To boldly go where no man has gone before...
Het is wel belangrijk dat je stille harde schijven plaatst.
Met de ATI kaartjes heb ik geen ervaring.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Met een ATI X1900 is de Mac Pro ook erg stil. Begin pas een beetje te blazen als ik in windows (bootcamp) ga gamen. Voor de rest maakt hij erg weinig lawaai.Mud.Starrr schreef op woensdag 22 april 2009 @ 18:16:
Met de 8800GT is hij super stil.
Het is wel belangrijk dat je stille harde schijven plaatst.
Met de ATI kaartjes heb ik geen ervaring.
Assume there are no rules and it's one big free for all
Ik zoek alleen nog een reactie m.b.t het geluid van de nieuwe MacPro's
En dan de NVIDIA GeForce GT 120 of de ATI Radeon HD 4870
Begrijp ik het nu goed dat wanneer je een nieuwe Mac Pro koopt en je wilt 2 beeldschermen aansturen, je dan ook 2x de Nvidia GT 120 moet aanschaffen?
Als ik op de apple store kijk naar het plaatje van de GT 120 dan zie ik daar maar 1 DVI poort op zitten.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Gr.
Oi
De videokaart heeft 1 DVI poort en heeft 1 DisplayPort. Als je dus 2 DVI schermen wil aansturen moet je een tweede videokaart kopen. Als je monitor een DP heeft (bvb de nieuwe Cinema LED) dan is het niet nodig.OiOi909 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 23:27:
Ik heb ook een vraagje MBT de videokaarten.
Begrijp ik het nu goed dat wanneer je een nieuwe Mac Pro koopt en je wilt 2 beeldschermen aansturen, je dan ook 2x de Nvidia GT 120 moet aanschaffen?
Als ik op de apple store kijk naar het plaatje van de GT 120 dan zie ik daar maar 1 DVI poort op zitten.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Gr.
Oi
Even naar beneden scrollen, zie Whieee
[ Voor 3% gewijzigd door Maximus op 16-05-2009 14:21 ]
PhD i.o.
Het is precies andersomMaximus schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 07:59:
[...]
De videokaart heeft 1 DVI poort en heeft 1 DisplayPort. Als je dus 2 DVI schermen wil aansturen moet je een tweede videokaart kopen. Als je monitor een DP heeft (bvb de nieuwe Cinema LED) dan is het niet nodig.
Launching containers into space
Zie link voor meer informatie.
Anoniem: 304949
Maar goed, ik heb een vraag
Herinnerd iedereen dit nog?
http://www.macrumors.com/...-mac-version-due-in-june/
De GTX285 van Nvidea werdt aangekondigd. Nu is het ondertussen Juni. Ik was nieuwsgierig en ben een beetje rond gaan zoeken hoe het zit met deze videokaart.
Toen kwam ik dit tegen:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=709241
Uit dit topic kwam iets naar voren wat ik nog niet doorhad, namelijk dat deze videokaart niet gewoon in de Apple Store als upgrade in de Mac Pro voorkomt. Nee, je moet het bij een 3rd party kopen en dan vervolgens zelf installeren.
Mijn vraag is:
Heeft iemand al deze video kaart gekocht binnen Nederland? Zo ja, hoe bevalt die?
Dan nog een vraag. Als ik mijn nieuwe Mac Pro binnen krijg, dan is die geshipped samen met "NVIDIA GeForce GT 120 met 512 MB". Is dat dan een kwestie van die 2 kaarten omwisselen?
Want ik heb ook begrepen dat er bij de GTX285 een CD'tje zit met drivers. Moet ik die eerst installeren terwijl de GT 120 er nog in zit, of kan dat al als alleen de GTX285 er in zit?
En hoe zit het dan met updates, stel Snow Leopard komt er aan, gaat dat voor problemen zorgen?
Mis ik nog iets?
Ook ga ik nog een hoop RAM kopen en een extra hardeschrijf, maar dat ga ik nog uitzoeken
EDIT:
Ik voel me stom

Hier kan de GTX285 gekocht worden: pricewatch: EVGA GeForce GTX 285 1GB
Alleen vind ik het vreemd dat bijv bij Zercom dit staat bij de beschrijving van de videokaart:

Nu durf ik hem weer niet te kopen
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 304949 op 07-06-2009 17:38 ]
Anoniem: 87260
Metz
De kaart moet inderdaad speciaal voor MAC zijn.Anoniem: 304949 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 15:21:
EDIT:
Ik voel me stom![]()
Hier kan de GTX285 gekocht worden: pricewatch: EVGA GeForce GTX 285 1GB
Alleen vind ik het vreemd dat bijv bij Zercom dit staat bij de beschrijving van de videokaart:
[afbeelding]
Nu durf ik hem weer niet te kopen
Soms lukt het wel om de kaart met een MAC firmware te flashen om zo een 'goedkopere' versie voor de mac te laten werken.
Maar bij deze kaarten is dat eerst even afwachten of dat gaat kunnen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Bij het sku nummer voor de mac moet: 01G-P3-1080-TR staan. Bij de link die ik boven aan gaf was het nummer: 01G-P3-1281-ER - en die is alleen voor de PC.
Ik heb een topic gevonden op Macrumors waar ze dit bespreken.Mud.Starrr schreef op zondag 07 juni 2009 @ 22:24:
[...]
De kaart moet inderdaad speciaal voor MAC zijn.
Soms lukt het wel om de kaart met een MAC firmware te flashen om zo een 'goedkopere' versie voor de mac te laten werken.
Maar bij deze kaarten is dat eerst even afwachten of dat gaat kunnen.
Voor de geïnteresseerden:
http://forums.macrumors.c...t=707745&highlight=gtx285
Nou begrijp ik nog altijd niet waarom, zelfs als de beperking zit in een ROM van 128K ipv 64K, er niet meer kaarten geschikt gemaakt worden of zijn voor de eerste generatie MacPro.
Wat heeft Apple tegen upgraden en levensduurverlengend aanpassen van een topmachine?
Nu lijkt de 'maximale' upgrade beperkt tot de Geforce 8800 for Mac. En dat is me nou net iets te magertjes. Zeker voor €230,-

Ik heb er overigens naast Leopard ook Windows 7 64bits op draaien.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
"I called the Dutch Apple store today, and the guy told me that he even wasn't aware of the fact that there would be this 'gtx285". I told him there was one available now in the apple store in the US, to which he replied that it was strange the other Apple Stores outside the US didnt get this videocard yet.
He went away and ask his colleauges but they didnt have an answer too.
So in the end he told me I just should keep an eye out, he was certain it would be updated soon, because it wouldnt be normal if the US apple store has something and the european dont.
My 5 cents! "
Kwestie van tijd idd
Slecht nieuws voor de gene die de GTX285 willen kopen.
De performance doet niet helemaal wat die moet doen voor zo'n uber kaart volgens deze site.
Zie: http://www.xlr8yourmac.co..._GTX285_review/index.html
Wachten op betere drivers? Beetje vreemd...
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik dacht dat dit kwam omdat het oudste model Mac Pro een "gewoon" PCI-Express slot heeft en de latere generaties hebben PCI-Express 2.0?Ramzzz schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 09:52:
Ik heb nog altijd geen antwoord weten te vinden op de vraag waarom de nieuwe kaarten niet in een 'oudere' MacPro zouden kunnen werken?
Ongerelateerd aan jouw vraag; Ik heb sinds gisteren een Mac Pro (nieuwe basismodel 8 core), bijna alles is super, maar ik vind de snelheid van de harddisk toch een klein beetje tegen vallen.
Is het mogelijk om een software RAID0 array te maken en deze als bootdrive te gebruiken? (eventueel 2 SSD's...) Of heb ik de RAID kaart nodig om te kunnen opstarten vanaf een RAID0 array?
Nee dat is gewoon mogelijk.Quinny schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:12:
[...]
Ik dacht dat dit kwam omdat het oudste model Mac Pro een "gewoon" PCI-Express slot heeft en de latere generaties hebben PCI-Express 2.0?
Ongerelateerd aan jouw vraag; Ik heb sinds gisteren een Mac Pro (nieuwe basismodel 8 core), bijna alles is super, maar ik vind de snelheid van de harddisk toch een klein beetje tegen vallen.
Is het mogelijk om een software RAID0 array te maken en deze als bootdrive te gebruiken? (eventueel 2 SSD's...) Of heb ik de RAID kaart nodig om te kunnen opstarten vanaf een RAID0 array?
Er zijn er in dit topic al meerdere die dat hebben.
Ergens in het begin van dit topic ( bij mij op pagina 4 van 13) staat er wat meer over.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Ik heb 4x 1TB Western Digital Caviar black binnen gekregen.
En een 2TB Freecom USB schijf.
Ik heb de 4 WD schijven nu in Raid 10 gezet, en ben nu mijn Timemachine backup aan het terugzetten.
Ik heb dan dus 2 TB aan ruimte, hiervoor had ik 800 GB en dat zat nok vol.
De Freecom ga ik aan mijn Time Capsule hangen voor een extra backup van mijn systeem (want 2 TB past niet op de Time Capsule zelf).
Mijn 1TB Time Capsule gaat dan alleen nog mijn laptop en Mac Mini backen.
Als dit ooit vol komt te zitten kan ik altijd nog besluiten om het Raid 1 gedeelte weg te laten zodat ik 4 TB heb.
Maar ik heb nu liever een dubbele backup voor mijn fotografie werk.
Prestaties van Raid 10 met deze schijven ben ik erg benieuwd naar.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
http://www.barefeats.com/nehal11.html
Vind het nog wat te vroeg voor een ssd, en een 10.000rpm geeft te weinig extra. Daarom zoek ik een deftige 7200rmp. Ze mag natuurlijk wel wat meer kosten dan normaal.
Ik heb her en der gezien dat je wel dikkere kaarten kunt gebruiken, maar dat dat 'officieel' niet wordt ondersteund.Quinny schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:12:
[...]
Ik dacht dat dit kwam omdat het oudste model Mac Pro een "gewoon" PCI-Express slot heeft en de latere generaties hebben PCI-Express 2.0?
Ik heb er 'gewoon' een Geforce 800GT in gepropt.
Kijk eens naar de Caviar Black serie van Western Digital.F e r o x schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 13:31:
Heeft er iemand tips voor een goede interne harde schijf? Ze moet vooral snel en stil zijn.
Vind het nog wat te vroeg voor een ssd, en een 10.000rpm geeft te weinig extra. Daarom zoek ik een deftige 7200rmp. Ze mag natuurlijk wel wat meer kosten dan normaal.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel GB je wilt
Je zou voor snelheid ook Raid 0 of raid 10 (voor extra veiligheid + snelheid) kunnen overwegen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Die Caviar-serie had ik ook al eens bekeken, maar ik vroeg me af hoe ze qua performantie zich verhouden tot andere 7200rpm en 10.000rpm. Ik ben eigenlijk op zoek naar zowat de snelste 7200rpm, die zo dicht mogelijk aanleunt bij 10.000rpm.Mud.Starrr schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:54:
[...]
Kijk eens naar de Caviar Black serie van Western Digital.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel GB je wilt.
Je zou voor snelheid ook Raid 0 of raid 10 (voor extra veiligheid + snelheid) kunnen overwegen.
Die raid-formules vind ik persoonlijk niet zo handig via software. Wil dit enkel via hardware doen, maar dat is momenteel te kostelijk.
Caviar Black (1TB) is juist een van de snelste momenteel (je moet niet de green of blue serie hebben).F e r o x schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 15:50:
[...]
Die Caviar-serie had ik ook al eens bekeken, maar ik vroeg me af hoe ze qua performantie zich verhouden tot andere 7200rpm en 10.000rpm. Ik ben eigenlijk op zoek naar zowat de snelste 7200rpm, die zo dicht mogelijk aanleunt bij 10.000rpm.
Die raid-formules vind ik persoonlijk niet zo handig via software. Wil dit enkel via hardware doen, maar dat is momenteel te kostelijk.
Sneller dan bijvoorbeeld 1TB Samsung F1 (hoewel dat niet veel scheelt).
De snelste schijven (bij alle merken) zijn momenteel de 750GB en 1TB.
Tenzij je van die kleine snelle schijfjes neemt, maar ik neem aan dat je ook een beetje ruimte wilt hebben.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Ruimte is niet echt zo belangrijk. Met 120 Giga ben ik tevreden (er kunnen er 4 in, dus steek is er zoiezo wel nog een grote back-up in). Maar ik heb gehoord dat de Velociraptors niet echt overdreven veel voordeel opleveren tegenover de beste 7200rmp waaronder dus de Caviar Black. Enigste wat me nog wat tegenhoudt bij een Black is dat het geluidsniveau aanmerkelijk hoger is dan bij de concurrentie.Mud.Starrr schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 16:33:
[...]
Tenzij je van die kleine snelle schijfjes neemt, maar ik neem aan dat je ook een beetje ruimte wilt hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door F e r o x op 13-06-2009 18:24 ]
Ik heb de 2.5" naar 3.5" bracket van OCZ bij mijn Vertex gekocht, maar dat werkt niet. De aansluitingen moeten namelijk niet in het midden van de bracket van de Mac Pro uitkomen, maar iets naar links. Vervolgens zijn de gaten in de bracket van OCZ vrij ruim en zou die zomaar uit de bracket van de Mac vallen.
Ik weet dat er speciale vervangende sledes zijn, maar die kosten al gauw $50.
Ik heb nog even doorgezocht en op dealextreme iets anders gevonden, waarmee ik de drive wel ergens anders in de kast kan frotten.

Zoals je ziet komt die stekker rechts wel overeen met de stekker op m'n drive.
Toen nog even doorgezocht en toen kwam ik op dit:

Nou, dat plaatje heb ik al vijf keer naast m'n drive gehouden, maar volgens mij gaat dat nooit passen, het ding lijkt wel in spiegelbeeld, maar is dat niet als je zo naar de tekst op de stekker kijkt.
Weet iemand waar elders de kabel als van DealExtreme te kopen is?
Ik ben er een beetje huiverig voor om PayPal te gaan gebruiken, als ze m'n account hacken ben ik niet blij.
(Ik heb de eerste generatie Mac Pro, mocht dat voor de ruimte van de stekker nog iets uitmaken)
Ik wil na mijn vakantie ook SSD's in mijn Mac Pro gaan hangen, ik heb deze dingen gevonden. De prijs hiervan valt ook mee. (25 dollar)Dancing_Animal schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 13:23:
Heeft iemand hier al eens succesvol een 2.5" schijfje in een Mac Pro gemonteerd?
Ik heb de 2.5" naar 3.5" bracket van OCZ bij mijn Vertex gekocht, maar dat werkt niet. De aansluitingen moeten namelijk niet in het midden van de bracket van de Mac Pro uitkomen, maar iets naar links. Vervolgens zijn de gaten in de bracket van OCZ vrij ruim en zou die zomaar uit de bracket van de Mac vallen.
Ik weet dat er speciale vervangende sledes zijn, maar die kosten al gauw $50.
Ik heb nog even doorgezocht en op dealextreme iets anders gevonden, waarmee ik de drive wel ergens anders in de kast kan frotten.
[afbeelding]
Zoals je ziet komt die stekker rechts wel overeen met de stekker op m'n drive.
Toen nog even doorgezocht en toen kwam ik op dit:
[afbeelding]
Nou, dat plaatje heb ik al vijf keer naast m'n drive gehouden, maar volgens mij gaat dat nooit passen, het ding lijkt wel in spiegelbeeld, maar is dat niet als je zo naar de tekst op de stekker kijkt.
Weet iemand waar elders de kabel als van DealExtreme te kopen is?
Ik ben er een beetje huiverig voor om PayPal te gaan gebruiken, als ze m'n account hacken ben ik niet blij.
(Ik heb de eerste generatie Mac Pro, mocht dat voor de ruimte van de stekker nog iets uitmaken)
Helaas kan ik geen bedrijf/winkel vinden die ze in NL verkoopt.
Zijn dit de sledes waar jij het over had? Dit is wel een mooie oplossing, maar inderdaad een beetje duur.
Een andere oplossing zou zijn om zelf een soort converter-beugeltje te maken waarmee je de disk in de slede van je Mac Pro kan hangen.
Werken met lange kabels zie ik niet zo zitten, dat wordt een rommeltje...
Mooie dingen, daar ga ik eens op doorgooglen.Quinny schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 15:29:
[...]
Ik wil na mijn vakantie ook SSD's in mijn Mac Pro gaan hangen, ik heb deze dingen gevonden. De prijs hiervan valt ook mee. (25 dollar)
Helaas kan ik geen bedrijf/winkel vinden die ze in NL verkoopt.
Jup, die bedoelde ik. Beetje veel dollars voor zo'n klein stukje ijzer/alu.Zijn dit de sledes waar jij het over had? Dit is wel een mooie oplossing, maar inderdaad een beetje duur.
Da's voor mij geen optie.Een andere oplossing zou zijn om zelf een soort converter-beugeltje te maken waarmee je de disk in de slede van je Mac Pro kan hangen.
Ach, ik kan de kabel in m'n eerste slot kwijt en 'm dan op de bovenkant van de behuizing van de dvd-speler vastzetten met een stukje dubbele tape ofzo. Zie je niet en is goedkope oplossing. Maar je bent vast wel met me eens dat de kabels in het tweede plaatje NIET gaan passen?Werken met lange kabels zie ik niet zo zitten, dat wordt een rommeltje...
Ze staan alleen andersom als je naar het plaatje erboven kijkt, verder zijn het dezelfde stekkers... (Wat op het bovenste plaatje links staat, staat op de onderste rechts.)Dancing_Animal schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 22:46:
...
Ach, ik kan de kabel in m'n eerste slot kwijt en 'm dan op de bovenkant van de behuizing van de dvd-speler vastzetten met een stukje dubbele tape ofzo. Zie je niet en is goedkope oplossing. Maar je bent vast wel met me eens dat de kabels in het tweede plaatje NIET gaan passen?
Zelf wilde ik voor 2 SSD's in RAID0 gaan, om dan een hele bundel kabels weg te moeten werken... Nee... Ik bestel die SSD's midden juli en als ik dan geen kant en klare converter kan kopen voor een redelijke prijs duik ik even de schuur in mij m'n ouders.
Nee hoor, plugjes zijn echt anders. Linkerplugje op het onderste plaatje heeft het haakje rechts naar beneden lopen. Hoe je het ook draait, het komt niet overeen met het bovenste plaatje.Quinny schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:32:
[...]
Ze staan alleen andersom als je naar het plaatje erboven kijkt, verder zijn het dezelfde stekkers... (Wat op het bovenste plaatje links staat, staat op de onderste rechts.)
Ik zie het, mijn fout. Dat is een zogenaamde slimline sata aansluiting. Bij diezelfde webshop hebben ze trouwens ook gewoon de kabels die je bij DealExtreme gevonden had. Zoeken naar "serial ata verlengkabel".Dancing_Animal schreef op zondag 21 juni 2009 @ 00:50:
[...]
Nee hoor, plugjes zijn echt anders. Linkerplugje op het onderste plaatje heeft het haakje rechts naar beneden lopen. Hoe je het ook draait, het komt niet overeen met het bovenste plaatje.
http://www.cyclotron.de/p...DDR3-PCI-e.html&refID=hws
Kan iemand bevestigen of deze echt voor de mac is? De "01G-P3-1281-ER" is het zelfde.
EDIT: nvm, ik heb op het verkeerde sku nummer gezocht
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 304949 op 21-06-2009 21:15 ]

[ Voor 7% gewijzigd door Zware Unit op 21-06-2009 22:37 ]
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Mooi apparaat! Ik dacht aan iets als dit maar volgens de fabrikant is de RAID-chip van dit apparaat niet snel genoeg om twee SSD's volledig te benutten.Zware Unit schreef op zondag 21 juni 2009 @ 22:37:
Ik ben van plan de nieuwe A-DATA dual SSD unit in mijn Mac Pro te zetten inclusief twee Intel SSD's. Eerst even afwachten op een nuttige review. Het lijkt erop dat dit een een standaard Mac Pro bay moet passen.
[afbeelding]
Ben benieuwd of de chip in die A-DATA dat wel is.
Hoe zit het trouwens met de doorvoersnelheid van 2 SSD's in RAID0 en die ene SATA poort waar ze dan aan komen te hangen?
Heb een USB-stick met DOS gemaakt onder Windows 7, maar de USB-stick staat niet tussen het lijstje met boot devices (CD-rom, OSX end Windows 7).
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Hierbij een bevestiging dat de DisplayPort connector ook werkt op niet-Apple schermen
Volges mij kan EFI (wat in je Mac Pro zit) in tegenstelling tot BIOS niet van stick starten. Brand de inhoud op een cd en het zal je wel lukken.Zware Unit schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 18:04:
Beetje off-topic: Ik moet vanaf een USB-stick DOS booten op mij Mac Pro. Heb namelijk een RAID kaart ontvangen en moet de firmware updaten. Hiervoor moet ik onder DOS opstarten. Onder Windows XP of Windows 7 zijn namelijk geen drivers beschikbaar met als resultaat dat de firmware update niet werkt. Dit wordt bevestigd door de fabrikant.
Heb een USB-stick met DOS gemaakt onder Windows 7, maar de USB-stick staat niet tussen het lijstje met boot devices (CD-rom, OSX end Windows 7).
Heeft die monitor een mini-DisplayPort stekkertje? Of zit hij gewoon via een mini-DisplayPort > DVI converter op de mini-DisplayPort connector van die kaart?MortalPiso schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 19:05:
[afbeelding]
Hierbij een bevestiging dat de DisplayPort connector ook werkt op niet-Apple schermen
Voor zover ik weet zijn er nog geen mini-DisplayPort > DisplayPort converters...
Nee, ik kan hem ook nog niet in de applestore vinden... Beetje jammer...Anoniem: 87260 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 23:12:
is het iemand al gelukt de gtx 285 te bestellen ? Ik kan hem nog steeds niet in Nederland vinden.
[ Voor 21% gewijzigd door Quinny op 25-06-2009 00:07 ]
De monitor is aangesloten via een kabel met een mini-DisplayPort connector en een normale DisplayPort connector. Het gaat om deze kabel. Was de enige fabrikant die ik kon vinden die dit soort kabels aanbied. Ikzelf ben geen fan van glanzende schermen dus het 24" CinemaDisplay viel af.Quinny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 00:06:
Heeft die monitor een mini-DisplayPort stekkertje? Of zit hij gewoon via een mini-DisplayPort > DVI converter op de mini-DisplayPort connector van die kaart?
Voor zover ik weet zijn er nog geen mini-DisplayPort > DisplayPort converters...
Ze verkopen trouwens ook Mini-DisplayPort verlengkabels. Kan voor Mac Pro bezitters handig zijn als je de kast wat verder weg wilt zetten.
[ Voor 16% gewijzigd door MortalPiso op 25-06-2009 19:55 ]
Hier is er een uit engeland: http://www.novatech.co.uk/novatech/specpage.jsp?EVG-285AAnoniem: 87260 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 23:12:
is het iemand al gelukt de gtx 285 te bestellen ? Ik kan hem nog steeds niet in Nederland vinden.
Maar die is wel stukken duurder. Dus ik had besloten om 'm uit Amerika te halen. Dag na dat ik 'm had besteld is ie opgestuurd. Bij deze site: http://eshop.macsales.com/item/EGVA/01GP31080TR/
459 dollar + 40 dollar verzendkosten = 360 euro.
Je kan 'm direct naar Nederland sturen, geen "US only" limiet oid.
Ik meld het hier wel als hij hier binnen is
Grote kans dat het niet bij die € 360 blijft, je bent namelijk de importkosten vergeten. Als jouw pakketje door de douane wordt gecontroleerd, komt er nog eens 19% BTW (€ 68,40) + € 17 administratiekosten bovenop.Anoniem: 304949 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 17:14:
459 dollar + 40 dollar verzendkosten = 360 euro.
Je kan 'm direct naar Nederland sturen, geen "US only" limiet oid.
Graag ik ben erg benieuwd.Anoniem: 304949 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 17:14:
[...]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Zit hier niets bij?LB06 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 15:38:
Weet iemand een fatsoenlijke (SNR > 105dB) PCI-E geluidskaart met 5.1 geluid over 3 analoge lijnuitgangen en een coaxiale spdif uitgang met passthrough mogelijkheid? Volgens mij is audio een enorme blind spot voor Apple of lijkt dat maar zo?
[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 29-06-2009 16:31 ]
Helaas. De Delta 44 en 66 draaien wel op OS X, maar het probleem daarmee is dat het PCI-X kaarten zijn:
http://www.m-audio.com/in...15deb83795a5d5f4ef3da6903.
Bovendien is het wellicht een beetje overkill, omdat ik niks hoef op te nemen en ik alleen op een fatsoenlijke manier naar mijn muziek- en filmcollectie wil kunnen luisteren op mijn Z-5500. Eigenlijk wil ik dus gewoon een Asus Xonar maar dan eentje die werkt op een Mac.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Tesla Model Y RWD (2024)
Logische vraag. Dat doe ik nu namelijk al. Daar heb ik dus ook wel over nagedacht. De reden waarom ik van spdif af wil luidt alsvolgt:--MeAngry-- schreef op maandag 29 juni 2009 @ 18:51:
Waarom sluit je niet gewoon een SPDIF kabel aan van je Mac Pro naar je Z5500 set, dan heb je niet te maken met SNR ratio's, maar wel prima geluid. En kun je ook gewoon SPDIF passthrough gebruiken.
Ik heb een heleboel 5.1 audio. En de enige manier om dat in 5.1 af te spelen is door de DTS/DD track te demuxen naar een .dts of .ac3. Het probleem is dan dat ik met één groot bestand zit opgescheept welke bovendien niet in iTunes of Amarok kan worden afgespeeld. En ik wil mijn muziek gewoon net als mijn 2.0 muziek af kunnen spelen in welke mediaspeler ik ook maar wil. Het is heel irritant om elke keer VLC aan te slingeren en me door dat menu moet zien te worstelen als ik muziek wil luisteren die toevallig 5.1 is.
Echter kan ik uit de DVD-A's die ik heb ook de MLP tracks (dat zijn wel losse bestanden) demuxen en er 5.1 FLAC/ogg/AAC/whatever van maken. Deze kan natuurlijk wel gewoon afspelen, maar het probleem is natuurlijk dat dat niet over spdif past. Daarom wil ik perse naar analoog. Bovendien gok ik zo dat de DAC's van de kaarten als die van de Xonar / CMI8788 kaartjes een stuk beter zijn dan die van mijn toch al wat oudere Z-5500.
Dan heb je wel nog altijd de DVD-A's, maar dan betwijfel ik of de Z5500 wel goed genoeg is om een externe geluidskaart te verantwoorden. Je moet je namelijk niet vergissen in die moderne Realtek HD chips, die zijn best ok in vergelijking met dat AC97 prul van een paar jaar geleden.
Overigens heb ik zelf een Z5450, een vriend van me een Z5500 setje waar ik vaak wat op luister, dus weet wel ongeveer wat te verwachten van die set.
Ik ben in ieder geval bang dat de betaalbare, maar toch kwalitatief goede geluidskaarten voor een Mac Pro dun gezaaid zijn.
Tesla Model Y RWD (2024)
Ik doe het ook niet zozeer voor de kwaliteit; als ik een geluidskaart kan vinden die +/- net zo goed is als mijn Z5500 en goed werkt in OS X dan teken ik er voor. De voornaamste reden dat ik analoge uitgangen wil is de gebruiksvriendelijkheid en de integratie in iTunes die dit met zich meebrengt. Dus als Quicktime X (en daarmee ook iTunes?) DTS en DD bestanden kan afspelen dmv spdif passthrough (want dat is dan wel weer een vereiste) ben ik ook al tevreden.--MeAngry-- schreef op maandag 29 juni 2009 @ 19:52:
Kan Quicktime ook geen .dts of .ac3 via SPDIF afspelen met Perian? Toch jammer als dat inderdaad niet werkt, maar misschien loont het de moeite eens de nieuwe Snow Leopard beta te proberen met Quicktime X. Het zou je natuurlijk een boel geld besparen als het straks met een nieuw OS al beter werkt.
Dan heb je wel nog altijd de DVD-A's, maar dan betwijfel ik of de Z5500 wel goed genoeg is om een externe geluidskaart te verantwoorden. Je moet je namelijk niet vergissen in die moderne Realtek HD chips, die zijn best ok in vergelijking met dat AC97 prul van een paar jaar geleden.
Overigens heb ik zelf een Z5450, een vriend van me een Z5500 setje waar ik vaak wat op luister, dus weet wel ongeveer wat te verwachten van die set.
Ik ben in ieder geval bang dat de betaalbare, maar toch kwalitatief goede geluidskaarten voor een Mac Pro dun gezaaid zijn.
Overigens wil ik ook niet met DVD-A als fysiek medium zitten klooien. Ik rip ze niet voor niets
edit: de huidige Quicktime doet het niet goed met Perian iig. Op mijn Z-5500 krijg ik alleen 2-kanaals rommel uit mn speakers als ik een .ac3 bestand wil afspelen. Ik heb de instructies hierzo gevolgd om AC3 passthrough aan te zetten. Datzelfde bestandje doet het in VLC en Mplayer Extended rev11 gewoon prima.
edit2: Het hoeft overigens niet perse een interne kaart te zijn, maar het mag ook een externe zijn wat mij betreft.
[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-06-2009 23:58 ]
Er zijn wel een aantal goede externe kaartjes geweest, maar niet meer te krijgen.
Ik heb nog een m-audio sonica theater, maar die is niet goed ondersteund (oude drivers).
En er is nog een kaartje van hercules dat vorig jaar uit productie is gehaald (weet de naam niet meer).
Die zou je misschien hier en daar nog kunnen vinden, maar ik kan je zo even de naam niet vertellen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
En hij werkt na wat pingelen om die videokaart er goed in te stoppen. Een stuk metaal was een klein beetje gaan buigen wat voorkwam dat hij er goed in ging zitten.
Ik wou orgineel de GT120 er in laten zitten, maar omdat de gtx285 niet in m'n 2e slot paste (ivm met het metaal) had ik toch maar besloten om de gt120 er uit te halen en daar de GTX285 in te stoppen. Dat ging zonder problemen, haha.
Ook duurde het me even voordat ik doorhad dat een metalen pin op een horizontale manier verschuifd kan worden om plaats te maken voor de videokaart
Kan je een foto posten van je GTX285 nu hij goed en wel is geïnstalleerd in je Mac Pro?Anoniem: 304949 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 18:35:
Ik heb m'n GTX285, besteld uit amerika (bij OWC), binnen
En hij werkt na wat pingelen om die videokaart er goed in te stoppen. Een stuk metaal was een klein beetje gaan buigen wat voorkwam dat hij er goed in ging zitten.
Ik wou orgineel de GT120 er in laten zitten, maar omdat de gtx285 niet in m'n 2e slot paste (ivm met het metaal) had ik toch maar besloten om de gt120 er uit te halen en daar de GTX285 in te stoppen. Dat ging zonder problemen, haha.
Ook duurde het me even voordat ik doorhad dat een metalen pin op een horizontale manier verschuifd kan worden om plaats te maken voor de videokaart
kon je gt 120 niet in het tweede slot dan? En heb je ook import geld moeten betalen?Anoniem: 304949 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 18:35:
Ik heb m'n GTX285, besteld uit amerika (bij OWC), binnen
Had gekunt, maar het geeft verder geen extra voordeel tenzij ik nog een 3e beeldscherm had.Anoniem: 87260 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 08:58:
[...]
kon je gt 120 niet in het tweede slot dan? En heb je ook import geld moeten betalen?
Ik moest 78 euro import kosten extra betalen toen de UPS aan de deur kwam.
Ben wel erg tevreden met de kaart, After Effects werkt stukken soepeler en de games zien er allemaal echt top uit
Is het nou mogelijk om op de nieuwe MacPro (de 2 cpu versie) Bootcamp te draaien op een raid10 setp ?
Leopard en X64XP/X64Vista naast elkaar
we hebben er 4 WD1001f schijven ingehangen, verder is de Macpro gewoon standaard MB535N/A aanbieding.
Iemand enig idee ? want het wil nog niet lukken.
Een losse XP X64 installatie geeft trouwens onwijs veel blauweschermen en Disk Error's in het logboek.
Dank.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Zat ik er toch niet ver naast met mijn € 85,40 (€ 68,40 BTW + € 17 administratiekosten).Anoniem: 304949 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:29:
Ik moest 78 euro import kosten extra betalen toen de UPS aan de deur kwam.
Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren op een MacPro. Hoewel het een boel geld is, dus ik weet ook nog niet of hij er binnenkort (lees: tussen nu en een jaar) komt.
Maar, hoe lang gebruiken jullie gemiddeld een MacPro? Als ik 'm 4 jaar kan gebruiken, zijn de kosten niet zo gigantisch hoog namelijk. Af en toe wat upgraden vind ik niet zo'n probleem.
Gebruik:
- Fotobewerking (RAW bestanden van 30mb per stuk, PSD/Tiff nog groter)
- Games (hoeft er allemaal niet op de hoogste kwaliteit uit te zien, is ook eerder een bijzaak dan dat ik 't dagelijks doe)
- Videobewerking (full-hd bestanden van m'n 5D2, maakt niet zo veel uit als het renderen wat langer duurt)
- Dingen als Mail, Office, internetten en meer van dat soort standaard dingen waar je geen snelle Mac voor nodig hebt.
Je kunt met gemak een MacPro nemen en ervanuitgaan dat hij minstens 4 jaar mee kan.sOid schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:28:
Sinds ik een Canon 5D2 heb, is fotobewerking op m'n Macbook (met externe S-IPS monitor, 4GB RAM, 2.2Ghz, 500GB hdd) niet echt prettig meer.
Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren op een MacPro. Hoewel het een boel geld is, dus ik weet ook nog niet of hij er binnenkort (lees: tussen nu en een jaar) komt.
Maar, hoe lang gebruiken jullie gemiddeld een MacPro? Als ik 'm 4 jaar kan gebruiken, zijn de kosten niet zo gigantisch hoog namelijk. Af en toe wat upgraden vind ik niet zo'n probleem.
Gebruik:
- Fotobewerking (RAW bestanden van 30mb per stuk, PSD/Tiff nog groter)
- Games (hoeft er allemaal niet op de hoogste kwaliteit uit te zien, is ook eerder een bijzaak dan dat ik 't dagelijks doe)
- Videobewerking (full-hd bestanden van m'n 5D2, maakt niet zo veel uit als het renderen wat langer duurt)
- Dingen als Mail, Office, internetten en meer van dat soort standaard dingen waar je geen snelle Mac voor nodig hebt.
Ik kocht pas een 2e-hands, 8-core, en daar ga ik ook nog lang mee deon.
Mag ik vragen wat je daarvoor hebt betaald?Ramzzz schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:35:
[...]
Je kunt met gemak een MacPro nemen en ervanuitgaan dat hij minstens 4 jaar mee kan.
Ik kocht pas een 2e-hands, 8-core, en daar ga ik ook nog lang mee deon.
Ik heb een nikon d80 waar de raw files dus ~10MB zijn. Dat gaat prima in aperture met 8k fotos. Dvdtje omzetten naar h264 2500kbps gaat in 40min geloof ik. Upgraden denk ik echt nog niet aan omdat ik denk dat de verschillen daarvoor te klein zijn. Zeker waar ik hem nu voor gebruik.
€2100,- voor een MacPro met 16GB...
Anoniem: 110871
Het enige wat ik denk ik ga upgraden dit jaar is de videokaart maar voor de rest
moet hij het nog minstens 3 jaar uithouden....
Ik heb een Sony A900 met 25mb RAW bestanden (om maar niet te beginnen over Tiff bestanden).lowfi schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:41:
Ik heb nu bijna 3 jaar een mac pro. Ik wil hem zeker nog een jaar houden. In de tussentijd heb ik een andere videokaart, geheugen en harddisken in gezet. Het is uiteindelijk een quad 3ghz met 12GB, 8800gts en 2 velociraptors in raid0 geworden)
Ik heb een nikon d80 waar de raw files dus ~10MB zijn. Dat gaat prima in aperture met 8k fotos. Dvdtje omzetten naar h264 2500kbps gaat in 40min geloof ik. Upgraden denk ik echt nog niet aan omdat ik denk dat de verschillen daarvoor te klein zijn. Zeker waar ik hem nu voor gebruik.
Fotodatabase van 30k foto's, en het loopt als een zonnetje op mijn 2008 Mac.
Ik denk nog lang niet aan vervangen, ik gebruik nog lang niet de maximale kracht van deze geweldige machine.
Upgraden is ook niet nodig, op zijn hoogst wat meer werkgeheugen want daarvan heb ik wat weinig (heb nu 6GB).
Voor verdere specs zie linkje in sig.
Mijn Dual G5 2.5 Ghz Powermac van 2004 is dus vervangen in 2008.
De Powermac was nog altijd behoorlijk snel en leverde toen nog 1200 euro op!
4 jaar haal je er zeker mee
[ Voor 9% gewijzigd door Mud.Starrr op 03-07-2009 13:02 . Reden: Stukje over Powermac ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Het zwaarste wat ik er mee doe is RAW bewerken (12mp uit een D2x) en veel parren en rarren. Ik red vijf jaar ook vast wel met gemak
Onlangs met 24mp RAW bestanden gespeeld, dan merk je wel dat het met 12mp wat vlotter gaat
Het zijn dure dingen, maar als ik zie hoeveel langer ik er mee doe dan destijds met mijn pc's valt het allemaal wel mee.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
En hoe zit het met videobewerking? Doe ik niet heel vaak, maar sluit niet uit dat ik daar in de toekomst meer mee bezig ga zijn.
Dat hangt vooral af van snelle HDD's, toch?
Gebruiken de fotografen hier ook Lightroom, of Aperture?
Nog even over de megapixels (sorry, een van m'n meest onoverzichtelijke posts ooit
[ Voor 34% gewijzigd door sOid op 03-07-2009 18:11 ]
Anoniem: 222248
Ik heb sinds kort de nieuwste mac pro, dual quadcore 2.26GHz nehalem processors. Echt technisch onderlegd ben ik niet, ik hou me vooral bezig met vormgeving, videobewerking en motion graphics (in after effects). De computer heb ik gekocht omdat ik van alle kanten hoor dat het de meest snelle, stabiele computer is voor zware bewerkingen.
Nou lees ik dit topic een beetje door, en zie ik dat iemand een grafische kaart van 400+ euro heeft aangeschaft om de mac sneller te laten werken in After effects (dit vond ik erg vreemd trouwens, ik heb atijd het idee gehad dat after-effects bijna geen donder uitvoert met de OpenGL mogelijkheden). Daarna iemand die het heeft over snelle HDD's om geschikt te zijn voor videobewerking. Ik hoopte zelf dat ik na de aanschaf van de computer wel klaar zou zijn met geld pompen, dat ik gewoon een goede bak zou hebben. Maar als ik nu bezig ben met After-Effects heb ik ook het idee dat het nog wel sneller moet kunnen.
Ik heb de standaard grafische kaart erin (geforce gt 120), en 8 GB intern geheugen. Wat zou ik aan moeten passen in mijn configuratie om de computer nog geschikter te maken voor mijn werkzaamheden?
Volgens kom je met een eerste generatie Mac Pro niet verder dan een 8800GT of een Ati 3870. Dit zijn officiële mac kaarten. Ik ben wel geïnteresseerd in alternatieven, zeker gezien de komst van snow Leopard en het offloaden van de CPU naar de GPU.
Als iemand dus nog alternatieven heeft?
Anoniem: 312019
Ik heb nu al weer een poosje mijn mac pro op mijn bureau staan en hij werkt nog steeds top. Nu ben ik veel met fotografie bezig en heb daarom altijd een memorycard reader aan de voorzijder in de usb zitten zodat ik mijn kaartjes erin kan steken, maar sindskort heb ik ook een iPhone erbij gekocht (3gs) en als ik nu ook nog eens die iPhone aan de voorkant erin plug, wat wel zo handig is i.v.m. het synchroniseren, leest hij de geheugen kaartjes niet meer (Sd en mini-Sd).
Tis zelfs zo erg dat ik zojuist al mijn vakantie foto's kwijt ben geraakt doordat ik mijn foto's wilde downloaden terwijl m'n iPhone zat vastgekoppeld. Hierdoor herkende hij het kaartje niet en moest ik dus eerst de iPhone loskoppelen en vervolgens het kaartje opnieuw in de reader steken, hierdoor liep de finder vast en moest ik rebooten waardoor het kaartje vervolgens helemaal leeg was, nu maakt het niet veel uit aangezien het slechts vakantie kiekjes waren. Maar als dit nou de volgende keer gebeurd bij wat serieuzere foto's ben ik minder blij.
Iemand enig idee?
Oew... ik ken een paar Windows-apps om per ongeluk gewiste kaartjes leeg te trekken... Ze zijn er blijkbaar ook voor Mac...Anoniem: 312019 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:32:
Gegroet allen,
Ik heb nu al weer een poosje mijn mac pro op mijn bureau staan en hij werkt nog steeds top. Nu ben ik veel met fotografie bezig en heb daarom altijd een memorycard reader aan de voorzijder in de usb zitten zodat ik mijn kaartjes erin kan steken, maar sindskort heb ik ook een iPhone erbij gekocht (3gs) en als ik nu ook nog eens die iPhone aan de voorkant erin plug, wat wel zo handig is i.v.m. het synchroniseren, leest hij de geheugen kaartjes niet meer (Sd en mini-Sd).
Tis zelfs zo erg dat ik zojuist al mijn vakantie foto's kwijt ben geraakt doordat ik mijn foto's wilde downloaden terwijl m'n iPhone zat vastgekoppeld. Hierdoor herkende hij het kaartje niet en moest ik dus eerst de iPhone loskoppelen en vervolgens het kaartje opnieuw in de reader steken, hierdoor liep de finder vast en moest ik rebooten waardoor het kaartje vervolgens helemaal leeg was, nu maakt het niet veel uit aangezien het slechts vakantie kiekjes waren. Maar als dit nou de volgende keer gebeurd bij wat serieuzere foto's ben ik minder blij.
Iemand enig idee?
Anoniem: 312019
Thnx hiermee heb ik idd de foto's, en zelfs foto's waarvan ik het bestaan niet meer wist terug gekregen.Ramzzz schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:34:
[...]
Oew... ik ken een paar Windows-apps om per ongeluk gewiste kaartjes leeg te trekken... Ze zijn er blijkbaar ook voor Mac...
Maar alsnog zou ik graag mijn cardreader + iphone tegelijk willen aansluiten zonder gezeik.
Eén waarschuwing was niet genoeg?Anoniem: 312019 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:53:
[...]
Thnx hiermee heb ik idd de foto's, en zelfs foto's waarvan ik het bestaan niet meer wist terug gekregen.
Maar alsnog zou ik graag mijn cardreader + iphone tegelijk willen aansluiten zonder gezeik.
Ik weet dat deze kaart bestaat maar ik heb een MacPro uit 2006 en dat gaat niet werken met deze kaart.
De tip van MortalPiso is een goede. Ik ga een Radeon 4870 windows kaart kopen en deze flashen met een Mac Bios. Hier heb ik goede verhalen over gelezen en dit wil ik zelf ook wel eens proberen.
Deze kaart is zo ongeveer het snelste wat er voor de MacPro uit 2006 te krijgen is. Of heeft iemand nog een snellere optie?
Mijn bericht was ook niet persoonlijk aan jouw gericht.
Ik richtte me op de mensen die (wellicht) rondliepen met het idee om de GTX285 uit de US te importeren (een member hier in dit topic heeft dat onlangs namelijk gedaan).
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Macrumors Forum
I have posted over and over agin....I have run both the OEM & flashed 4870s in a 1st gen....works fine.
Should come from Apple with the 2 power cables.
Quit worrying.
Kun je een link plaatsen waar je gelezen hebt dat het niet zou werken?
Ik wil later deze maand een kaart kopen en het proberen, maar wat extra informatie kan geen kwaad
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Tesla Model Y RWD (2024)
Nee de cpu is zelf 32bit. (coreduo xeon is het)lowfi schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:23:
Ik zit in de release notes van SL te neuzen en daarin lees ik dat je pas vanaf een macpro 3.1 een 64bit kernel kan gebruiken... Waarschijnlijk komt dat door de 32bit efi in de eerste mac pros?
Maar geheugen kan hij wel gebruiken tot 16gb.
Maar dat komt door PAE.
Maar er zijn zelfs core2duo mac's die maar 4gb kunnen, dus de 64bit kan niet ze complete voordeel laten zien.
Dit komt door een bug in de intel controller
A-mac kan ze nog krijgen, maar voor 2099 euro vind ik ze niet zo interessant. (Je kunt de nieuwe al voor 2199 euro vinden op internet.)
Tweedehands worden ze ook nog niet echt veel aangeboden, of het is alleen voor de nieuwprijs.
Tesla Model Y RWD (2024)
Die bug in die Intel chipset betrof een adresseringsbug waardoor er maar tot iets van 3.25 GB fatsoenlijk geadresseerd kon worden en alles wat er boven was had de kans om dubbel geadresseerd te worden. Voor veel fabrikanten de reden om niet meer dan 3 GB toe te staan. Apple is daar eentje van (meer dan 3 GB kun je ook echt niet gebruiken, ook al prop je er 4 in). Vuistregel: past er officieel (van de fabrikant) 4 GB in een Core 2 Duo bak dan is het er eentje met een chipset zonder die bug. Het is dus niet iets wat speelt bij de Mac Pro, wel bij de Mac mini en de MacBook (Pro) (de allereersten met de Core 2 Duo).Erwinvz1 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:11:
[...]
Maar er zijn zelfs core2duo mac's die maar 4gb kunnen, dus de 64bit kan niet ze complete voordeel laten zien.
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 18-08-2009 21:19 ]
ehhhErwinvz1 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:11:
[...]
Nee de cpu is zelf 32bit. (coreduo xeon is het)
Maar geheugen kan hij wel gebruiken tot 16gb.
Maar dat komt door PAE.
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sspec=sl9rtIntel® EM64T 1
Ook kan je meer dan 16GB in een MP 1.1 hebben. Alleen niet via apple.
Mediamarkt Amsterdam Arena heeft ze voor 1999 euro te koop. Ze hebben nu ook zo'n actie waar bij aankoop van een apple computer je een van 100 euro cadeaubon ontvangt. Ik weet alleen niet of dit ook geldt voor de mac pro. suc6!--MeAngry-- schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:29:
Zijn er hier eigenlijk mensen die weten waar het vorige model Mac Pro nog te krijgen is met korting?
A-mac kan ze nog krijgen, maar voor 2099 euro vind ik ze niet zo interessant. (Je kunt de nieuwe al voor 2199 euro vinden op internet.)
Tweedehands worden ze ook nog niet echt veel aangeboden, of het is alleen voor de nieuwprijs.
1) De 4 core uitbreiden naar eigen wens via apple (buiten hard disks en geheugen om)
2) de 8 core aanschaffen redelijk standaard laten (is toch een stuk sneller als mijn huidige iMac) en na 1-2 jaar een CPU upgrade doen (zakt de CPU prijs voldoende om het aantrekkelijk te maken?).
Dan nog een vraag met betrekking tot de CPU vervangen, kan je gewoon een intel CPU er in stoppen die ze bij de lokale computer store verkopen (er vanuit gaande dat het wel het juiste type is). Ik had namelijk al wel gelezen dat grafische kaarten geflashed moeten worden als je een windows kaart in een Mac wilt gebruiken, maar geld dit ook voor een normale CPU (zonder firmware dus)?
Kickwilly83 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:55:
Het is nu nog niet aan de orde aangezien ik nu nog een iMac heb die ik nog wel een jaartje wil gebruiken, maar stel ik koop nu een Mac Pro, wat is dan aan te bevelen:
1) De 4 core uitbreiden naar eigen wens via apple (buiten hard disks en geheugen om)
2) de 8 core aanschaffen redelijk standaard laten (is toch een stuk sneller als mijn huidige iMac) en na 1-2 jaar een CPU upgrade doen (zakt de CPU prijs voldoende om het aantrekkelijk te maken?).
Dan nog een vraag met betrekking tot de CPU vervangen, kan je gewoon een intel CPU er in stoppen die ze bij de lokale computer store verkopen (er vanuit gaande dat het wel het juiste type is). Ik had namelijk al wel gelezen dat grafische kaarten geflashed moeten worden als je een windows kaart in een Mac wilt gebruiken, maar geld dit ook voor een normale CPU (zonder firmware dus)?

Een andere architectuur biedt meer winst, maar daar heb je veelal ook een andere chipset bij nodig, dus zo'n upgrade gaat niet werken.
Of je 4 of 8 cores moet nemen hangt helemaal af van welke software je hoe gaat gebruiken; er zijn maar relatief weinig toepassingen die volledig gebruik maken van 8 cores.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.