Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.520.329 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

sewer schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:10:
Die vent zei zelf dat het maar een gok was, hij kon zelf niets aan zien. Toen dat ding begon te ratelen kon ik gewoon nog 'rustig' afremmen en stoppen langs de kant, hij liep volgens mij nog gewoon stationair toen ik hem uitzette. Maar goed, ik zal maandag ofzo wel meer weten :)
was het niet je koppeling die ratelde O-)

:+

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Vastslaan hoeft niet noodzakelijkerwijs. Als de distributieriem/ketting het begeeft, gaan de zuigers en de nokkenas+kleppen onafhankelijk van elkaar bewegen. Dat levert op:
- Vreselijk onregelmatige loop. Inlaten die als uitlaat gaan werken en andersom. Vermogen valt terug naar 0, geluid is een drama, zuigers lopen zeker wat schade op. Met wat pech loopt je hele blok in de soep (afbrekende zuigerstangen enzo) maar vaak valt dat wel mee.
- Kleppen die op 't verkeerde moment op de verkeerde plek zijn en dus geramd worden door de zuiger. Met wat geluk alleen schade aan kleppen, met wat pech afgebroken klepstelen, kromme kleppen, en als gevolg daarvan allerlei schade aan cylinderkop
- Bij distrubutieketting: rondslaande ketting in blok. Niet prettig. Bij riem valt dat mee.

Van stationair doorlopen is dan zeker geen sprake. Jouw verhaal klinkt meer alsof er iets is afgebroken in je blok, al snap ik dan niet helemaal waarom de startmotor niks doet. Dat laatste wijst op ofwel volledig vastgelopen blok, ofwel electrisch probleem.

Maargoed, misschien heb je geluk en is bijvoorbeeld je startkoppeling vastgeslagen. Dat is eigenlijk 't enige scenario dat ik kan verzinnen dat helemaal klopt met je verhaal. Maar op afstand is dat lastig beoordelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pooh op 02-07-2008 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:29

rimpeldinky

nani?

of een electrostoring (weet niet hoe oud het blok is) dan zou hij ook qud kunnen gaan lopen en niet meer starten

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je blok vast slaat staat je achterwiel ook meteen stil (als die in de versnelling staat)

distributie riem roepen ze gewoon altijd als ze zo gauw geen oorzaak kunnen vinden bij de anwb volgens mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:33
Achterwiel blokkeerde niet en hij remde ook niet op de motor af, volgens mij reed ie vrij normaal behalve dat er een keihard ratelend geluid uitkwam :P Tenminste, inhoeverre je dat nog kan inschatten in die tien seconden voordat ik hem aan de kant uitzette.

En nee, het was niet het geluid van de koppeling, zo noob ben ik gelukkig ook weer niet :P

edit:
Trouwens, bedenk me net dat me nog iets opviel, ik heb hem zo'n 500 meter terug moeten duwen naar een terras, en gelukkig was een groot gedeelte 12% omlaag, zodat ik hem in de vrij kon laten rollen, en ook daar merkte ik een wat vreemd geluid/getril wat niet helemaal normaal leek

[ Voor 29% gewijzigd door sewer op 02-07-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Veel power onderin gevraagd? Big ends zijn gewoonweg zwakke punten van motorfietsen. Open daarom altijd het gas vanaf 4000rpm. Met de 9 moet ik opletten dat ik in de toeren zit en niet op koppel ga rijden.

[ Voor 75% gewijzigd door Chevy454 op 02-07-2008 17:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:33
Dat is wel erg nuttig om te weten, ik rij namelijk vrij laagtoerig denk ik, bij 6000 toeren heb ik al de neiging te schakelen (redline is bij 9000). Zit vaak tussen 4000 en 5000, maar dan komt het natuurlijk ook wel vaker voor dat ik er op bepaalde stukken onder zit (vanaf 3000 ofzo). Ik rij eigenlijk alleen maar 7000-8000 toeren als ik echt aan het optrekken en doorschakelen ben.

Toch mijn rijstijl maar wat aanpassen dan...

[ Voor 13% gewijzigd door sewer op 02-07-2008 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Chevy454 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:58:
Veel power onderin gevraagd? Big ends zijn gewoonweg zwakke punten van motorfietsen. Open daarom altijd het gas vanaf 4000rpm. Met de 9 moet ik opletten dat ik in de toeren zit en niet op koppel ga rijden.
mmm kan dat ook trilling in je blok (waarschijnlijk in mijn injectie) veroorzaken?
De versys heeft vrij veel koppel onderin dus rijd ik vaak relatief laag in de toeren..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boboga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Ik wil je geen angst aanjagen hoor :+ , maar een soortgelijk geluidje heb ik ook op de FJR gehad.. eerst een *kleng* en toen *rammel rammel rammel*.. Kon hem hierna in iedere versnelling zetten en gewoon doorduwen..(zonder koppeling ja :X )

Dit was het resultaat.(Voor meer foto's zie de opendir)

Aanzetten gaf als resultaat het zoemen van de injectie, startknop indrukken was *klik*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgenavond (18:00) 2de keer AVB examen! Hopen dat ik nu me zenuwen wel in bedwang kan houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

sewer schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 18:04:

Toch mijn rijstijl maar wat aanpassen dan...
Ik zit het mij nu ook af te vragen. Soms is er de verleiding om niet te schakelen omdat ie alles wel trekt. Ik ook wel eens dat ie niet van 2 naar 1 wil als ik te traag rij.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

*reminder*

Ik mag graag BBQ-en met muziek en een dansje etc. Daarom nodig ik iedereen die ik ken uit voor een partijtje bij mij voor de deur. Ik kom er vroeg mee zodat men er enigzins rekning mee kan houden. Zie het bv als een GoT-motormeeting. Mijn hele fam. komt en ander vrindjes maar het is leuk als ook mensen van hier komen

Poll: 12 Juli roflastc's verjaardag feesie
Ja
Nee
Weet niet
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=269275&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 22% gewijzigd door ROFLASTC op 02-07-2008 22:17 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

ROFLASTC schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:16:
*reminder*

Ik mag graag BBQ-en met muziek en een dansje etc. Daarom nodig ik iedereen die ik ken uit voor een partijtje bij mij voor de deur. Ik kom er vroeg mee zodat men er enigzins rekning mee kan houden. Zie het bv als een GoT-motormeeting. Mijn hele fam. komt en ander vrindjes maar het is leuk als ook mensen van hier komen

Ja
Nee
Weet niet
[afbeelding]
Ik kan niet helaas -O-

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

ja je zei al iets over zaterdagen en loonslavernij. helaasch dan voor mij

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

ROFLASTC schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:37:
[...]

ja je zei al iets over zaterdagen en loonslavernij. helaasch dan voor mij
Jup, plus dat ik weer vrij ben van tentamens ed. dus mijn vriendin had al wat leuks geplanned staan geloof ik.

