Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
jaja, ben al een heel tijdje aan het kijken naar die ereaders, maar nog steeds niet gekocht. De philips iliad is nog steeds erg duur en de sony niet echt goed verkrijgbaar. Ook waren er nog wel wat minpuntjes aan de sony, waar en nu een aantal van zijn opgelost.Het grootste nadeel tov de philips is het ontbreken van een touchscreen, maar zeg nou zelf. Is dat nu ECHT belangrijk. Voor mij niet meer doorslaggevend en kan niet wachten tot die 505 verkrijgbaar is. De prijzen op ebay zijn niet mis en vele meer dan de adviesprijs van 300$. (ebay +- 370$)

Afbeeldingslocatie: http://digital-lifestyles.info/copy_images/sony-prs-505-ebook-lg1.jpg

ok waar verschilt die dan in van de oude 500?
in vergelijking met de prs-500, nu een handiger, een wat sneller en een iets beter scherm.
Komop sony leveren dat ding ook in europa ! anders koop ik alsnog een iliad !

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvone
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 22:18
Mooi ding. Het enige wat ik niet kan vinden is hoe snel hij pagina's kan omslaan.
Hoewel jij het niet echt belangrijk vind, is de afwezigheid van een touchscreen voor mij echt een deal breaker. Ik heb talloze pdfjes van wetenschappelijke artikelen waar ik aantekeningen op zou willen maken. De enige manier om dat nu te doen is door ze uit te printen. Het zou echt ideaal zijn als er een eReader zou zijn die zeer snel pagina's kan omslaan EN waarmee ik aantekeningen op het document kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
Nou die reader is er wel, maar nogal duur (650 euro).
dat is dan de iliad van irex philips.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvone
Nee, ik heb de Iliad uit mogen proberen en het omslaan van pagina's van pdf documenten is (wat mij betreft) niet snel genoeg. Ook het maken van aantekeningen met de Iliad beviel mij niet helemaal. De pen zou een kleinere schrijfdikte moeten hebben om echt fatsoenlijke aantekeningen te kunnen maken.
Voor mij is het dus nog wachten totdat de technologie echt goed is doorontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Deze komt uit in Europa

http://www.bookeen.com/

http://bookeen.blogspot.com/

Hij heeft hetzelfde scherm als de Sony

Dan heb je tenminste ook nog garantie. Want die heb je niet als je in de VS koopt

Hij lijkt duurder dan de Sony, maar als je dingen mee rekent als verzendkosten, invoerrechten en BTW maakt het bijna niets uit.

[ Voor 43% gewijzigd door Ortep op 21-10-2007 23:55 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
leuk ding, maar volgens mij zit hier hetzelfde scherm in als de prs-500 (namelijk 4 grijstinten ipv 8 ). maar ben benieuwd hoe duur die wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het is een 3e generatie scherm, Vizplex. Hetzelfde scherm als de 505. De grijstinten worden aangestuurd door de electronica er achter. Het scherm kan de waarden wel aan, maar de elctronica niet. Maar dat is voor lezen nauwelijks van belang. Daar gaat het meer om 2 tinten. Wit en Zwart

De prijs is 350 Euro. Dat is inclusief BTW. Dat is dus ongeveer hetzelfde als de $350 van de Sony. Want die is zonder verzendkosten (50-70) zonder invoerrechten en zonder btw. En wat nog belangrijkers is: Zonder garantie

Een recentie en de prijs zijn te lezen in mijn tweede link naar het blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
Ok dat nuanceert het nogal, zelfde contrast als de prs-505. nuttige info lijkt me zo. Kijk garantie kun je in de VS ook wel krijgen, het kost alleen moeite om hem op te sturen.
ga me wat meer in deze franse ereader inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Garantie kan je in de VS ook wel krijgen. Maar het opsturen kost een vermogen en kan douane ellende opleveren. Bovendien krijg je in de EEG twee jaar garantie (wettelijk, ook al beweren sommige winkels anders). In de VS krijg 90 dagen 'limited' Je kan meer garantie krijgen maar dat kost dan weer extra geld. Ook is het probleem dat de Sony officieel niet in Europa wordt verkocht. Daarom willen de grote leveranciers het ding niet opsturen omdat ze dan ruzie met Sony krijgen. Dat schijnt iets te maken te hebben met copyright regels op de aan te schaffen boeken. Je bent dan afhankelijk van kleinere leveranciers of van partikulieren die het via eBay doen. Tegen een vergoeding uiteraard.

Het maakt allemaal niet veel uit in geld, behalve dan dat je veel makkelijker binnen Europa kan bellen etc. Ik ken in ieder geval één dealer die die dingen in een winkel gaat leveren. Die zit in Bonn. Ook niet naast de deur, maar daar kan ik in principe in een paar uur zijn als het echt nodig is. Waarschijnlijk komen er ook wel Nederlandse dealers.

Hier heb je nog wat meer info:

http://www.mobileread.com/forums/forumdisplay.php?f=136

[ Voor 20% gewijzigd door Ortep op 23-10-2007 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
vol verwachting klopt mijn hart, in afwachting van de eerste echte reviews van die cybook. Ik wacht in ieder geval met bestellen (van of de sony 505 of de cybook) tot de eerste echte review van de gen3. (pdf functie uitgelegd, bookmarks ja/nee, gebruiksvriendelijkheid, batterijduur en robuustheid)

ondertussen kijk ik ook nog naar de hanlin v3 ereader, http://www.engadget.com/2...ibook-ereader-revs-to-v3/
maar ook die moet van ver komen en dat wordt vervelend als er garantie nodig is.

[ Voor 26% gewijzigd door Zandor op 24-10-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit ook te wachten op de cybook gen3 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
Het valt me wel op dat topics over ebooks niet erg hard lopen op tweakers. Niet iedereen lijkt het zo ideaal te vinden. Ik moet wel zeggen dat dat me enigzins verbaast. Het lijkt me echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Veel mensen (waaronder ikzelf) vinden het niet prettig om te moeten lezen vanaf een schermpje. Er gaat niets boven een tastbaar boek, imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RoD schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:57:
Veel mensen (waaronder ikzelf) vinden het niet prettig om te moeten lezen vanaf een schermpje. Er gaat niets boven een tastbaar boek, imo :)
Het is geen 'schermpje' zoals dat van een PDA of een laptop. Het e-paper. Een totaal ander product. De resolutie in dot/inch is aanzienlijk hoger en het lezen is alsof je van papier leest. Dus ook bij fel zonlicht. Ik kan niet wachten tot ik hem heb. Je hebt je hele boekenkast bij je in iets met de afmetingen van een paperback

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 27-10-2007 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
Ik vraag me eigenlijk meer af wat een e-boek gaat kosten. Stel dat een boek van H.M. hier 20 euro kost. Normaal moet dat gedrukt en verspreid worden. Kans dat niet alles verkocht wordt, dus verlies.

De digitale file is er al dus die kan met nauwelijks enige extra moeite verkocht worden. Geen kosten voor verspreiding, winst voor boekwinkels. Wat betalen wij dan? Nog steeds 20 euro?
Zou leuk zijn als de prijs dan bv op 7 euro komt

Een boek kan ik doorverkopen als ik het uit heb. Kan/mag ik een e-boek ook verkopen? Ik ben bang dat daar een restrictie opzit.

Als het verder niet of nauwelijks goekdoper wordt, koop ik toch liever een echt boek voor hetzelde geld.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRo op 27-10-2007 23:18 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ortep schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 22:10:
[...]

Het is geen 'schermpje' zoals dat van een PDA of een laptop. Het e-paper. Een totaal ander product. De resolutie in dot/inch is aanzienlijk hoger en het lezen is alsof je van papier leest. Dus ook bij fel zonlicht. Ik kan niet wachten tot ik hem heb. Je hebt je hele boekenkast bij je in iets met de afmetingen van een paperback
Hmm, dat wist ik niet. Alsnog lijkt het me niet echt prettig, maar het zal ongetwijfeld het eea verbeteren.
Zou het toch wel eens willen proberen dan.

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 27-10-2007 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvone
Zandor schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:56:
Het valt me wel op dat topics over ebooks niet erg hard lopen op tweakers. Niet iedereen lijkt het zo ideaal te vinden. Ik moet wel zeggen dat dat me enigzins verbaast. Het lijkt me echt geweldig.
Inderdaad. Maar ik denk dat dat nog wel gaat komen.
Wat mij betreft is het concept geweldig en de eerste producten zijn goed. Toch zijn mijn eigen eisen nog een fractie te hoog voor de huidige techniek (zie mijn eerdere post). Wel denk ik dat dat binnen een of twee jaar verleden tijd zal zijn. Ik kan haast niet wachten om mijn enorme stapels met wetenschappelijke artikelen bij het oud papier te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ErikRo schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 23:17:
Ik vraag me eigenlijk meer af wat een e-boek gaat kosten. Stel dat een boek van H.M. hier 20 euro kost. Normaal moet dat gedrukt en verspreid worden. Kans dat niet alles verkocht wordt, dus verlies.
http://www.mobipocket.com...e/default.asp?Language=EN

Dit is één van de vele eboekhandels. Er zijn er nog veel meer zoals http://www.baen.com/ die een dikke 100 gratis boeken heeft. En Amazon levert ook eboeken. En natuurlijk het Gutenberg project levert tienduizenden gratis boeken. En op je ebook reader kan je ook gewoon htm en doc lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Een groot probleem is dat veel mensen, en vooral tweakers, bij het lezen van de naam "ereader" gelijk vergelijken met PDA's, tablet PCs en totaal niet inzien dat deze apparaten niet vergelijkbaar zijn en niet eens willen inlezen voordat ze conclusies trekken.
Na ontelbaar veel keren uit moeten leggen wat het verschil is, heb ik er in ieder geval genoeg van en laat hun in de waan.
Degene die niet verder willen kijken dan hun neus lang is, zijn meestal ook degene die toch niet geinteresseerd zijn in lezen. Dus wat moeten ze dan met een ereader?

Ik ben zelf dus in het bezit van de vorige versie, de PRS50:
Sony Portable Reader Systemspacer PRS-500 dedicated e-readers

Hoewel ik de PRS505 heb gezien vind ik de upgrades niet waard om nog een nieuw model te kopen. De PRS500 voldoet prima voor mij en ik wacht op de volgende generatie die misschien kleur zal bekennen.
RoD schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 23:29:
[...]

Hmm, dat wist ik niet. Alsnog lijkt het me niet echt prettig, maar het zal ongetwijfeld het eea verbeteren.
Zou het toch wel eens willen proberen dan.
Zoek dan maar op samples en je ziet voorbeelden. Om een sony reader of een ander eink-ereader in het wild te zien is moeilijk.

De DPI van de "oude" reader is 170. Vergelijkbaar met een goedkope inkjet printer. De DPI van een beeldscherm is 2x zo weinig.
ErikRo schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 23:17:

De digitale file is er al dus die kan met nauwelijks enige extra moeite verkocht worden. Geen kosten voor verspreiding, winst voor boekwinkels. Wat betalen wij dan? Nog steeds 20 euro?
Zou leuk zijn als de prijs dan bv op 7 euro komt

Een boek kan ik doorverkopen als ik het uit heb. Kan/mag ik een e-boek ook verkopen? Ik ben bang dat daar een restrictie opzit.

Als het verder niet of nauwelijks goekdoper wordt, koop ik toch liever een echt boek voor hetzelde geld.
Zoals gezegd zijn er veel gratis klassiekers beschikbaar, en er zijn meerdere sites die ebooks aanbieden die ofwel direct te lezen zijn, of anders geconverteerd moeten worden.
De prijzen van officiele sony ereaderstore kan je gewoon zien hier: http://ebooks.connect.com/
Ik had, toen ik mijn reader kocht, 50 dollar credits gekregen waar ik boeken voor had gekocht. De DaVinci Code (engels) kost bv bij bol.com 8 euro.
De ebookvorm bij sony is 5,6 dollar. Met de lage koersen is het dus 3.9 euro. Dat is dus de helft goedkoper.

[ Voor 44% gewijzigd door kmf op 28-10-2007 02:50 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor de liefhebbers, De Cybook 3 is vanaf nu te koop

http://www.bookeen.com/shop/ebook-shop.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
hehe, das mooi!
je hoeft bij die 350 euro niet nog eens een keer btw of invoer te betalen toch?

cybook leest:
HTML, Txt, PRC, PalmDoc and PDF

PRS-505 leest:
BBeB, PDF, RTF, TXT

klopt dit rijtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zandor schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 09:49:
hehe, das mooi!
je hoeft bij die 350 euro niet nog eens een keer btw of invoer te betalen toch?

cybook leest:
HTML, Txt, PRC, PalmDoc and PDF

PRS-505 leest:
BBeB, PDF, RTF, TXT

klopt dit rijtje?
Ik heb er net een besteld. Je betaalt alleen verzendkosten. We zitten binnen de EU. Eindelijk eens een voordeel ;) Hier heb je een lijst van wat hij wel en niet kan

http://www.bookeen.com/specs/ebook-software.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 28-10-2007 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
heb je de ..... luxe versie genomen,
of de kale.....

weet niet of ik de luxe neem, maar de kale, ga er wel een hoesje voor kopen ofzo.

ik heb het gevoel dat ik zo ga bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zandor schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 09:57:
heb je de ..... luxe versie genomen,
of de kale.....

weet niet of ik de luxe neem, maar de kale, ga er wel een hoesje voor kopen ofzo.

ik heb het gevoel dat ik zo ga bestellen :D
Ik heb de kale genomen. Het verschil met de luxe is de leren omslag, een voeding en een 2 Gig SD kaart. Als je de prijzen gaat optellen dan klopt het wel. Maar ik heb nog een USB voeding en een SD kaart van 1 Gig liggen en in de 'kale' reader zonder SD kaart kunnen al een dikke 100 boeken. E-boeken zijn maar een paar 100 K per stuk. Dus als je uit gaat van 500 K gemiddeld kan ik op die oude SD kaart al 2000 boeken kwijt. Dat lijkt me wel voldoende om de kerstdagen door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
hehe .... besteld !

ik heb trouwens een lading .lit files redelijk succesvol om kunnen zetten naar txt en html.
dat gaf voor mij de doorslag

[ Voor 74% gewijzigd door Zandor op 28-10-2007 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
Ortep schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 10:02:
[...]Dat lijkt me wel voldoende om de kerstdagen door te komen.
ja tot de kerst tot 2015 oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zandor schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 10:14:
hehe .... besteld !

ik heb trouwens een lading .lit files redelijk succesvol om kunnen zetten naar txt en html.
dat gaf voor mij de doorslag
LIT kan je prachtig omzetten naar vanalles met http://www.processtext.com/abclit.html

Ik maak er meestal via html uitendelijk PRC van. Dat is een gecomprimeerd (html)formaat. Dat heeft meer opties dan TXT of DOC. Bovendien past het prachtig in de Mobipocket software die je als library manager kan gebruiken om te syncen. Bovendien is het een stuk kleiner. Ik zag net dat mijn grootste e-book 1891 K is, maar hier zitten plaatjes in. De meeste zijn rond de 200-300 K in PRC formaat

Wat is jouw order nummer trouwens? Ik zag mensen online die hebben een nummer dat is meer dan 30000 hoger dan het mijne (2428). Verkopen ze zo snel of is het iets anders

[ Voor 9% gewijzigd door Ortep op 28-10-2007 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
2431 :) ik denk dat het per land is oid

[ Voor 70% gewijzigd door Zandor op 28-10-2007 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hij had een DeLuxe versie. Dat zal het vermoedelijk zijn.

Het duurt wel lang voor het wordt afgeleverd he? Ik wacht al een paar uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
niet uit te houden. tik tak tik tak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan maar een normaal boekje lezen :( , weet iemand hier misschien een goeie gratis PDF naar HTML , TXT converter? cybook is net als de sony niet optimaal voor a4 formaat PDF's.

Vrijdag worden ze pas geshipped....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
tjeempie robert jij zit hier natuurlijk ook !
had even niet opgelet :)

zijn wij nou de enige 3 uit Nederland :o misschien als we hem hebben ontvangen maar even een topic voor openen.

[ Voor 46% gewijzigd door Zandor op 28-10-2007 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:52:
weet iemand hier misschien een goeie gratis PDF naar HTML , TXT converter?
Google? :)

http://www.omniformat.com/faq.html

http://labnol.blogspot.co...-ppt-rtf-pdf-to-html.html

http://www.pdf2exe.com/reader.html

PDF is een vreselijk stug format. Je 'maakt' het bv voor A4 of een 1024x768 scherm maar daarna is het ook niet meer echt te veranderen. Dat is natuurlijk ook de bedoeling, je gebruikt een PDF als je niet wil dat er iets in veranderd wordt. Je schijnt wel heel eenvoudig PDF te kunnen maken voor readers. Maar dan moet je bij het maken al opgeven wat de pagina grootte is.
Vrijdag worden ze pas geshipped....
Dat hopen we dan maar. Dit staat op de site:

Within Europe most orders will be delivered within 1 to 4 business days after the product is shipped. To the US and Canada shipping normally takes between 2 and 8 business days. For other countries shipping varies between 5 and 10 business days. Please note that these figures depend strongly on products availability.

[ Voor 29% gewijzigd door Ortep op 28-10-2007 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de links, jammer dat van PDF :)

Zullen vast wel ergens nederlandse mensen zijn die dit ding ook krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Omniformat met een paar plugins is de beste om PDF of andere formaten om te zetten naar txt. Geautomatiseerd zelfs als je wil, voor meerdere documenten. Ik heb zelf een tijdje gezocht naar diverse converters, voor een heel oud type e-book.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
ik ben een beete met omniformat aan het experimenteren,
weet iemand wat goede instellingen zijn voor 6"schermen?
het lijkt alsof ik een aantal opties (width and height) geen effect heeft op de gecreerde textfile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben blij dat ik hem al besteld heb. Dit staat er op de webshop

Due to overwhelming demand, all orders from now on will ship between December 5 and December 13, 2007.

Er is blijkbaar vraag naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik moet voor mijn school erg vaak vanaf powerpoints leren, dus toen ik iets hoorde over een draagbare ereader leek mij dit ideaal voor mij omdat leren achter de computere nou eenmaal niet zo handig is en om altijd alles uit te printen ook niet.
Ik zag alleen dat deze aparaatjes standaart geen powerpoint files ondersteunen en ik vroeg me af of het bijvoorbeeld via programmatjes mogelijk is om dit naar een format te converteren wat wel leesbaar is vanaf een ereader, is dit een product voor mij of zijn er andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 23:35:
Ik zag alleen dat deze aparaatjes standaart geen powerpoint files ondersteunen en ik vroeg me af of het bijvoorbeeld via programmatjes mogelijk is om dit naar een format te converteren wat wel leesbaar is vanaf een ereader, is dit een product voor mij of zijn er andere alternatieven?
Ze ondersteunen geen powerpoint omdat e-inkt een 'traag' scherm is.

Dat trage is een voordeel en een nadeel. Voordeel is dat het erg rustig is aan je ogen. Het nadeel is: Geen bewegende dingen, en daar maakt PP nu juist vaak gebruik van.

De conversie software staat al genoemnd. Je kan met ABC van powerpoint naar bv DOC of HTML

http://www.processtext.com/abcpower.html

Maar hou er rekening mee dat je er niet vanuit moet gaan dat alles perfect gaat. Je moet mogelijk dingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvone
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 23:35:
Hallo,

Ik moet voor mijn school erg vaak vanaf powerpoints leren, dus toen ik iets hoorde over een draagbare ereader leek mij dit ideaal voor mij omdat leren achter de computere nou eenmaal niet zo handig is en om altijd alles uit te printen ook niet.
Met een programma als pdf creator kan je heel eenvoudig je powerpoint omzetten in een pdf. Je hoeft daar niets voor te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

4nGeLuS schreef op donderdag 01 november 2007 @ 12:55:
Met een programma als pdf creator kan je heel eenvoudig je powerpoint omzetten in een pdf. Je hoeft daar niets voor te veranderen.
PDF is nu juist het probleem. Als dat gemaakt is voor een 18 inch scherm met resolutie 1024*768 dan blijft dat zo. Je kan hooguit zoomen. Maar leesbaarder wordt het er niet van. Of je moet bij het creeren van de pdf al kiezen voor een 6 inch scherm met een resolutie van 166 dpi. Maar ook dat blijft dan zo.

Het voordeel van een Doc of HTML bestand is dat het kan worden 'gereflowd'. Dus kies je een ander font groter, kliener, ander soort, dan passen de regels anders op je scherm en dan gaat dat ook vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De iLiad is de Rolls-Royce onder de eReaders maar prijzig door de extra functionaliteiten. De Cybook is in Europa het enige alternatief en een hele goede. Nieuwe eInk techniek (20% meer reflectie, sneller scherm), meer mogelijkheden in Mobipocket, superlicht en pocketboek formaat (goed leesbaar maar past wel in je jaszak of handtas).
Net als de iLiad te koop bij www.edupaper.nl met Nederlandstalige handleiding en garantie / service. Dit bedrijf is expert in elektronisch papier en andere mobiele computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:19

No13

/me was here

Ik ga de Cybook Gen3 bestellen bij edupaper.nl, mits ze natuurlijk hun bestelformulier nog opsturen ;) (webshop was niet af en het form op de website is niet voor de cybook :P )

ik heb op een ander forum wat materiaal gevonden over de weergave van PDF's en hier neergezet:
http://frotmail.nl/Cybook/ (ja ik weet dat de PDF's niet hetzelfde zijn maar het gaat om de verhoudingen en de lettergrootte)

Niet super maar voldoende voor de meeste e-books van mij die slechts A5 zijn ipv A4

[ Voor 13% gewijzigd door No13 op 03-12-2007 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

No13 schreef op maandag 03 december 2007 @ 20:12:
Ik ga de Cybook Gen3 bestellen bij edupaper.nl, mits ze natuurlijk hun bestelformulier nog opsturen ;) (webshop was niet af en het form op de website is niet voor de cybook :P )
Je zal er blij mee zijn. Ik heb hem nu al een tijdje en ik neem hem overal mee naar toe. Ik had hem rechtstreeks besteld bij Bookeen. Hij was er in twee dagen. Het probleem op dit moment is dat ze de vraag niet aan kunnen.

Je kan trouwens met de Mobireader software PDF's omzetten naar PRC. Die zijn een stuk handiger om te lezen. Het gaat alleen minder goed als er veel tabellen in staan. Maar echte boeken worden prima omgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:08

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ortep, je hebt goede ervaringen met omgezette pdf's? Dat is mooi om te horen aangezien het grootste deel van mijn e-books PDF zijn. Hoe gaat het met studieboeken van b.v. Microsoft en dergelijke? Daar zitten vaak veel plaatjes tussen de tekst. Gaat dat ook goed?

Ik overweeg namelijk ook de Cybook te kopen, makkelijk voor studie en ook omdat mijn boekenkasten vol beginnen te raken :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb er een stuk of 5 omgezet. Dat ging prima. Maar dat waren wel romans. Weinig plaatjes dus. Maar je kan natuurlijk altijd de software van www.mobipocket.com dowmloaden en het proberen. Je moet dan de reader en de creator nemen. Ze zijn gratis. Daarna trek je de PDFs er doorheen maakt er een PRC van en kijkt naar het resultaat op de reader.

PDF's blijven altijd lastig omdat het eigenlijk iets is wat bedoeld is om uit te printen op een vast papier formaat. Je maakt het ook voor bv A4 of voor een scherm van 1024*768. Reflowing zit er, met opzet, niet in. Daarom gaat het dus mis bij dingen als tabellen.

De Cybook kan aardig PDF's laten zien in de landscape mode maar dan zie je dus maar een deel van de bladzijde. En veel kleiner dan de bedoeling was. Ze geven aan dat bij de volgende software update er wat zoom mogelijkheden in komen. Maar hoe goed dat is?

Ik heb nu in ieder geval genoeg om te lezen tijdens mijn verblijf in Thailand de komende tijd

[ Voor 22% gewijzigd door Ortep op 06-12-2007 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ok ik had de software al gedownload, eens even wat mee spelen. Van PDF had ik inderdaad begrepen dat dit lastig(er) leest op zo'n e-reader. Gelukkig komen zijn er ook al veel andere formaten te vinden die beter werken. Daar zal ik dan alvast ook eens naar gaan zoeken ;)

PS niet te veel lezen in Thailand, je gaat je daar niet vervelen :P Of zit je er lang?
* sh4d0wman nieuwschierig is, maar ja wat wil je met zo'n icoon?

edit @ hieronder: ja,de levertijd viel mij al op. Het ding is erg populair! Ben nog even wat andere merken aan het bekijken maar waarschijnlijk zal ik toch binnenkort voor dit model kiezen. Ik heb opzich geen haast, dus levertijd maakt dan wat minder uit. Zal in ieder geval ook mijn ervaringen hier even posten.

Khun phood phasaa Thai chai mai krab. Dee krab. ;) Alvast een goede reis gewenst!

[ Voor 31% gewijzigd door sh4d0wman op 06-12-2007 15:50 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Die dingen verkopen als warme broodjes...ze zijn alweer uitverkocht. Dat is de derde levering al.

Toen toen ze uitkwamen was het zondagochtend. Ik hoorde bij de paar gelukkigen die onmiddelijk reageerden en een bestelling plaatsten. De mensen die op maandag bestelden moesten tot vandaag wachten met de levering. Als je nu bestelt moet je wachten tot de 18e

PS: Shawadee kap, het is beslist niet mijn eerste bezoek aan Thailand Ik ben deze keer een week of 6 onderweg in de buurlanden en eindig in Thailand. Slechts een week deze keer. Maar de afspraken voor de volgende keer staan er al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie net dat het bestelformulier voor de Cybook bij www.edupaper.nl te downloaden is. Zij gaan ook op 14 december uitleveren. Er is nu ook een video review te bekijken van de Cybook en van de ASUS EEE. Tevens is er een prijsverlaging voor de iLiad, 2 tientjes maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sh4d0wman schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:52:
Ok ik had de software al gedownload, eens even wat mee spelen. Van PDF had ik inderdaad begrepen dat dit lastig(er) leest op zo'n e-reader. Gelukkig komen zijn er ook al veel andere formaten te vinden die beter werken. Daar zal ik dan alvast ook eens naar gaan zoeken ;)
Ik heb even zitten neuzen. De Creator doet alles via een tussenstap naar HTML die file staat ook op je PC na afloop. Als iets niet in orde is kan je proberen daar wat mee te spelen. Die is nl gewoon te bewerken. Ik had er net een waarvan de inhoudsopgave er niet goed uitzag. Een paar < br > er tussen en klaar was het. Klik op de 'opf' filer en doe een rebuild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Heeft iemand de Cybook reader al eens via edupaper besteld en hoe snel kwam er een reactie? Heb zelf een orderformulier doorgestuurd maar nog niks gehoord. Als dat vrij lang duurt bestel ik hem anders liever direct bij de producent.
Ik was weer eens te ongeduldig :P Reactie binnen gekregen en ze reserveren er 1 uit de zending welke hopelijk vrijdag bij hun binnenkomt :>

Misschien nog leuk om een eigen Cybook topic te starten, nu zit het in de sony :+

[ Voor 19% gewijzigd door sh4d0wman op 12-12-2007 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvone
^ Of misschien moet dit topic omgedoopt worden tot "Het grote e-reader topc deel 1" ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heeft iemand van jullie de cybook al?

Ik heb hem gisteren besteld en nu zie ik ineens dat de levertijd 2 weken kan worden. Die dingen zijn ook snel uitverkocht zeg.

Kan niet wachten tot ik em heb. Zal nog wel even duren helaas, gelukkig heb ik een nieuwe auto. Kan ik daar voorlopig mee spelen :p

Misschien tijd voor een apart cybook topic straks? denk dat hier best animo voor is, tis maar 350 euro en de ebooks op internet daar word je mee doodgegooid. genoeg te lezen iig. :+

[ Voor 23% gewijzigd door Arsenius op 20-01-2008 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

offtopic:
Even een titelfixje zodat alle e-readers hier besproken kunnen worden :) Als er iemand is die een geupdate TS wil maken meldt het dan even via mail/DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Er zijn hier meerdere mensen die de Cybook hebben. Waaronder ik :P
Hij bevalt mij goed, met name batterij duur en het scherm. Het leest gewoon erg prettig. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik pdf'jes makkelijk om zet naar een prc bestand. Het programma wat ik daar voor gebruik hem ik nog niet helemaal in de vingers ;)

Mocht je specifieke vragen hebben dan zal ik die proberen te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Arsenius schreef op zondag 20 januari 2008 @ 03:50:
Heeft iemand van jullie de cybook al?

Ik heb hem gisteren besteld en nu zie ik ineens dat de levertijd 2 weken kan worden. Die dingen zijn ook snel uitverkocht zeg.
Ik heb ook de Cybook, ik ben er helemaal aan verslaafd inmiddels. Ik lees veel meer dan dat ik vroeger deed. Ik heb er al een 20-25 boeken mee gelezen. Hij is inderdaad bijna permanent uitverkocht. Zodra er een partij binnen komt, zijn ze al weer weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sh4d0wman schreef op zondag 20 januari 2008 @ 14:16:
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik pdf'jes makkelijk om zet naar een prc bestand. Het programma wat ik daar voor gebruik hem ik nog niet helemaal in de vingers ;)
Welk programma gebruik je nu? De software van Mobipocket, de 'Creator' kan het behoorlijk goed. Het gaat wel mis bij tabellen ed. Maar dat is een eigenschap van PDFjes, die zijn zo inflexibel als maar mogelijk is. Ze zijn ook nooit bedoeld geweest om ze op deze manier te gebruiken. Het is een opmaak formaat voor printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:39
Waarom wordt lit niet ondersteund? Ik heb al aardig wat ebooks die ik op mijn (inmiddels overleden) ipaq las, en ik vond lit uiteindelijk toch een relaxed formaat. Is PRC net zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kingmob schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:51:
Waarom wordt lit niet ondersteund? Ik heb al aardig wat ebooks die ik op mijn (inmiddels overleden) ipaq las, en ik vond lit uiteindelijk toch een relaxed formaat. Is PRC net zoiets?
Lit is een Microsoft only formaat, het wordt eigenlijk door niemand anders ondersteund.

Je kan het heel simpel omzetten naar PRC met de gratis converter van ABC http://www.processtext.com/abclit.html Je kan het zelfs als batch doen. Gooi al je 'LIT' files in een directory, start de converter en hij gaat een tijdje voor je staan stampen en levert je dan een, andere, directory vol PRC's op

In principe is PRC een soort gecompileerde HTML. Tijdens het lezen merk je niet of je LIT of PRC leest het enige verschil is de interne manier van opslaan. Vergelijk het maar met DOC en RTF. Als het op je scherm staat weet je ook niet wat de oorspronkelijke file was. Je ziet alleen tekst en opmaak. Ook zijn de files min of meer even groot.

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 22-01-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
hey mensen, ik heb mijn cybook ook!

Heb al bijna een boek uitgelezen, had ff een sandisk sd flash van 2 gb erbij besteld. Kunnen er weer paar duizend boeken op.

Mooi dingetje, leest erg lekker. Sommige mensen zeggen problemen te hebben met pdf maar met een makkelijk programmatje, mobi reader converteer ik de boekjes van pdf naar mobi formaat. duurt 2 seconden en het leest gewoon goed.

De knop is wat stug en soms kan het voorkomen dat hij freezt en je em moet rebooten maar dat ligt aan de firmware waar ze nu aan werken. Dus die ff updaten straks en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik gebruik inderdaad ook die mobicreator maar bij pdf's pakt hij bijvoorbeeld een inhoudsopgave niet goed. Dit staat dan allemaal als 1 lange regel in plaats van onder elkaar. Of soms zijn sommige stukken tekst opeens een veel groter of kleiner letter type.

Ik heb al een keer direct gewijzigd in de html welke de creator als tijdelijke output voor de prc file maakt maar dat had ook niet het gewenste effect. Zal er nog wat verder mee stoeien :)

Het makkelijkste is om gewoon al kant en klaar in prc te downloaden. Ik kan er alleen nog niet zo veel vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Arsenius schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:22:
hey mensen, ik heb mijn cybook ook!

