dedicated e-readers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een apparaat dat gemaakt is om e-books te lezen. Een belangrijk punt is dat ik het enorm haat om grote hoeveelheden tekst (boeken!) te lezen op een scherm met achtergrondverlichting, dus ben ik blij met de opkomst van het zogenaamde "e-paper"

Nu, e-paper is een zeer nieuwe technologie en er zijn nog maar zeer weinig apparaten die dit ondersteunen. Ik heb echter toch zeer veel moeite met het kiezen van zulk een machientje. Dit zijn degenen die ik gevonden heb:

Sony Reader
220 euro
600*800 resolutie in 4 grijswaarden

iRex iLiad
650 euro (!)
768*1024 resolutie in 16 grijswaarden
touchscreen om notities te maken

Kolin ebook
? euro
480*640 in 4 grijswaarden

Hanlin e-reader
219 euro
600*800 in 4 grijswaarden
touchscreen

De reader van sony leek me het meest aantrekkelijk, maar de reviews over dit apparaat zijn zeer uiteenlopend. Blijkbaar heeft de sony reader problemen met het weergeven van formaten die niet van hen afkomstig zijn en de software om te syncroniseren (Sony Connect) zou een absolute ramp zijn.
De iliad ziet er prachtig uit (vooral die schermresolutie) maar is waanzinnig duur. De twee laatste chinese/taiwanese varianten lijken nog de beste koop, maar hier zijn weinig ervaringen over terug te vinden. Zowiso valt de kolin ebook af vanwege de wel erg lage resolutie en amateuristische website.

Nu komt dus mijn vraag: heeft er iemand ervaring met deze dingen? Waarop moet ik nog letten bij de aankoop hiervan, wetende dat ik ze voor zowel voor boeken als comics als pdf's ga gebruiken? Zijn er nog interessante modellen op de markt die ik over het hoofd gezien heb?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Mijn ervaring op het gebied van ebook readers is zeer gering. Het enige dat ik weet is dat de batterijen op dit moment een grote bottleneck zijn. Naar mijn weten houden deze readers het niet lang uit en zou als ik jou was daar heel erg goed op letten!

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Leuk topic, ik ben ook op zoek naar zoiets. Voornamelijk omdat ik voor mijn werk ook veel moet lezen en ik merk dat papier gewoon lekkerder leest. Maar om die honderden pagina's steeds uit te moeten printen...

De enige ereader ervaring die ik heb, was met een Philips prototype, enkele jaren geleden op een beurs, waar het mij al aardig verrastte. Alleen was de prijs natuurlijk nog veel te hoog. ;)

Deze readers hebben volgens mij best potentieel, maar die prijs is imho nog simpelweg te hoog vergeleken met bijvoorbeeld de Asus EEE. Compleet ander principe natuurlijk, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 15:57

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik lees ebooks op mijn P3300 MDA.
Dit is de eerste device waar ik dit prima op vind gaan, maar wat jij ook zegt: zelfs bij laagste stand is het witte licht best fel na een tijd in het donker.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als je een 2e hands e-rocket book op de kop kan tikken, dan ben je binnen.

Afbeeldingslocatie: http://content.answers.com/main/content/img/CDE/_ROCKET.GIF

Oud. 4MB intern met compressie. Leest in principe alleen maar txt files, kwestie van converteren. Kan 1-2 uur nog steeds op de accu mee. Touch screen, voldoende resolutie en schermgrootte is velen malen beter dan een pda. Nadeel: gewicht. Licht zwaar in de hand. Ik lees er al jaren mijn boeken mee.

Verkijk je niet op de resolutie. Voor een beetje tekst maakt het niet uit. Schermgrootte des te meer. A5 formaat is lekker.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik zit er ook op te wachten. De Iliad is wel duur, maar heeft ook een duidelijk groter (en beter) scherm dan de Sony. Een paar maanden geleden maakten ze bekend dat ze een deal hadden met de Volkskrant en dat die op dat formaat zou uitkomen. Er zit wifi in, dus de hele dag een up-to-date krant. Er zou dan een speciale prijs komen als je het abo en de Iliad nam. Maar daar heb ik niets meer van gehoord. Als dat doorgaat zeg ik direkt mijn papieren abo op en neem de electronische. Als iemand er meer van weet hoor ik het graag

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 13-08-2007 17:17 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
De ILiad is zeker een prachtig beestje, zou hem dolgraag willen hebben. Maar zoals verschillende reviews zeggen: voor die prijs heb je al een eenvoudige laptop of een bijzonder stevige pda. Dat terwijl deze dingen vermoedelijk over 10 jaar in de blokker liggen voor een prikje.

Die e-rocket ziet er wel een handig ding uit. Alleen spijtig dat hij enkel txt aankan. PDF handleidingen enzo zou ik ook graag kunnen lezen :).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Ik zit ook al zeer lang op een echt goede e-reader te wachter op basis van e-paper. Zoals zo velen lees ik ook liever van papier, en altijd een dik boek meezeulen is niet je van het. Komt nog bij dat je soms even een referentie in een ander boek moet opzoeken. Telkens een hele rugtas vol boeken overal mee naar toe slepen is natuurlijk helemaal niet te doen.

Effin, ze zouden al lang geleden komen. Nu is er wel 't een 't ander, maar volgens de meeste reviews die ik lees is het nog steeds niet zo fijn. Klein scherm en lage resolutie zijn nog wel de meest gehoorde problemen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb de sony reader en heb nog nooit zoveel gelezen als de afgelopen paar maanden.
kmf in "Sony Portable Reader Systemspacer PRS-50..."
(en maar 3-4 keer opgeladen). Ik ben er dus heel tevreden over, maar ik gebruik de mijne dan ook om strips/manga te lezen, en zo nu en dan een boek.

De connect-software. Tja, het is niet supergebruiksvriendelijk en/of snel, maar het is ook niet vreselijk om mee te werken. Beetje heen en weer slepen van boeken tot de built-in memory volzit, en de rest op SD-kaartjes. Heb je genoeg leesvoer voor een jaar. Ik heb er geen moeite mee.

Nu zit ik dus met 2GB aan boeken in m'n jaszak. Omgerekend naar echte boeken, zal dit ongeveer 75kg moeten wegen.

Als je een beetje verdiept en duidelijk stelt wat je wilt hebben, dan pas kan je een goede keuze maken.
Al die reviews zijn uiteenlopend omdat die mensen een andere eisenpakket hebben. De een wilt gewoon een all-round documentreader hebben die alle formaten perfect kan tonen, de ander een echte boekvervanger.
Het ergste zijn de reviewers die zeggen dat het slecht is, omdat het geen backlite heeft. Sorry, dan heb je het eink concept toch niet helemaal begrepen. Wil je backlite, neem dan een tablet pc. 8)7
Als je een boekvervanger zoekt, dan is de reader iets voor jou, anders niet.

De iliad heeft A4 en kan dus ook normale PDF goed tonen, opstarten duurt anderhalf minuut, kan ook notities maken, maar heeft maar een speelduur van 10 uurtjes.

De reader is kleiner en kan PDF niet goed aan. Deze zal je, als je ontevreden bent zoals het PDF toont, nog kunnen omzetten: http://hightech.afmag.net...s500-and-pdfs-part-2.html
Daarentegen is de reader wel lichter, instanton en doet veel langer met een acculading (3000 pagina's wat mij betreft, wat 4 weken lezen betekent, heeft ook juice nodig om data vast te houden)

Als je zegt gewoon

Over een paar maanden (september?) zal de bookeen uitkomen naar het schijnt, met de 2e generatie Eink-scherm, viziplex ( http://hightech.afmag.net...er-cybook-by-bookeen.html )
Ortep schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 17:15:
Ik zit er ook op te wachten. De Iliad is wel duur, maar heeft ook een duidelijk groter (en beter) scherm dan de Sony. Een paar maanden geleden maakten ze bekend dat ze een deal hadden met de Volkskrant en dat die op dat formaat zou uitkomen. Er zit wifi in, dus de hele dag een up-to-date krant. Er zou dan een speciale prijs komen als je het abo en de Iliad nam. Maar daar heb ik niets meer van gehoord. Als dat doorgaat zeg ik direkt mijn papieren abo op en neem de electronische. Als iemand er meer van weet hoor ik het graag
Alleen gaat ie wel maar 10 uurtjes mee en start ie op in 1,5 minuut. De sony reader moet je zien als een paperback. Lezen wanneer je effe de tijd heb (instant on), geen zorgen over de accu (3-400 pagina's of >4 weken accuduur). Gewoon gemakkelijk.

