Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
nolan en pinlock op de n103wimmel_1 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:09:
Pin-Lock is gewoon een "los" iets wat goed gemonteerd moet worden. Sommige fabrikanten doen dit al standaard voor je (Nolan/X-Lite) maar vaak moet je 't zélf goed zetten of monteren.
Gaatjes zullen wel goed geboord zijn... Alleen de montage van 't pin-lock viziertje laat wss te wensen over. Die dingen kun je afstellen !!
Alvast als bedankje een paar mooie filmpjes van vstroms die ik tegen kwam
Burnout
YouTube: VSTROM BURNOUT
Langdradig filmpje met mooie landschappen en geluid
YouTube: V-Strom Ride
ik heb sinds een maand mijn eerste motor, een heuse kawasaki GT750 uit 1993. Naked bike, en na gister 30min rijden kwam ik er achter dat het toch wel heel koud wordt op zo'n ding. Ik zou in de winter graag wat rijden, maar mn handen worden zo koud (vingers vooral).
Vraag 1:
Kan iemand mij vertellen of er handkappen of stuurmoffen (ik weet t, lelijk maar boeiend) zijn die op mijn stuur zouden passen? Heb al wel gegoogled maar t meeste spul lijkt voor scooters of crossmotors te zijn, en mij stuur is nogal vol.

Kan iemand me vertellen of er handkappen of stuurmoffen (zoiets http://www.vanderham-trad...-neoprene-zwart-type-361/ ) op mijn stuur kan prutsen of niet?
Vraag 2:
wie heeft er een suggestie waar ik een ruitje vandaan kan halen om op mijn motor te zetten? Ik heb een grote rechthoekige koplamp en alle universele die ik kan vinden zijn voor ronde koplampen... Ook vraag ik me af of t gaat passen ivm klokjes etc die in de weg kunnen zitten. Iemand iets liggen/suggesties?
mja, veelvoorkomende discussie volgens mij. Dat lijkt me ook wel intressant, maar ik merk dat vooral de topjes van mijn vingers en de bovenkant van mijn handen koud worden. Ik heb met beide geen ervaringen, dus als iemand met alleen handvatverwarming en geen kappen oid zegt dat het prima werkt zal ik het zeker overwegen.PilatuS schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:21:
Ik denk dat je beter voor handvatverwarming kan gaan dan voor handkappen.
graag uw ervaringen dus ;-)
Ik heb redelijk standaard leren handschoenen, en soms als het kouder word doe ik fleece handschoenen eronder aan, dat helpt wel aardig.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Je kan ook bijvoorbeeld zo iets maken en er een stuk LDPE tegen aan schroeven

Voor ruitje ja zijn er maar ik denk persoonlijk dat je ze lastig kan monteren, zijn vaak met klemmen voor op het stuur. Heb je die ruit echt nodig? ik heb voor mijn F800GS de ruit er af gehaald omdat ik gek wordt van de turbulentie ( heb hem nu voor de winter er weer even op maar ben niet overtuigd dat hij blijft) en heb eerst een Ikea snijmat(gifgroen) en later wat LDPE (zwart) uitgesneden om zo een ruitje te maken wat net hoog genoeg was.
vierkant schermpje maar waarschijnlijk niet breed genoeg
de handkappen + spoiler van F800GS waren trouwens voor mij niet groot genoeg dus gaat nog een set hippohands (moffen) over heen.
[ Voor 27% gewijzigd door GBTW op 26-12-2012 21:46 ]
maar hoe heet zoiets? als ik zo'n metalen beugel had zou ik ook wel iets kunnen maken van een oude wetsuit (=neopreen) die hier nog ligt. Waar koop je dat en/of die hippohands? Ik heb ze wel gegoogled maar is canadees lijkt het.GBTW schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:39:
Er zijn handkappen die alleen maar op het stuur zijn gemonteerd en dan aan de andere kant uitsteken, die van KLE500 bijvoorbeeld ( googlen kan je zelf) die zouden nog wel eens kunnen passen aangezien motorfiets fabrikanten toch alles van het zelfde op die dingen schroeven.
Je kan ook bijvoorbeeld zo iets maken en er een stuk LDPE tegen aan schroeven
[afbeelding]
Voor ruitje ja zijn er maar ik denk persoonlijk dat je ze lastig kan monteren, zijn vaak met klemmen voor op het stuur. Heb je die ruit echt nodig? ik heb voor mijn F800GS de ruit er af gehaald omdat ik gek wordt van de turbulentie ( heb hem nu voor de winter er weer even op maar ben niet overtuigd dat hij blijft) en heb eerst een Ikea snijmat(gifgroen) en later wat LDPE (zwart) uitgesneden om zo een ruitje te maken wat net hoog genoeg was.
vierkant schermpje maar waarschijnlijk niet breed genoeg
de handkappen + spoiler van F800GS waren trouwens voor mij niet groot genoeg dus gaat nog een set hippohands (moffen) over heen.
Klopt met redelijk nog wat import kosten ook, maar als je zelf zo'n beugel kan maken dan is er toch geen probleem. Hippohands zijn gewoon een merk hand moffen, klant van hun heeft die bracket gemaakt die ik hierboven heb gelinkt. omdat zonder die bracket de wint wel eens je moffen tegen je koppeling of rem aan kan drukken en dat kan duur aflopenWietman!!! schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:54:
[...]
Ik heb ze wel gegoogled maar is canadees lijkt het.
Zelf fabriceren is trouwens ook wel leuk om te doen ook nog. LDPE kunststof kun je bij een kunststof handel halen, soms heeft de bouwmarkt ook nog wel wat, alleen niet altijd de kleur die je wilt. je zou trouwens best ook wat lexaan kunnen buigen om tot een handkap te komen waar je door heen kijkt.
edit : als je een bracket hebt gemaakt dan kan je ook nog dit doen
[ Voor 6% gewijzigd door GBTW op 26-12-2012 22:20 ]
Een combinatie is het beste. Met handvatverwarming terwijl je handen volop in de wind zitten, koelt ie net zo hard af als ie opgewarmd wordt. Die handkappen scheelt echt een paar graden. Ik merk dat als het wat frisser wordt, ik nog gewoon met doorwaaihandschoenen kan rijden. Ik heb dan geen handkappen, maar aerodynamische spiegels die dezelfde functie hebben.PilatuS schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:21:
Ik denk dat je beter voor handvatverwarming kan gaan dan voor handkappen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
.PUNT. ! ÈÈN GERBRINGS handschoenenWietman!!! schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:17:
mede-motorrijders:
ik heb sinds een maand mijn eerste motor, een heuse kawasaki GT750 uit 1993. Naked bike, en na gister 30min rijden kwam ik er achter dat het toch wel heel koud wordt op zo'n ding. Ik zou in de winter graag wat rijden, maar mn handen worden zo koud (vingers vooral).
Vraag 1:
Kan iemand mij vertellen of er handkappen of stuurmoffen (ik weet t, lelijk maar boeiend) zijn die op mijn stuur zouden passen? Heb al wel gegoogled maar t meeste spul lijkt voor scooters of crossmotors te zijn, en mij stuur is nogal vol.
[afbeelding]
Kan iemand me vertellen of er handkappen of stuurmoffen (zoiets http://www.vanderham-trad...-neoprene-zwart-type-361/ ) op mijn stuur kan prutsen of niet?
Vraag 2:
wie heeft er een suggestie waar ik een ruitje vandaan kan halen om op mijn motor te zetten? Ik heb een grote rechthoekige koplamp en alle universele die ik kan vinden zijn voor ronde koplampen... Ook vraag ik me af of t gaat passen ivm klokjes etc die in de weg kunnen zitten. Iemand iets liggen/suggesties?
[afbeelding]
.2 hobbybob handkappen bijstellen.
.3 een vorm van handpalm verbranding
Verwijderd
Tja, oud is inderdaad niet specifiek genoeg. Al leer ik wel bij hoe lang 'nieuwe' technologie eigenlijk al meegaat. En andere vooroordelen die met 'oud' te maken hebben (meer opgebruikt, meer kans op verborgen roest ofzo, ...) hebben vast ook weinig met de leeftijd van de motor te maken.mphilipp schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:37:
Ik weet niet wat jouw definitie van oud is, maar mijn bankstel uit '97 heeft gewoon injectie. En de analoge snelheidsmeter is geeikt (want ex-pliesiefiets) en ik denk nauwkeuriger dan menig digitaal exemplaar.
