Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 462 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.533.328 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 10:01
UTwizard schreef op maandag 29 april 2013 @ 12:09:
[...]

Daarbij, als je remlicht gaat branden als je de hendel in trekt mag je er van uit gaan dat de remmen werken.
Erm. Een remlicht die brandt heeft niets te maken met een rem die het wel / niet doet. Da's gewoon een druk sensor of een relais die getriggerd wordt door hendel / pedaal. Je kan je rem systeem er volledig afslopen en je remlicht zal gewoon branden mits je die bedrading heel laat ;)

(Moet de relais op de remhendel van de GPz nog vervangen. >.< Wel remmen, geen licht. rem pedaal + sensor is verfect - remmen + licht :o)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:13

-tom-562

Oliesjeik

Nee, het is geen druksensor, het is gewoon een mechanische schakelaar.
Juist als het een druksensor was zou het remlicht niet werken, want er i s geen remdruk :P
Maar nu ben ik denk ik te bijdehand aan het doen :+

Vaak bu'j te bang!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maar zodra je de motor even verplaatst gebruik je de rem toch ook wel eens? In de eerste paar meters probeer ik de rem ook altijd even, uit routine. Ik moet een helling af naar de straat, en daarbij wil ik vooraf zeker zijn dat de rem het ook doet voordat ik onderaan doorschiet en word geschept door een auto.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Chakotay schreef op maandag 29 april 2013 @ 11:11:
Hm, ik wist dat er bij de TT (& WSBK) nogal eens motoren gejat worden, maar dit is wel heel lomp... Remklauwen gejat :X
Lomp? Dit is gewoon poging doodslag. Hoop dat ze de daders pakken.

Kan me echt zó boos maken over dat soort mongolen. :(

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 15:48
[...]

Maar als je zonder problemen bent aangekomen ga je er niet vanuit (ik niet tenminste) dat je opeens zonder remschijven zit. Daarbij, als je remlicht gaat branden als je de hendel in trekt mag je er van uit gaan dat de remmen werken. Hoeveel mensen zullen ook gaan kijken of er daadwerkelijk nog remschijven tussen hun klauwen zitten?
De remklauwen zijn gejat, niet de remschijven ;)

Verwijderd

Kijk, nu weet ik niet of ze schrijfremslot er op had zitten.
Maar als je die er af haalt, zou je dan niet zijn opgevallen "hey, hoort hier niet nog iets te zitten?"

Hoe dan ook, ik sluit me aan bij poging tot doodslag.
Als ze de dader ooit pakken moet dat de strafeis zijn (als ik dader zelf te pakken zou krijgen zou ik een poging tot doodslag op hem/haar doen)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor mij persoonlijk altijd een rede om naar dat soort evenementen niet (meer) met de motor te gaan, hoe triest 't ook is. Heb 't een aantal jaar geleden meegemaakt dat ze m'n olievuldop weg hadden genomen en daar kom je dus pas achter op het moment dat je zélf en je banden onder de olie zitten (en 't lampje van 't olieniveau begint te branden) :(

Lullige tijdens dat soort evenementen is dat er eigenlijk nergens op gelet wordt omdat 't tóch allemaal motorrijders zijn en waarschijnlijk bezig zijn met het bevestigen van een schijfremslot o.i.d ....

Paar Brembo Monoblocks zijn zó verdwenen (zitten bijvoorbeeld standaard op een Daytona 675R) én leveren ook in 't tweedehands circuit serieus grof geld op....

Heb op m'n huidige fiets nogal wat carbon delen zitten die ook zo weg zijn, net als een öhlins stuurdemper en Akrapovic einddemper die er met een paar schroefbewegingen ook zó af liggen. En om dat spul er thuis allemaal af te halen en weer door orgineel spul te vervangen om gewoon een gezellig dagje TT of SBK te gaan hebben.... :N

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 29-04-2013 13:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Tankiej
wimmel_1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:26:
Voor mij persoonlijk altijd een rede om naar dat soort evenementen niet (meer) met de motor te gaan, hoe triest 't ook is. Heb 't een aantal jaar geleden meegemaakt dat ze m'n olievuldop weg hadden genomen en daar kom je dus pas achter op het moment dat je zélf en je banden onder de olie zitten (en 't lampje van 't olieniveau begint te branden) :(

Lullige tijdens dat soort evenementen is dat er eigenlijk nergens op gelet wordt omdat 't tóch allemaal motorrijders zijn en waarschijnlijk bezig zijn met het bevestigen van een schijfremslot o.i.d ....

Paar Brembo Monoblocks zijn zó verdwenen (zitten bijvoorbeeld standaard op een Daytona 675R) én leveren ook in 't tweedehands circuit serieus grof geld op....

Heb op m'n huidige fiets nogal wat carbon delen zitten die ook zo weg zijn, net als een öhlins stuurdemper en Akrapovic einddemper die er met een paar schroefbewegingen ook zó af liggen. En om dat spul er thuis allemaal af te halen en weer door orgineel spul te vervangen om gewoon een gezellig dagje TT of SBK te gaan hebben.... :N
Inderdaad, er wordt van alles gejat bij dit soort evenementen volgens mij. Ik was vorig jaar wel op de motor, bij de SBK. Maar ik was er toen aan het werk en mocht op de beveiligde VIP parking staan :+

Was het niet vorig jaar dat er bij de TT een motor gejat was? Kwamen ze gewoon in een busje aanrijden, motor ingeladen en weer weggereden :')

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 10:53

DinX

Motormuis

Tankiej schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:40:
[...]

Inderdaad, er wordt van alles gejat bij dit soort evenementen volgens mij. Ik was vorig jaar wel op de motor, bij de SBK. Maar ik was er toen aan het werk en mocht op de beveiligde VIP parking staan :+

Was het niet vorig jaar dat er bij de TT een motor gejat was? Kwamen ze gewoon in een busje aanrijden, motor ingeladen en weer weggereden :')
Zo gebeurt het vaker hoor.

2 man + plank met wieltjes + busje.
Motor met slot en al het busjes in in 10 seconden.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Tankiej
DinX schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:44:
[...]

Zo gebeurt het vaker hoor.

2 man + plank met wieltjes + busje.
Motor met slot en al het busjes in in 10 seconden.
Ja, dat snap ik. Maar het moet toch wel iemand opgevallen zijn dat er tussen een heel veld motoren, iemand opeens een motor in een busje aan het laden is tijdens de race. Tenminste, dat zou je zeggen :o

• DinX

DinX

Motormuis

Opgevallen: ja, reageren is wat anders.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mjah... Misschien een fiets die niet meer wil starten om wát voor een rede dan ook. Denk dat er maar weinig mensen zijn die direct aan diefstal gaan denken op zo'n dag, tenzij ze de fiets én eigenaar kennen.

Als je niet wil hebben dat 't opvalt dat je iets aan't doen bent wat niet door de beugel kan moet je 't gewoon zo opvallend mogelijk doen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 29-04-2013 13:49 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je zoiets ziet lijkt het me verstandig om direct een fotootje te schieten van het busje/kenteken/personen.

• DinX

DinX

Motormuis

Exact 15 seconden (vanaf 3:10 ongeveer).

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 21:20
GenjiBlade schreef op maandag 29 april 2013 @ 12:52:
[...]

Erm. Een remlicht die brandt heeft niets te maken met een rem die het wel / niet doet. Da's gewoon een druk sensor of een relais die getriggerd wordt door hendel / pedaal. Je kan je rem systeem er volledig afslopen en je remlicht zal gewoon branden mits je die bedrading heel laat ;)

(Moet de relais op de remhendel van de GPz nog vervangen. >.< Wel remmen, geen licht. rem pedaal + sensor is verfect - remmen + licht :o)
Klopt, maar ik bedoelde meer dat er een heleboel mensen zijn die denken "Het lampje brandt, dus het werkt".
Tankiej schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:20:
[...]

De remklauwen zijn gejat, niet de remschijven ;)
My bad, verkeerd gelezen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor mensen die nog nooit bij een TT race aanwezig zijn geweest even een idee van één gedeelte van de parking achter de hoofdtribune tijdens de TT Assen:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8008/7474088804_ddab865ecc_z.jpg

Het is voor een aantal mensen met minder goede bedoelingen gewoon één grote (gratis) "vrijmarkt"....

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 29-04-2013 14:04 . Reden: Plaatje zichtbaar gemaakt. ]

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

In het filmpje doen ze het nog met mankracht, maar heb ook al gehoord dat ze in een vrachtwagen een kraan hebben gebouwd om de motor gewoon op te tillen in te laden.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:13
wimmel_1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:57:
Voor mensen die nog nooit bij een TT race aanwezig zijn geweest even een idee van de parking achter de hoofdtribune tijdens de TT Assen:

[afbeelding]

Het is voor een aantal mensen met minder goede bedoelingen gewoon één grote (gratis) "vrijmarkt"....
En toch vind ik dat de organisatie daar wat aan moet/kan doen, laten we zeggen een soort uitkijkposten, laat een x aantal mensen de hele dag dat veld in de gaten houden. Of zorgen dat de toegangsweg gecontroleerd wordt. Busje die naar een veld met motoren rijdt? Als er een busje in de buurt komt, blokkeren, kentekens noteren etc.

Nu zal dit wel wishfull thinking zijn, maar doen ze dan echt helemaal niets aan "beveiliging"?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

130.000 bezoekers Suc-6 qua controle op Race-Day :+ Grootste één dag event in NL!!

Beter bleef iedereen gewoon met z'n tengels van andermans (duurbetaalde/zuurverdiende) spullen af, maar ook dat is wishfull thinking.

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-04 15:55
Voor mensen die nog nooit bij een TT race aanwezig zijn geweest even een idee van één gedeelte van de parking achter de hoofdtribune tijdens de TT Assen:

[afbeelding]

voor mij was het de 1 keer maar vond het echt super! ga de tijdens de TT zeker weer!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-04 11:22

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
[...]

Maar als je zonder problemen bent aangekomen ga je er niet vanuit (ik niet tenminste) dat je opeens zonder remschijven zit. Daarbij, als je remlicht gaat branden als je de hendel in trekt mag je er van uit gaan dat de remmen werken. Hoeveel mensen zullen ook gaan kijken of er daadwerkelijk nog remschijven tussen hun klauwen zitten?
Als je geen verschilt voelt tussen normaal de rem inknijpen en met doorgesneden remleidingen / verdwenen remklauwen moet je heel erg nodig je remmen gaan nakijken & ontluchten :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

Verwijderd

Mijn achter rem was laatst plotseling "weg"
lucht in het systeem gekomen, eerste keer dat ik dat heb mee gemaakt.

Moet wel zeggen, doorgesneden leiding of gestolen klauw waren niet mijn eerste gedachten toen ik geen remkracht voelde.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:27:
Mijn achter rem was laatst plotseling "weg"
lucht in het systeem gekomen, eerste keer dat ik dat heb mee gemaakt.

Moet wel zeggen, doorgesneden leiding of gestolen klauw waren niet mijn eerste gedachten toen ik geen remkracht voelde.
maar gebruik je voorrem nooit voor je echt wegrijd? als je hem duwt?

Verwijderd

Nee, ik doe geen "pre-flight checks"

Verwijderd

Gisteren op de Pegaso Factory naar mijn vriendin in Almere gereden. Het rijden met zomerhandschoentjes was toch echt een vergissing, zeker gisteravond toen de zon weg was. Afstand van 120 km - drie keer gestopt om mijn tengels op te warmen :X

Verwijderd

UTwizard schreef op maandag 29 april 2013 @ 09:04:
@ Joopieboy: Verdomme wat ongelooflijk zuur zeg :( In ieder geval goed dat je er zelf zonder letsel vanaf bent gekomen. Je moeder zal het hart ook wel in de keel hebben gehad :/

Is het nog te vroeg om te zeggen dat je die ene "verplichte" valpartij als motorrijder nu in ieder geval al hebt gehad?
Mja dat is wel zo natuurlijk. :P Ik behoor nu tot de groep die al gevallen zijn. :+

Vandaag al een telefoontje gehad van de verzekering, donderdag komt de expert voor de 2e taxatie, dat kan snel gaan! :D Nu hopen dat het snel goed komt met verzekeringsgeld edg...

En mijn moeder was het er sowieso niet mee eens, zeker ook niet na haar ongeluk met de fiets, maar had zich er net bij neergeld. Ik heb het haar ook een jaar niet durven vertellen. :X En dan vertel je het, koop je je eigen fiets, 1e ritje met ophalen ga je plat. :X
Bergie schreef op maandag 29 april 2013 @ 09:53:
@Joopieboy: Tel ook ff de kosten voor een nieuwe helm bij de schadepost op. Ook al is er geen krasje op te zien; grote kans dat hij gewoon vergoed wordt. Daar wil je gewoon geen risico mee lopen.

Zo heb ik nu ook een op het oog prima helm in de kast liggen maar ik kan niet uitsluiten dat hij het asfalt geraakt heeft toen ik 2 jaar geleden van achteren aangereden werd. Daar heeft de verzekering geen seconde moeilijk over gedaan destijds.
Daar heb je groot gelijk in idd, daar had ik niet eens aan gedacht. Is wel je eigen veiligheid. :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DECOY88 schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:29:
[...]

maar gebruik je voorrem nooit voor je echt wegrijd? als je hem duwt?
Hier idem... Remmen testen/gebruiken gebeurd pas als de rest van de fiets langzaamaan warm aan't worden is. Eerder zijn ze niet nodig.

Bravok is/klinkt leuk, maar niet als je je fiets een paar uur daarvoor in 100% status achter gelaten hebt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:37:
Gisteren op de Pegaso Factory naar mijn vriendin in Almere gereden. Het rijden met zomerhandschoentjes was toch echt een vergissing, zeker gisteravond toen de zon weg was. Afstand van 120 km - drie keer gestopt om mijn tengels op te warmen :X
Heb ik gisteren ook gedaan. Bij iedere stop met mijn handen gebruik gemaakt van de warme uitlaten.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04 09:03
wimmel_1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:46:
[...]

Hier idem... Remmen testen/gebruiken gebeurd pas als de rest van de fiets langzaamaan warm aan't worden is. Eerder zijn ze niet nodig.

Bravok is/klinkt leuk, maar niet als je je fiets een paar uur daarvoor in 100% status achter gelaten hebt.
Hier thuis is mijn ' voordeel' dat bij het uit de schuur halen ik een kleine helling af moet, en dat remmend doe.
Ik weet dan dus in ieder geval zeker dat mijn voorrem het doet, die andere gebruik ik trouwens ook weinig/nauwelijks. (combined braking zou een uitkomst zijn voor mijn remblokjes)

Verwijderd

PilatuS schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:52:
[...]

Heb ik gisteren ook gedaan. Bij iedere stop met mijn handen gebruik gemaakt van de warme uitlaten.
Ik dacht dat de winterhandschoenen de kast wel in konden :) Mijn ervaring met motorrijden is dat wanneer ik koud word het lang duurt voordat ik weer warm word. Mocht iemand van jullie gisterenavond op het traject Almere-Oud-Beijerland een kwast op een Pegaso Factory op de rechter rijstrook niet harder dan 100 km/h hebben zien rijden dan was ik het :X

Verwijderd

Eddos schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:57:
[...]

Hier thuis is mijn ' voordeel' dat bij het uit de schuur halen ik een kleine helling af moet, en dat remmend doe.
Ik weet dan dus in ieder geval zeker dat mijn voorrem het doet, die andere gebruik ik trouwens ook weinig/nauwelijks. (combined braking zou een uitkomst zijn voor mijn remblokjes)
Nou als jouw remmen het dus niet doen, wat doe je dan?

Probleem van de rijdster in het nieuws artikel is dat ze dus ook pas realizeerd dat haar remmen het niet doen op het moment dat ze ze juist nodig heeft...

Maar niemand doet toch checks voordat ze weg rijden (aanrijden op zijn brabants)
ik doe het in ieder geval echt nooit (hooguit banden spanning voelen met duim)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

:^^

Voor mij persoonlijk is 't pak aantrekken, deur open, fiets starten ... en rustig de wijk uit rijden (deur gaat met AB open/dicht).

Remmen.... heb ik de eerste kilometers niet nodig :o

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ben ik dan de enige die daar een gewoonte van heeft gemaakt?

Voordat ik de motor pak: zie ik natte plekken op de grond?
Banden: Zien ze er nog goed uit? Niet te slap? (Geen algehele inspectie; dat komt met de poetsbeurten wel)
Remmen: tijdens het buiten zetten gebruik ik de voorrem al. Bij het opstappen ook. Bij het wegrijden probeer ik de achterrem, waarna ik een kleine helling af moet richting straat. Dan wil ik ook zeker weten dat de remmen het doen voordat ik ongecontroleerd de straat op rol!
Verlichting: test ik altijd al bij het binnen zetten. In de garage zie je direct alle verlichtingen op de muren weerkaatsen, dus dat is lekker makkelijk.
Ketting: Bekijk ik altijd even. Als ik het remschijfslot onder het zadel opberg kijk ik ook altijd even naar het scottoiler reservoirtje; dat zit daar toch.

Er zijn maar enkele dingen die ik niet minutieus ga nakijken: koelvloeistof (merk ik vanzelf wel als de temperatuur oploopt), en olie. Oliepeilglaasje is me gewoon te lastig om iedere keer na te kijken. Rechtop houden --> paar minuten stationair laten lopen --> paar minuten wachten, en dan nog steeds terwijl de motor rechtop staat het peilglaasje aflezen. Dat gebeurt dan ook alleen bij de poetsbeurten. Is nog steeds vrij vaak, maar niet voor iedere rit. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• PilatuS
  • Niet online
Een hoop dingen ga ik echt niet iedere keer nakijken. Als mijn banden gisteren 8mm profiel hadden kunnen ze vandaag niet op zijn. En meer van zulk soort dingen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DrivinUCrazy schreef op maandag 29 april 2013 @ 18:21:
Ben ik dan de enige die daar een gewoonte van heeft gemaakt?

Voordat ik de motor pak: zie ik natte plekken op de grond?
Banden: Zien ze er nog goed uit? Niet te slap? (Geen algehele inspectie; dat komt met de poetsbeurten wel)
Remmen: tijdens het buiten zetten gebruik ik de voorrem al. Bij het opstappen ook. Bij het wegrijden probeer ik de achterrem, waarna ik een kleine helling af moet richting straat. Dan wil ik ook zeker weten dat de remmen het doen voordat ik ongecontroleerd de straat op rol!
Verlichting: test ik altijd al bij het binnen zetten. In de garage zie je direct alle verlichtingen op de muren weerkaatsen, dus dat is lekker makkelijk.
Ketting: Bekijk ik altijd even. Als ik het remschijfslot onder het zadel opberg kijk ik ook altijd even naar het scottoiler reservoirtje; dat zit daar toch.

Er zijn maar enkele dingen die ik niet minutieus ga nakijken: koelvloeistof (merk ik vanzelf wel als de temperatuur oploopt), en olie. Oliepeilglaasje is me gewoon te lastig om iedere keer na te kijken. Rechtop houden --> paar minuten stationair laten lopen --> paar minuten wachten, en dan nog steeds terwijl de motor rechtop staat het peilglaasje aflezen. Dat gebeurt dan ook alleen bij de poetsbeurten. Is nog steeds vrij vaak, maar niet voor iedere rit. :)
Ik vrees dat de gemiddelde "SS' beter onderhouden wordt dan welke fiets dan ook en dat niemand verwacht dat er onderdelen gestolen worden tijdens een "SS" event a'la SBK/TT ;)

Verwijderd

Volgens mij is er iets mis gegaan in je post wimmel, denk dat je comment tussen de quote terecht is gekomen.
Maar Drivin, als jij dus om zeg 10 uur wil vertrekken, dan sta je dus om 9:30 bij je motor om alles te checken?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 18:30:
[s]Volgens mij is er iets mis gegaan in je post wimmel, denk dat je comment tussen de quote terecht is gekomen.[/s]
Maar Drivin, als jij dus om zeg 10 uur wil vertrekken, dan sta je dus om 9:30 bij je motor om alles te checken?
Aangepast (voor jouw post :+ )

• PilatuS
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 18:26:
[...]

Ik vrees dat de gemiddelde "SS' beter onderhouden wordt dan welke fiets dan ook en dat niemand verwacht dat er onderdelen gestolen worden tijdens een "SS" event a'la SBK/TT ;)
Ik zorg er wel voor dat ik zeker weet dat alles goed is. Bandenspanning controleer ik best vaak. De ketting zorg ik voor dat ie altijd netjes gesmeert is. Andere dingen hou ik ook goed in de gaten. Uiteindelijk rij ik soms in Duitsland 250+ met dat ding dus zorg ik er wel voor dat het goed is. Alleen iedere rit dingen controleren waarvan ik weet dat het goed moet zijn, dat doe ik zeker niet.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

:+ Volgende keer gaat dat "hok" gewoon wél harder dan die Appie van ... :)

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-04 21:59
Zo, na lang zoeken een geschikte motor gevonden. Proefrit gemaakt en meteen verkocht. Volgende week ophalen.

Suzuki GSX 600F uit 1995 is het geworden.

Heb wel een vraag. Als je gaat toeren en ergens gaat overnachten nemen jullie sloten mee? Zo ja, in een rugzak (lijkt me gevaarlijk als je valt). Of tas/ koffer aanschaffen?

V-Strom 650

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Net terug van een weekendje Eifel op m'n roestbakje. Was de eerste keer dat ik op een meerdaagse motortocht ging, ook nog nooit bergen van dichtbij gezien dus met de motor. Enkele grenzen verlegd en m'n vierkante achterband wat afgerond. :P

Woensdag een proefritje maken op een K1100LT uit '92. Ik rijdt al sinds het behalen van de A op m'n roze pasje alleen op een Honda VT500, een mini-motortje. Zo'n (relatief) bankstel zal dus wel even wennen worden, zeker omdat het proefritje zal beginnen midden in de Haagse binnenstad :|

• DECOY88
(overleden)
Xoxol schreef op maandag 29 april 2013 @ 20:34:
Zo, na lang zoeken een geschikte motor gevonden. Proefrit gemaakt en meteen verkocht. Volgende week ophalen.

Suzuki GSX 600F uit 1995 is het geworden.

Heb wel een vraag. Als je gaat toeren en ergens gaat overnachten nemen jullie sloten mee? Zo ja, in een rugzak (lijkt me gevaarlijk als je valt). Of tas/ koffer aanschaffen?
schijfremslot kan vaak onder je zadel. of kettingslot in een tanktas. is ook makkelijk voor de rest van je spullen. of een tasje achterop

Verwijderd

Zoiets moet ik mij ook nog gaan halen idd, schrijfremslot sowieso, kettingslot had ik nog ergens... :$

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 18:07:
[...]

Probleem van de rijdster in het nieuws artikel is dat ze dus ook pas realizeerd dat haar remmen het niet doen op het moment dat ze ze juist nodig heeft...
Hoe zat het met haar achterrem?

Ik lees alleen dat de voorremklauwen weg waren, maar niets over de achterkant. Die achterrem is vrij waardeloos tov voorrem, zelfs op mijn bankstel, maar aanzienlijk beter dan niets... :o

Over mijn bankstel gesproken - ik heb dringend grotere baggagedrager nodig:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2FTURddQkb526T8YRiSECxzs/full.jpg

Sterker nog, over niet al te lange tijd ga ik ws dit monteren:
Afbeeldingslocatie: http://pc800.co.uk/mwf/attach/8/3808/DSC_1096.jpg

Maar dan wil ik eerst zeker weten dat het nog zin heeft in mijn gebakje te investeren. Wat denken jullie bij de volgende symptomen:

1) bij starten met koude motor eerste minuut slechts zeer minimaal gas te geven, meer dan dat en hij slaat af.
2) ondanks prima oliepeil gaat waarschuwingslamp branden bij stevige remactie
3) motor met topsnelheid van 170km/u gaat niet harder dan 150km/u en verbruikt ook op alle snelheden meer dan zou moeten.

Bij 1 en 3 vermoed ik dat iets met ontsteking en carbs niet helemaal lekker is, bij 2 verdenk ik de oliefilter. Nieuwe bougies heb ik al liggen, oliefilter ook. Moet alleen even de tijd en innerlijke rust (leve Zen ;) ) hebben om eraan te gaan sleutelen. Denken jullie dat ik goed kijk, of dat ik ergens anders aandacht op moet vestigen? Voor de duidelijkheid, gaat over een motor van 22 jaar oud die vrijwel zeker 3 jaar stilgestaan heeft zonder onderhoud voor ik'm een jaar terug overnam. Muv vervangen uitlaat en banden en verversen olie heb ik eigenlijk weinig eraan gedaan sindsdien.

Oslik blyat! Oslik!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:27

mphilipp

Romanes eunt domus

[afbeelding]

Da's eigenlijk het antwoord op je eigen vraag (nou ja, geen vraag, meer een observatie)
Het is onmogelijk om op zo'n massa motoren toezicht te houden. Als je met een motorjack rondloopt en je gedraagt je natuurlijk is er niets aan de hand. Wij eerlijke mensen (kuch...ik neem zomaar even wat aan) kunnen dat niet zo goed. Wij kijken dan constant om ons heen omdat we denken dat iedereen op ons let. Een dief weet dat dat niet zo is. En wie wél iets ziet, doet niets. Dus je kunt gewoon je gang gaan. Er is maar een kleine kans dat je betrapt wordt.

Ik zou het ook niet kunnen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dion_b schreef op maandag 29 april 2013 @ 21:32:
[...]
1) bij starten met koude motor eerste minuut slechts zeer minimaal gas te geven, meer dan dat en hij slaat af.
3) motor met topsnelheid van 170km/u gaat niet harder dan 150km/u en verbruikt ook op alle snelheden meer dan zou moeten.

Bij 1 en 3 vermoed ik dat iets met ontsteking en carbs niet helemaal lekker is, bij 2 verdenk ik de oliefilter. Nieuwe bougies heb ik al liggen, oliefilter ook. Moet alleen even de tijd en innerlijke rust (leve Zen ;) ) hebben om eraan te gaan sleutelen. Denken jullie dat ik goed kijk, of dat ik ergens anders aandacht op moet vestigen? Voor de duidelijkheid, gaat over een motor van 22 jaar oud die vrijwel zeker 3 jaar stilgestaan heeft zonder onderhoud voor ik'm een jaar terug overnam. Muv vervangen uitlaat en banden en verversen olie heb ik eigenlijk weinig eraan gedaan sindsdien.
Mijn ondeskundige mening is ook iets als ontsteking of carbs. Begin eerst maar eens met nieuw kaarsen, dat kan nooit kwaad. Dan de carbs eraf en laten reinigen (of zelf doen als je zo'n ultrasoon ding hebt). Kan eigenlijk ook nooit kwaad als ie zo oud is en erg lang heeft stil gestaan. Als je zelf de boel demonteerd kan het nooit heel erg duur zijn.
Als dat allemaal niet helpt, kan het zijn dat de ontsteking niet helemaal jofel is.

Ik neem dan aan dat je de meest obvious zaken al hebt gedaan of van plan bent:
- beurt
- synchroniseren carbs
- kabels controleren

Anders mag je die eerst doen. Langzaam toewerken naar de arbeidsintensieve/dure handelingen. Zo leer je ook langzamerhand je brommertje kennen :+

En ook al komt er iemand die meteen roept dat je piefje A moet omzetten en palletje B aan moet draaien, denk ik dat reinigen van de carbs geen overbodige luxe is. Als je niet wilt ultrasonen kun je het ook proberen in een badje met een of ander agressief goedje. Maar goed die sproeiers ontdoen van alle meuk van oude brandstof is erg belangrijk.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:22

steveman

Comfortabel ten onder

PilatuS schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:52:
[...]

Gewoon onder het rijden links en recht afwisselend tegen het blok houden. Gaat met een vierpitter wat makkelijker omdat het blok lekker breed is natuurlijk, maar lekker warm is het zeker!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

Twarp

just grin...

[...]

Maar dan wil ik eerst zeker weten dat het nog zin heeft in mijn gebakje te investeren. Wat denken jullie bij de volgende symptomen:

Bij 1, heb ik ook, schijnt niet erg te zijn, je machine moet gewoon warm worden en daar neemt je dame de tijd voor. Ik heb bij mij de kaarsen ook vervangen en de carbs via de ultrasoon gereinigd (je zal toch altijd handmatig moeten poetsen overigens) Bij 2, bij die remactie zakt al je olie naar één punt, bij normaal rijden mag het lampje niet branden bij een hevig remactie, tja dan wel ;-) ik zou overigens gewoon naar de weg kijken :P Bij 3, je dame is niet de jongste meer, je zal merken dat je vermogen met de tijd gaat verliezen. Bij een te hoog brandstofverbruik zou een gassentest uit kunnen wijzen of je verbanding optimaal is, bij nee, dan heb je werk bij ja, niet aan de hand. Rookt de dame overigens?

Meh ...

• PilatuS
  • Niet online
steveman schreef op maandag 29 april 2013 @ 22:39:
[...]

Gewoon onder het rijden links en recht afwisselend tegen het blok houden. Gaat met een vierpitter wat makkelijker omdat het blok lekker breed is natuurlijk, maar lekker warm is het zeker!
Heb ik mijn met vorige motor (4 cilinder) wel eens gedaan. Bij deze wordt het erg lastig om bij te komen.

Verwijderd

Een olie druk lampje mag NOOIT gaan branden. punt. Het is zeker iets waar je een oorzaak voor moet vinden.
(indien mogelijk kijken of olie met hogere viscositeit helpt, anders mischien toch de olie pomp eens nalopen, overigens niet heel goedkoop die dingen zo te zien http://www.partzilla.com/...20A/OIL%20PUMP/parts.html)
Ik denk dat je punt 1 en 3 wellicht met elkaar te maken kunnen hebben.
Slechte afstelling van je carb kan bijvoorbeeld een veel te rijk mengsel geven.

Dus met je carbs aan de slag, eens kijken naar je bougies (kun je beetje inschatten hoe je afstelling is).
En als je aan de spullen kan komen, meten of de compressie per cilinder nog goed is.. nieuwe zuigerveren zitten er zo op

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2013 00:10 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

>>Break-In<<

Bij een Yamaha mag 't wel ;) Niveau lampje it is, daar :o

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 30-04-2013 00:00 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
"Oh da's waar ook. Het is alweer een paar tankbeurten geleden dat ik olie bijgevuld heb."

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-04 22:34
[...]

Dion, ik weet niet of je een sleutelplekje en/of gereedschap hebt: zo niet, dan kan je wel eens langskomen bij m'n sleutelplek (halve container :+ ) in Kudelstaart. Is in ieder geval wijsheid om de staat van je bougies te checken om erachter te komen hoe je ontbranding is. Wellicht zijn ze vettig door olie of een te rijk mengsel waardoor je teveel verbruikt en de motor bijna verzuipt bij een koude motor. Puur speculeren dit, maar het zou kunnen dat je luchtfilter oud en verstopt is en de motor daardoor te weinig verse lucht krijgt en dat weer een te rijk mengsel als gevolg heeft. Sowieso nuttig om het luchtfilter eens te vervangen denk ik dan maar.
Zit er trouwens een handmatige choke op? En weet je of die werkt door de gaskabel gewoon strakker aan te trekken (zoals bij de K75) of door b.v. minder lucht binnen te laten? Zo kan je misschien ook wat te weten komen over een te arm/rijk mengsel.

Zojuist trouwens voor 39 euro (ex 7,- verzendkosten) een schaarliftje (motorminilift) op de kop getikt. Misschien dat er meer geïnteresseerden zijn? Niet gebruiken als vervanging voor een (semi)-professionele motorlift, aangezien dat ding op de hoogste stand volgens mij enorm instabiel is. Zit er wel aan te denken om er met twee stevige houten planken een brede bodem onder te maken. Aan die planken dan weer haken zodat ik de motor vast kan sjorren.

Afbeeldingslocatie: http://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-l-1486.jpg-1280x800-f22f037c8d.jpg

http://www.hbm-machines.c...liften/hbm-mini-motorlift

Ben ook nog op zoek naar een goedkope compressor. Of anders een andere methode om b.v. vuil bij de bougies weg te halen. Zag dit ding voorbij komen wat qua formaat erg handig is aangezien m'n sleutelplekje erg klein is. Ben alleen bang dat er te weinig druk achter zit.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31IYJt%2B5NiL.jpg

http://www.amazon.com/Met...tt-Electric/dp/B001J4ZOAW

[ Voor 58% gewijzigd door MailMan op 30-04-2013 11:49 ]

• dion_b
  • Laatst online: 23:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MailMan schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 11:39:
[...]

Dion, ik weet niet of je een sleutelplekje en/of gereedschap hebt:
Ik zit redelijk goed in gereedschap, maar sleutelplek is de stoep voor m'n deur ;)
zo niet, dan kan je wel eens langskomen bij m'n sleutelplek (halve container :+ ) in Kudelstaart.
Tnx. Aanbod waar ik mogelijk binnenkort eens gebruik van ga maken :)
Is in ieder geval wijsheid om de staat van je bougies te checken om erachter te komen hoe je ontbranding is. Wellicht zijn ze vettig door olie of een te rijk mengsel waardoor je teveel verbruikt en de motor bijna verzuipt bij een koude motor.
Klinkt heel aannemelijk. Kans dat ze optimaal zijn is bijna nul.
Puur speculeren dit, maar het zou kunnen dat je luchtfilter oud en verstopt is en de motor daardoor te weinig verse lucht krijgt en dat weer een te rijk mengsel als gevolg heeft. Sowieso nuttig om het luchtfilter eens te vervangen denk ik dan maar.
Daar zeg je wat... ik zat direct na aankoop te kijken naar filters, las dat je met wat hackwerk voor 1/5 van de prijs van een specifieke filter voor dit model (uiteraard afwijkend dus relatief duur) de filter van een van een lijstje auto's kon scoren en op maat snijden. Maar daar verder niets mee gedaan. Dus die filter is ws ook erg brak.
Zit er trouwens een handmatige choke op? En weet je of die werkt door de gaskabel gewoon strakker aan te trekken (zoals bij de K75) of door b.v. minder lucht binnen te laten? Zo kan je misschien ook wat te weten komen over een te arm/rijk mengsel.
Handmatige choke idd, en geen throttle advancer zoals bij de K, het doet echt iets met de mengsel. Op zich lijkt dat wel te doen wat het moet.

Oslik blyat! Oslik!

• MailMan
Ok, laat maar weten via DM mocht je langs willen komen. Ben er waarschijnlijk aankomende dagen wel een paar uur om zelf ook te sleutelen.

• DinX

DinX

Motormuis

wimmel_1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 23:57:
>>Break-In<<

Bij een Yamaha mag 't wel ;) Niveau lampje it is, daar :o
Bij de XT is die ook belachelijk gevoelig. Ik gebruik het dus ook als niveaulampje :p
Als het brandt is het binnenkort weer tijd om wat bij te gieten :p

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Op de vraag of ik een half uur voor vertrek al naar mijn motor ga: het antwoord is ja. :+ Dat wil zeggen, mijn motor staat (in de regel) niet thuis, dus ik moet eerst mijn motor ophalen als ik voor een toerritje heb afgesproken.

Maar wat ik zei is dat de meeste dingen automatisch gecontroleerd worden. Ik doe de poort open. Dan zie ik de motor staan. Liggen er natte plekken onder de motor, dan is het foute boel. Bij het buiten zetten knijp ik al even in de voorrem. Dan weet ik al dat die werkt. Bij het binnen zetten even tegen alle lichtschakelaartjes duwen; dan weet ik dat de verlichting nog in orde is. Die kijk ik voor vertrek dan ook niet meer na. Bij het verwijderen van het schijfremslot zit ik met mijn hoofd toch al naast de band; dan kan ik die direct even bekijken. Bij het opbergen van het slot onder het zadel kijk ik al van bovenaf op de ketting, en het slot ligt onder het zadel tegen het scottoiler reservoirtje aan. Ik zie tijdens het opbergen van het slot dus al of de ketting nog goed gesmeerd is, en of het reservoirtje bijgevuld moet worden.

Ik moet het slot er tóch af halen. Ik moet de motor tóch eerst buiten zetten om daarna de poort weer te sluiten. Tijdens die handelingen houd ik mijn ogen dus gewoon open, that's all. :)

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-02 20:16
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 17:16:
Op de vraag of ik een half uur voor vertrek al naar mijn motor ga: het antwoord is ja. :+ Dat wil zeggen, mijn motor staat (in de regel) niet thuis, dus ik moet eerst mijn motor ophalen als ik voor een toerritje heb afgesproken.

Maar wat ik zei is dat de meeste dingen automatisch gecontroleerd worden. Ik doe de poort open. Dan zie ik de motor staan. Liggen er natte plekken onder de motor, dan is het foute boel. Bij het buiten zetten knijp ik al even in de voorrem. Dan weet ik al dat die werkt. Bij het binnen zetten even tegen alle lichtschakelaartjes duwen; dan weet ik dat de verlichting nog in orde is. Die kijk ik voor vertrek dan ook niet meer na. Bij het verwijderen van het schijfremslot zit ik met mijn hoofd toch al naast de band; dan kan ik die direct even bekijken. Bij het opbergen van het slot onder het zadel kijk ik al van bovenaf op de ketting, en het slot ligt onder het zadel tegen het scottoiler reservoirtje aan. Ik zie tijdens het opbergen van het slot dus al of de ketting nog goed gesmeerd is, en of het reservoirtje bijgevuld moet worden.

Ik moet het slot er tóch af halen. Ik moet de motor tóch eerst buiten zetten om daarna de poort weer te sluiten. Tijdens die handelingen houd ik mijn ogen dus gewoon open, that's all. :)
Ik doe precies hetzelfde. Na zoveel keer word het gewoon routine. Ik zie hem toch in vol ornaat staan in de garage, dus let ik ook overal op. Het is meer erin 'gedrille'd' door elke dag deze handelingen te automatiseren.

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-04 20:25
Zo, eindelijk dat tupperware van de K1100LT af!

van

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jxjr8ELh.jpg

naar

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u8PgGhph.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HBUWtIJh.jpg

Vroemmmm! >:) Rijdt echt heerlijk.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MailMan schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 11:39:
[...]
Zojuist trouwens voor 39 euro (ex 7,- verzendkosten) een schaarliftje (motorminilift) op de kop getikt.
Op MF stond een keer een verhaal van iemand wiens motor door een goedkope lift is gezakt. Er zat bijzonder slecht laswerk op dat ding en daar is ie op afgebroken. Geen idee of dit zo'n ding is, maar ik zou 'm maar even goed nakijken voordat je straks een motorblok op je tenen krijgt... :X

• DECOY88
(overleden)
Alexji schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 20:08:

van

[afbeelding]

naar

[afbeelding]

[afbeelding]

kijk met jou kan ik praten _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

nice job, stukken beter zo! :D

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• MailMan
mphilipp schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 20:15:
[...]

Op MF stond een keer een verhaal van iemand wiens motor door een goedkope lift is gezakt. Er zat bijzonder slecht laswerk op dat ding en daar is ie op afgebroken. Geen idee of dit zo'n ding is, maar ik zou 'm maar even goed nakijken voordat je straks een motorblok op je tenen krijgt... :X
Dat was dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/download.php/download_document/799952/2cba2bc48db46e83c70c6c2657de5580

Een 'volledige' motorlift waar je hele motor op zou kunnen passen. Dat ding wat ik heb gekocht is om onder je carter te zetten en de wielen iets van de grond te krijgen zodat je b.v. aan de vering of banden kan werken.
Wel afschuwelijk wat er is gebeurd in die foto. Stel je voor dat je 250KG aan motor via de versnellingspook in buik krijgt. Zoiets zou nooit mogen gebeuren. Was ook nog eens met een vrije lichte (400cc) motor.
Alexji schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 20:08:

van

[afbeelding]

naar

[afbeelding]

[afbeelding]

Ziet er erg lekker uit en deed me denken aan mijn K100 toen ik de kuip opnieuw aan het spuiten was:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/207053_10150528227805389_2106209_n.jpg

80's streetfighter :P

Ga je trouwens nog wat doen met de kuipdelen? O-)

Verwijderd

Teveel kuip voor een streetfighter :P

• MailMan
Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 22:29:
Teveel kuip voor een streetfighter :P
Vond het al heel wat dat ik m'n voorwiel kon zien tijdens het rijden :P

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 30-04-2013 22:30 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MailMan schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 22:26:
[...]
Dat was dit ding:

[afbeelding]

Een 'volledige' motorlift waar je hele motor op zou kunnen passen. Dat ding wat ik heb gekocht is om onder je carter te zetten en de wielen iets van de grond te krijgen zodat je b.v. aan de vering of banden kan werken.
Ah, inderdaad, dat was 'm. Het verhaal was me bijgebleven. Scary stuff.
Dan is die van jou op zich wel safe, hoewel ie nog wel om zou kunnen kukelen. Altijd oppassen als je met dat soort spul werkt. Goed gereedschap is duur, en soms is dat met een reden. Maar als het werkt, werkt het. Je moet altijd zelf even die afweging maken of het spul goed genoeg is om veilig mee te kunnen werken.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04 09:03
Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 18:07:
[...]

Nou als jouw remmen het dus niet doen, wat doe je dan?

Maar niemand doet toch checks voordat ze weg rijden (aanrijden op zijn brabants)
ik doe het in ieder geval echt nooit (hooguit banden spanning voelen met duim)
Als mijn remmen het niet doen rol ik wat harder naar achteren dan ik zou willen; ik denk dat ik hem dan met mijn benen af moet/kan remmen.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Gipro X versnellingsindicator? Ik wil er eigenlijk 1 installeren op mijn CB600S, maar ik ben bang dat het een lastige installatie is. De connector vinden van de snelheidssensor lijkt me nog wel te doen (gewoon een tussen connector), maar vervolgens van de ECU 1 van de draden gaan aftappen lijkt me al wat lastiger. Gisteren een elektrisch schema geraadpleegd, maar ik kon nu niet echt goed zien waar de ECU zit (onder het zadel of rond het motorblok).

Verwijderd

Rick-Jan schreef op maandag 29 april 2013 @ 12:34:
[...]

Toen achterop bij de instructeur :+ en vervolgens op een grote parkeerplaats geoefend. stoppen en wegrijden ging prima. daarna precisie stop en noodstop geoefend, het verbaasde mij hoe hard je kunt remmen op het wegdek. daarna wegrijden uit het parkeervak.
Vergis je alleen niet in het echte verkeer: auto's staan over het algemeen sneller stil dan een motor en dat heeft menig motorrijder al moeten bezuren :(

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:15
Ik hoor m'n instructeur nog in m'n oor: Afstand houden.. afstand houden... :+

UNOX: The worst operating system

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 21:20
Korvaag schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 09:32:
Ik hoor m'n instructeur nog in m'n oor: Afstand houden.. afstand houden... :+
Inderdaad, ik hoor de mijne het ook zo weer roepen :+

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bedoel je niet kcccchhrt afstand krrrrcht ..den? :+

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Ik vind het jammer dat ze je bij de rijles geen remoefeningen vanaf snelwegsnelheden laten doen. Sommige (sport)motoren kunnen best een auto eruit remmen, maar lang niet alle bestuurders kunnen / durven dit.

Een paar laar terug heb ik VRO3 gedaan waar wel hogesnelheids-noodstops bijzaten (van 70 tot 150 kph ofzo), eng om te zien hoeveel moeite sommige mensen daarmee hadden...

Stichting eth0

• Tylen
  • Laatst online: 22:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Als je goed je best doet op een supersport moet dat kunnen. Maar als de auto dan ook nog een zijn best gaat doen, dan denk ik toch dat een auto sneller stil staat.. ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb het toevallig afgelopen weekend eens geprobeerd. Ik was eens in een nieuw industrieterrein aan het kijken hoe veel er de afgelopen 3-4 jaar (toen heb ik er nog gewerkt) uit de grond is gestampt. En er is dus ook een nieuwe weg aangelegd, maar die loopt nu nog dood. Een lang recht stuk, het ligt parallel aan een vliegveld, zonder zijwegen. Ideaal!

Die gelegenheid heb ik dan ook eens aangegrepen om wat realistische oefeningen te doen. Geen "noodstop" vanaf 50, nee, met 80 en 120 heb ik het eens geprobeerd. Dat zijn tenslotte de snelheden die je het meeste rijdt. En verrek, dat gaat hard als je serieus goed ankert. :D

Toch wil ik nog wel eens een keer een VRO en een slipcursus, zo een met zijwieltjes, doen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
DrivinUCrazy schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:34:
Ik heb het toevallig afgelopen weekend eens geprobeerd. Ik was eens in een nieuw industrieterrein aan het kijken hoe veel er de afgelopen 3-4 jaar (toen heb ik er nog gewerkt) uit de grond is gestampt. En er is dus ook een nieuwe weg aangelegd, maar die loopt nu nog dood. Een lang recht stuk, het ligt parallel aan een vliegveld, zonder zijwegen. Ideaal!

Die gelegenheid heb ik dan ook eens aangegrepen om wat realistische oefeningen te doen. Geen "noodstop" vanaf 50, nee, met 80 en 120 heb ik het eens geprobeerd. Dat zijn tenslotte de snelheden die je het meeste rijdt. En verrek, dat gaat hard als je serieus goed ankert. :D

Toch wil ik nog wel eens een keer een VRO en een slipcursus, zo een met zijwieltjes, doen.
Bij zo'n slipcursus met zijwieltjes worden de oefeningen ook met beperkte snelheid uitgevoerd. In elk geval toen ik er een deed.

Wat bij die slipcursus in elk geval wel duidelijk werd: als je ABS hebt, ros dan maar gewoon de rem in en vertrouw op de ABS. Dan heb je in elk geval niet te weinig geremd (wat de typische motorrijder eerder zal doen dan optimaal precies op de grens maximaal remmen). [Nee, dit werd niet letterlijk gezegd, maar volgt logisch.] Wel heel cool dat je op een lading grind met 50km/u gewoon kunt remmen, terwijl je zonder ABS in de helft van de gevallen 'm niet houdt of te zacht remt: de marge tussen goed en fout is heel klein.

Helemaal mee eens overigens dat het (zonder ABS!) in de rijopleiding thuishoort. Aan de andere kant zitten er wel meer oefeningen in de rijopleiding die mensen daarna niet meer met de eigen motor uit durven te voeren...

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2013 10:42 ]

• aveenhuysen
  • Laatst online: 20:58
Tylen schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:28:
Als je goed je best doet op een supersport moet dat kunnen. Maar als de auto dan ook nog een zijn best gaat doen, dan denk ik toch dat een auto sneller stil staat.. ;)
R8 tegen een Diavel...

YouTube: Audi R8 V10 Plus vs Ducati Diavel: 0-150-0mph - autocar.co.uk#!

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE Zontes 368G

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Tylen schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:28:
Zit wat in, je zit toch met veel meer bandoppervlak bij een auto, terwijl het gewicht niet evenredig meer is.

Die hierboven is wel een cruiser vs. een supercar, ik had het meer over een supersport vs. iets wat je in het dagelijks verkeer tegenkomt :P

[ Voor 15% gewijzigd door Chakotay op 01-05-2013 10:46 ]

Stichting eth0

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49
Chakotay schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:43:
[...]

Zit wat in, je zit toch met veel meer bandoppervlak bij een auto, terwijl het gewicht niet evenredig meer is.

Die hierboven is wel een cruiser vs. een supercar, ik had het meer over een supersport vs. iets wat je in het dagelijks verkeer tegenkomt :P
Dat is toch ook de reden dat een (lege ;) ) vrachtwagen sneller stilstaat dan menig auto. Ja hij is relatief zwaar, maar de verhouding band oppervlak is dan weer in zijn voordeel. Pas als hij helemaal geladen is heeft het systeem ene langere remweg nodig.

Verwijderd

Een motor heeft met remmen nog een nadeel ten op zichte van een auto en dat is met remmen op een wat slechter wegdek, daar is een auto veel stabieler door het grotere rubberoppervlak en de plaatsing van wielen :(

En auto's vs motoren qua bochtsnelheden zullen we het ook maar niet over hebben want ook op dat gebied winnen auto's het :(

Zo en nu ga ik weer lekker motorrijden :)

• -DG-
  • Laatst online: 20-04 09:33
Chakotay schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:43:
[...]

Volgens mij is het bandoppervlakte niet eens het grootste probleem. Op droog en warm asfalt met sportbanden is het redelijk onmogelijk om je voorwiel te laten blokkeren als je goed remt (dus de druk opbouwen). Het limiet zit dan eerder in het feit dat het achterwiel omhoog wil omdat het zwaartepunt veel hoger is dan bij een auto. Een auto heeft dat probleem niet en kan dan ook harder remmen (tot het punt van blokkeren).

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
-DG- schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:11:
[...]

Volgens mij is het bandoppervlakte niet eens het grootste probleem. Op droog en warm asfalt met sportbanden is het redelijk onmogelijk om je voorwiel te laten blokkeren als je goed remt (dus de druk opbouwen). Het limiet zit dan eerder in het feit dat het achterwiel omhoog wil omdat het zwaartepunt veel hoger is dan bij een auto. Een auto heeft dat probleem niet en kan dan ook harder remmen (tot het punt van blokkeren).
En dan kom je toch weer uit op bandoppervlakte, want door het gebrek aan achterwiel heb je alleen nog maar het kleine vlakje van je voorwiel dat alle remkracht moet verwerken.

Stichting eth0

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-04 17:59
Weet iemand hier misschien een of meerdere adressen voor koplampen of koplamp units? Mijn vriendin gaat namelijk vandaag kijken voor een Yamaha XJ600S uit 2000, alleen de huidige eigenaar heeft daar zelf een andere koplamp unit op gezet, en da;s het enige wat ze SPUUG lelijk vind. Dus als het mogelijk is om dat een keer om te bouwen dan gaat ze hem ws kopen. Het hoeft dus geen originele te zijn die er terug op gaat (die vind ze ook niet fantastisch), maar er zullen vast wel adresjes zijn waar ook '3rd party' spul te vinden is toch?

Verwijderd

Gaaf :)

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-04 20:25
Ik ben voor mijn ombouw naar naked gewoon langs een motorsloperij gegaan en daar wat uitgezocht voor 40 euro voor een complete unit, wat er online wordt gevraagd voor die dingen is echt belachelijk. Was bij Woesthoff in Brummen trouwens.

• aveenhuysen
Die Porsche is zo mooi en geweldig en mooi kleurtje ook 8)

Motor wheelied wel erg veel.....

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE Zontes 368G

Verwijderd

Als je iets leuks wil zien met motoren moet je gewoon die Jorian bekijken.
Ben blij dat 8tjes driften op een sportmachine niet bij het rij examen hoort..

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=359W_UHCoA0]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11

bakvis

Tweakers.Nerd

Verwijderd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 12:50:

[video]
Hij heeft wel goed geleerd wat afschuinen is!

Mijn Specs

• -DG-
  • Laatst online: 20-04 09:33
Chakotay schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:23:
[...]
En dan kom je toch weer uit op bandoppervlakte, want door het gebrek aan achterwiel heb je alleen nog maar het kleine vlakje van je voorwiel dat alle remkracht moet verwerken.
Als dat kleine oppervlakte de krachten niet zouden kunnen weerstaan zou je gaan glijden, maar dat gebeurt niet met goede banden en goed asfalt is mijn ervaring. Ik maak eerder een stoppie dan dat die gaat glijden in ieder geval.
Het is dus niet dat dat vlakje van het voorwiel niet meer remkracht kan weerstaan, het is meer dat je simpelweg over je voorwiel heen wordt getild als je nóg harder remt.

• Tylen

Tylen

aveenhuysen schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 12:03:
[...]

Die Porsche is zo mooi en geweldig en mooi kleurtje ook 8)

Motor wheelied wel erg veel.....
Dat gaat vanzelf met die s1000rr. Gas geven = wheely. Als je hem in een verkeerde mode (race / sport of rain) hebt staan laat hij niet zulke hoge wheely's toe. Hij heeft hem nu in slick modes staan. ;)

• aveenhuysen
Verwijderd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 12:50:
Ik vind die R8 veel leuker eigenlijk................... 8)

• Tylen

Tylen

Idd ;) Doe mij die R8 maar :)

• aveenhuysen
En de Gymkhana video of all times blijft deze met de Ford Fiesta van mijn opa (iets getuned dat wel) _/-\o_

YouTube: Ken Block Gymkhana 3

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Rukapul schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:40:
[...]

Bij zo'n slipcursus met zijwieltjes worden de oefeningen ook met beperkte snelheid uitgevoerd. In elk geval toen ik er een deed.

Wat bij die slipcursus in elk geval wel duidelijk werd: als je ABS hebt, ros dan maar gewoon de rem in en vertrouw op de ABS. Dan heb je in elk geval niet te weinig geremd (wat de typische motorrijder eerder zal doen dan optimaal precies op de grens maximaal remmen). [Nee, dit werd niet letterlijk gezegd, maar volgt logisch.] Wel heel cool dat je op een lading grind met 50km/u gewoon kunt remmen, terwijl je zonder ABS in de helft van de gevallen 'm niet houdt of te zacht remt: de marge tussen goed en fout is heel klein.

Helemaal mee eens overigens dat het (zonder ABS!) in de rijopleiding thuishoort. Aan de andere kant zitten er wel meer oefeningen in de rijopleiding die mensen daarna niet meer met de eigen motor uit durven te voeren...
Je zou voor de grap eens A Twist of the Wrist II moeten kijken hierover, [zelfs zonder ABS] is het zeer goed te doen wanneer je de motor het werk laat doen. Ik zal er meteen maar bij zeggen dat zoals ze het daar laten zien het mij zonder enige oefening vast niet zo goed zal lukken, maar het moet wel goed te doen zijn.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

-DG- schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:11:
[...]

Dat is een groter probleem inderdaad, je kunt aan de achterkant eigenlijk niet echt remkracht kwijt maar dreigt (tenzij je een tuinstoel rijd) wel over je voorwiel te gaan.

Mits de rubbersamenstelling vergelijkbaar is maakt voor een enkele noodstop op een goede schone ondergrond het contactvlak tussen band en wegdek niet uit. De grip is in principe afhankelijk van de druk per oppervlak maal het oppervlak, word het oppervlak kleiner dan word je druk per oppervlak porportioneel hoger ;)

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Chakotay schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:23:
[...]

En als limiet: Een rolling stoppie :)

Éérste keer dat ik dat meemaakte had ik écht iets van WTF!! Peroon die achter me reed dacht dat ik 'm over z'n dode punt heen ging laten komen maar, met meer geluk dan wijsheid op dát moment kwam m'n fiets tóch weer gewoon op twee wielen terecht (automobilist die me tegemoetkwam in zo'n verkeerssluisje was niet blij met me.. maar had eigenlijk moeten wachten).

Tegenwoordig doe ik 't ooit express (als er niemand vóór of achter me zit :+).

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 01-05-2013 17:14 ]

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Zo, net ook eventjes een uurtje gaan rijden. Lekker met de kop in de wind.

Moet zeggen dat ik nu wel steeds meer "over mijn angst" heen kom. Vond de eerste paar keer de rotondes en bochtjes nog best eng na een tijdje niet meer gereden te hebben. Maar aan mijn bandje te zien gaat het steeds beter (het gebruikte stukje wordt steeds groter :+ ). Alleen bochtjes met wat grind vind ik nog eng, niet dat er veel grind ligt, maar toch erg voorzichtig door die bochtjes.

Wel ben ik nog angstig voor "falen" van de motor. Vroeger diverse auto's gehad die me lieten staan en ben bang dat de motor dat ook doet. Dus ieder rammeltje en krakje maakt mij nerveus. Zo was ik helemaal uit mijn doen van wat vettigheid aan mijn remhendel omdat ik dacht dat hij aan het lekken was. Bij een auto kan er "niet veel" mis gaan bij een defect, op een motor wel... Nou ja, groei ik ook wel weer overheen.

Vandaag ook eventjes de motor uitgelaten op de snelweg (als ik dan weer vertrouwen heb ga ik helemaal los). Damn, deze fiets is gevaarlijk voor je rijbewijs. Ging een auto opzij om mij langs te laten dus ik geef wat gas bij om niet tot hinder te zijn, reed ik "ineens" 160... :/

Dat was aan de ene kant: *O* , maar aan de andere kant ook bijna ;w rijbewijs :+

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
In de categorie "dingen die ik eigenlijk zou moeten weten":

Hoe maak je het beste een luchtfilter schoon, zonder een compressor te hebben om hem uit te blazen? Het ding zit redelijk vol met zand en gruis tussen de lamellen.

Stichting eth0

• DECOY88
(overleden)
Chakotay schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 17:56:
In de categorie "dingen die ik eigenlijk zou moeten weten":

Hoe maak je het beste een luchtfilter schoon, zonder een compressor te hebben om hem uit te blazen? Het ding zit redelijk vol met zand en gruis tussen de lamellen.
weg gooien en vervangen? of uitspoelen en insprayen

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

Exigence

dnkroz

Je hebt speciaal spul van K&N om luchtfilters mee uit te wassen. Pin me d'r niet op vast, maar uitwassen gaat volgens mij ook wel in een sopje. En daarna natuurlijk wel weer insprayen met luchtfilterolie.
Pagina: 1 ... 462 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.