Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Nieuw: Mac Pro Quad Xeon 64-bits werkstation
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1ba96a86c2a7fcb14f16f562542ba3d5/full.jpg
Mac Pro - Specs:
• Twee 2 GHz, 2,66 GHz of 3 GHz Intel Xeon 5100 'Woodcrest' dual-coreprocessors
• 4 MB gedeelde L2-cache per processor
• Twee onafhankelijke 1,33 GHz, 64-bits frontsize-bussen
• 667 MHz DDR2 ECC volledig gebufferd (FB) DIMM-geheugen
• Acht FB DIMM-sleuven op twee riser-geheugenkaarten (4 sleuven per kaart) voor maximaal 16 GB hoofdgeheugen
• NVIDIA GeForce 7300 GT met 256 MB GDDR2 SDRAM of ATI Radeon X1900XT met 512 MB GDDR3 SDRAM of NVIDIA Quadro FX 4500 met 512 MB GDDR3 SDRAM
• Vier PCIe sloten
• Vier onafhankelijke 3 Gb/s SATA hardeschijfnissen
• Double-layer SuperDrive met 16-voudige snelheid, optionele tweede SuperDrive
• Twee 10/100/1000BASE-T Ethernetaansluitingen
• Twee FireWire 800, twee FireWire 400 en vijf USB 2.0 aansluitingen
• Optioneel AirPort Extreme en Bluetooth
• Optische en analoge geluids in- en uitgangen
• Apple Keyboard en Mighty Mouse (optionele Bluetooth versie)
• Geleverd met Mac OS X 10.4 Tiger en iLife '06
Mac Pro - het reclame praatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cd4565f0ce0638b440f54288956522da/full.jpg

Snelste Mac ooit.
Vanaf het moment dat we de overstap naar Intel-processors bekend maakten, begon je al te dromen van een professioneel desktopsysteem van wereldklasse. En dat is er nu. Een systeem dat zo krachtig is en zulke uitbreidingsmogelijkheden biedt dat het je stoutste dromen waarmaakt — en zelfs overtreft. Maak kennis met de nieuwe Mac Pro.

Intel Xeon dual-coreprocessor
Met de toevoeging van de 64-bits Intel Xeon “Woodcrest”-processor aan het assortiment Mac-systemen, leidt de nieuwe Mac Pro een tijdperk in van uitmuntende prestaties — en voltooit daarmee de overgang van de Mac naar Intel-processors. Met een snelheid tot 3 GHz is het een toonaangevende processor die de Mac Pro direct tot een van de snelste desktopcomputers op aarde maakt.

Quad-core. Tot 3 GHz.
Elke Mac Pro is voorzien van twee van de nieuwste Intel Xeon dual-coreprocessors. Twee dual-cores. Eén krachtig quad-werkstation. En jij beslist hoe snel de vlucht is: 2 GHz, 2,66 GHz of 3 GHz. En bij 3 GHz werkt de Mac Pro tot twee keer sneller dan de Power Mac G5 Quad.

Ongeëvenaarde uitbreidingsmogelijkheden
De schitterende, nieuw vormgegeven behuizing van Mac Pro biedt ruimte aan vier schijven en tot 2 TB aan opslagcapaciteit, is voorzien van 8 DIMM-sleuven voor in totaal 16 GB aan RAM en kan twee SuperDrives bevatten. Bovendien heb je vier PCI Express-sleuven, en meer I/O-poorten — inclusief twee extra sleuven aan de voorkant.

Schitterende grafische weergave
Op zoek naar een grafisch werkstation? Hier ben je aan het goede adres. Met drie duizelingwekkende videokaartopties kun je de kaart kiezen die aan jouw specifieke eisen voldoet. En op elke kaart kun je twee beeldschermen aansluiten, inclusief een 30-inch Apple Cinema HD Display. Mac Pro: de unieke oplossing voor supersnelle grafische mogelijkheden.

Meer dan 4 miljoen mogelijke configuraties
Jij bent de expert. Dankzij maatwerkmogelijkheden voor processors, videokaarten, geheugen, harde schijven, optische schijven, en andere functies en mogelijkheden, kun je met de extreem configureerbare Mac Pro je persoonlijke droomsysteem samenstellen. De Mac waar je op wachtte.

Mac Pro - Meer info:

Na 292 dagen dan eindelijk een update. Vandaag is bijna gelijk aan het begin van de Keynote op het WWDC de nieuwe Mac Pro aangekondigd. Nagenoeg de zelfde behuizing, maar met een ander binnenwerk:

Processors
Elke Mac Pro zal geleverd worden met tenminste 2x een 64-bit Dual-Core Intel Xeon "Woodcrest". Waarvan drie varianten beschikbaar zullen zijn: 2 Ghz, 2,6 Ghz en een 3 Ghz.

Opslag
Er is plaats voor 4 SATA schijven (tot max. 2 TB totaal) welke naar het schijnt makkelijk te installeren zijn:
Direct attach hard drive bays; four internal hard drive carriers included
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/mac_hdd.jpg

Optical
Eén van de vernieuwingen in de behuizing die goed zichtbaar zijn, zijn de 2 optical bays. Standaard zal de eerste gevuld zijn met een 16x SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW). Om de 2e bay vol te krijgen, is er in de Apple Store de optie om er een extra SuperDrive in te zetten.

Geheugen
In alle modellen zal nu ruimte zijn voor 8x 667MHz DDR2 DIMM's, wat een totaal op levert van max. 16GB.

Overige uitbreidingen
3 lege PCI Express sloten

Grafisch
Er is keuze uit 3 verschillende grafische kaarten. Waarbij elke kaart 2 beeldschermen kan aansturen, waaronder tenminste 1x 30" Cinema display.

I/O porten
Een andere verandering aan de behuizing zijn de i/o porten. Op de voorkant vinden we:
  • 1x Firewire 800
  • 1x Firewire 400
  • 2x USB 2.0
  • 1x Koptelefoon mini-jack
En op de achterkant is aanwezig:
  • 1x Firewire 800
  • 1x Firewire 400
  • 3x USB 2.0
  • 2x 10/100/1000BASE-T Ethernet (RJ-45)
  • Optical digital audio input and output Toslink ports
  • Analog stereo line-level input and output minijacks
Airport en Bluetooth
De Mac Pro maakt gebruik van de standaard AirPort Extreme kaart welke als Built-To-Order aangeschaft zal moeten worden. Idem voor bluetooth.

Voor de mensen die hoog in de bergen wonen; de Mac Pro zal moeten werken tot een hoogte van ongeveer 3 kilometer boven de zeespiegel :Y).
Mac Pro - FAQ:

:? Werken mijn 32bit applicaties nog op de 64bit Mac Pro
Ja, de Mac Pro heeft native support voor 32bit en 64bit applicaties.

