Het e-reader ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 43.547 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hmm. Lastige vraag. Ik denk tussen de 100,- en de 150,-. Het is dan nog steeds een flink bedrag, maar wel redelijk voor een elektronisch 'gadget'. Een gadget dat ik dan wel erg veel zal gebruiken, ik lees behoorlijk wat.

Deels is het probleem dat ik een oude Rocket e-book thuis heb liggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.digibieb.nl/content/ebook_groot2.jpg
Voordelen:
* Groot scherm
* Lage resolutie (= grote letters, hoewel ook instelbaar)
* Touchscreen
* Ongeveer een uur accu

Voor thuisgebruik ideaal en wanneer op reis en omvang geen bezwaar is ook goed te doen.

Nadelen:
* 4 MB opslag (6-8 grote boeken, wordt gecomprimeerd)
* Verder ligt het zwaar in de hand en wil je het graag ondersteund hebben
* Gare legacy connectie met pc, serieel. Ik kan het alleen via mijn pc verbinden, niet met laptop e.d.

Daarnaast ben ik veel op reis en zou ik wel een modernere e-book willen hebben, maar dan kom je al gauw op 300,- uit, een forse pda/mda/smartphone dus. Een relatief groot scherm voor een telefoon met touchscreen, waar e-books redelijk op getoond kunnen worden.

Ik kan nu geen foto maken van mijn smartphone omdat ik in het buitenland zit en de enige camera bij me op mijn telefoon zit ( :+ ), maar als ik er aan denk zal ik eens wat voorbeeldjes posten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Motrax op 28-07-2008 17:54 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok idd, 300 euro is nogal vrij prijzig. Laat staan een iliad ;)

Er bestaan nog steeds spiegels :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Lage resolutie (heeft niets te maken met de grootte van je letters, een hoog dpi wel) en "een uur accu" (wtf? de batterij van een e-reader gaak wekenlang mee) zou ik niet bepaald voordelen noemen :p

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 14:44
Klopt, als de E-Readers echt door willen breken moet de prijs flink omlaag. Voor 200 euro doe ik het. 300 wordt mij net teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Boeboe schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:59:
Lage resolutie (heeft niets te maken met de grootte van je letters, een hoog dpi wel) en "een uur accu" (wtf? de batterij van een e-reader gaak wekenlang mee) zou ik niet bepaald voordelen noemen :p
Okay, je hebt gelijk. De accuduur is niet denderend, maar we hebben het wel over aan apparaat waar ik niks voor heb betaald. Voor binnenhuis gebruik is een uur meer dan voldoende ;)

Resolutie is waar mensen zich vaak op verkijken rondom e-bookreaders. Mijn lcd klok kan met 10x10 pixels al voldoende cijfers weergeven. Letters heb je 'iets' meer voor nodig, maar echt niet veel.

Resolutie is pas van belang als je plaatjes bekijkt (manga :+ ) en je een beetje kwaliteit wil.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Voor ongeveer 200 euro kun je al een ebookreader krijgen (de Sony is op eBay te koop voor 279 dollar, omgerekend 177 euro, inclusief verzendkosten is dat dus ongeveer 200 euro!). Plus, de e-inkt leest een stuk fijner dan een pda-scherm met backlight. Ik las altijd op mijn HX4700 (en later op mijn HP214, beide een resolutie van 640x480), maar dat is toch wel vermoeiend voor de ogen.

Nu kan ik niet wachten tot de Sony reader binnen is (mijn vriend heeft hem voor me besteld als verjaardagscadeau, en ik weet dat al, omdat ik op het punt stond om hem zelf te bestellen). Nu duimen dat hij zonder extra kosten door de douane komt...

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tharoy schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:44:
Klopt, als de E-Readers echt door willen breken moet de prijs flink omlaag. Voor 200 euro doe ik het. 300 wordt mij net teveel.
Alles wat net nieuw is, is is vreslijk duur. Kijk maar naar een laptop van 12 jaar geleden. Voor de prijs van zo'n ding kon je een kleine auto kopen. Nu stunten ze met prijzen van 150 Euro. Iedereen roept wel dat ze niets kunnen, maar ze zijn krachtiger dan die eerste die ik noemde.

