Ik ga me niet mengen in de discussie over ABS denk ik, daar blijf je anders over bezig.
Echter zie ik wel enkele uitspraken die niet kloppen.
Zoals deze hierboven en deze hier beneden :
De een zegt dat je over de kop gaat en de ander weer dat je meteen op je bek gaat.
Ik zeg dit:
Over de kop ga je alleen als je perfecte banden (lees: slicks) op een superdroog en stroef asfalt (lees: circuit) hebt en druk uitoefend op je stuur tijdens het remmen.
Mis je 1 van deze drie ingrediënten dan slipt je voorwiel gewoon door.
Met die conclusie kom je dan op het volgende punt:
Je voorwiel slipt gewoon door en dat kan heel lang duren, sterker nog, ik beweer dat je tot stilstand met een geblokkeerd wil zou kunnen rijden (ook wel afhankelijk van de meest ideale omstandigheden).
Ik heb de volgende zaken al aan den lijve ondervonden:
-Bij 120 km/u VOL in de voorrem> blokkerend wiel> +/- 35 meter glijden over het voorwiel> rem los> opnieuw opbouwen> stilstaan> broek verschonen

(was ten tijde van een anti-slip cursus op de motor) deze oefening was de bedoeling, dus geen foutje op de snelweg o.i.d.
-Mensen die met ABS sneller stil staan dan zonder, maar andersom heb ik ook gezien.
-Mensen die zichzelf bij 100 km/u DIRECT onderuit remmen (tijdens KGI-cursus)
-Mensen die remsporen met het voorwiel trekken van enkele meters, zonder dat de motor ook maar een beetje uit balans raakt (dit zie ik regelmatig tijdens het oefenen van de remproef, sterker nog, ik doe het weleens voor)
Conclusie: je kunt geen conclusies trekken, het ene moment val je, het andere moment blijf je rechtop als je voorwiel slipt. Ik weet wel, omdat ik het regelmatig voordoe, dat je gecontroleerd je voorwiel kunt laten slippen bij een noodstop (in de praktijk werkt dat helaas niet zo, één ruk aan je stuur en je ligt).
Het enige harde feit dat er wat mij betreft ligt is dat je niet over de kop gaat. Ofwel je wiel blokkeerd, ofwel je remt niet hard genoeg. Hoogstens genoeg om je achterwiel een metertje maximaal los te krijgen).
Nog een conclusie: Kein stress mit ABS

ik ZWEER erbij