Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 430 ... 518 Laatste
Acties:
  • 1.526.065 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Tankiej schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:46:
[...]

Maar jij hebt dan ook meer schadevrijejaren dan mij volgens mij, en een oudere motor? :P
wa+ motor uit 1998 en 4 schade vrije jaren :X

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:04
wimmel_1 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:56:
[...]

Genoeg voor de max. no-claim korting én eventueel een terugval te krijgen zonder effect op die no-claim korting ;)
DECOY88 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:59:
[...]

wa+ motor uit 1998 en 4 schade vrije jaren :X
Dat bedoel ik, ik zit net op 1 jaar :')

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:22

mphilipp

Romanes eunt domus

FireBladeX schreef op zondag 13 januari 2013 @ 09:55:
[list=*]
Motorschoenen (al denk ik dat ik voor sommige korte ritten niet van plan ben om ze aan te doen. Ik heb motorlaarzen van difi gekocht maar ik wil niet heledag op school met z'n ding lopen. Tevens kom ik ook de bebouwde kom niet uit dus moeten even kijken of ik wat gangbare normale schoenen kan vinden die ook wat extra bescherming biedt).
Je begint al goed...nauwelijks je rijbewijs en dan al roepen dat je geen fatsoenlijk motorlaarzen wil dragen ;)
Ik zou dat toch maar eens heroverwegen. Heb je op school niet een locker waar je een stel sneakers in kan leggen? Of koop motorlaarzen die ook lekker lopen (toerlaarzen ipv die racedingen).
Realiseer je wel dat bv bergschoenen helemaal niet zo stevig zijn als je zou denken. Het lijkt heel wat, dat stugge leer, maar het is niet bedoeld voor de motor dus ook niet berekend op een valpartij. Ik herinner me nog goed dat Blik op de weg ooit een motorspecial had en daar kwam een kerel op een Goldwing voor die op een klaverblad met 100kmh aangetikt was door een auto. Geen motorpak aan, maar houthakkershemd, jeans en bergschoenen. Perfecte gear. Zijn schouder was een tartaartje en je keek door zijn schoenen zijn enkel in. Not a pretty sight. En dan reed ie maar 100. Daarom hoefde hij ook geen motorpak aan vond ie zelf.
Zodra je begint met te roepen dat je de bebouwde kom niet uitkomt en dus geen gear aan hoeft, ben je al verkocht. Wat als je het nu een keer wél moet?

Doe dan op zijn minst een korte motorlaars, daar zijn er ook zat van. Dat zijn net hoge schoenen, waarbij je enkel in ieder geval goed beschermd is. Ook zit daar een schakelversteviging op, want gewone schoenen verpest je op die manier.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

:^^

Ik wil wel eens ooit naar het tankstation rijden, hier nét een kilometer vandaan, met m'n normale kloffie aan aangevuld met een helm en handschoenen maar dat rijdt niet prettig voor m'n gevoel.
Juist op dat soort ritjes gebeuren vaak de meest debiele aanrijdingen doordat je in een woonwijk aan't rijden bent met veel uitritten van huizen en dergelijken.
Kameraad van me schreef tijdens zo'n tankbeurt vorig jaar z'n 3 maanden oude fireblade totalloss af nadat 'ie z'n fiets net gepoetst had...... Andere bestuurder kwam van z'n eigen oprit gezeild om nog "snel" even boodschappen te gaan doen :+

Z'n arm kan 'ie nou nog steeds niet volledig strekken... Maar dat had 'ie ook niet gekunnen als 'ie wel een pak aan gehad had waarschijnlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 13-01-2013 12:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:40

-tom-562

Oliesjeik

WA + casco (dus ook voor diefstal, ik vertrouw deze buurt niet zo :+ ) kost voor mijn GSX-R uit 2004 mij rond de 30 euro per maand. Volgens mij 6 schadevrije jaren (toentertijd, dat is nu 7 jaar). Overigens kreeg ik de brommert niet bij m'n vaste verzekeringsmaatschappij verzekert (althans, dat zei m'n verzekeringsagent, die laat ik dat soort dingen regelen), omdat ik nog geen jaar m'n motorrijbewijs had en de gixxer >100pk had. Let daar dus ook op.
Edit:
Oh het gaat om licht rijbewijs :P dat scheelt dan weer.

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 13-01-2013 12:31 ]

Vaak bu'j te bang!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-01 12:24
Ik vind dat jullie best veel betalen voor WA+.

Ik woon omgeving Randstad, ik betaal voor WA+ Casco en all year round verzekering 90 euro voor mijn Fazer uit 1999 en ik rijd 2 jaar schadevrij.

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ga jij maar eens proberen om een "SS" fiets te verzekeren. Daarna praten "we" verder :P

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:11
Dankje wel over de info van een R6 die bij bepaalde bj minder betrouwbaar zijn! En over verbruik bedoelde ik dat ik geen motor wil die 1 op 10 verbruikt maar meer richting de 1 op 20 :P
mphilipp schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:03:

[...]
Je begint al goed...nauwelijks je rijbewijs en dan al roepen dat je geen fatsoenlijk motorlaarzen wil dragen ;)
Ik zou dat toch maar eens heroverwegen. Heb je op school niet een locker waar je een stel sneakers in kan leggen? Of koop motorlaarzen die ook lekker lopen (toerlaarzen ipv die racedingen).
Realiseer je wel dat bv bergschoenen helemaal niet zo stevig zijn als je zou denken. Het lijkt heel wat, dat stugge leer, maar het is niet bedoeld voor de motor dus ook niet berekend op een valpartij. Ik herinner me nog goed dat Blik op de weg ooit een motorspecial had en daar kwam een kerel op een Goldwing voor die op een klaverblad met 100kmh aangetikt was door een auto. Geen motorpak aan, maar houthakkershemd, jeans en bergschoenen. Perfecte gear. Zijn schouder was een tartaartje en je keek door zijn schoenen zijn enkel in. Not a pretty sight. En dan reed ie maar 100. Daarom hoefde hij ook geen motorpak aan vond ie zelf.
Zodra je begint met te roepen dat je de bebouwde kom niet uitkomt en dus geen gear aan hoeft, ben je al verkocht. Wat als je het nu een keer wél moet?

Doe dan op zijn minst een korte motorlaars, daar zijn er ook zat van. Dat zijn net hoge schoenen, waarbij je enkel in ieder geval goed beschermd is. Ook zit daar een schakelversteviging op, want gewone schoenen verpest je op die manier.
Ik zou je normaal gelijk geven. Maar je leest net over dit stukje heen: Tevens kom ik ook de bebouwde kom niet uit dus moeten even kijken of ik wat gangbare normale schoenen kan vinden die ook wat extra bescherming bied. Ik had toen slimmere keuze moeten maken en wat kortere motorschoenen moeten kopen zoals je al zelf voorstelde. Ik hecht veel waarde aan mijn leven en mijn lichaam.

Die ik nu heb: (klein foto) Afbeeldingslocatie: http://www.motoport.nl/WebRoot/Store/Shops/Motoport/4B9F/C723/9DF9/692E/429E/515D/3D59/4112/104003_01_s.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door FireBladeX op 13-01-2013 13:00 ]

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik ben blij dat ik maar €4,50 per maand betaal voor WA+ op mijn anderhalf jaar oude motorscooter. Scheelt toch weer een paar keer boodschappen.

• Ricepuppet
wimmel_1 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:45:
Ga jij maar eens proberen om een "SS" fiets te verzekeren. Daarna praten "we" verder :P
Dat doe je toch echt zelf :Y)

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11-2025
Mijn 2012 F800GS was 1700 euro per jaar all risk, tussen de 200 en 300 wa+

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 20:34
Kleine update. Ondertussen een Fazer bereden, en hoewel technisch alles in orde was, en de prijs goed, heb ik deze laten staan. Het is gewoon niet mijn fiets. Ik ben toch meer op zoek naar een koppelsterke motor. Ik wil zowel hoog als laag in de toeren fijn kunnen rijden. Een Fazer is eigenlijk alleen leuk als je hoog in de toeren rijdt.

De zoektocht naar een geschikte fiets gaat nu weer verder. De volgende machines die ik wil proberen zijn de Kawasaki Z750 (ik viel vooral op de zithouding, hoe deze rijdt weet ik eigenlijk niet) en de Yamaha TDM ( Een bekende stelde deze optie voor om eens te proberen).

• DECOY88
(overleden)
merauder schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:40:
Kleine update. Ondertussen een Fazer bereden, en hoewel technisch alles in orde was, en de prijs goed, heb ik deze laten staan. Het is gewoon niet mijn fiets. Ik ben toch meer op zoek naar een koppelsterke motor. Ik wil zowel hoog als laag in de toeren fijn kunnen rijden. Een Fazer is eigenlijk alleen leuk als je hoog in de toeren rijdt.

De zoektocht naar een geschikte fiets gaat nu weer verder. De volgende machines die ik wil proberen zijn de Kawasaki Z750 (ik viel vooral op de zithouding, hoe deze rijdt weet ik eigenlijk niet) en de Yamaha TDM ( Een bekende stelde deze optie voor om eens te proberen).
z750 valt dan waarschijnlijk ook af. tdm gaat het hem worden vanwege zijn v-twin :Y

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 19:44

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 04:50:
@Exigence, HJC gebruikt de oude mallen van Shoei (mocht je ooit naar een hoger segment willen stappen
Thanks, dat wist ik niet! Zal het onhouden voor mn volgende helm d:)b

• DECOY88
(overleden)
Exigence schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:52:
[...]

Thanks, dat wist ik niet! Zal het onhouden voor mn volgende helm d:)b
ben van een hjc is-16 naar een shoei neotec gegaan. nolan 103 en shuberth c3 zitten beide niet optimaal

• Exigence

Exigence

dnkroz

DECOY88 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:55:
[...]

ben van een hjc is-16 naar een shoei neotec gegaan. nolan 103 en shuberth c3 zitten beide niet optimaal
Aantal jaar geleden inderdaad ook Schuberth en Nolan gepast :P Beide zaten klote, vond de Nolan veel te kort.

• Tankiej
DECOY88 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:48:
[...]

z750 valt dan waarschijnlijk ook af. tdm gaat het hem worden vanwege zijn v-twin :Y
TDM heeft een 2-in-lijn, geen v-twin :)

Maar sowieso 2 cilinder inderdaad d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Tankiej op 13-01-2013 14:08 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 20:34
DECOY88 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:48:
[...]

Ik ben serieus heel erg benieuwd hoe deze machines rijden. Het wordt ondertussen al een ontzettende shoot-out op deze manier.

• DECOY88
(overleden)
Tankiej schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:05:
[...]

TDM heeft een 2-in-lijn, geen v-twin :)

Maar sowieso 2 cilinder inderdaad d:)b
zie het :X maar 2 in lijn is al wat gelijkmatiger dan een 4 in lijn

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FireBladeX schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:59:
Ik zou je normaal gelijk geven. Maar je leest net over dit stukje heen: Tevens kom ik ook de bebouwde kom niet uit dus moeten even kijken of ik wat gangbare normale schoenen kan vinden die ook wat extra bescherming bied.
Daar heb ik niet overheen gelezen, maar het zei me niet zoveel. Als je bv bergschoenen kiest, geven die minder bescherming dan je zou denken. En de bebouwde kom niet uitkomen geloof ik niet in. Neem van mij aan dat je binnen een paar maanden de city limits minimaal één keer hebt verlaten. Tenzij je een enkelband van justitie om hebt en écht niet de stad uit mag natuurlijk :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
DECOY88 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 10:38:
25kw gaat eruit. per 19jan is het 35kw met origineel niet meer dan 70kw. zou gewoon 2 jaar op een vol vermogen gs500 starten(34-35kw). goedkoop in aanschaf en onderhoud. laat je hem een keer stuiteren is er niks aan de hand. en dat zal vast een keertje gebeuren. en koop dan na 2 jaar wat knaps.
Mensen die nu een 25kw rijbewijs hebben gehaald moeten echter nog gewoon 2 jaar daar op rijden toch. Die mogen niet op eens op 35kw voor zover ik weet.

• FireBladeX
mphilipp schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:42:
[...]

Daar heb ik niet overheen gelezen, maar het zei me niet zoveel. Als je bv bergschoenen kiest, geven die minder bescherming dan je zou denken. En de bebouwde kom niet uitkomen geloof ik niet in. Neem van mij aan dat je binnen een paar maanden de city limits minimaal één keer hebt verlaten. Tenzij je een enkelband van justitie om hebt en écht niet de stad uit mag natuurlijk :+
Wanneer ik de stad verlaat en dus de sneller ga rijden dan 50 km --> mijn motorlaarzen van difi aan doen. Ik bedoelde meer ritten naar de supermarkt en dergelijke die max 2 km binnendoor zijn. Bergen schoenen zijn niks (kan ik beter motorlaarzen aan doen). Maar die korte model laarzen spreken mij wel aan :9
-DG- schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:55:
[...]

Mensen die nu een 25kw rijbewijs hebben gehaald moeten echter nog gewoon 2 jaar daar op rijden toch. Die mogen niet op eens op 35kw voor zover ik weet.
Motoport beweert anders:
Afbeeldingslocatie: http://oi45.tinypic.com/2efkvu8.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door FireBladeX op 13-01-2013 15:15 ]

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

-DG- schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:55:
[...]

Dat mag dus wel, maar je mag dan weer niet op een motor rijden die meer dan 70kw had VOOR het begrenzen, en dat mocht bij 25kw wel... Hoe ze het precies voor die mensen gaan uitvoeren is nog niet echt bekend geloof ik. Zijn vast wel een aantal mensen die nu een supersport op 25kw hebben staan, die meer dan 70kw hadden daarvoor..

[ Voor 19% gewijzigd door M3rcury op 13-01-2013 15:34 ]

No signature required.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gelukkig is het voor het grootste deel van ons niet van toepassing. Moet er niet aan denken met maar 25kw te rijden.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ben ik blij met mijn zware rijbewijs. :Y)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 16:34
M3rcury schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:32:
[...]

Dat mag dus wel, maar je mag dan weer niet op een motor rijden die meer dan 70kw had VOOR het begrenzen, en dat mocht bij 25kw wel... Hoe ze het precies voor die mensen gaan uitvoeren is nog niet echt bekend geloof ik. Zijn vast wel een aantal mensen die nu een supersport op 25kw hebben staan, die meer dan 70kw hadden daarvoor..
ik val daar ook onder mijn zx6r staat gewoon op 25kw omdat 35kw niet kan/mag maar wat ik weet mag je zelf kiezen wat je wilt

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
M3rcury schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:32:
[...]
Oke dat had ik dus verkeerd begrepen. Ik dacht dat de 35kw regeling een andere categorie/code had.
Lekker vervelend inderdaad als je je begrensde 600cc supersport niet meer mag rijden ja!
PilatuS schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:45:
Gelukkig is het voor het grootste deel van ons niet van toepassing. Moet er niet aan denken met maar 25kw te rijden.
Moet je nagaan hoe het is om eerst 2 jaar 11kw te rijden, dan 2 jaar 35kw, en dan vol met voor elke categorie opnieuw afrijden. :P
Gelukkig heb ik er ook geen last van.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

joshje schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:13:
[...]

ik val daar ook onder mijn zx6r staat gewoon op 25kw omdat 35kw niet kan/mag maar wat ik weet mag je zelf kiezen wat je wilt
Een kennis van mij is (motor)instructeur en wist het niet zeker. Hij had het ook al aan een paar examinators gevraagd en die wisten het ook nog niet. Ben dus wel benieuwd wat het dan uiteindelijk wordt/is.

No signature required.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
He is toch van de zotte dat niemand dit weet. Op mf was er iemand met ook zon vraag. Cbr stuurde hem naar de overheid en de overheid naar het cbr..

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat ik begreep van een kennis van me (eigen rijschool met alle categorieën) is dat alles boven de 70KW niet toegestaan wordt bij het begrenzen. Daarmee loopt NL redelijk in pas met de 100PK regels in DE/BE.

Verwijderd

Handig, zo'n transparante wetgeving. *facepalm* :/

Godzijdank heb ik zelf nét op tijd mijn zware rijbewijs mogen halen, anders mocht ik zelfs niet op mijn 500CC rijden. Wat een debiel beleid. :')

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

wimmel_1 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:52:
Wat ik begreep van een kennis van me (eigen rijschool met alle categorieën) is dat alles boven de 70KW niet toegestaan wordt bij het begrenzen. Daarmee loopt NL redelijk in pas met de 100PK regels in DE/BE.
Dat klopt, maar dat was ook niet het probleem. De mensen die nu 25kw mogen rijden, mogen vanaf 19 januari op een 35kw fiets rijden. Maar hoe zit het dan met de 25kw categorie. Mag je dan nog steeds op een 25kw fiets rijden die meer dan 70kw was voor het begrensen of mag dat dan ook niet meer?

No signature required.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even specualtief. Die fietsen waren toch nóóit wettelijk goedgekeurd maar werden door de verzekeraars (soms) wel geäccepteerd op basis van een vermogensbank uitdraai (momentopname) en werden door de wettelijk contolerende instantie niet geäccepteerd?

Vraag me af of dáár nu verandering in komt.

• FireBladeX
nog een vraagje, hoe ernstig is de roest op deze plekken (de pijp van de uitlaat)?
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/9bivrt.png

• PilatuS
  • Niet online
FireBladeX schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:20:
nog een vraagje, hoe ernstig is de roest op deze plekken (de pijp van de uitlaat)?
[afbeelding]
Je weet dat ie standaard koperkleurig is ?

• FireBladeX
PilatuS schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:26:
[...]

Je weet dat ie standaard koperkleurig is ?
nee :+ Het valt me wel op dat het vaak koper van kleur is maar deze ziet er toch echt uit als roest :o of zie ik het verkeerd?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

"Vliegroest".... En weg te poetsen met wat "Brasso"/"Belgom" of een ander produkt.

Maar als die uitlaat er al zó uit ziet dan zou ik de rest van de fiets ook even beter gaan bekijken ;)

• PilatuS
  • Niet online
FireBladeX schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:43:
[...]

nee :+ Het valt me wel op dat het vaak koper van kleur is maar deze ziet er toch echt uit als roest :o of zie ik het verkeerd?
De bocht vanaf de achterste cilinder zit roest op, maar dat is normaal en makkelijk weg te krijgen. De rest van de uitlaat zie ik geen roest op. De bocht vanaf mijn voorste cilinder ziet er precies zo uit als op jouw foto.

Edit.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mjstf6API0C93k52vZc77GVK/thumb.jpg
Clickable.

Waar bij mij beide bochten bij elkaar komen aan de achterkant, daar zit roest op, maar dit is dus makkelijk weg te krijgen. De bocht bij de voorste cilinder ziet er net zo uit als het grootste deel van de uitlaat op jouw foto. Daar zit dus geen roest op.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 13-01-2013 20:08 ]

• Daffie
  • Laatst online: 13-01 10:25
Even terugkomend op die nieuwe rijbewijs categorieën:

Er zijn eigenlijk 3 situaties.
- De eerste is zoals hij altijd is geweest, in ieder geval vóórdat de nieuwe regeling aangekondigd en van kracht werd;
- De tweede is sinds de nieuwe regeling is aangekondigd en van kracht is (is dus nu al zo!)
- De derde is vanaf 19 januari 2013.

Nu is de situatie dus zo, dat als je je rijbewijs haalt en je bent tussen de 18 en 21 jaar, dan heb je je rijbewijs A beperkt. Dit houdt op dit moment in, dat je motor, 1) maximaal 35kw mag zijn, 2) niet meer dan 0,2kw per kg, en 3) de motor in zijn 'originele' staat niet meer dan het dubbele aan vermogen (kw) mag hebben dan wat hij nu is. Is je fiets dus 'aftermarket' 35kw gemaakt, dan mag hij origineel niet meer dan 70kw zijn.

Na 19 januari gaat de nieuwe regeling van kracht, wat kort inhoudt:

- Haal je tussen je 18e en 20e je examen, dan krijg je rijbewijs A1, inhoudende dat je motoren tot 11kw mag rijden
- Vervolgens mag je tussen je 20e en je 22e opnieuw examen doen, dan krijg je rijbewijs A2, en dan mag je motoren tot 35kw rijden, die (net als hierboven) niet meer als het dubbele aan vermogen 'origineel' mogen hebben
- Dáárna mag je, als je 22 jaar of ouder bent, examen doen voor rijbewijs A onbeperkt.

Je mag alleen examen doen voor de 'volgende' categorie, als je het rijbewijs voor de categorie ervoor al hebt. Dus ben je 23 en wil je vanaf nul naar rijbewijs A onbeperkt, dan zul je toch eerst examen moeten doen voor A1, dan voor A2, en dan voor A onbeperkt.
Pas als je 24 bent, dan mag je ineens voor A onbeperkt gaan.

Zie deze brochure voor meer info.

https://freight.associates

• PilatuS
  • Niet online
Daffie schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:04:
Wachten tot je 24 bent dus. Of een vermogen uitgeven aan lessen en examens.

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 22:18
Geldklopperij haha! Daar lijkt het tenminste op het eerste gezicht wel verdacht veel op. Natuurlijk zit er ook een stuk veiligheid in, maar als ik soms op de trapfiets zit en met 60km/u wordt ingehaald door een jochie van 16 op een trekker van zoveel ton, dan vind ik de verhoudingen qua veiligheid onwijs scheef zitten!

system setup

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ergens wel, maar hoeveel "scooterrijders" hebben/krijgen de kans om een trekker te rijden met een nieuwwaarde van ~ €1000,- pér PK?

* Will_M reed op z'n 16é ook met dat soort speelgoed mét een trekkerrijbewijs en daarvoor ook al zónder dat papiertje.....

• Daffie
  • Laatst online: 13-01 10:25
PilatuS schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:10:
[...]

Wachten tot je 24 bent dus. Of een vermogen uitgeven aan lessen en examens.
Precies :P. Moge ik in mijne handjes klappen dat ik 'm al heb :)
Markicks schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:27:
Geldklopperij haha! Daar lijkt het tenminste op het eerste gezicht wel verdacht veel op. Natuurlijk zit er ook een stuk veiligheid in, maar als ik soms op de trapfiets zit en met 60km/u wordt ingehaald door een jochie van 16 op een trekker van zoveel ton, dan vind ik de verhoudingen qua veiligheid onwijs scheef zitten!
Helemaal mee eens. 't Is ook gewoon compleet van de pot gerukt, die regels.

https://freight.associates

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

wimmel_1 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:44:
"Vliegroest".... En weg te poetsen met wat "Brasso"/"Belgom" of een ander produkt.

Maar als die uitlaat er al zó uit ziet dan zou ik de rest van de fiets ook even beter gaan bekijken ;)
Heeft zo'n SV650 standaard geen RVS uitlaatbochten?

Vaak bu'j te bang!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Roest Vast = Geen Roest Vrij. Maar idd hebben ze een RVS bochtenset :)

• Verwijderd
  • Niet online
Als ze uit de fabriek komen is elke uitlaat roestvrij...

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:02
Achja.. de uitlaatbochten van mijn GSX600F zitten ook vol met roest.. en dan ook echt *vol*.. schijnt een bekend puntje te zijn bij deze motor. Zolang ze gasdicht zijn vind ik wel best. Ik heb er wat op lopen inprikken met en schroevendraaier en ze zijn nog wel hard.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

In het vochtige kikkerlandje krijgt volgens mij iedere machine wel last van aanslag, maar dat kun je er gewoon afpoetsen (blanke lampen olie voor vet, en van die speciale poets om het weer mooi blinkend te krijgen)

Of je haalt er gewoon eentje in een warm zonnig land
http://motos.coches.net/o...9-en-valencia-5382994.htm

In ieder geval roest vrije motor ;)

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Daffie schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:04:

Er zijn eigenlijk 3 situaties.
- De eerste is zoals hij altijd is geweest, in ieder geval vóórdat de nieuwe regeling aangekondigd en van kracht werd;
- De tweede is sinds de nieuwe regeling is aangekondigd en van kracht is (is dus nu al zo!)
- De derde is vanaf 19 januari 2013.

Nu is de situatie dus zo, dat als je je rijbewijs haalt en je bent tussen de 18 en 21 jaar, dan heb je je rijbewijs A beperkt. Dit houdt op dit moment in, dat je motor, 1) maximaal 35kw mag zijn, 2) niet meer dan 0,2kw per kg, en 3) de motor in zijn 'originele' staat niet meer dan het dubbele aan vermogen (kw) mag hebben dan wat hij nu is. Is je fiets dus 'aftermarket' 35kw gemaakt, dan mag hij origineel niet meer dan 70kw zijn.

Na 19 januari gaat de nieuwe regeling van kracht, wat kort inhoudt:

- Haal je tussen je 18e en 20e je examen, dan krijg je rijbewijs A1, inhoudende dat je motoren tot 11kw mag rijden
- Vervolgens mag je tussen je 20e en je 22e opnieuw examen doen, dan krijg je rijbewijs A2, en dan mag je motoren tot 35kw rijden, die (net als hierboven) niet meer als het dubbele aan vermogen 'origineel' mogen hebben
- Dáárna mag je, als je 22 jaar of ouder bent, examen doen voor rijbewijs A onbeperkt.

