Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 17:25
Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08042/header958.png

Afbeeldingslocatie: http://xs223.xs.to/xs223/08042/macpro563.png

In dit topic gaat het over de nieuwe Mac Pro . Apple heeft deze vlak voor de Macworld geïntroduceerd namelijk op 8 Januari 2008.

De nieuwe Mac Pro is uitgerust met de nieuwste quad-core Intel Xeon 5400-processors, die zijn gebaseerd op de geavanceerde 45-nm Intel Core-microarchitectuur met een snelheid tot 3,2 GHz. Elke processor heeft een L2-cache van 12-MB, die garant staat voor ongekende prestaties en een uiterst efficiënt stroomgebruik. Dankzij een nieuwe hardwarearchitectuur met hoge bandbreedte, twee onafhankelijke 1600-MHz "frontside"-bussen en tot 32 GB 800-MHz DDR2 ECC FB-DIMM-geheugen is de gegevensdoorvoer naar en uit het geheugen maar liefst 61 procent sneller dan die van het vorige model.

Elke Mac Pro wordt standaard geleverd met een ATI Radeon HD 2600 XT-videokaart met 256 MB videogeheugen. De Mac Pro is bovendien voorzien van een slot voor de nieuwe PCI Express 2.0-videokaart (met een verdubbelde bandbreedte ten opzichte van de vorige generatie), en ondersteunt de nieuwste generatie videokaarten van NVIDIA, de NVIDIA GeForce 8800 GT met 512 MB videogeheugen of de NVIDIA Quadro FX 5600 met 1,5 GB videogeheugen en een 3-D stereopoort voor "stereo-in-a-window"-programma's. Dankzij de ondersteuning voor maximaal vier grafische kaarten kunnen er tot acht 30-inch beeldschermen op de nieuwe Mac Pro worden aangesloten voor geavanceerde visualisatie en grote displaywanden.

De Mac Pro is de meest uitbreidbare Mac aller tijden, met vier interne hardeschijfnissen voor "direct-attach", kabelvrije installatie van vier 1 TB SATA harde schijven met een totale interne opslagcapaciteit van 4 TB en ondersteuning voor twee SuperDrives. Dankzij optionele 15000-rpm SAS-schijven voor RAID 5-schijf-I/O met een snelheid tot 250 MB/s is de Mac Pro ideaal voor film- en video-editors. Een optionele Mac Pro RAID-kaart biedt samen met SATA- of SAS-schijven de ultieme gegevensbescherming en schijf-I/O-prestaties op de Mac Pro. De Mac Pro is uitgerust met vijf USB 2.0-poorten, twee FireWire 400-poorten en twee FireWire 800-poorten voor de aansluiting van externe apparaten, een optische en een analoge audio-in- en -uitgang, twee Gigabit Ethernet-poorten en een koptelefoonaansluiting. De poorten bevinden zich op de voor- en achterzijde en zijn gemakkelijk toegankelijk.

Afbeeldingslocatie: http://xs223.xs.to/xs223/08042/nais132.png

Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08042/speks828.png

Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08042/specsklein393.png

Dit zijn de standaard specificaties . Geheugen en opslag kan natuurlijk veel meer worden maar dat is wel erg kostbaar bij Apple . Je kunt wel een andere videokaart voor je Mac aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08042/vidds554.png

Afbeeldingslocatie: http://xs223.xs.to/xs223/08042/jaja937.png

• Mac Pro
• Voedingskabel
• Apple Keyboard
• Mighty Mouse
• DVI naar VGA adaptor
• USB keyboard verlengkabel
• Installatie DVD's
• Geprinte en elektronische documentatie.

Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08042/box584.png

Afbeeldingslocatie: http://xs223.xs.to/xs223/08042/faq816.png

:? Kan ik Windows op mijn Mac Pro draaien?

Natuurlijk kan dat . Door middel van Bootcamp wat ingebouwd zit in Leopard kun je Windows XP of Windows Vista draaien . 64 Bits Vista is ook mogelijk. Ook is het mogelijk om Windows te draaien onder OS X via Parallels of VMWare Fusion.

:? Ik heb nog een oude Mac Pro en ik wil ook een nieuwe 8800 GT kan dat ?

Er circuleren tegenstrijdige berichten . Engadget schrijft het volgende .
Update: Nvidia's Director of PR emailed us to let us know that the company is "in the middle of bringing out an upgrade kit based on the NVIDIA GeForce 8800 GT solution for all Intel-based Mac Pros." What's more, this upgrade kit "should be out in a few weeks.
Dus als het goed is , is het binnenkort wel mogelijk.

:? Kan ik elke harddrive in mijn Mac Pro stoppen ?

Nee dat gaat niet . Het is alleen mogelijk om SATA schijven in de Mac Pro te plaatsen . Kabelvrij dat dan weer wel.

Afbeeldingslocatie: http://xs223.xs.to/xs223/08042/hdd343.png

:? Ik wil meer geheugen , wat heb ik nodig ?

De Mac Pro gebruikt 800-MHz DDR2 FB-Dimms .

Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08042/ram944.png

Afbeeldingslocatie: http://xs223.xs.to/xs223/08042/slot632.png

Je kunt de Mac Pro bezichtigen en bestellen op www.apple.nl/macpro of bij een Apple Premium Reseller.

Benchmarks nieuwe Mac Pro
Ars Technica review (1st generatie Mac Pro)

Toestemming van Hoedje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:36
Misschien enkele zaken die je kan toevoegen:

Zit trouwens een fout in de tekst:
1-TB ATA harde schijven --> 1-TB SATA harde schijven

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87260

nette startpost

Als je wilt aanhaken, dan hebben we daarvoor de bookmarkfunctie Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/bookmark.gif ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Hoedje op 23-01-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
Zware Unit schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:52:
Misschien enkele zaken die je kan toevoegen:

Zit trouwens een fout in de tekst:
1-TB ATA harde schijven --> 1-TB SATA harde schijven
Dankje , staat erin . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-04 17:50
carfreak02 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:54:
en ondersteunt de nieuwste generatie videokaarten van NVIDIA
IMO wekt dat een beetje de indruk dat hij alle NVIDIA videokaarten van de nieuwste generatie accepteert, terwijl het er eigenlijk maar twee zijn. De GeForce 8800 GTX accepteert de Mac Pro bijvoorbeeld niet, of loop ik nu te brabbelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Wat belangrijk is dat "de meest uitbreidbare Mac aller tijden" relatief gezien moet worden ten opzichte van de andere Mac's (iMac, Mac Mini, etc). Alleen videokaarten die Apple levert zijn geschikt voor de Mac Pro. Wil je gebruik maken van andere videokaarten dan is dit standaard niet mogelijk, ivm het gebruik van EFI ipv Bios.

"de meest uitbreidbare Mac aller tijden" betreft harde schijven en geheugen. Dit is inderdaad kinderlijk eenvoudig toe te voegen.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
Zware Unit schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 08:56:
Alleen videokaarten die Apple levert zijn geschikt voor de Mac Pro. Wil je gebruik maken van andere videokaarten dan is dit standaard niet mogelijk, ivm het gebruik van EFI ipv Bios.
Jammer (en vreemd) genoeg biedt Apple slechts 9 videokaarten aan. :(
Maareh...je zegt nu met nadruk "standaard niet mogelijk". Zijn er dan soms niet 'standaard' methoden om een niet Mac compatibele videokaart toch te laten werken in OS X?

