor gevraagd.

Anderzijds, heb ik eerst mijn G5 Quad, en daarna mijn MacPro 8-core er vandaan voor een habbekrats. :*)

Dat Beige plan is helemaal geen slechte methode. Het enige is dat je af en toe je tussentijdse upgrades niet meer kunt verantwoorden (bijv. videokaart).
imp4ct schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:38:
[...]

Ik ben al een tijdje aan't overwegen om volledig over te stappen op Mac. Ik ben webdeveloper als beroep. Ik zou me graag een MacPro aanschaffen. Je zou kunnen zeggen, "dat is echt teveel power" .. ergens wel waar, maar ik vind een iMac persoonlijk maar niks.

Maar vermits er nu de geruchten opsteken dat begin 2010 er een nieuwe MacPro reeks zou uitkomen lijkt het me slimmer te wachten totdat deze uit is.. of ben ik hier verkeerd?

Ook zou ik eens willen weten waar je RAM voor MacPro's kan vinden, want ik vind de prijzen die Apple hiervoor aanrekent gewoon ronduit schandalig.
2 dingen:
  • wat is er mis met (bijvoorbeeld) de iMac 27"? Die is er ook met een i7 erin!
  • waarom zou je blijven wachten? Als het nou binnen een maand is, zijn de 'oude' modellen soms iets goedkoper, en de nieuwe relatief duur, terwijl de realistische prestaties meestal niet enorm schelen.
Het zou m.i. een kwestie van een veel energiezuiniger machine kunnen zijn, dat een nieuwe interessanter maakt, of een dikke(re) videokaart.

Mijn enige verzuchting bij Apple blijft overigens: waarom, o waarom zijn videokaarten voor Macs nou niet oneindig upgradable? :')

[ Voor 36% gewijzigd door Ramzzz op 16-11-2009 14:53 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Ramzzz schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:48:
2 dingen:
  • wat is er mis met (bijvoorbeeld) de iMac 27"? Die is er ook met een i7 erin!
  • waarom zou je blijven wachten? Als het nou binnen een maand is, zijn de 'oude' modellen soms iets goedkoper, en de nieuwe relatief duur, terwijl de realistische prestaties meestal niet enorm schelen.
Het zou m.i. een kwestie van een veel energiezuiniger machine kunnen zijn, dat een nieuwe interessanter maakt, of een dikke(re) videokaart.

Mijn enige verzuchting bij Apple blijft overigens: waarom, o waarom zijn videokaarten voor Macs nou niet oneindig upgradable? :')
Wel in wezen is er zeker niks mis met de iMac 27" met de i7 CPU erin, dit werd me ook aangeraden in de Mac winkel, maar als ik nu bv. met 2 beeldschermen wil gaan werken, zit je natuurlijk met 2 verschillende resoluties. Ik denk qua power dat een iMac 27" ik zeker voldoende zou zijn, maar mja ik heb nu eenmaal een voorkeur voor een kast :p Ook denk ik dat een MacPro een langere leversduur is beschoren dan een iMac.

Mja, videokaarten zal wss altijd wel een klein zeer blijven bij Mac zo lijkt het, waar Dell je zoveel mogelijkheden biedt is het bij Mac vaak maar magertjes.. spijtig.

[ Voor 6% gewijzigd door imp4ct op 16-11-2009 15:15 . Reden: typo's ]

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Je kan ook twee iMac's kopen van 27".

(1) Main systeem
(2) Render bak en extra scherm

Ben je ook ongeveer 3.500 Euro kwijt. Vergelijkbaar met een Mac Pro en een goed 27" scherm.

Heb mijn Mac Pro verkocht en heb een 27" iMac met i7 besteld. Donderdag wordt de Mac Pro opgehaald. Hopelijk is de levertijd van de iMac beperkt.

Gevolg is trouwens dat ik ook mijn 24" Eizo scherm te koop heb staan.

[ Voor 45% gewijzigd door Zware Unit op 16-11-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Geheugen -> gewoon Kingston doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Jah, ok.. maar welke juist. Ik zoek op Kingston DDR 3 ECC en ik vind er ook wel een hoop, maar welke is nu de juiste?

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

imp4ct schreef op maandag 16 november 2009 @ 16:09:
[...]
Jah, ok.. maar welke juist. Ik zoek op Kingston DDR 3 ECC en ik vind er ook wel een hoop, maar welke is nu de juiste?
Staat meermaal in dit topic vermeld.
Gebruik de zoekfunctie even.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Hmm...

Ik snap het niet zo goed..

2 NVIDIA GT 120 GFX kaarten zijn goedkoper dan 1 ATI Radeon HD 4870 512MB.

Is het zinvol te kiezen voor 2 nvidia kaarten, of is 1 radeon dat toch beter?

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinLin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 13:49
imp4ct schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 02:21:
Hmm...

Wat ben je van plan met die video kaarten?
Meerdere monitors? Hoeveel monitors wil je dan?
Of heb je de power nodig voor speciale programma's? (niet dat er veel programma's zijn die nu gebruik maken van de gpu) Of wil je gamen met die kaart?

Een beetje meer info is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Mud.Starrr schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:28:
[...]

Daarnaast kan je bij Kingstonshop.nl gewoon de Memory Wizard gebruiken die het lekker voor jou uitzoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

imp4ct schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 02:21:
Hmm...

