Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Verwijderd
Geld is inderdaad een pyramidespel. Maar, het gaat niet helemaal zoals jij het zegt. Ze mogen van 10 euro slechts 9 euro uitlenen. Deze 9 euro worden weer door iemand anders gestald bij de bank, waarvan ze weer 8,10 euro mogen uitlenen, etc. De enige plek waar ze mogen vermenigvuldigen met 9 (geld scheppen, inderdaad 'uit het niets') is met staatsleningen en 'eigen vermogen'.RemcoDelft schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 08:38:
[...]
Dat niet alleen: ze lenen elke euro tot 9 keer (het wettelijk maximum) uit! Oftewel die 3% die het kost levert 45% op...
Echt, hoe meer ik over het principe "geld" nadenk, hoe minder ik er van snap! Het hele systeem lijkt een piramidespel, en zolang iedereen blijft meedoen, gaat het goed! Maar zodra 10% er mee stopt, en de "run op de bank" begint, is het met een dag afgelopen! Bij elke bank, ook bij de Rabobank...
Dit snap ik al wat meer, maar helemaal logisch vind ik het nog niet: het betekent dat een bank vreemd vermogen (spaargeld of andersoortig geleend geld) voor maximaal 90% mag beleggen in onderhandse leningen. Ik had hier nog nooit van gehoord, is dat een eis van DNB? Als het restant wordt belegd in gevaarlijkere assets, dan is dat toch niet veiliger?Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:38:
[...]
Geld is inderdaad een pyramidespel. Maar, het gaat niet helemaal zoals jij het zegt. Ze mogen van 10 euro slechts 9 euro uitlenen. Deze 9 euro worden weer door iemand anders gestald bij de bank, waarvan ze weer 8,10 euro mogen uitlenen, etc. De enige plek waar ze mogen vermenigvuldigen met 9 (geld scheppen, inderdaad 'uit het niets') is met staatsleningen en 'eigen vermogen'.
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Verwijderd
Ik vind het zo een wazig systeem dat ik er hoofdpijn van krijg als ik er over nadenk. Het beste kun je de Money as Debt documentaire (op google video) bekijken als je er het fijne van wil weten.
Heel simpel: de bank leent die ene euro niet fysiek uit, maar leent hem uit in de vorm van bijvoorbeeld een hypotheekakte.The_Sukkel schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:13:
[...]
Hoe bedoel je dat?
Om 1 euro uit te kunnen lenen moet je die euro wel hebben staan. Dus hoe wil je een euro 9 keer uitlenen? Dat kan m.i. alleen als je ook 9 euro hebt staan om uit te lenen. Dan moet je als bank dus ook 9 euro aan spaargeld aantrekken.
En die 200.000 euro voor de hypotheek gaat niemand contant opnemen, dus zo kan het gewoon in de kluis blijven liggen, en nogmaals worden uitgeleend.
De hierboven ook genoemde video maakt een hoop duidelijk. Directe link: http://video.google.com/v...ei=OzJzSK2uNY-AiwLJ1aT9AQ
Realiseer je vooral dat 5% van het geld door de overheid is uitgegeven, en 95% door banken is "verzonnen".
[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 08-07-2008 11:30 ]
http://www.postbank.nl/in..._103905_761328543,00.html
Bij bedragen tussen de 20k en 1 miljoen maakt een verschil van 0,75 % best veel uit.mrmrmr schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:44:
Als je erg graag bij de Postbank wilt blijven, kun je ook kiezen voor de Toprekening, die 4% rente biedt (4.5% eerste 3 maanden), maar je moet dan wel tussen 20.000 en 1 miljoen euro op de rekening houden.
Bij 20k: 150 euro op jaarbasis.
Bij 50k: 375 euro op jaarbasis.
Bovendien zijn er geen beperkende voorwaarden (zoals dat er perse 20k op moet staan, anders een soort boete rente)
Ik had een internetspaarrekening bij de Postbank en heb gisteren een rekening bij IceSave geopend. Ben benieuwd hoe het gaat. Vanmorgen het eerste bedrag ernaar overgemaakt.
[ Voor 0% gewijzigd door Rixard op 09-07-2008 11:59 . Reden: typefout ]
Dit klopt niet helemaal. De hypotheek moet wel degelijk worden uitbetaald om o.m. de verkoper van het huis en de belastingdienst te betalenRemcoDelft schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:26:
[...]
Heel simpel: de bank leent die ene euro niet fysiek uit, maar leent hem uit in de vorm van bijvoorbeeld een hypotheekakte.
En die 200.000 euro voor de hypotheek gaat niemand contant opnemen, dus zo kan het gewoon in de kluis blijven liggen, en nogmaals worden uitgeleend.
[...]
In veel gevallen komt het bedrag wel weer terug naar de bank, of een andere bank, omdat de verkoper de opbrengst gebruikt om zijn hypotheek in te lossen. Maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Je kunt ook een huis verkopen waar geen hypotheek meer op gevestigd is, en dan wil je toch graag echte pegels op je rekening krijgen
De manier om 10 euro uit te lenen terwijl je maar 1 euro bezit is heel simpel: leen 9 euro. Dat kan door 9 euro aan spaargeld (deposito's) op te halen, maar ook door obligaties uit te geven t.w.v. 9 euro, zowel reguliere bedrijfsobligaties als CDO's.
Nou is het natuurlijk een mooi handltje om met een eigen vermogen van 100 euro een bank te beginnen, 10 miljoen op te halen tegen 4% en uit te lenen tegen 5%. Mooi rendement op je 100 euro eigen vermogen
Elk fatsoenlijk land heeft een vergunningensysteem voor banken. Wil je een vergunning behouden, dan je mag bijvoorbeeld wel 10 euro uitlenen als je zelf 1 euro bezit, maar geen 20. Voor de volledigheid: achtergestelde deposito's en obligaties tellen samen met het eigen vermogen als aansprakelijk vermogen: eigen vermogen + achtergesteld vreemd vermogen = allebei beschikbaar om de reguliere (concurrente) schuldeisers schadeloos te stellen als er iets fout gaat.
Heb zelf ook een spaarrekening bij de postbank (Kapitaalrekening) met warempel 1% rente. Zit ook te denken aan IceSave, maar ik kan het bijna niet geloven dat het zo simpel is.. Gratis geld bestaat toch niet?Rixard schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 11:54:
[...]
Ik had een internetspaarrekening bij de Postbank en heb gisteren een rekening bij IceSave geopend. Ben benieuwd hoe het gaat. Vanmorgen het eerste bedrag ernaar overgemaakt.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen met IceSave.
wild mutant space hamsters
Het geintje zit hem nu precies in het "echte pegels" en "op je rekening"! Geen mens gaat 200.000 euro van de bank halen als-ie z'n huis verkocht heeft, oftewel er is niets "echt" aan die "pegels"...t_captain schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:18:
[...]
... Je kunt ook een huis verkopen waar geen hypotheek meer op gevestigd is, en dan wil je toch graag echte pegels op je rekening krijgen
Je kunt ze wel overmaken naar een andere bank. Daarmee zal jouw bank ze toch van de balans moeten halen, of het nu cash of giraal wordt opgenomen maakt niet zoveel uit. Het kleine verschil is een stapeltje papier t.w.v. twee euroRemcoDelft schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:17:
[...]
Het geintje zit hem nu precies in het "echte pegels" en "op je rekening"! Geen mens gaat 200.000 euro van de bank halen als-ie z'n huis verkocht heeft, oftewel er is niets "echt" aan die "pegels"...
Er is inderdaad een groter verschil, namelijk de methode waarop de centrale bank toezicht houdt op de hoeveelheid geld in omloop.
- chartaal: gecontroleerde uitgave van nieuwe biljetten en munten, terugname van oude biljetten en munten en natuurlijk bestrijding van vals geld. Samengevat: controle op de hoeveelheid fysiek geld die in omloop is. Haal je 200.000 op dan wordt door de fysieke eigenschap dat biljetten zichzelf niet vermenigvuldigen gezorgd dat de totale hoeveelheid geld bij de bank + in omloop constant is.
- giraal: eisen aan banken over hoeveelheid geld op de balans en wekelijks toezicht op de naleving daarvan. Als je 200.000 overboekt, wordt erop toegezien dat de bank deze 200.000 die ze niet meer in beheer hebben ook niet meer uitlenen aan een ander. Dus de uitstaande leningen moeten dalen met dit bedrag.
Het is ook geen gratis geld, maar inmiddels is het voor banken voordelig om op deze manier aan kapitaal te komen. Aanmelden is eenvoudig, zonder dingen op te sturen. Enige wat tricky is, is het feit dat er de mogelijkheid bestaat dat je de vaste tegenrekening die aan je icesave rekening hangt kunt wijzigen. Doembeeld dat je daarbij hebt is dat iemand je rekening kraakt en het geld naar zijn of haar rekening overmaakt. Daar zijn 2 dingen tegen ingebouwd:pkopf schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:34:
[...]
Heb zelf ook een spaarrekening bij de postbank (Kapitaalrekening) met warempel 1% rente. Zit ook te denken aan IceSave, maar ik kan het bijna niet geloven dat het zo simpel is.. Gratis geld bestaat toch niet?
Ben wel benieuwd naar je ervaringen met IceSave.
- Extra verificatie bij login dmv een pas die je thuisgestuurd krijgt. De pas bevat een code van 16 tekens en elke keer bij het inloggen worden daar 3 (verschillende) tekens van gevraagd
- Er zit een vertraging van 5 dagen op het kunnen wijzigen van de tegenrekening, dus het kan niet even van het ene op het andere moment. Verder wordt je van alle soorten wijzigingen ook per email op de hoogte gesteld.
Overzichtje van mijn pagina. Per 1 juli heb ik dus de eerste rentestorting gehad van 4,91% als ik dat geld laat staan kom ik dus vanzelf op een effectief jaarrendement van 5% (door middel van rente over de ontvangen rente), ware het niet dat ze dat nu dus naar 5,25% hebben gegooid. Wat de kwartaalrente nu wordt heb ik nog een niet berekend.

[ Voor 10% gewijzigd door Rudedadude op 09-07-2008 17:42 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Iemand die zijn huis verkoopt zal dat geld toch echt gaan besteden.RemcoDelft schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:17:
Geen mens gaat 200.000 euro van de bank halen als-ie z'n huis verkocht heeft, oftewel er is niets "echt" aan die "pegels"...
Mensen die zich ten doel stellen om dood te gaan met 200.000 euro op de bank zijn er niet zoveel.
Dat denken de bazen van de Postbank wel met hun 1%. En het werkt nog ook.pkopf schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:34:
Gratis geld bestaat toch niet?
Verwijderd
Icesave leent jouw geld weer uit aan onnozele Ijslanders voor 15%.pkopf schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:34:
[...]
Heb zelf ook een spaarrekening bij de postbank (Kapitaalrekening) met warempel 1% rente. Zit ook te denken aan IceSave, maar ik kan het bijna niet geloven dat het zo simpel is.. Gratis geld bestaat toch niet? Ben wel benieuwd naar je ervaringen met IceSave.
Jij krijgt 1% rente en zou 1,2% belasting betalen als je meer dan 20K hebt. En dan nog 3% inflatie. De Postbank lacht je uit, all the way to the bank
Zeer duidelijke en heldere uitleg!t_captain schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:18:
[...]
Dit klopt niet helemaal.
[...]
Voor de volledigheid: achtergestelde deposito's en obligaties tellen samen met het eigen vermogen als aansprakelijk vermogen: eigen vermogen + achtergesteld vreemd vermogen = allebei beschikbaar om de reguliere (concurrente) schuldeisers schadeloos te stellen als er iets fout gaat.
Oh ja? Dat zou mooi nieuws wezen, ik had hem namelijk bijna al opgezegd met die lage rentestand. Dan wacht ik nog even afxxxMaverick schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:26:
ASN bank gaat zijn ideaal spaarrekening ook eindelijk naar 4,5% zetten vanaf maandag. Altijd leuk. Ik blijf niet heen en weer aan het switchen
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
@asmi & davidgilmour: Bedankt voor de uitleg over het bankwezen...eigenlijk best achtelijk dat ik niet eerder ben weggegaan bij de postbank.
ik weet in ieder geval genoeg: mijn centjes gaan weg bij de Postbank en naar IJsland.