PS: Welke kleur heeft de printplaat van de 8800GT nu werkelijk? Op deze pagina is ie blauw en op deze pagina is ie opeens groen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrorshade
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-08-2024

Mirrorshade

Chain of life

iRaptor schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 02:46:
[...]

Maareh...je zegt nu met nadruk "standaard niet mogelijk". Zijn er dan soms niet 'standaard' methoden om een niet Mac compatibele videokaart toch te laten werken in OS X?

PS: Welke kleur heeft de printplaat van de 8800GT nu werkelijk? Op deze pagina is ie blauw en op deze pagina is ie opeens groen. :?
Volgens mij zijn ze beide gewoon groen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Volgens mij biedt Apple maar 3 smaken videokaart aan voor de nieuwe Mac Pro '08. Andere videokaarten werken alleen indien je OSX modificeert.

"The Mac Pro, as with other upgradeable Macintoshes in the past, requires custom video cards to work under OS X. That is to say, an off-the-shelf PCIe video card will not work in EFI or under OS X, however, they may work under other operating systems installed via Boot Camp or other means. There have been several attempts, with varying success, in creating drivers for them (a result of the OSx86 Project)." bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:59
Zojuist mijn Pro uit de doos gehaald en aangesloten. Draait nu ongeveer een uur. Alles mooi op één ding na: ik hoor hem. Een soort van Rrrrrrrrrrhh geratel. Heel zacht, maar wel op zo'n manier aanwezig dat ik me af vraag of dat de bedoeling is. Hij staat onder mijn buro en ik hoor dat hij aan staat. Misschien ben ik erg verwend door mijn vorige stille systemen, moet ik niet zo zeuren?
Wel moet ik melden dat er 2 XT2600's in de machine zittten. Fans draaien op normale snelheid volgens iStat Pro (500-800rpm afhankelijk van fan). Het enige fancontrol programma dat ik gevonden heb is SMC, echter ondersteund deze alleen de MacBooks (Pro). Is er iets voor de Mac Pro, dan kan ik er misschien achter komen welke fan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
Je harde schijf kan ook nog . Ik hoor mijn harde schijven ook .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49158

Staat ie wel recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
Yes, hij staat recht. Ik heb de kast nog even opgemaakt en kritisch mijn hoofd er in gestopt 8) . Na hier en daar een fan hardhandig stoppen is het idd de hard disk die ik hoor spinnen, Seagate ST3320820AS_P (barracuda), en de intake fan voor de hard disks/PCI kaarten maken. Die maken het meeste "herrie`'. Misschien maak ik me ook gewoon te druk, zitten flink wat fans in die machine. Maar toch, ik hoor altijd iedereen zeggen: ik hoor niet of die aan staat... nou, ik wel.
Ik ga zaterdag wel even naar een Apple store hier om de hoek. Even daar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb 4 schijven in me mac en ik hoor zeker dat die aanstaat hoor
het is gewoon een zacht gebroem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Door de open constructie van de Mac Pro zal je altijd het systeem horen. Persoonlijk vind ik het absoluut niet storend. Voor een dergelijk systeem is de Mac Pro juist erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Heeft iemand al ergens betaalbaar 'goed' (bijv. Crucial) geheugen voor de nieuwe Mac Pro gespot? Zo'n 8 Gb geheugen kost bij Apple zo'n 1440 euro meer en ik heb zo'n vreemd voorgevoel dat dat véél goedkoper kan ;)
iRaptor schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 02:46:
[...]
Volgens mij zijn er een stel Hackintosh ontwikkelaars bezig met een universele Nvidia driver. Maar t is al een tijdje terug dat ik daarvan iets heb gehoord, dus ze zouden er wellicht al mee gestopt kunnen zijn.
Volgens mij is de PCB op beide afbeeldingen groen ;)

[ Voor 69% gewijzigd door mindcrash op 26-01-2008 14:50 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235102

Kingston heeft "MacPro-specifiek" geheugen, incl. de koelelementjes er op enzow. Laatste keer dat ik checkte waren die 170 ipv 400 Euro dat Apple toen rekende. Scheelt "best wel" dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Kingston geheugen

2GB kit (122 euro) en 4GB kit (297 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 21:59

Apache

amateur software devver

Hoe zit het met tv-out support op de mac-pro?
K'heb dit in de apple store gevonden: http://store.apple.com/Ap...D?mco=4B8E627A&nplm=M9267

waar staat:
Met de DVI-naar-video-adapter kunt u S-video- of composite-video-apparaten aansluiten op de DVI-poort van de Mac Pro (met ATI X1900 XT), de MacBook Pro of de Mac mini.
Ik ben aan het overwegen om er eentje op te pikken met een gf8800gt maar dan wil ik wel tvout support :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2288

[...]

Volgens mij is de PCB op beide afbeeldingen groen ;)
Pak dat blauwe plaatje eens onder een loep en je ziet .... blauwe pixels.
Niet dat het wat uitmaakt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Apache schreef op zondag 27 januari 2008 @ 10:23:
Hoe zit het met tv-out support op de mac-pro?
Volgens mij zou dat blokje gewoon moeten werken (maar je kan natuurlijk ook gewoon even een getrainde Apple verkoper aan z'n broek trekken ;) )

On another note:

Zware Jongen en GeenGelul: Bedankt voor de tip wat betreft het geheugen... heb me echt wezenloos lopen zoeken... Kingston is blijkbaar de eerste die geheugen voor de nieuwe Mac Pro kan leveren (bij Crucial zijn FBDIMMs @ 800Mhz bijvoorbeeld nog steeds niet leverbaar :( )

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
mindcrash schreef op zondag 27 januari 2008 @ 12:43:
Zware Jongen en GeenGelul: Bedankt voor de tip wat betreft het geheugen... heb me echt wezenloos lopen zoeken... Kingston is blijkbaar de eerste die geheugen voor de nieuwe Mac Pro kan leveren (bij Crucial zijn FBDIMMs @ 800Mhz bijvoorbeeld nog steeds niet leverbaar :( )
Ik weet niet of Kingston de eerste was, maar het is niet de enige die 800MHz DDR2 ECC FBDIMMs levert. Check deze website, daar kan je een 8GB kit (4 x 2GB) voor $428,00 bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc bcc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 10:23
Je kan ook geheugen bestellen in de USA, is niet duur. Ik heb 8 GB besteld voor $399. Komt nog wel verzendkosten en btw bij. Ik heb het de 18e besteld en het kwam vandaag binnen, maar het duurde zolang omdat ze niet genoeg 800MHz FBDIMMs op voorraad hadden. Nu wel. Tussen het berichtje dat ik kreeg dat het verzonden was en dat het hier aan kwam zaten 3 dagen. OWC

1 kit van 8 GB, 4 x 2GB Mathed modules, "Qualified with Apple Qualified Heat-Spreader. LifeTime Advance Replacement Warranty." Of het ook echt werkt kan ik pas check als mn Mac Pro eindelijk geleverd wordt. Ik heb er een geforce 8800 bij besteld, dus eind februari komt ie pas..