De krant kan ik er gemakkelijk op lezen, maar ik lees toch liever vanaf het internet. En gebruik ik de reader voor echte boeken.
Laatst gewoon de (niet zo witte) digitale versie van Harry Potter op de reader uitgelezen in plaats van het boek. Scheelt me een hoop kramp.
flowerp schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 19:25:
Effin, ze zouden al lang geleden komen. Nu is er wel 't een 't ander, maar volgens de meeste reviews die ik lees is het nog steeds niet zo fijn. Klein scherm en lage resolutie zijn nog wel de meest gehoorde problemen.
Resolutie is juist heel hoog, 170dpi tegenover de 60 van een normale scherm. Dat zie je dan ook duidelijk in geconverteerde manga-boeken. Op de pc ziet het er niet uit, maar op de reader is het super.
OK, vergeleken met echt gedrukt papier is het nog niet veel, maar je moet ergens beginnen. Met de reader kan ik die twee jaar wel uithouden voordat de 3e generatie uit komt.

[ Voor 42% gewijzigd door kmf op 13-08-2007 22:33 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 08:16

orca

Zwem goed, Broeder.....

Voor datzelfde doel heb ik al jaren terug een pda gekocht, in de laagste helderheidsstand kan hij 4 a 5 uur mee. en met een SD kaartje kan je er duizenden boeken op zetten.

Je zit wel vast aan Microsoft Reader, maar met de gratis plugin voor Microsft Word kan je alle teksten die je in word kan openen, ook lezen op de Ipaq. Het relatief kleine formaat van het scherm is een voordeel omdat je net zo gemakkelijk het paginatje opnieuw leest als moet zoeken waar je was in het boek. Reader houdt keurig vast waar je bent gebleven zodat je bij het opnieuw openen van het boek je direct naar je laatste punt kunt gaan.

Dit was de basisreden dat ik een pda heb gekocht en ik ben er erg tevreden over. Omdat ik er ook mijn prive-email en TomTom op kan draaien heb ik eigenlijk geen behoefte om een 'dedicated' reader aan te schaffen.

By the way: met de 'slaap' functie van de pda is hij per direct aan en bruikbaar.

Een reader zal veel extra's moeten bieden wil ik overstappen...

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
kmf schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 22:20:
Resolutie is juist heel hoog, 170dpi tegenover de 60 van een normale scherm. Dat zie je dan ook duidelijk in geconverteerde manga-boeken. Op de pc ziet het er niet uit, maar op de reader is het super.
OK, vergeleken met echt gedrukt papier is het nog niet veel, maar je moet ergens beginnen.
Ik bedoelde natuurlijk in vergelijking met gedrukt papier (of desnoods uitgeprint met goede laser) ;)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
kmf schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 22:20:
Ik heb de sony reader en heb nog nooit zoveel gelezen als de afgelopen paar maanden.
kmf in "Sony Portable Reader Systemspacer PRS-50..."
(en maar 3-4 keer opgeladen). Ik ben er dus heel tevreden over, maar ik gebruik de mijne dan ook om strips/manga te lezen, en zo nu en dan een boek.
kijk, dit is dé gebruikerservaring waar ik op zat te wachten. De screens in dat topic helpen ook veel :). Nu ben ik dus aan het overwegen om toch die sony reader te kopen (via ebay geraak je er relatief goedkoop aan). Anderzijds wil ik wachten tot die bookeen uitkomt: deze heeft een nieuwe generatie e-ink scherm, die meer grijswaarden toelaat (= minder zichbare dithering in bv mangas). Dan moet ik echter nog wachten tot september, en dat is nog niet eens een definitieve datum.
Je hebt daar screens staan van wat manga's (die imo iets tegenvallen, maar dat kan ook aan de inscankwaliteit liggen), maar is het ook mogelijk van een high-res foto van een pagina tekst te tonen?

*edit* de andere screen in dat topic bekeken, de hogere resolutie en meer grijswaarden van de irex is ongetwijfeld nuttig bij afbeeldingen. Maar hij is zo duuuuuur :(

[ Voor 18% gewijzigd door boe2 op 13-08-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 23:09:
[...]

kijk, dit is dé gebruikerservaring waar ik op zat te wachten. De screens in dat topic helpen ook veel :). Nu ben ik dus aan het overwegen om toch die sony reader te kopen (via ebay geraak je er relatief goedkoop aan). Anderzijds wil ik wachten tot die bookeen uitkomt: deze heeft een nieuwe generatie e-ink scherm, die meer grijswaarden toelaat (= minder zichbare dithering in bv mangas). Dan moet ik echter nog wachten tot september, en dat is nog niet eens een definitieve datum.
Je hebt daar screens staan van wat manga's (die imo iets tegenvallen, maar dat kan ook aan de inscankwaliteit liggen), maar is het ook mogelijk van een high-res foto van een pagina tekst te tonen?