De ATI schijnt veel krachtiger te zijn.
Maar probleem, je kan maar 1 ATI kaart in een Mac stoppen.
Limiet dus tot 2 displays. Hij is wel meer geschikt voor krachtige berekeningen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
cailin_coilleach schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 08:35:
[...]

Daarnaast kan je bij Kingstonshop.nl gewoon de Memory Wizard gebruiken die het lekker voor jou uitzoekt :)
Wel, ik vind het zeer raar dat ze geen GFX kaart erin stoppen met 2 DVI outputs...
Het is de bedoeling om 2x 24" ACD's aan te sluiten. Computer wordt 85% gebruikt voor webdev, daarnaast DVD, heel zelden een game en natuurlijk ook Photoshop.

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
Mud.Starrr schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:28:
[...]

cailin_coilleach schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 08:35:
[...]

Ik heb hier even gekeken : http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory
De prijzen zijn een stuk goedkoper dan bij Kingstonshop.nl.. de vraag is natuurlijk .. is de RAM ook evenwaardig.

Mud.Starrr ik zag dat jij hier al eens iets had besteld, tevreden, aanrader?

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
imp4ct schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:11:
[...]

Wel, ik vind het zeer raar dat ze geen GFX kaart erin stoppen met 2 DVI outputs...
Het is de bedoeling om 2x 24" ACD's aan te sluiten. Computer wordt 85% gebruikt voor webdev, daarnaast DVD, heel zelden een game en natuurlijk ook Photoshop.
Ik zit aan een soortgelijke opstelling als jij te denken, maar ik ga geen 24" ACD's nemen. ACD's zijn qua ontwerp enzo wel mooi, maar veel duurder in vergelijking met Dell monitoren die (met het goede paneel) net zo goed zoniet beter zijn qua kleurweergave. Ook vind ik het reflecterende scherm verschrikkelijk, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Anyway, je kunt je schermen het beste aansluiten via DisplayPort. Heeft te maken met kleurendoorvoer die op DVI/VGA beperkt is op (afaik) 8 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

imp4ct schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:16:
[...]

[...]
Ik heb hier even gekeken : http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory
De prijzen zijn een stuk goedkoper dan bij Kingstonshop.nl.. de vraag is natuurlijk .. is de RAM ook evenwaardig.

Mud.Starrr ik zag dat jij hier al eens iets had besteld, tevreden, aanrader?
Daarom zei ik in topic zoeken :).
Die zijn inderdaad veel goedkoper en zijn verder net zo goed.
Ja zeker een aanrader!

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
sOid schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:33:
[...]

Ik zit aan een soortgelijke opstelling als jij te denken, maar ik ga geen 24" ACD's nemen. ACD's zijn qua ontwerp enzo wel mooi, maar veel duurder in vergelijking met Dell monitoren die (met het goede paneel) net zo goed zoniet beter zijn qua kleurweergave. Ook vind ik het reflecterende scherm verschrikkelijk, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Juist en wat de reflectie betreft is het idd wel kut.. maar ik ben zo tevreden van mijn ACD. Wat het paneel betreft, kleuren enz.. denk ik dat Dell & Apple dezelfde kwaliteit hebben.

't Feit blijft wel.. dat voor twee 24" Dell Ultrasharp U2410 (490 Euro - Qsix) je maar 1 24" ACD hebt en dat is op zich toch soms wel voer om over na te denken.

[ Voor 11% gewijzigd door imp4ct op 18-11-2009 10:06 ]

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
imp4ct schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:46:
[...]

't Feit blijft wel.. dat voor twee 24" Dell Ultrasharp U2410 (490 Euro - Qsix) je maar 1 24" ACD hebt en dat is op zich toch soms wel voer om over na te denken.
Exactly. Het is toch een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
sOid schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:08:
[...]

Exactly. Het is toch een groot verschil.
Nu jah.. de ACD 24" is wel een led scherm. Waar de U-versie van Dell dit niet is. But we're getting off topic I think :)

Foto materiaal:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-08 23:29
imp4ct schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:11:
Het is de bedoeling om 2x 24" ACD's aan te sluiten.
Er is wel een GTX285 met twee DVI-outputs (van EVGA) voor de Mac Pro beschikbaar, maar die is helaas alleen achteraf aan te schaffen (het is geen configuratie-optie) en kost je een lieve € 439,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Wat is een 2006 3ghz 12GB met 23" acd nog waard? Ik wil eens een keer wat anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Dat is nog een g5 systeem? Dual of quad CPU? Afhankelijk daar van kan je er nog een leuke prijs voorkrijgen. Geen vetpot, maar wel een opstapje naar je volgende Mac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
lowfi schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 06:27:
Wat is een 2006 3ghz 12GB met 23" acd nog waard? Ik wil eens een keer wat anders :P
Zou sowieso ff wachten tot de volgende MP release. Kan nooit heel lang meer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Het is de eerste Xeon mac pro. Ik wil graag naar een iMac toe. Doe niet zoveel boeiends meer op mijn MP namelijk….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Mja, ik zou zeggen, kijk wat rond op Tweedehandsmac.nl naar de prijzen die je daar ziet voor Xeon systemen. Speel dan een beetje met de prijs, gezien de hoeveelheid geheugen en het scherm en ga dan een klein beetje omlaag*. Gegarandeerd dat je'm kwijt raakt voor een prijs die je alsnog niet slecht zal vinden.

