M3rcury schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:24:
[...]
Mijn ervaring is, dat bijna alle merken die aangeven dat ze waterdicht zijn, het niet zijn (behalve de dingen met goretex) het is allemaal wel waterdicht tot een bepaalde hoogte, kom je in een stortbui terecht, dan lekt het vaak door de naden heen. Jammer genoeg geven weinig merken er echt garantie op. Goretex wel 2 jaar op waterdichtheid geloof ik.
Goretex is inderdaad redelijk zeker waterdicht, mits je het goed onderhoud > op tijd wassen dus zodat het membraam niet verstopt raakt. Wat ze toen bij Termaat zeiden is dat hij bv. na 8-9uur wel wat door kan gaan laten. Maar wanneer rijd je 8-9u non stop door regen?
Die nieuwe stof van goretex, goretex XCR lijkt me helemaal ideaal. Buitenste laag is dan de waterdichte laag. Dus je krijg geen verzopen jas, zo eentje die dan nog wel waterdicht is maar zo zwaar is van al het water dat de buitenste laag opgezogen heeft. Laat staan dat die nog warm is....
Maar die jassen vallen wat in de "duurdere" prijsklasse. Maar dat is maar hoe je er tegen aan kijkt.
Er zijn een aantal merken die de goretex laag als losse binnenjas erbij hebben. Niet echt ideaal dus als je het nog warm wilt hebben.
Wat ze bij rob's accesoires en termaat vertelden is dat ze nog nooit een spidi jas hebben teruggehad die niet meer waterdicht is.
M'n 2e jas was ook een spidi met h2out membraam, ding is 7 jaar oud. En nog steeds keurig waterdicht. Ook nog na 2 volle dagen regen, waar we gemiddeld 500km in reden, en met de meest vreselijke stortregens. Stof ziet er op zich ook nog erg goed uit, enige wat er gebruikt uitziet is de rand op de kraag.
Reden voor mij om dus gewoon weer een spidi jas te kopen. Die tevens ook gewoon weer keurig waterdicht is. Getest tijdens 988km richting Christiansand in Noorwegen waarbij het net even na de afsluitdijk begon te regenen en het in het Setesdal in Noorwegen pas ophield ........
(Rest van de 2,5weken minimaal 22c en dikke zon gehad, dus die regen op de heen weg was snel vergeten!)Revit maakt op zich heel mooi spul, zeker die jassen met 3 lagen lijken me ideaal. Ware het niet dat het niet echt werkt als geen van de 3 lagen waterdicht is. Op het GS forum liep ook een topic voor revit, daar waren ook een hoop garantie gevalletjes met het niet waterdicht zijn.
Bij m'n vriendin ging ie gewoon steeds op de naden lekker, elke liner weer
[
Voor 27% gewijzigd door
charrel op 25-10-2008 21:59
]