Er was tot voor kort een tekort aan de e-inkt schermen zelf. Mijn reader kwam uit de eerste 'batch'. Die werd op zondag ochtend om 8 uur aangekondigd. Ik bestelde hem om 10 uur en zondag avond was alles al uitverkocht. De wachtijd voor de mensen die op maandag bestelden was een bijna maand. Later werd dat nog erger. Levertijden van 2 maanden voor een bestelde reader kwamen voor. Dus ze kunnen vragen wat de gek (Mensen zoals ik dus ;) ) er voor geeft.

Zodra er een tweede fabrikant van e-inkt schermen komt zal de prijs wel snel dalen.
Motrax schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:12:
Resolutie is pas van belang als je plaatjes bekijkt (manga :+ ) en je een beetje kwaliteit wil.
Ook voor letters hoor :) Je ziet het al bij het verschil tussen een goede en een slechte printer. Het is wel leesbaar met een oude dot-matrix, maar een een boek in offset druk is toch wel prettiger. De huidige readers hebben een resolutie die in de hoek van de laserprinters ligt met 166 dpi. Je kan dan ook veel meer spelen met verschillende fonts. Er zijn fonts die het prima doen op papier. Anderen zijn weer speciaal ontwikkeld voor beeldschermen. Om puur te begrijpen wat er staat werkt alles wel. Maar als je een paar uur wil lezen is het heel prettig als je bv je font één puntje groter/kleiner kan maken en kan kiezen tussen een font met of zonder schreef. Ik merk dat ik voor mijn reader echt een ander font (met schreef) kies dan voor mijn computers, bijna altijd zonder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand met nog meer ervaringen? O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Mja, je zal er nog steeds relatief veel voor betalen hoor. Dat is het nadeel van early adopter te zijn ;).
Momenteel lijken de meningen het meest verdeeld te zijn tussen de sony prs-505 en de cybook bookeen, wat meest populaire lezers betreft. Ik denk niet dat je veel kan misdoen met een van die twee.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Jullie noemen het een voordeel dat de readers geen backlight hebben, maar ik lees redelijk vaak in het donker. Dan zou ik het toch handig vinden als er iets van verlichting in het apparaatje is ingebouwd, wat je dan natuurlijk altijd uit kunt zetten. Missen jullie niet zoiets?

En daarnaast zou ik 'm ook willen gebruiken voor leerboeken. Maar daar moet je redelijk vaak in terugbladeren en eigenlijk ook wel in markeren. Heeft er al iemand een cursus mee gedaan bv? En hoe beviel dit?

[ Voor 27% gewijzigd door MightyMauz op 03-08-2008 13:35 ]

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
  • Laatst online: 04-09-2024
Lord_Asswipe schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 11:12:
Jullie noemen het een voordeel dat de readers geen backlight hebben, maar ik lees redelijk vaak in het donker. Dan zou ik het toch handig vinden als er iets van verlichting in het apparaatje is ingebouwd, wat je dan natuurlijk altijd uit kunt zetten. Missen jullie niet zoiets?
Nee, ik doe dan gewoon een leeslampje aan. Een reader die licht geeft in een verder geheel donkere omgeving lijkt me ook niet heel fijn voor m'n ogen.
En daarnaast zou ik 'm ook willen gebruiken voor leerboeken. Maar daar moet je redelijk vaak in terugbladeren en eigenlijk ook wel in markeren. Heeft er al iemand een cursus mee gedaan bv? En hoe beviel dit?
Heb zelf een Cybook, die is perfect geschikt voor leesboeken maar voor meer eigenlijk ook niet. Aan studieboeken en encyclopedieën hoef je eigenlijk niet te beginnen omdat het bladeren en navigeren simpelweg te traag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Licht 'in' het apparaat gaat niet. E-paper is niet doorzichtig. Gewone boeken trouwens ook niet. Die kan je ook niet in het donker lezen. Het is echt een voordeel dat het zo werkt. Een lichtgevend scherm is onprettig aan je ogen. Daarom leest bv ook een laptop onprettig. Natuurlijk kan je wel een tijdje er naar kijken en dingen opzoeken. Maar echt lezen, statische tekst dus, is op den duur erg vermoeiend. Een lichtje zou trouwens rampzalig zijn voor je batterij tijd. Een e-reader gebruikt nl bijna geen stroom. Alleen het wisselen van de pagina's kost stroom. Er zit een erg kleine batterij in, maar je doet bijna een week stevig lezen met een lading. Als je daar licht mee wil maken valt dat terug naar een paar uur.

Er zijn wel clip-on lichtjes verkrijgbaar. Die kan je ook op gewone boeken gebruiken. De meningen zijn er erg verdeeld over. Ze maken je reader behoorlijk zwaarder en de verlichting is niet uniform
kNarf_ schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:03:
Heb zelf een Cybook, die is perfect geschikt voor leesboeken maar voor meer eigenlijk ook niet. Aan studieboeken en encyclopedieën hoef je eigenlijk niet te beginnen omdat het bladeren en navigeren simpelweg te traag gaat.
Ik heb er wel een woordenboek in. Dat werkt dat weer wel prima. Als je bv Engels leest en een woord niet weet selecteer je het en *plop* daar is de uitleg. Normaal zoek je maar zelden iets op. je gokt gewoon wat een woord betekend. Maar nu kijk ik echt regelmatig.

Maar een studie boek lijkt me inderdaad lastig. je kan natuurlijk de bookmarks gebruiken. Maar echt vlot werkt dat niet

[ Voor 21% gewijzigd door Ortep op 03-08-2008 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of er moet een E-Book komen waarbij er een klein touchscreen bij zit waardoor je met een soort van touchflo principe door alle paginas heen kan bladeren en dan 2x tikken en de bladzijde komt dan op eink scherm. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Die is er al. Dat is de Iliad. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Voor 650 Euro heb je er al een :|
Dat is dus bijna 2 keer zo duur als een Cybook en bovendien gaan de batterijen maar iets van één dag mee

[ Voor 33% gewijzigd door Ortep op 03-08-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Ortep schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:10:
[...]

Licht 'in' het apparaat gaat niet. E-paper is niet doorzichtig. Gewone boeken trouwens ook niet. Die kan je ook niet in het donker lezen. Het is echt een voordeel dat het zo werkt. Een lichtgevend scherm is onprettig aan je ogen. Daarom leest bv ook een laptop onprettig. Natuurlijk kan je wel een tijdje er naar kijken en dingen opzoeken. Maar echt lezen, statische tekst dus, is op den duur erg vermoeiend. Een lichtje zou trouwens rampzalig zijn voor je batterij tijd. Een e-reader gebruikt nl bijna geen stroom. Alleen het wisselen van de pagina's kost stroom. Er zit een erg kleine batterij in, maar je doet bijna een week stevig lezen met een lading. Als je daar licht mee wil maken valt dat terug naar een paar uur.
Mijn laptop leest volgens mij onprettig, omdat het ding onhandelbaar is en op de donkerste stand nog steeds veel te veel licht geeft (als het donker is dan he). En volgens mij valt het rampzalig zijn voor de accuduur ook wel mee. Als er bijvoorbeeld twee leds in zouden zitten, die je ook nog eens uit zou kunnen zetten, dan denk ik dat je nog steeds meerdere avonden rond komt.
Een apart lampje moet je ook weer meeslepen en moet er altijd onhandig opgeklikt worden, als het in het design weggewerkt kan worden, dan zou dat voor mij zeker een pluspunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_Asswipe schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:26:
[...]

Mijn laptop leest volgens mij onprettig, omdat het ding onhandelbaar is en op de donkerste stand nog steeds veel te veel licht geeft (als het donker is dan he). En volgens mij valt het rampzalig zijn voor de accuduur ook wel mee. Als er bijvoorbeeld twee leds in zouden zitten, die je ook nog eens uit zou kunnen zetten, dan denk ik dat je nog steeds meerdere avonden rond komt.
Een apart lampje moet je ook weer meeslepen en moet er altijd onhandig opgeklikt worden, als het in het design weggewerkt kan worden, dan zou dat voor mij zeker een pluspunt zijn.
Wellicht een lichte gloed over de tekst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lord_Asswipe schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 21:26:
Als er bijvoorbeeld twee leds in zouden zitten, die je ook nog eens uit zou kunnen zetten, dan denk ik dat je nog steeds meerdere avonden rond komt.
Leds gebruiken net zoveel stroom als de reader zelf, per stuk dan wel te verstaan. En met twee ledjes kan je niet netjes uitlichten. Ze geven een hele nauwe lichtbundel. Tenzij je ze er van boven af van een redelijke afstand op laat schijnen, krijg je een fel uitgelichte cirkel of streep met daarnaast nauwelijks licht. Maar dan heb je je clip on lampje weer. Je hebt er al gauw 6-8 nodig als je dat vanaf de zijkant een beetje egaal wil doen. Toegegeven, je hebt dan de mogelijkheid ze per stuk wat zwakker te laten branden, maar dan zijn het er wel 8 die stroom gebruiken, je trekt zo 100-120 mA. dan is je accu in een uur of 5 leeg. Maar ja, je moet ze wel weer ergens kwijt. Dat betekent dat de rand weer dikker moet worden. Je kan nl niet van achteren af belichten. Zoals ik al eerder schreef: e-paper is ondoorzichtig, net als een echt boek. Je zal hoe dan ook van boven af moet belichten

En wees nu eens eerlijk. Hoe vaak leest iemand in het stikke donker? Dat doe je met een normaal boek ook niet. Gewoon een bed/lees lampje aan doen is een stuk eenvoudiger en comfortabeler.

Heb je eigenlijk wel eens e-paper gezien? Zodra je het echt in werking hebt gezien weet je precies waar het hier over gaat. Het is een vervanging van papier, niet de vervanging van een beeldscherm of zo.

Ja, in het donker kan je niet lezen. Dat geldt voor e-readers net zo goed als voor papier. Maar je kan het weer wel op het terras/strand in de felle zon. En je kan daarbij ook lezen onder iedere kijkhoek. De reader is ook extreem licht en dun. Dat kan alleen maar als er geen zware accu's in zitten of dikke randen waarin ledjes moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 04-08-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 20:13:
Die is er al. Dat is de Iliad. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Voor 650 Euro heb je er al een :|
Dat is dus bijna 2 keer zo duur als een Cybook en bovendien gaan de batterijen maar iets van één dag mee
Als NRC abbonement kan je er 1 krijgen voor 500 euro. Het is nog wel erg duur. Hoop dat de prijs snel omlaag gaat naar 400 of 300 O+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 09:48:
Als NRC abbonement kan je er 1 krijgen voor 500 euro. Het is nog wel erg duur. Hoop dat de prijs snel omlaag gaat naar 400 of 300 O+ euro.
By het abbonement toch? Dus dat komt er nog bij. Maar ok, je hebt dan wel de krant ook.

Ik heb een Iliad in mijn handen gehad. Hij kan erg veel, wifi, aantekeningen maken, Wacom scherm. En natuurlijk is het scherm fors groter. Maar dat vreet stroom en eigenlijk vind ik hem veel te groot om comfortable als boek te gebruiken. Ik denk dat het twee verschillende doelgroepen zijn. Cybook/Sony/Kindle voor de mensen die boeken willen vervangen en gewoon een paar uur willen lezen. En de Iliad voor menen die een naslagwerk of krant willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:37:
[...]

By het abbonement toch? Dus dat komt er nog bij. Maar ok, je hebt dan wel de krant ook.

Ik heb een Iliad in mijn handen gehad. Hij kan erg veel, wifi, aantekeningen maken, Wacom scherm. En natuurlijk is het scherm fors groter. Maar dat vreet stroom en eigenlijk vind ik hem veel te groot om comfortable als boek te gebruiken. Ik denk dat het twee verschillende doelgroepen zijn. Cybook/Sony/Kindle voor de mensen die boeken willen vervangen en gewoon een paar uur willen lezen. En de Iliad voor menen die een naslagwerk of krant willen vervangen.
Als je al een abonnement heb op de NRC krijg je korting. En dat heb je dan toch al, dus kost geen extra geld. De groote lijkt mij inderdaad een nadeel. Ik zou ze allemaal in mijn handen willen hebben. Maarja, waar vind je ze allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Volgens mij zit de dichtsbijzijnde die alles heeft hier
http://www.justread.de/home/

Justread - Falk Kühnel

Falk Kühnel
Am Lappenweiher 3
53127 Bonn
Hangt er vanaf waar je woont dus. Ik woon er ver vandaan, maar rijd er regelmatig langs. Maar het is niet iets wat ik 'even' doe

De Iliad is te vinden bij Donner.

[ Voor 19% gewijzigd door Ortep op 04-08-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Ortep schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 00:08:
Heb je eigenlijk wel eens e-paper gezien? Zodra je het echt in werking hebt gezien weet je precies waar het hier over gaat. Het is een vervanging van papier, niet de vervanging van een beeldscherm of zo.
Dat is dus het probleem, waar zie je zo'n ding? En voor mij is het een vervanger van papier én van beeldscherm. Ik vind een leeslampje helemaal niet zo handig, dan kun je vaak maar in 1 houding lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De volgende keer dat ik bij donner ben ga ik ernaar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lord_Asswipe schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:43:
Dat is dus het probleem, waar zie je zo'n ding? En voor mij is het een vervanger van papier én van beeldscherm. Ik vind een leeslampje helemaal niet zo handig, dan kun je vaak maar in 1 houding lezen.
Dat jij het graag als vervanger van een beeldscherm ziet is prima. Maar daar zijn ze niet voor gemaakt. Dingen die alles combineren zijn vaak goed in niets. Ik wil ook geen gecombineerde grasmaaier-vaatwasser-televiesie-magnetron

Ik heb hier net aangegeven waar je ze kon bekijken. Maar als je daar niet heen wilt/kunt gaan zal je op de ervaringen van mensen af moeten gaan die er wel een hebben. En je gaf zelf al aan:
Blijkbaar vinden de gebruikers het geen probleem. Want als mensen zeggen dat een bepaalde eigenschap een voordeel is, missen ze het omgekeerde ervan niet.
Maar het staat je volkomen vrij om gewone papieren boeken in het donker te lezen. Blijkbaar kan je dat en zal het met een e-reader ook wel lukken

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 04-08-2008 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Ik heb vandaag de Iliad in m'n handen gehad bij de Selexyz. Daar heb ik er een uur mee gespeeld en ik vind het een heel mooi apparaat. Ook de invoer met de pen is wel ideaal, volgens mij zou ik daar bijvoorbeeld best mijn collegeaantekeningen op kunnen maken. En lezen gaat heel natuurlijk, zowel de kranten zoals de NRC, NYT als de boeken die erop stonden waren fijn te lezen. En in de MobiReader kon gemakkelijk de grootte worden aangepast.

Volgens mij wordt zo'n e-reader echt wel mijn volgende gadget, maar 300 euro extra voor tekstinvoer, daar moet ik ook nog heel erg over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lord_Asswipe schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 00:12:
Volgens mij wordt zo'n e-reader echt wel mijn volgende gadget, maar 300 euro extra voor tekstinvoer, daar moet ik ook nog heel erg over nadenken.
Dat begrijp ik volkomen. Ik dacht ook eerst aan de Iliad. Ik vond het gruwelijk veel geld Maar mijn 'doel' was simpelweg het lezen van boeken. Aantekeningen zijn leuk, maar geen must en wifi of een touch screen ook niet . Dus toen de Cybook voor 350 Euro verkrijgbaar werd in Europa (Als enige) heb ik die direct gekocht. Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand die naslag werken nodig heeft voor de Iliad gaat. dan zijn afmetingen en batterij duur ineens van ondergeschikt belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Misschien is de nieuwe iLiad Book Edition een uitkomst, want daar kun je ook mee schrijven is door het achterwege laten van WiFi 100 euro goedkoper. Dat is toch al weer een slok op een borrel. WiFi is leuk, maar ik heb mijn laptop eigenlijk ook altijd wel in de buurt, dus noodzaak is het zeker niet. Waarschijnlijk zal het opladen 's nachts aan de laptop zijn, dan kan hij ook mooi synchroniseren.
Iemand al ervaringen met de Book Edition?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_Asswipe schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 00:12:
Ik heb vandaag de Iliad in m'n handen gehad bij de Selexyz. Daar heb ik er een uur mee gespeeld en ik vind het een heel mooi apparaat. Ook de invoer met de pen is wel ideaal, volgens mij zou ik daar bijvoorbeeld best mijn collegeaantekeningen op kunnen maken. En lezen gaat heel natuurlijk, zowel de kranten zoals de NRC, NYT als de boeken die erop stonden waren fijn te lezen. En in de MobiReader kon gemakkelijk de grootte worden aangepast.

Welke Selexyz is dit als ik vragen mag? In Utrecht staat de Iliad in een gesloten glazen kast. Het aantekeningen maken lijkt me erg onhandig, omdat de pen 'dik' schrijft. Een aantekening in de kantlijn van een boek kan dan niet echt (kan je eigenlijk aantekeningen maken in de boeken die je leest?).
Velvet schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:28:
Voor ongeveer 200 euro kun je al een ebookreader krijgen (de Sony is op eBay te koop voor 279 dollar, omgerekend 177 euro, inclusief verzendkosten is dat dus ongeveer 200 euro!). Plus, de e-inkt leest een stuk fijner dan een pda-scherm met backlight. Ik las altijd op mijn HX4700 (en later op mijn HP214, beide een resolutie van 640x480), maar dat is toch wel vermoeiend voor de ogen.

Nu kan ik niet wachten tot de Sony reader binnen is (mijn vriend heeft hem voor me besteld als verjaardagscadeau, en ik weet dat al, omdat ik op het punt stond om hem zelf te bestellen). Nu duimen dat hij zonder extra kosten door de douane komt...
Wat is de link voor de Sony reader via eBay, ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Het was de Van Piere in Eindhoven. Daar staat hij ook in een glazen kast, maar staat erbij: vraag bij de servicebalie om een demonstratie. Toen haalde ze van achter hun demomodel, het was wel de iLiad v1 en daar heb ik zolang mee mogen spelen als ik wilde.
En over die aantekeningen: je kunt kiezen hoe dik de pen schrijft. En de dunste modus is echt heel dun. Ik vond dat duidelijk te dun, dus ik heb verder geprobeerd in medium en dat werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:04:
[...]

Welke Selexyz is dit als ik vragen mag? In Utrecht staat de Iliad in een gesloten glazen kast. Het aantekeningen maken lijkt me erg onhandig, omdat de pen 'dik' schrijft. Een aantekening in de kantlijn van een boek kan dan niet echt (kan je eigenlijk aantekeningen maken in de boeken die je leest?).

[...]

Wat is de link voor de Sony reader via eBay, ik kan het niet vinden.
Deze bijvoorbeeld.

Voor het geval de link onderhand dood is:
Je kunt hem bestellen bij Datavision (die leveren ook voor Amazon, maar Amazon verstuurt de Sony niet naar Europa, Datavision wel). Reken er nog wel douanekosten bij (50 euro), want ze doen niet aan valse bedragen of 'gift' op het pakje zetten. Grote kans dat je moet betalen (ik moest dat wel). Ze sturen wel lekker snel (die van mij was er binnen een week!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben even langs gegaan en met iemand van het personeel er bij mocht ik de iLiad even gebruiken. Het apparaat is lekker licht en de schrijf dikte is inderdaad prima. Wel heeft het schrijven iets vertraging, dat is wat vervelend.

Voor de rest een prima apparaat. Pagina's omslaan is ook niet zo traag als ik gedacht had. Jammer dat ik het maar zo kort kon proberen. Ze zei dat er daar al aardig wat zijn verkocht, volgens mij loopt de iLiad wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Velvet schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 17:07:
Je kunt hem bestellen bij Datavision (die leveren ook voor Amazon, maar Amazon verstuurt de Sony niet naar Europa, Datavision wel). Reken er nog wel douanekosten bij (50 euro), want ze doen niet aan valse bedragen of 'gift' op het pakje zetten. Grote kans dat je moet betalen (ik moest dat wel). Ze sturen wel lekker snel (die van mij was er binnen een week!).
Het zijn mooie prijzen. Maar hou er wel rekening mee dat de garantie 'nul' is. Het ding is immers officieel niet leverbaar in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Niet online
Eergisteren heb ik mijn Sony binnengekregen, en ik ben er nu al een paar dagen mee aan het spelen. Prima apparaat, voelt erg degelijk aan, en het bijgeleverde cover beschermt de reader al redelijk.

