Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:27:
[...]

Dat is niet helemaal juist volgens mij; in het verleden is Mobipocket wel eens onder vuur komen liggen omdat de server die de activering van nieuw gekochte ebooks er een paar dagen uitlag zodat mensen hun ebook na de aanschaf niet konden gaan lezen:
Ook nieuwere diensten (o.a. Kluwer eBooks) werken momenteel met online systemen, offline lezen is er in dat geval helemaal niet bij.

Een deel van de drm systemen doet dus wel degelijk aan 'phone home' praktijken (of werkt alleen maar online), iets wat in sommige gevallen op de langere termijn ervoor kan zorgen dat je ebook collectie waardeloos wordt. Niet echt klantvriendelijk.
Het probleem met mobipocket was toen dat je nieuw gekochte boeken niet kon activeren. Het was de server die de encryptie verzorgde voor de nieuw aangeschafte boeken. Mijn Cybook hangt niet aan het internet en hoeft dus niet naar huis te 'bellen'. Ik kan ook gewoon op een willekeurige PC een boek downloaden vanuit mijn account, dat heb ik een keer in een Internet Cafe gedaan. Dat boek kan ik dan op die computer niet lezen. Maar als ik de file bv op een SD card zet en die in mijn Cybook plaats is hij wel leesbaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:02:
Ortep: bedankt voor de info. Ik dacht al dat DRM op zo'n manier zou werken, dat je de serial van je reader opgeeft, en dat je een bestand kunt downloaden/toegestuurd krijgt die alleen op de reader met die serial werkt.

Werkt het zo bij het MobiPocket formaat, of heb je het nu over een specifieke site? Je zou natuurlijk een boek kunnen downloaden en op de reader zetten, dan het serial wijzigen, opnieuw downloaden, en het dan op een andere reader zetten, enz....

Ik ben geen fan van DRM; ik vertrouw het gewoon niet. Ik wil niet mijn eBooks nu kopen en over 2 jaar niet meer kunnen lezen omdat ik van reader verander, terwijl de uitgevende partij failliet is (waardoor je het dus niet kunt her-downloaden met een ander serial).
Het kan zo werken bij het mobi formaat. Het is niet noodzakelijk dat er DRM op zit. Het meeste wat ik heb is zonder. Het is trouwens eigendom van Amazon. Alle webwinkels die dit formaat leveren kunnen er gebruik van maken. Het is niet zo dat iedere winkel zijn eigen systeempje heeft

Bij PDF is het nog veel erger. Als je daar de laatste versie van Acrobat er op zet worden je boeken omgezet naar een nieuw systeem zonder dat ze je dat vertellen. Helaas werkt dat niet voor iedereen en gaat het regelmatig mis. Er lopen in de VS al een paar processen tegen Adobe

http://www.mobileread.com...p?t=19519&highlight=adobe

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 01-02-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:46:
Het kan zo werken bij het mobi formaat. Het is niet noodzakelijk dat er DRM op zit. Het meeste wat ik heb is zonder. Het is trouwens eigendom van Amazon. Alle webwinkels die dit formaat leveren kunnen er gebruik van maken. Het is niet zo dat iedere winkel zijn eigen systeempje heeft
Zie ook de volgende entry op Teleread:

"Remind Amazon that it’s doing well with a DRMfree music store. Does this mean that music-lovers are more honest than e-book-lovers? Or simply that Amazon is playing games with consumers to prop up its proprietary formats?

Hey, no anti-Amazon feelings here—in fact, just the opposite. I rarely buy DRMed e-books, preferring unshackled files or used paperbacks instead. But I’d love to purchase e-books from Amazon that I knew would be readable 20 years hence, no matter what device I was using—be it my OLPC XO-1 or a gizmo hardwired directly into my brain."

http://www.teleread.org/b...ort-about-e-book-drm-too/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:41:
Mijn Cybook hangt niet aan het internet en hoeft dus niet naar huis te 'bellen'. Ik kan ook gewoon op een willekeurige PC een boek downloaden vanuit mijn account, dat heb ik een keer in een Internet Cafe gedaan. Dat boek kan ik dan op die computer niet lezen. Maar als ik de file bv op een SD card zet en die in mijn Cybook plaats is hij wel leesbaar.
Dat klopt ook, maar op het moment dat je het bestand op een nieuw device (zoals een smartphone) wilt zetten moet je wederom de naam van de ebookstore invullen en het wachtwoord wat je ooit eens gekozen hebt. Volgens mij wordt er dan toch 'gebeld' naar een server (maar ik kan het mis hebben!). Hoe dan ook, ik weet dat wachtwoord over een maand niet meer, laat staan over een paar jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:08:
[...]
Dat klopt ook, maar op het moment dat je het bestand op een nieuw device (zoals een smartphone) wilt zetten moet je wederom de naam van de ebookstore invullen en het wachtwoord wat je ooit eens gekozen hebt. Volgens mij wordt er dan toch 'gebeld' naar een server (maar ik kan het mis hebben!). Hoe dan ook, ik weet dat wachtwoord over een maand niet meer, laat staan over een paar jaar...
Ja, als je inloggen in de webwinkel naar huis bellen noemt dan heb je gelijk :) Je moet naar de webwinkel waar je het gekocht hebt en het opnieuw downloaden voor je nieuwe device. Die nieuwe versie kan je dan ook op je oude device bekijken. Tot maximaal 4 devices toe

Ik zit ook niet op DRM te wachten. Maar ik heb zomaar het idee dat het niet erg lang zal standhouden. Voor de Iliad was het al gekraakt. De software is inmiddels verwijderd omdat er een aantal advocaten op de nek van de auteur sprongen. Maar dat is natuurlijk niet vol te houden. Bij muziek stoppen ze er ook al mee. Boeken zullen wel volgen

Paswoord beheer is altijd ellende. Neem nu je Digid. Die moet je gebruiken als je je belasting biljet wil opsturen. Ik weet daar ook nooit het paswoord van, ik vergeet zelfs wat de naam ook al weer was. Ik gebruik dat ding maar eens per jaar. Ik heb al 3 keer een nieuwe aangevraagd.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 01-02-2008 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:18:
[...]
Ja, als je inloggen in de webwinkel naar huis bellen noemt dan heb je gelijk :) Je moet naar de webwinkel waar je het gekocht hebt en het opnieuw downloaden voor je nieuwe device. Die nieuwe versie kan je dan ook op je oude device bekijken. Tot maximaal 4 devices toe
't is niet zozeer dat ik mijn gelijk wil halen, maar dit is inderdaad wat ik bedoelde ;)
Ik zit ook niet op DRM te wachten. Maar ik heb zomaar het idee dat het niet erg lang zal standhouden. Voor de Iliad was het al gekraakt. De software is inmiddels verwijderd omdat er een aantal advocaten op de nek van de auteur sprongen. Maar dat is natuurlijk niet vol te houden. Bij muziek stoppen ze er ook al mee. Boeken zullen wel volgen
Ik ben zelf uitgever en sinds enige tijd ook actief op de ebook markt. Natuurlijk zijn er veel auteurs die bedenkingen hebben bij ebooks zonder bescherming, maar er staat een generatie auteurs op die wèl snapt dat bescherming uiteindelijk niet (gaat) werk(t)(en).

Sterker nog, veel (beginnende, maar ook gevestigde) auteurs willen dat mensen hun (e)boek überhaupt lezen en voor hen komen de inkomsten pas op de tweede plaats. Die zijn bij wijze van spreken juist blij als hun (e)boek wordt gekopieerd. Ok, dit is vooral het geval in de non-fictie sector, maar toch.

Auteurs die al een trouwe schare fans hebben opgebouwd, die kunnen bovendien aardig experimenteren met het 'gratis' weggeven (of tegen een gering bedrag verkopen) van content (denk aan Stephen King, maar ook aan het experiment dat Radiohead onlangs uitvoerde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarnOwl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-08 13:08
Eindelijk dan ook maar eens de knoop doorgehakt: Vandaag de Cybook Gen 3 besteld bij edupaper.nl. Hij zou hem nog voor het Karnaval opsturen ...... :)
Na al jaren e books gelezen te hebben op mijn HP 4700 zie ik nu toch wel uit naar die e-ink versie.
Ik heb heel lang zitten twijfelen tussen een sony PRS-505 en de Cybook. Na veel forums en reviews gelezen te hebben uiteindelijk voor de duurdere Cybook gekozen om de volgende redenen:
  • Europese garantie van Nederlandse leverancier
  • Ondersteuning van woordenboeken
  • Eenvoudiger gebruikersinterface
  • Ondersteuning van meerdere lettertypen
  • Sneller in huis (Als ik wat besteld heb kan ik niet wachten..... ;)
  • MobiPocket ondersteuning, toch wel het populairste e book formaat hier in Europa
Verder moet ik zeggen dat ik hem voornamelijk zal gebruiken voor het lezen van Engelstalige fiction en deze is op het net toch "zeer voordelig" te vinden als je een beetje zoekt. Deze wordt aangeboden in txt, htm en andere open formaten. Kijk maar eens in de betreffende nieuwsgroepen.

Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe Cybook zal bevallen!
Ik heb trouwens de kale versie besteld maar wel met de leren hoes erbij.

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:30:
Ik ben zelf uitgever en sinds enige tijd ook actief op de ebook markt.
Ik heb op jullie website gekeken. Het ziet er goed uit. Er staat trouwens een kleine 'onregelmatigheid' op. Jullie bieden de leren cover voor de CyBook aan. Helaas is dat ding niet van leer. Bij de eerste serie was dat wel zo, maar de vervolgseries zijn van kunststof. Het is een prima cover, dat wel. Maar je kan klachten krijgen over het materiaal als mensen wat anders verwachten. Er loopt een draadje over op http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=18416
Sterker nog, veel (beginnende, maar ook gevestigde) auteurs willen dat mensen hun (e)boek überhaupt lezen en voor hen komen de inkomsten pas op de tweede plaats. Die zijn bij wijze van spreken juist blij als hun (e)boek wordt gekopieerd. Ok, dit is vooral het geval in de non-fictie sector, maar toch.
Ja dat zijn er steeds meer. Baen is al genoemd, maar ook beroemdheden als Paulo Coelho doen er aan mee

http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=19656

Ook zijn er steeds meer schrijvers die werken volgens Creative Commons

Wikipedia: Creative Commons - Wikipedia, the free encyclopedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb ook gelezen dat er RSS-feeds kunnen worden gesynchroniseerd. Aangezien ik in de trein graag de krant lees (metro) maar het formaat nog steeds niet praktisch vind, zou ik het geweldig vinden als ik Metro e.a. kon synchorniseren, net zoals syncs met andere sites. Dan zou ik elke morgen voordat ik vertrek de laatste feeds erop kunnen schuiven. Tegen de tijd dat ik thuiskom hoef ik de berichten op veel websites al niet meer te lezen. Dat zou nogal tijdbesparend zijn. (Mijn reistijd is ~3 uur per dag.)

Van hier of daar een boek downloaden ben ik ook niet vies... als er betaald moet worden en de prijs is goed, heb ik daar óók geen probleem mee. Ik zal echter wel koste wat kost DRM omzeilen c.q. eruit slopen indien mogelijk. Ik ben niet van plan om over een jaar of 2-3 zo'n 50 winkels te moeten afrennen om mijn boeken om te laten zetten naar een nieuwe reader.

[ Voor 26% gewijzigd door Katsunami op 01-02-2008 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:25:
Ik heb op jullie website gekeken. Het ziet er goed uit. Er staat trouwens een kleine 'onregelmatigheid' op. Jullie bieden de leren cover voor de CyBook aan. Helaas is dat ding niet van leer. Bij de eerste serie was dat wel zo, maar de vervolgseries zijn van kunststof. Het is een prima cover, dat wel. Maar je kan klachten krijgen over het materiaal als mensen wat anders verwachten.
Klopt helemaal, we kregen ook een klacht op ons forum, zie http://www.ebookreaders.n...hem_besteld_of_al_in_huis

We hebben toen de aanduiding '100% leer' (zoals was opgegeven door de fabrikant) weggehaald. Zojuist is ook de titel van het product aangepast zodat er hopelijk geen onduidelijkheid meer over zal ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:09:
Ik heb ook gelezen dat er RSS-feeds kunnen worden gesynchroniseerd. Aangezien ik in de trein graag de krant lees (metro) maar het formaat nog steeds niet praktisch vind, zou ik het geweldig vinden als ik Metro e.a. kon synchorniseren, net zoals syncs met andere sites.
Dat klopt, met de Mobipocket eNews functie kun je je abonneren op RSS feeds van kranten. De software maakt dan een 'ebook op maat' met daarin een inhoudsopgave, de volledige artikelen en zelfs afbeeldingen. Erg mooi. Je kunt ermee experimenteren door de (gratis) software te downloaden op de website van Mobipocket (ik zou de beta versie met de nieuwste functies proberen): http://www.mobipocket.com/dev/beta/desktop.asp

Een lijst met RSS feeds van (Nederlandse) kranten vind je hier:
http://www.ebookreaders.nl/enews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
ebookreader: de link naar de Cybook Deluxe in het Webshopmenu werkt ook niet. Er verschijnt dan alleen een lege pagina.

[ Voor 8% gewijzigd door Katsunami op 01-02-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:15:
ebookreader: de link naar de Cybook Deluxe in het Webshopmenu werkt ook niet. Er verschijnt dan alleen een lege pagina.
Thanks! Problem solved..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Als ik LIT-bestanden goed geconverteerd krijg ga ik dit misschien aanschaffen. Ik heb een heleboel boekendie ik wilde hebben namelijk in LIT-formaat gevonden. Ik heb gelezen in dit topic dat er een convertor voor is die dat zeer goed kan, en dat er een emulatorprogramma voor de computer is te downloaden om te zien hoe het eruit ziet op de CyBook3.

Nog even twijfelen... maar als de conversies goed gaan, zou het heel goed kunnen zijn dat ik dit ding vanavond/morgenavond ga bestellen. Het zou me uiteindelijk heel erg veel ruimte, en misschien zelfs geld besparen.

ebookreader: you're welcome.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 01-02-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb er al 10-tallen gedaan vanuit LIT. Het werkt prima

Ik ga vanuit LIT naar HTML of RTF en vanuit daar via de MobiCreator naar PRC. Je kan het dan bekijken met de MobiReader

Je kan onderweg nog wat dingen anpassen als je wilt. Naam van de schrijver, soort boek, cover art enz. Hou bij de cover art rekening met de beperkingen van het mobi formaat. Het plaatje mag niet groter zijn dan iets van 60 Kb. Maak je het groter dan gaat het creeren goed, maar op sommige divices is het boek dan niet meer te openen. Het schijnt een bug te zijn. En ze proberen er iets aan te doen. Zelf houd ik 50 Kb aan. Dan weet ik tenminste zeker dat het goed gaat.

En het mooie is: Je hebt op deze manier geen DRM

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 01-02-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Geen last van DRM inderdaad; perfect :)

Kun je niet gewoon in HTML bekijken, of converteren naar DOC? Dat gaat wellicht langer mee dan het Mobi-formaat. Ik denk dat ik de HTML-tussenstap bewaar voor de toekomst :) Ik lees heel erg veel, maar overwegend fantasy. (Dat past ook goed bij de Celtic, Folk, New Age en Ambient muziek die ik 75% van de tijd luister.) Daarom ben ik niet echt geïnteresseerd in andere soorten boeken, behalve als tijdelijke afleiding tussendoor :)

Ik ga die conversies proberen als ik thuis ben. Als dat goed werkt, dan ga ik vanavond dat ding bestellen, anders blijf ik erheen kijken er erover doordenken. Die 350 euro kom ik ook nog wel overheen, zeker gezien het feit dat het me VEEL ruimte bespaart, en zels op dit moment veel geld, ondanks de aanschaf van de reader. (Kun je trouwens in batches converteren of moet het per boek? Edit: gevonden in het topic: het kan per batch. Ikke morgen testen :))

En het ding trekt me gewoon enorm. Ondanks dat ik een boek nog steeds wel cool vind met zijn fysieke pagina's, heeft een reader toch wel voordelen qua formaat en gewicht. Tevens lijkt de RSS-sync functie me wel relaxed; eindelijk een nuttig gebruik van RSS voor mij :P

(En met de lederen cover kan het ding zelfs functioneren als "boek" (:P), al vind ik de cover wel wat duur eigenlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Katsunami op 02-02-2008 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 16:51:
Geen last van DRM inderdaad; perfect :)

Kun je niet gewoon in HTML bekijken, of converteren naar DOC? Dat gaat wellicht langer mee dan het Mobi-formaat. Ik denk dat ik de HTML-tussenstap bewaar voor de toekomst :)
Ja hoor, dat kan ook. Mobi (prc) is niet meer dan een soort gecomprimeerde HTML waarbij alles in één enkele file zit. Dat heeft als voordeel dat je niet met een hele verzameling losse files zit die bij de opmaak van de HTML hoort. (Losse plaatjes, losse stuken tekst voor bv de hoodstukken)

Bij DOC zit ook alles in één file, maar daar zit veel overhead in.

PRC is gewoon veel kleiner. En je bent niet afhankelijk van Mobipocket. Er zijn vele tools die het kunnen lezen of het kunnen maken. Het format houdt het waarschijnlijk langer vol dan LIT
(En met de lederen cover kan het ding zelfs functioneren als "boek" (:P), al vind ik de cover wel wat duur eigenlijk.
Hij lijkt met cover inderdaad op een book. Maar die cover is niet van leer. Dat was eerst wel zo, maar de nieuwe serie is volledig van kunststof. Koop hem er wel bij, ik heb hem zelf ook later pas gekocht. Hij beschermd je reader echt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
LIT is van Microsoft; volgens mij is het al dood, behalve voor e-books die al eerder zijn uitgegeven, en zelfs die zijn vaak al geconverteerd zie ik. Bedankt voor de info.Ik vind echter 50 euro voor een kunststof cover érg duur. Daarover moet ik eens denken.... misschien is een goede screenprotector voldoende.

Is de punt op je toetsenbord defect? :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 17:29:
Ik vind echter 50 euro voor een kunststof cover érg duur. Daarover moet ik eens denken.... misschien is een goede screenprotector voldoende.
Een alternatief voor de 'officiële' Cybook cover is die van M-Edge: http://www.buymedge.com/p_cybook_gleather.HTML (nog niet in Nederland verkrijgbaar). Die cover van Cybook is weliswaar van kunstleer, maar wel solide en vormt een goede bescherming. Een screen protector zou ik niet aanraden. Je moet zo'n e-reader niet alleen beschermen tegen krassen, maar ook tegen buigen of druk op het scherm bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarnOwl
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:13:
[...]

Een alternatief voor de 'officiële' Cybook cover is die van M-Edge: http://www.buymedge.com/p_cybook_gleather.HTML (nog niet in Nederland verkrijgbaar). Die cover van Cybook is weliswaar van kunstleer, maar wel solide en vormt een goede bescherming. Een screen protector zou ik niet aanraden. Je moet zo'n e-reader niet alleen beschermen tegen krassen, maar ook tegen buigen of druk op het scherm bijvoorbeeld.
Ik heb vandaag de Cybook binnengekregen en de "leren" hoes die erbij zat is dus echt plastic ;)
Het ruikt ook absoluut niet naar leer en ik vind deze hoes dus absoluut niet zijn geld waard!
Ik kwam helaas pas achter het feit dat het nepleer was nadat ik hem besteld had. Hij gaat dus per omgaande ongebruikt retour en ik heb meteen een M-Edge besteld.

Verder heb ik natuurlijk al even zitten spelen met het ding en het ziet er allemaal erg goed uit. De bediening is briljant in zijn eenvoud! Prachtig scherm (Voor het eerst dat ik een E-Ink scherm zie en dat is toch een enorme verbetering t.o.v. mijn ouwe, trouwe Hp 4700 VGA schermpje)

Ik heb alleen een paar vraagjes:

- Ik heb een paar .pdb Palm files erop gezet en ik zie vreemde fonts voor een aantal zinnen in de tekst, blokjes, die zie ik niet in de MobiPocket Reader in Windows?
- Hoe zet je eigenlijk vernieuwde software op het apparaat? Updates enzo. Dit staat nergen vermeld in de manual of op de website. En hoe doe je een firmware upgrade?

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik zit er ook sterk aan te denken om een e-reader te kopen, maar hoe zit het met het lezen van een PDF in A4 formaat op de Cybook? Kan je die lezen in landscape mode? Ik heb al vele reviews gelezen over dat appraraat, maar kan hierover geen duidelijkheid krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Vlugge Japie schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 17:54:
Ik zit er ook sterk aan te denken om een e-reader te kopen, maar hoe zit het met het lezen van een PDF in A4 formaat op de Cybook? Kan je die lezen in landscape mode?
Ja, volgens de reviews wel, maar PDF's blijven altijd problematisch. Ik heb hier een paar boeken liggen in PDF; als ik die niet goed geconverteerd krijg met genoemde tooltjes naar een beter formaat voor zo'n apparaat, dan ga ik de tekst kopiëren en plakken naar een TXT en dat converteren.
Ik heb al vele reviews gelezen over dat appraraat, maar kan hierover geen duidelijkheid krijgen.
Ik heb in enkele reviews gelezen dat het mogelijk is om PDF's te kantelen naar landscapeformaat; hier in het topic is er ook een foto van langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik heb eens een LIT-bestand dat ik te pakken heb gekregen omgezet naar HTML met ABCLIT, en daarna omgezet naar PRC met behulp van de mobipocket creator. Dan krijg ik er met de standaard instellingen dit uit (Wees gerust; dit LIT-bestand mag je als legaal beschouwen als je weet hoeveel LOTR-materiaal hier op de plank staat :P):

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/lotr-fotr.jpg

Zo'n 30 regels per pagina dus. Als ik op een ereader zo'n 25-30 regels in 10- of 12-puntslettertype kan verwachten, dan ben ik verkocht. Dus...

Afbeeldingslocatie: http://www.lev-international.com/images/knoop.jpg

Ik heb nog een paar conversies geprobeerd vanuit LIT en TXT. Hetgeen ik zie, ziet er goed uit. Vanuit PDF is het heel goed of juist wat minder, met de Mobipocket creator, afhankelijk van de PDF. Hier zal ik ook nog wel een afdoende oplossing voor vinden. (Ik weet dat niet alle PDF's goed geconverteerd kunnen worden omdat een reader geen A4-blad formaat heeft. Dat zal nog wel even duren, vanwege de kosten.) PDF is echter voor mij niet het belangrijkste bronformaat. Dit allemaal samen met het feit dat ik een heleboel boeken die ik al in de kast heb staan heb gevonden in LIT/TXT formaat, en zeer velen die ik wil gaan lezen wel al beschikbaar zijn, heeft voor mij de doorslag gegeven, ondanks de hoge prijs van de reader. De voordelen spreken me zeer erg aan, zoals een pil als Lord of the Rings te kunnen lezen alsof het een krantje op A5-formaat is :) (Mijn versie is 1450 pagina's dik, en weegt 975 gram; die neem je niet "effe mee in de bus". Tevens kun je zoiets niet met een hand openhouden. En, ik heb veel van dat soort formaat boeken.)

Dit, gekoppeld aan het feit dat dit soort apparaten me altijd wel geboeid heeft sinds ik ze voor het eerst in Star Trek: TNG zag en ik het geld ervoor heb én missen kan, leidt tot de volgende conclusie:

Afbeeldingslocatie: http://www.wealddown.co.uk/images%20shop/418axe.jpg

Ik heb de CyBook Gen3 besteld samen met de originele cover ondanks dat ik de cover eigenlijk te duur vind (en dat hij in het zwart had moeten zijn met goudkleurig stiksel :P). Een groot, maar zeer dun apparaat zoals dit durf ik echter niet zomaar in mijn tas te gooien. (Met mijn MP3-speler heb ik veel minder problemen; veel kleiner en dus veel minder breekbaar.) Als deze cover me niet zou bevallen, zal ik deze wel terugsturen en kijken voor iets anders of iemand een zachte sleeve met plastic backing laten naaien :)

Met de MP3-spelerrage was ik laat. Ik heb pas in december 2007 mijn eerste MP3-speler gekocht omdat ik toen de prijs pas de moeite waard vond. (4GB en 2,5 inch scherm met grote lettertypes, voor ongeveer 119 euro.) De CyBook3 is duur, maar ik lees al boeken sinds mijn 5de, en ik zie me niet snel stoppen. Ik lees minder, omdat ik nooit boeken mee op reis c.q. mee neem in de trein vanwege het formaat; de meesten zijn ook te groot om er relaxed mee op de bank te hangen. (En pockets kun je niet openklappen; dan breken ze meestal over in de rug en vallen uit elkaar.)

Ik ben zeer benieuwd of dit apparaat gaat brengen wat ik ervan verwacht. Duidelijke, goed leesbare tekst weergeven dus, met een acceptabel aantal regels en zinslengte op het scherm, gecombineerd met het compacte formaat en het besparen van heeeeeeel veeeeeel volume binnen mijn huis is het belangrijkste dat deze ereader moet leveren. Dat laatste zal zeker lukken; als je ziet dat ik gemiddeld 50-100 bladzijden van pocketformaat lees (als ik de tijd heb). Dan kom je op 75 pagina's per dag, oftewel een gemiddeld fantasyboek van 400 bladzijden in ~6 dagen. Dat zijn zo'n 60 boeken per jaar. Ik ben 4 jaar terug pas begonnen met het kopen van boeken in het Engels in plaats van ze in het Nederlands te lenen in de bieb, en de 200 boeken die hierop de plank staan, zorgen dus inderdaad voor zo'n 50 boeken per jaar, al zijn de meesten iets dikker dan 400 pagina's.

[ Voor 91% gewijzigd door Katsunami op 02-02-2008 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Wat nieuws: nieuws: Vraag naar Kindle nog steeds groot

Maar onbegrijpelijk dat daar een hoge vraag is naar is. De prijs is hoog tegenover wat je er voor terug krijgt. Eigen content er op zetten gaat niet (of nauwelijks?) en er zit drm op. Over de uitstraling maar niet te spreken.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik vind het ook raar. De Kindle heeft wel een hele leuke feature, namelijk het draadloos downloaden van feeds en kranten. Dat is ook het enige. Voor de rest is het een Amazon-only apparaat en op dat soort spul ben ik niet zo happig.

Ik denk dat de CyBook Gen3 voor mij wel prettiger is; ik kan er zelf precies op zetten wat ik wil, hoe ik wil, inclusief gratis e-books of tekstbestanden. (Van het Gutenbergproject kan ik nu eindelijk txt-bestanden downloaden en op een normale manier lezen, hoop ik; het uitprinten ervan is niet te doen. Gutenberg heeft veel literair klassiek materiaal :))

En ja, die Kindle is gewoon Lelijk, met een grote L. De Iliyad en zeker de CyBook zien er een stuk beter uit. Als dit aanslaat, verwacht ik dat Apple met een iReadit komt, in het wit, met clickwheel, en synchronseerbaar via iTunes: en dan zal het WEL aanslaan.

Hierbij een quick-and-dirty preview, hoe de zwarte iReadit eruit gaat zien (ok; voorspelbaar, open deur, etc :P):

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/apple-ireader.jpg

Hm. Als ze "Menu" nu door "Library" vervangen, en ||> vervangen door "Back", dan kun je zo naar de bibliotheek gaan, en "Back" is uiteraard handig. Tevens zou je met de >> en << toetsen een pagina vooruit of achteruit kunnen, en door te draaien zou je in het boek kunnen "bladeren"; je weet wel, zoals je ook de bladen door je vingers laat glippen als je iets opzoekt. De centerknop wordt gebruikt om menukeuzes te bevestigen.

Hmmmmz². Ik zou dat ding misschien zelfs kopen :) (Als je het zou kunnen gebruiken zonder iTunes.)

[ Voor 47% gewijzigd door Katsunami op 03-02-2008 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Motrax schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 23:47:
Wat nieuws: nieuws: Vraag naar Kindle nog steeds groot

Maar onbegrijpelijk dat daar een hoge vraag is naar is. De prijs is hoog tegenover wat je er voor terug krijgt. Eigen content er op zetten gaat niet (of nauwelijks?) en er zit drm op. Over de uitstraling maar niet te spreken.
Ik vind het maar een lelijk ding en was er daarom ook helemaal niet in geinteresseerd. Maar omdat amazon er achter staat en dat er zoveel content in een keer beschikbaar is, dat maakt het heel wat gewilder denk ik.

(en bijna alle "reviews en nieuws" die ik gelezen heb over de kindle, staat dat het "moderner" is dan de bestaande ereaders omdat het wifi heeft en je direct boeken kan bestellen.... Terwijl qua specs, flexibiliteit, design alle bestaande ereaders veel beter zijn)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
De Kindle heeft geen Wifi; hij maakt gebruik van GSM-techniek. Ik weet eigenlijk niet eens zeker of het wel zou werken in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:02:
Hmmmmz². Ik zou dat ding misschien zelfs kopen :) (Als je het zou kunnen gebruiken zonder iTunes.)
Waarschijnlijk moet je dan iStories gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik ben recent met een studie begonnen en vind nu de Cybook ook ideaal om een Word samenvatting op te zetten van een bepaald hoofdstuk. Zo kun je bijvoorbeeld onderweg naar een examen snel en makkelijk de stof nog even doornemen.

Binnenkort eens zoeken naar een goed OCR programma om te kijken of ik het lesmateriaal ook naar een digitaal bestand om kan zetten. Helaas zo weinig tijd hiervoor :P Ben nog steeds erg tevreden over de reader, ik hoop alleen wel dat er ook nog custom covers komen. Ik heb die van mij zonder cover en dat is niet altijd even prettig.

edit: ik maak er mobipocket van (gaat wel goed aangezien het platte tekst is, geen plaatjes ed.) Als ik lui ben wordt het HTML hehe.

[ Voor 10% gewijzigd door sh4d0wman op 03-02-2008 15:54 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sh4d0wman schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:23:
Ik ben recent met een studie begonnen en vind nu de Cybook ook ideaal om een Word samenvatting op te zetten van een bepaald hoofdstuk. Zo kun je bijvoorbeeld onderweg naar een examen snel en makkelijk de stof nog even doornemen.
Maak je er dan een Mobipocket of een pdf bestand van?

En in het algemeen:

Zou het direct ondersteunen van .doc documenten door veel mensen (forumbezoekers) gewenst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
toevallig op de voorpagina inzake de amazon reader gelezen, leek me helemaal niks maar wel uitgekomen bij de cybook...

lijkt me super apparaatje, maar toen ik ging zoeken naar het NL ebook aanbod, klopt dat dit nog erg bedroevend is?

ebook.nl heeft wel een hele 180 boeken in nederlands, bedroevend weinig lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 15:48:
toevallig op de voorpagina inzake de amazon reader gelezen, leek me helemaal niks maar wel uitgekomen bij de cybook...

lijkt me super apparaatje, maar toen ik ging zoeken naar het NL ebook aanbod, klopt dat dit nog erg bedroevend is?

ebook.nl heeft wel een hele 180 boeken in nederlands, bedroevend weinig lijkt me?
Er zijn inderdaad nog relatief weinig Nederlandse (Mobipocket) ebooks voorhanden. In de VS is het fenomeen 'ebook' duidelijk breder geaccepteerd, niet alleen door lezers, maar vooral ook door uitgevers. In Nederland kijken veel uitgevers de kat een beetje uit de boom als het om digitaal publiceren gaat, maar er zijn enkele interessante ontwikkelingen gaande. Het aanbod van Nederlandstalige ebooks (ook nieuwe titels) op ebook.nl groeit zeker.

Overigens gaan een aantal bibliotheken binnenkort ook experimenteren met het uitlenen van ebooks:
http://www.ebookreaders.nl/bibliotheken_gaan_ebooks_uitlenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Lekker belangrijk, dat NL-aanbod :P Dus niet. (In elk geval voor mij.)

Ik lees alleen in het Engels en alles wat ik in het Nederlands lees, is al te vinden of gaat te vinden zijn in het Gutenberg-project vanwege de ouderdom >:)

Kent hier iemand Convert LIT al? Deze simpele convertor pakt LIT-bestanden uit naar het Open eBook Specification formaat. Hierbij wordt ook een OPF-bestand aangemaakt (naast de TXT's en HTML's), dat je kunt openen met Mobipocket Creator.

Soms loopt ABC-LIT vast op een LIT-eBook (vraag me niet waarom), en dan kan Convert LIT het vaak wél omzetten.

[ Voor 46% gewijzigd door Katsunami op 03-02-2008 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Op de klantenpagina van eBookReaders.nl, waar ik het apparaat besteld heb, staat nu "Bestelling verwerkt". In de e-mail staat dat de bestelling "zal worden verzonden". Is de bestelling al verzonden, of kan dat nog enige tijd duren; heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou het graag willen weten, zodat ik voor morgen iemand kan vragen er bij mij thuis even op te letten indien het spul is verstuurd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 04-02-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Lijkt me handiger dat je daarvoor even contact opneemt met ebookreaders.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Een eigenaar/medewerker van die website post hier nogal regelmatig. Voordat ik antwoord heb op een vraag zoals deze per e-mail is het apparaat waarschijnljk al binnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op maandag 04 februari 2008 @ 12:51:
Een eigenaar/medewerker van die website post hier nogal regelmatig. Voordat ik antwoord heb op een vraag zoals deze per e-mail is het apparaat waarschijnljk al binnen :P
Klopt, maar voor vragen over individuele bestellingen kun je het beste even direct contact met ons opnemen ;) - maar voor deze keer: ging het om een Cybook? Dan is deze inderdaad onderweg, de iLiads hebben helaas wat vertraging opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Bedankt; ik ben benieuwd :) De iLiad is een "beetje" (:X) buiten het budget dat ik voor gadgetzaken zoals deze normaal besteed. Zelfs de Cybook was een nogal impulsieve en redelijk dure gadgetaankoop voor mijn doen. Het vinden van een heleboel materiaal online (en het beschikbaar zijn van VEEL middeleeuwse verhalen in het Gutenbergproject) gaf de doorslag om het toch te proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Katsunami op 04-02-2008 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Katsunami schreef op maandag 04 februari 2008 @ 12:51:
Dat zal best, maar dit topic is hier uitdrukkelijk *niet* voor bedoelt. Dit topic gaat niet over een specifieke webshop. Het is prima dat een eigenaar/medewerker hier post, maar dit soort dingen horen hier simpelweg niet thuis.
Nu graag weer ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd welk ebook formaat bij jullie favoriet is:
  • pdf, de 'industry standard' die iedereen kent maar zich minder leent voor gebruik op kleinere ebook readers;
  • Mobipocket, dat geoptimaliseerd is voor gebruik op ebook readers ('reflowable') maar minder bekend is;
  • .epub, een 'open' ebook formaat dat echter nog weinig bekendheid geniet;
  • .lit, een ebook formaat van Microsoft dat tegenwoordig echter minder vaak genoemd wordt als het gaat om gebruik op e-readers;
  • Adobe Digital Editions, een standaard van Adobe dat reflowable pdf's mogelijk zou maken maar waar ik het fijne niet van weet;
  • Amazon's Kindle formaat, afgeleid van Mobipocket, maar alleen bruikbaar op de Kindle en dus niet van toepassing buiten de V.S.;
  • anders.
Welk formaat is het meest populair en voor welk doeleinde? Welk formaat heeft de toekomst denken jullie? Waar lopen jullie tegenaan bij het gebruik van één van bovenstaande formaten op een ebook reader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De kindle is maybe niet het mooiste apparaat, maar ben er zelf wel erg over te spreken in het gebruik. Vooral wireless krantje lezen en instant boeken downloaden die ik nodig heb/wil lezen werkt erg prettig.. Heb hem nog niet gekocht maar test hem nu een tijdje hier en mocht er een update komen waar ik meer eigen content kon adden zou ik zeer geinteresseerd zijn om hem te kopen. Eens af wachten wat er nog uit komt de komende tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
- PDF: waardeloos voor e-readers als het formaat van de PDF niet overeenkomt met dat van het scherm. Ik probeer PDF te vermijden.
- Mobipocket: dat is een mooi formaat voor zover ik kan zien, als er geen DRM in zit. Het is inderdaad gecomprimeerde tekst/html.
- epub: Ken ik niet.
- LIT: ik converteer er wel vandaan, maar niet ernaartoe. Ik gebruik het dus veel als bron, maar niet als doel.
- ADE: Ken ik niet.
- Kindle formaat: Ik vind de Kindle sowieso niks, niet qua uiterlijk en niet qua opzet; je bent teveel afhankelijk van één winkel en het zit stampvol met DRM. De Kindle zou ik als de pest vermijden, ook al omdat je er geen eigen content op kunt zetten zoals werk uit het Gutenbergproject.
- Anders: TXT gebruik ik ook nog wel eens denk ik, voor kleine teksten. Voor grote teksten is Mobipocket beter. Een tekstbestand van 1,5 MB wordt met standaard compressie in de Mobipocket Creator al teruggebracht naar 450 kB, en met de hoogste compressie wordt het zelfs platgedrukt tot onder de 300 kB. Hetzelfde geldt voor HTML.

Mijn favoriete formaten zijn dus: TXT en HTML als bron (omdat ik deze kan bewerken indien ik dat zou willen), die ik dan converteer naar het Mobipocket formaat. (De TXT en/of HTML-bron gooi ik niet weg, voor het geval ik de conversie om de een of andere reden zou willen overdoen.) Als een e-reader een TXT- of HTML-bestand (deze laatste biedt opmaak, uiteraard) uit een normaal ZIP-bestand zou kunnen halen, één TXT/HTML per ZIP-bestand dus, dan zou ik dat gebruiken, omdat je dan zelfs niet meer afhankelijk bent van Mobipocket en de bijbehorende software.

[ Voor 8% gewijzigd door Katsunami op 05-02-2008 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarnOwl
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:10:
Ik gebruik mijn Cybook 99% voor gewoon lezen van heel veel fiction. Als kant- en klaar formaat vind ik MobiPocket prima. Er zijn al veel titels te krijgen en is natuurlijk geknipt voor de Cybook. Verder blijkt .PDB (Palmbook) ook goed te werken.
Vooral nu met MobiPocket Creator TXT, DOC, HTML etc. eenvoudig te converteren zijn is naar mijn mening MobiPocket aan het uitgroeien tot de Europese standaard op dit gebied.

[ Voor 8% gewijzigd door BarnOwl op 05-02-2008 11:13 ]

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:10:
PDF is een ramp. Zelfs op mijn 22 inch monitor zijn sommige nog verkleind tot 90% Op een ereader zijn ze practisch onleesbaar. En ze zijn niet reflowable. Als ik kan kiezen uit PDF of iets willekeurig anders, dan kies ik dat andere. Dat is vast eenvoudiger om te zetten naar PRC

LIT heb ik een tijdje gebruikt voor mijn PDA.

Mobi/PRC gebruik ik nu omdat het het beste werkt op een eReader. Erg flexibel en er zijn prima converters verkijgbaar. Het maakt als tussenstap ook gebruik van OPF (Open eBook Package Format) en dat is zelfs met Notepad te bewerken. Ik zet de oude LITs ook over naar PRC.
Het beheer van je boeken gaat ook prima met de MobiReader als biblitheek. Prima software om boeken van en naar je reader te slepen. En het heeft verbinding met ongeveer alle eBookwinkels

ADE geeft hier en daar problemen met de DRM er lopen in de VS al verschillende processen omdat Adobe ongevraagd oude PDFs omzet naar het nieuwe systeem zodra je de nieuwe versie van Acrobat op je PC zet. En dat gaat dus niet altijd goed. Je kan eindigen met onleesbare PDF's Ik blijf er voorlopig ver vandaan
Christoph schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:13:
Vooral wireless krantje lezen en instant boeken downloaden die ik nodig heb/wil lezen werkt erg prettig
Die Kindle werkt alleen wireless in de VS. Ze gebruiken een soort GSM systeem en geen WIFI

Dus daar heb je weinig aan voor je krantje of je instant boeken

[ Voor 29% gewijzigd door Ortep op 05-02-2008 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
omdat Adobe ongevraagd oude PDFs omzet naar het nieuwe systeem
Dat is compleet achterlijk. Dan zul je dus eerst een volledige backup van je PDF's moeten hebben... en wie zegt niet dat de reader de PDF's omzet zodra je ze de eerste keer ermee opent? Dat soort "automatisme" is verafschuwend en ik heb er een grondige hekel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met .epub? Op het Teleread blog (www.teleread.org/blog) wordt hier vaak over gesproken, maar verder hoor ik er weinig over. Toevallig heeft Jinke (fabrikant van de Hanlin) het formaat onlangs via een firmware update toegevoegd aan de V3, maar verder zijn er nog geen ebook readers die dit formaat ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik ben het formaat ook nergens tegengekomen in mijn (voor)onderzoek naar de CyBook Gen3 (en mijn afdwalingen naar reviews van andere apparaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Ortep schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:24:
[...]

[...]

Die Kindle werkt alleen wireless in de VS. Ze gebruiken een soort GSM systeem en geen WIFI

Dus daar heb je weinig aan voor je krantje of je instant boeken
Je meent het? Raad eens waar ik woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik heb mijn Cybook Gen3 binnen :)

Eerste indruk van het apparaat: Zeer goed. Lezen gaat goed. Ik ga eens spelen met verschillende lettertypes, formaten, en drukdikte. Muziek en foto's op dit apparaten interesseren me niet, dus dat zal ik niet gebruiken. (Ik heb een heel goed functionerende Creative ZEN met een geweldig geluid en dito oordopjes voor muziek, en een Canon DSLR voor foto's ;))

Eerste indruk cover: Zwaar overpriced met 49 euro, maar er is helaas (nog) niks anders te krijgen. Nou ja. Bij een boek in de winkel kun je ook niet de kleur van het omslag en de coverart kiezen. Als er over een half jaar mooiere/betere covers beschikbaar komen dan haal ik wel een andere. Zonder durf ik het apparaat niet te gebruiken: te dun en te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Kun je wat homemade pics maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Natuurlijk, maar niet meer vandaag :P Morgen rond een uur of 9 's avonds als ik weer terug ben van m'n werk zal ik er wat maken in vergelijking met een boek :)

Kleine vraag: in de handleiding staat dat je nieuwe fonts kunt installeren, die je dan via "Font Family" en de daarin beschikbare optie "..." zou moeten kunnen benaderen. Ik heb het met 10 fonts geprobeerd (inclusief een hele familie zoals "Constantia", "Constantia Bold" etc), maar het lijkt niet te werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Katsunami op 05-02-2008 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:28:
Kleine vraag: in de handleiding staat dat je nieuwe fonts kunt installeren, die je dan via "Font Family" en de daarin beschikbare optie "..." zou moeten kunnen benaderen. Ik heb het met 10 fonts geprobeerd (inclusief een hele familie zoals "Constantia", "Constantia Bold" etc), maar het lijkt niet te werken.
Waren dat TrueType fonts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Zover ik weet waren dat OpenType fonts. De extensie is TTF, OpenType s TrueTypes opvolger. De fonts zouden compatible moeten zijn. Sinds Vista worden er geen TrueType fonts meer meegeleverd; alles is OpenType geworden.

Ik kan nog wel eens proberen met een paar "echte" TrueType fonts, maar die zal ik dan moeten zoeken op het internet, want op mijn Windowsbak staan dus alleen nog OpenType fonts. edit: Ik heb het opgezocht; het lijkt erop dat OpenType een extensie is van TrueType, maar er wordt niets over compatibliteit gezegd; het is dus mogelijk dat alleen "echte" TrueType fonts werken. Ik ga het vanavond even testen.

Nog vager... de "Delete" knop werkt niet. (Dat staat ook in de handleiding.) Dat is een van de makkelijkste functies om te implementeren. Het verschijnen van het contextmenu als je op de grote knop drukt is ook niet zo nuttig, omdat er een knopje aan de linkerkant zit dat dit ook kan. Ik zou liever zien dat je met de grote knop vooruit kon bladeren. Dat is toch de meest gebruikte actie bij een e-book.

Let wel, het zijn verbeterpuntjes. Het is niet zo dat ik extreem ontevreden ben ofzo :)

[ Voor 49% gewijzigd door Katsunami op 06-02-2008 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:17:
Zover ik weet waren dat OpenType fonts. De extensie is TTF, OpenType s TrueTypes opvolger. De fonts zouden compatible moeten zijn. Sinds Vista worden er geen TrueType fonts meer meegeleverd; alles is OpenType geworden.
Kijk eens hier. http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=15974
Post nummer 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ah, dat forum had ik gevonden, maar ik heb er niet aan gedacht om daarin te kijken. Ik ga het proberen als ik straks thuis ben :) Vreemd genoeg lijkt Verdana prettiger te lezen dan Georgia, hoewel ik in boeken de schreeflettertypen zoals Georgia boven de schreefloze prefereer. Ik ga Constantia (schreef) en Corbel en Segoe (schreefloos) ook eens testen. Verdana is wel prettig, maar bij normale dikte is het nét te dun, en bij verdikte druk is het nét te dik. (Ik weet het, muggeziften...)

Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hierbij de beloofde foto's :) Beetje quick-and-dirty, maar OK. Hoewel het op de Cybook goed lezen is, is in vergelijking met papier het contrast van het papier nog steeds veel hoger, en het reflecteert veel meer licht. Dat betekent dus dat je met een boek in bepaalde mindere lichtomstandigheden wel nog zult kunnen lezen, maar met de Cybook niet. Aan de andere kant, als er juist heel véél licht is, zoals op een zomerse dag, dan is papier al snel veel te fel; wellicht kun je dan met de Cybook wél nog lezen, maar om dat te testen zullen we een aantal maanden moeten wachten. Het lettertype is Verdana, 4de van boven in formaat, dikgedrukt. Op de laatste twee plaatjes is te zien dat de cover vrij lomp is en dat hij daarom niet geweldig goed bij de elegantie van het Cybook past. Hij is ook erg duur voor wat hij biedt (zoals meestal met alle accesoires). Zonder durf ik het echter niet in een tas te vervoeren, dus het moet maar even, totdat er betere covers zijn te krijgen. (De M-Edge lijkt me niks, met een insteeksel om de flap dicht te houden... dat zal de neiging hebben om steeds over het boek heen te klappen.)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/cybook/IMG_0807.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/cybook/IMG_0808.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/cybook/IMG_0809.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/cybook/IMG_0810.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/cybook/IMG_0811.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/cybook/IMG_0812.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/cybook/IMG_0813.JPG

[ Voor 56% gewijzigd door Katsunami op 06-02-2008 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto's! Het lijken wel reclame-afbeeldingen uit een studio. Leuk om te zien, dat contrast tussen die dikke pil en de slanke Cybook. En dan te bedenken dat er werkelijk honderden van dat soort boeken op één geheugenkaartje passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Bedankt voor het compliment, maar...reclame-afbeeldingen... :P Ik heb een doek over een stoel gegooid, spul erop, en gewoon foto's gemaakt met flitser (via het plafond geflitst, dat wel nog). Het had met wat moeite nog véél beter gekund want ik heb hier (mini)studiomogelijkheden, als ik de hele zooi eruit sleep, maar ik had daar geen zin in :P

Edit: op foto 2 geeft de Cybook overigens dezelfde pagina weer als het boek, wat je kunt zien als je héél goed kijkt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Katsunami op 06-02-2008 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:44:
Aan de andere kant, als er juist heel véél licht is, zoals op een zomerse dag, dan is papier al snel veel te fel; wellicht kun je dan met de Cybook wél nog lezen, maar om dat te testen zullen we een aantal maanden moeten wachten.
Dat heb ik voor je getest, rond de evenaar. Je kan daar in de volle zon prima lezen. Ook aan het strand. Het nadeel is dat er steeds mensen komen vragen waarin je leest. Of ze dat ook even mogen en waar hij te koop is en wat hij kost ;)
Kunstlicht kan soms lastig zijn vanwege reflecties, maar ik heb de ervaring dat er altijd een houding is waarin het geen probleem is.
Dat betekent dus dat je met een boek in bepaalde mindere lichtomstandigheden wel nog zult kunnen lezen, maar met de Cybook niet.
Klopt...maar je hebt het voordeel dat je dan gewoon een groter font kiest. Iets wat je bij papier weer niet kan
Op de laatste twee plaatjes is te zien dat de cover vrij lomp is en dat hij daarom niet geweldig goed bij de elegantie van het Cybook past. Hij is ook erg duur voor wat hij biedt (zoals meestal met alle accesoires). Zonder durf ik het echter niet in een tas te vervoeren, dus het moet maar even, totdat er betere covers zijn te krijgen. (De M-Edge lijkt me niks, met een insteeksel om de flap dicht te houden... dat zal de neiging hebben om steeds over het boek heen te klappen.)
Jouw cover ziet er duidelijk slechter uit dan de mijne. Die is wel van kunststof, maar tenminste netjes genaaid. Het lijkt er echt op dat ze overspoeld zijn met kopers en dat er haastig iets moest worden geleverd. Ik had ook al gehoord van mensen die hun cover pas later opgestuurd kregen

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 06-02-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 12:17:
Is het nog gelukt met die fonts, met de hulp van dat ene Mobileread topic (veel handige info trouwens daar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 20:53:
En dan te bedenken dat er werkelijk honderden van dat soort boeken op één geheugenkaartje passen...
Maak daar maar duizenden van. Mijn grootste ebook is 1.3 meg en dat is een verzameling van 6 boeken. Ik denk dat mijn gemiddelde boek ongeveer 500-600 kb is. Een eenvoudig 1 Gig kaartje van 6 Euro kan dus tegen de 2000 boeken aan. Je kan het nog wat verder opvoeren als je overal dingen uitlaat zoals cover art en 'high compression' kiest voor je files als je ze zelf maakt.
De CyBook slikt ook 4 Gig kaartjes Je zou dus tussen de 8 en 10-duizend boeken bij je kunnen hebben. Daar haal je de volgende vakantie wel mee.
Dat lijkt me voorlopig wat onhandig omdat het terug vinden van je boek waarschijnlijk wat lastig zal zijn ;)
Alleen als je er stips op wilt lezen gaat dat niet op. Dat is geen tekst, maar dat zijn plaatjes. Maar die zijn in gedrukte vorm ook al veel groter dan boeken.
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:29:
[...]Is het nog gelukt met die fonts, met de hulp van dat ene Mobileread topic (veel handige info trouwens daar)?
Bij mij werkte dat. Ik heb er ook een heel stel fonts bij geplaatst

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 06-02-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ortep schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:26:
Dat heb ik voor je getest, rond de evenaar. Je kan daar in de volle zon prima lezen. Ook aan het strand. Het nadeel is dat er steeds mensen komen vragen waarin je leest. Of ze dat ook even mogen en waar hij te koop is en wat hij kost ;)
Dat heb ik gemerkt. Een collega had er interesse in voor het lezen van manga-strips in zwart/wit. Ik had me al op aardig wat interesse voorbereid, maar ik heb een half uur achter mijn e-reader moeten aanrennen op de afdeling :P

De reacties liepen uiteen van:

Cool! 350 euro? Als je veel leest en veel reist zeker de moeite waard!

Tot:

350 euro? Jij hebt een klap met de hamer gehad zeker. Dit gaat NOOIT een boek vervangen.
Kunstlicht kan soms lastig zijn vanwege reflecties, maar ik heb de ervaring dat er altijd een houding is waarin het geen probleem is.
Bij het licht van een gloeilamp van 60-75 Watt valt wel te lezen, als je ervoor zorgt dat de lamp niet direct op het scherm schijnt.
Jouw cover ziet er duidelijk slechter uit dan de mijne. Die is wel van kunststof, maar tenminste netjes genaaid. Het lijkt er echt op dat ze overspoeld zijn met kopers en dat er haastig iets moest worden geleverd. Ik had ook al gehoord van mensen die hun cover pas later opgestuurd kregen
De foto doet de cover geen recht. Het is niet je dat op covergebied, maar hij is wel netjes afgewerkt en goed genaaid.
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:29:
Is het nog gelukt met die fonts, met de hulp van dat ene Mobileread topic (veel handige info trouwens daar)?
Ja, dat is gelukt :) Ik heb gemerkt dat schreeflettertypen niet heel prettig zijn; deze vereisen een hoge resolutie. (Daarom lezen ze ook zo ruk op een scherm.) In een boek prefereer ik schreeflettertypen zoals Georgia, maar op de e-reader zijn de krachtiger gedefinieerde schreefloze types zoals Verdana beter te gebruiken in mijn ogen. Ik denk dat de resolutie van de reader nog te kort komt voor schreeflettertypen. Een testje:

Verdana grootte 4, normaal (21 regels, standaard lettertype Cybook Gen3)
Verdana grootte 3, normaal (24 regels, standaard lettertype Cybook Gen3)

Tahoma, grootte 4, normaal (21 regels, smaller dan Verdana 4)
Tahoma, grootte 3, normaal (24 regels, smaller dan Verdana 3)

Arial, grootte 4, normaal (22 regels, kleiner dan Tahoma 4)
Arial, grootte 3, normaal (25 regels, kleiner dan Tahoma 3)

Candara, grootte 4, normaal (25 regels, kleiner/smaller dan Arial 4)
Candara, grootte 3, normaal (30 regels, kleiner/smaller dan Arial 3)

Kleiner: Meer regels per pagina.
Smaller: Meer tekens per regel.
Kleiner/Smaller: Meer regels per pagina én meer tekens per regel.

Verdana 4 is een aardig groot lettertype en er passen niet zeer veel karakters op een regel. Tahoma geeft evenveel regels als Verdana, maar het is smaller, zodat er wat meer tekens passen (+/- 7-8 tekens extra in grootte 3). Arial is overigens even breed als Tahoma, maar een tikkeltje kleiner, waardoor er één regel meer op het scherm past.

Candara is kleiner en smaller dan alle anderen, en Candara 3 laat een enorme hoeveelheid tekst op het scherm passen, vergelijkbaar met een zeer klein gedrukte pocket of een klein gedrukte krant. Ik ben (extreem) bijziende, dus ik lees vaak zonder bril, of hoogstens met mijn computer- c.q. leesbril. Ik zou Candara 3 en zelfs 2 kunnen lezen als ik wil, maar dat kost moeite en dat ga ik dus niet doen.

Ik prefereer op het moment Tahoma 3 of 4, normaal gedrukt. Daar moet ik nog even mee spelen om te kiezen voor mijn "standaard lettertype". Edit: Candara formaat 4, en dan dikgedrukt, is ook erg prettig :) Het heeft het één regel meer dan Tahoma 3 (25, ipv 24), maar wel de breedte van Tahoma 3 normaal, ondanks dat het lettertype wel dikker is gedrukt. Dat maakt het voor mij nog beter. Ik heb gemerkt dat een dikker gedrukt lettertype voor mij beter is dan een groter lettertype. Het lijkt erop dat het dik drukken van het lettertype geen regels kost, alleen tekens per regel. Wellicht maak ik eens een paar vergelijkende foto's, maar niet van alle instellingen hierboven ;) (Ik heb in reviews gelezen dat de Cybook de enige reader is met de mogelijkheid om letters dik te drukken. Hoewel ik desgewenst zonder kan, is het wel prettig om te hebben :))

Uiteindelijk komt het allemaal neer op voorkeur, lichtomstandigheden en voor sommigen, zichtvermogen. Ik denk dat ik uiteindelijk zal kiezen voor één lettertype en instelling. De rest ga ik dan wissen. Verdana zit standaard in de reader; het staat niet in de \Fonts map, dus er is altijd één lettertype aanwezig.
Ortep schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:40:
Maak daar maar duizenden van. Mijn grootste ebook is 1.3 meg en dat is een verzameling van 6 boeken. Ik denk dat mijn gemiddelde boek ongeveer 500-600 kb is. Een eenvoudig 1 Gig kaartje van 6 Euro kan dus tegen de 2000 boeken aan. Je kan het nog wat verder opvoeren als je overal dingen uitlaat zoals cover art en 'high compression' kiest voor je files als je ze zelf maakt.

De CyBook slikt ook 4 Gig kaartjes Je zou dus tussen de 8 en 10-duizend boeken bij je kunnen hebben. Daar haal je de volgende vakantie wel mee.
Lord of the Rings neemt hier 375-425 kB per deel in. Zonder compressie is Fellowship bij mij ongeveer 1 MB. Met standaard compressie wordt het ongeveer 500, en met de hoogste compressie wordt het ~400 kB.

Als je 1 boek in 3 dagen leest, dan kun je er 120 per jaar lezen, of 9.000 in je hele leven, als je op je 10de begint en 85 jaar oud wordt. 10.000 boeken ga je nooit halen, of je moet flutromannetjes lezen :P

Morgen schrijf ik wel een review met mijn bevindingen en meningen betreffende dit product :) (Waarin uiteraard een deel van bovenstaande info terug gaat komen.)