Verwijderd
Die gaat dat besteden, maar waarschijnlijk wordt dit... gepind! Dus komt het weer op een andere rekening en het cirkeltje is rond. In verreweg de meeste gevallen komt er geen 'echt' geld meer aan te pas en dus is het "INSERT INTO rekening VALUES '200000 euro'" gewoon uit te voeren door de bank.asmi schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:49:
[...]
Iemand die zijn huis verkoopt zal dat geld toch echt gaan besteden.
Mensen die zich ten doel stellen om dood te gaan met 200.000 euro op de bank zijn er niet zoveel.
Ik was het ook aan het overwegen, 0,75% verschil is voor mij de grens ongeveer. En daar kwamen ze nu onder. Hierbij de mail:sh4d0wman schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 20:18:
[...]
Oh ja? Dat zou mooi nieuws wezen, ik had hem namelijk bijna al opgezegd met die lage rentestand. Dan wacht ik nog even af
Geachte heer ,
Per 11 juli zal de rekening ASN Ideaalsparen worden verhoogd naar 4,5%.
Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Overigens heeft de SNS natuurlijk ook gedeeltelijk een duurzaam karakter: de ASN Bank is namelijk onderdeel van SNS Reaal.
Geld op een bankrekening *is* echt geld.Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 10:00:
Dus komt het weer op een andere rekening en het cirkeltje is rond. In verreweg de meeste gevallen komt er geen 'echt' geld meer aan te pas
Nu zet er ook een optie bij een een deel van het geld vast te zetten (termijn deposito), voor bijv. 1, 3 maanden, en meer maar dat vind ik niet interessant.
Nu blijkt dat als je het geld 1 maand vast zet dat je maar 3.55% krijgt!, en op de normale topinterest 5%
Zie: http://www.crediteurope.nl/fb/sites/nl/nl/consumer/rates/
Top interest: (geld kan je altijd opnemen)
5%
Termijn deposito:
1 maand | 3,55% |
3 maanden | 4,60% |
6 maanden | 4,75% |
12 maanden | 5,00% |
24 maanden | 5,10% |
36 maanden | 5,25% |
Dit is toch vreemd?, pas als je je geld langer dan 12maanden vastzet krijg je een iets hoger rente %.
Het lijkt mij dat de bank toch voordeel heeft als mensen hun geld vastzetten? (ook al is het maar 1 of 3 maanden); waarom zie ik dit dan niet terug in de rente %, ik had namelijk een hoger rente % dan 5% verwacht

Een termijndeposito kan je alleen doen als je een topinterest rekening hebt, en dus 5% vaste rente, waarom dan toch de mogelijk heid geven om het geld 1,3,6 en 12 maanden vast te zetten tegen een lager of gelijk rente tarief?
Iedereen die dit doe is toch niet helemaal lekker lijkt mij

Verwijderd
De rente op de topinterest rekening is niet vast! Deze kunnen ze naar believen omhoog of omlaag gooien. Dus als je denkt dat ze binnen nu en een maand de rente ver onder die 3.55% zetten, dan is het deposito wel interessant. Hoewel ik die kans wel extreem klein acht...Lennart_1337 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 01:45:
Een termijndeposito kan je alleen doen als je een topinterest rekening hebt, en dus 5% vaste rente, waarom dan toch de mogelijk heid geven om het geld 1,3,6 en 12 maanden vast te zetten tegen een lager of gelijk rente tarief?
Iedereen die dit doe is toch niet helemaal lekker lijkt mij
Postbank Rentecertificaat was m'n oorspronkelijke plan, maar valt af vanwege het wekenlang wachten met afschrijven (lees: weken geen rente terwijl de bank wel rente trekt). Nu heb ik verder geen ervaring met Garantibank, mijn aanmelding wordt momenteel verwerkt, dus ik moet nog even wachten, wat me mooi de gelegenheid geeft ervaringen te zoeken
Verwijderd
Momenteel heb ik mijn spaargeld op een internetspaarreking van de postbank staan. Weet iemand hoeveel ik maximaal kan overmaken, in welk tijdsbestek, zonder een boete te moeten betalen?
Fortis adverteert nog steeds met 5.6% voor 2 jaar? (al heb ik ergens gelezen dat het inmiddels lager zou zijn)RemcoDelft schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:08:
Ik ben nog op zoek naar een deposito, en de beste die ik tot nog toe gevonden heb is de Garantibank: http://www.garantibank.nl/Sparen/GoudenTermijnDeposito/ ... 5,5% voor 1 of 2 jaar, en 5,6% voor langer (maar dat zoek ik niet).
Postbank Rentecertificaat was m'n oorspronkelijke plan, maar valt af vanwege het wekenlang wachten met afschrijven (lees: weken geen rente terwijl de bank wel rente trekt). Nu heb ik verder geen ervaring met Garantibank, mijn aanmelding wordt momenteel verwerkt, dus ik moet nog even wachten, wat me mooi de gelegenheid geeft ervaringen te zoeken
Volgens de eigen website is het inderdaad minder voor 2 jaar.Rukapul schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:23:
[...]
Fortis adverteert nog steeds met 5.6% voor 2 jaar? (al heb ik ergens gelezen dat het inmiddels lager zou zijn)
Maar Fortis roept bij mij momenteel beelden op van een zinkend schip...
Fortis moet je op het moment bij sparen < depositogarantiestelselgarantie, niet in beleggenRemcoDelft schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:29:
[...]
Volgens de eigen website is het inderdaad minder voor 2 jaar.
Dat zal wel meevallen. Zoals die topman van de Rabobank ook al zei, Fortis kan praktisch niet omvallen omdat verschillende instanties dit niet laten gebeuren door gewoon veel geld erin te pompen. Net zoals dat nu in de VS gebeurt. Maar goed, erg fris klinkt het nu ook weer niet nee.RemcoDelft schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:29:
[...]
Volgens de eigen website is het inderdaad minder voor 2 jaar.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Duidelijk, maar termijndeposit is dus niks voor mijVerwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 08:10:
[...]
De rente op de topinterest rekening is niet vast! Deze kunnen ze naar believen omhoog of omlaag gooien. Dus als je denkt dat ze binnen nu en een maand de rente ver onder die 3.55% zetten, dan is het deposito wel interessant. Hoewel ik die kans wel extreem klein acht...
Met 12.000,- heb ik nog geen boete gehad van de postbank,Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:13:
Ik heb ook een internetspaarrekening geopend bij Icesave. De eerste €100 is overgemaakt, ben benieuwd hoe snel Icesave de volgende stappen uitvoert (activeren rekening, opsturen pas plus codes).
