KappeNou schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:21:
[...]
Bij een turbo motor is het idd vlak. Dat is juist het probleem

met een atmosferisch blok loopt het koppel langzaam omhoog en bij een turbo motor gaat de koppel kromme wanneer de turbo in slaat heel snel omhoog. Een atmosferisch blok voelt daardoor vaak ook minder snel aan dan een gelijkwaardig snel turbo blok.
De A4 is meer een rijders auto die niet voor de doeleinde gebruikt gaat worden waar een A6 wel voor gebruikt wordt. Dat is tenminste de enige logica die ik mij kan bedenken.
Dat klopt. Wat dan ook meetelt is dat doordat het koppel in de hogere toeren lager is dan in de lagere toeren en je schakelt, het effectieve koppel op de achterwielen na de overgang gelijk is en daardoor de schakeling geleidelijker aanvoelt (niet dat na de schakeling de pit eruit en je moet wachten).
Bij diesel is dat weer andersom, boven de 3000 toeren is de pit eruit, schakelt hij over rond 4000 toeren naar bijvoorbeeld 2500 toeren, krijg je ineens een duw in de rug omdat het effectieve koppel daar weer hoger is.
Heb wel eens een programmaatje geschreven die dat kan simuleren.
Overigens vandaag met m'n vader naar de Audi dealer (centrum Breda) geweest en we hebben gelijk een proefrit gemaakt met de A6 (was op locatie toevallig).
Moet zeggen dat de auto in vergelijking met de Volvo (Volvo XC70 uit 2007, oude model) veel strakker rijdt. De Volvo rijdt heel comfortabel, maar de audi ook op zijn manier. Zo is de Volvo zo zacht geveerd dat als je van een steile drempel afkomt de auto een beetje naveert. Bij de Audi is dat absoluut niet het geval, daar krijg je gewoon een flinke schok en klaar. Daarbij schakelt de multitronic heerlijk (m'n pa wil automaat, jammer voor mij

), je voelt hem niet eens, niks! Toch het enige wat ik mis is dat heerlijke geluid van de Volvo D5 turbodiesel. De Audi is veel stiller en beschaafder op dat gebied, maar ook sneller en lichter. Daarbij was het spits en in Breda-noord waar het Audi centrum zit rijdt het dan wel, maar echt de auto goed uittesten kon niet helaas. Ten slotte is jammergenoeg het geluidssysteem veel minder (en denk maar niet dat het Bose pakket ook maar enigzins vergelijkbaar is met het bij Volvo geleverde Dynaudio systeem, Bose gebruikt gewoon goedkope
troepspeakers), maar het MMI-navigatiesysteem is werkelijk geweldig! De keus is aan hem.
Ik heb ook nog over de motorisering gevraagd. Ze zeiden zelf dat de 2.0 TFSI in de Audi A4, Q5, TT enz. een andere motor is dan in de A6 en de enige rede dat deze nog niet in de A6 wordt geleverd is omdat over anderhalf jaar er een nieuwe A6 komt, waar deze motoren dan weer wel in te leveren zijn.
Ik snap niet dat die motoren van de A4 e.d. dan niet vooralsnog leverbaar zijn in de A6, maar goed... Het is volgens mij sowieso hetzelfde motorblok en daarom zijn het slechts een paar softwarematige aanpassingen die het blok sneller zouden moeten kunnen maken.
De korting op S-line is nog leverbaar t/m 13 april. Daarna wordt deze fors duurder