Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

ppl schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 00:16:
Wat hij bedoelde was dat bij hedendaagse operating systems dat nooit moeilijk is omdat deze standaard al het geheugen gaat gebruiken. Het wordt ingezet voor de noodzakelijke dingen maar ook voor caching. Als je geheugen genoeg hebt blijft dat van een afgesloten app nog wat langer staan. Dit soort zaken wordt gedaan voor wat performance winst. Kortom, al druk je er 512GB in, een goed OS probeert het vol te stouwen :-)
Dat snap ik, echter kun je het OS ook nog wat tunen door veelgebruikte onderdelen bij het opstarten alvast te laten cashen. Tuurlijk gaat dit om minimale winst, maar het voelt net wat meer snappy allemaal.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Zo, even flink uitgepakt. PCIe SSD erin, USB 3.1 A/C kaart erin. Werkt allemaal vlekkeloos.

Alleen nog even uitvogelen hoe ik 5.1 surround eruit ga krijgen :P.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

ATI (AMD) R9 280X draait super in de MP.
De juiste ROM erin flashen was even een gedoe (ging eerste keer niet helemaal lekker), maar is gelukt.
4K scherm en 2 full HD schermen eraan, helemaal top.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Mooi dat er toch meer mensen zijn met deze bakjes.

Ik gebruik de MP nog nog als secondaire machine, maar met alle uitbreidingen etc is hij eigenlijk inmiddels gewoon sneller en uitgebreider qua aansluitingen dan mijn primaire Windowsbak.

Puur single thread wint de i7 nog net, maar alles multithread wint de Mac met gemak. Dus kwestie van de GTX 780 van de Winbak overzetten naar de Mac (nu GTX 770) en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robni7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 23:12
Hallo iedereen,

Een tijdje terug kocht ik mijn eerste Mac Pro (2008) tweedehands. Sindsdien gebruik ik het als mijn hoofdcomputer, en ik heb 'm al verwend met een PCIe SSD, een Radeon HD 7850 en meer. Hij is snel genoeg voor haast alle taken.

Toch merk ik bij het monteren van video (FCPX en Motion), onder andere, evenals bij het spelen van spellen dat de prestaties nog niet helemaal zijn waar ik op had gehoopt, en dat vaak de CPU haast 100% actief is, terwijl de GPU en SSD volgens iStat Menus nog lang niet aan hun limieten zitten. Ik las elders op het web dat het mogelijk is om de twee 2,8 GHz E5462's te vervangen door twee 3,2 GHz X5482's. Ik kan twee stuks op het web vinden, samen voor zo'n €50.

Nu is mijn vraag: zal het vervangen van de processors mijn systeem aanzienlijk versnellen? Gezien het feit dat eenzelfde upgrade in 2008 meer dan duidend piek kostte, moet er toch vast wel iets te merken zijn? Of zal toch een ander onderdeel (GPU, geheugen, FSB-snelheid, opslag) de prestaties terughouden?

Verder is het ook zo dat de nieuwe processors tweemaal zoveel stroom verbruiken (150W per stuk i.p.v. 75W), en het feit dat Intel een lagere Tcase specificeert voor de X5482's (63C i.p.v. 67C), vroeg ik mij af of koeling een probleem zal vormen. Ik hoef nu in principe nooit de ventilatoren sneller te zetten dan de minimumsnelheid, dus ik heb daar nog flink wat speling, maar ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat de 3,2 GHz-modellen andere koellichamen hadden. Kan iemand dit bevestigen of verwerpen?

Als laatste wilde ik weten of iemand ervaring heeft met het installeren van een Broadcom BCM94360CD 802.11ac-kaart (of soortgelijke), zodat ik, naast snellere Wi-Fi ook in de toekomst kan upgraden naar (High) Sierra (d.m.v. Patcher)? Is dat zo'n vier tientjes waard?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Systeemgegevens: MacPro 3,1 - 2x 2.8GHz E5462 - 14GB (6x2, 2x1) 800MHz DDR2 FBDIMM - Radeon HD 7850 2GB - Samsung PM951 512GB NVMe (voor FCPX-projecten) en Crucial M4 128GB SATA (opstartschijf) (naast een paar HDD's). Draait momenteel 10.11.6. Voor de nieuwsgierigen: Ik kocht 'm begin dit jaar met de standaard-2600XT en zonder de PM951 voor €300. Daar zaten ook een fraai 23" Cinema Display, Magic Mouse en wireless keyboard bij. Puike deal, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-06 11:48
Foute topic :-)

[ Voor 96% gewijzigd door Dalike op 26-11-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robni7
Hoezo precies? Dit is toch een algemeen vragentopic over de Mac Pro? Ik geloof dat mijn vraag niet heel gek is? Als er een ander topic voor is zou ik het graag horen, ik ben hier net nieuw dus moet mijn weg nog even vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-06 11:48
robni7 schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:59:
[...]