:? Kan ik Windows op mijn Mac Pro draaien?
Dat kan. Wanneer je veelvuldig gebruik maakt van Windows of alleen maar met Windows werkt, is het voor de hand liggend om Bootcamp te gebruiken.
Let op: Dit is op eigen risico, lees de handleidingen! Apple biedt geen support!

Een ander mogelijkheid is om Parallels Desktop te gebruiken. In [Intel Mac]Parallels: Virtualizatie voor Intel Macs staat meer informatie.

:? Hoe open ik de 2e optical drive?
Door de Option + Eject toetsen in te drukken

:? Wat houdt het FB-DIMM geheugen precies in
Deze geheugen technologie wordt gebruikt om de snelheid en stabiliteit van het geheugen te verhogen. Wikipedia en hardwaresecrets hebben meer informatie.
Mac Pro - Links:

• Algemene info: http://www.apple.com/nl/macpro/
• Foto gallery: http://www.apple.com/nl/macpro/gallery/
• Tweakers details: http://www.apple.com/macpro/specs.html
• Levertijden draadje: Levertijd Apple producten
Mac Pro - Topicstart:

• Update 07/08/2006: informatie toegevoegd
• Update 08/08/2006: typfouten hersteld en informatie over de harddisk bays en afbeelding toegevoegd, informatie over de mogelijke capaciteit per bay verwijderd omdat elke SATA harddisk zou moeten passen
• Met dank aan justincase en leon1e
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1b4822b581087bdb256a69797098f114/full.gif

[ Voor 35% gewijzigd door Canaria op 11-08-2006 22:43 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Hebben ze vanwege de cooling nu ook het onderstel veranderd dan? Ziet er leuk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbical
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 18:51

qbical

bleh

hmm, volgens mij is er niets aangepast aan de kast zelf hoor...

2x firewire 800 ( voor en achter ) vind ik een beetje overdreven. Ik had liever nog 2 extra firewire poorten gezien aan de achterzijde.

[ Voor 52% gewijzigd door qbical op 07-08-2006 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
Het design is toch iets aangepast. 4 disktrays, 2 superdrives, plaats voor 4 geforce's... In februari worden onze PowerMac G5 leases vernieuwd, weer iets om naar uit te kijken en binnen een paar dagen krijg ik de verantwoordelijkheid over de Mac lease bestellingen (no kidding).

Daarnaast is ook het frontje iets aangepast. De USB en firewire liggen plat, er zijn meer aansluitingen (eindelijk) en er zit FW800 voor EN achter.

[ Voor 21% gewijzigd door Guru Evi op 07-08-2006 22:01 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 08:05
qbical schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:53:
hmm, volgens mij is er niets aangepast aan de kast zelf hoor...

2x firewire 800 ( voor en achter ) vind ik een beetje overdreven. Ik had liever nog 2 extra firewire poorten gezien aan de achterzijde.
Er zijn ook FW800 => FW400 snoertjes dus echt een probleem zie ik niet.

Overigens gaat er hier 1 komen als nieuwe werkplek met 3x 30" Cinema maar ik wacht nog even af op de 2e versie :)
Overigens had ik wel graag een LSI RAID5 controller gezien die ook in de XServe's wordt gebruikt; dan pas is het een werkstation in mijn ogen!

[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 07-08-2006 22:06 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 12:17
Ballebek schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:05:
[...]
Overigens gaat er hier 1 komen als nieuwe werkplek met 3x 30" Cinema maar ik wacht nog even af op de 2e versie :)
Damn, doe maar duur. ;)
Vind de cinema schermen wel mooi, maar extreem duur. Zelf zou ik dan voor een Dell scherm gaan, omdat deze vele malen gunstiger geprijst is. Maar goed, vind van meerdere Apple producten dat ze te duur zijn. Ben daarentegen nog wel blij met mijn Macbook. Mocht mijn windows pc aan vervanging zijn, wellicht dat er dan ooit eens zo een mooi Mac bijkomt (als ik het kan betalen).

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik vind 'm echt helemaal te gek, zeker als ik kijk naar het gebodene voor de prijs. Ben wel benieuwd naar de compatibiliteit met 3th party FB-DIMM's (b.v. Kingston) omdat je zo honderden Euro's kunt besparen op je geheugen als je er flink wat (> 2GB) in wilt hebben. Dit ook omdat Apple extra grote heatsinks op de modules geplaatst heeft, groter dan op de FB-DIMM's die ik tot dusver heb gezien.

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macpro/images/expandimm20060807.png

Erg nifty trouwens, die expansiekaartjes voor de FB-DIMM's :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Wat mag hij kosten? Als je kijkt naar wat er allemaal in zit, zal er vast een flink prijskaartje aan zitten.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23891

VincentG schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:13:
[...]

Damn, doe maar duur. ;)
Vind de cinema schermen wel mooi, maar extreem duur. Zelf zou ik dan voor een Dell scherm gaan, omdat deze vele malen gunstiger geprijst is. Maar goed, vind van meerdere Apple producten dat ze te duur zijn. Ben daarentegen nog wel blij met mijn Macbook. Mocht mijn windows pc aan vervanging zijn, wellicht dat er dan ooit eens zo een mooi Mac bijkomt (als ik het kan betalen).
De Cinema schermen zijn vandaag ook in prijs verlaagd dus wanneer je een 30" wil dan kun je nu beter voor de mooiste gaan aangezien deze "nog maar" €2299 bij de Apple Store kost. Het Dell scherm kost €2140 excl. verzendkosten. Daarbij past de Apple variant natuurlijk beter bij een nieuwe Mac Pro.

De uitbreidbaarheid van de Mac Pro is sterk verbeterd ten opzichte van de PowerMac. Dat vond ik toch altijd een minpuntje. Apple heeft gelukkig ook gekozen voor de Woodcrest zodat er nu weer een echt snelle machine staat zonder compromissen zoals de laatste PowerMac serie.
Al met al heeft Apple weer een mooie machine neergezet waarbij je nu ook veel keus hebt met het configureren. Nu eerst nog minimaal €2119,- ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87260

ik wil er wel een maar wat is beter om te gamen

1 ati x1900xt met 512
of 4 gf 7300 GT met 256

ik kan er niet echt veel over vinden

en 2199 is niet duur voor een pro pc vind ik
het is wel quad core

simpele core duo's heb je al voor 1299 met scherm (imac)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 87260 op 07-08-2006 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

VincentG schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:47:
Wat mag hij kosten? Als je kijkt naar wat er allemaal in zit, zal er vast een flink prijskaartje aan zitten.
2500 euro (zie Apple store).