Voor zover de digitale snelheidsmeter is dat misschien beter persoonlijke voorkeur te noemen. Is meer een probleem tussen het handvat en het zadel
Toeren maken! Yea! WOOHOOFragDaddy schreef op donderdag 20 december 2012 @ 23:07:
wat lees ik hier toch allemaal over zuinigheid en 5000 toeren of liever 4000 toeren? Het is geen auto! Het is een motor. En die rij je voor de lol en niet voor de zuinigheid.
Toeren maken moet je! Hoe meer hoe beter!
pfft. Als ik een beetje haast heb moet ik na 180km al weer tanken! Lekker belangrijk.
Zuinig rijden doe ik wel weer in de auto als ik woon/werk verkeer doe.
Dat een autosnelweg hoofdzakelijk saai is staat vast, maar dat wil ik niet gaan oplossen door toeren te draaien
Ik wil alles! Bwahahahadion_b schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 01:05:
Wat is jouw doeleind eigenlijk? Aan de ene kant heb je het over goedkoop, practisch, zuinig rijden, maar aan de andere kant heb je het over looks, hoog vermogen en blijkbaar rondscheuren. Die twee bijten elkaar nogal...
1) Comfortabele fiets. Geen pijn na een dagje rijden. Dan heb ik het niet over ongemak in spieren die ik nooit of weinig gebruik, maar over permanente schade, met name de polsen en in minder mate de rug maak ik mij zorgen over.
2) Veilige, logische, krachtige, betrouwbare fiets. Ik moet hem sowieso meester kunnen. Zou geen probleem mogen zijn. Genoeg kracht om mij (toch wat te zwaar) voort te stuwen en snel van 120-150 te gaan - dat hij boven 150 trager accelereert is aanvaardbaar maar tot daar moet ik makkelijk en snel uit een blinde hoek raken. Logisch is hoogstwaarschijnljk het verkeerde woord maar ik bedoel dat ik dus de mogelijkheid moet hebben voor kistjes (en dan afneembaar en liefst aan de zijkant). Dat zal vast met elke moto mogelijk zijn maar zet ik d'r in ieder geval bij. Als logisch mag er ook bij dat ik redelijk comfortabel aan 150 in de wind zit. Nu kan ik wel een uurtje intucken maar 6 uur zal dat toch niet lukken? En betrouwbaar hoef ik niet uit te leggen hoop ik.
3) Zuinig. Mijn rijstijl is waarschijnlijk wat aggressief, maar voor mezelf blijf ik daarmee wel binnen een veiligheidsnorm, binnen de legale limieten en met een extra 10+% veiligheidsmarge. Maar eens je 50 rijd rij je 50. Sommige dagen is er gewoon geen haast, wil je gewoon chillen en alles op een laag pitje draaien. En als je daar nog eens geld mee spaart, lekker. Dan heb ik het natuurlijk niet alleen over benzine.
Of misschien simpeler gezegd:
Hij moet woon-werk verkeer kunnen, zowel als ik hard wil rijden of gezapig, maar wel doorrijder style. Behalve ijzel, of toch zeker in het begin (onbeslist maar zonder een jaar of twee ervaring begin ik daar niet aan).
Hij moet autosnelweg kunnen zowel als ik gewoon kilometers wil vreten of eens lekker all-out op de autobahn.
En hij moet geschikt zijn om af en toe eens op vakantie te gaan rondsnorren - lange afstand om duitsland/spanje te bereiken, wat bergpasjes nemen om het grootste deel van m'n dag te vullen en daarna terug snel n'r huus.
Nou, je hebt ze op m'n lijst gekregen en ik zal er zeker enkele proberen te testen. Ik heb heus niet altijd gelijk, had dat vooroordeel weinig onderzocht en in het slechtste geval ben ik wat euries en een dag kwijt aan testen maar heb ik wel veel bijgeleerd. En dat is z'n geld toch zeker waard.dion_b schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 01:05:
OK, duidelijk. Dan zou ik de allroads maar gelijk laten vallen en concentreren op de sport/tourdingen.
... Neen. Nooit never niet.dion_b schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 01:05:
Makkelijkste manier om 'eco' te zijn is om 100 ipv 120 te rijden - ongeacht voertuig scheelt dat significant
Eerlijk is eerlijk, ik schat'm niet hoog in als winnaar maar indien mogelijk zal ik hem proberen want vanuit enkele perspectieven is hij wel zeer aantrekkelijk.dion_b schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 01:05:
Zuinigste is zoals gezegd de Honda NC700X, specifieker de halfautomaat-versie met eco-modus.
Heb ik bulk gezegd over motoren? Heb zeker eens bulk gezegd toen ik het over mezelf heb. Naja, wat realiteit is en wat we ervaren is vaak anders dus ik begrijp je wel, maar op't eind van de dag blijft de goldwing een tank en de crossfiets een gazelle. Stereotypes komen van een basis van waarheid (die, inderdaad, niet het hele verhaal vertellen). Verder vond ik de ER-6n best lekker rijden. Na 12 uurtjes had ik zeker nog niet de limieten van de moto gevonden (laat staan van mezelf) maar ik zag d'r wel enkele aankomen.dion_b schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 01:05:
Hoe ze eruit zien is kwestie van smaak inderdaad en daar ben je duidelijk in. Maar "bulk qua handling"? Ga eens op zo'n geval rijden voor je dat soort ding roept. ... Die ER-6n doet het wat dat betreft ook helemaal niet slecht.
Ik heb mijn mening van oude motoren aangepast, waarvoor dank. Ben soms wel'n beetje een (new) tech freak maar ga toch -iets- ouder zoeken.dion_b schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 01:05:
Aanname 1: een oudere motor gaat je zeker eens in de steek laten.
Aanname 2: een nieuwe(re) motor gaat dat niet doen.
Beide hoeven allerminst waar te zijn. Onderhoud moet je hoe dan ook doen, als je dat niet kunt moet je het hoe dan ook laten doen. Bij een nieuwe motor is dat zelfs doorgaans duurder (duurdere onderdelen).
Bovendien kun je met het soort oude bakken wat ik noemde gemakkelijk drie kopen voor minder dan de aanschafprijs van een van de nieuwe tweedehandsjes die je in eerste instantie bekijkt. Eentje dood? Neem de tweede
Eerst zeg je dat ik d'r een moet kopen en berijden voordat ik mijn 'echte' keus kan maken, en nu moet ik d'r plots 3 kopen?
Bedoelde gewoon dat ik je aanpak wel kan waarderen. Hij ligt mij niet dus zal je niet dupliceren maar vind het wel tofdion_b schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 01:05:
Respect m'n reet. LetterlijkDat (en m'n rug en m'n knieen) bepalen welke motor ik koop. Als ik vervolgens een paar honderd EUR kan besparen door de lelijkste mogelijk te kopen, dan doe ik dat.
Ben het in principe met je eens. Dat ik voorzichtig ben heeft niet geholpen dat mijn GSM in 18 maand 3 maal (van lage hoogte, maar toch) gevallen is. In 13 jaar auto rijden heb ik al 5 'zware' accidenten meegemaakt waarvan 1 mijn fout. Ik ben niet perfect en soms moet je geluk hebben. De enige reden om nu een iets duurdere fiets te kopen is omdat dat budget er binnen 1 a 2 jaar gewoonweg nooit meer zal zijn. Hoogstwaarschijnlijk. Maar je uitleg klinkt verstandig en ben het er in principe mee eens dus ik zal er proberen naar te luisteren zoals ik eigenlijk zou moeten doendion_b schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 01:05:
Dan heb je erg veel keuze. Toch zou ik aanraden om aan de onderkant van dat budget te gaan zitten en mogelijk nog een flink stuk daaronder. Het zit er dik in dat je je eerste fiets een paar keer laat vallen. Als het niet rijdend is, is het wel stilstaand. Een motor met nieuw uiterlijk verliest zo in een klap veel waarde, een wat ouder geval deert het minder. Maar zelf als je dat weet te voorkomen: een motor voelt na honderden zo niet duizenden km altijd anders aan dan je op basis van een proefrit verwacht. Soms valt dat enorm mee, soms valt het aardig tegen. Als je weinig geld uitgeeft kun je makkelijker overstappen op iets anders.
Als je later een paar motoren achter de rug hebt en a) weet hoe zo'n ding overeind te houden onder vrijwel alle omstandigheden en b) weet exact wat jij wilt, is het een veel beter moment om veel geld uit te geven voor de 'perfecte' motor voor jou. Nu weet je dat gewoon nog niet.
Heb ik inderdaad al eens gelezen en bevalt me wel. Minder leuk dat je ervoor moet betalen maar je kan eens lekker lang rijden om een motor (en/of klasse) te beoordelen en ik vind dat eigenlijk eerlijker dan ergens een moto gaan vinden om te testen terwijl je eigenlijk nog aan't ontdekken bent welke soort motor je wilt. Bovendien moet je dit maar een keer doen/betalenVerwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:18:
Mocht je er overigens na een proef rit niet echt helemaal uit zijn.
(proefrit is tenslote slechts een uurtje of zo, daarin kom jij waarschijnlijk er nog niet achter of de houding comfortabel zal zijn voor je rug of`polsen gedurende langere ritten)
...
Huur een motor voor een dag,
Als je voorkeur nu al nijgt naar een beetje sportieve toermotor kun je kijken of je ergens een F800S of ST kan huren. Rijd 6 uur en kijk of de positie je bevalt. Die dingen rijden lekker en zijn ook nog eens zuinig
Is het te ver naar voren op de polsen, volgende stap is naakt of tophalf motoren, die zitten weer iets rechter en met de winddruk word je lichaam weer een beetje ondersteund wat druk van polsen wegneemt.
Dan zou je naar FZ8 of Streettriples etc etc kunnen kijken.
Tja, niet goed uitgelegd (maar de post was zo al lang genoeg). Bij stilstaan/trage snelheid moet hij minstens 2cm open. Bij 70 moet hij zeker 1,5cm open. Er zit een ventieltje aan de kin maar dat lijkt nutteloos. Tja, als je het wat openlaat lukt het dus - ben zo tenslotte geslaagd voor mijn examen - maar in harde regen, sneeuw of met muggenzwermen is het niet lekker voor mijn ogen. Er zijn genoeg dingen die op de autosnelweg een projectiel worden dus nee, mijn vizier moet dicht. Noem het een voorkeur maar dat ding moet voor mij dicht.Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 11:41:
Voor het beslaan van je vizier hoeft hij niet helemaal open. Een kiertje is al voldoende, om zo een gordijn van koude lucht aan de binnenkant van je vizier te creëren.
Dank voor alle tipsDrivinUCrazy schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 11:59:
Houd er rekening mee dat zo'n beetje ieder vizier beslaat als je stilstaat.
... zo'n neuskapje in je helm ... Hierdoor komt je adem niet bij je vizier, en beslaat je vizier nog maar minimaal.
Ik raad je ten strengste af om iets op je helm te gaan spuiten. De oplosmiddelen kunnen de kunststoffen in je helm aantasten.
Stickers zijn wel een optie, maar zo mooi als een helm met design ga je het zelf waarschijnlijk niet krijgen.
Ten slotte nog een laatste tip: neem een motorrijder mee voor advies als je aankopen gaat doen!
Mijn scherm met de anti-fog inplakdinges was perfect. Jammergenoeg was het van korte duur, maar ik weet wat ik wil en ik weet nu dat het zeker kan. Mijn helm heeft een kleine versie van die neusdinges. Misschien ligt het aan mij, omstandigheden, het feit dat het een 3XL maat is of whatever, maar als het helpt dan is het probleem dus eigenlijk nog veel erger
De helm bespuiten moet ik nog goed onderzoeken. Ik zal het zeker niet doen tenzij het mogelijk is zonder de constructie van de helm aan te tasten. Veiligheid komt eerst en al helemaal bij een helm. Maar het feit is dat een (half) rode helm beter opvalt dan een zwarte, en dat is ook veiligheid. Dus als het kan zonder dat de helm aangetast wordt vindt ik het beter om te doen.
Idealiter zou ik inderdaad een kenner meenemen. Feit is dat ik geen vriend heb die daaraan doet. Ik zal zeker iemand zoeken als ik op een motor beslist heb (waarschijnlijk eerst hier, met een bak bier) maar verder zal ik maar op m'n eentje verdermodderen
Goed, ik zal zeker informeren naar een pinlocksysteem. Dit lijkt identiek aan wat ik had maar dan met een betrouwbaardere vastmaakmethode. Ben terug hoopvolRikH schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 16:46:
Tijdens mijn rijlessen maakte ik gebruik van een door mijzelf gekochte helm met pinlock. Ik kon, in de regen, tijden achter elkaar rijden in woonwijken en bij stoplichten staan zonder dat het glas besloeg. Helm zat hierbij potdicht en ik had verder een standaard helm zonder aanpassingen bij de neus etc.
Gaat trouwens over een RXA Rebel helmet 3XL, 9REBS2100 flat black. Kan dat ding overigens niet vinden op de richa.eu website. Vreemd. Verder wel een goede (basis/budget) helm. Uitneembare binnenkant met holtes voor een communicatiesysteem, scherm dat opent/sluit met klikjes, een kin ventilatieklepje, twee ventilatiesleufjes bovenop, en hij past goed
Alleen je handen uit de wind helpt niet altijd. Als het -5 is, worden ze net zo goed ijskoud. Vandaar dat ik zeg dat een combi ideaal is. Of die stuurmoffen, maar goed...dat is een kwestie van wat je wil. Ik denk dat die stuurmoffen het beste zijn, want die laten geen wind door en zijn dik, dus isoleren goed.Yonni schreef op woensdag 26 december 2012 @ 22:52:
Handvatverwarming is fijn, maar uit de wind (en regen) met je handen is toch echt effectiever. Heb nu moffen op m'n motort zitten, super! Handvatverwarming ligt er om ingebouwd te worden, maar dat kan nog wel even wachten.
Gelukkig is het hier in Nederland nog niet zo koud dat ik het met mijn handen uit de wind, de handvatverwarming en warme handschoenen niet redt.
GSF650: goede zit, in drie hoogten verstelbare zit. Lekker rechtop, enigzins iets voorover gebogen (hangt ook van de lengte van je armen af nauurlijk.Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 20:34:
1) Comfortabele fiets. Geen pijn na een dagje rijden. Dan heb ik het niet over ongemak in spieren die ik nooit of weinig gebruik, maar over permanente schade, met name de polsen en in minder mate de rug maak ik mij zorgen over.
GSF650: Geevolueerd blok uit de gixxer uit de jaren 80. Need I say more? Oh ja... Japans natuurlijk.Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 20:34:
2) Veilige, logische, krachtige, betrouwbare fiets. Ik moet hem sowieso meester kunnen. Zou geen probleem mogen zijn. Genoeg kracht om mij (toch wat te zwaar) voort te stuwen en snel van 120-150 te gaan - dat hij boven 150 trager accelereert is aanvaardbaar maar tot daar moet ik makkelijk en snel uit een blinde hoek raken. Logisch is hoogstwaarschijnljk het verkeerde woord maar ik bedoel dat ik dus de mogelijkheid moet hebben voor kistjes (en dan afneembaar en liefst aan de zijkant). Dat zal vast met elke moto mogelijk zijn maar zet ik d'r in ieder geval bij. Als logisch mag er ook bij dat ik redelijk comfortabel aan 150 in de wind zit. Nu kan ik wel een uurtje intucken maar 6 uur zal dat toch niet lukken? En betrouwbaar hoef ik niet uit te leggen hoop ik.
GSF650: 1:20 is haalbaarVerwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 20:34:
3) Zuinig. Mijn rijstijl is waarschijnlijk wat aggressief, maar voor mezelf blijf ik daarmee wel binnen een veiligheidsnorm, binnen de legale limieten en met een extra 10+% veiligheidsmarge. Maar eens je 50 rijd rij je 50. Sommige dagen is er gewoon geen haast, wil je gewoon chillen en alles op een laag pitje draaien. En als je daar nog eens geld mee spaart, lekker. Dan heb ik het natuurlijk niet alleen over benzine.
GSF650: Goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud. En snel genoeg (Enkhuizen - Lelystad in 10 minuutjes @ 200 km/h (daarna ben je het wel zat hoor)).Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 20:34:
Of misschien simpeler gezegd:
Hij moet woon-werk verkeer kunnen, zowel als ik hard wil rijden of gezapig, maar wel doorrijder style. Behalve ijzel, of toch zeker in het begin (onbeslist maar zonder een jaar of twee ervaring begin ik daar niet aan).
Hij moet autosnelweg kunnen zowel als ik gewoon kilometers wil vreten of eens lekker all-out op de autobahn.
En hij moet geschikt zijn om af en toe eens op vakantie te gaan rondsnorren - lange afstand om duitsland/spanje te bereiken, wat bergpasjes nemen om het grootste deel van m'n dag te vullen en daarna terug snel n'r huus.
en er zijn legio top- en zijkoffers voor te krijgen voor de korte of langere tochtjes.
Is niet de enige fiets die dat kan hoor.Serotonine schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:17:
[...]
GSF650: 1:20 is haalbaar
[...]
GSF650: Goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud. En snel genoeg (Enkhuizen - Lelystad in 10 minuutjes @ 200 km/h (daarna ben je het wel zat hoor)).
en er zijn legio top- en zijkoffers voor te krijgen voor de korte of langere tochtjes.
F800GS in 5 minuten van Lelystad naar Almere op Koninginnedag, weg was heerlijk leeg
Ik zou ook nog even bij de DL650 v-strom kijken als je toch bezig ben is ook een heerlijke motor hoor!
Toen ze van de zomer na een dagje offroad rijden rondt de Hoenderloo en Putten de A28 hadden afgesloten was het heerlijk om 3 allroad fietsen gewoon even door de berm te raggen om zo langs de file van stilstaande auto's te komen
Toch wel belangrijk voor een woon werk fiets denk ik
Hoge kilometers geen idee, maar de V-strom is prima voor zover ik weet. Het is een samenvoeging van techniek die in de praktijk betrouwbaar is, geassembleerd door robots in Japan.RikH schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:12:
Ondertussen al heel wat rondgekeken naar tweedehands v stroms en nu vraag ik mij af of jullie ook ervaring hebben met motoren en dan het liefst v stroms met meer dan 80k op de teller. Ik zie er namelijk af en toe wel één tussen staan die dan gelijk vele euro's goedkoper is dan dezelfde motoren met minder kilometers.
Mijn KTM is een samenvoeging van trial-and-error techniek, geassembleerd door jodelende Oostenrijkers
Nee maar serieus, een vriend van me rijd al een paar jaar op zo'n ding en ik hoor hem nooit met klachten. Doet het gewoon, misschien niet de meest spannende motor, typisch Japans eigenlijk.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Volgens mij doet dat ding het altijd. Volgens het boekje heeft de v-strom wel een onderhoudsinterval van 6000 km.
Elke 10 weken olie verversen dus.
Enige probleem zijn onverklaarbare uitvalverschijnselen sinds ca een jaar. Sinds de kou/natheid van oktober is het weer regelmatig raak. Bij onderhoudsbeurt maar eens proberen om het stationaire toerental in de koude helft van het jaar wat hoger af te stellen. Het is echter geen typisch V-Strom probleem, want dan hadden ze probleem en oplossing voor de mijne ook wel geweten
Dank uuuuu
Ben 22, dus vol vermogenDECOY88 schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:08:
[...]
lekkermeteen vol vermogen of ben je van de laatste 25kw lichting?
Daarom ook super blij dat het nog voor de nieuwe regeling is gelukt.
I'm an Ironman!
Dat valt ook wel mee, motor op de bok, olie plug eruit, filter los, filter erop, olie plug erin, olie erin, klaaaaarSerotonine schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:47:
Ik ken iemand die rijdt echt dagelijks woon-werk van den haag naar amsterdam op z'n v-strom.
Volgens mij doet dat ding het altijd. Volgens het boekje heeft de v-strom wel een onderhoudsinterval van 6000 km.
Elke 10 weken olie verversen dus.
Bij mn KTM had ik een stekker bij het balhoofd die niet lekker contact maakte, waardoor de startknop het soms niet deed. Die schoongemaakt, en het probleem was weg. Misschien een keer je hele kabelboom nalopen en alle connectortjes inspecteren en schoonmaken?Rukapul schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:07:
Enige probleem zijn onverklaarbare uitvalverschijnselen sinds ca een jaar. Sinds de kou/natheid van oktober is het weer regelmatig raak. Bij onderhoudsbeurt maar eens proberen om het stationaire toerental in de koude helft van het jaar wat hoger af te stellen. Het is echter geen typisch V-Strom probleem, want dan hadden ze probleem en oplossing voor de mijne ook wel geweten
Lekker manMadstorm schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:26:
Ben 22, dus vol vermogen![]()
Daarom ook super blij dat het nog voor de nieuwe regeling is gelukt.
[ Voor 15% gewijzigd door Widow op 28-12-2012 15:44 ]
en te vervangenWidow schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 15:42:
Bij mn KTM had ik een stekker bij het balhoofd die niet lekker contact maakte, waardoor de startknop het soms niet deed. Die schoongemaakt, en het probleem was weg. Misschien een keer je hele kabelboom nalopen en alle connectortjes inspecteren en schoonmaken?
Ik wil graag een beugel maken op m'n stuur en daar dan een stukje gebogen plexiglas op schroeven om te dienen als handkappen. Ongeveer zoiets:

Nu heb ik wel een mooi bevestigingspunt bij m'n spiegels, maar niet bij het uiteinde van m'n stuur. Wat is een handige manier om iets te bevestigen aan mn stuur? Het uiteinde is gewoon 22mm holle buis....
acerbis handkappen niet wat?Wietman!!! schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 10:53:
oke klusadvies gevraagd:
Ik wil graag een beugel maken op m'n stuur en daar dan een stukje gebogen plexiglas op schroeven om te dienen als handkappen. Ongeveer zoiets:
[afbeelding]
Nu heb ik wel een mooi bevestigingspunt bij m'n spiegels, maar niet bij het uiteinde van m'n stuur. Wat is een handige manier om iets te bevestigen aan mn stuur? Het uiteinde is gewoon 22mm holle buis....
en voor in je stuur moet je de bevestiging van je stuurgewicht pakken.
[ Voor 5% gewijzigd door DECOY88 op 29-12-2012 10:56 ]
Mwa, ziet er wel handig uit maar past niet op mn stuur denk ik. Het is nogal vol, ik heb geen leeg stukje stuurbuis over om 't aan te schroeven, daarom zat ik te denken aan iets customs.DECOY88 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 10:55:
[...]
acerbis handkappen niet wat?
en voor in je stuur moet je de bevestiging van je stuurgewicht pakken.
edit: stuurgewichten? die ken ik niet, is dat praktisch?
edit2: dus zoiets kopen http://r.ebay.com/NVkiWL en dat gebruiken als bevestiging? Lijkt me wel praktisch. Weet iemand of er shops zijn in NL die dit goedkoop/snel kunnen leveren?
[ Voor 22% gewijzigd door Fr33z op 29-12-2012 11:07 ]
stuurgewichten dempen de trillingen van je stuur. zonder kreeg ik binnen een uur dode armenWietman!!! schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 10:58:
[...]
Mwa, ziet er wel handig uit maar past niet op mn stuur denk ik. Het is nogal vol, ik heb geen leeg stukje stuurbuis over om 't aan te schroeven, daarom zat ik te denken aan iets customs.
edit: stuurgewichten? die ken ik niet, is dat praktisch?
edit2: dus zoiets kopen http://r.ebay.com/NVkiWL en dat gebruiken als bevestiging? Lijkt me wel praktisch. Weet iemand of er shops zijn in NL die dit goedkoop/snel kunnen leveren?
en als je een gewoon buisstuur heb passen handkappen gewoon
[ Voor 5% gewijzigd door DECOY88 op 29-12-2012 12:44 ]
Misschien dat motozoom het redelijk snel kan leveren, anders even bij hun langs gaan als ze het op voorraad hebben (Amsterdam heb je volgens hun site de meeste kans)
Ik heb hetzelfde probleem; ik kan de handkappen niet kwijt omdat mijn stuur vol is (bedrading) en de handleiding geeft aan dat er meerdere mogelijkheden zijn om de hendels/staven (die aan de handkappen verbonden worden) aan te sluiten
1. Bovenop
2. Onderop
3. Door je (gas/koppeling)hendels naar voren te schuiven en daar de hendel te monteren.
Persoonlijk lijkt het mij handiger om deze van onder te monteren, maar ik heb de ruimte niet. Wat ik van plan ben, is de bekabeling los te maken - zitten vast met een tie-wrap - de kappen te installeren en de kabels weer op een andere manier vastmaken (waarschijnlijk weer met een tie-wrap)
Ik zal de uitkomst een dezer dagen wel posten, aangezien ik volgende week ook de nieuwe gas/koppelings hendels binnen krijg; die moeten namelijk eerst, anders kan ik de kappen weer demonteren omdat deze weer in de weg zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Ricepuppet op 30-12-2012 13:18 ]
🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com
heb je misschien wat fotos van hoe 't deruit ziet? uitgepakt setje bijvoorbeeld?Ricepuppet schreef op zondag 30 december 2012 @ 11:10:
Ik heb mijn universele handkappen gisteren binnen gekregen via eBay.
Ik heb hetzelfde probleem; ik kan de handkappen niet kwijt omdat mijn stuur vol is (bedrading) en de handleiding geeft aan dat er meerdere mogelijkheden zijn om de hendels/staven (die aan de handkappen verbonden worden) aan te sluiten
1. Bovenop
2. Onderop
3. Door je (gas/koppeling)hendels naar voren te schuiven en daar de hendel te monteren.
Persoonlijk lijkt het mij handiger om deze van onder te monteren, maar ik heb de ruimte niet. Wat ik van plan ben, is de bekabeling los te maken - zitten vast met een tie-wrap - de kappen te installeren en de kabels weer op een andere manier vastmaken (waarschijnlijk weer met een tie-wrap)
Ik zal de uitkomst een dezer dagen wel posten, aangezien ik volgende week ook de nieuwe gas/koppelings hendels binnen krijg; die moeten namelijk eerst, anders kan ik de kappen weer demonteren omdat deze weer in de weg zitten.

And it goes BRAAAAAPP!
Ik heb een witte... IS dat ook goed?ROFLASTC schreef op maandag 31 december 2012 @ 00:40:
Wel, ze heb nog een roze R6 dacht ik. Al zijn deze plaatjes wel oud onderhand. Tutuutje komt ook 1 keer per jaar voorbij.
Jij bent geen lekker Z-A wijffie... Ondanks dat je jaarlijks in Amsterdam telkens 10 punten van de jury krijgt...
And it goes BRAAAAAPP!
Even de eBay foto's. Foto's van m'n stuur komen er ook aan aan binnenkort.Wietman!!! schreef op zondag 30 december 2012 @ 22:25:
[...]
heb je misschien wat fotos van hoe 't deruit ziet? uitgepakt setje bijvoorbeeld?
🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com
Mee eens, hopelijk wordt het dit jaar beter rijweerbakvis schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:05:
Motor tweakers, veel veilige en mooie kilometers gewenst in 2013!!
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
++bakvis schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:05:
Entropy isn't what it used to be
bakvis schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:05:
Om meteen weer de techniek in te duiken. Iemand ervaring met Interflon Fin super (teflon spray). Waarom is zo'n bus 2-4x duurder dan andere PTFE sprays? Zag dat ze er bij m'n garage mee werkten, dus kan het hem ook wel vragen, maar ben benieuwd naar andere meningen.
Motor startte prima ondanks dat het al even geleden is dat ie gereden heeft.. (moest wel even PRI stand gebruiken uiteraard om de vlotterbakken te vullen).
Fijn vermaakt! Ik merk helaas wel dat mijn achterband nu toch echt wel aan vervanging toe is. Binnenkort maar eens regelen.
UNOX: The worst operating system
die van mij startmotorde net ook even ook al zette ik de killswitch eropKorvaag schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 23:43:
Zo, het relatief mooie weer van vanavond even gebruikt voor 2 uur lekdijk
Motor startte prima ondanks dat het al even geleden is dat ie gereden heeft.. (moest wel even PRI stand gebruiken uiteraard om de vlotterbakken te vullen).
Fijn vermaakt! Ik merk helaas wel dat mijn achterband nu toch echt wel aan vervanging toe is. Binnenkort maar eens regelen.
slim. start motor gaat gewoon rond maar als hij eenmaal loopt kilt hij wel.
[ Voor 6% gewijzigd door DECOY88 op 03-01-2013 13:56 ]
Is dat niet normaal ? Het ding onderbreekt op de 1 of andere manier je ontsteking. Niet je hoofdverbinding van je accu. Die moet juist aanblijven voor het aan laten staan van de lichten bij het gebruik van de killswitch.DECOY88 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:40:
[...]
die van mij startmotorde net ook even ook al zette ik de killswitch eropnu storingzoeken in mijn nieuwe kabelboom
slim. start motor gaat gewoon rond maar als hij eenmaal loopt kilt hij wel.
Wat ik dan wel weer raar vind is dat hij alsnog blijkbaar wel heel even aanslaat. Dit zou imho niet mogen gebeuren.
UNOX: The worst operating system
Ik zie (en hoor) dan ook altijd als ik de killswitch even toggle een soort power on self test; het dashboard wordt "gereset" (verlichting en lcd blijven wel aan), toerenteller doet even zijn dingetje, ik hoor de benzinepomp even lopen, en dan is ie er weer klaar voor.
Ik vraag me nu wel af of de benzinepomp ook wordt onderbroken door de jiffyschakelaar. Als ik het me voor de geest probeer te halen zou ik zeggen dat deze wel alleen de ontsteking onderbreekt.
Is natuurlijk wel een recent model.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Bij mijn BMW ook. Ik kan me herinneren dat mijn Diversion wel gewoon de startmotor liet gaan, maar gewoon niet startte. Die onderbreekt dan denk ik de ontsteking (vraagteken).DrivinUCrazy schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:49:
Bij mijn Honda reageert de startmotor niet als de killswitch uit staat. Sterker nog, ook de benzinepomp wordt onderbroken.
Zijstandaard idem dito. Daar ben ik al een keer nat mee gegaan bij een klusje. Niet gezien dat de zijstandaard nog uitstond en de motor deed helemaal niets meer. Aangezien ik aan de accu en de electro had gezeten, dacht ik dat ik de Motronic had gesloopt...ook omdat ik die benzinepomp niet meer hoorde lopen. Drama...maar na even rust zag ik het ineens.
Zoiets overkomt elke klusser wel eens denk ik. Hell, zelf in de F1 vergeten ze wel eens een boutje
Vaak bu'j te bang!
Het zweet breekt me uit. Wat kan dit zijn... Contact, check. Killswitch, check. Oh, hij staat in de versnelling, dus de zijstandaard misschien? Aha!, die staat nog uit inderdaad.
Mooi, Contact, check. Killswitch, check. Zijstandaard, double check. Ik druk de startknop in en eindelijk: nog steeds helemaal niks.
Toen kreeg ik het toch wel erg warm.
Uiteindelijk de sleutel eruit getrokken en even zitten balen dat de motor kaduuk was. Ik probeer het nog één keer; ik steek de contactsleutel erin, en hij start direct. Omdat de motor via de kantelsensor was afgeslagen, moest ik de motor even van contact afhalen om dat te resetten. Dat weet je de eerste keer dus niet.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Mijn monteur zei me dat ik nooit (en ik moest het beloven) de motor uit zou zetten met de killswitch. Op een of andere manier zou dat niet goed zijn voor de motor en/of de electronica. Weet iemand hier iets van?-tom-562 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:55:
Als ik lui ben zet ik gewoon m'n zijstandaard uit, scheelt weer een handeling bij het uitzetten va m'n motor
ja klopt werkt ook al tegen mij vertelt had iets met de bobine te maken die dat niet leuk zou vinden.mphilipp schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:28:
[...]
Mijn monteur zei me dat ik nooit (en ik moest het beloven) de motor uit zou zetten met de killswitch. Op een of andere manier zou dat niet goed zijn voor de motor en/of de electronica. Weet iemand hier iets van?
Dat weet ik niet. Om eventuele schade van het schakelen te kunnen vaststellen moet je het hele blok uit elkaar slopen. Of het gebruik van een killswitch schadelijk is, kun je (als je er verstand van hebt) aan het electrisch schema van de motor zien. Je hebt nl gewoon te maken met natuurkunde. Piekspanningen e.d. kunnen iets gewoon kapot maken. Dus als het dat is. In dit soort gevallen ga ik er liever niet van uit dat ze het inmiddels wel anders gemaakt hebben. Assumption is the mother of all fuckups.Serotonine schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:33:
Ik denk dat dat dezelfde discussie oplevert als opschakelen met of zonder koppeling.
Vandaar mijn vraag. Weet iemand wat hier precies de achterliggende gedachte is? Dit is geen geloofskwestie. Ik wil het eigenlijk alleen maar weten om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Ik zet de motor altijd uit met de sleutel, en ik zie geen reden om dat te veranderen.
Schade van schakelen is niet direct te herleiden tot schakelen zonder ontkoppelen. Er zijn imho veel andere oorzaken te verzinnen.mphilipp schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:49:
[...]
Dat weet ik niet. Om eventuele schade van het schakelen te kunnen vaststellen moet je het hele blok uit elkaar slopen. Of het gebruik van een killswitch schadelijk is, kun je (als je er verstand van hebt) aan het electrisch schema van de motor zien. Je hebt nl gewoon te maken met natuurkunde. Piekspanningen e.d. kunnen iets gewoon kapot maken. Dus als het dat is. In dit soort gevallen ga ik er liever niet van uit dat ze het inmiddels wel anders gemaakt hebben. Assumption is the mother of all fuckups.
Vandaar mijn vraag. Weet iemand wat hier precies de achterliggende gedachte is? Dit is geen geloofskwestie. Ik wil het eigenlijk alleen maar weten om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Ik zet de motor altijd uit met de sleutel, en ik zie geen reden om dat te veranderen.
Killswitch kan per fiets ook verschillen. Een dirtbike heeft bijv geen contactslot. Die trap je gewoon aan en zet je uit met de killswitch.
Tuurlijk kan je het elektrisch schema nagaan, maar als in je manual staat de killswitch alleen in noodgevallen te gebruiken, zou ik dat lekker zo houden. Idem als de motor uitzetten door de jiffy uit te klappen.
naar mijn rechter stuurhelft (links boven) lopen 3 draadjes 1 van mijn startknop. en 2 van mijn killswitch. nu raad je het al. met 1 draadje kan je moeilijk schakelen. dus er loopt een verbinding tussen mijn killswitch en startknop. dus die moet ik even wisselen.
cdi krijgt 12v via de killswitch
AT 98 schema
[ Voor 14% gewijzigd door DECOY88 op 03-01-2013 16:08 ]
Op MF was daar een hele poos geleden (half jaartje ofzo?) een ellenlange discussie over. Conclusie was volgens mij dat er nog nooit iemand daadwerkelijk een motor stuk heeft gekregen door hem met de killswitch uit te zettenmphilipp schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:28:
[...]
Mijn monteur zei me dat ik nooit (en ik moest het beloven) de motor uit zou zetten met de killswitch. Op een of andere manier zou dat niet goed zijn voor de motor en/of de electronica. Weet iemand hier iets van?
Het systeem zal vast wel anders werken, maar ik kan me niet voorstellen dat het heel veel kwaad kan, anders had het toch wel in het instructieboekje gestaan? Het is geen permanente self-destruct lijkt mij
Vaak bu'j te bang!
met sleutel of killswitch is bij mij het verschil met of zonder zekering-tom-562 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:12:
[...]
Op MF was daar een hele poos geleden (half jaartje ofzo?) een ellenlange discussie over. Conclusie was volgens mij dat er nog nooit iemand daadwerkelijk een motor stuk heeft gekregen door hem met de killswitch uit te zetten
Het systeem zal vast wel anders werken, maar ik kan me niet voorstellen dat het heel veel kwaad kan, anders had het toch wel in het instructieboekje gestaan? Het is geen permanente self-destruct lijkt mij
Vaak bu'j te bang!
Even een ander vraagje n.a.v. je avatar.-tom-562 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:25:
Spannend, straks kost het je nog wel 1 hele zekering
Zit er nog toekomst in de wankelmotor in motoren?
Vroegah hebben Norton, NSU en Van Veen Wankelmotor-motoren uitgebracht, maar dat is nooit echt een groot succes geworden dacht ik. Mazda is nog steeds druk met Wankelmotoren.
Ik hoop eigenlijk meer dat ze in de toekomst ooit nog eens met direct ingespoten 2-takt motoren komen, daar zit denk ik meer toekomst in
Vaak bu'j te bang!
Je kent de functie van een zekering?DECOY88 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:17:
[...]
met sleutel of killswitch is bij mij het verschil met of zonder zekering
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat het schade kan aanbrengen, anders zou het er expliciet in hebben gestaan.-tom-562 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:12:
[...]
Op MF was daar een hele poos geleden (half jaartje ofzo?) een ellenlange discussie over. Conclusie was volgens mij dat er nog nooit iemand daadwerkelijk een motor stuk heeft gekregen door hem met de killswitch uit te zetten
Stom, ik heb hier een wph liggen met electrische schema's. Bij mij gaan de draadjes van de killswitch naar het contactslot, sidestandswitch en de ontsteking (ignition coil and sparkplugs). Het contactslot zelf heeft een draadje lopen naar de zekeringkast, en daarna naar de brandstofpomprelais. Maar het zit dus 'vast' aan die killswitch. Als ik het contact aan zet, met killswitch uit, gaat de brandstofpomp pas aan als ik de killswitch ook aan zet (of is ie dan uit? +: )
Zo te zien is er bij mij dus weinig of geen verschil tussen contactslot en killswitch (behalve dan dat de killswitch de brandstofpomp niet uitzet). Misschien is het ooit een keer bij bepaalde motoren een probleem geweest. Dergelijke verhalen blijven dan lekker doorleven, zonder dat iemand een keer kijkt hoe het nou precies zit.
Kanttekening blijft wel dat het niets zegt als iets niet meteen kapot gaat. Soms blijkt iets schadelijk, maar gaat het geleidelijk. Je bent ook niet meteen dood na 1 sigaret en dood door sigaretten is ook niet gegarandeerd. Maar je kunt er wel behoorlijke problemen mee krijgen.
Ergo: als het niet nodig is, gewoon niet doen. Het is en blijft een noodschakelaar, en zo moe wordt je ook niet van het bewegen van je hand
http://www.motorfreaks.nl...l-2-jrs-rotatiemotor.htmlSerotonine schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:26:
[...]
Even een ander vraagje n.a.v. je avatar.
Zit er nog toekomst in de wankelmotor in motoren?
Dit is een variant op de wankelmotor. Het ding bestaat tot nu toe alleen op de tekentafel, maar mocht een fabrikant dit oppikken dan ziet het concept er veelbelovend uit.
beetje goed ontworpen schakelaar gaat 1 000 000 schakelingen mee. stel ik doe het eens in de 100km. hoeveel km moet ik dan maken voor het contact versleten is?Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:14:
Allicht dat je vonken trekt als je de killswitch gebruikt?
Ik geloof ongeveer 100.000.000 km. Maar waarschijnlijk merk je het pas na 100.000.100km dat die versleten is.DECOY88 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:17:
[...]
beetje goed ontworpen schakelaar gaat 1 000 000 schakelingen mee. stel ik doe het eens in de 100km. hoeveel km moet ik dan maken voor het contact versleten is?
Een beetje universeel relais schakelt inderdaad een miljoen keer, ook onder belasting.
In de handleiding van de motor staan ook een aantal zaken die je regelmatig, en eigenlijk voor iedere rit, moet controleren. Laten daar nou ook de jiffyschakelaar en de killswitch bij staan. Mechanische slijtage aan de schakelaar mag het probleem dus niet zijn.
Ik snap ook nog niet helemaal hoe de discussie bij schakelaars terecht is gekomen. Als je het over schakelaarslijtage hebt, zou je ook eens naar de knipperlichtschakelaar mogen kijken. Die gaan ook niet zomaar kapot. Die dingen zijn tegenwoordig haast onverwoestbaar.DrivinUCrazy schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:42:
Mechanische slijtage aan de schakelaar mag het probleem dus niet zijn.
mijn contactslot schakelt hoofdzekering> rest van de zekeringen.DrivinUCrazy schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:42:
De stromen die door zo'n schakelaar gaan zullen best meevallen. (Neem ik aan zonder ook maar één officieel elektrisch schema gezien te hebben van een motor) Het contactslot en de killswitch zullen zelf niet het vermogen schakelen; dat doet een relais. En dat relais schakelt sowieso; of je nou de killswitch omzet of het contactslot terugdraait.
Een beetje universeel relais schakelt inderdaad een miljoen keer, ook onder belasting.
In de handleiding van de motor staan ook een aantal zaken die je regelmatig, en eigenlijk voor iedere rit, moet controleren. Laten daar nou ook de jiffyschakelaar en de killswitch bij staan. Mechanische slijtage aan de schakelaar mag het probleem dus niet zijn.
Doe mij dit geluid dan maar.Widow schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:03:
Rotary enginesals het dan gaat klinken zoals deze Mazda wil ik het ook
het moment dat ie van het gas afgaat, en weer gas geeft @ 0.26
![]()
[video]
YouTube: MADMIKE MadBul Rx7 Gymkhana TEST run SARETvision.mpg
Rotary's FTW.
Altijd leuk om even langs te staan.... kan (IMHO) nog steeds weinig tegenop
[ Voor 40% gewijzigd door Will_M op 03-01-2013 22:18 ]
Ik ben geïntrigeerd door de discussiemphilipp schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:26:
[...]
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat het schade kan aanbrengen, anders zou het er expliciet in hebben gestaan.
Stom, ik heb hier een wph liggen met electrische schema's. Bij mij gaan de draadjes van de killswitch naar het contactslot, sidestandswitch en de ontsteking (ignition coil and sparkplugs). Het contactslot zelf heeft een draadje lopen naar de zekeringkast, en daarna naar de brandstofpomprelais. Maar het zit dus 'vast' aan die killswitch. Als ik het contact aan zet, met killswitch uit, gaat de brandstofpomp pas aan als ik de killswitch ook aan zet (of is ie dan uit? +: )
Zo te zien is er bij mij dus weinig of geen verschil tussen contactslot en killswitch (behalve dan dat de killswitch de brandstofpomp niet uitzet). Misschien is het ooit een keer bij bepaalde motoren een probleem geweest. Dergelijke verhalen blijven dan lekker doorleven, zonder dat iemand een keer kijkt hoe het nou precies zit.
Kanttekening blijft wel dat het niets zegt als iets niet meteen kapot gaat. Soms blijkt iets schadelijk, maar gaat het geleidelijk. Je bent ook niet meteen dood na 1 sigaret en dood door sigaretten is ook niet gegarandeerd. Maar je kunt er wel behoorlijke problemen mee krijgen.
Ergo: als het niet nodig is, gewoon niet doen. Het is en blijft een noodschakelaar, en zo moe wordt je ook niet van het bewegen van je hand
De contact switch en de stop switch trekken beide een pin van de CDI naar nul dus dat is hetzelfde, het enige verschil is dat wanneer het contact aan staat de verlichting en toeter het nog wel doen. De rest zit er allemaal los van
Misschien kan het zijn dat bij sommige oude modellen met injectie de injectie door blijft gaan terwijl er geen vonk meer wordt gemaakt? Deekooi?
YouTube: BRM V16 Engine Sound !wimmel_1 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:06:
En dan ook maar even mijn persoonlijke ALL-TIME favo.... Porsche 917
Altijd leuk om even langs te staan.... kan (IMHO) nog steeds weinig tegenop
YouTube: On Board Canepa Jerez Ducati 1199 Panigale#!
Op zo'n 7:00, gas dicht smijten
[ Voor 16% gewijzigd door steveman op 04-01-2013 00:02 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Omdat er elektrisch gezien geen verschil is of het contactslot of de killswitch aan/uit gezet worden. Beide schakelen ze geen grote vermogens. Het enige dat ze schakelen is een ingang op de ECU of een paar relais. De stroom die hiervoor benodigd is, is niet zo groot.mphilipp schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:59:
[...]
Ik snap ook nog niet helemaal hoe de discussie bij schakelaars terecht is gekomen.
Daar heb ik verder geen elektrisch schema voor nodig; als ze wél veel vermogen zouden schakelen zou de bedrading veel dikker moeten zijn. Die bedrading had ik op het stuur vast wel opgemerkt.
Bij jouw motor staan volgens jouw beschrijving de killswitch en het contactslot in serie. Ook hier geldt dus, als één van de 2 wordt onderbroken, dan wordt de motor uitgezet. Dus, als er voor het elektrische circuit geen verschil is tussen de 2 schakelaars, moet het verschil wel mechanisch zijn. Met andere woorden, de levensduur van de schakelaars.
Klopt helemaal.Als je het over schakelaarslijtage hebt, zou je ook eens naar de knipperlichtschakelaar mogen kijken. Die gaan ook niet zomaar kapot. Die dingen zijn tegenwoordig haast onverwoestbaar.
Hoewel ik wel al een remlichtschakelaar met een los contact heb gehad op een half jaar oude machine. Mogelijk is daar wat vuil in gekomen. Uiteraard wel direct opgelost door de dealer.
Dus, in mijn ogen is het een fabeltje dat een moderne motor niet met de killswitch uitgeschakeld mag worden.
Dat snap ik wel, maar het ging dus eerst over het verschil tussen contact en switch en ineens ging het over hoeveel vermogen de schakelaar aan zou kunnen. Vandaar mijn opmerking.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 07:54:
[...]
Omdat er elektrisch gezien geen verschil is of het contactslot of de killswitch aan/uit gezet worden. Beide schakelen ze geen grote vermogens. Het enige dat ze schakelen is een ingang op de ECU of een paar relais. De stroom die hiervoor benodigd is, is niet zo groot.
Er is maar één motorfiets met het ultieme geluid, en dat is die van Mike The Bike Hailwood:
Wat zo leuk is aan het tweede deel in dit filmpje is als het publiek bij 0:45 denkt dat de motor al aan is, maar dat is het startmotortje. De vingers gaan al uit de oren en ze schrikken zich allemaal een hartverlamming als de 6pitter aanslaat...heeeeerlijk! Dit is pure porno!
[ Voor 37% gewijzigd door mphilipp op 04-01-2013 10:04 ]
Qua motorgeluid (en nog enkele andere aspecten) is dit filmpje nog steeds het summum vind ik:
YouTube: Fastbikes - Ducati 996 vs Bimota sb8r
Kijken tot het einde voor de climax
Serieuze vijs los bij die mannen...
[ Voor 6% gewijzigd door DieterVDW op 04-01-2013 10:28 ]
Zo'n oude 6 cilinder is echt pure porno inderdaad!mphilipp schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:01:
Mensen toch! Dit is een MOTORtopic, dus weg met die auto's (ook al maken ze het juiste geluid)
Er is maar één motorfiets met het ultieme geluid, en dat is die van Mike The Bike Hailwood:
[video]
Wat zo leuk is aan het tweede deel in dit filmpje is als het publiek bij 0:45 denkt dat de motor al aan is, maar dat is het startmotortje. De vingers gaan al uit de oren en ze schrikken zich allemaal een hartverlamming als de 6pitter aanslaat...heeeeerlijk! Dit is pure porno!
Vorig jaar was ik bij een oud stratencircuit waar races voor motoren georganiseerd worden met een bouwjaar voor 1970. Daar was een oude MV Agusta 6 cilinder die ze net starten toen ik er foto's van aan het maken was, wat een geluid

Verder heb ik liever de donkere roffel van een twee cilinder trouwens
[ Voor 9% gewijzigd door Tankiej op 04-01-2013 11:23 . Reden: Foto toegevoegd ]
Aight! *fistbump*Tankiej schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:24:
[...]
Verder heb ik liever de donkere roffel van een twee cilinder trouwens
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
1. Nieuwe koppeling en remhendels installeren die ik van eBay heb gehaald;
2. Universele handkappen installeren op mijn motor
Zie hier hoe het is vergaan..

Als eerste, de hendels. Met wat voorkennis ben ik hier aan begonnen; wat algemene Youtube filmpjes bekeken waarin bij andere motorfietsen word uitgelegd om deze los te schroeven. Heb de koppelingskabel 1:1 overgezet die in de oude hendel zat, samen met de smerige olie die erbij hoort (wat blijkbaar moest)

De remhendel was helemaal makkelijk; schroevedraaier op de schroef aan de bovenkant en de onderste schroef beethouden (of afdraaien) waardoor de hendel loskwam en eruitschoof. Gewoon de nieuwe hendel erin duwen en weer vastdraaien.

Over de handkappen kan ik heel kort zijn; deze passen niet. Niet alleen is mijn stuur te vol om de installatie compleet af te maken; ik heb ook een hele hoop aanpassingen moet doen om het een beetje fatsoenlijk erop te kunnen krijgen.
En dat is nog niet helemaal gelukt aangezien de rechterhandkap - dankzij de remvloeistofhouder, zie eerste foto - er voor geen meter op te schroeven valt. Als belangrijkste punt is wel het feit dat door de handkappen ik vrijwel geen bochten meer kan maken (door de kuip) en zeker geen scherpe.
Uiteindelijk heb ik ze er maar eraf gehaald (en gaan ze in de verkoop, passen uiteraard wel op een naked of KTM o.i.d.)

Uiteraard heb ik de hendels even uitgetest met een ritje in de garage en deze werken perfect. Het is wel even wennen, zulke nieuwe, strakke hendels (die veel beter functioneren dan het OEM prul dat nooit vervangen is) en ze zijn ook nog eens aan beide kanten in sterkte (qua indrukken) aanpasbaar en dat is zeer fijn.
Al met al ben ik blij, vieze, besmeurde oliehanden en een hoop kennis rijker
[ Voor 6% gewijzigd door Ricepuppet op 04-01-2013 13:51 ]
Top! Ik was al benieuwd hoe de hendels zouden passen. Ga ze nu ook ff bestellen voor mijn FazerRicepuppet schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:44:
Vanochtend wilde ik twee dingen realiseren voor mijn FZS600 uit 1999;
1. Nieuwe koppeling en remhendels installeren die ik van eBay heb gehaald;
Uiteraard heb ik de hendels even uitgetest met een ritje in de garage en deze werken perfect. Het is wel even wennen, zulke nieuwe, strakke hendels (die veel beter functioneren dan het OEM prul dat nooit vervangen is) en ze zijn ook nog eens aan beide kanten in sterkte (qua indrukken) aanpasbaar en dat is zeer fijn.
Al met al ben ik blij, vieze, besmeurde oliehanden en een hoop kennis rijker
Geen miskoop in elk geval. En met de vele variaties in kleurtjes, ook nog een stylishBlackLabel01 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:55:
[...]
Top! Ik was al benieuwd hoe de hendels zouden passen. Ga ze nu ook ff bestellen voor mijn Fazer
Zeker weten, veel steviger. Ik vond de OEM hendels altijd maar slap en van slechte kwaliteit. Nu zijn deze ook niet van meteoriet-gesteente gemaakt, maar ze zijn in elk geval een grote stap vooruit. Niet alleen in materiaal, maar ook feel & handling.Joopieboy schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:35:
Belangrijkste is ook, zien er heel goed uit!Maar qua stevigheid zijn de dus ook beter als de originele die erop zitten?
Heb je bij de koppelingshendel ook het busje over moeten zetten? Dat zie je op sommige youtube filmpjes wel.Ricepuppet schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:38:
[...]
Geen miskoop in elk geval. En met de vele variaties in kleurtjes, ook nog een stylish
Jep.BlackLabel01 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:30:
[...]
Heb je bij de koppelingshendel ook het busje over moeten zetten? Dat zie je op sommige youtube filmpjes wel.
Heb alles 1:1 overgezet.
Zelf zit ik nu aan een Fazer (600) te denken. Is dit een beetje een veilige keus? De Bandit 600 lokt me ook wel, maar ik weet niet of ik wel weer een Naked Bike wil hebben. De vorige was niet al te best bevallen
Ik rijd nu meer als een jaar op bovenstaande Fazer 600 - zie post en foto's hierboven - met plezier. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Een erg vergeeflijke machine.merauder schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:38:
Ergens deze week werd ik wakker, en bedacht me, ik ga weer een motor kopen. Het is zeker zo'n 1 a 2 jaar dat ik niet echt meer gereden heb, en alvorens ik serieus geld uit wil geven aan een motor wil ik eerst 1/2 jaren op een 'probeermotortje' rijden. Ik ben in het bezit van een zwaar rijbewijs, dus zelfs een Hayabusa of Blackbird zou legaal gezien geen problemen op mogen leveren. Bedoeling is om al mijn prive verkeer op de motor te doen, ofwel een middagje naar vrienden die verder weg gaan etc.
Zelf zit ik nu aan een Fazer (600) te denken. Is dit een beetje een veilige keus? De Bandit 600 lokt me ook wel, maar ik weet niet of ik wel weer een Naked Bike wil hebben. De vorige was niet al te best bevallen
Soms lijkt het alsof hij foutjes zelf corrigeert.
Ow, maar wie zegt dat ik geen plezier heb?merauder schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 18:00:
Plezier is belangrijk! Ik reed hiervoor een Div maar ik vond een Div net zo spannend als een romantische comedy op NET5. De CB500 waarik op les heb gereden vond ik dan weer een leuk gooi/smijt machientje, maar zoek toch wel meer vermogen (of ik moet een CB500 goedkoop op de kop kunnen tikken )
Ik bedoel dat ik soms een bocht in de derde versnelling neem
Verwijderd
Een 2takt wankel motor heeft nooit bestaan, en ik denk zelfs dat het niet mogelijk is om ze zo te bouwen.-tom-562 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:51:
Wat mij betreft wel
Vroegah hebben Norton, NSU en Van Veen Wankelmotor-motoren uitgebracht, maar dat is nooit echt een groot succes geworden dacht ik. Mazda is nog steeds druk met Wankelmotoren.
Ik hoop eigenlijk meer dat ze in de toekomst ooit nog eens met direct ingespoten 2-takt motoren komen, daar zit denk ik meer toekomst in
Helaas is het ook echt afgelopen met de Mazda wankel. Dat Renesis blok mag dan wel een pareltje zijn (een 1.3 die 280Pk genereert en slechts 120 kilo weegt is natuurlijk geweldig)
maar emisie normen en eficientie deden het blok de nek om.
Buiten dat om maakt Mazda geen RX meer als ik me niet vergis...
Geweldig blok maar R.I.P dankzij mileu gekkies (dit geld ook voor de RB26DETT (ben ex R32 GTR eigenaar)
Verwijderd
Defineer naakt, de oudere fazer en hornets kwamen ook met tophalfjes uit (goede windbescherming, schouders netjes uit de wind)merauder schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:38:
Ergens deze week werd ik wakker, en bedacht me, ik ga weer een motor kopen. Het is zeker zo'n 1 a 2 jaar dat ik niet echt meer gereden heb, en alvorens ik serieus geld uit wil geven aan een motor wil ik eerst 1/2 jaren op een 'probeermotortje' rijden. Ik ben in het bezit van een zwaar rijbewijs, dus zelfs een Hayabusa of Blackbird zou legaal gezien geen problemen op mogen leveren. Bedoeling is om al mijn prive verkeer op de motor te doen, ofwel een middagje naar vrienden die verder weg gaan etc.
En kwa opstap machines kun je haast niet fout gaan met de "klassieke 3" beginners motoren
Fazer, CB600 (mocht vroeger geen hornet heten) en de Bandit.
Tophalfjes naar keuze indien gewenst.
Wil je iets recenters denk ik echt dat er geen betere beginners machine is als de ER6 serie van Kawa.
N of F naar mate je kuip wilt of niet, prima ergonomie (niet klagen als je 2 meter bent, had je maar niet zo veel moeten groeien), prima betaalbaar en behoorlijk goede km per liter.
en als wildcard de SV 650, latere S uitvoering is nog steeds een geile fiets ondanks zijn leeftijd.
goede fun factor ook die in mijn ogen ook zeer belangrijk is.
maar ik denk dat dit advies ongeveer iedere pagina wel word gegeven aan de nieuwelingen
Dat zeg ik nietRicepuppet schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 18:25:
[...]
Ow, maar wie zegt dat ik geen plezier heb?
Ik bedoel dat ik soms een bocht in de derde versnelling neem
Met naakt bedoel ik echt naakt, geen scherm, geen top-half, helemaal niets. Met leer aan was het op zich wel te doen, maar erg prettig vond ik het op de snelweg bij wat lagere temperaturen niet.Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 18:55:
[...]
Defineer naakt, de oudere fazer en hornets kwamen ook met tophalfjes uit (goede windbescherming, schouders netjes uit de wind)
De SV650s heb ik vandaag even geprobeerd, maar dat vind ik zelf niet erg fijn zitten met mijn 2 Meter. Deze problemen had ik minder met de Fazer en de Bandit.
Je hebt gelijkmphilipp schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:01:
Mensen toch! Dit is een MOTORtopic, dus weg met die auto's (ook al maken ze het juiste geluid)
[video]
YouTube: Honda CBX 6 cylinder with an amazing sound!
Dat had ik ook op de Yamaha naked lesmotor die ik had, kon je heel gek mee doen en dat ding reageerde nooit onverwachts of ging gekke dingen doen. Wel wat anders als met de crosser haha.Ricepuppet schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:50:
[...]
Ik rijd nu meer als een jaar op bovenstaande Fazer 600 - zie post en foto's hierboven - met plezier. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Een erg vergeeflijke machine.
Soms lijkt het alsof hij foutjes zelf corrigeert.
En met de busjes van de hendels, niet beter om nieuwe erin te zetten? De oude zullen toch ook wel iets geleden hebben niet?
Dit topic is gesloten.
![]()