Knuckleheads

Alle 'legacy' motoren van HD worden nu volop in replica gemaakt. (knucklehead, panhead, en ironhead vooral. Shovelhead heeft iets minder verzamelwaarde, en daar zijn er nog genoeg van) Dus exact dezelfde onderdelen en looks, maar gewoon recent geproduceerd. Bij de vroege knucklehead was er ook een probleempje met olie-routing. In de replica is dat gewoon opgelost. Ik weet dat dit ook een compromis is, maar hier betreft het op z'n minst helemaal dezelfde motor (itt de 'new' triumph waar je niet zo'n voorstander van was

) Originele onderdelen vinden is echt moeilijk. Ik vermoed dat die WLA van jouw pa ook wel voor een zeker percentage nieuwe onderdelen bevat, vooral voor de versnellingsbak durf ik gokken
Dus gewoon zo'n knucklehead + frame in een 'crate' kopen, en beginnen sleutelen. (v-twin manufacturer) Ook van de laatste echte Indian (chief) verkopen ze de motor als replica. (zoek op kiwi indian) Het voordeel is dat je de oorspronkelijke techniek plus ontwerp hebt, maar eventueel wel met moderne materialen en gietprocessen. Damn, dat is echt iets waar ik lang mee in m'n hoofd zit, maar ik heb er nu gewoon niet de plaats of de tijd voor. (en geld) ...

Dat hangt helemaal af van de motor die je zoekt. Een jaren '40 Vincent Black Shadow zal waarschijnlijk boven je budget zijn

Maar ik vermoed dat je niet zo oud wil gaan, en iets moderner zoekt van na de jaren '70 (intrede van de 'moderne' motor, schijfremmen en zo) Zo'n CB is niet zo duur zoals je kan zien in de links van 'komkommer' hierboven. De rest is kwestie van geduld en de beurzen aflopen naar de juiste onderdelen. (of internet)
Een CB750, werkend maar in de motteballen (aantasting van de coatings, nieuwe paintjob nodig, kleine revisie) kan je wel krijgen voor 750 max.
Een honda goldwing van de eerste generatie (1975-1976) gaat rijdend en gereviseerd voor ongeveer 1800 euro. Dus wel degelijk betaalbaar. En die honda goldwing uit '75 is echt niet de kolos die het nu geworden is. Dat was toen echt een 'foute' motor. Een beetje zoals een geblindeerde bmw of chrysler. Heerlijk, en in die periode ook totaal 'van de pot gerukt' met een 1L viercilinder boxer. Totaal trillingsvrij en soepel als een naaimachientje. Echt een genot om te hebben. Als ik ooit een collectie 'classics' aanleg, dan moet deze er zeker bij. Naast een CB, kawa Z900, oude harley en oude triumph.
Maar waar vind je zo'n vastloper of klassiekers?
Je kan het best eens rondkijken waar er in je buurt beurzen georganiseerd worden voor (klassieke) motoren. (old timer beurs/motorbeurs/classic beurs, enz...) Daar gaat iedereen naar toe die nog eens iets op de kop getikt heeft, een erfenis, barn find, iets waar ze zelf aan begonnen zijn maar niet meer af krijgen, noem maar op. Ok, jij bent dan niet de eerste die het zelf vindt, maar het is wel de gemakkelijkste manier. Want daar wordt alles samengebracht op één beurs en heb je maar voor het kiezen.
Feit is wel dat de jaren '60 en '70 stilletjes aan opdrogen en dat alles daarvan al verkocht of gerestaureerd is. Ging je 10 jaar geleden naar een beurs, dan vond je nog oude guzzi's/triumphs/harleys om te restaureren. Nu vind je dezelfde, maar dan helemaal pikfijn in orde voor de hoofdprijs. (10.000+ euro soms)
Het is een beetje opgeschoven, maar je vind er zeker nog goede en interessante jaren '80 motoren voor betaalbare prijzen. Voor 1500-2000 neem je zeker iets mee wat al gewoon rijdbaar is. Dus iets waar je zelf nog wat werk in moet steken moet wel voor minder dan 1000 mogelijk zijn. Reken dan nog eens 500-1000 in het ergste geval voor restauratie. (het voordeel van het zelf te doen, is dat je zeker weet dat het goed is gedaan. Dat je de motor in en uit helemaal kent. En het geeft een warm gevoel als je weet dat elk onderdeel door jouw handen is gegaan. De band met de motor is gewoon groter

)
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 17-02-2009 16:46
]