[ Voor 7% gewijzigd door mindcrash op 07-08-2006 23:03 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je je als student opgeeft
en je zet je proc terug naar 2 GHz

prijs: Eur 1.700,07
BTW: Eur 323,01
Subtotaal: Eur 2.023,08

2.00 GHz Quad Xeon
1GB 667 DDR2 FB DIMM ECC - 2x512MB
NVIDIA GeForce 7300 GT 256MB SDRAM
250GB Serial ATA 3Gb/s drive @ 7200 rpm

de 2.66 kost
Prijs: Eur 1.932,00
BTW: Eur 367,08
Subtotaal: Eur 2.299,0

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 87260 op 07-08-2006 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik ben nu heeeeeeeeeel hard aan het sparen voor de Macpro :)

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 87260 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:55:
ik wil er wel een maar wat is beter om te gamen

1 ati x1900xt met 512
of 4 gf 7300 GT met 256

ik kan er niet echt veel over vinden
De Mac Pro ondersteunt geen SLI of crossfire, dus natuurlijk de X1900XT. De enige reden om er meer grafische kaarten in te steken is om meer beeldschermen aan te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dankje ik kon het echt niet vinden omdat ze eigenlijk alleen maar zeggen je kan er meer in doen
ook het shop help ding hielp me niet verder

en als die wel sli was was het een monster geweest dus vandaar dat ik het zeker wou weten voor ik het bestel

toch vind ik het erg veel 8 schermen op je macpro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het mogelijk om die processoren later te upgraden?
Want dan zou je nu wat kosten kunnen besparen en later 2 nieuwe Xeon's erin zetten. (waarschijnlijk geen garantie van Apple meer....)
Ik kan er tot nu toe niks over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Laatst online: 13-06 08:29

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Chickendorp schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:01:
Want dan zou je nu wat kosten kunnen besparen en later 2 nieuwe Xeon's erin zetten. (waarschijnlijk geen garantie van Apple meer....)
Geen garantie? Als je ze kunt wisselen zet je gewoon de originelen terug voordat je 'm inlevert :p

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Chickendorp schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:01:
Het zullen 99% zeker normale Xeon processoren zijn die je dus gewoon kan omwisselen met processoren die je in de winkel koopt.
Wel kan het een probleem zijn dat de koeling misschien niet helemaal erop afgestemd is om de extra hitte die snellere processoren zullen ontwikkelen (verwachting) af te voeren, koeling zal wel custom Apple zijn.

Zolang je niet over die 3Ghz processoren heen gaat zal het dus wel lukken :)

Er zijn immers ook mafkezen die een 2,16 Core Duo in een Mac Mini hebben gepropt die standaard 1,5 Core Solo is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 08-08-2006 00:11 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eigenlijk is dit wel een memorabele dag in geschiedenis van Apple. De eerste desktop die in principe een gewone PC is :)

Maar dan wel met een gelikt laagje OSX :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:14:
Eigenlijk is dit wel een memorabele dag in geschiedenis van Apple. De eerste desktop die in principe een gewone PC is :)

Maar dan wel met een gelikt laagje OSX :9
En juist dat OSX laagje maakt het GEEN PC 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Uberprutser op 08-08-2006 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Njow wat een vette pc!!! :)

Maar serieus, is hier nu heel makkelijk windows op te zetten, en het ook goed draaiende te krijgen qua drivers enzo, dus dat je een stabiele bak hebt waar je goed op kan werken? (3d/cad/cam/photoshop) Of zitten er nog haken en ogen aan?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 11-06 20:51
Ik zie bij de tech specs geen infrared receiver staan. Ik bedoel, achter die gaatjes of zelfs er in had toch wel zo'n dingetje gepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 12:20

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Iemand enig idee of ie nou een Frontrow remote heeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In the box:
Mac Pro
Apple Keyboard and Mighty Mouse
DVI to VGA Adapter
USB Keyboard Extension Cable
Install/restore DVDs
Printed and electronic documentation
Nee

Lijkt me logisch voor een pro-apparaat.

Verder wel erg gek dat er een keyboard, mighty mouse, dvi naar vga en usb keyboard extension cable bij zit. Daar hadden ze gemakkelijk 100 euro voor kunnen vragen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 37526 op 08-08-2006 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:51:
[...]

Nee

Verder wel erg gek dat er een keyboard, mighty mouse, dvi naar vga en usb keyboard extension cable bij zit. Daar hadden ze gemakkelijk 100 euro voor kunnen vragen :)
De remote zit wel bij de MacBook Pro.
En bij een (desktop) computer hoort nu eenmaal een muis en een toetsenbord, kabeltje en vga plug zijn ook wel handig, niet perse altijd nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Dancing_Animal op 08-08-2006 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dancing_Animal schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:53:
[...]

Hij zit wel bij de MacBook Pro.
Nu vind ik de Pro nu niet echt een Pro device. Deze machine zal eigenlijk alleen maar door echte die-hards gekocht worden, in tegenstelling tot de Macbook Pro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Laatst online: 15-06 12:20

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:51:
[...]

Nee

Waarom is dat logisch voor een pro-apparaat? :) Ik wil juist met een pro-apparaat van alle mogelijke functies die het mac platform mij biet kunnen genieten!

En die keyboard, mighty mouse, etc. hadden ze wat mij betreft best optioneel mogen maken (en dus 100.- van de config afhalen). Ik heb toch al een toetsenbord en muis die prima bij mijn scherm passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*bedenkt rede / smoes om apple te steunen*

Nou weet je, veel mensen hebben hun Powermac onder het bureau staan, en dan heb je er niks aan he, zo'n remote :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 23:29
Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:01:
*bedenkt rede / smoes om apple te steunen*

Nou weet je, veel mensen hebben hun Powermac onder het bureau staan, en dan heb je er niks aan he, zo'n remote :)
Hmm? Tuurlijk wel. Je kan toch nog steeds de remote van afstand willen gebruiken. Het onder het bureau staan wil niet toch niet per se zeggen dat de sensor niet bereikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is infrarood, dus als je de kast onder je bureau plaatst en je naar je scherm mikt doet hij niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 23:29
Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:05:
Het is infrarood, dus als je de kast onder je bureau plaatst en je naar je scherm mikt doet hij niks :)
Dus mik je op de kast. Dan doet ie het wel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit viel me wel op over het geheugen:
Please note: The fully buffered DIMMs made by Apple include a unique heat sink that provides more efficient cooling than other FB-DIMMs. These FB-DIMMs require less airflow to stay cool and allow the internal fans to spin at slower speeds, improving system acoustics. FB-DIMMs made by other manufacturers that do not include a sufficient heat sink may cause the fans to run faster (and louder) or the memory chips to run slower so as not to overheat.
Nu weet ik dat een FB-DIMM standaard al een heatsink heeft, maar zou het echt zoveel uitmaken als je een FB-DIMM van een andere fabrikant neemt? Of zou je echt Apple gecertificeerde FB-DIMM's nodig hebben.

