Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Huibster

Kunnen jullie bij www.memoright.nl niet een speciale aanbieding maken voor de tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat de OCZ SSD's leverbaar gaan geraken:

Verwachte levertijd: Artikel wordt verwacht op 09-07-2008 (28 stuks)

http://www.frieslandcomputers.nl/shop_detail.php?id=2468

Ik verwacht dus binnen nu en een week of 2 28 reviews hier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:27:

Dat had ik al gepost :P.

Ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten. AUB ook filmpjes maken van hoe snel Windows opstart enzo en Photoshop!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, eehhh, ja, ik had wel een paar posts omhoog gekeken om te zien of iemand het al gepost had, maar niet zover dat ik jouw post zag. ;) Topic gaat toch sneller dan ik dacht.
Ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten. AUB ook filmpjes maken van hoe snel Windows opstart enzo en Photoshop!!
Voor mij is inderdaad het opstarten een ding (waar ik nu uberhaupt al hibernation voor gebruik, dat is met een SSD misschien nog wel sneller), en het gebrek aan geratel. Daarnaast hoop ik ook dat er wat voordeel te zien is tijdens het browsen, want ik heb nogal eens dat sites met enorm veel files even willen 'hangen' omdat hij data aan het wegschrijven is. En hier en daar eens een spelletje opstarten, ben ik ook benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooral write speed moet je testen. Want dat schijnt nogal eens tegen te vallen bij MLC SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:25

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:27:

Alle 3 de OCZ types bij FrieslandCompjoeters hebben ondertussen een "binnen 2 weken" levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij een overzichtje met een aantal SSDs en HDs.

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/storage/SP064GBSSD25SV10/HD_Tach_Bandwidth.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:23:
Hierbij een overzichtje met een aantal SSDs en HDs.

[afbeelding]
Alleen jammer dat sequential read speeds helemaal niks zegt over de kracht van SSD's, het is juist de zo goed als niet aanwezige access time die ze zo enorm veel sneller maakt.

Het wachten blijft op een goede review die al deze ssd's + wat hd's met elkaar vergelijkt en daarbij ook zinvolle reallife tests doet :)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19
Kijk dan eens naar de review waar het plaatje uit komt...

Ook een leuke:
Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/storage/SP064GBSSD25SV10/System_Speed_Test_Access_Time.jpg

Helaas geen OCZ Core.

En verder is pagina 4 wel leuk, daar zie je de binnenkant van de Silicon Power drive.

[ Voor 45% gewijzigd door DaCoTa op 08-07-2008 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
_Arthur schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:44:
[...]

Alle 3 de OCZ types bij FrieslandCompjoeters hebben ondertussen een "binnen 2 weken" levertijd.
hmmmmmmm... wat een baggerzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Weet iemand trouwens waarom alle Core SSD's geen Friesland Computers prijsvermelding meer hebben? Dit vind ik een beetje erg vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaCoTa schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 16:07:
Kijk dan eens naar de review waar het plaatje uit komt...

Ook een leuke:
[afbeelding]

Helaas geen OCZ Core.

En verder is pagina 4 wel leuk, daar zie je de binnenkant van de Silicon Power drive.
Jammer dat het alleen READ access tijden zijn. Bij het schrijven ziet het er namelijk voor vrijwel alle SSD heel anders uit, bijv.

Transcend ts32gssd25s-m(MLC) 236ms
Crucial ct32gbfab0 77ms
Transcend ts32gssd25s-s(SLC) 50ms
Hama Flash memory drive 42ms
Hama High Speed solid state disk 9ms
Mtron msp-sata7025-03 ssd pro 7000 9ms
Samsung mcc0e64g8mpp 8ms
MemoRight GT serie2ms

Daar zitten nog echte slakken bij. Ben benieuwd wat de nieuwe OCZ gaan doen, die 0,3ms uit de specs is vast en zeker alleen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Zojuist heb ik bezoek gehad van onze product manager van onze server leverancier. Doel was het bespreken van SSD in server toepassingen. Dit werk mij voorlopig toch ten zeerste afgeraden, met als rede (toch weer de) betrouwbaarheid en problemen met de SATA interfaces. Ze testen zelf regelmatig verschillende soorten en merken, en de Super Talent SSD's dura drive SSD's die ze aanbieden zijn toch zeker niet de minste kwa durability zou je zeggen. Ik ben toch zeer huiverig om hiervoor te gaan.

Wat mij verder niet aan staat is dat je in reviews vrijwel nooit random wite benchmarks ziet. Iedereen weet hoe slecht ze daar in zijn (het overgrote merendeel in ieder geval), maar blijkbaar is er geen behoefte om te weten hoe dramatisch het daadwerkelijk is.

We konden goede SSD's krijgen: a 40k/per stuk ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ja bitmicro maakt al jaren goed ssd's maar dat kost ook wat...

Maarja server of OS schijf is wel een flink verschil...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 17:16:
Zojuist heb ik bezoek gehad van onze product manager van onze server leverancier. Doel was het bespreken van SSD in server toepassingen. Dit werk mij voorlopig toch ten zeerste afgeraden, met als rede (toch weer de) betrouwbaarheid en problemen met de SATA interfaces. Ze testen zelf regelmatig verschillende soorten en merken, en de Super Talent SSD's dura drive SSD's die ze aanbieden zijn toch zeker niet de minste kwa durability zou je zeggen. Ik ben toch zeer huiverig om hiervoor te gaan.

Wat mij verder niet aan staat is dat je in reviews vrijwel nooit random wite benchmarks ziet. Iedereen weet hoe slecht ze daar in zijn (het overgrote merendeel in ieder geval), maar blijkbaar is er geen behoefte om te weten hoe dramatisch het daadwerkelijk is.

We konden goede SSD's krijgen: a 40k/per stuk ;)
Als ik jou was zou ik een keer een MemoRight halen om mee te testen. Dat zijn echte professionele SSD en super snel met lezen en schrijven (ook met random writes haalt de GT serie 600 IOPS, dat is ongeveer 5x zoveel als een savvio / raptor). Bij Toms Hardware hebben ze een uitgenreide test gedaan in vergelijking met Seagate Savvio en WD Raptor HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mooi die MemoRights, maar wat about betrouwbaarheid :?

Stiekem denk ik dat het hele SSD gebeuren wel heel snel de markt in gepushed wordt. Alles en iedereen moet maar positief zijn, maar daarbij worden een aantal belangrijke dingen simpelweg vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:48
Dat bericht staat eigenlijk haaks op een eerder bericht van Dell:
...global reliability data shows that SSD drives are equal to or better than traditional hard disk drives we've shipped.
Is het overigens geen idee voor T.net om zelf wat onderzoek te doen naar de betrouwbaarheid van SSD's? Bijvoorbeeld door een test setup voor langere tijd te stress testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mja, dat lees ik wel meer, maar mooie verhalen zijn een ding, praktijk is een ander ding. Ik zal morgen nog eens doorvragen naar details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:44:
En nu weer 2-5 werkdagen, en de prijs is weer gewijzigd van 229 naar 234. Vooral die prijs snap ik niet, ze weten toch nu al voor welk bedrag ze die schijven gaan inkopen, dus dan staat de prijs toch vast? Rare lui, die friezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:35:
[...]

En nu weer 2-5 werkdagen, en de prijs is weer gewijzigd van 229 naar 234. Vooral die prijs snap ik niet, ze weten toch nu al voor welk bedrag ze die schijven gaan inkopen, dus dan staat de prijs toch vast? Rare lui, die friezen.
Wellicht dat de eerste leverancier een prijs had van 229, maar niet kon leveren (dat daarom de levertijd 2 weken was). En ze nu een andere leverancier gevonden hebben die wel tussen 2-5 werkdagen kan leveren maar een hogere prijs heeft?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
M1lamb3r schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:39:
[...]

Wellicht dat de eerste leverancier een prijs had van 229, maar niet kon leveren (dat daarom de levertijd 2 weken was). En ze nu een andere leverancier gevonden hebben die wel tussen 2-5 werkdagen kan leveren maar een hogere prijs heeft?
Meestal doen ze dat omdat de verwachte vraag hoger is dan gedacht cq dat de leverancier er minder binnenkrijgt dan verwacht.

In ieder geval goed nieuws dat Friesland Computers ze binnen een paar dagen verwacht :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

kmelektronik heeft nu wisselende levertijden voor de verschillende drives

32gb: 4 weken
64gb: 2 weken
128gb: 1-2 weken

afwachten nogsteeds (en hopenlijk zijn de reeds bestelde iets sneller :) )

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
http://www.techpowerup.com/index.php?65240
Tuesday, July 8 2008

Samsung gets 128 GB SSDs into Production

The Korean semiconductor giant says that it will begin mass-producing 1.8" and 2.5" Solid-state drives (SSDs) for use by the mobile-computing industry. With the scale at which Samsung claim they're producing these parts, they hope to sell the parts at very competitive prices. This indicates a full-on reach of the SSD into consumer strata and of SSD becomming mainstream.

The Multi-Level Cell (MLC) drives slated for production feature 70 MB/s of write and 90 MB/s of read speeds, that's below what a single level cell (SLC) drive can offer, read speeds of 130 MB/s, an important specification to look out for when in the market for an SSD.

Samsung claims that the 128 GB SSD, which is built from 64 MLC NAND flash memory chips of 16 Gb (2 GB) each, is energy efficient at 0.2 W in standby mode and 0.5 W in active mode. Samsung claims the drive's expected life to be over 20 times that of conventional drives....80~100 years if a conventional drive lasts 5 years.
Niet alleen OCZ blijkt groot vertrouwen te hebben in MLC-chips voor "goedkope" SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo de indruk dat die MLC-based SSD's alsmaar beter worden qua specs. Dus mss is een MLC SSD dan toch nog niet zo'n slecht idee. Ik wacht allesinds de eerste reviews af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat ik me af vraag is of ik veel verschil ga merken met 1 SSD als OS schijf, aan de controller op mijn bord, in tegenstelling tot 2 15K schijven aan een raid controller met cache, zoals ik nu heb.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
maratropa schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 12:05:
Wat ik me af vraag is of ik veel verschil ga merken met 1 SSD als OS schijf, aan de controller op mijn bord, in tegenstelling tot 2 15K schijven aan een raid controller met cache, zoals ik nu heb.
RAID heeft helaas niets te maken met het wel of niet snel opstarten van bijvoorbeeld Windows, games en apps. De kleine bestandjes worden er niet sneller door gelezen. Of heb ik het mis :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Blaze85 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:01:RAID heeft helaas niets te maken met het wel of niet snel opstarten van bijvoorbeeld Windows, games en apps. De kleine bestandjes worden er niet sneller door gelezen. Of heb ik het mis :+?
Een en ander is natuurlijk van het raid level, maar je kunt met meerdere disks natuurlijk meer random IO genereren. Zo kun je dubbel zo veel kleine bestanden tegelijk uitlezen in de juiste RAID config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ze zouden allemaal op voorraad moeten zijn bij friesland computers. Waarom staat deze zaak eigenlijk niet meer in de pricewatch voor deze ssd's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is Friesland Computers een toko die zelf zijn prijzen niet plaatst (of iig geen directe link met de pricewatch heeft), en handmatig toegevoegde prijzen verdwijnen na 3 dagen (om vervuiling te voorkomen geloof ik, maar dat betekent volgens mij gewoon dat mensen de moeite ook niet gaan nemen om die prijzen toe te voegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:26:
Volgens mij is Friesland Computers een toko die zelf zijn prijzen niet plaatst (of iig geen directe link met de pricewatch heeft), en handmatig toegevoegde prijzen verdwijnen na 3 dagen (om vervuiling te voorkomen geloof ik, maar dat betekent volgens mij gewoon dat mensen de moeite ook niet gaan nemen om die prijzen toe te voegen).
Ahhhhhhhhh... dom van Friesland Computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
voodooless schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:25:
[...]