*edit* de andere screen in dat topic bekeken, de hogere resolutie en meer grijswaarden van de irex is ongetwijfeld nuttig bij afbeeldingen. Maar hij is zo duuuuuur :(
Voor manga moet je dit lezen: http://hightech.afmag.net...he-definitive-review.html

Er staat zelfs een manga op de reader vs manga in reallife vergelijking in :)

Vergeet niet dat de reader een relatief klein scherm heeft. Dus moet je dat plaatje resizen naar de echte diemensies. Dan zie je hoe scherp/onscherp het scherm is.

De nieuwe scherm is natuurlijk wel mooi, maar de vraag is hoe lang je moet wachten. Het is nu natuurlijk moeilijk voor je, omdat de bookeen "bijna" uitkomt. Ik ben in ieder geval blij dat ik x maanden geleden de sony reader had gekocht. (voor 470 dollar, dat wel |:( , maar hij was en is het nog steeds waard)
orca schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 22:36:
Voor datzelfde doel heb ik al jaren terug een pda gekocht, in de laagste helderheidsstand kan hij 4 a 5 uur mee. en met een SD kaartje kan je er duizenden boeken op zetten.

Je zit wel vast aan Microsoft Reader, maar met de gratis plugin voor Microsft Word kan je alle teksten die je in word kan openen, ook lezen op de Ipaq. Het relatief kleine formaat van het scherm is een voordeel omdat je net zo gemakkelijk het paginatje opnieuw leest als moet zoeken waar je was in het boek. Reader houdt keurig vast waar je bent gebleven zodat je bij het opnieuw openen van het boek je direct naar je laatste punt kunt gaan.

Dit was de basisreden dat ik een pda heb gekocht en ik ben er erg tevreden over. Omdat ik er ook mijn prive-email en TomTom op kan draaien heb ik eigenlijk geen behoefte om een 'dedicated' reader aan te schaffen.

By the way: met de 'slaap' functie van de pda is hij per direct aan en bruikbaar.

Een reader zal veel extra's moeten bieden wil ik overstappen...
Je moet natuurlijk datgene kopen wat voor jou van nuttig/genoeg is.
Als je een pda wilt voor de functies, dan moet je dat vooral doen. Ik wil niemand wat verkopen of zo.

Ik heb zelf ook een PDA, maar ik krijg koppijn na een uur of 2-3 achter elkaar te lezen in bed. Met de sony reader heb ik een paar keer dag+nacht doorgelezen 8)7 En... ik kan geen strips/manga lezen op een pdascherm.
flowerp schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 22:44:
[...]

Ik bedoelde natuurlijk in vergelijking met gedrukt papier (of desnoods uitgeprint met goede laser) ;)
Tja... of je wacht een paar jaar. En dan nog een paar jaar omdat je kleur toch wel belangrijk vind... En ondertussen gewoon doorgaan met lezen op je TFT, uitprinten en een hoop boeken meesjouwen. Heb je ook al een paar jaar gedaan, kan gerust nog een paar jaar verder mee :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
dan toch maar de knoop doorgehakt en volgende gekocht op ebay :)
http://cgi.benl.ebay.be/w...rd=1&item=270152360085&ss

Leuke prijs ook, veel goedkoper ga je ze niet vinden (omgerekend zo'n 211 euro). Met wat geluk heb ik ze volgende week binnen.

Nu nog zien hoe ik best wikipedia pagina's kan omzetten :)

[ Voor 15% gewijzigd door boe2 op 14-08-2007 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:35:
dan toch maar de knoop doorgehakt en volgende gekocht op ebay :)
http://cgi.benl.ebay.be/w...rd=1&item=270152360085&ss

Leuke prijs ook, veel goedkoper ga je ze niet vinden (omgerekend zo'n 211 euro). Met wat geluk heb ik ze volgende week binnen.

Nu nog zien hoe ik best wikipedia pagina's kan omzetten :)
Je moet hier even rondlezen voor tools http://www.mobileread.com/forums/forumdisplay.php?f=112 waarbij mijn manga2ebook bij zit.

Voor webpagina's kan je html2lrf of libprs500 (met web2lrf) gebruiken (wel oppassen dat je niet per ongeluk de hele internet download :P )

Je kon de reader goedkoper krijgen omdat sony een aantal acties had gehad waarmee je voor 50 of 100 dollar een reader kon krijgen. Was wel limited offer. Binnen een dag uitverkocht :(

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 14-08-2007 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
Gisteren men reader binnengekregen :*)
Ik ben direct aan de slag gegaan met een hoop verschillende formaten om te testen wat de beste weergave geeft. Jouw mangaconverter + rastafarian geeft echt hele mooie resultaten :). Toen ik het eerst weergaf op mijn computerscherm maakte ik me ernstig zorgen om de dithering, maar op de reader ziet het echt perfect uit.
Verder heb ik wat zitten experimenteren met het pdf formaat. PDF bestanden die uit afbeeldingen zijn opgemaakt moet je inderdaad rasteren om een degelijk resultaat te krijgen. PDF bestanden die effectief tekst bevatten kan je zonder conversie weergeven, mits het lettertype maar groot genoeg is.

Ik wil graag de teksten lezen van dit vertalingsproject. De html2lrf lijkt een goede tool hiervoor, maar deze converteert puur tekst, terwijl deze boeken ook enkele afbeeldingen bevatten. Een pdf printer installeren bleek dé oplossing te zijn: De pagina gezoomd afdrukken naar pdf zorgt ervoor dat je zonder verdere conversie perfecte tekst hebt op je reader.

Het scherm is best wel geinig. Ben erin geslaagd om mijn reader te laten crashen tijdens mijn geëxperimenteer met verschillende formaten waardoor ik de reset knop achteraan moest gebruiken. Ik was enigsinds verbaasd dat er absoluut niets op mijn scherm veranderde. Pas toen ik de power-toets indrukte en het scherm vervolgens veranderde naar het hoofdmenu besefte ik dat het apparaat afstond: het beeld was simpelweg niet uitgewist geweest en ik zat tevergeefs te wachten tot de resetknop het ding uitschakelde 8)7.

[ Voor 4% gewijzigd door boe2 op 24-08-2007 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 07:55:
Gisteren men reader binnengekregen :*)
Ik ben direct aan de slag gegaan met een hoop verschillende formaten om te testen wat de beste weergave geeft. Jouw mangaconverter + rastafarian geeft echt hele mooie resultaten :). Toen ik het eerst weergaf op mijn computerscherm maakte ik me ernstig zorgen om de dithering, maar op de reader ziet het echt perfect uit.
Verder heb ik wat zitten experimenteren met het pdf formaat. PDF bestanden die uit afbeeldingen zijn opgemaakt moet je inderdaad rasteren om een degelijk resultaat te krijgen. PDF bestanden die effectief tekst bevatten kan je zonder conversie weergeven, mits het lettertype maar groot genoeg is.
Mooi stukje program was dat he ;)
Effe een leuke commentaar geven is wel gewenst
Ik wil graag de teksten lezen van dit vertalingsproject. De html2lrf lijkt een goede tool hiervoor, maar deze converteert puur tekst, terwijl deze boeken ook enkele afbeeldingen bevatten. Een pdf printer installeren bleek dé oplossing te zijn: De pagina gezoomd afdrukken naar pdf zorgt ervoor dat je zonder verdere conversie perfecte tekst hebt op je reader.

Het scherm is best wel geinig. Ben erin geslaagd om mijn reader te laten crashen tijdens mijn geëxperimenteer met verschillende formaten waardoor ik de reset knop achteraan moest gebruiken. Ik was enigsinds verbaasd dat er absoluut niets op mijn scherm veranderde. Pas toen ik de power-toets indrukte en het scherm vervolgens veranderde naar het hoofdmenu besefte ik dat het apparaat afstond: het beeld was simpelweg niet uitgewist geweest en ik zat tevergeefs te wachten tot de resetknop het ding uitschakelde 8)7.
Je moet inderdaad niet proberen om een animated gif in te laden. dit crasht de reader.

Heb je al geupgrade naar de nieuwe firmware versie? Die is wat beter met het inlezen van grote boeken. Vooral voor manga die makkelijk 50-200MB kunnen worden, is dit wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
Heb ik inderdaad geüpdate ja. Ik sla mijn mangas per volume op, dus qua grootte valt het nogal mee (10MB per volume, geconverteerd).
Ik heb heb op aanvraag van een vriend foto's gemaakt, dus laat ik ze ook maar meteen hier posten om een goede indruk te geven. De 600*800 resolutie ziet er in ieder geval haarscherp uit.

Het beginscherm van de reader: Het allereerste dat je te zien krijgt wanneer je de reader aanzet, menu's spreken voor zich.
Tekst geconverteerd met PDF printer (bullzip PDF printer): PDF files met tekstinformatie worden heel mooi weergegeven zonder verdere conversie.
Boeken met afbeeldingen: ook in PDF formaat omgezet (vanaf een wikipedia pagina). Afbeeldingen zien er mooi uit. Voor fijne tekst binnen afbeeldingen ga je een rastertool willen gebruiken, maar het resultaat is hier bijna perfect.
Ingescande manga 1: Geconverteerd met kmf zijn tool en gerasterd met rasterfarian. Dit geeft hele mooie resultaten. De enige onvolkomenheden die je ziet zijn te wijten aan de gebreken in de afdrukkwaliteit op het originele papier.
Ingescande manga 2: Nog een mangavoorbeeld. De reader kan technisch gezien maar 4 grijswaarden aan, maar de tussenliggende waarden worden op een onopvallende manier gedithered waardoor je toch een rijk gamma aan grijswaarden krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 15:57

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik geloof direct dat het heerlijk rustig leest.

Toch zou mij dat het niet waard zijn boven een PDA waar je voor nagenoeg een zelfde bedrag nog 1001 opties erbij krijgt. Ik snap dat je niet 1001 opties wilt maar een rustig scherm, maar mij is het verschil te groot ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jazzper schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:17:
Ik geloof direct dat het heerlijk rustig leest.

Toch zou mij dat het niet waard zijn boven een PDA waar je voor nagenoeg een zelfde bedrag nog 1001 opties erbij krijgt. Ik snap dat je niet 1001 opties wilt maar een rustig scherm, maar mij is het verschil te groot ;)
Ik heb ook een PDA en 2 12" notebooks.
De scherm van een PDA is te klein voor afbeeldingen. Laat staan A4-pdfjes.
De lichtste van mijn notebook is 980 gram. Toch nog steeds 4x zwaarder dan de reader. En ze worden zo irritant warm...

En een heel belangrijk aspect van de reader... de accu gaat zeer lang mee. Ik hoef de reader maar 1 of 2 keer per maand op te laden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
offtopic:
Lees je nog niet eens de Manga in het Japans? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:14:
Heb ik inderdaad geüpdate ja. Ik sla mijn mangas per volume op, dus qua grootte valt het nogal mee (10MB per volume, geconverteerd).
Ik heb heb op aanvraag van een vriend foto's gemaakt, dus laat ik ze ook maar meteen hier posten om een goede indruk te geven. De 600*800 resolutie ziet er in ieder geval haarscherp uit.
De manga2ebook is in eerste instantie gemaakt om een grote hoeveelheid manga-volumes om te zetten tot 1 ebook. Kan ik namelijk aan een stuk doorlezen. En omdat de chapters/volumes gewoon in de inhoudsopgave komen is het geen probleem navigeren.

dit omdat losse volumes op een 2GB kaartje best wel veel zoekwerk oplevert :+
En omdat het vrij vervelend is om voor elke volume rasterfarian weer op te starten (ik laat het liever een uurtje draaien dan dat ik elke 5 minuten weer een ander taak moet geven. Het queuen werkt namelijk niet goed)

