Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 40 Laatste
Acties:
  • 307.031 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Yohan schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:40:
[...]

Misschien hebben banken juridisch gezien de bevoegdheid om een opnamelimiet vast te stellen? Ik geloof dat zo'n limiet standaard ook al bestaat voor de meeste betaalrekeningen.

Een volledige opnamestop echter, die tot twee maanden kan duren (waarvoor IceSave zichzelf permissie geeft in art. 7.6 van haar AV) kom ik in de voorwaarden van bijv. de AT Bank niet tegen.
;)
http://www.icesave.nl/nieuws/
artikel 7.6 is geschrapt uit de voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Dit vind ik heel erg goed van ze!
Icesave Nederland heeft besloten artikel 7.6 uit de Algemene Voorwaarden te verwijderen.

Het artikel, dat stelt dat Icesave gerechtigd is om in zeer uitzonderlijke omstandigheden afschrijvingen vanaf rekeningen gedurende maximaal 60 dagen tijdelijk op te schorten of te beperken, is marktconform in Engeland en staat ook in de Algemene Voorwaarden van Icesave UK.

In Nederland is de bepaling minder gebruikelijk. Omdat een aantal klanten vragen had over deze bepaling en aangaf het als beperkend te beschouwen, heeft Icesave besloten het artikel te schrappen.

Icesave streeft er in alles naar om een transparante spaarbank te zijn zonder beperkende voorwaarden, die luistert naar de klant. In dat licht is het besluit om de bepaling te schrappen ook genomen.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

Blauw

De Schreeuw

Ik heb gewoon een rekening geopend, en dat ging wel lekker snel en soepel. Nu moet er alleen aan de kant van IceSave iets gebeuren want ik heb al wat geld overgemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Hark_k schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 23:56:
[...]

Je kunt Credit Europe een mail sturen hierover en dan wordt het ook voor jou als bestaande klant verhoogd. Zie ook ervaringen op fok (o.a. hier en hier). Klantvriendelijk is echter anders...
Heb vandaag bevestigingsemail binnen dat ze voor mij uit coulance de rente ook zouden verhogen. Wel moest ik hiervoor 2 emailtjes sturen, op de eerste werd niet gereageerd. Ik moest er wel rekening mee houden, dat de spaarrente variabel is, dus ten allen tijde kan wijzigen.

Blijven opletten dus, als is het maar uit principe...

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 21:01
Top.

* yohan gaat ook een rekeningetje openen.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Laatst online: 00:17

Blauw

De Schreeuw

Ook bizar, mijn rekening kan niet worden geverivieerd dus ze vragen of ik een afschrift kan sturen naar klantenservice@icesave.nl maar dat emailadres bestaat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 13:02

freddifish

schnappi !

die nieuwe rekening van loyalis (= verzekeringstak ABP) ziet er ook wel aantrekkelijk uit, wel benieuwd hoelang ze deze rente blijven houden.

http://www.loyalis.nl/loy.../loyalis_ideaalsparen.asp

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Momenteel heb ik een Postbank rekening+Bonusrenterekening en een AT bank rekening. Mijn AT bank rekening begint aardig vol te raken en ik ben van plan om een nieuwe rekening erbij te openen. Ik zie dat nu veel mensen een rekening bij IceSave openen vanwege de hoge 5% rente, maar is het niet verstandiger om een rekening bij Credit Europe Bankt te openen? Aangezien die ook 5% rente bieden en ze wel onder de garantstelling van DNB vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:41
Precies zo redeneerde ik ook, en daarom heb ik dus ook bij Credit Europe Bank een nieuwe rekening geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De kans op problemen bij CEB wordt anders hoger ingeschat. Daarnaast is er nog het principe van nieuwkomers op de spaarmarkt belonen, en 'naait' CEB oude klanten. Anadolu doet net zoiets en biedt 5.1% voor nieuwe klanten.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

pedorus schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:53:
De kans op problemen bij CEB wordt anders hoger ingeschat. Daarnaast is er nog het principe van nieuwkomers op de spaarmarkt belonen, en 'naait' CEB oude klanten. Anadolu doet net zoiets en biedt 5.1% voor nieuwe klanten.
Waarom naait CEB zijn oude klanten? Omdat ze nieuwe klanten een hogere rente geven? Dat doe die anadolubank van jou ook, vanaf 10 juni krijgen nieuwe rekeninghouders 5,1% itt de 4,55% welke de bestaande rekeningen krijgen. En als je een email stuurt naar de CEB, krijg je als oudlid ook die 5%.

En als je je gelinkte artikel nog wat beter had gelezen, zou je hebben gezien dat de CEB een "score" krijgt van Baa3 (valt hiermee nog in de categorie solide), maar die Anadolubank B1(speculatief). Dus ....

[ Voor 3% gewijzigd door Lolhozer op 12-06-2008 18:27 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Ik heb niks met de Anadolubank, ik noemde het slechts omdat ie nog niet in het topic staat en omdat ze net zoiets als CEB doen (en nu dus van de NL banken de 'hoogste rente' bieden voor nieuwe klanten). Ik zou zelf voor http://icesave.nl gaan, en die heeft duidelijk een hogere rating dan CEB, en daarnaast is het garantiestelsel ook ietsje beter dan die van DNB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
pedorus schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 17:53:
Daarnaast is er nog het principe van nieuwkomers op de spaarmarkt belonen, en 'naait' CEB oude klanten.
Als je het vraagt krijg je als bestaande CEB klant ook 5%. Mensen die niets doen houden hun 4.5%.

Ook grootbanken gebruiken deze tactieken. Als je je klaagt over een lage rente blijkt er vaak een geheime rekening te bestaan met meer rente, al is die rente nog steeds belangrijk lager dan sommige kleine banken.

Het komt erop neer dat je alert moet blijven als je een goed rendement wilt. Degenen die geen actie ondernemen betalen de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix-X
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Die ratings zeggen tegenwoordig ook helemaal niets meer, Bear Stearns had ook een A1 rating in 2007 van Moody's en die zijn toch ook "failliet" gegaan, was het niet door de interventie van de FED dat ze uiteindelijk binnen 2 dagen (weekend) overgenomen werden door JPM.
Of de DNB, ECB of een andere centrale bank zo snel reageert is nog maar de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Fortis biedt nu 5,6% rente op een 2 jaar deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

RemcoDelft schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 23:09:
Geen addertjes in de voorwaarden?

Valt mee:
Artikel 2
Gedurende de overeengekomen periode zal geen wijziging van het vastgestelde rentepercentage plaatsvinden.
https://www.fortisbank.nl...nten/RG_SpaarDeposito.pdf

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 13-06-2008 23:46 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 28-08 21:01
Het lijkt aantrekkelijk. Aan de andere kant: als over een half jaar de spaarrente op 6,5 staat, dan kun jij er mooi niet van profiteren... Maar goed, da's altijd het dilemma bij deposito's natuurlijk.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Yohan schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 09:53:
Het lijkt aantrekkelijk. Aan de andere kant: als over een half jaar de spaarrente op 6,5 staat, dan kun jij er mooi niet van profiteren... Maar goed, da's altijd het dilemma bij deposito's natuurlijk.
Lijkt me sterk dat de rente komende 2 jaar zo snel zal stijgen. Kantje boort een recessie in VS. Meestal met vertraging naar Europa.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-09 22:48

takker

]HuT[ klaassenster

blijft toch raar dat naarmate je meer geld op een spaarrekening zet je er een lager rentepercentage voor krijgt (loyalis/abn etc).

Dit terwijl je meer risico loopt (garantiestelsel tot 38000)?!?

Asus A8n-SLI Premium, AMD64 4000+, 2x1gB Dual Channel Crosshair, Asus Extreme N7800GT 256mB, Coolermaster Centurion 532, Zalman ZM460B-APS, Logitech Media Keyboard Elite , G7 en Logitech Freedom 2.4 Cordless Joystick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar grote bedragen op een spaarrekening zijn ook lastig voor een bank. Als jij opeens €2 miljoen van je spaarrekening wil halen, dan is dat voor een bank veel lastiger dan als je er €5000 afhaalt.

Daarom heeft een bank ook liever 100 klanten met €20.000 spaartegoed per klant, dan één klant met €2 miljoen. De kans dat die 100 klanten gezamenlijk in één keer €2 miljoen opnemen is veel kleiner dan bij één klant met €2 miljoen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-09 22:48

takker

]HuT[ klaassenster

ok ik snap hem.

maar er zijn niet genoeg banken om mijn 2 miljoen te splitsen.(en ik wil het bedrag elk moment beschikbaar houden, dus geen gezeur met depositos)

Asus A8n-SLI Premium, AMD64 4000+, 2x1gB Dual Channel Crosshair, Asus Extreme N7800GT 256mB, Coolermaster Centurion 532, Zalman ZM460B-APS, Logitech Media Keyboard Elite , G7 en Logitech Freedom 2.4 Cordless Joystick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij jouw 2 miljoen wil stallen bij een bank, dan kun je met je bank onderhandelen over de rente. Ik wed dat ze met alle plezier wat tijd voor je vrijmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb ook een rekening bij Icesave geopend, proces verliep voorspoedig.

Beveiliging gebeurt door een wachtwoord te kiezen, en je krijgt een kaart met een veiligheidscode die je nodig hebt om in te loggen. Geen SMS authenticatie of iets dergelijks. Gecombineerd met de mogelijkheid om on-line je tegenrekening te wijzigen leek mij dit vrij gevaarlijk.

Navraag bij de klantenservice leert dat
Indien een wijziging voor een tegenrekening wordt ingevoerd wordt er een controle uitgevoerd of de nieuwe tegenrekening op naam staat van de Icesave rekeninghouder. Bij twijfel wordt er contact opgenomen met de Icesave rekeninghouder.
wat voor mij in principe afdoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 00:44
RemcoDelft schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 23:09:
Houd als je dit vergelijkt met een spaarrekening wel rekening met het ontbreken van rente-op-rente. Dus je krijgt $inleg * (1.056 + 0.056) in plaats van $inleg * (1.056 * 1.056) zoals bij een rente op jaarbasis gebruikelijk.

Omdat het in dit geval maar om 2 jaar gaat scheelt het niet veel, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 23:14
Wilke schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:52:
[...]

Omdat het in dit geval maar om 2 jaar gaat scheelt het niet veel, daar niet van.
En je kan de rente die je na het 1e jaar krijgt natuurlijk ook gewoon op een normale spaarrekening a 4,x% zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat is de reden dat zoveel mensen voor de IceSave rekening kiezen? Aangezien CE bank dezelfde rente bied en wel onder de garantiestelling van DNB valt. Ik weet namelijk niet welke ik moet kiezen. Op dit moment heb ik een rekening bij AT bank, misschien is het een idee om een IceSave en een CE rekening openen. Dan kan ik mijn geld over die 2 rekeningen verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Uit de link die pedorus doorgaf:
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_18208.z24
Blijkt dat Icesave door Moody's hoger wordt ingeschat dan CEB (A2 versus Baa3).

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

xileS schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:42:
Wat is de reden dat zoveel mensen voor de IceSave rekening kiezen? Aangezien CE bank dezelfde rente bied en wel onder de garantiestelling van DNB valt.
Toen ik de aanvraag voor mijn IceSave-account indiende had CE nog helemaal niet 5% rente. En eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin om weer iets nieuws aan te vragen. Ik heb al een postbank-account met spaarrekening, DSB, IceSave en Binck voor de beleggingen. Genoeg is genoeg :P

Ik denk dat bovenstaande voor meer mensen geldt. Iedereen heeft IceSave aangevraagd, en pas daarna kwam CE om de hoek kijken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Doogie schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:20:
Heb ook een rekening bij Icesave geopend, proces verliep voorspoedig.

Beveiliging gebeurt door een wachtwoord te kiezen, en je krijgt een kaart met een veiligheidscode die je nodig hebt om in te loggen. Geen SMS authenticatie of iets dergelijks. Gecombineerd met de mogelijkheid om on-line je tegenrekening te wijzigen leek mij dit vrij gevaarlijk.

Navraag bij de klantenservice leert dat

[...]
wat voor mij in principe afdoende is.
Hmmm... misschien vandaar dat ze zo'n vervelende inlogprocedure hebben.
Die veiligheidscode bestaat namelijk uit 16 cijfers en bij elke login worden daarvan random 4 gevraagd. Dus de ene keer moet je de 3e 7e 13e en 15e invullen en de volgende keer de 2e, 8e, 11e, 14e etc. etc.... voor een lui iemand als ik is dat dus een minpunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Bij CEB is het gewoon je klantnummer + een pincode, je kunt alleen maar geld overmaken naar de tegenrekening. Lekker makkelijk. Geklungel met moeilijke code lijkt mij niets.

[ Voor 44% gewijzigd door Lolhozer op 20-06-2008 21:27 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mja, moeilijk? Hij staat op een pinpasje en je moet 4 letters overtypen. Wellicht iets minder makkelijk dan een vaste code, maar om het nou meteen moeilijk te noemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Oh, ik had even de hoop dat die code alleen voor de eerste login was. Moet ik het pasje toch maar wat beter bewaren :) En ja, ik heb inmiddels ook een CEB rekening (en een ATB had ik al). Mochten er rentewijzigingen op gaan treden dan kan ik ieg snel switchen :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Gizz schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 22:14:
Mja, moeilijk? Hij staat op een pinpasje en je moet 4 letters overtypen. Wellicht iets minder makkelijk dan een vaste code, maar om het nou meteen moeilijk te noemen :P
Achja, alles is relatief he ;) Maar gewoon geen pasje wat je kan kwijtraken vindt ik wel makkelijk. Want wanneer kijk je nu op je spaarrekening? Toch eigenlijk alleen als je geld nodig hebt?

Of je moet natuurlijk een harde wienie krijgen van je saldo :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wat zijn jullie ervaringen met de AK Bank? Rente 4,55 % toch netjes, heb een aanvraagformulier klaarliggen maar was ff benieuwd :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Credit Europe inmiddels 5%! Ook voor bestaande klaten (ff die lui mailen).
Groot voordeel: wekelijkse afschriften, hebben veel internet spaarders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lolhozer schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 18:25:
[...]

Waarom naait CEB zijn oude klanten? Omdat ze nieuwe klanten een hogere rente geven? Dat doe die anadolubank van jou ook, vanaf 10 juni krijgen nieuwe rekeninghouders 5,1% itt de 4,55% welke de bestaande rekeningen krijgen. En als je een email stuurt naar de CEB, krijg je als oudlid ook die 5%.

En als je je gelinkte artikel nog wat beter had gelezen, zou je hebben gezien dat de CEB een "score" krijgt van Baa3 (valt hiermee nog in de categorie solide), maar die Anadolubank B1(speculatief). Dus ....
die anadolubank is gegarandeerd tot 20K en als je 40K inlegt dan krijg je gegarandeerd 38K terug. En ze geven je dan 1K rente per jaar dus het risico is marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Tim2005 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:17:
Credit Europe inmiddels 5%! Ook voor bestaande klaten (ff die lui mailen).
Groot voordeel: wekelijkse afschriften, hebben veel internet spaarders niet.
Wat is het voordeel van wekelijkse afschriften? Kost alleen maar papier en, zeker als je een automatische incasso hebt, weet je toch wel wat er (vaak per maand) bij komt.... Daarnaast is het idee van een internet spaarder juist dat je via het internet kijkt en niet via de papieren (die toch al minimaal 2 dagen oud zijn en dus achterhaald.......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:26
Hoe snel slaat de concurrentie toe op deze nieuwe spaartarieven van 5 procent en hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

takker schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:42:
ok ik snap hem.

maar er zijn niet genoeg banken om mijn 2 miljoen te splitsen.
Maak maar even over op mijn bankrekening en ik splits het voor je in 4.000 plakjes van 500 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Zo...vandaag heeft Icesave haar rente (5%) bijgeschreven (1x per kwartaal) ...
Je ziet sowieso elke dag het opgebouwde rentesaldo oplopen, maar het is toch leuk om het nu daadwerkelijk al bij je gewone saldo bijgeschreven te zien :P

[ Voor 52% gewijzigd door The_Sukkel op 02-07-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Het kan nog veel stiekemer...
Postbank heeft nu een 2 jaar Rentecertificaat, met 5.5% vaste rente (samengestelde interest). Leuk, dacht ik, dus openen!
Hiervoor open je het ding online, via de Postbank-website i.p.v. via Girotel zelf, en daarna wordt het afgeschreven... Tenminste, dat is de bedoeling! Na een paar dagen nog niks, dus ik heb net eens gebeld: "door de gestegen rente is de vraag vervijfvoudigd, en de wachttijd is nu anderhalf a 2 weken" :o
Al die tijd krijg je geen rente...

Even een vergelijking: diverse spaarrekeningen: 5.0% rente. Postbank Rentecertificaat 2 jaar vast: 5.5% rente. Dit is 10%punt meer dan de spaarrekening. Oftewel die 2 weken "zonder rente" zorgt voor een "terugverdientijd" van bijna een half jaar |:( |:( En dat zetten ze ook niet even op de website, best smerig... En dat ze dit niet verwacht hebben zoals ik aan de telefoon te horen kreeg is ronduit stom, of simpelweg ongeloofwaardig. Ze lokken je met een hoge rente, vervolgens krijg je lange tijd letterlijk niets!
En dit moet wel een bewuste actie zijn, anders zou de optie simpelweg in Girotel kunnen zitten. Handmatig werk verrichten voor het verschuiven van een digitaal getal slaat nergens op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Mijn schip (roeiboot) met geld is inmiddels in Ijsland aangekomen...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:57:
Het kan nog veel stiekemer...
Postbank heeft nu een 2 jaar Rentecertificaat, met 5.5% vaste rente (samengestelde interest). Leuk, dacht ik, dus openen!
Hiervoor open je het ding online, via de Postbank-website i.p.v. via Girotel zelf, en daarna wordt het afgeschreven... Tenminste, dat is de bedoeling! Na een paar dagen nog niks, dus ik heb net eens gebeld: "door de gestegen rente is de vraag vervijfvoudigd, en de wachttijd is nu anderhalf a 2 weken" :o
Al die tijd krijg je geen rente...
Dat deden ze ook met het groenrentecertificaat, alleen duurde het daar ongeveer twee maanden. Ze gaan er maar van uit dat je al die tijd het in te leggen geld op je girorekening laat rondslingeren zonder rente, zodat ze misschien dat op een totaal onbekend tijdstip kunnen afschrijven. Het is namelijk niet zeker of de inschrijving ook gehonoreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent niet verplicht om bij de Postbank te blijven hee. Genoeg andere banken met interessante deposito's: http://www.spaarinformati...n/lijst/deposito_op_rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 09:10:
Je bent niet verplicht om bij de Postbank te blijven hee. Genoeg andere banken met interessante deposito's: http://www.spaarinformati...n/lijst/deposito_op_rente
Tnx, ik vond alleen maar niet-up-to-date lijstjes! De aanvraag-envelop voor GarantiBank ligt al klaar. Jammer dat de meeste hoge rente deposito's zo'n lange looptijd hebben, die luxe heb ik niet :)

ING klonk leuk, zelfde rente, zelfde looptijd (en ook onderdeel van Postbank...): bel voor informatie. Hmpf, zet dan gewoon op de website dat het minimumbedrag 25k is...

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 04-07-2008 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

En goed nieuws voor de Amsterdam Trade Bank klanten met een Internet Spaarrekening :)
Geachte relatie,

Hierbij willen wij u graag informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. besloten heeft om met ingang van 7 juli 2008 haar rentevergoeding op de ATB Internet Spaarrekening met 0,25% te verhogen naar 4,75%.

Amsterdam Trade Bank N.V. laat hiermee blijken dat ze als bank de intentie heeft om een bovengemiddelde rentevergoeding te geven, hetgeen in de voorgaande jaren onveranderd het geval was. Daarnaast houdt de bank hiermee rekening met de gewijzigde marktomstandigheden en het feit dat ook de Europese Centrale Bank jongstleden donderdag haar rentetarief met 0,25% heeft verhoogd.

Indien u nog vragen heeft hierover kunt u telefonisch contact opnemen via ons gratis telefoonnummer 0800-2225888 (maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.30 uur) of per email: sparen@atbsparen.nl

Met vriendelijke groeten,
Amsterdam Trade Bank N.V.
Mijn saldo is inmiddels dramatisch laag vanwege onze verhuizing/aankoop woning, maar alle beetjes helpen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

2Dutch schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 12:30:
En goed nieuws voor de Amsterdam Trade Bank klanten met een Internet Spaarrekening :)

Mijn saldo is inmiddels dramatisch laag vanwege onze verhuizing/aankoop woning, maar alle beetjes helpen ;)
Eigenaardig dat de ATB niet zoals de CEB de rente verhoogt tot het niveau van Icesave. De CEB sprong van 4.5% direct naar 5%, de ATB reageert wat dat betreft traag en zwakjes.

Bij de ATB zullen ze wel denken dat mensen wel de moeite wilden nemen om van Postbank, ABN, Rabo ed over te stappen naar een kleine bank voor ~2% extra, maar niet de moeite zullen willen nemen om voor 0.25% een andere rekening te openen. Ik vermoed dat ze hierin wel eens gelijk zouden kunnen hebben.

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam gisteren ZonInvest tegen... Volgens de website zou je een rente van 9%-13% kunnen krijgen

http://www.zoninvest.nl/

Klinkt interessant, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Is er hier iemand die hier meer van weet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 23:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, duidelijk... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Postbank heeft nu een toprente rekening.

Zelvde rentes als die van ING (4% / 4.5% als introductie - ook toprente genoemd). De introductie 4.5% is bij PB voor de eerste 3 maanden. Bij ING maar tot 1/9.

Ik heb er eentje geopend en hij zegt dan de eerste inleg (20k) wordt "binnen enkele dagen" van jouw girorek genomen.

Heeft iemand ervaring hiermee. Hoe lang duurt die enkele dagen?
Die 20.000 zit inmiddels op mijn girorek. zonder rente te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

Smarron

The bend

Okyah schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:48:
[...]

Eigenaardig dat de ATB niet zoals de CEB de rente verhoogt tot het niveau van Icesave. De CEB sprong van 4.5% direct naar 5%, de ATB reageert wat dat betreft traag en zwakjes.

Bij de ATB zullen ze wel denken dat mensen wel de moeite wilden nemen om van Postbank, ABN, Rabo ed over te stappen naar een kleine bank voor ~2% extra, maar niet de moeite zullen willen nemen om voor 0.25% een andere rekening te openen. Ik vermoed dat ze hierin wel eens gelijk zouden kunnen hebben.
Zojuist in mijn mailbox gevonden:
Geachte relatie,

Hierbij willen wij u graag informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. besloten heeft om met ingang van 7 juli 2008 haar rentevergoeding op de ATB Internet Spaarrekening met 0,25% te verhogen naar 4,75%.

Amsterdam Trade Bank N.V. laat hiermee blijken dat ze als bank de intentie heeft om een bovengemiddelde rentevergoeding te geven, hetgeen in de voorgaande jaren onveranderd het geval was. Daarnaast houdt de bank hiermee rekening met de gewijzigde marktomstandigheden en het feit dat ook de Europese Centrale Bank jongstleden donderdag haar rentetarief met 0,25% heeft verhoogd.

Indien u nog vragen heeft hierover kunt u telefonisch contact opnemen via ons gratis telefoonnummer 0800-2225888 (maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.30 uur) of per email: sparen@atbsparen.nl
Iets te snel gesproken. ;)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Smarron schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:35:
[...]

Zojuist in mijn mailbox gevonden:

[...]
Iets te snel gesproken. ;)
Hehe, ik reageerde juist op een post van 2Dutch, die dat zelfde bericht postte ;) Ik vind het eigenaardig dat de ATB niet meegaat naar 5%, maar er 0.25% onder blijft zitten.

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt het dat de top 5 er nu zo uit ziet voor gewone spaarrekeningen?

1. anadolubank http://www.anadolubank.nl...ing/?page=saving_accounts 5,1%
2. icesave http://www.icesave.nl/english/oursavingsaccount/
en ceb http://www.crediteurope.nl/fb/sites/nl/nl/consumer/ beiden 5,0%
4. Atbank http://www.atbank.nl/en/retail/atb_internet_sparen.html 4,75%
5. The Economy Bank http://www.tebnv.nl/nl/html/Retail8.asp 4,6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Laatst online: 12-09 10:46
Ja klopt. Toevallig ben ik er vandaag mee bezig geweest.
Anadolubank en Icesave hebben beperkingen.
Op het forum van Tros radar staat het e.e.a. beschreven.
Ik heb uiteindelijk voor Credit Europe gekozen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Remco schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:11:
Vertel eens... wat zijn dan de beperkingen van Icesave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Laatst online: 19:52
interessante waarschuwing van mijn broertje voor IceSave in verband met dekking door de IJslandse centrale bank: er zijn maar 300.000 IJslanders en 3 grote banken die alle drie wat problemen hebben. Als deze banken zwaarder in de problemen komen kan de centrale bank maar zeer beperkt redden, en als er bv 10 miljard euro op moet worden gehoest om deze banken overeind te houden dan mag vrij snel de IJslandse overheid bijspringen.

De overheid = de samenleving = de bevolking; oftewel meer dan 33 duizend euro per hoofd van de bevolking, oftewel land failliet. Grote afschrijvingen in de VS of in Nederland met de grote reserves en grotere bevolking komen een stuk minder hard aan dan in het kleine, in crisis verkerende IJsland. De kans is reeel dat bij het omvallen van de moeder van IceSave de deposito garantie geen cent waard is.

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:45:
[...]

Vertel eens... wat zijn dan de beperkingen van Icesave?
geen, je krijgt bij faillissement de eerste 20K via Ijsland en de overige 18K van meneer Wellink. Die Andolundabank heeft geen beperkingen maar is wel een risicobank dus neit meer dan 20K daar zetten. Het rommelt in Turkije.
Dutchman! schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:47:
interessante waarschuwing van mijn broertje voor IceSave in verband met dekking door de IJslandse centrale bank: er zijn maar 300.000 IJslanders en 3 grote banken die alle drie wat problemen hebben. Als deze banken zwaarder in de problemen komen kan de centrale bank maar zeer beperkt redden, en als er bv 10 miljard euro op moet worden gehoest om deze banken overeind te houden dan mag vrij snel de IJslandse overheid bijspringen.

De overheid = de samenleving = de bevolking; oftewel meer dan 33 duizend euro per hoofd van de bevolking, oftewel land failliet. Grote afschrijvingen in de VS of in Nederland met de grote reserves en grotere bevolking komen een stuk minder hard aan dan in het kleine, in crisis verkerende IJsland. De kans is reeel dat bij het omvallen van de moeder van IceSave de deposito garantie geen cent waard is.
ach ja, Ijsland is een schatrijk land. En dan killen ze maar wat meer zeehondjes om ons garantiegeld terug te geven. Een Europees land gaat niet failliet. Het is geen Zimbabwe waar een brood 3 miljard dollar kost.

Overigns, wat zijn de probleempjes? Niet groter dan die van een Fortis, de hele bankenwereld zit in een tijdelijke dip.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Renteverhoging ATB Internet Spaarrekening met 0,25% naar 4,75%

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 20:53 . Reden: Was al gemeld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Laatst online: 19:52
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:47:

ach ja, Ijsland is een schatrijk land. En dan killen ze maar wat meer zeehondjes om ons garantiegeld terug te geven. Een Europees land gaat niet failliet. Het is geen Zimbabwe waar een brood 3 miljard dollar kost.

Overigns, wat zijn de probleempjes? Niet groter dan die van een Fortis, de hele bankenwereld zit in een tijdelijke dip.
De centrale bank kent daar inmiddels een rente van 15% om de inflatie te beteugelen, en dat komt al dicht in de buurt van 2e-wereld landen. De inflatie hikt tegen de 7%. Hier een stukje over de situatie in ijsland: standaard online

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchman! schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:58:
[...]

De centrale bank kent daar inmiddels een rente van 15% om de inflatie te beteugelen, en dat komt al dicht in de buurt van 2e-wereld landen. De inflatie hikt tegen de 7%. Hier een stukje over de situatie in ijsland: standaard online
Maar ze hebben geld zat, die banken. Nu zijn er in 1 maand 25.000 Nederlandse spaarders bijgekomen. Dus als de nood aan de man is gebruiken ze dat geld toch :). Ze spelen een spelletje daar. Overigens een spelletje dat niet groter is dan de huizenmarkt in Nederland, waar in 12 jaar huizen 200% duurder zijn geworden, benzine, gas, electra 100% duurder en inkomens maar 40% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:47:
[...]
geen, je krijgt bij faillissement de eerste 20K via Ijsland en de overige 18K van meneer Wellink.
[...]
Wist ik, maar ik wilde het uit de mond van Remco horen... (hij beweert tenslotte dat er beperkingen zijn, dan mag hij ze ook wel gaan noemen)
[...]
Bovendien staat de IJslandse centrale bank niet alleen. De IJslandse, Noorse, Zweedse en Deense centrale banken werken samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remco schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:11:
Wat zijn de extra beperkingen bij Anadolubank?
Ik zie geen voorwaarde op de website. Ook niks op tros behalve dat ze 5.1% hebben.

Bij Icesave zeggen ze dat je woonachtig in NL moet zijn.
Daarnaast eisen ze "voor fiscale doeleinden inwoner van Nederland."
Ik neem aan dat dat betekent binnenlands belastingplichtig. Ik vraag me af waarom ze deze extra eisen hebben. Weet iemand dat?

Ik herinner in het verleden dat de regering eist een verblijfsvergunning om een bankrekening te openen. Weet ik ook niet of die regel nog bestaat.

Ik weet van wel dat bestaande rekeningen niet hierop gechecked zijn (wel voor de identiteitsplicht). Ik heb verschillenden en woon (al jaren) niet meer in Nederland. De meest andere van deze spaarrekeningen vragen identiteitsbewijs maar zeggen niet vooraf dat je in NL moet wonen. Gaan ze dan achteraf checken?

Misschien probeer ik een paar, het wordt toch centjes meer als het mag. Ik heb nog steeds geld op die Postbank internetsparen van 2.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 21:30:
[...]

Wist ik, maar ik wilde het uit de mond van Remco horen... (hij beweert tenslotte dat er beperkingen zijn, dan mag hij ze ook wel gaan noemen)

[...]

Bovendien staat de IJslandse centrale bank niet alleen. De IJslandse, Noorse, Zweedse en Deense centrale banken werken samen.
En Moody's heeft de rating nog steeds op het oude niveau staan. Ze staan alle 3 wel in onderzoek maar als er echt knikker aan de stront was ;) dan was die al lang aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Komende maandag schijnt de rente van Icesave naar 5.25% te gaan, waarmee de verhoging van de ATB weer teniet gedaan wordt. Ik kon het nergens anders vinden, maar het FD leek me wel een betrouwbare bron. Icesave leidt nu met 5.25, daarna Anadolu (wel allerlei voorwaarden) met 5.1, dan ECB met 5.0, dan pas ATB met 4.75. Wel grappig om te zien hoe er gevochten wordt om nieuwe klanten :P

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
The_Sukkel schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 21:30:
[...]
In de algemene voorwaarden staat:
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen wij afschrijvingen vanaf rekeningen gedurende maximaal 60 dagen tijdelijk opschorten of beperken om ons in staat te stellen te voldoen aan wettelijke vereisten en de voorgeschreven liquiditeitsniveaus te behouden. Deze beperking van afschrijvingen geldt ook wanneer wij al een opdracht voor een afschrijving van u hebben ontvangen....".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish

freddifish

schnappi !

Dutchman! schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:47:

volgens mij is de ned staatsschuld ook iets van 30K + per inwoner .. van baby tot bejaarde. Maar als de staat 15% vergoed is het voo zon bank aardig lucratief geld tegen 5% op te halen en tegen 15% weer uit te lenen

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 21:45:
[...]

Wat zijn de extra beperkingen bij Anadolubank?
Ik zie geen voorwaarde op de website. Ook niks op tros behalve dat ze 5.1% hebben.
http://www.anadolubank.nl/retail_banking/?page=downloads
Punt 6 van de Algemene Voorwaarden:
B. Per maand zijn maximaal twee overboekingen toegestaan

[ Voor 7% gewijzigd door Remco op 05-07-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:13:
Postbank heeft nu een toprente rekening.

Zelvde rentes als die van ING (4% / 4.5% als introductie - ook toprente genoemd). De introductie 4.5% is bij PB voor de eerste 3 maanden. Bij ING maar tot 1/9.

Ik heb er eentje geopend en hij zegt dan de eerste inleg (20k) wordt "binnen enkele dagen" van jouw girorek genomen.

Heeft iemand ervaring hiermee. Hoe lang duurt die enkele dagen?
Die 20.000 zit inmiddels op mijn girorek. zonder rente te ontvangen.
Was bij mij ongeveer 4 dagen. Tsja die rente pikken ze weer in inderdaad. Daarna verschijnt de Toprekening gewoon in Mijn Postbank en kun je 'real time' geld storten en opnemen.
Overigens heeft de Postbank momenteel een aanbieding voor een Rentecertificaat 2 jaar met een rente van 5.5%

[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 05-07-2008 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Remco schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 18:54:
[...]
In de algemene voorwaarden staat:
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen wij afschrijvingen vanaf rekeningen gedurende maximaal 60 dagen tijdelijk opschorten of beperken om ons in staat te stellen te voldoen aan wettelijke vereisten en de voorgeschreven liquiditeitsniveaus te behouden. Deze beperking van afschrijvingen geldt ook wanneer wij al een opdracht voor een afschrijving van u hebben ontvangen....".
Erm...dit is al een maandje geleden veranderd...
http://www.icesave.nl/nieuws/?NewsID=19&y=0&p=0
Woensdag 4 juni 2008
Algemene Voorwaarden aangepast
Artikel 7.6 verwijderd

Icesave Nederland heeft besloten artikel 7.6 uit de Algemene Voorwaarden te verwijderen.

Het artikel, dat stelt dat Icesave gerechtigd is om in zeer uitzonderlijke omstandigheden afschrijvingen vanaf rekeningen gedurende maximaal 60 dagen tijdelijk op te schorten of te beperken, is marktconform in Engeland en staat ook in de Algemene Voorwaarden van Icesave UK.

In Nederland is de bepaling minder gebruikelijk. Omdat een aantal klanten vragen had over deze bepaling en aangaf het als beperkend te beschouwen, heeft Icesave besloten het artikel te schrappen.

Icesave streeft er in alles naar om een transparante spaarbank te zijn zonder beperkende voorwaarden, die luistert naar de klant. In dat licht is het besluit om de bepaling te schrappen ook genomen.
De volledige tekst van het verwijderde artikel 7.6 Algemene Voorwaarden

"In uitzonderlijke omstandigheden kunnen wij afschrijvingen vanaf rekeningen gedurende maximaal 60 dagen tijdelijk opschorten of beperken om ons in staat te stellen te voldoen aan wettelijke vereisten en de voorgeschreven liquiditeitsniveaus te behouden. Deze beperking van afschrijvingen geldt ook wanneer wij al een opdracht voor een afschrijving van u hebben ontvangen. Tijdens een dergelijke periode blijft rente aangroeien over de gelden op uw rekening. Wij voeren iedere opdracht die wij ontvangen tijdens een dergelijke periode van opschorting uit zodra deze periode is beëindigd."
Heb je er misschien nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Nee,dan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

OK... dan heb ik er nog één: ik wilde voor mijn dochtertjes een rekening openen, maar dat kon niet... je moet minimaal 18 jaar zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freddifish schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 18:54:
[...]

volgens mij is de ned staatsschuld ook iets van 30K + per inwoner .. van baby tot bejaarde. Maar als de staat 15% vergoed is het voo zon bank aardig lucratief geld tegen 5% op te halen en tegen 15% weer uit te lenen
En dan nog. Er zijn 3 banken in Ijsland. De garantie geld tot 20.000 euro. Niet iedereen in Ijsland bezit 20.000 euro cash. Laat zeggen dat 100.000 Ijslanders dat hebben. Dan moeten ze 100.000 * 20.000 = 2000000000 = 2 miljard euro hebben om aan de garantie te voldoen. Dat is geen 10 miljard en 2 miljard is niks. Dat zijn 20 miljoen vaten olie, die krijgen ze zo van hun Noorse vrienden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
IJsland is gewoon het beste land ter wereld en zal vast niet zomaar failliet gaan. Toch vraag ik me ook af:

94/19/EG zegt
6. De Lid-Staten dragen er zorg voor dat deposanten hun recht op schadeloosstelling middels een vordering tegen het depositogarantiestelsel kunnen doen gelden.
Dat staat in meervoud. Betekend dat dat Nederland bij moet springen als IJsland failliet gaat? (met een zeer zeer kleine kans op plaatsvinden natuurlijk) In dat geval is de garantie van Icesave eigenlijk nog beter dan die van de rest, mocht Nederland onverhoopt failliet gaan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish

freddifish

schnappi !

over icesave etc stond ook wat in NRC next afgelopen week. Linkje naar een ouder verhaaltje:
http://www.nrcnext.nl/geld/geldblog/article1111222.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freddifish schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 21:07:
over icesave etc stond ook wat in NRC next afgelopen week. Linkje naar een ouder verhaaltje:
http://www.nrcnext.nl/geld/geldblog/article1111222.ece
Ik quote:
lgemene Voorwaarden aangepast
Artikel 7.6 verwijderd

kijk, dit geeft toch wel weer zekerheid. Als ze in financiele problemen komen gaan ze alles 60 dagen blokkeren voor de Ijslanders en inmiddels 125.000 Britten. Wij Hollanders kunnen dan per direct alvast het beetje cash geld dat ze hebben terug laten boeken :)

Overigens, die Britten krijgen 6,3% rente --> http://icesave.co.uk/savings-range.html

Maar die engelse pond is flink aan het dalen dus per saldo zal dat zeker niet veel meer dan de 5,25% zijn die wij binnenkort vanuit Ijsland krijgen. ABN AMRO staat op 2,4%. De inflatie in Nederland is hoger....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Is er niet een (vrij eenvoudige?) mogelijkheid om een spaarrekening in een andere valuta te openen? Ik zou d'r best eentje in dollars/ponden willen hebben, voor zo'n 6% rente, als ik daarmee ook nog wat kan speculeren op de koers! Als de dollar 1,60 aantikt, durf ik de gok wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:26
Wow icesave 5,25% klinkt goed. Heb nu drie spaarrekeningen. ATB, Akbank en icesave. Een gelukkig spaarder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan alle mensen in dit topic die zelf lijstjes hebben zitten maken van de beste spaarrekeningen: check www.spaarinformatie.nl (niet mijn site). Zij hebben het beste en compleetste overzicht.

Helaas nog geen RSS-feed, maar ik check het gewoon eens in de paar weken (kwestie van een reminder naar jezelf laten mailen met een online agenda). Dan heb ik altijd in de gaten wat de hoogste rente is. Je moet alleen niet te vaak wisselen, want de tijd dat je geen rente vangt op je betaalrekening nekt je rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij informeren wij u dat de rente op Icesave Spaarrekening met ingang van vandaag, maandag 7 juli 2008, is verhoogd naar 5,25%. Wij reageren hiermee op de aangekondigde stijging van de minimum-biedrente van de Europese Centrale Bank (ECB). Deze wordt verhoogd van 4,00% naar 4,25%.

netjes...

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Wel aardig nieuws voor dit topic:
Rabobank baalt van prijsvechters

Buitenlandse banken maken misbruik van het depositogarantiestelsel dat spaarders beschermt tegen het faillissement van banken. Dit leidt tot oneerlijke concurrentie, zegt Bert Heemskerk van Rabobank.

"Het stelsel stelt zwakke buitenlandse banken in staat om spaargeld binnen te halen. Feitelijk zeggen ze in hun advertenties: U hoeft zich geen zorgen te maken, als we omvallen, betaalt de Rabo de schade", aldus Rabo-bestuursvoorzitter Bert Heemskerk tegen het Financieele Dagblad.

Onder het depositogarantiestelsel krijgen particulieren en kleine ondernemingen tot euro 38.000 vergoed als hun bank omvalt. Alle in Nederland gevestigde banken dragen in geval van een faillissement bij naar rato van hun omvang. Rabo is marktleider op de spaarmarkt met een aandeel van 40%.

Volgens Heemskerk bieden sommige buitenlandse spelers als gevolg van de kredietcrisis onrealistisch hoge rentes. 'Banken waarvan ik de naam soms niet eens ken, bieden 5% of meer. Dat doen ze alleen omdat ze elders geen geld meer kunnen aantrekken.'

Onlangs betrad Landsbanki uit IJsland de markt met een spaarrente van 5,25%. In de top tien van aanbieders komen veel Turkse banken voor. De gemiddelde rente die deze groep betaalt, is 4,5%.
bron: http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_21663.z24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan bieden ze toch zelf ook 5%? Probleem opgelost. En wat is een 'onrealistisch' hoge rente? 15,8% of 12,7% rente vragen op een betaalrekening?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan gaan die andere banken weer hoger zitten. Als het goed is controleert DNB toch de boekhouding van die banken? Ik vraag me af welke eisen DNB stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:28:
[...]

Dan bieden ze toch zelf ook 5%? Probleem opgelost.
Het zou de discussie ten goede komen wanneer je ingaat op de argumenten die het artikel aanhaalt. Zo heeft het toch verdacht veel weg van een troll tegen de Rabo.
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:32:
Dan gaan die andere banken weer hoger zitten. Als het goed is controleert DNB toch de boekhouding van die banken? Ik vraag me af welke eisen DNB stelt.
Ik heb er even over nagedacht en ik denk dat Rabo wel een (klein) punt heeft. Het depositogarantiestelsel is een soort verzekering. Echter, de kosten ervan zijn relatief aan het spaarvermogen, maar nemen niet - zoals gebruikelijk bij verzekeringen - de risico's mee. Volgens dat laatste principe zouden zwakke banken (bv. zwakke balans, lage reserves, lagere kredietrating) verhoudingsgewijs meer moeten bijdragen dan stabiele banken met een goede balans. Dat legt de kosten op de juiste plaats neer.

Hier kun je terecht tegen inbrengen dat er praktisch nooit banken failliet gaan (laatste in NL: van der Hoop paar jaar geleden) en dat het kosten argument niet erg sterk is. Blijft over het reclame argument: buitenlandse banken krijgen het depositogarantiestelsel vrijwel voor nop aangeboden gedragen door de grote bestaande marktpartijen. Dat dit veel waard is blijkt ook uit het feit dat ze er vrij actief mee adverteren. Al met al vind ik dit reclame argument echter niet zo sterk.

[ Voor 71% gewijzigd door Rukapul op 07-07-2008 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:26
*knip troll*. Dit is een serieus discussieforum, geen plaats om banken met one-liners af te zeiken (=hergebruik woordkeus originele post).

[ Voor 168% gewijzigd door Rukapul op 07-07-2008 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:33:
Ik heb er even over nagedacht en ik denk dat Rabo wel een (klein) punt heeft. Het depositogarantiestelsel is een soort verzekering. Echter, de kosten ervan zijn relatief aan het spaarvermogen, maar nemen niet - zoals gebruikelijk bij verzekeringen - de risico's mee. Volgens dat laatste principe zouden zwakke banken (bv. zwakke balans, lage reserves, lagere kredietrating) verhoudingsgewijs meer moeten bijdragen dan stabiele banken met een goede balans. Dat legt de kosten op de juiste plaats neer.

Hier kun je terecht tegen inbrengen dat er praktisch nooit banken failliet gaan (laatste in NL: van der Hoop paar jaar geleden) en dat het kosten argument niet erg sterk is. Blijft over het reclame argument: buitenlandse banken krijgen het depositogarantiestelsel vrijwel voor nop aangeboden gedragen door de grote bestaande marktpartijen. Dat dit veel waard is blijkt ook uit het feit dat ze er vrij actief mee adverteren. Al met al vind ik dit reclame argument echter niet zo sterk.
"Dat er praktisch nooit banken failliet gaan" is natuurlijk geen argument, want zolang er geen banken failliet gaan kost het de Rabo ook geen geld. Het punt is nu juist dat de kans groter wordt omdat er steeds meer kleintjes op de markt zijn.

Ik denk dan ook dat een risico-toeslag zoals je die voorstelt de beste oplossing is om een evenwicht te creëeren. Vooral omdat de garantie van 20.000 euro verplicht is binnen de EU, en daar niet echt aan getornd kan worden. Ik heb alleen geen flauw idee of zoiets binnen afzienbare tijd ingevoerd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:33:
[...]

Het zou de discussie ten goede komen wanneer je ingaat op de argumenten die het artikel aanhaalt.
Wat ik zie is ' kat.nauw.rare sprongen '. Huilie huilie. De Nederlandse banken hadden tot voor kort totaal geen concurrentie.

Nu komt er concurrentie vanuit de europese markt, die wel open is en dat doet pijn, want in Ijsland zit je niet 1,2,3, met Nederlandse banken om de tafel om de markt te verdelen. Dus gewoon de portemonnee open trekken en ook 5% bieden, dan behoud je 100% van je klanten. En nee, niet zeggen dat dat niet kan, want de Rabo kan dat wel in Ierland. http://www.rabodirect.ie/term-deposits/default.aspx
pot.ketel.zwart.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Het klinkt heel erg als huilie van de Rabobank idd. Maar als ik het verhaal goed begrijp hoeven die buitenlandse banken helemaal niets te betalen voor die garantie terwijl hun klanten er wel gebruik van kunnen maken? Dat zou wel raar zijn natuurlijk.

En "zwakke banken uit het buitenland" is natuurlijk onzin: DNB heeft vast hele strenge eisen voor banken, anders krijgen ze helemaal geen vergunning en al helemaal niet die garantie.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moartn schreef op maandag 07 juli 2008 @ 20:50:
Het klinkt heel erg als huilie van de Rabobank idd. Maar als ik het verhaal goed begrijp hoeven die buitenlandse banken helemaal niets te betalen voor die garantie terwijl hun klanten er wel gebruik van kunnen maken? Dat zou wel raar zijn natuurlijk.
Nee, niet waar. Als de Rabobank omvalt dan moet Credit Europe Bank (vestiging Nederland) ook een duitje in het zakje doen. Een heel klein duitje weliswaar maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

RemcoDelft schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:36:
Is er niet een (vrij eenvoudige?) mogelijkheid om een spaarrekening in een andere valuta te openen? Ik zou d'r best eentje in dollars/ponden willen hebben, voor zo'n 6% rente, als ik daarmee ook nog wat kan speculeren op de koers! Als de dollar 1,60 aantikt, durf ik de gok wel aan :)
Bij veel banken in NL kan je best een dollar rekening openen - punt is wel dat je dan zit met een zwakke dollar - en nog steeds de 'lage' rente die de traditionele banken in NL bieden. Echter met de EU zou je theoretisch makkelijk een rekening in de UK kunnen openen. Enigste beperkende vorowaarde is, dat je op het moment van openen woonachtig in het land van de rekening moet zijn. Dus zou je jezelf moeten registeren in de UK (geen probleem met de EU tegenwoordig - kost alleen wat tijd + uitschrijving in NL), dan de rekening openen bij IceSave UK en vervolgens weer uitschrijven bij UK en inschrijven in NL.
Probleem is dan wel dat je spaartegoed in een andere valuta staat. Opzich geen direct probleem maar wel weer een extra risico met valuta schommelingen - die kan namelijk net die 2% extra te niet doen tegenover de euro. (of juist andersom natuurlijk ;) in een zeer gunstig geval).

Daarnaast geen idee of er in UK andere belasting regelingen zijn met betrekking tot spaartegoeden.
Hier waar ik momenteel woon wordt al tijden een rente gegeven van rond de 5% (nu 5,35%) echter over de rente betaal je dus direct 19% belasting. Dus je eigenlijke rente (als je het makkelijk wilt vergelijken met NL - aangenomen dat je geen groot bedrag op je spaarrekening hebt waardoor je vermogensbelasting zou moeten betalen) is 5,35 : 1,19 is ongeveer 4,5% wat nogsteeds een goede rente is vergeleken met de traditionele banken in NL.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

De Rabo moet het de consument niet verwijten dat die gaat voor de rekening met de hoogste rente én met garantieregeling. Rabo moet met DNB aan tafel om een eerlijker bijdragesysteem te bedenken als het huidige blijkbaar volgens de Rabo geen recht doet aan de werkelijke risico/bijdrage verhouding, waardoor de Rabo verhoudingsgewijs te veel moet bijdragen in het geval een Bank omvalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:24:
De Rabo moet het de consument niet verwijten dat die gaat voor de rekening met de hoogste rente én met garantieregeling. Rabo moet met DNB aan tafel om een eerlijker bijdragesysteem te bedenken als het huidige blijkbaar volgens de Rabo geen recht doet aan de werkelijke risico/bijdrage verhouding, waardoor de Rabo verhoudingsgewijs te veel moet bijdragen in het geval een Bank omvalt..
Als Rabo minder wil bijdrage aan het omvallen van andere banken dan kunnen ze dat oplossen door een kleinere speler op de markt te worden. En met deze instelling gaat ze dat zeker lukken, want die klanten lopen wel weg. Oplossing = boter.vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:45
Het probleem ligt nog niet eens in de tarieven. Ik baal als klant gewoon ontzettend van die kleine letters. Internet jaar rekeningen, 3 maands rekeningen enz enz. Maak deze gewoon vrij opneembaar en de grootbanken kunnen mee met de concurrentie. NU is het EN een lage rente, en beperkende voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish

freddifish

schnappi !

Rabobank moet niet zeuren.. met 40% marktaandeel verdienen ze ook genoeg aan al die spaarders.
Ze geven 3% en een beetje en lenen het weer uit voor hypotheken ed tegen 5% ofzo. Toch krijg ik ook een beetje een pyramidespel gevoel bij die icesave; voorlopig kunnen ze de hoge rente makelijk betalen uit alle nieuwe inleg maar dat houdt ook een keer op..
Of ben ik na alle bankencrises en woekerpolissen te achterdochtig geworden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Bij Icesave heb ik minder een piramidespel-gevoel dan bij die Turkse en Russische banken.
Daarnaast houden Scandinavische centrale banken toezicht op IceSave (en draaien zij op voor de 1e 20K), terwijl dat bij die Turkse en Russische banken een gedeeld toezicht betreft: DNB voor het NL-se "bijkantoor" met een NL-se vergunning en de Turkse en Russische toezichthouder voor de grote moedermaatschappijen. Stel nu dat die NL-se "bijkantoren" wél volgens de DNB regels werken en de moedermaatschappijen niet, dan is het niet uitgesloten dat er op een dag een "kwaadwillende bank" hier misbruik(*) van zou kunnen maken... (regels worden meestal pas aangescherpt op het moment dat er misbruik van wordt gemaakt). In dat geval geef ik Rabo een heel klein beetje gelijk: Rabo (en indirect de NL-se burger) zouden dan hiervoor moeten opdraaien. Niets is gratis, ook zo'n garantie niet.

(*) voorbeeldje: moedermaatschappij komt in de problemen door te risicovol gedrag. Dit komt niet door het NL-sebijkantoor, want die houdt zich netjes aan de DNB regels. Echter: moedermaatschappij "vraagt" van bijkantoor dat het een gigalening verstrekt aan moedermaatschappij. Een normale bank zou deze lening resoluut weigeren, maar we hebben het hier over een voorbeld met kwaadwillenden... dus verstrekken ze hem... Deze lening wordt niet (op tijd) terugbetaald, waardoor bijkantoor in NL in de liquiditeitsproblemen komt en omvalt. Dit gebeurt zo snel, dat de DNB hier in haar toezichtsrol niets aan heeft kunnen doen. DNB (de NL-se banken en dus de NL-se burgers) draaien hiervoor op, terwijl de moedermaatschappij hier van heeft kunnen profiteren. Een soort hit-and-run...

[ Voor 30% gewijzigd door The_Sukkel op 08-07-2008 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
freddifish schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 00:02:
Ze geven 3% en een beetje en lenen het weer uit voor hypotheken ed tegen 5% ofzo.
Dat niet alleen: ze lenen elke euro tot 9 keer (het wettelijk maximum) uit! Oftewel die 3% die het kost levert 45% op...
Echt, hoe meer ik over het principe "geld" nadenk, hoe minder ik er van snap! Het hele systeem lijkt een piramidespel, en zolang iedereen blijft meedoen, gaat het goed! Maar zodra 10% er mee stopt, en de "run op de bank" begint, is het met een dag afgelopen! Bij elke bank, ook bij de Rabobank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 08:38:
[...]

Dat niet alleen: ze lenen elke euro tot 9 keer (het wettelijk maximum) uit! Oftewel die 3% die het kost levert 45% op...
Echt, hoe meer ik over het principe "geld" nadenk, hoe minder ik er van snap! Het hele systeem lijkt een piramidespel, en zolang iedereen blijft meedoen, gaat het goed! Maar zodra 10% er mee stopt, en de "run op de bank" begint, is het met een dag afgelopen! Bij elke bank, ook bij de Rabobank...
Het hele principe van economie. Vertrouwen. Vroeger betaalde je met een florijn, dat was een munt die exact een florijn waard was in zijn gewicht. Nu betaal je met een vingerafdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het is ook een pyramidespel: er is niet genoeg geld om het geleende + rente terug te betalen. De rente ontstaat namelijk 'uit het niets' :) Keyword: fractional reserve lending . Op het forum zijn een paar topics terug te vinden die dit in groot detail en diepgang bediscussieren (zoekterm afaik: fiat based currency)

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 08-07-2008 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

RemcoDelft schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 08:38:
[...]
[...]
Hoe bedoel je dat?
Om 1 euro uit te kunnen lenen moet je die euro wel hebben staan. Dus hoe wil je een euro 9 keer uitlenen? Dat kan m.i. alleen als je ook 9 euro hebt staan om uit te lenen. Dan moet je als bank dus ook 9 euro aan spaargeld aantrekken. Lukt je dat niet (bijvoorbeeld omdat mensen geen vertrouwen in je hebben), dan moet je het restant zelf ook lenen als bank. En dan wordt het trikkie... als banken onderling niet veel vertrouwen meer hebben in elkaar (lees: kredietcrisis), dan kan een bank dus niet genoeg lenen, komt het geld tekort (liquiditeitsprobleem) en kan het omvallen. E.e.a. wordt dan verergert wanneer de spaarders hun geld in één keer ophalen...

Maar het principe van 1 euro 9 keer kunnen uitlenen snap ik dus niet... (is dat misschien één of andere ratio tussen verschillende soorten crediteurklassen en/of eigen vermogen?)

Overigens is de hele kredietcrisis van tijdelijke aard: zodra Moody's en S&P het met elkaar eens zijn over een nieuw creditrisk-rating voor die complexere CDO's, dan is de onzekerheid weg. Dan kunnen de enorme risico-opslagen dalen en wordt er weer makkelijker onderling geleend en uitgeleend.

[ Voor 14% gewijzigd door The_Sukkel op 08-07-2008 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Pagina: 1 ... 3 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.