[ Voor 79% gewijzigd door Katsunami op 07-02-2008 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 00:02:
Dat heb ik gemerkt. Een collega had er interesse in voor het lezen van manga-strips in zwart/wit. Ik had me al op aardig wat interesse voorbereid, maar ik heb een half uur achter mijn e-reader moeten aanrennen op de afdeling :P

De reacties liepen uiteen van:

Cool! 350 euro? Als je veel leest en veel reist zeker de moeite waard!

Tot:

350 euro? Jij hebt een klap met de hamer gehad zeker. Dit gaat NOOIT een boek vervangen.
Die laatste heb ik ook gehoord. Maar als je dan zegt: Wat kost die luxe iPod van je eigenlijk? En hoe duur was die videokaart van je die je hebt om zo nu en dan te gamen? Dan wordt het snel stil.
Ik zag trouwens een cartoon waarin twee monniken achter een lessenaar staan. Ze zijn bezig met het schrijven van boeken mbv een ganzeveer. Zegt de een tegen de ander: Die boekdruk kunst? Dat wordt nooit wat. Mensen willen toch een handgemaakt produkt.
Lord of the Rings neemt hier 375-425 kB per deel in. Zonder compressie is Fellowsip bij mij ongeveer 1 MB. Met standaard compressie wordt het ongeveer 500, en met de hoogste compressie wordt het ~400 kB.
Ja dat komt oveen met mijn bevindingen. Die 1.3 Meg is voor The Ultimate Hitchhikers Guide To The Galaxy. Alle 6 delen in één.

Ik heb bij de meeste boeken ook de cover zitten in de vorm van een plaatje. Dat kost zo'n 60kb extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:46:
Die laatste heb ik ook gehoord. Maar als je dan zegt: Wat kost die luxe iPod van je eigenlijk? En hoe duur was die videokaart van je die je hebt om zo nu en dan te gamen? Dan wordt het snel stil.
Ik zag trouwens een cartoon waarin twee monniken achter een lessenaar staan. Ze zijn bezig met het schrijven van boeken mbv een ganzeveer. Zegt de een tegen de ander: Die boekdruk kunst? Dat wordt nooit wat. Mensen willen toch een handgemaakt produkt.
So true :) Voor de een is dit belangrijk, voor de ander dat. Lezen is een van de belangrijkste dingen in mijn leven. (Misschien wel het belangrijkste.) Vroeger stak ik veel geld in mijn PC, maar tegenwoordig niet meer. En soms koop ik gewoon dingen die niet per se "nuttig" zijn, maar waar ik wel plezier aan beleef :) Ik heb gemerkt dat de e-reader een mooi alternatief is voor een dik boek, zeker als je onderweg bent of op de bank wilt hangen, maar het is géén vervanging van mijn boekenkast :) (Dat had ik eigenlijk wel gehoopt, maar niet verwacht :P) Er zijn simpelweg boeken, zeker de meer grafisch georiënteerde (fotografie, historie, etc) waarvoor e-readers simpelweg (nog lang niet) geschikt zijn.
Ja dat komt oveen met mijn bevindingen. Die 1.3 Meg is voor The Ultimate Hitchhikers Guide To The Galaxy. Alle 6 delen in één.

Ik heb bij de meeste boeken ook de cover zitten in de vorm van een plaatje. Dat kost zo'n 60kb extra.
Dat doe ik ook; ik vul maar direct alles helemaal goed in als ik ee eBook maak, anders moet ik het later opnieuw doen, net zoals bij mijn MP3's :P (Al ben ik niet zo obsessief als HarryT van MobileRead en ga ik niet voor elk boek inhoudsopgaves fabriceren en typfouten eruit halen....)

[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 07-02-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:46:
Dat doe ik ook; ik vul maar direct alles helemaal goed in als ik ee eBook maak, anders moet ik het later opnieuw doen, net zoals bij mijn MP3's :P (Al ben ik niet zo obsessief als HarryT van MobileRead en ga ik niet voor elk boek inhoudsopgaves fabriceren en typfouten eruit halen....)
We volgen hetzelfde leerpad :) Ik had de ervaring dat als ik er covers in plaatste dat de boeken soms niet te openen waren. Dus liet ik ze er uit. Pas later leerde ik dat ze niet groter mogen zijn dan 600x800 en kleiner moeten zijn dan 60kb. Dus ben ik het nu weer overnieuw aan het doen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad met de albumart voor MP3's. Ik had ook veel MP3's met een 500x500 plaatje erin van 100 kB (voor gebruik in programma's op de PC), maar veel MP3-spelers kunnen dat niet aan. Daarom houd ik me nu aan albumart van 300x300 pixels van ~50 kB; dit lijkt tot nu toe te werken op alle spelers. Bedankt voor de covertip, zodat ik hiet niet hier ook nog apart moet uitvinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik speel het nu op veilig. Ik hou ze op 50 kb. Ik heb vermeldingen gezien waarbij mensen problemen leken te hebben met precies 60 kb. De afmetingen hou ik op iets van 480x600 ofzo. Dan zit ik zeker goed. Het bouwen van eboeken is niet mijn 'doel' maar een middel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Het bouwen van eboeken is niet mijn 'doel' maar een middel
Klopt, maar als je het doet, kun je het beter meteen volledig doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:33:
Klopt, maar als je het doet, kun je het beter meteen volledig doen :P
Ik bedoelde er meer mee dat ik niet ga uitzoeken wat precies de grenzen zijn van wat mogelijk is. Zo van met 60 kb werkt het nog maar dan alleen als het 599x799 is. Als je 600x800 wilt hebben moet je kleiner zijn dan 59.98 kb. Behalve als de titel minder is dan 40 tekens. Dat laat ik wel aan HarryT over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ortep schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:46:
[...]
[...]
Dat was er eentje uit de Fokke en Sukke serie :D
Die hebben trouwens hun canon -stip vorig jaar een tijdje als gratis downlaod aangeboden als ebook dacht ik. Werkt dat goed, cartoons op deze appanten en zijn ze goed beschikbaar?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

franssie schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:44:
[...]

Dat was er eentje uit de Fokke en Sukke serie :D
Die hebben trouwens hun canon -stip vorig jaar een tijdje als gratis downlaod aangeboden als ebook dacht ik. Werkt dat goed, cartoons op deze appanten en zijn ze goed beschikbaar?
Ja het was deze :)

http://www.catullus.nl/Boekomschrijvingen/01_canon.html

Hij is nog steeds gratis verkrijgbaar via:

http://www.ebook.nl/html/...94&userID=497801859&gID=0

Ik heb em op mijn reader staan en het gaat prima.
Mensen die zeggen dat een eReader nooit een 'echt' boek zal vervangen laat ik altijd even dat plaatje zien

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 07-02-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Op een gegeven moment zal de e-reader wel boeken meer en meer gaan vervangen, als:

- De resolutie toeneemt tot 300+ dpi, de standaard van de meeste boeken
- De schermen zo groot worden dat er evenveel regels in dezelfde lengte opassen als in een pocketboek
- Alles volledig draadloos wordt
- De belangrijkste: een dergelijk apparaat nog maar 50-100 euro kost ofzo

De vervanging gaat dus wel gebeuren (net zoals digitale fotografie de analoge heeft vervangen, op alles vanaf middenformaat en kleiner), maar nu nog niet. Het is nu wel al een werkbaar alternatief of aanvulling.

Uiteraard zijn er altijd mensen die het "Vroeger was alles beter"-principe hanteren en altijd boeken blijven lezen. Er zijn nu ook nog mensen die alleen nog maar LP's gebruiken, want "die zijn beter dan CD's en zeker beter dan MP3's", en mensen die het vertikken om digitaal te fotograferen, want "uit een negatief haal ik een print van 75 megapixels".

Ik zal mijn boeken ook niet volledig opgeven denk ik, maar de e-reader gebruiken als alternatief en aanvulling. Het lezen van een echt boek blijft toch zijn charme houden voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, het kost een paar duiten om bij dit symposium "The book in the internet era" (over copyright en de toekomst van auteurs, uitgevers en bibliotheken) binnen te komen (voor precies hetzelfde geld heb je een Cybook), maar toch interessant:

"The organisation of (UNESCO’s) Amsterdam World Book Capital will hold a symposium called “The Book in the Internet Era: Copyright and the Future for Authors, Publishers and Libraries” on the 21st and 22nd of April 2008 at the new central Public Library of Amsterdam, The Netherlands. The language of the symposium will be English. The entrance fee will be 350 euro, though some authors, and some citizens from economically disadvantaged countries are eligible for a discount."

http://www.teleread.org/b...publishers-and-libraries/

Ik ga er uit hoofde van mijn functie wel naar toe denk ik, verslag volgt op ebookreaders.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
350 euro entree voor een dergelijk symposium is zo op het eerste gezicht een achterlijke prijs, maar ik weet dan ook niet wat er besproken of gepresenteerd gaat worden. Ik ga er in elk geval voor een dergelijk bedrag zeker NIET naartoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor diegenen die zich bezig houden met het creeren van PDF's, er is een manual van Sony voor hun eigen reader. Die is weliswaar niet verkrijgbaar in Nederland, maar heeft exact dezelfde schermafmetingen als de CyBook en de Kindle. Dat levert dus 'passende' pdfjes op

http://www.sonystyle.com/.../pdf/reader_createPDF.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 09-02-2008 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik probeer nu al een tijdje echt voor een ereader te zijn. Vooropgesteld: Ze zijn tof. Ik zou met liefde zo'n Cybook bij me steken. Handig, neemt niet zoveel ruimte in als "echte" boeken, leuk. Alleen als ik een boek wil kopen, dan verwacht ik dat die dingen aanmerkelijk goedkoper zijn, maar het prijsverschil valt me tegen. Het papieren boek is nieuw soms zelfs goedkoper dan de electronische editie, als ik bij mobipocket kijk.

Waar kopen jullie die boeken? Op deze manier is het voor mij alleen interessant om de wellicht-wat-minder-legale-download-weg te bewandelen. Een engelstalige pocket kost me een tientje in de winkel, dan vind ik 5 euro eigenlijk al veel. Maar ik ben misschien een oude zuurpruim aan het worden. ;) Ik denk dat ik voorlopig nog even op ouderwetsch papier blijf.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hillie schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:58:
Ik probeer nu al een tijdje echt voor een ereader te zijn. Vooropgesteld: Ze zijn tof. Ik zou met liefde zo'n Cybook bij me steken. Handig, neemt niet zoveel ruimte in als "echte" boeken, leuk.
Grappig om te horen dat je blijkbaar 'voor' (dus ook 'tegen') een ebook reader kunt zijn ;) Er zijn inderdaad al situaties op te noemen waarbij een ebook reader ècht voordelen heeft t.o.v. het papieren boek. Een vriendin van mijn heeft minder rugklachten nu dat ze haar Oxford advanced dictionary (een pil van ca. 2.5 kilo) niet meer elke dag mee hoeft te slepen naar de studie. Dan is het niet zo moeilijk om 'voor' te zijn.
Alleen als ik een boek wil kopen, dan verwacht ik dat die dingen aanmerkelijk goedkoper zijn, maar het prijsverschil valt me tegen. Het papieren boek is nieuw soms zelfs goedkoper dan de electronische editie, als ik bij mobipocket kijk.
Dat heeft te maken met de prijsstelling van uitgevers, die verwachten dat ze voorlopig niet veel ebooks zullen verkopen en daarom is de prijs van een elektronische uitgave relatief hoog. Op zich begrijpelijk, want om een boek ook als ebook uit te geven, dat kost nog wel wat extra tijd en moeite en die moet je dan wel terug verdienen. Naarmate ebooks populairder worden (en uitgevers ook gewend raken aan de techniek) zullen de prijzen dalen.

Maar een ebook voor 1 of 2 euro zoals veel mensen hopen, dat kun je wel vergeten (ook bij een ebook moet een uitgever rechten kopen, misschien vertaal- en redactiekosten betalen, marketing verzorgen, royalty's uitkeren, eigen overhead betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 09:58:
Grappig om te horen dat je blijkbaar 'voor' (dus ook 'tegen') een ebook reader kunt zijn ;) Er zijn inderdaad al situaties op te noemen waarbij een ebook reader ècht voordelen heeft t.o.v. het papieren boek. Een vriendin van mijn heeft minder rugklachten nu dat ze haar Oxford advanced dictionary (een pil van ca. 2.5 kilo) niet meer elke dag mee hoeft te slepen naar de studie. Dan is het niet zo moeilijk om 'voor' te zijn.
Dat is inderdaad een groot voordeel, alleen heb ik dit probleem niet. Tenzij het ding ook alle functionaliteit van m'n laptop overneemt, want om de een of andere briljante reden heeft management hier besloten iedereen grote en zware Dell grindtegels te geven, in plaats van de lichte IBM's die ze eerst hadden, maar da's volledig offtopic.

Het "voor" of "tegen" zijn, tja, het is een toffe gadget, en gewoon een leuk stukje techniek. Tof, en daar ben ik helemaal voor te vinden. Alleen moet er nog wel een bepaald voordeel aanzitten, en ik denk dat persoonlijke voorkeuren daar ook een pittige rol in spelen.
Dat heeft te maken met de prijsstelling van uitgevers, die verwachten dat ze voorlopig niet veel ebooks zullen verkopen en daarom is de prijs van een elektronische uitgave relatief hoog. Op zich begrijpelijk, want om een boek ook als ebook uit te geven, dat kost nog wel wat extra tijd en moeite en die moet je dan wel terug verdienen. Naarmate ebooks populairder worden (en uitgevers ook gewend raken aan de techniek) zullen de prijzen dalen.

Maar een ebook voor 1 of 2 euro zoals veel mensen hopen, dat kun je wel vergeten (ook bij een ebook moet een uitgever rechten kopen, misschien vertaal- en redactiekosten betalen, marketing verzorgen, royalty's uitkeren, eigen overhead betalen).
Een ebook voor 1 of 2 euro, daar gaat het me niet om. Maar als ik een papieren boek bij amazon voor $16.47 zie staan, nieuw, en bij mobipocket voor $17.50, dan vraag ik me af waar er iets fout is gegaan. Uiteraard zijn er extra kosten, maar als je het boek al electronisch hebt (en volgens mij is de tijd van letters zetten op drukplaten al tijden voorbij ;)), dan zit er uiteraard nog wat werk aan, maar ik zie niet waar de effort gaat zitten om op zulke prijzen te gaan zitten. Willen sommige uitgevers helemaal niet aan het ebook? Ik kan het me best voorstellen.

Prijs is voor mij een redelijk belangrijke afweging. Ik heb geen ergonomische reden (ik hoef geen allejezuszwaar boek met me mee te torsen iedere dag ;)), en daarnaast vind ik een stel boeken op een plank ook "leuk staan". Als het prijsvoordeel dan minimaal wordt, dan legt de gadgetdrang het toch af. Best jammer, want het zijn wel toffe dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hillie schreef op zondag 10 februari 2008 @ 11:54:

Maar als ik een papieren boek bij amazon voor $16.47 zie staan, nieuw, en bij mobipocket voor $17.50, dan vraag ik me af waar er iets fout is gegaan. Uiteraard zijn er extra kosten, maar als je het boek al electronisch hebt (en volgens mij is de tijd van letters zetten op drukplaten al tijden voorbij ;)), dan zit er uiteraard nog wat werk aan, maar ik zie niet waar de effort gaat zitten om op zulke prijzen te gaan zitten. Willen sommige uitgevers helemaal niet aan het ebook? Ik kan het me best voorstellen.
In Nederland zitten we met vaste boekenprijzen. Dat is in de rest van de wereld niet zo. Als ik de MobiReader opentrek zie ik 14 eBook winkels. En ik ken er buiten dat lijstje nog wel een paar. Ze zijn allemaal vrij om de prijs te vragen die ze willen. Soms kan het prijsverschil oplopen to 30%. Ik heb ook boeken gezien die bij de een gratis en bij de ander $ 3 waren vanwege een of andere actie. Ook een keer een serie van 5 boeken die ik kreeg voor de prijs van 3. Maar uitsluitend bij die ene winkel. Het is de moeite waard om rond te shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Een tante van mij waar ik gisteren de cybook aan liet zien, die vond het al direct geweldig, als ze boeken zou kunnen kopen voor 5-6 euro. Echter, ze kent niet genoeg Engels om in het Engels te kunnen lezen, en ik heb gezien dat het aanbod van vertaalde boeken in het Nederlands... hoe zeg ik dat netjes?.... vrij zielig is.

Het allergrootste nadeel vind ik nog steeds de DRM, in ik -vertik- het om ge-DRM-de boeken te kopen. Boeken die ik ik niet in mijn kast zou willen zou ik ook nooit kopen in eBook-formaat en zelfs niet downloaden. Ik trek op het moment steeds meer naar de opvatting "het echte book kopen, en het eBook 'vinden' op Internet." Dan zet ik het papieren boek in de kast en ik lees precies waar ik zin in heb. Dan gebruik ik de reader op reis c.q. in bed/op de bank als het een heel groot boek is, of ik gebruik het boek als het een kleintje is. Ik heb gemerkt dat ik het niet prettig vind om continue met de reader te lezen; ik verlang dan toch naar papier. Dan pak ik gewoon het boek, tel even uit waar ik moet verderlezen, en lees dan in het boek; de dag erna neem ik de reader weer mee in de trein, met hetzelfde boek :) Het beste van twee werelden. Sommige boeken die ik al heb "gevonden", en die me over de streep hebben getrokken om de reader te kopen, heb ik al in de kast staan of ga ik er zeker nog in zetten. Het "heel veel volume besparen"-idee gaat dus niet op omdat ik zo nu en dan gewoon papier wil hebben.

Hoe tel je dan uit waar je moet gaan lezen, want de pagina's zijn toch niet hetzelfde? Dat gaat zo.

Pocket: 357 bladzijden, en je bent op pagina 165.
165 / 357 = 0.4622 (wie heeft er nu geen telefoon met een rekenmachientje?)

Ga naar "Go To..." in de Cybook. Het geeft daar dan aan hoeveel pagina's je eBook heeft, bijvoorbeeld 582. -> 582 x 0.4622 = 269 :)

Zo heb ik het verscheidene keren gedaan, en ik hoefde hoogstens één of twee pagina's vooruit of achteruit te bladeren om op het juiste punt uit te komen. Andersom werkt het niet zo heel goed, omdat het Cybook geen pagina's, maar een voortgangsmeter aangeeft :( (Hoor je, Bookeen ?! Dat moet een optie worden in firmware 2.0, een paginaweergave! En zorg dat de delete-knop werkt!) Daarom onthoud ik altijd in welk hoofdstuk ik ben, en dan blader ik in het echte boek vanaf de start van dat hoofdstuk even snel vooruit.

Er zijn een aantal Amerikaanse uitgevers die het eBook op een mini-CD meegeven met het papieren boek. Dat zou helemaal top zijn als dat in Nederland zou gebeuren.

Ik ben dus niet "voor" of "tegen" een eBookreader of welke nieuwe techniek dan ook; ik gebruik een nieuwe techniek op de manier zoals het mij uitkomt. Als ik er geen nut voor heb, dan gebruik ik de techniek niet :)

[ Voor 83% gewijzigd door Katsunami op 10-02-2008 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Katsunami schreef op zondag 10 februari 2008 @ 14:13:
Ik ben dus niet "voor" of "tegen" een eBookreader of welke nieuwe techniek dan ook; ik gebruik een nieuwe techniek op de manier zoals het mij uitkomt. Als ik er geen nut voor heb, dan gebruik ik de techniek niet :)
Ik probeer het nut te vinden, omdat ik de techniek erg tof vind. ;)

Jouw aanpak is een interessante. Vrijwel alle muziek die ik heb, heb ik ook op CD staan. Er zijn nog een paar cd'tjes die ik aan wil schaffen en dat zal tzt ook wel gebeuren. Toch rip ik alles wat ik nieuw aanschaf naar MP3, omdat ik dat makkelijk in de auto en in m'n spelertje mee kan nemen. Als dat nu ook met een papieren boek ging (al was het maar dat je een downloadcode ofzoiets bijkreeg om voor een extra fee, denk een eurootje ofzo, het electronische formaat ook te kunnen bemachtigen). Maar helaas is er nog geen methode om een papieren boek snel te "rippen", anders was jouw methode een heel goede.

DRM interesseert me niet zoveel. Zolang die zooi maar werkt, dan vind ik het wel best. Maar ja, als ik potentieel problemen ga krijgen, dan koop ik liever iets wat ik ook nog in de kast kan zetten. Voordeel van een ebook is dan natuurlijk wel dat het boek niet zo snel "slijt", wat bij een papieren editie natuurlijk wel gebeurt. Maar ja, bijzaak. Ik zal ook de diverse online winkels eens afstruinen om te zien wat er te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Precies, ik zie persoonlijk het downloaden van een eBook als het "rippen" van mijn papieren boek, net zoals jij het hebt over het rippen van een gekochte CD. Bijkomend voordeel: het "geripte" eBook heeft geen last van DRM, net zoals je dat ook niet hebt bij je zelfgemaakte MP3's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op zondag 10 februari 2008 @ 13:22:
[...]
In Nederland zitten we met vaste boekenprijzen.
De Wet op de Vaste Boekenprijs geldt alleen niet voor ebooks (heb dit nagevraagd bij het Commissariaat van de Media), dus dat argument gaat in dit geval niet op. Wèl is het zo dat op ebooks 19% BTW wordt geheven in plaats van de 6% die geldt voor het gewone boek. Dat betekent dus dat een uitgever die een ebook aanbiedt voor dezelfde prijs als de papieren versie er sowieso al minder op verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:46:
De Wet op de Vaste Boekenprijs geldt alleen niet voor ebooks (heb dit nagevraagd bij het Commissariaat van de Media), dus dat argument gaat in dit geval niet op.
Dat is dus een voordeel :)
Wèl is het zo dat op ebooks 19% BTW wordt geheven in plaats van de 6% die geldt voor het gewone boek. Dat betekent dus dat een uitgever die een ebook aanbiedt voor dezelfde prijs als de papieren versie er sowieso al minder op verdient.
De uitgever heeft de electronische versie al. Die is er eerder dan de gedrukte versie, zo worden ze aangeleverd bij de drukker. Maar die uitgever heeft voor eboeken geen kosten voor het drukken, transport, opslag en voorraadbeheer.

Ik ga er even van uit dat de uitgever, op dit moment tenminste, zijn grootste winst haalt uit de dode bomen versie. Daar zal hij dus ook reclame voor maken. Eboeken kunnen hierop min of meer gratis meeliften, hij hoeft ze niet eens extra aan te prijzen. De bezitters van een eReader gaan vanzelf op zoek als ze een boek in de bestseller lijsten zien staan dat ze willen hebben

Ieder eBoek wat hij verkoopt is dus bijna 100% extra inkomsten. Zelfs eboeken waarvan er nog maar één per jaar van wordt verkocht kan hij simpelweg online houden ook al is het allang de moeite niet meer om een herdruk op papier uit te brengen. Verwijderen kost waarschijnlijk meer dan laten staan. Dat moet nl. iemand gaan doen. Laten staan gaat 'vanzelf'.

Dus ruwweg: Door de BTW zou een eboek zo'n 13% duurder zijn bij gelijke 'kale' prijs. Maar hij kan met het grootste gemak die kale prijs voor de e-versie 30% lager stellen. Er bestaat immers geen vaste boekenprijs voor deze versie. Inclusief BTW zit hij dan op iets van 75-80% van de verkoopsprijs van de papieren versie. En daar hoeft hij nauwelijks iets voor te doen. Niet eens een webwinkel in leven houden. Dat kan hij uitbesteden aan de winkels die er al zijn. Zijn enige 'werk' bestaat dan uit het sturen van een email naar die winkel met daaraan het boek als attachment. En na enige tijd komen de royalties vanzelf binnen rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik blijf een groot voorstander van het systeem dat in Amerika nogal eens wordt gehanteerd: het direct meeleveren van het boek op een (mini)CD in de kaft van het papieren boek :) (Maar OK, ik heb dan ook gemerkt dat ik niet wil/kan leven zonder een stapel papieren boeken erbij. De e-reader is relaxed in bed of in de bus of trein als het een enorm boek betreft, maar in geval van de kleinere boeken zal ik waarschijnlijk sneller de pocket pakken :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Het gaat mij eigenlijk niet eens om de prijzen in Nederlandse winkels, ik koop toch veel internationaal (en ik woon in Zweden ;)). Maar als het ebook meegeleverd wordt bij een papieren versie, ideaal! Nu merk ik alleen dat een paar schrijvers waar ik boeken van wil hebben niet of nauwelijks als ebook te vinden zijn (Douglas Coupland, Natsuo Kirino, Haruki Murakami), of zelfs duurder dan de papieren editie (Natsuo Kirino - Out, om eens een voorbeeld te noemen). Het feit dat het nog geen algemeengoed is, zoals bijvoorbeeld op mp3 kunnen kopen van audio, en het feit dat ik m'n eigen ebooks niet kan maken van de papieren editie (zoals ik zonder problemen m'n audio cd's kan rippen) zorgt toch voor een groot nadeel voor de aanschaf. Want laat ik voorop stellen dat zo'n Cybook toch een enoooooooorme gadget-appeal op me heeft. ;)

Hoe ziet de nabije toekomst m.b.t. ebookuitgaven er eigenlijk uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hillie schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:39:
Hoe ziet de nabije toekomst m.b.t. ebookuitgaven er eigenlijk uit?
Er zijn in ieder geval uitgevers die een nieuwe weg kiezen. Deze biedt gratis boeken aan als promotie

http://www.tor.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hillie: wat ik de laatste tijd graag doe sinds ik de CyBook heb, is het syncen van RSS-feeds op het apparaat en dan het nieuws etcetera op de bank lezen, in plaats van achter het scherm. Ideaal; eindelijk een echt nut voor RSS-feeds :)

Het enige dat ik jammer vind is dat RSS-feeds worden geformatteerd als eBook, waardoor je ze in de bibliotheek niet kunt verbergen. Ze staan dus gewoon tussen je normale boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Dat betekent dus verwijderen. Maar begreep ik nu goed dat je delete-knop (nog?) niet als zodanig werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week woensdag mijn Cybook besteld bij bookeen... En gisteren kwam FedEx hem netjes afleveren. Nogthans stond er op de site, dat er een wachtperiode was tot Maart. Ik was dus aangenaam verrast.

Verder werkt alles netjes en is heel aangenaam om te lezen. Ik heb wel een puntje, als ik mijn cybook aansluit via de usb kabel, verschijnt er geen extra drive. Dus ik kan voorlopig nog geen extra items opzetten. Hebben andere mensen dit ook gemerkt ? ik zie wel het verbindings icoon op de cybook verschijnen.

Ach ya verlopig lezen we maar bram stokers dracula op de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:26:
Ik heb wel een puntje, als ik mijn cybook aansluit via de usb kabel, verschijnt er geen extra drive. Dus ik kan voorlopig nog geen extra items opzetten. Hebben andere mensen dit ook gemerkt ? ik zie wel het verbindings icoon op de cybook verschijnen.
Je hebt hem toch wel eerst aangezet voor je hem aansloot he? Anders gaat hij alleen maar laden. Je kan hem trouwens niet aanzetten als je hem eerst hebt aangesloten. Ik merkte ook een keer dat, toen ik er een nieuwe SD kaart in had gedaan, hij ook niet verscheen. Dat heb ik opgelost door hem aan te zetten, usb aan te sluiten, wachten tot hij verscheen en daarna de SD kaart er in te stoppen. Toen zag hij wel alles en vanaf dat moment ging het gewoon goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Ortep op 12-02-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarnOwl
Katsunami schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:00:

Eerste indruk cover: Zwaar overpriced met 49 euro, maar er is helaas (nog) niks anders te krijgen. Nou ja. Bij een boek in de winkel kun je ook niet de kleur van het omslag en de coverart kiezen. Als er over een half jaar mooiere/betere covers beschikbaar komen dan haal ik wel een andere. Zonder durf ik het apparaat niet te gebruiken: te dun en te licht.
Er is wel een alternatief: De M-Edge zwartleren Cybook case.
Ik had deze pijlsnel na bestelling binnen drie werkdagen in huis!

Afbeeldingslocatie: http://www.buymedge.com/images/Cybook/Medge-Cybook-3_web.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.buymedge.com/Images/cybook/Medge-Cybook-2_web.JPG

Deze gebruik ik nu een paar weken en hij is VEEL beter dan de nu meegeleverde plastic Cybook hoes: Mooi zwart, zacht ECHT leer met een zwart suede interieur, perfect afgewerkt. Iets duurder maar het geld en je mooie Cybook zeker waard! :)

[ Voor 3% gewijzigd door BarnOwl op 13-02-2008 10:56 ]

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Waar heb je deze vandaan? Ik las dat hij in NL niet op voorraad was (en ook niet bij ebookreaders.nl). Het enige dat mij aan deze hoes tegenstaat is de flap aan de rechterkant, eerlijk gezegd. Ik heb eigenlijk geen problemen met de originele hoes, behalve de prijs dan.

Edit: via creditcard betalen dus; die heb ik niet. 68 dollar is ongeveer 47 euro (inclusief verzending. Is ook genoeg geld. Ik denk dat ik voorlopig de originele hoes maar houd.

edit: Wat ik overigens tegenwoordig graag doe, is van een aantal websites de feeds syncen met de reader. Het is niet zo extreem geweldig qua opmaak, maar het leest veel prettiger dan al die berichten op de site zelf :) Meestal doe ik dat ergens in de avond, of ik sync een deel van een krant voordat ik 's morgens wegga. Alleen daarvoor is dit apparaat al erg prettig :) Jammer dat Metro niet met column en al in tekstformaat beschikbaar is.

[ Voor 58% gewijzigd door Katsunami op 13-02-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* spam

[ Voor 96% gewijzigd door RoD op 13-02-2008 21:41 ]

• BarnOwl
Katsunami schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 11:11:
Waar heb je deze vandaan? Ik las dat hij in NL niet op voorraad was (en ook niet bij ebookreaders.nl). Het enige dat mij aan deze hoes tegenstaat is de flap aan de rechterkant, eerlijk gezegd. Ik heb eigenlijk geen problemen met de originele hoes, behalve de prijs dan.
Waar ik hem vandaan heb? Zie de link in mijn post...... ;)
Verder is die leren flap ideaal: Als je de hoes helemaal naar achteren slaat (Wat makkelijk is met dit soepele leer) kun je die "flap" terug duwen in de sluiting en zo heel makkelijk met één hand lezen.....

Hoewel ik ZEER tevreden ben met de Cybook Gen3 als pure boekenlezer heb ik wel een bug gemerkt: De schuingeschreven teksten zitten af en toe hiaten in, dit euvel kwam ik ook al tegen op het MobileRead forum. Het probleem is opgelost door het apparaat aan- en uit te zetten of door tijdens het lezen het font te veranderen.
Ik hoop dat dit bij de volgende firmware upgrade verholpen is.

Verder vind ik dat de centrale navigatieknop wel HEEL zwaar ingedrukt moet worden om de bladzijden om te slaan. Ik begrijp dat dit beter is dan dat bij iedere zucht de knop al geactiveerd wordt maar nu heb ik het idee dat ik af en toe DOOR het apparaat heen moet drukken om te bladeren.
Ik heb wel begrepen van gebruikers die de Cybook al langer gebruiken dat de knop een stuk soepeler wordt naarmate hij meer gebruikt wordt, afwachten dus maar.

Jeroen

• Katsunami
  • Niet online
"De volgende firmware-upgrade"; is er dan al een upgrade geweest? Ik zie er geen op de site van Bokeen, of kijk ik eroverheen?

Vreemd. Van de stroeve knoppen heb ik totaal geen last. Als ik normaal op de knop druk zodat je de *klik* voelt, dan werkt het gewoon.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Katsunami schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 12:27:
"De volgende firmware-upgrade"; is er dan al een upgrade geweest? Ik zie er geen op de site van Bokeen, of kijk ik eroverheen?
Die is er nog niet geweest. Of je moet versie 1.0 meetellen als update. Er waren een paar proefgebruikers die hebben versie 0.95 en 0.99 gehad. De normaal verkochte versies waren allemaall met 1.0 Er werd gesproken over een update in januari/februari
Vreemd. Van de stroeve knoppen heb ik totaal geen last. Als ik normaal op de knop druk zodat je de *klik* voelt, dan werkt het gewoon.
De vierkante 'ring' moet je zeker stevig indrukken. Maar inderdaad, als je tot de klik drukt gaat het prima. En hij wordt wat soepeler als je hem vaker gebruikt. Ook is het zo dat je hem makkelijker indrukt als hij niet in zijn cover zit. Dan ligt hij immers op de behuizing en niet een beetje verzonken in de cover

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:26:
Ik heb wel een puntje, als ik mijn cybook aansluit via de usb kabel, verschijnt er geen extra drive. Dus ik kan voorlopig nog geen extra items opzetten. Hebben andere mensen dit ook gemerkt ? ik zie wel het verbindings icoon op de cybook verschijnen.
Ik kwam laatst iemand met een vergelijkbaar probleem tegen. De Cybook werd maar niet herkend, op 2 computers geprobeerd, Cybook uiteindelijk teruggestuurd 'ter reparatie'.

Dezelfde Cybook op mijn computer aangesloten; als een zonnetje; het apparaat werd meteen herkend, en geen problemen met lezen en schrijven. Wat bleek achteraf, op een USB 1.1 poort (op een wat oudere pc) werd de Cybook niet herkend, maar via een kaartje met USB 2.0 compatible aansluitingen ging het wel goed.

• Katsunami
  • Niet online
Ortep: dat is correct, betreffende het indrukken van de knoppen. Vooral de bovenste knop is een beetje lastig als het notebook in de cover zit. Vaak haal ik de reader uit de cover om te lezen, en zit het er alleen in als ik de reader in de tas doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een Amerikaanse uitgever doet wat promotie werk voor hun nieuwe eBook divisie. Ze geven iedere week een gratis eBoek weg. Ik heb mijn eerste al binnen. Je kan je opgeven bij:

http://www.tor.com/Default.aspx

Ze zijn helaas in PDF formaat, maar de opbouw is zo gehouden dat ze eenvoudig kunnen worden omgezet naar mobi. Ik heb dat net ook gedaan. Het enige wat ik nog moest doen is het formaat van de cover image aanpassen naar iets kleiners, want die is te groot voor het mobiformaat

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.