[ Voor 26% gewijzigd door cc bcc op 28-01-2008 13:43 ]

-- I talk to planets, baby --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
OWC heeft idd mooie prijzen. Zit te denken om mijn huidige 6GB te vervangen door 16GB a 450 euro inclusief porto (Excl. BTW). Jammer dat 16GB dmv 4GB modules bijna 1000 euro kost. Ach ja, verwacht niet dat ik in de toekomst meer dan 16GB nodig heb. Eerder een nieuwe Mac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
BTW, ik had nog een vraagje. Stel je hebt een Mac Pro met een ATI videokaart besteld en je wilt na een paar maanden toch liever een NVIDIA videokaart, is dit dan mogelijk? Of wordt het moederbord soms aangepast voor uitsluitend gebruik met ATI in geval je een ATI videokaart hebt geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:19
Niemand de Mac Pro al binnen? Heb nog maar weinig (lees: geen) foto's gezien!

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Je kan de 8800GT of de FX5600 als upgrade bestellen. That's all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_Br
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-04 11:59
Rivanov schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:09:
Ik moet 'm nog bestellen. :P Ik wacht echter eerst even tot ik meer weet over hoe -ie omgaat met digitaal surround geluid. (Mac Pro i.s.m. Logitech Z-5500 speakers? Ervaring?)

--Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
Rivanov schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:09:
Ik heb hier het nieuwe model staan. Wil best wel even foto's maken maar weet niet of het allemaal wel zo bijzonder is. Naar mijn weten komt hij 99% overeen met het vorige model.
Heb wel last van een raar probleem. Ik heb 3 Dell 1704FPV schermen staan. Sinds mijn Mac Pro deze schermen aanstuurt heb ik erg last van lopende diagonalen strepen op alle drie de schermen. Vrij irritant. Je ziet het erg goed bij lichte kleuren/wit. Heb de DVI kabel al anders gelegd in verband met inerferentie, mocht niet baten. Op mijn oude windows machine had ik hier compleet geen last van. Verder staat alles goed, refreshrate op 60 Hz. De Mac Pro heeft 2 Ati HD2600. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
Inderdaad , de body is exact hetzelfde als van de oude . Onder de motorkap zal hij ook niet super veel zijn verandert. Wat je kunt zien tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

carfreak02 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:46:
Inderdaad , de body is exact hetzelfde als van de oude . Onder de motorkap zal hij ook niet super veel zijn verandert. Wat je kunt zien tenminste.
Uhm,

1) Nieuw moederbord (met nieuwe chipset en PCI Express 2.0 support)
2) Nieuwe Xeon CPU's (1600Mhz FSB)
3) Vanwege punt 2 ook nieuw geheugen (FBDIMM @ 800Mhz, erg moeilijk leverbaar ook op dit moment)
4) Nieuwe videokaarten

Om gewoon maar even wat 'kleine' wijzigingen op te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
mindcrash schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:41:
[...]

Uhm,

1) Nieuw moederbord (met nieuwe chipset en PCI Express 2.0 support)
2) Nieuwe Xeon CPU's (1600Mhz FSB)
3) Vanwege punt 2 ook nieuw geheugen (FBDIMM @ 800Mhz, erg moeilijk leverbaar ook op dit moment)
4) Nieuwe videokaarten

Om gewoon maar even wat 'kleine' wijzigingen op te noemen ;)
Ja dat weet ik . Daar heb ik het ook niet over . Je ziet niet als je die kast open doet of er een nieuw moederbord inzit of een andere CPU. Natuurlijk merk je het wel maar je ziet er niet bijster veel van. Daarom is het dus niet bijzonder om een nieuwe op de foto te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 14:42
Jezus, als ik dit zo bekijk op de apple site, heb je als je je Mac Pro tot het duurste configureert je echt een godsgruwelijke pc hebt.

Jezus...2x quad core
32 gb ram...

Toch maar eens gaan sparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
4 SAS disken in Raid 5, Nvidia FX5600, 2 maal 30" Cinema Display _/-\o_

Allemaal leuk, maar je moet het wel nodig hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
2x 15k RPM SAS in raid0 :P haha dan vliegt je macpro in de fik zo snel zijn ze (niet letterlijk maar goed you get my point)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
Cain69 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:00:
2x 15k RPM SAS in raid0 :P haha dan vliegt je macpro in de fik zo snel zijn ze (niet letterlijk maar goed you get my point)
LOL! Als je die optie (2 x 15000 rpm SAS in Raid0) bestelt, dan krijg je gratis de iFireExtinguisher cadeau. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

Roland

Schnitt!

Ik ga binnenkort ook de Mac Pro aanschaffen, maar heb een vraag met betrekking tot de video-kaarten. Ik ga de Mac Pro puur gebruiken voor After Effects, Avid en Photoshop. Welke videokaart is het die ik in mijn configuratie deze applicaties het beste zal ondersteunen?

...Make every cut count, even if it is one frame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Maakt voor deze apps weinig uit. Als je met Motion of Final Cut gaat werken is een 8800 zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

Roland

Schnitt!

Dat is niet mijn idee, alhoewel het steeds meer gebruikt wordt in de visuele sector. Het is maar wat je gewend bent!

...Make every cut count, even if it is one frame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben ook van plan voor een MacPro te gaan echter zijn er natuurlijk altijd bepaalde Windows applicaties die je erg handig vindt/niet wil/kan missen. Nu heb ik gisteren de hele dag Parallels en VMWare reviews zitten lezen en dat zag er (vooral voor VMWare) eigenlijk prima uit. Zijn er hier MacPro users die ook VMWare gebruiken waarop ze XP/Vista hebben installed? Als dit off-topic is, excuses, maar first-hand experience vind ik waardevoller dan reviews (die vaak gewoon een soort advertentie-achtige feature-opsommigen zijn).

Wat mij vooral interesseert is de mate van werkbaarheid. Is het systeem responsive, merk je onder OSX veel van het andere OS etc. Games speel ik niet dus dat boeit me niet. Hoop echter wel op een toekomstige fatsoenlijke DirectX9 support omdat demo's van scene.org mij wél enorm boeien (nog van de Amiga era ;-) ).

Kan je op een MacPro ook bijv. VMware laten draaien in core's X/Y zoals op Vista? Dan zou je toch moeten kunnen "forcen" dat OSX én VMWare soepeltjes zouden kunnen blijven draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Gebruik VMware dagelijks :| voor mijn thuiswerkplek. Reponse is vergelijkbaar met een normale install van XP. Je kan Max 2 cpu's gebruiken onder VMware. Weet niet of Parallels ook beperkt is tot 2 CPU's, maar meer is eigenlijk pure overkill. Je wil toch geen enorm zware applications onder VMware gaan draaien.

Mijn XP virtual machine staat altijd open op de achtergrond. Zorg gewoon dat je veel geheugen hebt dan heb je geen last van prestatieverlies. Echt top, voornamelijk icm Spaces. Zal er van eens een filmpje maken. Staan er ook genoeg op YouTube trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
Werkt goed inderdaad. Ik werk zelf ook met VMWare. Eerst gebruikte ik Parallels maar probeerde eens VMWare om te kijken naar de performance. En vond VMWare sneller dan Parallels , dus daarom heb ik gekozen voor VMWare i.c.m. Windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okay! Helemaal top dit te horen. Is OSX zo "slim" om de twee CPU's die worden "toegewezen" aan bijv. XP vrij te houden voor zichzelf of worden by default de eerste twee cores daarvoor gebruikt? Onder Vista kan je evt. instellen dat programma X bijv. core 4 gebruikt. Nu weet ik niet of dat op een Apple sowieso nodig is omdat het OS wellicht veel beter (duh) in elkaar zit dan de versies van Microsoft. Als ik nu een single core app opstart die erg cpu intensief is en zou hem nog een keer opstarten is het helemaal niet zeker dat dan de andere vrije core(s) worden gebruikt. Superirritant vind ik dat.

Geheugen zal er inderdaad voldoende in gaan, ga dan ook gebruik maken van de in dit forum vermelde link(s), scheelt echt gewoon bizar veel met de prijzen van de Apple store. 8GB lijkt me voorlopig voldoende dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Op het moment dat je een nieuwe Mac Pro koopt heb je 8 cores. Cores genoeg om wat simpele Windows spullen te draaien. Alleen wanneer ik Final Cut of Aperture gebruik heb ik soms 100% (eigenlijk 400%) gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_Br
Ik heb afgelopen weekend m'n Mac Pro besteld. Ik was bijna vergeten hoe zeer ik een hekel heb aan wachten, grrr! Ik hoop dat die Geforce kaart weer leverbaar is...

--Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zware Unit schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:12:
Op het moment dat je een nieuwe Mac Pro koopt heb je 8 cores. Cores genoeg om wat simpele Windows spullen te draaien.
Simpele dingen... Is de performance hit dan toch best wel groot? Ik had stiekem wel een beetje verwacht eigenlijk "alle" applicaties redelijk vlotjes te kunnen draaien. Ook, al is het een zinloos voorbeeld, bijvoorbeeld iets als Photoshop. Als dat niet zou kunnen zou ik de overstap van XP naar OSX toch erg vervelend gaan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Zaken als Office, Mail, Photoshop, etc werken prima onder Fusion. Toch heb ik het gevoel dat zaken zoals schijfgebruik toch een stuk trager zijn dan een native omgeving. Misschien komt dit omdat OSX zo lekker snel is, dat hierdoor het verschil beter zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, dat lijkt mij ook wel logisch ja. Vind het nu "native" ook al enorm brak wat dat betreft. Harddisk access blijft de bottleneck bij een hoop dingen. Wat ik een beetje bedoelde was: stel ik wil een mkv bestand omzetten in een vob, om af te spelen op de PS3, en ik zou daar geen geschikte OSX-tool voor kunnen vinden en ik gebruik dan de XP versie. Nu duurt dat op m'n computer al letterlijk uren. Als dat op de MacPro dan i.p.v. 3.5 opeens 8 uur zou duren zou ik dat toch storend vinden. Ik neem een beetje aan dat CPU-intensieve taken niet (drastisch) langzamer gaan dan nu. Heb nu een Dual 2.8GHz Xeon (oude serie, 533MHz bus nog) dus ik nam aan dat een recente Dual CPU MacPro "qua alles" wel een beetje dezelfde snelheid zou hebben onder VMWare. Zowel de CPU('s) als wel het geheugen is natuurlijk veel sneller geworden ondertussen. Heb op de zaak een heel simpele Core2Duo Compaq PC staan en die is al gevoelsmatig sneller dan de HP ex-workstation ;-)

Heb relatief slechte ervaringen met emuleersoftware, echter was dat altijd het emuleren van een geheel andere CPU architectuur. Dat games niet/slecht draaien, so be it maar dat niet opeens programma's als FTD en dergelijke als een slák gaan lopen. Veel vragen en een hoop tektst, I know, maar ben dan ook even enthousiast als bang dat het alsnog tegen gaat vallen ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 235102 op 05-02-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:49
Hebben meer mensen hier last van de Graphic glitches? Bij mij is het nu zo erg dat ik gewoon de hele windows server onderuit lijkt te gaan.

Via SSH kan ik gewoon nog inloggen dus niet de hele mac is vast gelopen. Ook de webserver kan ik nog benaderen. Gui zit alleen muur vast.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

lowfi schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:24:
Hebben meer mensen hier last van de Graphic glitches? Bij mij is het nu zo erg dat ik gewoon de hele windows server onderuit lijkt te gaan.

Via SSH kan ik gewoon nog inloggen dus niet de hele mac is vast gelopen. Ook de webserver kan ik nog benaderen. Gui zit alleen muur vast.

:(
waarom windows server gebruiken :o ? mac osx server is gewoon zoveel superieurder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
WindowServer is een proces in osx.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Wat voor spullen heb je nog meer draaien? ("ps aux" overzicht of zo...)

Het herstellen van rechten of het aanmaken van een tijdelijke nieuwe gebruiken kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-02 18:27
Inbrekers zijn honden!

Ik besef me dat het erg weinig zin heeft, maar als iemand op een shady manier een Mac Pro krijgt aangeboden met de volgende specs:
-Quad 2.66 Ghz
- 4x512MB
- 2x200Gb
- 1x36Gb
- 1x160Gb
- niet werkende optische drives (kapotte voedingkabel)
- geen wifi of bt

dan gelieve mij iets te laten weten :)

shot in the dark maar frustratie is groooot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Op de doos staat je serie nummer. Deze kan je nu gewoon op internet posten en aan Apple doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibber
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 18:34
Klote, lackaday! Sterkte ermee. Wel goed verzekerd hoop ik?

Weet iemand al iets te melden over de videokaart upgrade van de 'oude' versie van de Mac Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net op Barefeats een review gelezen van de 8800GT vs de 2600. Met games is de 8800 (uiteraard) sneller maar met applicaties dus *langzamer*. Nu hoop ik echt terdege dat dit met een update verholpen gaat worden anders is dat echt de farçe van het moment. Had verwacht dat met de "GPU acceleratie" van Motion en dergelijke de kracht van de 8800 naar boven zou komen. Welnu, integendeel dus. Je krijgt zoals het nu is een downgrade voor je 180 Euro extra. Lekker gedoe weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lowfi schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:02:
WindowServer is een proces in osx.....
nee die heet WindowServer (verschil: geen windows, maar window)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:40:
[...]
nee die heet WindowServer (verschil: geen windows, maar window)
?! En wat schreef hij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
windows server onderuit lijkt te gaan.
Hopelijk zijn je problemen opgelost met de 10.5.2 update.

Twijfel trouwens tussen het aanschaffen van een NAS en Mac Mini icm Leopard Server en externe schijven. Heb ook naar Xserve's gekeken op Ebay, maar deze gebruiken teveel electriciteit en maken teveel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je gewoon zijn bericht nog eens had gelezen.... :p

hij schreef duidelijk Windows server, en in mac is het WindowServer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
blabla :)

Mijn grafische problemen zijn na 10.5.2 opgelost iig.

