Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:34:
[...]

Ik kwam laatst iemand met een vergelijkbaar probleem tegen. De Cybook werd maar niet herkend, op 2 computers geprobeerd, Cybook uiteindelijk teruggestuurd 'ter reparatie'.

Dezelfde Cybook op mijn computer aangesloten; als een zonnetje; het apparaat werd meteen herkend, en geen problemen met lezen en schrijven. Wat bleek achteraf, op een USB 1.1 poort (op een wat oudere pc) werd de Cybook niet herkend, maar via een kaartje met USB 2.0 compatible aansluitingen ging het wel goed.
haha dat ga ik dan straks eens proberen...
Mercie voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het 'rippen' van boeken komt binnen handbereik van consumenten met de Booksnap van Atiz:

http://booksnap.atiz.com/

Een gevaar voor uitgevers en boekverkopers, of zal het zo'n vaart niet lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Een gevaar? Je moet zelf pagina's omslaan, je moet zelf camera's kopen, niet echt goedkoop, dus voor de thuisgebruiker lijkt dit me niet echt handig.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:13:
Het 'rippen' van boeken komt binnen handbereik van consumenten met de Booksnap van Atiz:

Ik zou veel makkelijker kunnen rippen dat deze manier. Dat kan iedereen die ergens op een redelijk groot kantoor werkt. Koop het boek, snij of zaag de rug er af en loop in de lunchpauze naar de dichtsbijzijnde grote copieermachine. Die hebben meestal ook een scan functie. De rest laat zich raden.

Natuurlijk is daarna het boek wel kapot. Maar ik kan er redelijk wat op deze manier doen voor de prijs van twee camera's met macro stand, statieven, goede verlichting en de software.

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 16-02-2008 09:55 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:13:

op mobileread.com zijn er users die zoiets zelf al hebben gebouwd.... hoewel het snel is, is het simpelweg niet handig. Teveel handwerk.
Ortep schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 09:49:
[...]

Ik zou veel makkelijker kunnen rippen dat deze manier. Dat kan iedereen die ergens op een redelijk groot kantoor werkt. Koop het boek, snij of zaag de rug er af en loop in de lunchpauze naar de dichtsbijzijnde grote copieermachine. Die hebben meestal ook een scan functie. De rest laat zich raden.

Natuurlijk is daarna het boek wel kapot. Maar ik kan er redelijk wat op deze manier doen voor de prijs van twee camera's met macro stand, statieven, goede verlichting en de software.
Een sheetfeedscanner voor thuis ( zo'n multifaxcopyscanding) kan ook wel :)

[ Voor 42% gewijzigd door kmf op 16-02-2008 11:25 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 11:24:
Een sheetfeedscanner voor thuis ( zo'n multifaxcopyscanding) kan ook wel :)
Klopt...maar de grote machines zijn veel sneller en bovendien hoef je die niet te kopen, die staan er al :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 16-02-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 12:07:
[...]

Klopt...maar de grote machines zijn veel sneller en bovendien hoef je die niet te kopen, die staan er al :)
ik leg liever niet aan m'n collega's uit wat ik aan het doen ben ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even om terug te komen op die Booksnap: er is iemand die op dit moment een hele collectie taalboeken inscant (ok, hij snijdt de boeken wel eerst aan flarden en de pagina's worden dan automatisch verwerkt, dat gaat dus wel wat sneller dan met die Booksnap), maar die is in z'n eentje wel in staat om een aanzienlijke collectie boeken te digitaliseren. Interessante ontwikkeling!

http://www.eburon.nl/bibl...tale_collectie_taalboeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Langzaam maar zeker dringt het ook tot het wat grotere publiek door dat er dingen bestaan als eboeken en ebook lezers.

http://www.nu.nl/news/145...book_groeit_langzaam.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb de nieuwste versie van de sony reader gehaald, de PRS505s. De contrast, gewicht en formaat waren de doorslaggevende factoren. Ook het feit dat ik nu (als ik het wil) 10GB aan boeken mee kan sjouwen door de gescheiden MS en SD-cardsloten.

De bijgeleverde leren hoes is ook zeer deftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:22:
Langzaam maar zeker dringt het ook tot het wat grotere publiek door dat er dingen bestaan als eboeken en ebook lezers.
Ja, en uitgevers gaan steeds meer gratis ebooks weggeven om zodoende aandacht te genereren voor de papieren versie:

http://www.beautifulchildren.net/read/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:51:
Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb de nieuwste versie van de sony reader gehaald, de PRS500s.
Sony heeft toch de 505 als laatste? Met een 3e generatie scherm? Of zit ik er hopeloos naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:06:
[...]

Sony heeft toch de 505 als laatste? Met een 3e generatie scherm? Of zit ik er hopeloos naast?
Oh ja, dat klopt. Typotje. Ik heb nu dus zowel de 500 als de 505. Maar het is de 2e generatiescherm (vizplex) en de 3e generatie Eink-reader van sony.

Reden dat ik voor de 505 had gekozen ipv de bookeen: ik heb al veel LRF-boeken gemaakt, ben de reader gewend, was direct beschikbaar en het is natuurlijk veel goedkoper met de lage dollarkoers (200 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:20:
[...]

Ja, en uitgevers gaan steeds meer gratis ebooks weggeven om zodoende aandacht te genereren voor de papieren versie:

http://www.beautifulchildren.net/read/
Jep er zijn er steeds meer, helaas doet deze nog dat afschuwelijke PDF formaat zodat je hem moet omzetten om het goed te kunnen lezen. Maar goed, daar zijn tools voor.

Ik noemde http://www.tor.com/Default.aspx ook al. Die leveren iedere week een gratis boek. De eerste was ook in PDF, maar na één enkel mailtje stuurden ze me de HTML versie op en vanaf dat moment leverden ze de boeken in pdf, html en prc af. SERVICE!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ytsejammer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-09 22:34
kmf schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:51:
Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb de nieuwste versie van de sony reader gehaald, de PRS505s. De contrast, gewicht en formaat waren de doorslaggevende factoren. Ook het feit dat ik nu (als ik het wil) 10GB aan boeken mee kan sjouwen door de gescheiden MS en SD-cardsloten.

De bijgeleverde leren hoes is ook zeer deftig.
'gehaald' .. Is ie in Nederland te koop dan? Ik ben erg nieuwsgierig waar je hem gehaald/besteld hebt want ik sta te popelen er ook één te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ytsejammer schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:41:
[...]

'gehaald' .. Is ie in Nederland te koop dan? Ik ben erg nieuwsgierig waar je hem gehaald/besteld hebt want ik sta te popelen er ook één te kopen.
Ik had hem in amerika gehaald toen ik er even heen was geweest. (tip: haal hem op de vliegveld, hoef je geen taxes te betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:03:
Ik had hem in amerika gehaald toen ik er even heen was geweest. (tip: haal hem op de vliegveld, hoef je geen taxes te betalen)
In Nederland ook niet bij de douane? Hmmmm... >:)

Dat is de ellende met het importeren uit de VS. Ze lijken goedkoop, tot je er de verzendkosten, invoerrechten en de BTW over het totale bedrag bij telt. Plus het feit dat je dan nauwelijks of geen garantie hebt.

Maar als je er toch bent en de douane in Nederland let niet op dan is het waarschijnlijk wel de moeite waard.

De Cybook (duurder) is wel gewoon in Nederland te krijgen en heeft hetzelfde scherm. Maar je kan natuurlijk hooguit 2 Gig aan boeken meeslepen. Voor mij komt dat neer op ongeveer 20000 boeken. Dat is wel voldoende ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 03-03-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:24:
[...]

In Nederland ook niet bij de douane? Hmmmm... >:)
Nee, de douane vroeg nog wat ik bij me had "een ebookreader". Oh, ok, loop maar door. (is natuurlijk ook onder de vrijstellingsgrens. Omgerekend was het zo'n 200 euro.
Dat is de ellende met het importeren uit de VS. Ze lijken goedkoop, tot je er de verzendkosten, invoerrechten en de BTW over het totale bedrag bij telt. Plus het feit dat je dan nauwelijks of geen garantie hebt.
Daarom, als je daar toch bent...
M'm PRS500 was wel VEEL duurder door verzendkosten en belastingen. Zo'n 450 dollar of zo.
Maar als je er toch bent en de douane in Nederland let niet op dan is het waarschijnlijk wel de moeite waard.

De Cybook (duurder) is wel gewoon in Nederland te krijgen en heeft hetzelfde scherm. Maar je kan natuurlijk hooguit 2 Gig aan boeken meeslepen. Voor mij komt dat neer op ongeveer 20000 boeken. Dat is wel voldoende ;)
Ik gooi er strips en vooral manga in, welke dus 25MB-500MB (hoewel ik het tegenwoordig onder de 300MB hou) kunnen zijn. Dus is die MStick+SDcard combo wel leuk. Ik wou alleen dat ze SDHC ondersteunen, dan zou het pas leuk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:29
kmf schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:51:
[...]

Nee, de douane vroeg nog wat ik bij me had "een ebookreader". Oh, ok, loop maar door. (is natuurlijk ook onder de vrijstellingsgrens. Omgerekend was het zo'n 200 euro.

[...]

Daarom, als je daar toch bent...
M'm PRS500 was wel VEEL duurder door verzendkosten en belastingen. Zo'n 450 dollar of zo.

[...]

Ik gooi er strips en vooral manga in, welke dus 25MB-500MB (hoewel ik het tegenwoordig onder de 300MB hou) kunnen zijn. Dus is die MStick+SDcard combo wel leuk. Ik wou alleen dat ze SDHC ondersteunen, dan zou het pas leuk zijn ;)
Ik geloof dat de Amazon Kindle wel SDHC kaarten ondersteund tot iets van 8 gig ofzo. Ik vindt trouwens wel dat de Cybook traag opstart zodra er meer dan 300 bestanden (+/- 650 mb) op de sd kaart staan. (meer dan 10 seconden voordat de library opstart). Is dat bij de PRS 505 ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Zarkov schreef op maandag 03 maart 2008 @ 14:57:
[...]

Ik geloof dat de Amazon Kindle wel SDHC kaarten ondersteund tot iets van 8 gig ofzo. Ik vindt trouwens wel dat de Cybook traag opstart zodra er meer dan 300 bestanden (+/- 650 mb) op de sd kaart staan. (meer dan 10 seconden voordat de library opstart). Is dat bij de PRS 505 ook zo?
Als je de bestanden gewoon via een SD-reader en een filemanager op de kaart donderd, dan moet de PRS een tijdje de kaart scannen.

Als je echter deze via de ebook-software overzet naar de SD-reader, dan wordt er een cache-xml bestand gemaakt. Deze wordt uitgelezen en heeft voor mij geen verschil tussen weinig of meer bestanden (ik heb echter geen 100+ bestanden, ik zit nu rond de 80mangacollecties of zo, verdeeld over 6GB)

Trouwens, wie geinteresseerd is in een camera-scanner: http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=13848

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROkkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 18:43
Wauw! Net mijn Sony PRS 505 ingebruik genomen. Wat een geweldig ding is dat zeg. Via ebay gekocht, erg interessant met de huidige dollarkoers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De Iliad is wat duurder...maar dan heb je ook wat :)

http://www.nu.nl/news/146..._elektronisch_papier.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zie dat de iliad-irex ook best betaalbaar is via eBay ;):
US $528,00
(Ongeveer EUR 345,50) (nog steeds 649 via de nl webshop....)

Maar goed. Beetje reviews en dingen lopen uitchecken, wat ik toch wel een gave optie van de kindle vind is dit
# Unlike WiFi, Kindle utilizes the same high-speed data network (EVDO) as advanced cell phones—so you never have to locate a hotspot.
# No monthly wireless bills, service plans, or commitments—we take care of the wireless delivery so you can simply click, buy, and read.
Verder lijkt me de Iliad eigenlijk het gaafst (en dan verkopen ze nu dus dat NRC abbo erbij.. damn, niet echt gratis zeg maar ;) Waarom blijft dat ding zo duur trouwens, eind 2006 (!) was ie ook al 649 euro)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

letatcest schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:56:
Maar goed. Beetje reviews en dingen lopen uitchecken, wat ik toch wel een gave optie van de kindle vind is dit

Kindle utilizes the same high-speed data network (EVDO) as advanced cell phones—so you never have to locate a hotspot.
Die optie werkt alleen in de VS.
Waarom blijft dat ding zo duur trouwens, eind 2006 (!) was ie ook al 649 euro)
Rekening houdend met de inflatie is hij dus wel iets goedkoper geworden ;)

Let er trouwens wel op dat hij maar iets van 10-12 uur met een batterij lading doet. De Sony en de Cybook doen er ruim 5 volle dagen! mee. Als ik mijn Cybook 's nachts uit zet kan ik vlot twee weken lezen op dat ding. Eigenlijk heb ik hem pas twee keer echt opgeladen in de bijna 4 maanden dat ik hem heb. De eerste keer aan het begin, en een paar weken geleden een keer. Het zo nu en dan aan de PC hangen om er boeken of fonts op te zetten is voldoende om hem vol te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 06-03-2008 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dat die optie alleen in de VS werkt snap ik, stop er dan in europa iig. een umts verbinding in he ;)

En inderdaad: wel een goeie, van die 10-12 uur batterijduur! slechte zaak... jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

let wel dat de iliad ook echt een batterijduur in uren heeft vanwege de touchscreen. De sony reader heeft dit niet, en in paginaverversingen rekenen is toch wat beter. (anders kan ik wel zeggen dat m'n reader een maand meegaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:56:
Zie dat de iliad-irex ook best betaalbaar is via eBay ;):
US $528,00
Kijk uit met eBay iLiads: vaak betreft het een v1 of een OEM versie waar geen support op is, mocht er iets misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ah.. dat is wel een goeie.
Maar @ kmf: is die touchscreenfunctie niet uit te zetten dan? dat zou pas echt handig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:59:
Maar @ kmf: is die touchscreenfunctie niet uit te zetten dan? dat zou pas echt handig zijn!
Als je het pennetje in de houder achterop terugplaatst, dan trekt de iLiad minder stroom. Zodra deze in gebruik is wordt de touchscreen geactiveerd. Maar in de praktijk ben je toch vaak met die pen aan het navigeren, dus deze vlieger gaat niet altijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hoewel de e-book reader van Bookeen mijn verwachtingen waarmaakt (en zelfs overtreft), kan ik mij er niet overheen zetten dat het apparaat geen "echt" boek is. Ondanks alle voordelen die het apparaat biedt, blijf ik qua gevoel toch terugverlangen naar papieren boeken. Vanwege deze reden gaat het apparaat in de verkoop, want ik merk dat het in ongebruik begint te raken, als ik de keuze heb tussen het lezen van een papieren boek en het lezen van hetzelfde verhaal op de reader. Hetgeen ik wel echt zal missen, is het lezen van RSS-feeds, maar deze feature is voor mij niet belangrijk genoeg om het apparaat te behouden.

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 09-03-2008 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Grappig zoals verschillende mensen verschillende keuzes maken. Bij mij werkt het net andersom. Ik lees nu veel meer, grijp eerder naar de Cybook. Gewoon botweg omdat ik die altijd bij me heb. Bevalt een boek me niet op een gegeven moment? Dan neem ik toch gewoon een van de vele anderen die er op staan. Ik las vroeger ook altijd 2-3 boeken door elkaar, afhankelijk van de stemming. Maar nu is dat nog veel eenvoudiger.

De RSS feeds heb ik ook bekeken, gedacht: Grappig en vervolgens nooit meer gebruikt

Succes met je verkoop

http://www.catullus.nl/images/Canon_cover_JPEG_groot2.jpg :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 09-03-2008 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik denk ook dat het komt omdat je je nieuwe speeltje graag wilt gebruiken. Maar als e vroeger niet veel leest zal je nu ook niet doen.

Ik ben blij met m'n PRS505 nu. Ongeveer 6GB aan manga op lrf-formaat gemaakt (van 30-40GB aan normale jpg-bestanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 20:44
Heeft iemand al een abonnement op NRC via de eReader?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik denk ook dat het komt omdat je je nieuwe speeltje graag wilt gebruiken. Maar als e vroeger niet veel leest zal je nu ook niet doen.
Ik lees HEEL erg veel. Een boek van een paar honderd pagina's is voor mij echt peanuts. Als ik de tijd ervoor heb, lees ik Lord of the Rings of boeken van dat formaat in een dag of 4-6 uit. (In het Engels.) Het is gewoon een e-motioneel (:P) "probleem". Uiteindelijk komt het erop neer dat ik mij met een echt boek in handen prettiger voel. Vraag me niet waarom, maar het is gewoon zo. Ik kan mij echter ook goed indenken dat veel mensen de Cybook prettiger zullen vinden vanwege het formaat. Dat vond ik eerst ook, maar het is het toch nét niet helemaal.

Zodra deze dingen echter goedkoop en gemeengoed worden, en je via het telefoonnetwerk RSS-feeds enzo kunt updaten en kranten kunt binnenhalen (een beetje zoals bij de Kindle), dan ben ik er echter weer als de kippen bij. Voor "wegwerpleeswerk" is dit echt ideaal. In geval van boeken denk ik dat ik nooit meer van "echte" boeken afkom.

[ Voor 19% gewijzigd door Katsunami op 09-03-2008 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yohan schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:31:
Heeft iemand al een abonnement op NRC via de eReader?
Ik was vorige week aanwezig bij de officiele introductie van de NRC ePaper in het PCM gebouw in Rotterdam. Na een paar dagen uitproberen kan ik niet anders zeggen dan dat de implementatie goed geslaagd is. De ePaper is prima leesbaar en navigeert logisch.

De ePaper is niet zomaar een verkleinde versie van de papieren uitgave. Elk katern heeft een eigen inhoudsopgave met de hoofdartikelen. Elk artikel heeft één samenvattende alinea met een 'lees meer' link. Je komt direct op het juiste artikel als je deze aantikt met de stylus.

De koptekst is gereserveerd voor de titel van het betreffende katern (binnenland, economie, etc.). De andere katernen staan daaronder in het klein weergegeven. Je kunt snel naar een katern springen door de betreffende titel aan te wijzen. Verder 'sla' je de pagina gewoon om met de bladerknop van de iLiad.

De opmaak lijkt wel een beetje op die van de papieren krant; in kolommen, met hier en daar een foto. Opmerkelijk genoeg staat er (nog) geen reclame in de ePaper editie.

Het gebruikte lettertype is goed leesbaar, zij het misschien wat klein voor slechtzienden. Maar verder is het voordeel van elektronisch papier dat de ePaper zeer goed leesbaar is in direct zonlicht.

Het downloaden gaat erg eenvoudig; als je binnen bereik van een wifi netwerk bent hoef je alleen op de netwerkknop te drukken en de download start automatisch. In ca 15 seconden is de krant binnen.

Nadere inspectie wijst uit dat elke ePaper editie uit één (onbeveiligd) pdf bestand bestaat. Deze is ook op een normale computer te openen (voorbeeld). De pdf is duidelijk geoptimaliseerd voor de schermgrootte van de iLiad; volgens het NRC zullen er echter ook ePaper edities komen voor andere ebook readers, zoals de Cybook.

Her en der zitten er nog wel wat schoonheidsfoutjes in de ePaper: Waarschijnlijk conversiefoutjes: soms houdt een artikel abrupt op of wordt het eind van het artikel op de pagina vòòr het begin geplaatst. En de kleine nieuwsberichten (van één alinea) worden in één keer aaneengesloten weergegeven, zonder witregel of kop. Dat is wat onduidelijk. Maar verder is de ePaper prima te lezen en naar verwachting zullen deze kleine foutjes in de weergave snel opgelost worden.

Later zal ook NRC Next toegevoegd worden aan het aanbod. En ook wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn om de ePaper meerdere keren per dag te updaten. Andere kranten (zoals de Volkskrant) zijn achter de schermen ook druk bezig met experimenteren.

Update: er is inmiddels ook een video review van de NRC ePaper beschikbaar

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:09:
Ondanks alle voordelen die het apparaat biedt, blijf ik qua gevoel toch terugverlangen naar papieren boeken.
Wat zijn in jouw optiek precies de voordelen van de ebook reader, en waarom blijf je terugverlangen naar papier? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Voordelen van de e-bookreader zijn:

- Instelbare lettertypes
- Volume (Gemakkelijk meenemen, weinig ruimte nodig om veel boeken op te slaan)
- RSS-feeds lezen buiten de computer om

Ik blijf terugverlangen naar papier om dezelfde reden waarom ik nog steeds mijn 18 jaar oude schaakcomputer gebruik als ik serieus een partij wil spelen, ondanks dat mijn notebook veel meer mogelijkheden heeft: het is fysiek, en niet "virtueel". OK, een laptop is ook fysiek, maar je schuift met "stukken" op het scherm, niet op een schaakbord. (Het electronische/houten DGT-schaakbord dat op een computer kan worden aangesloten is natuurlijk het beste van twee werelden.) De e-reader heeft hetzelfde probleem. Hoewel het apparaat wel fysiek is, mis je toch het gevoel van het boek: de geur van een ouder boek, het omslaan van het papier, het naar de kast lopen om specifiek "DAT" boek te pakken, enz...

Zodra ik de Cybook heb verkocht, ga ik denk ik van dat geld met wat bijbetaling een DGT-schaakbord halen. Als ik eerlijk moet zijn, heb ik er een beetje spijt van dat ik dat niet direct heb gedaan; gezien schaken op de computer me niet bevalt (dat is wat anders dan schaken TEGEN een computer) had ik kunnen weten dat lezen in een niet-boek me uiteindelijk ook niet zou bevallen vanwege dezelfde redenen.

Zoals ik al eerder zei: als een e-reader op de markt komt met de volgende eigenschappen, dan ben ik er als de kippen bij:

- 99-149 euro
- Verbonden via het GSM-netwerk, voor een prijs van bijvoorbeeld 10 euro per maand
- Toegang tot RSS-feeds/kranten etcetera ZONDER gebruik van de computer.

Laten we zeggen... een Kindle in de vorm van de Cybook, maar dan voor 100 euro en onafhankelijk van Amazon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En er is weer een speler bij op de ebook reader markt:

http://www.teleread.org/b...book-readers-from-taiwan/

De 6" versie lijkt verdacht veel op de Cybook. Er is ook een 9,7" versie aangekondigd (A4 formaat scherm), maar prijzen of verschijningsdata zijn nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 20:44
Bedankt voor je uitgebreide reactie :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Nou, mijn Cybook is verkocht... er is echter wel een probleem. Ik was bezig het apparaat in de fabrieksstand terug te zetten (zoals het eraf halen van de eBooks, etc.) Toen ik de SD-kaart wilde formatteren, heb ik me stevig vergist, en de Cybook geformatteerd. De System map is dus pleite en het apparaat boot niet meer. Ik kan hem wel nog bereiken vanaf de computer, dus de map kan teruggezet worden. Vanwege omstandigheden heb ik geen backup van deze map. (Gecrapte harde schijf in de computer, de backup van de Cybook stond nog niet op de externe harde schijf... de hele samenloop kunt je op het Mobile Read forum nalezen als je wil.)

Zou iemand zo goed willen zijn de System map van het Cybook te zippen en deze naar mijn e-mailadres te sturen, zodat ik het apparaat weer aan de gang krijg? Het e-mailadres is katsunami(at)home(punt)nl.

Bij voorbaat dank :)

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 15-03-2008 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik heb het systeembestand van de Cybook ontvangen via een gebruiker van MobileRead. Het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 15:32:
De System map is dus pleite en het apparaat boot niet meer.
Dat is wel vreemd eigenlijk, dat je de systeembestanden van een device kunt wissen waardoor het apparaat vervolgens in 'brick mode' terecht komt. Zou niet moeten kunnen. 't is inderdaad te herstellen door de bestanden terug te zetten, maar daar moet je als argeloze gebruiker dan maar net verstand van hebben.

Heb je nog een mooi bedrag gekregen voor je Cybook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:25:
[...]
Ik heb op jullie website gekeken. Het ziet er goed uit. Er staat trouwens een kleine 'onregelmatigheid' op. Jullie bieden de leren cover voor de CyBook aan. Helaas is dat ding niet van leer. Bij de eerste serie was dat wel zo, maar de vervolgseries zijn van kunststof. Het is een prima cover, dat wel. Maar je kan klachten krijgen over het materiaal als mensen wat anders verwachten.
Sinds kort zijn de M-Edge covers voor de Cybook leverbaar in Nederland, deze zijn - in tegenstelling tot de cover van Bookeen zelf - gemaakt van 100% leer en zien er erg mooi uit. De covers zijn gevoerd en aan de binnenkant afgewerkt met suede.

Afbeeldingslocatie: http://www.ebookreaders.nl/images/big/cybook_m-edge_jacket.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 21:21:
Dat is wel vreemd eigenlijk, dat je de systeembestanden van een device kunt wissen waardoor het apparaat vervolgens in 'brick mode' terecht komt. Zou niet moeten kunnen. 't is inderdaad te herstellen door de bestanden terug te zetten, maar daar moet je als argeloze gebruiker dan maar net verstand van hebben.
Het is nog een geluk dat het Cybook wel nog op de computer kan worden aangesloten en de "stations" (geheugen en SD) nog beschikbaar zijn. Dit zit duidelijk in de firmware. De software, zoals het tonen van de bibliotheek en dergelijke, staat dus in de /system map van het interne geheugen. Je kunt het Cybook er dus uit knallen door dat te verwijderen. Die software is niet downloadbaar, dus je zult Bookeen Support moeten aanschrijven als je geen backup hebt. (Die had ik wel, maar ben ik door omstandigheden kwijtgeraakt, en vergeten te herbackuppen.) Lang leve het internet; sneller dan de support :P Ik heb het opgelost voor de volgende gebruiker en de bestanden van de reader gezipt en op CD gezet, iets wat Bookeen IMHO zelf ook al had mogen doen. (Een executable zip-file die je naar het interne geheugen uitpakt na een format was genoeg geweest.)
Heb je nog een mooi bedrag gekregen voor je Cybook?
Ja, ik heb er wel verlies op gemaakt, maar het was acceptabel. Het enige waar ik het eigenlijk voor mis, is het lezen van lange artikels op internet, maar als dat voorkomt print ik deze wel uit, zoals vroeger. Om het Cybook daarvoor te houden, vind ik persoonlijk een beetje kapitaalvernietiging. Ik wil wel ooit nog eens een (grotere) e-reader met een netwerkverbinding, voor minder geld, om zulke tijdelijke teksten te lezen. (RSS, artikels, krant, etc.) Daarvoor is het ideaal. Voor boeken blijf ik denk ik bij papier vanwege het gevoel.

Ik had het, zoals eerder gezegd, kunenn weten. Ik schaak ook al erg lang, maar ik heb nooit op een computerscherm willen spelen, behalve voor een snelle partij of een analyse. Daarom gebruik ik voor serieuzere partijen nog steeds een ondertussen 20 jaar oude schaakcomputer... vanwege dezelfde reden als waaom ik ook liever boeken lees, blijkt nu dus. Een schaakprogramma biedt veel voordelen en extra mogelijkeden boven de oude computer, maar het heeft dus geen echt bord, net zoals de e-reader ondanks zijn voordelen geen papier biedt.

Het geld dat ik terug heb gekregen voor de e-reader heb ik gestoken in een elektronisch DGT-schaakbord. Het is van hout, toernooiformaat en -gewicht, en het kan worden aangesloten op de computer: spelen tegen een schaakprogramma met een echt bord. Ik aas er al op sinds het uitkomen ervan (1997), maar vond het nooit het geld waard. Het feit dat de e-reader me niet volledig beviel, heeft me overtuigd om dat bord toch maar te halen. Dan ben ik er voor 20 jaar vanaf :P

Nu kan ik me ook indenken waarom sommige fotografen blijven vasthouden aan analoge fotografie. Ik zou zelfs niet begonnen zijn als ik analoog had moeten fotograferen. Teveel werk, te traag, te duur, etc... Ik kan mij indenken dat mensen die nooit een boek gelezen hebben, niet met papier zouden willen werken maar alleen met e-readers, net zoals er nu veel fotografen zijn zoals ik, die wel digitaal werken, maar niet analoog. Ik heb nooit analoog gefotografeerd, dus ik heb die connectie niet: digitaal is voor mij perfect in orde. Zo kan het natuurlijk voorkomen dat de jeugd van de toekomst geen connectie meer heeft met papier, en direct opd e computer c.q. met e-readers begint en dan niet meer terug wil (of kan) naar papier. De tijd zal het leren; zelf gebruik ik gewoon wat me het beste bevalt, zij het oude of nieuwe techniek :)

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 17-03-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 09:01

Wiebbe

<none />

Ik merk van mijzelf dat ik precies het omgekeerde voel over papier en ereading. Ik gebruik nu nog veel mijn pocketpc ervoor, wat een nogal klein scherm heeft, maar ondertussen heb ik denk ik wel 30/40 boeken op deze manier gelezen. Het gemakt van overal kunnen lezen, bookmarks, wel 20 boeken bij me hebben is gewoon zoveel groter dan gewoon papier.

Papier wordt oud, vies en kan kapot gaan, iets wat je bij ebooks een stuk minder snel hebt :P Het staat uiteraard wel een stuk beter in de boeken kast, en ik heb alle boeken die ik heb ik ook op papier.

Nu ik een toevallertje heb qua geld wil ik gaan kijken of ik niet ook een ereader kan aanschaffen, dus ben me nu een beetje aan het orierenteren. Maar ik zit helaas op max 250 euro ofzo dus denk niet dat het helemaal gaat lukken :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wiebbe op 20-03-2008 20:03 ]

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wiebbe schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:01:
Ik merk van mijzelf dat ik precies het omgekeerde voel over papier en ereading. Ik gebruik nu nog veel mijn pocketpc ervoor, wat een nogal klein scherm heeft, maar ondertussen heb ik denk ik wel 30/40 boeken op deze manier gelezen. Het gemakt van overal kunnen lezen, bookmarks, wel 20 boeken bij me hebben is gewoon zoveel groter dan gewoon papier.
Zo is het bij mij ook gegaan. Eerst lezen op mijn MIO, dat ging op zich redelijk. En daarna toch verlangen naar een groter beeld en een betere resolutie. Ik heb nog even tijdens een reis een laptopje geprobeerd. Dat leest ook wel aardig. Maar ja, veel te groot/zwaar en je hebt er buiten werkelijk niets aan. En probeer maar eens te lezen in een bus. Die 350 voor de Cybook was wel even slikken. Maar ik heb er nu denk ik al een 30 boeken op gelezen. En tijdens een lange reis is het werkelijk een verademing. Probeer maar eens 10-15 boeken in je rugzak te stoppen. Ik wil niet meer zonder en merk in mijn omgeving ook steeds meer mensen die veranderen van: Lezen van een schermpje????? Waanzin...dat is echt niets. Tot Tja..dat valt best wel mee eigenlijk. Nu ja...wel veel te duur...Hmmmm...ik ben over 3 maanden jarig, als ik nu eens aan iedereen geld vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Zelf ga ik zeker ook weer een e-reader kopen, mettertijd, maar dan vooral voor kranten en RSS-feeds; en wellicht inderdaad een stapel boeken voor als ik op reis ga. Een aantal vereisten zijn dan:

- Wifi, of nog beter, GSM-netwerkverbinding (draadloos downloaden van feeds, etc)
- Groter scherm (8 inch lijkt me de ideale maat qua balans tussen oppervlakte en omvang)
- Goedkoper (rond de 200 euro ofzo, dat moet in een jaar of 2-3 haalbaar zijn.)
- Gratis e-books bij de aankoop van een papieren boek zou wel prettig zijn. De niet-zo-legale exemplaren die je ter download vindt, zijn qua indeling niet alles, en ook de spelling en dergelijke is vaak best gaar. En 2x kopen van één boek doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik volg dit topic al een tijdje want ik ben ook een beetje aan het kijken naar e-readers. Nou ja, de enige die ik eventueel wil kopen is de Bookeen Cybook vanwege de 'lage' prijs.
350 euro is nog steeds een hoop geld dus vandaar ook mijn twijfel, en daar komt bij dat de hele e-ink techniek nog vrij nieuw is en nu al zeker is dat het ding over niet al te lange tijd behoorlijk verouderd zal zijn.

Mijn ideale e-reader zou in ieder geval een kleuren-touchscreen moeten hebben. Het liefst zelfs met 2 schermen, zodat je hem net als een echt boek kunt openklappen en bijvoorbeeld ook 2 verschillende boeken naast elkaar kunt lezen (vooral handig voor bij het studeren) Het zou ook wel leuk zijn als het touchscreen zo goed zou zijn dat je het gewoon als schrijf- of tekenpapier kunt gebruiken. Uiteraard ook WiFi-support en een betaalbare prijs. Maar goed, voorlopig is dit allemaal toekomstmuziek ;)

Begrijp ik het trouwens goed dat de PDF-support van de Cybook zo goed als waardeloos is? Vrijwel alle PDF's die ik zou willen lezen zullen te groot zijn voor het scherm, en scrollen en zoomen is niet mogelijk? Het zou bijvoorbeeld wel leuk zijn om een gratis krant als De Pers of de Metro te kunnen lezen maar dit kan ik dus wel vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kNarf_ schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:55:

Begrijp ik het trouwens goed dat de PDF-support van de Cybook zo goed als waardeloos is? Vrijwel alle PDF's die ik zou willen lezen zullen te groot zijn voor het scherm, en scrollen en zoomen is niet mogelijk?
PDF is waardeloos op ieder scherm/papier waarvoor het niet speciaal is gemaakt. Het is een fixed format. Dus als je het hebt gemaakt op je je mooie 22 inch scherm met een resolutie van 1600*1200 dan is het al slechter leesbaar op een 1024*768 scherm. Reflow is niet mogelijk, je kan de fonts niet aanpassen, je kan de lettergrootte niet aanpassen enz. Je moet er zo ver mogelijk vandaan blijven

En dat wordt nog versterkt op iedere e-reader omdat de schermverhouding totaal anders is als die van een computer scherm. Het is een 'portret' verhouding, net als een boek en geen landscape zoals een monitor.

Je kan kranten veel beter met MobiReader oppikken via de RSS feeds die ze vaak hebben. Dan is het wel normaal leesbaar

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 21-03-2008 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kNarf_ schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:55:

Mijn ideale e-reader zou in ieder geval een kleuren-touchscreen moeten hebben. Het liefst zelfs met 2 schermen, zodat je hem net als een echt boek kunt openklappen en bijvoorbeeld ook 2 verschillende boeken naast elkaar kunt lezen (vooral handig voor bij het studeren) Het zou ook wel leuk zijn als het touchscreen zo goed zou zijn dat je het gewoon als schrijf- of tekenpapier kunt gebruiken. Uiteraard ook WiFi-support en een betaalbare prijs. Maar goed, voorlopig is dit allemaal toekomstmuziek ;)
Maar het is natuurlijk wel zo dat als de huidieg lichting ereaders niet zo graag gekocht werd, dat de nieuwe versies niet zo snel zullen gebeuren. Maar het is nu wel zo dat er "parallele ontwikkelingen" zijn. Laptops en bijbehorende schermen worden zuiniger en beter. Er zijn nu al color eink-ontwikkelingen.
Ik vermoed dat deze elkaar uiteindelijk kruisen en alles dan in stroomversnelling komt. Laptops met een uitneembare eink fullcolur touchscreendisplay met 0.10ms refreshrates, die detached als
tabletumpcereaders gebruikt kan worden. Je sluit enkel een toetsenbord aan.

Maar hoe ver dit voor ons ligt? zie Woudlopershandboek. Wanneer kunnen we dat verwachten?
Begrijp ik het trouwens goed dat de PDF-support van de Cybook zo goed als waardeloos is? Vrijwel alle PDF's die ik zou willen lezen zullen te groot zijn voor het scherm, en scrollen en zoomen is niet mogelijk? Het zou bijvoorbeeld wel leuk zijn om een gratis krant als De Pers of de Metro te kunnen lezen maar dit kan ik dus wel vergeten...
Ortep schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:44:
[...]

En dat wordt nog versterkt op iedere e-reader omdat de schermverhouding totaal anders is als die van een computer scherm. Het is een 'portret' verhouding, net als een boek en geen landscape zoals een monitor.
A4pdf op 6"formaat is moeilijk te lezen. Voor sony readers zijn er tooltjes zoals rasterfarian die deze omzetten naar lrf en dus toch zeer goed leesbaar maken. zie: http://hightech.afmag.net...s500-and-pdfs-part-2.html

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 21-03-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:50:
Voor sony readers zijn er tooltjes zoals rasterfarian die deze omzetten naar lrf en dus toch zeer goed leesbaar maken. zie: http://hightech.afmag.net...s500-and-pdfs-part-2.html
Dit is een leuk tooltje, maar het is niet meer dan een vorm van contrast verbeteren van een plaatje, zodat het beter leesbaar wordt. Er wordt ook wat wit van de randen weg gesnoept. Vooral dat laatste help omdat je het dan niet op 25% van de ware grootte zien maar op iets van 30%. De afmetingen van de voorbeeld file nemen ook toe van 3.5 tot 5 MEG!!!!. Het is dus geen normale tekst want dan zou het niet veel groter dan een paar 100 k zijn. En is het nog steeds niet mogelijk om te reflowen, fonts te kiezen en de grootte van de tekst aan te passen. En dat is nu juist de kracht van alle echte ebook formaten

Dan kan je beter de MobiCreator van Mobipocket gebruiken. Die maakt van een PDF tenminste normale tekst in html formaat of prc. Het nadeel daarbij is dat hij grote moeite heeft met tabellen, maar voor een kranten artikel is dat bijna noit een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:16:
[...]

Dit is een leuk tooltje, maar het is niet meer dan een vorm van contrast verbeteren van een plaatje, zodat het beter leesbaar wordt.
Uiteindelijk komt het daar wel op neer. Maar het idee is dat je een echte imageprogramma veel beter een plaatje kan resizen en contrasteren dan de reader het kan doen.

Want dat is natuurlijk wel wat alle ebookreaders nu doen met pdf, het beeld resizen tot een kleiner formaat.
Er wordt ook wat wit van de randen weg gesnoept. Vooral dat laatste help omdat je het dan niet op 25% van de ware grootte zien maar op iets van 30%.
Dat gaat alleen als de randen er zijn.
De afmetingen van de voorbeeld file nemen ook toe van 3.5 tot 5 MEG!!!!. Het is dus geen normale tekst want dan zou het niet veel groter dan een paar 100 k zijn. En is het nog steeds niet mogelijk om te reflowen, fonts te kiezen en de grootte van de tekst aan te passen. En dat is nu juist de kracht van alle echte ebook formaten
Als je echt een PDF wilt reflowen, dan zal je BookDesigner of zoals je zei mobicreator moeten gebruiken. Maar er is natuurlijk een reden dat een PDF-boek in PDF-formaat is uitgebracht. Meestal nou juist omdat de pagina-indeling zo belangrijk is.
Dan kan je beter de MobiCreator van Mobipocket gebruiken. Die maakt van een PDF tenminste normale tekst in html formaat of prc. Het nadeel daarbij is dat hij grote moeite heeft met tabellen, maar voor een kranten artikel is dat bijna noit een probleem
Alleen voor magazines is dat nou weer niet nuttig.

Maar om terug te komen op de originele issue. Geen enkele 6"-reader kan goed met PDF omgaan, maar er bestaan tools om PDF-content toch goed weer te geven.

Anders maar een 9" nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diegenen die niet willen wachten op de 'echte' NRC ePaper, die nu alleen voor iLiad gebruikers beschikbaar is, kunnen met gebruik van enkele gratis rss-tools en de Mobipocket creater een eigen gratis ePaper samenstellen die ook op bijvoorbeeld de Cybook of smartphones te lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Als je de MobiReader opstart kan je daar ook kiezen voor newsfeeds. Je kan daar bv je eigen selectie uit de Volkskrant maken. Dus dingen als geen sport, wel film en binneland, geen economie maar wel wetenschap. Daar zitten nog veel meer newsfeeds trouwens

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 21-03-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
inderdaad, ik heb menigmaal tweakers.net rss feeds via mobireader op mn cybook gedumpt. Prima te doen.

Ben blij met mn cybook, alhoewel ze weleens met nieuwe firmware mogen komen! Mijn cybook liep telkens vast en rebootte.. Tot ik een verhaal tegenkwam op mobileread.. Dat ik additionele fonts moest downen en die gebruiken, sindsdien geen vastlopers of reboots. Werkt perfect.

Lees al mn pdf's in mobipocket formaat. Met mobireader is het in 5 seconden gedaan en stuur je naar je cybook.

maar 5 procent van de boeken kan ik niet lezen omdat ze gewoon kut gescanned zijn en veel te klein daardoor. Zal heus wel een tooltje voor zijn maar ik stoor me er niet aan.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arsenius schreef op zondag 23 maart 2008 @ 16:24:
Ben blij met mn cybook, alhoewel ze weleens met nieuwe firmware mogen komen!
31 maart is het zover, dan wordt er een firmware aangekondigd door Bookeen. Details over wat er verandert met deze firmware zijn nog niet bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:07:
31 maart is het zover, dan wordt er een firmware aangekondigd door Bookeen. Details over wat er verandert met deze firmware zijn nog niet bekend gemaakt.
Is dat inside informatie? Ik wist wel dat ze ergens in maart wat zouden leveren, maar een datum had ik nog niet gehoord. Ik ben benieuwd. Echte problemen ben ik nog niet tegen gekomen. Maar verbeteringen mogen natuurlijk altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet of het al gemeld is maar pas op met het scherm van de Iliad. Deze is erg kwetsbaar en kan bij de minste hoeveelheid druk stuk gaan, zelfs als hij in de bijgeleverde case zit. Kosten 275 euro als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:02:
[...]
Is dat inside informatie?
Bij deze niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:12:
Weet niet of het al gemeld is maar pas op met het scherm van de Iliad. Deze is erg kwetsbaar en kan bij de minste hoeveelheid druk stuk gaan, zelfs als hij in de bijgeleverde case zit. Kosten 275 euro als ik het goed heb.
De schermen zijn uiteraard kwetsbaar, maar de horrorverhalen over iLiads die kapot gingen nadat men bijvoorbeeld een mobieltje op het scherm legde moet je met een grote korrel zout nemen.

De schermen zijn wel gebaseerd op een glazen drager en kunnen dus niet goed tegen wringen en plaatselijke druk. Dus enige voorzichtigheid blijft geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Meld het dan ook maar op MobileRead. Daar zijn ze ook erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Helaas...geen update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor de liefhebbers, een zeer uitgebreide test van de Cybook en een interview met de ontwerpers

http://www.tfot.info/arti...k-gen3-e-book-review.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
Ortep schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 08:52:
Voor de liefhebbers, een zeer uitgebreide test van de Cybook en een interview met de ontwerpers

http://www.tfot.info/arti...k-gen3-e-book-review.html
Goede review, kan me in het meeste wel vinden.

Ik heb sinds vorige week zelf ook een Cybook en ben er erg tevreden mee. Ik was/ben totaal geen lezer maar met dit apparaat zal ik dat veel sneller gaan doen. Heb nu in 3 dagen een boek uitgelezen wat voor mijn doen toch wel redelijk uniek is :P Het ding is zo licht dat je hem gewoon altijd met 1 hand vast kunt houden terwijl het scherm altijd perfect leesbaar is.

Nadeel vind ik (net als in die review) dat de knoppenlayout niet optimaal is. Soms moet ik 2x drukken om naar de volgende of vorige bladzijde te gaan omdat de navigatieknop niet helemaal goed reageert. Ik had liever gewoon 2 aparte, wat grotere knoppen gezien voor pageflipping. Die knoppen aan de zijkant vind ik ook niet ideaal; ik heb al vele keren per ongeluk één van die knoppen ingedrukt terwijl ik de Cybook gewoon oppakte. Dat er 3 knoppen op zitten die speciaal bedoeld zijn voor de MP3 speler vind ik ook jammer aangezien die functie wat mij betreft totaal overbodig is. Als ik iets wil luisteren doe ik dat wel op een MP3 speler. Hopelijk kunnen die knoppen nog voor andere dingen worden gebruikt met toekomstige firmware.

Meer in het algemeen valt het aanbod van (met name Nederlandstalige) e-books me vooralsnog tegen, maar goed dat wist ik al voordat ik het ding kocht. Voorlopig red ik me wel met omgezette PDF's en koop ik af en toe een Mobipocket boek. Maar de prijzen daarvan liggen vaak net zo hoog als de papieren versies en dat klopt natuurlijk niet. 'Max in alle staten' van Max Westerman kostte me 15 euro terwijl je voor hetzelfde geld de papieren versie hebt met een dvd erbij. 10 euro is ongeveer wat ik maximaal voor een gemiddeld e-book zou willen betalen.

Nog even over de Cybook covers: 50 euro vind ik echt krankzinnig veel geld voor een hoesje. De Cybook is al zo duur dat ik voor dat geld eigenlijk minstens gratis zo'n hoesje erbij had willen krijgen. Wat ik nu heb gedaan is dat ik voor 6 euro bij de V&D een A5 notitieboekje heb gekocht waar een mooie - echt lederen - hoes omheen zit. Notitieblokje eruit geropt en er een stukje stof in geplakt waar de Cybook in past. Nu kan ik hem in ieder geval veilig vervoeren, en het lezen zelf doe ik toch het liefst op het 'kale' apparaat, zonder een hoesje er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kNarf_ schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:34:
[...]
Nadeel vind ik (net als in die review) dat de knoppenlayout niet optimaal is. Soms moet ik 2x drukken om naar de volgende of vorige bladzijde te gaan omdat de navigatieknop niet helemaal goed reageert. Ik had liever gewoon 2 aparte, wat grotere knoppen gezien voor pageflipping.
De knoppen worden soepeler in het gebruik.

En het schijnt dat er een oplossing komt voor het soms half reageren van de knoppen. Het lijkt iets te maken te hebben met het snel in suspend mode gaan. Het indrukken van de knop zorgt er dan wel voor dat hij wakker wordt maar nog niet echt door heeft wat hij moet doen, vandaar dat je de 2e keer moet drukken. De software update zou moeten helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch wel leuk om het volgende nieuwsfeit hier ook nog even te melden:

De Open Universiteit is de eerste universiteit die cursusmateriaal in de vorm van een ebook aanbiedt. Studenten aan de faculteit Managementwetenschappen met het Kort Hoger Onderwijsprogramma Strategisch HRM krijgen een ebook reader thuisgestuurd waarop de cursussen in de vorm van ebooks gelezen kunnen worden. De eerste ebook reader werd op 31 maart door Cees Brouwer, lid van het College van Bestuur van de OU, officieel uitgereikt. Nieuwe cursussen worden via de eigen digitale leeromgeving verspreid.

De Open Universiteit licht toe: “Hoewel we verwachten dat de komende jaren ebook readers zullen verschijnen die nog meer mogelijkheden en gebruiksgemak bieden, kunnen ook de huidige ebook readers een toegevoegde waarde leveren aan onze onderwijsprogramma's. Aanleiding voor de Open Universiteit om als eerste universiteit te starten met het inzetten van dit zogenaamde elektronisch papier in haar onderwijs. Daarnaast wil de OU laten zien dat zij een leidende rol vervult in het ontwikkelen en verspreiden van onderwijsmateriaal.”

De faculteit Managementwetenschappen heeft de afgelopen maanden ebook readers getest van verschillende merken. De ebook reader die het beste aan de wensen voldoet is de Hanlin/LBook V3. Belangrijke argumenten zijn de stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid van het apparaat. Daarnaast biedt deze ebook reader de mogelijkheid om mp3 af te spelen.

De Open Universiteit bewerkt momenteel cursusmateriaal met text-to-speech software. Met de ingebouwde mp3 speler kunnen de teksten vervolgens beluisterd worden. Een uitkomst voor studenten met dyslexie, visueel gehandicapten en studenten die bijvoorbeeld tijdens het reizen willen studeren.

Momenteel is een substantieel deel van het onderwijsmateriaal van drie onderwijsprogramma's van de faculteit Managementwetenschappen beschikbaar voor de ebook reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

voor degene die manga2ebook en rasterfarian gebruiken, er is een nieuwe versie uit van beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit nieuws werd onlangs bekend gemaakt:

Orange stapt met Read&Go in ePaper markt

Orange Frankrijk stapt met de aankondiging van de Read&Go, een ebook reader voorzien van 3G communicatietechnologie, in de ePaper markt. Op de e-reader kan men gedurende de dag het nieuws van vijf grote Franse kranten ophalen. De elektronische edities van de kranten worden elk uur ververst.

Orange heeft hiertoe een e-reader ontwikkeld met Wifi/3G connectiviteit. Daardoor kan de e-reader ook onderweg draadloos voorzien worden van content. Voor de nieuwsvoorziening is Orange een samenwerking aangegaan met Le Monde, Le Parisien, Les Echos, L'Equipe en Télérama.

Op enkele websites en op YouTube zijn beelden te zien van de Read&Go, waaruit blijkt dat de e-reader is gebaseerd op de iLiad van het Nederlandse iRex Technologies. Om de distributie van de ePaper mogelijk te maken heeft Orange een speciaal distributiesysteem, een user interface en een browser ontwikkeld.

De Read&Go heeft een opslagcapaciteit van 1 GB, voldoende voor meer dan 200 kranten. Daarnaast worden er enkele tientallen ebooks op de Read&Go voorgeïnstalleerd, afkomstig van Feedbooks.com.

Er zijn in totaal 150 testgebruikers benaderd door Orange om de Read&Go uit te proberen. Het Read&Go concept doet denken aan Amazon’s Kindle, waarop ook draadloos nieuws en ebooks gezet kunnen worden. De Kindle werkt echter niet buiten de V.S.

Eerder dit jaar introduceerde NRC Handelsblad een ePaper editie van haar krant. Deze wordt eens per dag ververst en het updaten kan alleen in de buurt van een Wifi hotspot. De NRC ePaper is eveneens gebaseerd op de iLiad ebook reader.

Het is nog niet bekend wanneer de Read&Go in Nederland wordt geïntroduceerd of wat de prijs van de e-reader of een abonnement zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarnOwl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-08 13:08
Bookeen heeft eindelijk de nieuwe firmware voor de Cybook Gen 3 online.
Ik heb hem inmiddels geïnstalleerd, dat ging zonder problemen. Wat ik wel heb geconstateerd is dat ik niet veel verandering/verbetering zie. Navigatieknop werkt iets beter.

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De navigatie werkt soepeler ja, en het energie gebruik schijnt wat minder te zijn.

Maar ik had verder ook eigenlijk geen problemen met de oude software. Ik had zelfs de allereerste build uit de 400 serie nog. En daar was werkelijk nooit iets mis mee.

Ik zou graag een klokje zien en wat beter kunnen sorteren in de library. Dat dat is ook het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb ook de nieuwe firmware op mijn cybook gegooid, merk weinig verschil. Soms moet ik nog steeds 2 keer op de knop drukken om een bladzijde om te slaan, lampje gaat groen eerste keer en gaat dan weer uit. Nog een keer drukken en hij slaat om..

Maar goed, heb 3 boeken uitgelezen in 2 dagen. Zometeen weer eens eentje lezen, tis wel een plezier. Alleen moet zo snel bladzijdes omslaan.. in 10 seconden gelezen en dan moet je je duim weer uitsteken..

Maar goed dat is een luxe probleem, ben tevreden ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er is wel degelijk wat veranderd in het energie gebruik. Hij is er veel efficienter in geworden. In het opmaken ervan dus. Voor de rest was er weinig verschil. Ik ben dus weer terug naar de oude firmware. De verbeteringen deden me weinig en ik heb liever langere batterij duur. Ik heb Bookeen geschreven en ze stuurden direkt de firmware en gavan aan dat ze het zullen onderzoeken

[ Voor 15% gewijzigd door Ortep op 25-05-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zo door het topic bladerend ben ik niemand tegengekomen die de iliad ook daadwerkelijk heeft. Of is er toch iemand die uit ervaring over de iliad kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb zelf de Cybook. Een collega van me heeft de Iliad. Ik lees daar natuurlijk niet veel op, maar ik zie hem wel zo nu en dan. Ik heb hem ook wel in mijn handen gehad. Het beeld is identiek wat de kwaliteit betreft, maar natuurlijk groter. Ik zou niet willen ruilen ondanks de extra mogelijkheden. Te groot/lomp en een batterijduur die je nauwelijks door een dag heen helpt. Mijn Cybook is in mijn ogen veel practischer. Maar ja, als je vreselijk graag wifi wilt hebben is het de enige optie

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 17-06-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor de Cybook bezitters is er een firmware update verkrijgbaar:
The firmware 1.1 got a new build (708). It has been released today via our website: www.bookeen.com/support
The firmware 1.1 previous build had experienced some battery problems for several devices. Build 708 will fix that regression and also provide you with the whole version of firmware 1.1 with a little plus: hyphenation support in mobipocket files. Also, the author's name will now appear in the header of your book if indicated in the book's description.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
Ah, mooi. De battery-life was niet echt geweldig, 800 refreshes met een volle batterij is realistischer dan de 8000 die Bookeen zelf suggereert. Hopelijk is het nu beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Die refreshes kloppen wel aardig hoor. Alleen het aanzetten zijn er al een stuk of 20. Je moet je realiseren dat werkelijk alles wat een verandering op je scherm aanbrengt een pagina refresh is. Ook al is het alleen een stapje naar het volgende menu item. Als je default aan hebt staan dat een pagina gewist wordt voordat de nieuwe er op komt zijn dat dus twee wisselingen. Even door de library lopen zijn er zo weer 30. Even een woord opzoeken in een woordenboek en daar gaan er weer 10. Font grootte aanpassen? Tel maar even. Dat zijn er zeker 15.

Met gewoon lezen deed ik er wel een week mee. De eerste software update naar versie 1.1 zorgde er voor dat dat werd terug gebracht naar 2 dagen. Deze update zou dat weer moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Volgens deze site zou de Netronix 5" eind juli komen. Jammer dat er geen price info beschikbaar is:
I am not sure but the target for the 5" model is end of July. Originally the 6" was similar but I think it, at least, has been pushed out a month or two. The 9.7" model is due in October or November.

[ Voor 8% gewijzigd door Red devil op 02-07-2008 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik zie dat je tegenwoordig de iliad te leen kan krijgen in de bibliotheek

http://www.bibliotheekden...d=detail&collection_id=58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Een nieuwe firmware voor de sony reader 505 komt er aan, welke epub-support bied, samen met PDF-reflow!

http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=26775

Het heeft zelfs de nederlandse kranten gehaald:
http://www.telegraaf.nl/d...r_open_voor_derden__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

De firmware is nu verkrijgbaar!

Whoohoo http://esupport.sony.com/...RS505&upd_id=3622&os_id=7
* Support for EPUB file format
* Support for Adobe® Digital Editions 1.5 or later and Adobe DRM-protected content
Note: Requires installation of, and authorization with, Adobe Digital Editions 1.5 or later.
* Enables text within PDF eBooks to be "reflowed". This will enlarge the text and improve the readability of text-based PDF’s
* Support for SDHC memory cards that have a capacity of more than 4 GB
* Delete eBooks directly on device
* General fixes to improve stability and performance
Dus ik kan u 32GB aan boeken meenemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 20:57:

Dus ik kan u 32GB aan boeken meenemen :P
heb je enig idee hoeveel boeken dat zijn? Een fors boek is 1 Meg. Ik heb net even op mijn eigen (Cybook) reader gekeken. Gemiddeld zijn ze 500-600 KB. Laten we zeggen 800. Dan is 32 Gig iets van 40000 boeken. Al lees je er één per uur dan ben je nog bijna 5 jaar aan het lezen. Zonder slapen, zonder eten. Als je wel wilt eten, lezen en werken dan kan je hooguit 4 uur per dag lezen. Dat is dus 10000 dagen leesplezier, iets van 27 jaar. Maar dan moet je er wel ieder uur een lezen. Ik heb genoeg aan de 512 kb intern geheugen van de mijne ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 25-07-2008 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:19:
[...]

heb je enig idee hoeveel boeken dat zijn? Een fors boek is 1 Meg. Ik heb net even op mijn eigen (Cybook) reader gekeken. Gemiddeld zijn ze 500-600 KB. Laten we zeggen 800. Dan is 32 Gig iets van 40000 boeken. Al lees je er één per uur dan ben je nog bijna 5 jaar aan het lezen. Zonder slapen, zonder eten. Als je wel wilt eten, lezen en werken dan kan je hooguit 4 uur per dag lezen. Dat is dus 10000 dagen leesplezier, iets van 27 jaar. Maar dan moet je er wel ieder uur een lezen. Ik heb genoeg aan de 512 kb intern geheugen van de mijne ;)
Een fors boek voor mij is 500MB. Ik heb een hoop manga en strips omgezet naar LRF-files om ze te lezen op de sony reader.
Ik heb nu 10GB aan mangaboeken. Deze zijn 190 boeken.

En trouwens. Die nieuwe firmware die reflowable PDF mogelijk maakt, betekent dat ik m'n PODF-boeken niet meer hoeft om te zetten. Een kleine bieb aan PDF-boeken is vrij groot in opslag
(reflowable PDF werkt HEEL goed)

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 26-07-2008 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:18:
Een fors boek voor mij is 500MB. Ik heb een hoop manga en strips omgezet naar LRF-files om ze te lezen op de sony reader.
Ik heb nu 10GB aan mangaboeken. Deze zijn 190 boeken.
Dat zijn geen boeken, dat zijn tekeningen. Boeken zijn dingen met letters er in. Samen vormen ze woorden waar je weer zinnen van kan maken. ;)

Het geheel vormt een verhaal. En met 800 kb daarvan kan je dus dagen bezig zijn. :*)

Ik heb nu 97 boeken op mijn Cybook staan en samen is dat nog geen 75 meg. Daar zit een woordenboek van 22 meg bij. Dus eigenlijk heb ik 96 boeken die samen 53 Meg zijn. Rond de 500 k per boek

[ Voor 24% gewijzigd door Ortep op 26-07-2008 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:21:
[...]

Dat zijn geen boeken, dat zijn tekeningen. Boeken zijn dingen met letters er in. Samen vormen ze woorden waar je weer zinnen van kan maken. ;)

Het geheel vormt een verhaal. En met 800 kb daarvan kan je dus dagen bezig zijn. :*)

Ik heb nu 97 boeken op mijn Cybook staan en samen is dat nog geen 75 meg. Daar zit een woordenboek van 22 meg bij. Dus eigenlijk heb ik 96 boeken die samen 53 Meg zijn. Rond de 500 k per boek
Ach een literatuurfan. Een boek is een verhaal waaruit je leest. Of dat nou met zinnen gebeurt of vergezelt met tekeningen? Of omgekeerd? Dat is een andere discussie.
Ik kan me niet herinneren dat er een overeenkomst was met het soort materiaal dat je mag lezen op een ebookreader.

Zeker als je ook manga en graphic novels kan kopen via de sony store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

De manga en graphic novels via de sony store zijn sterk af te raden: qua formaat zijn ze totaal niet geoptimaliseerd voor het e-readerscherm waardoor het er bij momenten ronduit lelijk uitziet.

Vreemd dat ik dit topic nog niet eerder gezien heb (heb zelf nog een vroeger e-reader topic gemaakt hier ergens vorig jaar :p). Ik kwam hier terecht na het lezen van nieuws: Sony Reader krijgt ondersteuning voor opkomend e-book-formaat (wat een ietwat vreemd nieuwsbericht is omdat de sony reader hier meer aandacht krijgt dan de verscheidene andere readers die WEL in europa beschikbaar zijn).
Ik was vroeger in het bezit van een sony Reader (prs-500) en ondertussen al een paar maanden een tevreden bezitter van de cybook bookeen. Beiden deden hun werk prima, maar de cybook ondersteunt het mobipocket formaat, wat ONGELOFELIJK handig is om pdf/html om te zetten naar een voor de cybook perfect weergevend formaat.

Het interesseert vele mensen ongetwijfeld wel dat er een opensource project gestart is om een alternatief OS te bouwen voor verschillende modellen van e-readers: http://openinkpot.org/
Zeer goed nieuws omdat de support van fabrikanten op de e-readers bij geen enkel model echt formidabel is.
Dat zijn geen boeken, dat zijn tekeningen. Boeken zijn dingen met letters er in. Samen vormen ze woorden waar je weer zinnen van kan maken.
Dat zijn geen tekeningen; dat zijn boeken met tekeningen in, en de hedendaagse e-readers zijn daar zeer geschikt voor ;)
Alleen lijken de fabrikanten zelf dat niet door te hebben. Zowel met de sony reader als met mijn cybook moet ik met 3th party software (tnx kmf, jouw manga2ebook convertor werkt tevens fantastisch op de cybook, waar je de resolutie op 600x800 kan instellen en de cybook alles pixel-perfect fullscreen weergeeft :9~ ) aan de slag om de best mogelijke kwaliteit te halen.

Text reflow in pdf, gaat dat niet enorm traag op de reader? Als ik merk dat mijn pc daar zelf al een paar seconden werk aan heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door boe2 op 26-07-2008 00:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:45:
De manga en graphic novels via de sony store zijn sterk af te raden: qua formaat zijn ze totaal niet geoptimaliseerd voor het e-readerscherm waardoor het er bij momenten ronduit lelijk uitziet.
Daarom heb ik ook zelf omzettools geschreven en mijn eigen collectie gemaakt. Volledig geoptimaliseerd voor de PRS505 :)
Vreemd dat ik dit topic nog niet eerder gezien heb (heb zelf nog een vroeger e-reader topic gemaakt hier ergens vorig jaar :p). Ik kwam hier terecht na het lezen van nieuws: Sony Reader krijgt ondersteuning voor opkomend e-book-formaat (wat een ietwat vreemd nieuwsbericht is omdat de sony reader hier meer aandacht krijgt dan de verscheidene andere readers die WEL in europa beschikbaar zijn).
Ik was vroeger in het bezit van een sony Reader (prs-500) en ondertussen al een paar maanden een tevreden bezitter van de cybook bookeen. Beiden deden hun werk prima, maar de cybook ondersteunt het mobipocket formaat, wat ONGELOFELIJK handig is om pdf/html om te zetten naar een voor de cybook perfect weergevend formaat.
Daarom is Sony nu ook gekomen met adobe DE en epub-support. Adobe heeft ervoor gezorgd dat PDFs reflowable worden. Wat adobe DE allemaal brengt weet ik niet. Maar met epub-formaat is schijnbaar de collectie voor de sony reader 100x groter geworden of zo.

Maakt mij op zich niet veel uit, omdat ik m'n eigen boeken maak, maar toch wel leuk dat er ontwikkelingen zijn.
Het interesseert vele mensen ongetwijfeld wel dat er een opensource project gestart is om een alternatief OS te bouwen voor verschillende modellen van e-readers: http://openinkpot.org/
Zeer goed nieuws omdat de support van fabrikanten op de e-readers bij geen enkel model echt formidabel is.
Er zijn dan ook niet lang readers uit. We zijn nu pas de early adaptors gepasseerd vind ik.

Text reflow in pdf, gaat dat niet enorm traag op de reader? Als ik merk dat mijn pc daar zelf al een paar seconden werk aan heeft.
Nee, de nieuwe firmware heeft de reader zeer snel gemaakt. Ik denk dat de reader n slechts 1 pagina inleest en formateert/aanpast, ipv de hele boek in 1x zoals in de vorige firmware.
De reflow is ongeveer even snel als bladeren.
Ik merkte pas dat het echt reflow was en niet zoom, toen plaatjes echt een andere plaats kregen.

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 26-07-2008 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Alleen lijken de fabrikanten zelf dat niet door te hebben.
De librie, eigenlijk de eerste generatie sony reader, is gemaakt voor manga, vandaar dat deze ook de manga-afmetingen heeft, dus ze weten het wel waarschijnlijk ;)

Alleen geven fabrikanten natuurlijk nooit perfecte omzettools of boeken die perfect aansluiten op de device. De boeken die je koopt via de sony store moeten immers ook op de computer gelezen kunnen worden.
Zowel met de sony reader als met mijn cybook moet ik met 3th party software (tnx kmf, jouw manga2ebook convertor werkt tevens fantastisch op de cybook, waar je de resolutie op 600x800 kan instellen en de cybook alles pixel-perfect fullscreen weergeeft :9~ ) aan de slag om de best mogelijke kwaliteit te halen.
Zet je ze om in PDF of enkel JPG?

Manga2ebook is gemaakt om uiteindelijk door een rasterizer omgezet te worden, zodat deze nog een betere contrast krijgt en met een inhoudsopgave and all te lezen valt op de sony reader.
Heeft cybook ook zo'n tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik zet ze om in PDF. Heb geen zin om duizenden jpg's te laten rondslingeren op men geheugenkaart en als ik ze zou omzetten naar mobipocket verlies ik men fullscreen formaat (margins...).

Ik gebruik geen andere tools meer daarna. Alles is perfect leesbaar na de omzetting (het helpt dat er geen margins zijn en de volledige 600*800 resolutie kan gebruikt worden). Inhoudsopgave heb ik niet, maar voor zover ik weet maakt manga2ebook dit ook niet aan? (ik gebruik nog een zeer oude versie momenteel, zal morgen de nieuwe wel eens proberen). De cybook zou in ieder geval inhoudstabellen in pdf moeten ondersteunen.
Het enige wat ik nog zou kunnen doen is de pdf file doorheen de mobipocket creator halen, maar in mobipocket files voegt de cybook doodleuk weer marges toe aan iedere pagina. Een gedrag dat ze hopelijk configureerbaar gaan maken in een volgende firmware update.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 01:34:
Ik zet ze om in PDF. Heb geen zin om duizenden jpg's te laten rondslingeren op men geheugenkaart en als ik ze zou omzetten naar mobipocket verlies ik men fullscreen formaat (margins...).

Ik gebruik geen andere tools meer daarna. Alles is perfect leesbaar na de omzetting (het helpt dat er geen margins zijn en de volledige 600*800 resolutie kan gebruikt worden). Inhoudsopgave heb ik niet, maar voor zover ik weet maakt manga2ebook dit ook niet aan? (ik gebruik nog een zeer oude versie momenteel, zal morgen de nieuwe wel eens proberen). De cybook zou in ieder geval inhoudstabellen in pdf moeten ondersteunen.
Manga2Ebook had ik juist geschreven zodat er een inhoudsopgave in komt. Je maakt waarschijnlijk een PDF van 1 bestand of zo?
Als je een heel directory met chapters/volumes aan archives maakt, dan krijgt de PDF een inhoudsopgave met de archives als hoofdstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:36:
Ach een literatuurfan.

Ik kan me niet herinneren dat er een overeenkomst was met het soort materiaal dat je mag lezen op een ebookreader.

Zeker als je ook manga en graphic novels kan kopen via de sony store.
Ach...het gaat niet over literatuur hoor. Maar over wat gebruikelijk is op e-readers. Ik weet wel dat er Manga op gelezen wordt, van mij mag je. Maar het is en blijft een niche mark in die in de niche markt van e-boeken zit.

Trek een willekeurige eboek winkel open, Bv www.mobipocket.com , www.harpercollins.com en kijk wat ze aanbieden. Dan vind je vele tienduizenden boeken die gebaseerd zijn op 'letters' en niet op plaatjes. De start pagina staat er mee vol, dat is dus hun 'core bussiness'

Naar manga zal je echt moeten zoeken of je zal het ergens van Darknet moeten plukken en het zelf geschikt maken. Er zijn heel actieve groepen die het op bv nieuwsgroepen aanbieden. Maar die maken het niet speciaal voor e-readers maar voor lezen op de PC

Dat is trouwens hetzelfde in een 'gewone' boekenwinkel. Loop maar eens bij een van de grootste boekenzaken van Nederland binnen (Donner). Verdiepingen vol met boeken en oh ja...ergens nog een paar strips, in de kelder geloof ik

'Letters' zijn wat de meeste mensen op e-readers lezen. En dus is een geheugen van 512 mb voor deze mensen meer dan ruim voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door Ortep op 26-07-2008 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 07:42:
[...]

Ach...het gaat niet over literatuur hoor. Maar over wat gebruikelijk is op e-readers. Ik weet wel dat er Manga op gelezen wordt, van mij mag je. Maar het is en blijft een niche mark in die in de niche markt van e-boeken zit.

Trek een willekeurige eboek winkel open, Bv www.mobipocket.com , www.harpercollins.com en kijk wat ze aanbieden. Dan vind je vele tienduizenden boeken die gebaseerd zijn op 'letters' en niet op plaatjes. De start pagina staat er mee vol, dat is dus hun 'core bussiness'

Naar manga zal je echt moeten zoeken of je zal het ergens van Darknet moeten plukken en het zelf geschikt maken. Er zijn heel actieve groepen die het op bv nieuwsgroepen aanbieden. Maar die maken het niet speciaal voor e-readers maar voor lezen op de PC

Dat is trouwens hetzelfde in een 'gewone' boekenwinkel. Loop maar eens bij een van de grootste boekenzaken van Nederland binnen (Donner). Verdiepingen vol met boeken en oh ja...ergens nog een paar strips, in de kelder geloof ik

'Letters' zijn wat de meeste mensen op e-readers lezen. En dus is een geheugen van 512 mb voor deze mensen meer dan ruim voldoende.
En je point is? IN een stripboekenwinkel vind je verdiepingen vol met strips en oh ja... ergons nog een paar boeken, in het hoekje geloof ik.

Ik vind het heel vreemd dat je blijkbaar wel openminded genoeg is om een ebookreader aan te schaffen, maar closedminded om de volledige potential van zo'n ebookreader te willen begrijpen. :|

Zullen er echt mensen zijn die hadden gezegd dat papier enkel voor letters gebruikt mag worden en niet voor tekeningen? Vast wel...

Het grootste probleem van de huidige ebookreaders was dat het beschouwd werd als een niche markt. Daarom gingen de ontwikkelingen zo traag. Maar door de populariteit van de nieuwe e-ink readers, is de interesse echt gewekt en zien meer bedrijven heil hierin. Anders had je nu ook geen bookeen om te lezen.

Als ik m'n reader laat zien terwijl ik een boek lees, krijg ik een "oh" als reactie. Laat ik manga zien, krijg ik een "wow, waar kan ik zo'n ding halen"

Door de markt van de ebookreader te vergroten, door ook andersoortig materiaal aan te bieden, heeft iedereen er baat bij. Want dan gaat de ontwikkeling pas echt snel.

Ik zie de ontwikkeling zo,
NU [boeken, kranten, manga] :grijswaarden
BINNEN 2 JAAR [tijdschriften, strips]:kleur
2-5 JAAR: [een nieuw soort media. Tekst met bewegend beeld. Waar de krantenwebsite nu ook naar werken]: snelle refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Weet iemand wat de mogelijkheden mbt tot beveiliging van documenten zijn op e-readers? Ik moet uit zakelijke overwegingen nogal vaak gevoelige electronische documenten doornemen, vaak beveiligd met wachtwoord. Kunnen e-readers al met wachtwoorden overweg of gebruiken ze misschien een eigen systeem? Ik kan er helaas niet veel over vinden. Wellicht toekomstmuziek, maar een vingerlezer zou helemaal een uitkomst zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Roamor op 26-07-2008 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Roamor schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 11:55:
Weet iemand wat de mogelijkheden mbt tot beveiliging van documenten zijn op e-readers? Ik moet uit zakelijke overwegingen nogal vaak gevoelige electronische documenten doornemen, vaak beveiligd met wachtwoord. Kunnen e-readers al met wachtwoorden overweg of gebruiken ze misschien een eigen systeem? Ik kan er helaas niet veel over vinden. Wellicht toekomstmuziek, maar een vingerlezer zou helemaal een uitkomst zijn.
Nee, een boek OP de lezer is (nog) niet te beveiligen voor zover ik weet. Misschien dat er wel een of ander tooltje er voor is, maar ik ben het niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Hanlin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 11:53:
En je point is? IN een stripboekenwinkel vind je verdiepingen vol met strips en oh ja... ergons nog een paar boeken, in het hoekje geloof ik.

Ik vind het heel vreemd dat je blijkbaar wel openminded genoeg is om een ebookreader aan te schaffen, maar closedminded om de volledige potential van zo'n ebookreader te willen begrijpen. :|

Zullen er echt mensen zijn die hadden gezegd dat papier enkel voor letters gebruikt mag worden en niet voor tekeningen? Vast wel...
Ik ben blijkbaar niet in staat mijn 'point' op je over te brengen. Ik heb meerdere malen gezegd dat je vooral moet lezen wat je wilt lezen.

Ja ik ken stripboeken winkels. Meestal een klein zaakje met een erg enthousiaste man achter de kassa die het zaakje draiende houdt. Soms wel met 2-3 personeels leden. De bekende stripwinkel Dik Bos in Rotterdam is nu wegens vakantie gesloten. Botweg omdat de enige man die er werkt ook even weg moet. Yendor heeft niet eens een echte website, geen tijd voor. De wat grotere stripwinkel 'Blunder' in Utrecht heeft een paar 'verdiepingen' ter grootte van de koffie hoek van het station.