Een en ander is natuurlijk van het raid level, maar je kunt met meerdere disks natuurlijk meer random IO genereren. Zo kun je dubbel zo veel kleine bestanden tegelijk uitlezen in de juiste RAID config.
Oh, ik dacht dat RAID alleen maar zorgde voor hogere transferrates.

maar 2x 32GB Core SSD in RAID is sowieso sneller dan 15k in RAID. Mits de Core serie zoals verwachting gaat presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog geen reviews beschikbaar voor de OCZ Core SSD ?

Ik vind ook maar geen reviews van de Transcend 64GB SLC SSD. Iemand ervaring ermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
PDFje van de Core Series:

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/atrjft.jpg

Download PDF: http://rapidshare.com/files/128602681/OCZ_Core_SSDs.pdf.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Boot up to 40% faster, kijk, dat is interessant :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

IMO een weinig interessante of vernieuwende PDF van de Core series, ik ben zeer benieuwd naar de eerste (real life) reviews. Voor de 32GB lijken de laagstgenoemde waarden me het meest reeel, dus 120MB/s read en 80MB/s write. Heel mooie waarden voor die prijs, denk ik :D
Ik blijf de ontwikkelingen zeker volgen, want een SSD lijkt me wel ideaal als volgende boot-schijf :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Wat zit iedereen toch te focussen op boot tijden altijd. Het boeit me echt totaal niet dat m'n computer in 5 minuten boot, het meeste daarvan valt gewoon niet te versnellen: bios, post, initialiseren raid controllers. Als hij daarna maar rete snel en slick werkt, daarvoor wil ik wel investeren in 2 van deze leuke ssd'tjes.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
sig69 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:57:
Wat zit iedereen toch te focussen op boot tijden altijd. Het boeit me echt totaal niet dat m'n computer in 5 minuten boot, het meeste daarvan valt gewoon niet te versnellen: bios, post, initialiseren raid controllers. Als hij daarna maar rete snel en slick werkt, daarvoor wil ik wel investeren in 2 van deze leuke ssd'tjes.
Booten is wel mooi meegenomen, maar voor mij ook niet de hoofdreden om een SSD te kopen. Tis meer dat het hele systeem (surfen, apps, games) lekker soepeltjes draait en de wachttijden veel minder lang worden :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Booten? Zijn er nog mensen die hun computer uitzetten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:12:
Ja :P

Maar serieus : Ik snap dat Boot gedoe ook niet echt. Ik zit dan ook te overwegen om SSD te kopen wegens 2 dingen =>

1. Games.
2. Windows+Programma's.

That's it !! Ik doe toch 1 maal per dag mijn PC aan en uit en dat beetje Boot tijd gebruik ik wel om naar de WC te gaan ofzo :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

da booten is gewoon voor "bragging rights" meer niet. Mij interesseert dat ook niet. Ik wil gewoon sneller kunnen werken met mijn laptop en momenteel vertraagd die nogal als hij veel op de HD moet zijn. Ik werk ook met VMWare machines en dat belast de HD nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:12:
Jij niet dan? Lekker voor je stroomrekening in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:21:
[...]

Ja :P

Maar serieus : Ik snap dat Boot gedoe ook niet echt. Ik zit dan ook te overwegen om SSD te kopen wegens 2 dingen =>

1. Games.
2. Windows+Programma's.

That's it !! Ik doe toch 1 maal per dag mijn PC aan en uit en dat beetje Boot tijd gebruik ik wel om naar de WC te gaan ofzo :+
Als je soms apps, drivers of Windows opnieuw installeert is snel booten best handig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
  • Laatst online: 09-06 00:38
Ik heb een vraag over solid state drives en vind het antwoord niet meteen op GoT, Wikipedia of Google.

Recent zie je dat SSDs steeds sneller en groter worden. Ongetwijfeld worden de controllerhardware en de geheugenchips zelf telkens sneller.

Maar kan het ook zijn dat fabrikanten (of misschien de goedkopere fabrikanten) intern de verschillende geheugenchips in een RAID (0?)-opstelling zetten? Dit zou ook een snelheidsverhoging tot gevolg hebben en extern bijna niet te merken zijn. Ik vraag het me af omdat RAID-opstellingen ook nadelen met zich meebrengen: bij RAID 0 zal het het kapot gaan van één chipje verlies van alle data betekenen.

Als dit gebeurt, vind ik dit - gezien de nadelen - zeker iets dat vermeld zou moeten worden bij de technische specificaties van een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
NoControl schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 17:46:
Ik heb een vraag over solid state drives en vind het antwoord niet meteen op GoT, Wikipedia of Google.

Recent zie je dat SSDs steeds sneller en groter worden. Ongetwijfeld worden de controllerhardware en de geheugenchips zelf telkens sneller.

Maar kan het ook zijn dat fabrikanten (of misschien de goedkopere fabrikanten) intern de verschillende geheugenchips in een RAID (0?)-opstelling zetten? Dit zou ook een snelheidsverhoging tot gevolg hebben en extern bijna niet te merken zijn. Ik vraag het me af omdat RAID-opstellingen ook nadelen met zich meebrengen: bij RAID 0 zal het het kapot gaan van één chipje verlies van alle data betekenen.