Ik heb zelf een nas (readynas) gekocht om gewoon makkelijk zonder al teveel gezeur veel ruimte te hebben. Doos is kleiner dan een mac mini met wat extra harde schijven eraan bovendien kan je met een mini geen raid 5 doen afaik.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 13:24
Even een vraagje voor degene die ook een 1900xt in hun mac pro (intel) hebben zitten: zijn er mensen die de koeler vervangen hebben? De stockkoeler van de 1900xt is namelijk extreem luidruchtig bij relatief weinig demanding 3d apps (stofzuiger geluid wat je aan de andere kant van het huis nog hoort, weer een minpuntje voor ati erbij naast de relatief povere opengl support)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

ik heb originele koeling er op en vind hem nog vrij stil.
ik hoor me schijven meer dan me video kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Hmm, misschien is ie gewoon snel versleten dan? ik hoor het lawaai zelfs als ik mn headset op heb (heb al vaker problemen met ati producten gehad, ik wacht nog tot apple eindelijk inziet dat mensen geen nieuwe mac pro gaan kopen om naar een 8800gt te gaan upgraden)

Ik zal eens kijken of ik hem kan schoonmaken, op t eerste oog is het een stofvanger van jewelste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44
Ja, ik heb mijn 1900XT koeler vervangen door een Accelero X2 (check ook topic deel 1).

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/accelero.jpg

Werkt perfect en een stuk stiller :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ik zag die optie idd al langskomen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of dat wel lekker gaat kwa airflow (ik neem aan dat de ambient temp in de kast daarbij iets hoger komt te liggen, aangezien die 1900xt een oventje is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 17:31

Mud.Starrr

I shoot people for money

Heeft iemand hier ervaring of een link (kan niets vinden) met 2x ATI HD2600 in crossfire (onder Windows uiteraard, want anders werkt het niet.)
Zouden die samen in de buurt komen van de 8800GT?

Ik wil namelijk 3 monitoren gebruiken onder OSX (met 2 videokaarten) en zou dan in windows voor de spellen 1 monitor in crossfire kunnen aansturen.
Ik ben alleen benieuwd wat voor prestaties dat geeft.

Edit: ik heb toch besloten gewoon een 8800GT te nemen.
Misschien kan ik later proberen of 2x 8800GT werkt in SLI onder Windows (voor de spellen).

[ Voor 18% gewijzigd door Mud.Starrr op 28-02-2008 01:53 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44
blouweKip schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:15:
Ik zag die optie idd al langskomen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of dat wel lekker gaat kwa airflow (ik neem aan dat de ambient temp in de kast daarbij iets hoger komt te liggen, aangezien die 1900xt een oventje is)
De temperatuurgestuurde 12cm case fans draaien net zo langzaam als voorheen (599rpm). Het maakt echt niks uit qua ambient temp (misschien 1 graad, maar dat tel ik niet). De airflow in de kast is nog steeds perfect, zorgen hierover zijn niet nodig :).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DelTorro
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-01-2024
Ik heb een vraag over de uitbreidbaarheid van de vernieuwde Mac Pro met betrekking tot processoren. Als ik de specificaties op de Apple-site bekijk en de website van Intel ernaast houd, kom ik uit op de Intel X5472 (3.0 GHz) of Intel X5482 (3.2 GHz) om erin te zetten als ik bijvoorbeeld een Mac Pro met één 2.8 GHz quad core processor bestel. Kloppen deze types? Ik kom ze namelijk nauwelijks tegen bij Nederlandse hardewarestores.
Verder vraag ik me af of ik er extra koeling bij moet kopen als ik mijn nieuwe Mac Pro zou willen uitbreiden met één van bovenstaande processoren? En kan ik dat er zelf gemakkelijk 'op plakken'? Of is het beter om de Mac Pro standaard met snellere processoren te bestellen als ik meer processorsnelheid wil?

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb mijn Mac Pro besteld met een 8800GT, Airport en Wireless keyboard.
Hij staat op voorraad bij mijn werk, dus ik ga hem zaterdag ophalen :)

De 3e monitor van de 3 monitoren die ik wil aansturen moet ik nog kopen, waarschijnlijk een 23" apple of een 30".
Tegen die tijd koop ik er wel een extra videokaart bij.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• Jappo112
Ik zelf ben in het bezit van een Mac Pro early 2008. Van de week kwam ik tot de ontdekking dat mijn voeding wat herrie maakt. Lijkt op een resonerende spoel. Hebben hier andere mensen last van? Nu woon ik in een studentenhuis dus is de netspanning hier alles behalve schoon. Ook heb ik last van diagonale lopende strepen op mijn schermen. De oorzaak hiervan ligt, hopelijk, ook aan de vervuilde netspanning. Wel moet ik hier bij vermelden dat ik met mijn vorige systeem waar dezelfde schermen op waren aangesloten nooit last heb gehad van dit probleem.
Het zit in de planning een netfilter aan te schaffen ook in verband met audio werkzaamheden etc. Hoop dat dit het een en ander oplost. Iemand ervaring/ideeën?

Anoniem: 253481

Kan je eig 2*1 ATI Radeon HD 2600 XT in Crossfire zette??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelTorro
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-01-2024
DelTorro schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 01:06:
Ik heb een vraag over de uitbreidbaarheid van de vernieuwde Mac Pro met betrekking tot processoren. Als ik de specificaties op de Apple-site bekijk en de website van Intel ernaast houd, kom ik uit op de Intel X5472 (3.0 GHz) of Intel X5482 (3.2 GHz) om erin te zetten als ik bijvoorbeeld een Mac Pro met één 2.8 GHz quad core processor bestel. Kloppen deze types? Ik kom ze namelijk nauwelijks tegen bij Nederlandse hardewarestores.
Verder vraag ik me af of ik er extra koeling bij moet kopen als ik mijn nieuwe Mac Pro zou willen uitbreiden met één van bovenstaande processoren? En kan ik dat er zelf gemakkelijk 'op plakken'? Of is het beter om de Mac Pro standaard met snellere processoren te bestellen als ik meer processorsnelheid wil?
Niemand die hier een antwoord op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
DelTorro schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 08:09:
[...]

Niemand die hier een antwoord op heeft?
Zover ik weet (zoals met de oude modellen) worden de Mac Pro's die met 1 cpu besteld worden geleverd met een mobo met 1 socket waardoor latere uitbreiding niet mogelijk is.

Je kan dus het beste meteen bestellen wat je nodig denkt te hebben
(ik heb zelf meer dan genoeg aan de 2*2.8) :)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
Sjoerd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 08:22:
[...]

Zover ik weet (zoals met de oude modellen) worden de Mac Pro's die met 1 cpu besteld worden geleverd met een mobo met 1 socket waardoor latere uitbreiding niet mogelijk is.

