Lekkende cardan is niet eens het probleem, eerder versleten spiebanen die op enig momet eraf knallen waardoor je geen verbinding meer hebt tussen motor en achterwiel
Gelukkig is dat erg makkelijk om zelf te vervangen - zelfs met mijn twee linkerhanden en geen betere werkplaats dan de stoep voor m'n deur is dat mij prima gelukt destijds met m'n K75RT. Kostte ook niet veel, gewoon tweedehands nieuwe aandrijfas en in mijn geval ook cardan, deels uit voorzorg, deels omdat ik een langere overbrengingsverhouding wilde.
Versnellingsbak is wel duur, maar gaat niet zo vaak stuk. Die dingen zijn ongelofelijk lomp maar dat hoort gewoon zo op een BMW. Koppeling zou ik eerder als dure en toch vrij veel voorkomende reparatie willen noemen. Balhoofdlagers zijn ook aandachtspunten, en vering (sowieso wil je standaardveren voor en achter door progressieve laten vervangen).
Honda NTV of Deauville
Op zich prima betrouwbaar, zuinig en practisch, ware het niet dat ze erg klein zijn. Gaat iemand van 1m96 ws niet goed op passen

Legio "cruisers" zoals viragos met cardans.
Enig nadeel is dat die Virago's minitankjes hebben, waardoor je continu richting pomp moet rijden. Ergens begin jaren '80 is een variant met een grotere tank uitgebracht, maar die vind je nauwelijks 2e hands. Geen probleem voor de recreatieve rijder, maar voor de forens gewoon irritant.
Die ST1100 is trouwens een dijk van een motor. zou wel proberen een ABS versie te vinden
Yup. Maar goed, laten we eerst maar eens horen wat er mis is met de GL500...