kmf schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 11:53:
En je point is? IN een
stripboekenwinkel vind je verdiepingen vol met strips en oh ja... ergons nog een paar boeken, in het hoekje geloof ik.
Ik vind het heel vreemd dat je blijkbaar wel openminded genoeg is om een ebookreader aan te schaffen, maar closedminded om de volledige potential van zo'n ebookreader te willen begrijpen.
Zullen er echt mensen zijn die hadden gezegd dat papier enkel voor letters gebruikt mag worden en niet voor tekeningen? Vast wel...
Ik ben blijkbaar niet in staat mijn 'point' op je over te brengen. Ik heb meerdere malen gezegd dat je vooral moet lezen wat je wilt lezen.
Ja ik ken stripboeken winkels. Meestal een klein zaakje met een erg enthousiaste man achter de kassa die het zaakje draiende houdt. Soms wel met 2-3 personeels leden. De bekende stripwinkel Dik Bos in Rotterdam is nu wegens vakantie gesloten. Botweg omdat de enige man die er werkt ook even weg moet. Yendor heeft niet eens een echte website, geen tijd voor. De wat grotere stripwinkel 'Blunder' in Utrecht heeft een paar 'verdiepingen' ter grootte van de koffie hoek van het station.
Een 'algemene' boekenzaken zijn gewoon vele malen groter. Donner is in zijn eentje waarschijnlijk een tikje groter dan dan alle stripboeken winkels in Nederland bij elkaar.
En dat is er slechts één van een hele grote keten (selexyz)
www.donner.nl
Donner Lijnbaan is één van de grootste en best gesorteerde boekhandels in Nederland (6000m2). Gevestigd in een monumentaal gebouw in het hart van Rotterdam. Donner verkoopt boeken sinds 1912 en heeft thans een collectie van 250.000 boektitels in huis.
Ze hebben de afmetingen van een kleine V&D vestiging met acht grote verdiepingen.
Manga gaat prima, dat is gemaakt voor dit formaat. Meestal één tekening per pagina op A6 formaat. (Ja ik weet dat er uitzonderingen zijn) Maar ook de stripwereld is nogal 'verdeeld' Het lezen van een strip die gemaakt is voor A4 zoals vele Europese strips is een stuk lastiger op een A6 formaat reader. Je zal hem toch een factor 4 moeten vekleinen. Echt veel leesbaarder wordt hij daar niet van. Dus zelfs van alle strips zijn er heel wat die slecht leesbaar blijven op een reader.
Het gaat me er niet om dat je geen strips mag lezen op de bookreader. Dat heb ik nergens gezegd. Maar het point is dat de Manga is een niche van de strip markt en strips zijn een niche in de totale boeken markt. En dat de eraders weer een niche markt zijn in de totale boekenmarkt.
Er zijn botweg meer 'lees' boeken die makkelijk op een reader kunnen dan 'kijk' boeken.
En als je dus iets gaat maken probeer je met zo eenvoudig mogelijke middellen een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Simpelweg een reader maken waarop je eenvoudig de volop aanwezige letters kan lezen is veel sneller dan dat ding ook nog is gaan uitbreiden met dingen die slechts voor 10% van de mensen van (deel)belang zijn.
En of je het nu leuk vind of niet, er is ook een relatie tussen het soort boeken wat iemand leest en zijn financiele draagkracht. Heel generaliserend gezegd (Ja, ik weet dat er uitzonderingen zijn)
Jongeren lezen meer strips, ouderen meer boeken.
Jongeren studeren/hebben weinig geld, ouderen werken/hebben meer geld.
Hoog opgeleide mensen lezen meer, Hoog opgeleide mensen hebben meer geld.
Eboek readers zijn geen eerste levensbehoefte, eboek readers zijn duur.
En al die dingen samen zorgen er voor dat de vermoedelijke ereader koper waarschijnlijk eerder een jaar of 40 is met een HBO/Universitaire opleiding en een goede baan dan een 17 jarige die net aan het MBO is begonnen. Als dat je doelgroep is ga je je echt niet inspannen om hem te optimaliseren om er Manga op te kijken.
Kortom mijn 'point' in nog andere woorden:
Voor een fabrikant van ereaders is het niet rendabel om er mega veel geheugen in te proppen. Het kost geld, het maakt de
meeste kopers niets uit en je kan altijd later het model exta large uitbrengen. (Dat heeft Bookeen gedaan) Of je hangt er een SD slot aan en ze zoeken het maar uit. Maar veel aandacht zullen ze er niet aan geven. Die tijd kunnen ze beter spenderen aan de andere klanten. Dat levert veel meer op.
Het is finacieel gezien niet erg slim om te proberen 100% te halen. Waarschijnlijk kan je met 20% van de moeite al 80% van het resultaat halen.