Je kan dus het beste meteen bestellen wat je nodig denkt te hebben
(ik heb zelf meer dan genoeg aan de 2*2.8) :)
Ik heb 0.Ik heb uit verschillende bronnen begrepen dat de socket wel op het bord zit. Logischerwijs krijg je er geen cooler bij. Echter kosten de proc's op het moment meer dat dan je bij Apple aan korting krijgt bij aanschaf van een quad machine. Daarnaast moet je dan nog eens een cooler zien te regelen. Dit lijkt mij vrij lastig en erg prijzig Apple kennende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Anoniem: 253481 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 18:03:
Kan je eig 2*1 ATI Radeon HD 2600 XT in Crossfire zette??
Alleen onder WIndows.
OSX ondersteund geen Crossfire/SLI

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plecky
  • Niet online
Jappo112 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 13:54:
[...]Daarnaast moet je dan nog eens een cooler zien te regelen. Dit lijkt mij vrij lastig en erg prijzig Apple kennende.
Bovendien kan je ook geen verschillende kloksnelheden mixen en moet je zelfs meestal dezelfde processor-revisie (heet dat stepping?) hebben. Vaak zijn processoren nogwel compatibel met 1 of 2 versies erna; is te vinden in de technical notes van de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_Br
Mud.Starrr schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:58:
[...]

Alleen onder WIndows.
OSX ondersteund geen Crossfire/SLI
Ik las ergens op een forum dat Crossfire/SLI onder bootcamp ook niet werkt. Ik kan helaas de link niet meer terugvinden, maar het komt er op neer dat het een technische beperking is (dus niet softwarematig/drivers)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Erwin_Br schreef op zondag 02 maart 2008 @ 14:26:
[...]
Ik las ergens op een forum dat Crossfire/SLI onder bootcamp ook niet werkt. Ik kan helaas de link niet meer terugvinden, maar het komt er op neer dat het een technische beperking is (dus niet softwarematig/drivers)...
Er zijn al meer berichten van 2x Ati HD2600 XT werkend in Crossfire op een Mac Pro.
Crossfire moet dus gewoon werken.
SLI heb ik nog niet voorbij zien komen, maar ik ga het proberen als ik mijn 2e 8800GT koop.

[ Voor 1% gewijzigd door Mud.Starrr op 07-03-2008 17:47 . Reden: SLI/Crossfire...een pot nat :S ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Mijn Mac Pro draait intussen al een paar dagen.
Ik draai Raid 0 met 3x 160GB Samsung schijven die ik uit mijn windows bak heb gehaald.
480GB totaal dus.
Daar draait OSX op en mijn Fotodatabase.

Daarnaast heb ik de meegeleverde 320GB schijf in 2 stukken gehakt.
120GB waar Vista x64 op staat, de rest voor mijn iTunes library (en later misschien nog wat andere dingen).

Alles wordt nu dankzij Time Machine op een externe schijf gebacked.
1TB Time Capsule komt er nog aan, was nog niet binnen gekomen.

Alles gaat razend snel, en ik ben helemaal tevreden :D
Binnenkort even Crysis proberen onder Vista ;)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
Mud.Starrr schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 17:44:
Mijn Mac Pro draait intussen al een paar dagen.
Ik draai Raid 0 met 3x 160GB Samsung schijven die ik uit mijn windows bak heb gehaald.
480GB totaal dus.
Daar draait OSX op en mijn Fotodatabase.

Daarnaast heb ik de meegeleverde 320GB schijf in 2 stukken gehakt.
120GB waar Vista op staat, de rest voor mijn iTunes library (en later misschien nog wat andere dingen).

Alles wordt nu dankzij Time Machine op een externe schijf gebacked.
1TB Time Capsule komt er nog aan, was nog niet binnen gekomen.

Alles gaat razend snel, en ik ben helemaal tevreden :D
Binnenkort even Crysis proberen onder Vista ;)
Hoe heb jij windows geïnstalleerd? OS X draait bij mij ook op een RAID0, maar bootcamp geeft dan de foutmelding: "You cannot partition a external disk drive". Heb weinig trek om op een losse, interne disk nogmaals OS X te installen en dan bootcamp te draaien om windows te installeren. Is hier een bypass voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Jappo112 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 20:04:
[...]

Hoe heb jij windows geïnstalleerd? OS X draait bij mij ook op een RAID0, maar bootcamp geeft dan de foutmelding: "You cannot partition a external disk drive". Heb weinig trek om op een losse, interne disk nogmaals OS X te installen en dan bootcamp te draaien om windows te installeren. Is hier een bypass voor?
Ik heb dat maffe Boot Camp tooltje niet eens gebruikt.
Je kunt de computer gewoon booten vanaf de Windows CD.
Moet je wel tijdens het herstarten van de setup (ergens halverwege de install) even ALT indrukken en zorgen dat hij van de Windows schijf/partitie opstart. (niet nogmaals van cd !)
Zorg er voor dat je van te voren een MS-Dos (Fat) Schijf of partitie hebt gemaakt op een schijf met MBR (geen GPT). Dat kun je gewoon met DiskUtility doen. In de Windows setup kun je daar dan weer NTFS van maken.

Maar als je Windows zelf ook op de Raid 0 set wil draaien moet je van te voren de partities aanmaken.
Als je OSX daar al op draait kan dat natuurlijk niet.
Daarom heb ik Windows op een andere harde schijf draaien.

Overigens heb ik de X64 versie draaien, en voor de gene die dat ook willen:
VMware Fusion ondersteund standaard X64, maar de (bootcamp) Vista X64 partitie boot automatisch in X32 (met de nodige foutmeldingen en traagheid).
Om dit te voorkomen moet je het volgende doen:

Na Vista (bootcamp) installatie VMware opstarten.
Alleen de Settings goed instellen en daarna (zonder Windows in VMware te starten) VMware weer afsluiten.
Daarna naar:
User: ~/Library/Application Support/VMWare Fusion/Virtual Machines/Boot Camp
Dan rechtermuis op file die daar staat en dan "show Package Contents"
Open dan "Boot Camp Partition.vmx" in Textedit en verander het volgende:
Verander dit: guestOS = "winvista"
In dit: guestOS = "winvista-64"
Even opslaan en VMware weer starten.
Daarna draait VMware netjes in X64.

Special thanks to Mr. Zarniwoop van Macrumors.

[ Voor 14% gewijzigd door Mud.Starrr op 07-03-2008 20:43 . Reden: Wat dingen verduidelijkt ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Vandaag even de Crysis demo geprobeerd onder Vista.
Hij zette zelf alles al op 'Very High' instelling, en het draait super @ 1280x1024.
AA heb ik op 2x staan (hoger nog niet geprobeerd).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
http://www.appleinsider.c...600_fix_atom_roadmap.html :
ATI Radeon HD 2600 XT Firmware Update

Apple on Monday night issued its ATI Radeon HD 2600 XT Firmware Update (792KB).

The fix is said to improve the reliability of Mac Pro towers using one or more of the video cards. and requires both Mac OS X 10.5.2 as well as the accompanying Leopard Graphics Update before it can be installed.

Owners of Apple's high-end aluminum iMacs, which also use Radeon HD 2600 XT chipsets, are not affected by the upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:46

Maximus

There is no substitute

Na lang tobben met de vraag wil ik hem hier toch maar stellen. Op dit moment heb ik een iMac C2D 24" van de laatste generatie die mij prima bevalt. Ik heb 3GB in het beestje zitten en gebruik de iMac vooral voor mail, camino, transmission, vlc (full hd movies kijken) en het bijhouden van mijn muziekcollectie (cd's importeren etc).