Momenteel heb ik mijn spaargeld op een internetspaarreking van de postbank staan. Weet iemand hoeveel ik maximaal kan overmaken, in welk tijdsbestek, zonder een boete te moeten betalen?
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Verwijderd
Plus- en kapitaalrekening
''U kunt bij de Kapitaalrekening tot € 25.000 van het spaartegoed zonder kosten per kalendermaand terugboeken naar uw Girorekening. Neemt u een hoger bedrag op, dan betaalt u over het meerbedrag 1% kosten. Als u het desbetreffende bedrag tenminste een maand van tevoren reserveert (spaarreservering) betaalt u geen extra kosten.''
Internetspaarrekening
''De Internetspaarrekening is een spaarrekening die u opent en beheert via internet. U heeft overal ter wereld 24 uur per dag inzicht in uw saldo, mutaties en opgebouwde rente. U kunt kosteloos inleggen en opnemen, op ieder moment opdrachten klaarzetten en Automatisch Sparen.''
Ik kan probleemloos al mijn spaarcenten overmaken naar Icesave en Agenta.
Toch een beetje spreiding aanbrengen in mijn spaargeld met al die rare bank verhalen....

Ik krijg bij de term "geld", en bij "bank" nog veel sterker, steeds meer het gevoel dat het 1 groot piramidespel is! Op kleine schaal is dat verboden, maar banken doen het! Klanten nemen $ 880 miljoen op in 11 dagen, en het ding stort in! Dat is ongetwijfeld hooguit 1% van de totale waarde van die bank, waar gaat het over?Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 10:44:
Hij is omgevallen, de Rabobank van de USA.
http://www.nu.nl/news/165...rstrekker_VS_valt_om.html
Verwijderd
2,8 Biljoen dollar garant voor staan en zelf een marktwaarde van 15 miljard dollar hebben.RemcoDelft schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 10:59:
[...]
Ik krijg bij de term "geld", en bij "bank" nog veel sterker, steeds meer het gevoel dat het 1 groot piramidespel is! Op kleine schaal is dat verboden, maar banken doen het! Klanten nemen $ 880 miljoen op in 11 dagen, en het ding stort in! Dat is ongetwijfeld hooguit 1% van de totale waarde van die bank, waar gaat het over?
Kijk, het is zo simpel. Als Jan Modaal in Nederland 31.000 euro verdient, dat is ca. 22.000 netto per jaar en een huis kost 260.000 euro, dan moet Jan Modaal dus 12 netto jaarsalarissen hebben om dat huis te betalen. Datzelfde huis dat slechts een kostprijs heeft van maximaal 90.000 euro aan bouwmaterialen en arbeidskosten. Dan praat je over Funny Money en gebakken lucht. De economie moet gebaseerd zijn op fundamenten en niet op irreele verwachtingen.
Neem bijvoorbeeld de huizenmarkt in de stad Utrecht. Daar is nog altijd een tekort van 30.000 woningen, oftewel voor 6% van de woningzoekende is geen huis beschikbaar.
http://www.ad.nl/utrecht/...oningnood_in_Utrecht.html
Dat de prijzen dan stijgen is geen gebakken lucht, of irreële toekomstverwachtingen, maar pure schaarste. Maar goed, ik dwaal af. De hypotheekmarkt is een hele andere discussie. Wel is het zo dat banken moeilijker aan geld kunnen komen en dat daardoor de rentes op zowel sparen als lenen stijgen.

Wellicht is er een rekenfoutje ingeslopen, maar hoe kan je nou sparen aantrekkelijk maken met zo'n belachelijk laag start bedrag?
Het spaarbedrag is minimaal 25€ tot maximaal 250€ per maand. In mijn voorbeeld ging ik er vanuit dat de rente maandelijks wordt bijgeschreven, om het wat te vereenvoudigen staat de maandelijkse rente erbij. Onderaan staat een kopje RTV, oftewel rentabiliteit totaal vermogen, van 2,84% (in 1 jaar tijd). Als je het op de bank zou zetten tegen 3% ben je al beter af dan deze onzin!
Zou iemand mij er alsjeblieft op willen wijzen wat ik fout doe? ik snap anders echt niet dat mensen hier geld in steken.
Bron: http://www.ohra.nl/sparen/index.jsp -> even op maand klikken (opent een venster)
Bij de berekening van je totale rendement doe je net alsof het bedrag dat je de laatste maand stort een heel jaar gestaan heeft.jens17 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:41:
heel verhaal met spreadsheet...
Dat probeer ik ook duidelijk te maken, dat is volgens mij de hele catch met het lage startkapitaal, als je het bedrag ineens zou storten op een rekening met een rente van 3%, zou je volgens mij beter afzijn.Henk007 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:49:
[...]
Bij de berekening van je totale rendement doe je net alsof het bedrag dat je de laatste maand stort een heel jaar gestaan heeft.
Maar voor de berekening van het rendement moet je toch echt gewoon rekenen per dag dat een bepaald bedrag erop staat. Immers over een bedrag dat jij pas op 1 december stort heb jij op een andere rekening ook gewoon de rente gehad van 1 januari t/m 30 november.
Je opbrengst per jaar moet je natuurlijk wel berekenen over je gemiddeld gespaarde kapitaal. Anders kom je onder de opgegeven rentevergoeding per jaar uit natuurlijk.jens17 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:41:...Zou iemand mij er alsjeblieft op willen wijzen wat ik fout doe? ik snap anders echt niet dat mensen hier geld in steken....
Overigens heb ik bij de Ohra twee rekeningen geopend: Een voor mijzelf en een voor mijn vrouw met elkaar als tweede rekeninghouder. Dan heb je het al over 500 euro. Als je veel geld klar hebt staan, heeft Ohra ook nog een gewone rekening van 4,7%.
Ik ga liever niet naar een buitenlandse bank en dan zijn banken als OHRA, ASN, en AEGON een redelijk alternatief qua rente.
bron: http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9388Actie: Profiteer van de hoge rente van 4,5% en leg eenmalig extra geld in!
De 150.000e rekening ASN Ideaalsparen is geopend en daarom heeft de ASN Bank een feestelijk aanbod voor u.
Nieuwe en bestaande rekeninghouders kunnen vóór 1 september a.s. éénmalig maximaal € 10.000 extra inleggen. En meteen van de hoge rente van 4,5% profiteren. Wilt u weten hoe u eenmalig extra geld inlegt?
edit: Alleen onhandig dat het alleen vanaf een NIET ASN rekening kan komen...

[ Voor 13% gewijzigd door Sponge op 24-07-2008 21:42 ]
Verwijderd
Mijn vriendin en ik hebben een dergelijke rekening van SNS bank. Het is een mooie rekening om met een vast bedrag per maand wat opzij te zetten voor noodgevallen. En ineens een groot bedrag erop zetten hebben we voor dat doel niet nodig.jens17 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:41:
[afbeelding]
Wellicht is er een rekenfoutje ingeslopen, maar hoe kan je nou sparen aantrekkelijk maken met zo'n belachelijk laag start bedrag?
Het spaarbedrag is minimaal 25€ tot maximaal 250€ per maand. In mijn voorbeeld ging ik er vanuit dat de rente maandelijks wordt bijgeschreven, om het wat te vereenvoudigen staat de maandelijkse rente erbij. Onderaan staat een kopje RTV, oftewel rentabiliteit totaal vermogen, van 2,84% (in 1 jaar tijd). Als je het op de bank zou zetten tegen 3% ben je al beter af dan deze onzin!
Zou iemand mij er alsjeblieft op willen wijzen wat ik fout doe? ik snap anders echt niet dat mensen hier geld in steken.
Bron: http://www.ohra.nl/sparen/index.jsp -> even op maand klikken (opent een venster)
Klopt, maar als je al een groot bedrag ergens hebt staan voor 4,5%, kun je daar het eerste jaar dus (7,5%+6%)/2=6,25% rente op boeken. Is toch 33% extra rente. Maar dat kan dus helaas niet, dus gewoon een lauw lokkertje, na een jaar zal de rente wel nog lager gaan.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:04:
[...]
Mijn vriendin en ik hebben een dergelijke rekening van SNS bank. Het is een mooie rekening om met een vast bedrag per maand wat opzij te zetten voor noodgevallen. En ineens een groot bedrag erop zetten hebben we voor dat doel niet nodig.
Waarom? Omdat het kan!!
Geschikt dus voor mensen die maandelijks iets opzij willen zetten en rustig door willen sparen zonder dat ze vast zitten aan opnamekosten etc... en niet bedoeld voor mensen met een groot spaarvermogen.
[ Voor 7% gewijzigd door The_Sukkel op 25-07-2008 11:57 ]
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Laat me raden:Yohan schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:19:
RTL Z kondigt net aan dat ze in de volgende uitzending iets gaan melden waardoor je wellicht je geld niet meer bij Icesave wilt stallen.
'Spaarder neemt groter risico door geld op IJslandse bank te zetten'
Over IceSave hebben we hier overigens een apart topic:
Icesave... is het wat?
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Verwijderd
Icesave heeft een vergelijkbare Tier ratio (solvabiliteitsratio voor banken) als die van ING. Nederlandse banken schijten in hun broek van Icesave en doen alles om ze in een negatief daglicht te stellen.Yohan schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:19:
RTL Z kondigt net aan dat ze in de volgende uitzending iets gaan melden waardoor je wellicht je geld niet meer bij Icesave wilt stallen.
Je geld is bij Icesave net zo veilig als bij Fortis.
Verwijderd
+1Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 20:41:
[...]
Icesave heeft een vergelijkbare Tier ratio (solvabiliteitsratio voor banken) als die van ING. Nederlandse banken schijten in hun broek van Icesave en doen alles om ze in een negatief daglicht te stellen.
Je geld is bij Icesave net zo veilig als bij Fortis.
Zie ook kredietwaardigheidratings banken.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 22:46 ]
videoYohan schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:19:
Start op 7:13
|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||
De DSB gaat bij spaardeposito's nu een clausule voor stilzwijgende verlenging invoeren en geen prolongatievoorstel + automatische beëindiging zoals voorheen. Zeker voor langlopende deposito's lijkt me dit een groot nadeel, je bent net te laat met je opzegging en zit er weer een complete contractperiode (zelfde looptijd) aan vast.
We spend our years as a tale that is told
Hmm, weet niet goed welke waarde ik hier aan moet hangen. Aan de andere kant, 20.000 staat er toch nog niet lang op bij de ATbank, dus waar maak ik me druk over
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Elect a clown, expect a circus.
Dus binnenkort zit je nog langer aan je deposito bij DSB vast dan aan je <vul hier uw ISP in>-abo of je hypotheekDutchman! schreef op zondag 27 juli 2008 @ 11:20:
De DSB gaat bij spaardeposito's nu een clausule voor stilzwijgende verlenging invoeren en geen prolongatievoorstel + automatische beëindiging zoals voorheen. Zeker voor langlopende deposito's lijkt me dit een groot nadeel, je bent net te laat met je opzegging en zit er weer een complete contractperiode (zelfde looptijd) aan vast.

Dit is wel de meest wanstaltige voorwaarde die ik in tijden bij een bank ben tegengekomen. Zeker wanneer ook vooraf de optie niet geboden wordt om makkelijk automatisch de deposito uit te keren op einde looptijd.
Hehe dat viel mij ook al opSlasher schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:08:
Wat zijn de ervaringen van Tweakers met de AK Bank?
Elect a clown, expect a circus.
Het minimumsaldo van de Toprekening is verlaagd naar € 5000.mrmrmr schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:44:
Als je erg graag bij de Postbank wilt blijven, kun je ook kiezen voor de Toprekening, die 4% rente biedt (4.5% eerste 3 maanden), maar je moet dan wel tussen 20.000 en 1 miljoen euro op de rekening houden.
http://www.postbank.nl/in..._103905_832443742,00.html
edit: die 5000 is voor hoop mensen ook niet van toepassing :
€ 5.000 Niet van toepassing als u een Postbankhypotheek heeft of uw maandelijkse inkomen bij Postbank stort.
[ Voor 68% gewijzigd door DDX op 04-08-2008 11:21 ]
Nee juist lossersll schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:56:
Dus als je al klant bent van de Postbank gelden de strictere voorwaarden? Wel een goedkope (klantonvriendelijke) manier om klanten van andere banken te strikken...
Normaal gesproken moet je minimaal 5k€ op de rekening hebben staan, als je 'vaste klant' bent hoeft dat niet; dan krijg je dus ook over een lager saldo die rente (naja, 4%, duh)
(of nog liever de plusrekening ofzo....)
De andere acties, zoals bijvoorbeeld rentepunten, zijn maar een schrale beloning voor trouwe klanten.

Kredietwaardigheidsratings maken geen hol uit als je geld gedekt is. Dat is dus niet het geval bij Icesave. EDIT: niet gedekt door een garantiestelsel dat genoeg solvabiliteit heeft om iets te doen bij het omvallen van Icesave.
[ Voor 14% gewijzigd door Brons op 04-08-2008 14:56 ]
Het rentepuntengebeuren is een verhaal apartEpitome schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:18:
De andere acties, zoals bijvoorbeeld rentepunten, zijn maar een schrale beloning voor trouwe klanten.
Dit valt buiten het bestek van dit topic, maar wellicht zou het interessant zijn om een apart topic te openen over do's en don't van de rentepunten shop.
Dat is dan inderdaad interessantHenk007 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:00:
[...]
Nee juist losser![]()
Normaal gesproken moet je minimaal 5k€ op de rekening hebben staan, als je 'vaste klant' bent hoeft dat niet; dan krijg je dus ook over een lager saldo die rente (naja, 4%, duh)
Nee hoor, hooguit behoud van bestaande klanten. Niemand gaat namelijk een rekening openen bij een van de grootbanken om er te kunnen sparen:sll schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:58:
ik denk dat heel wat meer mensen nu potentieel klant kunnen worden.
• een bijbehorend (verplicht) betaalpakket kost enige tientjes per jaar en dat slaat een deuk in het rendement
• de rente is niet het top van de markt
Ik liep recentelijk tegen exact het zelfde aan toen ik een deposito wilde. Bleek Postbank met z'n rentecertificaten nog niet eens zo gek te zijn.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Wanneer het fout gaat moet je nog wachten wanneer je je geld krijgt, als een te grote bank omvalt zal dat toch voor problemen zorgen denk ik. Aan de andere kant, als het echt helemaal fout gaat is die gedekte 20.000 waarschijnlijk niets meer waard. Maar: je bent in die periode wel je rente kwijt lijkt me, zowel wat je opgebouwd had bij die bank en van omvallen tot wegzetten bij volgende bank.Brons schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:55:
[...]
Kredietwaardigheidsratings maken geen hol uit als je geld gedekt is. Dat is dus niet het geval bij Icesave. EDIT: niet gedekt door een garantiestelsel dat genoeg solvabiliteit heeft om iets te doen bij het omvallen van Icesave.
Zowel rentecertificaten bij de postbank als bij andere banken wat zeuren om hogere rente kan net zo effectief zijn dan, wanneer je bereid ben het vast te zetten. Het zal alleen niet altijd lukken denk om een hogere rente te krijgen, hangt denk af van je aanspreekpunt bij de bank.
[ Voor 5% gewijzigd door keluwak op 04-08-2008 21:35 . Reden: iets toegevoegd ]
Daar heb je gelijk in. Dan nog heb ik liever een hogere kans dat mijn bank omvalt en ik mijn geld terug krijg dan een kleinere kans dat mijn bank omvalt en ik maar een fractie er van terug krijg.killu schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 21:34:
[...]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Wanneer het fout gaat moet je nog wachten wanneer je je geld krijgt, als een te grote bank omvalt zal dat toch voor problemen zorgen denk ik. Aan de andere kant, als het echt helemaal fout gaat is die gedekte 20.000 waarschijnlijk niets meer waard. Maar: je bent in die periode wel je rente kwijt lijkt me, zowel wat je opgebouwd had bij die bank en van omvallen tot wegzetten bij volgende bank.
Zowel rentecertificaten bij de postbank als bij andere banken wat zeuren om hogere rente kan net zo effectief zijn dan, wanneer je bereid ben het vast te zetten. Het zal alleen niet altijd lukken denk om een hogere rente te krijgen, hangt denk af van je aanspreekpunt bij de bank.
Het zijn keuzes die je moet maken.
Ik heb nu nog een internetspaar rekening bij de postbank.
Ik had nog nooit eerder iets over die toprekening gezien.
Vanmiddag op mijn werk heb ik heb zien staan bij het productoverzicht van spaar rekeningen.
Als ik op mijn computer thuis nu kijk staat hij er niet tussen. erg vreemd.
Die link van mrmrmr doet trouwens ook niks bij mij.
Ik kan vanaf hier alleen bij die toprekening terecht komen via de zoekfunctie van postbank.
De Postbank heeft hetzelfde voor haar rentecertificaten in een iets andere uitvoering: voor rentecertificaten krijg je 6 weken van tevoren de keuze, maar de standaardactie bij niet reageren is ook verlenging ipv beeindiging zoals vroeger.Dutchman! schreef op zondag 27 juli 2008 @ 11:20:
Dat was bij de 'loyaalrekening' nog een stapje erger. Die stond in geen enkel overzicht behalve op een speciale pagina. De loyaliteit van de Postbank aan haar klanten blijkt inmiddels wel dmv de huidige rente op de loyaalrekening en het opheffen van die speciale pagina.M a r c o schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:55:
Die toprekening van de postbank is ook wel interessant.
Vanmiddag op mijn werk heb ik heb zien staan bij het productoverzicht van spaar rekeningen.
Ik kan vanaf hier alleen bij die toprekening terecht komen via de zoekfunctie van postbank.
De Toprekening zal ongetwijfeld hetzelfde lot volgen al is het de vraag of het Postbank merk nog lang genoeg leeft om haar klanten nog een keer in de maling te nemen.
[ Voor 43% gewijzigd door Rukapul op 05-08-2008 20:31 ]
Vanaf dan zullen ze waarschijnlijk ook 1 pakket met diensten gaan aannemen die misschien weer een andere vorm hebben dan nu.
Deze rekening werd geheimgehouden en alleen aan 'interessante klanten' aangeboden.M a r c o schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:55:
Hou de threads op FOK of GOT in de gaten. Daar werd hij een paar keer genoemd en hoe hij toch te openen was.