Edit: ik zie dat je in leiden woon.. daar kom ik toch langs zaterdag, dus miss dat ik ff kom buurten :W

[ Voor 14% gewijzigd door M3rcury op 02-07-2008 22:39 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M3rcury schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:38:
[...]

Jup, plus dat ik weer vrij ben van tentamens ed. dus mijn vriendin had al wat leuks geplanned staan geloof ik.

Edit: ik zie dat je in leiden woon.. daar kom ik toch langs zaterdag, dus miss dat ik ff kom buurten :W
Het is niet *deze* zaterdag maar volgende week (lijkt nml net of je het over deze zat. hebt)
gewoon langskomen mag ook maar deze zaterdag de 5e ben ik in Gouda voor een MX2 race

[ Voor 9% gewijzigd door ROFLASTC op 02-07-2008 22:50 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

ROFLASTC schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:49:
[...]

Het is niet *deze* zaterdag maar volgende week (lijkt nml net of je het over deze zat. hebt)
gewoon langskomen mag ook maar deze zaterdag de 5e ben ik in Gouda voor een MX2 race
Ho, dacht dat het deze zaterdag was.. volgende moet ik ff kijken of ik langs kan komen...

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-10 08:46

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Had ook al ergens anders gespamd, waarschijnlijk ben ik dan nog eth0 (zie sig) aan het afbouwen... Kijk wel even of ik nog langs kan scheuren :)

Lol @ faal-harley trouwens :P

[ Voor 10% gewijzigd door Chakotay op 02-07-2008 23:52 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 16:27

TiMMieJ

PSN: Orixez

Helaas rofl maar dan ben ik en belgique bij de GF.
Iets met nieuwe pup halen etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ROFLASTC schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:16:
*reminder*

Ja
Nee
Weet niet
[afbeelding]
Ik meen dat MrsT cusrus heeft dus dan moet ik voor mijn dochter zorgen.. anders kom ik misschien langs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:32

steveman

Comfortabel ten onder

OMG... reg ik op MF, gaat ie meteen stuk :o
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:11:
[...]

Dus jij hebt 'et zojuist gesloopt :(.

:$

[ Voor 66% gewijzigd door steveman op 03-07-2008 21:13 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

steveman schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:09:
OMG... reg ik op MF, gaat ie meteen stuk :o
Dus jij hebt 'et zojuist gesloopt :(.

Edit: aha, hij doet het alweer :).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

ToolkiT schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:32:
[...]

Ik meen dat MrsT cusrus heeft dus dan moet ik voor mijn dochter zorgen.. anders kom ik misschien langs..
Neem je mini-T toch mee? :p

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond voor 2de keerpraktijkexamen AVB gehad en.... geslaagd :). Alles ging veel relaxter dan de 1ste keer, veel meer ontspannen. nu mag ik 31 juli op voor me verkeersdeelname. :D

terwijl me eerst nadat ik gezakt was voor de 1ste keer werd gezegd dat ik waarschijnlijk pas halfseptember weer op kon draven voor AVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 08:00:
Gisteravond voor 2de keerpraktijkexamen AVB gehad en.... geslaagd :). Alles ging veel relaxter dan de 1ste keer, veel meer ontspannen. nu mag ik 31 juli op voor me verkeersdeelname. :D

terwijl me eerst nadat ik gezakt was voor de 1ste keer werd gezegd dat ik waarschijnlijk pas halfseptember weer op kon draven voor AVB.
Ik mag ook AVD doen 31 Juli :)
Oh, en van harte uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DRAFTER86 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 08:10:
[...]

Ik mag ook AVD doen 31 Juli :)
Oh, en van harte uiteraard!
dank u ;) toevallig in utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Mini-T :')

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 12:53
Juich, vandaag geslaagd in 1 keer.
Geen enkele opmerking van de examinator op m'n papiertje. Hij zei wel dat ik op de grote wegen m'n gas wat meer mocht opentrekken.
Deze middag m'n CB500 ophalen bij m'n broer, een jeugddroom die waarheid is geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
MMach schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:38:
Juich, vandaag geslaagd in 1 keer.
Geen enkele opmerking van de examinator op m'n papiertje. Hij zei wel dat ik op de grote wegen m'n gas wat meer mocht opentrekken.
Deze middag m'n CB500 ophalen bij m'n broer, een jeugddroom die waarheid is geworden :)
Super. d:)b
Dat gas open trekken gaat helemaal vanzelf als er niemand meer achter je aan rijdt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DG- schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:57:
[...]

Dat gas open trekken gaat helemaal vanzelf als er niemand meer achter je aan rijdt. :+
Helemaal waar...ik was heel erg terughoudend met het gas tijdens het lessen (al wat minder tijdens het AVD O-) ), en nu vind ik alles altijd te langzaam gaan (groepsritjes hier of met MF uitgezonderd natuurlijk ;) ).

Gefeliciteerd allemaal trouwens met jullie AVB/AVD, en tot ziens op de volgende meet :o

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Wat een ontzettend rijk gevoel blijft dat toch, tussen de rijen door rijden voor een rood verkeerslicht :o

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 14:29

DinX

Motormuis

-DG- schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:57:
[...]

Zonder ook. Ik bleef tijdens het lessen wat lang achter een tractor aanrijden die 50 reed waar je 70 mocht. Hoor je de instructeur door het oortje roepen "draai dat gas open en steek voorbij man, dat ding doet al 0-100 in 5s !!" :D

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
MMach schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:38:
Hij zei wel dat ik op de grote wegen m'n gas wat meer mocht opentrekken.
Toeren maken, het is geen auto. Dus ook geen low end torque vragen en je houdt het zaakje waar het hoort. En daarnaast stabiliseer je de motor met meer toeren te draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 04-07-2008 16:13 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
En hij is er. Een ritje Brussel-Gent. Ik tintel nog helemaal na O+
Afbeeldingslocatie: http://mmach.bbackx.com/CB500/P1360513.jpg
toeren maken was geen probleem, al blijft het enorm wennen dat dat zo hoog kan. Ik ben een oude diesel gewoon die tot max 4500 toeren raakte met wat geluk, en hier blijft dat maar gaan. Ik heb niet echt snel gereden, hoeft ook niet natuurlijk, maar tis bijzonder om alleen te rijden op een of andere wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Herkenbaar maar bij mij bleek mijn broek te strak te zitten.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