Hoezo precies? Dit is toch een algemeen vragentopic over de Mac Pro? Ik geloof dat mijn vraag niet heel gek is? Als er een ander topic voor is zou ik het graag horen, ik ben hier net nieuw dus moet mijn weg nog even vinden :)
Was niet op jou bedoeld :-)
Ik had een post gezet die in MacBOOK Pro moest komen, en had die per ongeluk hier gezet.
Had er "Edit" voor moeten zetten! Scuzi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:52
Hoi allemaal.

Ik heb een mac pro 1,1 uit 2006 gevonden bij de vuilnisbakken buiten op straat en probeer er achter te komen of deze nog werkend gemaakt kan worden.

Toen ik hem vond zaten er geen hardeschijven, videokaart een werkgeheugen in. Wel zijn de heatsinks van de CPU's op z'n plek en dus waarschijnlijk ook de CPU's, de RAM riser boards, het moederbord, de PSU en de wifi adapter card op z'n plek..

Hardeschijf en videokaart heb ik zelf nog wel uit een oude PC kunnen halen, maar werkgeheugen moet ik kopen. MacOS kan ik waarschijnlijk wel bemachtigen.

Ik vind het erg lastig om te bepalen werk werkgeheugen wel of niet compatible is met deze mac pro.

Er moet PC2 5300 667mhz geheugen in. Dit moet fully buffered zijn met ECC.

Echter vaak zie ik weer PC2 5300F staan. Soms zie ik in de specs dual rank staan, waarvan ik niet zeker weet of dat wel of niet goed is.

Ik vroeg me af of dit geheugen compatible is met de mac pro:

https://www.serverhome.nl/4gb-pc2-5300f-ddr2-667-ecc.html

[ Voor 11% gewijzigd door aicaramba op 03-04-2018 09:14 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

https://everymac.com/syst...c-pro/index-imac-pro.html

Hier kom je een heel eind met opzoeken welke onderdelen geschikt zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
HeatWave schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:15:
https://everymac.com/syst...c-pro/index-imac-pro.html

Hier kom je een heel eind met opzoeken welke onderdelen geschikt zijn :).
Dank je. Daar had ik al gekeken en zag ik dit staan:
RAM Type: PC5300 DDR2 ECC Min. RAM Speed: 667 MHz
Details: Uses "667 MHz DDR2 ECC fully-buffered DIMM (FB-DIMM) memory" with a heatsink design that is a bit different than generic FB-DIMMs and has "up to [a] 256-bit wide memory architecture".

Also see: How do you upgrade the RAM in the Mac Pro? How much RAM of what type does it support?
En verder:
In basic terms, all original Mac Pro models require "667 MHz DDR2 ECC fully-buffered DIMM (FB-DIMM) memory", but more precisely, Apple states that the memory must meet these specifications:

667 MHz, FB-DIMMs
72-bit wide, 240-pin modules
36 devices maximum per DIMM
Error-correcting code (ECC)
Each FB-DIMM has its own chip called an "Advanced Memory Buffer" (AMB) and "heatsinks on either side". Some less expensive versions of FB-DIMM memory do not have heatsinks that meet Apple's minimum standards for use in the Mac Pro. According to Apple, the "Clovertown Eight Core" Mac Pro is even more strict regarding memory standards (although the company no longer provides specific documentation).
Maar daar zie ik nergens of het Single rank of dual rank moet of mag zijn. Of PC5300F ook goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Apple also reports that "DIMMs must be installed in pairs of equal size from the same vendor." There are eight FB-DIMM slots in total on two "riser cards" (four slots per card) that can officially hold 16 GB of RAM. However, third-parties have determined that the original Mac Pro models actually can support 32 GB of memory using eight 4 GB modules that meet the same precise standards.

667MHz ECC Mac Pro Memory Information
8 Total Slots, 32GB Supported
Must Upgrade using Matched Pairs
DDR2 240 Pin Fully-Buffered DIMM
72 Bit (64 bit + 8 bit ECC)
Mac Pro Specific Heatsink on Module
Four or More FB-DIMMs installed provides for best performance

Dat laatste komt van een dealer van RAM voor deze machines https://eshop.macsales.co...Mac-Pro-Memory#667-memory

PC5300F is Fully buffered en dat moet je dus hebben en dus minimaal 2 dezelfde bankjes.

[ Voor 5% gewijzigd door HeatWave op 03-04-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Ok.. Het type geheugen is wel de juiste.. Alleen hebben die bankjes niet de juiste heatsink, wat schijnbaar nog wel een dingetje is bij Mac..

