Nee dat kun je niet. De opbouw van de texture units, de configuratie waarin ze staan, de verhouding waarin adressing en filtering texturing units staan, de kloksnelheden... sterker nog, de hele manier van
tellen van texture units kan afwijkend zijn.
Je gaat me niet vertellen dat een R600/RV670 texture unit volledig 100% identiek en uitwisselbaar is met een G80/G92 texture unit.
Wat jij deed was Fragment Pipelines (appels) vergelijken met ALUs (peren).... Een texture unit blijft een texture unit.
Goed, dus hier krijg ik een reprimande over de 24 (nV G71) vs 48 (ATi R580) verhouding die ik hanteerde.
Correct volgens jou was: 24*2 vs 16*3 (ofwel 48:48)
Even verderop...
NV kan ook wat van gegoochel. [...] Het tellen van ALUs is ook anders dan bij AMD (getuige het feit dat ze zeiden dat G71 er 48 had... en als je R580 dan op dezelfde manier zou tellen dan had deze er 96).
...krijgt nV op zijn donder omdat ze zouden goochelen met nummertjes. De juiste 'eerlijke' verhouding is niet 48:48 maar 48:96.... ofwel diezelfde 24:48 verhouding waarvoor ik hier direct boven op mijn kop krijg
Kijk dat is nou
precies wat
ik bedoel met 'goochelen met nummers'. Afhankelijk van de situatie trek je een aantal cijfertjes en verhoudingen uit de doos, die altijd in het voodeel van ATi worden uitgelegd... en dat zelfs op 2 verschillende manieren in dezelfde post
CJ, we zijn beide volwassen, en we zijn beide technisch goed op de hoogte.
Laten we mekaar nou ff geen gekke henkie noemen hier
<edit>
PS: de meest 'eerlijke' variant is vermoedelijk 24*2 : 48*1,5 (ofwel: 48:72) rekening houdend met R580s 'mini-alu'.
Hele punt van mijn vergelijking was echter: je kunt de architecturen niet 1 op 1 vergelijken.
<whatever> vs <whatever> shaders/clockspeeds/rop's niet, en 16 vs 56 texture units ook niet.
</edit>Verlaag het aantal texture units bij de G80 maar eens om te zien hoeveel texture units er nodig zijn om "bijna" 0% performancehit te hebben. Je zult zien dat de drop groter wordt. Doe hetzelfde bij de R600 architectuur en zie dat daar de performancehit relatief gezien gelijk blijft.

Anyway, met hun texture config bereikt nV virtually "free" AF. Het gaat mij om de free AF... hoe ze 't flikken kan me werkelijk aan mijn reyt oxideren, zolang 't maar geflikt wordt, niet enorm veel meer stroom vreet en niet ten koste gaat van andere dingen (zoals IQ).
Hoeveel van die 56 texture units lagen te slapen bij deze specifieke test vind ik niet boeiend. Hoeveel texture units van de 56 uit G92 gesloopt moeten worden om eenzelfde 14% performancehit als RV670 te veroorzaken boeit me ook niet. Nog afgezien van dat 't onmogelijk is om dat te testen...
PS: lees 'boeit me niet' als 'welliswaar interessant, maar domweg scheer onbelangrijk'. Resultaat telt.Als het moeilijk is om drivers te schrijven, wil dat nog niet zeggen dat de architectuur "kapot" of "brak " is. Het wil alleen zeggen dat het langer duurt om te optimaliseren en er de performance uit te halen die je er ook echt uit wilt halen.
Ik schrijf software van beroep.
Ik zal je besparen hoe we hier over nodeloos 'moeilijke architecturen' om software voor te schrijven denken

De vocabulaire rijkt daarbij nog wel wat verder, dat kan ik wel zeggen

Er werd gezegd dat 'niemand' het interessant vind hoe de 16 texture units van de RV670 zich verhouden ten opzichte van 56 in de G92, maar hoe de kaart het in zn geheel doet. Dan komt het er in mijn boekje op neer dat er eigenlijk gezegd wordt: het maakt me niet uit hoe die GPU de fps op het beeld tovert, als-ie het maar doet en als-ie het maar sneller doet dan de ander. Dus sneller = beter
U mag door voor de koelkast

Sneller (tegen gelijkblijvende (of hogere) IQ en gelijkblijvend (of lager) stroomverbruik) == beter.
= e-peen-contest.

Helaas, u mag toch niet door voor de koelkast

Hoge eisen stellen met betrekking tot performance en IQ (en met name de combinatie van die 2) heeft niets met e-peen te maken. Dit was ATi namelijk op het lijf geschreven tot voor niet zo lang geleden, en toen ook de hoofdtoon van dit topic. Inmiddels is dat dus al verworden tot "e-peen"? Whatever float's ATi's boat nietwaar?
"
Kijk mij eens een uberhoge 3DMark score halen, met een kaart zo gruwelijk ver overklokt dat ik direct na mijn screenshot een BSOD krijg en 'm daarna ter sloop kan afvoeren" of "
Kijk mij eens een 8800 Ultra SLI kopen met m'n 17" schermpie, zodat ik het heel GoT ermee kan stalken dat ik een vette setup heb".
Dat is e-peen. Niet: ik wil de best mogelijke performance voor m'n geld met IQ (AA en AF) enabled.
Features zijn leuk, maar dat een 150+ Euri graphics card koffie kan zetten, en als je er een webcam aan vastknoopt en een stokje in steekt het Oostberlijns triangelconcert kan dirigeren vindt ik niet bepaald maatgevend voor een aankoopbeslissing. Gameperformance voert dan gewoon de hoofdmoot.
[
Voor 3% gewijzigd door
Cheetah op 12-11-2007 18:41
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz