Wouter Tinus schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 03:34:
[...]
Als dat allemaal klare koek is, waarom suggereer je dan dat 512KB tot 1MB weinig uitmaakt omdat 2MB of 4MB ook weinig uitmaakt? Je andere argument (de geïntegreerde geheugencontroller) is een heel stuk beter en het toevoegen van het L3 als backup helpt ook zeker, maar 512KB L2 per
core is en blijft gewoon aan de lage kant voor een moderne processor:
Hoe kom je daar nu weer bij, ik zal de laatste zijn die dat beweerd, ik weet dat al jaren dat hoe kleiner de cache hoe meer invloed dat heeft als je hem vergroot. Dat is dus gesneden koek voor mij ja
Maar de stap van 512KB naar 1024KB is al niet echt groot bij de K9 (al weet niemand hoe dat bij de Phenom is), en AMD heeft over het algemeen minder last van latency, daarom gaf ik juist C2D ook als voorbeeld omdat die waarschijnlijk nog het meeste baat heeft bij meer cache, van deze twee. (omdat conroe nog een fsb heeft via de chipset)
Wat denk jij dat dat het voor een impact het heeft?

Ik denk in de meeste gevallen bijna niks en game maximaal 10% en dan nog geen eens in alle games. AMD heeft toen niet voor niks gedaan , dat was omdat het gewoon niet zoveel scheelde. (was in hun ogen niet de kosten waard)
En je kan het niet met me eens zijn, dat is jou goed recht.

Zelfs de stap van 512KB naar 256KB (Sempron) maakt nog niet zo heel veel uit (ongeveer het zelfde als 512KB naar 1024KB, misschien iets meer), en nu zins de conroe maakt het bij intel ook weer iets minder uit dan met de Netburst.
Ik denk dat de stap van 512KB naar 1MB L2 voor veel toepassingen meer zal opleveren dan de stap van 2MB naar 6MB L3.
Ja dat zou kunnen maar veel zal het niet zijn, ze maken alle twee niet zoveel uit denk ik, misschien dat ze samen nog voor een boots kunnen zorgen die je wel gaat merken, want 10% is nauwelijks merkbaar, en daaronder al helemaal niet.
Edit/
Kijk in de meeste gevallen scheelt de stap daaronder iets meer maar nog geen eens zoveel meer. (sommige gevallen iets meer dan andere)
SuperPi laat hier wel een groter verschil zien, stap onder de 1MB zal hier waarschijnlijk nog veel groter zijn. (was te verwachten

)
Nu is dit natuurlijk geen Phenom, maar de C2D heeft volgens mijn nog steeds meer baat bij meer cache omdat hij over de chipset via de FSB met het geheugen in verbinding staat.
In sommige gevallen buiten game om, is het 2x zoveel niks is nog steeds niks.
[
Voor 28% gewijzigd door
mad_max234 op 16-12-2007 01:29
]