Ik vraag mij trouwens af of de Postbank nu weer met een nieuwe rekening voor selecte klanten gaat komen, aangezien alle rekeningen die eerst geheim waren, nu openbaar zijn (loyaalrekening, toprekening, kwartaalextrarekening)
(zo zijn er denk ik nog genoeg mensen die een plusrekening hebben bij de postbank (met wel 0,5% rente))
Jep..ik was er zo een. Ben twee weken geleden overgestapt naar de Rabobank en heb een tweede spaarrekening bij Icesave.DDX schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 00:04:
en ondertussen blijven alle slapende klanten lekker op hun niet handige rekening geld storten
(zo zijn er denk ik nog genoeg mensen die een plusrekening hebben bij de postbank (met wel 0,5% rente))
Zeker nu het minimumsaldo nog maar op 5.000euro ligt. Dit in vergelijking met de voorwaarden een half jaar geleden met een minimumsaldo van 20.000euro. Vandaag loopt het eerste jaar van mijn 'Internet Bonussparen'-rekening af en alles gaat morgen gelijk door naar een toprekening.M a r c o schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 18:55:
[ Voor 14% gewijzigd door _the_crow_ op 06-08-2008 09:22 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Dag.
Waarbij ik mij wel afvraag wat de Postbank 'interessante klanten' vindt. Postbank is in principe een budgetmerk.dyna18 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 23:50:
Deze rekening werd geheimgehouden en alleen aan 'interessante klanten' aangeboden.
- Trouwe klanten met flinke bedragen op hun bestaande spaarrekeningen lijken ze het liefst in een zo laag mogelijke rente te willen laten vervallen.
- Klanten met geen cent te makken zijn sowieso niet interessant
- Klanten met potentie (goed inkomen, enig (spaar)vermogen of anderszins interssant) zou kunnen, maar waarom zou je die ook niet afschepen met een lage rente (tenzij ze te hard en in grote getalen wegrennen).
- Klanten met vermogen of potentie die weg dreigen te gaan zijn moeilijk te onderscheiden van de 2 bovengenoemde categorien.
Aan de andere kant hebben ze misschien wel een speciale categorie klanten: degenen die alleen loyaal zijn aan geld en rendement en waar je niet teveel moeite in moet steken omdat ze zelf wel beslissen welke producten ze goed vinden
Ik blijf met de vraag zitten wie die 'selecte klanten' zijn. Overigens denk ik niet dat er nog veel nieuwe spaarproducten in de markt gezet zullen worden aangezien het Postbank merk gaat verdwijnen. Bij het ING merk passen dit soort spelletjes veel minder, al heb ik het vermoeden dat het een soort Postbank-model onder ING-naam gaat worden. Zullen alle chique personal banking klanten van ING leuk vindenHou de threads op FOK of GOT in de gaten. Daar werd hij een paar keer genoemd en hoe hij toch te openen was.
Ik vraag mij trouwens af of de Postbank nu weer met een nieuwe rekening voor selecte klanten gaat komen, aangezien alle rekeningen die eerst geheim waren, nu openbaar zijn (loyaalrekening, toprekening, kwartaalextrarekening)
Wat wel vaak een punt is bij de Postbank is dat een nieuwe rekening vorm ze niet direct breed kenbaarmaken. Nu de toprekening - voorheen de kwartaalextrarekening die niet met een brede reclame campagne gelanceerd wordt en in het begin 'moeilijk' is terug te vinden op de website.Rukapul schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 10:14:
Waarbij ik mij wel afvraag wat de Postbank 'interessante klanten' vindt.
Dus niet echt geheim en niet alleen aanbieden aan 'interessante klanten', echter zal je moeten bellen met de klantenservice en navraag doen naar andere rekeningvormen.
Grootste punt bij de Postbank (geen idee of andere banken dat ook hebben?) vind ik wel dat elke nieuwe spaarrekeningvorm in het begin redelijk aantrekkelijk is - hogere rentes dan hun andere spaarproducten etc. - maar dat in de loop van de tijd de rentes redelijk snel naar beneden worden bijgesteld en er vervolgens weer een nieuwe spaarvorm wordt geintroduceerd (en dat blijft zo door gaan - waardoor je altijd de spaarrekeningvormen in de gaten moet blijven houden).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ze hadden nu die kwartaalextra, maar dat schoot eigenlijk niet meer op (ik kan daar niet eens meer de rente van terugvinden en op de PB site zijn de pagina's met info zelfs verwijderd).
Omdat Icesave geen minderjarigen accepteert, was ik al op zoek naar een alternatief.
Maar zo is het (voorlopig) weer even goed...
Wat heeft dat voor zin, een 2e rekening bij Icesave?pkopf schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 08:49:
[...]
Ben twee weken geleden overgestapt naar de Rabobank en heb een tweede spaarrekening bij Icesave.
De garantie geldt per rekeninghouder, niet per rekening...
(of heb je voor een familielid een 2e rekening geopend?)
[ Voor 32% gewijzigd door The_Sukkel op 06-08-2008 20:15 ]
De kans dat 2 banken tegelijk omvallen is natuurlijk klein. Slimme risicospreiding dus!The_Sukkel schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:13:
[...]
Wat heeft dat voor zin, een 2e rekening bij Icesave?
De garantie geldt per rekeninghouder, niet per rekening...
(of heb je voor een familielid een 2e rekening geopend?)
Ah ok...je kan dat natuurlijk ook zo interpreteren (1 bij Rabo en 1 bij Icesave), ik dacht even dat hij bedoelde 1 bij Rabo en 2 bij Icesave... dus na er al één te hebben geopend nu een 2e geopend bij Icesave. Maar de eerste interpretatie is logischer... en dan slaat mijn opmerking als een tang op een varkenRonald Koeman schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 21:00:
[...]
De kans dat 2 banken tegelijk omvallen is natuurlijk klein. Slimme risicospreiding dus!
[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 07-08-2008 00:20 ]
Je zit aarder op de goede weg. Ik kreeg de indruk dat deze rekeningen vooral aan klanten werden aangeboden die veel verschillende producten afnemen bij de bank (credit-card, verzekering, lening, hypotheek) en daarom waardevol zijn om vooral te houden, bij klagende klanten (zo heb ik hem gekregenRukapul schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 10:14:
Waarbij ik mij wel afvraag wat de Postbank 'interessante klanten' vindt. Postbank is in principe een budgetmerk.
