The devil is in the details.
Het is dus wel een bewuste keuze geweest, maar ik begrijp zeker de bedenkingen. Alle feedback wordt in dank aanvaard.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ook vanuit mijn kant weer eens een foto. Afgelopen tijd vrij weinig foto's kunnen maken, maar hopelijk binnenkort weer veel meer!
Vorige week heb ik deze gemaakt in de duinen bij Soest. Het was overladen met mensen, maar ik heb een rustig plekje kunnen vinden. Just sit and watch.

Klikbaar voor groter
@ FLuKee: ik vind dat hij met de stengel links in beeld beter in balans is inderdaad. Niks op aan te merken verder!
Mijn bijdrage:

Kiting kid by Erik Verberne, on Flickr
Sowieso schrijf je zo!
@jvdgeest Dat is geen vliegen maar een reiger. Die zwarte stipjes zijn volgens mij van de bomen afkomstig.
@nadroJ Ben benieuwd naar jouw versie, wat mij betreft mag je hem sturen of als linkje plaatsen.
@Exigence De omzetting past goed en de ruis ook. Enige puntje vind ik de vlieger welke wat mij betreft veel te licht/ onduidelijk is, maar wel belangrijk.
@ gelukkie mooi strand, mooie wolken. misschien idd wat meer contrast voor een nog levendiger plaatje
@ Exigence leuke spontane foto en mooie omzetting! het is idd jammer dat de vlieger minder opvalt, mara wat ik nog meer jammer vind is het touwtje wat je bijna niet meer ziet. ik dacht eerst dat hij een bal gooide en later zag ik de vlieger pas. maar de foto zelf is erg goed gelukt!
Ik hoop dat mijn bijdrage hier mag, ben er zelf lang mee bezig geweest om hem te maken;

Perfect symmetry by RoyzNL, on Flickr
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Voor de rest vind ik het een puike plaat. Wat mij betreft wel showcasewaardig idd
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Aan de andere kant mis je dan een heel stuk overzicht op de hogere vloeren.
WOW dude, nice!Royz schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 13:41:
Ik hoop dat mijn bijdrage hier mag, ben er zelf lang mee bezig geweest om hem te maken;
[afbeelding]
Perfect symmetry by RoyzNL, on Flickr
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
De vraag is of iemand anders dat wel had gehadRoyz schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 20:16:
Dank mensen! Het is denk ik inderdaad een keuze tussen perspectief en tegen de onderkant aankijken van verdiepingen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet aan had gedacht dat ik met 2 verdiepingen eronder wel de juiste perspectief zou hebben gehad. dank voor dat inzicht, stukje extra ervaring
Nu je logo nog in het midden... Waar kijken we naar eigenlijk?Royz schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 13:41:
Haha, zonder naar een nick te kijken wist ik dat jij het wasToff schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 23:07:
[...]
Nu je logo nog in het midden... Waar kijken we naar eigenlijk?
N.a.v. de reacties in het mensen verzamel topic plaats ik voor het eerst in het solo showcase topic. Op 30mm @ F1.4, waarbij het moment precies goed viel:

IMGP0124 by bartvandermark, on Flickr
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Sorry maar voor mij is dit gewoon een straatje, verder niets bijzonders... Wil niet te hard overkomen ofzo hoor, dit is puur persoonlijk misschien
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
@Mcdronkz - Dank.
Goed om te weten dat men kritisch is op over- en onderbelichting. Ikzelf ook, maar op zo'n foto kies ik er juist voor om de extremen te pakken. Het wordt anders een saai plaatje. Nu vind ik hem sfeervol, maar het is goed te weten dat anderen dit niet per se zo zien.

Klik op foto voor groot
Canon EOS-1 Mark III Ds
100mm Macro F/2.8
@
3.5
1/800
1250
Feedback
@Exigence
Algemeen
Goed moment, moest even goed kijken voordat ik de vlieger zag!
Compositie
Netjes, goed dat je op de achtergrond nog een andere jongen ziet, zorgt voor diepte
Kleur
Fijn!
@Royz
Algemeen
Fijn, de foto doet de titel eer aan, prachtig symetrisch
Compositie
Kleur
@vandermark
Algemeen
Tsja, ik vind het niet mijn ding. Wellicht door de wat ongemakkelijke blik / rimpels rond neus
Compositie
Prima, mijn subjectieve mening ziet kinderen graag meer op ooghoogte...
Kleur
Prima
@Lapras
Algemeen
Voor mij is de foto iets te druk & zijn de witte vlakken mij iets te fel..
Compositie
Prima
Kleur
Ik zou de contrasten iets verminderen, nu kijkt hij voor mij niet heel prettig weg..
[ Voor 61% gewijzigd door Maarten L op 12-07-2011 22:15 ]
www.maartenlangelo.nl
Waarom? Het zal wel persoonlijk zijn, maar ik zie niets in jouw foto om een plaats hier - of waar dan ook - te rechtvaardigen. Met jouw spullen verwacht ik op zijn minst meer scherpte, maar dan nog, de showcase vraagt om foto's die eruit springen en dat zie ik niet.
Tsja, wat wil je dat ik zeg?Toff schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:04:
[...]
Waarom? Het zal wel persoonlijk zijn, maar ik zie niets in jouw foto om een plaats hier - of waar dan ook - te rechtvaardigen. Met jouw spullen verwacht ik op zijn minst meer scherpte, maar dan nog, de showcase vraagt om foto's die eruit springen en dat zie ik niet.
www.maartenlangelo.nl
Overtuig me?
Ik zie in het macro-draadje regelmatig foto's voorbijkomen die sowieso technisch beter zijn (beter dan ik zelf kan maken), die nooit de showcase halen.
[ Voor 40% gewijzigd door Toff op 13-07-2011 00:35 ]
www.maartenlangelo.nl
De wat obligate toepassing van de "regel van derden" dan? Of vind je de kleuren exceptioneel? Of vind je het "soldaatje" heel bijzonder? Ik vind hem niet scherp, maar oké, een foto is meer dan dat, of kan dat zijn. Bijzonder licht, een sfeer? Zeg het maar, ik sta open voor alles.Maarten L schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:33:
Dat lijkt me lastig gezien foto's subjectief worden bekeken. Ik bedoel, jij vindt de foto kennelijk niks omdat deze niet 'scherp' is. Dan zeg ik; ok, maar ik vind hem wel scherp. Daar houdt het dan wel een beetje op als dat je enige feedback is.
www.maartenlangelo.nl
www.maartenlangelo.nl
ISO1250 zou hier geen rol bij moeten spelen. Waar jij op mikt wel
@lapras: De zwart wit conversie vind ik iets te heftig, zonde! Verder qua onderwerp vind ik hem niet echt mijn aandacht vasthouden. Denk dat dat wel zou lukken als je een wat mysterieuzer sfeertje probeert te creeeren, en dat lukt nu niet echt. Nu is het gewoon een straatje.
@vandrmark: iets te fletse kleuren en goed scherp. Verder voor mij gewoon een babyfoto
@Royz: Toffe foto; heel gaaf lijnenspel. Zou misschien iets meer contrast in mogen, maar verder wel erg mooi.
@Exigence: Z/W omzetting vind ik niet zo geslaagd. Verder wel interessante plaat.
@gelukkie: Kleuren zijn te flets wat mij betreft. Ook vind ik je standpunt iets te hoog. Dit zie je vooral terug bij die boom rechtsachter, die zie je amper. De leegte vind ik wel mooi weergegeven
Het zachte van die sprietjes eromheen kan ik goed waarderen, mooie kadering.
Maar, een macro foto heeft wel die echte scherpte nodig om de kijker iets te laten zien wat hij normaal niet ziet met het blote oog en dat mis ik hier wel. Hij is niet zo lekker scherp als wel zou kunnen en zodoende vind ik het een nette testcase foto. Een showcase foto heeft net dat beetje extra's nodig waardoor het een plaat wordt om van te genieten en waar je niet zozeer commentaar meer op wilt geven. Dat mis ik dus een beetje.
@Zandpad Mooie foto, lekker scherp!
Zandpad very nice, iets lichter maken zou ik wel doen en dan nog eens oplichten en dan alles terugpoetsen behalve de ogen, en beetje blurren en dan de ogen teruggummen, lijkt me net iets sterker dan.
@zandpad: Tikke donker, keurig portret verder.
Ik heb de uil ietsje lichter gemaakt en het contrast iets verhoogd. Ben ook nog even met HDR aan de gang geweest maar dat werd niet echt wat.@Zandpad: Gave uilenplaat. Sluit me aan bij de voorgangers dat de vogel iets lichter mag, maar dan ook iets. Donkere achtergrond is wel weer geslaagd.
Uiltje by Zandpad, on Flickr
[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 29-07-2011 14:03 . Reden: Geen showcase niveau ]
[ Voor 99% gewijzigd door Polariteit op 03-08-2011 11:57 ]
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Wat betreft de streep: is denk ik een verschil van inzicht, heb er namelijk bewust voor gekozen hem zo te plaatsen. Ik vond dit namelijk mooier dan met nog een stuk asfalt voor de streep.
Daarnaast, en dat ben ik met eerder commentaar eens, had ik ook liever net het begin van de streep gezien. Je weet dat hij er nu net is afgesneden en in dit geval vind ik het ook hinderlijk.
Neemt niet weg dat het een leuke plaat is. Ik had hem zelf niet gauw gemaakt, en dat maakt het altijd bijzonder.
ach, het was echt in de middle of nowhere; zoveel ander verkeer was er nietRoyz schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 08:26:
Hey marcel mooie plaat! Ik vind het niet storend, maar ja ik ben dan ook kleurenblind. Ook het begin van de streep vind ik prima. Je had wel lef om daar te gaan liggen met je camera
Bovendien had ik iemand op de uitkijk staat
Heel nice! Hier wil ik het verhaal wel achter weten, hoe heb je dit gedaan?. Ik vermoed de glazen vastgezet op de tafel en de tafel gekanteld ofzo?? (ik zit er waarschijnlijk helemaal naast)
Compositie, licht etc. top!
Enige jammer vind ik de kleurbewerking. Als whiskey-liefhebber (Glenfiddich
Verwijderd
Als Whisky liefhebber vind ik het zonde om de linker whisky te verspillen. Die rechtse... gooi maar door de gootsteen... Ik neem aan dat die rechtse het bocht van 12 jaar oud is. Wat ik jammer vind is dat de whisky's alle drie dezelfde kleur hebben. Als ik de linkse en rechtse inschenk, zie ik toch wel wat kleurverschil en dat mis ik helemaal in je foto.
Ook hier veel interesse voor hoe de plaat tot stand is gekomen trouwens.
In zijn algemeenheid trouwens wel een hele mooie plaat. Eerst dacht ik dat je 1 glas had gepakt en dat 2 keer gekopieerd had, maar bij nader inzien toch niet.
(Of om het anders te zeggen: ja, inderdaad, showcase waardig, maar ik ben even iets met slakken en zout aan het doen....)
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:17:
@D300s:
Ik neem aan dat die rechtse het bocht van 12 jaar oud is.
Mee eens, maar die van 15 is echt een genot!
Ben het overigens met DickCAH eens dat juist het feit dat het lijkt alsof ze gekopieerd zijn, maar dat door kleine verschillen niet zijn echt bijdraagt aan de kwaliteit v/d foto!
Ik zou (net als RobbieB) graag weten hoe je dit geflikt hebt.
psn: jackal131 | "When you jump from a plane and your parachute is broken, you've still got the rest of your life to fix it"
Ik was eerder aan het denken om op elk verdiep een foto te maken. Dan moet je natuurlijk wel op elk verdiep ongeveer op dezelfde plaats kunnen staan...Royz schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 20:16:
Dank mensen! Het is denk ik inderdaad een keuze tussen perspectief en tegen de onderkant aankijken van verdiepingen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet aan had gedacht dat ik met 2 verdiepingen eronder wel de juiste perspectief zou hebben gehad. dank voor dat inzicht, stukje extra ervaring
When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia
Als ik het zo zie is zit er in elk glas hetzelfde, want Talisker is een stuk donkerder (en lekkerder) dan de andere twee. Afgezien daarvan is 't een fijne plaat!Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:17:
@D300s:
Als Whisky liefhebber vind ik het zonde om de linker whisky te verspillen. Die rechtse... gooi maar door de gootsteen... Ik neem aan dat die rechtse het bocht van 12 jaar oud is. Wat ik jammer vind is dat de whisky's alle drie dezelfde kleur hebben. Als ik de linkse en rechtse inschenk, zie ik toch wel wat kleurverschil en dat mis ik helemaal in je foto.
Ook hier veel interesse voor hoe de plaat tot stand is gekomen trouwens.
In zijn algemeenheid trouwens wel een hele mooie plaat. Eerst dacht ik dat je 1 glas had gepakt en dat 2 keer gekopieerd had, maar bij nader inzien toch niet.
(Of om het anders te zeggen: ja, inderdaad, showcase waardig, maar ik ben even iets met slakken en zout aan het doen....)
Verwijderd
En heb je hem al eens geprobeerd met verschillende (kleuren) whisky? Van licht naar donker bv.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de methode, maar vermoed dat je boven elk glas een soort van "zakje" hebt gehangen, en die dan simultaan hebt doorgeknipt, zodat het van boven erin valt, en mooi terug eruit springt. Ben ik dicht?
Maar dat komt denk ik door de belichting. Normaal gesproken zijn we niet gewend dat whisky sterk van achteren belicht word en zien we dus een veel donkerder vloeistof.
Ik zou nog wat experimenteren of je een mooiere kleur kunt krijgen en toch de glazen ook goed belicht kunt krijgen. De foto best goed geslaagd, maar hij zou top worden als je meteen herkent dat het whisky's zijn.
Anders kun je wellicht in photoshop wat truuks uithalen om de whisky kleur wat op te halen.
Wat betreft de methode lijkt me dat er gewoon aan de tafel geschoven is. Anders krijg je niet dat de vloeistof allemaal aan één kan van het glas zit.
Prachtplaat overigens. Enig puntje van kritiek: de tekst op de glazen is niet altijd even leesbaar.
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Bruin gekleurd water in whisky glazen. Deze liggend invriezen in de vriezer en daarna snel foto maken nadat je de glazen even hebt schoongemaakt.
Verder super foto. Technisch prima. Bovendien de X factor : trekt aandacht en laat mensen verbazen en nadenken.
http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157626881887168
+
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157626881887168/
erg mooi!
[ Voor 26% gewijzigd door Pascal op 02-08-2011 14:12 ]
Inderdaad het is geen whisky. Dat zou zonde zijn. En ik had ze niet in huis.
Het was een van de eerste die ik maakte. Hier een foto van een gebruikte opstelling:

En hier het resultaat:

Photoshop is nagenoeg niet gebruikt alleen voor een stofje weg te halen. De uitdaging voor mij is om zo min mogelijk te shoppen en alles in de opstelling te maken.
In deze foto op Flickr staan de gebruikte onderdelen in de foto besproken.
Ik hoop volgende week nog wat ideeën uit te kunnen werken met druppels.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb geen enkel idee wat dit in het showcasetopic doet. Het is technisch (op enkele punten na) allemaal wel redelijk, maar verder is er absoluut niets dat me aanspreekt in deze foto. Kleurgebruik is niet interessant, compositie is niet interessant, m'n punt is duidelijk denk ik.marceltuit schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 07:08:
Gezien de reacties in het testcase topic kreeg ik de indruk dat de plaat hier in het showcase topic wel op zijn plaats zou zijn:
[afbeelding]
Cima road - Mohave national preserve by Marcel Tuit, on Flickr
In dat laatste shot heb je wel lekkere diepe kleuren.
Wat betreft de kleur van de whisky's is het dus wellicht gewoon een kwestie van wat meer kleurstof toevoegen?
Sorry voor de whisky liefhebbers (ik ben er zelf ook niet vies van) Het was een of ander appel-nog iets sapje uit de koelkast.mjtdevries schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 15:57:
@D300s
In dat laatste shot heb je wel lekkere diepe kleuren.
Wat betreft de kleur van de whisky's is het dus wellicht gewoon een kwestie van wat meer kleurstof toevoegen?
Ik zou de foto graag nog eens over doen met echte whisky erin en de fles ook meenemen in de foto. Moet er nog een paar nachtje over slapen hoe precies maar dat komt nog wel. Echte drank met alcohol geeft ook weer een ander effect ivm de viscositeit.
High speed fotografie is een leuke tak van sport en erg verslavend om steeds weer origineel te zijn.
tsja blijkbaar verschillen de smaken dan? Dat jij een smaak hebt die apart is zegt niet dat een foto niet in dit topic thuishoort... jou smaak is niet allesbepalend volgens mij...mcdronkz schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 15:08:
[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb geen enkel idee wat dit in het showcasetopic doet. Het is technisch (op enkele punten na) allemaal wel redelijk, maar verder is er absoluut niets dat me aanspreekt in deze foto. Kleurgebruik is niet interessant, compositie is niet interessant, m'n punt is duidelijk denk ik.
Ik ga ervan uit dat als ze in het TESTCASETOPIC enthousiast zijn, dat de plaat dan goed genoeg is voor dit topic. Waarom heb ik jou daar niet gehoord?
[ Voor 22% gewijzigd door Polariteit op 03-08-2011 07:20 ]
Begrijp me niet verkeerd, 't is gewoon mijn mening hoor, en die is absoluut niet allesbepalend. Begrijp best dat m'n post een beetje hard overkomt, maar daar moet je je niet teveel van aantrekken.marceltuit schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 07:17:
[...]
tsja blijkbaar verschillen de smaken dan? Dat jij een smaak hebt die apart is zegt niet dat een foto niet in dit topic thuishoort... jou smaak is niet allesbepalend volgens mij...
Ik ga ervan uit dat als ze in het TESTCASETOPIC enthousiast zijn, dat de plaat dan goed genoeg is voor dit topic. Waarom heb ik jou daar niet gehoord?
Of ik een aparte smaak heb is de vraag, maar buiten dat: over smaak valt te twisten, maar over kwaliteit niet.
Dan sluit ik me aan bij de 'smaak' van mcdronkz, ik vind de foto ook helemaal niet interessant, de kleuren zijn hard (beetje compactcamera kleuren), de compositie is saai, er is niks in beeld (ja een wegstreep, jeej) en de omgeving is niet te zien.marceltuit schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 07:17:
[...]
tsja blijkbaar verschillen de smaken dan? Dat jij een smaak hebt die apart is zegt niet dat een foto niet in dit topic thuishoort... jou smaak is niet allesbepalend volgens mij...
Onderbouw eens wat je wel goed vindt?
@D300s: Mooi werk, beide.
Verwijderd
Mooie foto met die gekleurde vloeistoffen, vind m geslaagder dan die whiskey foto. Alleen lijkt het me een stuk beter zonder die rare harde vignetting... valt daar nog wat aan te doen?D300s schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:37:
Bedankt voor de positieve reacties.
Inderdaad het is geen whisky. Dat zou zonde zijn. En ik had ze niet in huis.
Het was een van de eerste die ik maakte. Hier een foto van een gebruikte opstelling:
[afbeelding]
En hier het resultaat:
[afbeelding]
Photoshop is nagenoeg niet gebruikt alleen voor een stofje weg te halen. De uitdaging voor mij is om zo min mogelijk te shoppen en alles in de opstelling te maken.
In deze foto op Flickr staan de gebruikte onderdelen in de foto besproken.
Ik hoop volgende week nog wat ideeën uit te kunnen werken met druppels.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 11:37 ]
Zoals jij het schreef kwam het op mij over dat omdat jij de foto oninteressant vindt, dat hij daarom niet in het topic. En dat vind ik dus een beetje kulmcdronkz schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:15:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, 't is gewoon mijn mening hoor, en die is absoluut niet allesbepalend. Begrijp best dat m'n post een beetje hard overkomt, maar daar moet je je niet teveel van aantrekken.
Of ik een aparte smaak heb is de vraag, maar buiten dat: over smaak valt te twisten, maar over kwaliteit niet.Wanneer je positieve commentaren in het testcasetopic ontvangt, betekend dat natuurlijk nog niet meteen dat je foto goed genoeg is om 'm hier te posten. Wat mij betreft is je foto beeldtechnisch gewoon niet goed genoeg voor dit topic. Maar hoe dan ook, ik bepaal natuurlijk niet wat er in dit gepost mag worden. Ben trouwens ook niet altijd in de gelegenheid om elke post in het testcasetopic van commentaar te voorzien, maar dat had je hopelijk zelf ook al begrepen.
Als een foto technisch gezien niet in orde is dan sta ik er uiteraard voor open. Dus ik ben benieuwd wat jij 'beeldtechnisch' niet goed vind aan de foto. Naar mijn idee is hij scherp hoor...
Niet? Ik al die tijd maar denken dat dat wel zo wasWanneer je positieve commentaren in het testcasetopic ontvangt, betekend dat natuurlijk nog niet meteen dat je foto goed genoeg is om 'm hier te posten.

UiteraardBen trouwens ook niet altijd in de gelegenheid om elke post in het testcasetopic van commentaar te voorzien, maar dat had je hopelijk zelf ook al begrepen.
@DG: lijkt mij niet de bedoeling dat ik mijn foto ga onderbouwen, dan had ik hem net zo goed niet kunnen plaatsen. Zoals al eerder aangegeven, over smaken vallen niet te twisten. En zaken als compositie/kleurgebruik zijn dusdanig subjectief dat dat daar wat mij betreft ook onder valt...
Mooie foto's, misschien had je bij de eerste wel kleurverschil kunnen toevoegen ofzo, donkerder of lichter oid. Maar zeker een showcase waardige plaat. Die tweede is ook erg leuk door de sprekende kleuren.
marceltuit,
Om eerlijk te zijn vind ik je foto best mooi en leuk gedaan, technisch niets op aan te merken maar voor mij niet aandachthoudend genoeg om hem hier te zetten, een beetje saai dus. Maja dat is dan weer mijn smaak.
Ik vind de foto inderdaad oninteressant, en dat is één van de redenen dat 'ie wat mij betreft niet hier geplaatst had hoeven worden. Of wou je me het recht op m'n mening soms ontnemen?marceltuit schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:56:
[...]
Zoals jij het schreef kwam het op mij over dat omdat jij de foto oninteressant vindt, dat hij daarom niet in het topic. En dat vind ik dus een beetje kul
Hij is scherp ja, en daarmee heb je het ook wel zo'n beetje gehad.Als een foto technisch gezien niet in orde is dan sta ik er uiteraard voor open. Dus ik ben benieuwd wat jij 'beeldtechnisch' niet goed vind aan de foto. Naar mijn idee is hij scherp hoor...
Ik weet zeker dat er manieren zijn om de waarschijnlijk prachtige omgeving meer recht aan te doen.
Laat je sarcastiche opmerkingen lekker achterwege joh, je laat jezelf wel erg kennen op deze manier.[...]
Niet? Ik al die tijd maar denken dat dat wel zo was
Dan vrees ik toch dat je er niet zoveel van begrepen hebt. Over compositie en kleurgebruik kun je in z'n algemeenheid heel veel nuttige dingen zeggen, en hoewel je dat naar eigen inzicht (smaak) toepast op je foto's, is het dus wel degelijk mogelijk om daar zinnige en objectieve kritiek op te hebben.Zoals al eerder aangegeven, over smaken vallen niet te twisten. En zaken als compositie/kleurgebruik zijn dusdanig subjectief dat dat daar wat mij betreft ook onder valt...
Verwijderd
joepie.. we hebben een nieuwe stijl-dicator...mcdronkz schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:30:
[...]
Ik vind de foto inderdaad oninteressant, en dat is één van de redenen dat 'ie wat mij betreft niet hier geplaatst had hoeven worden. Of wou je me het recht op m'n mening soms ontnemen?
Wat een onzin. Ik zeg alleen maar dat ik een foto oninteressant vind, wat is daar in hemelsnaam op tegen? -DG- en Milo. gebruiken termen van dezelfde strekking, en daar hebben ze het volste recht toe. Het lijkt er gewoon op alsof je goedkoop probeert te scoren met termen als 'stijl-dictator', lekker volwassen.Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:38:
[...]
joepie.. we hebben een nieuwe stijl-dicator...
Verwijderd
Je spendeert anders flink wat tijd aan deze voor jou "niet-interessante" foto.mcdronkz schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:44:
[...]
Wat een onzin. Ik zeg alleen maar dat ik een foto oninteressant vind, wat is daar in hemelsnaam op tegen? -DG- en Milo. gebruiken termen van dezelfde strekking, en daar hebben ze het volste recht toe. Het lijkt er gewoon op alsof je goedkoop probeert te scoren met termen als 'stijl-dictator', lekker volwassen.
Wat is je doel? Dat een moderator de foto weghaalt of dat Marcel m zelf verwijderd en het maar opgeeft na jouw positieve feedback waarin je demonstreert dat je een echte "kenner" bent die vertelt dat hij het beter kan en een "totaal andere" foto had genomen. Als je het beste met m voor hebt geef je wat tips voor verbetering en laat je voor de rest lekker de boel de boel. Hebben we er allemaal wat aan.
Eerlijk gezegd vind ik dat de foto ook te wensen overlaat maar het is geen dramatisch slechte foto en voor 'hem' is het blijkbaar een mijlpaal en een showcase foto op dit moment. Dat het niet in de hotshots komt is waarschijnlijk zeker maar voor de rest is het puur smaak wat je hier zit te bevechten. Dit is geen elite-clubje...
onder de streep mogen weer gruwelijk mooie foto´s komen
------------------------------------------------------------------------------------------
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik neem steeds meer plaatjes van vlinders/libellen die niet echt als macrofotografie kwalificeren.
Voor de geïnteresseerden: hier kun je zien hoe dit tafereel er uitziet met een compactje.
[ Voor 7% gewijzigd door FLuKee op 05-08-2011 22:50 . Reden: groter formaat bijgevoegd ]
Mee eens. Als je de foto wat groter bekijkt zie je dat het dauw is, maar omdat er zoveel dauwdruppels aanwezig zijn lijkt het een extreme verscherping te zijn ofzo. Het leidt een beetje af...Jay-P schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 12:51:
@Flukee: Mooie belichting, prachtige compositie, goed op de achtergrond gelet..... maar ik mis toch wel detail en ik weet niet of het dauw en/of teveel verscherping is maar dat stoort mij toch wel heel erg.
Verwijderd
@Lapras Ik heb hem wel in zijn geheel nog iets verder onderbelicht in Lightroom. Maar de onderkant was door de ondergaande zon sowieso donkerder dan de bovenkant van het beeld.
Scientia potentia est
@Flukee: Erg rustige foto, kijkt lekker weg.
@Ravnos: Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers, inderdaad erg sfeervol beeld. De silhouet maakt het een spannend beeld.

Opties voor o.a. groter
[ Voor 15% gewijzigd door Nordlys op 02-09-2011 08:41 ]
@flukee: Sjongejonge, da's echt ragscherp! Prachtige kleuren ook. Oogt wel een beetje alsof er iets te veel verscherping op is losgelaten.
@ravnoss: Is dat echt een eagle? Vind 'm linksonder wat donker. Zou 'm zelf denk ik in portrait hebben geschoten. Sfeer is fantastisch!
@armada: De schuine achtergrond stoort me wat. Technisch netjes maar ik mis iets context, waarom staat die vlag daar?
Na reactie's van collega's hier in Aberdeen trek ik ook 's de stoute schoenen aan, Dunnottar Castle:

Camera Nikon D300
Aperture f/9.0
Focal Length 16 mm
ISO Speed 400
1 foto door hdr efex gehaald voor de toning en de zwart/wit preset gekozen.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
En weghalen kan altijd, maar er is natuurlijk een stuk meer eer te behalen door van testcase naar showcase gepromoveerd te worden, dan andersom te degraderen
[ Voor 10% gewijzigd door Nordlys op 16-09-2011 23:54 ]
Ik vind het ook een testcase en geen showcase.
wat gaan er toch maar veel mensen naar schotland, komt dat door mijn testcaseje van vorig jaar??
@Armada.: de tralies storen mij best wel. De bokeh vind ik wel wat hebben maar leidt wel behoorlijk af van het onderwerp.
@FLuKee: fijne zachte kleuren en een rustige achtergrond. Ook de compositie vind ik erg fraai.
Mijn eerste bijdrage in dit topic, van afgelopen woensdagochtend op de Veluwe:

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Het is hier geen testcase
Het doel is om hier foto's te plaatsen van goeie technische, originele en creatieve kwaliteit. Twijfel je er zelf al over, post hem dan niet: het publiek is nog kritischer dan jij
Onderbouw kritiek op andermans foto. Dat geldt óók voor positieve kritiek!
Eén foto per post! Dus ook niet binnen een kort tijdsbestek meerdere posts achter elkaar.
Houd rekening met de breedte van het forum, maximaal 800px! Eventueel linken naar een grotere versie.
Foto weg? Dan is hij waarschijnlijk verplaatst naar Solo testcasefoto's - om van te leren of verwijderd omdat 'ie breder dan 800px was.