thumblex. schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:18:
Heeft er iemand ervaring met het monteren van andere banden dan wat opgegeven is door fabrikant?
Gaat om een gsx600f uit 1993. Ligt nu een kale macadam (troep) achterop die nodig vervangen moet worden. Voor zit een pilot activ, die nog wel even mee kan. Nu ben ik ook niet echt tevreden over de pilot activ, maar gezien ik de komende maanden voornamelijk snelweg rijdt hou ik dat nog wel uit. Wat er nu onder zit is 110/80r17 en 140/80/r17.
Schijnt dat 120/70/r17 en 150/70/r17 ook mogelijk is, wat fijn zou zijn aangezien dit bandenkeus aanzienlijk vergroot. Maar nu de vraag; is het dan mogelijk om nu al een 150/80/r17 te monteren (wordt pilot road 2), en dan nog een tijdje te rijden met de 110/80 voorband, om die richting de zomer te vervangen? Of is dit een echte no-go?
Twee merken door/langs elkaar gebruiken ben ik persoonlijk nooit een voorstander van, maar aangezien je dat niet gaat doen (beide Michelin

) ......
Of het gaat passen met die vergroting van de breedte van de banden is afhankelijk van een aantal zaken:
- Breedte van de velg, maar dat is meestal niet echt een probleem qua pasvorm tenzij je meerdere breedtematen ineens omhoog wil. Rijgedrag van de fiets wordt er overigens wél anders door.
- Beschikbare ruimte tussen het spatbord en de band. Een bredere band uit de zelfde hoogteklasse (60/70/80) is hoger. Past meestal wél, maar er blijven ooit steentjes aan je band plakken die krassen in het spatbordje kunnen zetten als er maar nét genoeg ruimte is.
- Beschikbare ruimte in de achterbrug (denk aan de ketting) en/of tussen de voorpoten.
Die getalletjes op een band, xxx/yyRzz
xxx = breedte van 't loopvlak in millimeters (bij een motorfiets dus de breedte van de gehele band).
yy = hoogte van de band in millimeters (bij een motorfiets dus de afstand van de velgrand tot aan het "hoogste" punt).
R = Radiaal type band.
zz = verlgdiameter in inches.
Voor de "R" staat vaak nog een letter meer voor de snelheidsaanduiding oftwel de maximimum snelheid welke er maximaal verantwoord mee haalbaar is/blijft volgens de leverancier.
- B : 50
- C : 60
- D : 65
- E : 70
- F : 80
- G : 90
- J : 100
- K : 110
- L : 120
- M : 130
- N : 140
- P : 150
- Q : 160
- R : 170
- S : 180
- T : 190
- U : 200
- H > 210
- V > 240
- W > 270
- Y > 300
- Z > 240
Als laatste staat er ook vaak nog een "load-index" achter, maar daar heb je met de meeste motoren weinig mee te maken tenzij je een tourbuffel rijd en je banden dus wat meer gewicht te verdragen krijgen.
Wat je nú zelf van plan bent kan ik alleen maar als positief zien. Je vervang een (oude) "Pilot Activ" door een nieuwe "Pilot Road II" en hebt zometeen vóór dus meer controle/grip dan achter.
Één van de fijnste combi's op een (semi) tourfiets vind ik persoonlijk: Achter een Pilot Road II, vóór een Pilot Power II. Mooie van die combi is dat je vóór veel grip hebt én dat de set gelijkmatig opslijt dus gewoon 2 aan 2 vervangen kan worden.