Maar je moet het natuurlijk gebruiken zoals je het zelf wilt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
Iedere chapter is een aparte zip, dus het spaart zeker wel moeite uit als je je lectuur graag per volume hebt ipv per chapter ;). (en hoezo, ze komen in de inhoudsopgave? Moet je dan specifiek ieder chapter in een aparte folder zetten ofzo? Bij mij staan alle zip/rar bestanden allemaal in dezelfde map)
Had eerst ook wat boeken op dezelfde SD kaart gemikt waar ook zo'n 500 foto's van men camera opstonden. Slecht idee. De reader was direct meer dan 2 minuten bezig om de hele boel 1 voor 1 in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:19:
Iedere chapter is een aparte zip, dus het spaart zeker wel moeite uit als je je lectuur graag per volume hebt ipv per chapter ;). (en hoezo, ze komen in de inhoudsopgave? Moet je dan specifiek ieder chapter in een aparte folder zetten ofzo? Bij mij staan alle zip/rar bestanden allemaal in dezelfde map)
Had eerst ook wat boeken op dezelfde SD kaart gemikt waar ook zo'n 500 foto's van men camera opstonden. Slecht idee. De reader was direct meer dan 2 minuten bezig om de hele boel 1 voor 1 in te lezen.
Als je de manga2ebook gebruikt, kan je al je chapterszips in een folder stoppen. Dat progje gaat dan alle zip/rar uitpakken in de juiste volgorde, bewerken en samenvoegen tot een pdf-document. Elk zip wordt dan 1 hoofdstuk in het pdf-document (zie je terug in de inhoudsopgave).
Als je deze dan omzet met raterfarian wordt de inhoudsopgave behouden. Dan kan je dus gewoon een manga-volume zien, als je de TOC opent, zie je dan gewoon de hoofdstukken. (ik had het juist daarvoor gemaakt.

1 folder voor 1 serie/volume dus. En de chapters goed renamen.

Ik heb dus een 2GB-kaartje met zo'n 30 mangaseries dus. Als ik ze allemaal per chapter had gemaakt, dan zal ik een paar 1000 items in het menu terugzien, vandaar dat ik ze allemaal indeel in volumes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
De bookeen is vanaf nu te koop. Diepere zwartwaarde, meer grijstinten (minder dithering dus) en een scherm dat een stuk sneller reageert dan zijn voorgangers. Ook zou het degelijk me pdf bestanden overweg kunnen. Ben nu aan het overwegen om mijn Sony Reader op ebay te verpatsen :)

[ Voor 8% gewijzigd door boe2 op 30-10-2007 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Boeboe schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:37:
De bookeen is vanaf nu te koop. Diepere zwartwaarde, meer grijstinten (minder dithering dus) en een scherm dat een stuk sneller reageert dan zijn voorgangers. Ook zou het degelijk me pdf bestanden overweg kunnen. Ben nu aan het overwegen om mijn Sony Reader op ebay te verpatsen :)
Ja. Een maand later nadat de Sony Reader PRS505 uit is gekomen met dezelfde scherm...
De bookeen is trouwens uitverkocht en alle nieuwe bestellingen worden pas in december uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met zoekfuncties op eReaders? Misschien zoek ik verkeerd, maar ik kom er helaas niet achter. Ik maak er altijd graag gebruik van, zodat ik kan terugvinden waar ik was gebleven met lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
ebooks zijn onderverdeeld in chapters waar je direct naar toe kan gaan adhv de inhoudstabel. Je kan zelf ook bookmarks zetten in een boek (op de sony reader leuk aangegeven door zo'n omgevouwen hoekje aan je pagina :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Roamor schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 08:53:
Heeft iemand ervaring met zoekfuncties op eReaders? Misschien zoek ik verkeerd, maar ik kom er helaas niet achter. Ik maak er altijd graag gebruik van, zodat ik kan terugvinden waar ik was gebleven met lezen. :)
je kan idd bookmarks zetten, maar als je gewoon wilt terugvinden waar je bent gebleven, dan hoef je je geen zorgen te maken. De Sony Reader houdt bij waar je gebleven bent en als je weer dat boek opent, dan kan je "continue reading" kiezen. Je heb ook een history button trouwens. (ik heb zelf nooit bookmarks of history hoeven te gebruiken. Ik kies altijd "continue reading")

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 31-10-2007 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden; ik weet niet of ik voor de Sony ga, maar het is dus wel een redelijk algemeen bekende/aanwezige feature. Ik vergeet namelijk altijd waar ik was als ik geen bookmark maak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:53
Boeboe schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:37:
Ziet er goed uit en prijs is acceptabel.

... maar toch valt het me tegen hoe langzaam de ontwikkelingen gaan. Ik heb veel e-boeken, maar merk dat ik ze nauwelijks lees. Een e-reader zou beter zijn, maar weergave van kleur is voor mij toch vaak wel relevant. Het is jammer dat er nog steeds zo weinig apparaten zijn en nog steeds geen kleur.
Pagina: 1