Heb al bijna een boek uitgelezen, had ff een sandisk sd flash van 2 gb erbij besteld. Kunnen er weer paar duizend boeken op.
Grijns...als je er geen kaart in stopt kunnen er al 100 boeken in. Met 2 GIG kan je iets van 30-40000 boeken opslaan. Bij mij zitten er nu 76 in Ik heb er een oud 512 kaartje bij gestopt, want ik heb er een woordenboek bij gekocht en die is flink aan de maat (22 Meg). Dat werkt trouwens erg goed. Weet je bv een Engels woord niet, dan druk je op lookup, en daar verschijnt de uitleg zodra je het woord aanwijst. Je kan zelfs meerdere woordenboeken door elkaar gebruiken.
sh4d0wman schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:35:
Het makkelijkste is om gewoon al kant en klaar in prc te downloaden. Ik kan er alleen nog niet zo veel vinden :P
Dat hangt van het soort boeken af die je zoekt. Ik heb er vele honderden in PRC formaat. PDB kan je ook zo lezen en DOC, HTML RTF en LIT kan je snel omzetten met de creator

Er gaan trouwens leuke dingen gebeuren binnenkort. De Nederlandse bibliotheken beginnen met het uitlenen van e-boeken. Als je lid bent kan je ze via de portal zo oppikken

http://www.webwereld.nl/a...met-uitleen-e-boeken.html

edit:
22 Gig veranderd in 22 Meg

[ Voor 29% gewijzigd door Ortep op 29-01-2008 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mol_air
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06 16:10
Hallo allen,

Ik ben op dit moment bezig met een klein onderzoek om de Iliad te testen in een studeeromgeving. Ben erg benieuwd of dit apparaat ook aanslaat bij wat minder digitaal-gifted personen. Tot nu toe zijn de reacties lovend, maar het ontbreken van geschikte content (studieboeken) is wel een groot probleem. Zonder studieboeken kan je natuurlijk moeilijk verwachten dat mensen het apparaat daadwerkelijk gebruiken. Overig lezen leesboeken heerlijk op dit apparaat en is daar amper conversie voor nodig. manybooks.net en feedbooks.com bevatten een aantal gratis boeken, net als het gutenberg project (googlen).

Als jullie nog suggesties/tips hebben, die zijn zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
  • Laatst online: 16-09 19:45
Oh dit is de eerste keer dat ik dit ontdek. Lijkt me erg leuk. Ik haat het altijd om op een laptop scherm te lezen en een boek vind ik dan weer zo lastig om mee te nemen. Ik zou graag wat meer lezen en dit lijkt me wel de oplossing.

Ik lees wel dat er problemen zijn met pdf? Ik heb een heleboel pdf boeken... kan iemand me daar wat meer informatie over geven?
En wat met prentjes in die boeken?

thanks

It's dark but I don't want to find the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

anyonas schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:53:
Oh dit is de eerste keer dat ik dit ontdek. Lijkt me erg leuk. Ik haat het altijd om op een laptop scherm te lezen en een boek vind ik dan weer zo lastig om mee te nemen. Ik zou graag wat meer lezen en dit lijkt me wel de oplossing.

Ik lees wel dat er problemen zijn met pdf? Ik heb een heleboel pdf boeken... kan iemand me daar wat meer informatie over geven?
En wat met prentjes in die boeken?

thanks
Deze artikelen gaan over de sony reader, maar geeft toch een goed indruk van eink en pdf vind ik. De bookeen en sony reader 505 hebben een nog betere scherm, dus de kwaliteit zal nog beter zijn dan i de artikelen.

http://hightech.afmag.net...s500-and-pdfs-part-2.html
http://hightech.afmag.net...he-definitive-review.html
http://hightech.afmag.net...n-pdfread-and-pdflrf.html
Ortep schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:08:
[...]

Grijns...als je er geen kaart in stopt kunnen er al 100 boeken in. Met 2 GIG kan je iets van 30-40000 boeken opslaan. Bij mij zitten er nu 76 in Ik heb er een oud 512 kaartje bij gestopt, want ik heb er een woordenboek bij gekocht en die is flink aan de maat (22 Gig). Dat werkt trouwens erg goed. Weet je bv een Engels woord niet, dan druk je op lookup, en daar verschijnt de uitleg zodra je het woord aanwijst. Je kan zelfs meerdere woordenboeken door elkaar gebruiken.
Als je de reader voor manga of strips gebruikt is 2Gig niet genoeg :)
Een goede serie is al gauw 20MB of meer. Ik heb mangaseries die omgezet 400MB groot zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door kmf op 29-01-2008 13:25 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:23:
[...]
Als je de reader voor manga of strips gebruikt is 2Gig niet genoeg :)
Een goede serie is al gauw 20MB of meer. Ik heb mangaseries die omgezet 400MB groot zijn.
Daar heb je helemaal gelijk in, dat zijn plaatjes. Tekst is veel compacter. Mijn woordenboek is 22 Meg en daarvan heb ik ook het papieren exemplaar hier staan en dat is bijna 5 cm dik. Veel groter krijg je ze niet. Mijn normale eboeken zijn tussen de 400 en 800 K.

Ik heb even een paar strips geprobeerd maar het beviel me niet. Je loopt tegen dezelfde problemen aan als bij PDF, de schermen zijn te klein. Een stripboek heeft niet voor niets veel grotere bladzijden dan een pocket boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:15:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, dat zijn plaatjes. Tekst is veel compacter. Mijn woordenboek is 22 Meg en daarvan heb ik ook het papieren exemplaar hier staan en dat is bijna 5 cm dik. Veel groter krijg je ze niet. Mijn normale eboeken zijn tussen de 400 en 800 K.

Ik heb even een paar strips geprobeerd maar het beviel me niet. Je loopt tegen dezelfde problemen aan als bij PDF, de schermen zijn te klein. Een stripboek heeft niet voor niets veel grotere bladzijden dan een pocket boek.
Strips werken niet lekker nee, maar comics en manga zijn dan weer wel perfect zoals je kan zien hier: http://hightech.afmag.net...he-definitive-review.html

Deze zijn namelijk ook gemaakt voor paperback formaten. De eerste versie reader librie is dan ook speciaal op dat formaat gemaakt, voor.. je raad het al, japanse mangalezers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
Ik zou toch geen comics lezen met dat ding, alleja die ik lees zijn in kleur en dat zou ik dan toch wel missen.

het zou dus voornamelijk text en development boeken zijn. Dan heb ik nog steeds geen oplossing voor mijn fotografieboeken maar die zijn dan ook eerder referentie en die lees ik niet van voor tot achter uit.

Verder heb ik zo goed als altijd een laptop bij me. Dus misschien is die iliad dan ook wel overkill voor me? Ik haat veel lezen op een laptop. Het is veel te vermoeiend voor de ogen. Ik koop me steeds de papieren versie van een boek als het me aan staat met als resultaat dat ik altijd een laptop en minstent 2 boeken lig mee te sleuren.

die cybook lijkt me ook ngo wel wat.

Kan je ergens nederlandstalige ebooks of magazines vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

anyonas schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:51:
Kan je ergens nederlandstalige ebooks of magazines vinden?
www.ebook.nl bijvoorbeeld

En je kan ook van de meeste kranten de RSS feeds op je cybook krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
hmms blijkbaar is het perfect voor gewoon text te lezen, maar nog niet in orde voor development boeken te lezen...

bijna in elke pdf dat ik heb komen code voorbeelden voor en dat ziet er absoluut niet uit als je ze naar mobi converteerd...

ook op de iliad is het blijkbaar niet perfect? mijn pdf's zijn meestal gewoon a4 formaat...

verder lijkt me die iliad dan weer een erg groot nadeel hebben en dat is die batterijduur. Ok ik ga niet direct 10h achter elkaar lezen. en het is al direct heel wat groter dan de bv de cybook.

Heeft iemand screenshots van een pdf op de cybook? Eventueel in landscape mode?

verder blijft het natuurlijk een mooi toestel om gewone boeken te lezen als je de boeken die je wil lezen kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anyonas schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:22:
Heeft iemand screenshots van een pdf op de cybook? Eventueel in landscape mode?
Op www.ebookreaders.nl staan veel afbeeldingen van verschillende modellen e-readers (o.a. Cybook, Hanlin, iLiad).

Ik heb zojuist een afbeelding toegevoegd van een ibook V3 (qua scherm vergelijkbaar met de Cybook) met daarop in landscape een pdf document:

http://www.ebookreaders.n...r/ibook_landscape_pdf.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
ok bedankt, lijkt me toch nog goed leesbaar in landscape mode.

Nu heb ik al overal gezocht naar enkele eboeken die ik wil lezen.. Maar nergens te vinden. Bekende boeken zijn er niet in mobipocket formaat ofzo?

En dan denk ik aan al die verfilmde boeken, lord of the rings, perfume, star wars, harry potter ...
In pdf formaat kan ik er sommige wel vinden, maar dat is dan zoizo illigaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

anyonas schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:21:
ok bedankt, lijkt me toch nog goed leesbaar in landscape mode.

Nu heb ik al overal gezocht naar enkele eboeken die ik wil lezen.. Maar nergens te vinden. Bekende boeken zijn er niet in mobipocket formaat ofzo?

En dan denk ik aan al die verfilmde boeken, lord of the rings, perfume, star wars, harry potter ...
In pdf formaat kan ik er sommige wel vinden, maar dat is dan zoizo illigaal.
Er zijn er honderduizenden te koop. Hele bestsellerlijsten

Om een bekende te noemen

http://www.ereader.com/product/detail/10378

En boekhandels:

http://www.mobipocket.com/

http://www.baen.com/

http://www.amazon.com/b/?ie=UTF8&node=551440

http://fictionwise.com/

http://www.ebooks.com/

http://e-book.startpagina.nl/

Maar inderdaad, niet ieder boek is te koop als e-book. Maar dat geldt trouwens ook voor de papieren versies. Als ze uitverkocht zijn en er is geen herdruk, dan is over

[ Voor 14% gewijzigd door Ortep op 31-01-2008 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anyonas schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:21:
Veel uitgevers (en auteurs) vertonen nog koudwatervrees als het om digitaal publiceren gaat. In de Verenigde Staten komt daar langzaam verandering in; kijk maar hoeveel titels er al beschikbaar zijn voor Amazon's Kindle.

In Nederland is er ook wel sprake van vooruitgang - stapje voor stapje - zo werden onlangs de genomineerden voor de Ako literatuurprijs als ebook beschikbaar gemaakt via www.ebook.nl. Dat zijn toch de wat populairdere boeken die je ook gewoon in de boekhandel aantreft.

Het is een beetje een kip-ei probleem; uitgevers vinden de markt niet interessant (te weinig mensen met een ebook reader) en stellen dus geen boeken beschikbaar als ebook, consumenten kopen geen ebook reader omdat er te weinig content is.

Je zult dus zowel op het vlak van de hardware (e-readers) als de software (ebooks) aanbod moeten realiseren. Gelukkig is er steeds meer aanbod van ebooks, vooral in de niches (denk aan science fiction en oudere boeken), en daardoor zie je dat mensen ebook readers beginnen aan te schaffen, en daarom wordt het weer interessanter om ebooks aan te bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:42:
[...]
In Nederland is er ook wel sprake van vooruitgang - stapje voor stapje - zo werden onlangs de genomineerden voor de Ako literatuurprijs als ebook beschikbaar gemaakt via www.ebook.nl. Dat zijn toch de wat populairdere boeken die je ook gewoon in de boekhandel aantreft.
Kan je me een link geven waar ze te vinden zijn? Of is de 'aanbieding' al weer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
die sites ken ik ondertussen toch al wel.
Misschien dat het resultaat van het converteren van die pdf files naar mobipocket nog wel mee valt. Uiteindelijk zitten in die boeken geen tabellen zoals in mijn development boeken...

de iliad is misschien wel beter in het tonen van de pdf files. Maar of dat de 2x prijs, batterijduur en groote waard is ... ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 09:35

dawuss

gadgeteer

Ik loop al een tijdje te spelen met het idee om een e-reader aan te schaffen. Het gaat hier vooral over boeken, maar zelf heb ik voor mijn studie ondertussen al hele oerwouden aan wetenschappelijke artikelen uitgeprint. Een beetje zonde, want als ik klaar ben met mijn onderzoek doe ik er nooit meer wat mee en verdwijnen de PDF's in een archief. Dit zou voor mij het primaire gebruik van een e-reader zijn.

Wat ik me vooral afvraag: op papier leef ik me altijd behoorlijk uit met textmarkers (van die transparante neon kleuren) om relevante secties aan te strepen. Dit is voor mij een absoluut noodzakelijke feature voor een e-reader. Heeft iemand ervaringen met dit soort features?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:50:
Wat ik me vooral afvraag: op papier leef ik me altijd behoorlijk uit met textmarkers (van die transparante neon kleuren) om relevante secties aan te strepen. Dit is voor mij een absoluut noodzakelijke feature voor een e-reader. Heeft iemand ervaringen met dit soort features?
Op de iLiad kun je wel aantekeningen maken 'op' pdf bestanden en passages onderstrepen (en deze kun je later desgewenst 'mergen' met het originele pdf bestand). Maar dat is dus wel iets anders dan highlighten met zo'n markeerstift. Dus toch maar even wachten op full color ebook readers ;) alleen zullen die nog wel even op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

anyonas schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:45:
die sites ken ik ondertussen toch al wel.
Misschien dat het resultaat van het converteren van die pdf files naar mobipocket nog wel mee valt. Uiteindelijk zitten in die boeken geen tabellen zoals in mijn development boeken...

de iliad is misschien wel beter in het tonen van de pdf files. Maar of dat de 2x prijs, batterijduur en groote waard is ... ik weet het niet.
Dit is dan weer zeer interessant:
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=19113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is zeker interessant; ware het niet dat de introductie van die Hanlin V9 nog wel even op zich laten wachten. Het A4 scherm kan nog lang niet in massaproductie, bovendien zal het apparaat eerst CE en RoHS gekeurd moeten worden voordat-ie in de EU verkocht mag worden en daar gaat ook weer een tijd overheen.

Zie ook http://www.ebookreaders.n...t_ebook_reader_komt_eraan

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
Dat is zeker interessant; ware het niet dat de introductie van die Hanlin V9 nog wel even op zich laten wachten. Het A4 scherm kan nog lang niet in massaproductie, bovendien zal het apparaat eerst CE en RoHS gekeurd moeten worden voordat-ie in de EU verkocht mag worden en daar gaat ook weer een tijd overheen.

Zie ook http://www.ebookreaders.n...t_ebook_reader_komt_eraan
Ziet er idd als een oplossing uit. Maar dat is nog een jaar wachten. Momenteel gaat mijn voorkeur naar de cybook voor het lezen van gewone boeken ... maar die hanlin v5 kan wel een mooie vervaning vormen voor mijn overige pdf's... volgend jaar ofzo dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anyonas schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:45:
Dit kun je al oefenen voordat je een Cybook koopt: download de gratis Mobipocket creator software op http://www.mobipocket.com...t/default.asp?Language=EN en kijk dan of het lukt om je pdf's naar Mobipocket bestanden om te zetten. Je kunt de zelfgemaakte Mobipocket bestanden vervolgens openen in de meegeleverde reader software om te kijken of de conversie geslaagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
Dit kun je al oefenen voordat je een Cybook koopt: download de gratis Mobipocket creator software op http://www.mobipocket.com...t/default.asp?Language=EN en kijk dan of het lukt om je pdf's naar Mobipocket bestanden om te zetten. Je kunt de zelfgemaakte Mobipocket bestanden vervolgens openen in de meegeleverde reader software om te kijken of de conversie geslaagd is.
Die had ik idd al geprobeerd... Met een c# boek, maar dat zag er absoluut niet uit :)
Misschien dat het met een leesboek beter is... ga ik testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 09:35

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:09:
[...]

Op de iLiad kun je wel aantekeningen maken 'op' pdf bestanden en passages onderstrepen (en deze kun je later desgewenst 'mergen' met het originele pdf bestand). Maar dat is dus wel iets anders dan highlighten met zo'n markeerstift. Dus toch maar even wachten op full color ebook readers ;) alleen zullen die nog wel even op zich laten wachten.
Ik moet eigenlijk eens zo'n ding in mijn handen zien te krijgen om het te proberen. Is er in Nederland ergens gewoon een retail winkel waar ze die dingen hebben liggen?

Ben ik verder trouwens de enige die dat hele proprietary mobipocket gedoe niet ziet zitten? Ik wil gewoon lekker pdfjes kunnen printen en die vervolgens kunnen lezen op een apparaatje.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb wel interesse in die CyBook, maar ik heb wel nog een paar terughoudingen....

- Kan ik bestanden in de (verre) toekomst nog steeds openen op nieuwere readers....
- Ik lees veel fantasy, en het lijkt erop dat ondanks alles veel bekende schrijvers niet (volledig) beschikbaar zijn.
- De prijs is toch best nog wel hoog.
- Als het ding defect gaat, heb je niks te lezen voor een hele tijd.
- Een écht boek vind ik toch nog altijd wel "iets hebben".

Al vind ik readers als deze wel interessant vanwege het formaat. (En het geeft een beetje een Star Trek gevoel/idee :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:37:
Ik moet eigenlijk eens zo'n ding in mijn handen zien te krijgen om het te proberen. Is er in Nederland ergens gewoon een retail winkel waar ze die dingen hebben liggen?
Ja, bij een aantal winkels van Selexyz kun je de iLiad bekijken. Verder is het nog niet echt het soort van product dat je bij de Media Markt aan zal treffen, vandaar dat vooral webwinkels actief zijn op deze markt.
Ben ik verder trouwens de enige die dat hele proprietary mobipocket gedoe niet ziet zitten? Ik wil gewoon lekker pdfjes kunnen printen en die vervolgens kunnen lezen op een apparaatje.
Aanvankelijk had ik ook m'n bedenkingen bij Mobipocket.. totdat ik aan de slag ging met ebook readers en digitale content.

Pdf blijft problematisch op kleinere schermen. Mobipocket heeft dat probleem niet; laatst heb ik een woordenboek op zowel mijn smartphone als ook op een Cybook geinstalleerd. Hartstikke handig en bovendien kun je als je een ebook leest direct 'doorklikken' naar het woord in het woordenboek.

Bovendien kun je met Mobipocket de lettergrootte aanpassen (handig voor slechtzienden 8) ). Bovendien is de eNews functie ècht handig, je kunt zelf je gratis krant samenstellen (incl. afbeeldingen en de volledige artikelen, niet alleen de rss headlines/samenvattingen).

Gelukkig timmert Mobipocket ook aan de weg met een eBookbase systeem dat het voor uitgevers makkelijker maakt om ebooks beschikbaar te maken, en bieden ze software waarmee je zelf Mobipocket files kunt maken.

Experimenteer er eens mee zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

anyonas schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:38:
[...]

Die had ik idd al geprobeerd... Met een c# boek, maar dat zag er absoluut niet uit :)
Misschien dat het met een leesboek beter is... ga ik testen.
Vergeet niet dat een ereader scherm 4x scherper is dan de beste TFT-scherm. Als ik m'n manga opent in de PC-reader van de sony reader ziet het er ook niet uit, maar op de reader zelf is het perfect.
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:27:
[...]

Voor mensen die nu al een sony reader kopen, maakt de grensbeperkingen echt niks uit. Dan maar gewoon importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:44:
Ik heb wel interesse in die CyBook, maar ik heb wel nog een paar terughoudingen....

- Kan ik bestanden in de (verre) toekomst nog steeds openen op nieuwere readers....
- De prijs is toch best nog wel hoog.
Die eerste vraag is meteen een hele goede vraag. Ik denk dat vooral DRM een beperkende factor is. Want wat als je een ebook koopt en de licentieverlener gaat failliet? Niet prettig. Maar net als in de muziekindustrie voorspel ik dat het snel voorbij zal zijn met DRM.

Tweede vraag is natuurlijk of je de bestanden überhaupt nog kunt openen in de toekomst. Wie kan er nu nog WordStar documenten openen? Er zal dus snel een goede, breed geaccepteerde ebook standaard moeten komen. Pdf en Mobipocket hebben volgens mij de beste kaarten.

Wat die prijs betreft, da's een kwestie van tijd.. De op e-ink gebaseerde ebook readers zijn erg populair momenteel en door de grote vraag zullen uiteindelijk de prijzen dalen.
- Ik lees veel fantasy, en het lijkt erop dat ondanks alles veel bekende schrijvers niet (volledig) beschikbaar zijn.
- Als het ding defect gaat, heb je niks te lezen voor een hele tijd.
- Een écht boek vind ik toch nog altijd wel "iets hebben".
Kwestie van tijd dat er meer Fantasy beschikbaar komt, ken je Baen Books al trouwens (http://www.baen.com/)?

Een écht boek heeft ook wel wat, net als een échte cd... Maar toch loopt iedereen met iPods rond. En die gaan ook wel eens kapot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:33:
Voor mensen die nu al een sony reader kopen, maakt de grensbeperkingen echt niks uit. Dan maar gewoon importeren.
Dat zijn de 'very early adaptors', die importeren hun spullen inderdaad zelf wel. Maar veel mensen doen toch liever zaken met een webwinkel in de buurt (raar eigenlijk, maar je snapt wel wat ik bedoel) en bovendien zit je met garantie - even terugsturen is er vaak niet bij - en internationaal betalingsverkeer, wat niet altijd even eenvoudig is. Bovendien kunnen er nog flinke importheffingen achter je verzending aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 15:38

GeekK

Rag Mama Rag

Ik vind het ook echt geweldig! Pas geleden heb ik aardig wat over ereaders op internet gelezen; wat me opviel is dat de omsla-tijd toch altijd wel een seconde is, wat ik nog teveel vind, en dat het beeld even op zwart gaat. Hoop dat die e-papertechniek verbetert zodat het (veel) sneller kan.

Zelf heb ik er nog geen, maar tijdens m'n zoektocht vond ik wel een programmaatje die gutenberg-etext 'intelligent' kan omzetten in html: GutenMark. Hij converteert heel mooi. Misschien heeft iemand hier wat aan. (Het is een command-line programma).

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:39:
[...]

Dat zijn de 'very early adaptors', die importeren hun spullen inderdaad zelf wel. Maar veel mensen doen toch liever zaken met een webwinkel in de buurt (raar eigenlijk, maar je snapt wel wat ik bedoel) en bovendien zit je met garantie - even terugsturen is er vaak niet bij - en internationaal betalingsverkeer, wat niet altijd even eenvoudig is. Bovendien kunnen er nog flinke importheffingen achter je verzending aankomen.
Met ebook readers is iedereen early adaptors. Deze zijn immers nog niet ingeburgerd en niet lokaal te koop. En degene die ebookreaders zullen kopen, zullen ook heel kritisch en veel kennis hebben over de zaken. Eigenlijk de technisch aangelegde mensen. En die zijn niet al te beroerd om te importeren.

Voor minder dan 300 dollar heb je al een sony reader (250 als je de 50 dollar credit voor boeken meerekent). Met de huidige dollarkoers is dat 175 euro. Toch de helft minder dan de cybook. (ok, uiteraard ook verzendkosten betalen)

Ik heb zelf maar 10 euro importkosten betaald. Maar ik was wel een van de eersten met een sony reader, dus heb ik wel een aardig bedrag (450 dollar) betaald voor de reader inclusief verzending.

Ik vind het ook wel handig dat ik nu in dollars boeken kan kopen. 6 dollar voor een boek = 4 euro. (toegegeven, ik heb niet veel boeken gekocht. Die 50 dollar credits heb ik opgemaakt en daarna slechtrs 3 extra boeken gekocht, de rest heb ik zelf geconverteerd. En ik lees meestal alleen manga. )
GeekK schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:48:
[...]

Ik vind het ook echt geweldig! Pas geleden heb ik aardig wat over ereaders op internet gelezen; wat me opviel is dat de omsla-tijd toch altijd wel een seconde is, wat ik nog teveel vind, en dat het beeld even op zwart gaat. Hoop dat die e-papertechniek verbetert zodat het (veel) sneller kan.
De vizplex is al sneller, maar ik moet zeggen dat ik met het lezen echt geen last heb van het omslaan. Als ik een echt boek leest, "gaat het beeld ook op zwart" bij het omslaan.

[ Voor 25% gewijzigd door kmf op 31-01-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
Men eerste mobibook was toch wel geslaagd ... gaat niet zo met elk boek zijn, ik ga wel wat html reformatting moeten doen bij sommige.. Maar aangezien ik goed kan programmeren zal dat wel geen groot probleem vormen.

Ik ga eens proberen om chapter 1 te lezen op men pc... zien of zo'n engels boek me wel bevalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Die eerste vraag is meteen een hele goede vraag. Ik denk dat vooral DRM een beperkende factor is. Want wat als je een ebook koopt en de licentieverlener gaat failliet? Niet prettig. Maar net als in de muziekindustrie voorspel ik dat het snel voorbij zal zijn met DRM.
Hetzelfde geldt ook voor RAW-bestanden in de fotografie, maar daar heb je indien nodig Adobe DNG (universeel RAW-formaat), wat waarschijnljk extreem lang ondersteund gaat worden. Ik denk dat iets dergelijks met e-readers ook gaat gebeuren.