*: Ik zeg "ga omlaag" omdat de prijzen op die site vaak wat te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Meer info over de (waarschijnlijke) nieuwe CPU's voor in de MacPro's http://www.macrumors.com/...lftown-processor-in-2010/

24 logical cores in het topmodel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat ze switchen naar die nieuwe processoren is niet zo heel verwonderlijk, dat hebben ze tot dusver bij iedere nieuwe Mac Pro versie gedaan. Ik ben eigenlijk meer benieuwd wat er met de 2 basismodellen van de Mac Pro gaat gebeuren. De simpelste versie staat op gelijke voet met de quad core iMac die zelfs op bepaalde punten de Mac Pro voorbij gaat. Het gaatje tussen Mac Pro en iMac is op dit moment wel heel erg klein tot non-existent.
Die vele cores maken op dit moment toch niet veel uit, er zijn ampers apps die er echt goed gebruik van maken middels dat GCD.

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 29-11-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Heb mijn Mac Pro (2006) vorige week verkocht voor 1.750 Euro inclusief Eizo monitor. Gezien ik voor een compleet aangeklede iMac (27", i7, 8GB) iets meer dan 2.000 moet betalen een erg goede deal. Het verkopen van een computer blijft altijd kapitaalvernietiging, al vond ik het in dit geval best meevallen.

Een dag nadat ik de Mac Pro had verkocht zag ik het volgende op MacWorld:
Afbeeldingslocatie: http://images.macworld.com/images/reviews/graphics/143970-quadcoreimac1009chart_original.jpg
bron: MacWorld

Ben ik blij dat ik nu geen nieuwe MacPro heb besteld, maar een iMac.

De nieuwe 2010 Mac Pro moet gewoon veel sneller worden, anders zie ik veel mensen omschakelen naar een iMac. Een 2009 quad-core Mac Pro zonder monitor kost 2.500 Euro en is langzamer dan een iMac i7 die maar 2.000 Euro kost. Koop een losse 27" monitor en wat extra geheugen en je zit snel aan de 3.500 Euro. Hiervoor koop je ook 2 iMac's. Kan je de tweede iMac als extra scherm en render bak gebruiken :9~

Verwacht toch dat Apple Q1 CY10 een veel snelere Mac Pro gaat uitbrengen... Misschien zelf een nieuw los 27" of 30" scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
Ik denk dat de instapprijs van de Mac Pro, die nu al voor velen even slikken is, volgend jaar wel omhoog schiet als Apple daadwerkelijk die nieuwe Intel Core i9's gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
ppl schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:20:
De simpelste versie staat op gelijke voet met de quad core iMac die zelfs op bepaalde punten de Mac Pro voorbij gaat. Het gaatje tussen Mac Pro en iMac is op dit moment wel heel erg klein tot non-existent.
Die vele cores maken op dit moment toch niet veel uit, er zijn ampers apps die er echt goed gebruik van maken middels dat GCD.
Die krijgt dus ook de nieuwe CPU met zes cores (12 virtueel). En die i9 is wel weer een heel stuk sneller dan de i7 van de iMac. Het gat wordt dus weer groter.
iRaptor schreef op zondag 29 november 2009 @ 20:06:
Ik denk dat de instapprijs van de Mac Pro, die nu al voor velen even slikken is, volgend jaar wel omhoog schiet als Apple daadwerkelijk die nieuwe Intel Core i9's gaat gebruiken.
Ik denk dat die gewoon hetzelfde blijft hoor. Er zit nu al een groot verschil in prijs tussen de i7 iMac en de MacPro, terwijl de prestaties nagenoeg hetzelfde zijn. Terwijl de prestaties van de MacPro dus beter moeten zijn, en dat krijgen ze weer met die i9 dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
sOid schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:52:
[...]

Die krijgt dus ook de nieuwe CPU met zes cores (12 virtueel). En die i9 is wel weer een heel stuk sneller dan de i7 van de iMac. Het gat wordt dus weer groter.
Het probleem is dat je op dit moment voor een iMac met quad core en ook de mogelijkheid van 16 GB aan ram en een 27" beeldscherm minder betaald dan die goedkope en vergelijkbare Mac Pro. Zoals je in het grafiekje van Macworld al kunt zien is die iMac 27" met i7 sneller dan die vergelijkbare Mac Pro. Je betaald een stuk minder en krijgt zelfs meer. Die i9 moet dat dus naar gelijk niveau brengen en dan nog eens zien in te halen. Met de huidige geheugen config is het nog maar de vraag of het allemaal ook echt veel sneller wordt. Je hebt meer cores maar minder geheugen per core waardoor hij weer wat langzamer zal zijn. Er zal dus echt meer moeten gebeuren dan domweg een snellere cpu erin zetten, de rest van de machine moet namelijk ook die cpu bij kunnen poten anders heb je er geen moer aan. Ze zullen wijzigingen aan moeten brengen waardoor je een reden hebt om die goedkoopste Mac Pro te kopen ipv die iMac. Met alleen een andere cpu ga je dat niet redden.

