Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 466 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.525.977 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maar hoezo zou de triple-post nu opnieuw uitgevonden worden.... Verklaar eens ;)

Once seen can't be un-seen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

#zuinigheidswonder :Y

Wise enough to play the fool

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

_O-

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

teacher schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:28:
[afbeelding]
Mezelf ook weer nuttig gemaakt vandaag... :Y
Ultime chopper?

Oslik blyat! Oslik!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat is er nuttig aan een motor uit elkaar halen ? Zet het maar in elkaar :P

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:32

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik zou ook best wel eens een motor helemaal uit elkaar willen halen om hem vervolgens weer in elkaar proberen te zetten. Maar ik heb er a) niet de ruimte voor en b) weet ik dat zoiets een 10 jaren plan zou worden :+

Yamaha MT-09

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ruimte genoeg op straat, uit elkaar halen is gewoon alles los bouten/schroeven ,,, dat wat je niet kent ... past in de kliko ;)

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 18:02
Bergie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:06:
Ik zou ook best wel eens een motor helemaal uit elkaar willen halen om hem vervolgens weer in elkaar proberen te zetten. Maar ik heb er a) niet de ruimte voor en b) weet ik dat zoiets een 10 jaren plan zou worden :+
c) heel veel spijt hebben omdat je hem nooit meer in elkaar krijgt

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Hayfork

Drinkin&Boardin

Het kan aan mijjzelf en de vorm van mijn hoofd liggen maar ik ervaar de windruis niet als storend, pijnlijk of schadelijk. Heb dan ook nooit oordoppen meer in. Laatst wel een nieuwe helm gekocht (Shoei GT-Air) waar ik dan wat extra voor betaal voor een stille helm.

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nieuwe blok zit er al onder hoor :+
Konden alleen niet verder, want geen perslucht op de leidingen. Dus de koppeling zit nog op het oude blok.

Daarna lopen tobben met klein tijdrovend spul, gaskabels die niet meewerkten, 100 keer schroefjes, moertjes en veerclipjes ui je handen laten vallen enzo. Toen was het echt opruimtijd...l

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Konden alleen niet verder, want geen perslucht op de leidingen. Dus de koppeling zit nog op het oude blok.

Daar ontgaat me de logica even :o

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:34

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
wimmel_1 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:49:

Daar ontgaat me de logica even :o
Luchtsleutel is erg handig om de moer die de koppeling bij elkaar houdt van z'n plek te krijgen. Zonder perslucht is een luchtsleutel een soort dure onhandige hamer, dat schiet niet echt op dus :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dan begreep ik 't toch goed ;) .... Maar dat ga je met een HT (Huis/Tuin) compressor(tje) ook niet redden. :P

• teacher

teacher

Dysgaf!

Idd, de koppeling bij een k zit met een vrij stevig geborgde centrale moer. Die kan je loshalen met een dop en ratel, maar dan moet je gaan knoeien met blokkeerstrip. Luchtratel is 5 sec. werk :Y
En het andere blok was zonder koppeling, startmotor en dynamo. Overigens moest, om de dynamo los te halen weer gedreigd worden met een koudbeitel en een overmaatse torx :9

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 08-05-2013 00:14 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-01 11:38

mphilipp

Romanes eunt domus

martinusz schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:17:
[...]
Wat ik trouwens ook bloed irritant vind op de snelweg/file zijn mensen die knipperlichten gebruiken om alvast ruimte te claimen. Mij is geleerd dat je eerst ruimte zoekt en je knippers gebruikt als je ruimte hebt gevonden en die wilt gaan gebruiken.
Veel succes om een gat te vinden. Met de knippers geef je aan dat je aub naar de andere kant wilt. Beter dan 'm er gewoon tussen tiefen. In de file zijn gaten schaars en wachten tot er spontaan eentje verschijnt is een beetje onzinnig. Ik zie er niets verkeerds in.

Dat jij het ziet als ruimte claimen ligt aan jou. Je kunt het ook zien als een vraag 'mag ik er aub tussen'. Als je het zo ziet, hoef je je er niet zo druk om te maken. ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
wimmel_1 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 19:48:
[...]

Wat ik persoonlijk nog veel erger/irritanter vind is dat motorrijders de alarmlichten aanzetten/laten staan tijdens het file rijden.... Als automobilist zie je maar één kant van de fiets in de spiegels dus wss wil "het motorrijdertje" terug invoegen in de baan waar ik als automobilist nú al rijd...
Nou meen ik mij te herinneren dat mijn instructeur mij verteld heeft de alarmlichten aan te doen omdat je dan beter op valt. Echter als je dit leest, wordt het eigenlijk afgeraden. Zo leer je nog eens wat >:)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een tijdje dagelijks langs Antwerpen gereden en de motorrijders daar is geen rekening mee te houden. Die komen met een snelheidsverschil van 70 km / uur tussen de file doorgereden. Dan zou je continu in je spiegel moeten staren en zie je niet wat er voor je gebeurd. Die knipperlichten zie je ook pas als ze je al voorbij zijn.

Ook als het verkeer 70 km / uur rijdt dan gaan ze trouwens nog tussendoor. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar ongevallencijfers, al heb ik er in de 4 maanden dat ik daar reed geen op de grond zien liggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Joolee schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:34:
[...]
Misschien rijdt ik donderdag wel even naar de Oordoppendag. Daar kan ik als het goed is custom oordopjes aanschaffen voor €89
Zijn de oordoppen de laatste jaren ineens dramatisch in prijs gestegen of let men gewoon niet goed op? Toen ik 15 jaar geleden voor het eerst oordoppen kocht waren ze 100 gulden en ik dacht 2 jaar geleden op de motorbeurs zat daar een Belgische toko met doppen op maat voor ik dacht €65. Ze deden het voorkomen alsof het een speciale beursaanbieding was, maar op hun website zag ik dat ze altijd al die prijs waren.
Op de motorbeurs waren ze eigenlijk allemaal zo'n beetje rond die prijs, maximaal €85.

€150 klinkt nogal excessief in mijn oren (zelfs met doppen in)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Tweety1 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 07:53:
[...]

Nou meen ik mij te herinneren dat mijn instructeur mij verteld heeft de alarmlichten aan te doen omdat je dan beter op valt. Echter als je dit leest, wordt het eigenlijk afgeraden. Zo leer je nog eens wat >:)
Ik laat zelf mijn alarmlichten altijd aan staan tijdens het filerijden. Wil je als automobilist maar 1 zijde van de knipperlichten zien, dan rij ik praktisch naast de auto of vrijwel in de dode hoek; het verschil tussen richting aangeven en alarmlichten van motorrijders tijdens filerijden is écht wel duidelijk. En ja, dat zeg ik ook als koekblikbestuurder. :)
teacher schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:28:
[afbeelding]
Mezelf ook weer nuttig gemaakt vandaag... :Y
Heee.. Is niet toevallig zo'n ding?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/BMW_K75.jpg

Zo ja: :w van mede K75-eigenaar :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 08:11 ]

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:32

Bergie

Lekker belangrijk...

DarkChylde schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:24:
[...]

c) heel veel spijt hebben omdat je hem nooit meer in elkaar krijgt
Dat ook ja :+

Even een vraagje voor de techneuten onder ons. Mijn motor (ZX-7R) wilde afgelopen zondag niet meer lekker starten. Koude start gaat sowieso al wat moeizaam maar met de choke krijg ik hem dan wel aan de praat. Maar even later was ik even gestopt en wilde hij met een warme motor dus helemaal niet meer starten. Startmotor deed het wel prima maar hij sloeg gewoon niet aan. Dus uiteindelijk was hij ook verzopen natuurlijk :P

Uiteindelijk even aan laten duwen en liep hij wel weer. Later op de middag na het tanken weer hetzelfde euvel. Warme start wil dus niet meer.

Enig idee wat hiervan de oorzaak van zou kunnen zijn? Dit is eerder nooit een probleem geweest.
Kan het de accu zijn? De startmotor trekt natuurlijk wel wat vermogen waardoor de bougies misschien niet zo lekker meer vonken? Of gaat die theorie niet op? Dan zou ik het eens met de accu van de auto kunnen proberen of hij daarmee beter start.

Yamaha MT-09

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-01 10:35

Ken.

\m/.([oO]).\m/

wimmel_1 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 20:49:
[...]

En die Honda gaat je juist daarom tegen vallen..... (waarschijnlijk) ;)

Wél gefeliciteerd, overigens :Y
Dankje :)

Ik denk niet dat dat zo'n vaart zal lopen. Ik heb - in de korte tijd dat ik de R6 had - genoeg benauwde momenten gehad in bochten omdat ik het vertrouwen maar niet kreeg door het nerveuze gedrag van de fiets.. Misschien had de vorige eigenaar wel zitten kloten met de vering, want ik kan men niet voorstellen dat Yamaha het zo had bedoeld :P

Denk dat ik me goed ga vermaken op dit beestje!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-01 02:18

DinX

Motormuis

* DinX kan dus kiezen tussen total loss of niet :o

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-01 16:00
DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:16:
* DinX kan dus kiezen tussen total loss of niet :o
Kiezen? Care to explain? :P

Economisch total loss denk ik dan ook, je kan vast niet kiezen voor technisch total loss :')

• DinX

DinX

Motormuis

De bevestigingspunten voor m'n valbeugels zijn verwrongen.
Ze kunnen dat gewoon rechtplooien en richten, maar dan ga ik kleurverschil zien aan m'n frame. Niet dat me dat iets boeit, dat zit 1 op plaatsen waar je het amper ziet en 2 het boeit me niet :p

Er zijn echter ook klanten die dat absoluut niet willen zien, en dan rekenen ze meteen een heel nieuw frame.

En als ie total loss is dan is het een loterij voor wat ik ga krijgen.
De waarde wordt dan berekend op dagwaarde - wat iemand ervoor geeft.
Dat kan heel goed uitkomen als er bvb enkel een schroothandelaar komt en die zegt "ik geef 1000 euro". Dan krijg ik grofweg 9000 - 1000 = 8000 euro.

Komt er iemand langs die zegt "ik zou wel een paar weken naar marokko willen", of net zoals mij "die schade boeit niet, ik krijg een leuke allroadfiets waar enkel de schakelpook en radiator van moet hersteld worden, ik geef 5000 euro", sja dan krijg ik 9000 - 5000 euro.

• Tankiej
DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:34:
De bevestigingspunten voor m'n valbeugels zijn verwrongen.
Ze kunnen dat gewoon rechtplooien en richten, maar dan ga ik kleurverschil zien aan m'n frame. Niet dat me dat iets boeit, dat zit 1 op plaatsen waar je het amper ziet en 2 het boeit me niet :p

Er zijn echter ook klanten die dat absoluut niet willen zien, en dan rekenen ze meteen een heel nieuw frame.

En als ie total loss is dan is het een loterij voor wat ik ga krijgen.
De waarde wordt dan berekend op dagwaarde - wat iemand ervoor geeft.
Dat kan heel goed uitkomen als er bvb enkel een schroothandelaar komt en die zegt "ik geef 1000 euro". Dan krijg ik grofweg 9000 - 1000 = 8000 euro.

Komt er iemand langs die zegt "ik zou wel een paar weken naar marokko willen", of net zoals mij "die schade boeit niet, ik krijg een leuke allroadfiets waar enkel de schakelpook en radiator van moet hersteld worden, ik geef 5000 euro", sja dan krijg ik 9000 - 5000 euro.
Ik weet niet hoe dat in België geregeld wordt, maar als de motor gelijk doorverkocht wordt door de verzekering krijg je ook het bedrag dat iemand ervoor heeft gegeven lijkt mij?
Als jij bij dat laatste voorbeeld alleen die 4000 euro krijgt, dan neem ik aan dat je de motor er ook bij mag houden. Als de motor wel gelijk gekocht wordt door diegene, dan krijg jij gewoon die 9000 euro denk ik?

Ik had 1,5 jaar geleden een motor economisch total loss. Dagwaarde was gezet op 850 euro, handelaar bood 100 euro. Ik kreeg 750 euro, maar ik mocht daarbij ook de motor houden omdat ik hem zelf wilde verkopen. Als ik hem niet wilde houden, dan zou ik de 850 euro gekregen hebben.

Nu had ik 750 euro en heb ik de motor toen doorverkocht voor 150 euro, maakt samen 900 :+

• DinX

DinX

Motormuis

Hij wordt dan niet doorverkocht. Hij wordt virtueel verkocht.

Ik mag de motor dan dus houden + krijg dat bedrag (dagwaarde - wat iemand ervoor geeft).
Dadelijk krijg ik het schadeverslag doorgestuurd, dan weet ik hoeveel het totaal gaat zijn. Maar ook zo loopt dat al snel op. Als iemand meer geeft dan m'n frame waard is dan verlies ik in het geval van total loss.

[ Voor 83% gewijzigd door DinX op 08-05-2013 09:42 ]

• Tankiej
DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:40:
Hij wordt dan niet doorverkocht. Hij wordt virtueel verkocht.

Ik mag de motor dan dus houden + krijg dat bedrag (dagwaarde - wat iemand ervoor geeft).
Dadelijk krijg ik het schadeverslag doorgestuurd, dan weet ik hoeveel het totaal gaat zijn. Maar ook zo loopt dat al snel op. Als iemand meer geeft dan m'n frame waard is dan verlies ik in het geval van total loss.
Ah oke, ik mocht er toen dus voor kiezen of hij werd doorverkocht of niet :)

Dan zal je maar moeten hopen dat iemand heel laag bied, als je voor de total loss gaat!

[ Voor 20% gewijzigd door Tankiej op 08-05-2013 09:44 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Tankiej schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:43:
[...]

Ah oke, ik mocht er toen dus voor kiezen of hij werd doorverkocht of niet :)

Dan zal je maar moeten hopen dat iemand heel laag bied, als je voor de total loss gaat!
Mja, waarschijnlijk ge ik niet voor total loss gaan dan. Er zijn genoeg mensen die daar misschien 5000 euro voor willen geven. Die zien ook zelf dat alleen het pookje + radiatorfan moeten hersteld worden en dat je dan nog een leuke motor hebt. Als je de foto's boven zag ziet de motor er imho nog goed uit zelfs, of hij nu schade heeft of niet.

Maar er worden zo bvb volledig nieuwe koffers aangerekend. Als ik gewoon met die krassen erop blijft rondrijden is dat gewoon "in the pocket" (als ik in m'n recht ben). Ik was eigenlijk sowieso al van plan er betere op te zetten nadat ik m'n slot verloren was 2 weken geleden :p

Ik denk dus dat het gevaarlijk zou zijn om voor total loss te gaan (of het verschil moet enorm groot zijn) in dit geval ?

[ Voor 24% gewijzigd door DinX op 08-05-2013 09:47 ]

• Tankiej
DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:44:
[...]

Mja, waarschijnlijk ge ik niet voor total loss gaan dan. Er zijn genoeg mensen die daar misschien 5000 euro voor willen geven. Die zien ook zelf dat alleen het pookje + radiatorfan moeten hersteld worden en dat je dan nog een leuke motor hebt. Als je de foto's boven zag ziet de motor er imho nog goed uit zelfs, of hij nu schade heeft of niet.

Maar er worden zo bvb volledig nieuwe koffers aangerekend. Als ik gewoon met die krassen erop blijft rondrijden is dat gewoon "in the pocket" (als ik in m'n recht ben). Ik was eigenlijk sowieso al van plan er betere op te zetten nadat ik m'n slot verloren was 2 weken geleden :p

Ik denk dus dat het gevaarlijk zou zijn om voor total loss te gaan (of het verschil moet enorm groot zijn) in dit geval ?
Als de verzekering het dan zo uitkeert en jij zelf vervolgens kan kiezen of je het laat herstellen of niet, dan is de keuze snel gemaakt inderdaad. Maar er zijn ook verzekeringen die gewoon rechtstreeks de rekening van de garage betalen zodra het hersteld is, dan krijg je het geld zelf nooit in handen.

Bedenk trouwens wel, dat als er inderdaad verkleuringen op het frame komen, je daar sowieso opmerkingen over krijgt als je de motor ooit wil verkopen/inruilen. Dat zal wel leiden tot waardevermindering in dat geval :)

Ligt een beetje aan de kosten van het herstellen en of de verzekering het dus rechtstreeks aan jou uitkeert denk ik :o

Wijzig je bericht eens niet elke keer als ik aan het reageren ben :+

[ Voor 11% gewijzigd door Tankiej op 08-05-2013 09:48 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Tankiej schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:47:
[...]

Als de verzekering het dan zo uitkeert en jij zelf vervolgens kan kiezen of je het laat herstellen of niet, dan is de keuze snel gemaakt inderdaad. Maar er zijn ook verzekeringen die gewoon rechtstreeks de rekening van de garage betalen zodra het hersteld is, dan krijg je het geld zelf nooit in handen.

Bedenk trouwens wel, dat als er inderdaad verkleuringen op het frame komen, je daar sowieso opmerkingen over krijgt als je de motor ooit wil verkopen/inruilen. Dat zal wel leiden tot waardevermindering in dat geval :)
Ik verkoop m'n motoren pas als ze "op" zijn :)
Ik doe teveel kilometers om er wat leuks voor te krijgen na 5 jaar ofzo :)
Dan staat er meer dan 100.000 op de teller, is ie door weer en wind gegaan,...

• Tankiej
DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:48:
[...]

Ik verkoop m'n motoren pas als ze "op" zijn :)
Ik doe teveel kilometers om er wat leuks voor te krijgen na 5 jaar ofzo :)
Dan staat er meer dan 100.000 op de teller, is ie door weer en wind gegaan,...
Ah, dan valt dat dus al af.
Ik ben benieuwd naar wat het schaderapport gaat zeggen :)

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:32
Nieuwe kost 17k euro...
laten maken wordt vergoed. Keuze lijkt me dan snel gemaakt

• DinX

DinX

Motormuis

Hier kost een nieuwe 14.000 :)

En als het total loss is moet ik geen nieuwe kopen hè. Ik krijg dan nog altijd m'n motor terug. Die verkoopwaarde is virtueel, enkel voor het bedrag van de verzekering te bepalen. Maar waarschijnlijk gaat de hele waslijst onderdelen al hoog genoeg uitkomen.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:23
Tweety1 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 07:53:
[...]

Ik reed laatst op de A2 door de file (2e keer in evenzoveel jaar) en voor mij reden twee motoragenten. Die hadden beide de alarmlichten aan. Volgens mij hebben zij dat altijd, en ik heb dan ook het idee dat auto's meer of eerder ruimte maken als ik mijn alarmlichten aan heb. Overigens moest ik even van het gas af want ik naderde ze behoorlijk snel :p

• Steephh
  • Laatst online: 10-01 14:36
Mijn beide motoren (Yamaha Fazer 600 '99 en Honda NTV650 Revere '89) hebben niet eens alarmlichten, anders zou ik ze bij het tussen de file doorrijden wel aanzetten.. :+

_@/'

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Tja, we kunnen allemaal wel onze eigen regels gaan bedenken, maar de norm schrijft voor dat er tegenwoordig geen alarmlichten worden gebruikt bij het tussen de file doorrijden.

En als je dat toch doet, gebruik dan een continue scheepshoorn ofzo. Dan val je tenminste in stijl op ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 08-05-2013 10:16 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Zo, schadedossier is binnen.

5000 euro schade

• Serotonine
DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:17:

5000 euro schade
Is dat inclusief helm en eventueel laarzen? en zijkoffers?

vwb filerijden... Gewoon. Maar als het met bakken uit de hemel komt doe ik mijn alarmlichten aan.

• Steephh
  • Laatst online: 10-01 14:36
Rukapul schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:13:
Tja, we kunnen allemaal wel onze eigen regels gaan bedenken, maar de norm schrijft voor dat er tegenwoordig geen alarmlichten worden gebruikt bij het tussen de file doorrijden.

En als je dat toch doet, gebruik dan een continue scheepshoorn ofzo. Dan val je tenminste in stijl op ;)
Ohja, dat klopt.. Sowieso toch nooit probleem qua zichtbaarheid. Dusja waarom zou ik.. :+

_@/'

• DinX

DinX

Motormuis

Helm en laarzen enzo is apart via de verzekering. Dit is enkel en alleen de motor.

Ik "zou" dus meer kunnen krijgen als er een schroothandelaar komt die maar 1000 euro geeft.
Maar als er dus iemand komt die 5000 ervoor zou over hebben dan zou ik maar 9000 (ongeveer, zal de dagwaarde wel zijn denk ik) - 5000 krijgen (+ m'n motor natuurlijk)

[ Voor 61% gewijzigd door DinX op 08-05-2013 10:22 ]

Verwijderd

DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:17:

5000 euro schade
Tevreden? Of denk je dat je met 5000 euro niet zal toekomen?

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:21:
[...]

Tevreden? Of denk je dat je met 5000 euro niet zal toekomen?
Die 5000 is altijd genoeg hè, om hem in nieuwstaat te krijgen (op die bevestigingen op het frame na wat je amper ziet). Dat is de lijst met alles waar ook maar iets aan stuk is.

Ik hoef dat zeker niet allemaal te herstellen. De vorige keer kreeg ik dat bedrag gewoon op m'n rekening.
Ik heb geen omnium/all risk hè. Dan krijg je het op je rekening gestort. Bij een all risk is dat anders, dan gaat de rekening van de herstelling gewoon naar de verzekering.

Uiteindelijk krijg je gewoon de minderwaarde van je motor nav het ongeval vergoed van de verzekering. Of je dat daarna helemaal laat herstellen, of delen zelf doet, of er helemaal niks aan doet kies je zelf.

edit: het bestek is inmiddels al naar de expert.

[ Voor 37% gewijzigd door DinX op 08-05-2013 10:27 ]

• XBL
  • Laatst online: 01-10-2025

XBL

Ik ben bezig met het halen van m'n motorrijbewijs, dus lees stiekem mee in dit forum om een beetje bekend te raken met wat er zoal bij een motor komt kijken (en omdat er heule vette fotootjes in dit topic staan ;)).

Anyhow, ik las onderstaande, en moest daar toch echt even op reageren.
DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:00:
Hier kost een nieuwe 14.000 :)

En als het total loss is moet ik geen nieuwe kopen hè. Ik krijg dan nog altijd m'n motor terug. Die verkoopwaarde is virtueel, enkel voor het bedrag van de verzekering te bepalen. Maar waarschijnlijk gaat de hele waslijst onderdelen al hoog genoeg uitkomen.
Wat kost reparatie als je het zelf laat doen (eventueel zelf een deel, als je dat leuk vind)? Zoals je het voor laat komen zijn het kleine dingetjes, dus misschien ook relatief goedkoop. Dat bedrag moet je afzetten dat een mogelijk bedrag wat je bij total loss krijgt. Daarbij kan je dan zelf wel bepalen hoe groot je de 'gok' wilt maken dat de uitkering bij total loss niet volledig de reparatie dekt.

EDIT: en ik moet natuurlijk even op refresh rammen nadat ik ff bijgelezen heb.

[ Voor 3% gewijzigd door XBL op 08-05-2013 10:32 ]

• dion_b
  • Laatst online: 11:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marzman schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 07:59:
Ik heb een tijdje dagelijks langs Antwerpen gereden en de motorrijders daar is geen rekening mee te houden. [...]
Zo, verbeterd ;)

Ring van Antwerpen is een van de meest chaotische plekken qua verkeer die ik ken. Idd motorrijders die rare toeren uithalen, maar ook auto's die tussen rijstroken doorduwen, vrachtwagens die vrolijk zonder reden naar links komen en soms met 4 naast elkaar rijden, mensen die af moeten slaan maar links blijven rijden tot een meter of wat voor de splitsing en dan bijna dwars op de weg oversteken, om nog maar te zwijgen over vrij algemene gebruik om op gesloten rijbanen te blijven rijden totdat men tegen de bumper aan staat van pechvogel/ongeval waardoor rijbaan afgesloten was.

Dat gezegd, ik zie er ook verbazingwekkend weinig ongelukken en ook nog nooit motor plat zien liggen. Waarschijnlijk omdat iedereen chaos verwacht en dus alerter is dan elders :z

Oslik blyat! Oslik!

• Phydomir
  • Laatst online: 10:37

Phydomir

Dennis

mphilipp schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:02:
[...]

Zijn de oordoppen de laatste jaren ineens dramatisch in prijs gestegen of let men gewoon niet goed op?

€150 klinkt nogal excessief in mijn oren (zelfs met doppen in)
Ik heb 4 jaar geleden bij Schoonenberg oordoppen op maat laten maken met een 15BD lineaire demping. Toen nog voor alleen het uitgaan. Die waren toen al 140 euro en zijn nu zo langzamerhand aan vervanging toe omdat vooral links niet meer goed afsluit.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• DinX

DinX

Motormuis

XBL schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:30:
Ik ben bezig met het halen van m'n motorrijbewijs, dus lees stiekem mee in dit forum om een beetje bekend te raken met wat er zoal bij een motor komt kijken (en omdat er heule vette fotootjes in dit topic staan ;)).

Anyhow, ik las onderstaande, en moest daar toch echt even op reageren.

[...]

Wat kost reparatie als je het zelf laat doen (eventueel zelf een deel, als je dat leuk vind)? Zoals je het voor laat komen zijn het kleine dingetjes, dus misschien ook relatief goedkoop. Dat bedrag moet je afzetten dat een mogelijk bedrag wat je bij total loss krijgt. Daarbij kan je dan zelf wel bepalen hoe groot je de 'gok' wilt maken dat de uitkering bij total loss niet volledig de reparatie dekt.

EDIT: en ik moet natuurlijk even op refresh rammen nadat ik ff bijgelezen heb.
Zelfs de schakelpedaal hebben ze al kunnen recht plooien.
Om ermee te kunnen rijden zou het al genoeg zijn om een stukje van een paar euro te vervangen.

Alleen de ventilator van de radiator gaat het sowieso begeven na een tijd. Dat is een 400 euro. Het zou op ongeveer 500 euro uitkomen, inclusief werkuren om terug te kunnen rijden. Dan is het wel met koffers maar krassen op, geen valbeugels, wat kleine schade hier en daar,... Maarja, het is een allroad. Voor hetzelfde geld was er al schade bij van het vallen op de Sommeiller vorige zomer :)

Als ik in m'n recht ben zou ik dus een 3000-4000 euro over houden als ik niet alles laat herstellen.
Daar heb ik erg leuke koffers voor (ipv de suffe stock koffers), betere valbeugels dan m'n vorige,...

Helm, pak, laarzen,... komt nog apart. Maar als je weet dat iok 28kg ben vermagerd sinds ik die gekocht heb ... :p

[ Voor 3% gewijzigd door DinX op 08-05-2013 10:47 ]

• Rukapul
Phydomir schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:43:
[...]

Ik heb 4 jaar geleden bij Schoonenberg oordoppen op maat laten maken met een 15BD lineaire demping. Toen nog voor alleen het uitgaan. Die waren toen al 140 euro en zijn nu zo langzamerhand aan vervanging toe omdat vooral links niet meer goed afsluit.
Mijn doppen bij Schoonenberg hadden 2-3 jaar geleden 130 euro moeten kosten.

Op zich zit er wel aardig marge op dus wellicht dat wat rondshoppen loont.

• Tankiej
DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:44:
[...]

Zelfs de schakelpedaal hebben ze al kunnen recht plooien.
Om ermee te kunnen rijden zou het al genoeg zijn om een stukje van een paar euro te vervangen.

Alleen de ventilator van de radiator gaat het sowieso begeven na een tijd. Dat is een 400 euro. Het zou op ongeveer 500 euro uitkomen, inclusief werkuren om terug te kunnen rijden. Dan is het wel met koffers maar krassen op, geen valbeugels, wat kleine schade hier en daar,... Maarja, het is een allroad. Voor hetzelfde geld was er al schade bij van het vallen op de Sommeiller vorige zomer :)

Als ik in m'n recht ben zou ik dus een 3000-4000 euro over houden als ik niet alles laat herstellen.
Daar heb ik erg leuke koffers voor (ipv de suffe stock koffers), betere valbeugels dan m'n vorige,...

Helm, pak, laarzen,... komt nog apart. Maar als je weet dat iok 28kg ben vermagerd sinds ik die gekocht heb ... :p
Dan zou ik het wel weten, laat maar komen die 5000 euro :+

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:14

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Bij zo'n Enduro-achtige fiets is het imo ook niet erg als er _wat_ beschadigingen op zitten :P

Vaak bu'j te bang!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

:) :) :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tyl.nl/wp-content/uploads/2013/05/945715_521718591219263_77645698_n.jpg

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Serotonine
Gefeliciteerd! 2e voor de eerste rit met de nieuwe R6 is toch prachtig? en 0.16s achter op nummer 1!

edit: Mooie start ook! gelijk eerste?

[ Voor 17% gewijzigd door Serotonine op 08-05-2013 11:26 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Tankiej schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:06:
[...]

Dan zou ik het wel weten, laat maar komen die 5000 euro :+
Ja. Voor veel dingen was ik al aan het rondkijken voor m'n ongeval (met m'n vakantiegeld dan).

Koffers ipv de veel te dure stock koffers (die niet geweldig zijn en bijna 800 euro kosten)

Dan zien die er toch heel wat beter uit.
Pak en helm waren aan vervanging toe (2 maten te groot),...

En ik ben een echte zeker ... terwijl ik met m'n poot in het gips lig, uitkijk naar maanden fysiotherapie voor m'n schouder, namiddag nog een echo moet laten maken, me elke ochtend een inspuiting moet geven tegen trombose,... toch zien hoe snel de motor weer aan het rijden is :+

[ Voor 21% gewijzigd door DinX op 08-05-2013 11:30 ]

• Tankiej
DinX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:27:
[...]

Ja. Voor veel dingen was ik al aan het rondkijken voor m'n ongeval (met m'n vakantiegeld dan).

Koffers ipv de veel te dure stock koffers (die niet geweldig zijn en bijna 800 euro kosten)

[video]

Dan zien die er toch heel wat beter uit.
Pak en helm waren aan vervanging toe (2 maten te groot),...

En ik ben een echte zeker ... terwijl ik met m'n poot in het gips lig, uitkijk naar maanden fysiotherapie voor m'n schouder, namiddag nog een echo moet laten maken, me elke ochtend een inspuiting moet geven tegen trombose,... toch zien hoe snel de motor weer aan het rijden is :+
Ik kan geen filmpjes zien op de locatie waar ik nu aan het werk ben ;(
Heb je geen foto/plaatje?

Haha, logisch toch! Gelijk weer willen rijden ;)

• DinX

DinX

Motormuis

Afbeeldingslocatie: http://www.off-the-road.de/out/pictures/generated/product/4/900_600_100/hepco_becker_xplorer_koffer_pannier_xt1200_super_tenere_2.jpg

Veel accessoires voor ook voor op reis

http://www.bikersbuyit.co...er_Zijkoffer_Xplorer.html

Toptassen, houders voor reservetankje en drinkbus,...

[ Voor 40% gewijzigd door DinX op 08-05-2013 11:52 ]

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Goed bezig, feli :)

@DinX: prioriteiten he! :P

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Dinx ik moest vanochtend aan je denken toen een auto vlak voor me ineens van baan verwisselde in de file...
Gelukkig reed ik er nog net achter ipv naast...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:20
Is er hier iemand die het aangedurft heeft om langere tijd rond te rijden met Action/Lidl/Aldi motorolie? Ik heb zo'n gevoel dat die hele oliemarkt vooral geld verdient op het onderbuikgevoel omdat je niet (direct) ziet of voelt wat voor invloed het soort olie heeft.
De goedkope olieen waar ik over praat voldoen allemaal aan de hoogste normen die getest worden en schijnen allemaal gemaakt te worden uit dezelde basis olie aanvoer als de duurdere merken. Het verschil zou vooral zitten in de soorten additieven.

Wil even proberen te kijken of er in de wetenschappelijke literatuur wat meer te vinden valt, maar vroeg me af of er hier mensen zitten met kennis van zaken.

• DinX

DinX

Motormuis

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Serotonine schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:23:
Gefeliciteerd! 2e voor de eerste rit met de nieuwe R6 is toch prachtig? en 0.16s achter op nummer 1!

edit: Mooie start ook! gelijk eerste?
Ja mij hoor je ook niet klagen hahaha. Was helemaal top. Idd ik pakte kopstart en die eerste plek stond ik in de laatste bocht pas weer af :( hahaha
Chakotay schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:53:
[...]

Goed bezig, feli :)

@DinX: prioriteiten he! :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Zag hem net staan idd. Ik denk dat ik die vanmiddag ga bestellen.

Vaak bu'j te bang!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:54
MailMan schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:12:
Is er hier iemand die het aangedurft heeft om langere tijd rond te rijden met Action/Lidl/Aldi motorolie? Ik heb zo'n gevoel dat die hele oliemarkt vooral geld verdient op het onderbuikgevoel omdat je niet (direct) ziet of voelt wat voor invloed het soort olie heeft.
De goedkope olieen waar ik over praat voldoen allemaal aan de hoogste normen die getest worden en schijnen allemaal gemaakt te worden uit dezelde basis olie aanvoer als de duurdere merken. Het verschil zou vooral zitten in de soorten additieven.

Wil even proberen te kijken of er in de wetenschappelijke literatuur wat meer te vinden valt, maar vroeg me af of er hier mensen zitten met kennis van zaken.
In mijn auto rij ik al jaren met Action olie; werkt prima :-)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb altijd in m'n oude auto's met olie van de Action gereden, nooit problemen (bij m'n huidige Volvo met een turbo doe ik het niet, alhoewel dat wss ook gewoon goed gaat..). Met de motor zou ik het niet snel doen, omdat je mogelijk de kans hebt dat er anti-frictie dopings (o.i.d.) in zitten, hiervan kan je koppeling gaan slippen.

Vaak bu'j te bang!

• MailMan
-tom-562 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:57:
Ik heb altijd in m'n oude auto's met olie van de Action gereden, nooit problemen (bij m'n huidige Volvo met een turbo doe ik het niet, alhoewel dat wss ook gewoon goed gaat..). Met de motor zou ik het niet snel doen, omdat je mogelijk de kans hebt dat er anti-frictie dopings (o.i.d.) in zitten, hiervan kan je koppeling gaan slippen.
Dat las ik inderdaad ook, maar de BMW K75/K100 heeft een droge koppeling en aparte transmissie olie :)

Ook wel een leuk stukje om te lezen als het gaat om hoe vaak je je olie moet verversen: http://kassa.vara.nl/tv/a...rtje-of-noodzaak/speel/1/

[ Voor 14% gewijzigd door MailMan op 08-05-2013 13:37 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

MailMan schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:12:

Een kennis van mij rijdt met zijn motors al jaren rond met goedkope olie, werkt altijd prima.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MailMan schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:09:
[...]

Dat las ik inderdaad ook, maar de BMW K75/K100 heeft een droge koppeling en aparte transmissie olie :)

Ook wel een leuk stukje om te lezen als het gaat om hoe vaak je je olie moet verversen: http://kassa.vara.nl/tv/a...rtje-of-noodzaak/speel/1/
Dan zou ik het er gewoon in mikken :P

Vaak bu'j te bang!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:26:
[...]

Heb ook lang zitten kijken naar een GO Pro hero 3, maar deze schijnt ook aardig te zijn:
Sony HDR-AS15 Wifi

Is rond de 260 euro, en als ik zo de reviews zie op o.a. youtube lijkt het beeld stabieler bij de Sony dan de Hero, vooral voor motoren lijkt mij dit voordelig.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Viper® schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:04:
[...]

Heb ook lang zitten kijken naar een GO Pro hero 3, maar deze schijnt ook aardig te zijn:
Sony HDR-AS15 Wifi

Is rond de 260 euro, en als ik zo de reviews zie op o.a. youtube lijkt het beeld stabieler bij de Sony dan de Hero, vooral voor motoren lijkt mij dit voordelig.
Mwa, 260 euro en dan alleen maar op kunnen nemen @ 30 fps... :X

Edit: Ooh, hmm.. zat op de US Sony store website, de Nederlandse productpagina heeft het wel over een 1080p/60fps (PS) recording mode.... (ook een 1080p/30fps (HQ)).

[ Voor 15% gewijzigd door Yellowneck op 08-05-2013 14:12 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Serotonine
Recente vergelijking bij fotovideo.nu (broertje van hardware.info)
http://nl.fotovideo.nu/re...-actioncam-vs-isaw-a2-ace

Verwijderd

-tom-562 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:26:
[...]

Ik ga hem vanavond ook bestellen. Ik hoop dat ze binnen dit en 3 uur niet uitverkocht zijn ...

Verwijderd

Hmm... enkel inwoners van Nederland kunnen hem kopen. Is er een lieve mede-tweaker die hem voor mij kan bestellen?

• MailMan
Afbeeldingslocatie: http://retrowriteup.com/wp-content/uploads/2013/04/IMG_4879.jpg

Voor de verandering eens een gave uitvoering van een K :)

[ Voor 12% gewijzigd door MailMan op 08-05-2013 14:52 ]

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:53
Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:39:
Hmm... enkel inwoners van Nederland kunnen hem kopen. Is er een lieve mede-tweaker die hem voor mij kan bestellen?
Tsss: http://www.1dayfly.com/be/nl/extreme/

• Eddos
MailMan schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:09:
[...]

Phyxion schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:50:
[...]

Een kennis van mij rijdt met zijn motors al jaren rond met goedkope olie, werkt altijd prima.
Volgens mij is het nog steeds veel belangrijker om gewoon regelmatig je olie te peilen en bij te vullen dan dat je de duurste olie in je motor gooit. Mijn TDM lust wel wat olie bijvoorbeeld, als ik dat niet in de gaten hou heb ik een vastloper..
[toevoeging]
Ik lees net precies hetzelfde in dat stukje van de Kassa. I rest my case :9

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Goed nieuws voor de mensen die van hard rechtdoor rijden houden, er komt voorlopig geen standaard snelheidslimiet op de autobahn :)

• MailMan
Met betrekking tot m'n eigen olie-discussie: http://www.werktuigbouw.nl/sub13.htm

is een linkje dat ik doorgestuurd kreeg van een associate professor aan de TUD. Bijzonder informatief, ondanks dat het nogal Web 1.0 is.

Check ook de link naar http://www.tribologie.nl/

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MailMan schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:52:
[afbeelding]

Voor de verandering eens een gave uitvoering van een K :)
Coole Kneiperenner ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik vind dat goedkope olieverhaal altijd een beetje penny-wise-pound-foolish. Hoeveel olie heb je nou eigenlijk per jaar nodig? Misschien ben ik verwend met een anorexia motor die gewoon geen olie lust, maar ik heb bijna 5 jaar geleden een kannetje 'dure' olie gekocht (1L) en die is nog steeds niet op. Uiteraard wordt er bij de beurten olie ververst, maar dat is (ruwweg) om de 10k of elk jaar, hoewel ik daar ook niet al te religieus in ben. Voorlopig hoef ik er maar een scheutje bij te doen tussen de beurten door.
Ik kan me niet voorstellen dat je per jaar kapitalen aan olie kwijt bent. Is het dan zo erg als het op jaarbasis €10 meer kost ofzo? Reken dat nou eens per kilometer uit.

Evengoed blijft geld geld en wat je niet uitgeeft heb je verdiend enzo, maar toch. Is het de grootste onkostenpost aan de motor? Kun je niet beter met de Benzine-Jip het goedkoopste tankstation uitzoeken? Dat kan per tank al €'s schelen. Volgens mij schiet dat meer op dan op olie besparen. Wat voor heilzame werking er dan ook van dure of goedkope olie uitgaat. Die discussie begin ik niet eens aan.
Dat je al jaren vrolijk rondrijdt op goedkope olie zegt natuurlijk niets. Hoe lang kun je rond blijven rijden zonder ooit te verversen?

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-01 16:36
Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:39:
Op eBay kost hij altijd ongeveer 350 euro, inclusief verzenden :) .

• Eddos
mphilipp schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:50:
Ik vind dat goedkope olieverhaal altijd een beetje penny-wise-pound-foolish. Hoeveel olie heb je nou eigenlijk per jaar nodig? Misschien ben ik verwend met een anorexia motor die gewoon geen olie lust, maar ik heb bijna 5 jaar geleden een kannetje 'dure' olie gekocht (1L) en die is nog steeds niet op. Uiteraard wordt er bij de beurten olie ververst, maar dat is (ruwweg) om de 10k of elk jaar, hoewel ik daar ook niet al te religieus in ben. Voorlopig hoef ik er maar een scheutje bij te doen tussen de beurten door.
Ik kan me niet voorstellen dat je per jaar kapitalen aan olie kwijt bent. Is het dan zo erg als het op jaarbasis €10 meer kost ofzo? Reken dat nou eens per kilometer uit.

Evengoed blijft geld geld en wat je niet uitgeeft heb je verdiend enzo, maar toch. Is het de grootste onkostenpost aan de motor? Kun je niet beter met de Benzine-Jip het goedkoopste tankstation uitzoeken? Dat kan per tank al €'s schelen. Volgens mij schiet dat meer op dan op olie besparen. Wat voor heilzame werking er dan ook van dure of goedkope olie uitgaat. Die discussie begin ik niet eens aan.
Dat je al jaren vrolijk rondrijdt op goedkope olie zegt natuurlijk niets. Hoe lang kun je rond blijven rijden zonder ooit te verversen?
Je hebt wel een punt, als je motor vrijwel geen olie verbruikt is dat zo.
Als mijn TDM echter een weekend flink op zijn donder krijgt dan lust die na afloop wel een litertje, en met putoline begint dat toch redelijk in de papieren te lopen :+

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:42

steveman

Comfortabel ten onder

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Eddos schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 20:34:
[...]

Je hebt wel een punt, als je motor vrijwel geen olie verbruikt is dat zo.
Als mijn TDM echter een weekend flink op zijn donder krijgt dan lust die na afloop wel een litertje, en met putoline begint dat toch redelijk in de papieren te lopen :+
Ik ben geen monteur, maar ik dacht altijd dat een hoog olieverbruik duidt op speling op de zuigers of kleppen oid. Het is toch niet normaal dat je elke paar honder km een liter olie erbij moet gooien? Tenminste, ik weet dat het bij sommige motoren lijkt te horen, maar toch. Het is toch raar dat de ene BMW (want ook die boxers beweert men van dat ze een slok lusten) met veel persen 250ml pakt op 10k en de ander dan al 2-3L op heeft. Waar ligt dat aan? Rijstijl? Inrijstijl/methode? Onderhoud? Toeval?

Heel stiekem ben ik heel erg blij met die karige olieconsumptie, want het is een oud beestje met 170k op de klok en hij geeft geen krimp. Ik heb 'm nu bijna 5 jaar en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten en drinkt ook niet. Ik heb denk ik wel geluk gehad, maar ik denk dat ie nog lang bij me gaat blijven. Zolang ie het zo blijft doen, rij ik erop. Tenzij ik de loterij win natuurlijk. Dan komt er een K1600GTL (onder andere) ;)

• PilatuS
  • Niet online
Waar ligt dat aan? Rijstijl? Inrijstijl/methode? Onderhoud? Toeval?
Bij mijn motor maakt de rijstijl nogal wat uit. Als ik er rustig mee rij verbruikt ie niets. Ga ik er een middag mee scheuren op 10k toeren dan verbruikt ie wel wat.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Phydomir schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:43:
[...]
Vind ik best duur. Een afdruk maken en een afgietsel is voor alle doppen hetzelfde werk. Die toko waar ik het heb laten doen, doen niet anders dan die doppen maken. Voor Schoonenberg is het een leuk centje erbij verdienen. En als ik hoor welke woekerwinsten ze maken op de gehoorapparaten, heb ik weinig vertrouwen in de prijsstelling van die oordoppen. Zeker niet voor die prijs. Ik heb nu (omgerekend) hetzelfde betaald als 15 jaar geleden. Klinkt redelijk in mijn optiek. €140 vind ik een beetje veel. Zeker als ze na 2 jaar 'versleten' zijn. Is je oor van vorm verandert of zijn die doppen daadwerkelijk versleten?
Ik kan dat nl moeilijk geloven. Die van mij verslijten alleen als ik ze met een vijl bewerk ofzo. Hoe kunnen ze nu aan vervanging toe zijn?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PilatuS schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:13:
[...]
Bij mijn motor maakt de rijstijl nogal wat uit. Als ik er rustig mee rij verbruikt ie niets. Ga ik er een middag mee scheuren op 10k toeren dan verbruikt ie wel wat.
Kan ik in komen. Nou scheur ik niet zo (hangt er vanaf wat je definitie van scheuren is natuurlijk), maar een vakantie van 7500km met flinke bepakking, lange asfaltstukken, met leuke klimwerkjes in de bergen enzo voldoet ook wel aan 'op zijn donder geven'. En bij die trip heb ik er ook maar iets van een kwart litertje in gegooid. En af en toe lekker doortrekken over bergpassen.

Ik trek alleen nooit heel hard op; ik ben geen stoplichtscheurder. Volgens mij ondervindt een motor (auto of motor) de zwaarste belasting bij het optrekken. Hij moet dan immers de boel in beweging zetten. Ik doe dat nooit (nou...heeeeel af en toe, in een frivole bui :+ ). Misschien dat dat ook wat scheelt.

• Eddos
Ik weet niet wat veel is; persoonlijk vind ik het verbruik nog wel meevallen, maar als het echt erg wordt ruil ik dat ding gewoon in denk ik.

• Phydomir
  • Laatst online: 10:37

Phydomir

Dennis

mphilipp schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:17:
Is je oor van vorm verandert of zijn die doppen daadwerkelijk versleten?
Oor van vorm veranderd. Slijten doen ze niet.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Verwijderd

BlackLabel01 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 19:55:
[...]

Op eBay kost hij altijd ongeveer 350 euro, inclusief verzenden :) .
Maar dan zit je nog met douanekosten en dergelijke. Ik heb hem ondertussen op 1dayfly kunnen bestellen. Er blijkt ook een Belgische variant te zijn ;)

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-01 16:36
Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:44:
[...]

Maar dan zit je nog met douanekosten en dergelijke. Ik heb hem ondertussen op 1dayfly kunnen bestellen. Er blijkt ook een Belgische variant te zijn ;)
Uit het Verenigd Koninkrijk heb je geen douanekosten, lang leve de Europese Unie >:)

Maar voor mensen die niet per se vandaag zo'n dingen willen bestellen wel handig. :)

[ Voor 10% gewijzigd door BlackLabel01 op 08-05-2013 21:53 ]

• Rukapul
mphilipp schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:17:
[...]

Vind ik best duur. Een afdruk maken en een afgietsel is voor alle doppen hetzelfde werk. Die toko waar ik het heb laten doen, doen niet anders dan die doppen maken.
Welke toko heb je het laten doen dan?

En ja er zit flinke marge op, want ik had ze met flinke korting.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb even gekoekeld en de zaak teruggevonden waar ik ze vandaan heb. Het was geen Belgisch bedrijf, maar ik denk dat die mevrouw die mijn oorafdruk nam een Vlaamse was. Het gaat om Van De Aa. Ik heb de harde ottoplastieken met een frummeltje eraan om ze uit je oor te halen. Ik wilde eerst een koordje, maar ik heb kleine oortjes en dan zou dat uitsteken en niet fijn onder mijn helm zitten.
Ik heb gekozen voor rode, want een vriend van me heeft ooit een keer zijn doppen in het gras laten vallen en doorzichtige vind je nooit meer terug.

Ze kosten nu €75 bij die lui. Ik weet alleen niet hoe het opmeten nu gaat, want op de beurs staan ze daar natuurlijk gewoon. Met 5 jaar garantie

En nee, ik krijg geen commissie. Gewoon een tevreden klant.

• MailMan
Olie verbruik is niet zo zeer een kostenpost in de meeste gevallen. Of je moet een extreem verbruik hebben.

Het gaat vooral om de olie verversen (kleine beurt). Het is voor velen denk ik niet ongewoon om elke 10.000km (of zelfs minder) olie te vervangen à 70+ euro per keer. Als het alternatief, volgens die man van Shell, is dat je het ook elke 100.000km kan doen en dan b.v. ook nog eens met olie van 15 euro, dan scheelt dat gewoon een paar honderd euro.
Dat is nu voor mij nog even puur speculatief omdat ik me er nog verder in moet lezen, maar ik denk wel dat we/ik onnodig vaak (dure) olie ververs.

[ Voor 13% gewijzigd door MailMan op 08-05-2013 23:11 ]

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Waarom zou het onnodig zijn? Het punt dat olie niet veranderd klopt, maar de vuilophoping en aankoeking van 'vuile' olie en de vermindere smering zijn wel een punt waardoor ik uit ervaring zeg dat je dat beter niet in je hoofd kan halen. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• MailMan
Joopieboy schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:10:
Waarom zou het onnodig zijn? Het punt dat olie niet veranderd klopt, maar de vuilophoping en aankoeking van 'vuile' olie en de vermindere smering zijn wel een punt waardoor ik uit ervaring zeg dat je dat beter niet in je hoofd kan halen. :P
Omdat ik betwijfel of de olie wel zo snel verouderd als we denken. De vorming van sludge duurt bij normaal gebruik denk ik een stuk langer dan de intervallen waarin we olie verversen.

Zal proberen er nog wat meer 'harde' informatie over te vinden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MailMan schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:03:
Als het alternatief, volgens die man van Shell, is dat je het ook elke 100.000km kan doen en dan b.v. ook nog eens met olie van 15 euro, dan scheelt dat gewoon een paar honderd euro.
Dat wordt al jaren geroepen. En verschillende mensen hebben het ook uitgeprobeerd. Ik herinner met een Duits autoblad dat 100k ging rijden met 2 VW Golfs. De een netjes zijn beurten en de ander ook, maar dan zonder olieverversen. Wel het peil in de gaten houden en bijvullen. Daarna het blok uit elkaar en meten. Was niets aan de onderdelen te zien en alle slijtage was binnen de toleranties.

Ik heb de vorige eeuw even een Audi A3 gereden en die had toen een onderhoudsinterval van 50.000km. Maar volgens mij doen ze dat nu niet meer. Typisch... ;)

• aveenhuysen
  • Laatst online: 11:14
mphilipp schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:17:
[...]

Dat wordt al jaren geroepen. En verschillende mensen hebben het ook uitgeprobeerd. Ik herinner met een Duits autoblad dat 100k ging rijden met 2 VW Golfs. De een netjes zijn beurten en de ander ook, maar dan zonder olieverversen. Wel het peil in de gaten houden en bijvullen. Daarna het blok uit elkaar en meten. Was niets aan de onderdelen te zien en alle slijtage was binnen de toleranties.

Ik heb de vorige eeuw even een Audi A3 gereden en die had toen een onderhoudsinterval van 50.000km. Maar volgens mij doen ze dat nu niet meer. Typisch... ;)
Vroeger zei een leraar tijdens de les een keer: " motorblok moet je een keer starten, daarna nooit meer uitzetten en alleen olie bijvullen om op peil te houden"!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE

• PilatuS
  • Niet online
aveenhuysen schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:33:
[...]

Vroeger zei een leraar tijdens de les een keer: " motorblok moet je een keer starten, daarna nooit meer uitzetten en alleen olie bijvullen om op peil te houden"!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik heb nog autorijles gehad in een Golf 3 waar 600.000km op stond. Ding reed nog prima en dat voor een lesauto. Die auto werd s'ochtends aangezet en ging pas het einde van de dag weer uit. Afgezien van dat ie afslaat door de lessers natuurlijk. Dat is beter voor een auto dan 3x per week 10km rijden om boodschappen te halen. Voor een HDD geldt hetzelfde. Beter aanzetten en laten draaien in een server dan 4x per dag laten booten in een PC of laptop.

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:49
mphilipp schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:06:
[...]
Het is toch raar dat de ene BMW (want ook die boxers beweert men van dat ze een slok lusten) met veel persen 250ml pakt op 10k en de ander dan al 2-3L op heeft. Waar ligt dat aan? Rijstijl? Inrijstijl/methode? Onderhoud? Toeval?
Boxers en olie is een gek verhaal.

Ik heb twee boxers in de garage staan. De ene verbruikt nauwelijks olie, en heeft inmiddels 170k op de teller, de andere verbruikt de eerste 3k geen drup olie, en begint meer te verbruiken naarmate de olie meer verontreinigd raakt. Na 10k verbruikt hij ongeveer een kwart liter per 1000 kilometer.

Entropy isn't what it used to be

Verwijderd

-tom-562 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:57:
Je kan prima "auto" motor olie gebruiken.
juist viscositeit en gieten maar...

1 dingen wat wel belangrijk is. absoluut geen reinigings or frictie reducerende toevoegingen...
ander rijd je geen meter meer dankzij een slippende koppeling...

maar een "eenvoudige" auto olie zoals je bij de action kan kopen gaat prima.
Pagina: 1 ... 466 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.