Een 'algemene' boekenzaken zijn gewoon vele malen groter. Donner is in zijn eentje waarschijnlijk een tikje groter dan dan alle stripboeken winkels in Nederland bij elkaar.
En dat is er slechts één van een hele grote keten (selexyz)
www.donner.nl

Donner Lijnbaan is één van de grootste en best gesorteerde boekhandels in Nederland (6000m2). Gevestigd in een monumentaal gebouw in het hart van Rotterdam. Donner verkoopt boeken sinds 1912 en heeft thans een collectie van 250.000 boektitels in huis.
Ze hebben de afmetingen van een kleine V&D vestiging met acht grote verdiepingen.

Manga gaat prima, dat is gemaakt voor dit formaat. Meestal één tekening per pagina op A6 formaat. (Ja ik weet dat er uitzonderingen zijn) Maar ook de stripwereld is nogal 'verdeeld' Het lezen van een strip die gemaakt is voor A4 zoals vele Europese strips is een stuk lastiger op een A6 formaat reader. Je zal hem toch een factor 4 moeten vekleinen. Echt veel leesbaarder wordt hij daar niet van. Dus zelfs van alle strips zijn er heel wat die slecht leesbaar blijven op een reader.

Het gaat me er niet om dat je geen strips mag lezen op de bookreader. Dat heb ik nergens gezegd. Maar het point is dat de Manga is een niche van de strip markt en strips zijn een niche in de totale boeken markt. En dat de eraders weer een niche markt zijn in de totale boekenmarkt.

Er zijn botweg meer 'lees' boeken die makkelijk op een reader kunnen dan 'kijk' boeken.

En als je dus iets gaat maken probeer je met zo eenvoudig mogelijke middellen een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Simpelweg een reader maken waarop je eenvoudig de volop aanwezige letters kan lezen is veel sneller dan dat ding ook nog is gaan uitbreiden met dingen die slechts voor 10% van de mensen van (deel)belang zijn.

En of je het nu leuk vind of niet, er is ook een relatie tussen het soort boeken wat iemand leest en zijn financiele draagkracht. Heel generaliserend gezegd (Ja, ik weet dat er uitzonderingen zijn)

Jongeren lezen meer strips, ouderen meer boeken.
Jongeren studeren/hebben weinig geld, ouderen werken/hebben meer geld.
Hoog opgeleide mensen lezen meer, Hoog opgeleide mensen hebben meer geld.

Eboek readers zijn geen eerste levensbehoefte, eboek readers zijn duur.

En al die dingen samen zorgen er voor dat de vermoedelijke ereader koper waarschijnlijk eerder een jaar of 40 is met een HBO/Universitaire opleiding en een goede baan dan een 17 jarige die net aan het MBO is begonnen. Als dat je doelgroep is ga je je echt niet inspannen om hem te optimaliseren om er Manga op te kijken.

Kortom mijn 'point' in nog andere woorden:

Voor een fabrikant van ereaders is het niet rendabel om er mega veel geheugen in te proppen. Het kost geld, het maakt de meeste kopers niets uit en je kan altijd later het model exta large uitbrengen. (Dat heeft Bookeen gedaan) Of je hangt er een SD slot aan en ze zoeken het maar uit. Maar veel aandacht zullen ze er niet aan geven. Die tijd kunnen ze beter spenderen aan de andere klanten. Dat levert veel meer op.

Het is finacieel gezien niet erg slim om te proberen 100% te halen. Waarschijnlijk kan je met 20% van de moeite al 80% van het resultaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Blijkbaar heb je geen idee over de manga/stripmarkt, dus blijf maar elitair bezig.

Is er ergens een woord gerept over hoeveel INTERN geheugen een reader moet hebben? Sony heeft het nu wel heel goed voor elkaar, aangezien zij wel een reader kunnen uitbrengen die prima uit te breiden is. Met de vorige firmwareversie kon de reader al zowel memory stick als SD TEGELIJKERTIJD gebruikt worden.
Voor elk wat wils dus. Ja, er zijn twee poorten.
Met de firmware upgrade is de SD-poort geupgrade naar SDHC, waarmee de data-opslagbeperkingen in principe totaal verdwenen is.

En dan kom jij met ...
"mensen hebben nooit zoveel geheugen nodig" (64k anyone),
"tis een niche markt" (kijk eens hoeveel een gemiddelde jongere spendeert aan gadgets.)

Als ereaders een kans wilt maken om te slagen, is juist door de jongere markt aan te vallen. Scholen die een ereader gebruiken ipv 10kg boeken per persoon.
Jongeren (en ouderen) die strips en magazines kunnen gaan lezen op hun reader.

Denk jij dat jij nog jouw boeken kan kopen als na x jaar blijkt dat ebooks niet winstgevend genoeg is omdat niemand een ereader koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op maandag 28 juli 2008 @ 09:55:
Blijkbaar heb je geen idee over de manga/stripmarkt, dus blijf maar elitair bezig.
Ik heb al een keer of 3-4 gezegd dat je van mij mag lezen wat je wilt.

Ik kijk simpelweg naar de omzet en grootte van de winkels. Heeft weinig met eilitair te maken maar wel met financieel. Ik noemde zelfs een aantal voorbeelden. Jij hebt ze nog nergens genoemd. Heb je de links wel bekeken die ik je gaf? Dat ze in Japan manga lezen heeft weinig te maken met de Europese markt. Maar als je zo zeker bent dat ik het helemaal mis heb, noem voor de grap eens één strip winkel in Europa die de helft van de afmetingen heeft van Donner.

Nogmaals...kom eens met gegevens. Tot nu toe loop je alleen maar te roepen dat ik ongelijk heb maar laat nergens iets van enig bewijs zien. Er zijn werkelijk miljoenen leesboeken beschikbaar voor Ereaders. Een groot deel legaal en gratis. En die worden dus niet gelezen door scholieren.
En dan kom jij met ...
"mensen hebben nooit zoveel geheugen nodig" (64k anyone),
"tis een niche markt" (kijk eens hoeveel een gemiddelde jongere spendeert aan gadgets.)
Dat een jongere geld uitgeeft aan gadgets heeft werkelijk niets te maken met het feit dat niet alle mensen boeken lezen, dat maar en deel van de boeken lezers strips leest en dat slechts een deel van de stips lezers manga leest. En dat daarvan maar een deel een reader wil. Dat is dus de definitie van een niche markt.

Leest eens echt wat er staat en kom niet met een reflex reactie. Ik geef aan wat de huidige 'doelgoep' is. En die is (voorlopig) dik tevreden. Ik gaf zelfs aan dat uitbreiden kon en dat het (financieel) heel handig is dat pas later te doen. Dat jij persoonlijk niet in de huidige doelgroep valt is gewoon iets wat is zoals het is. Ik val ook wel eens niet in een doelgroep, bv tampons. Maar dat maakt het product nog niet fout.

(Oh ja en het was 640 kb wat volgens de urban myth werd gezegd door Bill Gates. Hier kan je lezen wat de achtergrond was en waarom het werd gezegd en of het wel waar was http://www.faktoider.nu/640kb_eng.html)
Als ereaders een kans wilt maken om te slagen, is juist door de jongere markt aan te vallen. Scholen die een ereader gebruiken ipv 10kg boeken per persoon.
Jongeren (en ouderen) die strips en magazines kunnen gaan lezen op hun reader.
Ja het is leuk als alle scholieren een ereader gaan kopen. Maar ik kan je garanderen dat ze liever een iPod of een iPhone kopen dan een (kwetsbare) eReader.

Dat dat later misschien anders wordt is prima...maar we hebben het over de wereld nu en niet over die van over 10 jaar.
Denk jij dat jij nog jouw boeken kan kopen als na x jaar blijkt dat ebooks niet winstgevend genoeg is omdat niemand een ereader koopt?
Heb jij wel eens uitgezocht hoeveel van die dingen er worden verkocht? Het afgelopen jaar waren ze niet aan te slepen en bijna permanent uitverkocht. Van alle merken dus. Het is (in deze markt) volkomen zinloos om te proberen ze ook aan scholieren te slijten. Er zijn er gewoonweg niet voldoende beschikbaar. Pas nu begint de markt een beetje rustiger te worden.

Nogmaals lees eens wat ik schrijf. Ik gaf heel duidelijk wat op dit moment de gemiddelde kopers zijn. Het maakt niet uit of jij dat liever anders ziet, het is de financiele werkelijkheid.

Het is op dit moment geen massa markt maar in een een hele kleine zeer specialistische markt van early adaptors die ouder zijn, veel geld hebben en voornamelijk leesboeken lezen. Het maakt (op dit moment) helemaal niets uit dat er jongeren zijn die Manga lezen.

Als je met de huidige kopers als bedrijf je eerst kosten kan wegwerken en een naam kan opbouwen kan je later uitbreiden. Als je teveel tegelijk wil doen ga je onderuit. Ze werken met kleine stapjes. Waarom dacht je dat je bv de Sony en de Kindle alleen in de VS kan krijgen? Ze kunnen helemaal niet voldoende leveren voor de rest van de wereld. Laat staan aan ook nog eens een hele andere doelgroep met duidelijk andere eisen. Alleen een kleintje als Bookeen heeft het aangedurft om wereldwijd te gaan leveren. Maar die is slechts bekend bij een selecte groep mensen

*** The End ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Helaas. Geen e-reader voor mij. Ik heb het iedere keer overwogen en iedere keer afgehaakt op de prijs. 300,- is te veel. Ik heb nu tweedehands een htc gekocht, met een net voldoende groot scherm, voor 180,-. Het is niet optimaal, maar het voldoet. Zo heb ik telefoon, agenda, e-mail, notes, muziek en mijn e-books bij de hand.

Daar kan een e-reader helaas niet tegenop.

En nee, strips bekijken gaat niet ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motrax schreef op maandag 28 juli 2008 @ 13:28:
Helaas. Geen e-reader voor mij. Ik heb het iedere keer overwogen en iedere keer afgehaakt op de prijs. 300,- is te veel. Ik heb nu tweedehands een htc gekocht, met een net voldoende groot scherm, voor 180,-. Het is niet optimaal, maar het voldoet. Zo heb ik telefoon, agenda, e-mail, notes, muziek en mijn e-books bij de hand.

Daar kan een e-reader helaas niet tegenop.

En nee, strips bekijken gaat niet ;)
Vanaf welk bedrag zou jij een ereader aanschaffen?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.