MMach schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 21:29:
En hij is er. Een ritje Brussel-Gent. Ik tintel nog helemaal na O+
[afbeelding]
toeren maken was geen probleem, al blijft het enorm wennen dat dat zo hoog kan. Ik ben een oude diesel gewoon die tot max 4500 toeren raakte met wat geluk, en hier blijft dat maar gaan. Ik heb niet echt snel gereden, hoeft ook niet natuurlijk, maar tis bijzonder om alleen te rijden op een of andere wijze.
Mooi ook met je bus op de achtergrond :) Gefeliciteerd nog, en veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
Aargh, zo verslavend. Ik heb er weer 140km bijgedaan, ook al was het keihard aan het regenen. Wat is het heerlijk. Het enige wat ik mis is muziek, ik denk dat ik es een mp3 speler ga fabriceren die voldoende luid gaat om de wind te overstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Nolan n-com ftw :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muziek op beide oren (?) in het verkeer, doen jullie dat en gaat dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 09:19
MMach schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 15:41:
Aargh, zo verslavend. Ik heb er weer 140km bijgedaan, ook al was het keihard aan het regenen. Wat is het heerlijk. Het enige wat ik mis is muziek, ik denk dat ik es een mp3 speler ga fabriceren die voldoende luid gaat om de wind te overstemmen.
Wel een ultieme manier om je gehoor te verpesten, een mp3speler zo luid laten spelen die windgeruis overstemd. Verstandiger is om een goede set oordoppen aan te schaffen (in-ear), door de goede afsluiting dempen ze een heel groot deel van het omgevingsgeluid, en hoef je het volume helemaal niet hoog te zetten om je muziek goed te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

thumblex. schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:43:
[...]

Wel een ultieme manier om je gehoor te verpesten, een mp3speler zo luid laten spelen die windgeruis overstemd. Verstandiger is om een goede set oordoppen aan te schaffen (in-ear), door de goede afsluiting dempen ze een heel groot deel van het omgevingsgeluid, en hoef je het volume helemaal niet hoog te zetten om je muziek goed te horen.
Normaal draag je sowieso oordoppen op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Heb vandaag m'n eerste rijles gehad. De simulatie was toch echt verassend genoeg erg behulpzaam. Alle basisdingen gingen best snel alleen heb ik nog wel moeite met al mijn vingers te gebruiken bij de koppeling en rem.

Ook direct de weg op geweest. De bochten gingen slecht, elke keer te veel of weinig gas of per ongeluk op de rem of vergeten de koppeling in te houden. Iemand hier nog goede tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De koppeling inhouden bij een bocht is volgens mij ook niet helemaal de bedoeling ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Mr.Nash schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:01:
Heb vandaag m'n eerste rijles gehad. De simulatie was toch echt verassend genoeg erg behulpzaam. Alle basisdingen gingen best snel alleen heb ik nog wel moeite met al mijn vingers te gebruiken bij de koppeling en rem.

Ook direct de weg op geweest. De bochten gingen slecht, elke keer te veel of weinig gas of per ongeluk op de rem of vergeten de koppeling in te houden. Iemand hier nog goede tips voor?
Globale tips voor bochten:

- Zorg dat je vóór de bocht al ruim klaar bent met remmen, terugschakelen en je positie op de weg.
- Snijdt een bocht altijd lichtjes van buiten naar binnen naar buiten. Niet persé als een coureur, maar als je teveel aan de binnenkant begint kom je soms te wijd uit
- Het belangrijkste is: kijk waar je heen wilt. Dus kijk naar het einde van de bocht en niet vlak voor je, of als je richting de berm gaat, naar de berm, juist niet! Kijk de bocht goed door.
- Ga de bocht in met een constante hoeveelheid gas, houd je motor ten alle tijden trekkend. Halverwege de bocht kan je langzamerhand iets meer gas geven.
- Rem niet in de bocht en zoals hierboven al aangegeven, zeker je koppeling niet inknijpen in de bocht.

Dat lijken mij de belangrijkste punten als je net begint met rijden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Hmmz, daar kan ik idd wat mee. Tijdens de les ging het volgens mij mis omdat ik te zwak remde en daardoor te hard de bocht in kwam en uit paniek meer gas ging geven. De keren dat ik niet in paniek raakte ging het wel goed.

Volgend week pas de volgende les, ik moet er nog 1 alleen rijden waarna ik samen met de anderen voor de oefeningen kan gaan. Op dit moment heb ik het gevoel dat als ik de bochten goed kan nemen en de verhouding koppeling <> gas goed heb, ik wel snel kan leren.

PS: Wat was het gevoel toch lekker om lekker op een weg de gas open te trekken! Dit voelt vele malen beter dan toen ik diverse mijlpalen bij m'n autolessen bereikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Bij de VRO kwamen ze met de 4k's:

Kijken, Klaar, Kantelen en Kracht opbouwen B)

Kijken hoe de bocht loopt, komt er al wat tegenliggen gespuis aan...
Klaar zijn, juiste snelheid en juiste versnelling waarin je wat op de motor kan remmen en waarin ie lekker trekt
Kantelen, vooral niet te vroeg insturen ("als een drol erin zodat je al een scheet eruit komt")
Kracht opbouwen, door wat gas te geven wil je motor omhoog, en zo kun je mooi weer op je beoogde snelheid uitkomen zodra je weer rechtop bent.

Of ik het toepas, geen idee, wel zag ik in dat buiten-binnen-buiten lelijk uit kan pakken met tegenliggers, dat doen we dus ook maar niet meer :)

Ohja en niet sturen door te leunen, gewoon je kniëen tegen de tank en countersteeren!

[ Voor 7% gewijzigd door steveman op 05-07-2008 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ook ik heb zojuist m'n eerste motorles gehad. Erg leuk, lastigste was wel het toerental constant houden in de bocht mbv de achterrem. Ook het schakelen was erg lastig, aangezien ik een soort werkschoenen aan had, en echt moeite moest doen om onder de versnellingspook/hendel (hoe noem je dat?) te komen. Moet dus schoenen kopen, zag 2e hands niet zo heel veel, binnenkort maar eens wat winkels langs.

Schakelen an sich is wel makkelijk, even wennen om alles te gelijk te doen. Wel suf want in de auto doe je eigenlijk hetzelfde en daar denk je er niet (meer) bij na. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 18:23:
Schakelen an sich is wel makkelijk, even wennen om alles te gelijk te doen. Wel suf want in de auto doe je eigenlijk hetzelfde en daar denk je er niet (meer) bij na. :)
Nu ja, maar toch ook niet tijdens je eerste les ;)?

Welkom beide trouwens, nieuwe lessers *O*. Veel plezier gewenst alvast...ook tijdens het lessen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Ohja, tipje voor constant gasgeven: pak ook iets beet dat niet mee kan draaien. Bijvoorbeeld het stuk plastic naast de gasthendel, je kunt ook je wijsvinger op de voorrem leggen, maar denk er donders goed om dat je op je plaat gaat als je die plat in een bocht opeens inknijpt.

Probeer het steeds zo te doen dat je maar met een stuk input de boel regelt, dus langzame slalom, regel vantevoren de koppeling af, zet je gas vast en tune alles af met de voetrem. Misschien dat je zelf liever de koppeling neemt om de boel te regelen, daar kom je vanzelf achter.

Quote van een instructeur: "M'n moeder zei altijd: \"$instructeursnaam, je bent een goed jonk, maar je kunt maar een ding tegelijk\""

Als ik dat trucje eerder wist had ik de langzame slalom een stuk eerder onder de knie gehad vermoed ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
je kunt ook je wijsvinger op de voorrem leggen, maar denk er donders goed om dat je op je plaat gaat als je die plat in een bocht opeens inknijpt.
Dit is op zich best handig maar ik denk dat als je dat op je examen doet je niet gaat slagen. Ik rij al heel lang brommer en heb daar standaard ook mijn vinger liggen maar met motorrijles moest ik het van mijn instructeur echt afleren.

Zoals ik het van mijn instructeur begrepen heb is dat echt not-done. Weet niet zeker of het ook echt zo is dat je er mee zal zakken maar zoals ik het begrepen heb is het niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

PilatuS schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:02:
[...]

Dit is op zich best handig maar ik denk dat als je dat op je examen doet je niet gaat slagen. Ik rij al heel lang brommer en heb daar standaard ook mijn vinger liggen maar met motorrijles moest ik het van mijn instructeur echt afleren.

Zoals ik het van mijn instructeur begrepen heb is dat echt not-done. Weet niet zeker of het ook echt zo is dat je er mee zal zakken maar zoals ik het begrepen heb is het niet de bedoeling.
Tja, wat cbr examinatoren er van vinden weet ik niet, maar 't werkt wel :) Maar als je iets links van de gashendel mee kunt pakken kun je dat beter doen.
PilatuS schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:36:
[...]

Ik denk ik zeg het alleen maar even.
Da's prima!

[ Voor 11% gewijzigd door steveman op 05-07-2008 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
steveman schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:32:
[...]

Tja, wat cbr examinatoren er van vinden weet ik niet, maar 't werkt wel :) Maar als je iets links van de gashendel mee kunt pakken kun je dat beter doen.
Het voelt ook zeker wel fijn aan om het op die manier te doen. Ik denk ik zeg het alleen maar even. Straks doet iemand dat en krijgt ie er later problemen mee op het examen. Of dat ie het moet gaan afleren. Heeft bij mij nogal lang geduurd tot ik het niet meer deed. Behoorlijk vaak in het oortje gehoord: Haal die vinger daar nou eens weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zo vandaag naar Hoegee geweest.

Omdat ik gewoon wilde weten hoeveel pk de motor had. Tevens werd hij afgesteld zodat ik weet dat dat allemaal goed is.

Nadat de motor warm was gereden op de bank ging het gas erop om te kijken hoeveel hij nu heeft. (Originele uitlaat en luchtfilter) De score was: 103,4Hp@12520rpm / 69Nm@9959rpm

Na een beetje draaien aan knopkes en een paar runs kwam hij uit op: 106,7Hp@12245rpm / 70Nm@9835rpm

Niet echt een grote steiging, maar elke pk is er 1 ;) Tevens is de koppelkromme nu veel gelijdelijker. Ik ben benieuwd :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

steveman schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:32:
[...]

Ik pak soms mn stuurgewichtje rechts van mn gashendel wel eens mee? Weet niet of dat erg is, of dat je er iets aan hebt, maar daar betrap ik mezelf wel eens op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik fiets al heel lang en heel vaak en ben ook bepaalde dingen gewend zoals beentje opzij steken tijdens een bocht en handen op de hendels. Maar beide mochten idd niet. Gaat wel ff duren voor ik die gewoontes kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 18:23:
Ook ik heb zojuist m'n eerste motorles gehad. Erg leuk, lastigste was wel het toerental constant houden in de bocht mbv de achterrem.
Flinke jongen :o Je toeren stijgen altijd in de bocht want de diameter van de band want een motorfietsband is ovaal van vorm.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 05-07-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je kan ook minder remmen en zodoende je toerental gelijk houden. Iig ik zat achterop en de beste instructeur maakte een bocht en het toerental bleef gelijk en dat was de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
thumblex. schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:43:
[...]

Ik heb in ears hoor, die hoef ik helemaal niet luid te zetten. Ik dacht eerder aan een externe geluidsbron, zoals op een BWW RT bv. Dan kan je de omgeving tenminste ook nog horen (al is de kwaliteit ivgl met in ears wel belabberd), wat niet kan met in ears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

MMach schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 20:34:
[...]

Ik heb in ears hoor, die hoef ik helemaal niet luid te zetten. Ik dacht eerder aan een externe geluidsbron, zoals op een BWW RT bv. Dan kan je de omgeving tenminste ook nog horen (al is de kwaliteit ivgl met in ears wel belabberd), wat niet kan met in ears.
Als het echt belangrijk is die muziek, probeer dan eens hoe ene Nolan N-com zit in de winkel.

* DinX kan niet meer zonder voor z'n woon-werk stukken.

[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 05-07-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
DinX schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 20:36:
[...]

Als het echt belangrijk is die muziek, probeer dan eens hoe ene Nolan N-com zit in de winkel.

* DinX kan niet meer zonder voor z'n woon-werk stukken.
Ik zal dat es bekijken als ik het zie,
Ik ben verslingerd aan muziek, en hoewel hetgeen uit m'n uitlaat komt me als muziek in de oren klinkt, is echte muziek toch nog beter :9

Ik ben intussen wel al gewoon om met in ears te rijden in het verkeer (op de vespa en fiets enzo), maar veilig is het eigenlijk niet, zeker niet op iets dat 10 keer zo snel optrekt en even klein is.

