Het is nog een geluk dat het Cybook wel nog op de computer kan worden aangesloten en de "stations" (geheugen en SD) nog beschikbaar zijn. Dit zit duidelijk in de firmware. De software, zoals het tonen van de bibliotheek en dergelijke, staat dus in de /system map van het interne geheugen. Je kunt het Cybook er dus uit knallen door dat te verwijderen. Die software is niet downloadbaar, dus je zult Bookeen Support moeten aanschrijven als je geen backup hebt. (Die had ik wel, maar ben ik door omstandigheden kwijtgeraakt, en vergeten te herbackuppen.) Lang leve het internet; sneller dan de supportVerwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 21:21:
Dat is wel vreemd eigenlijk, dat je de systeembestanden van een device kunt wissen waardoor het apparaat vervolgens in 'brick mode' terecht komt. Zou niet moeten kunnen. 't is inderdaad te herstellen door de bestanden terug te zetten, maar daar moet je als argeloze gebruiker dan maar net verstand van hebben.
Ja, ik heb er wel verlies op gemaakt, maar het was acceptabel. Het enige waar ik het eigenlijk voor mis, is het lezen van lange artikels op internet, maar als dat voorkomt print ik deze wel uit, zoals vroeger. Om het Cybook daarvoor te houden, vind ik persoonlijk een beetje kapitaalvernietiging. Ik wil wel ooit nog eens een (grotere) e-reader met een netwerkverbinding, voor minder geld, om zulke tijdelijke teksten te lezen. (RSS, artikels, krant, etc.) Daarvoor is het ideaal. Voor boeken blijf ik denk ik bij papier vanwege het gevoel.Heb je nog een mooi bedrag gekregen voor je Cybook?
Ik had het, zoals eerder gezegd, kunenn weten. Ik schaak ook al erg lang, maar ik heb nooit op een computerscherm willen spelen, behalve voor een snelle partij of een analyse. Daarom gebruik ik voor serieuzere partijen nog steeds een ondertussen 20 jaar oude schaakcomputer... vanwege dezelfde reden als waaom ik ook liever boeken lees, blijkt nu dus. Een schaakprogramma biedt veel voordelen en extra mogelijkeden boven de oude computer, maar het heeft dus geen echt bord, net zoals de e-reader ondanks zijn voordelen geen papier biedt.
Het geld dat ik terug heb gekregen voor de e-reader heb ik gestoken in een elektronisch DGT-schaakbord. Het is van hout, toernooiformaat en -gewicht, en het kan worden aangesloten op de computer: spelen tegen een schaakprogramma met een echt bord. Ik aas er al op sinds het uitkomen ervan (1997), maar vond het nooit het geld waard. Het feit dat de e-reader me niet volledig beviel, heeft me overtuigd om dat bord toch maar te halen. Dan ben ik er voor 20 jaar vanaf
Nu kan ik me ook indenken waarom sommige fotografen blijven vasthouden aan analoge fotografie. Ik zou zelfs niet begonnen zijn als ik analoog had moeten fotograferen. Teveel werk, te traag, te duur, etc... Ik kan mij indenken dat mensen die nooit een boek gelezen hebben, niet met papier zouden willen werken maar alleen met e-readers, net zoals er nu veel fotografen zijn zoals ik, die wel digitaal werken, maar niet analoog. Ik heb nooit analoog gefotografeerd, dus ik heb die connectie niet: digitaal is voor mij perfect in orde. Zo kan het natuurlijk voorkomen dat de jeugd van de toekomst geen connectie meer heeft met papier, en direct opd e computer c.q. met e-readers begint en dan niet meer terug wil (of kan) naar papier. De tijd zal het leren; zelf gebruik ik gewoon wat me het beste bevalt, zij het oude of nieuwe techniek
[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 17-03-2008 11:26 ]