Ik zal voor de twijfelde user even een beeld schetsen van hoe ik rogues zie. Let op lang verhaal incoming !!
Ik heb heel lang geleden, toen ik nog computerspelletjes bij de bibliotheek huurde (en vervolgens kopieerde

) het spel Thief gezien.
Ik neem aan dat we Thief allemaal wel kunnen. De schooier, dief en huurmoordenaar die hij is. De bedoeling was om ongezien mensen uit te schakelen, en zo stilletjes mogelijk de objectives te completen. Mensen van achter besluipen, door in de shaduw te lopen, om vervolgens met je waterboltpijl een kaars uit te schieten, en de desbetreffende guard 1 harde knuppelslag op zijn hoofd te geven.
Het mannetje was niet dood, maar bewusteloos. Je kon hem op je rug leggen om hem ergens in een donker hoekje neer te gooien zodat niemand opmerkte dat er een indringer was.
Ik vond dit zelf een erg interessant spel, en heb nooit zo iets sneaky's gespeeld. Erg leuk.
Jaren en veel games later, heb ik nooit een game kunnen vinden die mij dat zelfde gevoel gaf. Het gevoel van macht en controle over jou tegenstander zonder dat hij, of anderen iets door hebben.
Op een gegeven moment ging ik langs bij een vriend die Warcraft speelt. Hij was aardig verslaafd en vond dat ik het spel moest zien. Ik had er niet zo een behoefte aan, maar heb me over laten halen.Het begon met een undead mage. Nu vond ik die undead erg cool. Wat ik er zo cool aan vind is het
volgende. Het zijn mensen geweest (ik vind mensen toch op de een of andere manier het beste om mee te spelen), maar niet zomaar mensen, nee mensen die gestorven zijn, helemaal verrot zijn en tot leven zijn gewekt, en eigenlijk maar 1 doel hebben, namelijk; Wraak.
Het tovergebeuren vind ik weer minder interessant, dus ik had het na 5 minuten al gezien.
Die vriend van mij daarentegen, kent mij aardig goed en zei: Wacht even.. ik laat je wat anders zien, dat vind je vast leuk.
Dit werd een Nightelf rogue.
Hij liep wat rond door de wereld, en ging in een soort van predatormode. Hij werd onzichtbaar. Ik kon dit niet geloven maar hij demonstreerde het door langs mannetjes te lopen die hem niet zagen.
Mijn interesse was gewekt. Hij liet mij zien, hoe hij zo een speler afleidde. Ik zag hem een steen gooien, en het mannetje keek om.
Nietsvermoedend keek hij om zich heen, terwijl mijn maat hem van achteren besloop. En opeens was het *Woosh !*. Ik zag een groot geel getal op het scherm, wat blijkbaar erg goed was, want het mannetje was bijna dood.
Hij deed nog iets waardoor het mannetje stil stond met een soort van afwezig ringetje boven zijn hoofd en ging achter hem staan. *Whoosh !!*
Ik zag het mannetje kreunend naar de grond gaan. Terwijl mijn maat door aan het lullen was, zat ik met verbazing te kijken
Dit zag er erg leuk uit, en ik besloot het spel ook te kopen.
Dit is nu anderhalf jaar geleden, en nu heb ik een undead rogue op lvl 70 die full epic is. Hoe kijk ik er tegen aan, en wat is een rogue?
Een rogue is een dief en een huurmoordenaar. Is erg op zichzelf gesteld en heeft geen behoefte aan anderen. Het is een pure solo speler.
Anderen hebben ook geen behoefte aan rogues omdat zij onbetrouwbaar zijn. Wij doen alles voor geld, hebben geen eigenwaarde. Wij leven om te moorden.
Wat kunnen rogues.
Een rogue kan je het best vergelijken met een ninja. Wij beheersen Marial Arts en hebben dit zo aangepast tot er een eigen vechtstijl is onstaan. Dit is een vechtstijl die gebruik maakt van wapens. Wij kunnen gebruik maken van Daggers, Swords en Maces. van deze 3 is daggers het meest rogish, omdat je de typische rogue aanvallen (Ambush, Backstab) kan doen. Ik speel dus ook Dagger
Daarnaast kunnen wij ook ranged wapens gebruiken zoals een Gun, Pijl en boog, en thrown. Van deze 3 zijn thrown weer het meest rogish. Het komt er op neer dat je met messen en shurikins kan gooien, afhankelijk van het type thrown. Van deze 3 is thrown ook het meest rogish, omdat je Deadly Throw kan doen. Hiermee verzwak je een tegenstander tijdelijk waardoor zijn movement slowed met 50%. Thrown gebruik ik dus ook
Verder heb je als rogue heel vrijheid. Je kan onzichtbaar rondlopen. Erg handig. Je kan sommige dingen "overslaan" doordat je overal tussen door sneaked.
In PvP houdt dit in dat JIJ degene bent die het gevecht bepaald. Wil je een gevecht aangaan, of ga je het liever uit de weg? Keuze is aan jou.
Eenmaal in gevecht heb je ook genoeg mogelijkheden om te ontsnappen. Je kan wegsprinten, je kan zand in de ogen van je tegenstander gooien zodat je weg kan vluchten, en het mooiste van allemaal, verdwijnen.
Rogues kunnen letterlijk in rook opgaan. Dit is precies zoals de ninja's kunnen. Je gooit een rookbommetje op de grond en weg ben je.
Als je tegen een melee vecht, kan je evasion aanzetten. Verhoogd dodge met 50%
Maar het allermooiste van rogues zijn de stuns. Je kan heel veel stunnen. Je kan openen vanuit stealth met een stun, en uit stealth heb je ook een stun, zogenaamde kidneyshot.
Los daarvan, kunnen rogues ook poison gebruiken. Hier doop je je wapens in om extra vervelend te zijn.
Je hebt:
Mindnumbing poison - Hiermee mindfuck je tegenstanders, waardoor het casten van een spell langer duurt.
Deadly Poison - Vergiftigt langzaam de tegenstander
Instant poison - Gif wat direct schade toedient
Crippling poison - Verlamd de tegenstander, waardoor hij langzamer is kwa movement
Wound Poison - Gif wat direct schade toe dient en wat er voor zorgt dat healing veel minder effectief wordt (10 tot 50% afhankelijk van hoeveel doses eropzitten)
Anesthetic Poison - Gif wat direct schade toedient, maar geen extra "threat" veroorzaakt. Dit is de enige poison die zinloos is om solo te gebruiken. Is bedoeld voor grouping (raids/instances)
Dit is het wel in het algemeen. Je hebt veel specifiekere truukjes, maar die hangen van je build af.
Kortom: Hou je van veel actie, close combat, smerig spelen en controle over je tegenstander, dan kan je niet missen met een rogue.