Als dit gebeurt, vind ik dit - gezien de nadelen - zeker iets dat vermeld zou moeten worden bij de technische specificaties van een SSD.
Als je 1 HD in RAID0 crashed ben je toch ook alles kwijt?

Maar volgens mij gebruiken SSD's inderdaad "synchroom" verschillende chips om de snelheid op te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Samsung start massaproductie 128GB-ssd's

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1215695082.jpg

Door Dimitri Reijerman, donderdag 10 juli 2008 15:46, views: 5.889

Samsung is gestart met de productie van 1,8"- en 2,5"-ssd's met opslagcapaciteiten van 64GB en 128GB. De flashchips in de solid state drives zijn gebaseerd op de relatief goedkope mlc-technologie.

De fabrikant stelt in een persbericht dat zijn ssd-drives in standby-modus slecht 0,2W verbruiken; in bedrijf loopt het verbruik op naar 0,5W. De leessnelheid zou 90MBps bedragen, terwijl de schrijfsnelheid piekt op 70MBps. Met dergelijke snelheden benaderen de mlc-chips volgens Samsung de prestaties van slc-flashgeheugen .

De overstap van Samsung naar de productie van ssd's op basis van mlc in plaats van slc is belangrijk: in tegenstelling tot slc-flashchips, die de basis vormen voor de huidige generatie ssd-drives van Samsung, kunnen mlc-flashchips twee bits per geheugencel bewaren. Hierdoor worden de kosten van een flashmodule grofweg gehalveerd. De nadelen van flashopslag op basis van mlc zijn de slechtere lees- en schrijfprestaties en een kortere levensduur van de cellen. Deze problemen zijn echter deels te ondervangen door de lees- en schrijfalgoritmes in de controller te verbeteren.

Ondanks de beloftes van flashfabrikanten is de prijs/prestatieverhouding van vooral grotere ssd-drives nog altijd teleurstellend ten opzichte van harde schijven. Ook de stelling dat de harddiskvervangers zuiniger zijn, is omstreden. Volgens een recentelijk uitgevoerde test van Toms Hardware zouden ssd-drives in laptops de accuduur zelfs kunnen verkorten in plaats van verlengen, omdat de controller continu stroom verbruikt. Bij harddisks wordt voornamelijk stroom verbruikt als er wordt gelezen of geschreven, en het energiebeheer van de huidige generatie flashdrives zou ook nog niet optimaal functioneren. Indien het stroomverbruik buiten beschouwing wordt gelaten, dan kunnen ssd's harddisks wel overduidelijk verslaan, zo bleek in maart uit een test van Tweakers.net. Samsung blijft hoe dan ook optimistisch: het bedrijf denkt dat zijn omzet uit ssd's de komende jaren met achthonderd procent zal groeien.
nieuws: Samsung start massaproductie 128GB-ssd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneerbeer340
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:50
Blaze85 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 17:58:
[...]

Als je 1 HD in RAID0 crashed ben je toch ook alles kwijt?

Maar volgens mij gebruiken SSD's inderdaad "synchroom" verschillende chips om de snelheid op te voeren.
Ja intern wordt er gebruik gemaakt van een soort "RAID0". Voorheen konden de flash controllers maar 4 chips tegelijk benaderen, nu is dat verdubbeld naar 8 voor de OCZ Core series. Op zich is dit wel logisch, aangezien een snel CompactFlash kaartje ook zo'n ~35MB per seconde kan halen. Als je hier 4 in RAID0 zou zetten dan zou je op 140MB per seconde uitkomen. Uiteraard is er wat overhead dus meestal is dit zon 110-130MB voor de snelle SLC SSDs. OCZ heeft waarschijnlijk wat "tragere" MLC chips genomen die per stuk zo'n 20MB/sec doen. De flash controller stuurt er 8 aan, wat theoretisch dus 160MB/sec zou zijn, maar ivm overhead (RAID0 schaalt nooit perfect) uitkomt op 120-143MB/sec. Netto dus goedkoper, maar doordat er meer chips aangestuurd worden is het toch sneller dan een duurdere SLC SSD. Het zou me niets verbazen als de nieuwe Samsungs en Mtrons die aan het einde van het jaar uitkomen ook 8 of 12 chips aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19
Meneerbeer340 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 18:22:
Ja intern wordt er gebruik gemaakt van een soort "RAID0". Voorheen konden de flash controllers maar 4 chips tegelijk benaderen, nu is dat verdubbeld naar 8 voor de OCZ Core series.
Heb je hier een bron van? Niet dat ik je niet geloof, maar ben wel geinteresseerd in meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De denkfout die hier gemaakt wordt is natuurlijk dat er chips kapot zouden gaan. Dat is echter in verreweg de meeste gevallen niet het geval. Het zijn meestal enkele cellen die de geest geven na x keer schrijven. Of je nu wel of geen RAID0 gebruikt maakt hiervoor natuurlijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Informatique heeft de Core SSD inmiddels ook in het assortiment opgenomen:

http://www.informatique.n...eries-sataii-ssd-32gb.htm
€ 158
http://www.informatique.n...eries-sataii-ssd-64gb.htm
€ 253
http://www.informatique.n...ries-sataii-ssd-128gb.htm
€ 456

Levertijd onbekend.

Central Point Europe B.V. idem dito:

http://onbekend.centralpo...-drive-32gb-sata2-retail/
€ 167,93
http://onbekend.centralpo...-drive-64gb-sata2-retail/
€ 269,04
http://onbekend.centralpo...drive-128gb-sata2-retail/
€ 484,23

Verwachte voorraad datum: vrijdag 25 juli 2008

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 11-07-2008 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sig69 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:57:
Ik vind booten wel belangrijk. Iedere seconde wachten is zonde van mijn tijd, it's as simple as that. Daarom doet nu mijn desktop ook hibernation, maar als het nog sneller kan, dan is dat nog beter. En ja, BIOS is ook traag. Dat moet intussen ook eens op de schop, maar dat wil nog niet zo vlotten geloof ik. Maar dat het BIOS traag is, wil niet zeggen dat daarom je HD ook maar niet sneller hoeft. Integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:30

Nakebod

Nope.

