Fieuw! Ben gisteren geslaagd! Net voor de nieuwe regeling
Nu kan het ware zoektocht beginnen! Een motorfiets! Wel ben ik realistisch en heb wat voorwerk gedaan. Ik vraag dan puur naar jullie meningen. Wat zouden jullie persoonlijk doen? Ik zal mijn situatie beter omschrijven. Ik zal een motor aanschaffen voor dagelijks verbruik. Soms zullen het redelijke korte ritten zijn en soms wat langer. Moet zo nu en dan 20km overbruggen. Het zijn dus vooral ritten binnen de stad. Ik wil de motor ook voor plezierritten in het weekend gebruiken. Beetje toeren (en dat de motor ook kans krijgt om lekker warm te worden). Maar me vriendin (die oorspronkelijk uit Parijs komt) woont vanaf dit schooljaar in Scheveningen. Het lijkt me dan ook leuk om 1x in de zoveel tijd ook op me motor naar Scheveningen te gaan (vanuit denbosch maar natuurlijk voorkeur gratis OV). Dus ik zal me zelf dan ook omschrijven als mooi weer rijder maar die niet vies is van een regenbui.
Het voorwerk:
De benodigheden buiten de motorzelf om:
- Een pak (Het Betreft een tweedehands leren combi pak maar krijg nog vaak complimenten dat het strak eruit ziet. Of ik ben gewoon heel erg knap... kan ook he

- Motorschoenen (al denk ik dat ik voor sommige korte ritten niet van plan ben om ze aan te doen. Ik heb motorlaarzen van difi gekocht maar ik wil niet heledag op school met z'n ding lopen. Tevens kom ik ook de bebouwde kom niet uit dus moeten even kijken of ik wat gangbare normale schoenen kan vinden die ook wat extra bescherming biedt).
- Helm: Hier weet ik me geen raad mee. In de winkels wordt ik amper geholpen (heb niet het gevoel dat ik iets wijzer wordt. En wil dus ook niet 200 winkels afgaan voordat ik er een heb gevonden die degelijk service aanbiedt. Mijn oog is gevallen op een Shark helm. Het betreft de Vision-R. Gemiddeld prijs tussen 280-320 euro. Het heeft ingebouwde zonnescherm en andere leuke toeters. Ik wil niet bezuinigen op mijn hoofd. Is er misschien een site waar ze die dingen echt testen. Dus met een kanon tegen een muur lanceren ofzo. Wat ze hebben allemaal een leuk keurmerk, maar waarom zou ik dan eigenlijk 320 euro betalen als het ook voor 160 euro kan? Op het motorforum heb ik hier al genoeg advies over gekregen.
Nadat we onze veiligheid hebben gewaarborgd moeten we de veiligheid van de motorfiets ook niet vergeten. Ik kan me motor nergens kwijt. Hij zal dus dagelijks in de voortuin staan. Het lijkt me dan handig om een motorhoes te hebben en een goed slot.
- Slot: Toen ik bij me verzekering een offerte liet maken hadden ze geen eis kwa slot. Ze raden wel een ART gecertificeerd slot aan. Als ik het goed begrijp heb je een schijfremslot en een hangslot. Welke gebruiken jullie met welke redenatie? Schijfremslot lijkt me praktischer. Maar denk dat ik in de avonden wel iets lekker slaap als de motor ergens vastgeketend is.
- [list=*]
- Motorhoes: Het valt me zelf op wanneer motor's verstopt zitten onder een motorhoes minder aandacht trekt. Het lijkt me dan ook niets meer dan verstandig om ook een motorhoes te kopen. Maar zit er wel een verschil tussen een ademende motorhoes en een die dat niet doet? Wat moeten deze ongeveer kosten en vanaf welke bedrag wordt je opgelicht?
- [/list]
Als we de checklist boven mij hebben afgerond dan kunnen we kijken naar een motorfiets. Ik zal geen motorfiets kopen die jullie mij aanraden. Ik zal wel de motorfiets opzoeken en kijken of die in mijn criteria past. Ik zal dan vervolgens een proefrit/testrit maken en kijken of die wel zo fijn rijd! Alleen ik wordt elke dag verliefd op een andere motorfiets. Ik zit vast aan de 25 kw restrictie dus mijn keuze is iets beperkt. Misschien kennen jullie modellen die lijken op de motorfietsen die ik liefst zou willen en misschien zijn ze wel beter of goedkoper?
Punten waar ik aandacht aan geef: ABS (zitten tussen me oren, I know maar wil het liefst wel), een fijn verbruik (geen 1 op 10. Ik moet de omslag maken van een Lupo 3L (diesel die 1 op 30 verbruikt) en liefst ook niet al te oud (vind 2000 euro gewoon te veel geld voor een 1997 model of dergelijke). Tevens vind ik het een verdomme pluspunt als je kan zien in welke versnelling je zit (op het display)
Budget liefst tussen 2000-2500 (zonder bovengenoemde lijst aan voorwerk). Uitschiet naar 3000 is mogelijk maar denk dat het niet verstandig is.
1. Honda CBR250R (bj 2011-2013). Nieuw of zo goed als nieuw. Aardig in prijs (3500 euro) maar je hebt een nieuwe fiets, ABS (is toch wel zo fijn) en een heel aangename verbruik!
2. GSR 600 (bouwjaar vanaf 2007?): Iets te duur, ABS, versnellingsindicator en een geil motorfiets.
3. SV 650 (bouwjaar vanaf 2007?): Prijzig, ABS
4. CB500: Zeer goedkoop, geen abs, gooi en smijt fiets
5. Z750: (vanaf bj 2007/2008 is te duur) rond 2005-2006 zijn niet zo mooi
6. F800R: geen geld voor. Maar o zo geil machine
Je ziet het al. Het zijn vooral relatief nieuwe dure fietsen. Ook oorspronkelijke hoge aantal CC'en dus ook relatief duur in verzekering. Voordeel van origineel 25 kw is dat je motor daarop is gebouwd en afgesteld. (gewicht etc.). Nadeel van 25 kw is dat mensen (jongeren) vaak snel willen zijn en alle power uit het motorblok willen persen. Dit zal ervoor zorgen dat het motorblok meer onderhoud nodig heeft (toch?).
Tevens moeten de motoren hierboven ook aan de 25 kw restrictie voldoen. Dus dat zal evt. bij gerekend moeten worden. Ik kijk al op de zuster-site van mf waar ze motoren verkopen en zoek ook op 25kw fietsen. Maar ik hoor graag jullie meningen.