Bedankt voor je link, ik hoop eigenlijk ergens wat goedkoper geheugen te kunnen kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Ik durf over de heatsinks geen uitspraken te doen, maar volgens mij heb ik ook aan aantal bankjes zonder heatsink in mijn Mac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:22
Ik zou wel geheugen nemen met heatsinks in deze Mac Pro. Het geheugen wordt gloeiend heet tijdens gebruik. Daarom is extra koeling noodzakelijk (eigen ervaring)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 20:51
Hier een Mac Pro 1.1. Ik zit met het volgende:
- videokaart : maakt herrie voor 10. Perslucht gebruikt, herrie is er nog steeds. Hoe en waar haal ik nog een goede kaart?
- OSX : ik heb nog geen EFI update gedaan om eventueel een nieuwere versie van OSX te installeren. Ik vraag me af hoe betrouwbaar dat is en hoe dat werkt met verdere updates. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik wil eigenlijk wel eens Photoshop of Pixelmator gaan gebruiken. Is dat icm een nieuwere OSX nog soepel te gebruiken op deze Mac? Ik heb een mat cinema display aangesloten staan dat ik wil blijven gebruiken. Hoe verhoudt een wat recentere mini zich tot deze Mac? Ik kijk af en toe ook naar iMacs, maar vind het glimmende scherm wat minder fijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Dancing_Animal op 15-04-2018 01:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenbc
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-05 21:59
Wat betreft je mac pro 1.1

Als videokaart zou je een gewone pc videokaart kunnen gebruiken. Alleen heb je dan geen boot-screen meer. Als je een nieuwer OS gaat gebruiken moet je je videokaart vervangen want El Capitan draait niet lekker op een standaard 7300GT.

Wat betreft die EFI-update om de nieuwste OS (Sierra of High Sierra) te kunnen draaien. Dat kun je vergeten. Je kan nog proberen je EFI te flashen naar een mac pro 2.1 Maar ook dat brengt je niet hoger dan El Capitan. Voor nog hoger moet je een processor met sse4.1 ondersteuning hebben en dat gaat niet in een mac pro 1.1 en 2.1. Hooguit in een mac pro 3.1. En 3.1 flashen in een 1.1/2.1 gaat niet. Deze computers zijn anders qua logic-board.

YouTube: 1,1/2,1 & 3,1 Common Myths and Misconceptions Debunked - Mac Pro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robni7
robni7 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:43:
Nu is mijn vraag: zal het vervangen van de processors mijn systeem aanzienlijk versnellen? Gezien het feit dat eenzelfde upgrade in 2008 meer dan duidend piek kostte, moet er toch vast wel iets te merken zijn? Of zal toch een ander onderdeel (GPU, geheugen, FSB-snelheid, opslag) de prestaties terughouden?
Om mezelf maar antwoord te geven in de hoop dat ik anderen ermee kan helpen:
Ik heb inmiddels ongeveer een jaar geleden de processors vervangen door de X5482s. Het verschil in prestaties is in heel veel gevallen gewoon niet merkbaar. Bespaar je geld en stroom, je kunt beter doorsparen voor een 5,1 als je betere prestaties wilt. De 3,1 wordt niet sneller dan dat hij was.
Verder is het ook zo dat de nieuwe processors tweemaal zoveel stroom verbruiken (150W per stuk i.p.v. 75W), en het feit dat Intel een lagere Tcase specificeert voor de X5482's (63C i.p.v. 67C), vroeg ik mij af of koeling een probleem zal vormen. Ik hoef nu in principe nooit de ventilatoren sneller te zetten dan de minimumsnelheid, dus ik heb daar nog flink wat speling, maar ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat de 3,2 GHz-modellen andere koellichamen hadden. Kan iemand dit bevestigen of verwerpen?
Met koeling nooit een probleem gehad eigenlijk, ik gebruikte gewoon dezelfde koellichamen en alleen als de CPUs voor lange tijd op 100% bezig waren gingen de ventilatoren naar 700-900 rpm (wat lichtjes hoorbaar is). Nooit kwamen de CPUs boven de 60 graden uit. Ik had meer pech toen ik 4GB DIMMs ging gebruiken, die worden blijkbaar een stuk warmer dan 2GB, waardoor nu mijn ventilatoren veel sneller richting de 1000 rpm gaan :-(

Je merkt wel dat de 3,2 GHz CPUs de ruimte (in mijn geval mijn slaap/werkkamer) flink warmstoken. In de winter erg lekker, maar in de zomer verre van ideaal. De 2,8 CPUs worden zeker ook warm, maar er is toch echt een merkbaar verschil in warmte-uitstoot. Kortom, eigenlijk zijn de X5482s een afrader wat mij betreft.
Als laatste wilde ik weten of iemand ervaring heeft met het installeren van een Broadcom BCM94360CD 802.11ac-kaart (of soortgelijke), zodat ik, naast snellere Wi-Fi ook in de toekomst kan upgraden naar (High) Sierra (d.m.v. Patcher)? Is dat zo'n vier tientjes waard?
Dit heb ik niet geprobeerd, heb nu UTP liggen en draai nog lekker El Capitan zonder problemen.

Iedereen die vragen heeft of meer toelichting wilt hebben, stuur me gerust een bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor geinteresseerden, een post over het installeren van en Intel 660P SSD van 2TB:

Exirion in "Mac Pro Late 2013 SSD upgrade"

Erg fijne upgrade voor weinig geld.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

Exirion

Gadgetfetisjist

En inmiddels heb ik ook voor 180 euro 64GB Samsung geheugen in de Mac Pro gestoken. De nieuwe SSD is beduidend sneller dan de stock SSD en met het geheugen erbij (voornamelijk voor Linux en Windows in VMWare VM's) kan hij nog een tijd mee :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica