Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 40 Laatste
Acties:
  • 306.113 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:46
Interessant topic. Zelf zit ik sinds 2003 bij AT Bank. Overboekingen naar mijn Rabo-rekening (en terug) zijn er de volgende dag en qua rente heeft deze bank de afgelopen jaren altijd bij de hoogsten gezeten.

Misschien een idee om de titel van dit topic aan te passen in Sparentopic ofzo?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-03 00:25
Hmmm vreemd dat de Postbank zoveel geheime producten voert. Eerst al de loyaalrekening, kwartaal extra rekening en nu deze toprekening.
(voor wie ze niet kent, zoek via de zoekfunctie op de productnamen op de postbank site, ze staan niet in het normale overzicht).

[ Voor 16% gewijzigd door dyna18 op 12-01-2008 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153983

De enkele keren genoemde Amsterdam Trade Bank, is een dochter van een Russische handelsbank, met een lage waardering voor kredietwaardigheid (S&P: CCC+), maar valt onder de garantieregeling van de Nederlandsche Bank. Dat wil zeggen dat bij faillissement aan elke rekeninghouder totaal tot € 20.000 wordt uitgekeerd (en van de volgende € 20.000, 90%). Bij een en/of rekening eveneens aan elke rekeninghouder hetzelfde, dus het dubbele. De internet-spaarrekening geeft 4,5% rente p.j., wat thans de hoogste rente is voor een spaarrekening zonder beperkingen. Mijn ervaring met deze bank gedurende enkele jaren is positief m.n. prompte overschrijving naar de tegenrekening bij opname.
Credit Europe, een Nederlandse dochter van een Turkse bank geeft dezelfde rente. Ook met die bank heb ik goede ervaring

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 153983 op 14-01-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:03
Heeft iemand al ervaring met de AKbank?

Het zou een goed alternatief kunnen zijn als 2e rekening voor de AT-bank, waar ik nu een spaarrekening heb lopen, maar langzamerhand toch niet meer volledig onder de "terugvergoeding" val van de Nederlandsche Bank.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Heeft er al iemand ervaring met die Postbank toprekening?
Ik vroeg me namelijk af of je die rekening gewoon kon beheren via je Mijnpostbank.nl account (saldo overzicht + overschrijvingen), of dat het via iets aparts moet...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Met de Loyaalrekening kan het wel al is dat geen 100% garantie voor de toprekening natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Laatst online: 11-05 11:57
Ik heb zelf net gekozen voor een deposito bij de DSB op 4,5% / 6 maanden; ondans dat de DSB een van mijn zakelijke 'vijanden' is is het geen slecht product. Voordeel van het deposito is (buiten het gegarandeerd niet veranderen van de rente gedurende de looptijd) dat door de looptijd voor mijn situatie handig te kiezen de beschikbaarheid tot mijn beperkte kapitaal goed blijft (liquiditeit voldoende om 6 maanden te overbruggen) én je kan zo twee rentemomenten per jaar creeëren.

Gek genoeg telt het emotioneel nog steeds mee dat een DSB, ondanks zeer twijfelachtige lening praktijken, in Nederland gevestigd is.

Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Rukapul schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:21:
Met de Loyaalrekening kan het wel al is dat geen 100% garantie voor de toprekening natuurlijk.
Ik heb maar een mail naar de postbank gestuurd met de volgende vragen:
1) beheer via mijnpostbank.nl? (saldo-overzicht, inleg en opname)
2) kostenloos opnemen?
3) hoeveel tijd voor opnemen/inleggen?

Bij de loyaalrekening (inmiddels nog maar 2.8% rente) staan de antwoorden op de bovenstaande vragen expliciet bij de productkenmerken. Bij de toprekening niet.

Ik houd jullie op de hoogte...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Wat ik me afvraag is waarom banken als DSB en Frieslandbank achtergestelde deposito's tegen hoge rente's van 5% tot 7.5% aanbieden. Een bank kan veel goedkoper aan geld komen namelijk, tenzij dit gunstig is voor balanseisen of iets dergelijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:19:
Wat ik me afvraag is waarom banken als DSB en Frieslandbank achtergestelde deposito's tegen hoge rente's van 5% tot 7.5% aanbieden. Een bank kan veel goedkoper aan geld komen namelijk, tenzij dit gunstig is voor balanseisen of iets dergelijks :)
Zoiets zal het wel zijn. Achtergestelde deposito's vallen in ieder geval niet onder de garantieregeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
asmi schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:54:
[...]

Zoiets zal het wel zijn. Achtergestelde deposito's vallen in ieder geval niet onder de garantieregeling..
Je moet dan ook wel uitkijken daarmee. Achtergesteld betekent dat als de bank failliet gaat (de kans is niet groot, maar altijd aanwezig) jij pas als laatste je geld krijgt. Meestal betekent dit dat je niets terugkrijgt. Omdat een achtergesteld deposito ook niet onder de garantieregeling valt, ben je je geld gewoon kwijt. Hoge rente heeft zo zijn prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

The_Sukkel schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:58:
[...]

Ik heb maar een mail naar de postbank gestuurd met de volgende vragen:
1) beheer via mijnpostbank.nl? (saldo-overzicht, inleg en opname)
2) kostenloos opnemen?
3) hoeveel tijd voor opnemen/inleggen?

Bij de loyaalrekening (inmiddels nog maar 2.8% rente) staan de antwoorden op de bovenstaande vragen expliciet bij de productkenmerken. Bij de toprekening niet.

Ik houd jullie op de hoogte...
Antwoord van de Postbank:
Graag geven wij u antwoord op uw vragen.

1. De Toprekening is een spaarvorm welke via internet geopend en beheerd kan worden. Met Mijn Postbank.nl kunt u de Toprekening beheren en dus alle handelingen verrichten welke u bijvoorbeeld ook met een Internetspaarrekening kunt.

2. Inleggen en opnames worden direct uitgevoerd: ook de Toprekening is opgenomen in het real-time boekingssysteem.

3. Er zijn geen (opname)kosten verbonden aan de Toprekening.

Overigens willen wij u erop wijzen dat u tijdelijk (de eerste 3 maanden) 4,5% rente kunt ontvangen met de Toprekening.

Meer informatie en voorwaarden (zoals de minimum saldo-eis van 20.000 Euro) vindt u op onze website: http://www.postbank.nl/top.

Uiteraard kunt u ook altijd contact met ons opnemen door een e-mail te sturen, gebruik te maken van de chatfunctie op onze website of door telefonisch contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,
Postbank N.V.
toon volledige bericht
Dit zijn dermate aantrekkelijke productkenmerken, dat mijn vrouw en ik al ons geld hebben opgenomen bij de DSB en weer terug naar de Postbank. Ik houd echter de boel strak in de gaten. Op het moment dat ik merk dat de Postbank de rente op deze "toprekening" begint af te knijpen is ons geld weer met een paar drukken op de knop verdwenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dus voor 3 maanden 0.5% meer rente haal je je geld van de DSB (>25.000 4.0%) naar de postbank (>20.000 4.0%)?

Mijn aangevraagde Argenta rekening hangt ergens in limbo, waarschijnlijk door een verloren gegane E-mail.

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 21-01-2008 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Neuh...

Ten eerste had ik bij DSB een internetspaarrekening met 3.8% rente. Voor 4% zou ik weer apart een andere rekening hebben moeten aanvragen (kan niet online omgezet worden, maar moet met opnieuw opsturen van een ondertekende formulier etc.). Bij de Postbank kon ik gewoon online rekening openen (zonder weer een formulier te moeten ondertekenen etc.), als je daar al een betaalrekening hebt... Ik ben van het type "liever lui dan moe en niet teveel gedoe", dus dan is de keuze makkelijk...

Ten tweede heeft de DSB een minimum saldo-eis van EUR 25.000 en de Postbank EUR 20.000. Hoewel dat voor ons niet echt een probleem vormt is dat toch een net soepelere voorwaarde.

Ten derde wordt het geld bij de Postbank in realtime overgeschreven van en naar de spaarrekening. Bij de DSB gaat dat ook wel snel (=binnen 1 werkdag), maar real-time is toch wel zo makkelijk

Ten vierde beheer ik alles (betaalrekening+beleggingsfondsen+rekening van partner en kinderen) al via MijnPostbank.nl, behalve de spaarrekeningen bij DSB. Nu kan alles weer via MijnPostbank.nl worden beheerd. Scheelt weer inlogcodes, paswoorden en TAN-codes.

Ten vijfde hebben we een dusdanig hoog bedrag als spaartegoed, dat de depositogarantiestelling (100% van tegoed tot 20.000 en 90% van de volgende 20.000) absoluut niet voldoende voor ons is. De kredietwaardigheid van een bank is voor ons daarom iets waar we wel rekening mee houden. Zeker gezien de huidige kredietcrisis in bankenland. Nu wil ik niet zeggen dat we DSB niet meer vertrouwen, maar de credit-rating van de Postbank zal hoger zijn (=kleinere kans op omvallen) dan van de DSB.

Kortom deze redenen wegen zwaarder:
--> Postbank makkelijker aanvragen/omzetten
--> Postbank lager minimum saldo eis
--> Postbank sneller overschrijven
--> Gemak van alles onder MijnPostbank.nl beheren
--> Postbank hogere credit-rating

Dat we 3 maanden 4.5% krijgen i.p.v. 4.0% doet me niet zoveel (al levert ons dat wel zo'n EUR 150 op... reken zelf maar uit om hoeveel spaartegoed het gaat), maar is wel mooi meegenomen. Echter...we houden de Postbank scherp in de gaten, want op het moment dat Postbank de rente gaat verlagen t.o.v. bijvoorbeeld DSB dan stappen we gewoon weer over. Als je de bovenstaande puzzel al hebt opgelost, dan weet je elke 0.1% rente-verschil ons op jaarbasis EUR 120 scheelt. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door The_Sukkel op 21-01-2008 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

Ik weet het ik weet het! ;)

Hou je er wel rekening mee dat in de tijd van het omboeken de banken geld opstrijken door de valutering? Je moet daardoor rekening houden met 0.1% renteverlies per keer dat je alles omzet.

Waarom verdeel je het geld niet over twee banken trouwens? Dat is wat ik zou doen, dan weet je zeker dat je geen/weinig risico loopt. Vergeet daarnaast ook niet dat de grens van 40.000 euro geldt per persoon. Als jullie dus een en/of rekening hebben krijg je 76.000 euro terug als een bank failliet gaat waar je 80.000 euro op een spaarrekening had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Die halve procent extra die je de eerste 3 maanden krijgt, compenseerd mooi het renteverlies van de overboeking. (daarvoor zal het wel bedacht zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Even toch wel melden dat het heel erg netjes is van de DSB dat ze het hele bedrag binnen 1 werkdag hebben overgemaakt. Als de rekening bij Postbank eenmaal is geopend, dan zouden alle boekingen realtime moeten gaan... als die eenmaal is geopend...

Dus het valuteren zou moeten meevallen (hoogstens 1 dag = 1/365*4% dus ca 0.01% i.p.v. 0.1%).
Maar ja...ben benieuwd hoeveel haast de Postbank nu gaat maken met het openen van de rekening, want getreuzel betekent dat het geld lekker tegen 0% op de betaalrekening staat... :/

edit:
Heb zojuist toch maar even een groot gedeelte overgeschreven naar internetsparen... ook al is het maar 2.5% voor een paar dagen, het scheelt toch weer een paar bioscoopkaartjes...

[ Voor 15% gewijzigd door The_Sukkel op 22-01-2008 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valutering wil bij een aantal banken (waaronder de betaalrekening van DSB) zeggen dat de valutadatum 1 dag voor een afschrijving gezet wordt, en 1 dag na een bijschrijving. Ofwel, als je van je ene DSB rekening naar de andere DSB rekening schrijft, verlies je 2 valutadagen. Of dat voor spaarrekeningen van DSB of lopende rekeningen van de Postbank ook geldt weet ik niet, maar het zou me niet verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 20:15
Ik ga ook maar is weg bij postbank voor sparen en wil nu naar ATB gaan maar wat zie ik nou als ik hun "voorwaarden atb internetsparen":
Artikel 11 Aansprakelijkheid
b. De Bank is te allen tijde gerechtigd de op-
namemogelijkheid via Internet Banksysteem
stop te zetten.

Dus bedoelen ze hier eigenlijk gewoon mee dat ze als het hun uitkomt mij geld gewoon kunnen vasthouden?
Hoe serieus moet ik dit nemen?

Ik neem aan dat wel meer mensen de voorwaarden goed hebben door gespit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
kadooosh schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:32:
Dus bedoelen ze hier eigenlijk gewoon mee dat ze als het hun uitkomt mij geld gewoon kunnen vasthouden?
Nee, dat ze de manieren waarop je geld zou kunnen opnemen kunnen veranderen, al dan niet tijdelijk en al dan niet vervangen door manieren die voor jou veel handiger zijn.
Alle banken hebben dergelijke voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 20:15
asmi schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:38:
[...]

Nee, dat ze de manieren waarop je geld zou kunnen opnemen kunnen veranderen, al dan niet tijdelijk en al dan niet vervangen door manieren die voor jou veel handiger zijn.
Alle banken hebben dergelijke voorwaarden.
Ah oke ik dacht al zoiets dat alle banken het hebben.

Dag postbank d:)b

Hmm op me aanvraag staat opeens bnij rekeninghhouder mijn naam en dan "eo" erachter, is er iets mis gegaan of hoort dit zo?

[ Voor 13% gewijzigd door kadooosh op 27-01-2008 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237841

Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de Credit-Europe of Yapi Kredi Bank, ipv de AT bank die als enige geen afschriften stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:22
kadooosh schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:49:
[...]

Ah oke ik dacht al zoiets dat alle banken het hebben.

Dag postbank d:)b

Hmm op me aanvraag staat opeens bnij rekeninghhouder mijn naam en dan "eo" erachter, is er iets mis gegaan of hoort dit zo?
"eo" staat voor "en/of". Dit hoort alleen zo te zijn als je een gezamelijke rekening hebt aangevraagd met je partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Anoniem: 237841 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 19:31:
Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de Credit-Europe of Yapi Kredi Bank, ipv de AT bank die als enige geen afschriften stuurt.
Ik zit zelf bij de rabobank, en ik krijg ook geen afschriften, dit kan je gewoon aangeven (online). Dus ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar er zijn er meer (Kan me niet voorstellen dat andere banken dat ook niet kunnen, maar daar weet ik het niet van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Ik vind het eerlijk gezegd veel fijner als ze niet meer die rekeningoverzichten/afschriften sturen. Bij Rabo/Alex.nl kan je ze inderdaad gewoon downloaden als PDF. Bij ATB zijn rekeningoverzichten/jaaropgaven ook gewoon te downloaden. Afschriften per post is zooo 2001 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201323

From: Argenta - Klantenservice internetbankieren <Sparen.Nederland@argenta.nl>

Geachte relatie,

Als gevolg van de rente-ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt,
zullen wij de rentevergoeding op onze Internetspaarrekening vanaf 1
februari 2008 aanpassen.

Het nieuwe tarief wordt 4,00% voor een saldo t/m * 250.000. Voor een saldo
boven * 250.000 wordt de rentevergoeding 3,65%
Bummer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
En dat terwijl mijn twee aanvragen nog steeds niet tot een Argentarekening hebben geleid. Waarschijnlijk een prutsende intermediair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201323

Ik zit te dubben of ik er nog een ATBank bij doe. Mijn hoeveelheid spaargeld is nog niet zo groot en op zich bevalt Argenta wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:05
sverzijl schreef op zondag 27 januari 2008 @ 19:55:
[...]

"eo" staat voor "en/of". Dit hoort alleen zo te zijn als je een gezamelijke rekening hebt aangevraagd met je partner.
Ik heb een dikke 2 week geleden ook een internetspaarrekening aangevraagd bij ATB en inmiddels heb ik m'n spaargeld erop staan. Ziet er allemaal prima uit totnutoe.

Ik heb de rekening ook alleen op m'n eigen naam staan en er stond bij mij ook "eo" op het aanvraagformulier. Zal wel een foutje zijn van ATB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
From: Argenta - Klantenservice internetbankieren <Sparen.Nederland@argenta.nl>
...
Het nieuwe tarief wordt 4,00% voor een saldo t/m * 250.000. Voor een saldo
boven * 250.000 wordt de rentevergoeding 3,65%
Snapt iemand trouwens waarom je bij hogere bedragen (in dit geval 250K) een lagere rentevergoeding krijgt ? (niet dat ik zoveel (op 1 rekening :) ) heb staan, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:35

DDX

paar dagen geleden toprekening van postbank aangevraagd en vandaag zag ik dat geld was overgeschreven naar toprekening (voor de zekerheid had ik bedrag van internetsparen->normale rekening gezet)

meteen nog wat extra overgemaakt en idd zoals The_Sukkel al had gepost direct zoals ook bij internetsparen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

sverzijl schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:30:
[...]
Snapt iemand trouwens waarom je bij hogere bedragen (in dit geval 250K) een lagere rentevergoeding krijgt ? (niet dat ik zoveel (op 1 rekening :) ) heb staan, maar goed.
Even kijken of ik dat helder kan uitleggen...
Komtie...

Banken lopen allerlei risico's. Één van die risico's is dat spaarrekening klanten plots al hun geld opnemen. Nu is het risico dat 1 klant met 250.000 in één keer het hele tegoed opneemt groter dan dat 10 klanten met elke 25.000 tegelijkertijd in één keer hun hele tegoed opnemen. Voor het lopen van risico moeten banken buffers aanhouden. Het aanhouden van buffers kost geld.

Kortom: bij hogere spaartegoeden per klant, geldt een hoger risico, hogere buffers, hogere kosten voor het aanhouden van die buffers en dus kunnen die kosten verhaald worden op de spaarrente van zo'n klant in de vorm van een lagere rente.

(aldus woorden als economic capital, solvabiliteitseisen, cost of capital, business risk etc. vermijdend... 8) )

Edit:
Bij de Postbank toprekening geldt de 4.0% rente overigens tot 1.000.000.
Tussen 1.000.000 en 2.500.000 wordt een ander (mij onbekend) tarief vergoed.
En bij bedragen groter dan 2.500.000 wordt er helemaal geen rente vergoed...

[ Voor 9% gewijzigd door The_Sukkel op 01-02-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 21:34
Klink inderdaad logisch. Nooit aan gedacht eigenlijk.
Maar een bank kan dat risico ook verkleinen door niet te gaan liggen klooien met hun rente percentages 8) .
Ik ben ook gaan lopen met mijn spaargeld door die reden, en met mij volgens mij steeds meer nederlanders.

En ik moet zeggen ik heb ondertussen possitieve ervaringen opgedaan met zowel de ATB bank en de Credit Europe bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
De Garantibank biedt 14,00% per jaar op haar deposito's, zie hier.

Het 'risico' is dat je euro's in lire's worden omgezet. Maar is dat een reëel risico? De Turkse economie lijkt me niet dusdanig instabiel dat de lire gigantisch kan instorten.

Wat denken jullie?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mja, de inflatie is daar wel erg hoor vergeleken met hier , meer dan 10% in 2006 en in 2002 was het zelfs bijna 30% (klik1 en Klik2) . Ook vangen ze zelf nog 0,2% bij aan en verkoop, wat in totaal dus meer dan 0,4% is (bij het verkopen vragen ze immers ook 0,2% over de rente). Vraag me dus af of je iets over houdt. Het enige lichtpuntje is dat ze wel aangesloten zijn bij de garantieregeling.

Ook nog een leuke grafiek.: halverwege 2006 is de lire van 62 naar 47,5 gestort (waarom weet ik niet), een verschil van 23%. Dan kun je wel leuk 14% rente hebben, maar door het omwisselen verlies je dus netto 10%, dan had je het beter in een oude sok kunnen stoppen :P En daar doet de garantieregeling ook niks tegen, want die beschermd alleen tegen faillissement van de bank.

Ik zou ver, maar dan ook heel ver, van dit product vandaan blijven :) Bij een 'normale' Turkse inflatie van 10% heb je al minder rendement dan een Nederlandse spaarrekening met 4% en je loopt ook nog eens het risico juist geld kwijt te raken.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 05-02-2008 23:18 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Thanks voor je uitleg. Het wordt al heel wat minder aantrekkelijk.

Ik zie dat ze wel een 'reddingsmiddel' hebben: mocht de koers van de lire je niet bevallen, dan kun je de deposito tussentijds stopzetten en krijg je de euribor-rente (zo'n 4%) over je centjes. Echt risico loop je dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yohan schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:02:
Thanks voor je uitleg. Het wordt al heel wat minder aantrekkelijk.

Ik zie dat ze wel een 'reddingsmiddel' hebben: mocht de koers van de lire je niet bevallen, dan kun je de deposito tussentijds stopzetten en krijg je de euribor-rente (zo'n 4%) over je centjes. Echt risico loop je dus niet.
Dat loop je wel: je gebruikt het reddingsmiddel pas als het te laat is. Voor die tijd heeft het namelijk geen zin (of je moet de toekomst kunnen voorspellen). Je loopt inderdaad niet het risico al je geld kwijt te raken, maar wel een vervelend groot deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Je hebt helemaal gelijk. Net zo gevaarlijk als beleggen dus, deze zgn."deposito"!

Anoniem: 132168

Interessant topic. :)

Om nog maar even een ervaring toe te voegen:

Zelf heb ik mijn spaargeld een paar maanden geleden ook van de Postbank naar een andere bank overgebracht. Ik heb gekozen voor de ASN Bank en ik moet zeggen dat ik echt heel erg tevreden ben.

Qua procedures en papierwerk gaat alles vlot en is alles netjes verzorgd. De website is snel, helder en to the point. Geen onnodige banners met acties voor rentepunten e.d.

Ze hebben verschillende soorten spaarrekeningen, denk voor ieder wel wat wils: http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=5147

Zelf heb ik een Ideaalsparen rekening waarmee ik elke maand een vast bedrag tegen 4.25% rente spaar (Tegoed kosteloos opneembaar; extra bijstorten mag echter niet) en een Wereldsparen rekening (tot 3,75% basis+extra rente) waar ik wel geld op kan bijstorten (Tegoed kosteloos opneembaar).

Verder vind ik het ook wel fijn dat de ASN Bank kijkt naar waar ze in investeren:

http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=5155

"Zonder te investeren in bedrijven die bijvoorbeeld kinderarbeid toestaan of geen rekening houden met de invloed van hun activiteiten op het klimaat. We onderzoeken met zorg de rentabiliteit van bedrijven en projecten waarin we investeren. Ook de manier waarop deze organisaties omgaan met mens, dier en milieu wordt door ons onderzocht."

Tenslotte is het niet een of ander 'vaag bankje', maar een bank die al vrij lang meedraait:

De ASN Bank, opgericht in 1960, is de grootste duurzame bank van Nederland en onderdeel van SNS Reaal. De ASN Bank heeft een vergunning van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële markten en valt onder de Wet op het Financieel Toezicht.

En dat ze nu al 48 jaar bestaan vond ik ook wel een fijn idee. :)

Let op: de ASN bank heeft nog geen betaalrekening! Ze zijn hier echter wel mee bezig en hopen deze betaalrekening dit jaar te introduceren. Ik overweeg dan zelfs om helemaal over te stappen.

Nog een overzichtje met wat waarderingen:

http://www.geldwaardering...n&Sub=Waardering&catid=97
http://www.geldwaardering...ayout=Detail&VendorID=359

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik weet niet of er hier Postbank Kwartaal Extra spaarrekeningklanten zijn, maar de Postbank heeft de rente alweer "stiekem" verlaagd naar 3% (was dus eerst tijdelijk 4% en daarna 3.3%).

De rente van de Postbank Toprekening is vooralsnog nog steeds tijdelijk 4.5% (3 mnd) en daarna 4%.
Ik houd de boel scherp in de gaten...

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
Weet iemand overigens een site waar je de rentehistorie van (online) spaarrekeningen kunt zien? Ben wel benieuwd hoe lang bv de ATbank en ANS Bank al deze hoge rentes aanbieden.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik dacht dat dat op independer wel te zien is. Er staat wel iets over de gemiddelde rente over de afgelopen 24 maanden, maar die is niet altijd ingevuld...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• yohan
Robkazoe schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 19:52:
Weet iemand overigens een site waar je de rentehistorie van (online) spaarrekeningen kunt zien? Ben wel benieuwd hoe lang bv de ATbank en ANS Bank al deze hoge rentes aanbieden.
Of de historie ergens opvraagbaar is weet ik niet. Zelf zit ik sinds 2003 bij AT Bank, de rente heeft afaik altijd gevariëerd tussen de 4,50 en 4,70.

• sverzijl
Anoniem: 132168 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:19:
Ik heb gekozen voor de ASN Bank en ik moet zeggen dat ik echt heel erg tevreden ben.

Qua procedures en papierwerk gaat alles vlot en is alles netjes verzorgd. De website is snel, helder en to the point. Geen onnodige banners met acties voor rentepunten e.d.

Ze hebben verschillende soorten spaarrekeningen, denk voor ieder wel wat wils: http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=5147

Zelf heb ik een Ideaalsparen rekening waarmee ik elke maand een vast bedrag tegen 4.25% rente spaar (Tegoed kosteloos opneembaar; extra bijstorten mag echter niet)
Je hebt er alleen niet zoveel aan als je wilt overstappen naar deze ASN spaarrekening omdat je maar max. 250 euro/maand mag storten en een initiele inleg niet is toegestaan. Als ze met zo'n voorwaarde komen heb ik meteen al zoiets van 'willen ze mijn geld dan niet ofzo?'.
Voorlopig blijf ik dus bij ATB met 4,5% met "ongelimiteerde" stortingen/opnames

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
The_Sukkel schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:16:
Bij de Postbank toprekening geldt de 4.0% rente overigens tot 1.000.000.
Tussen 1.000.000 en 2.500.000 wordt een ander (mij onbekend) tarief vergoed.
En bij bedragen groter dan 2.500.000 wordt er helemaal geen rente vergoed...
Het kan zijn dat de Postbank de voorwaarden heeft veranderd, maar toen ik (4 jaar geleden alweer ondertussen) daar werkte was het maximale rentegevende tegoed op iedere rekening 999.999 euro ...

edit: ik zie dat het zelfs voor een aantal rekeningen verlaagd is:
http://www.postbank.nl/in...859_174723_330596,00.html

Alleen certificaten geven rente tot 250.000...

[ Voor 16% gewijzigd door Chemist op 14-02-2008 23:53 ]

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robkazoe schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 19:52:
De enige 'historische' gegevens die ik weet staan op www.spaarinformatie.nl . Dan kun je zien vanaf wanneer de huidige rente geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
Ik merk dat ik mijn spaargeld eigenlijk niet voor een bepaald doel opbouw, maar meer voor vermogensgroei als tegenhanger voor mijn beleggingen (risico spreiding enzo). Zou ik dan toch beter een spaardeposito met een vaster termijn van bijv 2 jaar kunnen nemen en zo nog 0,5% meer pakken?
Of zitten er toch wat addertjes onder het gras met een deposito waar ik aan moet denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het enige 'risico' van een deposito is dat de rente op gewone rekeningen kan stijgen; daardoor loop je dan rente mis omdat je vast zit aan het deposito. Banken lopen het risico dat de rente daalt.

Mijn advies? Spreiden. Neem zowel wat rekeningen met korte looptijd als deposito's met wat langere looptijd. PS. Ik ben geen professional :P Overleg dus altijd met je financiëel adviseur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 23:58
Hmm, nuttig topic dit _/-\o_

Toch maar eens een account aanvragen bij ATB. Heb sinds een aantal jaar een ASN internetspaarrekening, dacht dat dat al redelijk voordelig was, maar 2,75 vs 4,5% is nogal wat.

Ik zat nog te twijfelen over de deposito aanbieding van ASN, minimaal €1000 1 jaar vast a 4,5%. Hoef ik nu ook niet meer te doen dus, bij de ATB heb je daar geen deposito voor nodig.. wel lekker om gewoon bij je geld te kunnen als het nodig is.

[ Voor 37% gewijzigd door Xtuv op 27-02-2008 21:20 ]

• dyna18
Xtuv schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 21:19:
Hmm, nuttig topic dit _/-\o_

Toch maar eens een account aanvragen bij ATB. Heb sinds een aantal jaar een ASN internetspaarrekening, dacht dat dat al redelijk voordelig was, maar 2,75 vs 4,5% is nogal wat.

Ik zat nog te twijfelen over de deposito aanbieding van ASN, minimaal €1000 1 jaar vast a 4,5%. Hoef ik nu ook niet meer te doen dus, bij de ATB heb je daar geen deposito voor nodig.. wel lekker om gewoon bij je geld te kunnen als het nodig is.
ATB heeft ook een deposito.
2 jaar vast voor 5% of 1 jaar voor 4,8%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

dyna18 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 00:43:
[...]

ATB heeft ook een deposito.
2 jaar vast voor 5% of 1 jaar voor 4,8%
FYI: Nieuwe deposito info binnen vandeweek:

ATB Internet Spaardeposito NL:

1 jaar vast 5,05%*
2 jaar vast 5,15%*
3 jaar vast 5,30%*
4 jaar vast 5,35%*
5 jaar vast 5,45%*

* Minimum inleg € 5.000,-. Het ATB Internet Spaardeposito is gekoppeld aan de ATB Internet Spaarrekening. Om het ATB Internet Spaardeposito te kunnen afsluiten dient de ATB Internet Spaarrekening te zijn geactiveerd.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 23 april 2008 @ 15:55:
[...]

FYI: Nieuwe deposito info binnen vandeweek:

ATB Internet Spaardeposito NL:

1 jaar vast 5,05%*
2 jaar vast 5,15%*
3 jaar vast 5,30%*
4 jaar vast 5,35%*
5 jaar vast 5,45%*

* Minimum inleg € 5.000,-. Het ATB Internet Spaardeposito is gekoppeld aan de ATB Internet Spaarrekening. Om het ATB Internet Spaardeposito te kunnen afsluiten dient de ATB Internet Spaarrekening te zijn geactiveerd.
Je vergeet nog een belangrijk mooi voordeel
Specifiek voor dit product zal de rente-afrekening maandelijks plaatsvinden op de ATB Internet Spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ah, niet ver genoeg doorgelezen, scherp :) Overigens is mijn ervaring met de AT Bank goed: het werkt vlot, per e-mail (adres gewijzigd) reageren ze vriendelijk en vlot, dus ik ben er wel happy mee :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sinds vandaag:

Icesave:
* Hoge rente - met garantie
* Geen minimaal saldo
* Altijd bereikbaar 24/7
* Geen boetes
* Rente per kwartaal
En ze beginnen nu met 5% rente :)

Zat tot nu toe bij de DSB met 3,8% en vond het teveel moeite om naar een 4,5% aanbieder over te stappen, maar 1,2% verschil heeft me er toch toe bewogen even een nieuwe rekening aan te vragen :P

En je mag je rekening een eigen naam geven! Die van mij heet Geldpakhuis :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
hier wat meer informatie over de garantieregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 22:16
asmi schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 20:02:
[...]

hier wat meer informatie over de garantieregeling.
Hmm,goed dat je dat linkje post. Ik heb vandaag een bankrekening daar geopent onder het idee dat mijn geld tot 20k veiliggesteld is door DNB. Nu zit ik toch zwaar te twijfelen. Misschien dat ik dan toch voor de ATB ga, dat is wel 0.4 % minder maar wel zekere garantie.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Inderdaad een goed linkje. Wellicht dat ik mijn Icesave rekening dan eerder als overlooprekening zal gebruiken dan als hoofdrekening. Bij mijn hoofdrekening (van de DSB) loopt ik nu tegen de grens van de garantieregeling aan, vandaar dat ik sowieso een nieuwe rekening nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Bedankt voor de tip!

Het wel zo dat de IJslandse economie en banksector in nogal zwaar weer zit of zat:
http://www.telegraph.co.u...2008/03/23/cckrona123.xml

Maar de garantieregeling zou gewoon moeten gelden en de economie en banksector zal wel weer opkrabbelen...

Aangezien er helemaal geen beperkingen zijn, heb ik er alvast een rekening geopend.
Even testen met een klein bedrag hoe snel het overschrijven van/naar gaat en dan een groter bedrag erop.

[ Voor 24% gewijzigd door The_Sukkel op 30-05-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
zojuist bij ATB een internetspaarrekening aangevraagd. Heb zelf een internetbonussparenrekening bij de Rabobank, maximaal 3,2% rente, die bovendien uit 2 verschillende delen bestaat. ATB 4,5% en dat is zonder dat het opgesplitst is van een deel 3% basis en een deel 1,5% bonus. Ik hou die rabo spaarrekening wel gewoon aan. Altijd handig om even van mijn Rabo betaalrekening geld te parkeren door het te sluisen naar mijn rabo spaarrekening. Verschil van 1,3% meer rente kan een mooi verschil opleveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb idem contructie Joosie200, ATB voor de grote som, kleiner appeltje voor de dorst nog op de spaarrekening van mijn eigen bank, voor het geval ik na 12.00 ineens geld nodig zou hebben (afaik is het tot 12.00 van atb>je bank een spoedopdracht en direct, daarna niet zover ik heb gelezen en gemerkt). Deze constructie bevalt me wel, kan dan altijd een buffertje direct naar mijn giro gooien.

Trouwens nog meer mensen gemerkt dat vandeweek de atbank site en internetbankieren er uit lag? Eerste keer dat ik het meemaakte..kan gebeuren natuurlijk, maar vrij lang voor een bank is wel slordig, vooral omdat ik nergens iets heb kunnen teruglezen? Zou misschien anders een routeringsprobje kunnen zijn geweest. Anyhow: tot nu toe zijn mijn ervaringen goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
2Dutch schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:44:

Trouwens nog meer mensen gemerkt dat vandeweek de atbank site en internetbankieren er uit lag? Eerste keer dat ik het meemaakte..kan gebeuren natuurlijk,
Gebeurt wel vaker bij ATB. Of de site is zo traag dat ie niet bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 18:11

Jopster

trotse papa x4

2Dutch schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:44:
Trouwens nog meer mensen gemerkt dat vandeweek de atbank site en internetbankieren er uit lag? Eerste keer dat ik het meemaakte..kan gebeuren natuurlijk, maar vrij lang voor een bank is wel slordig, vooral omdat ik nergens iets heb kunnen teruglezen? Zou misschien anders een routeringsprobje kunnen zijn geweest. Anyhow: tot nu toe zijn mijn ervaringen goed :)
Gisteren bemerkte ik inderdaad problemen met de site, net dat er een storting verwerkt moest worden. :) Nu maak ik me niet zo veel zorgen. Ik zit al een hele tijd bij de AT Bank, maar ik vraag me af wat er met mijn storting zou gebeuren als een bank precies op dat moment besluit er mee op te houden. Lijkt me een aparte situatie. :)

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 02-05 20:09

Brons

Fail!

Nog nooit last van gehad eigenlijk. Maar ik check de site dan ook maar 1 keer in de 6 maanden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Niet online
Als je twijfelt tussen de ATB of de AK Bank zou ik voor de AK Bank gaan, daar krijg je een echt eigen rekening nummer en zelfs papieren afschriften. De ATB heeft slechts een algemeen rekening nummer, je moet je persoonlijke nummer in de omschrijving zetten van je overboeking.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
De papieren afschriften zijn inderdaad een pre van de AK Bank ten opzichte van de AT Bank. Het voordeel van dat eigen rekeningnummer zie ik niet zo. Ik heb AT Bank in mijn adresboek staan bij Internetbankieren, bij een overboeking staan alle velden dus gewoon automatisch ingevuld.

Kun je bij de AK Bank ook anderen geld naar je rekening laten overmaken? Aangezien het een individueel rekeningnummer is zou dat mogelijk moeten zijn lijkt me?

Anyway, switchen voor die 0,05% is me de moeite niet waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Laatst online: 10-05 22:27
Ik denk dat iedereen naar je AKrekening geld kan storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Niet online
In de brief die ik kreeg stond dat de eerste storting van je eigen rekening moest komen, daarna kon het ook van elke andere rekening.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
Bij ATB is dat overigens ook geen probleem. Zolang je maar duidelijk bij de mededeling/opmerking neerzet naar welke rekening het moet, storten ze het gewoon naar de juiste rekening toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Laatst online: 10-05 22:27
Oh, dus een tegenrekening is er alleen voor om geld terug te laten storten. Weet ik dat ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 09-05 11:10

Cis

pingkiller schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 20:56:
[...]

Hmm,goed dat je dat linkje post. Ik heb vandaag een bankrekening daar geopent onder het idee dat mijn geld tot 20k veiliggesteld is door DNB. Nu zit ik toch zwaar te twijfelen. Misschien dat ik dan toch voor de ATB ga, dat is wel 0.4 % minder maar wel zekere garantie.
Waarschijnlijk(maar niet 100% zeker) kun je het geld half half op elke rekening zetten. Dus 15.000 op die Ijslandse en 15.000 op ATB. Qua uiteindelijke rente maakt het _niet zo heel veel_ uit.

edit @ hieronder: heb op hetzelfde moment ge-edit als dat jij postte :)

[ Voor 14% gewijzigd door Cis op 31-05-2008 00:53 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lees de link anders even Cis :)

Bij ATB krijg je de eerste €20.000 gegarandeerd terug van DNB en dat geldt ook voor andere Nederlandse banken. Bij Icesave moet je voor de eerste €20.000 aankloppen bij de centrale bank van IJsland, omdat ze niet in Nederland gevestigd zijn.

En dat aankloppen in IJsland gaat wellicht een stuk lastiger dan hier in Nederland, daar moet je even aan denken voordat je je geld bij ze stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Ik heb DNB gemailed met de vraag hoe het nou zit met de bankgarantie bij icesave, dit kreeg ik als anwoord:
Banken uit de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein mogen op grond van hun vergunning in hun land van herkomst actief zijn in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein. Zij kunnen dan bijvoorbeeld een bijkantoor openen in één van die landen. Landsbanki is in Nederland actief vanuit een dergelijk bijkantoor en staat ook als zodanig geregistreerd bij de Nederlandsche Bank. De bank, en dus ook het bijkantoor, staat onder toezicht in het land van herkomst. Het land waar het bijkantoor is gevestigd, houdt toezicht op de liquiditeit van het bijkantoor. In het geval van Landsbanki (een bijkantoor van een bank uit IJsland) betekent dit dat de IJslandse toezichthouder de hoofdtoezichthouder is en dat de Nederlandsche Bank alleen toezicht houdt op de liquiditeit van het bijkantoor.

Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst. De bank kan u meer vertellen over (de dekking van) het depositogarantiestelsel uit het land van herkomst.

Als het depositogarantiestelsel in het land van herkomst een beperktere dekking kent dan het Nederlandse depositogarantiestelsel, dan bestaat voor deze bijkantoren de mogelijkheid om aanvullend deel te nemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. Landsbanki heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. In dit geval heeft u dan te maken met twee depositogarantiestelsels. Het IJslandse depositogarantiestelsel en het depositogarantiestelsel in Nederland.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar onderstaande link:
http://www.dnb.nl/dnb/hom..._banken/nl/46-148053.html
toon volledige bericht

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Hetzelfde verhaal als de link van asmi dus. Ik blijf bij ATB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teak
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-01 00:06
Leuk topic om te lezen.

Maar even een snelle vraag.

Ik heb nu een kwartaalextra rekening bij de Postbank. Dit is als ik het goed uitreken qua rente minder effectief dan een spaarrekening met 4,5%? Dus je vang bij de postbank ondanks dat je per kwartaal rente krijg toch minder rente dan bij een 4,5% spaarrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Teak schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:31:
Ik heb nu een kwartaalextra rekening bij de Postbank. Dit is als ik het goed uitreken qua rente minder effectief dan een spaarrekening met 4,5%? Dus je vang bij de postbank ondanks dat je per kwartaal rente krijg toch minder rente dan bij een 4,5% spaarrekening?
Dat klopt, 4,5% is meer dan de maximaal 3% van een Kwartaalextrarekening.
Bij overstappen naar een andere bank mis je natuurlijk wel de spiegeltjes en kraaltjes in de vorm van rentepunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Teak schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:31:
Leuk topic om te lezen.

Maar even een snelle vraag.

Als je 3% lineair krijgt, uitkering eens per kwartaal, dan ontvang je 0.75% rente per kwartaal. Dat is effectief 3.03% per jaar (1.0075 ^ 4 - 1).

Heel wat minder dan 4.5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 13:32:
Als je 3% lineair krijgt, uitkering eens per kwartaal, dan ontvang je 0.75% rente per kwartaal. Dat is effectief 3.03% per jaar (1.0075 ^ 4 - 1).
De Postbank berekent in ieder geval de basisrente volgens de dagelijks methode. Dan maakt het niet uit in hoeveel termijnen er wordt uitbetaald, de effectieve rente is het nominale percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTeK
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-03-2024
pingkiller schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 20:56:
[...]
Blijkbaar is 20k onder ijslandse wet veiliggesteld, en van 20 tot 40k door DNB, dus zo slecht is het in principe ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teak
asmi schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 13:55:
[...]

De Postbank berekent in ieder geval de basisrente volgens de dagelijks methode. Dan maakt het niet uit in hoeveel termijnen er wordt uitbetaald, de effectieve rente is het nominale percentage.
Wat je dus gewoon ook wil zeggen is.. ga weg want je krijg minder ;) Of lees ik het nu verkeerd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

HTeK schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 17:15:
[...]

Blijkbaar is 20k onder ijslandse wet veiliggesteld, en van 20 tot 40k door DNB, dus zo slecht is het in principe ook weer niet
Ik vraag me af of je persoonlijk naar IJsland moet in het geval je van de garantie gebruik moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Teak schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 18:08:
Wat je dus gewoon ook wil zeggen is.. ga weg want je krijg minder ;)
Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
The_Sukkel schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 18:13:
Ik vraag me af of je persoonlijk naar IJsland moet in het geval je van de garantie gebruik moet maken.
Misschien hoef je alleen een IJslands formulier in te vullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teak
Dan zal ik eens verder kyken. Behalve At bank nog andere bank die een beetje betrouwbaar is? By at bank heb ik al een rekening voor kleine bedragen die ik 'snel' wil hebben. By deze rekening gaat het om toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Ik heb de centrale bank van ijsland gemailed met de vraag wat de procedure zou zijn om mijn geld terug te krijgen mocht landbanksi failliet gaan. Ik zal het antwoord in dit topic pasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Teak schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:06:
[...]

Dan zal ik eens verder kyken. Behalve At bank nog andere bank die een beetje betrouwbaar is? By at bank heb ik al een rekening voor kleine bedragen die ik 'snel' wil hebben. By deze rekening gaat het om toekomst
Ik heb mn spaarrekening bij Credit Europe Bank, ook een turkse bank. Rente momenteel 4,5%, eigen rekeningnummer, afschriften na elke wijziging. Tot nu toe geen slechte ervaringen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Nog een waarschuwing met betrekking tot IceSave. In haar Algemene Voorwaarden stelt de bank dat zij overboekingen tot zestig dagen kan opschorten indien haar liquiditeit dit vereist:
7.6 In uitzonderlijke omstandigheden kunnen wij afschrijvingen vanaf rekeningen gedurende maximaal 60 dagen tijdelijk opschorten of beperken om ons in staat te stellen te voldoen aan wettelijke vereisten en de voorgeschreven liquiditeitsniveaus te behouden. Deze beperking van afschrijvingen geldt ook wanneer wij al een opdracht voor een afschrijving van u hebben ontvangen. Tijdens een dergelijke periode blijft rente aangroeien over de gelden op uw rekening. Wij voeren iedere opdracht die wij ontvangen tijdens een dergelijke periode van opschorting uit zodra deze periode is beëindigd.
Brrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Yohan schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:59:
Nog een waarschuwing met betrekking tot IceSave. In haar Algemene Voorwaarden stelt de bank dat zij overboekingen tot zestig dagen kan opschorten indien haar liquiditeit dit vereist:
Is dit niet vrij standaard voor alle banken? In geval van een "run on the bank" kan ik me goed voorstellen dat ze preventief tijdelijk opnames blokkeren om grote problemen (of een faillissement) te voorkomen!
Als 10% van de Nederlanders morgen naar hun bank stappen om hun volledig saldo op te nemen, gaan alle banken over de kop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Zeker niet. Denk aan de Northern Rock-kwestie, nog niet zo lang geleden. De filialen van deze bank verruimden hun openingstijden om duizenden ongeruste Britten in de gelegenheid te stellen hun geld op te nemen. De eventuele gevolgen die dat heeft voor de bank zelf, zijn gewoon bedrijfsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
pingkiller schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 09:17:
Ik heb DNB gemailed met de vraag hoe het nou zit met de bankgarantie bij icesave, dit kreeg ik als anwoord:

[...]
Argenta heeft een paar dagen geleden aangekondigd zich ook aan te sluiten bij DNB. De eerste 20k valt dus onder het Belgische depositogarantiestelsel, de volgende 20k (90%) onder de Nederlandese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Credit Europe heeft de rente nu ook verhoogd tot 5%. Maar alleen voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

asmi schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:05:
Credit Europe heeft de rente nu ook verhoogd tot 5%. Maar alleen voor nieuwe klanten.
Ben benieuwd of de AK Bank enzo ook volgen

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Dat is wel gemeen. Ik ben geen klant van CE Bank, maar als ze bestaande klanten zo behandelen dan ben ik ook niet van plan er één te worden.
Slasher schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:07:
Ben benieuwd of de AK Bank enzo ook volgen
Een heuse rente-oorlog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Antwoord op mijn vraag aan de ijslandse nationale bank hoe en wat als landbanksi failliet gaat:
According to Article 3 in Act No 98/1999 on Deposit Guarantees and Investor-Compentation Scheme, commercial banks, savings banks, companies providing investment services, and other parties engaging in securities trading pursuant to law and established in Iceland, shall be members of the Deposit Guarantees and Investor-Compentation Scheme (the Fund). The same shall apply to any branches of such parties within the European Economic Area.

Also, in Article 10 it is stated that in the event that the assets of the Fund are insufficient to pay the total amount of guaranteed deposits, securities and cash in the Member Companies concerned, payments from the Fund shall be divided among the claimants as follows: each claim up to ISK 1.7 million shall be paid in full, and any amount in excess of that shall be paid in equal proportions depending on the Funds assets. This amount shall be linked to the EUR exchange rate of 5 January 1999. At that time, 1.7 million ISK was equal to 20.887 euros. Accordingly, minimum coverage for depositors in Landsbanki Netherlands is 20.887 euros.

If Landsbanki Netherlands could not pay you your deposits, The Depositors and Investors Guarantee Fund in Iceland and De Nederlandsche Bank would cooperate in the payout process. You would have to submit information regarding your deposits to either The Depositors and Investors Guarantee Fund in Iceland or De Nederlandsche Bank. According to the European Direcitve, the maximum payout time is 3 months.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 14:09

Sponge

Serious Game Developer

Kwam zojuist het volgende tegen op de ASN site:
Nieuw: ASN Méérsparen

Méér rente op uw spaarkapitaal is voortaan kinderspel. Met het nieuwe ASN Méérsparen ontvangt u 4%* rente als u tenminste
€ 20.000,- spaart. U kunt storten en opnemen wanneer u maar wilt. En er is méér. Want de ASN Bank steunt via ASN Méérsparen organisaties die kinderarbeid de wereld uit willen helpen.
Zo kunnen grote spaarders dus prima op de kleintjes passen.

(...)

Bij ASN Méérsparen is geen minimuminleg vereist, maar u ontvangt meer rente als uw spaartegoed € 20.000,- of hoger is. Die hogere rente van 4%* geldt dan over het hele saldo, dus ook over het gedeelte tot € 20.000,-. Alleen wanneer u minder dan € 20.000,- spaart gaat de rente omlaag naar 2%* totdat uw spaargeld weer is aangevuld tot € 20.000,- of meer.
Link: http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9502
Brochure: http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9513

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

RemcoDelft schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:10:
[...]
Is dit niet vrij standaard voor alle banken? In geval van een "run on the bank" kan ik me goed voorstellen dat ze preventief tijdelijk opnames blokkeren om grote problemen (of een faillissement) te voorkomen!
Als 10% van de Nederlanders morgen naar hun bank stappen om hun volledig saldo op te nemen, gaan alle banken over de kop!
Heb je al wat gevonden in de algemene voorwaarden van andere banken?
(anyone?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:20

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik had daar een rekening lopen welke nog maar 2% deed. Dit staat inmiddels bij ATbank tegen een veel gunstiger tarief. De 4% die ASN nu bied heb ik nu inmiddels bij Alex met het voordeel dat je er geen minimum op hoeft te hebben staan. Neemt niet weg dat je met ASN nog iets goeds doet of in elk geval dat gevoel hebt ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit is écht gemeen. Zou het ook mogelijk zijn de rekening op te heffen en dan gewoon opnieuw aan te vragen? :P Anders toch maar eens naar die IceSave kijken..

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 00:17
Winnetou schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 23:37:
[...]

Dit is écht gemeen. Zou het ook mogelijk zijn de rekening op te heffen en dan gewoon opnieuw aan te vragen? :P Anders toch maar eens naar die IceSave kijken..
Je kunt Credit Europe een mail sturen hierover en dan wordt het ook voor jou als bestaande klant verhoogd. Zie ook ervaringen op fok (o.a. hier en hier). Klantvriendelijk is echter anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Yohan schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:24:
Zeker niet. Denk aan de Northern Rock-kwestie, nog niet zo lang geleden. De filialen van deze bank verruimden hun openingstijden om duizenden ongeruste Britten in de gelegenheid te stellen hun geld op te nemen. De eventuele gevolgen die dat heeft voor de bank zelf, zijn gewoon bedrijfsrisico.
Northern Rock blokkeerde echter ook meteen de internet toegang tot de spaarrekeningen. Dus mensen moesten wel fysiek langskomen bij de lokale filialen om hun geld weg te halen. Andere banken stellen in zulk soort situaties van de een op de andere dag een opname-limiet in van slechts een paar duizend euro/dag om te voorkomen dat de rekeningen leeggeplunderd worden bij evt crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
sverzijl schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:35:
[...]

Northern Rock blokkeerde echter ook meteen de internet toegang tot de spaarrekeningen. Dus mensen moesten wel fysiek langskomen bij de lokale filialen om hun geld weg te halen. Andere banken stellen in zulk soort situaties van de een op de andere dag een opname-limiet in van slechts een paar duizend euro/dag om te voorkomen dat de rekeningen leeggeplunderd worden bij evt crisis.
Misschien hebben banken juridisch gezien de bevoegdheid om een opnamelimiet vast te stellen? Ik geloof dat zo'n limiet standaard ook al bestaat voor de meeste betaalrekeningen.

Een volledige opnamestop echter, die tot twee maanden kan duren (waarvoor IceSave zichzelf permissie geeft in art. 7.6 van haar AV) kom ik in de voorwaarden van bijv. de AT Bank niet tegen.

Pagina: 1 2 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.