Met DRM zit ik meer in mijn maag; ik wil geen gezeik. ik wil een gekocht boek kunnen meenemen naar elke computer, en kunnen installeren op elke toekomstige reader die het bestandsformaat van het boek ondersteunt... en ik wil niet verbonden moeten zijn met internet om "controles" te laten uitvoeren of ik een bestan wel mag lezen.
Tweede vraag is natuurlijk of je de bestanden überhaupt nog kunt openen in de toekomst. Wie kan er nu nog WordStar documenten openen? Er zal dus snel een goede, breed geaccepteerde ebook standaard moeten komen. Pdf en Mobipocket hebben volgens mij de beste kaarten.
Ik hoop dat het niet pdf wordt; dat is paginagebaseerd. Dat werkt niet goed voor e-readers. Waarom eigenlijk niet gewoon HTML ofzo....
Kwestie van tijd dat er meer Fantasy beschikbaar komt, ken je Baen Books al trouwens (http://www.baen.com/)?
Ja, maar ik heb nog niet alles bekeken. Ik wil om te beginnen mijn huidige fantasycollectie als ebook hebben; dat zijn zo'n 75 boeken op het moment.
Een écht boek heeft ook wel wat, net als een échte cd... Maar toch loopt iedereen met iPods rond. En die gaan ook wel eens kapot ;)
Een échte CD boeit me nog niet zo heel veel, maar ik ben gewoon een boekenlezer; ik ben bang dat ik "echte boeken" ga missen. Je krijgt immers een "nieuw boek", en je begint vooraan en eindigt achteraan in een nieuwe papierbundel, die geler wordt naarmate hij ouder wordt, etc... op een e-reader lees je gewoon een bestandje met letters.

Dit laatste is voor mij misschien nog wel het grootste bezwaar, dat ik een boekenkast zwaar ga missen. En om nou alles dubbel te kopen.... voor 350 euro kan ik 40 á 50 paperbacks halen. De e-reader is meer een "Ik vind het een cool ding om te hebben"-apparaat, dan iets waar ik echt voordeel of extra plezier uit zou halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 01-02-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:13:
Met DRM zit ik meer in mijn maag; ik wil geen gezeik. ik wil een gekocht boek kunnen meenemen naar elke computer, en kunnen installeren op elke toekomstige reader die het bestandsformaat van het boek ondersteunt... en ik wil niet verbonden moeten zijn met internet om "controles" te laten uitvoeren of ik een bestan wel mag lezen.
Zo werkt de DRM op eboeken niet. Iedere eboek lezer heeft een unieke serial. Je download je eboek en die is versleuteld met de code. Jouw reader kan hem dan decoderen en je kan hem lezen. Je hebt geen verbinding met wat dan ook nodig. Bij Mobipocket kan je 4 serials opgeven. Je kan ook serials 'wissen' en er een nieuwe voor in de plaats zetten.

Dit geldt natuurlijk alleen voor boeken met DRM. Er is ook veel te vinden zonder DRM en met bv een creative common licentie.
Katsunami schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:13:
Je krijgt immers een "nieuw boek", en je begint vooraan en eindigt achteraan in een nieuwe papierbundel, die geler wordt naarmate hij ouder wordt, etc... op een e-reader lees je gewoon een bestandje met letters.

Dit laatste is voor mij misschien nog wel het grootste bezwaar, dat ik een boekenkast zwaar ga missen. En om nou alles dubbel te kopen.... voor 350 euro kan ik 40 á 50 paperbacks halen. De e-reader is meer een "Ik vind het een cool ding om te hebben"-apparaat, dan iets waar ik echt voordeel of extra plezier uit zou halen.
Boeken hebben inderdaad wel wat. Maar het enorme voordeel is dat je nu gewoon veel boeken bij je kan hebben. Ik ben bijna twee maanden aan het reizen geweest en heb in die tijd bijna 20 boeken gelezen. Ik moet er niet aan denken om die dingen in mijn rugzak te hebben moeten meesleuren.
Wat ik ook merk is dat ik nu meer lees. Ik heb hem gewoon altijd bij me en een verloren half uurtje besteed ik nu aan lezen.

Het gaat mij om het verhaal of de informatie. Een boek is ooit ook gewoon een bestandje met letters geweest voor het naar de drukker ging. Het verschil zit hem in het soort papier waarop het wordt afgedrukt.
1) Plakjes dode boom met spetters inkt er op
2) Een kuststof folie met bolletjes inkt er in.

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 01-02-2008 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Baen books heeft niet alleen fantasy online staan, ook wat sf. De serie rond de sf remake van Horatio Hornblower is best goed.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ortep: bedankt voor de info. Ik dacht al dat DRM op zo'n manier zou werken, dat je de serial van je reader opgeeft, en dat je een bestand kunt downloaden/toegestuurd krijgt die alleen op de reader met die serial werkt.

Werkt het zo bij het MobiPocket formaat, of heb je het nu over een specifieke site? Je zou natuurlijk een boek kunnen downloaden en op de reader zetten, dan het serial wijzigen, opnieuw downloaden, en het dan op een andere reader zetten, enz....

Ik ben geen fan van DRM; ik vertrouw het gewoon niet. Ik wil niet mijn eBooks nu kopen en over 2 jaar niet meer kunnen lezen omdat ik van reader verander, terwijl de uitgevende partij failliet is (waardoor je het dus niet kunt her-downloaden met een ander serial).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Of je gokt er op dat het formaat gekraakt wordt. Als het populairder wordt zal er wel iets minder legale tooltjes op de markt verschijnen. Dat Microsoft lit format is ook niet op iedere reader te laten, maar is wel makkelijk te converteren.

Over de beschikbaarheid van fantasy boeken, ik weet niet in ieder geval dat er van sf behoorlijk wat minder legaal op het internet staat. Ik heb voor jaren nog aan boeken te lezen :X

Conversie tools:
ConvertLIT GUI - gratis
Note Tab Light - gratis. Hier zit ik vaak de enter afbrekingen mee om
Software 995, OmniFormat met wat plugins rondom het converteren van pdf documenten. Dat gebeurd min of meer met OCR, geen klachten over.

OmniFormat kan echt zowat alles aan, ideaal.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Is het een beetje rustig aan de ogen? En hoe is de kwaliteit van het beeld? En hoe zit het met afbeeldingen?

Ik heb er namelijk ook wel interesse in. Vind PDFs lezen op een computer scherm nou ook niet echt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 10:25:
Zo werkt de DRM op eboeken niet. Iedere eboek lezer heeft een unieke serial. Je download je eboek en die is versleuteld met de code. Jouw reader kan hem dan decoderen en je kan hem lezen. Je hebt geen verbinding met wat dan ook nodig.
Dat is niet helemaal juist volgens mij; in het verleden is Mobipocket wel eens onder vuur komen liggen omdat de server die de activering van nieuw gekochte ebooks er een paar dagen uitlag zodat mensen hun ebook na de aanschaf niet konden gaan lezen:

"The company went offline for nine days, from 15 August 2007 until 24 August 2007, allegedly 'for maintenance' purposes, without informing either its customers or its content partners about the cause of the problem, or the expected duration of the outage while it was going on." (bron: Wikipedia: Mobipocket - Wikipedia, the free encyclopedia).

Ook nieuwere diensten (o.a. Kluwer eBooks) werken momenteel met online systemen, offline lezen is er in dat geval helemaal niet bij.

Een deel van de drm systemen doet dus wel degelijk aan 'phone home' praktijken (of werkt alleen maar online), iets wat in sommige gevallen op de langere termijn ervoor kan zorgen dat je ebook collectie waardeloos wordt. Niet echt klantvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

eghie schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:17:
Is het een beetje rustig aan de ogen? En hoe is de kwaliteit van het beeld? En hoe zit het met afbeeldingen?

Ik heb er namelijk ook wel interesse in. Vind PDFs lezen op een computer scherm nou ook niet echt wat.
Het is geen beeldscherm maar e-paper. Er is geen verversing van het scherm en de resolutie is net zo hoog als die van een modale laserprinter. En dus ook net zo rustig aan je ogen als een afdruk op papier. Het werkt ook prima in de volle zon. Hoe meer licht er op valt, hoe beter het leest.

Maar zoals al een aantal keren is gezegd: PDF is een rampenformaat als je iets wilt afbelden op een andere afmeting dan waar hhet voor is gemaakt.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.