Overigens, weet iemand of je in de Mac Pro, net als met de PowerMac G5, het geheugen in paren moet installeren?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
R4NCOR schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:55:
[...]

Waarom is dat logisch voor een pro-apparaat? :) Ik wil juist met een pro-apparaat van alle mogelijke functies die het mac platform mij biet kunnen genieten!

En die keyboard, mighty mouse, etc. hadden ze wat mij betreft best optioneel mogen maken (en dus 100.- van de config afhalen). Ik heb toch al een toetsenbord en muis die prima bij mijn scherm passen ;)
Had leuk geweest ja, tussen die meer-dan-miljoen verschillende configuraties die je er mee kunt maken ook een paar zonder muis/keyboard (zo kun je aan alles wel een leuk getal plakken Steve, iedere optie die je er bij/af kan doen vermedigvuldigt het aantal configaraties met 2).
Net als bij de mini : bring you own keyboard, mouse, display.... en infrared port + remote :).

Het wordt er trouwens niet makkelijker op mensen. Ik zat al te twijfelen wat te kiezen als nieuwe configuratie maar nu weet ik het nog eigenlijk niet (ja, dat ligt aan mij).
Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:05:
Ik heb hier zo'n remote in combinatie met een universal iPod-dock en die remote zendt zo sterk dat als ik het ding een hele andere kant opricht in m'n kamer dat ie het nog doet en dan nieteens loodrecht op een muur ofzo.

Ik ben nu al nieuwsgierig naar de eerste testen die gaan komen van het ding. De snelheid, het geluid van fans, whines >:) , warmteontwikkelingen enz.

[ Voor 23% gewijzigd door Dancing_Animal op 08-08-2006 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justincase
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 11:42
Daedalus schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:07:
Nu weet ik dat een FB-DIMM standaard al een heatsink heeft, maar zou het echt zoveel uitmaken als je een FB-DIMM van een andere fabrikant neemt? Of zou je echt Apple gecertificeerde FB-DIMM's nodig hebben.
Geen idee really, zullen we niet zeker weten tot iemand het probeerd :+
Overigens, weet iemand of je in de Mac Pro, net als met de PowerMac G5, het geheugen in paren moet installeren?
Yep, in paren. Zelfde size, zelfde vendor recommended.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 13:09
Dancing_Animal schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:10:

Ik ben nu al nieuwsgierig naar de eerste testen die gaan komen van het ding. De snelheid, het geluid van fans, whines >:) , warmteontwikkelingen enz.
Whines ben ik niet zo bang voor eigenlijk. Fans en hdd maken sws al meer herrie denk ik.

Overigens is de levertijd bij mij 4-5 weken. Kennelijk heb ik een moeilijke BTO optie ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch blijf ik het naaistreken vinden dat Apple het steeds flikt er standaard te weinig geheugen in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 11:47

fjs

PSN: ftltc

lowfi schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 02:15:
[...]

Whines ben ik niet zo bang voor eigenlijk. Fans en hdd maken sws al meer herrie denk ik.

Overigens is de levertijd bij mij 4-5 weken. Kennelijk heb ik een moeilijke BTO optie ofzo ;)
Bij mij maximaal 5 werkdagen. Maar je hebt zeker de airportkaart geselecteerd. Dan duurd het ineens 4-5 weken.

Trouwens ik heb gewoon 1 gig geheugen gedaan en zie later wel of er andere geheugen in kan. Want die prijzen zijn gewoon niet normaal.

En voor de harde schijf heb ik gekozen voor de 160 gig. Dat scheelt iets van 75 euro, en daar koop ik een 250 gig voor. Dus heb je die van 160 gig 'gratis'. 8)

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Das een goei! niet eens aan gedacht :) Dat wordt mooi 160GB + andere erbij kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

Weet iemand of die standaard kaart concreet snel genoeg is. Ik gebruik nooit spellen zoals Doom enzo. Hooguit eens een keer command and conquer.

Verder heel veel tekst, html, foto's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

Daedalus schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:07:
Dit viel me wel op over het geheugen:

[...]

Het lijkt me een beetje onzin. Misschien dat de fans harder gaan draaien ja, zoals er staat, maar ik kan me niet voorstellen dat de airflow zo slecht is dat normale heatsinks onvoldoende zijn.
fjs schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 10:05:
Weet iemand of die standaard kaart concreet snel genoeg is. Ik gebruik nooit spellen zoals Doom enzo. Hooguit eens een keer command and conquer.

Verder heel veel tekst, html, foto's, etc.
Dan is 'ie prima.
Alpha-sphere schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 09:53:
Das een goei! niet eens aan gedacht :) Dat wordt mooi 160GB + andere erbij kopen :D
Het scheelt zelfs 80 euro, daar heb je bijna een 320GB harddisk voor. Die dingen in de Apple Store zijn ridiculously overpriced 8)7

Enige waar ik aan zit te denken, op de site staat dat je de schijven gewoon in de tray legt en die weer dichtschuift, zonder kabels aan te sluiten. Is de plaats waar de connectors zitten onderdeel van de SATA standaard? Anders zou je wel eens problemen kunnen krijgen, het moet namelijk wel met een kliksysteem zitten. Als de connector dan opeens twee centimeter naar links zit, dan past het niet :X

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 08-08-2006 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-06 12:06

hlz

Anoniem: 171278 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:24:
Enige waar ik aan zit te denken, op de site staat dat je de schijven gewoon in de tray legt en die weer dichtschuift, zonder kabels aan te sluiten.
Zitten er uberhaupt 3 lege trays in de behuizing als je maar 1 schijf neemt? Misschien moet je die wel los bijkopen. Verklaart meteen waarom de prijzen per schijf een beetje :P hoger zijn in de Apple store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 22-06 17:16

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 03:56:
Toch blijf ik het naaistreken vinden dat Apple het steeds flikt er standaard te weinig geheugen in te stoppen.
Mwah, ik vind 1 GB geheugen redelijk markt-conform.
Wat ik erger vind is dat uitbreiding zo duur is. 1GB is 300 euro extra. Dat is gewoon veel duurder dan wanneer je het bij de lokale computerboer zou kopen. :)

Neemt niet weg dat ik het nog altijd een "koopje" vind. (het is veel geld, maar wat wil je :P)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
hlz schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:40:
[...]