[ Voor 0% gewijzigd door ppl op 30-11-2009 16:29 . Reden: typo gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Vergeet alleen niet dat die ene test een nogal vertekend beeld geeft. Er zijn zat andere benchmarks waar de Mac Pro wel sneller is dan de nieuwe iMac. Misschien dat het bij single threaded games niet zo is, maar degenen die een Mac Pro kochten (en kopen) doen er dingen mee zoals foto- of videobewerking, en daar hebben die extra cores zeker nut. Wat ook een verschil is, is dat de i7 in de Mac Pro triple channel geheugen heeft ipv dual channel in de iMac. Ook dat heeft een positief effect op bijv. de performance van Photoshop.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@ppl,
Daar heb je gelijk in.

@Digistorm,
En er komen ook steeds meer programma's die goed gebruik (kunnen) maken van de verschillende cores.

De belangrijkste redenen voor mij om voor een MacPro te gaan en niet voor een iMac zijn:
- Uitbreidingsmogelijkheden (met name wat betreft interne harddisks)
- Gaat langer mee dan een iMac
- Je kunt hem vervolgens weer voor een redelijk bedrag verkopen, een iMac meestal niet
- Ik wil m'n eigen schermen kiezen; ik heb het niet zo op glossy

Dat gezegd hebbende, zou ik waarschijnlijk wel voor een i7 MacPro (of gewoon een desktop versie) gaan, als de prijs echt lager zou liggen dan de huidige 'instap MP'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
Ik krijg net mijn Mac Pro terug uit de reparatie. Er zou een ander moederbord en andere videokaart ingezet zijn. Bij de eerste keer opstarten bleven de fans hard draaien en startte de computer verder niet op. Cinema display bleef ook uit staan. Computer uitgezet, minuutje gewacht en toen aangezet. Startte weer goed op. Kan ik ergens in een logfile zien wat er aan de hand was? Is er iets misschien niet goed met het ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Nope, geen logfile in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
Nou, hetzelfde inmiddels al een tweede keer gebeurd ook :( Zal straks m'n extra schijven er weer eens uithalen en kijken wat er dan gebeurt. [update] Probleem blijft. Boven het bovenste geheugenplankje brandt een rood lampje. Deze Mac gaat nu voor de derde keer terug naar Card 'Services'. En Services staat niet voor niets tussen quotes (waar kan ik mijn ervaringen daar over kwijt?).

[ Voor 46% gewijzigd door Dancing_Animal op 06-02-2010 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:33
Gezien de laatste Mac Pro update stamt van 03 maart 2009 verheug ik mij op WWDC. Ik sta op het punt om mijn Mac Pro + ACD te verkopen en de update af te wachten. Wat zijn jullie verwachtingen als het gaat om specs?

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
diotav schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:18:
Wat zijn jullie verwachtingen als het gaat om specs?
Denk persoonlijk zoiets als:
- 6 Core Intel Xeon X5660 (2,66GHz) oplopend tot 2x 6-Core Intel Xeon X5680 (3,33GHz)
- 4GB 1333MHz DDR3 oplopend tot 64GB
- 1TB opslag oplopend tot 8TB
- ATI Radeon HD5870 Eyefinity 6 (6 Mini DisplayPort-aansluitingen)

Aangezien ik al voorzien ben van Early 2009 Mac Pro, hoop ik serieus dat ik het bij het rechte eind heb wat betreft de videokaart (kan ik eindelijk die NVIDIA GeForce GT120 vervangen!). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik denk eerlijk gezegd dat het exact dezelfde Mac Pro zal zijn als de huidige maar dan met 3600 en 5600 6-core Xeon's i.p.v. 3500 en 5500 4-core Xeon's. Chipset en geheugen blijven precies hetzelfde. Ik gok dat er een nieuwe grafische kaart met 1GB geheugen toegevoegd gaat worden (geen idee welk type) en de standaard HDD naar 1TB zal groeien maar verder verwacht ik totaal niks spannends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:33
Ik wacht sowieso de nieuwe Mac Pro af. Tijd voor een nieuwe killer-setup!

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goededag,

Wij hebben hier op de zaak een Powermac G5 staan en willen een ACD 30" aansluiten.
We zijn er net achter gekomen dat de videokaart niet geschikt is.
Weten jullie welke kaart ik het beste kan gebruiken en waar ik die kan vinden?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:40:
Goededag,

Wij hebben hier op de zaak een Powermac G5 staan en willen een ACD 30" aansluiten.

In mijn G5 Quad had ik de ATi Radeon X1900 'G5 edition'-kaart zitten. Daarmee ging dat wel, dual-link DVI. :)

Ik heb die van mij doorverkochtn (met de upgrade-kaart), maar ze zijn hier en daar nog wel te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 31-05-2010 16:09 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Ben erg geinteresseerd in een Mac Pro, het grootste probleem waar ik mee zit is dat zodra je mobo na 3 jaar stuk gaat..... je een enorm bedrag op tafel moet leggen om die te laten repareren. Terwijl ik van zo'n duur apparaat wel verwacht dat ie langer mee gaat dan 3 jaar. :(

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:40:
Goededag,

Een ATI X1900 mac edition werkt zonder problemen icm acd 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Ramzzz & dolby

Hartstikke bedankt heb het gevonden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
Step schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:13:
Ben erg geinteresseerd in een Mac Pro, het grootste probleem waar ik mee zit is dat zodra je mobo na 3 jaar stuk gaat..... je een enorm bedrag op tafel moet leggen om die te laten repareren. Terwijl ik van zo'n duur apparaat wel verwacht dat ie langer mee gaat dan 3 jaar. :(
Is het logic board van jouw Mac Pro soms precies na drie jaar kapot gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diotav schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:06:
Ik wacht sowieso de nieuwe Mac Pro af. Tijd voor een nieuwe killer-setup!
Daar wacht ik al sinds Oktober op...
Heb me In januari een Imac I7 Gekocht 32GB Doet zijn werk erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:55
@ stivo, waar heb je 32 GB werkgeheugen gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
...32GB in een 27" iMac? Op de website van Apple kan je maar maximaal 16GB selecteren, waar heb je die 4 modules ter grootte van 8GB dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat er in laten zetten in de store..
Werk gewoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
De quad core i7 die in de iMac zit is de rapste, beste cpu die je bij die iMac kunt kiezen en deze kan niet meer dan 16GB benutten. Het is een harde limitatie van de geheugencontroller, geen limitatie van Apple. Voor meer info zie Intel's specs over de cpu: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=41316 Die modules kunnen er wel fysiek in maar of ze werken is vers 2, als ze dat doen zul je echter niet meer dan 16 GB kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Er zijn zover ik weet nog helemaal geen 8GB SODIMM's te krijgen. Samsung is als een voorloper op dit vlak bezig met customer samples van de 8GB SODIMM's (lees: nog geen massaproductie en nog niet te krijgen) en Elpida heeft ook nog maar net de 4Gb technologie afgerond om pas later dit jaar de eerste 8GB SODIMM's op de markt te kunnen zetten.

Ik ben dus reuze benieuwd wat voor SODIMM's er in zitten en of je misschien niet in de war bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Maak gewoon even een screenshot van "About This Mac".

Nu weer on topic. Vreemd dat Apple nog niet met een nieuwe Mac Pro is gekomen. Blijkbaar wilde ze 100% focus op de iPhone 4. Zaken zoals de Mac Pro, Mac Mini, maar ook Safari 5 zijn dus van ondergeschikt belang. Logisch als je ziet hoe belangrijk de iPhone voor Apple is geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-09 16:35

TJR

Inderdaad raar, had wel verwacht dat ze met een update zouden komen. Nu ga ik toch weer twijfelen, zal je altijd zien als ik deze week toch een iMac bestel dat er volgende week een Mac Pro update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Nou, hij is er: http://www.apple.com/nl/macpro/features/processor.html

Zelfde kast, nieuwe cpu's met 6-core als optie en twee nieuwe grafische kaarten met 1GB geheugen (ATI 5770 en 5870).

Aangezien mijn grafische kaart aan het doodgaan is, ben ik benieuwd of die 5770 ook in mijn oude Mac Pro gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16
Wat een beest!.
Daarvoor werk je graag paar uurtjes extra, om die machine onder je vingers te hebben.
Blijf nog steeds de mooiste computer in zijn klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
De zwaarste uitvoering (12 cores) is toch wel erg prijzig. Begrijp dat er niet zo heel veel mensen zijn die de volledige capaciteit van dit beest zullen benutten, maar 4.999 USD zonder geheugen uitbreiding, SSD en monitor is een hoop geld. Vond de 2.500 Euro voor mijn Mac Pro al veel geld.

Vanavond een lekker dromen over een Mac Pro met 2 nieuwe 27" schermen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocoia
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
Abbadon schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:35:
Nou, hij is er: http://www.apple.com/nl/macpro/features/processor.html

Zelfde kast, nieuwe cpu's met 6-core als optie en twee nieuwe grafische kaarten met 1GB geheugen (ATI 5770 en 5870).

Aangezien mijn grafische kaart aan het doodgaan is, ben ik benieuwd of die 5770 ook in mijn oude Mac Pro gaat werken.
Die zou prima moeten werken. Historisch gezien zat er altijd een EFI32 compatible (eerste Mac Pro-compatible) ROM op de kaartjes, maar als je een 2008 of '09 MP hebt zit je geramd.
Zware Unit schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:43:
De zwaarste uitvoering (12 cores) is toch wel erg prijzig. Begrijp dat er niet zo heel veel mensen zijn die de volledige capaciteit van dit beest zullen benutten, maar 4.999 USD zonder geheugen uitbreiding, SSD en monitor is een hoop geld. Vond de 2.500 Euro voor mijn Mac Pro al veel geld.

Vanavond een lekker dromen over een Mac Pro met 2 nieuwe 27" schermen :P
Voor de gemiddelde aankoper van dergelijke workstations is de prijs echt verwaarloosbaar. Per-seat softwarelicenties zijn een stuk duurder dan de computer -- helemaal als het de productiviteit verhoogt (meer cores == sneller klaar met renderen, etc.). :)

Ikzelf heb gelukkig nog meer dan genoeg aan mijn 3,1 (2008) Mac Pro. Vanavond proberen de HD5970 werkend te krijgen onder OS X :)

[ Voor 26% gewijzigd door Cocoia op 27-07-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
Had eerlijk gezegd toch wel verwacht dat er standaard een 6-core in de 'single processor' versie of 12-core in de 'dual processor' versie zouden zitten. Vindt het een beetje tegen vallen dat ze in de standaardversies nog gewoon quad cores gebruiken. :/ Ligt het nu aan mij of is de inrichting van de Mac Pro helemaal niet gewijzigd t.o.v. de Early 2009 (ik zie dezelfde processorlade, hetzelfde schuifmechanisme voor het unlocken van de PCI Express, hetzelfde moederbord, etc.)?

Ben wel erg blij dat er een HD5870 beschikbaar komt, kan ik die in september mooi los bestellen en in mijn Mac Pro pleuren. Of hopelijk komt er snel nog een NVIDIA-kaart voor de Mac van EVGA (liefst dan een GT460), NVIDIA heeft namelijk eind juni OSX-drivers uitgebracht die de Fermi-architectuur ondersteunen. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
iRaptor schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 00:50:
Had eerlijk gezegd toch wel verwacht dat er standaard een 6-core in de 'single processor' versie of 12-core in de 'dual processor' versie zouden zitten. Vindt het een beetje tegen vallen dat ze in de standaardversies nog gewoon quad cores gebruiken. :/
Jep, ik ook. Maar goed, ik ga 'm wel kopen. De Quadcore dus. Heb eigenlijk geen alternatief.

Ik wil wel meteen het ramgeheugen vervangen. In eerste instantie door 2x4GB modules. Heeft iemand suggesties? Is ECC echt nodig of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

sOid schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:00:
[...]

Jep, ik ook. Maar goed, ik ga 'm wel kopen. De Quadcore dus. Heb eigenlijk geen alternatief.

Ik wil wel meteen het ramgeheugen vervangen. In eerste instantie door 2x4GB modules. Heeft iemand suggesties? Is ECC echt nodig of niet?
Volgens mij kun je er geen ander ram in stoppen (correct me if i'm wrong).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mud.Starrr schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 00:34:
[...]

Volgens mij kun je er geen ander ram in stoppen (correct me if i'm wrong).
Daar bedoel je mee dat er volgens jou geen ander RAM dan ECC in kan, of het RAM helemaal niet vervangen kan worden?

Laatste is namelijk zeker weten wel het geval ;) Ding zou nauwelijks worden verkocht als het niet vervangbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

sOid schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 16:44:
[...]

Daar bedoel je mee dat er volgens jou geen ander RAM dan ECC in kan, of het RAM helemaal niet vervangen kan worden?

Laatste is namelijk zeker weten wel het geval ;) Ding zou nauwelijks worden verkocht als het niet vervangbaar zou zijn.
Het geheugen is zeker wel vervangbaar.
Ze hebben zelfs een Ram 'lade' zodat het zeer gemakkelijk kan.
Maar zover ik weet kan er geen non-ECC geheugen in de mac pro.
Sowieso gaat er vrij speciaal geheugen in de machines, namelijk FB DIMM's.
En Apple is best picky qua geheugen, ik zou het niet durven om geen 'apple compatible' geheugen te nemen.
Daarmee bedoel ik niet geheugen via Apple zelf (erg duur), maar wel merken die getest zijn (en waar het dus van bekend is) dat het geheugen goed werkt.

Edit:
Ik wil binnenkort ook weer wat meer geheugen bijplaatsen, zit nu op 6gb.
Ik merk steeds meer dat de Mac Pro veel geheugen nodig heeft om alle cores aan het werk te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mud.Starrr op 04-08-2010 18:14 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Mud.Starrr schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 18:11:
[...]
In de huidige versie gaat volgens mij "gewoon" ECC geheugen (link). FB-DIMM was van de eerste serie (2006).

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macpro/images/design_memory_wireframe_20100727.png

[ Voor 29% gewijzigd door Zware Unit op 04-08-2010 18:29 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mud.Starrr schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 18:11:
[...]

Het geheugen is zeker wel vervangbaar.
Ze hebben zelfs een Ram 'lade' zodat het zeer gemakkelijk kan.
Maar zover ik weet kan er geen non-ECC geheugen in de mac pro.
En Apple is best picky qua geheugen, ik zou het niet durven om geen 'apple compatible' geheugen te nemen.
Daarmee bedoel ik niet geheugen via Apple zelf (erg duur), maar wel merken die getest zijn (en waar het dus van bekend is) dat het geheugen goed werkt.

Edit:
Ik wil binnenkort ook weer wat meer geheugen bijplaatsen, zit nu op 6gb.
Ik merk steeds meer dat de Mac Pro veel geheugen nodig heeft om alle cores aan het werk te houden.
Gelukkig, dan begrijpen we elkaar toch goed ;)

En volgens mij is het, zoals ^^ zegt, inderdaad gewoon ECC.

Ik kan me herinneren dat er een bepaalde site was waarop je kon zien of een type geheugen Apple-compatible was. Weet iemand waar ik 't over heb of niet? Geen idee meer hoe het heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Heb mijn Mac Pro geheugen altijd bij OWC gehaald. Was altijd erg goed geprijsd. Leuke handleidingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Zware Unit op 04-08-2010 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Zware Unit schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 18:41:
Heb mijn Mac Pro geheugen altijd bij OWC gehaald. Was altijd erg goed geprijsd. Leuke handleidingen.
Wil 't liever hier in NL halen. In verband met garantie et cetera.

Denk dat ik voor 2x4GB van Kingston ga

Niet goedkoop, maar goed. Wil het later nogmaals met 2x4 uitbreiden.

Er staat alleen wel dat het voor het 2009 model is, maar dat lijkt me niet uit te maken gezien de Quad nog dezelfde CPU heeft toch? Heel misschien ga ik voor een 6 core, maar die kans is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Zware Unit schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 18:41:
Daar heb ik mijn geheugen ook vandaan gehaald inderdaad.
Goede prijzen, en garantie geldt gewoon ondanks de afstand.
Kan alleen wat langer duren in het geval je ze moet opsturen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
sOid schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 18:51:
Er staat alleen wel dat het voor het 2009 model is, maar dat lijkt me niet uit te maken gezien de Quad nog dezelfde CPU heeft toch? Heel misschien ga ik voor een 6 core, maar die kans is klein.
Maakt niet uit, aangezien de nieuwe Quad-Core modellen 1066MHz DDR3 gebruiken, net als alle Early 2009 modellen. De 6-Core daarentegen gebruikt 1333MHz geheugen, ik weet niet of het dan wat uitmaakt als je er 1066MHz erin stopt.
Zware Unit schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 18:20:
FB-DIMM was van de eerste serie (2006).
FB-DIMMs werden nog tot Mac Pro 3,1 (Early 2008) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
iRaptor schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:25:
[...]

Maakt niet uit, aangezien de nieuwe Quad-Core modellen 1066MHz DDR3 gebruiken, net als alle Early 2009 modellen. De 6-Core daarentegen gebruikt 1333MHz geheugen, ik weet niet of het dan wat uitmaakt als je er 1066MHz erin stopt.
En andersom? Als je 1333MHz geheugen in een Quad stopt? Dan past 'ie hem automatisch aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:57
Andersom maakt het niet uit nee. Ik verwacht eigenlijk niet heel veel geheugen compatibiliteit problemen omdat de geheugencontroller in de CPU zit.

Wat misschien nog wel interessant is, wat gebeurd er als je een Core i7 in de Mac Pro stopt met Non-ECC geheugen. Het moederbord bevat gewoon een X58 chipset voor de Quad-core versie. Je kan dan later een stuk goedkoper je Mac Pro van een CPU upgrade voorzien naar bijvoorbeeld een i7-970 6-core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MortalPiso schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 10:32:
Andersom maakt het niet uit nee. Ik verwacht eigenlijk niet heel veel geheugen compatibiliteit problemen omdat de geheugencontroller in de CPU zit.

Wat misschien nog wel interessant is, wat gebeurd er als je een Core i7 in de Mac Pro stopt met Non-ECC geheugen. Het moederbord bevat gewoon een X58 chipset voor de Quad-core versie. Je kan dan later een stuk goedkoper je Mac Pro van een CPU upgrade voorzien naar bijvoorbeeld een i7-970 6-core.
Volgens mij zijn die CPU's allemaal vastgesoldeerd en dus eigenlijk niet te vervangen. Meen ik gelezen te hebben op MacRumors forum iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
De CPU is niet vastgesoldeerd, althans niet in de Early 2009. Het probleem is echter wel dat Apple er Xeon CPU's in heeft gestopt waarop geen heat spreader zit en probeer maar eens aan een aftermarket Intel CPU te komen die geen heat spreader heeft... Dat wordt dus slopen. Heb hieronder een link geplaatst naar een artikel van AnandTech waarin ze de CPU van een Early 2009 hebben weten te upgraden (overigens niet zonder slag of stoot).

Upgrading and Analyzing Apple's Nehalem Mac Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
iRaptor schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:11:
De CPU is niet vastgesoldeerd, althans niet in de Early 2009. Het probleem is echter wel dat Apple er Xeon CPU's in heeft gestopt waarop geen heat spreader zit en probeer maar eens aan een aftermarket Intel CPU te komen die geen heat spreader heeft... Dat wordt dus slopen. Heb hieronder een link geplaatst naar een artikel van AnandTech waarin ze de CPU van een Early 2009 hebben weten te upgraden (overigens niet zonder slag of stoot).

Upgrading and Analyzing Apple's Nehalem Mac Pro
Ah, oke :) Nou ja, dat is toch niet mijn bedoeling. Wil juist een MacPro omdat ik geen zin heb in gekloot met hardware. Anders zou ik wel een Hackintosh bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:16
Ik heb volgend vraagje. Op mijn mac open ik mijn Safari en check ik mn gmail, nadien klik ik nogmaals op Safari en surf ik naar een bepaalde pagina, nadien open ik nogmaals safari en surf ik naar nog een andere pagina. Ik heb nu 3 safari paginas opstaan. Is er een mogelijkheid zoals in windows alt+tab te doen zodat ik kan scrollen tussen de verschillende 3 safaris die openstaan ? Als je in windows bv 3 maal firefox opent heb je in je werkbalk onderaan 3maal firefox staan met het onderwerp van de site waar je op zit. In osx staat er gewoon een lichtje onder de safari icoon die aangeeft dat het programma geopend is, maar ik wil specifiek 1 van de 3 openen. Hoe doe ik dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Rebbelx schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 15:06:
Ik heb volgend vraagje. Op mijn mac open ik mijn Safari en check ik mn gmail, nadien klik ik nogmaals op Safari en surf ik naar een bepaalde pagina, nadien open ik nogmaals safari en surf ik naar nog een andere pagina. Ik heb nu 3 safari paginas opstaan. Is er een mogelijkheid zoals in windows alt+tab te doen zodat ik kan scrollen tussen de verschillende 3 safaris die openstaan ? Als je in windows bv 3 maal firefox opent heb je in je werkbalk onderaan 3maal firefox staan met het onderwerp van de site waar je op zit. In osx staat er gewoon een lichtje onder de safari icoon die aangeeft dat het programma geopend is, maar ik wil specifiek 1 van de 3 openen. Hoe doe ik dit ?
Eigenlijk niet het goede topic, maar dat kan op twee (nou ja, wel meer, maar twee handige) manieren.

1. Als het tabs zijn die open staan (wat ik kan aanraden ipv verschillende windows) ctrl+tab/ctrl+shift+tab
Als het verschillende windows zijn kan het met cmd+` of cmd+\ als het goed is (kan zijn dat keyboard verkeerd staat ingesteld hier, vandaar).
2. Expose instellen onder muisknop of keyboardknop. Dan kun je daarna gewoon klikken op het venster dat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJuun
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08 12:41
Wisselen tussen vensters gaat d.m.v. cmd + ` (tilde, naast de z (op een Nederlands toetsenbord)). Erg handig. Tabs zijn uiteraard lekkerder in Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Even een korte off-topic:

Kwam tijdens het opruimen mijn "oude" Mac Pro geheugen tegen. Zie Vraag & Aanbod (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Zware Unit schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 22:23:
Even een korte off-topic:

Kwam tijdens het opruimen mijn "oude" Mac Pro geheugen tegen. Zie Vraag & Aanbod (link)
Jammer dat ze niet voor het 2008 model zijn.
Erg mooie prijs voor iemand met een 2006 model!!

[ Voor 6% gewijzigd door Mud.Starrr op 09-08-2010 02:45 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Gravedigger
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-04 22:30
Mud.Starrr schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 02:44:
[...]

Jammer dat ze niet voor het 2008 model zijn.
Erg mooie prijs voor iemand met een 2006 model!!
Herinner me ineens weer dat ik nog origineel 2008 Mac Pro Ram geheugen heb liggen die ik nooit gebruikt heb omdat ik voor het 2009 model ben gegaan. Destijds gekocht van iemand die direct al het geheugen uit de Mac Pro had gehaald en vervangen voor 2GB modules.

Dus heb hier nog origineel 2x1GB PC2-6400F 800MHZ Hynix geheugen liggen die nooit gebruikt is geweest. Ligt hier nog in static hoesjes. Geen idee wat ik er nog voor zou kunnen vragen? Of dat er nog interesse naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

El Gravedigger schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 10:24:
[...]

Herinner me ineens weer dat ik nog origineel 2008 Mac Pro Ram geheugen heb liggen die ik nooit gebruikt heb omdat ik voor het 2009 model ben gegaan. Destijds gekocht van iemand die direct al het geheugen uit de Mac Pro had gehaald en vervangen voor 2GB modules.

Dus heb hier nog origineel 2x1GB PC2-6400F 800MHZ Hynix geheugen liggen die nooit gebruikt is geweest. Ligt hier nog in static hoesjes. Geen idee wat ik er nog voor zou kunnen vragen? Of dat er nog interesse naar is.
Daar heb ik zeer zeker interesse in!
Ook geen idee wat het waard zou zijn, ik heb even op marktplaats gekeken maar zie niets vergelijkbaar.
Stuur me maar een PM, of een mailtje (adres via mijn website).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthak
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-01-2020

Barthak

mcl

De nieuwe Mac Pro's zijn nu te bestellen via de online apple store.

Ook zijn de video kaarten (ATI Radeon HD 5870 , ATI Radeon HD 5770) in de online store te vinden. Helaas nog niet te bestellen. Het lijkt erop dat deze echter niet voor de 2008 Mac Pro zijn, beetje jammer.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Barthak schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:16:
De nieuwe Mac Pro's zijn nu te bestellen via de online apple store.

Ook zijn de video kaarten (ATI Radeon HD 5870 , ATI Radeon HD 5770) in de online store te vinden. Helaas nog niet te bestellen. Het lijkt erop dat deze echter niet voor de 2008 Mac Pro zijn, beetje jammer.
Vraag me af hoe ze dat willen afdwingen. ik heb zelf ook nog een 2008 mac pro en wil mijn ati 2600 vervangen.
Ik geloof dat de 2008 mac pros wel efi 64 supporten ...

Maaruh kan je tegenwoordig niet gewoon een PC versie kopen en de efi firmware op flashen ? Scheelt weer ;-)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthak
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-01-2020

Barthak

mcl

Ja, dat kan inderdaad. Ik zal eens zoeken naar eentje met twee mini DisplayPorts.

Ik heb nu GT 120 met mini DisplayPort, die staat op de apple site ook als alleen beschikbaar voor de 2009 Mac Pro, maar werkt ook gewoon in de 2008 versie, dus wie weet deze ook wel.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Zo, zojuist de nieuwe MacPro besteld :) De standaard quadcoreconfiguratie met US keyboard.

Nu nog even kijken welk geheugen en welke SSD ik ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocoia
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
sOid schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:16:
[...]

Ah, oke :) Nou ja, dat is toch niet mijn bedoeling. Wil juist een MacPro omdat ik geen zin heb in gekloot met hardware. Anders zou ik wel een Hackintosh bouwen.
Daarnaast kan je overigens alleen maar (voor zover ik weet) een i7 plaatsen in de solo-processor configuratie. De i7s kan je niet in een dual-socket configuratie draaien :(
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste