Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.520.389 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

c0ne schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:30:
[...]

Zijn de velgen niet gewoon ingesmeerd met een dun laagje vaseline?
Dat doet ongeveer hetzelfde, al het vuil hecht aan de vaseline ipv de velg.
Het is een stevig, bijna rubberachtig, laagje. Vaseline klontert nog wel maar ik weet niet of het opdroogt tot een dun laagje. Siliconen lijkt mij nu het meest waarschijnlijke.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-10 12:40
Sorry, ben ik weer met mijn motorvraag.. ben echt een n00b :p

Zie nu deze. Prijs is redelijk in vergelijking met andere modellen (even op speurders gekeken).

Heb even met de eigenaar contact gehad:
ik heb altijd zelf op de yamaha gereden maar heb nu een GSX R1000
gekocht, vandaar dat ik de yamaha nu te koop heb staan. Het is een
hele fijne motor in een zeer goede staat. Hij heeft altijd binnen
gestaan en bijna nooit in de regen gereden. Daarom heeft de motor
nergens roest en ziet de lak er nog goed uit. Eind van het vorig
seizoen heb ik er een nieuwe achterband op laten leggen en sindsdien
nog maar een paar honderd km gereden. De accu heb ik een paar weken
geleden vervangen voor een nieuwe.
Wat vinden de experts er van? Ik weet niet hoe het met de rest van de motor staat (qua onderhoud; voorband bijv?).
Ook heb ik geen idee of 600cc veel is of weinig? Ik wil de motor voornamelijk gaan gebruiken voor woon-werk (50km heen en terug) en natuurlijk ook voor de fun (weekends, 's avonds etc.).

Sorry dat ik vaak van dit soort vragen hier stel, maar ik heb er eigenlijk weinig verstand van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

aaajeetee schreef op zondag 05 april 2009 @ 17:26:

Zie nu deze. Prijs is redelijk in vergelijking met andere modellen (even op speurders gekeken).

[...]

Wat vinden de experts er van? Ik weet niet hoe het met de rest van de motor staat (qua onderhoud; voorband bijv?).
Ook heb ik geen idee of 600cc veel is of weinig? Ik wil de motor voornamelijk gaan gebruiken voor woon-werk (50km heen en terug) en natuurlijk ook voor de fun (weekends, 's avonds etc.).

Sorry dat ik vaak van dit soort vragen hier stel, maar ik heb er eigenlijk weinig verstand van :p
600 cc is een beetje de standaard.. maar dat gezegd te hebben is een 600cc sportfiets nog steeds sneller dan bijna alle auto's...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 09:06
Zijn er mensen die zin hebben om binnenkort een klein rondje (65km) bollenstreek te doen. Beetje tussen de bollenvelden door cruisen die in bloei staan en her en der toch echt hele leuke bochtjes op smalle wegen pakken. Zat zelf te denken aan een donderdag of vrijdag avond want dan is het echt uitgestorven en kan je lekker doorrijden.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:07

rimpeldinky

nani?

[...]

even int algemeen: fzr600tjes zijn leuke beginfietsen, ook woonwerk :) dat alarm zou ik er af halen dit vreet je accu leeg en doet niets meer als een 4ster schijfremslotje ik denk dat zo'n motor best een leuke is om mee te beginnen (in de sport/tour catagorie kun je nog kijken naar een suzuki gsxf 600, thundercat, cbr600F etc dit is allemaal de sportieve tourkant op)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

hmmz. De Zumo liet ik een update ophalen. Aan het eind zei het programma dat de GPS succesvol was aangepast maar dat er fouten waren opgetreden met het aanpassen van de kaarten op de computer (install via PC gedaan) De GPS geeft aan dat hij Europe NT 2009.11 heeft. Mapsource geeft dat ook aan maar zegt ook dat de kaartupdate niet kan worden toegevoegd. Hoort dat of moet ik nu panieken?

Edit: de site van Garmin beweert dan weer dat ik versie 2009.10 heb geiinstalleerd..

[ Voor 10% gewijzigd door ROFLASTC op 05-04-2009 20:01 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 11:25

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ook heb ik geen idee of 600cc veel is of weinig? Ik wil de motor voornamelijk gaan gebruiken voor woon-werk
Het is een FZR 600R, die kunnen nog best mee komen met de huidige r6jes en dergelijke. Voor je eerste jaren een prima brommer denk ik. Zelf heb ik de niet -R, waarmee ik ook veel woon-school... Gaat prima, de motor is niet te bokkig waardoor het filerijden prima gaat.

Als de voorband en de ketting nog goed zijn, is de prijs ook wel OK. Als de ketting bijna af is, gewoon 100 euro minder bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
Top, bedankt voor de antwoorden. Stel ik ga er heen om een ritje te maken, waar moet ik dan vooral op letten? Ik neem aan het 'gevoel' (niet schokken ofzo), stuurwerk, remmen en even flink in toeren rijden.

Verder nog iets? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
aaajeetee schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:42:
Top, bedankt voor de antwoorden. Stel ik ga er heen om een ritje te maken, waar moet ik dan vooral op letten? Ik neem aan het 'gevoel' (niet schokken ofzo), stuurwerk, remmen en even flink in toeren rijden.

Ken je niet iemand met een motor en wat meer ervaring die even mee wil? Die heeft er meestal wat meer kijk op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
-DG- schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:51:
[...]

Ken je niet iemand met een motor en wat meer ervaring die even mee wil? Die heeft er meestal wat meer kijk op. :)
Mijn oom, maar die woont in Friesland.. en dan 'even' een ritje naar Eersel.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:03

DinX

Motormuis

aaajeetee schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:42:

Op Motor-Forum (:X) staat ergens een heel uitgebreide checklist.

Wat puntjes waar je bijvoorbeeld op kan letten zijn:

- de remolie eens bekijken. Die zou mooi helder moeten zijn. Als hij (donker)bruin is dan is hij al in tijden niet meer vervangen. Bij m'n eerste fiets zaten er na controle zelfs brokjes in bij die van de achterrem :+ Geeft meteen al voor een deel aan hoe de motor onderhouden is. Iemand die nog te gierig/lui/whatever is om geregeld z'n remolie na te kijken en/of vervangen....

- de remmen eens enkele keren na elkaar goed indrukken. Normaal zou dat bij elke druk moeilijker en moeilijker moeten gaan. Als je na enkele keren hard remmen nog altijd de remhendel ver kan indrukken kan het zijn dat de remleidingen versleten zijn ,er lucht in zit, de pomp versleten is,...

- de remschijven eens bekijken. Het is niet de bedoeling dat die krom zijn of er barsten in zitten. Er mogen ook geen krassen in zitten, die slopen je remblokken. Kromme remschijven voel je bij een remproef, dan gaat normaal het stuur trillen.

- het balhoofd controleren. Het simpelste is om de motor met de voorband tegen een muur te zetten en enkele keren heel hard tegen het stuur duwen. Je zou dan geen gekke dingen mogen voelen. Voel je dat er wat speling op zit dan is er wat met het balhoofd (teveel speling). Een andere test is het stuur enkele malen van volledig naar links naar volledig naar rechts draaien. Dat zou zonder problemen en haperingen moeten gaan.

- voorvorkkeerringen. Iets dat snel kapot kan. Even de rem inknijpen en de motor enkele keren in de veren duwen. Bij de keerringen zou het droog moeten blijven. Voel je daar wat vettigs dan dienen de keeringen waarschijnlijk vervangen te worden.

- controleren of het blok niet "zweet". Bekijk het blok even goed of er nergens vuil of olie bij naden zit. Dat duidt vaak op een lekke pakking. Bij een lekke koppakking zie je dan meestal dat bijvoorbeeld heel het blok zuiver is maar er op een bepaalde plek een bruine schuin naar beneden loopt. Vaak krijg je dat er maar erg moeilijk af (al helemaal niet met zo'n blok met koelribben) en is het zelfs na het poetsen van de motor nog te zien.

- geluiden van het blok zelf. Een leek (zoals mij) zal daar minder horen dan iemand met veel ervaring met mechaniek. Als je allerlei vreemde geluiden (gepingel enzo) hoort duidt het toch al dat er iets niet helemaal in orde is (kleppen die gesteld moeten worden enzo)

- ketting en tandwielen controleren. Tandwielen horen mooi recht en hoekig te zijn WWW zo dus. Als ze UUU zijn (afgerond dus, moeilijk te typen :p) moeten ze vervangen worden. Zet de motor ook eens op de/een bok en draai eens met het achterwiel. De ketting zou altijd even hard gespannen moeten zijn terwijl hij ronddraait, anders kan dat duiden op slijtage. Ketting en tandwielen altijd gelijk vervangen. Als het achterste tandwiel er versleten uit ziet kan je er donder op zeggen dat het voorste dat ook is.

Een tip die ik ergens tegen kwam is kijken of het blok koud is als je aankomt. Als het blok koud is ga je bij sommige testen sneller dingen zien. Het starten bijvoorbeeld. Als het blok warm is en de motor start meteen wil dat niks zeggen. Voor je aankomst heeft de verkoper misschien 5 minuten nodig gehad om hem in gang te krijgen en hem daarna warm te laten draaien. De volgende keer starten gaat dan inderdaad perfect. Dus zien dat hij koud is en daarna pas starten.

Roest en slijtage is natuurlijk makkelijk te zien. Je zaklampje erbij en het hele frame controleren op roest, pekelaanslag, scheurtjes,... Ook de carrosserie bekijken, vooral bij bevestigingspunten. Als er daar scheurtjes zitten (dus waar je kuip vast zit aan het frame) is de kans groot dat hij al eens gevallen is, idem voor scheurtjes/barstjes/krassen op het subframe enzo (het stuk frame tussen het "echte" frame en je topkuip bijvoorbeeld. Dus overal kijken aar je maar bij kan met je zaklampje.
Een belangrijke plaats is ook in de tank. Er zijn merken/types die snel roestvorming krijgen in de benzinetank (bijvoorbeeld mijn eerste fiets, een XJ600 Diversion).

Proefritje is natuurlijk ook belangrijk. Doe een hele hoop testjes op vanalles en nogwat (als hij warmgedraaid is). Remproef (zie boven), trage oefeningen op het parkeerterrein (bijvoorbeeld achtjes draaien enzo), ...
Een heel belangrijke is, als je het durft, even een 80-90-snelweg op en eens zonder handen rijden. Je motor zou dan gewoon rechtdoor moeten blijven rijden. Als hij dan uit zichzelf, op een rechte weg, naar links of naar rechts gaat is de kans groot dat het frame krom is (ongevalmotor bijvoorbeeld).

Ga ook eens goed door de versnellingen omhoog en omlaag (zoek een rustig stukje weg op voor die testen ofzo). Dat zou allemaal lekker soepel moeten gaan zonder vreemde bijgeluiden of uit de versnelling of tussen 2 versnellingen in te schieten.

Er zijn vast nog wel meer dingen, maar deze zijn toch al de basisdingen om op te letten.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
Wow :D kijk, daar kan ik wat mee. Had misschien ook even op het motorforum kunnen kijken, beetje laks van mij eigenlijk :$

Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Je moet trouwens niet schrikken als hij op het begin wat knort. Dat heeft elke fzr, volgens mij heeft het iets te maken met de brandstofpomp die aanslaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 07:22

4x2

lộn xộn quá

DinX schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:28:
[...]
- de remmen eens enkele keren na elkaar goed indrukken. Normaal zou dat bij elke druk moeilijker en moeilijker moeten gaan. Als je na enkele keren hard remmen nog altijd de remhendel ver kan indrukken kan het zijn dat de remleidingen versleten zijn ,er lucht in zit, de pomp versleten is,...
Remdruk moet zo goed als constant blijven, als ie harder is na 3-4x pompen zit dr ws lucht in.
En sommige pompen zijn gewoon klein en kun je altijd ver inknijpen (hoewel dat niet op gaat bij die FZR, die moet vrij hard zijn)
- het balhoofd controleren. Het simpelste is om de motor met de voorband tegen een muur te zetten en enkele keren heel hard tegen het stuur duwen. Je zou dan geen gekke dingen mogen voelen. Voel je dat er wat speling op zit dan is er wat met het balhoofd (teveel speling). Een andere test is het stuur enkele malen van volledig naar links naar volledig naar rechts draaien. Dat zou zonder problemen en haperingen moeten gaan.
Om je balhoofdspeling te controleren moet het voorwiel gewoon vrij staan en moet je aan de onderpoten trekken en het stuur heel rustig bewegen (op zoek naar strakke punten)
- geluiden van het blok zelf. Een leek (zoals mij) zal daar minder horen dan iemand met veel ervaring met mechaniek. Als je allerlei vreemde geluiden (gepingel enzo) hoort duidt het toch al dat er iets niet helemaal in orde is (kleppen die gesteld moeten worden enzo)
Even als toevoeging: als je kleppen hoort tikken staan ze GOED verkeerd, want een verschil van 3-4 honderdste hoor je echt niet.
Verder maakt de koppeling vaak wat geluid, je kunt even de hendel inknijpen en kijken of het minder wordt, dat is vrij normaal (het moet natuurlijk geen gekloenk zijn ;))
- ketting en tandwielen controleren. Tandwielen horen mooi recht en hoekig te zijn WWW zo dus. Als ze UUU zijn (afgerond dus, moeilijk te typen :p) moeten ze vervangen worden. Zet de motor ook eens op de/een bok en draai eens met het achterwiel. De ketting zou altijd even hard gespannen moeten zijn terwijl hij ronddraait, anders kan dat duiden op slijtage. Ketting en tandwielen altijd gelijk vervangen. Als het achterste tandwiel er versleten uit ziet kan je er donder op zeggen dat het voorste dat ook is.
Kettingset is niet per definitie versleten als er strakke stukken in zitten.
Betere manier is de ketting van het achtertandwiel af proberen te trekken (naar achteren toe), als je meer dan 1/3e-1/2e van de hoogte vd tanden kan zien is ie wel op.
Of, als je een vermoeden hebt, even het kapje van het voortandwiel dr af halen, bij sommige motoren kun je hier heel makkelijk bij en het voortandwiel slijt ong 3x zo hard als het achtertandwiel.
Er zijn merken/types die snel roestvorming krijgen in de benzinetank (bijvoorbeeld mijn eerste fiets, een XJ600 Diversion).
Roest in de tank is gewoon eigen schuld, de tank is blank van binnen.
Daarom is het ook niet slim om een motor langere tijd weg te zetten met een niet volle tank.
Maar het is wel een belangrijk punt om te controleren, want je krijgt er de meest irritante problemen door mbt de carburateurs.
Een heel belangrijke is, als je het durft, even een 80-90-snelweg op en eens zonder handen rijden. Je motor zou dan gewoon rechtdoor moeten blijven rijden. Als hij dan uit zichzelf, op een rechte weg, naar links of naar rechts gaat is de kans groot dat het frame krom is (ongevalmotor bijvoorbeeld).
Zijn zat motoren die dan naar links of rechts trekken, al is het alleen maar door de verkanting van de weg (weg loopt schuin af ivm waterafvoer)
Dus licht trekken zegt ook niet alles, achterwiel wat dr scheef in zit of een raar afgesleten band kunnen het ook veroorzaken)
Verder moet je heel erg opletten als je dat geintje uithaalt, want er zijn ook veel motoren (en het is, in zekere zin, normaal gedrag) die rond de 70-80 met het stuur gaan slaan, al moet dit meteen ophouden als je het stuur vastpakt met 1 hand.
Ligt heel vaak stomweg aan de voorband.

Rest van het artikel zitten wel meer foutjes in, maar dit zijn een paar belangrijke.
Evengoed lijkt een fatsoenlijke motorkeuring me geen slecht idee als je dr geen verstand van hebt.
Je hebt toch geen flauw idee waar je op moet letten.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luiwammesen! Maak eens een nieuw topic aan ;) Grootste topic op GoT ooit?

Volgend jaar ben ik hier hopelijk ook te vinden! Is nog een beetje ontopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
4x2 schreef op zondag 05 april 2009 @ 23:22:
Evengoed lijkt een fatsoenlijke motorkeuring me geen slecht idee als je dr geen verstand van hebt.
Je hebt toch geen flauw idee waar je op moet letten.
Maar dan moet ik 'm dus eerst kopen voordat ik die keuring doe. Ben dat eigenlijk toch wel van plan (even laten checken enzo); maar als ie helemaal f#cked up is heb ik 'm dus al gekocht.

Denk toch maar dat ik m'n oom of een vriend van me even meevraag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 07:22

4x2

lộn xộn quá

Je kunt ook een keuring doen voor je de motor koopt slimmerik ;)
Als de verkoper daar niet aan meewerkt weet je ook wel hoe laat het is.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Are you my virgin? :?

[ Voor 35% gewijzigd door ROFLASTC op 05-04-2009 23:55 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop toch wel dat er een nieuw topic is als ik mijn motorrijbewijs haal ;) En ja dat kan nog heeeeel lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 00:17:
Ik hoop toch wel dat er een nieuw topic is als ik mijn motorrijbewijs haal ;) En ja dat kan nog heeeeel lang duren.
tsss, we gaan voor het record hoor 8)

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

ik hoor net dat we een vrijwilliger hebben gevonden voor het maken van de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ROFLASTC schreef op maandag 06 april 2009 @ 00:37:
[...]

tsss, we gaan voor het record hoor 8)
GoT Ironbutt contest? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:03

_Apache_

For life.

Ongelooflijk, wat een zomer rijders weer op de boulevard gister. Verzorgen jullie je motor en bijbehorende skills niet?:P
- Blauwe rook bij het starten
- Bijna ongeluk tijdens het stapvoets rijden
- Knullig remmen
- Benen uitzetten en nog niet stilstaan
- Leek ook nog eens dat de banden niet op druk waren.

Zo rijd je toch niet :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

_Apache_ schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:58:
[...]
[...]
waahaha, ik zie nu ook steeds meer motorrijders die voor het stoplicht het landingsgestel uitklappen voordat ze stil staan. Je hebt toch maar een been nodig om niet om te rollen, of ben ik hyperstabiel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

_Erikje_ schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:31:
[...]

waahaha, ik zie nu ook steeds meer motorrijders die voor het stoplicht het landingsgestel uitklappen voordat ze stil staan. Je hebt toch maar een been nodig om niet om te rollen, of ben ik hyperstabiel 8)7
Platgereden bandjes? ;) Nee hoor, k geloof je. Voetje komt bij mij pas uit als men voorveer weer terugveert. :) Maar echte stabiliteit komt pas na heel veel km's

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 06-04-2009 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

_Apache_ schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:43:
[...]

Platgereden bandjes? ;), hehe voetje komt bij mij pas uit als men voorveer weer terugveert. :)
Ik probeer om staand te balanceren op mijn motor, maar ik moet dan wel af en toe een beetje mijn koppeling op laten komen. Ik kan het nog niet helemaal stilstaand.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

komkommer schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:46:
[...]

Ik probeer om staand te balanceren op mijn motor, maar ik moet dan wel af en toe een beetje mijn koppeling op laten komen. Ik kan het nog niet helemaal stilstaand.
Stil balanceren lukt me gewoon niet, heb er ook nieuwe banden (Pilot Road 2) op staan die goed op druk zijn, waardoor als k men heupen klem om men tank en beetje druk uitoefen men stuur de bocht in geduwd word zonder dat ik aan de hendel trek. :*) Ze zijn gewoon te rond om stil te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 06-04-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ongelooflijk, wat een zomer rijders weer op de boulevard gister. Verzorgen jullie je motor en bijbehorende skills niet?:P
- Blauwe rook bij het starten
- Bijna ongeluk tijdens het stapvoets rijden
- Knullig remmen
- Leek ook nog eens dat de banden niet op druk waren.

Zo rijd je toch niet :X
Welke boulevard? Die van Harderwijk? Heb daar ook nog heeeeerlijk een paar uur in de zon gezeten. Lekker kijken hoe iedereen naar me afgeragde ex-circuit bandjes kijkt onder de blade :+

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 16:59

unclero

MB EQA ftw \o/

Heerlijk altijd om te zien :D.
- Knullig remmen
Vorig jaar hadden we een keer gerolt over de grond van het lachen toen we een Harley (extra gepoetst met veters aan het stuur) zo bijna tegen een rijtje Ducs aan zagen rollen _O-.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 19:37
Volgens mij was het de Amersfoortse Harley club, maar heb afgelopen zaterdag een Harley aan mogen duwen, dat ding startte niet meer toen hij van de pond afkwam. Accu zal wel op zijn. Een maat van hem viel omver zodra hij gas gaf.

Zelf ook weer lekker gereden, lag alleen erg veel troep op de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gisteren in Harderwijk.

Komt er een meisje aan welke met laarzen met hoge hakken reed op de blauwe witte gsxr-600 k6 of nieuwe ;)

Stopt en stapt af midden op het pad.

Haar vent op z'n oranje superduke parkeerde zijn motor en liep terug naar z'n mode poppetje. Stapte op der motor en ging hem voor haar parkeren. Terwijl zij netjes der porno rode haren goed deed en beetje stond te draaien met de lekkere kontje in der zwarte strakke leren broek.

Euhhh nouja ze was dus wel lekker ;) Maar parkeren kan ze niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

Tylen schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:30:
..

Dan mag het.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Amen, brother :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

I'm with stupid hahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

@ Tylen, die van Noordwijk. Binnenkort is met de Zumo een boulevard ritje maken, katwijk, noordwijk, hups richting Den Helder.
@ Komkommer : Idd, het oog voedt de vergevingsgezindheid. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 13:34
Al weken mijn A-rbw binnen, maar eindelijk de tijd genomen op jacht te gaan naar een fiets.
Gisteren gereden op een Honda NTV650 Revere, met kuip... voor een prijs waar ik hem eigenlijk niet voor wilde laten staan.... alleen:

Reed lekker..... als je recht-uit ging. Zodra je een bocht indraaide ging het mis... hoe zal ik het uitleggen.... je verwacht (tenminste zo ging het op mijn lesmotor) dat je je stuur "in de bocht" moet houden, er zat van nature een trek naar recht-uit in. Deze Honda ging zelfs als je een flauwe bocht maakte, direct helemaal mee de bocht in. Met als risico dat je ineens heel scherp instuurt. Kortom, in een bocht naar rechts moet je ahw ware naar links hangen aan het stuur en andersom.... en dat reed niet echt lekker.

Da's toch niet normaal? Of ben ik gewoon te onervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
Tylen schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:30:
Gisteren in Harderwijk.

Komt er een meisje aan welke met laarzen met hoge hakken reed op de blauwe witte gsxr-600 k6 of nieuwe ;)

...
Terwijl zij netjes der porno rode haren goed deed en beetje stond te draaien met de lekkere kontje in der zwarte strakke leren broek.

Dit roept volgende keer om een foto.... jouw GSM kan toch ook pics maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

martin2005 schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:37:
Al weken mijn A-rbw binnen, maar eindelijk de tijd genomen op jacht te gaan naar een fiets.
Gisteren gereden op een Honda NTV650 Revere, met kuip... voor een prijs waar ik hem eigenlijk niet voor wilde laten staan.... alleen:

Reed lekker..... als je recht-uit ging. Zodra je een bocht indraaide ging het mis... hoe zal ik het uitleggen.... je verwacht (tenminste zo ging het op mijn lesmotor) dat je je stuur "in de bocht" moet houden, er zat van nature een trek naar recht-uit in. Deze Honda ging zelfs als je een flauwe bocht maakte, direct helemaal mee de bocht in. Met als risico dat je ineens heel scherp instuurt. Kortom, in een bocht naar rechts moet je ahw ware naar links hangen aan het stuur en andersom.... en dat reed niet echt lekker.

ik volg je niet helemaal..
Maar heb je wel eens van countersteering gehoord? daar zal ik eens op googlen als ik jou was... heel handige techniek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

martin2005 schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:37:

Je bedoeld dat je het stuur moet blijven duwen om in de bocht te blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
ToolkiT schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:44:
[...]

ik volg je niet helemaal..
Maar heb je wel eens van countersteering gehoord? daar zal ik eens op googlen als ik jou was... heel handige techniek...
Nope, dat is het niet...
_Apache_ schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:08:
[...]
Je bedoeld dat je het stuur moet blijven duwen om in de bocht te blijven?
Ja, maar dan wel tegendraads..... ik stuur naar rechts en het stuur wilde direct helemaal naar rechts. In de bocht moest ik (gepast) naar links trekken om het in de rechterbocht te houden. Als ik in de bocht los zou laten, ging het stuur (voor mijn gevoel) maximaal naar rechts en zou me direct laten kantelen.... zeg maar....
(beter omschreven zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

martin2005 schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:33:

Ja, maar dan wel tegendraads..... ik stuur naar rechts en het stuur wilde direct helemaal naar rechts. In de bocht moest ik (gepast) naar links trekken om het in de rechterbocht te houden. Als ik in de bocht los zou laten, ging het stuur (voor mijn gevoel) maximaal naar rechts en zou me direct laten kantelen.... zeg maar....
(beter omschreven zo?)
Balhoofd ingeslagen... Vervangen.

Er zit een dusdanige knik in dat het stuur er gelijk omheen draait (om die knik dan) waardoor het stuur de gegeven uitslag (naar rechts) maximaal wil maken.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
ROFLASTC schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:38:
[...]

Balhoofd ingeslagen... Vervangen.

Er zit een dusdanige knik in dat het stuur er gelijk omheen draait (om die knik dan) waardoor het stuur de gegeven uitslag (naar rechts) maximaal wil maken.
Damn... wist dat er iets mee was... voelde niet gewoon.
Kost dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

martin2005 schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:48:
[...]

Damn... wist dat er iets mee was... voelde niet gewoon.
Kost dat?
Balhoofdlagerset = 45 euro.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:51
komkommer schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:32:
[...]

kortom, 150 Euro korting vragen dan motor kopen ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En dan kom je er vervolgens achter dat er een lekker setje (nieuwe) banden onder ligt waardoor de motor als het ware de bocht in wil vallen ;)

In tegenstelling tot die vierkant gereden en geremde banden van de lesfiets ...

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 06-04-2009 16:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
komkommer schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:32:
[...]

+ arbeid... Nog behoorlijk klusje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wimmel_1 schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:35:
En dan kom je er vervolgens achter dat er een lekker setje (nieuwe) banden onder ligt waardoor de motor als het ware de bocht in wil vallen ;)

Daar zat ik ook al aan te denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
wimmel_1 schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:35:

Mwah..... ik heb een keer nieuwe banden onder de lesfiets gehad. De juf in de volgauto riep dat alleen toen ik al uitgebreid op weg was en 6 rotondes had gehad.... (en dat was december, dus zo lekker lag de weg er die dag niet bij voor een lesser.....)

Evengoed bedankt voor de expertise... denk niet dat het die Honda gaat worden.... er waren wel wat meer twijfelpuntjes.... en prijs is niet alles....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Die FZR600R heb ik ook gehad! :P

Hele fijne motor (heb er iets van 15k mee gereden zonder problemen). Enige echt nare probleem dat hij kan hebben is een gare 2e versnelling. Makkelijk te checken door hem voor open te draaien in die versnelling:
- Gewoon goede acceleratie etc? Nix aan het handje, kopen!
- Schiet hij bij 8-10k rpm in een (valse) vrij? Weglopen of rekening houden met schakelvork+ dogs versleten, aka blok moet open.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
DieterVDW schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:42:
[...]

+ arbeid... Nog behoorlijk klusje...
Ik heb het net laten doen voor Eur 150,00 op mijn GSX600F, dus valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
pfft, vanmidag ff bij motorwinkel langs gegaan voor zonnebril... Stap ik op en wil ik hem ff draaien op de stoep, driekwart draai gemaakt shiet hij in neutral :S ding valt gelijk naar binne, ik kon hem staande houden etc. maar autos voor t stoplicht keken wel naar me :(

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

martin2005 schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:38:
[...]

Dit roept volgende keer om een foto.... jouw GSM kan toch ook pics maken!
1-0 voor jou. Dom dom dom had ik moeten doen hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 08:38
o, o, o.

Wat was dat een lekker ritje op de motor. Perfect weer. 8)
Zonnetje en niet te warm zodat je je lederhosen uitzweet.

* Willem erg blij met gereviseerde moto :) :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UqB0oUocbzRxeBflKX9CzjwP/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7m3J6I9HZgcgl1sXSFlchQ8h/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ziet er goed uit Willem! Vertel is wat meer over het verhaal hier achter, allemaal zelf gedaan? Wat is er allemaal vervangen/ opgepoetst / afgesteld etc.

Story, or it didn't happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:10
(jarig!)
Ik zag de afgelopen dagen twee mensen voorbij komen die een Zumo gekocht hebben, ik ben wel benieuwd naar wat eerste gebruikerservaringen. Ik gebruik nu nog mijn telefoon als navigatie, dat gaat opzich prima maar ik ben wel benieuwd hoe een speciale motor-oplossing functioneert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

DRAFTER86 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:50:
Ik zag de afgelopen dagen twee mensen voorbij komen die een Zumo gekocht hebben, ik ben wel benieuwd naar wat eerste gebruikerservaringen. Ik gebruik nu nog mijn telefoon als navigatie, dat gaat opzich prima maar ik ben wel benieuwd hoe een speciale motor-oplossing functioneert....
Heerlijk! :)

Heb alleen handsfree bellen nog niet gebruikt maar vind het nu al een verademing. Lekker muziekje op, * houdt over 200 meter links aan naar de Dorpstraat *, muziekje verder. * minder snelheid, vaste radarcontrole * muziek gaat weer verder.

Als het goed weer is ga ik eens echte routes rijden >150km in de hollandse provincies.

Heb alleen maar 1 deel van de software kunnen activeren, weet even niet welk deel, maar daar moet k nog achteraan.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 07-04-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik gebruik de mijne nu al een hele poos (jaar ofzo) en ben er erg over tespreken..
In combi met een BT headset op helm.

Af en toe verliest hij wel de BT verbinding, maar dat is het enige probleem dat ik er mee heb.

Ik gebruik de Zumo ook in de auto en dat werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 09:47

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

arghh gezakt voor theorie, 1 fout te veel. Ligt het nou aan mij of is de plaats op de weg voor de moter altijd zoveel mogelijk in het midden :'(

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-10 03:22
Links van het midden ;)

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Precies ja, dus als je bij invoegen helemaal rechts aanhoud is de plaats van invoegen onjuist ;)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

_Apache_ schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:56:
[...]

Heerlijk! :)

Heb alleen handsfree bellen nog niet gebruikt maar vind het nu al een verademing. Lekker muziekje op, * houdt over 200 meter links aan naar de Dorpstraat *, muziekje verder. * minder snelheid, vaste radarcontrole * muziek gaat weer verder.

Als het goed weer is ga ik eens echte routes rijden >150km in de hollandse provincies.

Heb alleen maar 1 deel van de software kunnen activeren, weet even niet welk deel, maar daar moet k nog achteraan.
Mail of DM mij dan ff want ik had ook wat gehannes met activeren. Mapsource al geiinstalleerd?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

ROFLASTC schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:53:
[...]

Mail of DM mij dan ff want ik had ook wat gehannes met activeren. Mapsource al geiinstalleerd?
Mapsource heb k staan, maar daarin heb je twee delen die geactiveerd moeten worden. Ik meen de EU map en nog iets, maar die laatste kan k maar niet activeren, laadt binnenkort wel even weten, zit nu op werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

_Apache_ schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:17:
[...]

Mapsource heb k staan, maar daarin heb je twee delen die geactiveerd moeten worden. Ik meen de EU map en nog iets, maar die laatste kan k maar niet activeren, laadt binnenkort wel even weten, zit nu op werk.
Het is mij onderhand gelukt om alles te activeren. Heeft te maken met updates, volgorde van downloaden en dat je echt niets anders open hebt staan terwijl het programma draait.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:18
Ik ga komende maand mijn AVB aanvragen en ook gelijk mijn theorie.

Ik heb een tijd terug gelest en iets minder lang geleden weer 1 les gehad, toen kreeg ik te horen dat ik mijn AVB moest aanvragen en 2-3 weken vantevoren even een paar lesjes moest nemen. Gaat er nu van komen dus.

Iemand toevallig enig idee hoe de wachttijden zijn nu? Beginnen vast hard op te lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ghostrider schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:25:
[...]

Precies ja, dus als je bij invoegen helemaal rechts aanhoud is de plaats van invoegen onjuist ;)
Je moet je plaats op de weg gewoon zó kiezen dat een andere weggebruiker niet in de verleiding wordt gebracht om op hetzelfde baanvak langs je te komen rijden.

In de praktijk: Op een tweebaansweg zonder geschijden rijbanen rijdt je tegen de weg-as aan, tenzij er een tegenligger naderd (én dat leren ze je dan weer tijdens een VRO cursus in verband met het overzicht wat daar groter door wordt), alleen volgens de theorie moet je dan "iets" links van het midden van jouw weghelft rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

ROFLASTC schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:25:
[...]

Het is mij onderhand gelukt om alles te activeren. Heeft te maken met updates, volgorde van downloaden en dat je echt niets anders open hebt staan terwijl het programma draait.
Het is me nog niet gelukt om CitySelect te activeren, welke code heb ik nodig voor de "Productcode/Couponcode: " als k dit op https://my.garmin.com/maps/unlockMaps.htm probeer te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 16:30

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb sinds kort een BMW Navigator III (Garmin 2820) en dat bevalt prima. Ik heb 'm voor €200 (!) van Marktplaats opgeschept en daarnaast heb ik van de 50% actie van Autocom gebruik gemaakt en een Active Plus Duo Kit gekocht. Ik wilde eerst zo'n Cardo BT ding halen, maar die moet je steeds opladen. Die Autocom zit onder het zadel op de accu aangesloten en maakt via BT contact met de GPS en de Garmin verbindt weer door met de telefoon. Kan ook nog een iPod en een portofoon op voor B2B.

Maar het GPS gedeelte is het belangrijkste en dat werkt feilloos. Ik heb er OnRoute bij zodat ik makkelijk leuke routes kan samenstellen en downloaden in andere formaten. Ook kun je daarmee de route previewen op Google Earth. Ook leuk.

Ik vind een GPS op de motor veel zinvoller dan in een auto. In de auto kun je iets makkelijker met een kaart op schoot even snel kijken; met de motor vind ik het vreselijk gevaarlijk om op een kaart te gaan kijken tijdens het rijden. Vooral omdat je steeds die 2 pootjes nodig hebt om te rijden. Dus alleen daarom al vind ik het de investering waard. Een collega heeft een Zumo, zonder headset oid; hij rijdt puur op het tekeningetje en dat gaat ook prima. Het rijdt zoveel relaxter met zo'n ding...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

_Apache_ schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 19:00:
[...]

Het is me nog niet gelukt om CitySelect te activeren, welke code heb ik nodig voor de "Productcode/Couponcode: " als k dit op https://my.garmin.com/maps/unlockMaps.htm probeer te activeren?
City select?

Dat werkte bij mij gelijk. Ik heb de 2009.10 kaart ge-activeerd met de unlock code van het gele bonnetje. Daarna de map update naar versie 2009.12 dmv de site.

Wat ik daar deed is eerst het Device ID en Unit serial number invoeren, daarna klikken op sleutels verzenden. vervolgens in Mapsource onder hulpprogrammas de kaart producten beheren en de sleutels invoeren als je een vergrendeld product wilt toevoegen. De sleutels kun je vinden via de eigenschappen van de vergrendelde producten als je ze online hebt laten toezenden.

Ik vind het wel een onoverzichtelijk gedoe om dat allemaal functionerend te krijgen. Ik heb btw de nederlandse versie geiinstalleerd en ik kan in Mapsource steden vinden door onder "zoeken" een "plaats"op te geven zoals Den Haag

[ Voor 12% gewijzigd door ROFLASTC op 07-04-2009 20:04 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:00:
[...]
Ik vind het wel een onoverzichtelijk gedoe om dat allemaal functionerend te krijgen.
En het is allemaal moeite voor niets, want er zijn nog steeds keygens voor die software te krijgen...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 09-10 20:30

Bergie

Lekker belangrijk...

* Bergie is ook nog lekker aan het lessen :)

Gisteren achtjes gedaan, lopen met de motor (makkie :P), wegrijden uit parkeervak en de precisiestop.

Ik heb alleen nog steeds de neiging om het schuin laten vallen van de motor als onnatuurlijk te behandelen dus die krappe bochtjes gaan nog niet super :P

Kwestie van ervaring hoop ik maar :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

mphilipp schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:56:
[...]

En het is allemaal moeite voor niets, want er zijn nog steeds keygens voor die software te krijgen...
Uiteraard maar de ene keer dat ik er 545 euro voor neer heb gelegd wil ik het wel helemaal legaal doen en wil ik dat het werkt :P

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

Afgelopen weekend eens test gereden op een gasgas 450, loopt erg goed!

Met op de achtergrond mijn vertrouwde olieboot :+

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/rkdizn.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 07-04-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

JdM schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:05:
Afgelopen weekend eens test gereden op een gasgas 450, loopt erg goed!
is die met stuurdemper?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Bergie schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 21:23:
* Bergie is ook nog lekker aan het lessen :)

Gisteren achtjes gedaan, lopen met de motor (makkie :P), wegrijden uit parkeervak en de precisiestop.

Ik heb alleen nog steeds de neiging om het schuin laten vallen van de motor als onnatuurlijk te behandelen dus die krappe bochtjes gaan nog niet super :P

Kwestie van ervaring hoop ik maar :)
het laten kantelen van de motor vind ik juist natuurgetrouw voelen. maar aan dat best zo zijn dat ik vrij veel fiets en ook met afdalingen mijn fiets vrij plat durf te leggen. (Race Fiets).

De fiets is wel stukken lichter :+ maar bochten maken voelt het zelfde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Laatst online: 29-09 22:15

DSK

boeiend...

Een kleine vraag over het onderhoud...
Heb een Yamaha FZ6, vorig jaar in juni gekocht met 160km op de teller (iets met vorige eigenaar en zn vrouw :))
na 1000km is de olie & oliefilter vervangen geweest.
zo'n 5000km verder (6000 dus) is er opnieuw een klein onderhoud gebeurd. (eind augustus voor zover ik kan terugvinden).
Ondertussen ben ik verhuisd en kan ik dus niet meer naar mn normale dealer gaan (die perfect werk leverde).
Nu staan er +-11000 op de teller en is mn fiets binnen bij een andere (officiële) dealer voor een klein onderhoud.

Maar wanneer moet ik op klein/groot onderhoud en wat is het verschil precies? Klein is het vervangen van de olie en de filter veronderstel ik? ook remvloeistof of iets anders?
Heb de handleiding al volledig doorgespit maar ik kijk er precies over (of het staat er niet in).

Alvast bedankt voor een antwoord.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
- Kontaktpunten vervangen en controleren of er veel vonkvorming is. Als dat zo is dan vervang ik tevens de condensator
- Bougies vervangen
- Motorolie en oliefilter vervangen
- Versnellingsbak olie vervangen
- Olie in cardanas en achteraandrijving vervangen
- Luchtfilter vervangen en controleren op overmatige olie vervuiling die veroorzaakt kan worden door een defect overdruk ventiel bovenop het blok of door slechte zuigerveren wat teveel druk geeft in het carter.
- Achterwiel verwijderen en splines controleren en invetten. Remschoenen controleren.
- Remschijven controleren op inscheuren (hoorbaar door tegen de schijf te tikken). Remblokken controleren.
- Remolie vervangen (reservoir onder de tank) en kabel tussen remcilinder en handle controleren
- Remolie niveau schakelaar controleren door kontakt aan te zetten met de dop van het reservoir.
- Koppelingskabel controleren, vooral bij de handle
- Speling op balhoofd controleren door de voorpoten te bewegen met de motor op de middenbok.
- Achterbrug speling controleren door het achterwiel zijdelings te bewegen met de motor op de middenbok.
- Profiel op de banden controleren
- Smeernippels doorsmeren. (Zijstandaard, koppelingshefboom, achterbrug)
- Oliedruk lampje controleren (gebeurt eigenlijk bij elke start)
- Verlichting nalopen. Koplamp dim- en grootlicht, richtingaanwijzers voor en achter, remlicht op voor en achterrem, achterlicht.
- Accu controleren op vloeistofpeil en met de zuurweger nawegen van elke cel.

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

DSK schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:56:
Heb een Yamaha FZ6, vorig jaar in juni gekocht met 160km op de teller (iets met vorige eigenaar en zn vrouw :))
zo'n 5000km verder (6000 dus) is er opnieuw een klein onderhoud gebeurd. (eind augustus voor zover ik kan terugvinden).
Ondertussen ben ik verhuisd en kan ik dus niet meer naar mn normale dealer gaan (die perfect werk leverde).
Nu staan er +-11000 op de teller en is mn fiets binnen bij een andere (officiële) dealer voor een klein onderhoud.

Maar wanneer moet ik op klein/groot onderhoud en wat is het verschil precies? Klein is het vervangen van de olie en de filter veronderstel ik? ook remvloeistof of iets anders?
Heb de handleiding al volledig doorgespit maar ik kijk er precies over (of het staat er niet in).

Huh, is het bij yammie niet om de 10 dan? Bij een r1 (vanaf 2005 geloof ik) is het om de 10000km. Bij een r6 van 2003 en later ook dacht ik (iig 2005 en later)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DSK schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:56:

Bij Yamaha ligt het interval voor beurten op 10.000 KM en niet op 6.000 KM (zoals bij de meeste andere merken). ;)

FZ-6 N 2004 manual als voorbeeld, hoofdstuk 6 is helemaal aan het onderhoud gewijd, en er staat exact in wát te doen.

Yamaha manuals kun je overigens hier gewoon ten alle tijden gratis downloaden op de officiële Yamaha site 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 07-04-2009 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Hmm.. als dat zo is ga ik mooi men afspraak bij de dealer verzetten mijn FZS600 word al zo rustig opgereden en doe zelf al veel mini onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ghostrider schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:25:
Ik heb geleerd dat je bij het uitvoegen juist wel rechts moet rijden, dus rechts naast de pijlen zeg maar. Dat vind ik overigens niet prettig dus rijd ik eigenlijk altijd langs de verticale streep van de pijl en óver het kopje van de pijl.

Snappen jullie het nog? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
saviour schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:58:
[...]
Ik heb geleerd dat je bij het uitvoegen juist wel rechts moet rijden, dus rechts naast de pijlen zeg maar. Dat vind ik overigens niet prettig dus rijd ik eigenlijk altijd langs de verticale streep van de pijl en óver het kopje van de pijl.

als je afslaat over de nek vd pijl rijden, anders links naast de schaft vd pijl rijden. Zo is het mij geleerd.
In praktijk pas ik mijn positie nogal eens aan, afhankelijk van het verkeer.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

Heb ik eigenlijk niet op gelet, weet ook niet of gasgas dat wel heeft... Honda wel op de crf maar gasgas weet ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Edit: dat was het verkeerde topic.

Ik heb Tyl even gesproken op zandvoort :Y

[ Voor 72% gewijzigd door M3rcury op 08-04-2009 21:16 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
_Apache_ schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:52:
@ Tylen, die van Noordwijk. Binnenkort is met de Zumo een boulevard ritje maken, katwijk, noordwijk, hups richting Den Helder.
@ Komkommer : Idd, het oog voedt de vergevingsgezindheid. O-)
Doet ff melden als je dat van plan ben want dan haak ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

saviour schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:58:
[...]

Ja lijkt mij heel logisch, je kan gewoon de regels aanhouden van het voorsorteren op een 1 richtingsweg.

heb me theorie boek B er maar weer bijgepakt, ding voor A is bagger

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M3rcury schreef op woensdag 08 april 2009 @ 21:15:

ah hoe was dat?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ROFLASTC schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 21:26:
[...]
Uiteraard maar de ene keer dat ik er 545 euro voor neer heb gelegd wil ik het wel helemaal legaal doen en wil ik dat het werkt :P
Ik bedoelde ook niet dat je het illegaal moet gebruiken, maar meer dat Mapsource het zo moeilijk maakt om kopiëren tegen te gaan, en het helpt geen reet. Het enige dat ze bereiken is dat ze het mensen erg moeilijk maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 18:37

charrel

Cortisol4life..

Oi, net m'n gedurende 4 maanden iig. trouwe xr600 verkocht en ga zaterdag wat serieuzer offroad speelgoed op halen. Een drz400e uit 2004, met athena 440cc kit, yoshi demper + bochten, renthal stuur en 5cm stuurverhogers >:)
Leuk bommetje op wielen, alleen achterband en ketting + tandwielen zijn aan vervanging toe. Maar dat komt wel ergens verder op in de maand.
drz400e, plaatje is te groot. :+

Toch wel raar om het motortje nu al weg te zien gaan, we hadden het goed samen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 08-04-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

M3rcury schreef op woensdag 08 april 2009 @ 21:15:

*O* Was kort he hahaha. Pokke weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Tylen schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:55:
[...]

*O* Was kort he hahaha. Pokke weer :P
Ja, was gelukkig met het koekblikje gekomen. Helaas is een goede vriend van mij onderuit gegaan ;(

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Francis schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:48:
[...]

Ik rij al jaren auto en heb geen moeite ermee, het zit hem meer in het niet "in controle zijn".
Ik bepaal niet zelf waarheen en hoe en wanneer ik rij of stop.
Anonimiteit is niet relevant, alleen doordat het bij mij als eerst op mijn darmen slaat is het voor mij belangrijk (zeker in het begin) dat ik zelf kan bepalen wanneer er gestopt moet worden en dat ik altijd in de buurt van een WC ben (dit is slechts psychologisch, het is niet zo dat ik direct aan de race :) kak ben oid).
Dus ga ik met instructeur afspreken dat we in het begin lekker in mijn eigen woonplaats blijven rijden en dan vanzelf gaan uitbreiden. Gaat mogelijk wat extra kosten (ik heb in Brasil jaren motor gereden, dus dat kan ik wel), maar het zij zo.
Leuk trouwens dat iedereen meedenkt, jullie zijn lief! O+ :>
Schroom niet om te vragen trouwens, ik heb geen geheimen omtrent mijn fobie :)
Goed, gisteren bij rijschool geweest en gebabbeld met rijlesgeefdude, de eerste 3x 2uur lessen krijg ik alleen, wel extra betalen maar het is niet anders, goed gevoel erover en eind deze maand of begin mei begin ik met lessen d:)b *O*.
Mag gelijk op nieuwe motoren op stap, de nieuwe Yamaha XJ6 ABS.
Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha-motor.nl/Images/2009-XJ6-colour-white_prv_tcm42-280419.jpg
:Y d:)b :*)

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Francis schreef op donderdag 09 april 2009 @ 09:45:
[...]

Goed, gisteren bij rijschool geweest en gebabbeld met rijlesgeefdude, de eerste 3x 2uur lessen krijg ik alleen, wel extra betalen maar het is niet anders, goed gevoel erover en eind deze maand of begin mei begin ik met lessen d:)b *O*.
Mag gelijk op nieuwe motoren op stap, de nieuwe Yamaha XJ6 ABS.
[afbeelding]
:Y d:)b :*)
top man.. succes.

ik heb a.s. zaterdag om 13:00 weer les..
week erop kan ik niet zal dus kijken of ik door de weeks in de avond kan en die week er op wil ik kijken of ik 2x per week kan gaan lessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

M3rcury schreef op donderdag 09 april 2009 @ 00:55:
[...]

Ja, was gelukkig met het koekblikje gekomen. Helaas is een goede vriend van mij onderuit gegaan ;(
Oesj, what happend? Ik heb maar twee sessie's kunnen rijden van de 10 :( De motor schakelde vanaf het begin al niet goed op :( Daarna begon het te regen en had wel regenwielen gestoken maar had geen zin om te wennen aan de motor terwijl hij niet goed opschakeld en dan ook nog in de regen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Laatst online: 29-09 22:15

DSK

boeiend...

wimmel_1 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 23:42:
[...]

Bij Yamaha ligt het interval voor beurten op 10.000 KM en niet op 6.000 KM (zoals bij de meeste andere merken). ;)

FZ-6 N 2004 manual als voorbeeld, hoofdstuk 6 is helemaal aan het onderhoud gewijd, en er staat exact in wát te doen.

Yamaha manuals kun je overigens hier gewoon ten alle tijden gratis downloaden op de officiële Yamaha site 8)
Heb het gevraagd aan de dealer gisteren bij het ophalen (officiële Yamaha dealer) en die zei me dat recent het schema van Yamaha is aangepast.

5000 klein
10.000 klein
15.000 klein
20.000 groot
25.000 klein
enz...

Mn vorige dealer zei me ook dat ik om de 5000km nieuwe olie moest hebben.
Kan ik dit nu geloven? want volgens mij kan ik prima 10.000 doen met olie, ik doe bijna dagelijks 200km en dus niet constant koud/warm/koud/warm/...
Volgens mij spreken ze vooral in hun eigen voordeel...

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat ze bij Yamaha zélf gewoon een beetje uit hun nek lullen en dat die onderhoudschema's die ze zélf vermelden gewoon uit hun grote teen ontsproten zijn :+

edit:
Óf de drukker van die manuals heeft gewoon maar random wat getallen in dat boekje gekliederd .... dat zou natuurlijk ook nog kunnen ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Will_M op 09-04-2009 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Om nou iedere 5000 KM de olie te vervangen lijkt mij wat overdreven. 10.000 KM moet toch gemakkelijk kunnen. Ik houd voor mijzelf 1 keer per jaar aan en dan zal ik iets van 10 - 12.000 KM rijden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Tylen schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:02:
[...]

Oesj, what happend? Ik heb maar twee sessie's kunnen rijden van de 10 :( De motor schakelde vanaf het begin al niet goed op :( Daarna begon het te regen en had wel regenwielen gestoken maar had geen zin om te wennen aan de motor terwijl hij niet goed opschakeld en dan ook nog in de regen ;)
Als je echt wilt weten wat er gebeurt is dan zeg ik dat liever via msn. Dat hoeft niet op internet te komen ;)

Maar niet goed schakelen? Heb je er een quickshifter ofzo op? en zit er nieuwe olie en rotzooi in.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

DSK schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:11:
[...]

Heb het gevraagd aan de dealer gisteren bij het ophalen (officiële Yamaha dealer) en die zei me dat recent het schema van Yamaha is aangepast.

5000 klein
10.000 klein
15.000 klein
20.000 groot
25.000 klein
enz...

Mn vorige dealer zei me ook dat ik om de 5000km nieuwe olie moest hebben.
Kan ik dit nu geloven? want volgens mij kan ik prima 10.000 doen met olie, ik doe bijna dagelijks 200km en dus niet constant koud/warm/koud/warm/...
Volgens mij spreken ze vooral in hun eigen voordeel...
Het kortste interval is van suzuki met olie wisselen, en dat is bij 6000km (en dan 12, 18 enz) Kawa is dacht ik 1x in de 12k olie wisselen (maar wel 1x in de 6k onderhoud) En honda weet ik niet uit mijn hoofd. Aprilia is bij de nieuwere modellen zelfs pas bij 20k aan de beurt met olie.

Yamaha is 100% zeker om de 10.000km een beurtje.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

M3rcury schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:48:
[...]

Als je echt wilt weten wat er gebeurt is dan zeg ik dat liever via msn. Dat hoeft niet op internet te komen ;)

Maar niet goed schakelen? Heb je er een quickshifter ofzo op? en zit er nieuwe olie en rotzooi in.
Dacht eerst ook teveel olie, maar dat was precies geoed allemaal. Nee geen quickshifter. Maar er zit beetje speling op de as die de versnellingsbak ingaat. Als hij naar binnengedrukt word pakt hij niet de veolgende versnelling. Als de as naar buiten getrokken word pakt hij hem wel. Zaterdag word hij onder garantie gerepareerd. Komt dus allemaal wel goed.

In de alle eerste sessie van de de in de Hugenholtz ging er een 1198 vanaf. De beste man had 45 kilometer op de teller. En het is niet dat hij niet kan rijden, (rijd niet voor niets in groepje 4) maar denk toch beetje vergist in het koppel van zo'n ding. Anyway, hij was not amussed. Motor terug op de kar, en direct terug naar de dealer. :'( :'(

[ Voor 20% gewijzigd door Tylen op 09-04-2009 12:03 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.