GoldenSample schreef op zondag 11 mei 2008 @ 17:21:
[...]
Nee want de meeste motor ongelukken gebeuren ook niet doordat ze door koekblikkers over het hoofd worden gezien? of dat iemand door rood rijd? of geen voorrang verleend? Daar heb je als 'langzame/veilige' rijder toch echt geen invloed op.
En nee, je vind het wel normaal als de wet je zegt dat je een rijbewijs moet hebben (is ook ooit ingestelden er is ook nog een tijd geweest dat je 'm gewoon bij je autoRB kado kreeg) maar als je zou moeten rijden met een pak aan dan kan 't opeens niet meer.
Gaat er om, 't is in principe zoals Dinx zegt z'n kleine moeite, ff die jas aan even die broek aan en 't voegt zoveel toe aan de veiligheid
Er is altijd de factor puur ongeluk. Als 1 of andere zot door het rood rijdt en je ramt, dan kan je daar bitter weinig aan doen. Maar als je 100 rijd ipv 70 bv, dan is de tijd die je hebt om te anticiperen, de situatie in te schatten en er naar te handelen -exponentieel- groter, en de remweg die je nodig hebt om eventueel te stoppen -exponentieel- kleiner.
Als iemand onverwachts opduikt uit een zijstraatje, dan kan 30km/u het verschil maken tussen:
a) een noodstop vlak voor de auto, gepaard met scheldtirade aan adres van de koekblikker
b) onderuitremmen / auto rammen en vluchtje maken / uitwijken en iets raken ...
Road rash is verre van aangenaam, maar is per definitie in meer of mindere mate oppervlakkig, en daardoor niet zo vlug levensbedreigend. Sterven / invalide worden doe je door met snelheid tegen iets aan te knallen of overreden te worden. In die situaties biedt een pak relatief gezien vrij weinig bescherming. En ja, de afstand die je nodig hebt om uit te glijden na een ongeval wordt óók exponentiëel groter met de snelheid, en daarmee ook de kans om ergens tegen te knallen.
Als je moet kiezen tussen iets trager rijden zonder pak of snel rijden mét pak, dan is de enige logische keuze trager rijden. (Pak en trager zijnde natuurlijk de real-life meest logische optie.)
Trager rijden is -altijd- veiliger dan een pak aantrekken.
Een pak + helm beschermen tegen road rash en relatief gezien erg zachte impacten op je lichaam. Snel rijden verlaagt je kansen op overleven drastisch in zowat alle mogelijke gevaarssituaties.
Road rash is slechts 1 van de ongelofelijk vele letsels die je kan oplopen tijdens een motorongeval. Een motorpak beschermt slechts in beperkte mate tegen een kleine subset van deze letsels.
Focussen op het dragen van een motorpak heeft gewoon geen zin.
Het gevaar van motorrijden wordt bepaald door een hele zak van factoren, waarbij het al dan niet dragen van een pak slechts een beperkte rol speelt.
Het is zo schijnheilig om de vinger te gaan wijzen naar Sjaak die in zijn T-shirtje op zijn choppertje rondtuft, terwijl je zelf aan het kneedownen bent in pak. Ok de kans dat Sjaak wat road rash oploopt is hoger, maar jij hebt wel een vrij goeie kans om te merken wat er gebeurt als een lichaam in enkele milliseconden van 100 naar 0 gaat tegen een betonpaaltje. Eerlijk is eerlijk: road rash zal je er niet aan overhouden. En veel zal je de maatschappij ook niet meer kosten...
Van zodra je slechts een weinig sneller rijdt dan Sjaak, dan ben je sowieso gevaarlijker bezig, met of zonder pak. En dan heb je ook niet het recht om een oordeel te vellen.
Je kan niet gaan 'sportief' rijden op de openbare weg, en dan doen alsof dat perfect OK is 'want hey, ik draag een pak!' .
Iedereen hier heeft wel eens te vlug gereden, iets wat veel gevaarlijker is dan rijden zonder pak, en al sinds tijden illegaal, maar daarover wordt hier gezellig stoer wij-tegen-de-plisie gelachen.
Dus tenzij jij je altijd netjes aan de snelheidslimiet houdt, heb je geen enkel recht om te oordelen dat hetgeen iemand anders doet gevaarlijker is dan wat je zelf doet.
Laten we dus maar stoppen met dat hele 'o jee wat gevaarlijk zonder pak'.
Motorrijden is gevaarlijk. Punt.
Disclaimer: als ik het heb over een 'racer-motorrijder/kneedowner/...' dan heb ik hier over niemand in het bijzonder, ik weet van de meesten hier niet eens met wat jullie rijden of hoe jullie rijden. En ik heb totaal geen probleem met mensen die snel rijden of grenzen opzoeken. Wél met schijnheiligheid ...
Disclaimer 2: Ondanks het feit dat ik het belang van een motorpak in perspectief probeer te zetten, vind ik het nog steeds een bijzonder goed idee om beschermende kledij te dragen op de motor.