DECOY88 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:14:
[...]
knappe motor die wat verdraagt. en jezelf leren doorsturen als het mis lijkt te gaan. aan het begin zette ik hem op dat soort momenten rechtop en parkeerde hem in de berm horizontaal of verticaal. en tegenwoordig gaat er gas bij en soms er even om doen. band mee gesmeerd met kettingvet. dus de linker bochtjes gingen iets anders dan de rechter bochtjes
als je altijd in het veilige gebied blijft is het onbekend als je erbuiten komt. en wat ga je dan doen? heb je daar al over na gedacht? en in "gecontroleerde" omstandigheden geprobeerd?
Ik heb doorgaans niet de paniekreactie als er gekke dingen gebeuren, zoals wielen die een stapje (of 2) opzij zetten. Als het in een bocht gebeurt, dan kun je imho beter gewoon doorgaan met wat je doet, want elke ingreep (remmen, van het gas af, sturen) gaat het niet beter maken. Ooit in een regenbui in Italië een kruising overgestoken, en dat was een flauwe bocht naar links. Toen kreeg mijn achterwiel ineens het idee om me in te gaan halen. Er lag olie of diesel op de weg en in de regen is dat niet zo leuk. Ik rook het nog, maar gelukkig ging het wiel niet heel ver om, maar wel genoeg om de andrenalinepomp in werking te zetten. Maar wat doe je dan? Je 'hangt' al, of zoals ze zo mooi in het Engels zeggen 'you're committed' en dan kun je niet ineens wilde bewegingen gaan maken om te corrigeren.
Het hoofd koel houden en gewoon doorgaan is voor mij tot nu toe de beste actie geweest. In het veilige gebied blijven is wat dat betreft juist goed. De grappen en grollen moet je maar leren op een cursus (VRO, offroad training). Op de openbare weg is het inperken van je snelheid - en dat wil niet zeggen 30 waar je 50 mag, maar ook weer niet 100 waar het 50 is - tot juist heel goed voor de veiligheid. Als je heerlijk over die dijk boendert en er ligt wat grind of zand dat je te laat hebt gezien, kom je er niet mee weg. Je rijdt immers te hard voor een correctie en grip hervinden doet ie ook niet door de te hoge dwarskracht.
Als je 'normaal' rijdt, heb je veel meer kans om er ongeschonden doorheen te komen. Ik rij geen 30 over een dijkje, maar ik denk zo (afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk) ergens tussen de 80 en de 100. Ik neem natuurlijk geen haakse bocht met 100, laat dat duidelijk zijn. Maar ik ga dus niet als een slak over de dijk, maar ook niet als Rossi. Je maakt het jezelf op zijn minst een stuk moeilijker door op of tegen de limiet aan te rijden, in geval er ineens iets onverwachts opdoet.
Situaties naspelen in je hoofd is ook een goede. Dat gaven ze als tip mee met een anti slip cursus die ik ooit met de auto heb gevolgd.