Vroeger heb ik een PowerMac 1.8GHz gehad als eerste mac, daar was ik zelf zeer tevreden over. Alleen hij werd wat langzaam etc en is toen vervangen door de bovengenoemde iMac C2D. Nu ik meer en meer bezig ben met video's converten etc en het uitpakken van bestanden loop ik tegen de grenzen van mijn iMac aan. Het is nu niet ongewoon dat ik mijn systeem voor 40 minuten niet kan gebruiken omdat de movie staat te exporten.

Naast deze performance issue loop ik tegen het feit aan dat mijn scherm (24") te klein wordt. Nu is mijn oog, uiteraard, gevallen op het Cinema 30" Display. Dat deze er komt is vrijwel zeker. Het andere discussiepunt is dus de Mac die het scherm gaat aansturen.

Aan de ene kant zou ik graag de standaard MacPro inwijden samen met wat extra hardeschijven en geheugen. De versie die ik wil bestellen is dan de Dual Xeon 2.8 versie van 2499. Een andere optie is het inwijden van de MacBook Pro 15" de goedkoopste versie. Nu heb ik zelf al wat plusjes en minnen naast elkaar gezet:

MacPro
+ Snel
+ Uitbreidbaar
- Prijs is hoog
- Het is een "vast" werkstation

MacBook Pro
+ Mobiel
- Niet uitbreidbaar

Met het oog op de nog uit te komen Blu-ray spelers is een MacPro natuurlijk gewenst alleen moet dit opwegen tegen de meerprijs die ik moet betalen t.o.v. de MacBook Pro. Als ik het uit het hoofd doe is de MBP met updates +/- 3100 euro en de MacPro met updates +/- 3800 euro.

De looptijd van de MBP of MacPro zal ongeveer 4 jaar zijn waarna de machine vervangen zal worden.

Wat is wijsheid? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Maximus op 11-03-2008 13:17 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Als mobiel zijn niet heel erg belangrijk is (lijkt me niet aangezien je nu ook op een Imac werkt?) zou ik voor een Mac Pro gaan.
Voor het beetje meer geld heb je zo veel meer snelheid.
Met het oog op 4 jaar meegaan is het ook een betere keuze, want je kunt er veel verder mee gaan qua uitbreidingsmogelijkheden.
Ik heb ze hier beide staan, maar bijna alles doe ik op mijn Mac Pro.

Je zou ook kunnen overwegen om er een gewone Macbook bij te nemen om ook mobiel te kunnen zijn.
Nu zijn er als je snel bent nog 'oude' modellen te krijgen hier en daar in de winkels.
Die koop je voor een scherpe prijs, en voor alleen wat mobiele taken is het snel genoeg.
Maar nogmaals, als mobiel zijn eigenlijk niet echt een belangrijk punt is dan ga je gewoon voor de Mac Pro.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Wat je zegt is inderdaad waar. Ik zal de Mac vooral thuis gaan gebruiken. Op dit moment studeer ik nog en combineer ik de iMac met een MacBook waarbij de MacBook voor de studie is.

De MacPro zal gewoon thuis blijven en onder het bureau verstopt worden ;) . De MacBook gaat dan door naar moedersch die dan ook eindelijk haar eigen laptop heeft.

Hoe gaat de MacPro trouwens om met RAID? Kan ik met behulp van 2 extra schijven een RAID5 partitie maken of heb ik hier een aparte raidkaart nodig? Dit omdat ik wel weet dat softwarematig RAID0 en 1 ondersteund worden.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Maximus schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:57:
Wat je zegt is inderdaad waar. Ik zal de Mac vooral thuis gaan gebruiken. Op dit moment studeer ik nog en combineer ik de iMac met een MacBook waarbij de MacBook voor de studie is.

De MacPro zal gewoon thuis blijven en onder het bureau verstopt worden ;) . De MacBook gaat dan door naar moedersch die dan ook eindelijk haar eigen laptop heeft.

Hoe gaat de MacPro trouwens om met RAID? Kan ik met behulp van 2 extra schijven een RAID5 partitie maken of heb ik hier een aparte raidkaart nodig? Dit omdat ik wel weet dat softwarematig RAID0 en 1 ondersteund worden.
Voor RAID 5 heb je een kaart nodig.
Op de Apple site kun je die gewoon als optie kiezen.
Ook kan je kijken of er een goedkopere kaart te krijgen is, maar let op compatibiliteit!
(Mocht je een leuk alternatief vinden, laat het hier dan even weten, want er zijn vast meer mensen in geïnteresseerd)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speijk
  • Laatst online: 18-04 11:51
Heb nu een paar weken een Mac-Pro met één quadcore CPU. Weet iemand of daar later nog een 2e quadcore bijgevoegd kan worden? Volgens a-mac in Utrecht niet, het zou om een appart moederbord gaan. Maar het lijkt me toch vreemd en duur als Apple 2 verschillende moederborden zou gebruiken.

Diegenen die hun mac pro voornamelijk voor foto en video bewerking gaan gebruiken kunnen de Nvidea keert beter links laten liggen. Deze scoort veel slechter in coreimage applicaties als de ati kaarten.
Zie ook deze review:
http://www.barefeats.com/harper10.html
Voor video bewerking blijkt de AT2600 de snelste kaart

Voor games is de Nvida dan weer beter:
http://www.barefeats.com/harper8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
Mud.Starrr schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:11:
[...]

Voor RAID 5 heb je een kaart nodig.
Op de Apple site kun je die gewoon als optie kiezen.
Ook kan je kijken of er een goedkopere kaart te krijgen is, maar let op compatibiliteit!
(Mocht je een leuk alternatief vinden, laat het hier dan even weten, want er zijn vast meer mensen in geïnteresseerd)
Ja, idd. Wil er ook nog wel een mooie RAID kaart in hebben, alleen zijn die dingen nu wel vrij hard aan de prijs. Althans, voor een student dan. Misschien dat er een goedkopere oplossing is. Wellicht moet ik dat wat aan performance inleveren, maar dat neem ik dan voor lief. Zo veel I/O power heb ik nou ook weer niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Speijk schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:25:
Heb nu een paar weken een Mac-Pro met één quadcore CPU. Weet iemand of daar later nog een 2e quadcore bijgevoegd kan worden? Volgens a-mac in Utrecht niet, het zou om een appart moederbord gaan. Maar het lijkt me toch vreemd en duur als Apple 2 verschillende moederborden zou gebruiken.

