EDIT: lange review geworden
Ook even een update van mijn kant: We hebben gister proef gereden in een 2006 Sportback tdi. We hebben een inruil prijs voor de A4 gekregen die niet al te gek lijkt. en we willen beide wel wat anders, we hebben de A4 nu 6 jaar gehad en mijn vrouw rijdt er de laatste 2 jaar eigenlijk het meeste in en die begint zich hopeloos te storen aan het feit dat die auto zo laag is (schraap schraap) En het is ook wel irritant dat je niet fatsoenlijk 2 mensen achterin kunt hebben. Daarnaast zit er groot onderhoud aan te komen, nieuwe banden (kost ook weer 700,-) en een grote beurt + apk (kosten de laatste jaren ook richting de 1000 euro) en eigenlijk had hij 2 maand geleden al een kleine beurt moeten hebben

dus binnen nu en de komende 3 maand moet er flink geld in die auto gestoken worden waar ik eigenlijk geen zin meer in heb.
Wat de Sportback betreft het is een 1.9 tdi, origineel getuned naar 130pk, En het is een Ambiton Pro-line uitvoering met winter-pakket dus lekker veel opties! : 4x elektrische ramen, midden-armsteun, 2-zone climate control, cruise control, metallic-lak, sport-stoelen, sport-onderstel, verwarmde voorstoelen, verwarmde spiegels + ruiten sproeiers, Concert 2 radio, Boordcomputer, navigatie via boordcomputer. blanke dakrails, 17" velgen en vast nog wel meer dingen die ik vergeten ben
Wat de proefrit betreft: De sportstoelen zitten heerlijk, onderstel is precies goed, stug genoeg zonder al teveel comfort te verliezen en niet te laag. Aangenaam verrast door de snelheid afhankelijke stuurbekrachtig. Rijdt lekker, weinig wind geruis, stil van binnen en natuurlijk geen rammeltje of kraakje te bekennen. Wat een verschil met de 11 jaar oude A4, die heeft toch wel de nodige rammeltjes en kraakjes en ook wel veel last van wind geruis, zeker met harde wind.
De zitpositie was wel even wennen, zit wat hoger dan de A4 en volgens mij loopt het dak aan de voorkant wat lager door, maar met mijn lengte (1,96) moet een autostoel toch altijd op de laagste stand. Enige minpuntjes: motor is met optrekken erg rumoerig, volgens mij is hij qua geluid meer aanwezig dan de tdi in onze A4. Daarentegen laat hij geen trillingen door naar het interieur en dat is bij de A4 wel behoorlijk zo.
Ander minpuntje vond ik de koppeling die gaat zo licht dat hij een beetje gevoelloos is. Mijn vrouw vond het overigens weer een voordeel want die kreeg bij veel schakelen in de A4 last van d'r linkerknie

.
Voor de rest rijdt de auto geweldig. Ik was van te voren wat sceptisch maar ben aangenaam verrast, de auto voelt groter en daardoor degelijker aan dan hij is. Ook de geluidsinstallatie waar ik van te voren weinig van verwacht had viel heel erg mee, geen idee of het standaard speakers zijn, maar hij had in de voor en achterdeuren een composetje en dat klonk in combinatie met de Concert II radio erg lekker!
Eigenlijk was ik er vanuit gegaan dat mijn volgende auto een A4 avant zou worden, maar nu ik de Sportback gereden heb ben ik wel voor deze auto gevallen. Mijn vrouw vindt een A4 avant erg groot, en een Sportback is natuurlijk een belastingschaal lichter. Hij schijnt vrij gemakkelijk 1:20 te rijden en de verzekering zal ook wel wat goedkoper zijn dus dat is dan allemaal wat voordeliger, en qua ruimte ach, voorin heb je ruimte zat. 1x per week moet ik 2 collega's achterin vervoeren en dat gaat ook prima. Achterin is de Sportback niet kleiner dan mijn huidige A4, dus daar hoef ik geen grotere (nieuwe) A4 voor de kopen, ook de kofferbak ruimte in de Sportback is best gunstig.
Nog even een brak fotootje van de garage:
kleur is dolfijngrijs, vind ik zelf een van de mooiste Audi-kleuren, en de meeste Sportbacks zijn zilver of zwart dus dat maakt deze, voor mij, wel extra aantrekkelijk.
We hebben nog t/m dinsdag bedenktijd... voordelen: rijdt erg fijn, veel opties, leuke sportieve uitvoering, rijdt zuiniger, besparing op onderhoud van de A4, nadeel: de spaarrekening moet leeg getrokken worden...
Wat zegen jullie? auto kopen die hopelijk/waarschijnlijk gaat besparen op onderhoud en verbruik, en de spaar-reking leeg trekken, of in die A4 blijven rijden waar ik komende maanden 1500 in moet investeren en welke ik nu voor een leuk prijsje kan inruilen
[
Voor 4% gewijzigd door
Chaoss op 01-02-2009 14:33
]