A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Middenbok is altijd een kunst om te gebruiken. Bij een goed ontworpen middenbok kan een dame van nog geen 60kg probleemloos een motor van 300kg optillen. Maar soms zit de bok niet goed in het midden, is de arm te kort of drukt hij de motor teveel omhoog, dan kan het lastig worden.Big Womly schreef op maandag 07 januari 2013 @ 16:30:
[...]
Dan heb je wel zo'n middenpikkel nodig, en moet je hem er op kunnen zetten.
Ik ben zelf niet zo stevig gebouwd, misschien daarom dat ik hem er nooit op kreeg?
Als je bijvoorbeeld naar deze bok kijkt:
Dan zie je de enorme arm en dat de voeten afgerond zijn. Zo kun je erg makkelijk opbokken.
Kijk je naar deze bok:

Dan zie je een erg kleine arm en dat de voeten vlak zijn. Die is een stuk lastiger op te bokken.
Of koop een BMW K1200LT: YouTube: BMW K1200LT(2007 year model) auto center stand.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2013 16:56 ]
Ik zou ook zeggen of kruipolie, of (goede) teflonspray. Bij WD40/Multispray heb ik het idee dat het na een tijdje (paar weken) alweer verdwenen is. In mijn hangslot van m'n fiets spuit ik kruipolie en dat houdt het een paar maanden soepel. Voor langere werking zou ik telfonspray aanraden die niet te dik is. B.v. Interflon Fin Super. Alleen vrij prijzig spul.Serotonine schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:06:
Nog eentje uit de catagorie "eindeloze discussies".
Mijn contactslot gaat sinds een aantal dagen stroef.
Van stuurslot afhalen en op 'on' zetten ging altijd prima, maar nu dus niet meer.
Na een beetje zoeken kom je op 2 groepen uit. Pro WD40 en anti WD40 (wel grafiet poeder).
WD40 maakt schoon maar trekt weer vocht en vuil aan en grafiet schijnt ook bende aan te trekken.
kruipolie gaat ook niet door naar de volgende ronde: Palletjes en pennetjes in het slot blijven door de olie aan elkaar kleven.
Wat zijn hier de ervaringen?
De dealer ging er op staan en zonder veel moeite ging die op zijn middenbok. Als ik er op stond bleeft de moto wel recht staan, maar dan extra liftje was er teveel aan, dat heb ik nooit (de 2 dagen dat ik ermee heb kunnen rijden) in orde gekregen.Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 16:48:
[...]
Middenbok is altijd een kunst om te gebruiken. Bij een goed ontworpen middenbok kan een dame van nog geen 60kg probleemloos een motor van 300kg optillen. Maar soms zit de bok niet goed in het midden, is de arm te kort of drukt hij de motor teveel omhoog, dan kan het lastig worden.
[afbeelding]
Dan zie je de enorme arm en dat de voeten afgerond zijn. Zo kun je erg makkelijk opbokken.
Kijk je naar deze bok:
[afbeelding]
Dan zie je een erg kleine arm en dat de voeten vlak zijn. Die is een stuk lastiger op te bokken.
Of koop een BMW K1200LT: YouTube: BMW K1200LT(2007 year model) auto center stand.
When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia
Verwijderd
Die eerste modellen met can-bus wat een GE-KUT,wimmel_1 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 16:32:
Met 't (BMW motoren only) CAN-Bus systeem moet je daar tegenwoordig ook mee uitkijken, mphilipp. Ge-Wel-Dig systeem, dat CAN-Bus (auto's hebben amper anders meer, tegenwoordig) maar je moet er met moderne motoren wél/ook rekening mee houden als je wat "simpels" wil aansluiten op je boordspanning.
ongelovelijk, wat was dat waar-de-loos
tegenwoordig wel verbeterd omdat iedereen zat te klagen (voornamelijk monteurs wegens absurd hoge hoeveelheid storing)
Nu hoef je alle maar uit te kijken dat je niets aansluit op een gedeelte van de can-bus dat uitschakeld na een tijdje.
mooi voorbeeld, een optimate aansluiten op de machine gaat niet lukken, can-bus schakeld alles uit na een paar minuten na contact uit.
dan moet je de BMW acculader kopen (optimate met andere sticker) die 2x zo duur is, want de can-bus accepteerd die wel (dit is 1 van de redenen waarom ik een hekel heb aan BMW, tot op heden slechts 2 geslaagde begeerlijke modellen, de F800 en de S1000RR)
Drie: De K75/K100Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:08:
[...]
Die eerste modellen met can-bus wat een GE-KUT,
tegenwoordig wel verbeterd omdat iedereen zat te klagen (voornamelijk monteurs wegens absurd hoge hoeveelheid storing)
Nu hoef je alle maar uit te kijken dat je niets aansluit op een gedeelte van de can-bus dat uitschakeld na een tijdje.
mooi voorbeeld, een optimate aansluiten op de machine gaat niet lukken, can-bus schakeld alles uit na een paar minuten na contact uit.
dan moet je de BMW acculader kopen (optimate met andere sticker) die 2x zo duur is, want de can-bus accepteerd die wel (dit is 1 van de redenen waarom ik een hekel heb aan BMW, tot op heden slechts 2 geslaagde modellen, de F800 en de S1000RR)
Verwijderd
[sarcasme] Drie: De K75/K100 Alleen soms minder gewaardeerd door de die-hard boxer rijders. [/sarcasme]
[ Voor 28% gewijzigd door MailMan op 07-01-2013 17:28 ]
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 16:48:
[...]
Middenbok is altijd een kunst om te gebruiken. Bij een goed ontworpen middenbok kan een dame van nog geen 60kg probleemloos een motor van 300kg optillen. Maar soms zit de bok niet goed in het midden, is de arm te kort of drukt hij de motor teveel omhoog, dan kan het lastig worden.
[afbeelding]
Kijk je naar deze bok:
[afbeelding]

pukkeltje van 3cm. en meestal gebruik ik die niet eens. beetje naar achter rollen en de krachten het laten doen. ook al til ik zonder moeite de voor of achterkant om als het te krap is.
Heb 't met een auto (Peugeot 407) mee gemaakt dat m'n ramen @ random open gingen (vooral als 't regende)..... Bleek na wat puzzelen aan m'n stekkerdoos van de trekhaak te liggen welke niet helemaal waterdicht was en dus wat stuursignalen verwarde
't Lullige op zo'n moment is dan ook nog eens dat je je ramen niet meer dicht krijgt doordat de electronica vindt dat de beste stand "open" is in verband met veiligheid te water.......
[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 07-01-2013 18:03 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik ben blij dat ik er een van het pre-canbus tijdperk hebt. Je moet blijkbaar met alles rekening houden. Doet met denken aan de boordcomputer van de Airbus (ala Scarebus) die 'ongeoorloofde' handelingen van de piloot gewoon niet toestaat.Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:08:
[...]
Die eerste modellen met can-bus wat een GE-KUT,
Laat mijn BMW R850RT maar een kutding zijn, ouderwets, ouwelullenbak (kan kloppen, ik ben ben een ouwe lul), maar hij geeft me in ieder geval 0 problemen, ik heb mijn eerste liter olie (om bij te vullen) nog steeds (zit nog een kwart litertje in) dus eigenlijk lach ik iedereen uit
Hij rijdt heerlijk, stottert niet, hikt niet, sputtert niet tegen als ie 6 weken in de kou heeft gestaan, dus waarom zou ik op een 'goede' motor moeten gaan rijden? Die geven alleen maar problemen.
Ik wil alleen maar zeggen: ieder het zijne. Niemand heeft de waarheid in pacht. En als je een Ford monteur hoort, zal ie ook zat commentaar hebben op die dingen. Voorlopig komen er nog steeds 30-40.000 man elk jaar naar Garmisch voor de BMW Motorrad Days. Best goed voor een bedrijf dat in 80 jaar tijd nog maar 2 goede modellen heeft gemaakt
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik zie bij deze motor dat de banden niet heel veel van de grond hangen. Dat scheelt ook een hoop.DECOY88 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:53:
[...]
en jij noemt dat kort en moeilijk
zou toch maar eens gaan oefenen.
[afbeelding]
pukkeltje van 3cm. en meestal gebruik ik die niet eens. beetje naar achter rollen en de krachten het laten doen. ook al til ik zonder moeite de voor of achterkant om als het te krap is.
Nogmaals: Elke middenbok is anders. Heeft ook met de geometrie van de motor de maken.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Verwijderd
Ik werkte bij een dealer die ook het onderhoud van de overheidsmachines deed... (k75)MailMan schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:27:
Nope, ik ken meerdere monteurs die de K-serie (en dan met name de K75/K100) de enige goede serie vinden van BMW. Je kan het ding niet mooi vinden, maar het is zeker een geslaagd model. Qua verkoopcijfers is de R- dat natuurlijk ook, maar daar hebben we het blijkbaar niet over.
als een tijdmachine bestond zouden ze terug in de tijd gaan om de ontwerper om zeep te brengen...
Of wat denk je van Mr Can Bus "o ik zie dat je knipper lichtje kapot is, ik blokkeer je start motor wel om er voor te zorgen dat je niet een bedreiging kan gaan vormen voor het overige verkeer"mphilipp schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:15:
[...]
Ik ben blij dat ik er een van het pre-canbus tijdperk hebt. Je moet blijkbaar met alles rekening houden. Doet met denken aan de boordcomputer van de Airbus (ala Scarebus) die 'ongeoorloofde' handelingen van de piloot gewoon niet toestaat.
Als ie geen olie gebruikt heb je mazzel, de truuk is eigenlijk om het blok ook pittig in te rijden.Laat mijn BMW R850RT maar een kutding zijn, ouderwets, ouwelullenbak (kan kloppen, ik ben ben een ouwe lul), maar hij geeft me in ieder geval 0 problemen, ik heb mijn eerste liter olie (om bij te vullen) nog steeds (zit nog een kwart litertje in) dus eigenlijk lach ik iedereen uit
Hij rijdt heerlijk, stottert niet, hikt niet, sputtert niet tegen als ie 6 weken in de kou heeft gestaan, dus waarom zou ik op een 'goede' motor moeten gaan rijden? Die geven alleen maar problemen.
lopen de cilinders het beste in met de beste afdichting. hoe dan ook zelfs dan altijd goed het peil in de gaten houden, vooral de eerste arbeidsslagen na parkeren / tijdje stilstaan verstoken best wel wat olie.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2013 18:54 ]
Volgens mij heeft dat ding wel een joekel van een veerweg, dus moet je alsnog 'ver' bokkenVerwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:27:
[...]
Ik zie bij deze motor dat de banden niet heel veel van de grond hangen. Dat scheelt ook een hoop.
Nogmaals: Elke middenbok is anders. Heeft ook met de geometrie van de motor de maken.
Op mijn GSXF zat een bok (YZF750 heeft er geen, wordt nog leuk met het voorbandje wisselen...), en meestal deed ik een beetje deadliften om hem er op te krijgen.Joopieboy schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:44:
Ik heb eigenlijk nog geen enkele motor gehad die ik op de middenbok kon krijgen. Ik weeg ook niet heel veel en misschien heeft het ook met de techniek te maken, maar het lukt mij echt niet.
Maar het kan inderdaad enorm soepel:
[ Voor 18% gewijzigd door TheZeroorez op 07-01-2013 18:54 ]
Dat bedoel ik, ik hoor dat van zowat elke monteur van een bepaald merk, auto of motor. Ik denk beroepsdeformatie of gewoon om interessant te doen aan de koffietafel. Im Endeffekt gaat het erom hoe de klanten het ervaren. En zo te zien vinden die het nog steeds geweldige machines, want ze zijn niet aan te slepen. Dus zo slecht zal het allemaal wel niet zijn.Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:48:
[...]
Ik werkte bij een dealer die ook het onderhoud van de overheidsmachines deed... (k75)
als een tijdmachine bestond zouden ze terug in de tijd gaan om de ontwerper om zeep te brengen...
Ik denk (zonder kennis van de feiten) ook dat Ducati's allemaal schijthuizen zijn die kapot gaan als je ernaar kijkt. Maar er zijn hele volksstammen die er met bovengemiddelde tevredenheid op rijden. Wat is mijn oordeel/beeld dan waard?
Toevallig ken ik dan 2 mensen die beiden een zeperd hebben gekocht. Eentje kon 'm gelukkig onder garantie nog teruggeven en heeft een andere motor gekocht en de andere heeft wéér een Duc. Dus ja...waar gaat het nog over? En hoeveel waarheid zit er in die ideëen? Voorlopig komt men met de kritiek op BMW nooit echt veel verder dan gemiep over de knipperlichtbediening. Dat zie ik eigenlijk als een compliment. Als dat het enige is...
Verwijderd
Ik denk dat je inderdaad wel gelijk zal hebben kwa beroeps deformatie
Mijn levenslange quota van shitzooi met BMW is al ruim gepasseerd, zal voor mijn ook nooit meer goedkomen ben ik bang (hoewel de F800 en de S1000RR vertrouwen in het merk doen herstellen)
Overigens net als BMW met knipperlichten. Aprilia met omgekeerde positie van de claxon en startknop is ook zoiets.
zet iemand voor de eerste keer op een Aprilia en het eerste geluid dat je zal horen is "TUUUUUUUT" in plaats een "VROOM"
hele motor gaat 5 cm de lucht in bij het laagste punt van mijn zadelVerwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:27:
[...]
Ik zie bij deze motor dat de banden niet heel veel van de grond hangen. Dat scheelt ook een hoop.
en het werd helemaal leuk toen ik gister de gs 500f van Stijnos opbokte. daar trapte ik de halve bok onder vandaan
maar ik weet nog dat ik mijn gsje voor het eerst in het natte gras opgebokt heb. dan is het hoogte verschil minder. daarvoor kreeg ik hem met geen mogelijkheid op zijn bok
en vorig jaar januari 2011 kreeg ik hem zelfs opgebokt met 60kg meuk achterop
[ Voor 39% gewijzigd door DECOY88 op 07-01-2013 19:24 ]
Maar ondertussen blijft die rommel het gewoon doen. Je hoort mensen die net BMW gaan rijden (K of R serie) ook altijd over dat luidruchtige schakelen. Heel wat anders dan die soepele Honda bakken. Maar hij gaat er niet kapot van. Het 'hoort' blijkbaar zo, en het klinkt naar, maar het wérkt wel. En het blijft werken. Ik heb er zelf tenminste nog nooit problemen mee gehad. En als ik zo kijk op de Motorrad Days naar de leeftijd van de motoren, is het echt geen rommel. Er was zelfs een Tsjech met een GS die de wereld rondrijdt en na 230.000km heeft ie (volgens hem dan) nog steeds de originele aandrijflijn. En met al zijn modificaties heeft ie een motor van +/- 500kg!Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 19:09:
Mijn levenslange quota van shitzooi met BMW is al ruim gepasseerd, zal voor mijn ook nooit meer goedkomen ben ik bang (hoewel de F800 en de S1000RR vertrouwen in het merk doen herstellen)

BMW_Motorrad_Days2012_64 by Mike Philippens, on Flickr
Misschien dat monteurs er hoofdpijn van krijgen als ze het van binnen bekijken, maar wie weet hebben die monteurs eigenlijk geen idee hoe je een motorblok ontwerpt
Waar haal je het geld vandaan voor dat soort avonturenmphilipp schreef op maandag 07 januari 2013 @ 21:04:
Er was zelfs een Tsjech met een GS die de wereld rondrijdt
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Door de servicebeurtjes niet bij een gecertificeerde BMW dealer uit te laten voeren...Widow schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 07:42:
[...]
Waar haal je het geld vandaan voor dat soort avonturen
Haha.. het verschil tussen mn GPz en de F650 waar ik op leste qua schakel geluid is ook enorm. Die F650 was net twee bakstenen tegen elkaar rammen bij het schakelen t.o.v. van de GPz wat net boter is maar ik moet zeggen, het schakelde wel enorm fijn op die BMW. Gaf echt een fijn gevoel, zo van "Ok, die zit goed." terwijl ik toch soms op de GPz me af vraag offie wel goed in de versnelling zit (Verder nooit problemen gehad met dat ding though)mphilipp schreef op maandag 07 januari 2013 @ 21:04:
[...]
Maar ondertussen blijft die rommel het gewoon doen. Je hoort mensen die net BMW gaan rijden (K of R serie) ook altijd over dat luidruchtige schakelen.
Gek genoeg was de schakelbak ook niet een van de meest vervangen of onderhouds intensieve onderdelen van die BMWs (aldus mijn motorinstructeur), was vele malen vaker de ketting/banden/keerringen - opzich ook dingen waarvan je verwacht dat ze met lessen hard slijten maar de bak juist niet.
http://advrider.com/forums/forumdisplay.php?f=2Widow schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 07:42:
[...]
Waar haal je het geld vandaan voor dat soort avonturen
Leesvoer
Quit our jobs, sold our home, gone riding...
"The Oasis of my Soul", Seventh year on the road...
The Mobius Trip
No Jobs, No Responsibilities, No Better Time than Now
Round the World on a Thumper…Adventure before Dementia
Wherever I May Roam - One Woman Livin' on a DR650
[ Voor 57% gewijzigd door DinX op 08-01-2013 11:31 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Spirit and Ara, een geweldig verhaal om te volgen. Er zit ook een mooi (triest) verhaal achter:
Deze mannen moeten het hebben van sponsors, donateurs en soms werken ze ergens. Als je iets bijzonders kunt (Ara is/was een chefkok), kun je af en toe een klusje doen. Zijn BMW ging ergens stuk en toen hebben lezers van zijn blog geld gedoneerd en toen is ie weer gemaakt.
Nu rijdt hij op een Ural span en het BMW span staat opgeslagen. Ik geloof dat het de bedoeling is dat ie daar straks weer op gaat rijden. Die Ural is volgens mij een reklamestunt oid.
Kerel z'n vrouw krijgt op haar 52ste de diagnose "Alzheimer" en sterft na 2 zware jaren. In die tijd heeft hij 24/7 voor haar gezorgd. Kerel laat alles achter en gaat de wereld rondtrekken.
http://radiomanridestheworld.com/
Op dit moment zit hij ergens in het zuiden van Argentinië.
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Held
Verwijderd
Ik wil namelijk het stadslicht iets witter hebben, en mijn dashboard blauwig.
Het gaat om een Gpz500s '92, op het internet (google) en in de gebruiksaanwijzing/werkplaats handboek kan ik het niet vinden.
De motor staat op straat, dus het liefst haal ik niet alles twee keer uitelkaar, (1ste keer om te kijken, tweede keer om te vervangen)
Alvast bedankt
Het zou kunnen dat er gewoon zo'n gekleurd plastic/rubberen kapje om je lampje zit. Dit kan je er met een beetje gevoel gewoon af/op doen en zo de kleur bepalen. Type lamp durf ik niet te zeggen, maar ik gok T5/T10?Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 16:55:
Is hier iemand die toevallig weet wat voor lampje in mijn stadslicht en dashboard zit?
Het gaat om een Gpz500s '92, op het internet (google) en in de gebruiksaanwijzing/werkplaats handboek kan ik het niet vinden.
De motor staat op straat, dus het liefst haal ik niet alles twee keer uitelkaar, (1ste keer om te kijken, tweede keer om te vervangen)
Alvast bedankt
[ Voor 5% gewijzigd door MailMan op 08-01-2013 18:08 ]
Verwijderd
1) Waar moet ik op voorhand op letten? Ik zoek vb. via Kapaza een VFR-800, 2003 of jonger, tot 4000 euro, met ABS. Vervolgens haal ik diegen eruit met zijkoffers want dat scheelt weer... 300 euro of zo. Vervolgens hou ik de volgende over:
Eerste ziet er goed uit.
+/- Topkoffer is meh (vind ik echt niet uitzien)
+/- nieuwe uitlaat interesseert me niet (vind de originele zelfs mooier) - maar originele is erbij
+? Wel super lage kilometers, verdacht weinig zelfs - 2.5k/jaar?
- grijs. Had eigenlijk liever rood gezien om op te vallen.
Tweede ziet er tevens goed uit.
+ Handverwarming is een plus (al weet ik niet of die goed werkt met verschillende standen en kan een slechte verwijderen eerder een minpunt zijn)
+ nieuwe banden
+ gratis slot
+ 2005 model (voor vrijwel zelfde prijs).
+ met 6k/jaar is 48k nog zeer schappelijke km-stand
- fotos zijn wel iets verdacht - klein (kan natuurlijk best GSM zijn) en op de tweede is iets uitgeschrapt
Heb ik iets gemist? Op technische zaken kan ik sowieso niet beoordelen.
2) Moet ik als noob op iets letten 'op locatie'? Ikzelf zou eens kijken naar de banden (geen scheurtjes, vierkantwording, diepte groef), tupperware inspecteren op krassen (valpartij), ketting eens vluchtig bekijken (kan ik toch nauwelijks beoordelen), tank bekijken op deuken en natuurlijk (als eerste) voelen als de motor wel echt koud heeft - om te weten als hij koud kan starten of de verkoper mogelijks iets wil verbergen.
(al zou het ideaal zijn als een expert - een medetweaker vb - zin heeft om mee te gaan voor een bakje pils)
3) Hoe gaat dat verder eigenlijk? Wat zijn de stappen als je beslist hebt te kopen? En welke volgorde (klinkt dom maar die kennis heb ik gewoon niet)?
- Motor meenemen.
- Betalen (eventueel voorschot?)
- Volledige controle bij garage
- inschrijven bij verzekeraar
- inschrijven bij de overheid (is dit bij de KM? Of het gemeentehuis?)
Mijn neef is (auto/takel) garagist en heeft een aanhangwagen voor een motor. Is het een goed idee om dit te doen of neem ik beter iemand mee die met de auto terug naar huis rijd?
Verwijderd
Bedankt voor het meedenken, maar er zit geen kapje over mijn lamp. Is gewoon het gele licht van de halogeen wat ik wil vervangenddoor een witter licht (xenon look). Het dashboard verlichting is nu ook geel, wat gewoon niet echt mooi/ sportief eruit ziet. Dat wil dan ook graag vervangen door een wat blauwer licht.MailMan schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 18:05:
[...]
Het zou kunnen dat er gewoon zo'n gekleurd plastic/rubberen kapje om je lampje zit. Dit kan je er met een beetje gevoel gewoon af/op doen en zo de kleur bepalen. Type lamp durf ik niet te zeggen, maar ik gok T5/T10?
Hogelijk kan een ander mij nog helpen met het type lampjes.
kan ik kort over zijn. gewoon ledjes erin bouwenVerwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:01:
[...]
Bedankt voor het meedenken, maar er zit geen kapje over mijn lamp. Is gewoon het gele licht van de halogeen wat ik wil vervangenddoor een witter licht (xenon look). Het dashboard verlichting is nu ook geel, wat gewoon niet echt mooi/ sportief eruit ziet. Dat wil dan ook graag vervangen door een wat blauwer licht.
Verwijderd
Had al op ebay gekeken, maar daar werd ik ook niet duidelijk van, aangezien ik niet weet welke lampvoet ik heb. En welke ledjes moet ik dan hebben, zodat het evenveel/meer licht geeft (vooral stadslicht)?
Philips XP Moto. Die heb ik ook en die geeft best een bak licht. Daarvoor had ik ook een Philips lamp, maar dan eentje die een beetje oranje reflecteerde (licht is gewoon wit, maar als je in de lamp kijkt zie je een oranje vlek). Dat zou de zichtbaarheid bevorderen. Lampje ging stuk, dus heb ik die XP moto erin geklapt. Prima ervaring mee en volgens mij is dat ook een lamp waar uit test blijkt dat ie daadwerkelijk wat extra's doet.Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:01:
[...]
Bedankt voor het meedenken, maar er zit geen kapje over mijn lamp. Is gewoon het gele licht van de halogeen wat ik wil vervangenddoor een witter licht (xenon look). Het dashboard verlichting is nu ook geel, wat gewoon niet echt mooi/ sportief eruit ziet. Dat wil dan ook graag vervangen door een wat blauwer licht.
Nu hebben ze de X-tremeVision Moto, en die belooft nóg meer...
Ik heb wel ooit ergens gelezen dat dergelijke lampen kwetsbaarder zijn, juist door hun bouw waardoor ze meer licht geven. Ultradunne draden met speciale materialen enzo...erg wetenschappelijk en ze geven meer licht, maar zijn ook eerder stuk.
Laat je niet verleiden door nep-xenon lampen. Dus de lampen die alleen maar gevuld zijn met xenon en gewoon een gloeidraad hebben. Dat is niet beter dan een goede halogeen, en zeker geen vervanger voor xenon. Hou je geld wat dat betreft in je zak. En aub: als je goed licht wil, kies dan niet voor de xenon look lampen. Die zijn alleen maar blauw en dat geeft echt niet meer licht.
Je ziet wel eens foto's of filmpjes van mensen die heel blij zijn met hun nieuwe lampje. Maar dan krijg je een foto die recht tegen de lamp in is genomen. Leuk, lekker fel, maar je hebt er geen reet aan. Check voor de gein met je huidige lamp eerst tegen een muur (meter of 5 afstand) het lichtbeeld, let op de randen (scherp of wazig) en probeer ergens op een donker weggetje te bepalen hoe ver de lichtbundel komt en check de kleur.
Doe er dan de nieuwe lamp van je keuze in en meet het verschil. Meten is weten!
Parking like a boss
Is BMW dan de enige die een gloed nieuwe (200 km op odo) F800GS aan mij mee heeft gegeven 30 dagen nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald (was toen net 25). Ik was gewoon week eerder binnengelopen in februari en gevraagd of ik week erna mocht rijden en dat was oke
Dus als je wil nog huren probeer hun eens. Zijn echt totaal niet moeilijk ( dit was Motor Houtrust hun huurvoorwaarden zeggen ook niks over leeftijd of ervaring)
Verwijderd
Ik heb het over stadslicht en dashboard verlichting, de normale h4 is al vervangen door echte xenonmphilipp schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:16:
[...]
Philips XP Moto. Die heb ik ook en die geeft best een bak licht. Daarvoor had ik ook een Philips lamp, maar dan eentje die een beetje oranje reflecteerde (licht is gewoon wit, maar als je in de lamp kijkt zie je een oranje vlek). Dat zou de zichtbaarheid bevorderen. Lampje ging stuk, dus heb ik die XP moto erin geklapt. Prima ervaring mee en volgens mij is dat ook een lamp waar uit test blijkt dat ie daadwerkelijk wat extra's doet.
Nu hebben ze de X-tremeVision Moto, en die belooft nóg meer...
Ik heb wel ooit ergens gelezen dat dergelijke lampen kwetsbaarder zijn, juist door hun bouw waardoor ze meer licht geven. Ultradunne draden met speciale materialen enzo...erg wetenschappelijk en ze geven meer licht, maar zijn ook eerder stuk.
Laat je niet verleiden door nep-xenon lampen. Dus de lampen die alleen maar gevuld zijn met xenon en gewoon een gloeidraad hebben. Dat is niet beter dan een goede halogeen, en zeker geen vervanger voor xenon. Hou je geld wat dat betreft in je zak. En aub: als je goed licht wil, kies dan niet voor de xenon look lampen. Die zijn alleen maar blauw en dat geeft echt niet meer licht.
Je ziet wel eens foto's of filmpjes van mensen die heel blij zijn met hun nieuwe lampje. Maar dan krijg je een foto die recht tegen de lamp in is genomen. Leuk, lekker fel, maar je hebt er geen reet aan. Check voor de gein met je huidige lamp eerst tegen een muur (meter of 5 afstand) het lichtbeeld, let op de randen (scherp of wazig) en probeer ergens op een donker weggetje te bepalen hoe ver de lichtbundel komt en check de kleur.
Doe er dan de nieuwe lamp van je keuze in en meet het verschil. Meten is weten!
Vandaar dat het stadslicht nu erg geel is/lijkt, en ik het graag wil vervangen door witter. (En dashboard verlichting omdat dat gewoon mooier is
Nu alleen hopen dat iemand weet welke lampjes (voetjes) ik moet hebben.)
Staat hier niets bij? Zou dat sidelight lampje niet hetzelfde zijn als het stadslicht?Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 16:55:
Is hier iemand die toevallig weet wat voor lampje in mijn stadslicht en dashboard zit?
Probeer anders eens een Kawasaki forum. Daar kun je volgens mij het beste terecht met specifieke vragen, en misschien kunnen ze je ook meteen wijzen naar een goede leverancier. Wie weet zijn er hele mooie LED replacement setjes te krijgen voor je instrumentatie en andere verlichting.
Een vraag trouwens: jij hebt Xenon zeg je. Nu zie ik dat die oude Kawa ook zo'n koplamp heeft met al die reflector 'ribbels' erin als mijn BMW. Als je nu je motor voor een muur zet, zie je dan een duidelijke streep aan de bovenkant van de lichtbundel? Wat mij nl opvalt aan veel oudere motoren met Xenon is dat het vaak zo'n lichtvlek is. En ik had ook ergens een artikel gelezen van iemand die zei dat 'oude' koplampen niet geschikt zouden zijn voor Xenon omdat het lichtbeeld anders is. Dat komt overeen met wat ik waarnam. Maar ik hoor nu steeds vaker dat dat niet (meer?) zo is. Moet ik mijn mening bijstellen en maakt het niets uit? Met andere woorden: is het puur een afstellingkwestie? Met Xenon kijkt dat natuurlijk wel wat nauwer, want het is veel feller. Ik heb zelfs met de auto (af fabriek xenon met hoogteregeling) af en toe een tegenligger die flitst naar me.
http://www.kawasakipartsh...kawasaki_motorcycle/partsVerwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:38:
[...]
Ik heb het over stadslicht en dashboard verlichting, de normale h4 is al vervangen door echte xenon
Vandaar dat het stadslicht nu erg geel is/lijkt, en ik het graag wil vervangen door witter. (En dashboard verlichting omdat dat gewoon mooier is)
Nu alleen hopen dat iemand weet welke lampjes (voetjes) ik moet hebben.)
Misschien kun je daar iets mee? Van mijn 1995 ZX6R kan ik in ieder geval de meeste OEM nummers wel vinden op die site, even bellen naar een Kawasaki dealer en dan kunnen ze je ongetwijfeld vertellen wat voor lampje bij welk OEM nummer hoort.
Wat betreft het stadslicht in mijn ZX6R, dat -lijkt- mij aan de hand van de handleiding een W5W lampje te zijn, echter staat het niet expliciet vermeld, enkel dat het een "wedge-base type bulb" is.
Het gaat met niet zozeer om het illegaal zijn, maar om het lichtbeeld dat je heel duidelijk ziet bij die 'illegale' auto. Niet om aan te zien als je daar voor rijdt of als ie je tegemoet komt.
Wie het hele verhaal van deze meneer wil lezen: klik. Dit heeft mij altijd tegen gehouden om Xenon op mijn brommertje te zetten.
Of je duwt een projector in je ribbellamp, dat werkt wel.
leeg
Mwah, de Honda dealer gaf mij ook een "nieuwe" motor mee voor een proefrit. Het was een demo die te koop stond, met 500 km op de teller. Die motor heb ik uiteindelijk ook gekocht. Verder heb ik ook op een 2ehands motor gereden.GBTW schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:27:
[...]
Is BMW dan de enige die een gloed nieuwe (200 km op odo) F800GS aan mij mee heeft gegeven 30 dagen nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald (was toen net 25). Ik was gewoon week eerder binnengelopen in februari en gevraagd of ik week erna mocht rijden en dat was oke. In april dat ding ook gekocht in iets andere uitvoering.
Dus als je wil nog huren probeer hun eens. Zijn echt totaal niet moeilijk ( dit was Motor Houtrust hun huurvoorwaarden zeggen ook niks over leeftijd of ervaring)
Was allemaal geen enkel probleem, op één voorwaarde. Je _moet_ een afspraak maken. Dat had ik dan ook gedaan, op de terugweg na mijn slagen. Direct erbij gezegd dat ik een week later pas over mijn pasje zou beschikken; was geen enkel probleem.
Ik denk dat het vooral van belang is of je serieus overkomt. Als je alleen maar eens wil gaan scheuren op een motor die niet van jou is, dan hebben ze dat niet zo graag. Vandaar ook dat je een afspraak _moet_ maken. Je kunt niet zomaar even binnen lopen en zeggen "doe mij die maar". (nou ja, zonder direct af te rekenen dan.
Je hebt wel een eigen risico natuurlijk, maar dat heb je met huren net zo goed. De Honda dealer had verder ook geen restricties, behalve dat ik in Nederland moest blijven. En dat snap ik ook wel, zo dicht bij de grens.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Een projector in een ribbellamp? Hoe kan dat dan?4x2 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 06:50:
Dat is nog steeds zo, het verschilt alleen per koplamp wat voor puinhoop dr uit komt, sommige zijn best aardig.
Of je duwt een projector in je ribbellamp, dat werkt wel.
Eigenlijk moet je dan wel nog een stuk helder glas erin hebben (dus dat echt de projectorlens al het 'werk' doet. Anders heeft het denk ik nog weinig zin.
Vaak bu'j te bang!
Precies. Niet doen dus.-tom-562 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:43:
Beunen
Eigenlijk moet je dan wel nog een stuk helder glas erin hebben (dus dat echt de projectorlens al het 'werk' doet. Anders heeft het denk ik nog weinig zin.
Ik vind het wel opmerkelijk dat het hele Xenon gebeuren zo vreselijk is gehyped, terwijl het op heel veel (vooral oudere) motoren gewoon niet fatsoenlijk toegepast kan worden. Ik hoor nog wel eens iemand roepen dat het prima is als ze mensen verblinden, want dan zien ze ons tenminste. Ook nogal grote onzin, want door te fel licht kan men de afstand tot dat licht niet goed inschatten. Persoonlijk negeer ik mensen met te fel licht. Als ze achter me rijden, klap ik mijn spiegel weg. Je veroorzaakt er gewoon gevaarlijke en op zijn minst irritante situaties op de weg mee.
Het meest opmerkelijke is nog dat de pliesie er niets (structureels) tegen doet. De wet voorziet niet in een verbod op Xenon in ongeschikte lampen. Hooguit een boeter voor verblindend licht (€90), ongeacht de oorzaak.
Het lijkt er een beetje op alsof de industrie de wetgever heeft gesouffleerd, net zoals de bandenindustrie de hype rondom de 'winterband' heeft gecreëerd om de omzet lekker op te krikken. En iedereen loopt er achteraan...
Heb helder glas met projectorlens die ik bij elke tankbeurt (om de dag) zuiver maak bij het benzinestation. Verlichting staat helemaal naar beneden ingesteld. Heb dus ook nog nooit iemand gehad die geseind heeft. Heb het ook vanuit mijn eigen auto getest (een 207CC, dus erg laag) of het verblindt en dat is niet het geval
Paar jaar geleden konden ze nog wel meer boete's geven, het was namelijk verplicht om een koplampreiniging installatie (oftewel, koplampsproeiers) te hebben bij xenon. Maar die eis is er niet meer..mphilipp schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:05:
[...]
Precies. Niet doen dus.
Ik vind het wel opmerkelijk dat het hele Xenon gebeuren zo vreselijk is gehyped, terwijl het op heel veel (vooral oudere) motoren gewoon niet fatsoenlijk toegepast kan worden. Ik hoor nog wel eens iemand roepen dat het prima is als ze mensen verblinden, want dan zien ze ons tenminste. Ook nogal grote onzin, want door te fel licht kan men de afstand tot dat licht niet goed inschatten. Persoonlijk negeer ik mensen met te fel licht. Als ze achter me rijden, klap ik mijn spiegel weg. Je veroorzaakt er gewoon gevaarlijke en op zijn minst irritante situaties op de weg mee.
Het meest opmerkelijke is nog dat de pliesie er niets (structureels) tegen doet. De wet voorziet niet in een verbod op Xenon in ongeschikte lampen. Hooguit een boeter voor verblindend licht (€90), ongeacht de oorzaak.
Het lijkt er een beetje op alsof de industrie de wetgever heeft gesouffleerd, net zoals de bandenindustrie de hype rondom de 'winterband' heeft gecreëerd om de omzet lekker op te krikken. En iedereen loopt er achteraan...
Bij mijn motor zit er helder glas in, met een lens (standaard af-fabriek). Maar er zit nu gewoon halogeen in, ik heb ook geen zin om er xenon in te bouwen. Heb zo genoeg licht
Ik heb er overigens ook een hekel aan als mensen xenon inbouwen in motoren/auto's/scooters waar dat slecht gedaan wordt. Verblind iedereen
[ Voor 4% gewijzigd door Tankiej op 09-01-2013 11:18 ]
Klopt, maar voor verblindend licht kan nog steeds beboet worden.Tankiej schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:16:
[...]
Paar jaar geleden konden ze nog wel meer boete's geven, het was namelijk verplicht om een koplampreiniging installatie (oftewel, koplampsproeiers) te hebben bij xenon. Maar die eis is er niet meer..
In principe zou het bij jou dan wel kunnen. Maar ik las ook weer ergens dat het eigenlijk maatwerk is bij elke lamp. Het brandpunt van de Xenon lamp moet wel overeen komen met die van de halogeen lamp en dat schijnt millimeterwerk te zijn.Bij mijn motor zit er helder glas in, met een lens (standaard af-fabriek). Maar er zit nu gewoon halogeen in, ik heb ook geen zin om er xenon in te bouwen. Heb zo genoeg licht
Op die site die ik aanhaalde staan nog meer informatieve verhalen over verlichting. Met name die zogenaamde wonderlampjes, waar ik zelf ook ingetrapt ben. Hij heeft al die lampen getest, maar dan niet op zicht, maar met meetapparaten en de verschillen zijn uiteindelijk marginaal. Vooral de claims kloppen vaak niet of kúnnen niet eens kloppen, technisch gezien.
en dit:REALITY: "Brightness" is like "Loudness". It's a subjective perception. Is Metallica " louder " than Bach? Most people would say so. That's why audiologists use an objective measurement, Sound Pressure Level, rather than subjective quantities like "volume" and "loudness". And so it is in the science of light. "Bright" and "Dim" are subjective perceptions. Intensity, measured in any of several precisely-defined and scientific ways, is the only real way to gauge or compare output of a light source or performance of a lamp equipped with a light source. A 4-watt flashlight bulb dipped in the purple coating applied to these tinted headlamp bulbs would look "whiter", and might look "brighter", but would produce less light. And so it is with these headlamp bulbs.
REALITY: Photographs, film or digital, cannot accurately represent the intensity of a light or lamp, because of the many significant differences in the perception of light by the human eye vs. the camera. By simply adjusting the exposure settings or white balance, virtually any bulb or lamp can be "shown" to be superior to virtually any other.
BOTTOM LINE: The laws of physics are the laws of physics. They don't bend even for the highest-paid advertising agency. There is no way to get "85 watts of light for 55 watts of electricity." Tinted bulbs aren't better.
Hoe ver zit de plaat van de grond? Ik heb hier nog een knutselwerk van mijn vader liggen die ~1cm van de grond komt. De motor kan er opzich wel op, maar het is haast onmogelijk om de motor op die plaat op te bokken. De plaat rolt alle kanten op, en kantelt vaak voordat de motor er op staat. Met als gevolg dat deze nu in een hoekje ligt en ik de motor aan de achterkant op til en verzet.
Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?
Ik ben bezig met xenon in te bouwen in m'n GSXR600 K4 (al 3 maanden, langetermijn projectmphilipp schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:05:
[...]
Precies. Niet doen dus.
In m'n auto (met reflectorlampen) heb ik ook xenon, omdat ik gewoon veel meer zie in het donker. Als ik mijn auto tegen de muur richt, zie je gewoon dat het boven een bepaalde hoogte afgevlakt is (ok, niet zo scherp als een projectorlens, maar dat heb je nooit met een reflector), kwestie van goed afstellen (en het zal ook nog wel per reflectortype verschillen natuurlijk)
Vaak bu'j te bang!
Hear hear...mphilipp schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:05:
[...]
Ik vind het wel opmerkelijk dat het hele Xenon gebeuren zo vreselijk is gehyped, terwijl het op heel veel (vooral oudere) motoren gewoon niet fatsoenlijk toegepast kan worden. Ik hoor nog wel eens iemand roepen dat het prima is als ze mensen verblinden, want dan zien ze ons tenminste. Ook nogal grote onzin, want door te fel licht kan men de afstand tot dat licht niet goed inschatten.
Ik vind het daarnaast nog eens een ontzettend onrustige en vermoeiende kleur licht als je er zelf mee rijdt. Doe mij maar een goede halogeen lamp.
Met name het afstand niet in kunnen schatten bij de $*%^@#$(@ Xenon kitjes is ECHT gevaarlijk imho.
Van mij max Xenon afgezien van fabrieks-ingebouwd direct verboden worden.
UNOX: The worst operating system
Volgens mij heb je met projectorlampen idd meer kans op succes.-tom-562 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:34:
[...]
Ik ben bezig met xenon in te bouwen in m'n GSXR600 K4 (al 3 maanden, langetermijn project), die heeft een projectorlens, dat ziet er supertrak OEM uit.
Je moet voor de gein eens iemand anders in je auto laten rijden en dan zelf met die andere auto ervoor gaan rijden en als tegenligger erop af rijden. Dan kun je zelf zien of het echt goed is. Het zal best bij een aantal lampen (hangt van het glas af denk ik) meer of minder irritant zijn, maar ik zie heel veel rondrijden waar je echt alleen maar een vlek licht ziet. De bestuurder heeft het idee dat ie superlampen heeft, want alles voor 'm licht op als een kerstboom, maar dat wil dus niet zeggen dat het goed is.In m'n auto (met reflectorlampen) heb ik ook xenon, omdat ik gewoon veel meer zie in het donker. Als ik mijn auto tegen de muur richt, zie je gewoon dat het boven een bepaalde hoogte afgevlakt is (ok, niet zo scherp als een projectorlens, maar dat heb je nooit met een reflector), kwestie van goed afstellen (en het zal ook nog wel per reflectortype verschillen natuurlijk)
Ook al die blauwe sets zouden verboden moeten worden. Hoe blauwer, hoe minder het licht. En vooral als ze verkeerd afgesteld staan, is het dramatisch.
Maar ja, dat krijg je als het de adviesfunctie compleet aan de industrie overlaat en zelfs de ANWB/KNMV feitelijk niets doen om de mensen te informeren. Misschien hebben ze wel een brochure uitgegeven of zelfs een artikeltje op hun website/blaadje eraan geweid, maar heel veel lawaai maken ze niet. Op zich ook logisch, want die organisaties zijn ook weer afhankelijk van de industrie. Eigenlijk onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die ANWB/KNMV zien als betrouwbare instituten... Het gaat ze alleen nog maar om de omzet, verzekeringen verkopen en mensen met pech een poot uitdraaien.
Ik heb trouwens in m'n auto en motor 4300k zitten, dus tegen het ambergele aan (tussen wit en halogeen kleur aan). Mss dat het bij m'n Volvo 940 goed gaat omdat ze in Zweden ook veel met 100W halogeen dimlicht rijden, dat die reflectors ook ontworpen zijn voor meer licht.
Vaak bu'j te bang!
@DECOY88: nog bedankt voor de info over de GS500e, maar toch maar de grote broer gekocht
Even wat speurders plaatjes:

Ik ben er wel voor om gewoon alle snelwegen te verlichten, en dan alleen met stadslicht te gaan rijden. Word je niet meer verblindKorvaag schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:35:
[...]
Hear hear...
Ik vind het daarnaast nog eens een ontzettend onrustige en vermoeiende kleur licht als je er zelf mee rijdt. Doe mij maar een goede halogeen lamp.
Met name het afstand niet in kunnen schatten bij de $*%^@#$(@ Xenon kitjes is ECHT gevaarlijk imho.
Van mij max Xenon afgezien van fabrieks-ingebouwd direct verboden worden.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Als auto bestuurder heb ik een automatische blok ontwikkeld voor mensen achter me met te verblindend licht. binnen spiegel weg draaien, probleem opgelost. Als die dumbass achterop mij knalt is het toch zn eigen probleem en dan mag hij het lekker zelf fixen/betalen. Ik kan niks inschatten met zijn verblindend licht dus waarom zou ik uberhaupt de moeite doen om er rekening mee te houden?mphilipp schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:42:
[...] maar ik zie heel veel rondrijden waar je echt alleen maar een vlek licht ziet.
Voor tegenliggers is er altijd het o zo mooie groot licht hendel. aanzetten tot zij hun lichten uit doen (of hun eigen groot licht uit gaat) Maar - deze gebruik ik een stuk minder vaak - is niet zo fijn voor eventuele bestuurders achter mijn tegenligger of voor me en ik wil toch wel enigzins een beetje sociaal blijven.
Op de motor is het een heel ander verhaal, ik wil toch wel erg graag zien wat er allemaal om me heen gebeurt, ook al kan ik wellicht niks inschatten op zo'n moment dus meestal ben ik wat liever voor de mede bestuurder maar vervolg ik wat geirriteerder mijn weg tot bestemming.
Al met al - te verblindend licht is wat mij betreft net zo irritant als kleven, zo niet vervelender wat het kan ook van tegenliggers komen.
Urgh, nog irritanter. Ik ben voor het duitse systeem. Geen verlichting. Stukken fijner, minder hypnotiserend, meer zien.Widow schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:10:
Ik ben er wel voor om gewoon alle snelwegen te verlichten
[ Voor 9% gewijzigd door GenjiBlade op 09-01-2013 13:53 ]
Bij de meeste spiegels heb je toch zo'n palletje waarmee je de spiegel in lichtdempende modus kan zetten?GenjiBlade schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:51:
[...]
Als auto bestuurder heb ik een automatische blok ontwikkeld voor mensen achter me met te verblindend licht. binnen spiegel weg draaien, probleem opgelost.
Dat doe ik altijd... Dan zie je nog wel, maar een stuk minder fel.
Maar idd zeer vervelend, mag wel eens op gecontroleerd worden vind ik...
Klopt, en heb je gelijk in, exuses voor de ietwat overdreven reactieDieterVDW schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:04:
[...]
Bij de meeste spiegels heb je toch zo'n palletje waarmee je de spiegel in lichtdempende modus kan zetten?
Dat doe ik altijd... Dan zie je nog wel, maar een stuk minder fel.
Maar idd zeer vervelend, mag wel eens op gecontroleerd worden vind ik...
Gebeurt heel zelden dat ik mn spiegel echt helemaal weg moet draaien maar dan kan je wel nagaan hoe bizar slecht die lichten moete nzijn als zelfs dat "dempende" effect niet meer werkt.
Op de snelweg heb ik er juist het minste last van. Er zit ruimte tussen de banen voor de tegengestelde richting en vaak (altijd?) met vangrails of iets anders er tussen. Dat houdt al veel licht tegen, alleen suv's en andere grote/hoge auto's schijnen er wel eens overheen.Widow schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:10:
[...]
Ik ben er wel voor om gewoon alle snelwegen te verlichten, en dan alleen met stadslicht te gaan rijden. Word je niet meer verblind
Ik zou dan liever zien dat alle 2 baans wegen verlicht worden, maar dat zal wel een kostbaar project worden
Wat een opgefokt baasje
In bovenstaand geval drukt er iemand 1000kg staal expres tegen hem aan. Dat is niet veel anders dan iemand met een stalen honkbalknuppel meppen. Dan kan ik begrijpen dat je boos wordt.Exigence schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:05:
[...]
Wat een opgefokt baasjeHeb ook een ander filmpje van hem bekeken. Ik wil niet zeggen dat hij veel situaties zelf veroorzaakt, maar met een beetje meer defensief rijgedrag en juiste positie op de weg hoeft hij zich echt niet zo vaak meer druk te maken om dit soort dingen denk ik.
Spiegeltje is verder maar een paar tientjes.
Ahja, als het een goedkoop onderdeel is maakt het niet uit. Dat een actie van A niet goed is betekend nog niet dat jij het recht hebt om actie B uit te voeren.Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:09:
[...]
In bovenstaand geval drukt er iemand 1000kg staal expres tegen hem aan. Dat is niet veel anders dan iemand met een stalen honkbalknuppel meppen. Dan kan ik begrijpen dat je boos wordt.
Met de rest van de video's wordt het er niet beter op
Lijkt erop dat hij niet geraakt wordt. Inderdaad, geen snuggere actie van de automobilist, maar om daarvoor nou een spiegel kapot te trappen/slaan... Bovendien, een verwarmde elektrische buitenspiegel in kleur kost je niet slechts "een paar tientjes", maar al snel 500 of meer. Beetje holbewoner actie.Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:09:
[...]
In bovenstaand geval drukt er iemand 1000kg staal expres tegen hem aan. Dat is niet veel anders dan iemand met een stalen honkbalknuppel meppen. Dan kan ik begrijpen dat je boos wordt.
En ja, ik kan me ook heel erg druk maken om mensen die niet goed opletten of fouten maken in het verkeer. Maar ik kan me daar niet heel erg druk om maken, fouten maken is menselijk en het gebeurt mijzelf ook.
En omdat ik motor rij kan ik ineens heel goed rijden, maak geen fouten meer en andermans fouten moeten afgestraft worden...? Meh, nee, niet echt
Ik probeer op zo'n manier te rijden dat ik andermans fouten op kan vangen in de meeste situaties. Mijn enige hoop is dat anderen ook op zo'n manier rijden als ik eens een fout maak.
Bekijk deze eens: YouTube: Near Miss Compilation 3
Dat soort dingen mogen voor mij ook leiden tot inname rbw. Ik kijk het filmpje niet, maar iemand zijn spiegels eraf trappen is debiel. Ruzies op de weg uitvechten is gewoon van Neanderthaler nivo, ongeacht wat de ander doet. Je doet niets aan verkeersveiligheid. Sterker nog: je maakt het er alleen maar gevaarlijker op. Het komt (zonder aanleiding) hoogst zelden voor dat iemand je spontaan wil vermoorden, dus het is hooguit een bijzonder onhandige bestuurder. Daar hebben we klaxons en hand/vingergebaren voor. Je maakt de situatie alleen maar erger door je uit te gaan leven op andermans voertuig, én gevaarlijker voor de andere weggebruikers die er niets mee te maken hebben. Ga dan met z'n tweeën naar een parkeerplaats en vecht het daar uit. Maar dat is vaak weer nét iets te ingewikkeldVerwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:45:
Over spiegels gesproken...
Ik denk dat je met een setje goede halogeen pitjes en een afstelling precies op de wettelijke (apk) grens juist meer zicht hebt.-tom-562 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:47:
Dat iemand anders rijden heb ik al gedaan. Ik ben zelf nogal kritisch daarin, ze staan bij mij eerder te laag dan te hoog
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Zie ik een ander filmpje oid? Krijg een filmpje te zien van iemand die afgesneden word en om de auto heenrijdt, maar niets van een spiegel die afgetrapt word.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ongetwijfeld om juridische redenen.Exigence schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:59:
In het filmpje zelf wordt er zo te zien ook tegen de spiegel aangeslagen, alleen het moment suprème is zwart beeld.
Precies!mphilipp schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:28:
[...]
Dat soort dingen mogen voor mij ook leiden tot inname rbw. Ik kijk het filmpje niet, maar iemand zijn spiegels eraf trappen is debiel. Ruzies op de weg uitvechten is gewoon van Neanderthaler nivo, ongeacht wat de ander doet. Je doet niets aan verkeersveiligheid. Sterker nog: je maakt het er alleen maar gevaarlijker op. Het komt (zonder aanleiding) hoogst zelden voor dat iemand je spontaan wil vermoorden, dus het is hooguit een bijzonder onhandige bestuurder. Daar hebben we klaxons en hand/vingergebaren voor. Je maakt de situatie alleen maar erger door je uit te gaan leven op andermans voertuig, én gevaarlijker voor de andere weggebruikers die er niets mee te maken hebben. Ga dan met z'n tweeën naar een parkeerplaats en vecht het daar uit. Maar dat is vaak weer nét iets te ingewikkeld
Ik heb 1,5 jaar geleden meegemaakt in de zomer, dat er een dronken vent mij (overdag) van de weg probeerde af te rijden. En dat ging wel een paar minuten door; geloof mij, die paar minuten lijken net een half uur op dat moment.
Hij probeerde mij op de snelweg van achter te rammen, om mij heen te scheuren, van voor expres afremmen en mij van links te rammen. Ik heb wat rare manouvres moeten vertonen met mijn Yamaha Virago destijds (niet de meest wendbare motorfiets) om mezelf in veiligheid te brengen.
Uiteindelijk heb ik mezelf gered door immens hard gas te geven en mijn afslag te missen - de automobilist ging wel die afslag af - en heb ik bij de eerste afslag direct de Politie gebeld met kenteken en de rest van de beschrijving.
🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com
Gewoon, koplamp open en dr in frotten, krijg je zoiets:mphilipp schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:35:
[...]
Een projector in een ribbellamp? Hoe kan dat dan?

En zoiets als het aan staat (nee, de motor verandert niet automatisch)
De ribbels hebben marginaal invloed op het lichtbeeld, de overgang tussen licht en donker is iets minder scherp, maar de hoeveelheid strooilicht is minimaal.
leeg
Volgens mij heeft de mijne meer ribbels. Zo van een afstandje lijkt het of het een (redelijk) helder glas is. Zo ziet mijn koplamp er uit:4x2 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:01:
[...]
De ribbels hebben marginaal invloed op het lichtbeeld, de overgang tussen licht en donker is iets minder scherp, maar de hoeveelheid strooilicht is minimaal.

Ik zou natuurlijk een koplamp van de 1150RT erin kunnen frotten. Volgens mij zijn de globale afmetingen van de kuip hetzelfde, ik moet alleen het gat waar de koplamp doorsteekt 'lichtelijk' aanpassen.
Maar ik heb op het BMW forum iemand gezien die een 1150 kuip op een 1100 heeft weten te krijgen. Dat was wel wat meer werk, want de bevestiging is ietsje anders.
Heb laatst ook zo'n setje gehaald hier bij een dealer in de buurt voor 't zelfde bedrag (motor van een vriendin) en die dingen passen qua kleur goed,
In 't URL staat overigens dat 't lampjes voor CAN-BUS systemen zijn maar dat is een ander typenummer (5952) van Pilot én bovendien ook twee keer zo duur.
Wat een mongool zeg, zijn andere filmpjes zit hij ook te schreeuwen in zijn helm.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Lolmphilipp schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:05:
[...]
Precies. Niet doen dus.
Maar over dat xenonlicht, in oude reflector lampen is dat echt kei irritant. Lampen met helder glas is al een heel stuk beter maar ook nog niet geweldig, je hebt altijd een waas er rondom. Beste is idd ombouwen naar een projector (ook voor de lichtopbrengst en de hoeveelheid wat je daarmee extra ziet er fijn).
Alleen dat doet zowat niemand. Ik heb zelf OEM xenon in mijn auto zitten (en xenon in de mistlampen) maar ik ben ook echt niet kapot van de standaard lichtopbrengst. Mooiste is als ik zoiets erin zou knutselen:

http://www.retrofitlab.com/
Word ook veel bij motoren gebruikt zie ik, is mooi spul.
"LEEEEEEEEEERRRRRRRRROOOOOOOOOOOYYYYYYYY JEEEEEEEEENKKKKKKIIIINSSS"
And it goes BRAAAAAPP!
Aardig aan de prijswimmel_1 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 18:25:
Voor diegene die hier (gisteren?) overigens van die bijpassende T10 stadslichtjes aan 't zoeken was voor bij z'n Xenon: klikje.
Heb laatst ook zo'n setje gehaald hier bij een dealer in de buurt voor 't zelfde bedrag (motor van een vriendin) en die dingen passen qua kleur goed,
In 't URL staat overigens dat 't lampjes voor CAN-BUS systemen zijn maar dat is een ander typenummer (5952) van Pilot én bovendien ook twee keer zo duur.
Vaak bu'j te bang!
Die koplampen van mij zien er van dichtbij exact hetzelfde uitmphilipp schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:51:
[...]
Volgens mij heeft de mijne meer ribbels. Zo van een afstandje lijkt het of het een (redelijk) helder glas is. Zo ziet mijn koplamp er uit:
[afbeelding]
leeg
En zijn dezelfde.-tom-562 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:04:
[...]
Aardig aan de prijsOp ebay zijn ze een stuk goedkoper
Ook de orginele Pilot lampjes? Heb er daar niet eens naar gekeken..... Moest ze toen gewoon "NU" hebben-tom-562 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:04:
[...]
Aardig aan de prijsOp ebay zijn ze een stuk goedkoper
Zo'n ding en dan beetje aanpassen:joshje schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 18:43:
heeft iemand een mooi navagatie houder voor een tomtom XL die je op een kroonplaat kan momteren? waterdicht aub.
http://www.ebay.de/itm/Se...4d04e02b2b#ht_6257wt_1139
Of zo een van Givi:
http://www.givi.it/Access...scooters/Accessories/S850
http://www.givi.it/Access...scooters/Accessories/S950
http://www.givi.it/Access...scooters/Accessories/S952
http://www.givi.it/Access...scooters/Accessories/S953
http://www.givi.it/Access...scooters/Accessories/S954
Of een RAM Aquabox en dan combineren met wat RAM accesoires om hem te monteren:
http://www.rammount.com/P...ts/tabid/125/Default.aspx
Merk maakt geen zak uit, komen uit dezelfde fabriek in China... En tsja, voor dat geld heb ik er een paar honderd.wimmel_1 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:15:
[...]
Ook de orginele Pilot lampjes? Heb er daar niet eens naar gekeken..... Moest ze toen gewoon "NU" hebben
Met HP/SMD LED's maakt me dat wél wat uit tegenwoordig. Je wil niet weten hoevaak ik HP LED's van Rizoma kentekenplaatverlichtingen heb kunnen vervangen (á ~€35,- incl. behuizing) terwijl ik er met een R&G nooit problemen mee heb.Joopieboy schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:42:
[...]
Merk maakt geen zak uit, komen uit dezelfde fabriek in China... En tsja, voor dat geld heb ik er een paar honderd.Is maar net wat je wilt...
Soldering op de voet maakt vaak 't verschil. En dan betaal ik liever één keer wat (meer) dan dat ik "tig" keer alles openschroef om 't wéér te vervangen.
[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 09-01-2013 20:14 ]
Ik bestel voor die kleine LED's altijd mee (minimaal 2), gaat er 1 kapot, heb ik altijd 1 op reserve. Die dingen kosten toch geen drol
Vaak bu'j te bang!
't is vaak/meestal ook niet het SMD LED wat stuque is maar de soldering in de voet/fitting. Met Rizoma en R&G heb je dan echt een probleem doordat je 't LED ansich niet kunt vervangen doordat 't ingegoten zit om 't spul waterdicht te krijgen...Joopieboy schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:13:
Dat is wel heel slecht dan, ik heb met de ebay leds eigenlijk totaal geen problemen, vallen wel enkele uit maar in verhouding is dat net niks eigenlijk.
Zelfde geldt ook voor die "Pilot" dingen....alleen dan niet waterdicht ingegoten.
PS zijn High Power SMD LED's ... en die soldeer je hopenlijk niet in je Onkyo of ander merk audiocomponent... en dus ook niet in een cockpitje op de motor, daar heb je normale SMD's voor
[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 09-01-2013 20:27 ]
Maar dat is wel jammer dat de (dure) Rizoma spullen dan...
Vooral voor die 3-4 dagen dat hier de sneeuw op de weg ligt...héél erg hard nodigJoopieboy schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 18:54:
[...]
LolIk zal maar niks zeggen over de winterbanden, dat is toch een oneindige discussie. Gedeeltelijk mee eens dat het een hype is, is vooral leuk als er echt sneeuw is, en dan moet je nog goeie winterbanden hebben. De goedkope hebben net zo veel zin als kale zomerbanden...
Ik zal die link eens bekijken.
[edit]
Dit wekt wel heel veel vertrouwen...
[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 09-01-2013 20:34 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Krak, Ik dacht nog wel de winter door te komen. Had al gezien dat de ketting op zijn einde was. Maar volgas een drempel over en "pats". Ik was gelukkig dicht bij huis en geen schade.
Asus Zenbook i7 256gb
Nee hoor, ik vind Oemfoefoe juist heel betrouwbaar overkomen...wimmel_1 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:41:
Tsss.... Uwes is aan't discrimineren. Die "arme" neger probeert netjes een dak boven z'n hooft bij elkaar te sparen en dan krijgt 'ie van jou de wind gewoon weer even van voren.....
Dan doen ze 't al beter dan in Egypte. Was daar een aantal jaar geleden en ze rijden daar gewoon zónder verlichting totdat ze "denken" iets te zien... dan gaat ALLES in ene keer aan.timovd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:45:
Die gasten in Uganda rijden de 's avonds allemaal met groot licht aan. Een paar jaar geleden stond er in een krantje daar een artikel dat dit zo veel ongelukken veroorzaakt. En die boda-boda's veroorzaken ook enorm veel ongelukken, maar het is wel de enige manier om als tourist van A naar B te komen, aangezien er 24/7 file staat in de hoofdstad.
Zelfde ook regelmatig meegemaakt in 't voormalige oostblok toen het ijzeren gordijn nog intact was, overigens.
Dit topic is gesloten.
![]()