Diegenen die hun mac pro voornamelijk voor foto en video bewerking gaan gebruiken kunnen de Nvidea keert beter links laten liggen. Deze scoort veel slechter in coreimage applicaties als de ati kaarten.
Zie ook deze review:
http://www.barefeats.com/harper10.html
Voor video bewerking blijkt de AT2600 de snelste kaart

Voor games is de Nvida dan weer beter:
http://www.barefeats.com/harper8.html
De oude Quad had inderdaad een ander moederboard.
De nieuwe durf ik het niet van te zeggen, maar het lijkt me sterk.
Volgens mij mist hij wel de heatsink.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Mud.Starrr schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:52:
Als mobiel zijn niet heel erg belangrijk is (lijkt me niet aangezien je nu ook op een Imac werkt?) zou ik voor een Mac Pro gaan.
Voor het beetje meer geld heb je zo veel meer snelheid.
Met het oog op 4 jaar meegaan is het ook een betere keuze, want je kunt er veel verder mee gaan qua uitbreidingsmogelijkheden.
Ik heb ze hier beide staan, maar bijna alles doe ik op mijn Mac Pro.

Je zou ook kunnen overwegen om er een gewone Macbook bij te nemen om ook mobiel te kunnen zijn.
Nu zijn er als je snel bent nog 'oude' modellen te krijgen hier en daar in de winkels.
Die koop je voor een scherpe prijs, en voor alleen wat mobiele taken is het snel genoeg.
Maar nogmaals, als mobiel zijn eigenlijk niet echt een belangrijk punt is dan ga je gewoon voor de Mac Pro.
Wel even opletten dat je een macbook niet aan een ACD van 30" kan hangen.
Hiervoor heb je dus een macbook pro nodig.
Ik heb zelf namelijk hetzelfde 'probleem'. Ben in het bezit van een Dell 3007WFP-HC en wou een macbook & macpro aan gaan schaffen, omdat een macbook geen dual link DVI heeft gaat dit dus niet werken. Daarom ga ik denk ik eerst voor een macbook pro en vervolgens maar weer verder sparen voor een mac pro :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn mac pro heeft last van hangups en deadlocks tijdens het browsen op internet met safari of zomaar... Geen hardware problemen volgens de hardware tests, apple support gebeld en ik zou eerst even een andere router moeten proberen omdat het wel is een wireless proleem kon zijn aan de kant van de router (te veel informatie sturen bijvoorbeeld) erg vaag verhaal allemaal.

Iemand een ander idee hoe ik het probleem kan achterhalen aan de hand van een error log ofzo?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
Maximus schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 13:15:
Naast deze performance issue loop ik tegen het feit aan dat mijn scherm (24") te klein wordt. Nu is mijn oog, uiteraard, gevallen op het Cinema 30" Display. Dat deze er komt is vrijwel zeker. Het andere discussiepunt is dus de Mac die het scherm gaat aansturen.

Aan de ene kant zou ik graag de standaard MacPro inwijden samen met wat extra hardeschijven en geheugen. De versie die ik wil bestellen is dan de Dual Xeon 2.8 versie van 2499. Een andere optie is het inwijden van de MacBook Pro 15" de goedkoopste versie. Nu heb ik zelf al wat plusjes en minnen naast elkaar gezet:

MacPro
+ Snel
+ Uitbreidbaar
- Prijs is hoog
- Het is een "vast" werkstation

MacBook Pro
+ Mobiel
- Niet uitbreidbaar

Met het oog op de nog uit te komen Blu-ray spelers is een MacPro natuurlijk gewenst alleen moet dit opwegen tegen de meerprijs die ik moet betalen t.o.v. de MacBook Pro. Als ik het uit het hoofd doe is de MBP met updates +/- 3100 euro en de MacPro met updates +/- 3800 euro.

De looptijd van de MBP of MacPro zal ongeveer 4 jaar zijn waarna de machine vervangen zal worden.

Wat is wijsheid? :P
In ieder geval geen MBP. Als je al met je iMac op het randje loopt , is het bij de MacBook Pro niet minder. Daar schiet je dan weinig mee op. Dus ja ik zou ook voor de Mac Pro gaan dan. Maar dan een vraagje van mijn kant , ik dacht te hebben gelezen dat je een 23" ACD had aangeschaft. Waarom heb je het dan over 30"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

carfreak02 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:22:

In ieder geval geen MBP. Als je al met je iMac op het randje loopt , is het bij de MacBook Pro niet minder. Daar schiet je dan weinig mee op. Dus ja ik zou ook voor de Mac Pro gaan dan. Maar dan een vraagje van mijn kant , ik dacht te hebben gelezen dat je een 23" ACD had aangeschaft. Waarom heb je het dan over 30"?
De 23" Cinema is voor de PC van Pap :) Ik zelf heb nu de iMac en zal, bij de aanschaf van een MacPro, een extern beeldscherm nodig zijn waarvoor ik de 30" ACD wil gebruiken

Dank voor alle adviezen, ik ga opzoek naar een leuke raid5 kaart en wanneer ik iets vind zal ik dit zeker laten weten.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
Maximus schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 17:05:
[...]

De 23" Cinema is voor de PC van Pap :) Ik zelf heb nu de iMac en zal, bij de aanschaf van een MacPro, een extern beeldscherm nodig zijn waarvoor ik de 30" ACD wil gebruiken

Dank voor alle adviezen, ik ga opzoek naar een leuke raid5 kaart en wanneer ik iets vind zal ik dit zeker laten weten.
Ah oké. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Komt er op neer dat er geen betaalbare kaarten beschikbaar zijn voor de MacPro. Je kunt gaan voor de Apple oplossing voor 710 euro maar dat is allicht wat veel van het goede ;)

Verder zie ik nog geen goedkope oplossingen helaas.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Maximus schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:20:
Komt er op neer dat er geen betaalbare kaarten beschikbaar zijn voor de MacPro.
Goede RAID kaarten zijn dan ook niet goedkoop... je mag iig al blij zijn dat je niet afhankelijk bent van Apple's RAID kaart die qua prijs/mogelijkheden nogal een wankele verhouding heeft. Areca's 1680 serie wordt bijvoorbeeld ook out-of-the-box ondersteund en een stel andere fabrikanten hebben ook al kaarten die bootable zijn in Leopard in de productenlijn zitten. De enige fabrikant waarbij de kaarten iig niet compatible lijken te zijn is 3ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is ook een hele mooie nieuwe Raid card van CalDigit. Iets goedkoper dan de Apple versie en meer functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Als ik de links zo bekijken de nodige sites lees dan heb ik geen behoefte aan een raid-kaart. Je kunt dan beter voor iets minder geld twee 1TB schijven kopen om deze dan in bvb Raid1 te zetten. Heb je toch veel storage en maximale zekerheid t.a.v. je data (of beide schijven moeten gaan roken maar dat lijkt me een kleine kans).

De voordelen van de RAID kaarten wegen, op dit moment, nog niet op tegen de behoorlijk forse prijs die gevraagd wordt voor de kaarten. Immers naast een kaart van +/- 700 euro dien je daarna nog hardeschijven te kopen waar je ook enige gigabytes wil hebben.

Rest mij alleen nog de vraag wanneer je twee 1TB schijven combineerd en de ene hardeschijf komt te overlijden. Dan is het een kwestie van een nieuwe 1TB schijf kopen (merk etc maakt niet uit?) en dan via DiskUtility de softwareRAID array rebuilden?

In de vraag ga ik uit van een niet-RAID bootdisc maar maak je gebruik van de originele hardeschijf die in de MacPro zit op moment dat je hem koopt.

PhD i.o.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste