Vanmiddag S5 uitgelaten samen met Doofus.

Eerder de 3.0 TDI A5 gereden, kon mij niet echt bekoren. Je vliegt door je toeren heen en het is niet echt
'freude am fahren.'. Eerder zo ongemerkt mogelijk op je plaats van bestemming aankomen.
De vorige S modellen waren niet echt de meest boeiende. S4 cabrio was wel leuk, maar S4, S6 het blijft allemaal een beetje beperkt tot een grote motor in een normale auto lepelen.

Ik dacht dat misschien Audi deze S5 wat sportiever zou maken dan voorgaande en huidige S modellen.
De auto ziet er immers wel een stuk meer onderscheidend
'S' uit dan wat ze normaalgesproken doen. Een S6 is bijvoorbeeld niet echt makkelijk te herkennen ten opzichte van een normale A6. Alleen de 4 uitlaten S6 en V10 stickers zijn exclusief voor de S6, de grill kan ook gewoon gekozen worden op een 1.8.
Maar dat terzijde.

Als je plaatsneemt in de Recaro stoelen is er op de grijze S5 tellers en stuur na, geen verschil te zien tussen de normale A5 en de S5.
Het optionele Satinnappa (2.000,- euro meerprijs ten opzichte van normaal leer) lijkt alleen niet echt veel te kunnen verduren. Het leer had al op een aantal plekken zichtbare schade. Apart voor een auto met 44.000 op de teller.
Het ook optionele Carbon Fiver ( 600,- eurotjes, ze geven het weg) geeft wel veel sportieve meerwaarde aan de auto.
De sleutel die je in het dashboard steekt kan je niet omdraaien en er is ook geen startknop.
De motor wordt gestart door de sleutel nogmaals in te drukken. Moet je ook maar weten...
Het geluid van de S5 is wel erug mooi. Net als bij Mercedes zijn ze er goed in geslaagd om de V8 een mooi, donker inhoudvol geluid te laten produceren. Dan klinkt de S5 zelfs nog iets complexer door niet te plaatsen 'onderbuik gevoel plofjes'.
Wat ook meteen opvalt is dat de S5 vrij strak afgeveerd staat. Niet sportief, maar wel voelbaar anders dan een A5.

De besturing is helaas nogsteeds even communicatie en gevoelloos als elke andere Audi (en mercedes).
En dan mijn voornaamste en laatste puntje van negatieve kritiek, het is bizar genoeg moeilijk om je schakelmoment te kiezen aan de hand van het motorgeluid.
Doordat ze tegenwoordig allemaal truukjes in de auto plaatsen om een zo mooi mogelijk geluid eruit te kunnen persen, Is het geluid wat je hoort niet alleen de motor die aan het werk is. En ik heb nu voor het eerst ervaard, dat het dan knap lastig kan zijn om je toerental te schatten.
De S5 produceerd bijna hetzelfde geluid bij de 5.000 toeren als bij de 7.000. En nodeloos om te vermelden zit er weldegelijk een groot verschil tussen die 2.

Deze auto is wel absoluut briljant cruise materiaal. Zoals het eigenlijk hoort bij Audi kan je er heerlijk lange ritten mee maken die voorbij zijn voordat je er erg in hebt.
Het is dus niet een auto die je kan vermaken, maar een auto die de mogelijkheid geeft om voor je gevoel ongemerkt van A naar B te verplaatsen.