Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar is het niet zo dat SATA op een 1680 (=SAS) niet optimaal presteerd?

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 18-08-2008 15:46 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:52

Snow_King

Konijn is stoer!

Nee, ik merkte dat de echte S-ATA controllers meer dan 4 disks niet trokken, ik heb even 8 MTron's aan een ARC-1120 gehad, maar dat schaalde zeker niet linear, het viel me zelfs erg tegen! Weet de resultaten zo niet meer.

De 1680i is een SAS controller en Areca raad ook af er S-ATA aan te hangen, het werkt, maar dat is ook alles.

@2fast4ya, heb jij aandelen MemoRight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265664

Anoniem: 256820 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 13:16:
Heeft er eigenlijk al eens iemand meer dan 4 SSDs in raid geprobeerd op een recente snelle raid controller? De meeste testen die ik zie, op battleship mtron na, zijn altijd met 4. Ik ben benieuwd hoe het tegenwoordig schaalt als je net even wat meer disken gebruikt, b.v. van 4 naar 6 mtron 7500's.
8x MemoRight 128GB GT op een Areca ARC 1231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Daar zie je dus precies het zelfde, de RAID controller begint te nekken. Was dit overigens RAID-0? Ik denk het wel aan de snelheden te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271508

@ Snow_King

Het is duidelijk dat je voor PCextreme werkt, de importeur van Mtron.

Is verder nier erg, maar het plaatst wel je postings in een ander daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 21:31
Snow_King schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 15:49:
De 1680i is een SAS controller en Areca raad ook af er S-ATA aan te hangen, het werkt, maar dat is ook alles.
Inderdaad, ik las in diverse fora dat Areca het inderdaad afraad. Sommige berichten daarover zijn al van vroeg in dit jaar. Ze communiceren het echter niet duidelijk op hun eigen site. Daar staat gewoon dat hun 1680i kaart compatible is met SATA. Punt. Beetje jammer.

Als ik echter de benchmarks van tweakers zie uit de bench database dan geeft dat een beetje een gemengd beeld. Op sommige punten, met name sequential writes is de overhead enorm. Op andere punten zie je dat de 1.2Ghz IOP348 t.o.v. de 800Mhz IOP341, ondanks de SAS/SATA overhead toch nog sneller is.
Daar zie je dus precies het zelfde, de RAID controller begint te nekken.
Precies, dat bedoel ik dus. Voor januari ofzo staan de mtron's met ~220 MB/S geplanned. Ik zie er echter weinig heil in om zelfs maar 4 van deze op een RAID kaart te laten draaien, laat staan 8. Elke SSD fabrikant komt met aankondingen van snellere disks, maar waar blijven de raid controller fabrikanten?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

Anoniem: 256820 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 15:12:
Lijkt ja, maar is dat ook zo? Met 4 x een Mtron 7000 op een Areca 1680ix (1.2Ghz IOP348) verwachte ik eigenlijk ook dat de write speed ongeveer 4x90=360 MB/S zou zijn. Dat bleek toch 'iets' minder te zijn. In RAID 5 was het slechts tussen de 140 en de 180 MB/s afhankelijk van de file size (grotere files = hogere write speed).
Je moet erop letten dat je niet tegen een filesystem misalignment aanloopt, google daarop als je dit begrip niet kent. Het zorgt er in feite voor dat twee in plaats van één fysieke schijf aan het werk is om een enkele request te bedienen. Je wilt juist dat elke I/O request door één schijf wordt afgehandeld, zo kun je alle schijven in je array gebruiken voor parallelle I/O.

RAID benchmarken is lastiger dan een kale schijf, en veel benchmarks doen dit verkeerd. Eigenlijk alle windows benchmarks, sowieso omdat ze geen rustperiode inlassen tussen de verschillende tests, wat in combinatie met een writeback buffer zoals op een Areca betekent dat wanneer de volgende test begint, de data van vorige test nog in de buffer zit en daar de disks nog even bezig mee zijn. In andere woorden: je benchmarkresultaten worden hierdoor onterecht lager.

