Ortep schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:26:
Dat heb ik voor je getest, rond de evenaar. Je kan daar in de volle zon prima lezen. Ook aan het strand. Het nadeel is dat er steeds mensen komen vragen waarin je leest. Of ze dat ook even mogen en waar hij te koop is en wat hij kost

Dat heb ik gemerkt. Een collega had er interesse in voor het lezen van manga-strips in zwart/wit. Ik had me al op aardig wat interesse voorbereid, maar ik heb een half uur achter mijn e-reader moeten aanrennen op de afdeling
De reacties liepen uiteen van:
Cool! 350 euro? Als je veel leest en veel reist zeker de moeite waard!
Tot:
350 euro? Jij hebt een klap met de hamer gehad zeker. Dit gaat NOOIT een boek vervangen.
Kunstlicht kan soms lastig zijn vanwege reflecties, maar ik heb de ervaring dat er altijd een houding is waarin het geen probleem is.
Bij het licht van een gloeilamp van 60-75 Watt valt wel te lezen, als je ervoor zorgt dat de lamp niet direct op het scherm schijnt.
Jouw cover ziet er duidelijk slechter uit dan de mijne. Die is wel van kunststof, maar tenminste netjes genaaid. Het lijkt er echt op dat ze overspoeld zijn met kopers en dat er haastig iets moest worden geleverd. Ik had ook al gehoord van mensen die hun cover pas later opgestuurd kregen
De foto doet de cover geen recht. Het is niet je dat op covergebied, maar hij is wel netjes afgewerkt en goed genaaid.
Ja, dat is gelukt

Ik heb gemerkt dat schreeflettertypen niet heel prettig zijn; deze vereisen een hoge resolutie. (Daarom lezen ze ook zo ruk op een scherm.) In een boek prefereer ik schreeflettertypen zoals Georgia, maar op de e-reader zijn de krachtiger gedefinieerde schreefloze types zoals Verdana beter te gebruiken in mijn ogen. Ik denk dat de resolutie van de reader nog te kort komt voor schreeflettertypen. Een testje:
Verdana grootte 4, normaal (21 regels, standaard lettertype Cybook Gen3)
Verdana grootte 3, normaal (24 regels, standaard lettertype Cybook Gen3)
Tahoma, grootte 4, normaal (21 regels, smaller dan Verdana 4)
Tahoma, grootte 3, normaal (24 regels, smaller dan Verdana 3)
Arial, grootte 4, normaal (22 regels, kleiner dan Tahoma 4)
Arial, grootte 3, normaal (25 regels, kleiner dan Tahoma 3)
Candara, grootte 4, normaal (25 regels, kleiner/smaller dan Arial 4)
Candara, grootte 3, normaal (30 regels, kleiner/smaller dan Arial 3)
Kleiner: Meer regels per pagina.
Smaller: Meer tekens per regel.
Kleiner/Smaller: Meer regels per pagina én meer tekens per regel.
Verdana 4 is een aardig groot lettertype en er passen niet zeer veel karakters op een regel. Tahoma geeft evenveel regels als Verdana, maar het is smaller, zodat er wat meer tekens passen (+/- 7-8 tekens extra in grootte 3). Arial is overigens even breed als Tahoma, maar een tikkeltje kleiner, waardoor er één regel meer op het scherm past.
Candara is kleiner en smaller dan alle anderen, en Candara 3 laat een enorme hoeveelheid tekst op het scherm passen, vergelijkbaar met een zeer klein gedrukte pocket of een klein gedrukte krant. Ik ben (extreem) bijziende, dus ik lees vaak zonder bril, of hoogstens met mijn computer- c.q. leesbril. Ik zou Candara 3 en zelfs 2 kunnen lezen als ik wil, maar dat kost moeite en dat ga ik dus niet doen.
Ik prefereer op het moment Tahoma 3 of 4, normaal gedrukt. Daar moet ik nog even mee spelen om te kiezen voor mijn "standaard lettertype". Edit: Candara formaat 4, en dan dikgedrukt, is ook erg prettig

Het heeft het één regel meer dan Tahoma 3 (25, ipv 24), maar wel de breedte van Tahoma 3 normaal, ondanks dat het lettertype wel dikker is gedrukt. Dat maakt het voor mij nog beter. Ik heb gemerkt dat een dikker gedrukt lettertype voor mij beter is dan een groter lettertype. Het lijkt erop dat het dik drukken van het lettertype geen regels kost, alleen tekens per regel. Wellicht maak ik eens een paar vergelijkende foto's, maar niet van alle instellingen hierboven

(Ik heb in reviews gelezen dat de Cybook de enige reader is met de mogelijkheid om letters dik te drukken. Hoewel ik desgewenst zonder kan, is het wel prettig om te hebben

)
Uiteindelijk komt het allemaal neer op voorkeur, lichtomstandigheden en voor sommigen, zichtvermogen. Ik denk dat ik uiteindelijk zal kiezen voor één lettertype en instelling. De rest ga ik dan wissen. Verdana zit standaard in de reader; het staat niet in de \Fonts map, dus er is altijd één lettertype aanwezig.
Ortep schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:40:
Maak daar maar duizenden van. Mijn grootste ebook is 1.3 meg en dat is een verzameling van 6 boeken. Ik denk dat mijn gemiddelde boek ongeveer 500-600 kb is. Een eenvoudig 1 Gig kaartje van 6 Euro kan dus tegen de 2000 boeken aan. Je kan het nog wat verder opvoeren als je overal dingen uitlaat zoals cover art en 'high compression' kiest voor je files als je ze zelf maakt.
De CyBook slikt ook 4 Gig kaartjes Je zou dus tussen de 8 en 10-duizend boeken bij je kunnen hebben. Daar haal je de volgende vakantie wel mee.
Lord of the Rings neemt hier 375-425 kB per deel in. Zonder compressie is Fellowship bij mij ongeveer 1 MB. Met standaard compressie wordt het ongeveer 500, en met de hoogste compressie wordt het ~400 kB.
Als je 1 boek in 3 dagen leest, dan kun je er 120 per jaar lezen, of 9.000 in je hele leven, als je op je 10de begint en 85 jaar oud wordt. 10.000 boeken ga je nooit halen, of je moet flutromannetjes lezen
Morgen schrijf ik wel een review met mijn bevindingen en meningen betreffende dit product

(Waarin uiteraard een deel van bovenstaande info terug gaat komen.)
[
Voor 79% gewijzigd door
Katsunami op 07-02-2008 01:46
]