Je mag alleen examen doen voor de 'volgende' categorie, als je het rijbewijs voor de categorie ervoor al hebt. Dus ben je 23 en wil je vanaf nul naar rijbewijs A onbeperkt, dan zul je toch eerst examen moeten doen voor A1, dan voor A2, en dan voor A onbeperkt.
Pas als je 24 bent, dan mag je ineens voor A onbeperkt gaan.

Zie deze brochure voor meer info.
De huidige regel (met a beperkt) is bij mijn weten toch echt 25kw en niet 35. Ook mochten fietsen wel meer dan 70kw hebben voor het ombouwen.
wimmel_1 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:41:
Even specualtief. Die fietsen waren toch nóóit wettelijk goedgekeurd maar werden door de verzekeraars (soms) wel geäccepteerd op basis van een vermogensbank uitdraai (momentopname) en werden door de wettelijk contolerende instantie niet geäccepteerd?

Vraag me af of dáár nu verandering in komt.
Nope, er zijn genoeg fietsen die wettelijk toegestaan zijn en terug gevoerd kunnen worden op het kenteken. Deze fietsen hebben een 2e typegoedkeuring en moeten dan door een officiële dealer worden omgebouwd. Vervolgens sturen zij een ombouw verklaring naar de importeur, die deze ook moet onderteken. Daarna kan je met die ombouw verklaring je nieuwe kentekenbewijs aanvragen.

No signature required.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Volgens mij wilden ze eerst vanaf 16 toestaan op een lichte motor te rijden. Dat was toch al in Duitsland enzo? Op je 16de op een 80 of 125cc? Maar in Nederland wilden ze daar niet aan en moest het 18 worden (of zijn wij nu een uitzonderingsland en is het elders 16?).

Evengoed zijn 3 categorieën voor Nederland een beetje veel. In andere landen rijden ze sowieso veel meer op lichte motoren. Dat zie je hier haast niet. Op zich niets mis mee om die blagen gefaseerd motor te laten rijden, maar uiteindelijk kun je ook hele domme dingen doen op een brommer, dus dat vermogen helpt maar een beetje. Het gaat wel een klein vermogen kosten op die manier.

• Tankiej
FireBladeX schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:20:
[afbeelding]
Beetje onduidelijke foto, maar die pijpen zijn standaard al een beetje goud/koper kleurig. Deze zijn alleen wel bruiner dan die bij mij eronder hangen :o
mphilipp schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:36:
Volgens mij wilden ze eerst vanaf 16 toestaan op een lichte motor te rijden. Dat was toch al in Duitsland enzo? Op je 16de op een 80 of 125cc? Maar in Nederland wilden ze daar niet aan en moest het 18 worden (of zijn wij nu een uitzonderingsland en is het elders 16?).

Evengoed zijn 3 categorieën voor Nederland een beetje veel. In andere landen rijden ze sowieso veel meer op lichte motoren. Dat zie je hier haast niet. Op zich niets mis mee om die blagen gefaseerd motor te laten rijden, maar uiteindelijk kun je ook hele domme dingen doen op een brommer, dus dat vermogen helpt maar een beetje. Het gaat wel een klein vermogen kosten op die manier.
Wij zijn nu inderdaad een uitzonderingsland, deze nieuwe regels zijn Europese richtlijnen en worden dus ook in alle lidstaten ingevoerd. De Europese regels zeggen dat categorie A1 een minimale leeftijd heeft van 16 jaar. Lidstaten mogen dat zelf strenger maken, niet soepeler. Nederland heeft hier 18 jaar van gemaakt, en ik dacht nog één lidstaat maar ik weet zo niet meer welke..

Wel is Nederland het enige land waar je niet direct A2 kan halen, dit komt door een vertaalfout...

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Alleen weer in Nederland, jahoor. _O-

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Verwijderd
  • Niet online
mphilipp schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:36:

Eigenlijk zelfs 4 categorieën: AM, A1, A2 & A.

Verwijderd

In België is de nieuwe wetgeving trouwens uitgesteld tot 1 mei. bron

• PilatuS
  • Niet online
Ik weet niet of ik mensen van 16 op een 80cc of meer wil zien. Als je kijkt hoe de meeste omgaan met een opgevoerde 50cc 8)7

• Tankiej
PilatuS schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:15:
Ik weet niet of ik mensen van 16 op een 80cc of meer wil zien. Als je kijkt hoe de meeste omgaan met een opgevoerde 50cc 8)7
Klopt, ik weet ook niet of ik er blij van zal worden als er 16 jarigen op 125cc rondrijden. Maar het verschil is wel dat ze dan een echte rijopleiding krijgen. Nu is er natuurlijk ook al praktijk vereist bij AM, maar ik heb het gevoel alsof dat niks voorsteld :X

Toch vind ik wel dat ze dat van A2 nog moeten aanpassen, zodat je op je 20e ook gelijk voor A2 moet kunnen gaan. Maar de kans dat dat gebeurd acht ik heel erg klein..

Verwijderd

Ik heb trouwens net een BMW F650GS gekocht en mag hier dus bijgevolg nog niet mee rijden. Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs A beperkt (<25KW) gehaald en moet nog wachten tot november om 21 te worden. Het spijtige is dat ik in juli met de moto (heb nu een Suzuki GSX250 uit 1984) op vakantie wou maar dit nu dus niet zal gaan omdat mijn moto 6 KW te veel heeft.

Enig idee wat ik hier aan kan doen?

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:22:
Ik heb trouwens net een BMW F650GS gekocht en mag hier dus bijgevolg nog niet mee rijden. Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs A beperkt (<25KW) gehaald en moet nog wachten tot november om 21 te worden. Het spijtige is dat ik in juli met de moto (heb nu een Suzuki GSX250 uit 1984) op vakantie wou maar dit nu dus niet zal gaan omdat mijn moto 6 KW te veel heeft.

Let op dat het niet meteen overgaat naar vol vermogen als je 21 wordt! Je zit er twee jaar aan vast, dus als je 1 dag voor je 21e verjaardag je beperkte rijbewijs haalt mag je tot 1 dag voor je 23e verjaardag niet onbeperkt rijden.

Vraag eerst bij een BMW dealer even na of er een 25 kW 2e typegoedkeuring voor jouw motor bestaat. Als dit bestaat kun je hem bij een BMW dealer om laten bouwen en zij zorgen er dan voor dat de papieren geregeld worden. Dan krijg je hem op 25 kW op kenteken.

Verder kun je tegenwoordig je motor naar 25 kW laten begrenzen bij de RDW in Lelystad. Als je hem van tevoren laat begrenzen (navragen bij je dealer!) dan kun je hem daar op de testbank laten zetten en dan krijg je het zelfs op je kentekenbewijs vermeld. Op de officiele manier dus. Op deze manier kunnen dus ook motoren waarvoor geen officiële 25 kW 2e typegoedkeuring bestaat begrensd worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Exigence op 13-01-2013 22:50 ]

• joshje
wat hij boven me zegt

[ Voor 76% gewijzigd door joshje op 13-01-2013 22:47 ]

• Tankiej
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:22:

Heb je de F650 niet teruggevoerd naar 25kw dan?
Als jij nu al je rijbewijs hebt, mag jij gewoon 25kw blijven rijden met dezelfde regels. Het enige verschil is dat je òòk 35kw mag rijden, mits de motor origineel niet meer dan 70kw vermogen heeft.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Tankiej schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:48:
[...]

Heb je de F650 niet teruggevoerd naar 25kw dan?
Als jij nu al je rijbewijs hebt, mag jij gewoon 25kw blijven rijden met dezelfde regels. Het enige verschil is dat je òòk 35kw mag rijden, mits de motor origineel niet meer dan 70kw vermogen heeft.
Dan zou hij inderdaad vanaf 19 januari gewoon op z'n F650 mogen rijden (toch?). Die heeft 31 kW toch?

• Tankiej
Exigence schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:51:
[...]

Dan zou hij inderdaad vanaf 19 januari gewoon op z'n F650 mogen rijden. Die heeft 31 kW toch?
Ligt eraan van welk jaar die motor is. De F650 t/m 2007 heeft 31kw inderdaad, die daarna heeft 53kw volgens Wikipedia :)

• Exigence

Exigence

dnkroz

!!!! Lees trouwens dit: http://www.brommerforum.nl/showtopic/67111/2 !!!!

Hierin wordt beweerd dat wanneer je nu je A-beperkt (25 kW) hebt, je NIET automatisch 35 kW mag rijden zometeen!

Verwijderd

Exigence schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:46:
[...]

Let op dat het niet meteen overgaat naar vol vermogen als je 21 wordt! Je zit er twee jaar aan vast, dus als je 1 dag voor je 21e verjaardag je beperkte rijbewijs haalt mag je tot 1 dag voor je 23e verjaardag niet onbeperkt rijden.

Vraag eerst bij een BMW dealer even na of er een 25 kW 2e typegoedkeuring voor jouw motor bestaat. Als dit bestaat kun je hem bij een BMW dealer om laten bouwen en zij zorgen er dan voor dat de papieren geregeld worden. Dan krijg je hem op 25 kW op kenteken.

Verder kun je tegenwoordig je motor naar 25 kW laten begrenzen bij de RDW in Lelystad. Als je hem van tevoren laat begrenzen (navragen bij je dealer!) dan kun je hem daar op de testbank laten zetten en dan krijg je het zelfs op je kentekenbewijs vermeld. Op de officiele manier dus. Op deze manier kunnen dus ook motoren waarvoor geen officiële 25 kW 2e typegoedkeuring bestaat begrensd worden.
Ben je 100% zeker dat je er 2 jaar aan vast hangt? Dat zou namelijk niet zo fijn zijn.
Ik hoop dat ik inderdaad gewoon met de motoren onder de 35KW mag rijden al zal dit volgens mij niet het geval zijn omdat ik nog steeds onder de "oude" regeling val.

Wat dat ombouwen betreft: ik moet de motor dan waarschijnlijk ook 2 keer inschrijven aangezien hij op papier anders is of zie ik dat nu verkeerd?

Verwijderd

Tankiej schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:54:
[...]

Ligt eraan van welk jaar die motor is. De F650 t/m 2007 heeft 31kw inderdaad, die daarna heeft 53kw volgens Wikipedia :)
Volgens Wikipedia: BMW 650 single heb ik 37KW dus ben ik nog geen stap verder...

• joshje
klopt indedaad je mag alleen 35kw rijden als je je examen haald voor 19 januari en hem erna aanvraagt

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:57:
[...]

Ben je 100% zeker dat je er 2 jaar aan vast hangt? Dat zou namelijk niet zo fijn zijn.
Ik hoop dat ik inderdaad gewoon met de motoren onder de 35KW mag rijden al zal dit volgens mij niet het geval zijn omdat ik nog steeds onder de "oude" regeling val.

Wat dat ombouwen betreft: ik moet de motor dan waarschijnlijk ook 2 keer inschrijven aangezien hij op papier anders is of zie ik dat nu verkeerd?
Ja, je zit er 2 jaar aan vast. Ik heb mijn A-beperkt 3 maanden voor mijn 21e verjaardag gehaald en kon tot 3 maanden voor mijn 23e 25 kW rijden. Die datum staat namelijk gewoon vermeld op je rijbewijs helaas. Als ik het tot nu toe goed gelezen heb blijft ook inderdaad de "oude" regeling van kracht voor mensen met het "oude" 25 kW rijbewijs.

Zit niks anders op dan hem (waarschijnlijk op het gas) terug te later schroeven door de BMW dealer en dan naar Lelystad voor een keuring van 200 euro.

Weet iemand of er een 2e typegoedkeuring is voor een F650gs? Want dan kan de dealer zelf alles regelen natuurlijk.

Edit: Wat ik zo snel kan vinden is dat er inderdaad gewoon een 2e typegoedkeuring is! Dus dan is het een kwestie van 200 euro stukslaan bij de dealer en na een week krijg je je kentekenpapieren keurig opgestuurd en staat er "Het betreft een lichte motorfiets" op :)
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:59:
[...]

Volgens Wikipedia: BMW 650 single heb ik 37KW dus ben ik nog geen stap verder...
Kijk op je huidige kentekenbewijs voor het antwoord ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Exigence op 13-01-2013 23:06 ]

Verwijderd

het zou me verbazen als BMW geen officiele reductie sets zou verkopen.
dan hoeft de dealer die er maar op te schroeven en nieuwe papieren aan te vragen.

voor 25kw bestaan ze, dus voor 35 komen of zijn ze er ook heus wel

Verwijderd

Dat lijkt met toch echt raar. Je bent dus beter van helemaal geen moto-ervaring op te doen en te wachten tot je 21 en dan doodleuk naar het gemeentehuis te wandelen om een nieuw rijbewijs aan te vragen.

Morgen moet ik langs het gemeentehuis, dan vraag ik het daar nog eens na. Niet dat ik je niet geloof hoor, maar dat zou werkelijk fucked up zijn.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:05:
Dat lijkt met toch echt raar. Je bent dus beter van helemaal geen moto-ervaring op te doen en te wachten tot je 21 en dan doodleuk naar het gemeentehuis te wandelen om een nieuw rijbewijs aan te vragen.

Morgen moet ik langs het gemeentehuis, dan vraag ik het daar nog eens na. Niet dat ik je niet geloof hoor, maar dat zou werkelijk fucked up zijn.
Geloof me nou maar ;) Heb namelijk hands-on experience.

En je hoeft helemaal geen nieuw rijbewijs?

Kijk gewoon op de achterkant van je rijbewijs. Daar staan twee A'tjes. Allebeide hebben ze een startdatum en een einddatum. Kijk vervolgens naar de startdatum van je onbeperkte A-rijbewijs en je weet wanneer je mag. Dat ligt 2 jaar na de startdatum van je A-beperkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Exigence op 13-01-2013 23:09 ]

• Tankiej
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:05:

Het is echt zo, je moet twee jaar 25kw (straks dus 35kw) rijden en dan gaat het automatisch over. Dat staat ook op je rijbewijs, wanneer A onbeperkt/zwaar in gaat :)
joshje schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:02:
klopt indedaad je mag alleen 35kw rijden als je je examen haald voor 19 januari en hem erna aanvraagt
Onzin.
In dat geval krijg je categorie A2 en moet je na twee jaar opnieuw examen doen om A te behalen. Je mag met A licht/beperkt die je behaald hebt voor 19 januari en die je dan ook al in bezit hebt, ook 35kw rijden na 19 januari.

Zie de tabel op pagina 5 van dit pdf bestand.
http://www.rijksoverheid....ewijs-a-september2012.pdf

Overigens is de aanvraagdatum niet relevant, maar de datum waarop het besluit tot afgifte genomen is. Dit is vaak de aanvraagdatum, maar kan ook een dag later zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Tankiej op 13-01-2013 23:11 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Tankiej schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:08:
[...]

Het is echt zo, je moet twee jaar 25kw (straks dus 35kw) rijden en dan gaat het automatisch over. Dat staat ook op je rijbewijs, wanneer A onbeperkt/zwaar in gaat :)

[...]

Onzin.
In dat geval krijg je categorie A2 en moet je na twee jaar opnieuw examen doen om A te behalen. Je mag met A licht/beperkt ook 35kw rijden na 19 januari.

Zie de tabel op pagina 5 van dit pdf bestand.
http://www.rijksoverheid....ewijs-a-september2012.pdf

Overigens is de aanvraagdatum niet relevant, maar de datum waarop het besluit tot afgifte genomen is. Dit is vaak de aanvraagdatum, maar kan ook een dag later zijn.
Je hebt gelijk :) Blijft alsnog staan dat hij dan 2 jaar er aan vast zit :)

• Korvaag
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:57:
[...]

RDW zegt dit:

Ik heb voor 19 januari 2013 bij de gemeente rijbewijs A met beperking tot A licht aangevraagd. Welk rijbewijs krijg ik nu?
In dit geval krijgt u rijbewijs A met beperking tot A licht. Dit rijbewijs A met beperking tot A licht
geeft met ingang van 19 januari 2013 ook de bevoegdheid tot het besturen van motoren van de
categorie A1 en A2. Na twee jaar vervalt automatisch de beperking en heeft u het volwaardige
rijbewijs A.

http://www.rdw.nl/SiteCol...%20rijbewijsrichtlijn.pdf

Verwijderd

Momenteel heb ik dat rijbewijs dus al sinds mei vorig jaar. Ik had echter gehoopt dat van zodra ik 21 werd (november dit jaar), ik automatisch het volwaardige rijbewijs zou krijgen, want - zo dacht ik - vanaf 21 kan je gewoon het volwaardige rijbewijs krijgen.

Maar dit blijkt dus niet het geval te zijn.

Nu zit ik dus met een moto waar ik anderhalf jaar niet op kan rijden indien ik hem niet laat "ombouwen"?

Verwijderd

Wat heel dit systeem eigenlijk uitlokt is niet motorrijden tot je 24ste en daarna pas je rijbewijs gaan halen.

Ik vond het al debiel dat ik 2 jaar lang 25kw heb moeten rijden.
Daarom ook mijn oprechte medelijden met de nieuwelingen die er nu aan moeten geloven.

volgende stap is race licenties halen als je een motor met >599cc wilt rijden.
En doen ze iets aan koekblikkers... nee... als ze dat nu eens zouden doen gingen er ook minder motorrijders dood... maar ja, politiek staat niet bekend om de realistische blik op de toekomst...

Verwijderd

Ik heb mijn rijbewijs expres gehaald voor 19 januari zodat ik niet in die nieuwe regeling terechtkom maar nu zit ik alsnog in de miserie :p

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:19:
Nu zit ik dus met een moto waar ik anderhalf jaar niet op kan rijden indien ik hem niet laat "ombouwen"?
Rustig blijven en goed lezen :P Jouw motor heeft 31 kW (kijk voor de zekerheid nou even op je kentekenbewijs!), dus daar mag je dan gewoon op rijden na 19 januari.

Over dat 25/35 kW verhaal was ik even in de war, maar verder klopt alles.

• Tankiej
Exigence schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:22:
[...]

Rustig blijven en goed lezen :P Jouw motor heeft 31 kW (kijk voor de zekerheid nou even op je kentekenbewijs!), dus daar mag je dan gewoon op rijden na 19 januari.

Over dat 25/35 kW verhaal was ik even in de war, maar verder klopt alles.
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:59:
[...]

Geen 31kw dus, blijken nog meer versies van te zijn :')

Verwijderd

Zoals ik hier ook al aanhaalde heeft mijn moto geen 31KW maar 37. Net iets te veel dus.

Verwijderd

Op de website van bmw zelf staat dat hij een vermogen heeft van 35KW en dat er inderdaad een mogelijkheid is om hem te begrenzen tot 25KW.

Als het inderdaad zo is dat ik mijn klein rijbewijs 2 jaar moet hebben voor ik mag omschakelen naar het grote rijbewijs, zit er niets anders op dan mijn moto te laten begrenzen. Jammer maar helaas ...

• Korvaag
Het maakt niet uit wat er op sites staat. Het gaat erom wat er op je kentekenbewijs staat.

Verwijderd

te lui om je papieren te zoeken?
https://ovi.rdw.nl/
klop hier je kenteken in en op "eigenschappen" klikken

Verwijderd

Korvaag schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:33:
Het maakt niet uit wat er op sites staat. Het gaat erom wat er op je kentekenbewijs staat.
Daar zit iets in. Ik ga mijn moto pas afhalen in juli (ben vanaf maart tot eind juni in het buitenland) dus ik kan het nog niet controleren. We zullen het dan wel zien. Ik vraag dan meteen aan de dealer wat de mogelijkheden zijn.

Natuurlijk hoop ik dat ik vanaf 19 januari met 31KW moto's mag rijden. Maar dat betwijfel ik.

• Tankiej
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:38:
[...]

Daar zit iets in. Ik ga mijn moto pas afhalen in juli (ben vanaf maart tot eind juni in het buitenland) dus ik kan het nog niet controleren. We zullen het dan wel zien. Ik vraag dan meteen aan de dealer wat de mogelijkheden zijn.

Natuurlijk hoop ik dat ik vanaf 19 januari met 31KW moto's mag rijden. Maar dat betwijfel ik.
Zie mijn post eerder op deze pagina, ik link daar naar de officiële brochure van de Rijksoverheid waarin staat dat het mag. Waarom zou je nog twijfelen?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PilatuS schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:15:
Volgens mij was dat in de Heimat al langer gebruikelijk. Het blijft een feit dat jongeren tussen 18-24 gewoon een gevaar op de weg zijn. Daar doe je met een rijopleiding niet heel erg veel aan. Slechts een enkeling heeft het verstand om te snappen dat wheelies oefenen op een druk kruispunt een slecht idee is (ik chargeer, maar you get the picture).
De meeste ongelukken gebeuren in die leeftijdscategorie, en niet alleen met motoren of brommers. Met van alles gaat het mis. Hormonale inbalans ofzoiets... :+

Ik heb zelf op een opgefokte 50cc gereden (oké...60cc dan ;) ), in de tijd dat die dingen nog van écht staal waren gemaakt en de 50cc modellen feitelijk identiek waren aan de 80cctjes. Dikke Kreidlers of Zündapps konden het best hebben. Alleen de bestuurders deden maar wat. Zelf heb ik nooit echt hele rare dingen gedaan, ondanks dat ie iets over de 100 kon. Ik ben ook maar één keer op mijn bek gegaan, en dat was door een plasje olie in de bocht.

Ik ben er wel altijd een voorstander van geweest om met 16 een lichte motor te laten rijden. Dan is de spanning eraf en zal men niet zo snel gaan opvoeren en kun je ze op jonge leeftijd al met wat meer snelheid om laten gaan. Maar men heeft hier als enige land ter wereld voor een hele kromme wetgeving gekozen (ingefluisterd door de 'vakhandel' misschien) waardoor ze speciale series moesten maken voor Nederland. Met trapketting, waardoor sommige modellen in eerste instantie niet eens in Nederland mochten. De Honda MBX mocht eerst niet, omdat daar geen trapconstrunctie op kon worden gemaakt. Later verviel die wet, dus kwamen ze alsnog.

Helaas zitten er een aantal dinosaurussen in de adviesorganen die dit soort wetten tot uitvoering moeten brengen. Heel jammer. Een gemiste kans zou ik zo zeggen. Blij dat ik het papiertje al heb. Maar ik vrees dat dit avenrechts gaat werken en men wacht tot 24 jaar om een volledig rijbewijs te halen. Instappen op A2 had ik ook logisch gevonden. Misschien wordt dat nog gerepareerd, maar dat zal wel wat tijd kosten. Een wet jaag je er niet in 3 weken doorheen, dus als die andere wet al helemaal goedgekeurd is, kan het nog een klein drama worden.

Het idee is op zich goed, maar de uitvoering een beetje beroerd. Jammer voor de motorbranche; ik denk dat ze er nog last van gaan krijgen, want ik zie nu niet iedereen braaf 4 examens gaan doen in een paar jaar tijd. Hooguit gaat iemand AM halen op 16 om een scootertje te kunnen rijden en met 18 al het spaargeld in het autorijbewijs gooien en met 24 pas een motorrijbewijs. En dat komt er dan weer niet van (vrouw, huis, baan) dus de motorbranche gaat zware tijden tegemoet...

Verwijderd

Tankiej schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:40:
[...]

Zie mijn post eerder op deze pagina, ik link daar naar de officiële brochure van de Rijksoverheid waarin staat dat het mag. Waarom zou je nog twijfelen?
Had de pdf niet grondig genoeg gelezen. Heb de tabel nog eens goed bekeken en je hebt gelijk. Volgens wat daar staat mag het inderdaad. Aangezien dit een Europese wet is, ga ik er van uit dat dit voor België hetzelfde zal zijn.

• Tankiej
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:48:
[...]

Had de pdf niet grondig genoeg gelezen. Heb de tabel nog eens goed bekeken en je hebt gelijk. Volgens wat daar staat mag het inderdaad. Aangezien dit een Europese wet is, ga ik er van uit dat dit voor België hetzelfde zal zijn.
Ah, België ik vermoedde het al :P

Ik weet niet precies hoe het daar zit met de oude regeling en hoe dat gaat overvloeien in de nieuwe regels. Maar het zal waarschijnlijk niet veel anders zijn dan hier..

Wel is het zo dat in België de nieuwe regeling is uitgesteld tot in ieder geval 1 mei..

Verwijderd

Laat ons hopen dat het hier in België op dezelfde manier aan toe zal gaan. Ik zal sowieso tot 1 mei moeten wachten maar aangezien ik binnenkort naar het buitenland vertrek is dat niet echt een ramp.

We zien wel...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mphilipp schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:44:
[...]

Volgens mij was dat in de Heimat al langer gebruikelijk. Het blijft een feit dat jongeren tussen 18-24 gewoon een gevaar op de weg zijn. Daar doe je met een rijopleiding niet heel erg veel aan. Slechts een enkeling heeft het verstand om te snappen dat wheelies oefenen op een druk kruispunt een slecht idee is (ik chargeer, maar you get the picture).
De meeste ongelukken gebeuren in die leeftijdscategorie, en niet alleen met motoren of brommers. Met van alles gaat het mis. Hormonale inbalans ofzoiets... :+

Ik heb zelf op een opgefokte 50cc gereden (oké...60cc dan ;) ), in de tijd dat die dingen nog van écht staal waren gemaakt en de 50cc modellen feitelijk identiek waren aan de 80cctjes. Dikke Kreidlers of Zündapps konden het best hebben. Alleen de bestuurders deden maar wat. Zelf heb ik nooit echt hele rare dingen gedaan, ondanks dat ie iets over de 100 kon. Ik ben ook maar één keer op mijn bek gegaan, en dat was door een plasje olie in de bocht.

Ik ben er wel altijd een voorstander van geweest om met 16 een lichte motor te laten rijden. Dan is de spanning eraf en zal men niet zo snel gaan opvoeren en kun je ze op jonge leeftijd al met wat meer snelheid om laten gaan. Maar men heeft hier als enige land ter wereld voor een hele kromme wetgeving gekozen (ingefluisterd door de 'vakhandel' misschien) waardoor ze speciale series moesten maken voor Nederland. Met trapketting, waardoor sommige modellen in eerste instantie niet eens in Nederland mochten. De Honda MBX mocht eerst niet, omdat daar geen trapconstrunctie op kon worden gemaakt. Later verviel die wet, dus kwamen ze alsnog.

Helaas zitten er een aantal dinosaurussen in de adviesorganen die dit soort wetten tot uitvoering moeten brengen. Heel jammer. Een gemiste kans zou ik zo zeggen. Blij dat ik het papiertje al heb. Maar ik vrees dat dit avenrechts gaat werken en men wacht tot 24 jaar om een volledig rijbewijs te halen. Instappen op A2 had ik ook logisch gevonden. Misschien wordt dat nog gerepareerd, maar dat zal wel wat tijd kosten. Een wet jaag je er niet in 3 weken doorheen, dus als die andere wet al helemaal goedgekeurd is, kan het nog een klein drama worden.

Het idee is op zich goed, maar de uitvoering een beetje beroerd. Jammer voor de motorbranche; ik denk dat ze er nog last van gaan krijgen, want ik zie nu niet iedereen braaf 4 examens gaan doen in een paar jaar tijd. Hooguit gaat iemand AM halen op 16 om een scootertje te kunnen rijden en met 18 al het spaargeld in het autorijbewijs gooien en met 24 pas een motorrijbewijs. En dat komt er dan weer niet van (vrouw, huis, baan) dus de motorbranche gaat zware tijden tegemoet...
Het is wel zo dat in Duitsland die 50cc/80cc motorfietsjes elk jaar gekeurd moeten worden, en ze daar vrij streng zijn met aanpassen van het voertuig. Echt modificeren zoals hier in Nederland gebeurd is er dus niet bij. Zo'n standaard Kreidler RS loopt ook maar 85 km/h, net zoals de latere Honda MB8/MT8/MBX80 enzo, die lopen standaard maar 85 km/h o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Ben net naar het gemeentehuis geweest om mijn identiteitskaart te deblokkeren (was een aantal dagen geleden gestolen en nu heb ik hem terug) en heb daar meteen eens nagevraagd hoe het nu precies zit. Ik mag op mijn 21e gewoon het rijbewijs > 35KW afhalen.

Nuja, ik denk dat ze daar vaak ook maar voor de helft weten hoe het werkt, dus eerst zien en dan geloven.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

-tom-562 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:21:
[...]
Het is wel zo dat in Duitsland die 50cc/80cc motorfietsjes elk jaar gekeurd moeten worden, en ze daar vrij streng zijn met aanpassen van het voertuig. Echt modificeren zoals hier in Nederland gebeurd is er dus niet bij. Zo'n standaard Kreidler RS loopt ook maar 85 km/h, net zoals de latere Honda MB8/MT8/MBX80 enzo, die lopen standaard maar 85 km/h o.i.d.
Alle motoren worden daar elk jaar gekeurd. Daarom was men zo bang toen de EU plannen had om dat over heel Europa in te voeren. Je mag dan niet eens andere spiegels monteren zonder dat er een goedkeuring is voor jouw type motor. Echt heel erg, want je mag het er gewoon weer vanaf halen. Soms heb je geluk en weten ze iets gewoon niet, maar ik ken er bv een die had een extra remlicht op zijn topkoffer gemonteerd. Nou, dat mocht er weer vanaf.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Net een eendagskenteken aangevraagd voor aanstaande woensdag.
Dan mag de Vespa mee naar haar invoer keuring.

Voor die tijd nog ff de huidige originele papieren scannen en opslaan, want voor zover ik me herinner neemt de Nederlandse overheid alles in. Dat vind ik wel zonde nu zit er nog het originele Italiaanse "Certificate of Conformity" bij.
Niet dat ik er nog iets mee kan na de invoer maar altijd leuk om er bij te hebben.

Nu ff 2 bandjes bestellen en een bus olie scoren oh en de kachel in de schuur aanzetten..bbbrrr

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vastgevroren slot...

* Joolee zat vanochtend met een boekje in de tram :'(

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Joolee schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:20:
Vastgevroren slot...

* Joolee zat vanochtend met een boekje in de tram :'(
Fazer sloeg vanmorgen bij de eerste keer aan, maar het ging niet van harte. Zelfs nog even de handvatverwarming uit gehad omdat hij anders niet op toeren te krijgen was. :+

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 14-01-2013 13:35 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:25
Hij deed het vanmorgen prima, maar had wel koude vingers ondanks het korte ritje.

Had 'm wel even zitten, want had de tank per ongeluk leeggereden vrijdag :P

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:00

Denko

|{ing Øf ßlitz

Zo, mijn accu van Yuasa is ook officieel dood, was al een weekje of 3 aan het kwakkelen, maar nu is het echt einde verhaal. Maart 2011......Yuasa wordt hem dus nooooooit meer.

gister gelijk een motobatt besteld, kijken of die zijn reputatie waarmaakt.

PSN & XBL: Denkoyugo

• Ricepuppet
_Apache_ schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:34:
[...]

Fazer sloeg vanmorgen bij de eerste keer aan, maar het ging niet van harte. Zelfs nog even de handvatverwarming uit gehad omdat hij anders niet op toeren te krijgen was. :+
Pff, de mijne wilde aanvankelijk niet starten. Eerste keer ging hij aan, maar na een paar seconden ook weer uit. Pas na flink wat doorzetten sloeg hij aan en bleef hij aan.

Overigens heb ik ook flink rode (bijna paarse) vingers aan de rit overgehouden. Ik ben dus ook van plan een setje handverwarming te bestellen van eBay, gelijk genezen :)

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01 23:13
Mijn K100 staat onder een hoes buiten en startte vlot. Alleen wel even wat bij moeten gassen omdat de choke niet hoog genoeg staat afgesteld, na 5s ging ook dat prima. Wel wat traktorgeluiden uit het blok. Of de tussenas die speling heeft, maar ik vermoed eigenlijk de nokkenasketting die met koude (dikke) olie niet op spanning wordt gezet.

Het was frisjes met -5 a -7, maar met verwarmde handschoenen gaat het prima. Alleen wat koude tenen na 50 minuten.

Maak me meer zorgen om de weg terug, hoop dat de sneeuw geen vrieslaagje wordt. Gaat hier in de omgeving van Rotterdam/Delft alleen maar meer sneeuwen :(

[ Voor 6% gewijzigd door MailMan op 14-01-2013 15:12 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Op het BMW RT-forum is er iemand die zelf een accu gebouwd heeft uit Lithium Polymeercellen die eigenlijk voor de modelbouw zijn. Een interessant project met veelbelovende resultaten. Ik kopieer even schaamteloos de berichten van hem, want ik weet niet of mensen zonder account die forumposts kunnen zien:
quote: hybride
Beste allen,
Ik ben net nieuw op het forum en rij voor het eerst een BMW. Ik heb zelf een elektrische scooter gebouwd en heb aardig wat ervaring opgedaan met lifepo4 cellen/accu's. Gelijk toen ik de BMW ging starten vond ik dat dat wat moeizaam ging. Er zit een BMW gelaccu in van 17aH. Wellicht is de accu slecht, maar gelaccus staan er zover ik weet nu niet om bekend dat ze grote stromen kunnen leveren.
T.o.v. loodaccu's houden ze de spanning wel beter vast. Effin, het ging gelijk kriebelen om hier een Lifep04 variant in te zetten. Voor dit project heb ik de volgende spullen aangeschaft:

4 x HEADWAY 40152 SE LiFePo4 HEADWAY 40152 SE 3,3V 15.000mAh : http://shop.strato.de/epa...Products/HEADWAY_40152_SE

1 x Lipoalarm BMI : http://www.toprc.nl/bmi-lipo-alarm.html

Totaalprijs ca. 130 euro

Deze Headway cellen kunnen tot 150 Ampere leveren. Ruim voldoende voor een startmotor van ca. 700 Watt meen ik dat ze zijn? (700/12= ca 60 Ampere)

Om een idee te krijgen hoeveel stroom die Lifepo4 cellen kunnen leveren, hier een leuk filmpje: YouTube: A123 Worlds Smallest VS. "Strongest" 12V Jumpstart battery

Ik zal de voortgang van het project hier verder neerzetten. Als je vragen suggesties of opmerkingen hebt, brandt maar los ;-)
Daar kwamen natuurlijk wat reacties en vragen op:
Als je vragen suggesties of opmerkingen hebt, brandt maar los ;-)

Jouw benadering maakt me nieuwsgerig...

1) Hoe lang bij koud temp.(+/- 0 deg.) onderpeak RT belasting zou jouw configuratie de volle spanning kunnen leveren ?
2) Wat gebeurd bij diep ontlading en welk spanning is nodig om optimaal op te laden ?
3) Wat zou de levensduur in RT configuratie moeten zijn ?
4) Hoe lang zal zonder gebruik ( = vol lading en stilstaan) de lading startklaar gehouden worden?

1. Lifepo4 cellen houden hun spanning langer vast dan een lood- of gel variant. Het is afwachten wat de cellen doen met de startmotor. Ca. 70A is niet gering. De Lifepo4 cellen zijn 15aH. De standard accu is 17aH. Qua vermogen dus ongeveer gelijk. Een Lifepo4 is daarbij in het voordeel omdat ze dieper ontladen kunnen worden met behoud van spanning. Uitgaande van een startstroom van ca. 60 ampere: stel dat je 2 minuten achter elkaar de startmotor laat draaien. Effe rekenen.. :roll: Als je 2 minuten lang 15 ampere uit een 15aH accu trekt, dan heb je 2/60*15 = 0.5aH. Bij 60A, 4 x zoveel stroom, 4*0.5 = 2Ah. Dat is 2/15 = 13,3 % ontlading. Dat moet dus geen probleem zijn. Ik heb nog geen ervaring met koudweer starten, maar 1 minuut starten lijkt me toch ruim voldoende? (Edit 18-12-12, de reparatiehandleiding geeft aan dat de startmotor 1.1 kW is. Op vol vermogen zal de startmotor bij 12V tot 100 Amp kunnen trekken. De handleiding spreekt zelfs van 170A bij koudstart? Lijkt me wat overdreven. Doch, als de spanning inzakt heb je meer stroom nodig om het vermogen te halen. Als de startmotor soepel draait lijkt me dat hij niet het volle vermogen zal trekken.)

2.De dynamo geeft max 14V volt laadspanning. (gemeten met stationair toerental) 14 / 4 is 3.5 Volt per cel laadspanning. Een Lifepo4 cel mag maximaal 4.2Volt hebben voor hij stuk gaat. Dat is dus geen probleem. 3.5V is niet zo hoog. De kans bestaat dat de cellen niet helemaal vol geladen worden. De cellen kunnen tot 45A! laadstroom hebben. De dynamo van de R1150RT levert max 40A. Dus daar zie ik geen probleem. Lifepo4 cellen kunnen veel laadstroom opnemen. De accu zal dus snel opgeladen worden.

3.Bij normaal gebruik geeft de fabrikant 1000-2000 laad cycly’s op. Hierbij wordt uitgegaan van een applicatie waarbij de cellen steeds ‘leeg’ worden getrokken, Het aantal laadcycly is m.i. gerelateerd aan de hoeveelheid energie die van cel wordt ontrokken en wordt bijgeladen. Als startaccu trek je kortstondig veel amperes en staat de accu vervolgens continu onder laadspanning als je rijdt. Uitgaande van dat de hoeveelheid energie die wordt onttrokken en geladen max 20% van de capaciteit is, is mijn hypothese en verwachting dat het eerder richting 2000x gaat dan 1000x. Stel je rijdt elke werkdag. Dat is tenminste 2 keer starten per dag, Dan zou zo’n accu ca. 4 jaar meegaan in het gunstigste geval. Voor een recreatieve rijder vele jaren langer.

4.Dat kunnen we berekenen als we de ruststroom weten. Ik heb die nog niet gemeten. Zal dat eens doen. Of misschien weet iemand dit al? Ik heb een BMW alarm, dus die zal ook wat stroom blijven trekken.
De onderdelen:
Cellen zijn binnen
Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/9592/20121219134314.jpg

Afmeting normale accu: LxBxH: 186 x 82 x 173. Afmeting Lifopo4 cellen 2 op 2: LxBxH: 180 x 80 x 80
2 op 2 gestapeld passen ze dus in de accubox. Dan is aan weerszijde 3mm beschikbaar voor de aansluitdraden en isolatie.

De volgende stap is de cellen parallel met ca. 3,7 Volt laden om zeker te stellen dat alle 4 cellen even vol geladen zijn.
Dan cellen in serie schakelen, + en - draad eraan, zenerdioden en 5 lange draden en de bewakingsunit. Denk dat ik daar een UTP kabel voor gebruik.

Wordt vervolgd.
Eerste testresultaten:
Net een eerste test gedaan.
Motor start prima, d.w.z. startmotor draait snel rond en blok slaat snel aan. Heb zelfs het idee dat net na het strarten het blok mooier rond loopt. Kan een illusie zijn, maar wellicht omdat de spanning hoog blijft. Ik heb de motor 5x achter elkaar gestart om te kijken wat de accu doet. Na iedere keer starten zakt de spanning een paar tiende. Ik had hem nokkie vol geladen tot 14 Volt. Na 5 x starten geeft de accu nog 13 Volt met het contact aan.
Trek je conclusies. Ik vind dit als eerste resultaat niet slecht. Ik heb ook nog geprobeerd te meten hoe ver de spanning zakt als de startmotor draait. Naar ik meende te zien was dat 10Volt. De cellen krijgen behoorlijk voor hun kiezen tijdens het starten, maar dat is bij een lood- of gel variant niet anders.
Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/614/20121221164750.jpg

Mijn idee met de zenerdiodes lukt niet. De zeners hebben al een te grote lekstroom. De accu zou er sneller op leeg lopen. Mijn plan is nu om eerst een tijdje te rijden met alleen celbewaking. Mocht het voltage van de cellen uiteen gaan lopen dan heb ik charge balancers gevonden. http://gwl-power.tumblr.c...d-the-cbm1-module-is-here

Het is ook zelf te maken met 4 gereguleerde shunt generators. Maar goed kans dat dat helemaal niet nodig is.
Resultaten na ermee gereden te hebben:
Inmiddels een 300tal km gereden met de nieuwe accu en enkele 10-tallen malen gestart. Tijdens het rijden merk je natuurlijk niets, maar het starten is steeds een feest. Het gaat vlot en zonder spanningsdip.

Na intensief speurwerk op internet en met hulp van een doorwinterde modelbouwer kwam ik dit apparaat tegen:

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/426/hpeossentry2l.jpg

Hier te verkrijgen: http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=6957

Dit is een Voltmeter EN balancer in 1. Geweldig. Je kan de totaalspanning aflezen, van de individuele cellen en het spanningsverschil tussen de cellen. Balancing functie wil zoveel zeggen dat de individuele cellen (4) op precies gelijke spanning worden gehouden. Dit voorkomt onbalans bij zowel het laden als ontladen. Onbalans tussen cellen is funest voor accu's. In feite is een lood- of gel accu ook opgebouwd uit serie geschakelde cellen. Als er eenmaal onbalans ontstaat tussen de cellen kan het zo gebeurd zijn.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Denko schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:55:
Zo, mijn accu van Yuasa is ook officieel dood, was al een weekje of 3 aan het kwakkelen, maar nu is het echt einde verhaal. Maart 2011......Yuasa wordt hem dus nooooooit meer.

gister gelijk een motobatt besteld, kijken of die zijn reputatie waarmaakt.
Hmm dan hoop ik dat de mijn (van november 2011) het langer uithoudt. De Saito hiervoor (echt cheap) hield het nog geen jaar vol.

Tot nu toe heeft hij ruim voldoende spanning :)
Pagina: 1 ... 430 ... 518 Laatste

Dit topic is gesloten.