Ja zo'n motor hangt natuurlijk af van wat jij wil, voor elk budget is wel een motor te vinden.aaajeetee schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:08:
Mijn vraag is dus: zal ik er wel of niet een aanschaffen? Als ik er een aanschaf wil ik ook een goeie: geen afgeragde bak van 20jaar oud. Dit omdat ik best wel wat kilometers maak.
Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven, want ik weet het niet.
Wellicht kunnen jullie me ook een indicatie geven van de kosten per maand (verzekering, wegenbelasting) en een gemiddeld verbruik?
Alvast bedankt
Even er van uitgaande dat je een sportievere motor wil:
Een leuke 600cc 4cyl. uit japan haalt, Suzuki bandit / Yamaha Fazer, moet je al rond de 3000-4000 kunnen vinden. Dit zijn redelijk probleemloze motoren waar je ook in het weekend nog leuk mee kunt rijden.
Een CBR, ZXR of GSXR zijn normaal gesproken wat duurder, wil je een voordelige supersport kun je eens zoeken naar een yamaha thundercat of suzuki rf600. Die 2 zijn een beetje ondergewaardeerd da's wel merkbaar in de prijs.
Wil je nog voordeliger rijden kun je uitkijken naar een Yamaha Diversion. Leuke tip voor woon-werkverkeer is wellicht een Honda NTV, dat ding als ik me niet vergis een cardan-as, niet zo'n lompe ketting die je na elke regenbui moet gaan smeren...wel zo handig bij dagelijks gebruik.
Qua verbruik zullen deze fietsen wel tussen de 1 op 16 1 op 18 kunnen rijden (afhankelijk van je rechterhand natuurlijk).
Wegenbelasting voor een motor is peanuts, zou niet eens eens weten wat ik betaal daaraan, dacht zo'n 50 euro per jaar. Verzekering is in het begin even schrikken, maar zoek een verzekering die je no-claim bonus van de auto laat overnemen, dan moet je zo'n fiets voor rond de 250 per jaar WA+ (dus incl. diefstal) verzekeren.
Wat je je wel moet realiseren dat je ook natuurlijk meer slijtage aan je motor krijgt, oa. je banden. Elke dag 60km. autoweg is niet echt denderend voor een setje sportbanden, die zijn binnen de korste keren vierkant, het middenvlak is dan plat gereden ipv. rond. Dat merk je als je eens lekker wil gaan toeren en in een keer merkt dat je motor niet meer zo makkelijk stuurt.
Ook zoals ik al zei, je ketting, zo'n ding kan niet tegen regen, dus die moet je regelmatig smeren en schoonmaken. Voor de rest zal de slijtage gewoon sneller gaan want meer kilomters.
Let bij het aankopen dus extra goed of dure onderdelen als remschijven (3-500 euro voor setje aan voorkant) of een kettingset (rond de 300 euro) in orde zijn of al zijn vervangen, setje banden is ook al snel een 2-300 euro.