Op Linux/BSD wordt vaak de fout gemaakt een dd direct naar de device te sturen, maar dd is seriëel van aard dus is er geen kans op parallellisatie. Pas een filesystem zoals UFS kan voor de hogere queue depth zorgen die nodig is om hoge snelheden te realiseren. Geldt ook voor bonnie, alhoewel een dd op een mounted filesystem prima werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 18-08-2008 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Ik ga zeer waarschijnlijk een MSI 12 inch laptop kopen. Hier ga ik dan een 16GB Mtron in doen denk ik, en daarnaast nog een Transcend SSD ExpressCard van 16GB. Dat is relatief goedkope opslag (60 euro) welke ook stil en zuinig is + accesstime van 0.1, alleen wel langzame read & write. Plus, het steekt niet uit m'n laptop.
Is dat een goed idee denken jullie? Of moet ik wachten op de Core2 en vooral reviews daarvan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

GreenSky schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:48:
Is dat een goed idee denken jullie? Of moet ik wachten op de Core2 en vooral reviews daarvan?
Als jij blij bent met 16GB (/32GB) is het geen gek idee. Ik zou zelf toch neigen naar een Hitachi 7K320 160GB. De eerste 16GB is dan iets minder snel, de rest is een stuk sneller dan die Transcend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Anoniem: 271508 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:53:
@ Snow_King

Het is duidelijk dat je voor PCextreme werkt, de importeur van Mtron.

Is verder nier erg, maar het plaatst wel je postings in een ander daglicht.
Gelukkig importeren we ook MemoRight ;)

Verder ben ik inderdaad veel met SSD's bezig, ben zelf een systeembeheerder en voor mij lossen SSD's zo veel problemen om dat ik er erg blij mee ben.
flowerp schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 21:07:
[...]

Inderdaad, ik las in diverse fora dat Areca het inderdaad afraad. Sommige berichten daarover zijn al van vroeg in dit jaar. Ze communiceren het echter niet duidelijk op hun eigen site. Daar staat gewoon dat hun 1680i kaart compatible is met SATA. Punt. Beetje jammer.

Als ik echter de benchmarks van tweakers zie uit de bench database dan geeft dat een beetje een gemengd beeld. Op sommige punten, met name sequential writes is de overhead enorm. Op andere punten zie je dat de 1.2Ghz IOP348 t.o.v. de 800Mhz IOP341, ondanks de SAS/SATA overhead toch nog sneller is.

[...]

Precies, dat bedoel ik dus. Voor januari ofzo staan de mtron's met ~220 MB/S geplanned. Ik zie er echter weinig heil in om zelfs maar 4 van deze op een RAID kaart te laten draaien, laat staan 8. Elke SSD fabrikant komt met aankondingen van snellere disks, maar waar blijven de raid controller fabrikanten?
Was er hier niet iemand die met Areca gemailed had? Areca raadde daar zelf aan voor puur S-ATA en SSD's de 1230ML te nemen, die heeft de snelste CPU voor puur S-ATA werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271508

Snow_King schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:13:
[...]
Gelukkig importeren we ook MemoRight ;)
Geloof je dat zelf?? Volgens mij is JPF de officiele MemoRight importeur.

http://www.jpfcomputing.nl/producten/industrieel/solid_state

Op jullie website is niets over MemoRight te vinden, alleen Mtron. Ook op de website van www.memoright.com (met alle officiele distributeurs) zijn jullie nergens te vinden.

Houd alsjeblieft op met onzin te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Anoniem: 271508 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:33:
[...]

Geloof je dat zelf?? Volgens mij is JPF de officiele MemoRight importeur.

http://www.jpfcomputing.nl/producten/industrieel/solid_state

Op jullie website is niets over MemoRight te vinden, alleen Mtron. Ook op de website van www.memoright.com (met alle officiele distributeurs) zijn jullie nergens te vinden.

Houd alsjeblieft op met onzin te schrijven.
Laten we verder niet bijdehand gaan doen, want blijkbaar heb je geen idee waar je het over hebt. We hebben het hier over SSD's en niet over waar ik werk en hoe dat er uit ziet.