Booten zelf vind ik ook niet echt spannend, maar ik vind de boottijd wel een belangrijke factor :+
Ik zet mijn pc aan, en ben vaak toch nog even bezig met andere dingen.
Maar grofweg: booten = veel kleine files, snelle boottijd = snelle ssd, snelle ssd = algehele performance winst.
Dus ondanks dat het booten zelf mij weinig uitmaakt, is het toch wel van belang :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik snap die vergelijkingen op doorvoersnelheid en boottijd nooit zo.
In de praktijk ga je de verbetering in het gewone gebruik merken. Dat een rar in 5 minuten uitgepakt word is prima zolang je tijdens dat proces nog maar gewoon een explorer kunt openen zonder vreselijke vertraging.
Een hd kan prima 50 MB/s doen, maar kan ook naar de 5 MB/s als er meedere parallele processen op dezelfde schijf bezig zijn. Dat dat niet meer gebeurt is de werkelijke verbetering van een ssd.
Daardoor komt ook de verbetering in boottijd.
Je zou denken dat gebeurt niet veel, maar het omgekeerde is juist waar: grote stukken sequential reads doe je niet veel.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

voor een laptop is een snellere boot (of hibernate restore) tijd juist wel erg makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

justmental schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:30:
Dat een rar in 5 minuten uitgepakt word is prima zolang je tijdens dat proces nog maar gewoon een explorer kunt openen zonder vreselijke vertraging.
Een hd kan prima 50 MB/s doen, maar kan ook naar de 5 MB/s als er meedere parallele processen op dezelfde schijf bezig zijn. Dat dat niet meer gebeurt is de werkelijke verbetering van een ssd.
Je zou denken dat gebeurt niet veel, maar het omgekeerde is juist waar: grote stukken sequential reads doe je niet veel.
Ben het helemaal met je eens : Daarom heb ik meerdere HD's voor verschillende toepassingen :)
Ik kan daarom vrolijk fullspeed dingen laten uitpakken of wat dan ook, terwijl ik vrolijk doorsurf of zit te gamen, omdat het allemaal op aparte HD's gebeurt.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een OCZ 128gb Core SSD besteld :)

Leuk voor je, laat ons weten hoe hij presteert, maar verder draagt deze opmerking/mededeling niet echt mee aan de discussie over SSD's. ;)

[ Voor 65% gewijzigd door _Dune_ op 11-07-2008 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
OCZ's Core series SSDs finally ship
http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=8398&Itemid=38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 21:47
justmental schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:30:
Ik snap die vergelijkingen op doorvoersnelheid en boottijd nooit zo.
In de praktijk ga je de verbetering in het gewone gebruik merken. Dat een rar in 5 minuten uitgepakt word is prima zolang je tijdens dat proces nog maar gewoon een explorer kunt openen zonder vreselijke vertraging.
Daardoor komt ook de verbetering in boottijd.
Ben ik het mee eens.

Op mijn desktop pc had ik eerst twee identieke SATA hardeschijven los in gebruik (in IDE mode niet eens AHCI). Ik ergerde me kapot aan de traagheid van alles als ik bezig was met meerdere dingen tegelijk. Sinds ik die schijven in RAID0 heb staan gaat het voor mijn gevoel al een heel stuk beter.
Dit zou natuurlijk ook deels kunnen komen door de NCQ die in IDE mode niet gebruikt werd.

Een hardeschijf die beter overweg kan met parallellisme scheelt (IMHO) bij desktop gebruik een hele hoop.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb zojuist benchmarks gekregen van twee configuraties, eentje met SSD, eentje SAS disks, beiden op een ICP SAS controller. Ik kan helaas niet in al teveel details gaan...

SSD's die gebruikt zijn, zijn vier SuperTalent DureDrive SLC's van 16 GB in RAID5. Dit en opzichte van 7x Seagate 15k.5 SAS in RADI6. Voor een enterprise test lijkt me dat een mooie vergelijking.

Even een opsomming van de resultaten:
- sequantial write: SAS wint hier op alle vlakken met verschillende loads en verschillende filesizes. opvallend is dat de SSD pas bij 2MB vergelijkbare resultaten haalt als de SAS, en vanaf 32k tot 512k zelfs inzakt
- random write: SAS is ook hier de winnaar. Waar SSD met nog geen 13 MB/sec met 50 workers en 2M filesize scoort, doet de SAS array het met rond de 65 MB/sec. 101.9 IOPS t.o.v 346 IOPS voor SAS (maximaal). Bedroevend resultaat dus!
- 75% read, 50% random: Ook hier wint SAS met gemak. SSD komt hier niet boven de 40 MB/sec uit (bij 2M filesize). SAS doet dat al vanaf 128k, en klimt naar bijna 120 MB/sec met 2M files.
- sequantial read: alweer wint SAS dik. Vanaf 32k is er geen houden meer aan. Is te verwachten, maar je zou verwachten dat SSD het veel beter zou doen. Vreemd is de sprong van 200 naar 350 MB/sec tussen 512k en 2M files...
- random read: hier wind SSD met kleine files, zoals eigenlijk ook wel verwacht mag worden. Vanaf 128k is het verschil echter erg klein, en daarboven is SAS gewoon iets sneller.

Al met al was ik toch wel verrast door de zeer tegenvallende prestaties van deze SSD. Het is in ieder geval duidelijk dat wij deze SSD's niet zullen gaan gebruiken in onze toekomstige server, en gezien benchmarks die ik elders heb gezien gok ik dat het eigenlijk ook beter moet kunnen dan dit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo'n SuperTalent DuraDrive is wel geen uitblinker qua performance specificaties:
Sequential Read Rate (max) 65 MB/sec (28 MB/sec for 1.3'')
Sequential Write Rate (max) 50 MB/sec (26 MB/sec for 1.3'')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
voodooless schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 14:07:
Ik heb zojuist benchmarks gekregen van twee configuraties, eentje met SSD, eentje SAS disks, beiden op een ICP SAS controller. Ik kan helaas niet in al teveel details gaan...

SSD's die gebruikt zijn, zijn vier SuperTalent DureDrive SLC's van 16 GB in RAID5. Dit en opzichte van 7x Seagate 15k.5 SAS in RADI6. Voor een enterprise test lijkt me dat een mooie vergelijking.

Even een opsomming van de resultaten:
- sequantial write: SAS wint hier op alle vlakken met verschillende loads en verschillende filesizes. opvallend is dat de SSD pas bij 2MB vergelijkbare resultaten haalt als de SAS, en vanaf 32k tot 512k zelfs inzakt
- random write: SAS is ook hier de winnaar. Waar SSD met nog geen 13 MB/sec met 50 workers en 2M filesize scoort, doet de SAS array het met rond de 65 MB/sec. 101.9 IOPS t.o.v 346 IOPS voor SAS (maximaal). Bedroevend resultaat dus!
- 75% read, 50% random: Ook hier wint SAS met gemak. SSD komt hier niet boven de 40 MB/sec uit (bij 2M filesize). SAS doet dat al vanaf 128k, en klimt naar bijna 120 MB/sec met 2M files.
- sequantial read: alweer wint SAS dik. Vanaf 32k is er geen houden meer aan. Is te verwachten, maar je zou verwachten dat SSD het veel beter zou doen. Vreemd is de sprong van 200 naar 350 MB/sec tussen 512k en 2M files...
- random read: hier wind SSD met kleine files, zoals eigenlijk ook wel verwacht mag worden. Vanaf 128k is het verschil echter erg klein, en daarboven is SAS gewoon iets sneller.

Al met al was ik toch wel verrast door de zeer tegenvallende prestaties van deze SSD. Het is in ieder geval duidelijk dat wij deze SSD's niet zullen gaan gebruiken in onze toekomstige server, en gezien benchmarks die ik elders heb gezien gok ik dat het eigenlijk ook beter moet kunnen dan dit..
Lijkt me dat dat aan die duradrives licht jah.. Volgens mij is het plaatje wel anders met mtrons of memorights..
Plus, als je ziet wat voor stappen het nu neemt...

Wat ik me wel kan voorstellen is dat SAS schijven fabrikanten SSD flink gaan bashen :) Want hier gaan de eerste klappen vallen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
Super Talent DuraDrive SSDs zijn op papier al niet zo super: SATA-I en maximum seq. read van 65 MB/s. Die MasterDrive SSDs van hun zijn een stuk beter. Ik denk dat dit een van de redenen is van het "slechte" presteren.

Tevens is het ook wel wat oneerlijk, 7 schijven t.o.v. 4 schijven.

edit:
Spuit elf enzo. :+

[ Voor 7% gewijzigd door drZymo op 11-07-2008 15:02 ]

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

drZymo schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:00:
Super Talent DuraDrive SSDs zijn op papier al niet zo super: SATA-I en maximum seq. read van 65 MB/s. Die MasterDrive SSDs van hun zijn een stuk beter. Ik denk dat dit een van de redenen is van het "slechte" presteren.
Lezen is niet zo boeiend. Schrijven zouden ze beter moeten doen. Verder is betrouwbaarheid ook stukken beter.
Tevens is het ook wel wat oneerlijk, 7 schijven t.o.v. 4 schijven.
Nee hoor. Dat de seq. read niet volledig gelijk liggen kan ik snappen, maar random read is naar verhouding gewoon bedroevend. Je zou verwachten dat SSD gewoon korte metten zou maken met de SAS'jes. Kijk ook even naar de centen, dan is de vergelijking helemaal niet zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
voodooless schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:16:
Lezen is niet zo boeiend. Schrijven zouden ze beter moeten doen. Verder is betrouwbaarheid ook stukken beter.
Ja maar zelfs schrijven doen ze niet echt super. 50 MB/s vs 75 MB/s voor Mtron vs 126 MB/s voor Memoright
(zie Verwijderd in "[SSD] Wat is er beschikbaar en werkt het ?")
Nee hoor. Dat de seq. read niet volledig gelijk liggen kan ik snappen, maar random read is naar verhouding gewoon bedroevend. Je zou verwachten dat SSD gewoon korte metten zou maken met de SAS'jes. Kijk ook even naar de centen, dan is de vergelijking helemaal niet zo raar.
Ja ok, maar ze zijn dus op papier al niet zulke top performers als de mtrons en memoright. Alleen daarom zou ik niet echt verpletterende performance verwachten (zoals dat battleship ding met 9x mtron pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 12:59:
Ik heb een OCZ 128gb Core SSD besteld :)
Laat de benches maar komen :o !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

drZymo schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:35:

Ja maar zelfs schrijven doen ze niet echt super. 50 MB/s vs 75 MB/s voor Mtron vs 126 MB/s voor Memoright
Is ook niet eerlijk, je vergelijkt MLC met SLC. Verder interesseren medie sequenteele transfers eigenlijk geen moer. Voor enterprise toepassingen is dat veel minder interessant dan random. Ik wil gewoon veel IOPS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
http://www.pcmegastore.nl...52c668945f9ee914dcd3a7a2a

PC Megastore heeft ze inmiddels ook in het assortiment, maar nog niet leverbaar uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:47:
[...]