- Trouwe klanten met flinke bedragen op hun bestaande spaarrekeningen lijken ze het liefst in een zo laag mogelijke rente te willen laten vervallen.
- Klanten met geen cent te makken zijn sowieso niet interessant
- Klanten met potentie (goed inkomen, enig (spaar)vermogen of anderszins interssant) zou kunnen, maar waarom zou je die ook niet afschepen met een lage rente (tenzij ze te hard en in grote getalen wegrennen).
- Klanten met vermogen of potentie die weg dreigen te gaan zijn moeilijk te onderscheiden van de 2 bovengenoemde categorien.
Zoals gezegd kreeg ik zo'n rekening nadat ik 1,5 jaar geleden een mail naar de klantenservice gestuurd had dat ik de rente wel heel erg laag vond. Ik kreeg toen een bericht terug van de manager van de afdeling sparen met het aanbod voor de rekening.
Net zoals de rente verhoging van CE die eigenlijk alleen aan nieuwe klanten gegeven werd heeft klagen dus vaak zin!
Studentenrekening -> Toprekening en andersom is ook instant. Moet zeggen dat ik hier niet ontevreden over ben. Ik hoef niet het onderste uit de kan als ik direct over mijn spaargeld kan beschikken, maar die 2,5% was echt mager.
Je houdt ze wel goed in de gaten? Voor je het weet zit je hier ook weer op 0,5% of ander diefstal percentage.Saus schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 02:14:
Ik heb opzoek naar een hogere rente vandaag me ook eens verdiept en kwam ook achter de Toprekening. Nu zie ik hier die nog niet zo heel lang "bereikbaar" is. Omdat ik me niet kon voorstellen dat het allemaal zo simpel was (enige is 5000euro inleg) heb ik ze gebeld. Meneer verzekerde me dat het echt zo was, en heeft in mijn opdracht een toprekening geopend. Kreeg mijn opgebouwde rente op mijn internetspaarrekening ook netjes direct uitgekeerd omdat ik die heb opgezegd.
Studentenrekening -> Toprekening en andersom is ook instant. Moet zeggen dat ik hier niet ontevreden over ben. Ik hoef niet het onderste uit de kan als ik direct over mijn spaargeld kan beschikken, maar die 2,5% was echt mager.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Of met vage voorwaarden, zoals de meeste rekeningen daar: elk kwartaal dat je geld opneemt krijg je veel minder rente, of vast sparen, of elk jaar 10% meer saldo hebben op een bepaalde datum, etc.! Je moet dan erg veel moeite doen om je rente te blijven krijgen.Cyberpope schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 07:01:
[...]
Je houdt ze wel goed in de gaten? Voor je het weet zit je hier ook weer op 0,5% of ander diefstal percentage.
Ooit opende ik een Plusrekening met 5% rente, zonder voorwaarden. Alternatief was de Sterrekening met 6% rente, maar die had 1% opgamekosten. Geweldige percentages waren dat. Ik vraag me nu af of ze toen al van plan waren de rente zo te verlagen, of dat ze dat later pas verzonnen hebben...
Is renteverlaging niet gewoon afhankelijk van marktwerking en economie en trends etc.RemcoDelft schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 08:45:
[...]
Of met vage voorwaarden, zoals de meeste rekeningen daar: elk kwartaal dat je geld opneemt krijg je veel minder rente, of vast sparen, of elk jaar 10% meer saldo hebben op een bepaalde datum, etc.! Je moet dan erg veel moeite doen om je rente te blijven krijgen.
Ooit opende ik een Plusrekening met 5% rente, zonder voorwaarden. Alternatief was de Sterrekening met 6% rente, maar die had 1% opgamekosten. Geweldige percentages waren dat. Ik vraag me nu af of ze toen al van plan waren de rente zo te verlagen, of dat ze dat later pas verzonnen hebben...
Als alle hypotheek verstrekkers hun hypotheekrente omhoog doen ga je dan ook klagen dat de Postbank (ING) hun rente verhogen ?
Deels. Het verklaart niet het systematisch creeren van nieuwe spaarproducten (typisch verschilt alleen de naam en de rente) waarbij de bestaande producten stilletjes een hele lage rente krijgen. Die interne rentedifferentiatie heeft weinig te maken met marktwerking, economie en trends, maar meer met marketing en je klanten financieel uitpersen (volgens een interne ING notitie van enige maanden geleden verdient de postbank op deze wijze enige honderden miljoenen per jaar).Viper® schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 08:48:
[...]
Is renteverlaging niet gewoon afhankelijk van marktwerking en economie en trends etc.
Marktwerking, economie en trends zijn een valide maatstaf wanneer men naar de gemiddelde rente kijkt voor een bank voor een bepaalde productgroep, waarvan 'spaarrekening zonder bijzondere voorwaarden' er een is.
http://www.ohra.nl/sparen...Mixve3W_ZQCFRqH1QodJBI3pw
Dus het lijkt niet mogelijk er maandelijks meer op te zetten dan 250euro. Dan duurt het nog relatief lang voordat je dikke rente trekt.
Ik heb zelf een postbak toprekening waar dit limiet niet op zit. De rente is er 4% op (tijdelijk 4,5%)
Dus normaal gesproken 1%-tje minder dan ohra rekening. Daarom blijf ik bij de toprekening.
[ Voor 20% gewijzigd door DJ Chicken op 08-08-2008 09:10 ]
aahh durka durka durka
Ja en nee.. .Natuurlijk gaat rente op en neer met de markt. Alleen bij de postbank gaan ze alleen neer als je niet oplet en erbij blijft. De 0,5% en de 1% op hun plus en kapitaalrekening is niets meer als diefstal. Op zich logisch want ze hadden ook veel oudere klanten (zoals mijn moeder) die dan toch rap een 20k+ op die rekeningen hebben staan, maar gezien hun leeftijd toch niet verhuizen. Echter die 0,5 en 1% hebben geen donder meer met de marktwerking te maken, maar alles met klanten-oor-aan-naaien. Markt werking zou deze rente op 2 a 2,5% gebracht hebben, geen 0,5%Viper® schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 08:48:
[...]
Is renteverlaging niet gewoon afhankelijk van marktwerking en economie en trends etc.
Als alle hypotheek verstrekkers hun hypotheekrente omhoog doen ga je dan ook klagen dat de Postbank (ING) hun rente verhogen ?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dit topic is gesloten.