Wij importeren wel degelijk MemoRight en hoe we dat doen gaat jou niets aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Snow_King op 19-08-2008 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:39

RnB

Snow_King schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:48:
[...]
blabla bijdehand blablablablablablablablablablablaa
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Je bedoelt dat Blackbelt een beetje bijdehand doet.. ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:39

RnB

Sorry, ik volg het niet, maar bijdehand met een ei schrijven, tsja.. dan moet ik gewoon even bijdehand doen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
RnB schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:58:
Sorry, ik volg het niet, maar bijdehand met een ei schrijven, tsja.. dan moet ik gewoon even bijdehand doen. :>
Ah nu snap ik je. :) Dus Snow-King schrijft bijdehand verkeerd, en Blackbelt is het gewoon :)

Maar om maar weer even ontopic te gaan,

Mijn ideale setup zou op dit moment een areca zijn met 2GB cache en 2 SSD's en raid 0.
Wat is eigenlijk de goedkoopste Areca waar je 2Gb in kan zetten?

Jammer dat die 1200 geen uitbreidbare cache heeft...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waar ga je zoiets voor gebruiken dan? Voor thuis? Voor prof. server gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
'tis even "wishful thinking" he. Veels te duur natuurlijk maar als het op opslag aankomt mag een beetje investeren wel. Het zou zijn voor een CAD/CAM en grafisch werkstation. ( nu 2 15k schijven op een raid controller met 128mb write back)

Maar vooral die 2Gb zou zoooo relaxed zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja veel wishful thinking hier, ook van mij hoor. Maar straks hopelijk niet meer. Nu een shop zoeken (in Duitsland ofzo, waar ik met Paypal kan betalen liefst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, voor een MSD-SATA3025-016 (Mtron Mobi 3000 Sata 2,5 inch, 16GB), vanuit Duitsland, 177 euro inclusief verzendkosten en belasting (BTW). Dan hoef je er geen extra belasting of heffingen over te betalen (toch?). Dat gaat em denk ik worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

GreenSky schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:11:
Ok, voor een MSD-SATA3025-016 (Mtron Mobi 3000 Sata 2,5 inch, 16GB), vanuit Duitsland, 177 euro inclusief verzendkosten en belasting (BTW). Dan hoef je er geen extra belasting of heffingen over te betalen (toch?). Dat gaat em denk ik worden.
Zo ver ik weet niet, als je gewoon de BTW in DE betaald hoeft het in NL niet meer.

@maratropa, zo ver ik weet hebben de modellen met 16 en 24 poorten pas de mogelijkheid tot een 2GB cache, dat is inderdaad wel jammer.

Maar denk je dat 256 of 512MB niet toereikend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224521

GreenSky schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:11:
ik was benieuwd waar je deze gevonden heb.. kun je hem nou met paypal betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:55:
[...]
Zo ver ik weet niet, als je gewoon de BTW in DE betaald hoeft het in NL niet meer.

@maratropa, zo ver ik weet hebben de modellen met 16 en 24 poorten pas de mogelijkheid tot een 2GB cache, dat is inderdaad wel jammer.

Maar denk je dat 256 of 512MB niet toereikend is?
Nja op zich wel natuurlijk, maar aan de andere kant...voorbeeldje, als je een groot bestand uitpakt, dan doet ie de eerste 128 mb bij mij razendsnel, door de write back cache... Met 2GB buffer je zo veel acties op je workstation...das nog beter dan een SSD...

Even gechecked volgens mij ondersteund de 1230 en 1231ml 12 poorts ook 2gb..

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 19-08-2008 19:02 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Snow_King schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:13:
[...]
Was er hier niet iemand die met Areca gemailed had? Areca raadde daar zelf aan voor puur S-ATA en SSD's de 1230ML te nemen, die heeft de snelste CPU voor puur S-ATA werk.
Dat klopt, maar ik dacht toch echt een paar benches gezien te hebben in de tweakers DB waarbij een 1230 tegenover een 1280 staat met sata disks, en de 1280 voor een paar dingen toch sneller is. Maar ik zal ze weer even proberen te vinden, misschien onthield ik het verkeerd.

