Ah, dank je voor de link :-) Zal het eens doornemen.Cyrax schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 08:10:
[...]
ArsTechnica heeft hier al een artikeltje over geschreven. Je moet zelf wat recente drivers halen van de Intel site omdat deze nog niet op de drivers cd staan van Apple maar voor de rest werkt het prima.
Zie http://arstechnica.com/reviews/hardware/macpro.ars
Volgens mij is het voor grafische mensen die vooral met Adobe Creative Suite werken, beter te wachtten tot volgend jaar Creative Suite in Universal Binary uitkomt en dan tevens draaiend op Leopard, welke ik verwacht beter te zijn de het huidige osx tijgertje.
Tevens zullen er dan eventuele hardware fouten opgelost zijn met betere driver support en zal Boot Camp top werken.
ik wacht in ieder geval nog even met op "bestel" drukken, hoe moeilijk dat ook is ...
Tevens zullen er dan eventuele hardware fouten opgelost zijn met betere driver support en zal Boot Camp top werken.
ik wacht in ieder geval nog even met op "bestel" drukken, hoe moeilijk dat ook is ...
Check die thread op macrumors, iemand heeft daar een Photoshop benchmark uitgevoerd die op een iMac G5 2.0 4 minuut 30 duurt en op de Mac Pro 2.66 4 minuut 05 oid. Je kunt dus prima Photoshoppen onder Rosetta op de Mac ProGS2K1 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:50:
Volgens mij is het voor grafische mensen die vooral met Adobe Creative Suite werken, beter te wachtten tot volgend jaar Creative Suite in Universal Binary uitkomt en dan tevens draaiend op Leopard, welke ik verwacht beter te zijn de het huidige osx tijgertje.
VMWare komt met een release voor MAC OSX. Het is later dit jaar dat de Beta beschikbaar. VMware geeft iets meer vrijheid vind ik dan Bootcamp, je hoeft niet te re-booten, en je kan alle OS'en draaien onder VMWare.DrClearbottom schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:04:
Zijn er al mensen die iets gelezen hebben over hoe Windows draait op de Mac Pro? (Dus ook qua drivers en dergelijke). Ik wil namelijk een Mac Pro aanschaffen, maar ik wil vanwege m'n werk ook Windows kunnen draaien en natuurlijk ook wel eens een spelletje kunnen spelen... Dus zou ik wel graag eerst weten of dat ook lukt.
Wat is het verschil met Parallels?The Undertaker schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:05:
[...]
VMWare komt met een release voor MAC OSX. Het is later dit jaar dat de Beta beschikbaar. VMware geeft iets meer vrijheid vind ik dan Bootcamp, je hoeft niet te re-booten, en je kan alle OS'en draaien onder VMWare.
Een enkele Xeon-cpu zou inderdaad wel ideaal zijn. En ook wat minder slots voor ram (4 slots ofzo) en minder Hard Disks (stuk of 2), slecht 2 grafische kaarten ... Het zou al een stuk minder kosten, en nog altijd zwaar genoeg voor mijn werk.
Anoniem: 125106
Spijtig dat Apple enkel half-goeie deals kan maken...
Hele leuke bak is dit, maar dan steken ze er zo'n prul hdd in, te weinig ram geheugen, en een videokaart die totaal niks voorsteld, en vragen ze absurde bedragen om die dingen te upgraden.
Dan had ik liever dat ze die prul er gewoon uit laten, en mij een "kaal" systeem leveren tegen een lagere prijs, dan stop ik er zelf wel wat degelijk materiaal in.
Hele leuke bak is dit, maar dan steken ze er zo'n prul hdd in, te weinig ram geheugen, en een videokaart die totaal niks voorsteld, en vragen ze absurde bedragen om die dingen te upgraden.
Dan had ik liever dat ze die prul er gewoon uit laten, en mij een "kaal" systeem leveren tegen een lagere prijs, dan stop ik er zelf wel wat degelijk materiaal in.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 125106 op 11-08-2006 14:46 ]
Sorry maar als 1 gig geheugen standaard niet genoeg is dan wet ik het ook nietAnoniem: 125106 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:45:
Wat versta jij dan bij een prul hdd? M.I. zit er standaard een prima schijf in. Niet te klein, niet te groot.Anoniem: 125106 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:45:
Hele leuke bak is dit, maar dan steken ze er zo'n prul hdd in
Een instapmodelletje 250gb van rond de 65 euro?Wannapuf schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:37:
[...]
Wat versta jij dan bij een prul hdd? M.I. zit er standaard een prima schijf in. Niet te klein, niet te groot.
In een monster pc van 2500 euro?
Vind ik niet realistisch.
Als je zo'n pc nodig hebt, heb je vast ook wel een WD 400GB RE2 hdd nodig, liefst nog met zo'n nieuwe raptor erbij
1 gig geheugen is misschien standaard in een doorsnee aldi-pc, maar het gaat hier om een QUAD-CORE pro-pc ?Bigs schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:02:
[...]
Sorry maar als 1 gig geheugen standaard niet genoeg is dan wet ik het ook nietDe videokaart is inderdaad wat zwakjes, maar voor niet-gamers is hij eigenlijk over het algemeen wel voldoende volgens mij. En een 'prul hdd' is ook overdreven voor een schijf waarvan het enige gebrek zijn 8mb cache is (wat overigens nog steeds de standaard is).
Zo'n mooi arsenaal aan cpu kracht zou je echt verprutsen door er maar 1gb ram in te stoppen.
[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 125106 op 11-08-2006 15:54 ]
Je kunt ook overdrijven, ik vind het standaard systeem een mooi systeem, als je het meer wilt kun je kiezen uit genoeg BTO opties.
Daar gaat het hem juist om, voor het geld dat zij vragen om de huidige hdd te UPGRADEN kan ik een nieuwe hdd kopen die groter, beter en sneller is, en dan ook nog geld overhouden...
(en dan zwijg ik nog over de absurde BTO prijzen van de videokaarten en ram geheugen...)
(en dan zwijg ik nog over de absurde BTO prijzen van de videokaarten en ram geheugen...)
Het is inderdaad erg jammer dat je het systeem niet als barebone kan bestellen. Maar das logischhhh, ze moeten ergens aan verdienen. Kijk maar op de site van alienware of dell wat deze systemen kosten.
Vanaf 2000 euro heb je echt een mooi systeem. Vanaf 3000 euro een top systeem.
Vanaf 2000 euro heb je echt een mooi systeem. Vanaf 3000 euro een top systeem.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Net of dat echt uniek is voor apple? Dell e.a . doen zoals gezegd precies hetzelfde alleen moet je daar ook nog de transport kosten betalenAnoniem: 125106 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:08:
Daar gaat het hem juist om, voor het geld dat zij vragen om de huidige hdd te UPGRADEN kan ik een nieuwe hdd kopen die groter, beter en sneller is, en dan ook nog geld overhouden...
Er is altijd wel wat te zeiken maar probeer zelf maar eens een pc in elkaar te schroeven die zo compleet/"goedkoop" is EN op deze manier is gebouwd. Juist dat lukt dus niet.
De basis setup is voor z'n prijs dus volgens jou niet een goeie deal. Zelfs al is het goedkoper als een Dell met vergelijkbare specs. sry hoor maar dat is gewoon wishfull thinking.
Natuurlijk zijn die BTO opties een beetje achtelijk maar niemand dwingt je om ze te nemen. Als je een andere/grotere schijf wil dan doen je dat toch. De Videokaart had ook ietsjes beter gemogen maar ik vind het nog steeds een superdeal.
Natuurlijk zijn die BTO opties een beetje achtelijk maar niemand dwingt je om ze te nemen. Als je een andere/grotere schijf wil dan doen je dat toch. De Videokaart had ook ietsjes beter gemogen maar ik vind het nog steeds een superdeal.
Assume there are no rules and it's one big free for all
Anoniem: 131051
Ik denk dat het punt vooral is dat er toch weer vrij grote hiaten/gaten in het apple aanbod zitten.
Bvb: Stel iemand wil een mac, met toch wat power, ook op grafisch gebied. (niet overdreven, maar toch graag dedicated). En dit moet een desktop zijn. Dan kom je, in het aanbod zoals apple dat voorstelt, meteen bij de mac pro uit.
(in het geval een iMac ongewenst is, en voor mij is het dat. Ik vind de iMac een prachtig apparaat, en meer dan krachtig genoeg in mijn geval, maar ik wil geen desktop/scherm in één. Dus liefst twee afzonderlijke dingen).
Zo kom je meteen bij de mac pro uit en ben je minstens 2500 euro kwijt voor een mac zonder scherm.
Samengevat, wil je een fatsoenlijke desktop (en geen iMac, omwille van wat voor reden dan ook): mac pro.
En vier cores is in mijn geval gewoon te veel. Die kan ik echt nooit nuttig gebruiken. De conroe is al een beest op zich, de woodcrest is dat nog meer, laat staan twee woodcrest. Prima stukje high end hardware hoor. Maar gewoon overkill voor de meesten onder ons. Dit zijn echt computers voor zware reken workstations (denk universitair, of studiebureaus of zo.) Zware compile werkstation, en ja, het gemiddelde zondagmiddag projectje kan je prima compilen op een iMac, het gaat hier over zwaardere dingen. Of bvb mensen die vaak met 3D modelling en zware render toepassingen werken, of high res bitmap layers, enz enz...
Kortom, ik ben ervan overtuigd dat dit apparaat voor de meesten die hier al hebben aangegeven er één te kopen massaal overkill is en een waste van al die state of the art hardware
.
Maar goed, die kopen de mac pro dan natuurlijk voor de volwaardige opslagcapaciteiten, groot formaa, formfactor, uitbreidbaarheid, echte 'desktoop ram', dedicated gpu.
Mijn punt is gewoon dat er tussen de iMac en de mac pro een exemplaar ontbreegt met een single cpu dual core opstelling. Eén enkele woodcrest bvb. En dit voor een prijs van laat ons zeggen 1700 euro of zo. Dan heb je dezelfde mooie stijlvolle desktop als je die wil, maar hoef je niet te betalen voor wat je niet nodig hebt.
Was er vroeger trouwens geen goedkopere powermac met een single core G5. Ik dacht dat ik wel zoiets had gezien op de apple store pagina. Misschien doen ze dat nu weer.
Net zoals ik meen dat er aan de onderkant ook een gat zit, tussen de Mac mini en de iMac, zeker omdat de mac mini grafisch vrij beperkt is, voor wie het occasionele spelletje wil spelen, en de iMac take it or leave it is. Geen tussenweg mogelijk. You like it or you don't. En zo ken ik iemand die op het randje van de mac aankoop balanceert. Die persoon wil wel in bootcamp wat fatsoenlijke games spelen, maar de iMac is zeker niet eerste keuze. De mac mini is dan weer 'te bescheiden' qua prestaties. Als daar nu een Mac had tussengezeten die iets groter is dan de mac mini, om toch wat gpu kwaliteiten aan te kunnen bieden, dan was apple weer een mac gebruiker rijker. Voor die persoon is het nu echt moeilijk een keuze te maken
Bvb: Stel iemand wil een mac, met toch wat power, ook op grafisch gebied. (niet overdreven, maar toch graag dedicated). En dit moet een desktop zijn. Dan kom je, in het aanbod zoals apple dat voorstelt, meteen bij de mac pro uit.
(in het geval een iMac ongewenst is, en voor mij is het dat. Ik vind de iMac een prachtig apparaat, en meer dan krachtig genoeg in mijn geval, maar ik wil geen desktop/scherm in één. Dus liefst twee afzonderlijke dingen).
Zo kom je meteen bij de mac pro uit en ben je minstens 2500 euro kwijt voor een mac zonder scherm.
Samengevat, wil je een fatsoenlijke desktop (en geen iMac, omwille van wat voor reden dan ook): mac pro.
En vier cores is in mijn geval gewoon te veel. Die kan ik echt nooit nuttig gebruiken. De conroe is al een beest op zich, de woodcrest is dat nog meer, laat staan twee woodcrest. Prima stukje high end hardware hoor. Maar gewoon overkill voor de meesten onder ons. Dit zijn echt computers voor zware reken workstations (denk universitair, of studiebureaus of zo.) Zware compile werkstation, en ja, het gemiddelde zondagmiddag projectje kan je prima compilen op een iMac, het gaat hier over zwaardere dingen. Of bvb mensen die vaak met 3D modelling en zware render toepassingen werken, of high res bitmap layers, enz enz...
Kortom, ik ben ervan overtuigd dat dit apparaat voor de meesten die hier al hebben aangegeven er één te kopen massaal overkill is en een waste van al die state of the art hardware
Maar goed, die kopen de mac pro dan natuurlijk voor de volwaardige opslagcapaciteiten, groot formaa, formfactor, uitbreidbaarheid, echte 'desktoop ram', dedicated gpu.
Mijn punt is gewoon dat er tussen de iMac en de mac pro een exemplaar ontbreegt met een single cpu dual core opstelling. Eén enkele woodcrest bvb. En dit voor een prijs van laat ons zeggen 1700 euro of zo. Dan heb je dezelfde mooie stijlvolle desktop als je die wil, maar hoef je niet te betalen voor wat je niet nodig hebt.
Was er vroeger trouwens geen goedkopere powermac met een single core G5. Ik dacht dat ik wel zoiets had gezien op de apple store pagina. Misschien doen ze dat nu weer.
Net zoals ik meen dat er aan de onderkant ook een gat zit, tussen de Mac mini en de iMac, zeker omdat de mac mini grafisch vrij beperkt is, voor wie het occasionele spelletje wil spelen, en de iMac take it or leave it is. Geen tussenweg mogelijk. You like it or you don't. En zo ken ik iemand die op het randje van de mac aankoop balanceert. Die persoon wil wel in bootcamp wat fatsoenlijke games spelen, maar de iMac is zeker niet eerste keuze. De mac mini is dan weer 'te bescheiden' qua prestaties. Als daar nu een Mac had tussengezeten die iets groter is dan de mac mini, om toch wat gpu kwaliteiten aan te kunnen bieden, dan was apple weer een mac gebruiker rijker. Voor die persoon is het nu echt moeilijk een keuze te maken
Dat ben jij inderdaadAnoniem: 131051 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 19:50:
Ik denk dat het punt vooral is dat er toch weer vrij grote hiaten/gaten in het apple aanbod zitten.
Wat is nou het probleem, misschien hebben sommige mensen een ingebakken afkeer van ingebouwde schermen, maar de meesten gaan toch echt wel voor een iMac als de aankoop voor een nieuwe Mac desktop opkomt.Zo kom je meteen bij de mac pro uit en ben je minstens 2500 euro kwijt voor een mac zonder scherm.
Als je het teveel vindt, dan neem je dus lekker een iMac! En in mijn ogen zijn de kopers van Mac Pro's echt geen mensen die "het maar doen omdat de iMac een ingebakken scherm heeft".En vier cores is in mijn geval gewoon te veel. Die kan ik echt nooit nuttig gebruiken. De conroe is al een beest op zich, de woodcrest is dat nog meer, laat staan twee woodcrest. Prima stukje high end hardware hoor. Maar gewoon overkill voor de meesten onder ons. Dit zijn echt computers voor zware reken workstations (denk universitair, of studiebureaus of zo.) Zware compile werkstation, en ja, het gemiddelde zondagmiddag projectje kan je prima compilen op een iMac, het gaat hier over zwaardere dingen. Of bvb mensen die vaak met 3D modelling en zware render toepassingen werken, of high res bitmap layers, enz enz...
Waste van hardwareKortom, ik ben ervan overtuigd dat dit apparaat voor de meesten die hier al hebben aangegeven er één te kopen massaal overkill is en een waste van al die state of the art hardware.
Tsja ik kom weer op de iMac uit, Dat is namelijk zo'n desktop.. Precies zoals Apple 'm marketMaar goed, die kopen de mac pro dan natuurlijk voor de volwaardige opslagcapaciteiten, groot formaa, formfactor, uitbreidbaarheid, echte 'desktoop ram', dedicated gpu.
Vanaf 2000 euro geloof ik. En dat kan je ook bereiken met de huidige Mac Pro (downgrades)Was er vroeger trouwens geen goedkopere powermac met een single core G5. Ik dacht dat ik wel zoiets had gezien op de apple store pagina. Misschien doen ze dat nu weer.
Vind het maar een slappe redevoering. Als je wilt gamen met een Mac voor een redelijk prijsje koop je een iMac 17" voor 1300 euro.Net zoals ik meen dat er aan de onderkant ook een gat zit, tussen de Mac mini en de iMac, zeker omdat de mac mini grafisch vrij beperkt is, voor wie het occasionele spelletje wil spelen, en de iMac take it or leave it is. Geen tussenweg mogelijk. You like it or you don't. En zo ken ik iemand die op het randje van de mac aankoop balanceert. Die persoon wil wel in bootcamp wat fatsoenlijke games spelen, maar de iMac is zeker niet eerste keuze. De mac mini is dan weer 'te bescheiden' qua prestaties. Als daar nu een Mac had tussengezeten die iets groter is dan de mac mini, om toch wat gpu kwaliteiten aan te kunnen bieden, dan was apple weer een mac gebruiker rijker. Voor die persoon is het nu echt moeilijk een keuze te maken
Apple heeft juist de simpliciteit opgezocht voor de eindgebruiker. Ben je een casual computergebruiker koop je een Mac Mini of MacBook. Geavanceerd? Een iMac of een MacBook Pro. Professioneel? Een uitgebreide iMac of een Pro Mac of een Macbook Pro?
Ik snap het punt niet echt. Je zegt dat er geen tussenconfiguraties tussen de 3 groepen eindgebruikers zitten, maar als ik het zo lees geld dat alleen voor mensen die echt een hekel hebben aan iMacs.
Ik hoor trouwens wel veel mensen die een Mac Pro willen kopen om er vervolgens Windows op te gaan draaien maar hou er wel rekening mee dat de drivers die met Bootcamp worden geleverd niet goed werken / niet compleet zijn.
Ik heb zelf een MacBook gekocht als vervanger van mijn PC maar toen de drivers allemaal een beetje niet compleet waren (lees: registers aanpassen om geluid uit te fixen bijv.)
Ikzelf wacht daarom tot Maart (Leopard) en hoop dat ze dan helemaal klaar ermee zijn
Ik heb zelf een MacBook gekocht als vervanger van mijn PC maar toen de drivers allemaal een beetje niet compleet waren (lees: registers aanpassen om geluid uit te fixen bijv.)
Ikzelf wacht daarom tot Maart (Leopard) en hoop dat ze dan helemaal klaar ermee zijn
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ik lees hier sommige mensen een beetje schimpend over bepaalde onderdelen van het systeem doen, maar zet zélf eens zo'n basisconfiguratie inelkaar:
2x Xeon 5150 à € 666 totaal € 1332
2x hoge heatpipe coolers S771 à € 35 totaal € 70
2x 512MB DDR2 667 FB-DIMM kit, totaal € 165
Dual Xeon bord met acht FB-DIMM sockets (B.v. Intel S5000XVN) € 500
Tagan 700W EPS PSU € 180
Firewire 800 kaart (goedkoopste Sitecom) € 50
Lian Li V1200 Plus € 204 (komt amper in de buurt v.d. Mac Pro case maar beter kon ik niet vinden)
Seagate 250GB 7200.9 € 80
7300GT 256MB € 80 (en die heeft geen eens dual DVI. Die zijn er wel maar nog niet te koop gezien, tel er dus gerust € 5~10 bij op, maar dat doe ik nu even niet)
DVD brander 16x € 34
Toetsenbord plus optische muis € 50
Windows XP Pro (64) OEM € 130 (als je hele systeem bij één aanbieder koopt, maar dan wordt alles weer iets duurder)
totaal: € 2875
En dan reken ik de verzendkosten van de diverse goedkoopste on-line aanbieders geen eens mee (de Mac Pro wordt gratis verzonden), dat scheelt je zo weer een paar Euro tientjes.
Dat is € 374 meer dan de € 2499 die Apple vraagt! Rust beide uit met een X1900 XT en de Apple komt op € 2849 en de zelfbouw op € 3125, nog steeds € 276 in het voordeel van de Apple! En de PC heeft dan nog steeds niet de prachtige afwerking v.d. Apple. Je moet alleen geen stapels extra's geheugen en HDD's bij Apple kopen want daar betaal je wel weer veel teveel voor (ze moeten het toch ergens op terugverdienen
).
Ik ben ben absoluut geen Apple zeloot, maar wat ze bieden voor deze prijs is echt super, punt.
2x Xeon 5150 à € 666 totaal € 1332
2x hoge heatpipe coolers S771 à € 35 totaal € 70
2x 512MB DDR2 667 FB-DIMM kit, totaal € 165
Dual Xeon bord met acht FB-DIMM sockets (B.v. Intel S5000XVN) € 500
Tagan 700W EPS PSU € 180
Firewire 800 kaart (goedkoopste Sitecom) € 50
Lian Li V1200 Plus € 204 (komt amper in de buurt v.d. Mac Pro case maar beter kon ik niet vinden)
Seagate 250GB 7200.9 € 80
7300GT 256MB € 80 (en die heeft geen eens dual DVI. Die zijn er wel maar nog niet te koop gezien, tel er dus gerust € 5~10 bij op, maar dat doe ik nu even niet)
DVD brander 16x € 34
Toetsenbord plus optische muis € 50
Windows XP Pro (64) OEM € 130 (als je hele systeem bij één aanbieder koopt, maar dan wordt alles weer iets duurder)
totaal: € 2875
En dan reken ik de verzendkosten van de diverse goedkoopste on-line aanbieders geen eens mee (de Mac Pro wordt gratis verzonden), dat scheelt je zo weer een paar Euro tientjes.
Dat is € 374 meer dan de € 2499 die Apple vraagt! Rust beide uit met een X1900 XT en de Apple komt op € 2849 en de zelfbouw op € 3125, nog steeds € 276 in het voordeel van de Apple! En de PC heeft dan nog steeds niet de prachtige afwerking v.d. Apple. Je moet alleen geen stapels extra's geheugen en HDD's bij Apple kopen want daar betaal je wel weer veel teveel voor (ze moeten het toch ergens op terugverdienen

Ik ben ben absoluut geen Apple zeloot, maar wat ze bieden voor deze prijs is echt super, punt.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ik wil ook een tussenoplossing, hoor! Een iMac is totaal niet vergelijkbaar met een MacPro (en dan heb ik het niet over de power alleen). Ik wil namelijk meer ram-geheugen (2 is echt wel te weinig), maar ik moet er zeker en vast geen 16 giga in kunnen steken. Met 4 giga ben ik tevreden. De CPU mag ook al iets zwaarder van mij (het is nu al bij al een notebook-cpu), maar om nu een Quad 64 Xeon systeem te hebben, is dan ook wat overkill. Ik wil ook zelf gemakkelijk mijn harddisks kunnen vervangen (er moeten er toch wel minstens 2 in kunnen), en andere onderdelen zelf vervangen is veel gemakkelijker bij de Pro, dan bij de iMac (ik doe niet graag zo een all-in-one oplossing open ...). Het scherm is me ook al te klein (wil toch wel 23") en je kan niet gemakkelijk met dual-screen setup werken ... Redenen voor mij genoeg, om te hopen dat er een iets 'mindere' versie, rond de 1700 euro (singe CPU, Nvidea 7300, 1 giga. ram), van de Mac Pro uitkomt.
Ik ben het helemaal eens met je analyse, en ik beweer ook nergens het tegendeel. Dus daar gaat het mij ook niet om. Het is super-value-for-money. Maar absoluut gezien is het te veel voor wat het overgrote deel van de particuliere thuis gebruiker nodig heeft. Maw, die betalen voor een hoop raw computing power die in hun handen helemaal overkill is/niet aangewend wordt/te veel is.Abbadon schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:12:
En @matiasjansen...
Wat een zinloze manier van argumenteren... sorry hoor.
Ik beweer, en dat is ook één van mijn uitgangspunten, dat de iMac wel heel 'apart' is. Echt een model waar je het voor hebt, of helemaal niet. Geen middenweg mogelijk. Alles nemen, of niets. En voor velen is dit NIET de juiste oplossing. Dat is nu éénmaal zo. Spijtig... Ondanks dat ik het zelf wel een mooi apparaat vind, zou ik het voor mezelf waarschijnlijk niet kopen. (vrij zeker)
En ik ben hier niet alleen in. Zoals ik zei, die ene persoon is ook verre van gecharmeerd van de iMac. Die vindt die zelfs gewoon niet mooi. (en dat is een type: casual computer gebruiker). Zo vind je alle soorten meningen.
En afgezien van het radicale ontwerp, is het idd ook laptop hardware zoals Ferox aangeeft (core duo, later waarschijnlijk merom, laptop ram) afgezien van de HD.
En nogmaals in het geval van de die casual computer gebruiker (die bootcamp alleen wil draaien om af en toe een spelletje te kunnen spelen..). Die kan je toch moeilijk een Mac pro aansmeren. Wat een mega overkill is dat dan wel niet. Veel te duur (waarom zou je zoveel moeten betalen voor iets wat je misschien maar voor 20% gebruikt of zo)
Dus ik geef specifiek aan dat de iMac geen optie is, wat antwoord je dan continu
"Neem dan toch een iMac, joh"... Right...

Daarom hoop ik ook op een iets normalere mac pro. Dus normale desktop formfactor (eigen schijven gebruiken, normale ram, fatsoenlijke uitbreidingen, netjes ontwerp) maar dan met bvb één core 2 duo, of woodcrest. (komaan, dat zijn op zich al uber pc's waar menige van droomt).
Kan iemand bevestigen of er ooit een single G5 powermac geweest is voor rond de 1800 euro? (als ik mij goed herinner)
Tot slot, ik heb zelf een mac mini, dus voor mij hoeft het niet. Maar ik merk gewoon dat, als de iMac geen optie is, tussen de mac mini en de mac pro veel te weinig mogelijkheid is om een gepast systeem te vinden voor de sweet spot prijs van om en bij 1500-1700 euro. That's all.
edit: trouwens, zelfs de mac mini is al een heel snel apparaat, niet normaal. Deze doet met genoeg ram vele non-gaming desktops blozen. Maar dat is nu net geen optie voor de persoon die een spelletje wil kunnen spelen, daar moeten we eerlijk zijn (first hand experience, so don't bother)
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 11-08-2006 21:36 ]
Alvi, die "middenweg" machine heeft Apple (exclusief de iMac) nu eenmaal nooit gehad en zullen ze ook nooit aannemen. De iMac komt het dichtst bij de configuratie die jij het liefst zou willen zien in een Mac. Als je dan geen iMac wilt heb je inderdaad een probleem, maar hou dan op met zeuren en koop een middenweg PC, want die "normale" Pro Mac, gaat er echt nooit komen.
En dat is geen gat/hiaat in de marktvoering van Apple. Dat is een resultaat van de overtuigingen in het gebied van personal computing waarop Apple gebouwd is. En daar verander je helaas niks aan!
En dat is geen gat/hiaat in de marktvoering van Apple. Dat is een resultaat van de overtuigingen in het gebied van personal computing waarop Apple gebouwd is. En daar verander je helaas niks aan!
Anoniem: 157044
Je kan kijken naar een 2 hands powermac g5 die al vaaf 1200euro aangeboden worden.
Maar ee iMac is ook een flink beest hoor.
Tja, een beetje iMac resized sneller een DivX je dan mijn G5...Anoniem: 157044 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 22:03:
Je kan kijken naar een 2 hands powermac g5 die al vaaf 1200euro aangeboden worden.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Volgens mij is er een mogelijkheid dat die normale mac pro er wel degelijk komt, maar gewoon nu nog niet. Apple is bezig met een zeer sterke marketing/marktsuitbreiding. Kijk naar de mac mini, de toch wel goedkoper wordende hele lijn van apple, bootcamp (lok windowsgebruikers). Omdat Apple nu enkel een topmodel uitbrengt gaan er zowieso mensen dat model al kopen, die moest er een lager model bestaan, zeker dat lager model zouden kopen, nu worden ze enkel gevangen door ontwetendheid en het-niet-kunnen-wachten-gevoel. Wanneer Apple (in januari bv.) een tussenmodel uitbrengt gaan de mensen voorwie het topmodel écht overkill of écht te duur was ook op de kar springen. Gewoon extra geld... 'k zou het ook zo doenmatiasjansen schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:54:
Alvi, die "middenweg" machine heeft Apple (exclusief de iMac) nu eenmaal nooit gehad en zullen ze ook nooit aannemen. De iMac komt het dichtst bij de configuratie die jij het liefst zou willen zien in een Mac. Als je dan geen iMac wilt heb je inderdaad een probleem, maar hou dan op met zeuren en koop een middenweg PC, want die "normale" Pro Mac, gaat er echt nooit komen.
Hetzelfde gebeurt in de autoindustrie, eerst enkel topmodel van motor en dan later lagere modellen, of eerst benzine en dan later diesel...
BLU3_VV
In 2e helft 2004 heeft Apple een single G5 1.8Hz met uitgeklede specs (256MB ram, 80GB HDD) aan de onderkant toegevoegd voor $ 1499, hier € 1659. Dat ding had ook maar vier DIMM sockets en kon max 4GB aan, dus als Apple de geschiedenis laat herhalen zou een Mac Pro met een enkele Core 2 Duo en gewone DDR2 ondersteuning (een i975/965 chipset kan 4x2GB aan) geen eens volkomen ondenkbaar zijn. Maar dat blijft voorlopig nergens op gestoelde fantasie, ondanks dat vier Xeon core's voor vele potentiële Mac Pro gebruikers misschien toch net iets teveel van het goede zijn (en ze de kosten daarvoor liever in extra geheugen o.i.d. zouden hebben gestoken).Anoniem: 131051 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:32:
Kan iemand bevestigen of er ooit een single G5 powermac geweest is voor rond de 1800 euro? (als ik mij goed herinner)
Nu zit ik toch weer te twijfelen over een nieuwe Mac. Ik heb nu een PowerMac 1.6 en een trage pc, waar ik graag mooiere spellen op zou spelen. Als ik de iMac of de MacPro neemt heb ik een snelle vervanger voor beide. Over het algemeen doe ik verder vrij eenvoudige dingen, surfen met iTunes aan, maar soms ook Final Cut en Motion. Hoe moet ik me de algemene, gewone snelheid, dus niet perse renderen, van de 20" iMac en de Mac Pro ten opzichte van m'n huidige bak voorstellen? Gewoon de algemene indruk dus, meerdere finders en Safari's open. Ik krijg nu nog weleens een hickup in iTunes als ik een applicatie open. En soms die strandbal als ik de finder open, heel hinderlijk.
Voor wat jij doet kan processorsnelheid wel iets uitmaken, maar ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je eens kijkt naar de hoeveelheid ram die je nu hebt, en die je in je mac pro zou willen. De haperende strandbal duidt waarschijnlijk meer op een gebrek aan ram dan echte pure proc power (zoals ik ook heb, met mijn 512Mb ram mac mini).Dancing_Animal schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 00:34:
Gewoon de algemene indruk dus, meerdere finders en Safari's open. Ik krijg nu nog weleens een hickup in iTunes als ik een applicatie open. En soms die strandbal als ik de finder open, heel hinderlijk.
Om te gamen zit je wel goed natuurlijk (eens bootcamp de mac pro ondersteunt) en is het idd een mooie gelegenheid om ineens twee apparaten te vervangen door één. (en één normale mac kopen, en één normale pc kost je minstens evenveel als één standaard mac pro. In uw geval lijkt het mij een no brainer
@Abbadon, thx voor de bevestiging. Misschien dat er, zoals iemand hier ook aangeeft, na verloop van tijd toch een tussenmodel verschijnt. (en natuurlijk gaan ze eerst cashen op de nieuwe mac pro, omdat ze daar toch massa's gaan van verkopen als ik het zo bekijk
Anoniem: 87260
ik heb de macpro besteld 2.66 2gig ati kaart maar ben het er mee eens
ik zou nooit een imac kopen want ik vind hem niks
en de mini is te traag dus als je dan niet 2000+ hebt heeft apple niks voor je
en eigenlijk is 2500 pas lekker kwa videokaart en geheugen want 4 cores op 1 gig is ook niks
dat dit altijd zo is maakt niet de imac is gewoon heel anders dan een desktop systeem
maar er zal vast een tussenoplossing komen ooit
en anders slaan ze een markt over vind ik
ik zou nooit een imac kopen want ik vind hem niks
en de mini is te traag dus als je dan niet 2000+ hebt heeft apple niks voor je
en eigenlijk is 2500 pas lekker kwa videokaart en geheugen want 4 cores op 1 gig is ook niks
dat dit altijd zo is maakt niet de imac is gewoon heel anders dan een desktop systeem
maar er zal vast een tussenoplossing komen ooit
en anders slaan ze een markt over vind ik
Zowel radeon als airport zorgen voor vertraging. Ik heb net even apple gebeld om de door mij bestelde radeon te wijzigen in een gf 7300 maar mij werd verteld dat dat niks zou uithalen omdat ik ook een airport had besteld. Door het hele huis draden trekken is in mijn geval geen optie
Dat klinkt meer als te weinig geheugen dan een te trage processor. Qua reactiesnelheid zul je met de nieuwe CPU's wel een vooruitgang merken, maar als het goed is is een 1.6GHz G5 toch niet super traag.Dancing_Animal schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 00:34:
Nu zit ik toch weer te twijfelen over een nieuwe Mac. Ik heb nu een PowerMac 1.6 en een trage pc, waar ik graag mooiere spellen op zou spelen. Als ik de iMac of de MacPro neemt heb ik een snelle vervanger voor beide. Over het algemeen doe ik verder vrij eenvoudige dingen, surfen met iTunes aan, maar soms ook Final Cut en Motion. Hoe moet ik me de algemene, gewone snelheid, dus niet perse renderen, van de 20" iMac en de Mac Pro ten opzichte van m'n huidige bak voorstellen? Gewoon de algemene indruk dus, meerdere finders en Safari's open. Ik krijg nu nog weleens een hickup in iTunes als ik een applicatie open. En soms die strandbal als ik de finder open, heel hinderlijk.
Mag ik je een Devolo dLAN Highspeed kitje aanraden ipv airport kaartje in mac pro, toevallig bij een kennis installed dit weekend, had een slechte airport verbinding op de 2e etage.lowfi schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 14:25:
Zowel radeon als airport zorgen voor vertraging. Ik heb net even apple gebeld om de door mij bestelde radeon te wijzigen in een gf 7300 maar mij werd verteld dat dat niks zou uithalen omdat ik ook een airport had besteld. Door het hele huis draden trekken is in mijn geval geen optie
Werkt nu perfect rond de 50Mbit/s.
Ik ben nog steeds op zoek naar geheugen voor mijn aankomende vrijdag ariverende Mac Pro (wat een zin) .
Weet iemand waar je dit kunt kopen. Crucial en Kingston hebben zich momenteel terug getrokken.
Ik zag ook nog een site van OWC http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory
Maar dan moet het komen vanuit Amerika, heeft iemand daar ervaring mee?
Weet iemand waar je dit kunt kopen. Crucial en Kingston hebben zich momenteel terug getrokken.
Ik zag ook nog een site van OWC http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory
Maar dan moet het komen vanuit Amerika, heeft iemand daar ervaring mee?
To boldly go where no man has gone before...
Naar een Apple dealer en daar onnodig veel geld besteden? Waarom?
Bij sallandautomatisering betaal je voor 2GB 321 euro (Dane Elec). Scheelt nogal wat.
Bij sallandautomatisering betaal je voor 2GB 321 euro (Dane Elec). Scheelt nogal wat.
http://www.youtube.com/watch?v=8KNjXWSjTcA
Mac Pro boot tijd, misschien heeft iemand er nog wat aan.
Mac Pro boot tijd, misschien heeft iemand er nog wat aan.
Misschien komt het prijsverschil doordat er op de modules van Dane Elec een standaard heatsink zit, terwijl er op de modules van de Apple dealers een grotere heatsink, zoals die door Apple wordt voorgeschreven.xained schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:35:
Naar een Apple dealer en daar onnodig veel geld besteden? Waarom?
Of het uiteindelijk ook echt uitmaakt qua prestaties/herrie is nog even afwachten. Vooralsnog heeft nog niemand dit echt getest.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Anoniem: 135177
Ik ben van plan om na al die jaren mijn ouwe bakkie eindelijk te vervangen (wat echt nodig begint te worden), en ik heb mijn oog nu ook laten vallen op de nieuwe mac pro. Ik ben van plan de basisconfig te bestellen, alleen 160 gig ipv 250 gig, maar ik heb een klein twijfelpuntje. Ik wil op een gegeven moment de videokaart gaan vervangen. Ik ben vandaag even langs de apple store gewipt om te vragen of dat mogelijk was, ik kreeg te horen dat dit niet het geval was. Ik heb het halve internet afgezocht maar heb nergens verslagen kunnen vinden van mensen die ook daadwerkelijk hebben geprobeerd om de videokaart te vervangen. Kan iemand me misschien meer vertellen hierover? Ik zou het erg waarderen.
Je kunt 'm alleen vervangen door een voor de Apple geschikte kaart zoals deze ('slechts' € 500
).
Grafische kaarten geschikt voor PC's werken niet omdat die geen EFI ondersteunen (want nog old school BIOS). Misschien over een paar jaar, wanneer EFI ook doorgedrongen is in de PC wereld je er een standaard kaart in kunt drukken (mits er OS X drivers voor zijn), maar tot dan kun je er niks anders in zetten.

Grafische kaarten geschikt voor PC's werken niet omdat die geen EFI ondersteunen (want nog old school BIOS). Misschien over een paar jaar, wanneer EFI ook doorgedrongen is in de PC wereld je er een standaard kaart in kunt drukken (mits er OS X drivers voor zijn), maar tot dan kun je er niks anders in zetten.
Die gelinkte kaart is dan wel passief gekoeld. Ik zou willen dat pc fabrikanten daar eens wat meer aandacht aan zouden besteden, ipv alleen maar te schermen met kloksnelheden en andere cijfertjes.
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Mac Pro is een mooi apparaat alleen jammergenoeg is er nog geen Distributed.net client die de Xeon's herkent; hij is nu supertraag 
Haalde maar 8mkey's vandaag...
Ook heel leuk dat je er 2 optische drives in kan doen maar je hebt maar 1 eject knop op je toetsenbord, moet je met een Applescriptje werken waarmee je boven en onder eject kan kiezen.
Haalde maar 8mkey's vandaag...
Ook heel leuk dat je er 2 optische drives in kan doen maar je hebt maar 1 eject knop op je toetsenbord, moet je met een Applescriptje werken waarmee je boven en onder eject kan kiezen.
[ Voor 36% gewijzigd door Uberprutser op 15-08-2006 20:41 ]
Een kwestie van RTFM iddDrClearbottom schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:47:
ik meen ergens gelezen te hebben dat je met option-eject de 2e kunt laten ejecten
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt. Ik heb veel info opgezocht over die 7300GT en ben tot de conclusie gekomen dat ik me eigenlijk heb laten misleiden door de naam, die 7300GT is een prima kaart voor mijn doeleinden. Ik heb ongeveer 5 minuten geleden mijn Mac Pro besteld
.
De Specs!
2x 2.66GHz Xeon processor
1GB (2x512MB) Later koop ik extra geheugen en zet het er zelf in
160GB Harde schijf
1x Superdrive
Voor de toekomst...
Deze week ga ik ook nog een Wacom Tablet kopen (heeft er voor de rest weinig mee te maken maar goed
). Ik wil zo snel mogelijk extra geheugen kopen en een extra Harde Schijf, dan is ie helemaal zoals ik hem wil hebben. Als op een gegeven moment Vista en Leopard uit zijn ga ik 1 of 2 (RAID0) Raptor schijven kopen en zet ik daar Vista en Leopard op als vervanging voor Tiger en XP. En dan word het waarschijnlijk ook weer tijd voor weer extra geheugen.
Ach, het leven kan soms mooi zijn...
De Specs!
160GB Harde schijf
1x Superdrive
Voor de toekomst...
Deze week ga ik ook nog een Wacom Tablet kopen (heeft er voor de rest weinig mee te maken maar goed
Ach, het leven kan soms mooi zijn...
Idd een leuk machinetje (ook voor latere upgrades)Anoniem: 135177 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 22:12:
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt. Ik heb veel info opgezocht over die 7300GT en ben tot de conclusie gekomen dat ik me eigenlijk heb laten misleiden door de naam, die 7300GT is een prima kaart voor mijn doeleinden. Ik heb ongeveer 5 minuten geleden mijn Mac Pro besteld.
De Specs!
160GB Harde schijf
1x Superdrive
Voor de toekomst...
Deze week ga ik ook nog een Wacom Tablet kopen (heeft er voor de rest weinig mee te maken maar goed). Ik wil zo snel mogelijk extra geheugen kopen en een extra Harde Schijf, dan is ie helemaal zoals ik hem wil hebben. Als op een gegeven moment Vista en Leopard uit zijn ga ik 1 of 2 (RAID0) Raptor schijven kopen en zet ik daar Vista en Leopard op als vervanging voor Tiger en XP. En dan word het waarschijnlijk ook weer tijd voor weer extra geheugen.
JupAch, het leven kan soms mooi zijn...
Die van mij staat op 15 sept en de levering op 20 sept

(komt door de ati kaart...)
edit@trebster:
De hd-downgrade heb ik ook gedaan, van dat geld kun je bijna weer een nieuwe grote HD kopen
Jij overigens ook veel plezier, ik moet nog paar weekjes wachten
edit@canaria:
Whoops, die heb ik geloof ik ff over het hoofd gezien
[ Voor 9% gewijzigd door Daspeed op 16-08-2006 22:36 ]
De verzendtijd staat op 3-5 dagen, komt door de HD, anders was ie binnen 24 uur verzonden. Ik bespaar echter liever 80 eurie en wacht iets langer
. Ik heb er ook over gedacht om die Ati kaart te nemen maar ik vond het te duur omdat ik zo'n snelle kaart toch niet nodig heb.
Veel plezier nog met je Mac Pro
.
Veel plezier nog met je Mac Pro
Het is mij niet echt duidelijk hoe goed die 7300 GT kaart van het standaardmodel nou presteert. Er zijn reviews en benchmarks genoeg te vinden op het internet, maar om eerlijk te zijn zeggen die mij niet zo veel. Waar ik meer aan heb is als ze vergeleken worden met mij wat meer bekende kaarten zoals de Radeon 9600 pro, de 9800 pro of de 6600 GT
Iemand die hier wat over kan zeggen?
Misschien dat je hier wat aan hebt:R4NCOR schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:01:
Het is mij niet echt duidelijk hoe goed die 7300 GT kaart van het standaardmodel nou presteert. Er zijn reviews en benchmarks genoeg te vinden op het internet, maar om eerlijk te zijn zeggen die mij niet zo veel. Waar ik meer aan heb is als ze vergeleken worden met mij wat meer bekende kaarten zoals de Radeon 9600 pro, de 9800 pro of de 6600 GT![]()
http://www.ultimatehardware.net/244.htm
http://reviews.sc3n3.com/index.php?review=1&page=11
Zijn er al mensen die de mac pro binnen hebben gekregen en er niet apple geheugen in hebben gezet? Wat zijn je ervaringen. Waar heb je het gekocht... tell me
Ik zoek mij al een rotje op internet en kan niks vinden, terwijl dit toch bij veel mensen een dringende vraag is.lowfi schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:15:
Zijn er al mensen die de mac pro binnen hebben gekregen en er niet apple geheugen in hebben gezet? Wat zijn je ervaringen. Waar heb je het gekocht... tell me
Op macosx.nl is iemand die geheugen bij salland van dane alec heeft besteld wat "speciaal" voor de mac pro is bedoelt. Te koop bij oa salland. Hij heeft het alleen nog niet binnen.
Zie ook hier: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=84641
[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 19-08-2006 20:22 ]
Had ik ook gelezen ja. Maar er is nog geen ervaring met andere geheugen. Tenminste ik kan het niet vinden.lowfi schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:21:
Op macosx.nl is iemand die geheugen bij salland van dane alec heeft besteld wat "speciaal" voor de mac pro is bedoelt. Te koop bij oa salland. Hij heeft het alleen nog niet binnen.
Even wat tips voor de mensen die hun nieuwe Mac Pro onmiddelijk willen maxxen...
Er schijnen problemen te zijn met Seagate 750 GB schijven...
"We put four 750GB Seagate Barracuda 7200.10 drives inside the Mac Pro. We booted from the original factory boot drive which we installed in a GLYPH external SATA-to-FW800 enclosure. We had strange results. Weird results."
Voor meer info zie Barefeats
* zakalwe heeft net één zo'n schijf aangeschaft en in zijn G5 gestoken... wordt weer wachten op een firmware update dus...
Ook meer info over geheugen:
XLR8YourMac Mac Pro user Reports
Hier staat ook een stukje over problemen met Crucial geheugen.
What Everyone Should Know about Mac Pro Memory Upgrades (Barefeats)
Er schijnen problemen te zijn met Seagate 750 GB schijven...
"We put four 750GB Seagate Barracuda 7200.10 drives inside the Mac Pro. We booted from the original factory boot drive which we installed in a GLYPH external SATA-to-FW800 enclosure. We had strange results. Weird results."
Voor meer info zie Barefeats
* zakalwe heeft net één zo'n schijf aangeschaft en in zijn G5 gestoken... wordt weer wachten op een firmware update dus...
Ook meer info over geheugen:
XLR8YourMac Mac Pro user Reports
Hier staat ook een stukje over problemen met Crucial geheugen.
What Everyone Should Know about Mac Pro Memory Upgrades (Barefeats)
[ Voor 7% gewijzigd door zakalwe op 19-08-2006 23:46 ]
Ik heb een vraag, namelijk wat het verschil in snelheid (prestatie) is tussen één enkele Xeon 2,0 Ghz. (zoals in de Mac Pro) en een conroe E6600?
Een enkele E6600 is sneller. Beide cpu's zijn gebasseerd op exact dezelfde techniek waardoor alleen zaken als cache, MHz'en en FSB verschil veroorzaken in prestaties. De E6600 heeft een 1066MHz FSB en draait op 2.4GHz. De Xeon 5130 heeft met 1333MHz een snellere FSB maar draait op 'slechts' 2.0GHz, dat laatste maakt hem trager. Daarnaast moet de Xeon het doen met een iets minder snelle geheugeninterface; FB-DIMM's laten mooie bandbreedte's zien maar zijn qua wachttijden/latency's de mindere van standaard DDR2 DIMM's.
Áls je een Mac Pro koopt, zou ik je adviseren de 2.66Ghz uitvoering te nemen; de meerprijs t.o.v. de 2.0GHz uitvoering is gezien het gebodene vrij klein en met 33% verschil in kloksnelheid is het prestatieverschil, zeker in het geval van non multithreaded software, duidelijk waarneembaar (dan is de machine sneller dan een E6600). Maar ja, absoluut gezien is en blijft het €300,- verschil.
Áls je een Mac Pro koopt, zou ik je adviseren de 2.66Ghz uitvoering te nemen; de meerprijs t.o.v. de 2.0GHz uitvoering is gezien het gebodene vrij klein en met 33% verschil in kloksnelheid is het prestatieverschil, zeker in het geval van non multithreaded software, duidelijk waarneembaar (dan is de machine sneller dan een E6600). Maar ja, absoluut gezien is en blijft het €300,- verschil.
Bedankt, deze info had ik nodig. Ik denk dat er net als vroeger (enkele cpu G5), wel nog een model zal uitkomen met één 2,0 Ghz. Xeon- processor. Ik wist niet of ik daar moest op wachten, of voor een computer kijken met een E6600 (misschien een iMac).
Vorige keer duurde het meer dan een jaar na de Power Mac intro toen Apple een goedkope instap Power Mac introduceerde, dus áls er nog een single dualcore model wordt geïntroduceerd zou je nog wel eens lang kunnen wachten (misschien wel tot sint-juttemis).
Apple heeft overigens best leuke acties op dit moment.
Zo heb ik mijn Mac Pro besteld incl een 2GB iPod nano en een HP Deskjet 5940.
Deze twee artikelen extra kosten mij netto 39 euro
Let wel, je betaalt de 2 apparaten wel direct bij je bestelling, maar je krijgt cash terug van Apple.
iPod actie: http://store.apple.com/Ap....0.19.1.0.8.7.0.1.0.0.0.0
printer actie: http://store.apple.com/Ap...D?mco=16A84146&nplm=TE734
Let wel, je betaalt de 2 apparaten wel direct bij je bestelling, maar je krijgt cash terug van Apple.
Apple vermeld: Er kan één korting worden aangevraagd per aangekochte combinatie van een Apple computer en een in aanmerkingxained schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 12:50:
Apple heeft overigens best leuke acties op dit moment.
komende printer. De producten dienen samen te worden vermeld op één aankoopbon.
Dus kan dat eigenlijk wel?
Ik weet het niet helemaal. Apple maakt schitterende hardware, maar als platform gezien is het mischien wel jammer dat alleen Apple de hardware maakt. Je zit dan altijd vast aan de configs die Apple maakt. Stel nou eens dat Apple 90% ofzo marktaandeel zou krijgen op de desktop markt, dan zou -elke- computer er vrijwel identiek uitzien.matiasjansen schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:54:
Toevallig zat ik er gisteren nog aan te denken dat Apple eigenlijk geen tegenhanger heeft van de modellen die normaal zijn in de PC markt. Voor Apple zijn een kast met uitbreidings sloten en ruimte voor extra drives iets voor de pro markt. In de PC markt is dit juist gebruikelijk voor de main stream modellen. Aan de ene kant kan ik Apple hierin wel gelijk geven. Meestal is juist Joe average toch de persoon die een PC koopt en nooit meer veranderd. Voor de meeste mensen zou een iMac dus inderdaad de beste optie zijn.
De Mac Pro kun je eigenlijk niet meer als gewone consumenten PC zien. Kwa hardware zit je hier ongeveer naar de markt te kijken die men vroeger de 'workstation' markt noemde, dwz mensen die vroeger een SGI of SUN voor op hun bureau kochten voor een gulden'tje of 10.000. Qua prijs/kwaliteit verhouding is de Mac Pro dan ook super. Relatief gezien is het mischien zelfs wel de goedkoopste Mac die Apple ooit gemaakt heeft!
Het is dus inderdaad het midden gebied waar het wat moeilijker gaat. Wat ik zelf zoek is een Mac waar ik zelf een scherm aan kan hangen, omdat ik full res HDTV materiaal wil bekijken. (1920*1080). Beide iMacs vallen dan af, en de Mac Mini is net even niet krachtig genoeg voor de overige dingen die ik er mee wil doen. Plus dat ik bij de Mac Mini betaal voor het feit dat het in zo'n kleine behuizing zit. Paradoxaal is de Mini juist de duurste Mac als je de prijs/performance bekijkt (en de Mac Pro dus de goedkoopste).
Voor mij zou het ideale model ongeveer de 20" iMac zijn, maar dan zonder scherm. Dwz, dezelfde vorm als de iMac nu heeft, maar dan met de hele voorkant gewoon glad. Door het verdwijnen van de LCD zou je dan net ruimte hebben voor bijvoorbeeld 1 uitbreidings kaart. Het geheel zou dan ongeveer een tegenhanger zijn van de oude Mac LC; dwz een 'pizza box' waar je je monitor boven op kan plaatsen. Gezien de prijs van een 20" display bij Apple (800,-) zou je dan een Mac met de specs van de 20" imac (1700,-) voor zo ongeveer 1000 kunnen aanbieden.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Ik wist niet van die kortingen af, ik werd op de acties geattendeerd door de Apple verkoper aan de telefoon, dus ik neem aan van wel.nickvd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 13:40:
[...]
Apple vermeld: Er kan één korting worden aangevraagd per aangekochte combinatie van een Apple computer en een in aanmerking
komende printer. De producten dienen samen te worden vermeld op één aankoopbon.
Dus kan dat eigenlijk wel?
Als dat zo is baal ik daar wel een beetje van. Had er dus 'gratis' een nieuwe printer bij kunnen krijgen. Toen ik mijn mac pro bestelde kreeg ik gelijk een venster voor de ipod korting. Van de printer heb ik nooit iets gezien. Jammer.xained schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 14:02:
[...]
Ik wist niet van die kortingen af, ik werd op de acties geattendeerd door de Apple verkoper aan de telefoon, dus ik neem aan van wel.
Ik bel gewoon maandag even... ik wil ook wel een gratis printer
Ik heb vandaag mijn Mac Pro binnen gekregen en heb er gelijk 3 extra schijven in gebouwd.
En gelijk maar een uitpak en inbouw fotosessie gemaakt.
http://www.steging.net/
Veel plezier.
Veel plezier.
Mooi verslag, van een mooi apparaatfjs schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:52:
Ik heb vandaag mijn Mac Pro binnen gekregen en heb er gelijk 3 extra schijven in gebouwd.
Veel plezier.
Wanneer heb je hem besteld?
Ik had hem dezelfde avond besteld als de keynote. Dat was dus euh (even iCal opstarten),... oja de 7e.
Werkt als een eitje, lekker snel, nu nog meer geheugen. Alleen zijn die harde schijven bij het opstarten wel wat trillerig (zou zo bij Cristine le Duc kunnen). Maar ik gebruik toch nooit alle vier tegelijk en dan sluit OsX ze vanzelf af.
Ben nu 250 gig aan divx films aan het overzetten. COOL VET
Werkt als een eitje, lekker snel, nu nog meer geheugen. Alleen zijn die harde schijven bij het opstarten wel wat trillerig (zou zo bij Cristine le Duc kunnen). Maar ik gebruik toch nooit alle vier tegelijk en dan sluit OsX ze vanzelf af.
Ben nu 250 gig aan divx films aan het overzetten. COOL VET
Apple heeft inderdaad geen tegenhangers van de gemiddelde 1000-Euro-kostende PC Tower. Dat kan je als een gebrek klassificeren. Aan de andere kant zijn er wel een aantal gegronde redenen waarom Apple's aanbod zo "beperkt" is.
Apple heeft altijd een duidelijk onderscheid gemaakt tussen consumenten en professionele gebruikers. Dat onderscheid is in de ogen van de computergebruiker-sinds-1995 (windows) "raar". Een gemiddelde PC gebruiker koopt immers een kast, een beeldscherm en randapparatuur. Dat is het beeld wat die desbetreffende gebruiker associeert met "de computer"
Wat nu het vreemde is, en tegelijkertijd contrastrerend met bovenstaand, is dat de meeste consumentenelectronica eigenlijk altijd "boxed" is. Een TV is een beeldscherm en transformator in 1. Een traditionele radio is een ontvanger en speaker in 1. (Een hi-fi set bestaat dan wel weer uit losse componenten, maar dat is te wijten aan de behoefte van de markt > LP / CD / Tape / Radio etc.) Consumenten electronica was juist zo toegankelijk omdat het vaak simpele, relatief makkelijk te gebruiken oplossingen waren.
Mijn gok is dat Apple (en met name Steve Jobs) precies hetzelfde denkt over consumentenelectronica en met name natuurlijk computers. Hoewel Apple in eerste instantie begon met het verkopen van losse hardware in de vorm van systeem+scherm (Lisa, Lisa II, Lisa III), werd de hedendaagse "all-in-one" visie van Jobs pas echt zichtbaar bij het tonen van de Macintosh. Een systeem dat voor het eerst het "ingewikkelde" van de computer wegnam. Een complete "boxed" oplossing. "Zelfs je oma sloot 'm nog aan en kon er mee overweg".
Op het moment was dat een grote revolutie in computerland. De GUI/PUI was iets compleet nieuws, en bracht de gemiddelde consument van een positie als "average Joe die geen reet van computers weet", naar een positie als "Ook jij kan hiermee werken!". Het feit dat het een boxed apparaat was, maakte de stap naar computergebruiker eigenlijk alleen maar makkelijker.
De hedendaagse PC formfactor (kast+scherm+invoer) bestaat imo eigenlijk alleen maar om kosten "ogenschijnlijk" te drukken;"Oh die PC kost maar 800 Gulden, doet u die mij maar!", geen rekening houdende met de kosten van het scherm en randapparatuur. Nu kan je stellen dat je niet telkens een nieuw scherm koopt etc. Maar als je dat bij jezelf nagaat. Hoelang deed je met die 1993 256k CRT voordat je een nieuwere, grotere kocht?
Logischerwijs maakte Apple voor professionals die voor hun verschillende doeleinden losse componenten nodig hadden wel losse componenten (denk aan servers, grafici, wetenschappers).
Consumenten hadden immers toch altijd dezelfde doeleinden, tekstverwerken, spreadsheats, spelletjes etc. Apple hoefde voor die thuisgebruiker geen losse componenten te leveren. Het is pas sinds het internet tijdperk dat de "prosumer" prominent verschenen is. De thuisgebruiker die wilt customizen, upgraden, herbouwen, tweaken.
In Apple's ideologie, vallen die prosumers in de A of B categorie. Door geen middenklasse apparatuur te maken (valt over te twisten, kijk bijv. naar de iMac 20") dwingt Apple haar prosumer gebruiker de keus te maken tussen bijvoorbeeld de iMac en de Mac Pro. Aan de hand van de benodigdheden van de desbetreffende consument wordt dan gekozen. De Mac Pro, een machine die - als apple een middenklasselijn had - veel minder werd verkocht, wordt op deze manier vaker verkocht.
Een vaakgehoord argument is inderdaad dat van het ingebouwde scherm van de 20" iMac; inderdaad, als je specifiek een 23" scherm nodig hebt zal je toch moeten gaan voor de Mac Pro (of niet aangezien de iMac goedkoper is en een DVI aansluiting heeft), de meeste gebruikers stellen namelijk dat ze het scherm liever los hebben voor een toekomstige overstap naar iets snellers, maar zoals ik al eerder zei, hoevaak komt het voor dat je bij die overstap je scherm meeneemt. Vaak is er tegen die tijd iets veel beters te koop > LED / SED etc.
En zo is het Matias
En het gat voor full-res HD materiaal wordt met de 23" iMac HD nog wel opgevuld. Ik hoop in ieder geval dat die er nog een keer komt
En wat als je het scherm al hebt?matiasjansen schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 23:00:
Een vaakgehoord argument is inderdaad dat van het ingebouwde scherm van de 20" iMac; inderdaad, als je specifiek een 23" scherm nodig hebt zal je toch moeten gaan voor de Mac Pro (of niet aangezien de iMac goedkoper is en een DVI aansluiting heeft), de meeste gebruikers stellen namelijk dat ze het scherm liever los hebben voor een toekomstige overstap naar iets snellers, maar zoals ik al eerder zei, hoevaak komt het voor dat je bij die overstap je scherm meeneemt. Vaak is er tegen die tijd iets veel beters te koop > LED / SED etc.
Ik heb een 23" ACD, die gebruikte ik in combinatie met m'n Mac mini, in afwachting van een bescheiden Mac Pro. Ik had op een prijsniveau verandering gerekend, in plaats van op een prestatieniveau verandering, en een wat bredere range (van 2,4 GHz Conroe via 2,66 GHz Conroe tot 2x 3,0 GHz Woodcrest en dan zou ik het middelste model kiezen)
Als ik puur naar de specificaties van de huidige Mac Pro kijk, dan is dat natuurlijk een ultiem apparaat met een onovertroffen prijs-kwaliteit verhouding en ik kan niet wachten tot hij wordt bezorgd

De iMac zal zo'n configuratie wel krijgen, maar ik ga echt niet mijn scherm wegdoen!
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Aan de andere kant ligt de kans voor een "minder krachtige Mac Pro" steeds meer open. Aangezien die ontzettend aantrekkelijk zou zijn voor de grote groep "gamers" die een beperkte mate van aanpasbaarheid (denk aan vervanging grafische kaart) willen zien maar geen heil zien in de all-in-one oplossing van de Imac. Vooral nu het met Bootcamp (helemaal als hij uit de beta is) geen probleem meer is om een spelletje op de mac te spelen doordat je dat onder windows zou kunnen draaien.
Zelf zou ik het liefst morgen volledig overstappen op Apple, het enige wat mij weerhoudt is dat ik graag een spelletje mag spelen en dat dit niet in volle ornaat kan op de huidige mac-lijn (muv de pro).
Zelf lijkt me het daarom ook niet ondenkbaar dat er (tegen de tijd dat Leopard uitkomt) een Mac Pro met Core 2 Duo uitkomt, met volledige uitbreidbaarheid van de huidige Mac Pro (nieuwe hardeschijven, geheugen, vid. kaart). Dit ook omdat voor de gebruiker waarop de Imac zijn gericht (de huis-tuin-en-keuken prosumer die beetje internet, beetje in "office" kloot en zijn vakantiefoto's beheerd) een Core 2 Duo totale overkill is. Hier volstaat de Core Duo nog en eventueel een Merom. Ook omdat het logicboard van de Imac de Core 2 Duo niet ondersteund (heb ik gelezen) lijkt me het een erg grote facelift, buiten een normale facelift van de snelheid wat opvoeren om de prijs te kunnen verdedigen.
Maargoed dit is gewoon weer een gedachtegang, eigenlijk geschreven vanuit mijn situatie
Zelf zou ik het liefst morgen volledig overstappen op Apple, het enige wat mij weerhoudt is dat ik graag een spelletje mag spelen en dat dit niet in volle ornaat kan op de huidige mac-lijn (muv de pro).
Zelf lijkt me het daarom ook niet ondenkbaar dat er (tegen de tijd dat Leopard uitkomt) een Mac Pro met Core 2 Duo uitkomt, met volledige uitbreidbaarheid van de huidige Mac Pro (nieuwe hardeschijven, geheugen, vid. kaart). Dit ook omdat voor de gebruiker waarop de Imac zijn gericht (de huis-tuin-en-keuken prosumer die beetje internet, beetje in "office" kloot en zijn vakantiefoto's beheerd) een Core 2 Duo totale overkill is. Hier volstaat de Core Duo nog en eventueel een Merom. Ook omdat het logicboard van de Imac de Core 2 Duo niet ondersteund (heb ik gelezen) lijkt me het een erg grote facelift, buiten een normale facelift van de snelheid wat opvoeren om de prijs te kunnen verdedigen.
Maargoed dit is gewoon weer een gedachtegang, eigenlijk geschreven vanuit mijn situatie
Je verwart Core 2 Duo met Conroe (waar jij Core 2 Duo schrijft, bedoel je waarschijnlijk Conroe).The_Cure schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 00:21:
Core 2 Duo is een verzamelnaam voor een 'generatie' Core processoren, en omvat zowel Merom (notebookmarkt), Conroe (desktopmarkt) als Woodcrest (server- en workstationmarkt).
@ The Cure: De huidige iMacs hebben een ATI x1600 waarmee je best aardig kunt gamen. Ik speelde geregeld Half Life 2 en CounterStrike Source in Bootcamp op volle resolutie en dat ging behoorlijk goed
Overgens ben ik nu bijna door CoD 2 heen en dat speel ik ook op volle resolutie zonder enig probleem. Uiteraard is het wel zo dat de x1600 niet vervangbaar is en ik had inderdaad ook graag een upgrade naar een 7900GT gezien voor 200 euro meer ofzo..
@ Canaria: Als je al een scherm hebt ben je inderdaad gebonden aan de koop van een Mac Pro. Overgens kan je aan een iMac ook gewoon zonder problemen een 23" hangen, maar dat is misschien een beetje teveel desktop
Ondanks m'n redevoeringen hierboven en eerder in deze thread ben ik het wel met je eens dat Apple een singlecpu config beschikbaar had moeten maken voor de entry-level professional / end-level prosumer
Een single Xeon op 2.6Ghz is namelijk alsnog wel een beest, maar had aanzienlijk in prijs gescheelt.
Een Conroe Mac Pro zal er imo niet komen aangezien het maximaal adresbaar geheugen van de Glenwood / Broadwater chipsets 8GB is.
@ Canaria: Als je al een scherm hebt ben je inderdaad gebonden aan de koop van een Mac Pro. Overgens kan je aan een iMac ook gewoon zonder problemen een 23" hangen, maar dat is misschien een beetje teveel desktop
Ondanks m'n redevoeringen hierboven en eerder in deze thread ben ik het wel met je eens dat Apple een singlecpu config beschikbaar had moeten maken voor de entry-level professional / end-level prosumer

Een Conroe Mac Pro zal er imo niet komen aangezien het maximaal adresbaar geheugen van de Glenwood / Broadwater chipsets 8GB is.
Afgelopen zaterdag heb ik bij RAF even de aanwezige iMac bekeken. Onder Bootcamp was Windows XP geïnstalleeerd en in de devicemanager zag ik de grafische kaart omschreven als een ATI Mobility Radeon X1600. Dat is een grafische kaart voor notebooks. Het kan zijn dat die informatie niet klopt maar ik vond het wel opvallend.matiasjansen schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 02:10:
@ The Cure: De huidige iMacs hebben een ATI x1600 waarmee je best aardig kunt gamen. Ik speelde geregeld Half Life 2 en CounterStrike Source in Bootcamp op volle resolutie en dat ging behoorlijk goedOvergens ben ik nu bijna door CoD 2 heen en dat speel ik ook op volle resolutie zonder enig probleem. Uiteraard is het wel zo dat de x1600 niet vervangbaar is en ik had inderdaad ook graag een upgrade naar een 7900GT gezien voor 200 euro meer ofzo..
Ja, bedoelde de conroeCanaria schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 00:36:
[...]
Je verwart Core 2 Duo met Conroe (waar jij Core 2 Duo schrijft, bedoel je waarschijnlijk Conroe).
Core 2 Duo is een verzamelnaam voor een 'generatie' Core processoren, en omvat zowel Merom (notebookmarkt), Conroe (desktopmarkt) als Woodcrest (server- en workstationmarkt).
Ik had eigenlijk hetzelfde probleem als Canaria. Heb al een 23" scherm. Mac mini is te traag/duur iMac heeft al een scherm dan maar een Mac Pro. Voor mij is het overkill maar het is op het moment gewoon de enige fatsoenlijke headless mac...
Dat verbaast me niks hoor. De processor is ook een notebook processor, en een iMac draait ook op SO-DIMMS (notebook geheugen). Ik denk dat het gedaan is om de machine koel en stil te houden. En dat vind ik ook eigenlijk wel de charme van de iMac (/me is aan het sparen...)Canaria schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 08:10:
[...]
Afgelopen zaterdag heb ik bij RAF even de aanwezige iMac bekeken. Onder Bootcamp was Windows XP geïnstalleeerd en in de devicemanager zag ik de grafische kaart omschreven als een ATI Mobility Radeon X1600. Dat is een grafische kaart voor notebooks. Het kan zijn dat die informatie niet klopt maar ik vond het wel opvallend.
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Ik heb de Intel iMac inderdaad al meerdere malen beschreven gezien als een notebook in desktopvorm.
Gelukkig doen ze er wel normale 3,5" schijven in.
[ Voor 19% gewijzigd door Frietsaus op 22-08-2006 15:12 ]
Aan zoiets zat ik zelf ook te denken. Aangezien de iMac tegenwoording ook screen span mag doen ipv alleen cloning, heb je dan ook meteen een dual als 'extraatje'.Als je al een scherm hebt ben je inderdaad gebonden aan de koop van een Mac Pro. Overgens kan je aan een iMac ook gewoon zonder problemen een 23" hangen, maar dat is misschien een beetje teveel desktop
De 20" naast de 23" (beide in wide) is mischien een beetje te veel van het goede. Dat komt een tikkeltje unbalanced over. 23" midden en dan 2x17" (4:3) links en rechts komt al een stuk beter over naar mijn mening.
Ik zat dus te denken aan een 17" iMac en daar dan het 23" scherm naast. Helaas is de 2ghz cpu dan weer alleen beschikbaar voor het 20" model zodat het eigenlijk toch een 20" moet worden terwijl ik dat scherm eigenlijk niet wil. Maar goed, kan natuurlijk ook voor die pro gaan. Is wel heel mooi ding opzich
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Anoniem: 100083
Ik wil deze jongen graag met een 30" Cinema Display maar omdat er geen frontrow en remote bij zitten heb ik er niet zoveel aan.
Apple heeft dus geen enkele desktop oplossing om hun 30" scherm i.s.m. frontrow/remote te gebruiken
(MacBook Pro is de enigste Apple machine met frontrow en dual-link DVI, maar ik heb geen zin om altijd mijn MacBook Pro aan te sluiten)
Gemiste kans....
Apple heeft dus geen enkele desktop oplossing om hun 30" scherm i.s.m. frontrow/remote te gebruiken
Gemiste kans....
Was het niet zo dat frontrow standaard wordt met Leopard? Dat zou betekenen dat je alleen even moet wachten.Anoniem: 100083 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 13:49:
Ik wil deze jongen graag met een 30" Cinema Display maar omdat er geen frontrow en remote bij zitten heb ik er niet zoveel aan.![]()
Apple heeft dus geen enkele desktop oplossing om hun 30" scherm i.s.m. frontrow/remote te gebruiken(MacBook Pro is de enigste Apple machine met frontrow en dual-link DVI, maar ik heb geen zin om altijd mijn MacBook Pro aan te sluiten)
Gemiste kans....
Wij overwegen een overstap naar de Quad Xeonmac 3ghz. Heeft iemand deze nieuwe mac al aan het werk gezet in FCP want op de quad g5 2.5 vinden wij het renderen niet echt supersnel. Om eerlijk te zijn valt het mij een beetje tegen en had ik er veel meer van verwacht. Iemand enig idee of het klopt dat de Quad Xeon met 4GB ram ongeveer 2x zo snel is in FCP dan de Quad g5 2.5 Ghz met 4 GB ram zoals op de Applesite wordt gezegd?
Heb eindelijk het geheugen besteld bij Crucial in Amerika. Speciaal voor de Mac Pro. In EU-store van Crucial hebben ze het nog niet. En in Amerika is het ook nog goedkoper incl. verzendkosten
Hmmm... vind het niet echt goedkoop bovendien kunnen daar nog douane kosten overheen komen. En vind ook niet handig dat ze alleen maar 512MB hebben.
Ik kijk even verder
Ik kijk even verder
Voor mijzelf is 2 gig genoeg. En het geheugen werkt sneller met 4 x 512 i.p.v. b.v. 2x 512 en 2x 1 gig. (had ik ook ergens gelezen)
Het staat al enkele dagen in de EU shop hoor? Maar idd jammer dat er nog alleen 512MB FB-DIMM's in staanfjs schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:55:
Heb eindelijk het geheugen besteld bij Crucial in Amerika. Speciaal voor de Mac Pro. In EU-store van Crucial hebben ze het nog niet. En in Amerika is het ook nog goedkoper incl. verzendkosten
En in de USA is het niks goedkoper, $199,99 (voor 2*512MB kit) is € 156. Met 19% BTW kom je dan op €185 uit, net zo duur als in de EU shop.
Ik denk dat ik me toch meer op de Mac Pro dan de iMac ga focussen. Enige dat me dan nog 'dwarszit' is de videokaart. Ik geloof dat Motion en dergelijke pakketten toch wel stevig gebruik maken van de kracht van de videokaart, of zie ik dat verkeerd? Games speel ik verder niet veel of heftig. Het is voor de X1900 XT gelijk €350 meer (oef), maar als ik 'm er later in zou willen €500, dus het is niet zo dat ik het 'even' met de gewone kaart probeer en dan toch maar die ander.
Trouwens, het plaatje van de X1900 XT op de site van Apple heeft een heel groot geribbeld koelding er opzitten en geen fans voorzover ik kan zien. Dat zou inhouden dat het ding zelf stil is, misschien wel weer wat warmte maakt dat weer voor draaiende fans kan zorgen natuurlijk.
Trouwens, het plaatje van de X1900 XT op de site van Apple heeft een heel groot geribbeld koelding er opzitten en geen fans voorzover ik kan zien. Dat zou inhouden dat het ding zelf stil is, misschien wel weer wat warmte maakt dat weer voor draaiende fans kan zorgen natuurlijk.
[ Voor 22% gewijzigd door Dancing_Animal op 27-08-2006 14:20 ]
En europa is het nog niet te krijgen 'out of stock'. En ik betaal 168 euro incl. verzendkosten. BTW weet ik niet, heb vaker wat uit de USA besteld en nog nooit btw betaald, mischien mazzelAbbadon schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 09:40:
[...]
Het staat al enkele dagen in de EU shop hoor? Maar idd jammer dat er nog alleen 512MB FB-DIMM's in staan
En in de USA is het niks goedkoper, $199,99 (voor 2*512MB kit) is € 156. Met 19% BTW kom je dan op €185 uit, net zo duur als in de EU shop.
Oja, als ik mijn order nummer in de EU store invul krijg ik ook mijn order te zien, dus vraag me af waar het vandaan komt.
is het zo dat pakketten als indesign nauwelijks sneller draaien op deze macs, doordat ze nog niet voor intel geschikt zijn? Ik dacht ergens zoiets gelezen te hebben
Klopt.sander815 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 22:20:
is het zo dat pakketten als indesign nauwelijks sneller draaien op deze macs, doordat ze nog niet voor intel geschikt zijn? Ik dacht ergens zoiets gelezen te hebben
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Edit: Te laat
[ Voor 97% gewijzigd door Matias op 27-08-2006 22:25 ]
Apple.nl toont het verkeerde plaatje, da's namelijk de 7300GT. In de Apple.com store staat wel de juiste afbeelding:Dancing_Animal schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 14:18:

Dus helaas voor je wél een extra geluidsbron.
Erg jammer dat ze niet een kaartje tussen de 7300 en X1900 hebben. De 7300 vind ik net iets te sloom en de X1900 is te duur eigenlijk.
Je kan eigenlijk alleen maar kiezen uit low-end, High-end en superduper.
Assume there are no rules and it's one big free for all
Dat lijkt me ook.... Zijn er eigenlijk programma's die alle 4 de cores vol kunnen belasten? (even buiten de 3D renderers)matiasjansen schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 02:10:
Ondanks m'n redevoeringen hierboven en eerder in deze thread ben ik het wel met je eens dat Apple een singlecpu config beschikbaar had moeten maken voor de entry-level professional / end-level prosumerEen single Xeon op 2.6Ghz is namelijk alsnog wel een beest, maar had aanzienlijk in prijs gescheelt.
Dualthreading is voor veel programma's al een Issue, dus ik vraag me af of bij veel mensen 2 van de 4 cores niet het grootste deel van de tijd niks doen, zelfs onder flinke belasting. Ik kan me voorstellen dat voor veel gebruikers het beter was geweest als ze een 3ghz dualcore machine zouden hebben, dan een machine met 2 2ghz dualcore procs.
[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 28-08-2006 12:17 ]
Mooie machine maar ja, een hoop geld. Waarom laten ze toch steeds dat gat open, breng een machine uit van rond de €1000 zonder vaste monitor in een beetje leuke kast. Ik dacht dat m'n volgende machine een Mac zou worden zodat ik zowel Windows als MacOS zou kunnen draaien maar dan moeten ze toch echt es met een mid range Mac komen.
Het zal toch meer dan 1000 euro worden. Toen ik mijn mac mini pas kocht was die al bijna duizend euro (zonder stud. korting 890 of zo).Nisei schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 12:27:
Mooie machine maar ja, een hoop geld. Waarom laten ze toch steeds dat gat open, breng een machine uit van rond de €1000 zonder vaste monitor in een beetje leuke kast. Ik dacht dat m'n volgende machine een Mac zou worden zodat ik zowel Windows als MacOS zou kunnen draaien maar dan moeten ze toch echt es met een mid range Mac komen.
En vergeleken met een beetje uitgebouwde duo core mac pro (als die zou bestaan) stelt dit niets voor (alhoewel het op zich ook wel een beestje is hoor, die dual core presteert prima. Alleen meer ram...)
Voorlopig denk ik dat ze vooral zullen cashen op de quad core mac pro, want hoeveel ze er ook van maken, verkocht worden ze toch wel. Aangezien niet iedereen een quad core nodig heeft, en de afschrijving van een dergelijke computer vrij lang is (toch een goede 4 jaar) zullen ze de gaten proberen op te vullen door na verloop van tijd een duo core mac pro uit te brengen. Sweet spot prijs zou imo 1500 euro zijn (kijk ook naar wat je krijgt, sublieme behuizing, sublieme afwerking)
Core 2 Duo bedoel je geloof ikAnoniem: 131051 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:46:
[...]duo core mac pro
[ Voor 71% gewijzigd door Matias op 28-08-2006 15:38 ]
Morgen morgen morgen !!!!
Hoop ik
Als ie er morgen is in MB Pro kan ik eindelijk me nieuwe lapper bestellen
Fijn dat je dat hier meldt. Wil je ook nog wat kwijt over de Mac Pro...?
[ Voor 45% gewijzigd door lowfi op 28-08-2006 20:30 ]
Dit topic is gesloten.