Ik ben blij als de fix er NIET opzit, want ik ben niet van plan hem gaan te gebruiken....
Anoniem: 215511
Het is te hopen dat AMD snel overstapt naar 45nm (Q22008?), want volgens mij is het 65nm proces dat ze gebuiken echt bagger. Bijv. de 65nm X2's moesten het doen met minder cache en lagere clocks. Hoewel straks de 6000+ en 6400+ wel op 65nm uitkomen verwacht ik dat ze niet beter presteren (minder zelfs @stock clocks). Denk zelf ook dat het ze vanwege dat proces niet lukt lagere TDP's voor de Phenom te krijgen. Zelf verwacht ik dus ook niet veel de X3, misschien dat de k10 X2 nog wat leuks brengt..
Kun je allemaal vergeten.Anoniem: 215511 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:24:
Het is te hopen dat AMD snel overstapt naar 45nm (Q22008?), want volgens mij is het 65nm proces dat ze gebuiken echt bagger. Bijv. de 65nm X2's moesten het doen met minder cache en lagere clocks. Hoewel straks de 6000+ en 6400+ wel op 65nm uitkomen verwacht ik dat ze niet beter presteren (minder zelfs @stock clocks). Denk zelf ook dat het ze vanwege dat proces niet lukt lagere TDP's voor de Phenom te krijgen. Zelf verwacht ik dus ook niet veel de X3, misschien dat de k10 X2 nog wat leuks brengt..
1. 65nm gaat maar tot 5600+
2. 45nm komt pas in Q3 2008, maar zal wel eind 2008 worden, anders is het een opsteker
3. K10 X2 zal hooguit aan de performance van een 6400+ komen zoals het lijkt
4. Juist de X3 is geweldig! Die heeft AMD nodig om de Wolfdale te temmen. Als ik de benchmarks wat doortrek zal AMD de wolfale pakken tussen 2,6-2,8GHz.
Anoniem: 215511
Hoezo? Als een Phenom X4 de 6400+ in games niet weet te evenaren (Quake 4, Crysis) enGENETX schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:32:
[...]
4. Juist de X3 is geweldig! Die heeft AMD nodig om de Wolfdale te temmen. Als ik de benchmarks wat doortrek zal AMD de wolfale pakken tussen 2,6-2,8GHz.
6400+ < E6850 < E8500 hoe kan diezelfde Phenom met een core uitgeschakeld dan ineens concurenen met die laatste qua performance?
Natuurlijk kan Amd een leuke prijsstrategie neerzetten en klinkt tri-core voor veel consumenten beter dan dualcore, maar toch.
Omdat er waarschijnlijk niet is getest met een Phenom @ 2,6-2,8GHz. Verder hangt het ook van de app af want je zal nooit 1 op 1 kunnen vergelijken maar op gemiddelden. En verder heb ik het over een X3 ipv X2, die extra core zal de mindere snelheid weten te vergoeden.
http://www23.tomshardware...=946&model2=882&chart=419
Pak die benchmark, die geeft wel een algemeen beeld weer van de Phenom vs Core 2 als het aankomt op gemiddelden.
Als ik even snel kijk met een schuin oog dan pak ik de volgende CPU's bij AMD:
Phenom 9700 en Athlon 5600+. De Athlon 5600+ staat dan gelijk aan een Phenom X2 op 2,4GHz. Pak dan ongeveer het midden van die balkjes. Die lijn komt ongeveer overeen met de lijn die ik trek wanneer ik de E6850 doortrek met 1,5 x het verschil tussen de E6850 en E6750 wat wle ongeveer overeen moet komen met de wolfdale. Geef ik AMD 200MHz meer om er zeker van te zijn dat hij er net wat boven komt.
Tuurlijk, het is specultatie, maar het zal ook per app afhangen. Gemiddeld gezien zal de AMD Phenom X3 de Wolfdale bij kunnen houden en verslaan is mijn verwachting.
http://www23.tomshardware...=946&model2=882&chart=419
Pak die benchmark, die geeft wel een algemeen beeld weer van de Phenom vs Core 2 als het aankomt op gemiddelden.
Als ik even snel kijk met een schuin oog dan pak ik de volgende CPU's bij AMD:
Phenom 9700 en Athlon 5600+. De Athlon 5600+ staat dan gelijk aan een Phenom X2 op 2,4GHz. Pak dan ongeveer het midden van die balkjes. Die lijn komt ongeveer overeen met de lijn die ik trek wanneer ik de E6850 doortrek met 1,5 x het verschil tussen de E6850 en E6750 wat wle ongeveer overeen moet komen met de wolfdale. Geef ik AMD 200MHz meer om er zeker van te zijn dat hij er net wat boven komt.
Tuurlijk, het is specultatie, maar het zal ook per app afhangen. Gemiddeld gezien zal de AMD Phenom X3 de Wolfdale bij kunnen houden en verslaan is mijn verwachting.
[ Voor 61% gewijzigd door GENETX op 09-01-2008 14:44 ]
Eehh... Hacku, dat is iets meer voor het Intel-discussie topic. Daar heb ik het al gepost, dus laat ze daar maar discussiëren over die reviewHacku schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:51:
Penryn review op x-bit labs:
Ja laten we intel nieuws voortaan gewoon in het intel topic posten, gaat dat ook wat meer lopen en hebben we twee leuk topic. 
Bijvoorbeeld hier.
[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon
Bijvoorbeeld hier.
[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon
AMD heeft de eerste B3 samples binnen, maar deze bevatten nog steeds de TLB bug. Er is dus nog een respin nodig. Dan praten we over mei.
Bron: http://www.erenumerique.f..._en_vrac_-news-11723.html
"We already knew that the versions clocked at 2.4 and 2.6 GHz of Phenom were postponed in the second quarter. We were able to confirm yesterday that the 9650 and AMD has indeed received its first chips using the stepping B3 (early silicon), the bug is still not fixed. A new "spin" is needed, which could push the Phenom in May."
En 45nm wordt een 2009 verhaal, volgens AMD's CTO Phil Hester:
"....AMD is on schedule to come out with its 45-nanometer manufacturing process in 2009 as well.
Bron: http://www.mercextra.com/...ng-with-amds-phil-hester/
Verder heeft AMD nog iets "in the works":
One of them is particularly astounding. AMD has cut the cost of a version of the Xbox 360 graphics chip and will be putting it into phones. What can it do? Hester said the chip has the graphics power of the original Xbox video game console, all in a cell phone. "We'll go from palmtop to petaflop," Hester said.
Bron: http://www.mercurynews.com/ci_7919933?nclick_check=1
"We already knew that the versions clocked at 2.4 and 2.6 GHz of Phenom were postponed in the second quarter. We were able to confirm yesterday that the 9650 and AMD has indeed received its first chips using the stepping B3 (early silicon), the bug is still not fixed. A new "spin" is needed, which could push the Phenom in May."
"....AMD is on schedule to come out with its 45-nanometer manufacturing process in 2009 as well.
One of them is particularly astounding. AMD has cut the cost of a version of the Xbox 360 graphics chip and will be putting it into phones. What can it do? Hester said the chip has the graphics power of the original Xbox video game console, all in a cell phone. "We'll go from palmtop to petaflop," Hester said.
[ Voor 40% gewijzigd door EaS op 09-01-2008 18:55 ]
als dit echt zo is...............EaS schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 18:22:
AMD heeft de eerste B3 samples binnen, maar deze bevatten nog steeds de TLB bug. Er is dus nog een respin nodig. Dan praten we over mei.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Niet echt iets nieuws ofzo. B3 ging al van Q1 -> Q2 en dit is dus de reden en 45nm was al verwacht voor begin 2009. Tuurlijk is het niet leuk, maar wie weet kan men dan nog iets meer maken van Shanghai in dat half jaar waardoor hij misschien nog wel beter tegen de nehalem kan knokken dan dat hij eerst zou kunnen.
Anoniem: 232954
Oke.. processor zit erin.. dat is het enige positieve...
Alle software (Cpu-z, Wprime, Ssandra, Everest, ze lezen allemaal niets uit, behalve dat het een quad-core is.
In de bios zijn alle opties verdwenen qua multipliers etc... ik kan niets meer aan mn geheugen instellen, geen cpu multi, helemaal niks.
Iemand een ideetje???