Wat dingetjes die me op zijn gevallen:
- Als je de pagina's omslaat, wordt het beeld steeds even helemaal zwart. Is dit een eigenschap van ebookreaderschermen in het algemeen, of alleen van de Sony?
- Het bijgeleverde programma van Sony (eBook Library) crasht af en toe als je meerdere files tegelijk wilt importeren. Of dit aan het programma ligt, of aan een (op de een of andere manier) niet compatibele file, is me nog niet duidelijk.
- Het updaten van de firmware van de reader ging heerlijk automatisch, de software gaf aan dat er een update was, en je kon zelf kiezen of deze geïnstalleerd moest worden.
- Ik moet nog wel even kijken naar de "PDF-reflow"-feature, of dit goed werkt, meld ik nog wel.
- De reader is zwaarder dan je verwacht, niet te zwaar, maar heeft daardoor wel een erg degelijke uitstraling.
- Handig dat je sneller kunt bladeren door de bladerknop langer ingedrukt te houden. Je springt dan tien pagina's in een keer vooruit.
- Fijne positionering van de knoppen.
- In de zon lezen is heerlijk (geen verblindende achtergrond of spiegeling, gewoon ontspannen lezen)!

Ik moet nog even kijken hoe je meta-informatie toevoegt aan RTF-bestanden, maar verder ben ik dik tevreden!

Edit:
Ik heb gevonden hoe je informatie toevoegt aan RTF-bestanden.
Open de file in Notepad (/-++) en kijk naar de eerste regel. Die begint met iets als:
code:
1
2
{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang2057{\fonttbl {\f0\fswiss\fcharset0 Arial;}}
{\*\generator Msftedit 5.41.21.2508;}\viewkind4\uc1\pard\f0\fs30 Formatting test\par}

Voeg direct na
code:
1
{\rtf1

de volgende tags in:
code:
1
{\info{\title Dit is de titel }{\author Schrijver}}

Opslaan, en nu kan de reader je boek zowel op titel als op schrijver uitlezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Velvet op 09-08-2008 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Velvet schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 14:16:
Wat dingetjes die me op zijn gevallen:
- Als je de pagina's omslaat, wordt het beeld steeds even helemaal zwart. Is dit een eigenschap van ebookreaderschermen in het algemeen, of alleen van de Sony?
Het is niet speciaal een eigenschap. Bij de Cybook kan je het kiezen of je het wil. Het schijnt zo te zijn dat het aansturen van de inkt 'bolletjes' niet perfect gaat. Als je dus alleen de veranderingen aanstuurt blijft er een soort vage tekst achter. Het is niet hetzelfde als dead pixels. Ze doen het wel, maar soms mis je er gewoon eentje die deze keer even traag reageert. Door hem eerst zwart of wit te maken begin je in principe vanuit dezelfde posite. Een soor wissen vooraf dus. Dan valt de ghosting niet op.
Het voordeel is dat je duidelijker teksten krijgt. Het nadeel is dat het wisselen iets trager gaat en dat je wat meer stroom gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 11-08-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Op dit moment bne ik aan het twijfelen of ik een iliad ereader aan zal schaffen of niet. Ik lees vooral developer boeken (dus veel code samples etc) en maak ook veel gebruik van een schrijfblok als ik aan het proggen ben ( een notepad venstertje met 'geheugen' erin vind ik zeer irritant werken). Dus vandaar de keuze om een iliad te gaan kopen.

De vraag is echter hoe lekker werkt dat schrijven erop? Is het te vergelijken met een schrijfblok of is de pendikte toch wat aan de grove kant waardoor je niet veel kwijt kan op een ereader 'velletje'. Daarnaast wil ik nog weten van menen die al een dergelijk apparaat hebben of de hoge prijs opweegt tegen de mogelijkheden van het apparaat (heb het eventjes over de book edition).