Voor mij is het grote issue met de 1230ml dat ie heel erg hoog is. Ik zit te kijken voor een RAID controller voor in onze servers. Die zijn maximaal 2U. Zie hier voor de info page over de 1230ml en varianten daarop: http://www.areca.com.tw/products/pcie341.htm

Ik zoek dus een half height, IOP348@1.2Ghz met native SATA, RAID HBA. Deze lijkt (nog) niet te bestaan.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 224521 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 18:16:
[...]

ik was benieuwd waar je deze gevonden heb.. kun je hem nou met paypal betalen?
Sorry, niet eens link erin geplakt:
http://www.winkom-shop.de/shop/article...
Deze had via een eerdere link uit dit topic, een Duits prijsvergelijking:
http://geizhals.at/deutsc...xf=251_2.5~220_SLC&sort=p
Ah dankje! maar een paar euro duurder en met paypal betalen, dat versnelt het zaakje behoorlijk. Ik had al wel met die andere gemaild, maar goed, dit gaat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp

Speciaal voor servers en workstations komt men met de Extreme reeks, uitgevoerd in 2.5" form factor. De X25-E komt beschikbaar in 32 GB en 64 GB uitvoering. Bij deze schijven belooft Intel een hogere schrijfsnelheid (170 MB/s), een nog iets lagere toegangstijd en bovenal een langere levensduur. Voor de Extreme SSD's wordt gebruik gemaakt van SLC-chips. De speciale server disks moeten probleemloos meer dan 35.000 lees operaties per seconden kunnen uitvoeren, ideaal voor bijvoorbeeld krachtige database servers. Het stroomverbruik van 2.4 Watt bij een server workload is nog altijd veel minder dan van een conventionele SCSI of SAS schijf.

Dat klinkt interessant. Helaas wel weer een SATA aansluiting, dus ook hier weer een controller probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

They go insane 8)7 Het begint nu echt hard te gaan met die lees snelheden. Rond de kerst moet één en ander toch wel betaalbaar en verkrijgbaar zijn. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hekking op 19-08-2008 22:10 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb een Mtron besteld, kan niet wachen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Dit was de aankondiging van Mtron voor de volledigheid, zie: nieuws: Micron belooft snelle ssd's tot 256GB in vierde kwartaal

De P200-serie is bedoeld voor de servermarkt. Deze ssd's zijn voorzien van slc-flashchips en bieden tot 128GB aan ruimte. De drives zijn uitsluitend in 2,5"-formaat beschikbaar en verbruiken maximaal 2,5W, terwijl de stroomhonger in rust tot 0,3W beperkt blijft. De P200-ssd's zijn voorzien van een sata-300-interface en hebben volgens de fabrikant een maximale leessnelheid van 250MBps en een schrijfsnelheid van 100MBps. Micron stelt dat deze snelheden haalbaar zijn dankzij eerder aangekondigde verbeteringen aan nand-flashgeheugen en een voor slc-flash geoptimaliseerde controller met een dram-buffer van 64MB.

Deze zouden in het vierde kwartaal komen, wat in de praktijk dus waarschijnlijk eind Januari ofzo betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Misschien is het handig om de belangrijkste feiten, bevindingen en links naar artikels in de TS te plaatsen? Anders moeten geïnteresseerden meer dan 1600 replies doorlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Word het zowieso niet tijd voor Deel2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

SSD test door Tom's hardware 18 aug.: http://www.tomshardware.c...d-drive,review-31258.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Een test die helemaal niets zegt omdat er niet eens een HD naastgelegd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
En de OCZ Core is ook niet meegenomen in de test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

abusimbal schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 09:57:
Word het SowieSo niet tijd voor Deel2 ?
Yeah, Ik ben nog bezig met de Topicstart, maar ik zal nu alvast een neiwue deel 2 openen.

Zie HIER.

Moderator: Dit topic kan worden gesloten.

Beter laat dan nooit. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door SalimRMAF op 20-08-2008 13:40 ]

Gulfstream G650

• _Dune_
  • Laatst online: 17:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Dit topic is gesloten.