Edit: CPU-Z 1.43 leest iets meer uit.. processor loopt op 1150Mhz met een multiplier van 5.8 (standaard moet dit 2300 met een multi van 11.5 zijn), Bus speed 200Mhz, Memory leest totaal niets uit..
Alle software (Cpu-z, Wprime, Ssandra, Everest, ze lezen allemaal niets uit, behalve dat het een quad-core is.
In de bios zijn alle opties verdwenen qua multipliers etc... ik kan niets meer aan mn geheugen instellen, geen cpu multi, helemaal niks.
Iemand een ideetje???
Edit: CPU-Z 1.43 leest iets meer uit.. processor loopt op 1150Mhz met een multiplier van 5.8 (standaard moet dit 2300 met een multi van 11.5 zijn), Bus speed 200Mhz, Memory leest totaal niets uit..
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 232954 op 09-01-2008 20:17 ]
Klopt, maar Penryn is:PcManiaxx schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:19:
Maar ook niet echt iets waarvan je zegt; zooooo wat zit daar veel verschil tussen zeg
1) goedkoper
2) zuiniger
3) sneller
Lijkt me toch leuk meegenomen én dat alles is weer genoeg om het Phenom voordeel weg te nemen.
Dat bedoelde ik dusFeit is wel dat erg weinig overblijft van de winst die AMD met de Phenom pakte van ~15% per kloktik..... AMD is misschien iets per kloktik ingelopen vergelekn met Conroe vs K8.
Die X3 gaat in eerste instantie op maximaal 2,5GHz, ik moet nog zien hoe ze daarmee een Wolfdale op 3GHz willen aanpakken. Het zal vooral van de software afhangen.Voor de rest zal de X3 deze nieuwe E8xxx serie gaan aanpakken en als ik de benchmarks mag geloven dan zal AMD daar domineren op prestaties/prijs. De Dualcores gaan voorlopig tot de huidige 6400+ en zal dus net onder de Wolfdales komen.
Volgens mij is er inderdaad iets niet in orde met het 65nm procédé.Het is te hopen dat AMD snel overstapt naar 45nm (Q22008?), want volgens mij is het 65nm proces dat ze gebuiken echt bagger.
Op voorwaarde dat de dual core K10 (Kuma) op 3GHz+ klokt. Aangezien de K8 @ 65nm nooit op 3GHz werkt moet ik het eerst zien.K10 X2 zal hooguit aan de performance van een 6400+ komen zoals het lijkt
Ik was nog aan het twijfelen om die review hier neer te zetten, maar het is ook leuk om de huidige stand van zaken bij Intel eens te vergelijken.Eehh... Hacku, dat is iets meer voor het Intel-discussie topic. Daar heb ik het al gepost, dus laat ze daar maar discussiëren over die review
Het wil maar niet opschieten met Phenom. Wat hebben ze dan gefixt in de B3 stepping, is het wel nodig deze uit te brengen? Een nieuwe revisie wordt inderdaad ten vroegste mei, ik zou eerder gokken op de zomer.AMD heeft de eerste B3 samples binnen, maar deze bevatten nog steeds de TLB bug. Er is dus nog een respin nodig. Dan praten we over mei.
Voorspelbaar, ik had niet anders verwacht.En 45nm wordt een 2009 verhaal, volgens AMD's CTO Phil Hester:
De 65nm K8 doen zeker wel 3.0Ghz en bijna allemaal volgens mijn, mijn 3600+ brisbane deed dat al en geen hoge temps en dat was een van de eerste. En de K8 65nm van nu doen het alleen nog maar beter heb ik het idee.Hacku schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:35:
Op voorwaarde dat de dual core K10 (Kuma) op 3GHz+ klokt. Aangezien de K8 @ 65nm nooit op 3GHz werkt moet ik het eerst zien.
Dat AMD ze niet verkoopt wilt niet zeggen dat het niet kan. Ik weet bijna zeker dat AMD meer dan zat 65nm cpu's heeft die 3GHz doen om ze in het assortiment op te nemen. (En die binnen de perken blijft qua temps en vcore)
Op de beurs doet AMD het ook goed
In de laatste 3 maanden 60% !!! van de beurs waarde verloren, waarvan 30% in de laatste 10 dagen !
In de laatste 3 maanden 60% !!! van de beurs waarde verloren, waarvan 30% in de laatste 10 dagen !
WTF 30% in 10 dagen, hoe komt dat?The Source schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:06:
Op de beurs doet AMD het ook goed![]()
De uitlevering van quad-core Opterons ligt stil (behalve naar bepaalde klanten) juist vanwege van de TLB bug. De prioriteit ligt dus bij het oplossen van dit erratum. (En Opteron == Phenom onder de motorkap. Voor het Phenom markt segment is deze fix dan niet perse nodig, maar voor de Opteron afdeling wel - anders zou AMD niet het gros van de leveringen stopzetten).Hacku schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:35:
Het wil maar niet opschieten met Phenom. Wat hebben ze dan gefixt in de B3 stepping, is het wel nodig deze uit te brengen? Een nieuwe revisie wordt inderdaad ten vroegste mei, ik zou eerder gokken op de zomer.
Wat AMD daarnaast allemaal wil fixen (daar kunnen nog een paar revisies overheen gaan, niet alles wordt ineens gefixt) is te vinden in: Revision Guide for AMD Family 10h Processors
Jazeker, maar de 6000 en 6400 zijn nooit op 65nm verkocht.mad_max234 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:39:
[...]
De 65nm K8 doen zeker wel 3.0Ghz en bijna allemaal volgens mijn,
Misschien, dat weet je nietDat AMD ze niet verkoopt wilt niet zeggen dat het niet kan. Ik weet bijna zeker dat AMD meer dan zat 65nm cpu's heeft die 3GHz doen om ze in het assortiment op te nemen. (En die binnen de perken blijft qua temps en vcore)
Juist reden temeer om de TLB bug asap te fixen, en nu blijkt dat ze dit pas in een vierde revisie gaan doen?De uitlevering van quad-core Opterons ligt stil (behalve naar bepaalde klanten) juist vanwege van de TLB bug. De prioriteit ligt dus bij het oplossen van dit erratum.
Anoniem: 204645
zucht
Nu wou ik in februari een phenom rev b3 kopen, hebben ze die bug nog niet opgelost
Wat moet ik nu doen
[EDIT] Staat er al een preciese datum op de 45 nm processors? Begin,midden of eind 2009?

Nu wou ik in februari een phenom rev b3 kopen, hebben ze die bug nog niet opgelost
Wat moet ik nu doen

[EDIT] Staat er al een preciese datum op de 45 nm processors? Begin,midden of eind 2009?
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 204645 op 10-01-2008 01:09 ]
De reden is dat ze tijdje terug nog niet van de 2MB 90nm cpu af konden omdat de die gewoon de snelste was wat ze konden aanbieden, en nu heeft het geen nut meer om alles om te gooien naar 65nm K8.Hacku schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:40:
Misschien, dat weet je nietZe zullen wel een reden hebben om 90nm voor hun snelste chips te houden.
Draait de 2MB 90nm lijn eigenlijk nog steeds?
Dat klinkt niet logisch. Als 65nm gewoon goed zou zijn kon men ook 2MB @ 65nm aanbieden. De kleinere die size zou alleen maar voordeel opleveren.De reden is dat ze tijdje terug nog niet van de 2MB 90nm cpu af konden omdat de die gewoon de snelste was wat ze konden aanbieden, en nu heeft het geen nut meer om alles om te gooien naar 65nm K8.
Ja, anders zouden er geen 6000 en 6400 cpu's meer zijnDraait de 2MB 90nm lijn eigenlijk nog steeds?
NeeStaat er al een preciese datum op de 45 nm processors?
Verder blijven de cpu's in prijs dalen. De 4000+ is EOL, en de 4200+ heb je nu voor de prijs van de 4000+.
[ Voor 26% gewijzigd door XWB op 10-01-2008 01:15 ]
Een revisie is natuurlijk een update van een processor waarin bepaalde bugs zijn gefixt (of dingen zijn toegevoegd, denk bijvoorbeeld aan de SSE3 stepping van K8). De stand van zaken is nu: geplande fix voor TLB erratum (+ eventueel andere errata) stepping/revisie B3. De nieuwe stepping die uitkomt met deze fix (en andere?) zal dus B3 zijn. Natuurlijk kun je daar elk nummertje achterplakken die je wil maar goed, plastisch gezien wordt er zo met de revisie/steppings nummering omgegaan.Hacku schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:40:
Juist reden temeer om de TLB bug asap te fixen, en nu blijkt dat ze dit pas in een vierde revisie gaan doen?
Waar de TLB bug nog steeds in te vinden was (aldus het artikel), zijn de vroege samples van revisie B3. Om te verifieren of een design werkt (c.q. goed gefixt is) kan men zogenaamde rocket lots opzetten en versneld een CPU uit de Fab's terug laten komen. Ik geloof dat dat in het geval van AMD zo'n 6 weken bedraagt (alhoewel het nog sneller kan).
AMD laat dus versneld zo'n gefixt design bakken, en verifieert deze. Nu blijkt dat de fout nog niet verholpen is moet er nog wat gesleuteld worden aan revisie B3, en wordt er weer een rocket lot opgezet om het opnieuw gecorrigeerde design nogmaals te verifiëren etc. Pas als alles goed bevonden is, kan de productie worden gestart van B3.
Dat is eigenlijk meer waar het artikeltje over ging, een 'respin' van B3 wat dus een (hopenlijk minimale) vertraging tot gevolg heeft.
En dat zullen ze niet meer gaan doen een hele nieuwe 65nm K8/K9 core maken met 2MB, is niet zo dat ze dat even veranderen in de bestaande 65nm cpu's. Daar moet een hele lijn voor ingericht worden en dat kost geld, en dat gaan ze echt niet meer terug verdienen in die korte tijd.Hacku schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:12:
[...]
Dat klinkt niet logisch. Als 65nm gewoon goed zou zijn kon men ook 2MB @ 65nm aanbieden. De kleinere die size zou alleen maar voordeel opleveren.
Ik kan me indenken dat er nog wel een voorraadje 90nm cpu's ligt bij AMD en dat ze al langzaam en het stoppen zijn met de 90nm lijn.Ja, anders zouden er geen 6000 en 6400 cpu's meer zijnMaar men gaat de stekker eruit trekken (net zoals de Sempron stopgezet zal worden).
Ik wordt eigenlijk gek van alle reviews en ook alle clocks en dit en dat wat nodig zou zijn om dat speculaties...
* GENETX gaat in het weekend maar eens allemaal reviews langs met de rekenmachine en eens eenduidig gemiddeld uitrekenen hoe de AMD CPU's er voor staan, wat ik helder wil hebben. Allemaal gebasserd zonder TLB bug:
1. Wat is de gemiddelde winst van K8->K10
2. Hoeveel % sneller is een Quad tegenover een Dual of 3-Core
3. Wat doet Intel bij dezelfde stap
4. Wat voor invloed heeft 100-200MHz meer bij AMD (ook weer voor de mogelijke aantal cores)
5. Wat doet een Intel CPU bij diezelfde stappen
6. Welke Snelheid heeft de K10 X2 nodig om de 6400+ te pakken
7. Welke snelheid heeft de K10 X3 nodig om de E8500 te pakken
Ik heb eigenlijk nergens goede concrete cijfers gezien of gemiddelden. Ik denk dat het namelijk wel meevalt en dat AMD een stuk beter schaalt. Als ik de Xbit review van de Wolfdale zet tegenover 1 met een AMD Phenom X3 kwam ik op 2,7-2,8GHz om gelijk te komen met een E8500.
Verder ha dik ook een berekenign waarbij Dualcore -> Quadcore:
AMD: 190% Performance
Intel: 175% Performance
Maar dit zijn enkele berekeningen en ik wil graag het gemiddelde hebben. Ik wordt gek van alle onzekerheid en wil de echt belangrijke cijfers wel eens zien om goed te kunnen vergelijken. Daarom ga ik eens lekker rekenen.
* GENETX gaat in het weekend maar eens allemaal reviews langs met de rekenmachine en eens eenduidig gemiddeld uitrekenen hoe de AMD CPU's er voor staan, wat ik helder wil hebben. Allemaal gebasserd zonder TLB bug:
1. Wat is de gemiddelde winst van K8->K10
2. Hoeveel % sneller is een Quad tegenover een Dual of 3-Core
3. Wat doet Intel bij dezelfde stap
4. Wat voor invloed heeft 100-200MHz meer bij AMD (ook weer voor de mogelijke aantal cores)
5. Wat doet een Intel CPU bij diezelfde stappen
6. Welke Snelheid heeft de K10 X2 nodig om de 6400+ te pakken
7. Welke snelheid heeft de K10 X3 nodig om de E8500 te pakken
Ik heb eigenlijk nergens goede concrete cijfers gezien of gemiddelden. Ik denk dat het namelijk wel meevalt en dat AMD een stuk beter schaalt. Als ik de Xbit review van de Wolfdale zet tegenover 1 met een AMD Phenom X3 kwam ik op 2,7-2,8GHz om gelijk te komen met een E8500.
Verder ha dik ook een berekenign waarbij Dualcore -> Quadcore:
AMD: 190% Performance
Intel: 175% Performance
Maar dit zijn enkele berekeningen en ik wil graag het gemiddelde hebben. Ik wordt gek van alle onzekerheid en wil de echt belangrijke cijfers wel eens zien om goed te kunnen vergelijken. Daarom ga ik eens lekker rekenen.
Een gemiddelde is niet slim, want je moet altijd per programma kijken of de cpu geschikt is voor jou pc gebruik, en zeker bij de Phenom met zijn pikken en dalen per programma. Je heb er ook niks aan want je weet dan nog niks, je moet het echt per persoon en zijn pc gebruik bekijken.
Je heb er dus niks aan als eruit komt dat de cpu heel snel is en dan achteraf in de programma's die jij gebruikt niet vooruit te branden is. (of visa versa natuurlijk)
En er was laatst toch een benchmark die de multicore scaling van Intel en AMD vergeleek, misschien kan je daar wat uit halen. En daar kwam AMD beter uit de bus dan intel inderdaad net als jou berekening.
Je heb er dus niks aan als eruit komt dat de cpu heel snel is en dan achteraf in de programma's die jij gebruikt niet vooruit te branden is. (of visa versa natuurlijk)
En er was laatst toch een benchmark die de multicore scaling van Intel en AMD vergeleek, misschien kan je daar wat uit halen. En daar kwam AMD beter uit de bus dan intel inderdaad net als jou berekening.
[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 10-01-2008 14:53 ]
Ik zal het in Excel opzetten waarbij ik voor elke benchmark ook het verschil wil zien, maar ik ga de algehele conclusie trekken uit de gemiddelden. Zal de excelsheet dan wel uploaden, dan kan iedereen zelf makkelijk cellen weghalen om te zien wat voor jou zou volstaan.mad_max234 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:51:
Een gemiddelde is niet slim, want je moet altijd per programma kijken of de cpu geschikt is voor jou pc gebruik, en zeker bij de Phenom met zijn pikken en dalen per programma. Je heb er ook niks aan want je weet dan nog niks, je moet het echt per persoon en zijn pc gebruik bekijken.
Ik zla iig de grote CPU chart van Tomshardware gebruiken en kijken wat voor leuek dingen ik nog meer vindt. Oa tomshardware 1 K8 core vs 1 K10 core welke volgens mij dus weer zo dom is om in de conclusie geen gemiddelde winst te tonen...
Maar op dit moment zijn alle reviews zo verspreid en missen zoveel cijfers naast elkaar dat je eigenlijk te weinig weet over de Phenom. We weten op dit moment amper wat een Phenom doet als je de kloksnelheid opvoert, we weten niet hoe we de X3 moeten gaan inschatten als tregenstander van de Wolfdale. We weten eigenlijk alleen dat hij geen competitie is voor de C2Q op het moment door de lage clock. Ik wil dat dus straks duidelijk op papier hebbben.
[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 10-01-2008 15:24 ]
Ja maar die blunders zijn niet van de afgelopen 10 dagen, en dan ineens 30% daling. Zou dat komen omdat intel zijn nieuwe lijn is uitgelekt (met review), en dat er veel nieuws is de laatste paar dagen over de Penryn?dominator schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:53:
[...]
Blunder op blunder is nou niet echt goed voor je beurswaarde....
@GENETX
Ben benieuwd, als je wat hulp nodig hebt dan hoor ik het wel, heb wel wat tijd over dit weekend.
[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 10-01-2008 16:35 ]
De beurs is nou eenmaal grillig. Op een gegeven moment word je afgeslacht voor je slechte prestaties. Dat moment lijkt nu zo'n beetje te zijn dus. En de toekomst ziet er voor AMD nou niet bepaald rooskleurig uit, dat zie je ook terug in de beurswaarde.mad_max234 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:33:
[...]
Ja maar die blunders zijn niet van de afgelopen 10 dagen, en dan ineens 30% daling. Zou dat komen omdat intel zijn nieuwe lijn is uitgelekt (met review), en dat er veel nieuws is de laatste paar dagen over de Penryn?
Ja toch jammer, want het heeft er eigenlijk nooit echt goed uitgezien voor AMD financieel en ineens alles dumpen snap ik even niet. (paniek?) Beurs maakt meer kapot dan je lief is.Naluh! schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:11:
[...]
De beurs is nou eenmaal grillig. Op een gegeven moment word je afgeslacht voor je slechte prestaties. Dat moment lijkt nu zo'n beetje te zijn dus. En de toekomst ziet er voor AMD nou niet bepaald rooskleurig uit, dat zie je ook terug in de beurswaarde.
[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 10-01-2008 17:35 ]
Typo denk ik, samenvoeging van twee bedrijven.leonpwner1 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:16:
Applied Micro Devices?
AMCC en AMD
Als Intel dat ook in de aanklacht heeft zijn ze er snel uit met een vormfout 
AMD, hire ME!
AMD, hire ME!
[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 10-01-2008 19:10 ]
Weet er trouwens al iemand iets van komende mobo's met de nieuwe sb750?
Deze zou raid 5 support moetten hebben en verder identiek zijn aan de sb700, zit al een tijdje te kijken naar een am2+ mobo met mooie raid mogelijkheden maar met de sb600 is het nogal matig.
Edit:
Ja net gezien, daarom moest ik er weer aan denken, hoop dat er snel meer volgen.
Deze zou raid 5 support moetten hebben en verder identiek zijn aan de sb700, zit al een tijdje te kijken naar een am2+ mobo met mooie raid mogelijkheden maar met de sb600 is het nogal matig.
Edit:
Ja net gezien, daarom moest ik er weer aan denken, hoop dat er snel meer volgen.
[ Voor 14% gewijzigd door martijnve op 11-01-2008 14:21 ]
Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
http://www.theinquirer.ne.../01/11/barcelona-b3s-fine
De b3 revisie werkt goed en word in Q2 in de winkels verwacht. Dat betekent dus maart ofwat???
Er komt ook geen b4 reeks meer maar schakelen ze direct over naar 45nm (shanghai) Cx revisie.
Dus na de b3 revisie is het gedaan met 65nm processors bij amd.
Nu is de vraag natuurlijk of het nog nuttig is om een 65nm processor te kopen als je weet dat de 45nm voor de deur staan..
De b3 revisie werkt goed en word in Q2 in de winkels verwacht. Dat betekent dus maart ofwat???
Er komt ook geen b4 reeks meer maar schakelen ze direct over naar 45nm (shanghai) Cx revisie.
Nu is de vraag natuurlijk of het nog nuttig is om een 65nm processor te kopen als je weet dat de 45nm voor de deur staan..
Nice, hopelijk kost ie evenveel als de 690G, die toch af en toe wat te kort komt bij 1080p filmen...Apoca schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:18:
Asus M3A78-EMH HDMI AMD 780G
[afbeelding]
http://www.planet3dnow.de...?category=1&id=1199985627
780G + Phenom 9100E, dat wordt leuk als mediacenter
iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Nee, Q2 betekent kwartaal 2... Dus April t/m Juni.Anoniem: 204645 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:59:
Enerzijds jammer dat ze geen C0 revisie maken van de huidige K10, de CPU zal door het leven gaan als 'de CPU met de TLB bug' en nooit een succes zijn geweest... Anderzijds wel weer goed dat ze het maar laten zitten en doorgaan met Shanghai, want de K10 zou volgens mij origineel voor ergens begin 2007 op de planning staan maar is inmiddels opgeschoven naar halverwege 2008, en dan heb je nog steeds niet echt super snelle modellen
Nu maar hopen dat de Shanghai het wel goed doet, nog zo'n drama kunnen ze bij AMD niet gebruiken...
Echter: 45nm is uitgesteld naar 2009 als ik de verhalen mag geloven... Dus die staan ook niet echt voor de deur.
Ik denk dat AMD hetvolgende doet: 2008 uitzingen met de Phenom en Barcelona. Voor de servermarkt met meer als 1 CPU is de Barcelona de enige echte optie volgens mij (Gezien die ene grafiek). Voor consumenten komt AMD samen met de platformen een heel eind. Dan krijgt AMD nu lekker een half jaar extra voor de Shanghai om hem nog beter te maken om zo de Nehalem misschien toch beter te kunnen stoppen of zelfs verslaan?
Ik denk dat AMD hetvolgende doet: 2008 uitzingen met de Phenom en Barcelona. Voor de servermarkt met meer als 1 CPU is de Barcelona de enige echte optie volgens mij (Gezien die ene grafiek). Voor consumenten komt AMD samen met de platformen een heel eind. Dan krijgt AMD nu lekker een half jaar extra voor de Shanghai om hem nog beter te maken om zo de Nehalem misschien toch beter te kunnen stoppen of zelfs verslaan?
Mja, maar Nehalem daadwerkelijk verslaan ermee
Lijkt me wishfull thinking op z'n best... Als je ziet dat de huidige K10 met de budget-quadcores van intel concurreert en nog niet eens in de buurt komt de de high-end (op SPECfp_rate na misschien) dan vrees ik dat een getweakte K10 dit ook niet kan.
Misschien zou de Shanghai wel tegen de high-end Intel quadcores kunnen concurreren als ze ze eindelijk hoger kunnen clocken, maar dan zit Intel met Nehalem, die ook CSI meekrijgt dacht ik?
Misschien zou de Shanghai wel tegen de high-end Intel quadcores kunnen concurreren als ze ze eindelijk hoger kunnen clocken, maar dan zit Intel met Nehalem, die ook CSI meekrijgt dacht ik?
Klopt, ik zal iig morgen en overmorgen rekenen aan de benchmarks zoals gemeld. Maar we weten ook niet welke jokers AMD op het moment heeft. Wie weet hebben ze van alles gevonden om te verbeteren.. Ik dnek het ook niet eerlijk gezegd, maar je weet het nooit
.
Ja dat was wel beetje te verwachten dat AMD de Agena zo snel mogelijk wilt dumpen en er niet veel tijd en geld in gaat steken. Kan het alleen maar toejuichen.Anoniem: 204645 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:59:
Weg met de Agena (aka Palomino
Ik zat even misleonpwner1 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:34:
[...]
Nee, Q2 betekent kwartaal 2... Dus April t/m Juni.

Bedankt voor de rechtzetting.
Wat mij een beetje stoort is het volgende:
Stel je koopt je een nieuwe phenom 9550 of 9650 en een am2+ moederbordje. Je hebt je pc thuis mooi op je bureau staan maar je hebt wel de gedachte dat amd er niet meer verder op in gaat gaan. Dat wil je als consument toch niet?
Dus moet je kiezen tussen am2+ nu kopen en minder toekomstgericht of wachten op am3 en full toekomst gericht, zucht
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 204645 op 11-01-2008 23:51 ]
Is toch geen probleemAnoniem: 204645 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 23:47:
[...]
Stel je koopt je een nieuwe phenom 9550 of 9650 en een am2+ moederbordje. Je hebt je pc thuis mooi op je bureau staan maar je hebt wel de gedachte dat amd er niet meer verder gaat op in gaan. Dat wil je als consument toch niet?
Je moet momenteel wel voor een am2+ moederbordje kiezen en binnenkort met die am3 moederbordjes zucht
Shanghai word toch gewoon een AM2+ cpu en geen AM3 cpu.Anoniem: 204645 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 23:47:
[...]
Ik zat even mis![]()
Bedankt voor de rechtzetting.
Wat mij een beetje stoort is het volgende:
Stel je koopt je een nieuwe phenom 9550 of 9650 en een am2+ moederbordje. Je hebt je pc thuis mooi op je bureau staan maar je hebt wel de gedachte dat amd er niet meer verder op in gaat gaan. Dat wil je als consument toch niet?
Dus nu moet je kiezen tussen am2+ nu kopen en minder toekomstgericht of wachten op am3 en full toekomst gericht, zucht
AM3 is alleen nodig als je DDR3 wilt gebruiken in combinatie met Phenom 45nm en als je de Phenom 45nm met DDR2 wilt gebruiken pak je een AM2+ bordje of zelfs een AM2 bordje.
De Phenom is wel een stuk flexibeler geworden dan de Athlon 64, is wel een mooie vooruitgang.
[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 11-01-2008 23:59 ]
Ja ik heb men post ondertussen al aangepastleonpwner1 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 23:49:
[...]
Is toch geen probleemEen Shanghai gaat er ook wel op werken (mits er een BIOS update verkrijgbaar voor is)
Mja een bios update is niet hetzelfde al onmiddelijk "out of the box" ondersteunen hé
Ligt er maar net aan wanneer je het bordje koopt, nu zijn bijna alle Asus AM2 bordjes out of the box Phenom compatibel, bordjes worden meestal (nadat de oude voorraad op is)met de nieuwste bios verkocht.Anoniem: 204645 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 23:52:
[...]
Ja ik heb men post ondertussen al aangepast![]()
Mja een bios update is niet hetzelfde al onmiddelijk "out of the box" ondersteunen hé
Maar ik snap wat je bedoeld.
[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 12-01-2008 00:01 ]
Shanghai kan best AM3 only worden als de vraag naar DDR3 dan hoog genoeg is en de prijzen ook goed zijn. Echter, AM3 zal ook een DDR2 controller hebben en gewoon op een AM2/AM2+ bord passen en werken.
Hoeveel memorycontrollers krijgt de Shanghai dan
De huidige K10 heeft 2 DDR2 controllers aanboord, Shanghai wordt dual-quadcore op 1 die right? Octa-core? 4 DDR2 controllers en 4 DDR3 controllers
Ondersteuning voor DDR2 en DDR3 vereist geen twee aparte geheugencontrollers. Slechts een enkele geheugencontroller met wat extra features en twee aparte gedeeltes voor het fysieke (voltages en pinout) gedeelte.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Ah ok. Maar als ze 2 quadcores op 1 die bakken, zullen ze dan het aantal memcontrollers reduceren van 4 naar 2?
Ik weet neit of de huidige Phenom wel 2 controllers heeft, volgens mij ook maar gewoon 1 controller alleen dan wat anders als de Athlon waardoor het lezen niet goed gaat. Volgens mee kregen elke 2 cores directe toegang tot 1 channel geheugen wat bij echte multitasking voordelen moet geven. Maar pin me hier niet op vast.
Iig zal de Montreal (dat is de octacore, niet de Shanghai) zal 2 CPU's op 1 socket zetten zoals men bij Intel doet. Grote kans dat AMD gewoon hetzelfde doet als met 4x4, maar dan op 1 socket ipv 2:
CPU 0 --- Channel 0
|
| - HT 3.0
|
CPU 1 --- Channel 1
Overigens zullen mijn berekningen wat later komen. Tom's CPU pagina is atm down en ze hebben/hadden er ook nog geen penryn's in. Tom's lijkt me wel de makkelijkste van allemaal omdat het allemaal overzichtelijk is en ze altijd hetzelfde testen. Misschien dat ik vandaag al wel K8 vs K10 core zal laten zien en eens kijken of ik meer dan review van de Phenom X3 kan vinden.
Iig zal de Montreal (dat is de octacore, niet de Shanghai) zal 2 CPU's op 1 socket zetten zoals men bij Intel doet. Grote kans dat AMD gewoon hetzelfde doet als met 4x4, maar dan op 1 socket ipv 2:
CPU 0 --- Channel 0
|
| - HT 3.0
|
CPU 1 --- Channel 1
Overigens zullen mijn berekningen wat later komen. Tom's CPU pagina is atm down en ze hebben/hadden er ook nog geen penryn's in. Tom's lijkt me wel de makkelijkste van allemaal omdat het allemaal overzichtelijk is en ze altijd hetzelfde testen. Misschien dat ik vandaag al wel K8 vs K10 core zal laten zien en eens kijken of ik meer dan review van de Phenom X3 kan vinden.
[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 13-01-2008 11:33 ]
De huidige Phenom heeft twee losse geheugencontrollers die onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Als Shanghai ooit naar AM2+ komt is het vrijwel zeker dat er maar een geheugencontroller per die actief gaat zijn omdat er maar pinnen zijn voor twee controllers. Hoe socket AM3 er uit gaat zien weet ik niet en dus kan ik niets vertellen over hoeveel geheugencontrollers die gaat hebben en gebruiken.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Volgens mij krijgt AM3 gewoon hetzelfde aantal pinnen als AM2 en AM2+. AM3 CPU's passen namelijk in AM2/AM2+ borden.
ja, voor zover ik weet is AM3 pin compatible met AM2 en AM2+

[ Voor 4% gewijzigd door achtbaanfreak op 13-01-2008 12:54 ]
De Deneb (shanghai core) word gewoon AM2+ zoals het al tijdje bekent is, dus AM3 Leo "refresh"platform die DDR3 sloten zal krijgen en een AM2+ Leo platform die DDR2 sloten al krijgen.
Zie roadmap
Zie roadmap
[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2008 13:34 ]
Daarin worden voor zowel Leo als Leo Refresh de Deneb en Propus CPU gebruikt, welke zoals aangegeven zowel in AM2 als AM3 past. CPU is hetzelfde, Chipset en geheugen is anders.
Edit:
De berekningen voor deze week zijn gedaan!
Eerst de bronnen:
AMD K8 vs K10 (1 Core): Bij Ome Tom
AMD Phenom X2/X3/X4: PCGH
De test van Tomshardware had geen gemiddelde, deze heb ik nu zelf berekend waar de synthetische tests zijn weg gelaten. Zo krijgen we de performance die we je zal merken. Gemiddeld komt deze op:
115,95%
De K10 is dus per clocktik 15,95% sneller als zijn voorganger wanneer deze cpu 1 core ter beschikking zou hebben
Dan de schaling met een X2, X3 en X4.

Wanneer we WinRAR weglaten valt op dat de K10 bijna perfect schaalt naarmate er meer cores bij komen met een gemiddelde van ~94%. Wat verder ook zeer interessant is is dat een Phenom X3 bij gelijke snelheid 50% sneller is als een Athlon X2. We kunnen dus zeggen dat de Phenom X3 de snelheid van de oude 6400+ bij (3200/3)*2=2133MHz haalt. Een 2,2GHz Phenom X3 zal dan net wat sneller zijn volgens die benchmark
Verder ligt deze 2e test met ~10% K8->K10 wat lager als Tomshardware. Er is dan wel een 2e core bij gekomen, echter zou dat geen verschil van ~5% opleveren. Waarschijnlijk zal de Phenom over het algemeen dus nog wat beter presteren wanneer we naar gemiddelden kijken. Vooral media en games deden het bijzonder goed in de test van tomshardware.
Edit:
De berekningen voor deze week zijn gedaan!
Eerst de bronnen:
AMD K8 vs K10 (1 Core): Bij Ome Tom
AMD Phenom X2/X3/X4: PCGH
De test van Tomshardware had geen gemiddelde, deze heb ik nu zelf berekend waar de synthetische tests zijn weg gelaten. Zo krijgen we de performance die we je zal merken. Gemiddeld komt deze op:
115,95%
De K10 is dus per clocktik 15,95% sneller als zijn voorganger wanneer deze cpu 1 core ter beschikking zou hebben
Dan de schaling met een X2, X3 en X4.

Wanneer we WinRAR weglaten valt op dat de K10 bijna perfect schaalt naarmate er meer cores bij komen met een gemiddelde van ~94%. Wat verder ook zeer interessant is is dat een Phenom X3 bij gelijke snelheid 50% sneller is als een Athlon X2. We kunnen dus zeggen dat de Phenom X3 de snelheid van de oude 6400+ bij (3200/3)*2=2133MHz haalt. Een 2,2GHz Phenom X3 zal dan net wat sneller zijn volgens die benchmark
Verder ligt deze 2e test met ~10% K8->K10 wat lager als Tomshardware. Er is dan wel een 2e core bij gekomen, echter zou dat geen verschil van ~5% opleveren. Waarschijnlijk zal de Phenom over het algemeen dus nog wat beter presteren wanneer we naar gemiddelden kijken. Vooral media en games deden het bijzonder goed in de test van tomshardware.
[ Voor 80% gewijzigd door GENETX op 13-01-2008 15:26 ]
Ja zo heb ik het ook begrepen, de Deneb core zal net als de Agena core gewoon op beide platformen passen de northbridge (geheugen controller) zal gewoon 100% compatibel zijn met met zowel AM2+ als AM3 en het verschil zit erin dat bij AM2+ de DDR2 controler gebruikt word (die nu ook al in de Agena core zit) en bij AM3 platfom de DDR3. (die ook al aanwezig is bij de Agena)GENETX schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:57:
Daarin worden voor zowel Leo als Leo Refresh de Deneb en Propus CPU gebruikt, welke zoals aangegeven zowel in AM2 als AM3 past. CPU is hetzelfde, Chipset en geheugen is anders.
Nu kan het zijn dat AMD ervoor heeft gekozen om de DDR3 controller van de Agena niet actief te maken of zelf helemaal buiten werking heeft gesteld en dat zo de Agena niet compatibel is. Of dat er een foutje in de controller zit, is maar een gedachte, maar wel mogelijk. Maar dat weten we pas wanneer er daadwerkelijk een Agena in een AM3 bord word gestoken door AMD of iemand anders.
Maar zover ik kan zien gaat AM3 alleen maar een nieuwe moederbord zijn met DDR3 ondersteuning, en alle cpu vanaf de Agena gaan erop draaien in combinatie met DDR3 reepjes.
Edit/
Toppie GENETX
Wat ook leuk is voor tweakers is wat hij daarvoor nodig heeft om de K8 15% gemiddeld voor te blijven.
Micro-architectural improvements over K8:
Quad-core
- Native quad-core design
- Redesigned and improved crossbar(northbridge)
- Improved power management
- New level of cache added, L3 VICTIM
Power management - DICE(Dynamic Independent Core Engagement)
- PLLs for each core, clocked independently and varies clock speed depending on usage.
- ODMC power management: ability to shut down read channels if memory is only using writes and vice versa :
* Reduces the power consumption of the memory controller by up to 80% on "many" workloads.
- Aggressive grained clock gating
- Power management state invariant time stamp counter (TSC)
- Enhanced AMD's PowerNow - works independently without OS driver support
Virtualization improvements
- Nested Paging(NP) :
* Guest and Host page tables both exist in memory.(The CPU walks both page tables)
* Nested walk can have up to 24 memory acesses! (Hardware caching accelerates the walk)
* "Wire-to-wire" translations are cached in TLBs
* NP eliminates Hypervisor cycles spent managing shadow pages(As much as 75% Hypervisor time)
- Reduced world-switch time by 25%:
* World-switch time: round-trup to Hypervisor and back
Dedicated L1 cache
- 256bit 128kB (64kB instruction/64kB data), 2-way associative
- 2 x 128bit loads/cycle
- lowest latency
Dedicated L2 cache
- 128bit 512kB, 16-way associative
- 128bit bus to northbridge
- reduced latency
- eliminates conflicts common in shared caches - better for virtualization
Shared L3 cache
- 128bit 2MB, 32-way associative
- Victim-cache architecture maximizes efficiency of cache hierarchy
- Fills from L3 leave likely shared lines in the L3
- Sharing-aware replacement policy
- Expandable
Independent DRAM controllers
- Concurrency
- More DRAM banks reduces page conflicts
- Longer burst length improves command efficiency
- Dual channel unbuffered 1066 support(applies to socket AM2+ and s1207+ QFX only)
- Channel Interleaving
Optimized DRAM paging
- Increase page hits
- Decrease page conflicts
Re-architect northbridge for higher bandwidth
- Increase buffer sizes
- Optimize schedulers
- Ready to support future DRAM technologies
Write bursting
- Minimize Rd/Wr Turnaround
DRAM prefetcher
- Track positive and negative, unit and non-unit strides
- Dedicated buffer for prefetched data
- Aggressively fill idle DRAM cycles
Core prefetchers
- DC Prefetcher fills directly to L1 Cache
- IC Prefetcher more flexible :
* 2 outstanding requests to any address
Hyper transport 3
- Up to three 16bit cHT links
- Up to 5200MT/s per link
- Un-ganging mode: each 16bit HT link can be divided in two 8bit virutal links
- Can dynamically adjust frequency and bit width to save power
- AC mode (higher latency mode) to allow longer communications distances
- Hot pluggable
[ Voor 55% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2008 15:37 ]
Verder ben ik benieuwd naar de prijzen van de Phenom X3 8600 die al vrij vlot zal komen op 2,3GHz. AMD geeft ze helaas te weinig mee om het de wolfdales echt lastig te maken, Daar is snel 2,8GHz voor het topmodel nodig, met 2,6GHz zal hij een eind tegen de E8400 komen.
Even de prijzen atm:
AMD Athlon X2 6400+ @ €145
AMD Phenom X4 9500 @ €161
AMD Phenom X4 9600 @ €178
Intel Core 2 Duo E8200 @ €155
Intel Core 2 Duo E8400 @ €168
Intel Core 2 Duo E8500 @ €245
Wat duidelijk is is dat de E8500 voorlopig prijstechnisch totaal niet interessant is. De Phenom X3 zal zeker een interessante CPU worden met 110-130 euro gok ik zo. De 2,3Ghz 8500 versie zal misschien net onder de E8200 komen kwa performance. De 8600 komt in Q2 als B3 versie. Zeer interessant!
Even de prijzen atm:
Wat duidelijk is is dat de E8500 voorlopig prijstechnisch totaal niet interessant is. De Phenom X3 zal zeker een interessante CPU worden met 110-130 euro gok ik zo. De 2,3Ghz 8500 versie zal misschien net onder de E8200 komen kwa performance. De 8600 komt in Q2 als B3 versie. Zeer interessant!
[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 13-01-2008 15:49 ]
De K10 heeft wel een DDR3 controller. 
nieuws: AMD geeft details over K10-processor met vier cores
AMD K10 Family Chips Support DDR3 Memory – Documents.
Edit/
O je heb je post alweer veranderd.
Nog een bron.Als geheugen ondersteunt K10 onder andere DDR3, waarbij naast normale DIMM's ook FB-DIMM's kunnen worden gebruikt.
Edit/
[ Voor 30% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2008 15:55 ]
Ja al weet ik het nog neit zeker, ik bedacht me net dat dat ook wel voor de K8 kon gelden.mad_max234 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:50:
De K10 heeft wel een DDR3 controller.
[...]
Nog een bron.
Edit/
[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 13-01-2008 16:21 ]
Niemand weet het nog zeker dat de Agena ook echt DDR3 aan kan (behalve AMD zelf en paar zaken partners misschien), net zoals ik net al zei je weet het pas wanneer er iemand een Agena in ee AM3 kan stoppen.GENETX schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:05:
[...]
Ja al weet ik het nog neit zeker, ik bedacht me net dat dat ook wel voor de K8 kon gelden.
Maar als je de technische documenten mag geloven zit er wel fysiek een DDR3 controller in de K10, maar of hij werkt is nog maar de vraag.
Niet dus: De huidige Phenoms gaan niet in een AM3 socket:
http://download.amd.com/C...latformPresentationv3.pdf -> Pgina 45.
Dat t.net artikel was wel oud en ik vertrouw eerder op AMD
Tenminste, we hebben nu Agena toch?
Ja dat zag ik al dat het uit 2005 kwam (na het posten), maar je kan er zat over vinden op het net en van X-bit is van nog geen maand terug.GENETX schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:21:
Niet dus: De huidige Phenoms gaan niet in een AM3 socket:
En het spider platform zal ook nooit ddr3 ondersteunen het gaat erom of de Agena (huidige K10 desktop cpu) het toelaat om op een AM3 bord te booten. Zoals x-bit lab ook zegt en ik ook dat er grote kans is dat het kan want fysiek heeft de Agena een DDR3 controller aan boord. Hangt dus af of deze ook functioneel is.
Zal het technisch document even opzoeken.
Edit/
Heb al een stukje van het document te pakken, nu nog het volledige document.
Edit/
Heb het document te pakken: PDF
[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2008 17:05 ]
Dat andere is meer gericht op het spider platform van nu en gaat niet zo op die k10 in beetje slide achtig document. (heb er even snel doorheen gelezen, kan het mis hebben)GENETX schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:59:
Weird, het ene AMD document laat zien dat het neit kan en de ander wel... Lekker bezig..
En het klopt want op het spider platform kan de K10 ook geen DDR3 aan, daar is het AM3 moederbord voor nodig en die valt niet onder het spider platform maar onder het Leo platform.
Dus er worden dus (na mijn inzicht) geen 2 dingen gezegt, het ene document van jou gaat er gewoon niet verder op in.
[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2008 18:29 ]
Maar dat zijn allemaal benchmarks. Als alle software nu eens alle beschikbare cores kon benuttenWanneer we WinRAR weglaten valt op dat de K10 bijna perfect schaalt naarmate er meer cores bij komen met een gemiddelde van ~94%. Wat verder ook zeer interessant is is dat een Phenom X3 bij gelijke snelheid 50% sneller is als een Athlon X2. We kunnen dus zeggen dat de Phenom X3 de snelheid van de oude 6400+ bij (3200/3)*2=2133MHz haalt. Een 2,2GHz Phenom X3 zal dan net wat sneller zijn volgens die benchmark
De E8500 is zeker niet interessant, kost een pak meer dan de E8400 en werkt slechts 160MHz sneller. De E8400 is echter wel interessant: sneller, zuiniger en goedkoper dan en de E6850. Zelfde verhaal met de nieuwe quadcores, hier even dealerprijzen:GENETX schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:42:
Verder ben ik benieuwd naar de prijzen van de Phenom X3 8600 die al vrij vlot zal komen op 2,3GHz. AMD geeft ze helaas te weinig mee om het de wolfdales echt lastig te maken, Daar is snel 2,8GHz voor het topmodel nodig, met 2,6GHz zal hij een eind tegen de E8400 komen.
Even de prijzen atm:
Intel Cpu CORE 2 Quad Q9450 2.66GHz FSB1333 12MB LGA775 BOX: 234,68
Intel Cpu CORE 2 Quad Q9550 2.83GHz FSB1333 12MB LGA775 BOX: 387,72
Intel weet niet goed wat doen met haar prijzen
[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 13-01-2008 18:32 ]
Ja daarom is de Athlon X2 6400+ meestal in het dagelijks gebruik ook een stuk sneller dan zelfs de Phenom x4 op 2.2Ghz.Hacku schreef op zondag 13 januari 2008 @ 18:19:
[...]
Maar dat zijn allemaal benchmarks. Als alle software nu eens alle beschikbare cores kon benutten
[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 13-01-2008 19:58 ]
DFI Launched LANParty DK 790FX-M2RS
The DK 790FX entirely supports AMD's latest Quad-core processor, the Phenom (FX) series. The AMD’s 790FX, which is a tailor-made gear for enthusiast and aimed at providing the cutting edge performance with the latest Hyper Transport 3.0 for accelerating the CPU bandwidth; LP DK 790FX-M2RS features the highest performance chipset 790FX and SB600 as the Northbridge and Southbridge. Further, DFI brings you an ultra-performance OC platform with the utmost features such like Digital PWM, Bernstein Audio module and advance heat pipe + Transpiper.

http://vr-zone.com/articl...y_DK_790FX-M2RS/5492.html
The DK 790FX entirely supports AMD's latest Quad-core processor, the Phenom (FX) series. The AMD’s 790FX, which is a tailor-made gear for enthusiast and aimed at providing the cutting edge performance with the latest Hyper Transport 3.0 for accelerating the CPU bandwidth; LP DK 790FX-M2RS features the highest performance chipset 790FX and SB600 as the Northbridge and Southbridge. Further, DFI brings you an ultra-performance OC platform with the utmost features such like Digital PWM, Bernstein Audio module and advance heat pipe + Transpiper.

http://vr-zone.com/articl...y_DK_790FX-M2RS/5492.html
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Lollig dat sommige fabrikanten met wannabee uber oc bordjes heatpipes hebben en: THE REAL THING het zonder die prullaria doet
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Ben ik mee eens, ziet er toch veel mooier uit dan zo een onnodige koperen buis op je mooi moederbord.
Ja toch zou de SB700 al klaar moeten zijn als ik me niet vergis.
Moest de SB600 slecht zijn, wassie al lang vervangen (remember SB400?). En als je kijkt naar de specificaties van SB700 en SB600, zie je dat ze zoveel niet verschillen. Dus om nu te hunkeren naar die 700-serie.. mwah.
Yes, but no.
Anoniem: 91868
Die raid controller is brak.mieJas schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:11:
Moest de SB600 slecht zijn, wassie al lang vervangen (remember SB400?). En als je kijkt naar de specificaties van SB700 en SB600, zie je dat ze zoveel niet verschillen. Dus om nu te hunkeren naar die 700-serie.. mwah.
Vooral wanneer je je optial drives en HDD beide op SATA hebt idd, anders is er geen probleem, maar het is idd niet meer van deze tijd...
Idd, ik hoop dat ze binnenkort komen met iets wat zich met intel's ICHxR's kan meten want die dingen zijn wel zo kwijl
Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW
is al eerder langsgekomen, wel leuk om te zien dat de phenom per core wel beter dan athlon presteertApoca schreef op maandag 14 januari 2008 @ 14:45:
Phenom vs. Athlon Core Scaling Compared
http://www.tomshardware.c...aling_compared/index.html
Zitten alleen niet zo heel veel mensen op raid 5 te wachten, maar voor die enkeling (Tweakers vooral) is het mooi mee genomen. Maar voor de meeste pc zal die raid 5 nooit gebruikt worden, vaak word er helemaal geen raid gebruikt.martijnve schreef op maandag 14 januari 2008 @ 14:44:
[...]
Idd, ik hoop dat ze binnenkort komen met iets wat zich met intel's ICHxR's kan meten want die dingen zijn wel zo kwijl, meerdere arrays op een set disks, raid 5 support en mega snel en nauwelijks cpu belasting.
Maar dat probleem met sata drives en sata HDD word wel een probleem waar straks (ide is langzaam aan het uitsterven) iedereen mee te maken krijgt. (al hou ide het wel lang uit
not true, waar jij het over hebt is die test op gelijke clocksFlowmo schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:25:
[...]
is al eerder langsgekomen, wel leuk om te zien dat de phenom per core wel beter dan athlon presteert
In de meeste gevallen zit er toch nog een Sata chip op de mobo's ?
Raid is over het algemeen denk ik voornamelijk weg gegelegt voor tweakers die wel weten waar het probleem zit.
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Niet alleen gelijke clocks ook core tegen core.Hekking schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:09:
not true, waar jij het over hebt is die test op gelijke clocks
En dat is dus een gemiddelde van ~116%* waar ik de syntetische tests heb weg gelaten.Apoca schreef op maandag 14 januari 2008 @ 14:45:
Phenom vs. Athlon Core Scaling Compared
http://www.tomshardware.c...aling_compared/index.html
*) K8 core is 100%.
Wanneer gaat die uitkomen? En wat zijn de grote verschillen van de sb700 met de sb600?Apoca schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:00:
Ja toch zou de SB700 al klaar moeten zijn als ik me niet vergis.
Ik had ergens gelezen dan de sb700 geen pata connector meer heeft?
Moet ik wachten met mijn GA-MA790FX-DS5 te kopen tot dat die uit is met sb700 of maakt het niet zoveel uit?
Scheelt maar heel weinig, ik zou er niet op wachten.Anoniem: 204645 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 02:56:
[...]
Wanneer gaat die uitkomen? En wat zijn de grote verschillen van de sb700 met de sb600?
Ik had ergens gelezen dan de sb700 geen pata connector meer heeft?
Moet ik wachten met mijn GA-MA790FX-DS5 te kopen tot dat die uit is met sb700 of maakt het niet zoveel uit?
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Je krijgt alleen problemen wanneer en je optical drives SATA zijn en je HDD's en je RAID wilt gebruiken. Maar dan kun je alsnog wel een extra SATA Controller insteekkaart kopen.
Wellicht een interessante: http://www.worlds-fastest.com/wfz986.html
In server omgevingen blijkt het stroomverbruik van FB-DIMMs de Xeon de das om te doen in vergelijking met een Barcelona.
In server omgevingen blijkt het stroomverbruik van FB-DIMMs de Xeon de das om te doen in vergelijking met een Barcelona.
AMD RS780+SB700 samen met een Athlon 5000+ en een Phenom GP9600 benchmark.

In WINXP SP2 with X2 5000+, 3DMark05 scored 2249 marks while 3Dmark06 scores 1082 marks in single channel memory mode and 2475 in 3Dmark05 and 1206 in 3Dmark06. That is with a X2 5000+.
In a Phenom 9600 with WinXP SP2, 3dmark05 scored 2813 and 3173 in Single and Dual channel configuration. In 3Dmark06 it scored 1313 and 1533 in Single vs Dual channel memory configuration.
http://my.ocworkbench.com...d.php?p=425730#post425730
In WINXP SP2 with X2 5000+, 3DMark05 scored 2249 marks while 3Dmark06 scores 1082 marks in single channel memory mode and 2475 in 3Dmark05 and 1206 in 3Dmark06. That is with a X2 5000+.
In a Phenom 9600 with WinXP SP2, 3dmark05 scored 2813 and 3173 in Single and Dual channel configuration. In 3Dmark06 it scored 1313 and 1533 in Single vs Dual channel memory configuration.
http://my.ocworkbench.com...d.php?p=425730#post425730
Even een vraag over die resultaten.
Hoezo wordt er PC6400 gebruikt bij de x2 en PC8500 bij de Phenom?
[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 16-01-2008 02:02 ]
800Mhz voor de Athlon en 1066MHz voor de Phenom, staat onder de naam van de cpu in de tabel.Paprika schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 02:01:
Even een vraag over die resultaten.
De Phenom lijkt meer geheugen bandbreedte prettig te vinden, meer dan dat de Athlon dat doet. Heeft misschien iets te maken dat de L3 cache niet zo lekker werkt dan dat ze eigenlijk hadden gewild.
[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 16-01-2008 02:21 ]
Ja, maar hoezo? Waarom geen PC8500 voor beide? (1066MHz).
Mijn laatste AMD was een S939 Opteron 170 wat dus DDR was en ik eigenlijk niet zo veel weet van de AM2/AM2+ series.
Verder ben ik er dus achter gekomen dat mijn opteron 170 op 3GHz dezelfde CPU score haalde in 3dmark dan een AMD x2 6000+ op stock (3GHz), is er buiten DDR/DDR2 geen verschil tussen AM2 en S939?
Mijn laatste AMD was een S939 Opteron 170 wat dus DDR was en ik eigenlijk niet zo veel weet van de AM2/AM2+ series.
Verder ben ik er dus achter gekomen dat mijn opteron 170 op 3GHz dezelfde CPU score haalde in 3dmark dan een AMD x2 6000+ op stock (3GHz), is er buiten DDR/DDR2 geen verschil tussen AM2 en S939?
[ Voor 73% gewijzigd door Paprika op 16-01-2008 02:21 ]
Vraag het aan die Chinese dudePaprika schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 02:19:
Ja, maar hoezo? Waarom geen PC8500 voor beide? (1066MHz).
Nee de K9 is een K9, de AM2 k9 verschilt alleen van geheugen controller tegenover de S939 K9.
[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 16-01-2008 02:27 ]
Hehe bedankt voor de info.mad_max234 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 02:24:
[...]
Vraag het aan die Chinese dude, en het is geen serieus benchmark.
(DDR2 800Mhz is officieel het hoogste wat een Athlon x2 aankan, daarna word het overklokken, bij de Phenom is dat 1066Mhz
)
Nee de K9 is een K9, de AM2 k9 verschilt alleen van geheugen controller tegenover de S939 K9.
verder draait de s939 setup nu als thuisserver (web & gameserver) (samen met een A8N-SLI/2GB PC3200), het verschil van DDR t.o.v. DDR2 heb ik dus geen last van. Wel leuk dat zoeen oud processortje (eind 2005/begin 2006 ergens) nog altijd goed mee kan d.m.v. overclocking. Blij dat ik in deze "wereld" beland ben want je kunt eigenlijk een dure/nieuwe setup inhalen door wat koeling en ervaring.
Lekker getest verder ook overigens. Singlechannel = 1GB, Dualchannel is 2GB. Sorry, maar dat kan ik niet serieus nemen. Wie zegt dat de extra punten door dualchannel komen ipv meer geheugen....
Nou moet ik allereerst even kwijt dat 3DMark niet bepaald een goede geheugen benchmark is naar mijn weten, dus dat zou het kleine verschil kunnen verklaren. Maar 8 tot 14% verbetering bij een verschil van 1 GB, 266MHz meer interne snelheid* en een extra channel das natuurlijk niet bepaald logisch te noemen. Ik vermoed dus ook dat de tester een fout heeft gemaakt in zijn tabellen. Dit maakt natuurlijk de gehele test zeer twijfelachtig.GENETX schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 08:30:
Lekker getest verder ook overigens. Singlechannel = 1GB, Dualchannel is 2GB. Sorry, maar dat kan ik niet serieus nemen. Wie zegt dat de extra punten door dualchannel komen ipv meer geheugen....
*) Neem dit niet letterlijk, ik probeer slecht aan te geven dat er verschil is in snelheid, niet per definitie hoeveel. Het is oa afhankelijk van timings, multiplier, frequentie en dergelijke.
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
Het is maar uitgelekte info om de aandacht te trekken, en niks om echt serieus te nemen.GENETX schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 08:30:
En na mijn weten heeft 3dmark niet meer geheugen nodig dan 1024MB, je heb niks aan meer geheugen als het programma het niet gebruikt. Maar dat weet je zelf ook wel natuurlijk.
Kan je dus heel makkelijk achter komen of het door de dual channel komt of door meer geheugen, door te kijken hoeveel geheugen 3dmark gebruikt. Maar ik denk dat hij niet over de 1024MB heen komt, en het dus geen invloed heeft. (misschien onder vista wel, want die gebruikt uit zich zelf al iets meer geheugen dan XP)
Even iets anders de fusion chip zoals hij er nu voorstaat met de barcelona core.
AMD Fusion processor op basis van Barcelona architectuur
[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 16-01-2008 16:44 ]
Toch kan het verschil geven. Vista bijvoorbeeld stopt 1GB tot 900MB vol met Superprefetch is mijn ervaring. Nu gaat die superprefetch er wel uit, maar ook op tijd na het starten van 3Dmark?Verder heb je ook nog met bestanden op de achtergrond te maken... Of het echt verschil maakt is te betwisten, maar vindt het niet een eerlijke benchmark en wil hem dan ook niet serieus nemen, dan hoor je gewoon met dezelfde capaciteit te meten.mad_max234 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:40:
[...]
Het is maar uitgelekte info om de aandacht te trekken, en niks om echt serieus te nemen.
En na mijn weten heeft 3dmark niet meer geheugen nodig dan 1024MB, je heb niks aan meer geheugen als het programma het niet gebruikt. Maar dat weet je zelf ook wel natuurlijk.
Kan je dus heel makkelijk achter komen of het door de dual channel komt of door meer geheugen, door te kijken hoeveel geheugen 3dmark gebruikt. Maar ik denk dat hij niet over de 1024MB heen komt, en het dus geen invloed heeft. (misschien onder vista wel, want die gebruikt uit zich zelf al iets meer geheugen dan XP)
Dit is de belangrijkste regel bij onderzoeken: 1 variabele, geen 2.
[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 16-01-2008 17:40 ]
Wie zegt dat superprefetch aanstaat, we weten te weinig om dat te zeggen, en het gaat ook nergens over die benchmark alleen maar om aan te tonen dat er mooi cijfertjes uitkomen in deze twee situaties. (aandacht trekken
)
Het is geen serieuze benchmark nogmaals, het is marketing en daar hoeft je geen strikte regels te volgen als er maar leuke getallen uitkomen die mensen aan het praten zet en dat nieuws sites het gaan posten.
Het is nooit bedoel om eerlijk.
Het is geen serieuze benchmark nogmaals, het is marketing en daar hoeft je geen strikte regels te volgen als er maar leuke getallen uitkomen die mensen aan het praten zet en dat nieuws sites het gaan posten.
Het is nooit bedoel om eerlijk.
[ Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 16-01-2008 18:00 ]
Even een nieuw deel aangemaakt: [Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 21
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Dit topic is gesloten.