Zitten er uberhaupt 3 lege trays in de behuizing als je maar 1 schijf neemt? Misschien moet je die wel los bijkopen. Verklaart meteen waarom de prijzen per schijf een beetje :P hoger zijn in de Apple store.
Ja, die zitten erin.
http://manuals.info.apple.com/en/MacPro_HardDrive_DIY.pdf

En de rest van de manuals:
http://www.apple.com/support/manuals/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

Iemand enig idee waar ik dit geheugen kan kopen.
Ik zie het nog niet in de configuratie van www.interngeheugen.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

Wow, cool. Dat valt me alvast mee :) Ik denk dat je dan ook wel normale SATA schijven kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
fjs schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 13:38:
Iemand enig idee waar ik dit geheugen kan kopen.
Ik zie het nog niet in de configuratie van www.interngeheugen.com.
DDR2 667 ECC FB-DIMM's zijn her en der wel te koop (hier bijvoorbeeld), maar het is (nog) niet officieel Mac Pro goedgekeurd spul. Persoonlijk denk ik dat gezien de gebruikte Intel hardware (5000X chipset, moederbord) elke DDR2 667 ECC FB-DIMM wel gaat werken, alleen zitten er kleinere standaard heatsinks op. Lijkt me dat er nog wel Apple 'goedgekeurde' FB-DIMM's komen van diverse leveranciers incl. zo'n grotere heatsink (met standaard heatsink gaat het ook wel werken, maar ze kunnen dan wat warmer worden). Als het allemaal geen haast heeft zou ik gewoon afwachten wat de bevindingen zijn van de eerste Mac Pro gebruikers die er zelf geheugen in drukken, je weet nml. maar nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz

hlz

Ben nog niet overtuigd... als je goed naar de pics kijkt zie je dat een bezette bay rechtsonder een stipje vertoond (goed te zien op de engadget pics van Matias). In de servicemanual heeft alleen de eerste bay een stipje. De overige 3 hebben dat niet. Ik denk dat de lege bays 'goedkope' afdekkapjes zijn.

edit: bij nadere inspectie misschien toch wel lege bays en ach, wtf, waar maak ik me ook druk om, time will tell :+

[ Voor 9% gewijzigd door hlz op 08-08-2006 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
hlz schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 14:37:
[...]

Ben nog niet overtuigd... als je goed naar de pics kijkt zie je dat een bezette bay rechtsonder een stipje vertoond (goed te zien op de engadget pics van Matias). In de servicemanual heeft alleen de eerste bay een stipje. De overige 3 hebben dat niet. Ik denk dat de lege bays 'goedkope' afdekkapjes zijn.

edit: bij nadere inspectie misschien toch wel lege bays en ach, wtf, waar maak ik me ook druk om, time will tell :+
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/mac_hdd.jpg

Dit lijkt me wel duidelijk genoeg dacht ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justincase
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 11:42
Dat niet alleen, het staat ook in de specs :)
Storage
four internal hard drive carriers included
Anoniem: 171278 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:24:
[snip]

Enige waar ik aan zit te denken, op de site staat dat je de schijven gewoon in de tray legt en die weer dichtschuift, zonder kabels aan te sluiten. Is de plaats waar de connectors zitten onderdeel van de SATA standaard? Anders zou je wel eens problemen kunnen krijgen, het moet namelijk wel met een kliksysteem zitten. Als de connector dan opeens twee centimeter naar links zit, dan past het niet :X
De schijf behoort overigens nog wel vast geschroefd te worden in de carrier. En het is inderdaad gewoon een standaard formaat :)

[ Voor 74% gewijzigd door justincase op 08-08-2006 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz

hlz

Abbadon schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 14:44:
[...]

Dit lijkt me wel duidelijk genoeg dacht ik? :)
Dank... kan ik eindelijk gaan slapen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ziet er geweldig uit, maar kan je er 4x 500GB schijven in prikken, wordt er alleen maar RAID 0 en 1 ondersteund, geen 5! :(
Vraag je je toch af hoeveel nut die 4 slots hebben. No way dat ik 2 TB in RAID 0 zet, RAID 1 zou je 1 TB aan redundancy opofferen, en 4 losse schijven is nou ook niet het fijnste wereldje.

(Das iig wat ik kan vinden op de apple pagina's, ik zie nergens RAID 5 vermeld...)

Misschien in software, maar dan kan je 1 van je 4 cores zo ongeveer opofferen... :/
Leuk ding, maar misschien toch ff wachten op de (as always with apple) tweede versie? Heb je iig leopard erbij zitten :+

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Ben niet zo bekend met raid, maar wat is het voordeel van raid5?

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VincentG schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:00:
Ben niet zo bekend met raid, maar wat is het voordeel van raid5?
http://bluefive.pair.com/articles_raid.htm

Hier staat alles over RAID, ik raad je aan het artikel te lezen als je geinterreseerd bent in RAID :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Anoniem: 37526 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:01:
[...]

http://bluefive.pair.com/articles_raid.htm

Hier staat alles over RAID, ik raad je aan het artikel te lezen als je geinterreseerd bent in RAID :)
Merci. Zat met m'n gedachten dus aardig in de goede richting met raid 0 en 1. :)
Wel mooi dat de schermen omlaag zijn gegaan in prijs. Had de prijs van Mac Pro hoger verwacht.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Ik had meer een systeem van €1999,- als basis verwacht maar als je de standaard setup terug zet naar dual 2.0 GHz Xeon en HDD naar 160 gig dan kom je in de buurt. En dan het je nog steeds een Quad core systeem!! Petje af. Ik had niet verwacht dat ze standaard allemaal een dual xeon zullen hebben.

Wat wel jammer is is dat BT en WiFi niet standaard zijn maar daarin tegen is het weer wel fijn dat een draadloze tobo + muis upgrade niet €100,- + is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wacco schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:23:
Ziet er geweldig uit, maar kan je er 4x 500GB schijven in prikken, wordt er alleen maar RAID 0 en 1 ondersteund, geen 5! :(
Vraag je je toch af hoeveel nut die 4 slots hebben. No way dat ik 2 TB in RAID 0 zet, RAID 1 zou je 1 TB aan redundancy opofferen, en 4 losse schijven is nou ook niet het fijnste wereldje.

(Das iig wat ik kan vinden op de apple pagina's, ik zie nergens RAID 5 vermeld...)

Misschien in software, maar dan kan je 1 van je 4 cores zo ongeveer opofferen... :/
Leuk ding, maar misschien toch ff wachten op de (as always with apple) tweede versie? Heb je iig leopard erbij zitten :+
De RAID ondersteuning is softwarematig aangezien er geen RAID controller aanwezig is op het moederbord. Ik zie het nut ook niet in van een werkmachine die in RAID 5 opgesteld moet worden. Voor dat soort zaken heb je een Xserve RAID nodig. Ze hebben gewoon nu ruimte over en dan kun je beter de mogelijkheid hebben om er 4 schijven in te stoppen dan een hoop loze ruimte.

En hoezo "as always with apple"? Dit komt voornamelijk voor bij nieuwe producten en dan voornamelijk laptops. De overstap naar Intel bij de Mac mini en de iMac is probleemloos verlopen omdat er alleen intern wijzigingen zijn gedaan. De MacBook waar jij vast op doelt is een nieuw ontwerp en daar er wel eens wat mis bij Apple. De Mac Pro heeft een kast die al een geruime tijd meegaat en dus goed in elkaar zit. Verder verwacht ik ook geen problemen van de kant van Intel dus zullen er weinig problemen ontstaan. Maar tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Anoniem: 23891 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 02:06:
[...]
Voor dat soort zaken heb je een Xserve RAID nodig. Ze hebben gewoon nu ruimte over en dan kun je beter de mogelijkheid hebben om er 4 schijven in te stoppen dan een hoop loze ruimte.
Er zijn veel mensen die als 1 mans bedrijfje werken en daarom geen server hebben en niet het automatisme hebben om een backup te maken naar een externe schijf of wat ook.
Speciaal voor die mensen zou dat handig zijn (en het welbekende net op het moment als je het niet kan gebruiken en je net nog geen kopie van je data hebt gemaakt gaat er iets mis...)

Ikzelf zou het vooral fijn vinden voor het leeswerk, RAID5 is dan misschien wat trager met schrijven, maar 9 van de 10 x is het read ipv write.
Ook is de XRaid overpriced om het alleen op je werkstation te gebruiken, fiberchannel card van 550 euro en dan nog eens 6.500 euro voor een minimale XRaid.

Geen nood btw, heb al een compatible LSI kaartje gevonden voor 500 euro die ook in de XServe wordt gebruikt met 4 SATA kanalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand RAID 5 zien gebruiken in een workstation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

Bigs schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:23:
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand RAID 5 zien gebruiken in een workstation :)
? GoT users?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 08:41

Bezulba

Formerly known as Eendje

got users zijn geen normale mensen :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wacco schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:23:

Dan koop je een machine van €2500+, en doe je moeilijk over een software licentie van €139 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2288

Die videokaarten vind ik maar nix. -O-

Ondersteund OSX niet ook nvidia 7900GTX ? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik krijg het gevoel dat wanneer de eerste Mac Pro's binnenstromen, dat we daar gelijk antwoord op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Laatst online: 14-06 17:24
Nu wordt het toch wel heel moeilijk om te kiezen: Een Mac Pro of een zelfbouw systeem :/ .

De Mac pro ziet er gelikt uit, het design vind ik echt fantastisch, verder heb je geen kabelbundels door de kast slingeren (probeer dat Apple maar eens na te doen). Qua prijs vind ik de Mac Pro wel meevallen, tuurlijk, het is veel geld maar als ik ga rekenen kom je met zelfbouw niet echt goedkoper uit.

Gezien de link die al eerder aangehaald werd over die Mac Mini met een 2,16 Core Duo, zal de Mac Pro ook vast een "standaard" CPU kunnen hebben uit de Intel Xeon 5100 serie. Kingston levert nu geheugen voor bv de PowerMac G5 (after market) dus voor de Pro zal dat ook wel gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz

hlz

The Undertaker schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:28:
Nu wordt het toch wel heel moeilijk om te kiezen: Een Mac Pro of een zelfbouw systeem :/ .

De Mac pro ziet er gelikt uit, het design vind ik echt fantastisch, verder heb je geen kabelbundels door de kast slingeren (probeer dat Apple maar eens na te doen). Qua prijs vind ik de Mac Pro wel meevallen, tuurlijk, het is veel geld maar als ik ga rekenen kom je met zelfbouw niet echt goedkoper uit.

Gezien de link die al eerder aangehaald werd over die Mac Mini met een 2,16 Core Duo, zal de Mac Pro ook vast een "standaard" CPU kunnen hebben uit de Intel Xeon 5100 serie. Kingston levert nu geheugen voor bv de PowerMac G5 (after market) dus voor de Pro zal dat ook wel gaan komen.
Als ik je post zo lees is het juist helemaal niet moeilijk kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Idd.. gewoon Mac Pro. Dan kun je tenminste ook Mac OS X draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:55
Hier een topic van iemand die de Mac Pro net heeft binnen gekregen. Een echt stormlooptopic

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=222939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop zelf stiekem op een Liquid Cooled versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 15:19
weet iemand of een logitech di novo het ook op zo'n schitterende mac pro doet? het gaat me voornamelijk om het toetsenbord en muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Ik heb net de hele thread doorgelezen en de volgende dingen ben ik tegen gekomen die wel interesant zijn om te weten.

- Geen frontrow
- Met de 7300GT is de Mac Pro Dual Xeon 2,66GHz muissstil
- De Mac Pro is 22 minuten sneller dan een Powermac G5 bij het encoden van een HDV clip met Compressor.
source: 5min HDV 1080i60 clip (export from FCP timeline)
output: Compressor default 16:9 120min fast encode

G5: 34min
Mac Pro: 12min

Old G5 Setup: dual 2gig (rev A) 2.5 gigs of ram radeon x800xt
- Heel veel foto's van de Mac Pro
- Die gast heeft bootcamp en parallels geprobeert te installeren maar het is niet gelukt.
- De CPU's zijn zo los te halen en niet vast gesoldeerd of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelfs met Photoshop is dat ding razendsnel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

Volgende week krijg ik mijn MacPro. Zouden jullie de risico nemen om dit geheugen te kopen.
http://www.crucial.com/eu...M&model=Mac+Pro&submit=Go

In mijn Dual G5 had ik ook Crucial en dit werkte perfect.

Oja, er zit dus 2x 512 in, kan je dan gewoon 2x 1 gig erbij doen i.v.m. dual channel?

Nu nog even zoeken welke schijven ik ga kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Ik zou het niet eens een risico noemen :) Gewoon doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 22-06 17:16

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Alpha-sphere schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:44:
- Die gast heeft bootcamp en parallels geprobeert te installeren maar het is niet gelukt.
Met die toevoeging dat dat hoogstwaarschijnlijk niet blijvend is. De Mac Pro is net uit, dus wellicht dat Parallels en bootcamp nog een update krijgen om compatible te worden met de Mac Pro. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49158

tjeeeeeee zeg! Ubergeil ding gewoon. Maar ik wacht toch eerst even op CS3 en piepel nog even verder op de Imac

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 49158 op 09-08-2006 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Ik ben een overwegende switcher! Wat ik mij afvraag is of het de moeite is om een Mac Pro te kopen als investering om daar dan de komende 6 à 7 jaar mee toe te komen. Hij is echt héél upgradeable. De processor zit ni vastgesoldeerd en de HD's en graka kan je ook vervangen. Ik ben niet professioneel met mn PC bezig (webdesign of CAD of programmeren ofzo). Gebruik hem alleen vr office applicaties, muziek luisteren, surfen en een beetje amateuristisch muziek maken en bewerken. Velen zullen zeggen dat dit overkill is maar ik heb graag een hyper-responsive systeem. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Anoniem: 142917 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:45:
Ik ben een overwegende switcher! Wat ik mij afvraag is of het de moeite is om een Mac Pro te kopen als investering om daar dan de komende 6 à 7 jaar mee toe te komen. Hij is echt héél upgradeable. De processor zit ni vastgesoldeerd en de HD's en graka kan je ook vervangen. Ik ben niet professioneel met mn PC bezig (webdesign of CAD of programmeren ofzo). Gebruik hem alleen vr office applicaties, muziek luisteren, surfen en een beetje amateuristisch muziek maken en bewerken. Velen zullen zeggen dat dit overkill is maar ik heb graag een hyper-responsive systeem. Wat denken jullie?
Overkill :+
Maar wat jij wil kan makkelijk op een iMac, dus een Mac Pro zal wel ruim voldoende zijn. Of het een goede investering voor de komende 6 à 7 jaar, kan je pas over 6 à 7 jaar zeggen.

Groot voordeel van de Mac Pro t.o.v. de iMac is dat hij uitbreidbaar is. Weet alleen niet in hoeverre het straks mogelijk is om een snellere processor erin te doen. Geheugen en HD zal geen enkel probleem zijn. Ik weet alleen niet of over ~3 jaar de processoren die dan uit zijn erin passen en dat de kast voldoende koelt. Wat betreft is de Mac Pro toch niet zo uitbreidbaar, omdat je niet zomaar een andere koeler op de cpu schroeft.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 15:19
voor wat jij wilt is die processor echt wel genoeg de komende zoveel jaar.
alleen ja, de technologie gaat zo verdomd snel. over 3 jaar zal jan met de normale pc al een aardig eind in de buurt van dit bakbeest gaan komen gok ik.
mij lijkt het dan slimmer nu een imac te kopen en over 3 jara weer een imac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

leuk en aardig, maar als je een hyper-responsive systeem wilt, doe je er ook geen 6 a 7 jaar mee... Ik zou gewoon een iMac halen, die zijn ook bloedje snel en de helft van de prijs. Zo kan je over 3 jaar weer een nieuwe halen en heb je dan ook nog een snel systeem. (Ik bedoel, kijk even wat voor Powermac je 6 jaar geleden had, die zijn echt niet meer vooruit te branden... zo zit jij er over 6 jaar ook bij... vergelijk dat met een iMac van 3 jaar geleden, zit je daar toch een stuk beter mee)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Geen enkele PC gaat 7 jaar mee. 4 jaar is echt de absolute max imo, zeker als je een hyper-responsive systeem wil. Als je hyper-responsive zoekt kun je trouwens beter Windows XP nemen. Als je hyper-productivity zoekt dit je met met Mac OS X echter gebakken :Y)

• fjs

fjs

Bigs schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 23:42:
[...]

Geen enkele PC gaat 7 jaar mee. 4 jaar is echt de absolute max imo, zeker als je een hyper-responsive systeem wil. Als je hyper-responsive zoekt kun je trouwens beter Windows XP nemen. Als je hyper-productivity zoekt dit je met met Mac OS X echter gebakken :Y)
Dit is niet helemaal waar. Ik was een van de eerste die een dual g5 2 ghz kocht, drie jaar geleden. Deze G5 is nog steeds een super computer. Waare het niet dat ik zelf graag weer een nieuwe wilde na drie jaar :P anders kun je hier zeker nog een paar jaar mee werken. En dan niet alleen 'lichte' programma's.

Anoniem: 142917

[...]

Zeg jij dat Windows dus meer responsive is dan OS X? :| Met responsive bedoel ik:
  1. Snel opstarten
  2. Klikken op een icoontje en snel je programma geopend zien
  3. Vlotte Aqua-effects
  4. Snel zoeken
leuk en aardig, maar als je een hyper-responsive systeem wilt, doe je er ook geen 6 a 7 jaar mee... Ik zou gewoon een iMac halen, die zijn ook bloedje snel en de helft van de prijs. Zo kan je over 3 jaar weer een nieuwe halen en heb je dan ook nog een snel systeem. (Ik bedoel, kijk even wat voor Powermac je 6 jaar geleden had, die zijn echt niet meer vooruit te branden... zo zit jij er over 6 jaar ook bij... vergelijk dat met een iMac van 3 jaar geleden, zit je daar toch een stuk beter mee)
Dan zal het eerder wachten worden op Leopard (wat ze op WWDC hebben getoond was gewoon :9~ ) en dan een MacBook kopen (zelfde prestaties als de Pro (doe niet aan grafische dingen en games)) en daar dan een 20 of 30 inch bijkopen :Y)
Wie weet zit ik hier volgend jaar achter mn nieuwe MacBook te kwijlen over OS X Leopard *O*

Ik stel voor dat er niet te veel meer gereplied wordt op mn vraag want anders gaan we hier té off-topic.

Anoniem: 71895

Ik ben benieuwed naar de prestatie van de 2.0ghz, als je voor die gaat en je kiest voor de 160gig schijf dan kom je met studente korting op een 1.949,48 euro, dat ziet er een heel stuk betaalbaarder uit, alleen hoe presteerd deze tenopzichte van mijn dualcore G5 2.3?:)

• dolby
  • Niet online
Anoniem: 71895 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 12:52:
Ik ben benieuwed naar de prestatie van de 2.0ghz, als je voor die gaat en je kiest voor de 160gig schijf dan kom je met studente korting op een 1.949,48 euro, dat ziet er een heel stuk betaalbaarder uit, alleen hoe presteerd deze tenopzichte van mijn dualcore G5 2.3?:)
Als de aps. die je wilt gaan gebruiken in native intel draaien: stuk sneller.

dolby schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:01:
[...]

Als de aps. die je wilt gaan gebruiken in native intel draaien: stuk sneller.
goh daar was ik nog niet achter gekomen, je weet wat ik bedoel, testjes met nummertjes ect

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Jammer dat er geen Mac Pro uitkomt die iets minder 'pro' is. Met één enkele conroe (E6700 ofzo) zou wel leuk zijn.

• dolby
  • Niet online
Anoniem: 71895 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:04:
[...]

goh daar was ik nog niet achter gekomen, je weet wat ik bedoel, testjes met nummertjes ect
Oh, dit bijv: http://www.macintouch.com/reviews/macpro/prelim.html

• Bigs
  • Niet online
F e r o x schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:11:
Jammer dat er geen Mac Pro uitkomt die iets minder 'pro' is. Met één enkele conroe (E6700 ofzo) zou wel leuk zijn.
De Mac Pro is net als de PowerMac een workstation, daar hoort gewoon een Xeon in :) Eentje in plaats van twee had van mij op zich ook wel gemogen ja. Misschien dat er nog wel eentje komt.

Anoniem: 31421

Anandtech heeft een mooie technische review van de MacPro. Verhelderend over de PCI-e sloten en het aantal lanes. Alsook de FB-Dimms.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 14:35
[...]
Geen enkele PC gaat 7 jaar mee. 4 jaar is echt de absolute max imo, zeker als je een hyper-responsive systeem wil.
Moet je vertellen aan al die knakkers bij Stichting Klokhuis die nog steeds elke dag met hun Quadra werken... En hun andere pre-G3 systemen...

Persoonlijk vind ik dat het "oldtimer-gevoel" wel voorbij, maar zij zijn er schijnbaar toch nog gelukkig mee. :|

[ Voor 12% gewijzigd door Liegebeest op 10-08-2006 15:10 ]

Liege, liege, liegebeest!

ik was eigelijk opzoek naar quad 2,0 benchmarks ipv 2,66

• wacco
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Anoniem: 23891 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 02:06:
[...]

De RAID ondersteuning is softwarematig aangezien er geen RAID controller aanwezig is op het moederbord. Ik zie het nut ook niet in van een werkmachine die in RAID 5 opgesteld moet worden. Voor dat soort zaken heb je een Xserve RAID nodig. Ze hebben gewoon nu ruimte over en dan kun je beter de mogelijkheid hebben om er 4 schijven in te stoppen dan een hoop loze ruimte.

En hoezo "as always with apple"? Dit komt voornamelijk voor bij nieuwe producten en dan voornamelijk laptops. De overstap naar Intel bij de Mac mini en de iMac is probleemloos verlopen omdat er alleen intern wijzigingen zijn gedaan. De MacBook waar jij vast op doelt is een nieuw ontwerp en daar er wel eens wat mis bij Apple. De Mac Pro heeft een kast die al een geruime tijd meegaat en dus goed in elkaar zit. Verder verwacht ik ook geen problemen van de kant van Intel dus zullen er weinig problemen ontstaan. Maar tijd zal het leren.
Ik zie mezelf niet ~2TB maandelijks backuppen. En Xserver RAID is leuk, maar ik wil 2TB, niet 7TB. :+
Het 'as always with apple' begint ondertussen een beetje urban legend te worden, no flame intended oid. ;)
* wacco blijft voorlopig nog wel gewoon z'n ibook gebruiken :z

Spolap: Interactive webcomic

Anoniem: 120309

Ik ben benieuwd of de videokaart nog een speciale mac-versie is, nu mac ook van het x86-platform gebruik maakt. Want een 7300 nvidia-kaartje is bij de MyCom de helft goedkoper dan bij Apple.

• Dancing_Animal
Ik ben benieuwd hoe de ATI X1900TX kaart zich gedraagt. Als ik wat reviews over deze kaart lees, dus niet in de Mac Pro, maar in pc's dan laat deze kaart nogal van zich horen en wordt ie best warm. Dat zou zonde zijn van de Mac Pro die zo lekker stil is.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 14:35
Je kan -geen- standaard PC videokaarten in de Mac Pro bouwen, aangezien deze kaarten geen EFI ondersteunen.

Daar naast ben ik het niet met G--Force eens: het binnenwerk van de Mac Pro verschilt zodanig van de Powermac G5 dat ik vind dat je die niet een-op-een kan vergelijken. Het is heel goed mogelijk dat ook de Mac Pro geplaagd zal worden door kinderziektes.

Liege, liege, liegebeest!

cailin_coilleach schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 20:08:
Je kan -geen- standaard PC videokaarten in de Mac Pro bouwen, aangezien deze kaarten geen EFI ondersteunen.

Daar naast ben ik het niet met G--Force eens: het binnenwerk van de Mac Pro verschilt zodanig van de Powermac G5 dat ik vind dat je die niet een-op-een kan vergelijken. Het is heel goed mogelijk dat ook de Mac Pro geplaagd zal worden door kinderziektes.
De kast van de PowerMac/Mac Pro is een goed ontwerp gebleken aangezien er nu minder ventilatoren nodig zijn er veel meer ruimte over is. Dit komt uiteraard door beter performance per watt die Intel biedt ten opzichte van IBM. Daarbij twijfel ik niet aan Intel. Die hebben hun zaakjes wel voor elkaar.

Bij de laptops waarbij de meeste problemen ontstonden had dit voornamelijk te maken met batterijen, schermen, behuizingen en hitte problemen. Dit zijn zaken die bij een Mac Pro niet aan de orde komen. Ik kan me dan ook geen grote problemen herinneren bij de introductie van de PowerMac G5 afgezien van een serie slechte voedingen en ventilatorprobleempjes. Daarbij moet vermeld worden dat defecten tegenwoordig veel breder in de media worden uitgemeten en je hoort alleen klagers.
Ook zijn dit de laatste Macs die overgegaan zijn naar Intel dus Apple heeft genoeg ervaring.

Het blijft afwachten maar ik verwacht geen grote problemen omdat de veranderingen minder radicaal zijn dan bij de laptops.

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 17:14
Zijn er al mensen die iets gelezen hebben over hoe Windows draait op de Mac Pro? (Dus ook qua drivers en dergelijke). Ik wil namelijk een Mac Pro aanschaffen, maar ik wil vanwege m'n werk ook Windows kunnen draaien en natuurlijk ook wel eens een spelletje kunnen spelen... Dus zou ik wel graag eerst weten of dat ook lukt.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:36
Het lijkt me handig om in de mini-faq wat van deze weetjes op te nemen:

http://developer.apple.co...le_ref/doc/uid/TP40004479

Persoonlijk ga ik mijn huidige dual xeon bak ook zeker inruilen voor de nieuwe Mac Pro. Maar voorkeur gaat eigenlijk uit naar een 7950 videokaart en 2 raptors raid 0. De raptors zijn geen probleem, maar de videokaart wordt lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door Zware Unit op 10-08-2006 23:54 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
  • Laatst online: 07-05 09:29
DrClearbottom schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:04:
Zijn er al mensen die iets gelezen hebben over hoe Windows draait op de Mac Pro? (Dus ook qua drivers en dergelijke). Ik wil namelijk een Mac Pro aanschaffen, maar ik wil vanwege m'n werk ook Windows kunnen draaien en natuurlijk ook wel eens een spelletje kunnen spelen... Dus zou ik wel graag eerst weten of dat ook lukt.
ArsTechnica heeft hier al een artikeltje over geschreven. Je moet zelf wat recente drivers halen van de Intel site omdat deze nog niet op de drivers cd staan van Apple maar voor de rest werkt het prima.

Zie http://arstechnica.com/reviews/hardware/macpro.ars
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.