Is ook niet eerlijk, je vergelijkt MLC met SLC.
dat was zijn punt ook niet. Het punt is die DuraDrive niet echt een waardige vertegenwoordiger is voor SSD. En dus SAS vergelijken met een DuraDrive zegt niet veel over SAS vs SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 16:02:
En dus SAS vergelijken met een DuraDrive zegt niet veel over SAS vs SSD.
Het is een vergelijking tussen twee enterprise producten. In zoverre is dus de vergelijking zeker wel gerechtvaardigd. Ik wil verder natuurlijk ook niet zeggen dat deze benchmarks gelden voor alle SSD's natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Wat betekent dat nou weer :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...] - random write: SAS is ook hier de winnaar. Waar SSD met nog geen 13 MB/sec met 50 workers en 2M filesize scoort, doet de SAS array het met rond de 65 MB/sec. 101.9 IOPS t.o.v 346 IOPS voor SAS (maximaal). Bedroevend resultaat dus!
Ik vind het nogal raar om random reads en writes met blokgroottes van 2MB te gaan testen. Ik zit dan meer te denken aan 4-64K. Dit laatste is ook minder onrealistische voor het simuleren van bijv. database- en mailserverworkloads.

Ik heb eind 2006 ssd's getest die toen volkomen waardeloos presteerden (niveau 4200 toeren notebookschijf). De Mtron's en Memorights presteren wel goed. Het hangt dus ook nogal af van de gebruikte controller en het gebruikte geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
pricewatch: OCZ Core OCZSSD2-1C64G
PC Snel nu ook, levertijd verwacht binnen 3 dagen.

pricewatch: OCZ Core OCZSSD2-1C32G
pricewatch: OCZ Core OCZSSD2-1C128G
Cool Prices ook, meteen de "goedkoopste".

:9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Femme schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 18:13:
Ik vind het nogal raar om random reads en writes met blokgroottes van 2MB te gaan testen. Ik zit dan meer te denken aan 4-64K. Dit laatste is ook minder onrealistische voor het simuleren van bijv. database- en mailserverworkloads.
Die tests zijn natuurlijk ook gedaan, echter met zelfde strekking: 't was gewoon zeker niet wat ik verwacht had, en SAS wint vrijwel iedere test, ook met kleinere blokken.
Ik heb eind 2006 ssd's getest die toen volkomen waardeloos presteerden (niveau 4200 toeren notebookschijf). De Mtron's en Memorights presteren wel goed. Het hangt dus ook nogal af van de gebruikte controller en het gebruikte geheugen.
Deze ICP controller presteert doorgaans gewoon erg goed, lijkt me dus niet dat dat het probleem was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Blaze85 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:18:
Cool Prices ook, meteen de "goedkoopste".
kmelectronics blijft stukje goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
DDX schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 22:51:
[...]

kmelectronics blijft stukje goedkoper ;)
Met verzendkosten naar Nederland niet zeker?

Ik snap helemaal niets van hun site trouwens, niet eens Engels :r.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

verzendkosten waren 20 euro en betaling kon per paypal, wel zo veilig

dus ook inclusief verzendkosten goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
DDX schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:12:
verzendkosten waren 20 euro en betaling kon per paypal, wel zo veilig

dus ook inclusief verzendkosten goedkoper ;)
Ok, maar als er iets mis is na een paar maanden, communiceer ik toch liever met een Nederlandse webshop :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Mja ach of de winkel nou in friesland zit of in duitsland, blijft toch kwestie van opsturen bij defect.
(voor mij dan die in omgeving van amsterdam woont)

Een van de redenen waarom sommige mensen liever (flink) wat meer betalen en hem bij winkel om de hoek halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Je argument gaat helaas niet meer op:

Max ICT levert de SSD's nu ook, worden verwacht binnen 3 dagen:
pricewatch: OCZ Core OCZSSD2-1C32G
€ 142,74

pricewatch: OCZ Core OCZSSD2-1C64G
€ 228,68

pricewatch: OCZ Core OCZSSD2-1C128G
€ 411,60

Dat scheelt toch even ongeveer 10, 20 en 30 euro vergeleken met de voormalig goedkoopste aanbieder, Azerty. De 32GB en 64GB zitten zelfs onder de adviesprijs van 149 en 229 euro :9 :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

voor de 128gb die ik heb besteld zit het nu idd rond zelfde prijs
(vanmorgen mailtje van kme dat ze verwachten de disk binnen week op te sturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Ben benieuwd naar de resultaten van die OCZ SSD's...Laat maar komen zodra jullie ze hebben. Ik ben zeer geinteresseerd in zo'n 128 gb schijfje maar 128 is ook echt minimaal wat ik nodig heb. 400 euro vind ik nog net wat te duur, wie weet over een paar weekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Is dat zo gezegd niet een beetje appelen en peren? SSD is een opslag techniek, terwijl SAS een interface standaard is. Bedoel je niet SSD vs HDD? Of nauwkeuriger, SSD-SATA1, vs HDD-SAS?