[ Voor 18% gewijzigd door MMach op 05-07-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mr.Nash schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:01:

Één tip: Kijken.... kijken .... en voor ik het vergeet: kijken. Voordat je een bocht inzet op de motor moet je er voor zorgen dat je die bocht zover mogelijk doorgekeken hebt én dat je alle noodzakelijke handelingen al gedaan hebt.
In een bocht naar links ga je dus zover mogelijk naar rechts rijden... schakel je terug ... en rijdt je met het gas erop door die bocht. Voor een rechter bocht doe je het zelfde, alleen dan tegengesteld.
Probeer op die manier de ketting van je fiets gewoon op spanning te houden.... en je zult zien dat het een automatischme wordt :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

* teun-v meld zich ook bij de andere lessers. Ik vandaag ook mijn eerste les gehad. Het valt mij eigenlijk allemaal tot nu toe wel mee. Schakelen, koppelen en remmen had ik allemaal veel lastiger voorgesteld. Ik heb verder nog wat slalommentjes moeten doen en een noot stop. Ik heb er nu al een big smile van gekregen :*) Dinsdag gaat het verder met lessen. Overigens les ik in Duitsland waar alles net weer even anders gaat als dat was bij mijn zus en wat ik hier zo lees, AVB en AVD is in 1 examen, theorie gaat examen is wat anders en niet tevergeten na het praktijk examen als je geslaagd bent krijg je direct je rijbewijs.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Moet je dan voor de bocht ook remmen? Of is een terugschakeling voldoende?

Ik heb na het lezen van de tips hier een beter beeld van hoe ik straks de bochten moet nemen, hierdoor kan ik m'n tijd straks efficienter benutten omdat de instructeur dit alleen hoeft te herhalen.

M'n eerst volgende les is volgend week dus dan zal ik dit in praktijk brengen. Bochten wil ik volgend week goed onder controle hebben zodat ik direct met de speciale oefeningen kan beginnen. Ik verwacht wel dat het goed zal gaan, vandaag speelde denk ik de nieuwigheid en het "wow" gevoel nog mee waardoor ik te snel in paniek raakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je moet er gewoon voor zorgen dat je snelheid vóór een bocht al zó is dat je 'm kunt nemen zonder je remmen aan te raken.
In een bocht je voorrem gebruiken..... :N je fiets komt meteen rechtop te staan .... Je achterrem ... als lesser liever niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Of je voor de bocht moet remmen hangt helemaal van de bocht en je huidige snelheid af :)

Of je wat moet remmen of niet krijg je na verloop van tijd wel door, nu is het vooral een kwestie van niet te overmoedig de bocht in gaan, gas erbij kan altijd nog zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
Nog een vraagje aan de oude rotten. Wat is de beste manier van rijden op het gebied van tpm.

Er zijn hier in de buurt nogal wat zone 30's en ze zijn daar vrij streng op. Ik moet dus vaak aan 30-50 km/h rijden. Geen probleem eigenlijk in de eerste versnelling, al zit je aan 5000tpm aan 30 en 7000 aan 50 of zo (rode zone begint aan 10500tpm). Dat maakt eigenlijk nogal kabaal, en het lijkt alsof je aan het racen bent terwijl je bijna niet vooruit gaat. Een hogere versnelling kan natuurlijk ook, en aan 4000tpm klinkt het beschaafd. Alleen denk ik dat dat de ketting (en andere onderdelen) sterker belast die lage toeren, de snelheid is ook minder makkelijk soepel te veranderen in een hoger versnelling, terwijl je veel moet stoppen/vertragen.

Het is een CB500 uit 99, dus een twinnetje, zeer lineaire koppelcurve, met een dipje net voor de 7000 tpm.

Lage toeren:
-minder verbruik
-minder lawaai
-lager verbruik
-minder soepel
-slechter voor de mechaniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr.Nash schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 22:09:
Moet je dan voor de bocht ook remmen? Of is een terugschakeling voldoende?
Dat hangt helemaal van de bocht en jou huidige situatie af :).

Zit er een lekker bochtje in een doorgaande weg, dan hoeft het gas er meestal niet eens af...en anders even het gas inhouden om wat te vertragen.

Maar nader je bijvoorbeeld een kruising met 50 km/u en moet je links of rechtsaf, dan is het best handig om beide remmen te gebruiken voor het vertragen ;).

En inderdaad zoals al genoemd is leer je dit naarmate je het vaker doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

MMach schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 23:30:
Nog een vraagje aan de oude rotten. Wat is de beste manier van rijden op het gebied van tpm.
Echt een oude rot ben ik niet, maar nu ik toch al zit te typen...

Als ie een beetje lijkt op de cb500 waar ik AVB op heb gedaan dan kun je 30 't beste in z'n 2 of misschien zelfs 3 rijden. Als je weer gaat optrekken wel even terug naar z'n 2. 50 kan ook wel in z'n 3 denk ik zo. Zo hoogtoerig rijden met lage snelheid lijkt me niet echt nodig, de kleinste polsbeweging heeft dan al veel invloed, en da's niet echt comfortabel. Ook 't verbruik zal niet zo gunstig zijn. Voor je ketting maakt 't niet uit volgens mij, die heeft vooral te lijden onder grote trekkracht (en slecht onderhoud natuurlijk ;) ).

[ Voor 4% gewijzigd door steveman op 06-07-2008 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, in zn 1 zou ik niet te veel rijden als het niet daadwerklijk nodig is. Die eerste versnelling reageert bij de meeste fietsen nogal hakkerig op veranderingen in het gas ;).

Stadsverkeer liever in zn 2 tot zn 4 ongeveer, zo doe ik het (natuurlijk wel even stukjes doortrekken in zn 1 vanaf het stoplicht :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
Oki, dat doen we zo dan :)
En idd, dat optrekken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49
Chevy454 schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 20:04:
[...]

Flinke jongen :o Je toeren stijgen altijd in de bocht want de diameter van de band want een motorfietsband is ovaal van vorm.
Daar heb ik een trucje voor werkt bij elke motor.

Gewoon koppeling in knijpen en gas dicht gooien.
Heb je altijd een constante toerental!!

:)

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Steve's top tip: controleer regelmatig je banden!

En niet alleen bij vertrek...

Van Groningen onderweg naar Den Haag, bij Emmeloord er ff af om te pissen... kijk naar m'n banden --> achterband huge @#$^ing snee! WTFF?! Hij was nog niet lek, maar met nog 150km snelweg te gaan... de snee ging tot onder 't diepste punt van het profiel :/

Haast een chirurgische incisie... Lang leve allrisk verzekerd zijn ook trouwens, eens kijken wat de dealer van die snee denkt, ik vind 't maar verdacht allemaal :/

Op de motor vertrekken en met de taxi aankomen, wie had dat gedacht?

En nu klussen, want daar vertrok ik voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
MMach schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 23:30:
Gewoon zo hoog mogelijk. Altijd goed :Y
Ik ben er relatief simpel in. Hoe meer cilinders hoe lager het toerental mag.

Bij de VTR rijd ik in het stad in de 2de en zodra ik het stad ga verlaten duw ik die terug in de 1 omdat ik de drang tot het beter bekijken van de big end lagers niet meer heb (of ik moet een aanloop kunnen nemen en het gas langzaam kunnen verhogen tot 4000rpm voordat ik em open whack)

[ Voor 52% gewijzigd door Chevy454 op 06-07-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Chevy454 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 17:43:
[...]

Gewoon zo hoog mogelijk. Altijd goed :Y
Ik ben er relatief simpel in. Hoe meer cilinders hoe lager het toerental mag.

Bij de VTR rijd ik in het stad in de 2de en zodra ik het stad ga verlaten duw ik die terug in de 1 omdat ik de drang tot het beter bekijken van de big end lagers niet meer heb (of ik moet een aanloop kunnen nemen en het gas langzaam kunnen verhogen tot 4000rpm voordat ik em open whack)
Is het ook bij een 1000cc V-Twin zoals mijn TL1000S slecht om laag in toeren te rijden?
In de stad rijd ik meestal in de 2 (3000rpm) of zelfs in de 3 (2500rpm bij 60 ongeveer) als ik dan een weg opkom waar je 80 mag gooi ik gewoon in die versnelling het gas erop (is geen probleem met dit koppel). Help ik nu ook mn lagers naar de klote of is bij zo'n fiets als de mijne wel rekening gehouden met hard optrekken vanuit lage toeren?

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Gewoon zorgen dat je hem verkoopt voor hij "op" is, die problemen zijn dan voor degene na je :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ZiegoM schreef op zondag 06 juli 2008 @ 18:03:
of is bij zo'n fiets als de mijne wel rekening gehouden met hard optrekken vanuit lage toeren?
Het is een motorfiets. Motorfietsen zijn gemaakt om toeren te draaien.
Wat is nu leuker dan een V-twin met open uitlaten tegen een slakke tempo ( ;) ) op 5000rpm te rijden? Heerlijk bulderen.

Wil je low end koppel? Ga met een tractor rijden.

[ Voor 75% gewijzigd door Chevy454 op 06-07-2008 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49
Chevy454 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 18:16:
[...]

Het is een motorfiets. Motorfietsen zijn gemaakt om toeren te draaien.
Wat is nu leuker dan een V-twin met open uitlaten tegen een slakke tempo ( ;) ) op 5000rpm te rijden? Heerlijk bulderen.

Wil je low end koppel? Ga met een tractor rijden.
En daar valt BMW zeker onder? }:O

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Als jij dat zegt zal het wel zo zijn ;)
Ik heb het wel gezien. Maak je vooral maar geen zorgen, dit topic zegt me bij lange na niet meer zoals het dat vroeger deed. Zelfs bij de foute dingen die ik hier soms lees voel ik geen drang meer om te corrigeren. Er is hier geen gezonde voedingsbodem voor een discussie dus ga ik ze ook niet aan. Ignorance is bliss zullen we maar zeggen.

[ Voor 59% gewijzigd door Chevy454 op 06-07-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan iemand die grammofoonplaat een douw geven? Ik hoor de hele tijd hetzelfde liedje :+

Hm, ik ben vanavond op de Napoleonsbaan bij Venlo helemaal ziek getreiterd door een paar sjonnies in een Fiat Uno. De aanleiding was dat ik een gebaar maakte of ze meer afstand wilden houden, want dit ging nergens over. Slecht plan. Het lukte me niet om ze af te schudden (kaarsrechte weg, om de 100m een camera, weinig verkeer) en op een gegeven moment werd het echt gevaarlijk. Ik kon uiteindelijk bij een stoplicht een ANWB-man aanspreken die me een binnendoorweggetje wees en achter me bleef rijden.
Je kan maar beter niet geirriteerd kan raken, strak voor je uit kijken en dit soort dieptrieste figuren er langs laten voordat ze een aanleiding vinden om je van de weg af te rijden. Ik heb om een reden die niks met motorrijden te maken heeft een ritje in de ambulance gemaakt en een paar hechtingen en een stuk of wat blauwe plekken opgelopen dit weekend....dus het was wel weer mooi geweest :P

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Ik ben gisteren met het mooie weer een toertje gaan maken en eens langs het oefen terrein gegaan om de manoeuvres voor het examen te gaan oefenen.
Alles gaat eigenlijk redelijk vlot, behalve de 8. De eerste keer links en rechts tik ik steevast mijn voetje een keer tegen de grond. Daarna gaat het vlot, maar het is juist die eerste keren he. Net of ik niet echt zeker ben of ik de bocht wel ga halen.
Wel heb ik mezelf gisteren een betere techniek aangeleerd om de 8 te doen. Eerst deed ik het in 1e versnelling zonder gas tegeven, en zonder rem. Dit ging et de cb500 van de rijschool perfect, maar met mijn gsx ging dat een pak moeilijker. Ik had al een paar keer geprobeerd met koppeling en achterrem, maar dat wou maar niet lukken.
Maar gisteren dact ik het nog eens te proberen en blijkbaar heb ik wat feeling bijgekregen op de weg. Wat misschien wel helpt is dat ik probeer de manoeuvers van het examen ook zoveel mogelijk op de weg toe te passen. Dus bv de laatste meters naar het roodlicht zo traag mogelijk afleggen. Of als ik verkeerd ben gereden, in 1 keer proberen te keren op de weg zonder voet op de grond. Terwijl mijn toerbuddy zich dan gewoon dwars op de weg zet, en dan achteruit duwt.
Resultaat is nu wel dat ik de 8 kan in 2e met koppeling en achterrem! Dat geeft nogal meer vertrouwen dan mjin eerste methode! Dan kan je fijn met je achterrem spelen om iets meer snelheid te maken, of intrappen om je bocht korter te maken.
Waar ik in het begin nog wat problemen mee had wat de hindernis ontwijken, maar ik denk dat het nu beter gaat. Probleem is dat ik nu moet oefenen met stippen ipv met kegels, wat het een beetje moeilijker maakt om in te schatten of ik die kegel nu geraakt heb of niet...

En omdat mijn gsx voor de meeste noobs op een racemachien lijkt, moest ik ook wat aan mijn stijl werken natuurlijk. Gisteren toen ik richting voeren aan't touren was, even mijn "hand in de zij" techniek wat verbeterd! :9 Wat kwam ik daar veel motards tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Yoshi schreef op maandag 07 juli 2008 @ 06:57:
Ik ben gisteren met het mooie weer een toertje gaan maken en eens langs het oefen terrein gegaan om de manoeuvres voor het examen te gaan oefenen.
Alles gaat eigenlijk redelijk vlot, behalve de 8. De eerste keer links en rechts tik ik steevast mijn voetje een keer tegen de grond. Daarna gaat het vlot, maar het is juist die eerste keren he. Net of ik niet echt zeker ben of ik de bocht wel ga halen.
Wel heb ik mezelf gisteren een betere techniek aangeleerd om de 8 te doen. Eerst deed ik het in 1e versnelling zonder gas tegeven, en zonder rem. Dit ging et de cb500 van de rijschool perfect, maar met mijn gsx ging dat een pak moeilijker. Ik had al een paar keer geprobeerd met koppeling en achterrem, maar dat wou maar niet lukken.
Maar gisteren dact ik het nog eens te proberen en blijkbaar heb ik wat feeling bijgekregen op de weg. Wat misschien wel helpt is dat ik probeer de manoeuvers van het examen ook zoveel mogelijk op de weg toe te passen. Dus bv de laatste meters naar het roodlicht zo traag mogelijk afleggen. Of als ik verkeerd ben gereden, in 1 keer proberen te keren op de weg zonder voet op de grond. Terwijl mijn toerbuddy zich dan gewoon dwars op de weg zet, en dan achteruit duwt.
Resultaat is nu wel dat ik de 8 kan in 2e met koppeling en achterrem! Dat geeft nogal meer vertrouwen dan mjin eerste methode! Dan kan je fijn met je achterrem spelen om iets meer snelheid te maken, of intrappen om je bocht korter te maken.
Waar ik in het begin nog wat problemen mee had wat de hindernis ontwijken, maar ik denk dat het nu beter gaat. Probleem is dat ik nu moet oefenen met stippen ipv met kegels, wat het een beetje moeilijker maakt om in te schatten of ik die kegel nu geraakt heb of niet...

En omdat mijn gsx voor de meeste noobs op een racemachien lijkt, moest ik ook wat aan mijn stijl werken natuurlijk. Gisteren toen ik richting voeren aan't touren was, even mijn "hand in de zij" techniek wat verbeterd! :9 Wat kwam ik daar veel motards tegen!
Verstandig allemaal waar jij mee bezig bent...

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boboga
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

* Boboga mompelt iets over België ;)

Al vraag ik me af hoe het daar zit met die GSX en het vermogen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Boboga schreef op maandag 07 juli 2008 @ 07:50:
Zelfde verhaal alleen kennen we een 72kW belastingvoordeel (welke alleen op papier bestaat). Je betaalt dan minder inschrijvingbelasting dan wanneer je een 100kW fiets zou gaan inschrijven. Bijgevolg fraudeert 95% er (onbewust!) op los.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 07-07-2008 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:03:
De koppeling inhouden bij een bocht is volgens mij ook niet helemaal de bedoeling ;).
bij een langzame bocht met slippende koppeling rijden kan best hoor...maar koppeling helemaal in (==geen drive) is niet handig nee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Chevy454 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:27:
[...]

Zelfde verhaal alleen kennen we een 72kW belastingvoordeel (welke alleen op papier bestaat). Je betaalt dan minder inschrijvingbelasting dan wanneer je een 100kW fiets zou gaan inschrijven. Bijgevolg fraudeert 95% er (onbewust!) op los.
Bewust ook hoor :+

Gewoon je motor onder de 100pk op papier laten invoeren en als hij ingeschreven is 1 draadje laten doorknippen en grotere inlaatrubbers, hoppa, 45 pk erbij en 1000€ uitgespaard :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar mag je in België dan wel zonder rijbewijs (als lesser dus) op je eigen motor rondrijden? Nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:14:
Maar mag je in België dan wel zonder rijbewijs (als lesser dus) op je eigen motor rondrijden? Nee toch?
Nee. Of hij moest al 6 uur les gevolgd hebben.

Hier in België doe je ofwel 8 uur les + examen, ofwel 6 uur les + voorlopig rijbewijs + examen. Dus in principe kan je gewoon rondrijden met een voorlopig rijbewijs, te herkennen aan het kleine L'etje achter op je motor. Als je zo iemand ziet (belgische motornummerplaat met een blauwe sticker met een witte L erin) weet je dat hij maar 6 uur gelest heeft en geen examen gedaan heeft :p

[ Voor 28% gewijzigd door DinX op 07-07-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boboga
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

En dan mag je dus ook op een fiets tot max 100PK rijden?

Zou eerder iets van max 25KW verwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Boboga schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:22:
En dan mag je dus ook op een fiets tot max 100PK rijden?

Zou eerder iets van max 25KW verwachten..
of 15PK zoals hier (wat geloof ik een europese maat is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Die 100pk ging enkel over het belastingsvoordeel. Hier heb je schalen per fiscale pk voor inschrijvingskosten en jaarlijkse taksen. Daar gaat het meer over belastingsfraude (waar 70% van de +100pk bezitters aan meedoet denk ik :p)

Als ik me niet vergis mag je met dat voorlopige rijbewijs gewoon +25kW als je daarop gelest hebt. De 25kW grens wordt hier bepaald door leeftijd en niet door rij-ervaring. Onder de 21 moet je eerst <25kW rijden en daarna opnieuw lessen + examen voor +25kW. Eens je 21 bent mag je gewoon meteen voor +25kW (zoals ik gedaan heb). Je zal dus weinig motorrijders onder de 21 zien in België omdat je anders dubbel betaalt, kan je beter 2 jaar wachten.

Rijscholen hebben hier dus ook een +25kW motor staan en een -25kW motor. Ik heb m'n eerste 2 uur op -25kW gedaan en daarna op +25kW verder.

[ Voor 9% gewijzigd door DinX op 07-07-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 11:24

Quarin

Ondertitel... wasda?

Hoe doen jullie dat als jullie motorroutes gaan rijden qua navigatie. Hier in de buurt (Delft) zijn niet bijster veel leuke weggetjes. Als ik dan een leuk tochtje van 2 a 3 uur oid wil rijden moet ik al een stuk hiervandaan waar ik in het algemeen de wegen niet ken. Ik kan dan op goed geluk wel wat leuke weggetjes zoeken, maar dat lukt eigenlijk alleen als het toevallig een dijk is.
Nu staan er op het internet wat aardige routes, maar als ze een beetje lengte hebben lukt het me echt niet meer uit mijn hoofd.
Wat gebruiken jullie als navigatie, ik heb gekeken naar gps apparatuur. Ik hoef geen schermpje of zo te hebben, een 'links, daarna rechts' is meer dan genoeg. Maar de motor gps'en van tomtom en garmin zijn 600 euro, en dat gaat me echt tever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

http://www.tripy.be/home.asp

^^ Dit is misschien wat voor je. Al is die ook vrij prijzig dacht ik (550€ zonder mount). Daar heb je gewoon "bolletje-pijl" met GPS :)

Een fatsoenlijke routerol kost ook wel wat hoor. Dan nog het gedoe van routes uitprinten en tijdens het rijden aan dat wieltje moeten draaien (of nog meer uitgeven voor een electrische).

In Noorwegen heb ik gebruik gemaakt van TomTom op de PDA. Als je daar de veiligheidsmode inschakelt krijg je ook enkel een grote pijl te zien naar links of naar rechts met de meters eronder).

Dus moest je al een PDA of GSM hebben met TomTom erop zou je aan een Otterbox kunnen denken.

Voor het plannen van routes is Promotor OnRoute een geweldig programma. Speciaal gemaakt om touristische routes te rijden. Kan geëxporteerd worden naar allerlei soorten van GPS of in roadbook-formaat om uit te printen.

De goedkoopste oplossing voor je is dan die OnRoute + zo'n heel platte tanktas voor wegenkaarten. Maar dan moet je wel elke keer omlaag kijken.
Het plannen van de route op de pc is mogelijk met de TomTom, maar dit is niet meer dan het scherm van de Rider bedienen via de PC. Echt routes plannen gaat alleen met additionele software zoals OnRoute.

Routeplanners zijn er genoeg, maar dat zijn in de regel planners die u in een zo kort mogelijke tijd van A naar B sturen. Motorrijders willen dat vaak niet. Die willen over smalle wegggetjes door aantrekkelijke gebieden rijden en dat is precies wat OnRoute doet. OnRoute 'zoekt' de mooiste routes voor u uit op basis van het aantal bochten per kilometer, bos en water. Die voorwaarden leveren vaak de leukste toertocht op.
Je kan dus zeggen "rij van A naar B, maar wel de mooiste route (bochten, bezienswaardigheden,..)"

[ Voor 117% gewijzigd door DinX op 07-07-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik ben voor de Garmin Zumo 550 gegaan omdat ik dan ook meteen telefoon intergratie heb en kan zien we me belt.
Buiten dat ben ik net iets te vaak verdwaalt in steden als Oxford waar de wegen niet logisch zijn en de bewegwijzering onder peil zijn..

Meestal rijd ik gewoon wat en gebruik ik de GPS als backup om ergens te komen.. wat ook leuk is met een GPS is dat je POI hebt en je dus kan zeggen ga naar de dichtsbijzijnde atractie..
Of ga naar de dichtsbijzijnde benzine pomp..

Voordeel van de Garmin over de TT rider is dat je wel custom routes kan maken.

Maar je hebt gelijk het is een dure optie..

[ Voor 7% gewijzigd door ToolkiT op 07-07-2008 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quarin schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:40:
Hoe doen jullie dat als jullie motorroutes gaan rijden qua navigatie.
Heel makkelijk, ik rij achter mensen aan die ik via Motor-Forum ken :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 16:27

TiMMieJ

PSN: Orixez

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:47:
[...]

Hopelijk hebben die niet de eigenschap rondjes te rijden zoals de mensen van hier :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:47:
[...]

Moet je wél zorgen dat je ze bij kunt houden, hè 8) Al lag het tempo van gisteren wél een stukje hoger als anders ;)
TiMMieJ schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:08:
[...]

Hopelijk hebben die niet de eigenschap rondjes te rijden zoals de mensen van hier :+ :+
Nope ;) Maar we hebben dan ook geen Tom-Tom, Garmin .... noem maar op, bij. Voordeel is wél dat we de regio hier (goed) kennen, incl. de dijkjes langs de Maas en de Waal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
DinX schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:15:
[...]

Nee. Of hij moest al 6 uur les gevolgd hebben.

Hier in België doe je ofwel 8 uur les + examen, ofwel 6 uur les + voorlopig rijbewijs + examen. Dus in principe kan je gewoon rondrijden met een voorlopig rijbewijs, te herkennen aan het kleine L'etje achter op je motor. Als je zo iemand ziet (belgische motornummerplaat met een blauwe sticker met een witte L erin) weet je dat hij maar 6 uur gelest heeft en geen examen gedaan heeft :p
Dat heb ik dus. 6u gelest (op 1 zaterdag in oktober) en een voorlopig rijbewijs meteen L'tje.
Ondertussen heb ik wel al meer dan 6000km gedaan...
Boboga schreef op maandag 07 juli 2008 @ 07:50:
* Boboga mompelt iets over België ;)

Mjin GSX heeft 70kw volgens het roze papiertje... Ik heb er zelf niets aan gedaan, en de vorige eigenaar ook niet volgens mij, dus ik vermoed dat deze ook echt 70kw is. Heb trouwens ook geen nood aan meer vermogen...
DinX schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:26:
meteen voor +25kW (zoals ik gedaan heb). Je zal dus weinig motorrijders onder de 21 zien in België omdat je anders dubbel betaalt, kan je beter 2 jaar wachten.
Hoezo dubbel betalen? Als je een beperkt rijbewijs gehaald hebt, krijg je na 21j (of 2j ervaring) automatisch je volledig rijbewjis hoor...

[ Voor 15% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 07-07-2008 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boboga
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Yoshi schreef op maandag 07 juli 2008 @ 18:27:

[...]

Mjin GSX heeft 70kw volgens het roze papiertje... Ik heb er zelf niets aan gedaan, en de vorige eigenaar ook niet volgens mij, dus ik vermoed dat deze ook echt 70kw is. Heb trouwens ook geen nood aan meer vermogen...
Ik was in de veronderstelling dat je in Belgie op een max van x KW zat totdat je je 'echte' rbw hebt. Zo is dat in UK dacht ik wel geregeld.(ToolKit op zn ex-125cc toch? :))
Pagina: 1 ... 59 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.