bakvis schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:36:
[...]
Pas mijn rijbewijs gehaald en meteen een motor gekocht (begin december). Suzuki SV 650 S uit 2008. Aanschaf was fors maar het ding kost me relatief gezien 250 euro per jaar aan verzekering en belasting, das nog geen 21 euro in de maand.
Ga je daar onderhoud bij optellen (gemiddeld gezien 300 euro) dan zit ik op 550 euro per jaar (ex brandstof maar die ben je bij huren ook kwijt).
Daar kun je inderdaad een leuke motor van huren voor een week, maar als ik wil gaan toeren dan trek ik hem uit de schuur en ik vertrek!
En inderdaad, ik rij ook nog auto daarlangs, maar dat is meer vanwegen de afstanden en de financiele voordelen.
Je vergeet de aanschafprijs, afshrijving en restwaarde mee te rekenen.
(Aanschaf (4000?) - restwaarde (1500?)) / 5 (over 5 jaar?)
(4000 - 1500) / 5 = 500
+ 550 (verzekering, wegenbelasting, onderhoud)
totaal = € 1050 per jaar aan vaste lasten.
Je berekening is dus niet erg compleet. Reken er toch maar op, dat het bezit van een motor; in jouw geval ongeveer € 100 per maand kost. Dat zijn vaste kosten. Als je er mee gaat rijden, dan zijn je onderhoudskosten namelijk ook iets aan de lage kant. Wel ben ik van mening dat je argument stand houdt; een motor bezitten is vele malen fijner dan huren. Je zou een gelijkwaardige fiets voor krap een week of 5 kunnen huren. En dan heb ik hem liever zelf in mijn garage staan.