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webgnome schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:19:
Op dit moment bne ik aan het twijfelen of ik een iliad ereader aan zal schaffen of niet. Ik lees vooral developer boeken (dus veel code samples etc) en maak ook veel gebruik van een schrijfblok als ik aan het proggen ben ( een notepad venstertje met 'geheugen' erin vind ik zeer irritant werken). Dus vandaar de keuze om een iliad te gaan kopen.

De vraag is echter hoe lekker werkt dat schrijven erop? Is het te vergelijken met een schrijfblok of is de pendikte toch wat aan de grove kant waardoor je niet veel kwijt kan op een ereader 'velletje'. Daarnaast wil ik nog weten van menen die al een dergelijk apparaat hebben of de hoge prijs opweegt tegen de mogelijkheden van het apparaat (heb het eventjes over de book edition).
Volgens mij heeft elke Selexyz de iLiad op voorraad. Als je het vraagt aan de balie geven ze een demonstratie. Vestigingen staan hier. De schrijfdikte kan je aanpassen aan je wensen. Wat denk ik wel irritant is voor regelmatig aantekeningen maken is de vertraging waarmee de tekst op het scherm verschijnt. De iLiad is toch zeker 2 keer zo duur als andere ebook readers, probeer deze daarom eerst een keer uit voor je een beslissing maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:45
Kan iemand met een Sony E-reader eens kijken hoe een PDF als deze:
http://www.plosone.org/ar...71%2Fjournal.pone.0002995
op de reader wordt gerendered. Is het beetje correct en ziet het er een beetje ok uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:00:
[...]

Volgens mij heeft elke Selexyz de iLiad op voorraad. Als je het vraagt aan de balie geven ze een demonstratie. Vestigingen staan hier. De schrijfdikte kan je aanpassen aan je wensen. Wat denk ik wel irritant is voor regelmatig aantekeningen maken is de vertraging waarmee de tekst op het scherm verschijnt. De iLiad is toch zeker 2 keer zo duur als andere ebook readers, probeer deze daarom eerst een keer uit voor je een beslissing maakt.
Dat was ook mijn initiële plan. Vandaar de diverse vragen. Ik zit er namelijk zwaar over na te denken om mijn huidige kladblok gebruik te digitaliseren en op een of andere manier is het gebruiken van notepad op mijn laptop net niet een goede vervanger

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Niet online
Red devil schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:54:
Kan iemand met een Sony E-reader eens kijken hoe een PDF als deze:
http://www.plosone.org/ar...71%2Fjournal.pone.0002995
op de reader wordt gerendered. Is het beetje correct en ziet het er een beetje ok uit?
Ik heb even gekeken, en dit document is goed te lezen (met de nieuwste FW e.d., dus met reflow). Als je het document opent, wordt het eerst origineel per pagina weergegeven (veel te klein dus). Met een keer zoomen, is het prima te lezen, en worden de zinnen ook netjes afgebroken. Nog een keer zoomen beviel wat minder, dan worden lange woorden soms op een rare manier afgebroken. Voor mij zou het voldoende zijn, maar het is wel persoonlijk. Hoe klein/groot wil je je letters hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:45
Velvet schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:16:
[...]

Ik heb even gekeken, en dit document is goed te lezen (met de nieuwste FW e.d., dus met reflow). Als je het document opent, wordt het eerst origineel per pagina weergegeven (veel te klein dus). Met een keer zoomen, is het prima te lezen, en worden de zinnen ook netjes afgebroken. Nog een keer zoomen beviel wat minder, dan worden lange woorden soms op een rare manier afgebroken. Voor mij zou het voldoende zijn, maar het is wel persoonlijk. Hoe klein/groot wil je je letters hebben?
He thanks :)
Het leek me ideaal om de colummen te kunnen lezen. Kun je de plaatjes ook beetje goed checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je kan het zelf ook checken he? Door even bij Sony de Library software te downloaden en het dingetje op full-screen te zetten. Dat is een echte Reader simulator, de goede resolutie, grijstinten en rendering.

• Velvet
  • Niet online
Je kunt eBookreaders verder bespreken in een nieuw topic: Het eBookreader-ervaringentopic

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
^^ :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.