Het e-reader ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 43.547 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 21:21:
Dat is wel vreemd eigenlijk, dat je de systeembestanden van een device kunt wissen waardoor het apparaat vervolgens in 'brick mode' terecht komt. Zou niet moeten kunnen. 't is inderdaad te herstellen door de bestanden terug te zetten, maar daar moet je als argeloze gebruiker dan maar net verstand van hebben.
Het is nog een geluk dat het Cybook wel nog op de computer kan worden aangesloten en de "stations" (geheugen en SD) nog beschikbaar zijn. Dit zit duidelijk in de firmware. De software, zoals het tonen van de bibliotheek en dergelijke, staat dus in de /system map van het interne geheugen. Je kunt het Cybook er dus uit knallen door dat te verwijderen. Die software is niet downloadbaar, dus je zult Bookeen Support moeten aanschrijven als je geen backup hebt. (Die had ik wel, maar ben ik door omstandigheden kwijtgeraakt, en vergeten te herbackuppen.) Lang leve het internet; sneller dan de support :P Ik heb het opgelost voor de volgende gebruiker en de bestanden van de reader gezipt en op CD gezet, iets wat Bookeen IMHO zelf ook al had mogen doen. (Een executable zip-file die je naar het interne geheugen uitpakt na een format was genoeg geweest.)
Heb je nog een mooi bedrag gekregen voor je Cybook?
Ja, ik heb er wel verlies op gemaakt, maar het was acceptabel. Het enige waar ik het eigenlijk voor mis, is het lezen van lange artikels op internet, maar als dat voorkomt print ik deze wel uit, zoals vroeger. Om het Cybook daarvoor te houden, vind ik persoonlijk een beetje kapitaalvernietiging. Ik wil wel ooit nog eens een (grotere) e-reader met een netwerkverbinding, voor minder geld, om zulke tijdelijke teksten te lezen. (RSS, artikels, krant, etc.) Daarvoor is het ideaal. Voor boeken blijf ik denk ik bij papier vanwege het gevoel.

Ik had het, zoals eerder gezegd, kunenn weten. Ik schaak ook al erg lang, maar ik heb nooit op een computerscherm willen spelen, behalve voor een snelle partij of een analyse. Daarom gebruik ik voor serieuzere partijen nog steeds een ondertussen 20 jaar oude schaakcomputer... vanwege dezelfde reden als waaom ik ook liever boeken lees, blijkt nu dus. Een schaakprogramma biedt veel voordelen en extra mogelijkeden boven de oude computer, maar het heeft dus geen echt bord, net zoals de e-reader ondanks zijn voordelen geen papier biedt.

Het geld dat ik terug heb gekregen voor de e-reader heb ik gestoken in een elektronisch DGT-schaakbord. Het is van hout, toernooiformaat en -gewicht, en het kan worden aangesloten op de computer: spelen tegen een schaakprogramma met een echt bord. Ik aas er al op sinds het uitkomen ervan (1997), maar vond het nooit het geld waard. Het feit dat de e-reader me niet volledig beviel, heeft me overtuigd om dat bord toch maar te halen. Dan ben ik er voor 20 jaar vanaf :P

Nu kan ik me ook indenken waarom sommige fotografen blijven vasthouden aan analoge fotografie. Ik zou zelfs niet begonnen zijn als ik analoog had moeten fotograferen. Teveel werk, te traag, te duur, etc... Ik kan mij indenken dat mensen die nooit een boek gelezen hebben, niet met papier zouden willen werken maar alleen met e-readers, net zoals er nu veel fotografen zijn zoals ik, die wel digitaal werken, maar niet analoog. Ik heb nooit analoog gefotografeerd, dus ik heb die connectie niet: digitaal is voor mij perfect in orde. Zo kan het natuurlijk voorkomen dat de jeugd van de toekomst geen connectie meer heeft met papier, en direct opd e computer c.q. met e-readers begint en dan niet meer terug wil (of kan) naar papier. De tijd zal het leren; zelf gebruik ik gewoon wat me het beste bevalt, zij het oude of nieuwe techniek :)

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 17-03-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 09:01

Wiebbe

<none />

Ik merk van mijzelf dat ik precies het omgekeerde voel over papier en ereading. Ik gebruik nu nog veel mijn pocketpc ervoor, wat een nogal klein scherm heeft, maar ondertussen heb ik denk ik wel 30/40 boeken op deze manier gelezen. Het gemakt van overal kunnen lezen, bookmarks, wel 20 boeken bij me hebben is gewoon zoveel groter dan gewoon papier.

Papier wordt oud, vies en kan kapot gaan, iets wat je bij ebooks een stuk minder snel hebt :P Het staat uiteraard wel een stuk beter in de boeken kast, en ik heb alle boeken die ik heb ik ook op papier.

Nu ik een toevallertje heb qua geld wil ik gaan kijken of ik niet ook een ereader kan aanschaffen, dus ben me nu een beetje aan het orierenteren. Maar ik zit helaas op max 250 euro ofzo dus denk niet dat het helemaal gaat lukken :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wiebbe op 20-03-2008 20:03 ]

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wiebbe schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:01:
Ik merk van mijzelf dat ik precies het omgekeerde voel over papier en ereading. Ik gebruik nu nog veel mijn pocketpc ervoor, wat een nogal klein scherm heeft, maar ondertussen heb ik denk ik wel 30/40 boeken op deze manier gelezen. Het gemakt van overal kunnen lezen, bookmarks, wel 20 boeken bij me hebben is gewoon zoveel groter dan gewoon papier.
Zo is het bij mij ook gegaan. Eerst lezen op mijn MIO, dat ging op zich redelijk. En daarna toch verlangen naar een groter beeld en een betere resolutie. Ik heb nog even tijdens een reis een laptopje geprobeerd. Dat leest ook wel aardig. Maar ja, veel te groot/zwaar en je hebt er buiten werkelijk niets aan. En probeer maar eens te lezen in een bus. Die 350 voor de Cybook was wel even slikken. Maar ik heb er nu denk ik al een 30 boeken op gelezen. En tijdens een lange reis is het werkelijk een verademing. Probeer maar eens 10-15 boeken in je rugzak te stoppen. Ik wil niet meer zonder en merk in mijn omgeving ook steeds meer mensen die veranderen van: Lezen van een schermpje????? Waanzin...dat is echt niets. Tot Tja..dat valt best wel mee eigenlijk. Nu ja...wel veel te duur...Hmmmm...ik ben over 3 maanden jarig, als ik nu eens aan iedereen geld vraag

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zelf ga ik zeker ook weer een e-reader kopen, mettertijd, maar dan vooral voor kranten en RSS-feeds; en wellicht inderdaad een stapel boeken voor als ik op reis ga. Een aantal vereisten zijn dan:

- Wifi, of nog beter, GSM-netwerkverbinding (draadloos downloaden van feeds, etc)
- Groter scherm (8 inch lijkt me de ideale maat qua balans tussen oppervlakte en omvang)
- Goedkoper (rond de 200 euro ofzo, dat moet in een jaar of 2-3 haalbaar zijn.)
- Gratis e-books bij de aankoop van een papieren boek zou wel prettig zijn. De niet-zo-legale exemplaren die je ter download vindt, zijn qua indeling niet alles, en ook de spelling en dergelijke is vaak best gaar. En 2x kopen van één boek doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik volg dit topic al een tijdje want ik ben ook een beetje aan het kijken naar e-readers. Nou ja, de enige die ik eventueel wil kopen is de Bookeen Cybook vanwege de 'lage' prijs.
350 euro is nog steeds een hoop geld dus vandaar ook mijn twijfel, en daar komt bij dat de hele e-ink techniek nog vrij nieuw is en nu al zeker is dat het ding over niet al te lange tijd behoorlijk verouderd zal zijn.

Mijn ideale e-reader zou in ieder geval een kleuren-touchscreen moeten hebben. Het liefst zelfs met 2 schermen, zodat je hem net als een echt boek kunt openklappen en bijvoorbeeld ook 2 verschillende boeken naast elkaar kunt lezen (vooral handig voor bij het studeren) Het zou ook wel leuk zijn als het touchscreen zo goed zou zijn dat je het gewoon als schrijf- of tekenpapier kunt gebruiken. Uiteraard ook WiFi-support en een betaalbare prijs. Maar goed, voorlopig is dit allemaal toekomstmuziek ;)

Begrijp ik het trouwens goed dat de PDF-support van de Cybook zo goed als waardeloos is? Vrijwel alle PDF's die ik zou willen lezen zullen te groot zijn voor het scherm, en scrollen en zoomen is niet mogelijk? Het zou bijvoorbeeld wel leuk zijn om een gratis krant als De Pers of de Metro te kunnen lezen maar dit kan ik dus wel vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kNarf_ schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:55:

Begrijp ik het trouwens goed dat de PDF-support van de Cybook zo goed als waardeloos is? Vrijwel alle PDF's die ik zou willen lezen zullen te groot zijn voor het scherm, en scrollen en zoomen is niet mogelijk?
PDF is waardeloos op ieder scherm/papier waarvoor het niet speciaal is gemaakt. Het is een fixed format. Dus als je het hebt gemaakt op je je mooie 22 inch scherm met een resolutie van 1600*1200 dan is het al slechter leesbaar op een 1024*768 scherm. Reflow is niet mogelijk, je kan de fonts niet aanpassen, je kan de lettergrootte niet aanpassen enz. Je moet er zo ver mogelijk vandaan blijven

En dat wordt nog versterkt op iedere e-reader omdat de schermverhouding totaal anders is als die van een computer scherm. Het is een 'portret' verhouding, net als een boek en geen landscape zoals een monitor.

Je kan kranten veel beter met MobiReader oppikken via de RSS feeds die ze vaak hebben. Dan is het wel normaal leesbaar

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 21-03-2008 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kNarf_ schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:55:

Mijn ideale e-reader zou in ieder geval een kleuren-touchscreen moeten hebben. Het liefst zelfs met 2 schermen, zodat je hem net als een echt boek kunt openklappen en bijvoorbeeld ook 2 verschillende boeken naast elkaar kunt lezen (vooral handig voor bij het studeren) Het zou ook wel leuk zijn als het touchscreen zo goed zou zijn dat je het gewoon als schrijf- of tekenpapier kunt gebruiken. Uiteraard ook WiFi-support en een betaalbare prijs. Maar goed, voorlopig is dit allemaal toekomstmuziek ;)
Maar het is natuurlijk wel zo dat als de huidieg lichting ereaders niet zo graag gekocht werd, dat de nieuwe versies niet zo snel zullen gebeuren. Maar het is nu wel zo dat er "parallele ontwikkelingen" zijn. Laptops en bijbehorende schermen worden zuiniger en beter. Er zijn nu al color eink-ontwikkelingen.
Ik vermoed dat deze elkaar uiteindelijk kruisen en alles dan in stroomversnelling komt. Laptops met een uitneembare eink fullcolur touchscreendisplay met 0.10ms refreshrates, die detached als
tabletumpcereaders gebruikt kan worden. Je sluit enkel een toetsenbord aan.

Maar hoe ver dit voor ons ligt? zie Woudlopershandboek. Wanneer kunnen we dat verwachten?
Begrijp ik het trouwens goed dat de PDF-support van de Cybook zo goed als waardeloos is? Vrijwel alle PDF's die ik zou willen lezen zullen te groot zijn voor het scherm, en scrollen en zoomen is niet mogelijk? Het zou bijvoorbeeld wel leuk zijn om een gratis krant als De Pers of de Metro te kunnen lezen maar dit kan ik dus wel vergeten...
Ortep schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:44:
[...]

En dat wordt nog versterkt op iedere e-reader omdat de schermverhouding totaal anders is als die van een computer scherm. Het is een 'portret' verhouding, net als een boek en geen landscape zoals een monitor.
A4pdf op 6"formaat is moeilijk te lezen. Voor sony readers zijn er tooltjes zoals rasterfarian die deze omzetten naar lrf en dus toch zeer goed leesbaar maken. zie: http://hightech.afmag.net...s500-and-pdfs-part-2.html

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 21-03-2008 12:51 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:50:
Voor sony readers zijn er tooltjes zoals rasterfarian die deze omzetten naar lrf en dus toch zeer goed leesbaar maken. zie: http://hightech.afmag.net...s500-and-pdfs-part-2.html
Dit is een leuk tooltje, maar het is niet meer dan een vorm van contrast verbeteren van een plaatje, zodat het beter leesbaar wordt. Er wordt ook wat wit van de randen weg gesnoept. Vooral dat laatste help omdat je het dan niet op 25% van de ware grootte zien maar op iets van 30%. De afmetingen van de voorbeeld file nemen ook toe van 3.5 tot 5 MEG!!!!. Het is dus geen normale tekst want dan zou het niet veel groter dan een paar 100 k zijn. En is het nog steeds niet mogelijk om te reflowen, fonts te kiezen en de grootte van de tekst aan te passen. En dat is nu juist de kracht van alle echte ebook formaten

Dan kan je beter de MobiCreator van Mobipocket gebruiken. Die maakt van een PDF tenminste normale tekst in html formaat of prc. Het nadeel daarbij is dat hij grote moeite heeft met tabellen, maar voor een kranten artikel is dat bijna noit een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:16:
[...]

Dit is een leuk tooltje, maar het is niet meer dan een vorm van contrast verbeteren van een plaatje, zodat het beter leesbaar wordt.
Uiteindelijk komt het daar wel op neer. Maar het idee is dat je een echte imageprogramma veel beter een plaatje kan resizen en contrasteren dan de reader het kan doen.

Want dat is natuurlijk wel wat alle ebookreaders nu doen met pdf, het beeld resizen tot een kleiner formaat.
Er wordt ook wat wit van de randen weg gesnoept. Vooral dat laatste help omdat je het dan niet op 25% van de ware grootte zien maar op iets van 30%.
Dat gaat alleen als de randen er zijn.
De afmetingen van de voorbeeld file nemen ook toe van 3.5 tot 5 MEG!!!!. Het is dus geen normale tekst want dan zou het niet veel groter dan een paar 100 k zijn. En is het nog steeds niet mogelijk om te reflowen, fonts te kiezen en de grootte van de tekst aan te passen. En dat is nu juist de kracht van alle echte ebook formaten
Als je echt een PDF wilt reflowen, dan zal je BookDesigner of zoals je zei mobicreator moeten gebruiken. Maar er is natuurlijk een reden dat een PDF-boek in PDF-formaat is uitgebracht. Meestal nou juist omdat de pagina-indeling zo belangrijk is.
Dan kan je beter de MobiCreator van Mobipocket gebruiken. Die maakt van een PDF tenminste normale tekst in html formaat of prc. Het nadeel daarbij is dat hij grote moeite heeft met tabellen, maar voor een kranten artikel is dat bijna noit een probleem
Alleen voor magazines is dat nou weer niet nuttig.

Maar om terug te komen op de originele issue. Geen enkele 6"-reader kan goed met PDF omgaan, maar er bestaan tools om PDF-content toch goed weer te geven.

Anders maar een 9" nemen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diegenen die niet willen wachten op de 'echte' NRC ePaper, die nu alleen voor iLiad gebruikers beschikbaar is, kunnen met gebruik van enkele gratis rss-tools en de Mobipocket creater een eigen gratis ePaper samenstellen die ook op bijvoorbeeld de Cybook of smartphones te lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Als je de MobiReader opstart kan je daar ook kiezen voor newsfeeds. Je kan daar bv je eigen selectie uit de Volkskrant maken. Dus dingen als geen sport, wel film en binneland, geen economie maar wel wetenschap. Daar zitten nog veel meer newsfeeds trouwens

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 21-03-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
inderdaad, ik heb menigmaal tweakers.net rss feeds via mobireader op mn cybook gedumpt. Prima te doen.

Ben blij met mn cybook, alhoewel ze weleens met nieuwe firmware mogen komen! Mijn cybook liep telkens vast en rebootte.. Tot ik een verhaal tegenkwam op mobileread.. Dat ik additionele fonts moest downen en die gebruiken, sindsdien geen vastlopers of reboots. Werkt perfect.

Lees al mn pdf's in mobipocket formaat. Met mobireader is het in 5 seconden gedaan en stuur je naar je cybook.

maar 5 procent van de boeken kan ik niet lezen omdat ze gewoon kut gescanned zijn en veel te klein daardoor. Zal heus wel een tooltje voor zijn maar ik stoor me er niet aan.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arsenius schreef op zondag 23 maart 2008 @ 16:24:
Ben blij met mn cybook, alhoewel ze weleens met nieuwe firmware mogen komen!
31 maart is het zover, dan wordt er een firmware aangekondigd door Bookeen. Details over wat er verandert met deze firmware zijn nog niet bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:07:
31 maart is het zover, dan wordt er een firmware aangekondigd door Bookeen. Details over wat er verandert met deze firmware zijn nog niet bekend gemaakt.
Is dat inside informatie? Ik wist wel dat ze ergens in maart wat zouden leveren, maar een datum had ik nog niet gehoord. Ik ben benieuwd. Echte problemen ben ik nog niet tegen gekomen. Maar verbeteringen mogen natuurlijk altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet of het al gemeld is maar pas op met het scherm van de Iliad. Deze is erg kwetsbaar en kan bij de minste hoeveelheid druk stuk gaan, zelfs als hij in de bijgeleverde case zit. Kosten 275 euro als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:02:
[...]
Is dat inside informatie?
Bij deze niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:12:
Weet niet of het al gemeld is maar pas op met het scherm van de Iliad. Deze is erg kwetsbaar en kan bij de minste hoeveelheid druk stuk gaan, zelfs als hij in de bijgeleverde case zit. Kosten 275 euro als ik het goed heb.
De schermen zijn uiteraard kwetsbaar, maar de horrorverhalen over iLiads die kapot gingen nadat men bijvoorbeeld een mobieltje op het scherm legde moet je met een grote korrel zout nemen.

De schermen zijn wel gebaseerd op een glazen drager en kunnen dus niet goed tegen wringen en plaatselijke druk. Dus enige voorzichtigheid blijft geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Meld het dan ook maar op MobileRead. Daar zijn ze ook erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Helaas...geen update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor de liefhebbers, een zeer uitgebreide test van de Cybook en een interview met de ontwerpers

http://www.tfot.info/arti...k-gen3-e-book-review.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
Ortep schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 08:52:
Voor de liefhebbers, een zeer uitgebreide test van de Cybook en een interview met de ontwerpers

http://www.tfot.info/arti...k-gen3-e-book-review.html
Goede review, kan me in het meeste wel vinden.

Ik heb sinds vorige week zelf ook een Cybook en ben er erg tevreden mee. Ik was/ben totaal geen lezer maar met dit apparaat zal ik dat veel sneller gaan doen. Heb nu in 3 dagen een boek uitgelezen wat voor mijn doen toch wel redelijk uniek is :P Het ding is zo licht dat je hem gewoon altijd met 1 hand vast kunt houden terwijl het scherm altijd perfect leesbaar is.

Nadeel vind ik (net als in die review) dat de knoppenlayout niet optimaal is. Soms moet ik 2x drukken om naar de volgende of vorige bladzijde te gaan omdat de navigatieknop niet helemaal goed reageert. Ik had liever gewoon 2 aparte, wat grotere knoppen gezien voor pageflipping. Die knoppen aan de zijkant vind ik ook niet ideaal; ik heb al vele keren per ongeluk één van die knoppen ingedrukt terwijl ik de Cybook gewoon oppakte. Dat er 3 knoppen op zitten die speciaal bedoeld zijn voor de MP3 speler vind ik ook jammer aangezien die functie wat mij betreft totaal overbodig is. Als ik iets wil luisteren doe ik dat wel op een MP3 speler. Hopelijk kunnen die knoppen nog voor andere dingen worden gebruikt met toekomstige firmware.

Meer in het algemeen valt het aanbod van (met name Nederlandstalige) e-books me vooralsnog tegen, maar goed dat wist ik al voordat ik het ding kocht. Voorlopig red ik me wel met omgezette PDF's en koop ik af en toe een Mobipocket boek. Maar de prijzen daarvan liggen vaak net zo hoog als de papieren versies en dat klopt natuurlijk niet. 'Max in alle staten' van Max Westerman kostte me 15 euro terwijl je voor hetzelfde geld de papieren versie hebt met een dvd erbij. 10 euro is ongeveer wat ik maximaal voor een gemiddeld e-book zou willen betalen.

Nog even over de Cybook covers: 50 euro vind ik echt krankzinnig veel geld voor een hoesje. De Cybook is al zo duur dat ik voor dat geld eigenlijk minstens gratis zo'n hoesje erbij had willen krijgen. Wat ik nu heb gedaan is dat ik voor 6 euro bij de V&D een A5 notitieboekje heb gekocht waar een mooie - echt lederen - hoes omheen zit. Notitieblokje eruit geropt en er een stukje stof in geplakt waar de Cybook in past. Nu kan ik hem in ieder geval veilig vervoeren, en het lezen zelf doe ik toch het liefst op het 'kale' apparaat, zonder een hoesje er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kNarf_ schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:34:
[...]
Nadeel vind ik (net als in die review) dat de knoppenlayout niet optimaal is. Soms moet ik 2x drukken om naar de volgende of vorige bladzijde te gaan omdat de navigatieknop niet helemaal goed reageert. Ik had liever gewoon 2 aparte, wat grotere knoppen gezien voor pageflipping.
De knoppen worden soepeler in het gebruik.

En het schijnt dat er een oplossing komt voor het soms half reageren van de knoppen. Het lijkt iets te maken te hebben met het snel in suspend mode gaan. Het indrukken van de knop zorgt er dan wel voor dat hij wakker wordt maar nog niet echt door heeft wat hij moet doen, vandaar dat je de 2e keer moet drukken. De software update zou moeten helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch wel leuk om het volgende nieuwsfeit hier ook nog even te melden:

De Open Universiteit is de eerste universiteit die cursusmateriaal in de vorm van een ebook aanbiedt. Studenten aan de faculteit Managementwetenschappen met het Kort Hoger Onderwijsprogramma Strategisch HRM krijgen een ebook reader thuisgestuurd waarop de cursussen in de vorm van ebooks gelezen kunnen worden. De eerste ebook reader werd op 31 maart door Cees Brouwer, lid van het College van Bestuur van de OU, officieel uitgereikt. Nieuwe cursussen worden via de eigen digitale leeromgeving verspreid.

De Open Universiteit licht toe: “Hoewel we verwachten dat de komende jaren ebook readers zullen verschijnen die nog meer mogelijkheden en gebruiksgemak bieden, kunnen ook de huidige ebook readers een toegevoegde waarde leveren aan onze onderwijsprogramma's. Aanleiding voor de Open Universiteit om als eerste universiteit te starten met het inzetten van dit zogenaamde elektronisch papier in haar onderwijs. Daarnaast wil de OU laten zien dat zij een leidende rol vervult in het ontwikkelen en verspreiden van onderwijsmateriaal.”

De faculteit Managementwetenschappen heeft de afgelopen maanden ebook readers getest van verschillende merken. De ebook reader die het beste aan de wensen voldoet is de Hanlin/LBook V3. Belangrijke argumenten zijn de stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid van het apparaat. Daarnaast biedt deze ebook reader de mogelijkheid om mp3 af te spelen.

De Open Universiteit bewerkt momenteel cursusmateriaal met text-to-speech software. Met de ingebouwde mp3 speler kunnen de teksten vervolgens beluisterd worden. Een uitkomst voor studenten met dyslexie, visueel gehandicapten en studenten die bijvoorbeeld tijdens het reizen willen studeren.

Momenteel is een substantieel deel van het onderwijsmateriaal van drie onderwijsprogramma's van de faculteit Managementwetenschappen beschikbaar voor de ebook reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

voor degene die manga2ebook en rasterfarian gebruiken, er is een nieuwe versie uit van beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit nieuws werd onlangs bekend gemaakt:

Orange stapt met Read&Go in ePaper markt

Orange Frankrijk stapt met de aankondiging van de Read&Go, een ebook reader voorzien van 3G communicatietechnologie, in de ePaper markt. Op de e-reader kan men gedurende de dag het nieuws van vijf grote Franse kranten ophalen. De elektronische edities van de kranten worden elk uur ververst.

Orange heeft hiertoe een e-reader ontwikkeld met Wifi/3G connectiviteit. Daardoor kan de e-reader ook onderweg draadloos voorzien worden van content. Voor de nieuwsvoorziening is Orange een samenwerking aangegaan met Le Monde, Le Parisien, Les Echos, L'Equipe en Télérama.

Op enkele websites en op YouTube zijn beelden te zien van de Read&Go, waaruit blijkt dat de e-reader is gebaseerd op de iLiad van het Nederlandse iRex Technologies. Om de distributie van de ePaper mogelijk te maken heeft Orange een speciaal distributiesysteem, een user interface en een browser ontwikkeld.

De Read&Go heeft een opslagcapaciteit van 1 GB, voldoende voor meer dan 200 kranten. Daarnaast worden er enkele tientallen ebooks op de Read&Go voorgeïnstalleerd, afkomstig van Feedbooks.com.

Er zijn in totaal 150 testgebruikers benaderd door Orange om de Read&Go uit te proberen. Het Read&Go concept doet denken aan Amazon’s Kindle, waarop ook draadloos nieuws en ebooks gezet kunnen worden. De Kindle werkt echter niet buiten de V.S.

Eerder dit jaar introduceerde NRC Handelsblad een ePaper editie van haar krant. Deze wordt eens per dag ververst en het updaten kan alleen in de buurt van een Wifi hotspot. De NRC ePaper is eveneens gebaseerd op de iLiad ebook reader.

Het is nog niet bekend wanneer de Read&Go in Nederland wordt geïntroduceerd of wat de prijs van de e-reader of een abonnement zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarnOwl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-08 13:08
Bookeen heeft eindelijk de nieuwe firmware voor de Cybook Gen 3 online.
Ik heb hem inmiddels geïnstalleerd, dat ging zonder problemen. Wat ik wel heb geconstateerd is dat ik niet veel verandering/verbetering zie. Navigatieknop werkt iets beter.

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De navigatie werkt soepeler ja, en het energie gebruik schijnt wat minder te zijn.

Maar ik had verder ook eigenlijk geen problemen met de oude software. Ik had zelfs de allereerste build uit de 400 serie nog. En daar was werkelijk nooit iets mis mee.

Ik zou graag een klokje zien en wat beter kunnen sorteren in de library. Dat dat is ook het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Heb ook de nieuwe firmware op mijn cybook gegooid, merk weinig verschil. Soms moet ik nog steeds 2 keer op de knop drukken om een bladzijde om te slaan, lampje gaat groen eerste keer en gaat dan weer uit. Nog een keer drukken en hij slaat om..

Maar goed, heb 3 boeken uitgelezen in 2 dagen. Zometeen weer eens eentje lezen, tis wel een plezier. Alleen moet zo snel bladzijdes omslaan.. in 10 seconden gelezen en dan moet je je duim weer uitsteken..

Maar goed dat is een luxe probleem, ben tevreden ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er is wel degelijk wat veranderd in het energie gebruik. Hij is er veel efficienter in geworden. In het opmaken ervan dus. Voor de rest was er weinig verschil. Ik ben dus weer terug naar de oude firmware. De verbeteringen deden me weinig en ik heb liever langere batterij duur. Ik heb Bookeen geschreven en ze stuurden direkt de firmware en gavan aan dat ze het zullen onderzoeken

[ Voor 15% gewijzigd door Ortep op 25-05-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zo door het topic bladerend ben ik niemand tegengekomen die de iliad ook daadwerkelijk heeft. Of is er toch iemand die uit ervaring over de iliad kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb zelf de Cybook. Een collega van me heeft de Iliad. Ik lees daar natuurlijk niet veel op, maar ik zie hem wel zo nu en dan. Ik heb hem ook wel in mijn handen gehad. Het beeld is identiek wat de kwaliteit betreft, maar natuurlijk groter. Ik zou niet willen ruilen ondanks de extra mogelijkheden. Te groot/lomp en een batterijduur die je nauwelijks door een dag heen helpt. Mijn Cybook is in mijn ogen veel practischer. Maar ja, als je vreselijk graag wifi wilt hebben is het de enige optie

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 17-06-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor de Cybook bezitters is er een firmware update verkrijgbaar:
The firmware 1.1 got a new build (708). It has been released today via our website: www.bookeen.com/support
The firmware 1.1 previous build had experienced some battery problems for several devices. Build 708 will fix that regression and also provide you with the whole version of firmware 1.1 with a little plus: hyphenation support in mobipocket files. Also, the author's name will now appear in the header of your book if indicated in the book's description.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
Ah, mooi. De battery-life was niet echt geweldig, 800 refreshes met een volle batterij is realistischer dan de 8000 die Bookeen zelf suggereert. Hopelijk is het nu beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Die refreshes kloppen wel aardig hoor. Alleen het aanzetten zijn er al een stuk of 20. Je moet je realiseren dat werkelijk alles wat een verandering op je scherm aanbrengt een pagina refresh is. Ook al is het alleen een stapje naar het volgende menu item. Als je default aan hebt staan dat een pagina gewist wordt voordat de nieuwe er op komt zijn dat dus twee wisselingen. Even door de library lopen zijn er zo weer 30. Even een woord opzoeken in een woordenboek en daar gaan er weer 10. Font grootte aanpassen? Tel maar even. Dat zijn er zeker 15.

Met gewoon lezen deed ik er wel een week mee. De eerste software update naar versie 1.1 zorgde er voor dat dat werd terug gebracht naar 2 dagen. Deze update zou dat weer moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:45
Volgens deze site zou de Netronix 5" eind juli komen. Jammer dat er geen price info beschikbaar is:
I am not sure but the target for the 5" model is end of July. Originally the 6" was similar but I think it, at least, has been pushed out a month or two. The 9.7" model is due in October or November.

[ Voor 8% gewijzigd door Red devil op 02-07-2008 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik zie dat je tegenwoordig de iliad te leen kan krijgen in de bibliotheek

http://www.bibliotheekden...d=detail&collection_id=58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Een nieuwe firmware voor de sony reader 505 komt er aan, welke epub-support bied, samen met PDF-reflow!

http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=26775

Het heeft zelfs de nederlandse kranten gehaald:
http://www.telegraaf.nl/d...r_open_voor_derden__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

De firmware is nu verkrijgbaar!

Whoohoo http://esupport.sony.com/...RS505&upd_id=3622&os_id=7
* Support for EPUB file format
* Support for Adobe® Digital Editions 1.5 or later and Adobe DRM-protected content
Note: Requires installation of, and authorization with, Adobe Digital Editions 1.5 or later.
* Enables text within PDF eBooks to be "reflowed". This will enlarge the text and improve the readability of text-based PDF’s
* Support for SDHC memory cards that have a capacity of more than 4 GB
* Delete eBooks directly on device
* General fixes to improve stability and performance
Dus ik kan u 32GB aan boeken meenemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 20:57:

Dus ik kan u 32GB aan boeken meenemen :P
heb je enig idee hoeveel boeken dat zijn? Een fors boek is 1 Meg. Ik heb net even op mijn eigen (Cybook) reader gekeken. Gemiddeld zijn ze 500-600 KB. Laten we zeggen 800. Dan is 32 Gig iets van 40000 boeken. Al lees je er één per uur dan ben je nog bijna 5 jaar aan het lezen. Zonder slapen, zonder eten. Als je wel wilt eten, lezen en werken dan kan je hooguit 4 uur per dag lezen. Dat is dus 10000 dagen leesplezier, iets van 27 jaar. Maar dan moet je er wel ieder uur een lezen. Ik heb genoeg aan de 512 kb intern geheugen van de mijne ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 25-07-2008 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:19:
[...]

heb je enig idee hoeveel boeken dat zijn? Een fors boek is 1 Meg. Ik heb net even op mijn eigen (Cybook) reader gekeken. Gemiddeld zijn ze 500-600 KB. Laten we zeggen 800. Dan is 32 Gig iets van 40000 boeken. Al lees je er één per uur dan ben je nog bijna 5 jaar aan het lezen. Zonder slapen, zonder eten. Als je wel wilt eten, lezen en werken dan kan je hooguit 4 uur per dag lezen. Dat is dus 10000 dagen leesplezier, iets van 27 jaar. Maar dan moet je er wel ieder uur een lezen. Ik heb genoeg aan de 512 kb intern geheugen van de mijne ;)
Een fors boek voor mij is 500MB. Ik heb een hoop manga en strips omgezet naar LRF-files om ze te lezen op de sony reader.
Ik heb nu 10GB aan mangaboeken. Deze zijn 190 boeken.

En trouwens. Die nieuwe firmware die reflowable PDF mogelijk maakt, betekent dat ik m'n PODF-boeken niet meer hoeft om te zetten. Een kleine bieb aan PDF-boeken is vrij groot in opslag
(reflowable PDF werkt HEEL goed)

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 26-07-2008 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:18:
Een fors boek voor mij is 500MB. Ik heb een hoop manga en strips omgezet naar LRF-files om ze te lezen op de sony reader.
Ik heb nu 10GB aan mangaboeken. Deze zijn 190 boeken.
Dat zijn geen boeken, dat zijn tekeningen. Boeken zijn dingen met letters er in. Samen vormen ze woorden waar je weer zinnen van kan maken. ;)

Het geheel vormt een verhaal. En met 800 kb daarvan kan je dus dagen bezig zijn. :*)

Ik heb nu 97 boeken op mijn Cybook staan en samen is dat nog geen 75 meg. Daar zit een woordenboek van 22 meg bij. Dus eigenlijk heb ik 96 boeken die samen 53 Meg zijn. Rond de 500 k per boek

[ Voor 24% gewijzigd door Ortep op 26-07-2008 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:21:
[...]

Dat zijn geen boeken, dat zijn tekeningen. Boeken zijn dingen met letters er in. Samen vormen ze woorden waar je weer zinnen van kan maken. ;)

Het geheel vormt een verhaal. En met 800 kb daarvan kan je dus dagen bezig zijn. :*)

Ik heb nu 97 boeken op mijn Cybook staan en samen is dat nog geen 75 meg. Daar zit een woordenboek van 22 meg bij. Dus eigenlijk heb ik 96 boeken die samen 53 Meg zijn. Rond de 500 k per boek
Ach een literatuurfan. Een boek is een verhaal waaruit je leest. Of dat nou met zinnen gebeurt of vergezelt met tekeningen? Of omgekeerd? Dat is een andere discussie.
Ik kan me niet herinneren dat er een overeenkomst was met het soort materiaal dat je mag lezen op een ebookreader.

Zeker als je ook manga en graphic novels kan kopen via de sony store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

De manga en graphic novels via de sony store zijn sterk af te raden: qua formaat zijn ze totaal niet geoptimaliseerd voor het e-readerscherm waardoor het er bij momenten ronduit lelijk uitziet.

Vreemd dat ik dit topic nog niet eerder gezien heb (heb zelf nog een vroeger e-reader topic gemaakt hier ergens vorig jaar :p). Ik kwam hier terecht na het lezen van nieuws: Sony Reader krijgt ondersteuning voor opkomend e-book-formaat (wat een ietwat vreemd nieuwsbericht is omdat de sony reader hier meer aandacht krijgt dan de verscheidene andere readers die WEL in europa beschikbaar zijn).
Ik was vroeger in het bezit van een sony Reader (prs-500) en ondertussen al een paar maanden een tevreden bezitter van de cybook bookeen. Beiden deden hun werk prima, maar de cybook ondersteunt het mobipocket formaat, wat ONGELOFELIJK handig is om pdf/html om te zetten naar een voor de cybook perfect weergevend formaat.

Het interesseert vele mensen ongetwijfeld wel dat er een opensource project gestart is om een alternatief OS te bouwen voor verschillende modellen van e-readers: http://openinkpot.org/
Zeer goed nieuws omdat de support van fabrikanten op de e-readers bij geen enkel model echt formidabel is.
Dat zijn geen boeken, dat zijn tekeningen. Boeken zijn dingen met letters er in. Samen vormen ze woorden waar je weer zinnen van kan maken.
Dat zijn geen tekeningen; dat zijn boeken met tekeningen in, en de hedendaagse e-readers zijn daar zeer geschikt voor ;)
Alleen lijken de fabrikanten zelf dat niet door te hebben. Zowel met de sony reader als met mijn cybook moet ik met 3th party software (tnx kmf, jouw manga2ebook convertor werkt tevens fantastisch op de cybook, waar je de resolutie op 600x800 kan instellen en de cybook alles pixel-perfect fullscreen weergeeft :9~ ) aan de slag om de best mogelijke kwaliteit te halen.

Text reflow in pdf, gaat dat niet enorm traag op de reader? Als ik merk dat mijn pc daar zelf al een paar seconden werk aan heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door boe2 op 26-07-2008 00:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:45:
De manga en graphic novels via de sony store zijn sterk af te raden: qua formaat zijn ze totaal niet geoptimaliseerd voor het e-readerscherm waardoor het er bij momenten ronduit lelijk uitziet.
Daarom heb ik ook zelf omzettools geschreven en mijn eigen collectie gemaakt. Volledig geoptimaliseerd voor de PRS505 :)
Vreemd dat ik dit topic nog niet eerder gezien heb (heb zelf nog een vroeger e-reader topic gemaakt hier ergens vorig jaar :p). Ik kwam hier terecht na het lezen van nieuws: Sony Reader krijgt ondersteuning voor opkomend e-book-formaat (wat een ietwat vreemd nieuwsbericht is omdat de sony reader hier meer aandacht krijgt dan de verscheidene andere readers die WEL in europa beschikbaar zijn).
Ik was vroeger in het bezit van een sony Reader (prs-500) en ondertussen al een paar maanden een tevreden bezitter van de cybook bookeen. Beiden deden hun werk prima, maar de cybook ondersteunt het mobipocket formaat, wat ONGELOFELIJK handig is om pdf/html om te zetten naar een voor de cybook perfect weergevend formaat.
Daarom is Sony nu ook gekomen met adobe DE en epub-support. Adobe heeft ervoor gezorgd dat PDFs reflowable worden. Wat adobe DE allemaal brengt weet ik niet. Maar met epub-formaat is schijnbaar de collectie voor de sony reader 100x groter geworden of zo.

Maakt mij op zich niet veel uit, omdat ik m'n eigen boeken maak, maar toch wel leuk dat er ontwikkelingen zijn.
Het interesseert vele mensen ongetwijfeld wel dat er een opensource project gestart is om een alternatief OS te bouwen voor verschillende modellen van e-readers: http://openinkpot.org/
Zeer goed nieuws omdat de support van fabrikanten op de e-readers bij geen enkel model echt formidabel is.
Er zijn dan ook niet lang readers uit. We zijn nu pas de early adaptors gepasseerd vind ik.

Text reflow in pdf, gaat dat niet enorm traag op de reader? Als ik merk dat mijn pc daar zelf al een paar seconden werk aan heeft.
Nee, de nieuwe firmware heeft de reader zeer snel gemaakt. Ik denk dat de reader n slechts 1 pagina inleest en formateert/aanpast, ipv de hele boek in 1x zoals in de vorige firmware.
De reflow is ongeveer even snel als bladeren.
Ik merkte pas dat het echt reflow was en niet zoom, toen plaatjes echt een andere plaats kregen.

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 26-07-2008 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Alleen lijken de fabrikanten zelf dat niet door te hebben.
De librie, eigenlijk de eerste generatie sony reader, is gemaakt voor manga, vandaar dat deze ook de manga-afmetingen heeft, dus ze weten het wel waarschijnlijk ;)

Alleen geven fabrikanten natuurlijk nooit perfecte omzettools of boeken die perfect aansluiten op de device. De boeken die je koopt via de sony store moeten immers ook op de computer gelezen kunnen worden.
Zowel met de sony reader als met mijn cybook moet ik met 3th party software (tnx kmf, jouw manga2ebook convertor werkt tevens fantastisch op de cybook, waar je de resolutie op 600x800 kan instellen en de cybook alles pixel-perfect fullscreen weergeeft :9~ ) aan de slag om de best mogelijke kwaliteit te halen.
Zet je ze om in PDF of enkel JPG?

Manga2ebook is gemaakt om uiteindelijk door een rasterizer omgezet te worden, zodat deze nog een betere contrast krijgt en met een inhoudsopgave and all te lezen valt op de sony reader.
Heeft cybook ook zo'n tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik zet ze om in PDF. Heb geen zin om duizenden jpg's te laten rondslingeren op men geheugenkaart en als ik ze zou omzetten naar mobipocket verlies ik men fullscreen formaat (margins...).

Ik gebruik geen andere tools meer daarna. Alles is perfect leesbaar na de omzetting (het helpt dat er geen margins zijn en de volledige 600*800 resolutie kan gebruikt worden). Inhoudsopgave heb ik niet, maar voor zover ik weet maakt manga2ebook dit ook niet aan? (ik gebruik nog een zeer oude versie momenteel, zal morgen de nieuwe wel eens proberen). De cybook zou in ieder geval inhoudstabellen in pdf moeten ondersteunen.
Het enige wat ik nog zou kunnen doen is de pdf file doorheen de mobipocket creator halen, maar in mobipocket files voegt de cybook doodleuk weer marges toe aan iedere pagina. Een gedrag dat ze hopelijk configureerbaar gaan maken in een volgende firmware update.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 01:34:
Ik zet ze om in PDF. Heb geen zin om duizenden jpg's te laten rondslingeren op men geheugenkaart en als ik ze zou omzetten naar mobipocket verlies ik men fullscreen formaat (margins...).

Ik gebruik geen andere tools meer daarna. Alles is perfect leesbaar na de omzetting (het helpt dat er geen margins zijn en de volledige 600*800 resolutie kan gebruikt worden). Inhoudsopgave heb ik niet, maar voor zover ik weet maakt manga2ebook dit ook niet aan? (ik gebruik nog een zeer oude versie momenteel, zal morgen de nieuwe wel eens proberen). De cybook zou in ieder geval inhoudstabellen in pdf moeten ondersteunen.
Manga2Ebook had ik juist geschreven zodat er een inhoudsopgave in komt. Je maakt waarschijnlijk een PDF van 1 bestand of zo?
Als je een heel directory met chapters/volumes aan archives maakt, dan krijgt de PDF een inhoudsopgave met de archives als hoofdstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:36:
Ach een literatuurfan.

Ik kan me niet herinneren dat er een overeenkomst was met het soort materiaal dat je mag lezen op een ebookreader.

Zeker als je ook manga en graphic novels kan kopen via de sony store.
Ach...het gaat niet over literatuur hoor. Maar over wat gebruikelijk is op e-readers. Ik weet wel dat er Manga op gelezen wordt, van mij mag je. Maar het is en blijft een niche mark in die in de niche markt van e-boeken zit.

Trek een willekeurige eboek winkel open, Bv www.mobipocket.com , www.harpercollins.com en kijk wat ze aanbieden. Dan vind je vele tienduizenden boeken die gebaseerd zijn op 'letters' en niet op plaatjes. De start pagina staat er mee vol, dat is dus hun 'core bussiness'

Naar manga zal je echt moeten zoeken of je zal het ergens van Darknet moeten plukken en het zelf geschikt maken. Er zijn heel actieve groepen die het op bv nieuwsgroepen aanbieden. Maar die maken het niet speciaal voor e-readers maar voor lezen op de PC

Dat is trouwens hetzelfde in een 'gewone' boekenwinkel. Loop maar eens bij een van de grootste boekenzaken van Nederland binnen (Donner). Verdiepingen vol met boeken en oh ja...ergens nog een paar strips, in de kelder geloof ik

'Letters' zijn wat de meeste mensen op e-readers lezen. En dus is een geheugen van 512 mb voor deze mensen meer dan ruim voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door Ortep op 26-07-2008 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ortep schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 07:42:
[...]

Ach...het gaat niet over literatuur hoor. Maar over wat gebruikelijk is op e-readers. Ik weet wel dat er Manga op gelezen wordt, van mij mag je. Maar het is en blijft een niche mark in die in de niche markt van e-boeken zit.

Trek een willekeurige eboek winkel open, Bv www.mobipocket.com , www.harpercollins.com en kijk wat ze aanbieden. Dan vind je vele tienduizenden boeken die gebaseerd zijn op 'letters' en niet op plaatjes. De start pagina staat er mee vol, dat is dus hun 'core bussiness'

Naar manga zal je echt moeten zoeken of je zal het ergens van Darknet moeten plukken en het zelf geschikt maken. Er zijn heel actieve groepen die het op bv nieuwsgroepen aanbieden. Maar die maken het niet speciaal voor e-readers maar voor lezen op de PC

Dat is trouwens hetzelfde in een 'gewone' boekenwinkel. Loop maar eens bij een van de grootste boekenzaken van Nederland binnen (Donner). Verdiepingen vol met boeken en oh ja...ergens nog een paar strips, in de kelder geloof ik

'Letters' zijn wat de meeste mensen op e-readers lezen. En dus is een geheugen van 512 mb voor deze mensen meer dan ruim voldoende.
En je point is? IN een stripboekenwinkel vind je verdiepingen vol met strips en oh ja... ergons nog een paar boeken, in het hoekje geloof ik.

Ik vind het heel vreemd dat je blijkbaar wel openminded genoeg is om een ebookreader aan te schaffen, maar closedminded om de volledige potential van zo'n ebookreader te willen begrijpen. :|

Zullen er echt mensen zijn die hadden gezegd dat papier enkel voor letters gebruikt mag worden en niet voor tekeningen? Vast wel...

Het grootste probleem van de huidige ebookreaders was dat het beschouwd werd als een niche markt. Daarom gingen de ontwikkelingen zo traag. Maar door de populariteit van de nieuwe e-ink readers, is de interesse echt gewekt en zien meer bedrijven heil hierin. Anders had je nu ook geen bookeen om te lezen.

Als ik m'n reader laat zien terwijl ik een boek lees, krijg ik een "oh" als reactie. Laat ik manga zien, krijg ik een "wow, waar kan ik zo'n ding halen"

Door de markt van de ebookreader te vergroten, door ook andersoortig materiaal aan te bieden, heeft iedereen er baat bij. Want dan gaat de ontwikkeling pas echt snel.

Ik zie de ontwikkeling zo,
NU [boeken, kranten, manga] :grijswaarden
BINNEN 2 JAAR [tijdschriften, strips]:kleur
2-5 JAAR: [een nieuw soort media. Tekst met bewegend beeld. Waar de krantenwebsite nu ook naar werken]: snelle refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Weet iemand wat de mogelijkheden mbt tot beveiliging van documenten zijn op e-readers? Ik moet uit zakelijke overwegingen nogal vaak gevoelige electronische documenten doornemen, vaak beveiligd met wachtwoord. Kunnen e-readers al met wachtwoorden overweg of gebruiken ze misschien een eigen systeem? Ik kan er helaas niet veel over vinden. Wellicht toekomstmuziek, maar een vingerlezer zou helemaal een uitkomst zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Roamor op 26-07-2008 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Roamor schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 11:55:
Weet iemand wat de mogelijkheden mbt tot beveiliging van documenten zijn op e-readers? Ik moet uit zakelijke overwegingen nogal vaak gevoelige electronische documenten doornemen, vaak beveiligd met wachtwoord. Kunnen e-readers al met wachtwoorden overweg of gebruiken ze misschien een eigen systeem? Ik kan er helaas niet veel over vinden. Wellicht toekomstmuziek, maar een vingerlezer zou helemaal een uitkomst zijn.
Nee, een boek OP de lezer is (nog) niet te beveiligen voor zover ik weet. Misschien dat er wel een of ander tooltje er voor is, maar ik ben het niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Hanlin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 11:53:
En je point is? IN een stripboekenwinkel vind je verdiepingen vol met strips en oh ja... ergons nog een paar boeken, in het hoekje geloof ik.

Ik vind het heel vreemd dat je blijkbaar wel openminded genoeg is om een ebookreader aan te schaffen, maar closedminded om de volledige potential van zo'n ebookreader te willen begrijpen. :|

Zullen er echt mensen zijn die hadden gezegd dat papier enkel voor letters gebruikt mag worden en niet voor tekeningen? Vast wel...
Ik ben blijkbaar niet in staat mijn 'point' op je over te brengen. Ik heb meerdere malen gezegd dat je vooral moet lezen wat je wilt lezen.

Ja ik ken stripboeken winkels. Meestal een klein zaakje met een erg enthousiaste man achter de kassa die het zaakje draiende houdt. Soms wel met 2-3 personeels leden. De bekende stripwinkel Dik Bos in Rotterdam is nu wegens vakantie gesloten. Botweg omdat de enige man die er werkt ook even weg moet. Yendor heeft niet eens een echte website, geen tijd voor. De wat grotere stripwinkel 'Blunder' in Utrecht heeft een paar 'verdiepingen' ter grootte van de koffie hoek van het station.

Een 'algemene' boekenzaken zijn gewoon vele malen groter. Donner is in zijn eentje waarschijnlijk een tikje groter dan dan alle stripboeken winkels in Nederland bij elkaar.
En dat is er slechts één van een hele grote keten (selexyz)
www.donner.nl

Donner Lijnbaan is één van de grootste en best gesorteerde boekhandels in Nederland (6000m2). Gevestigd in een monumentaal gebouw in het hart van Rotterdam. Donner verkoopt boeken sinds 1912 en heeft thans een collectie van 250.000 boektitels in huis.
Ze hebben de afmetingen van een kleine V&D vestiging met acht grote verdiepingen.

Manga gaat prima, dat is gemaakt voor dit formaat. Meestal één tekening per pagina op A6 formaat. (Ja ik weet dat er uitzonderingen zijn) Maar ook de stripwereld is nogal 'verdeeld' Het lezen van een strip die gemaakt is voor A4 zoals vele Europese strips is een stuk lastiger op een A6 formaat reader. Je zal hem toch een factor 4 moeten vekleinen. Echt veel leesbaarder wordt hij daar niet van. Dus zelfs van alle strips zijn er heel wat die slecht leesbaar blijven op een reader.

Het gaat me er niet om dat je geen strips mag lezen op de bookreader. Dat heb ik nergens gezegd. Maar het point is dat de Manga is een niche van de strip markt en strips zijn een niche in de totale boeken markt. En dat de eraders weer een niche markt zijn in de totale boekenmarkt.

Er zijn botweg meer 'lees' boeken die makkelijk op een reader kunnen dan 'kijk' boeken.

En als je dus iets gaat maken probeer je met zo eenvoudig mogelijke middellen een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Simpelweg een reader maken waarop je eenvoudig de volop aanwezige letters kan lezen is veel sneller dan dat ding ook nog is gaan uitbreiden met dingen die slechts voor 10% van de mensen van (deel)belang zijn.

En of je het nu leuk vind of niet, er is ook een relatie tussen het soort boeken wat iemand leest en zijn financiele draagkracht. Heel generaliserend gezegd (Ja, ik weet dat er uitzonderingen zijn)

Jongeren lezen meer strips, ouderen meer boeken.
Jongeren studeren/hebben weinig geld, ouderen werken/hebben meer geld.
Hoog opgeleide mensen lezen meer, Hoog opgeleide mensen hebben meer geld.

Eboek readers zijn geen eerste levensbehoefte, eboek readers zijn duur.

En al die dingen samen zorgen er voor dat de vermoedelijke ereader koper waarschijnlijk eerder een jaar of 40 is met een HBO/Universitaire opleiding en een goede baan dan een 17 jarige die net aan het MBO is begonnen. Als dat je doelgroep is ga je je echt niet inspannen om hem te optimaliseren om er Manga op te kijken.

Kortom mijn 'point' in nog andere woorden:

Voor een fabrikant van ereaders is het niet rendabel om er mega veel geheugen in te proppen. Het kost geld, het maakt de meeste kopers niets uit en je kan altijd later het model exta large uitbrengen. (Dat heeft Bookeen gedaan) Of je hangt er een SD slot aan en ze zoeken het maar uit. Maar veel aandacht zullen ze er niet aan geven. Die tijd kunnen ze beter spenderen aan de andere klanten. Dat levert veel meer op.

Het is finacieel gezien niet erg slim om te proberen 100% te halen. Waarschijnlijk kan je met 20% van de moeite al 80% van het resultaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Blijkbaar heb je geen idee over de manga/stripmarkt, dus blijf maar elitair bezig.

Is er ergens een woord gerept over hoeveel INTERN geheugen een reader moet hebben? Sony heeft het nu wel heel goed voor elkaar, aangezien zij wel een reader kunnen uitbrengen die prima uit te breiden is. Met de vorige firmwareversie kon de reader al zowel memory stick als SD TEGELIJKERTIJD gebruikt worden.
Voor elk wat wils dus. Ja, er zijn twee poorten.
Met de firmware upgrade is de SD-poort geupgrade naar SDHC, waarmee de data-opslagbeperkingen in principe totaal verdwenen is.

En dan kom jij met ...
"mensen hebben nooit zoveel geheugen nodig" (64k anyone),
"tis een niche markt" (kijk eens hoeveel een gemiddelde jongere spendeert aan gadgets.)

Als ereaders een kans wilt maken om te slagen, is juist door de jongere markt aan te vallen. Scholen die een ereader gebruiken ipv 10kg boeken per persoon.
Jongeren (en ouderen) die strips en magazines kunnen gaan lezen op hun reader.

Denk jij dat jij nog jouw boeken kan kopen als na x jaar blijkt dat ebooks niet winstgevend genoeg is omdat niemand een ereader koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op maandag 28 juli 2008 @ 09:55:
Blijkbaar heb je geen idee over de manga/stripmarkt, dus blijf maar elitair bezig.
Ik heb al een keer of 3-4 gezegd dat je van mij mag lezen wat je wilt.

Ik kijk simpelweg naar de omzet en grootte van de winkels. Heeft weinig met eilitair te maken maar wel met financieel. Ik noemde zelfs een aantal voorbeelden. Jij hebt ze nog nergens genoemd. Heb je de links wel bekeken die ik je gaf? Dat ze in Japan manga lezen heeft weinig te maken met de Europese markt. Maar als je zo zeker bent dat ik het helemaal mis heb, noem voor de grap eens één strip winkel in Europa die de helft van de afmetingen heeft van Donner.

Nogmaals...kom eens met gegevens. Tot nu toe loop je alleen maar te roepen dat ik ongelijk heb maar laat nergens iets van enig bewijs zien. Er zijn werkelijk miljoenen leesboeken beschikbaar voor Ereaders. Een groot deel legaal en gratis. En die worden dus niet gelezen door scholieren.
En dan kom jij met ...
"mensen hebben nooit zoveel geheugen nodig" (64k anyone),
"tis een niche markt" (kijk eens hoeveel een gemiddelde jongere spendeert aan gadgets.)
Dat een jongere geld uitgeeft aan gadgets heeft werkelijk niets te maken met het feit dat niet alle mensen boeken lezen, dat maar en deel van de boeken lezers strips leest en dat slechts een deel van de stips lezers manga leest. En dat daarvan maar een deel een reader wil. Dat is dus de definitie van een niche markt.

Leest eens echt wat er staat en kom niet met een reflex reactie. Ik geef aan wat de huidige 'doelgoep' is. En die is (voorlopig) dik tevreden. Ik gaf zelfs aan dat uitbreiden kon en dat het (financieel) heel handig is dat pas later te doen. Dat jij persoonlijk niet in de huidige doelgroep valt is gewoon iets wat is zoals het is. Ik val ook wel eens niet in een doelgroep, bv tampons. Maar dat maakt het product nog niet fout.

(Oh ja en het was 640 kb wat volgens de urban myth werd gezegd door Bill Gates. Hier kan je lezen wat de achtergrond was en waarom het werd gezegd en of het wel waar was http://www.faktoider.nu/640kb_eng.html)
Als ereaders een kans wilt maken om te slagen, is juist door de jongere markt aan te vallen. Scholen die een ereader gebruiken ipv 10kg boeken per persoon.
Jongeren (en ouderen) die strips en magazines kunnen gaan lezen op hun reader.
Ja het is leuk als alle scholieren een ereader gaan kopen. Maar ik kan je garanderen dat ze liever een iPod of een iPhone kopen dan een (kwetsbare) eReader.

Dat dat later misschien anders wordt is prima...maar we hebben het over de wereld nu en niet over die van over 10 jaar.
Denk jij dat jij nog jouw boeken kan kopen als na x jaar blijkt dat ebooks niet winstgevend genoeg is omdat niemand een ereader koopt?
Heb jij wel eens uitgezocht hoeveel van die dingen er worden verkocht? Het afgelopen jaar waren ze niet aan te slepen en bijna permanent uitverkocht. Van alle merken dus. Het is (in deze markt) volkomen zinloos om te proberen ze ook aan scholieren te slijten. Er zijn er gewoonweg niet voldoende beschikbaar. Pas nu begint de markt een beetje rustiger te worden.

Nogmaals lees eens wat ik schrijf. Ik gaf heel duidelijk wat op dit moment de gemiddelde kopers zijn. Het maakt niet uit of jij dat liever anders ziet, het is de financiele werkelijkheid.

Het is op dit moment geen massa markt maar in een een hele kleine zeer specialistische markt van early adaptors die ouder zijn, veel geld hebben en voornamelijk leesboeken lezen. Het maakt (op dit moment) helemaal niets uit dat er jongeren zijn die Manga lezen.

Als je met de huidige kopers als bedrijf je eerst kosten kan wegwerken en een naam kan opbouwen kan je later uitbreiden. Als je teveel tegelijk wil doen ga je onderuit. Ze werken met kleine stapjes. Waarom dacht je dat je bv de Sony en de Kindle alleen in de VS kan krijgen? Ze kunnen helemaal niet voldoende leveren voor de rest van de wereld. Laat staan aan ook nog eens een hele andere doelgroep met duidelijk andere eisen. Alleen een kleintje als Bookeen heeft het aangedurft om wereldwijd te gaan leveren. Maar die is slechts bekend bij een selecte groep mensen

*** The End ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Helaas. Geen e-reader voor mij. Ik heb het iedere keer overwogen en iedere keer afgehaakt op de prijs. 300,- is te veel. Ik heb nu tweedehands een htc gekocht, met een net voldoende groot scherm, voor 180,-. Het is niet optimaal, maar het voldoet. Zo heb ik telefoon, agenda, e-mail, notes, muziek en mijn e-books bij de hand.

Daar kan een e-reader helaas niet tegenop.

En nee, strips bekijken gaat niet ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motrax schreef op maandag 28 juli 2008 @ 13:28:
Helaas. Geen e-reader voor mij. Ik heb het iedere keer overwogen en iedere keer afgehaakt op de prijs. 300,- is te veel. Ik heb nu tweedehands een htc gekocht, met een net voldoende groot scherm, voor 180,-. Het is niet optimaal, maar het voldoet. Zo heb ik telefoon, agenda, e-mail, notes, muziek en mijn e-books bij de hand.

Daar kan een e-reader helaas niet tegenop.

En nee, strips bekijken gaat niet ;)
Vanaf welk bedrag zou jij een ereader aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hmm. Lastige vraag. Ik denk tussen de 100,- en de 150,-. Het is dan nog steeds een flink bedrag, maar wel redelijk voor een elektronisch 'gadget'. Een gadget dat ik dan wel erg veel zal gebruiken, ik lees behoorlijk wat.

Deels is het probleem dat ik een oude Rocket e-book thuis heb liggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.digibieb.nl/content/ebook_groot2.jpg
Voordelen:
* Groot scherm
* Lage resolutie (= grote letters, hoewel ook instelbaar)
* Touchscreen
* Ongeveer een uur accu

Voor thuisgebruik ideaal en wanneer op reis en omvang geen bezwaar is ook goed te doen.

Nadelen:
* 4 MB opslag (6-8 grote boeken, wordt gecomprimeerd)
* Verder ligt het zwaar in de hand en wil je het graag ondersteund hebben
* Gare legacy connectie met pc, serieel. Ik kan het alleen via mijn pc verbinden, niet met laptop e.d.

Daarnaast ben ik veel op reis en zou ik wel een modernere e-book willen hebben, maar dan kom je al gauw op 300,- uit, een forse pda/mda/smartphone dus. Een relatief groot scherm voor een telefoon met touchscreen, waar e-books redelijk op getoond kunnen worden.

Ik kan nu geen foto maken van mijn smartphone omdat ik in het buitenland zit en de enige camera bij me op mijn telefoon zit ( :+ ), maar als ik er aan denk zal ik eens wat voorbeeldjes posten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Motrax op 28-07-2008 17:54 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok idd, 300 euro is nogal vrij prijzig. Laat staan een iliad ;)

Er bestaan nog steeds spiegels :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Lage resolutie (heeft niets te maken met de grootte van je letters, een hoog dpi wel) en "een uur accu" (wtf? de batterij van een e-reader gaak wekenlang mee) zou ik niet bepaald voordelen noemen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 14:44
Klopt, als de E-Readers echt door willen breken moet de prijs flink omlaag. Voor 200 euro doe ik het. 300 wordt mij net teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Boeboe schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:59:
Lage resolutie (heeft niets te maken met de grootte van je letters, een hoog dpi wel) en "een uur accu" (wtf? de batterij van een e-reader gaak wekenlang mee) zou ik niet bepaald voordelen noemen :p
Okay, je hebt gelijk. De accuduur is niet denderend, maar we hebben het wel over aan apparaat waar ik niks voor heb betaald. Voor binnenhuis gebruik is een uur meer dan voldoende ;)

Resolutie is waar mensen zich vaak op verkijken rondom e-bookreaders. Mijn lcd klok kan met 10x10 pixels al voldoende cijfers weergeven. Letters heb je 'iets' meer voor nodig, maar echt niet veel.

Resolutie is pas van belang als je plaatjes bekijkt (manga :+ ) en je een beetje kwaliteit wil.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Niet online
Voor ongeveer 200 euro kun je al een ebookreader krijgen (de Sony is op eBay te koop voor 279 dollar, omgerekend 177 euro, inclusief verzendkosten is dat dus ongeveer 200 euro!). Plus, de e-inkt leest een stuk fijner dan een pda-scherm met backlight. Ik las altijd op mijn HX4700 (en later op mijn HP214, beide een resolutie van 640x480), maar dat is toch wel vermoeiend voor de ogen.

Nu kan ik niet wachten tot de Sony reader binnen is (mijn vriend heeft hem voor me besteld als verjaardagscadeau, en ik weet dat al, omdat ik op het punt stond om hem zelf te bestellen). Nu duimen dat hij zonder extra kosten door de douane komt...

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tharoy schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:44:
Klopt, als de E-Readers echt door willen breken moet de prijs flink omlaag. Voor 200 euro doe ik het. 300 wordt mij net teveel.
Alles wat net nieuw is, is is vreslijk duur. Kijk maar naar een laptop van 12 jaar geleden. Voor de prijs van zo'n ding kon je een kleine auto kopen. Nu stunten ze met prijzen van 150 Euro. Iedereen roept wel dat ze niets kunnen, maar ze zijn krachtiger dan die eerste die ik noemde.

Er was tot voor kort een tekort aan de e-inkt schermen zelf. Mijn reader kwam uit de eerste 'batch'. Die werd op zondag ochtend om 8 uur aangekondigd. Ik bestelde hem om 10 uur en zondag avond was alles al uitverkocht. De wachtijd voor de mensen die op maandag bestelden was een bijna maand. Later werd dat nog erger. Levertijden van 2 maanden voor een bestelde reader kwamen voor. Dus ze kunnen vragen wat de gek (Mensen zoals ik dus ;) ) er voor geeft.

Zodra er een tweede fabrikant van e-inkt schermen komt zal de prijs wel snel dalen.
Motrax schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:12:
Resolutie is pas van belang als je plaatjes bekijkt (manga :+ ) en je een beetje kwaliteit wil.
Ook voor letters hoor :) Je ziet het al bij het verschil tussen een goede en een slechte printer. Het is wel leesbaar met een oude dot-matrix, maar een een boek in offset druk is toch wel prettiger. De huidige readers hebben een resolutie die in de hoek van de laserprinters ligt met 166 dpi. Je kan dan ook veel meer spelen met verschillende fonts. Er zijn fonts die het prima doen op papier. Anderen zijn weer speciaal ontwikkeld voor beeldschermen. Om puur te begrijpen wat er staat werkt alles wel. Maar als je een paar uur wil lezen is het heel prettig als je bv je font één puntje groter/kleiner kan maken en kan kiezen tussen een font met of zonder schreef. Ik merk dat ik voor mijn reader echt een ander font (met schreef) kies dan voor mijn computers, bijna altijd zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand met nog meer ervaringen? O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Mja, je zal er nog steeds relatief veel voor betalen hoor. Dat is het nadeel van early adopter te zijn ;).
Momenteel lijken de meningen het meest verdeeld te zijn tussen de sony prs-505 en de cybook bookeen, wat meest populaire lezers betreft. Ik denk niet dat je veel kan misdoen met een van die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Jullie noemen het een voordeel dat de readers geen backlight hebben, maar ik lees redelijk vaak in het donker. Dan zou ik het toch handig vinden als er iets van verlichting in het apparaatje is ingebouwd, wat je dan natuurlijk altijd uit kunt zetten. Missen jullie niet zoiets?

En daarnaast zou ik 'm ook willen gebruiken voor leerboeken. Maar daar moet je redelijk vaak in terugbladeren en eigenlijk ook wel in markeren. Heeft er al iemand een cursus mee gedaan bv? En hoe beviel dit?

[ Voor 27% gewijzigd door MightyMauz op 03-08-2008 13:35 ]

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
Lord_Asswipe schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 11:12:
Jullie noemen het een voordeel dat de readers geen backlight hebben, maar ik lees redelijk vaak in het donker. Dan zou ik het toch handig vinden als er iets van verlichting in het apparaatje is ingebouwd, wat je dan natuurlijk altijd uit kunt zetten. Missen jullie niet zoiets?
Nee, ik doe dan gewoon een leeslampje aan. Een reader die licht geeft in een verder geheel donkere omgeving lijkt me ook niet heel fijn voor m'n ogen.
En daarnaast zou ik 'm ook willen gebruiken voor leerboeken. Maar daar moet je redelijk vaak in terugbladeren en eigenlijk ook wel in markeren. Heeft er al iemand een cursus mee gedaan bv? En hoe beviel dit?
Heb zelf een Cybook, die is perfect geschikt voor leesboeken maar voor meer eigenlijk ook niet. Aan studieboeken en encyclopedieën hoef je eigenlijk niet te beginnen omdat het bladeren en navigeren simpelweg te traag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Licht 'in' het apparaat gaat niet. E-paper is niet doorzichtig. Gewone boeken trouwens ook niet. Die kan je ook niet in het donker lezen. Het is echt een voordeel dat het zo werkt. Een lichtgevend scherm is onprettig aan je ogen. Daarom leest bv ook een laptop onprettig. Natuurlijk kan je wel een tijdje er naar kijken en dingen opzoeken. Maar echt lezen, statische tekst dus, is op den duur erg vermoeiend. Een lichtje zou trouwens rampzalig zijn voor je batterij tijd. Een e-reader gebruikt nl bijna geen stroom. Alleen het wisselen van de pagina's kost stroom. Er zit een erg kleine batterij in, maar je doet bijna een week stevig lezen met een lading. Als je daar licht mee wil maken valt dat terug naar een paar uur.

Er zijn wel clip-on lichtjes verkrijgbaar. Die kan je ook op gewone boeken gebruiken. De meningen zijn er erg verdeeld over. Ze maken je reader behoorlijk zwaarder en de verlichting is niet uniform
kNarf_ schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:03:
Heb zelf een Cybook, die is perfect geschikt voor leesboeken maar voor meer eigenlijk ook niet. Aan studieboeken en encyclopedieën hoef je eigenlijk niet te beginnen omdat het bladeren en navigeren simpelweg te traag gaat.
Ik heb er wel een woordenboek in. Dat werkt dat weer wel prima. Als je bv Engels leest en een woord niet weet selecteer je het en *plop* daar is de uitleg. Normaal zoek je maar zelden iets op. je gokt gewoon wat een woord betekend. Maar nu kijk ik echt regelmatig.

Maar een studie boek lijkt me inderdaad lastig. je kan natuurlijk de bookmarks gebruiken. Maar echt vlot werkt dat niet

[ Voor 21% gewijzigd door Ortep op 03-08-2008 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of er moet een E-Book komen waarbij er een klein touchscreen bij zit waardoor je met een soort van touchflo principe door alle paginas heen kan bladeren en dan 2x tikken en de bladzijde komt dan op eink scherm. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Die is er al. Dat is de Iliad. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Voor 650 Euro heb je er al een :|
Dat is dus bijna 2 keer zo duur als een Cybook en bovendien gaan de batterijen maar iets van één dag mee

[ Voor 33% gewijzigd door Ortep op 03-08-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Ortep schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:10:
[...]

Licht 'in' het apparaat gaat niet. E-paper is niet doorzichtig. Gewone boeken trouwens ook niet. Die kan je ook niet in het donker lezen. Het is echt een voordeel dat het zo werkt. Een lichtgevend scherm is onprettig aan je ogen. Daarom leest bv ook een laptop onprettig. Natuurlijk kan je wel een tijdje er naar kijken en dingen opzoeken. Maar echt lezen, statische tekst dus, is op den duur erg vermoeiend. Een lichtje zou trouwens rampzalig zijn voor je batterij tijd. Een e-reader gebruikt nl bijna geen stroom. Alleen het wisselen van de pagina's kost stroom. Er zit een erg kleine batterij in, maar je doet bijna een week stevig lezen met een lading. Als je daar licht mee wil maken valt dat terug naar een paar uur.
Mijn laptop leest volgens mij onprettig, omdat het ding onhandelbaar is en op de donkerste stand nog steeds veel te veel licht geeft (als het donker is dan he). En volgens mij valt het rampzalig zijn voor de accuduur ook wel mee. Als er bijvoorbeeld twee leds in zouden zitten, die je ook nog eens uit zou kunnen zetten, dan denk ik dat je nog steeds meerdere avonden rond komt.
Een apart lampje moet je ook weer meeslepen en moet er altijd onhandig opgeklikt worden, als het in het design weggewerkt kan worden, dan zou dat voor mij zeker een pluspunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_Asswipe schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:26:
[...]

Mijn laptop leest volgens mij onprettig, omdat het ding onhandelbaar is en op de donkerste stand nog steeds veel te veel licht geeft (als het donker is dan he). En volgens mij valt het rampzalig zijn voor de accuduur ook wel mee. Als er bijvoorbeeld twee leds in zouden zitten, die je ook nog eens uit zou kunnen zetten, dan denk ik dat je nog steeds meerdere avonden rond komt.
Een apart lampje moet je ook weer meeslepen en moet er altijd onhandig opgeklikt worden, als het in het design weggewerkt kan worden, dan zou dat voor mij zeker een pluspunt zijn.
Wellicht een lichte gloed over de tekst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lord_Asswipe schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:26:
Als er bijvoorbeeld twee leds in zouden zitten, die je ook nog eens uit zou kunnen zetten, dan denk ik dat je nog steeds meerdere avonden rond komt.
Leds gebruiken net zoveel stroom als de reader zelf, per stuk dan wel te verstaan. En met twee ledjes kan je niet netjes uitlichten. Ze geven een hele nauwe lichtbundel. Tenzij je ze er van boven af van een redelijke afstand op laat schijnen, krijg je een fel uitgelichte cirkel of streep met daarnaast nauwelijks licht. Maar dan heb je je clip on lampje weer. Je hebt er al gauw 6-8 nodig als je dat vanaf de zijkant een beetje egaal wil doen. Toegegeven, je hebt dan de mogelijkheid ze per stuk wat zwakker te laten branden, maar dan zijn het er wel 8 die stroom gebruiken, je trekt zo 100-120 mA. dan is je accu in een uur of 5 leeg. Maar ja, je moet ze wel weer ergens kwijt. Dat betekent dat de rand weer dikker moet worden. Je kan nl niet van achteren af belichten. Zoals ik al eerder schreef: e-paper is ondoorzichtig, net als een echt boek. Je zal hoe dan ook van boven af moet belichten

En wees nu eens eerlijk. Hoe vaak leest iemand in het stikke donker? Dat doe je met een normaal boek ook niet. Gewoon een bed/lees lampje aan doen is een stuk eenvoudiger en comfortabeler.

Heb je eigenlijk wel eens e-paper gezien? Zodra je het echt in werking hebt gezien weet je precies waar het hier over gaat. Het is een vervanging van papier, niet de vervanging van een beeldscherm of zo.

Ja, in het donker kan je niet lezen. Dat geldt voor e-readers net zo goed als voor papier. Maar je kan het weer wel op het terras/strand in de felle zon. En je kan daarbij ook lezen onder iedere kijkhoek. De reader is ook extreem licht en dun. Dat kan alleen maar als er geen zware accu's in zitten of dikke randen waarin ledjes moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 04-08-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 20:13:
Die is er al. Dat is de Iliad. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Voor 650 Euro heb je er al een :|
Dat is dus bijna 2 keer zo duur als een Cybook en bovendien gaan de batterijen maar iets van één dag mee
Als NRC abbonement kan je er 1 krijgen voor 500 euro. Het is nog wel erg duur. Hoop dat de prijs snel omlaag gaat naar 400 of 300 O+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 09:48:
Als NRC abbonement kan je er 1 krijgen voor 500 euro. Het is nog wel erg duur. Hoop dat de prijs snel omlaag gaat naar 400 of 300 O+ euro.
By het abbonement toch? Dus dat komt er nog bij. Maar ok, je hebt dan wel de krant ook.

Ik heb een Iliad in mijn handen gehad. Hij kan erg veel, wifi, aantekeningen maken, Wacom scherm. En natuurlijk is het scherm fors groter. Maar dat vreet stroom en eigenlijk vind ik hem veel te groot om comfortable als boek te gebruiken. Ik denk dat het twee verschillende doelgroepen zijn. Cybook/Sony/Kindle voor de mensen die boeken willen vervangen en gewoon een paar uur willen lezen. En de Iliad voor menen die een naslagwerk of krant willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:37:
[...]

By het abbonement toch? Dus dat komt er nog bij. Maar ok, je hebt dan wel de krant ook.

Ik heb een Iliad in mijn handen gehad. Hij kan erg veel, wifi, aantekeningen maken, Wacom scherm. En natuurlijk is het scherm fors groter. Maar dat vreet stroom en eigenlijk vind ik hem veel te groot om comfortable als boek te gebruiken. Ik denk dat het twee verschillende doelgroepen zijn. Cybook/Sony/Kindle voor de mensen die boeken willen vervangen en gewoon een paar uur willen lezen. En de Iliad voor menen die een naslagwerk of krant willen vervangen.
Als je al een abonnement heb op de NRC krijg je korting. En dat heb je dan toch al, dus kost geen extra geld. De groote lijkt mij inderdaad een nadeel. Ik zou ze allemaal in mijn handen willen hebben. Maarja, waar vind je ze allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Volgens mij zit de dichtsbijzijnde die alles heeft hier
http://www.justread.de/home/

Justread - Falk Kühnel

Falk Kühnel
Am Lappenweiher 3
53127 Bonn
Hangt er vanaf waar je woont dus. Ik woon er ver vandaan, maar rijd er regelmatig langs. Maar het is niet iets wat ik 'even' doe

De Iliad is te vinden bij Donner.

[ Voor 19% gewijzigd door Ortep op 04-08-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Ortep schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 00:08:
Heb je eigenlijk wel eens e-paper gezien? Zodra je het echt in werking hebt gezien weet je precies waar het hier over gaat. Het is een vervanging van papier, niet de vervanging van een beeldscherm of zo.
Dat is dus het probleem, waar zie je zo'n ding? En voor mij is het een vervanger van papier én van beeldscherm. Ik vind een leeslampje helemaal niet zo handig, dan kun je vaak maar in 1 houding lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De volgende keer dat ik bij donner ben ga ik ernaar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lord_Asswipe schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:43:
Dat is dus het probleem, waar zie je zo'n ding? En voor mij is het een vervanger van papier én van beeldscherm. Ik vind een leeslampje helemaal niet zo handig, dan kun je vaak maar in 1 houding lezen.
Dat jij het graag als vervanger van een beeldscherm ziet is prima. Maar daar zijn ze niet voor gemaakt. Dingen die alles combineren zijn vaak goed in niets. Ik wil ook geen gecombineerde grasmaaier-vaatwasser-televiesie-magnetron

Ik heb hier net aangegeven waar je ze kon bekijken. Maar als je daar niet heen wilt/kunt gaan zal je op de ervaringen van mensen af moeten gaan die er wel een hebben. En je gaf zelf al aan:
Blijkbaar vinden de gebruikers het geen probleem. Want als mensen zeggen dat een bepaalde eigenschap een voordeel is, missen ze het omgekeerde ervan niet.
Maar het staat je volkomen vrij om gewone papieren boeken in het donker te lezen. Blijkbaar kan je dat en zal het met een e-reader ook wel lukken

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 04-08-2008 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Ik heb vandaag de Iliad in m'n handen gehad bij de Selexyz. Daar heb ik er een uur mee gespeeld en ik vind het een heel mooi apparaat. Ook de invoer met de pen is wel ideaal, volgens mij zou ik daar bijvoorbeeld best mijn collegeaantekeningen op kunnen maken. En lezen gaat heel natuurlijk, zowel de kranten zoals de NRC, NYT als de boeken die erop stonden waren fijn te lezen. En in de MobiReader kon gemakkelijk de grootte worden aangepast.

Volgens mij wordt zo'n e-reader echt wel mijn volgende gadget, maar 300 euro extra voor tekstinvoer, daar moet ik ook nog heel erg over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lord_Asswipe schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 00:12:
Volgens mij wordt zo'n e-reader echt wel mijn volgende gadget, maar 300 euro extra voor tekstinvoer, daar moet ik ook nog heel erg over nadenken.
Dat begrijp ik volkomen. Ik dacht ook eerst aan de Iliad. Ik vond het gruwelijk veel geld Maar mijn 'doel' was simpelweg het lezen van boeken. Aantekeningen zijn leuk, maar geen must en wifi of een touch screen ook niet . Dus toen de Cybook voor 350 Euro verkrijgbaar werd in Europa (Als enige) heb ik die direct gekocht. Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand die naslag werken nodig heeft voor de Iliad gaat. dan zijn afmetingen en batterij duur ineens van ondergeschikt belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Misschien is de nieuwe iLiad Book Edition een uitkomst, want daar kun je ook mee schrijven is door het achterwege laten van WiFi 100 euro goedkoper. Dat is toch al weer een slok op een borrel. WiFi is leuk, maar ik heb mijn laptop eigenlijk ook altijd wel in de buurt, dus noodzaak is het zeker niet. Waarschijnlijk zal het opladen 's nachts aan de laptop zijn, dan kan hij ook mooi synchroniseren.
Iemand al ervaringen met de Book Edition?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_Asswipe schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 00:12:
Ik heb vandaag de Iliad in m'n handen gehad bij de Selexyz. Daar heb ik er een uur mee gespeeld en ik vind het een heel mooi apparaat. Ook de invoer met de pen is wel ideaal, volgens mij zou ik daar bijvoorbeeld best mijn collegeaantekeningen op kunnen maken. En lezen gaat heel natuurlijk, zowel de kranten zoals de NRC, NYT als de boeken die erop stonden waren fijn te lezen. En in de MobiReader kon gemakkelijk de grootte worden aangepast.

Welke Selexyz is dit als ik vragen mag? In Utrecht staat de Iliad in een gesloten glazen kast. Het aantekeningen maken lijkt me erg onhandig, omdat de pen 'dik' schrijft. Een aantekening in de kantlijn van een boek kan dan niet echt (kan je eigenlijk aantekeningen maken in de boeken die je leest?).
Velvet schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:28:
Voor ongeveer 200 euro kun je al een ebookreader krijgen (de Sony is op eBay te koop voor 279 dollar, omgerekend 177 euro, inclusief verzendkosten is dat dus ongeveer 200 euro!). Plus, de e-inkt leest een stuk fijner dan een pda-scherm met backlight. Ik las altijd op mijn HX4700 (en later op mijn HP214, beide een resolutie van 640x480), maar dat is toch wel vermoeiend voor de ogen.

Nu kan ik niet wachten tot de Sony reader binnen is (mijn vriend heeft hem voor me besteld als verjaardagscadeau, en ik weet dat al, omdat ik op het punt stond om hem zelf te bestellen). Nu duimen dat hij zonder extra kosten door de douane komt...
Wat is de link voor de Sony reader via eBay, ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Het was de Van Piere in Eindhoven. Daar staat hij ook in een glazen kast, maar staat erbij: vraag bij de servicebalie om een demonstratie. Toen haalde ze van achter hun demomodel, het was wel de iLiad v1 en daar heb ik zolang mee mogen spelen als ik wilde.
En over die aantekeningen: je kunt kiezen hoe dik de pen schrijft. En de dunste modus is echt heel dun. Ik vond dat duidelijk te dun, dus ik heb verder geprobeerd in medium en dat werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:04:
[...]

Welke Selexyz is dit als ik vragen mag? In Utrecht staat de Iliad in een gesloten glazen kast. Het aantekeningen maken lijkt me erg onhandig, omdat de pen 'dik' schrijft. Een aantekening in de kantlijn van een boek kan dan niet echt (kan je eigenlijk aantekeningen maken in de boeken die je leest?).

[...]

Wat is de link voor de Sony reader via eBay, ik kan het niet vinden.
Deze bijvoorbeeld.

Voor het geval de link onderhand dood is:
Je kunt hem bestellen bij Datavision (die leveren ook voor Amazon, maar Amazon verstuurt de Sony niet naar Europa, Datavision wel). Reken er nog wel douanekosten bij (50 euro), want ze doen niet aan valse bedragen of 'gift' op het pakje zetten. Grote kans dat je moet betalen (ik moest dat wel). Ze sturen wel lekker snel (die van mij was er binnen een week!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben even langs gegaan en met iemand van het personeel er bij mocht ik de iLiad even gebruiken. Het apparaat is lekker licht en de schrijf dikte is inderdaad prima. Wel heeft het schrijven iets vertraging, dat is wat vervelend.

Voor de rest een prima apparaat. Pagina's omslaan is ook niet zo traag als ik gedacht had. Jammer dat ik het maar zo kort kon proberen. Ze zei dat er daar al aardig wat zijn verkocht, volgens mij loopt de iLiad wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Velvet schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 17:07:
Je kunt hem bestellen bij Datavision (die leveren ook voor Amazon, maar Amazon verstuurt de Sony niet naar Europa, Datavision wel). Reken er nog wel douanekosten bij (50 euro), want ze doen niet aan valse bedragen of 'gift' op het pakje zetten. Grote kans dat je moet betalen (ik moest dat wel). Ze sturen wel lekker snel (die van mij was er binnen een week!).
Het zijn mooie prijzen. Maar hou er wel rekening mee dat de garantie 'nul' is. Het ding is immers officieel niet leverbaar in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Niet online
Eergisteren heb ik mijn Sony binnengekregen, en ik ben er nu al een paar dagen mee aan het spelen. Prima apparaat, voelt erg degelijk aan, en het bijgeleverde cover beschermt de reader al redelijk.

Wat dingetjes die me op zijn gevallen:
- Als je de pagina's omslaat, wordt het beeld steeds even helemaal zwart. Is dit een eigenschap van ebookreaderschermen in het algemeen, of alleen van de Sony?
- Het bijgeleverde programma van Sony (eBook Library) crasht af en toe als je meerdere files tegelijk wilt importeren. Of dit aan het programma ligt, of aan een (op de een of andere manier) niet compatibele file, is me nog niet duidelijk.
- Het updaten van de firmware van de reader ging heerlijk automatisch, de software gaf aan dat er een update was, en je kon zelf kiezen of deze geïnstalleerd moest worden.
- Ik moet nog wel even kijken naar de "PDF-reflow"-feature, of dit goed werkt, meld ik nog wel.
- De reader is zwaarder dan je verwacht, niet te zwaar, maar heeft daardoor wel een erg degelijke uitstraling.
- Handig dat je sneller kunt bladeren door de bladerknop langer ingedrukt te houden. Je springt dan tien pagina's in een keer vooruit.
- Fijne positionering van de knoppen.
- In de zon lezen is heerlijk (geen verblindende achtergrond of spiegeling, gewoon ontspannen lezen)!

Ik moet nog even kijken hoe je meta-informatie toevoegt aan RTF-bestanden, maar verder ben ik dik tevreden!

Edit:
Ik heb gevonden hoe je informatie toevoegt aan RTF-bestanden.
Open de file in Notepad (/-++) en kijk naar de eerste regel. Die begint met iets als:
code:
1
2
{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang2057{\fonttbl {\f0\fswiss\fcharset0 Arial;}}
{\*\generator Msftedit 5.41.21.2508;}\viewkind4\uc1\pard\f0\fs30 Formatting test\par}

Voeg direct na
code:
1
{\rtf1

de volgende tags in:
code:
1
{\info{\title Dit is de titel }{\author Schrijver}}

Opslaan, en nu kan de reader je boek zowel op titel als op schrijver uitlezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Velvet op 09-08-2008 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Velvet schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 14:16:
Wat dingetjes die me op zijn gevallen:
- Als je de pagina's omslaat, wordt het beeld steeds even helemaal zwart. Is dit een eigenschap van ebookreaderschermen in het algemeen, of alleen van de Sony?
Het is niet speciaal een eigenschap. Bij de Cybook kan je het kiezen of je het wil. Het schijnt zo te zijn dat het aansturen van de inkt 'bolletjes' niet perfect gaat. Als je dus alleen de veranderingen aanstuurt blijft er een soort vage tekst achter. Het is niet hetzelfde als dead pixels. Ze doen het wel, maar soms mis je er gewoon eentje die deze keer even traag reageert. Door hem eerst zwart of wit te maken begin je in principe vanuit dezelfde posite. Een soor wissen vooraf dus. Dan valt de ghosting niet op.
Het voordeel is dat je duidelijker teksten krijgt. Het nadeel is dat het wisselen iets trager gaat en dat je wat meer stroom gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 11-08-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Op dit moment bne ik aan het twijfelen of ik een iliad ereader aan zal schaffen of niet. Ik lees vooral developer boeken (dus veel code samples etc) en maak ook veel gebruik van een schrijfblok als ik aan het proggen ben ( een notepad venstertje met 'geheugen' erin vind ik zeer irritant werken). Dus vandaar de keuze om een iliad te gaan kopen.

De vraag is echter hoe lekker werkt dat schrijven erop? Is het te vergelijken met een schrijfblok of is de pendikte toch wat aan de grove kant waardoor je niet veel kwijt kan op een ereader 'velletje'. Daarnaast wil ik nog weten van menen die al een dergelijk apparaat hebben of de hoge prijs opweegt tegen de mogelijkheden van het apparaat (heb het eventjes over de book edition).

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:19:
Op dit moment bne ik aan het twijfelen of ik een iliad ereader aan zal schaffen of niet. Ik lees vooral developer boeken (dus veel code samples etc) en maak ook veel gebruik van een schrijfblok als ik aan het proggen ben ( een notepad venstertje met 'geheugen' erin vind ik zeer irritant werken). Dus vandaar de keuze om een iliad te gaan kopen.

De vraag is echter hoe lekker werkt dat schrijven erop? Is het te vergelijken met een schrijfblok of is de pendikte toch wat aan de grove kant waardoor je niet veel kwijt kan op een ereader 'velletje'. Daarnaast wil ik nog weten van menen die al een dergelijk apparaat hebben of de hoge prijs opweegt tegen de mogelijkheden van het apparaat (heb het eventjes over de book edition).
Volgens mij heeft elke Selexyz de iLiad op voorraad. Als je het vraagt aan de balie geven ze een demonstratie. Vestigingen staan hier. De schrijfdikte kan je aanpassen aan je wensen. Wat denk ik wel irritant is voor regelmatig aantekeningen maken is de vertraging waarmee de tekst op het scherm verschijnt. De iLiad is toch zeker 2 keer zo duur als andere ebook readers, probeer deze daarom eerst een keer uit voor je een beslissing maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Kan iemand met een Sony E-reader eens kijken hoe een PDF als deze:
http://www.plosone.org/ar...71%2Fjournal.pone.0002995
op de reader wordt gerendered. Is het beetje correct en ziet het er een beetje ok uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:00:
[...]

Volgens mij heeft elke Selexyz de iLiad op voorraad. Als je het vraagt aan de balie geven ze een demonstratie. Vestigingen staan hier. De schrijfdikte kan je aanpassen aan je wensen. Wat denk ik wel irritant is voor regelmatig aantekeningen maken is de vertraging waarmee de tekst op het scherm verschijnt. De iLiad is toch zeker 2 keer zo duur als andere ebook readers, probeer deze daarom eerst een keer uit voor je een beslissing maakt.
Dat was ook mijn initiële plan. Vandaar de diverse vragen. Ik zit er namelijk zwaar over na te denken om mijn huidige kladblok gebruik te digitaliseren en op een of andere manier is het gebruiken van notepad op mijn laptop net niet een goede vervanger

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Niet online
Red devil schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:54:
Kan iemand met een Sony E-reader eens kijken hoe een PDF als deze:
http://www.plosone.org/ar...71%2Fjournal.pone.0002995
op de reader wordt gerendered. Is het beetje correct en ziet het er een beetje ok uit?
Ik heb even gekeken, en dit document is goed te lezen (met de nieuwste FW e.d., dus met reflow). Als je het document opent, wordt het eerst origineel per pagina weergegeven (veel te klein dus). Met een keer zoomen, is het prima te lezen, en worden de zinnen ook netjes afgebroken. Nog een keer zoomen beviel wat minder, dan worden lange woorden soms op een rare manier afgebroken. Voor mij zou het voldoende zijn, maar het is wel persoonlijk. Hoe klein/groot wil je je letters hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Velvet schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:16:
[...]

Ik heb even gekeken, en dit document is goed te lezen (met de nieuwste FW e.d., dus met reflow). Als je het document opent, wordt het eerst origineel per pagina weergegeven (veel te klein dus). Met een keer zoomen, is het prima te lezen, en worden de zinnen ook netjes afgebroken. Nog een keer zoomen beviel wat minder, dan worden lange woorden soms op een rare manier afgebroken. Voor mij zou het voldoende zijn, maar het is wel persoonlijk. Hoe klein/groot wil je je letters hebben?
He thanks :)
Het leek me ideaal om de colummen te kunnen lezen. Kun je de plaatjes ook beetje goed checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je kan het zelf ook checken he? Door even bij Sony de Library software te downloaden en het dingetje op full-screen te zetten. Dat is een echte Reader simulator, de goede resolutie, grijstinten en rendering.

• Velvet
  • Niet online
Je kunt eBookreaders verder bespreken in een nieuw topic: Het eBookreader-ervaringentopic

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
^^ :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.