In theorie zouden SSD fabrikanten hun 'disks' ook met een native SAS interface kunnen uitvoeren. Dat dat nog nauwelijks gebeurd, op wat vagere merken na, geeft misschien aan dat SSD momenteel nog niet echt op de hele professionele server markt richt?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:05

The Third Man

The Third Jellyfish

flowerp schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 12:05:
[...]
In theorie zouden SSD fabrikanten hun 'disks' ook met een native SAS interface kunnen uitvoeren. Dat dat nog nauwelijks gebeurd, op wat vagere merken na, geeft misschien aan dat SSD momenteel nog niet echt op de hele professionele server markt richt?
De Profi markt zijn geen early adaptors. Vandaar dat dikke servers nog met relatief oude hardware werken ten opzichte van moderne desktops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Waar blijven die goddamn benchmarks... ik word knettergek van het wachten 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:25

_Arthur

blub

Lekkere Kwal schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 17:26:
De Profi markt zijn geen early adaptors.
EMC probeerde dik 20 jaar geleden SSD te introduceren. Hoezo 'geen early adoptors'. Juist de professionele markt is doorgaans als eerste er bij om technologie in te zetten. Daar waar zij wel de investeringen verantwoord achten wachten de eindgebruikers doorgaans met de aanschaf wanneer dit betaalbaar is.
Blaze85 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 17:38:
Waar blijven die goddamn benchmarks... ik word knettergek van het wachten 8)7.
Als niemand ze heeft, komen er ook geen benchmarks natuurlijk ;)

[ Voor 56% gewijzigd door _Arthur op 12-07-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 17:26:
[...]
De Profi markt zijn geen early adaptors. Vandaar dat dikke servers nog met relatief oude hardware werken ten opzichte van moderne desktops.
Dat hangt ervan af. Bedrijfskritische processen kunnen inderdaad nog wel eens op hardware en software draaien uit de jaren 60 of 70. In het performance segment is men er juist weer veel eerder bij. Daarnaast, SAS is geen relatief oude hardware ;)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel apart dat de OCZSSD2-1CXXG Core serie 2 jaar fabrieksgarantie heeft ipv de 1 jaar van de OCZSSD2-1SXXG serie. En de levertijd lijkt weer veranderd....slecht teken of hebben de winkels al zoveel voorbestellingen in huis?

En idd, ook Ik ben benieuwd naar de eerste reviews. Hopelijk kunnen ze de cijfers van OCZ bevestigen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2008 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
_Arthur schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 18:01:

[...]

Als niemand ze heeft, komen er ook geen benchmarks natuurlijk ;)
Bij nieuwe producten sturen ze toch gewoon eerst samples naar Tom's Hardware en dergelijke? Ik vind het raar dat ze het eerst bij de consument brengen en daarna pas samples gaan sturen naar reviewsites. Dit is de omgekeerde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:01
Blaze85 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 20:20:
[...]

Bij nieuwe producten sturen ze toch gewoon eerst samples naar Tom's Hardware en dergelijke? Ik vind het raar dat ze het eerst bij de consument brengen en daarna pas samples gaan sturen naar reviewsites. Dit is de omgekeerde wereld.
Ja, dat vind ik ook raar. Op SA suggereerde iemand dat die sites misschien onder NDA zaten, maar je zou verwachten dat ze nu wel met eventuele reviews naar buiten zouden mogen komen aangezien de officiele lanceerdatum van het product afgelopen vrijdag was.

Blijft over dat niemand een vroeg exemplaar heeft gekregen, en daar kan ik geen goede reden voor bedenken.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
NHJ BV schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:17:
[...]

Ja, dat vind ik ook raar. Op SA suggereerde iemand dat die sites misschien onder NDA zaten, maar je zou verwachten dat ze nu wel met eventuele reviews naar buiten zouden mogen komen aangezien de officiele lanceerdatum van het product afgelopen vrijdag was.

Blijft over dat niemand een vroeg exemplaar heeft gekregen, en daar kan ik geen goede reden voor bedenken.
SA? NDA :')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Non-Disclosure Agreement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
W0153R schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:17:
[...]

Non-Disclosure Agreement
Ah.

Je wilt als fabrikant toch juist dat je shit getest wordt voordat het in de winkels ligt... maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

officieel antwoord van OCZ ivm reviews:
http://ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=39995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
"They are not in the supply chain"

Hmm, lekker vaag. Ze hebben bij OCZ toch al verschillende Core SSD's in handen gehad? Ze hebben er immers ook promotiefoto's van gemaakt. Had die dan gewoon opgestuurd naar een paar reviewsites. Een paar samples zijn wel wat belangrijker dat het naar reviewsites gaat dan naar de normale consument :').

Enige reden die ik kan bedenken: ze verwachten dat de Core SSD zo'n succes wordt, dat de productie op dit moment nog laag is en nog amper aan de vraag kan voldoen. Wanneer er nu al reviews waren zou dat de vraag alleen maar stimuleren.

[ Voor 17% gewijzigd door Blaze85 op 13-07-2008 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Dit topic nadert alweer bijna de 1000 posts en volgens de ongeschreven regels zou dan zo ongeveer een nieuw deel geopend worden.

Zou het voor dit nieuwe deel dan niet handig zijn om de discussie in 2 topics op te splitsen?

In dit topic zie je nu dat 2 verschillende soorten SSDs besproken worden met elk hun eigen discussie: de ultra cheape stuff voor de consument waarvoor het maar niet goedkoop genoeg kan zijn. Alle berichten over de OCZ vallen hier grofweg onder. De andere soort SSD is de ultra high performance voor mensen die er beroepshalve mee te maken krijgen en waarvoor het niet snel genoeg kan zijn, waarbij de prijs veel minder een issue is. Alle berichten over de Areca, de IOP341 etc, RAID levels, mtron etc vallen hier onder.

Je ziet ook dat in beiden discussies voornamelijk een andere groep mensen reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Goed idee inderdaad _O_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43
Je bedoelt dus gewoon een topic over MLC's en een over SLC's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pimlie schreef op zondag 13 juli 2008 @ 12:11:
Je bedoelt dus gewoon een topic over MLC's en een over SLC's ;)
Dat zou ik dan weer niet doen. Ik zou het opsplitsen in high-end en low-end, dan drijft de technologie (die zomaar kan veranderen) de inhoud van het topic niet. Goed idee om te splitsen iig.
Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.